quote:Op donderdag 22 april 2010 16:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En nu een bizar beeld in het parlement , Vlaams Belang neemt hun plaatsen in en bemandt de publiekstribune en begint voor een verder zo goed als lege kamer uit volle borst de Vlaamse Leeuw te zingen ...
quote:"België in oorlog door invasie Franstaligen"
We bundelen voor u de reacties en de berichtgeving in de buitenlandse media over de Belgische politieke impasse. Niet elke krant slaagt erin het Belgische kluwen duidelijk uit te leggen.
"België is in oorlog", titelt de Britse krant The Independent, "doordat de Vlamingen uithalen naar de "invasie van Franstaligen"". De Britse auteur van het stuk zegt dat het conflict gaat over de ingewikkelde reorganisatie van de Rand van Brussel, die is uitgedraaid op een bitter gevecht tussen de twee taalgroepen.
De Franse krant Le Monde heeft het op haar website eveneens over de politieke crisis in de Wetstraat, met een iets minder ronkende titel. "In België biedt de regering van Yves Leterme haar ontslag aan". De krant legt ook de discussie over de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde uit. Ze vreest voor een definitieve breuk tussen Vlamingen en Franstaligen als het in de Kamer tot een eenzijdige stemming over een splitisngsvoorstel komt.
Ook de Engelstalige website van de Arabische nieuwszender Al Jazeera brengt het nieuws over de regeringscrisis. België komt er zelfs prominent op de homepage. Al Jazeera citeert onder meer Laurette Onkelinx (PS) en Alexander De Croo (Open VLD). Al Jazeera rekende ook uit dat de regering zonder de Vlaamse liberalen nog steeds over een meerderheid zou beschikken, maar noemt die meerderheid te klein. De Duitse krant Die Welt maakt dezelfde rekensom.
"Splitsing BHV is laatste gedeelte van de boedelscheiding"
Net als Die Welt wagen de Nederlanders zich eraan om BHV uit te leggen aan hun landgenoten. De Duitsers en de Nederlanders komen tot dezelfde conclusies: het gaat vooral om stemmen en invloed in de Rand. De Nederlandse omroep NOS gaat nog een stapje verder en schrijft dat de splitsing van de kieskring "het laatste gedeelte van de boedelscheiding" tussen Vlaanderen en Wallonië vormt.
"Wat is het probleem? Het kiesdistrict BHV is laatste echte stukje België. Elders moeten Walen op de Franstalige partijen stemmen en de Vlamingen op Nederlandstalige. Maar BHV is tweetalig, je kunt er nog op anderstaligen stemmen. Het gaat dus heel plat gewoon om stemmen, wie mag er waar kiezers ronselen", schrijft de NOS. "De regering Leterme II geldt niet als heel daadkrachtig", klinkt het nog.
De website van de Britse krant The Guardian is voorlopig nog niet helemaal mee met de recentste actualiteit. Het laatste nieuws over België is daar dat voor vandaag een stemming gepland was in de Kamer over het boerkaverbod.
De gelederen worden gesloten..quote:Guy Vanhengel wil bij zijn aankomt in de Kamer "absoluut nu niet" reageren op de geruchten dat hij het niet eens zou zijn met de partijlijn van Open VLD.
"Het kan wel zijn dat er verschillende meningen zijn, maar op een bepaald ogenblik neem je gezamenlijk een beslissing", reageert Open VLD'er Bart Tommelein op de geruchten dat er binnen de partij onenigheid zou zijn over de beslissing om de stekker uit de regering te trekken.
Zo blijkt:quote:
Alles overigens van www.deredactie.bequote:"Wij hebben op het partijbureau inderdaad een levendige discussie gehad", geeft Annick De Ridder, lid van het Open VLD-partijbureau, toe. "Maar aan het einde van de vergadering hebben we unaniem de beslissing genomen." Partijgenoot Marino Keulen benadrukt dat ook dat Vanhengel met de beslissing heeft ingestemd.
Ah, waar lees je dat?quote:Op donderdag 22 april 2010 16:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Al zou Van Hengel nu binnen 5 minuten de pers toespreken ...
Volgens deredactie.be is hij het er nogal mee eens: "Het stellen van een ultimatum was volgens mij verstandig, op een bepaald ogenblik moet je duidelijk maken aan de Franstaligen dat het menens is", aldus nog Vanhengel. "De partij heeft dat unisono beslist en ik stond daar voor 300 procent achter.quote:Op donderdag 22 april 2010 16:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Van Hengel kort samengevat: hij was het er niet mee eens, maar legt zich er nu wel bij neer ...
Een topic dat begint met een post over die misselijkmakende VB-mannen.quote:Op donderdag 22 april 2010 16:18 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En verder , met de val van de regering ...
[..]
Ik vond die actie wel grappig eigenlijk. En tegelijk triest voor het VB zelf ...quote:Op donderdag 22 april 2010 17:30 schreef Masanga het volgende:
[..]
Een topic dat begint met een post over die misselijkmakende VB-mannen.![]()
Wat een trieste dag voor België.
quote:Volgens Dewael is het de traditie dat de koning in deze situatie zijn raadplegingen start en dat de Kamer die niet doorkruist. "Het zou niet netjes zijn dat de Kamer parallel voort zou vergaderen", terwijl de koning probeert een uitweg te zoeken uit de impasse", aldus Dewael.
Zoals ook wel al vaker gezegd door grondwetspecialisten: België heeft géén protocollaire monarchie zoals in bv Scandinavië , maar een constitutionele monarchie waarin de koning weldegelijk een bepaalde macht heeft ...quote:Op donderdag 22 april 2010 17:41 schreef Frederic het volgende:
Eigenlijk is het gewoon schandalig dat het paleis (ondemocratische instelling) in deze fase kan beslissen wat er al dan niet mag gebeuren.
Was het maar wààr!quote:Op donderdag 22 april 2010 18:05 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Hoor ik nu Mangain wel niet verklaren in het radionieuws dat hij een splitsing van het land heeft vermeden en de Vlamingen vandaag in de kamer een staatsgreep wilden plegen zeker ?
Dat is de onzin die De Wever verkoopt ja... Hij "vergeet" wel te vertellen dat het een grondwettelijke gewoonte is dat de regering bij consensus beslist, dat weet iedereen met ook maar een beetje kennis van de Grondwet. De handtekening van twee ministers volstaat dus niet. Je kan dus zoveel stemmingen organiseren in het parlement als je wil, de wet zal toch nooit van kracht worden.quote:Inderdaad ... Alle Vlaamse partijen , met uitzondering van de Groenen , hebben momenteel al verklaard voor te gaan stemmen bij zo'n voorstel ...
En dan kunnen de Walen nog aan de "alarmbelprocedure" trekken , waardoor het voorstel op de regeringstafel komt (of op die van de regering van lopende zaken) en ondertekend moet worden door de minister van justitie en die van binnenlandse zaken (en dat zijn 2 Vlamingen momenteel) ...
En dan moet de koning nog tekenen ...
En dan is BHV dus gesplitst ... En kunnen er nieuwe verkiezingen komen
Ja, de 26 andere lidstaten staan ongetwijfeld te springen om dat te bekostigen.quote:Brussel wordt een EU-stadstaat.
Ja, dat hebben de IJzeren Rijn en de uitdieping van de Schelde bewezen.quote:Simpel, toch? Waarom Brussel altijd als het "grote probleem" wordt voorgesteld snap ik niet. Zowel Vlaanderen, Brussel als Wallonie zullen morgen nog altijd samen in de EU zitten, dus helemaal zullen de banden NOOIT doorgeknipt worden. Laten we ook niet vergeten dat de ringweg rond Brussel én de luchthaven "van Brussel" (Zaventem) in Vlaanderen liggen. Zowel Brussel als Vlaanderen zullen baat hebben met een goeie samenwerking na de opheffing van Belgie.
Zonder Belgie zal die samenwerking veel beter lukken. Beter goeie buren dan een gedwongen huwelijk.
Inderdaad, er zijn genoeg internationale precedenten die aantonen dat de rest van de wereld de gewestsgrenzen uit de Belgische Grondwet zullen respecteren. Not.quote:Kijk, de grenzen van de gewesten liggen vast in de grondwet. Bij het uiteenvallen van Belgie zullen deze grenzen internationaal erkend worden als nieuwe staatsgrenzen. Er is dus geen enkele kans dat deze gebieden bij stadstaat Brussel worden gevoegd.
Dat zal wel juist zijn , maar het is wel zo dat volgens de letter de koning die beslissing neemt. Stel dat daar iemand op de troon zit (een genre Boudewijn ofzo) die een eigen wil zou willen doordrukken op dit moment kan hij die beslissing zelfstandig nemen. Dat feit op zich is gewoon niet democratisch ...quote:Op donderdag 22 april 2010 19:43 schreef Heero87 het volgende:
En het is heus niet de Koning die beslist om het ontslag "in beraad" te houden. Dat is de regering zelf. De Koning doet gewoon maar wat Leterme hem is komen dicteren.
Een gewoonte is geen wet hé ... Gewoontes veranderen doorheen de politieke jaren , dat merk je toch ook nu ? Het was ook ooit een gewoonte dat iedereen in de politiek deed wat de CVP en de BSP/PS dicteerden ...quote:Op donderdag 22 april 2010 19:33 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Dat is de onzin die De Wever verkoopt ja... Hij "vergeet" wel te vertellen dat het een grondwettelijke gewoonte is dat de regering bij consensus beslist, dat weet iedereen met ook maar een beetje kennis van de Grondwet. De handtekening van twee ministers volstaat dus niet. Je kan dus zoveel stemmingen organiseren in het parlement als je wil, de wet zal toch nooit van kracht worden.
Inderdaad, dat is zo (al zou dat natuurlijk ook niet lang duren, de Koning kan het nooit halen van het Parlement).quote:Op donderdag 22 april 2010 19:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat zal wel juist zijn , maar het is wel zo dat volgens de letter de koning die beslissing neemt. Stel dat daar iemand op de troon zit (een genre Boudewijn ofzo) die een eigen wil zou willen doordrukken op dit moment kan hij die beslissing zelfstandig nemen. Dat feit op zich is gewoon niet democratisch ...
Je moet wel het onderscheid maken tussen een gewoonte en de politieke praktijk, zoals het voorbeeld dat je aanhaalt. Een vaststaande gewoonte is wel degelijk even verbindend als een wet. Daar kan je echt niet zomaar onderuit.quote:Op donderdag 22 april 2010 19:55 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Een gewoonte is geen wet hé ... Gewoontes veranderen doorheen de politieke jaren , dat merk je toch ook nu ? Het was ook ooit een gewoonte dat iedereen in de politiek deed wat de CVP en de BSP/PS dicteerden ...
quote:Open VLD doet de deur niet helemaal dicht
Koning Albert houdt het ontslag van de regering nog steeds in beraad. Hij is intussen begonnen met raadplegingen met de partijvoorzitters. Intussen lijkt het niet uitgesloten dat de onderhandelingen over BHV alsnog worden voortgezet. Open VLD houdt de deur op een kier, en CD&V wil ook nog wel.
Open VLD stelde afgelopen nacht, bij de onderhandelingen over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, naar eigen zeggen vast dat er sprake was van een vertrouwensbreuk binnen de federale regering. Vanmiddag kondigde voorzitter Alexander De Croo dan aan dat Open VLD uit de regering stapt.
De voltallige ministerraad, mét Open VLD, kwam om 13 uur bijeen in de ambtswoning van premier Leterme in de Wetstraat 16. Daar is officieel vastgesteld dat het wantrouwen binnen de federale regering te groot is om nog voort te kunnen werken. Premier Leterme is nadien vertrokken naar de koning om het ontslag van de regering aan te bieden. Die houdt zijn beslissing echter "in beraad".
In een gezamenlijke verklaring van de koning en de premier klinkt het dat "in de huidige omstandigheden een politieke crisis inopportuun zou zijn en ernstige schade zou toebrengen enerzijds aan het economische en sociaal welzijn van de burgers en anderzijds aan de rol van België op Europees vlak."
Koning houdt consultaties
De koning hield in de vooravond nog raadplegingen. De vorst zag onder meer Jean-Luc Dehaene (CD&V), Didier Reynders (MR) en ook Alexander De Croo (Open VLD). Hij was de laatste gast voor vandaag. Kamervoorzitter Patrick Dewael (Open VLD) en Senaatsvoorzitter Armand De Decker (MR) waren eerder al bij de koning geweest.
Morgen gaat de koning verder met zijn consultaties. Dan is CD&V-voorzitster Marianne Thyssen aan de beurt.
Wordt er alsnog verder onderhandeld?
Wat zijn de mogelijke opties in de huidige situatie? Voorlopig houdt de koning het ontslag nog in beraad en zolang hij het ontslag niet heeft aanvaard, is er nog geen sprake van nieuwe verkiezingen. Als die er zouden komen zonder splitsing van BHV, dan zijn die in principe zelfs ongrondwettelijk.
Het is niet onmogelijk dat de onderhandelingen zelfs opnieuw opgestart worden. Vanmiddag was al gebleken dat de meeste federale regeringspartijen verder zouden willen onderhandelen, zeker aan Franstalige kant. Het was Open VLD die er de stekker uit trok, maar vanavond liet voorzitter Alexander De Croo de deur toch weer op een kier staan. En ook CD&V wil eventueel wel doorgaan aan Vlaamse kant.
"Als degenen die ons vertrouwen geschaad hebben een inspanning doen om ons vertrouwen te herstellen, dan kunnen we altijd zaken overwegen", zei De Croo. Ondervoorzitter Vincent Van Quickenborne zei "dat het nu aan de koning is om initiatief te nemen."
CD&V-voorzitster Marianne Thyssen zei over een mogelijke hervatting van de gesprekken in Terzake: "Als er nog overleg mogelijk is, dan blijf ik daar zeker toe bereid." Thyssen is "heel erg verbaasd" over de demarche van Open VLD vandaag, maar dat hoeft geen breuk met de liberalen te betekenen: "Ik ben niet haatdragend. We blijven on speaking terms."
Recente precedenten?quote:Op donderdag 22 april 2010 19:40 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Inderdaad, er zijn genoeg internationale precedenten die aantonen dat de rest van de wereld de gewestsgrenzen uit de Belgische Grondwet zullen respecteren. Not.
NRC.next had ook een aardig stukje over de Belgische politiek vandaag en het compromis speelde daarin een belangrijke rolquote:Op vrijdag 23 april 2010 01:05 schreef BramKVO het volgende:
Zal wel weer allemaal op een typisch Belgisch compromis uitdraaien ...
quote:Reynders: 'Hoe kunnen we nog samenleven in dit land?'
BRUSSEL - Voor MR-voorzitter Didier Reynders moet er verder gekeken worden dan het dossier BHV. 'Het is tijd om de vraag te stellen hoe we in de komende jaren samen kunnen leven in België. Men moet die vraag durven stellen', zei hij vrijdagochtend op La Première (RTBF).
quote:MR-voorzitter Reynders onverwacht bij de koning
za 24/04/2010 - 10:48 Totaal onverwacht is MR-voorzitter Didier Reynders ontvangen door de koning. Dat heeft de redactie vastgesteld.
Uit goed bron is ook vernomen dat het CD&V-partijbestuur erop aanstuurt dat een Franstalige de voorwaarden zou creëren om de onderhandelingen over BHV weer op te starten. Die onderhandelingen moeten verlopen op basis van de voorstellen van ex -bemiddelaar Jean-Luc Dehaene. Voor CD& V en Open VLD mogen die onderhandelingen niet te lang aanslepen.
Het gerucht circuleeert nu dat die opdracht naar Didier Reynders zou gaan. De Franstalige partijen lijken bereid om voort te onderhandelen. In CD&V-kringen is te horen dat zij nu maar eens moeten aantonen dat ze een communautair akkoord willen sluiten.
De verschillen tussen Vlaanderen en Nederland zijn gewoon veel te groot. En dan gaat het niet alleen om een mentaliteitsverschil. Zowat alle sectoren van de overheid zouden hervormd moeten worden, van het onderwijs tot de gezondheidszorg en ruimtelijke ordening (om maar een paar willekeurige dingen te noemen). Dat is een vrijwel onmogelijke opgave.quote:Op vrijdag 23 april 2010 09:55 schreef BramKVO het volgende:
Als Belgie ooit uiteen zou vallen, dan zal Vlaanderen als onafhankelijke republiek verder gaan hoor.
quote:De trivialiteit van een politieke crisis
Politicoloog Carl Devos laat elke zaterdag zijn licht schijnen op het reilen en zeilen in de Belgische politiek.
Na de chaos, doemscenario’s en verwijten die donderdag langs de regeringsval over een verwonderde natie spoelden, werd daags nadien al gas teruggenomen. De conflictafbouw was donderdagavond bij Phara al begonnen. Vrijdag ging de deëscalatie verder. Wellicht stuurt de koning dit weekend of maandagochtend een bemiddelaar het veld op, die de onderhandelaars weer rond de tafel moet krijgen. Een Franstalige liberaal, genre Louis Michel, lijkt daarvoor het geschikte profiel.
Na de regeringsval ontstond een welles-nietesspelletje over de vraag of Open VLD eigenlijk wel een inhoudelijke reden had om de stekker uit het overleg te trekken. Want anders zou het louter een zaak van onverantwoordelijke profileringsdrang zijn geweest, op aansturen van schaduwvoorzitter Van Quickenborne. Volgens velen verschillen de voorwaarden die ze stellen om terug te onderhandelen eigenlijk niet van de afspraken die woensdagavond al gemaakt werden. Volgens Open VLD is dat wel het geval, als zou blijken uit de houding van vooral de Franstaligen.
Open VLD wil, zei De Croo donderdagavond al, opnieuw onderhandelen als die gesprekken op korte termijn afgerond worden en als iedereen zich aan het menu Dehaene, en niet meer dan dat, zou houden. De Croo betwijfelde openlijk of CD&V wel snel wou gaan, en hij verwees naar de verklaring die Leterme op donderdag in het parlement had moeten voorlezen. Bij CD&V begrepen ze het niet goed. Er vielen harde woorden over Open VLD. Gisteren liet CD&V weten dat ze de onderhandelingen willen hervatten als er volgende week een akkoord is en als iedereen binnen het raamwerk Dehaene blijft. Open VLD en CD&V zitten dus strategisch op dezelfde lijn.
Langs Franstalige kant is minder duidelijk of ze aan wat nu de Vlaamse voorwaarden genoemd mag worden, willen voldoen. Als dat inderdaad woensdagavond al was afgesproken, zou dat nochtans geen probleem mogen zijn. Maar Open VLD lijkt in de feiten gelijk te krijgen. Er is gisteren zowel vanuit PS als CDH veel goodwill getoond. Maar een akkoord sluiten voor volgende week donderdag ligt daar zeer moeilijk. Milquet laat de uitbreiding van Brussel vallen – en daarmee doorbreekt ze het Franstalige front, want die uitbreiding is dé eis van FDF (en dus MR?) – als de Vlaming andere compensaties willen geven, en dat willen ze. Weet Milquet. Maar daarmee is niet gezegd dat ze niet buiten het Menu Dehaene wil gaan. Ook bij de PS hetzelfde, wat diffuse signaal: ja we willen onderhandelen, maar we willen ons niet aan volgende week donderdag verbinden. Bovendien willen we onderhandelen over alles waarmee we over Dehaene spraken, niet enkel over wat uiteindelijk in zijn teksten is gekomen. De verzoening van het Vlaamse en Franstalige front is dus de opdracht van een bemiddelaar. En dat zal verdomd snel moeten gebeuren indien de Vlamingen hun timing willen respecteren, nl. voor donderdag landen.
Deze discussie over het menu en de timing is net dezelfde als die van de zomer van … 2007. En nog altijd, nog altijd is niet fatsoenlijk écht finaal, hard dooronderhandeld over BHV.
Bij CD&V en Open VLD valt te horen dat ze donderdag, in het parlement, de agendering van het splitsingsvoorstel BHV willen forceren, desnoods met een stemming (als daar eerder in de Kamer in de conferentie van voorzitters geen overeenstemming over komt) van Vlamingen tegen Franstaligen. Het valt te raden dat de Franstaligen dit niet meteen als een ‘vertrouwenswekkend signaal’ zullen zien en wellicht zullen verzoeken om dat achterwege te laten, wegens niet bevorderlijk voor de sfeer. Je kan niet onderhandelen over voorstel x terwijl in het parlement voorstel y wordt doorgeduwd. Dat redelijk argument wordt gecompenseerd door een ander, Vlaams: dat van de druk op de ketel.
De parlementaire behandeling van BHV is bij gebrek aan een akkoord, lang, bijzonder lang. Franstaligen kunnen amenderen, filibusteren, de alarmbelprocedure inroepen, de Senaat kan evoceren, … Om een lang en ingewikkeld verhaal kort te maken: volgens de meeste experts krijgen de Vlamingen, door alle institutionele spelregels, BHV niet gestemd en dus gesplitst langs louter parlementaire weg, d.w.z. als er geen akkoord is met de Franstaligen. Er is discussie over onder grondwetspecialisten, maar volgens de meesten kan een minister van een ontslagnemende regering moeilijk een BHV-wet ondertekenen en kan een ontslagnemende regering geen advies geven in een alarmbelprocedure en moet dan gewacht worden op een nieuwe regering.
Die scenario’s zijn relevant, omdat bij de val van de regering sommigen toch willen doorgaan met de parlementaire stemming en uiteindelijke afkondiging van de BHV-splitsing, m.i.v. koninklijke zegel. Volgens N-VA bv. is dat perfect mogelijk, volgens veel anderen is dat onmogelijk. Als de onderhandelingen mislukken – gesteld dat ze weer opgestart raken – staat ons een groot pedagogisch moment te wachten. Dan zullen we zien hoe ver de werking van de instellingen uitgetrokken kan worden. Pas als de onderhandelingen mislukken, staan we voor een regimecrisis. Nu maken we een stevige politieke crisis mee. Eentje die één dag lang woekerde, maar daarna al weer in elkaar zakte. Ook dat zijn we gewend sinds 2007: om de haverklap wordt hier het einde der tijden aangekondigd, om enkele dagen later weer verder te doen zoals voorheen: sukkelachtig.
Als straks alle (dezelfde) onderhandelaars weer rond de tafel gaan zitten en zich met dezelfde vergaderagenda (die was woensdagavond al ingevuld) over dezelfde teksten buigen als waar ze vorige week mee bezig waren, dan mag een mens zich afvragen waarvoor al dat gedoe voor nodig is geweest.
Misschien is ook dat het kenmerk van de nieuwe generatie leiders. Die zijn niet enkel opgegroeid in gescheiden werelden, maar ook met meer “onthechting” t.a.v. het staatsbelang. Het lijken wel managers die een bedrijf in moeilijkheden saneren.
Een val van de regering of het opblazen van de onderhandelingen wordt zo een soort fait divers, een politiek hulpmiddel voor dagelijks gebruik, een trivialiteit.
En het volk bleef stomverbaasd, maar ook stilaan apathisch achter. Er raken langzaamaan zoveel kiezers gewoon aan alweer dé ultieme politieke crisis dat al die krantenpagina’s over de regeringscrisis echt wel verspilling zijn. Goed om de patatten op te schillen. Steeds minder vragen zich af waarop de schreeuwerige artikelkop daaronder eigenlijk sloeg.
Carl Devos
quote:Pas donderdag beslissing over agendering BHV
De Kamerfractievoorzitters hebben geen consensus bereikt over de agendering van het wetsvoorstel over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. De voltallige Kamer moet daar donderdag voor aanvang van de zitting zelf eerst over stemmen.
De voorzitters van de fracties in de Kamer zaten zoals gewoonlijk elke maandag samen om de agenda te bepalen van de volgende plenaire zitting donderdag. Nu werd daar met extra aandacht naar uitgekeken, want er werd gepraat over de agendering van de Vlaamse wetsvoorstellen over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde.
De kans dat het voorstel vandaag al effectief op de agenda kwam, leek voor aanvang van de vergadering van de voorzitters al maar klein. "Er wordt over beraadslaagd, maar het is niet zo dat er in de conferentie van fractieleiders wordt gestemd in de ene of andere richting als er een discussie is. Dan laat je dat over aan de plenaire vergadering zelf, die daarover desgevallend zal stemmen", legde Kamervoorzitter Patrick Dewael de procedure vanmorgen uit in De ochtend op Radio 1.
De voltallige Kamer zal nu dus donderdag voor de start van de plenaire zitting moeten stemmen over de agendering van het wetsvoorstel over de splitsing. Voor die stemming is een gewone meerderheid vereist, dus dan kunnen de Vlamingen de agendering gewoon goedkeuren.
Als dat gebeurt, betekent dat nog niet dat meteen dezelfde dag nog ook zal worden gestemd over het wetsvoorstel zelf. "Er zijn allerlei instrumenten waarmee dingen vertraagd kunnen worden, zoals het indienen van amendementen, het inroepen van een belangenconflict of een alarmbelprocedure, waardoor de zaak weer op de agenda van de regering belandt", aldus nog Dewael.
Dit land is een grap.quote:
Reynders is niet langer koninklijk bemiddelaar
De koning is ingegaan op de vraag van MR-voorzitter Didier Reynders om hem van zijn opdracht als koninklijk bemiddelaar te ontlasten. Dat meldt het paleis maandagmiddag. Het paleis laat nog niet weten hoe het nu verder moet. Intussen gaat premier Leterme opnieuw langs bij de koning.
Maandag is geen overeenstemming gevonden om de onderhandelingen over Brussel-Halle-Vilvoorde opnieuw te starten. De Vlamingen zeggen dat de voorwaarden niet vervuld zijn.
Bemiddelaar Reynders is er niet in geslaagd de voorwaarden, met name de deadline én het voorstel-Dehaene, door te duwen. Nochtans beweerde hij vanmorgen bij de start van het partijbureau dat dat wel zo was. Hij zei dat 'alle elementen verzameld zijn' om de communautaire onderhandelingen te hervatten. Hij zei ook dat premier Leterme nu aan zet is.
Volgens CD&V zijn de voorwaarden echter nog niet vervuld . 'De bal blijft in het kamp van Reynders liggen. Hij heeft zijn taak nog niet volbracht', klonk het vanmorgen bij CD&V. Open VLD houdt dan weer vast aan de strikte timing.
Deze namiddag heeft Reynders aan de koning gevraagd van zijn opdracht te worden ontlast. De koning is op dit verzoek ingegaan. Het is niet duidelijk hoe het nu verder moet.
Vanmorgen noemde FDF-voorzitter Olivier Maingain de voorwaarden die Open VLD koppelt aan het verderzetten van de onderhandelingen over BHV ‘onredelijk’. Open VLD wil dat er donderdag een oplossing op tafel ligt. Daarnaast moeten de onderhandelingen voor de Vlaamse liberalen gevoerd worden op basis van de voorstellen van koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene. Het partijbureau van de Vlaamse liberalen schaarde zich maandag nog eens achter dit standpunt.
http://www.nieuwsblad.be/(...)leid=DMF20100426_036
quote:"Eén Vlaming op drie is voor Vlaamse onafhankelijkheid"
Een derde van de Vlamingen is te vinden voor een onafhankelijk Vlaanderen. Een derde van de Franstaligen wil dan weer een unitaire staat met minder autonomie voor de regio's dan vandaag het geval is. Dat blijkt uit een peiling van RTL bij 1.500 Belgen.
Achtentwintig procent van de Franstaligen vindt dat België als federale staat in zijn huidige vorm moet blijven bestaan, tegenover 14% van de Vlamingen. Een kwart van de Vlamingen wil meer autonomie voor de deelstaten, 17% ziet heil in een confederale staat met quasi onafhankelijke deelstaten. 32% van de Vlamingen denkt dat het beter is om onafhankelijk te worden. 16% daarvan wil dan wel Brussel claimen, 10% vindt dat Brussel een onafhankelijke staat moet worden.
Tegelijk vindt ruim de helft van de Vlamingen (54%) het probleem B-H-V niet of helemaal niet belangrijk. Bij de Franstaligen is dat iets minder dan de helft (47%).
Demarche Open Vld
RTL ging ook na wat Vlamingen en Franstaligen vinden van de demarche van Open Vld. Met de stelling "Alexander De Croo heeft gelijk dat hij een crisis uitlokt" is 46% van de Vlamingen het eens, 41% niet. Bijna driekwart van de Franstaligen kan zich niet vinden in de beslissing van De Croo.
84% van de Vlamingen vinden dat de Franstaligen toegevingen moeten doen. Ook een vijfde van de Franstaligen vindt dat, maar ruim de helft vindt dan weer van niet.
60% van de Vlamingen zegt tot slot dat de communautaire problemen een rol spelen in zijn stemgedrag, tegenover 46% van de Franstaligen. (belga/sps)
26/04/10 14u29
quote:Koning aanvaardt ontslag regering-Leterme
Koning Albert heeft het ontslag van de regering-Leterme II aanvaard. Hij heeft de regering belast met het afhandelen van de lopende zaken.
Eerder vanavond had de koning bemiddelaar Didier Reynders al van zijn opdracht ontheven. Reynders had daar zelf op aangedrongen. De MR-voorzitter was er niet in geslaagd om de onderhandelingen weer op gang te krijgen.
Om 17.56 uur is premier Yves Leterme (CD&V) dan bij de koning binnengereden op het paleis te Laken. Aangezien de situatie muurvast zat, heeft hij aan koning Albert gevraagd om het ontslag van de regering te aanvaarden. Daar is de koning dan ook op ingegaan. Het zou dus kunnen dat we nog voor de zomer vervroegd naar de stembus moeten.
Didier Reynders is er dus niet in geslaagd om de problemen te deblokkeren. Hij heeft niet kunnen voldoen aan de voorwaarden van de Vlamingen, namelijk een strikte timing én binnen de voorstellen van Jean-Luc Dehaene (CD&V) te blijven.
Vanmorgen had FDF-voorzitter Olivier Maingain heel duidelijk gezegd dat hij niet wou ingaan op de voorwaarden en vanavond heeft koninklijk bemiddelaar Reynders dan zelf gevraagd om te worden ontheven van zijn taken.
Waarschijnlijk heeft Didier Reynders zelf zijn rekening gemaakt en heeft hij beslist om met zijn kartel met het FDF door te gaan. Hij wil immers de 100.000 stemmen in de Brusselse rand niet kwijtspelen en heeft dus gekozen voor Maingain. Reynders wou de bal zo vlug mogelijk uit het kamp van het bemiddelaarschap. Daarom zei hij vanmorgen ook dat alles klaar was om opnieuw aan de onderhandelingstafel te gaan.
quote:België 'buiten alle verwachtingen' in nieuwe promotiefilm
Op de agenda van premier Yves Leterme staat voor komende woensdag de presentatie van een nieuwe promotiefilm voor België. Dat is te zien op de website van de premier. En dat in een week die waarnemers alweer cruciaal noemen voor de toekomst van het land.
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
Leterme wordt maandag op audiëntie bij de koning ontvangen. Volgens sommige bronnen zouden de onderhandelingen over BHV in de uren die volgen opnieuw kunnen starten. Ondertussen vergadert de Conferentie van voorzitters in de Kamer om de agenda voor de plenaire vergadering van donderdag vast te leggen. Bekend is dat de Vlaamse partijen de stemming over het splitsingsvoorstel van BHV geagendeerd willen zien.
Kamervoorzitter Patrick Dewael (Open VLD) herinnerde er maandagochtend aan dat, bij gebrek aan consensus bij de fractievoorzitters, de plenaire vergadering donderdag zal beslissen over al dan niet agenderen.
Er resten drie dagen om te onderhandelen over BHV, als het van Open VLD afhangt tenminste. Hoe dan ook wordt het een woelige week. Als de Vlaamse partijen donderdag willen overgaan tot de stemming, zullen de Franstaligen alles uit de kast halen om dat te verhinderen.
Ondanks de turbulente tijden laat het hoofd van de ontslagvragende regering, Yves Leterme, zich niet van zijn stuk brengen. Volgens zijn agenda moet hij woensdag om 12.30 uur in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel zijn om er een nieuwe promotiefilm voor België voor te stellen, getiteld 'Belgium... beyond expectations', te vertalen als 'België ... buiten alle verwachtingen'.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100426_049&subsection=156
Terechte titel ...quote:
quote:Hoe moet het verder na Leterme II?
Door de val van de regering-Leterme II ligt de politieke agenda overhoop. Er komen wellicht nieuwe verkiezingen, maar volgens analisten zou dat ook een aantal voordelen hebben.
Dat koning Albert II het ontslag van de regering-Leterme aanvaard heeft, wil nog niet zeggen dat verkiezingen onafwendbaar zijn. De vorst zou nog andere initiatieven kunnen nemen, maar veel analisten gaan ervan uit dat verkiezingen nu vrijwel zeker zijn.
Als het parlement ontbonden wordt, zou dat binnen 40 dagen moeten gebeuren. Dat zou in juni zijn, dus net voor de zomervakantie.
Het probleem dat de geesten verdeelt, is of die nieuwe verkiezingen rechtsgeldig zijn of niet? Volgens het Grondwettelijk Hof moest er in Vlaams-Brabant eerst een regeling getroffen worden voor de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde, maar dat is dus niet gebeurd.
Onder meer CD&V'er Eric Van Rompuy vindt dat nieuwe verkiezingen niet wettig zijn. Toch gaan andere stemmen ervan uit dat de grondwet bepaalt dat er hoe dan ook om de vier jaar verkiezingen moeten komen en dat dat voorrang heeft boven de uitspraak over BHV.
Stemmen in juni zou volgens Wetstraatspecialist Johny Vansevenant zelfs voordelen hebben. Zo zouden er dan geen verkiezingen meer zijn tot 2014 wanneer de volgende federale en Vlaamse verkiezingen samenvallen. Dat zou de politici de tijd en ruimte geven om BHV te behandelen in het kader van een grote staatshervorming en de sanering van de financiën, wat meer ruimte zou geven voor compromissen. Verlost van de voortdurende verkiezingsdruk, zou de politiek dan ook impopulaire maatregelen kunnen nemen.
En Europa dan?
In juli neemt ons land voor zes maanden de fakkel over als voorzitter van de Europese Unie. De val van de regering werd lange tijd als "schaamlapje" gebruikt, vindt Vansevenant, want zo erg is dat nu ook weer niet.
Zo komt ons voorzitterschap pas na de zomer in september pas echt op gang. Tegen dan hebben de partijen twee lange maanden om een regering te vormen en een compromis te vinden over allerlei onderwerpen.
Bovendien bestaat er een brede consensus over de politiek van België tegenover de EU en is er daarover weinig discussie naar buitenuit. Ons voorzitterschap hoeft dan niet noodzakelijk Europa tot stilstand te brengen.
Dat kan toch niet!? Die uitspraak van het hof dateert al van 2003, en als er niet was getruct dan had BHV voor de verkiezingen van 2007 al opgedeeld moeten zijn. Dan kun je het toch niet maken om het nou weer uit te stellen, tot 2014?quote:
Klopt, maar volgens die argumentatie zou je geen verkiezingen kunnen organiseren zolang er geen oplossing voor BHV is. De idee dat je als democratisch land ten allen tijde verkiezingen moet kunnen organiseren heeft imo nog altijd voorrang, al krijg je natuurlijk een reeks praktische problemen (weigerende burgemeesters, kiezers, ...)quote:Op maandag 26 april 2010 20:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat kan toch niet!? Die uitspraak van het hof dateert al van 2003, en als er niet was getruct dan had BHV voor de verkiezingen van 2007 al opgedeeld moeten zijn. Dan kun je het toch niet maken om het nou weer uit te stellen, tot 2014?
Ik vraag mij alleen af wat ze van plan zijn te doen als een burgemeester weigert verkiezingen te organiseren in zijn gemeente omdat die op basis van het arrest uit 2003 onwettelijk zijn.quote:Op maandag 26 april 2010 20:35 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Klopt, maar volgens die argumentatie zou je geen verkiezingen kunnen organiseren zolang er geen oplossing voor BHV is. De idee dat je als democratisch land ten allen tijde verkiezingen moet kunnen organiseren heeft imo nog altijd voorrang, al krijg je natuurlijk een reeks praktische problemen (weigerende burgemeesters, kiezers, ...)
De Nederlandse grondwet is vergelijkbaar en hier dachten we hetzelfde, maar de gewoonte is gewoon veranderd. Als het parlament stemt, houdt niemand ze tegen.quote:Op donderdag 22 april 2010 19:33 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Dat is de onzin die De Wever verkoopt ja... Hij "vergeet" wel te vertellen dat het een grondwettelijke gewoonte is dat de regering bij consensus beslist, dat weet iedereen met ook maar een beetje kennis van de Grondwet. ..
De regering kan ze natuurlijk zelf organiseren, of dat aan de provinciegouverneur opdragen (volgens mij was dat bij de vorige keer ook al gedeeltelijk gebeurd, de provinciegouverneur heeft toen de kiesbrieven verstuurd dacht ik?).quote:Op maandag 26 april 2010 21:32 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik vraag mij alleen af wat ze van plan zijn te doen als een burgemeester weigert verkiezingen te organiseren in zijn gemeente omdat die op basis van het arrest uit 2003 onwettelijk zijn.
Ze voor de rechter slepen ? Dat wordt pas een lachertje ...
Klopt ... maar toen hebben de burgemeesters zelf zich nog ingehouden en zelf geen klacht daartegen ingediend. Ik hoorde vandaag op de radio dat minstens eentje er al aan denkt dat dit keer wel te doen , en zelfs voor het Europees hof blijkbaar ...quote:Op maandag 26 april 2010 21:44 schreef Heero87 het volgende:
[..]
De regering kan ze natuurlijk zelf organiseren, of dat aan de provinciegouverneur opdragen (volgens mij was dat bij de vorige keer ook al gedeeltelijk gebeurd, de provinciegouverneur heeft toen de kiesbrieven verstuurd dacht ik?).
Een gewoonte verander je niet zomaar, op 1-2-3, en al zeker niet als er geen consensus over is.quote:Op maandag 26 april 2010 21:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
De Nederlandse grondwet is vergelijkbaar en hier dachten we hetzelfde, maar de gewoonte is gewoon veranderd. Als het parlament stemt, houdt niemand ze tegen.
Belgische verkiezingen zonder splitsing, die zijn pas ongrondwettig.
Een gewoonte verander je uiteindelijk doodgewoon zelfs op het moment dat er één van de partijen die deel van de "gewoonte" uitmaken die niet meer ziet zitten hé ... Anders had je er maar een wet van moeten maken ...quote:Op maandag 26 april 2010 21:45 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Een gewoonte verander je niet zomaar, op 1-2-3, en al zeker niet als er geen consensus over is.
Je krijgt de splitsing er trouwens sowieso niet door voor de verkiezingen, niet alleen omdat de regering moet ondertekenen, maar vooral omdat er nog altijd vertragingsprocedures mogelijk zijn (de alarmbel ...).
Je moet echt het onderscheid maken tussen een gewoonte en de politieke praktijk. Een grondwettelijke gewoonte van 180 jaar oud zet je echt niet zomaar op je eentje opzij, daar kan je perfect een juridische zaak van maken, ook al staat het nergens officieel neergeschreven. Gewoonterecht is net zo goed recht.quote:Op maandag 26 april 2010 21:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Een gewoonte verander je uiteindelijk doodgewoon zelfs op het moment dat er één van de partijen die deel van de "gewoonte" uitmaken die niet meer ziet zitten hé ... Anders had je er maar een wet van moeten maken ...
De kans dat het Europees Hof (of een ander Hof) de verkiezingen gaat verhinderen of ongeldig zal verklaren, heel klein. Maar zo'n juridische procedures zullen er sowieso wel komen, en daardoor alleen al maak je jezelf als land natuurlijk strontbelachelijk.quote:Op maandag 26 april 2010 21:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Klopt ... maar toen hebben de burgemeesters zelf zich nog ingehouden en zelf geen klacht daartegen ingediend. Ik hoorde vandaag op de radio dat minstens eentje er al aan denkt dat dit keer wel te doen , en zelfs voor het Europees hof blijkbaar ...
En mij lijkt dat ze met het Europees voorzittersschap zelfs de schijn van niet-legale verkiezingen toch ook kunnen missen ...
Daar had het grondwettelijk hof dan toch al wel rekening mee gehouden bij het arrest van 2003?quote:Op maandag 26 april 2010 21:51 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Je moet echt het onderscheid maken tussen een gewoonte en de politieke praktijk. Een grondwettelijke gewoonte van 180 jaar oud zet je echt niet zomaar op je eentje opzij, daar kan je perfect een juridische zaak van maken, ook al staat het nergens officieel neergeschreven. Gewoonterecht is net zo goed recht.
Waarom zou het Grondwettelijk Hof daar rekening meehouden? Je mag er als rechter toch van uitgaan dat capabele politici een goed akkoord in elkaar kunnen boksen?quote:Op maandag 26 april 2010 23:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Daar had het grondwettelijk hof dan toch al wel rekening mee gehouden bij het arrest van 2003?
Het is gewoon een afweging van twee belangen. En naar mijn mening is de verplichting om periodiek te verkiezingen te organiseren nog altijd zowat het hoogste goed in een democratie, ook al brengt dat de totale chaos met zich mee.quote:Op maandag 26 april 2010 23:42 schreef Igen het volgende:
Ik denk dat er drie mogelijkheden zijn: of BHV nu opsplitsen en nieuwe verkiezingen houden, of nog een jaar voortmodderen en dan BHV op tijd voor de verkiezingen opsplitsen, of de verkiezingen nog verder uitstellen.
Dat laatste ook, aangezien het gebod van de Grondwet om binnen een bepaalde tijdspanne opnieuw verkiezingen te houden geen vrijbrief kan zijn om deze verkiezingen onrechtmatig te laten verlopen.
Om een analogie te maken: Een arbeidscontract dat mij verplicht op het werk te verschijnen, is ook geen vrijbrief om in een auto te stappen waarvan de remmen zijn afgekeurd.
Sorry mijn fout.quote:Op maandag 26 april 2010 23:44 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Waarom zou het Grondwettelijk Hof daar rekening meehouden? Je mag er als rechter toch van uitgaan dat capabele politici een goed akkoord in elkaar kunnen boksen?
Dat klopt, het is het Parlement dat de uitslagen van de verkiezingen moet bekrachtigen. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft daar trouwens onlangs een arrest over geveld en dat in principe verboden, maar heeft tegelijkertijd wel een uitzondering "om historische redenen" toegestaan voor België en Italië.quote:Op maandag 26 april 2010 23:48 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik hoorde trouwens de kamervoorzitter iets heel raars verklaren op tv vanavond. Volgens hem kunnen er verkiezingen georganiseerd worden die dan achteraf door het parlement worden "gehomologeerd"
Maar hoe kan een parlement dat verkozen is uit onwettelijke verkiezingen nu die verkiezingen "goedkeuren" ??? Dat zijn bananenstaatpraktijken ...
Maar wat voor legitimiteit heeft een nieuw parlement (en een nieuwe door hen gesteunde regering) als de verkiezingen onwettig worden verklaard? En wel omdat het kiesstelsel volgens de rechter oneerlijk is, dus niet vanwege een onbenullig vormfoutje...quote:Op maandag 26 april 2010 23:51 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Het is gewoon een afweging van twee belangen. En naar mijn mening is de verplichting om periodiek te verkiezingen te organiseren nog altijd zowat het hoogste goed in een democratie, ook al brengt dat de totale chaos met zich mee.
Je moet er uiteraard alles aan doen om ongrondwettige verkiezingen te vermijden, want ze vormen een serieuze smet op de democratische rechtstaat, maar als het echt niet anders kan, dan moet het wel.
Ik denk dat men vooral schrik heeft van wat voor resultaat pakweg een De Wever in zo'n kieskring zou halen, denk ik. En dat zou blijken dat sommige anderen eigenlijk alleen maar heel populair zijn in de eigen streek maar totaal niet daarbuiten ...quote:Op dinsdag 27 april 2010 00:17 schreef Heero87 het volgende:
Waarom geen noodwet stemmen? Stel voor deze ene verkiezing één grote nationale kieskring in, waar iedereen op iedereen kan stemmen. In principe heb je dan één groot BHV, maar het zal dan tenminste niet ongrondwettig zijn, aangezien er geen discriminatie meer is.
Helaas zal zo'n voorstel wel politiek onhaalbaar zijn.
Dat zou de beste oplossing zijn. Da's namelijk het meest eerlijk. En dat eerlijke zal nu net de reden zijn dat ze 't niet gaan doen.quote:Op dinsdag 27 april 2010 00:17 schreef Heero87 het volgende:
Waarom geen noodwet stemmen? Stel voor deze ene verkiezing één grote nationale kieskring in, waar iedereen op iedereen kan stemmen. In principe heb je dan één groot BHV, maar het zal dan tenminste niet ongrondwettig zijn, aangezien er geen discriminatie meer is.
Helaas zal zo'n voorstel wel politiek onhaalbaar zijn.
En dan? Het is eigenlijk een grof schandaal dat ik (stel dat ik in België zou mogen stemmen) niet voor pakweg Di Rupo zou mogen stemmen maar wel voor Annemans.quote:Op dinsdag 27 april 2010 00:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik denk dat men vooral schrik heeft van wat voor resultaat pakweg een De Wever in zo'n kieskring zou halen, denk ik. En dat zou blijken dat sommige anderen eigenlijk alleen maar heel populair zijn in de eigen streek maar totaal niet daarbuiten ...
Dat is eigenlijk gewoon omdat men in België een democratie van partijen wilde en geen personencultus. De Wever is bv een Antwerpenaar, als West-Vlaming kan ik ook niet op De Wever stemmen (andere kieskring) , maar wel op zijn partij omdat die ook in West-vlaanderen een lijst indienen.quote:Op dinsdag 27 april 2010 00:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En dan? Het is eigenlijk een grof schandaal dat ik (stel dat ik in België zou mogen stemmen) niet voor pakweg Di Rupo zou mogen stemmen maar wel voor Annemans.
In Nederland mag een inwoner van Leeuwarden gewoon voor Geert Wilders stemmen als hij dat wil.
Hahaha. Als niemand een belangenconflict indient of een alarmbelprocedure opstart.quote:Op maandag 26 april 2010 23:48 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik hoorde trouwens de kamervoorzitter iets heel raars verklaren op tv vanavond. Volgens hem kunnen er verkiezingen georganiseerd worden die dan achteraf door het parlement worden "gehomologeerd"
Maar hoe kan een parlement dat verkozen is uit onwettelijke verkiezingen nu die verkiezingen "goedkeuren" ??? Dat zijn bananenstaatpraktijken ...
Er is een meerderheid voor. Als het parlament hierover stemt, is het een wet. Ik denk dat Walen het niet zover laten komen en een alarmbelprocedure indienen om 30 dagen uitstel te krijgen. Dat betekent dat ook zij deelnemen aan de vergadering, en dat ook zij de veronderstelde gewoonte negeren.quote:Op maandag 26 april 2010 21:45 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Een gewoonte verander je niet zomaar, op 1-2-3, en al zeker niet als er geen consensus over is.
Je krijgt de splitsing er trouwens sowieso niet door voor de verkiezingen, niet alleen omdat de regering moet ondertekenen, maar vooral omdat er nog altijd vertragingsprocedures mogelijk zijn (de alarmbel ...).
Dat is natuurlijk een redelijk onzinnige vergelijking, omdat Nederland nogal anders in elkaar zit. Ik weet niet of je in Duitsland makkelijk kunt stemmen voor de bondsdag van een ander bondsland, of in Amerika voor een gouverneur van een andere staat. Als je het al met Nederland zou willen vergelijken zou je op een Antilliaanse politicus moeten stemmen of iets dergelijksquote:Op dinsdag 27 april 2010 00:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En dan? Het is eigenlijk een grof schandaal dat ik (stel dat ik in België zou mogen stemmen) niet voor pakweg Di Rupo zou mogen stemmen maar wel voor Annemans.
In Nederland mag een inwoner van Leeuwarden gewoon voor Geert Wilders stemmen als hij dat wil.
Het parlement zou erover kunnen stemmen, maar dan nog moet die wet bekrachtigd worden. Waarmee je eigenlijk opnieuw op hetzelfde probleem stoot.quote:Op dinsdag 27 april 2010 06:51 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Er is een meerderheid voor. Als het parlament hierover stemt, is het een wet. Ik denk dat Walen het niet zover laten komen en een alarmbelprocedure indienen om 30 dagen uitstel te krijgen. Dat betekent dat ook zij deelnemen aan de vergadering, en dat ook zij de veronderstelde gewoonte negeren.
Volgens mij is Nederland zelfs een van de weinige Europese landen met één kieskring ...quote:Op dinsdag 27 april 2010 07:44 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een redelijk onzinnige vergelijking, omdat Nederland nogal anders in elkaar zit. Ik weet niet of je in Duitsland makkelijk kunt stemmen voor de bondsdag van een ander bondsland, of in Amerika voor een gouverneur van een andere staat. Als je het al met Nederland zou willen vergelijken zou je op een Antilliaanse politicus moeten stemmen of iets dergelijks
Ja, hoewel Nederland formeel is ingedeeld in 19 kieskringen. Partijen mogen echter dezelfde lijsten in meerdere kieskringen indienen, dat wordt dan als 1 lijst gezien. De zetelverdeling wordt echter alleen bepaald op basis van de nationale totalen van de verschillende lijsten van de partijen.quote:Op dinsdag 27 april 2010 10:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Volgens mij is Nederland zelfs een van de weinige Europese landen met één kieskring ...
Zou wel de beste oplossing zijn denk ik. Geeft meteen Vlamingen (en Walen) die in Wallonië wonen de kans op Vlaamse partijen te kunnen stemmen. Ook wordt op deze manier de soms erg hoge impliciete kiesdrempel verlaagd (Luxemburg - 4 zetels, Leuven - 7 zetels).quote:Op dinsdag 27 april 2010 00:17 schreef Heero87 het volgende:
Waarom geen noodwet stemmen? Stel voor deze ene verkiezing één grote nationale kieskring in, waar iedereen op iedereen kan stemmen. In principe heb je dan één groot BHV, maar het zal dan tenminste niet ongrondwettig zijn, aangezien er geen discriminatie meer is.
Helaas zal zo'n voorstel wel politiek onhaalbaar zijn.
Ik vrees dat het politiek onhaalbaar is, vooral omdat de Vlamingen bang zijn dat er weinig Vlamingen en Walen uit Wallonië op hun lijsten zullen stemmen, terwijl het andersom uiteraard anders zal zijn. De Vlaamse meerderheidspartijen zullen niet durven om die verantwoordelijkheid te nemen, zo vlak voor de verkiezingen.quote:Op dinsdag 27 april 2010 11:02 schreef freako het volgende:
[..]
Zou wel de beste oplossing zijn denk ik. Geeft meteen Vlamingen (en Walen) die in Wallonië wonen de kans op Vlaamse partijen te kunnen stemmen. Ook wordt op deze manier de soms erg hoge impliciete kiesdrempel verlaagd (Luxemburg - 4 zetels, Leuven - 7 zetels).
Al vind ik wel dat het Grondwettelijk Hof zelf ook een deel van de verantwoordelijkheid draagt. Zij hebben destijds de ongrondwettelijkheid van de kieswetgeving vastgesteld, dus hadden ze die wet ook stante pede moeten vernietigen. Dan zou tenminste de oude kieswetgeving opnieuw in werking getreden zijn.quote:
quote:Leterme pleit bij koning voor verkiezingen
De koning heeft ontslagnemend premier Yves Leterme ontvangen. Later vandaag zal hij ook opnieuw verschillende partijvoorzitters zien. Volgens Leterme zijn vervroegde verkiezingen onafwendbaar.
In een interview met de RTBf zegt Leterme dat hij bij de koning gaat pleiten voor vervroegde verkiezingen. Dat is onvermijdelijk omdat niet voldoende partijen bereid zijn om een onderhandelde oplossing te vinden voor Brussel-Halle-Vilvoorde.
Leterme heeft minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) gevraagd om een voorstel uit te werken om de verkiezingen wettig te laten verlopen.
De premier wil ook dat het parlement nog een ruime verklaring goedkeurt voor een grondwetsherziening in de volgende legislatuur. Daarnaast vraagt hij ook de goedkeuring van de noodhulp voor Griekenland en de resultaten van de laatste begrotingscontrole.
Noodregering van de baan
De Franstalige partijen hadden vanmorgen nog gehoopt dat de koning de SP.A van Caroline Gennez zou kunnen overtuigen om in een noodregering te stappen en zo nieuwe verkiezingen te vermijden. Of dat de CD&V bereid was als enige Vlaamse partij in een noodregering te stappen.
In dat scenario zou de koning dan een koninklijk verkenner of bemiddelaar kunnen aanstellen om de noodregering op de been te brengen. Maar omdat alle Vlaamse partijen nieuwe verkiezingen willen, is die mogelijkheid van de baan.
quote:'Waarom gooien we de geldtransfers (van Vlaanderen naar Wallonie) niet ook op tafel?'
Kamerlid Hendrik Bogaert (CD&V) stelt de solidariteit tussen de verschillende gemeenschappen in vraag.
'Willen we nog solidair zijn met een regio die ons niet respecteert?', zegt Bogaert.
Hij vraagt zich af of het niet beter is meteen ook de sociale transfers tussen Vlaanderen en Wallonië in de discussie over een staatshervorming op te nemen. 'Het gaat hier toch al snel om 500 miljoen euro per maand.'
Bogaert ijvert voor een debat waarin een definitieve oplossing voor de transfers uitgewerkt wordt.
Laat je toch niet vangen door die tsjeef die met z'n kiescampagne is begonnen , Frederic ...quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |