Als je een supersnelle tijd wil halen, moet je de 10km niet lopen lijkt me, maar anders moet dat gewoon kunnen lijkt me. Je moet jezelf niet forceren om te hard te lopen.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 22:51 schreef bridger het volgende:
Vraagjes:
Een maand geleden liep ik in training een paar keer 10km (in iets meer dan een uur), en heb me toen ingeschreven voor de 10km van de Leiden Marathon komende zondag. Nu heb ik de afgelopen maand niet meer getraind door zware hooikoorts en vakantie. Vandaag voor het eerst weer gelopen, klein rondje van 4km, ging redelijk.
Is het verstandiger om toch maar de 5km ipv de 10km te doen?
Wat zijn jullie ervaringen met het lopen in een groep met een pacer? Er zijn pacers voor 60min/10km... Misschien moet ik dat proberen.
Rustig lopen en kijken hoe het gaat. Ik weet niet waar je verkoudheid zit, maar als het zeg maar boven de nek is kan je best lopen, mits je geen koorts hebt natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 20:33 schreef Astronomies het volgende:
Dank voor de tips! Ik heb net dan toch maar de stoute schoenen aangetrokken en ben een rondje gaan hardlopen. Het doorademen gaat wel niet super maar het is me wel gelukt om een ronde van 4km in 27 minuten uit te lopen. Beetje hoopvol dus. Thanks!
OK, bedankt. Krijg al helemaal de kriebels nu ik alle voorbereidingen in de stad zie. En dat 5km rondje lijkt me zo kort. Toch maar 10km dus; hopelijk loop ik morgenmiddag niet nog als allerlaatste door de stadquote:Op vrijdag 14 mei 2010 23:05 schreef djayzz het volgende:
[..]
Als je een supersnelle tijd wil halen, moet je de 10km niet lopen lijkt me, maar anders moet dat gewoon kunnen lijkt me. Je moet jezelf niet forceren om te hard te lopen.
* djayzz heeft ooit na een paar weken sporadisch 6-10km te lopen, 28 km gelopen op een zaterdagochtend
quote:Op zaterdag 15 mei 2010 10:47 schreef beertenderrr het volgende:
Zal toch niet?Je post immers in dit topic ipv de evy serie, dus er zijn er genoeg die je er op je sloffen uitloopt
(no offense).
Je moet ook alles in perspectief zien.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:19 schreef bridger het volgende:
[..]
Ach, erg snel ben ik niet (6,5min/km) en de 10km gaat als allerlaatste van start, lang nadat de 42, 21 en 5 zijn gefinished. Ik heb van die visioenen van allemaal ongeduldig toeterende automobilisten die staan te wachten tot de weg eindelijk weer opengaat en dan kom ik daar nog eens voorbij gesjokt met mijn 125kg
![]()
Ik ga proberen in het groepje van de 60 minuten te blijven, wish me luck!
Het was inderdaad wat aan de warme kant, maar gelukkig voerde het parcours voor een groot deel langs de rivier. Lekker fris briesjequote:Op zaterdag 15 mei 2010 18:12 schreef ShadyLane het volgende:
Hee tof, gefeliciteerd!
Was goed loopweer dus blijkbaar? Nog niet net ietsje te warm?
7 min. in klap is echt veel!
gaaf!!! grote stapquote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:10 schreef star_gazer het volgende:Nieuw PR op de 15km
Vandaag de Nationale Lenteloop gelopen (15km) in 01:10:50 netto!!
Dat is 7 minuten van mijn PR af
Haha, jij ookquote:
Ik heb bijna geen ervaring met andere afstanden maar het schijnt dat de 10k de afstand is waar je het vaakst het gevoel hebt dat het voor geen meter gaat terwijl je een wereldtijd neerzetquote:Op zondag 16 mei 2010 13:43 schreef The_Hives het volgende:
Conclusie van de dag.
Nog nooit zo'n waardeloos gevoel gehad tijdens het lopen, maar tegelijkertijd nooit zo'n voldaan gevoel ná het lopen. Weet wel dat ik ondanks de relatief korte afstand dit nog wel een paar dagen ga voelen in mijn bovenbenen.
En ik heb mijn doelstelling van 45 minuten ruimschoots (met 4 minuten minder) gehaald
quote:Op zondag 16 mei 2010 16:35 schreef bridger het volgende:
Net terug van de 10km in Leiden. Verslagje? Gediskwalificeerd wegens tweemaal een valse start.
Ik snapte het ook niet, dacht zal wel aan mij liggenquote:
Ja is inmiddels geluktquote:@the_hives, je kan het zelf invullengewoon op de link onder de PR's drukken en je komt in het documentje
![]()
quote:zelf net ook eindelijk weer een keer pijnvrij gelopen. 7,6km in 31:32. Gemiddelde snelheid van 14,5km/h. Het is er niet beter op geworden de afgelopen tijdOver anderhalve week begin ik met een spartaans schema, want ik moet gewoon sneller. Ik voel tevens de hete adem in mijn nek van the_hives en bananablues
![]()
Mja, de afstand maakt echt niks uit inderdaad.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:31 schreef bananablues het volgende:
Goed gedaan The_Hives! Maar na de Zandvoort Circuitrun had ik al hoge verwachtingen
Btw, nog 1 keer: afstand maakt geen snars uit want hoe korter de afstand hoe dieper je kunt gaan !
Overigens net triatlon gedaan en mijn spieren voelen zich goed! (Even afkloppen voor de spierpijn vanavond/morgen). Daarom heb ik me zojuist ingeschreven voor The Hague Royal Ten, streeftijd 39:53.
Nee serieus, ben al blij als ik ook onder de 40 minuten zit want heb de laatste weken het hardlopen redelijk verwaarloosd door irritaties/blessures. Waarschijnlijk is de streeftijd dus te hoog gegrepen, maar dat is ook de bedoeling van een doel toch?
streeftijd is afgelopen zondag + 4 minuten. Wordt dus 45 minuten. Moet haalbaar zijn met niet te veel wind en niet te heetquote:Op zondag 16 mei 2010 20:24 schreef beertenderrr het volgende:
Ja ik ga mijn best doenik heb nu de komende 1,5 week examens en dan ben ik in principe tot eind augustus vrij van school. Enige is een bijbaantje, dus dat wordt veeeeeeeeeeeeel sport
Hoe ik dat ga invullen moet ik nog onderzoeken, maar ik heb iets in mijn hoofd met 2x per dag hardlopen en daar tussenin fietsen
misschien lichtelijk overmoedig, maar het idee is er
Ik heb vrijdag gelopen, toen had ik last van een irriterende pees, maar die is nu weer weg. Verder heb ik daarvoor meestal een week geprobeerd niet te lopen, en als ik liep, was het samen met een vriend die de 10km in ongeveer 55 minuten doet (dus voor mij op rustig tempo). Niet volledige rust dus, want daarvoor kon ik het soms niet latenhet is gewoon te leuk!
Wat voor streeftijd heb je op de 11km? Ik denk dat je tussen de 42 en 44 minuten uit zal komen, aan jou om er onder te lopenJe hebt nog wel even om te trainen en de progressie gaat hard!
Ik lees op de amerik. runners world site wel eens over mensen die dat doen, ivm tijdgebrek. Kan op zich wel als je het beginner stadium voor bij bent (ivm blessures) en je de totale afstand per dag niet extreem omhoog gooit.quote:Op maandag 17 mei 2010 16:01 schreef The_Hives het volgende:
2x per dag hardlopen en nog fietsen is echt gekkenwerk! Je lichaam moet ook rust hebben om te herstellen
Ik weet ook niks van astma, maar dit geloof ik wel, want Haile heeft ook astma, schijnt.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:33 schreef beertenderrr het volgende:
Astma is denk ik ook afhankelijk van je conditie. Hoe beter die is, hoe sneller je kan en hoe beter je dat kan volhouden. Je niveau zal dus stijgen, terwijl de "astma-drempel" ook verhoogd wordt. Tenminste, dat is mijn redenatie. Ik heb geen astma, dus durf het niet zeker te zeggen, maar het lijkt mij voor de hand liggend.
Netjes!!quote:Op zondag 16 mei 2010 23:27 schreef ShadyLane het volgende:
Ik was al zo benieuwd naar het verhaal achter "twee keer een valse start".
Ik kon m'n geluk niet op vandaag. "Vroegah" heb ik een jaar gehad waarin ik tussen de 50 en 51 minuten liep, maar dat is alweer een jaar of vijf geleden en de laatste jaren zat ik altijd rond de 54 a 55. Ik hoopte wel om weer eens richting de 50 min. te gaan, maar wist niet of het er ooit nog van zou komen. Vond het al heel hoopgevend dat ik met Pasen 53:19 liep en hoopte vandaag (Marikenloop) weer een 53-er neer te zetten. Maar WTF! 51:16.
En m'n collega een fucking 49:46. Heel even was ik bang dat het parcours misschien te kort was geweest, maar nu denk ik dat we gewoon een gouden duo waren vandaag.
Beertender dit klinkt als de korste weg naar een blessure! Zou zonde zijn, wat beter werkt is gewoon regelmatig lopen en erbij fietsen. Ineens veel gaan lopen is een aanslag op je lichaam.quote:Op zondag 16 mei 2010 20:24 schreef beertenderrr het volgende:
Ja ik ga mijn best doenik heb nu de komende 1,5 week examens en dan ben ik in principe tot eind augustus vrij van school. Enige is een bijbaantje, dus dat wordt veeeeeeeeeeeeel sport
Hoe ik dat ga invullen moet ik nog onderzoeken, maar ik heb iets in mijn hoofd met 2x per dag hardlopen en daar tussenin fietsen
misschien lichtelijk overmoedig, maar het idee is er
Ik heb vrijdag gelopen, toen had ik last van een irriterende pees, maar die is nu weer weg. Verder heb ik daarvoor meestal een week geprobeerd niet te lopen, en als ik liep, was het samen met een vriend die de 10km in ongeveer 55 minuten doet (dus voor mij op rustig tempo). Niet volledige rust dus, want daarvoor kon ik het soms niet latenhet is gewoon te leuk!
Wat voor streeftijd heb je op de 11km? Ik denk dat je tussen de 42 en 44 minuten uit zal komen, aan jou om er onder te lopenJe hebt nog wel even om te trainen en de progressie gaat hard!
Toen ik je verslag las leek het niet snel te gaan, maar van 45 naar 40 minuten is een grote stap zeg!quote:Op zondag 16 mei 2010 18:47 schreef The_Hives het volgende:
Voor in de OP als iemand (weet niet wie dat kan) dat wil doen
10k tijd: 40.39
Lekker zeg! Na het lopen nog even een frisse duik nemen enquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:18 schreef djayzz het volgende:
Zo, volgende week kan ik weer gaan trainen op de Copacabana
Heerlijk om daar te lopen, in de hitte langs het strand
Bewust ook hoor :pquote:Op maandag 17 mei 2010 17:33 schreef beertenderrr het volgende:
@CaLeX: leuk verslagje, maar 15km fietsen van te voren ga je ook wel (onbewust) merken hoor. Verder heb je het dan toch mooi in het eind van het 2e gedeelte teruggepakt, om zo toch bijna rond de streeftijd te komen (ondanks alle andere dingen die je ook moest doen en je tegenhielden in de progressie). Verder denk ik dat als je goed en vaak traint, je best wel onder die 20 kan duiken. Astma is denk ik ook afhankelijk van je conditie. Hoe beter die is, hoe sneller je kan en hoe beter je dat kan volhouden. Je niveau zal dus stijgen, terwijl de "astma-drempel" ook verhoogd wordt. Tenminste, dat is mijn redenatie. Ik heb geen astma, dus durf het niet zeker te zeggen, maar het lijkt mij voor de hand liggend.
Die heb ik ook een keer gelopenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:39 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ik zit er aan te denken om dat (in ieder geval de komende maanden) aan de dobbeloop mee te gaan doen, dat is een maandelijkse loop over hetzelfde parcours bij mij in de buurt.
Verantwoorde uitgavequote:Op dinsdag 18 mei 2010 15:28 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik wil m'n vakantiegeld graag in elk geval gedeeltelijk aan iets fatsoenlijks uitgeven, en een hartslagmeter zou een goede optie zijn. Op dit moment heb ik een heel slecht ding van 30 euro van de kijkshop dat m'n signaal eigenlijk nooit opvangt, en alleen werkt als stopwatch. Aan de andere kant is zo'n apparaat van 400 euro en zo allemaal wel heel mooi, maar misschien toch wat aan de dure kant. Dus: wat/welke raden jullie aan?
Bedacht ik me inderdaad ook. Maar vind het zelf toch niet zo stoer klinken meestal.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:42 schreef JortK het volgende:
[..]
Waarom?
Er zijn genoeg mensen die de 3 nog niet eens redden hoor!
Precies. Goedkoop en zeer compleet. Best groot apparaat om je arm, maar daar merk je bij het lopen niks van. Ook te gebruiken met skeeleren of fietsen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:39 schreef JortK het volgende:
[..]
Verantwoorde uitgave
Ik heb de Garmin Forerunner 305, ik ben erg tevreden erover!
Alles zit erop, hartslagmeter, GPS!
Meer info: http://www.garmin.nl/product/?pid=010-00467-01
Hij is best groot, maar daardoor kun je wel makkelijk alles lezen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:47 schreef No-P het volgende:
[..]
Precies. Goedkoop en zeer compleet. Best groot apparaat om je arm, maar daar merk je bij het lopen niks van. Ook te gebruiken met skeeleren of fietsen.
Dat hangt ervan af. Ik vind een 5k in 20-25 minuten stoerder dan een HM in 2:15 ...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:46 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Bedacht ik me inderdaad ook. Maar vind het zelf toch niet zo stoer klinken meestal.
Heb ongeveer hetzelfde doel.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:55 schreef knnth het volgende:
[..]
Dat hangt ervan af. Ik vind een 5k in 20-25 minuten stoerder dan een HM in 2:15 ...
Nu kan ik geen HM volhoudenmaar hopelijk ben ik eindelijk van al die minipijntjes verlost en gaat me dat over een jaar of wat wel lukken
Anyway. De 5k is een afstand op zich en hoewel het natuurlijk de beginnersafstand bij uitstek is, is het ook een afstand waarop je jezelf flink kan verbeteren. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld liever een 5k < 18' in de pocket dan een HM uitlopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |