Ah, da's wel prettig voor de mensen daar... Hoeven ze geen 1300 km meer om te rijden .quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:35 schreef Isdatzo het volgende:
Ringweg is sinds vanochtend weer geopend voor regulier verkeer.
Voor onder het kopje "Fotocollecties" Boston Big Picture deel 2.quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:38 schreef crazy987 het volgende:
als iemand nog aanvullingen heeft hoor ik het graag
www.radarvirtuel.com kan nog onder Externe links.quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:38 schreef crazy987 het volgende:
als iemand nog aanvullingen heeft hoor ik het graag
Yup, zie de drukte @ http://www.radarvirtuel.com/quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:44 schreef Prowl het volgende:
De rust is verdwenen, het lijkt wel of ze alles in moeten halen zoveel vliegtuigen komen er ineens over
donequote:Op dinsdag 20 april 2010 11:41 schreef TheShadow het volgende:
[..]
Voor onder het kopje "Fotocollecties" Boston Big Picture deel 2.
http://www.boston.com/big(...)yjafjallajokull.html
Donequote:Op dinsdag 20 april 2010 11:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
www.radarvirtuel.com kan nog onder Externe links.
and donequote:
quote:Scherpe acties bij KLM
Vlieg zonder zorgen. Vlieg met KLM KLM biedt u alle comfort en gemak.
www.klm.com/nl/Vliegticket
Ads door Google
http://www.nrc.nl/binnenl(...)en_sluiten_luchtruimquote:Nieuwe aswolk op komst, Noren en Polen sluiten luchtruim
Gepubliceerd: 20 april 2010 08:32 | Gewijzigd: 20 april 2010 11:45
AFP, AP, Reuters
Londen/Oslo, 20 april. Er is een nieuwe vulkanische aswolk op komst, meldden Britse meteorologen vanochtend.
Door de toename van de activiteit van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull dreigt een nieuwe aswolk Europa te bereiken. Afgelopen nacht spuwde de vulkaan aanvankelijk voornamelijk lava, maar toch kan een nieuwe aswolk opnieuw hinder voor de luchtvaart opleveren, zegt de Britse luchtvaartleiding. In Groot-Brittannië is het vliegverkeer nog niet hervat.
In Noorwegen en Polen hebben de autoriteiten vanochtend beslist om geen vluchten meer toe te laten, omdat de nieuwe aswolk een te groot risico oplevert voor de luchtvaart. Vorige week woensdag was Noorwegen al bij de eerste landen waarmee geen vliegverkeer mogelijk was, terwijl er gisteren onbeperkt gevlogen kon worden.
Gisteren werd beslist dat het Europese luchtruim de komende dagen geleidelijk wordt heropend. Het luchtruim is verdeeld in drie zones: het uiterste zuiden van Europa waar zonder problemen gevlogen kan worden, Groot-Brittannië en Ierland waar nog altijd geen verkeer mogelijk is en een groot gebied ertussen in, waar voorzichtig zal worden gevlogen. Tot deze middenzone behoort Nederland.
Het Europese beeld verschilt daardoor van land tot land. De luchthavenautoriteiten in Frankrijk melden dat driekwart van de vluchten vandaag kan doorgaan, ook de trans-Atlantische vluchten. Sinds 8 uur vanochtend is ook in Zwitserland weer vliegverkeer mogelijk, Duitsland volgt deze middag. Lufthansa hoopt vandaag 15 procent van de vluchten te kunnen uitvoeren
Ah, damn . .quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:59 schreef Light het volgende:
[..]
Ze zijn al bij advisory nr: 2010/025, je loopt achter
Escaleer je al helemaal in de stress?quote:
Waarom hoop je dat?quote:Op dinsdag 20 april 2010 12:11 schreef Ermanon het volgende:
Volgens mij zitten ze nu als gekken alle vliegtuigen de lucht in te sturen, zodat ze zo veel mogelijk kunnen vervoeren voordat de aswolk deel 2 erover zit
En ik maar hopen dat dat snel gebeurt
Over drie weken moet ik met het vliegtuig naar Amerika en zometeen zijn die Hekla en Katla en die vulkaan met de moeilijke naam nog steeds aan het roken! Superstressvoll!!Einz!quote:
Is het weer lekker rustig en schoon in de lucht, en hoef ik niet de hele tijd de radar in te gaten houden om te kijken of er niet 1 de lucht uit valtquote:
quote:Op dinsdag 20 april 2010 12:22 schreef Re het volgende:
mooi dat ze weer vliegen, kijken tot hoe lang ze mogen...
en laat ik zondag naar Zweden moeten vliegen. Gelukkig si het niet heel dringend en kan ik eventueel ook wel in Dld blijven. Vlieg met ryanair, en die is sowieso nog niet begonnen met vliegen weer.quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:57 schreef Krantenman het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/binnenl(...)en_sluiten_luchtruim
Vooral Noord-Europa blijkt dus nog niet verlost van de problemen.
Totdat de bomvliegtuig valtquote:Op dinsdag 20 april 2010 12:22 schreef Re het volgende:
mooi dat ze weer vliegen, kijken tot hoe lang ze mogen...
I've gotta get me one of thosequote:Op dinsdag 20 april 2010 12:23 schreef Nee het volgende:
[..]
Onze galactische vrienden hebben daar helemaal geen last van.
Ik dacht dat ze het voorzichtig zouden gaan hervattenquote:Op dinsdag 20 april 2010 11:03 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
Dat begint weer erop te lijken .
quote:Priceless: One passenger was stuck at Schiphol Airport for 5 days and was still able to miss his flight to Dubai last night!
Ge-Wel-Digquote:
Baasquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:04 schreef Isdatzo het volgende:
Goed, ik heb even ( ) de moeite genomen om een aantal (voorlopige) rapporten door te lezen en dit in een beetje een begrijpelijk verhaaltje van samen te vatten.
Dus:
Tussen december en 20 maart stroomde er basaltmagma vanuit de diepte in het systeem van de Eyjafjallajökull zoals ook te zien was op de seismologische meetresultaten.
Na een tijdelijke stagnatie in de aanvoer van magma op 10km diepte bereikt de magma het aardoppervlak bij de Fimmvörđuháls-spleet/barst. Dat was dus de eerste 'uitbarsting' die al die mooie foto's opleverde.
Na 24 dagen van uitbarsting gebeurt er iets (=onbekend) waardoor de magma een ander 'kanaal' (kom ff niet op het juiste woord) neemt en direct onder de top van de Eyjafjallajökull terecht komt.
Hier stolt het gedeeltelijk en komt het magma op trachiet-basis (rijk aan veldspaten) tegen. Dit alles op een relatief geringe diepte van 1km.
Nu vermengt het basalt-magma zich met de trachiet-magma die reeds aanwezig was en bereikt de mix de krater van de Eyjafjallajökull.
De interpretatie van een analyse van de verzamelde as op 15 april geeft mogelijk aan dat het aandeel nog "oude" traciet-based magma afneemt. Hierdoor is het waarschijnlijk dat de viscositeit van de magma toeneemt waardoor er minder druk opgebouwd hoeft te worden om gassen te laten ontsnappen.
Dit zorgt ervoor dat er het risico op explosies lager wordt.
Het risico op explosies veroorzaakt door smeltwater dat het kanaal instroomt blijft bestaan alhoewel ik de indruk krijg dat ondertussen het meeste ijs rondom de krater wel weg is. En dat is ook gunstig voor de asproductie die hierdoor afneemt/gaat afnemen.
Interessant leesvoer.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:04 schreef Isdatzo het volgende:
Goed, ik heb even ( ) de moeite genomen om een aantal (voorlopige) rapporten door te lezen en dit in een beetje een begrijpelijk verhaaltje van samen te vatten.
Dus:
Tussen december en 20 maart stroomde er basaltmagma vanuit de diepte in het systeem van de Eyjafjallajökull zoals ook te zien was op de seismologische meetresultaten.
Na een tijdelijke stagnatie in de aanvoer van magma op 10km diepte bereikt de magma het aardoppervlak bij de Fimmvörđuháls-spleet/barst. Dat was dus de eerste 'uitbarsting' die al die mooie foto's opleverde.
Na 24 dagen van uitbarsting gebeurt er iets (=onbekend) waardoor de magma een ander 'kanaal' (kom ff niet op het juiste woord) neemt en direct onder de top van de Eyjafjallajökull terecht komt.
Hier stolt het gedeeltelijk en komt het magma op trachiet-basis (rijk aan veldspaten) tegen. Dit alles op een relatief geringe diepte van 1km.
Nu vermengt het basalt-magma zich met de trachiet-magma die reeds aanwezig was en bereikt de mix de krater van de Eyjafjallajökull.
De interpretatie van een analyse van de verzamelde as op 15 april geeft mogelijk aan dat het aandeel nog "oude" traciet-based magma afneemt. Hierdoor is het waarschijnlijk dat de viscositeit van de magma toeneemt waardoor er minder druk opgebouwd hoeft te worden om gassen te laten ontsnappen.
Dit zorgt ervoor dat er het risico op explosies lager wordt.
Het risico op explosies veroorzaakt door smeltwater dat het kanaal instroomt blijft bestaan alhoewel ik de indruk krijg dat ondertussen het meeste ijs rondom de krater wel weg is. En dat is ook gunstig voor de asproductie die hierdoor afneemt/gaat afnemen.
Zo, ben jij geoloog?quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:04 schreef Isdatzo het volgende:
Goed, ik heb even ( ) de moeite genomen om een aantal (voorlopige) rapporten door te lezen en dit in een beetje een begrijpelijk verhaaltje van samen te vatten.
Dus:
Tussen december en 20 maart stroomde er basaltmagma vanuit de diepte in het systeem van de Eyjafjallajökull zoals ook te zien was op de seismologische meetresultaten.
Na een tijdelijke stagnatie in de aanvoer van magma op 10km diepte bereikt de magma het aardoppervlak bij de Fimmvörđuháls-spleet/barst. Dat was dus de eerste 'uitbarsting' die al die mooie foto's opleverde.
Na 24 dagen van uitbarsting gebeurt er iets (=onbekend) waardoor de magma een ander 'kanaal' (kom ff niet op het juiste woord) neemt en direct onder de top van de Eyjafjallajökull terecht komt.
Hier stolt het gedeeltelijk en komt het magma op trachiet-basis (rijk aan veldspaten) tegen. Dit alles op een relatief geringe diepte van 1km.
Nu vermengt het basalt-magma zich met de trachiet-magma die reeds aanwezig was en bereikt de mix de krater van de Eyjafjallajökull.
De interpretatie van een analyse van de verzamelde as op 15 april geeft mogelijk aan dat het aandeel nog "oude" traciet-based magma afneemt. Hierdoor is het waarschijnlijk dat de viscositeit van de magma toeneemt waardoor er minder druk opgebouwd hoeft te worden om gassen te laten ontsnappen.
Dit zorgt ervoor dat er het risico op explosies lager wordt.
Het risico op explosies veroorzaakt door smeltwater dat het kanaal instroomt blijft bestaan alhoewel ik de indruk krijg dat ondertussen het meeste ijs rondom de krater wel weg is. En dat is ook gunstig voor de asproductie die hierdoor afneemt/gaat afnemen.
Netjes van KLMquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:15 schreef basst2005 het volgende:
Hier kun je zien hoe laat de KLM vluchten gaan:
http://www.klm.com/travel(...)light_update/ad.html
Hij ligt er nog .quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:22 schreef wimbaens het volgende:
Is er nog informatie over de Katla?
Of blijft deze vulkaan nog vrij rustig?
Hij is geschrokken van zijn eigen brutaliteit, en houdt zich nu even gedeisdquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:22 schreef wimbaens het volgende:
Is er nog informatie over de Katla?
Of blijft deze vulkaan nog vrij rustig?
Ga je hierop promoveren?quote:
Hoe zit het precies met het verband tussen Eyjafjallajökull en Katla? Katla zou altijd afgaan na Eyjafjallajökull. In 1821 heeft het overigens tot 1823 geduurd voordat Katla ging. Dus het is erg makkelijk om te vroeg te juichen IMO.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:04 schreef Isdatzo het volgende:
Goed, ik heb even ( ) de moeite genomen om een aantal (voorlopige) rapporten door te lezen en dit in een beetje een begrijpelijk verhaaltje van samen te vatten.
Dus:
Tussen december en 20 maart stroomde er basaltmagma vanuit de diepte in het systeem van de Eyjafjallajökull zoals ook te zien was op de seismologische meetresultaten.
Na een tijdelijke stagnatie in de aanvoer van magma op 10km diepte bereikt de magma het aardoppervlak bij de Fimmvörđuháls-spleet/barst. Dat was dus de eerste 'uitbarsting' die al die mooie foto's opleverde.
Na 24 dagen van uitbarsting gebeurt er iets (=onbekend) waardoor de magma een ander 'kanaal' (kom ff niet op het juiste woord) neemt en direct onder de top van de Eyjafjallajökull terecht komt.
Hier stolt het gedeeltelijk en komt het magma op trachiet-basis (rijk aan veldspaten) tegen. Dit alles op een relatief geringe diepte van 1km.
Nu vermengt het basalt-magma zich met de trachiet-magma die reeds aanwezig was en bereikt de mix de krater van de Eyjafjallajökull.
De interpretatie van een analyse van de verzamelde as op 15 april geeft mogelijk aan dat het aandeel nog "oude" traciet-based magma afneemt. Hierdoor is het waarschijnlijk dat de viscositeit van de magma toeneemt waardoor er minder druk opgebouwd hoeft te worden om gassen te laten ontsnappen.
Dit zorgt ervoor dat er het risico op explosies lager wordt.
Het risico op explosies veroorzaakt door smeltwater dat het kanaal instroomt blijft bestaan alhoewel ik de indruk krijg dat ondertussen het meeste ijs rondom de krater wel weg is. En dat is ook gunstig voor de asproductie die hierdoor afneemt/gaat afnemen.
Er zijn soortgelijke foto's gepost, maar deze had ik nog niet gezien!quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:27 schreef 9x19 het volgende:
Ik weet niet of ze al gepost zijn, maar hier wat epische foto's:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wie weet, ķķit .quote:
Eigenlijk moet ik nog beginnen . Eerst m'n huidige opleiding maar eens afmaken (laatste jaar). Ben nu bezig met m'n afstudeerstage. Of ja, zou bezig moeten zijn met .quote:
Promoveer dan wel vķķrdat de Katla uitbarst, dan heb je nog een primeur iigquote:
er zijn hier meerdere mensen die bezig zouden moeten zijn met...quote:[..]
Eigenlijk moet ik nog beginnen . Eerst m'n huidige opleiding maar eens afmaken (laatste jaar). Ben nu bezig met m'n afstudeerstage. Of ja, zou bezig moeten zijn met .
ik zou bezig moeten zijn met testenquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:32 schreef djayzz het volgende:
[..]
Promoveer dan wel vķķrdat de Katla uitbarst, dan heb je nog een primeur iig
[..]
er zijn hier meerdere mensen die bezig zouden moeten zijn met...
Mja, dat is lastig te zeggen. Eigenlijk komt het er op neer dat iedereen er bang voor is maar niemand 't weet.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:26 schreef HandigeHarry010 het volgende:
[..]
Hoe zit het precies met het verband tussen Eyjafjallajökull en Katla? Katla zou altijd afgaan na Eyjafjallajökull. In 1821 heeft het overigens tot 1823 geduurd voordat Katla ging. Dus het is erg makkelijk om te vroeg te juichen IMO.
Katla heeft verder een geschiedenis om elke 80 jaar te gaan en de laatste propere uitbarsting was 1918. Dan zou 2010 dus precies op schema zitten.
Het kan wel zijn dat er nu niks gebeurt, maar de kans dat Katla afgaat is, gegeven de uitbarsting in Eyjafjallajökull sterk toegenomen.
Bij een grote uitbarsting levert dat heel veel as en gigantische overstromingen op op IJsland. Eventueel ook zware explosies. Bij een kleine uitbarsting hoeven ze er zelf op ijsland niet heel veel van te merken.quote:Ik denk dat de vraag niet is dat Katla gaat, maar wat er gebeurt zodra Katla gaat. Hoe erg is dat?
Gegeven het plaatje heeft Katla een enorme berg ijs bovenop. Als dat in de magma valt krijg je dan niet een enorme ontploffing, tsunami of wat dan ook?
Afhankelijk van de grootte van de uitbarsting wel ja. Maar voor 't zelfde geld vindt er enkel een kleine uitbarsting plaats die niet eens door de ijskap heen breekt. Of er gebeurt helemaal niks, dat kan ook.quote:Er bestaat verder bewijs dat hele velden van Schotland bestaan uit de as van Katla. Dus ook Nederland loopt een reeel gevaar bij een dergelijke uitbarsting.
Ik heb helaas niet alle factoren zelf in de hand .quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:32 schreef djayzz het volgende:
[..]
Promoveer dan wel vķķrdat de Katla uitbarst, dan heb je nog een primeur iig
Neuh, al 12 jaar te laat.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:26 schreef HandigeHarry010 het volgende:
Katla heeft verder een geschiedenis om elke 80 jaar te gaan en de laatste propere uitbarsting was 1918. Dan zou 2010 dus precies op schema zitten.
wees blij dat je iig niet achter de doune vast bent blijven hangenquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:43 schreef GasProblem het volgende:
Studiereis naar New York is definitief gecancelled. Het is voor de KLM nog niet zeker dat de vluchten naar New York die vandaag ingepland staan doorgaan en als ze doorgaan, zal de passagierslijst uitsluitend bestaan uit mensen die zich achter de douane bevinden. Deze lijsten liggen al vast. Voor de terugvluchten geldt hetzelfde.
Lekker dus. Ik zat donderdag al in het vliegtuig, wij zouden het laatste vliegtuig zijn dat zou vertrekken voordat de aswolk eraan kwam, maar we moesten er weer uit omdat Schiphol eerder gesloten was. Hadden nog hoop dat we vandaag konden gaan en de reis verlengen t/m zondag, maar helaas.
Nu mag de Katla gaan.
factoren van het promoveren, of van de katlaquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb helaas niet alle factoren zelf in de hand .
quote:ArkeFly plane covered with "layer of ash" after flight Antalya-Amsterdam. No engine damage, plane remains operational http://bit.ly/chQm9U .
Gezellig zo'n berichtquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:46 schreef HandigeHarry010 het volgende:
Hier is een clipje met de president van Ijsland Olafur Grimsson, de infameuze boodschapper van globale destructie. Hij wordt geinterviewd door de BBC.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8631343.stm?ls
Quote: Het is niet de vraag of Katla gaat, maar wanneer. De nooddiensten en airlines moeten plannen maken voor wanneer Katla gaat, net zoals wij reeds hebben gedaan in Ijsland.
Voor de verandering waarschuwt IJsland wel op tijd!
Dus Camiel? Waar is die ordner met Katla erop?
Wat een egoīsme ook weer.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:43 schreef GasProblem het volgende:
Studiereis naar New York is definitief gecancelled. Het is voor de KLM nog niet zeker dat de vluchten naar New York die vandaag ingepland staan doorgaan en als ze doorgaan, zal de passagierslijst uitsluitend bestaan uit mensen die zich achter de douane bevinden. Deze lijsten liggen al vast. Voor de terugvluchten geldt hetzelfde.
Lekker dus. Ik zat donderdag al in het vliegtuig, wij zouden het laatste vliegtuig zijn dat zou vertrekken voordat de aswolk eraan kwam, maar we moesten er weer uit omdat Schiphol eerder gesloten was. Hadden nog hoop dat we vandaag konden gaan en de reis verlengen t/m zondag, maar helaas.
Nu mag de Katla gaan.
In mijn geval vooral 't eerste .quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:46 schreef djayzz het volgende:
[..]
factoren van het promoveren, of van de katla
In IJsland leven ze ook nog, dus het is te overleven. Maar het probleem is meer economisch IMO.quote:
Met een beetje mazzel sterft er een lekker percentage van de wereldbevolking . Zou wel goed zijn voor de aarde .quote:
Tijd voor lunch .quote:20. April: Latest results from GPS stations around Eyjafjallajökull show deflation associated with the eruption. No movements associated with the Katla volcano are presently observed - Benedikt Ķfeigsson and Bryndís Brandsdķttir
we overleven het zeker wel, de vraag is alleen hoeveel economische schade gaat het opleveren (want dat gaat het zeker!)quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:52 schreef HandigeHarry010 het volgende:
[..]
In IJsland leven ze ook nog, dus het is te overleven. Maar het probleem is meer economisch IMO.
http://earthobservatory.n(...)_ali_2010107_lrg.jpgquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
Grote versie @ http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=43688
Totaal geen verstand van dit alles, maar wat is nou precies allemaal op dit plaatje te zien ?quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:59 schreef Jumparound het volgende:
[..]
http://earthobservatory.n(...)_ali_2010107_lrg.jpg
nu snap je ook waarom de katla zoveel groter / gevaarlijker is
links zie je de aswolk rechts zie je een grote ijskap... onder die ijskap zit ook een vulkaan verstoptquote:Op dinsdag 20 april 2010 14:08 schreef sunmoonstar het volgende:
[..]
Totaal geen verstand van dit alles, maar wat is nou precies allemaal op dit plaatje te zien ?
Die gooit de vulkaan met gemak weer terug .quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:17 schreef Clownbaby het volgende:
Ze kunnen altijd nog betonballen in het gat gooien.
Ah, dus links zie je de aswolk van de nu actieve Eyjafjallajökull. en onder dat ijs zit die enge Katla-vulkaan? Ze lijken echt naast elkaar te liggen, maar hoeveel kilometer zit er tussen die twee vulkanen?quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:13 schreef Jumparound het volgende:
[..]
links zie je de aswolk rechts zie je een grote ijskap... onder die ijskap zit ook een vulkaan verstopt
volgens mij zegtie dat ze al zo'n 10 jaar voorzorgsmaatregelen aan het nemen zijnquote:Op dinsdag 20 april 2010 14:18 schreef Brachypelma het volgende:
Hmm wel verontrustend wat Olafur Grimsson zegt. Ijsland heeft dus voorzorgsmaatregelen getroffen.
Vraag me af of Nederland aan het nadenken is aan wat er KAN gebeuren.
Het is een onduidelijke foto zonder besef van schaal mijninziensquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:59 schreef Jumparound het volgende:
[..]
http://earthobservatory.n(...)_ali_2010107_lrg.jpg
nu snap je ook waarom de katla zoveel groter / gevaarlijker is
Ah, ik las alleen de quotequote:Op dinsdag 20 april 2010 14:20 schreef djayzz het volgende:
[..]
volgens mij zegtie dat ze al zo'n 10 jaar voorzorgsmaatregelen aan het nemen zijn
Nederland heeft ook een plan voor een gletsjer tsunamiquote:Op dinsdag 20 april 2010 14:20 schreef djayzz het volgende:
[..]
volgens mij zegtie dat ze al zo'n 10 jaar voorzorgsmaatregelen aan het nemen zijn
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |