Morgenochtend. Dus ik ging eigenlijk al wel uit van 'slecht nieuws'quote:Op maandag 19 april 2010 22:26 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Wanneer zou je vertrekken?
Ik kreeg net een mailtje, de vliegreis van 3 mei naar Rome gaat door.
Duidelijk kaartjequote:Op maandag 19 april 2010 22:30 schreef basst2005 het volgende:
Laatste "as prognose":
[ afbeelding ]
komende 2 dagen nog aardig wat boven Nederland zo te zien
Morgenochtend, hou deze pagina's in de gaten:quote:Op maandag 19 april 2010 22:33 schreef Coelho het volgende:
Is er nog steeds geen "zonekaart" gepubliceerd, met de afbakening van de 3 zones waar Eurlings over sprak??
Je snapt het niet.quote:Op maandag 19 april 2010 22:33 schreef Coelho het volgende:
Is er nog steeds geen "zonekaart" gepubliceerd, met de afbakening van de 3 zones waar Eurlings over sprak??
Bij St. Helens bestond de as vooral uit verpulverd gesteente en ander spul veroorzaakt door een gigantische explosie. Deze as is heel anders qua vorm en ontstaan en omdat ik te lui ben om 't opnieuw uit te typen:quote:Op maandag 19 april 2010 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mnt Saint Helens heeft gigantische hoeveelheden as geproduceerd, ze is bekend voor haar as explosies, er werd 600 vierkante kilometer bos platgelegd door haar asexplosie, as lag tot alberta in Canada in een duidelijke laag op autos.
Het is alleen een andere manier van uitbarsten en de combinatie van water en lava zorgt schijnbaar voor een veel vernevelder fijner as.
quote:Op zondag 18 april 2010 20:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[..]
Als er geen water bij een vulkaanuitbarsting aanwezig is wordt er normaal gesproken amper as uitgestoten. In dit geval vindt deze uitbarsting plaats op / onder een ijskap en wanneer het ijskoude smeltwater in contact komt met de bloedhete lava koelt deze deze iedere keer een klein beetje lava af. Hierdoor wordt de lava eerst verhard en wordt 't een soort glas, daarna breekt 't in kleine stukjes uiteen (denk aan een baksteen te heet bakken). Voila: as.
As kan trouwens op meerdere manieren ontstaan maar dit gebeurt er nu.
Waar moet je heen dan? USA?quote:Op maandag 19 april 2010 22:46 schreef GasProblem het volgende:
Misschien zit ik morgen op een van de intercontinentale vluchten. Weet niet of ik morgen nog wel op studiereis wil, maar anders ben ik m'n geld kwijt en dat is ook zondeZal alleen niet relaxed in het vliegtuig zitten, althans niet totdat ik midden boven de oceaan hang.
Ik denk dat 't zonder meetapparatuur en onderzoek lastig is om de as van het stuifmeel te onderscheiden maar ze zullen vast wel monsters nemen.quote:Op maandag 19 april 2010 22:44 schreef justmattie het volgende:
Het begint te regenen hier in Leeuwarden, zit er nou morgen een grijs laagje as op de auto's of valt dit wel mee?
Afijn, morgenochtend heel nl onder een cm grijze drabquote:Op maandag 19 april 2010 22:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik denk dat 't zonder meetapparatuur en onderzoek lastig is om de as van het stuifmeel te onderscheiden maar ze zullen vast wel monsters nemen.
En als 't een beetje doorregent denk ik dat er niet überhaupt veel as óf stuifmeel op je auto te vinden is.
Ik vind dit veel interessanter dan dat as-gezeik. Zal je zien, lijkt het een weekje rustig en komt het domino-effect op gang, boem boem en dan zijn we getuige van een stukje geschiedenis tot Yellowstone in 2012quote:Op maandag 19 april 2010 22:29 schreef zyx1981 het volgende:
Als Katla gaat, dan gaat de Laki misschien ook weer! Nou, houd dan je buik maar vast! Zie onderstaande afkomstig van http://nl.wikipedia.org/wiki/Laki
De Laki kraters en de Eldgjá maken deel van hetzelfde vulkanische systeem uit als de Katla ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla )
Laki
De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is de grootste uitbarsting (qua uitgestoten volume lava) van een vulkaan op IJsland in historische tijden. Het begon met een golf van verwoestende aardbevingen die het zuiden en zuidwesten van IJsland teisterden waarbij tenminste 90 boerderijen werden verwoest. In juni van datzelfde jaar begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde dat nu Lakagígar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf.
Gevolgen
Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.
Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.
In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidwesten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.[1]
Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie. De uitbarsting heeft daarmee dus een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.
Zucht, ik weet het. Normaal vind ik vliegen geen probleem, maar nu heb ik er eeecht geen zin in. Misschien gaat de heenweg goed maar zit ik straks in NY vast. Maar aan de andere kant wil ik ook niet al m'n geld zien verdwijnen als ze toch vliegen en ik hier blijfquote:
quote:Op maandag 19 april 2010 22:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Afijn, morgenochtend heel nl onder een cm grijze drab
Gewoon gaan man en je nergens druk over maken. Er gebeurt namelijk geen reet. Dat vliegtuig van BA is namelijk recht door de aswolk gevlogen, niet door dat verdunde spul wat nu over Europa hangt.quote:Op maandag 19 april 2010 22:59 schreef GasProblem het volgende:
[..]
Zucht, ik weet het. Normaal vind ik vliegen geen probleem, maar nu heb ik er eeecht geen zin in. Misschien gaat de heenweg goed maar zit ik straks in NY vast. Maar aan de andere kant wil ik ook niet al m'n geld zien verdwijnen als ze toch vliegen en ik hier blijf
Moraal van het verhaal, en van de KLM vlucht boven Alaska, ze kwamen allebei aan zonder gewonden en doden. Gewoon gaan dus, anders krijg je spijt, ik vind vliegen op deze manier sowieso verschrikkelijk maar je moet je erquote:Op maandag 19 april 2010 22:59 schreef GasProblem het volgende:
[..]
Zucht, ik weet het. Normaal vind ik vliegen geen probleem, maar nu heb ik er eeecht geen zin in. Misschien gaat de heenweg goed maar zit ik straks in NY vast. Maar aan de andere kant wil ik ook niet al m'n geld zien verdwijnen als ze toch vliegen en ik hier blijf
Dat er in Groot-Brittannië 23.000 mensen stierven door die gifwolk is misschien nog wel opmerkelijker dan dat die gifwolk in Praag kwam. De route was namelijk globaal IJsland - Bergen (Noorwegen) - Praag - Berlijn - Parijs - Le Havre - Groot-Brittannië.quote:Op maandag 19 april 2010 22:29 schreef zyx1981 het volgende:
Als Katla gaat, dan gaat de Laki misschien ook weer! Nou, houd dan je buik maar vast! Zie onderstaande afkomstig van http://nl.wikipedia.org/wiki/Laki
De Laki kraters en de Eldgjá maken deel van hetzelfde vulkanische systeem uit als de Katla ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla )
Laki
De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is de grootste uitbarsting (qua uitgestoten volume lava) van een vulkaan op IJsland in historische tijden. Het begon met een golf van verwoestende aardbevingen die het zuiden en zuidwesten van IJsland teisterden waarbij tenminste 90 boerderijen werden verwoest. In juni van datzelfde jaar begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde dat nu Lakagígar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf.
Gevolgen
Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.
Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.
In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidwesten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.[1]
In Amerika is de winter van 1784 is een van de langste en koudste uit de geschiedenis. De Mississippi bevroor, bij New Orleans. Er was ijs in de Golf van Mexico. Om zo eens wat opmerkelijke dingen te noemen.quote:Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie. De uitbarsting heeft daarmee dus een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.
Stuifmeel vind ik al zo'n troep.quote:Op maandag 19 april 2010 22:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik denk dat 't zonder meetapparatuur en onderzoek lastig is om de as van het stuifmeel te onderscheiden maar ze zullen vast wel monsters nemen.
En als 't een beetje doorregent denk ik dat er niet überhaupt veel as óf stuifmeel op je auto te vinden is.
quote:Op maandag 19 april 2010 23:33 schreef thespindoctor het volgende:
deze topics gaan te snel
zowel prive als beroepshalve een tvp. zakelijk ontstaan er langzamerhand wat problemen (pakketpost enzo).
beetje lastig op een eilandquote:Op maandag 19 april 2010 23:37 schreef Krantenman het volgende:
[..]
![]()
Dan moet je andere bronnen zoeken natuurlijk. Hier citeert iedereen ook maar wat ze elders op het internet hebben gevonden.
ach jah johquote:Op maandag 19 april 2010 23:39 schreef DeParo het volgende:
Toch irritant al die mensen die alleen maar zitten te zeiken om hun handel en die arme multinationals die wat daagjes niets meer verdienen. Zou eens tijd worden, kijk hoe mooi de lucht is, maja tjden veranderen he.
Ik zag het net op CNN terwijl ik ook dacht dat het minder werdquote:Op dinsdag 20 april 2010 00:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Prachtig hoe de NOS de hele dag blijft herhalen dat de vulkaan minder as spuwt, terwijl intensiteit inmiddels weer is toegenomen. Update es!
Zou de NOS worden betaald door de KLM? De KLM wil natuurlijk gaan vliegen, en daar kunnen ze al die berichten over meer as niet bij gebruiken.quote:Op dinsdag 20 april 2010 00:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Prachtig hoe de NOS de hele dag blijft herhalen dat de vulkaan minder as spuwt, terwijl intensiteit inmiddels weer is toegenomen. Update es!
Je zou het haast denken ja...quote:Op dinsdag 20 april 2010 00:18 schreef Light het volgende:
[..]
Zou de NOS worden betaald door de KLM? De KLM wil natuurlijk gaan vliegen, en daar kunnen ze al die berichten over meer as niet bij gebruiken.
ja verdomd hequote:Op dinsdag 20 april 2010 00:19 schreef mouzzer het volgende:
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/
Zijn nu de explosies te zien, lava vliegt door de lucht.
Mooie beeldenquote:Op dinsdag 20 april 2010 00:19 schreef mouzzer het volgende:
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/
Zijn nu de explosies te zien, lava vliegt door de lucht.
Dat is correct.quote:Op dinsdag 20 april 2010 00:42 schreef Jojoke het volgende:
Another Iceland Volcano Under Watch
http://www.livescience.co(...)eruption-100419.html
Interessant. Maar begrijp ik nu goed dat de Eyjafjallajökull drie keer is uitgebarst en dat alle drie keren de Katla volgde.
Ah, en is ook bekend hoeveel tijd er tussen de uitbarstingen van de twee vulkanen zat. Het wordt een interessant jaar qua natuur zo lijkt het.quote:
Klopt, maar Katla is sinds die eerste uitbarsting van Eyjafjallajökull zelf ook al 22 keer uitgebarsten. Gemiddeld ergens tussen de 40 en 80 jaar dat die uitbarst. En aangezien de laatste keer 92 jaar geleden is, zou het niet eens zo vreemd zijn als ze uitbarst.quote:Op dinsdag 20 april 2010 00:42 schreef Jojoke het volgende:
Another Iceland Volcano Under Watch
http://www.livescience.co(...)eruption-100419.html
Interessant. Maar begrijp ik nu goed dat de Eyjafjallajökull drie keer is uitgebarst en dat alle drie keren de Katla volgde.
Welkom terugquote:Op dinsdag 20 april 2010 00:47 schreef Burner82 het volgende:
Pfff, ik ben ook eens ff werken, meteen overal paniek waar ik niks van meekrijg, en de topics die heel snel gaanmaar ik ben zo ongeveer weer bijgelezen
Thnxquote:
Dat kreng blijft ook lekker spattenquote:Op dinsdag 20 april 2010 01:15 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Thnx
Ik blijf die cams toch fascinerend vinden.. je wilt het uitzetten (en gaan slapen) maar toch ook niet, bang om wat te missen
Ik heb zo het gevoel, dat dat straks als ik wakker ben ook nog wel zo isquote:Op dinsdag 20 april 2010 01:17 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dat kreng blijft ook lekker spatten
Stttttttttt!quote:Op dinsdag 20 april 2010 01:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
More Delays: New Ash Cloud Heads Towards UK
Hopelijk geen een uiteraard. Maar ja, als het gebeurd heb je de poppen aan het dansen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 09:16 schreef Burner82 het volgende:
Nu eens kijken wanneer de eerste kisten uit de lucht vallen![]()
Het is idd echt niet te hopen. Maar zodra politiek-economische belangen voorop gesteld worden, komt bij mij toch meteen de vraag of het luchtruim echt onnodig lang dicht was, of dat ze nu gewoon een redelijk groot risico nemen....quote:Op dinsdag 20 april 2010 09:20 schreef Bryze het volgende:
[..]
Hopelijk geen een uiteraard. Maar ja, als het gebeurd heb je de poppen aan het dansen.
Mooie beeldenquote:Op dinsdag 20 april 2010 06:35 schreef basst2005 het volgende:
Goedemorgen! wat mooie webcam beelden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Katla ligt boven het 2e circeltje van links (met nummer 1 in het circeltje)quote:Op dinsdag 20 april 2010 09:36 schreef MarMar het volgende:
Het derde rondje op die foto.. Katla? Of zit Katla nog tussen rondje twee en drie?
(ik tel gewoon de cirkels van links naar rechts, zag dat er nummertjes in staan, maar die zijn KLEIN!)
Katla zit tussen die rondjes in. Onder die witte plek = gletsjerquote:Op dinsdag 20 april 2010 09:36 schreef MarMar het volgende:
Het derde rondje op die foto.. Katla? Of zit Katla nog tussen rondje twee en drie?
(ik tel gewoon de cirkels van links naar rechts, zag dat er nummertjes in staan, maar die zijn KLEIN!)
Mogelijk. Ik denk dat het verstandig is dat je beter te voorzichtig kan zijn in zulke gevallen. En trouwens als het luchtruim zondag (ofzo) weer open was gegaan, dan waren er weer andere partijen gaan huilen. Wat er ook besloten word of werd, er is altijd iemand die zeurt.quote:Op dinsdag 20 april 2010 09:42 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Het is idd echt niet te hopen. Maar zodra politiek-economische belangen voorop gesteld worden, komt bij mij toch meteen de vraag of het luchtruim echt onnodig lang dicht was, of dat ze nu gewoon een redelijk groot risico nemen....
Ik hoop van niet, ik vind het wel riskant dat ze nu alweer vliegen, maar hopelijk zal het met een sisser aflopen....quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:07 schreef crazy987 het volgende:
ik blijf het vreemd vinden dat ze het nu al open gooien.
wat mij betreft is het wachten tot de eerste uit de lucht komt zetten.
tja, als het schaap verdronken is dempt men de put he.quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:09 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Ik hoop van niet, ik vind het wel riskant dat ze nu alweer vliegen, maar hopelijk zal het met een sisser aflopen....
Dacht dat de aswolk erg was afgenomen en er nu vooral lava te zien was? Weer lekkere tegenstrijdige berichten. Aan de webcams te zien is hij nu vrij rustig, komt maar een klein beetje as uit.quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:10 schreef basst2005 het volgende:
't gaat maar door:
@manairport: NATS confirmed that overnight the volcano has strengthened bringing a new ash cloud over the UK
Zou dat bericht niet gaan over de grotere aswolk die al onderweg was?quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:18 schreef GasProblem het volgende:
[..]
Dacht dat de aswolk erg was afgenomen en er nu vooraal lava te zien was? Weer lekkere tegenstrijdige berichten.
Geld, het kost teveel om het luchtruim zo lang gesloten te houden.quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:34 schreef Brachypelma het volgende:
Ik lees ook mee![]()
Ben een noob op dit gebied maar vind het wel interessant.
Snap zelf ook niet goed waarom NL alles weer open gooit, als er weer een wolk aankomt? :S
Geld. Geld. Geld. Veel mensen snappen niet wat er zo gevaarlijk is aan dat as en de meeste politici praten graag mensen naar de mond. Voila.quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:34 schreef Brachypelma het volgende:
Ik lees ook mee![]()
Ben een noob op dit gebied maar vind het wel interessant.
Snap zelf ook niet goed waarom NL alles weer open gooit, als er weer een wolk aankomt? :S
die eerstequote:
Nee, die pakken een privé helicopterquote:Op dinsdag 20 april 2010 10:44 schreef Brachypelma het volgende:
Wat naar zeg.. Maarja hun famiilie zal er niet inzitten,
Luchtvaartmaatschappijen zullen alleen vliegen als het veilig is, ze gaan het echt niet riskeren om een kist in te problemen te laten komen. Slechtste PR die ze maar kunnen krijgen, dan wil niemand er meer mee vliegen en gaan ze zeker over de kop.quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:39 schreef Gundross het volgende:
Inderdaad, het valt écht te hopen dat ze niet onder de gelddruk bezwijken.. Dit kost de luchtvaartmaatschappijen handenvol geld, en dat is nu net wat ze niet hebben.. Zeker niet na de crisis..
Wanneer geld de bovenhand op veiligheid krijgt, gebeuren er tragische zaken. Hopelijk houden ze er hun verstand bij, er zijn ondertussen voldoende berichten over vliegtuigen die wél motorschade opliepen ten gevolge van deze aswolk. Dus om te concluderen dat de vliegtuigen die géén schade opliepen bewijs zijn dat er veilig gevlogen kan worden..
Soit, is het het risico waard dat er 1000 vluchten goed gaan en daar een 10tal van in de problemen komen?? I don't think so..
Nee, die zijn hem gevlogen.quote:Het kan nog twee weken duren voordat gestrande reizigers van Ryanair naar Nederland kunnen terugvliegen. Bij de luchthaven in Girona, vlak bij Barcelona, meldden zich maandag honderden Nederlandse reizigers.
''Het is een enorme chaos. Na twee uur in de rij te hebben gestaan kregen we te horen dat we pas op 3 mei kunnen terugvliegen'', zei een Nederlandse toerist dinsdag vanuit Barcelona. Ryanair was dinsdagochtend niet bereikbaar voor commentaar.
Humorquote:
quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:54 schreef indahnesia.com het volgende:meer leedvermaak. Goedkoop willen vliegen en dan nog hopen op service ook.
![]()
Reizigers Ryanair nog 14 dagen vast
[..]
Nee, die zijn hem gevlogen.
Camiel kan nog zo veel willen, hij kan alleen het luchtruim vrij geven, als blijkt dat het niet veilig is om te vliegen sturen de luchtvaartmaatschappijen zelf hun vliegtuigen wel of niet de lucht in. Maw hij heeft geen controle over wanneer de maatschappijen het risico willen nemen, Ryan air vliegt nu nog niet.quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:36 schreef djayzz het volgende:
[..]
Geld, het kost teveel om het luchtruim zo lang gesloten te houden.
Er wordt nogal wat druk gezet op camiel vanuit de verschillende organistaties (schiphol, luchtvaartmaatschappijen, transporteurs)
weinig, die wolk was laatst twee keer zo hoog/breed.quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:22 schreef Brachypelma het volgende:
Is dit nou veel as of is het ook wel meer geweest?
Thanks, aangezien de webcams het op me werk niet doen is het prettig dat je updatequote:Op dinsdag 20 april 2010 11:19 schreef Heinekenfreak het volgende:
Ff een paar plaatjes van huidige stand van zaken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |