abonnement Unibet Coolblue
pi_80501417
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:26 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Wanneer zou je vertrekken?
Ik kreeg net een mailtje, de vliegreis van 3 mei naar Rome gaat door.
Morgenochtend. Dus ik ging eigenlijk al wel uit van 'slecht nieuws'

Mogelijk kunnen we volgende week alsnog.
  maandag 19 april 2010 @ 22:29:18 #202
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_80501481
Als Katla gaat, dan gaat de Laki misschien ook weer! Nou, houd dan je buik maar vast! Zie onderstaande afkomstig van http://nl.wikipedia.org/wiki/Laki

De Laki kraters en de Eldgjá maken deel van hetzelfde vulkanische systeem uit als de Katla ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla )

Laki

De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is de grootste uitbarsting (qua uitgestoten volume lava) van een vulkaan op IJsland in historische tijden. Het begon met een golf van verwoestende aardbevingen die het zuiden en zuidwesten van IJsland teisterden waarbij tenminste 90 boerderijen werden verwoest. In juni van datzelfde jaar begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde dat nu Lakagígar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf.

Gevolgen

Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.

Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.

In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidwesten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.[1]

Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie. De uitbarsting heeft daarmee dus een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.
pi_80501534
Laatste "as prognose":


komende 2 dagen nog aardig wat boven Nederland zo te zien
  maandag 19 april 2010 @ 22:33:31 #204
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_80501705
Is er nog steeds geen "zonekaart" gepubliceerd, met de afbakening van de 3 zones waar Eurlings over sprak??
pi_80502307
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:30 schreef basst2005 het volgende:
Laatste "as prognose":
[ afbeelding ]

komende 2 dagen nog aardig wat boven Nederland zo te zien
Duidelijk kaartje
pi_80502322
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:33 schreef Coelho het volgende:
Is er nog steeds geen "zonekaart" gepubliceerd, met de afbakening van de 3 zones waar Eurlings over sprak??
Morgenochtend, hou deze pagina's in de gaten:
http://www.eurocontrol.in(...)_homepage/index.html
http://twitter.com/eurocontrol
pi_80502328
Het begint te regenen hier in Leeuwarden, zit er nou morgen een grijs laagje as op de auto's of valt dit wel mee?
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_80502410
Misschien zit ik morgen op een van de intercontinentale vluchten. Weet niet of ik morgen nog wel op studiereis wil, maar anders ben ik m'n geld kwijt en dat is ook zonde Zal alleen niet relaxed in het vliegtuig zitten, althans niet totdat ik midden boven de oceaan hang.
  maandag 19 april 2010 @ 22:46:44 #209
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80502433
Zometeen Pauw & Witteman over as @ Nederland 1.
pi_80502508
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:33 schreef Coelho het volgende:
Is er nog steeds geen "zonekaart" gepubliceerd, met de afbakening van de 3 zones waar Eurlings over sprak??
Je snapt het niet.

Men stuurt de toestellen weg. Dan waar ze neerstorten is zone 3. Waar ze gewoon geschrokken zijn is zone 2. En de rest is zone 1.

Simpel. Bespaard ook een hoop onderzoek.
  maandag 19 april 2010 @ 22:51:30 #211
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80502654
quote:
Op maandag 19 april 2010 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mnt Saint Helens heeft gigantische hoeveelheden as geproduceerd, ze is bekend voor haar as explosies, er werd 600 vierkante kilometer bos platgelegd door haar asexplosie, as lag tot alberta in Canada in een duidelijke laag op autos.
Het is alleen een andere manier van uitbarsten en de combinatie van water en lava zorgt schijnbaar voor een veel vernevelder fijner as.
Bij St. Helens bestond de as vooral uit verpulverd gesteente en ander spul veroorzaakt door een gigantische explosie. Deze as is heel anders qua vorm en ontstaan en omdat ik te lui ben om 't opnieuw uit te typen:
quote:
Op zondag 18 april 2010 20:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]


[..]

Als er geen water bij een vulkaanuitbarsting aanwezig is wordt er normaal gesproken amper as uitgestoten. In dit geval vindt deze uitbarsting plaats op / onder een ijskap en wanneer het ijskoude smeltwater in contact komt met de bloedhete lava koelt deze deze iedere keer een klein beetje lava af. Hierdoor wordt de lava eerst verhard en wordt 't een soort glas, daarna breekt 't in kleine stukjes uiteen (denk aan een baksteen te heet bakken). Voila: as.

As kan trouwens op meerdere manieren ontstaan maar dit gebeurt er nu.
Huilen dan.
pi_80502665
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:46 schreef GasProblem het volgende:
Misschien zit ik morgen op een van de intercontinentale vluchten. Weet niet of ik morgen nog wel op studiereis wil, maar anders ben ik m'n geld kwijt en dat is ook zonde Zal alleen niet relaxed in het vliegtuig zitten, althans niet totdat ik midden boven de oceaan hang.
Waar moet je heen dan? USA?
pi_80502711
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:51 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Waar moet je heen dan? USA?
New York JFK, met KLM.
  maandag 19 april 2010 @ 22:53:29 #214
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80502741
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:44 schreef justmattie het volgende:
Het begint te regenen hier in Leeuwarden, zit er nou morgen een grijs laagje as op de auto's of valt dit wel mee?
Ik denk dat 't zonder meetapparatuur en onderzoek lastig is om de as van het stuifmeel te onderscheiden maar ze zullen vast wel monsters nemen.

En als 't een beetje doorregent denk ik dat er niet überhaupt veel as óf stuifmeel op je auto te vinden is .
Huilen dan.
pi_80502895
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:52 schreef GasProblem het volgende:

[..]

New York JFK, met KLM.


Veel kijkplezier
  maandag 19 april 2010 @ 22:57:10 #216
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80502915
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik denk dat 't zonder meetapparatuur en onderzoek lastig is om de as van het stuifmeel te onderscheiden maar ze zullen vast wel monsters nemen.

En als 't een beetje doorregent denk ik dat er niet überhaupt veel as óf stuifmeel op je auto te vinden is .
Afijn, morgenochtend heel nl onder een cm grijze drab
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_80502955
Zou Ryanair vanaf woensdag ook weer gaan vliegen? ik hoop het zo...
pi_80503010
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:29 schreef zyx1981 het volgende:
Als Katla gaat, dan gaat de Laki misschien ook weer! Nou, houd dan je buik maar vast! Zie onderstaande afkomstig van http://nl.wikipedia.org/wiki/Laki

De Laki kraters en de Eldgjá maken deel van hetzelfde vulkanische systeem uit als de Katla ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla )

Laki

De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is de grootste uitbarsting (qua uitgestoten volume lava) van een vulkaan op IJsland in historische tijden. Het begon met een golf van verwoestende aardbevingen die het zuiden en zuidwesten van IJsland teisterden waarbij tenminste 90 boerderijen werden verwoest. In juni van datzelfde jaar begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde dat nu Lakagígar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf.

Gevolgen

Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.

Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.

In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidwesten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.[1]

Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie. De uitbarsting heeft daarmee dus een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.
Ik vind dit veel interessanter dan dat as-gezeik. Zal je zien, lijkt het een weekje rustig en komt het domino-effect op gang, boem boem en dan zijn we getuige van een stukje geschiedenis tot Yellowstone in 2012 .
pi_80503017
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:56 schreef Saekerhett het volgende:

[..]



Veel kijkplezier
Zucht, ik weet het. Normaal vind ik vliegen geen probleem, maar nu heb ik er eeecht geen zin in. Misschien gaat de heenweg goed maar zit ik straks in NY vast. Maar aan de andere kant wil ik ook niet al m'n geld zien verdwijnen als ze toch vliegen en ik hier blijf
  maandag 19 april 2010 @ 23:00:48 #220
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_80503080
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Afijn, morgenochtend heel nl onder een cm grijze drab

"Modderstromen overspoelen Geleen en Brunsum"
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_80503119
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:59 schreef GasProblem het volgende:

[..]

Zucht, ik weet het. Normaal vind ik vliegen geen probleem, maar nu heb ik er eeecht geen zin in. Misschien gaat de heenweg goed maar zit ik straks in NY vast. Maar aan de andere kant wil ik ook niet al m'n geld zien verdwijnen als ze toch vliegen en ik hier blijf
Gewoon gaan man en je nergens druk over maken. Er gebeurt namelijk geen reet. Dat vliegtuig van BA is namelijk recht door de aswolk gevlogen, niet door dat verdunde spul wat nu over Europa hangt.
pi_80503481
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:59 schreef GasProblem het volgende:

[..]

Zucht, ik weet het. Normaal vind ik vliegen geen probleem, maar nu heb ik er eeecht geen zin in. Misschien gaat de heenweg goed maar zit ik straks in NY vast. Maar aan de andere kant wil ik ook niet al m'n geld zien verdwijnen als ze toch vliegen en ik hier blijf
Moraal van het verhaal, en van de KLM vlucht boven Alaska, ze kwamen allebei aan zonder gewonden en doden. Gewoon gaan dus, anders krijg je spijt, ik vind vliegen op deze manier sowieso verschrikkelijk maar je moet je er
gewoon doorheen zetten haha.
pi_80503830
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:29 schreef zyx1981 het volgende:
Als Katla gaat, dan gaat de Laki misschien ook weer! Nou, houd dan je buik maar vast! Zie onderstaande afkomstig van http://nl.wikipedia.org/wiki/Laki

De Laki kraters en de Eldgjá maken deel van hetzelfde vulkanische systeem uit als de Katla ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla )

Laki

De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is de grootste uitbarsting (qua uitgestoten volume lava) van een vulkaan op IJsland in historische tijden. Het begon met een golf van verwoestende aardbevingen die het zuiden en zuidwesten van IJsland teisterden waarbij tenminste 90 boerderijen werden verwoest. In juni van datzelfde jaar begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde dat nu Lakagígar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf.

Gevolgen

Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.

Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.

In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidwesten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.[1]
Dat er in Groot-Brittannië 23.000 mensen stierven door die gifwolk is misschien nog wel opmerkelijker dan dat die gifwolk in Praag kwam. De route was namelijk globaal IJsland - Bergen (Noorwegen) - Praag - Berlijn - Parijs - Le Havre - Groot-Brittannië.
quote:
Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie. De uitbarsting heeft daarmee dus een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.
In Amerika is de winter van 1784 is een van de langste en koudste uit de geschiedenis. De Mississippi bevroor, bij New Orleans. Er was ijs in de Golf van Mexico. Om zo eens wat opmerkelijke dingen te noemen.

Er zijn meer hongersnoden in verband gebracht met de uitbarsting van de Laki. Zie de Engelse Wikipedia.
  maandag 19 april 2010 @ 23:24:53 #224
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80504166
Vulkanen hebben niet alleen overlast gebracht maar ook inspiratie.

Zo is bijvoorbeeld die mooie geel/oranje/bloedrode lucht op De Schreeuw van Edvard Munch veroorzaakt door het as in de lucht van de Krakatau in 1883 dat destijds ook voor prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen in Oslo zorgde.
Huilen dan.
  maandag 19 april 2010 @ 23:25:36 #225
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80504201
Dat daar ook zo'n 40.000 doden bij vielen zal ik maar niet zeggen .
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')