abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80501417
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:26 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Wanneer zou je vertrekken?
Ik kreeg net een mailtje, de vliegreis van 3 mei naar Rome gaat door.
Morgenochtend. Dus ik ging eigenlijk al wel uit van 'slecht nieuws'

Mogelijk kunnen we volgende week alsnog.
  maandag 19 april 2010 @ 22:29:18 #202
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_80501481
Als Katla gaat, dan gaat de Laki misschien ook weer! Nou, houd dan je buik maar vast! Zie onderstaande afkomstig van http://nl.wikipedia.org/wiki/Laki

De Laki kraters en de Eldgjá maken deel van hetzelfde vulkanische systeem uit als de Katla ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla )

Laki

De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is de grootste uitbarsting (qua uitgestoten volume lava) van een vulkaan op IJsland in historische tijden. Het begon met een golf van verwoestende aardbevingen die het zuiden en zuidwesten van IJsland teisterden waarbij tenminste 90 boerderijen werden verwoest. In juni van datzelfde jaar begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde dat nu Lakagígar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf.

Gevolgen

Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.

Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.

In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidwesten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.[1]

Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie. De uitbarsting heeft daarmee dus een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.
pi_80501534
Laatste "as prognose":

komende 2 dagen nog aardig wat boven Nederland zo te zien
  maandag 19 april 2010 @ 22:33:31 #204
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_80501705
Is er nog steeds geen "zonekaart" gepubliceerd, met de afbakening van de 3 zones waar Eurlings over sprak??
pi_80502307
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:30 schreef basst2005 het volgende:
Laatste "as prognose":
[ afbeelding ]

komende 2 dagen nog aardig wat boven Nederland zo te zien
Duidelijk kaartje
pi_80502322
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:33 schreef Coelho het volgende:
Is er nog steeds geen "zonekaart" gepubliceerd, met de afbakening van de 3 zones waar Eurlings over sprak??
Morgenochtend, hou deze pagina's in de gaten:
http://www.eurocontrol.in(...)_homepage/index.html
http://twitter.com/eurocontrol
pi_80502328
Het begint te regenen hier in Leeuwarden, zit er nou morgen een grijs laagje as op de auto's of valt dit wel mee?
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_80502410
Misschien zit ik morgen op een van de intercontinentale vluchten. Weet niet of ik morgen nog wel op studiereis wil, maar anders ben ik m'n geld kwijt en dat is ook zonde Zal alleen niet relaxed in het vliegtuig zitten, althans niet totdat ik midden boven de oceaan hang.
  maandag 19 april 2010 @ 22:46:44 #209
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80502433
Zometeen Pauw & Witteman over as @ Nederland 1.
pi_80502508
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:33 schreef Coelho het volgende:
Je snapt het niet.

Men stuurt de toestellen weg. Dan waar ze neerstorten is zone 3. Waar ze gewoon geschrokken zijn is zone 2. En de rest is zone 1.

Simpel. Bespaard ook een hoop onderzoek.
  maandag 19 april 2010 @ 22:51:30 #211
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80502654
quote:
Op maandag 19 april 2010 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mnt Saint Helens heeft gigantische hoeveelheden as geproduceerd, ze is bekend voor haar as explosies, er werd 600 vierkante kilometer bos platgelegd door haar asexplosie, as lag tot alberta in Canada in een duidelijke laag op autos.
Het is alleen een andere manier van uitbarsten en de combinatie van water en lava zorgt schijnbaar voor een veel vernevelder fijner as.
Bij St. Helens bestond de as vooral uit verpulverd gesteente en ander spul veroorzaakt door een gigantische explosie. Deze as is heel anders qua vorm en ontstaan en omdat ik te lui ben om 't opnieuw uit te typen:
quote:
Op zondag 18 april 2010 20:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

[..]

Als er geen water bij een vulkaanuitbarsting aanwezig is wordt er normaal gesproken amper as uitgestoten. In dit geval vindt deze uitbarsting plaats op / onder een ijskap en wanneer het ijskoude smeltwater in contact komt met de bloedhete lava koelt deze deze iedere keer een klein beetje lava af. Hierdoor wordt de lava eerst verhard en wordt 't een soort glas, daarna breekt 't in kleine stukjes uiteen (denk aan een baksteen te heet bakken). Voila: as.

As kan trouwens op meerdere manieren ontstaan maar dit gebeurt er nu.
Huilen dan.
pi_80502665
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:46 schreef GasProblem het volgende:
Misschien zit ik morgen op een van de intercontinentale vluchten. Weet niet of ik morgen nog wel op studiereis wil, maar anders ben ik m'n geld kwijt en dat is ook zonde Zal alleen niet relaxed in het vliegtuig zitten, althans niet totdat ik midden boven de oceaan hang.
Waar moet je heen dan? USA?
pi_80502711
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:51 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Waar moet je heen dan? USA?
New York JFK, met KLM.
  maandag 19 april 2010 @ 22:53:29 #214
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80502741
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:44 schreef justmattie het volgende:
Het begint te regenen hier in Leeuwarden, zit er nou morgen een grijs laagje as op de auto's of valt dit wel mee?
Ik denk dat 't zonder meetapparatuur en onderzoek lastig is om de as van het stuifmeel te onderscheiden maar ze zullen vast wel monsters nemen.

En als 't een beetje doorregent denk ik dat er niet überhaupt veel as óf stuifmeel op je auto te vinden is .
Huilen dan.
pi_80502895
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:52 schreef GasProblem het volgende:

[..]

New York JFK, met KLM.

Veel kijkplezier
  maandag 19 april 2010 @ 22:57:10 #216
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80502915
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik denk dat 't zonder meetapparatuur en onderzoek lastig is om de as van het stuifmeel te onderscheiden maar ze zullen vast wel monsters nemen.

En als 't een beetje doorregent denk ik dat er niet überhaupt veel as óf stuifmeel op je auto te vinden is .
Afijn, morgenochtend heel nl onder een cm grijze drab
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_80502955
Zou Ryanair vanaf woensdag ook weer gaan vliegen? ik hoop het zo...
pi_80503010
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:29 schreef zyx1981 het volgende:
Als Katla gaat, dan gaat de Laki misschien ook weer! Nou, houd dan je buik maar vast! Zie onderstaande afkomstig van http://nl.wikipedia.org/wiki/Laki

De Laki kraters en de Eldgjá maken deel van hetzelfde vulkanische systeem uit als de Katla ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla )

Laki

De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is de grootste uitbarsting (qua uitgestoten volume lava) van een vulkaan op IJsland in historische tijden. Het begon met een golf van verwoestende aardbevingen die het zuiden en zuidwesten van IJsland teisterden waarbij tenminste 90 boerderijen werden verwoest. In juni van datzelfde jaar begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde dat nu Lakagígar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf.

Gevolgen

Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.

Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.

In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidwesten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.[1]

Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie. De uitbarsting heeft daarmee dus een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.
Ik vind dit veel interessanter dan dat as-gezeik. Zal je zien, lijkt het een weekje rustig en komt het domino-effect op gang, boem boem en dan zijn we getuige van een stukje geschiedenis tot Yellowstone in 2012 .
pi_80503017
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:56 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Veel kijkplezier
Zucht, ik weet het. Normaal vind ik vliegen geen probleem, maar nu heb ik er eeecht geen zin in. Misschien gaat de heenweg goed maar zit ik straks in NY vast. Maar aan de andere kant wil ik ook niet al m'n geld zien verdwijnen als ze toch vliegen en ik hier blijf
  maandag 19 april 2010 @ 23:00:48 #220
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_80503080
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Afijn, morgenochtend heel nl onder een cm grijze drab

"Modderstromen overspoelen Geleen en Brunsum"
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_80503119
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:59 schreef GasProblem het volgende:

[..]

Zucht, ik weet het. Normaal vind ik vliegen geen probleem, maar nu heb ik er eeecht geen zin in. Misschien gaat de heenweg goed maar zit ik straks in NY vast. Maar aan de andere kant wil ik ook niet al m'n geld zien verdwijnen als ze toch vliegen en ik hier blijf
Gewoon gaan man en je nergens druk over maken. Er gebeurt namelijk geen reet. Dat vliegtuig van BA is namelijk recht door de aswolk gevlogen, niet door dat verdunde spul wat nu over Europa hangt.
pi_80503481
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:59 schreef GasProblem het volgende:

[..]

Moraal van het verhaal, en van de KLM vlucht boven Alaska, ze kwamen allebei aan zonder gewonden en doden. Gewoon gaan dus, anders krijg je spijt, ik vind vliegen op deze manier sowieso verschrikkelijk maar je moet je er
gewoon doorheen zetten haha.
pi_80503830
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:29 schreef zyx1981 het volgende:

Laki

Gevolgen

Dat er in Groot-Brittannië 23.000 mensen stierven door die gifwolk is misschien nog wel opmerkelijker dan dat die gifwolk in Praag kwam. De route was namelijk globaal IJsland - Bergen (Noorwegen) - Praag - Berlijn - Parijs - Le Havre - Groot-Brittannië.
quote:
In Amerika is de winter van 1784 is een van de langste en koudste uit de geschiedenis. De Mississippi bevroor, bij New Orleans. Er was ijs in de Golf van Mexico. Om zo eens wat opmerkelijke dingen te noemen.

Er zijn meer hongersnoden in verband gebracht met de uitbarsting van de Laki. Zie de Engelse Wikipedia.
  maandag 19 april 2010 @ 23:24:53 #224
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80504166
Vulkanen hebben niet alleen overlast gebracht maar ook inspiratie.

Zo is bijvoorbeeld die mooie geel/oranje/bloedrode lucht op De Schreeuw van Edvard Munch veroorzaakt door het as in de lucht van de Krakatau in 1883 dat destijds ook voor prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen in Oslo zorgde.
Huilen dan.
  maandag 19 april 2010 @ 23:25:36 #225
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80504201
Dat daar ook zo'n 40.000 doden bij vielen zal ik maar niet zeggen .
Huilen dan.
pi_80504528
deze topics gaan te snel

zowel prive als beroepshalve een tvp. zakelijk ontstaan er langzamerhand wat problemen (pakketpost enzo).
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
  maandag 19 april 2010 @ 23:37:16 #227
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_80504641
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Stuifmeel vind ik al zo'n troep.
pi_80504643
quote:
Op maandag 19 april 2010 23:33 schreef thespindoctor het volgende:
deze topics gaan te snel

zowel prive als beroepshalve een tvp. zakelijk ontstaan er langzamerhand wat problemen (pakketpost enzo).

Dan moet je andere bronnen zoeken natuurlijk. Hier citeert iedereen ook maar wat ze elders op het internet hebben gevonden.
pi_80504724
Toch irritant al die mensen die alleen maar zitten te zeiken om hun handel en die arme multinationals die wat daagjes niets meer verdienen. Zou eens tijd worden, kijk hoe mooi de lucht is, maja tjden veranderen he.
pi_80504898
quote:
Op maandag 19 april 2010 23:37 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Dan moet je andere bronnen zoeken natuurlijk. Hier citeert iedereen ook maar wat ze elders op het internet hebben gevonden.
beetje lastig op een eiland
quote:
Op maandag 19 april 2010 23:39 schreef DeParo het volgende:
Toch irritant al die mensen die alleen maar zitten te zeiken om hun handel en die arme multinationals die wat daagjes niets meer verdienen. Zou eens tijd worden, kijk hoe mooi de lucht is, maja tjden veranderen he.
ach jah joh er zijn direct ook maar 100 mensen en indirect 2000 mensen van afhankelijk
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:05:33 #231
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80505567
Prachtig hoe de NOS de hele dag blijft herhalen dat de vulkaan minder as spuwt, terwijl intensiteit inmiddels weer is toegenomen. Update es!
  Moderator dinsdag 20 april 2010 @ 00:07:52 #232
8781 crew  Frutsel
pi_80505638
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 00:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Prachtig hoe de NOS de hele dag blijft herhalen dat de vulkaan minder as spuwt, terwijl intensiteit inmiddels weer is toegenomen. Update es!
Ik zag het net op CNN terwijl ik ook dacht dat het minder werd
Dank u NOS
#FAIL
pi_80505921
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 00:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Zou de NOS worden betaald door de KLM? De KLM wil natuurlijk gaan vliegen, en daar kunnen ze al die berichten over meer as niet bij gebruiken.
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:18:26 #234
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80505934
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 00:18 schreef Light het volgende:

[..]

Zou de NOS worden betaald door de KLM? De KLM wil natuurlijk gaan vliegen, en daar kunnen ze al die berichten over meer as niet bij gebruiken.
Je zou het haast denken ja...
pi_80505949
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/

Zijn nu de explosies te zien, lava vliegt door de lucht.
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:22:00 #236
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_80506019
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 00:19 schreef mouzzer het volgende:

ja verdomd he
Mooi gezicht hehe
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:22:39 #237
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80506040
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 00:19 schreef mouzzer het volgende:

Mooie beelden . Helaas (begrijpelijk) niet dichterbij.
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:24:08 #238
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:27:44 #239
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80506161
Mooi, dan ziet 't er naar uit dat het gedaan is met het ijs daar in de directe omgeving (dus ook met die astroep) en als de wind nog even opschiet met draaien naar 't zuidwesten kan ik binnenkort (misschien deze week nog) die kant op.
Huilen dan.
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:28:00 #240
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80506167
En mooie webcamplaatjes idd.
Huilen dan.
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:35:50 #241
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80506442
Another Iceland Volcano Under Watch
http://www.livescience.co(...)eruption-100419.html

Interessant. Maar begrijp ik nu goed dat de Eyjafjallajökull drie keer is uitgebarst en dat alle drie keren de Katla volgde.
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:44:13 #243
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80506492
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 00:42 schreef Jojoke het volgende:

Interessant. Maar begrijp ik nu goed dat de Eyjafjallajökull drie keer is uitgebarst en dat alle drie keren de Katla volgde.
Dat is correct.
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:47:01 #244
133321 Burner82
Speedo fan
pi_80506546
Pfff, ik ben ook eens ff werken, meteen overal paniek waar ik niks van meekrijg, en de topics die heel snel gaan maar ik ben zo ongeveer weer bijgelezen
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_80506622
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 00:44 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Dat is correct.
Ah, en is ook bekend hoeveel tijd er tussen de uitbarstingen van de twee vulkanen zat. Het wordt een interessant jaar qua natuur zo lijkt het.
  dinsdag 20 april 2010 @ 00:52:28 #246
133321 Burner82
Speedo fan
pi_80506643
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 00:42 schreef Jojoke het volgende:

Klopt, maar Katla is sinds die eerste uitbarsting van Eyjafjallajökull zelf ook al 22 keer uitgebarsten. Gemiddeld ergens tussen de 40 en 80 jaar dat die uitbarst. En aangezien de laatste keer 92 jaar geleden is, zou het niet eens zo vreemd zijn als ze uitbarst.

Historisch gezien is de uitbarsting van de Eyjafjallajökull "exclusiever".
  dinsdag 20 april 2010 @ 01:05:00 #247
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80506820
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 00:47 schreef Burner82 het volgende:
Pfff, ik ben ook eens ff werken, meteen overal paniek waar ik niks van meekrijg, en de topics die heel snel gaan maar ik ben zo ongeveer weer bijgelezen
Welkom terug .
  dinsdag 20 april 2010 @ 01:15:01 #248
133321 Burner82
Speedo fan
pi_80506962
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 01:05 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Welkom terug .
Thnx

Ik blijf die cams toch fascinerend vinden.. je wilt het uitzetten (en gaan slapen) maar toch ook niet, bang om wat te missen
  dinsdag 20 april 2010 @ 01:17:15 #249
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_80506990
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 01:15 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Thnx

Ik blijf die cams toch fascinerend vinden.. je wilt het uitzetten (en gaan slapen) maar toch ook niet, bang om wat te missen
Dat kreng blijft ook lekker spatten
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 20 april 2010 @ 01:29:45 #250
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
  dinsdag 20 april 2010 @ 01:34:52 #251
133321 Burner82
Speedo fan
pi_80507200
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 01:17 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Dat kreng blijft ook lekker spatten
Ik heb zo het gevoel, dat dat straks als ik wakker ben ook nog wel zo is
dus ik ga maar eens slapen
  dinsdag 20 april 2010 @ 02:52:59 #252
277627 Seven.
We are Borg.
pi_80507701
quote:
Stttttttttt!
Resistance is futile.
pi_80507943
Goedemorgen! wat mooie webcam beelden:

pi_80508015
Blijkbaar een enorm rustige nacht geweest daar in Ijsland, toch op het vlak van aardbevingen..

Wel knap hoor, webcams met de opkomende zon! Vulkaan geeft nog duchting van jetje, maar zonder die gletsjersneeuw valt de rookpluim goed mee
Scilt ende Vrient!
  dinsdag 20 april 2010 @ 08:26:54 #255
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_80508640
webcam geeft momenteel niet van die erg grote wolken.
K heb dikkere pluimen gezien

Zo te zien wel andere locaties... ?
pi_80508668
Even de webcams aan het volgen
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_80508743
Airspace availability (06:15 UTC update):
(Aerodromes geographically located within these airspaces if closed will be unavailable):

EB Belgium - closed until 20-0600z open after 0600z 50% reduced rates
EDGG - 20-1200 closed below FL200 seeNotams
EDUU open
EDWW 20-1200 closed below FL245 see Notams
EDMM 20-1200 closed below FL200 see Notams
ED Germany all airports - see relevant NOTAMs
EDYY Maastricht - closed until 0600z,
EE Estonia - closed 20-1200z, available above FL200
EF Finland - closed 20-1500z for flights above FL 355 contact the FMP
EG London FIR closed below FL 200 -1200z,
EG Scottish FIR/UIR closed 20-0600Z, THE SCOTTISH FIR/UIR OUTSIDE OF THE CONTAMINATED AREA WILL OPEN AT 0600Z
FLIGHTS INTENDING TO OPERATE IN THE LONDON AND SCOTTISH UIR'S ABOVE FL200 THAT ARE STILL CAUGHT IN ZERO RATES SHOULD CONTACT UKFMP TO BE EXCLUDED UKFMP ++441489612416
EH Netherlands - open , Operators must refer to NOTAMs
EISN - closed below FL205 until 20-0000z
EIDW - closed until 1200z
EK Denmark - closed 20-0600z, upto FL355. 0600-1200 closed upto F210
EN Bodo - open
EN Oslo - open
EN Stavanger - closed below FL200 until 20-1200z
(for details call +4775542900)
ESMM Malmo - closed 20-1200z, for flights above FL355 contact FMP
ESGGTMA closed 20-0800
ESOS open north of 60n until 20 1200
ESOS closed south of 60n until 20 1200
EV Latvia - closed below FL200 until 20-0600- notam A0109/10
EP Poland - see latest notam A2309/10
LB Bulgaria - open new notam A0506/10 refer
LD Croatia - open
LE Spain - open
LFMM Marseille- open
LFEE Reims - closed up to FL205 until 20-1200, open FL210 and above
LFFF Paris - closed up to FL205 until 20-1000z, for available routes refer to Notam A2325/10
LFRR Brest- closed up to FL205 until 20-1000, open FL210 and above
LFBB Bordeaux- open, except LFBLM sectors FL145-195 closed until 20-1200z
LH Hungary - open see notams
LI Italy Milan - closed up to FL195 21-0000z, except for domestic flights please see notam A2178/10
LI Italy Padova - closed up to FL195 21-0000z
LIRP, LIRQ aerodromes closed until 20-0000z
LJ Slovenia - closed -0600
LK Czech Republic - open, Notam A0452/10 refers
LO Austria - open over the entire FIR see notam
LR Romania - open Notam A0756/10 refers
LS Zurich- closed up to FL200 20-0600z
LS Zurich from 20-0600 below FL245 50% capacity above FL245 normal capacity
LS Geneva- closed up to FL200 20-0600z
LS Geneva from 20-0600 below FL245 50% capacity above FL245 normal capacity
LY Serbia - open
LZBB Bratislava - open Notam A0642/10 refers
E-part open (Vamog-Supak) notam C0631/10
UKLV - open
UKOV - open
UKFV - open
UKDV - open
  dinsdag 20 april 2010 @ 08:38:41 #258
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_80508789
  dinsdag 20 april 2010 @ 09:16:02 #259
133321 Burner82
Speedo fan
pi_80509575
Nu eens kijken wanneer de eerste kisten uit de lucht vallen
pi_80509667
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 09:16 schreef Burner82 het volgende:
Nu eens kijken wanneer de eerste kisten uit de lucht vallen
Hopelijk geen een uiteraard. Maar ja, als het gebeurd heb je de poppen aan het dansen.
pi_80509894
Ben eigenlijk benieuwd, in onderstaand plaatje is duidelijk te zien waar de 'grote' actie zich momenteel afspeelt. Echter zie ik toch ook wat andere as-slierten op de foto. Iemand die weet of dit allemaal samenhangt en met name bij nr.2 op de pic zie ik toch ook wel een redelijk wolkje...

Klik voor grotere versie

[ Bericht 0% gewijzigd door Heinekenfreak op 20-04-2010 09:37:36 (Plaatje naar juiste maat gewijzigd) ]
Heinekenfre@k
Beter 1 bier in de hand dan 10 over de vloer
pi_80510083
Het derde rondje op die foto.. Katla? Of zit Katla nog tussen rondje twee en drie?

(ik tel gewoon de cirkels van links naar rechts, zag dat er nummertjes in staan, maar die zijn KLEIN!)
  dinsdag 20 april 2010 @ 09:36:53 #263
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_80510095
Grmbl, ik kan al jullie plaatjes niet zien hier op het werk
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
  dinsdag 20 april 2010 @ 09:42:39 #264
133321 Burner82
Speedo fan
pi_80510241
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 09:20 schreef Bryze het volgende:

[..]

Hopelijk geen een uiteraard. Maar ja, als het gebeurd heb je de poppen aan het dansen.
Het is idd echt niet te hopen. Maar zodra politiek-economische belangen voorop gesteld worden, komt bij mij toch meteen de vraag of het luchtruim echt onnodig lang dicht was, of dat ze nu gewoon een redelijk groot risico nemen....
  dinsdag 20 april 2010 @ 09:42:51 #265
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80510247
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 06:35 schreef basst2005 het volgende:
Goedemorgen! wat mooie webcam beelden:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie beelden
  dinsdag 20 april 2010 @ 09:43:46 #266
133321 Burner82
Speedo fan
pi_80510265
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 09:36 schreef MarMar het volgende:
Het derde rondje op die foto.. Katla? Of zit Katla nog tussen rondje twee en drie?

(ik tel gewoon de cirkels van links naar rechts, zag dat er nummertjes in staan, maar die zijn KLEIN!)
Katla ligt boven het 2e circeltje van links (met nummer 1 in het circeltje)
pi_80510539
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 09:36 schreef MarMar het volgende:

Katla zit tussen die rondjes in. Onder die witte plek = gletsjer

Maar het is inderdaad wel frappant, die andere rookslierten. Ik zou ook zeggen dat daar iets aan de hand is, iets kleins weliswaar, maar toch.. Dat was de Eyjafjallajökull eerst ook..
Scilt ende Vrient!
pi_80510656
Over 3 minuten zou ik zijn opgestegen vanaf Schiphol...

.. en nu.. zit ik gewoon thuis, omdat m'n vlucht dus gecancelled is. Kan ik wel mooi al het vulkanische nieuws in de gaten houden. Best heel interessant allemaal!
pi_80510842
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 09:42 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Het is idd echt niet te hopen. Maar zodra politiek-economische belangen voorop gesteld worden, komt bij mij toch meteen de vraag of het luchtruim echt onnodig lang dicht was, of dat ze nu gewoon een redelijk groot risico nemen....
Mogelijk. Ik denk dat het verstandig is dat je beter te voorzichtig kan zijn in zulke gevallen. En trouwens als het luchtruim zondag (ofzo) weer open was gegaan, dan waren er weer andere partijen gaan huilen. Wat er ook besloten word of werd, er is altijd iemand die zeurt.
  dinsdag 20 april 2010 @ 10:07:31 #270
222937 crazy987
KROEPOEK!!!!!
pi_80510883
ik blijf het vreemd vinden dat ze het nu al open gooien.
wat mij betreft is het wachten tot de eerste uit de lucht komt zetten.
You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.
pi_80510931
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:07 schreef crazy987 het volgende:
ik blijf het vreemd vinden dat ze het nu al open gooien.
wat mij betreft is het wachten tot de eerste uit de lucht komt zetten.
Ik hoop van niet, ik vind het wel riskant dat ze nu alweer vliegen, maar hopelijk zal het met een sisser aflopen....
pi_80510956
't gaat maar door:

@manairport: NATS confirmed that overnight the volcano has strengthened bringing a new ash cloud over the UK
  dinsdag 20 april 2010 @ 10:11:30 #273
222937 crazy987
KROEPOEK!!!!!
pi_80510994
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:09 schreef Ermanon het volgende:

[..]

Ik hoop van niet, ik vind het wel riskant dat ze nu alweer vliegen, maar hopelijk zal het met een sisser aflopen....
tja, als het schaap verdronken is dempt men de put he.
You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.
pi_80511173
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:10 schreef basst2005 het volgende:
't gaat maar door:

@manairport: NATS confirmed that overnight the volcano has strengthened bringing a new ash cloud over the UK
Dacht dat de aswolk erg was afgenomen en er nu vooral lava te zien was? Weer lekkere tegenstrijdige berichten. Aan de webcams te zien is hij nu vrij rustig, komt maar een klein beetje as uit.
pi_80511289
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:18 schreef GasProblem het volgende:

[..]

Dacht dat de aswolk erg was afgenomen en er nu vooraal lava te zien was? Weer lekkere tegenstrijdige berichten.
Zou dat bericht niet gaan over de grotere aswolk die al onderweg was?

Eyjafjallajökull is anders nog duchtig aan het rommelen, maar de rookpluim vlakt wel meteen af. Gelukkig maar voor het vliegverkeer..
Scilt ende Vrient!
pi_80511390
"NATS confirmed that overnight the volcano has strengthened bringing a new ash cloud over the UK"

Uit dat bericht lees ik af dat NATS bevestigd dat overnacht de vulkaan in kracht is toegenomen en dat er daardoor een nieuwe aswolk richting het VK gaat. Maar goed, we wachten af
pi_80511710
Ik lees ook mee

Ben een noob op dit gebied maar vind het wel interessant.

Snap zelf ook niet goed waarom NL alles weer open gooit, als er weer een wolk aankomt? :S
  dinsdag 20 april 2010 @ 10:36:07 #278
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_80511758
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:34 schreef Brachypelma het volgende:
Ik lees ook mee

Snap zelf ook niet goed waarom NL alles weer open gooit, als er weer een wolk aankomt? :S
Geld, het kost teveel om het luchtruim zo lang gesloten te houden.
Er wordt nogal wat druk gezet op camiel vanuit de verschillende organistaties (schiphol, luchtvaartmaatschappijen, transporteurs)
  dinsdag 20 april 2010 @ 10:38:06 #279
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80511812
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:34 schreef Brachypelma het volgende:
Ik lees ook mee

Geld. Geld. Geld. Veel mensen snappen niet wat er zo gevaarlijk is aan dat as en de meeste politici praten graag mensen naar de mond. Voila.
Huilen dan.
pi_80511852
Inderdaad, het valt écht te hopen dat ze niet onder de gelddruk bezwijken.. Dit kost de luchtvaartmaatschappijen handenvol geld, en dat is nu net wat ze niet hebben.. Zeker niet na de crisis..

Wanneer geld de bovenhand op veiligheid krijgt, gebeuren er tragische zaken. Hopelijk houden ze er hun verstand bij, er zijn ondertussen voldoende berichten over vliegtuigen die wél motorschade opliepen ten gevolge van deze aswolk. Dus om te concluderen dat de vliegtuigen die géén schade opliepen bewijs zijn dat er veilig gevlogen kan worden..

Soit, is het het risico waard dat er 1000 vluchten goed gaan en daar een 10tal van in de problemen komen?? I don't think so..
Scilt ende Vrient!
  dinsdag 20 april 2010 @ 10:40:13 #281
140318 Thy...
Met puntjes
pi_80511875

I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
- Douglas Adams
  dinsdag 20 april 2010 @ 10:44:19 #282
222937 crazy987
KROEPOEK!!!!!
pi_80512008
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:40 schreef Thy... het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
die eerste
pi_80512033
Wat naar zeg.. Maarja hun famiilie zal er niet inzitten,
pi_80512038
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik moest lachen
  dinsdag 20 april 2010 @ 10:47:41 #285
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_80512110
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:44 schreef Brachypelma het volgende:
Wat naar zeg.. Maarja hun famiilie zal er niet inzitten,
Nee, die pakken een privé helicopter
pi_80512163
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:39 schreef Gundross het volgende:
Inderdaad, het valt écht te hopen dat ze niet onder de gelddruk bezwijken.. Dit kost de luchtvaartmaatschappijen handenvol geld, en dat is nu net wat ze niet hebben.. Zeker niet na de crisis..

Wanneer geld de bovenhand op veiligheid krijgt, gebeuren er tragische zaken. Hopelijk houden ze er hun verstand bij, er zijn ondertussen voldoende berichten over vliegtuigen die wél motorschade opliepen ten gevolge van deze aswolk. Dus om te concluderen dat de vliegtuigen die géén schade opliepen bewijs zijn dat er veilig gevlogen kan worden..

Soit, is het het risico waard dat er 1000 vluchten goed gaan en daar een 10tal van in de problemen komen?? I don't think so..
Luchtvaartmaatschappijen zullen alleen vliegen als het veilig is, ze gaan het echt niet riskeren om een kist in te problemen te laten komen. Slechtste PR die ze maar kunnen krijgen, dan wil niemand er meer mee vliegen en gaan ze zeker over de kop.
pi_80512296
meer leedvermaak. Goedkoop willen vliegen en dan nog hopen op service ook.

Reizigers Ryanair nog 14 dagen vast
quote:
Het kan nog twee weken duren voordat gestrande reizigers van Ryanair naar Nederland kunnen terugvliegen. Bij de luchthaven in Girona, vlak bij Barcelona, meldden zich maandag honderden Nederlandse reizigers.

''Het is een enorme chaos. Na twee uur in de rij te hebben gestaan kregen we te horen dat we pas op 3 mei kunnen terugvliegen'', zei een Nederlandse toerist dinsdag vanuit Barcelona. Ryanair was dinsdagochtend niet bereikbaar voor commentaar.
Nee, die zijn hem gevlogen.
pi_80512302
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Humor
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_80512438
Er is opnieuw een grote aswolk op weg naar Europa na een zware uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajokull. Gisteravond rond 22 uur begon de vulkaan weer as te spuwen en dat zou opnieuw problemen kunnen veroorzaken.

De nieuwe uitbarsting kwam als een verrassing voor de geologen, want die hadden gisterochtend nog gezegd dat de vulkaan vanaf nu meer lava en minder stof zou uitstoten.

Ze hebben intussen toegegeven dat het moeilijk wordt om te voorspellen hoe de vulkaan voort zal evalueren omdat die onder een gletsjer verborgen zit.

In elk geval zou de nieuwe aswolk het vliegverkeer opnieuw in de war kunnen gooien. Britse luchtverkeersleiders vrezen dat de wind de wolk opnieuw onze richting uitstuurt. Noorwegen heeft alvast een deel van het luchtruim moeten sluiten door de nieuwe aswolk.

http://www.deredactie.be/(...)jokull/100420_Aswolk
  dinsdag 20 april 2010 @ 11:02:10 #290
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80512560
Plaatje van de Denen erbij:

Huilen dan.
pi_80512604
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:54 schreef indahnesia.com het volgende:
meer leedvermaak. Goedkoop willen vliegen en dan nog hopen op service ook.

Reizigers Ryanair nog 14 dagen vast
[..]

Nee, die zijn hem gevlogen.
  dinsdag 20 april 2010 @ 11:03:44 #292
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80512626

Dat begint weer erop te lijken .
  dinsdag 20 april 2010 @ 11:05:05 #293
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_80512678
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:36 schreef djayzz het volgende:

[..]

Geld, het kost teveel om het luchtruim zo lang gesloten te houden.
Er wordt nogal wat druk gezet op camiel vanuit de verschillende organistaties (schiphol, luchtvaartmaatschappijen, transporteurs)
Camiel kan nog zo veel willen, hij kan alleen het luchtruim vrij geven, als blijkt dat het niet veilig is om te vliegen sturen de luchtvaartmaatschappijen zelf hun vliegtuigen wel of niet de lucht in. Maw hij heeft geen controle over wanneer de maatschappijen het risico willen nemen, Ryan air vliegt nu nog niet.

@Indahnesia, hoe is het met jouw ouders? Is er al zicht op vervoer vanaf KL?
be nice or go away
  dinsdag 20 april 2010 @ 11:09:18 #294
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_80512829
ach, straks gaat het luchtruim toch weer dicht
wel lekker rustig zo, zonder vliegtuigen
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_80513224
Ff een paar plaatjes van huidige stand van zaken.

Heinekenfre@k
Beter 1 bier in de hand dan 10 over de vloer
pi_80513376
Is dit nou veel as of is het ook wel meer geweest?
pi_80513430
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:22 schreef Brachypelma het volgende:
Is dit nou veel as of is het ook wel meer geweest?
weinig, die wolk was laatst twee keer zo hoog/breed.
pi_80513550
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:19 schreef Heinekenfreak het volgende:
Ff een paar plaatjes van huidige stand van zaken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Thanks, aangezien de webcams het op me werk niet doen is het prettig dat je update
pi_80513632
eurocontrol: UPDATE: Air traffic control services available again in the entire Maastricht UAC airspace see http://ow.ly/1ACRR
  dinsdag 20 april 2010 @ 11:30:34 #300
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')