Ik denk dat dat juist de mensen zijn die heel bewust heel jong aan kinderen zijn begonnen en het ouderschap compleet ophemelen en nooit iemand met een postnatale depressie gezien hebbenquote:Op vrijdag 16 april 2010 20:38 schreef Silven het volgende:
Mensen die zo'n "dat komt nog wel" reactie geven, dan krijg ik altijd zo'n idee alsof ze ongewenst kinderen hebben en dat goed proberen te maken door jou op te leggen dat je ook wel kinderen zal willen/krijgen na verloop van tijd
Ze dulden ook geen enkele tegenreactie die niet in hun straatje past en blijven die dooddoener herhalen dat het nog wel komt.quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:41 schreef Grimbert het volgende:
Dat komt gewoon omdat die mensen niet verder nadenken en zich niet kunnen inleven in een ander.
Vroeger kon ik daar wel eens kwaad om worden. Dan dacht ik van 'hoe kan jij dat nou weten?' En ik vond het ook zo belerend overkomen. Tegenwoordig zeg ik altijd maar dat ik nu nog geen kinderwens heb, niet verwacht die te krijgen maar vanwege alle rammelende eierstokkenverhalen niet 100% uitsluit dat ik daar geen last van krijg.quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:42 schreef Silven het volgende:
[..]
Ze dulden ook geen enkele tegenreactie die niet in hun straatje past en blijven die dooddoener herhalen dat het nog wel komt.
Omdat de meeste mensen zitten vastgeroest in het huisje-boompje-beestje ideaal. En daar horen dus ook kinderen bij.quote:
Dat laatste is de spijker op de kop. In feite is het niet belerend maar gewoon de mededeling dat men er zelf vroeger precies zo over dacht en toch van mening veranderd is.quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:45 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Vroeger kon ik daar wel eens kwaad om worden. Dan dacht ik van 'hoe kan jij dat nou weten?' En ik vond het ook zo belerend overkomen. Tegenwoordig zeg ik altijd maar dat ik nu nog geen kinderwens heb, niet verwacht die te krijgen maar vanwege alle rammelende eierstokkenverhalen niet 100% uitsluit dat ik daar geen last van krijg.
Dus toch dat het logisch verstand door de goot gaat als de primaire levenbehoefte de kop opsteekt? Zou wel logisch zijn maar tegenwoordig is de mentaliteit van mensen dusdanig veranderd dat deze behoeften onderdrukt kunnen worden zoals zovele behoeften van de mens, we kunnen tegenwoordig ook een fijn leven hebben zonder te voldoen aan de behoefte ons voort te planten. Ik hoop dat die trend zich voortzet. Alles onder voorbehoud natuurlijk, anders krijg ik over een jaar of 10 nog backfire op deze reactie.quote:Op vrijdag 16 april 2010 22:08 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dat laatste is de spijker op de kop. In feite is het niet belerend maar gewoon de mededeling dat men er zelf vroeger precies zo over dacht en toch van mening veranderd is.
Face it: niemand groeit op met als ideaal een hypotheek, twee drukke banen en twee jengelende kinderen die in een dichtgemetseld schema van school naar hockey worden gereden - en toch komen een hoop mensen daar terecht.
Misschien is het een idee om jezelf af te vragen hoe dat komt, in plaats van te denken dat jij zo anders bent.
Primaire levensbehoefte is het zelf in leven blijven. Kinderen horen bij de levensbehoefte van de soort, maar het is voor het voortbestaan van de soort niet noodzakelijk dat ik ze krijg.quote:Op vrijdag 16 april 2010 22:12 schreef Silven het volgende:
[..]
Dus toch dat het logisch verstand door de goot gaat als de primaire levenbehoefte de kop opsteekt?
Je ondertitel klopt dus haha. Ik denk trouwens wel dat dit voor 99% bij vrouwen voorkomt.quote:Op vrijdag 16 april 2010 22:16 schreef E.T. het volgende:
Toen ik 28 was, wilde ik echt geen kinderen. Had al jaren een stabiele relatie, woonde samen etc. Had ik toen per ongeluk toch zwanger geworden had dat 100% abortus betekend![]()
2 jaar later zat ik bij een IVF-kliniek![]()
Ergens is 'de knop' omgegaan, geheel irrationeel en vooral ook onverwacht.
Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar ik kan me dus heel veel van de reacties als 'wacht maar af' wel voorstellen omdat ik nu datzelfde zou denken
Zo gek is het niet met uitspraken als "30 is de nieuwe 20". Mensen blijven gewoon langer in de fase hangen dat ze vrijheid willen etc. Precies dit dus:quote:Op vrijdag 16 april 2010 22:20 schreef Silven het volgende:
[..]
Je ondertitel klopt dus haha. Ik denk trouwens wel dat dit voor 99% bij vrouwen voorkomt.
Veel mensen worden het op een gegeven moment toch zat. En dan willen ze naar de "volgende fase". Vervelende is wel dat de biologische klok hard begint te tikken naarmate je in de buurt komt van de 30. Mensen generaliseren en vandaar krijg je die reacties. Alsof jij daardoor maar even snel van gedachte veranderd.quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:32 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
daarnaast kost het enorm veel tijd, geld en toewijding om een kind goed op te voeden. Die tijd, geld en toewijding besteed ik liever aan andere dingen.
Eens, al is het natuurlijk ook wel weer arrogant om over een ander te zeggen dat ze zich dat eens af moeten vragen (want je zegt impliciet dat ze dat namelijk dus eigenlijk niet kunnen). In hun beleving zijn ze er ongetwijfeld bijzonder goed toe in staat, net als alle andere ouders.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:13 schreef Leatherneck het volgende:
Als ik om me heen kijk zouden sommige mensen, naast het feit dat ze wellicht een kind willen, ook zichzelf eens af moeten vragen of ze wel voor een kind kunnen zorgen.
Kinderen krijgen is tamelijk essentieel voor de soort. Als je dan geen kinderen wil ben je raar. Bovendien leven de ouderen onder ons nog in het verleden waar men zich moest vermenigvuldigen van de kerk.quote:
En dan een midlifecrisis eroverheen om te ontsnappen aan het leven waar je nooit voor hebt willen kiezen...quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:06 schreef YellowBag het volgende:
Ik zou niet weten wat ik in een situatie zou doen als mijn partner kinderen zou willen. Waarschijnlijk zou ik dan toch voor kinderen gaan, denk dat veel mannen/vrouwen dat doen.
Volgende-stap gezeik. Zit er nu ook middenin alleen gaat het niet om de kinderwens maar om het ' settelen'.quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:32 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Naar aanleiding van een opmerking in het topic over spermadonoren vraag ik me af hoe het eigenlijk komt dat als je geen kinderwens hebt zoveel mensen daarover vallen.
Ikzelf heb wel een stabiele relatie maar geen kinderwens. Mijn partner heeft die ook niet en zoals ons leven er nu en de komende jaren uit gaat zien hebben we daar geen ruimte voor, daarnaast kost het enorm veel tijd, geld en toewijding om een kind goed op te voeden. Die tijd, geld en toewijding besteed ik liever aan andere dingen. Maar belangrijker nog, we hebben ook helemaal geen 'innerlijke drang' om kinderen te krijgen en vader en moeder te worden.
Ik heb trouwens ook niks tegen kinderen, ik vind ze best leuk en begrijp het dat mensen er ontzettend van genieten en het als een kroon op hun relatie zien. Ik vind het ook best leuk om met ouders over hun kinderen te praten, ik ben best geïnteresseerd in hoe zij het beleven etcetera zolang het gesprek niet alleen daarop gericht blijft maar er ook andere dingen aan bod komen.
Waar ik me wel over verbaas zijn de reacties van familie en andere mensen op dat we geen kinderen willen. Ik krijg regelmatig de opmerking 'dat komt nog wel als je wat ouder bent / de dertig gepasseerd bent / je biologische klok gaat vanzelf tikken. En mij is zelfs een keer verteld dat ik tegennatuurlijk ben omdat ik liever andere dingen doe dan kinderen opvoeden.
Pissig word ik er niet meer van, blijkbaar is het normaal om ervan uit te gaan dat iedereen kinderen wil. Maar ik begrijp alleen niet waarom iedereen daar toch vanuit gaat en nog belangrijker, waarom zoveel mensen van die 'dat komt nog wel' reacties geven. Het lijkt wel of ze het niet serieus nemen?
Iemand enig idee hoe dit zit?
Gewoon regisseur over jouw leven blijven en het op jouw eigen manier doen. Je krijgt geen kans het over te doen en anderen zullen altijd proberen hun eigen manier aan je op proberen te dringen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:34 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Volgende-stap gezeik. Zit er nu ook middenin alleen gaat het niet om de kinderwens maar om het ' settelen'.
Merk dat kennelijk heel veel in dit leven draait om wat anderen belangrijk vinden. Veel uren draaien zodat je een baan krijgt waar je een ingericht huis van kan kopen zodat anderen zeggen oh wat heb jij een mooi huis. Alleen in het weekend echt samen kunnen zijn met je partner en dan nog moeten opdraven en pootjes geven op verjaardagen omdat anderen dat zo belangrijk vinden.
Ik woon liever in een want minder huisje en hou mijn geld over voor dingen die ik belangrijk vind zoals mijn hobby's. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling zo krijg ik van alle kanten te horen. Want wat 'als er kinderen komen' ? En ik maar denken dat je controle over had en zelf wel uit maakt wanneer die komen.
Wat ook mee kan spelen is dat het ontbreken van een kinderwens, impliciet als een aanval voelt voor mensen die wel kinderen willen krijgen.
Dan krijg je van die moeders die hun leven helemaal op de kinderen richten. Ik heb ervaring met dat type.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:21 schreef Garisson72 het volgende:
Verder herken ik ook veel van de OP, ik heb nooit een kinderwens gehad.
Van vrouwen heb ik vaak het idee dat ze een 'projectje' in hun leven nodig hebben: begint met inrichting van het huis nadat ze zijn gaan samenwonen, dan het plannen van de trouwerij en uiteindelijk het ultieme project: nazaten!
Vervelend is als je heel erg van iemand houdt die ook in dat hokje wil passen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:43 schreef DenWauwelaar het volgende:
[..]
Gewoon regisseur over jouw leven blijven en het op jouw eigen manier doen. Je krijgt geen kans het over te doen en anderen zullen altijd proberen hun eigen manier aan je op proberen te dringen.Natuurlijk straalt dat op hen af. Als jij namelijk niet zo'n leven wil, impliceer je daarmee dat zij een bewuste keuze hebben gemaakt en dat het anders kan. Maar dat past niet in het straatje natuurlijk, vandaar die gepikeerde reactie.
ja dan kun je de sneue smiley erbij doen, maar dat is wel voor vele de realiteit. Geef jij de vrouw van je leven zomaar op dan?quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:31 schreef DenWauwelaar het volgende:
[..]
En dan een midlifecrisis eroverheen om te ontsnappen aan het leven waar je nooit voor hebt willen kiezen...
Vervolgens na een paar maanden tot een jaar natuurlijk weer met hangende pootjes naar vrouwlief en kindertjes terug met een verhaal 'dat je jezelf kwijt was'' .
En die grafsteen wordt keihard omgetrapt door de zonen van mensen die wél kinderen hebben gekregen!quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Al enkele jaren na je dood zal er niks meer behalve een grafsteen zijn waaruit op te maken is dat je ooit bestaan hebt.
Wat een onzin. Je mag best egoïstisch zijn want we hebben al veel teveel mensen op de planeet. Amerikanen en wij in mindere maten leven heel de aarde op zoals we nu leven.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Kinderen krijgen is je bijdrage aan het voortbestaan van de mensheid. De soort moet voortbestaan. Die drang tot voorplanting zit stevig verankerd in al het leven. Het is je biologische doel, je genen zullen na jou nog voortleven.
Alleen mensen zijn zo ver geëvolueerd dat er afwijkende exemplaren zijn die bewust de voortplantingsdrang kunnen negeren. Want dan hebben ze "meer geld en tijd". Nou, geweldig hoor. Tijdelijk materieel bezit gedurende je korte bestaan. Maar wat betekent dat allemaal als je op je sterfbed ligt? Wat heb je dan werkelijk bijgedragen aan de continuïteit van de mensheid? Helemaal niks. Je genen sterven met je. Je hebt een nutteloos leven geleid. Al enkele jaren na je dood zal er niks meer behalve een grafsteen zijn waaruit op te maken is dat je ooit bestaan hebt.
Individuen worden vergeten, maar degenen die zich hebben voortgeplant hebben wel een blijvende bijdrage geleverd aan de wereld die er nog na hun dood zal zijn. Daarmee hebben ze hun doel vervuld. Mensen die sterven zonder kinderen laten echt helemaal niks na.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:42 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je mag best egoïstisch zijn want we hebben al veel teveel mensen op de planeet. Amerikanen en wij in mindere maten leven heel de aarde op zoals we nu leven.
Overigens is bijna iedereen zo goed als vergeten binnen 100-200 jaar.
Jij bent net zo erg als ouders die er vanuit gaan dat iedereen op een gegeven moment wel kinderen wilt. Ouders hebben inderdaad veel minder vrijheid, maar ze hebben echt nog wel een leven van zichzelf. Ze kiezen er alleen voor om veel daarvan te delen met hun kinderen, en zijn bereid om veel daarvoor op te geven.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:22 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik werk met kinderen, activiteitenbegeleiding enz. Dus ik zie veel ouders. Hoe meer ik moeders waar het lijkt dat het leven voor het grootste deel om hun kind draait, hoe minder graag ik kinderen wil.
Stel je voor, je komt thuis van je werk en thuis zitten ook nog een kinderen op je te wachten waar je verantwoordelijkheid voor hebt, ipv dat je lekker onderuit gezakt een film kan gaan kijken of iets kan doen met vrienden.
Ook heb ik de indruk dat veel ouders eigenlijk 'geen leven' meer hebben. Hoevaak KUNNEN ze uit? En nog maar te zwijgen over de miljoen euro die je ongeveer in je leven kwijt bent aan een kind. En het feit dat ze gaan puberen! Argh!
Alsof je daar zo over kan oordelen op je 20ste.quote:
quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:54 schreef Blossom86 het volgende:
Ik zeg altijd 'Op dit moment denk ik dat ik nooit kinderen wil.' En zo is het ook.
Als iemand dan zegt 'oh dat komt nog wel', ga ik echt niet mezelf verdedigen. Gewoon 'we zullen zien' volstaat.
ik hoef mezelf niet te bewijzen ofzo. En bovendien is het waar dat ik niet weet hoe ik er over 10 jaar over denk
Ah ik zie gelukkig dat de bewust kinderlozen die zich storen aan clichés daar zelf verre van blijven.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:31 schreef DenWauwelaar het volgende:
[..]
En dan een midlifecrisis eroverheen om te ontsnappen aan het leven waar je nooit voor hebt willen kiezen...
Vervolgens na een paar maanden tot een jaar natuurlijk weer met hangende pootjes naar vrouwlief en kindertjes terug met een verhaal 'dat je jezelf kwijt was'' .
Weet jij nog iets van jouw familie pak hem beet 5 generaties geleden? Waarschijnlijk weet je nog geen eens de voornamen. Lekker veel waard is het dan.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:48 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Individuen worden vergeten, maar degenen die zich hebben voortgeplant hebben wel een blijvende bijdrage geleverd aan de wereld die er nog na hun dood zal zijn. Daarmee hebben ze hun doel vervuld. Mensen die sterven zonder kinderen laten echt helemaal niks na.
Mooi toch! Lijkt me wel wat als onze familiestamboom bij ons (ik en mijn broer) eindigt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Kinderen krijgen is je bijdrage aan het voortbestaan van de mensheid. De soort moet voortbestaan. Die drang tot voorplanting zit stevig verankerd in al het leven. Het is je biologische doel, je genen zullen na jou nog voortleven.
Alleen mensen zijn zo ver geëvolueerd dat er afwijkende exemplaren zijn die bewust de voortplantingsdrang kunnen negeren. Want dan hebben ze "meer geld en tijd". Nou, geweldig hoor. Tijdelijk materieel bezit gedurende je korte bestaan. Maar wat betekent dat allemaal als je op je sterfbed ligt? Wat heb je dan werkelijk bijgedragen aan de continuïteit van de mensheid? Helemaal niks. Je genen sterven met je. Je hebt een nutteloos leven geleid. Al enkele jaren na je dood zal er niks meer behalve een grafsteen zijn waaruit op te maken is dat je ooit bestaan hebt.
quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:53 schreef Blossom86 het volgende:
Van mij hoeft de mensheid niet perse noodzakelijk voort te bestaan.
Kun je welquote:
20000 jaar is wel een erg extreem voorbeeld. Maar ik gun die mensen ook wel een leven. Jij blijkbaar niet.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:57 schreef Blossom86 het volgende:
[..]
Kun je weldoen, maar denk jij dat als je op je sterfbed ligt denkt 'Godzijdank leven er over 20000 jaar nog mensen! Wat zou er anders van de aarde terecht moeten komen?!' Ik niet.
Als jij dat wel denkt:
Vind ik raar ja, om te zeggen dat je eicellen en sperma over 100 jaar gunt een mens te worden.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:00 schreef Fortitude het volgende:
[..]
20000 jaar is wel een erg extreem voorbeeld. Maar ik gun die mensen ook wel een leven. Jij blijkbaar niet.
Dat zei ik niet. Ik ga er niet persoonlijk voor zorgen dat er nog mensen na mij komen. Niet dat dit nodig is, genoeg mensen kiezen ervoor om voort te planten.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:03 schreef Blossom86 het volgende:
Vind ik raar ja, om te zeggen dat je eicellen en sperma over 100 jaar gunt een mens te worden.
Nogal. Doet denken aan babyboomers.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:03 schreef Blossom86 het volgende:
Maar het interesseert me niet zo wat er na mij gebeurt. Zal best egoïstisch zijn, so be it.
Je hebt een boek geschreven dat mensen tot tranen toe geroerd heeft.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Maar wat betekent dat allemaal als je op je sterfbed ligt? Wat heb je dan werkelijk bijgedragen aan de continuïteit van de mensheid? Helemaal niks.
Aan het een noch het andere heeft de dooie persoon in kwestie iets. Een dooie heeft geen last of baat van wel of niet aanwezig nageslacht.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:48 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Individuen worden vergeten, maar degenen die zich hebben voortgeplant hebben wel een blijvende bijdrage geleverd aan de wereld die er nog na hun dood zal zijn. Daarmee hebben ze hun doel vervuld. Mensen die sterven zonder kinderen laten echt helemaal niks na.
Typische jaren '60-uitspraak: après moi le déluge.quote:
Van hun persoonlijke levens weet ik niet veel. Wat ik wel weet is dat ik dankzij hen besta. En daar draait het om.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:53 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Weet jij nog iets van jouw familie pak hem beet 5 generaties geleden? Waarschijnlijk weet je nog geen eens de voornamen. Lekker veel waard is het dan.
Overigens in dezelfde gedachtegang kan je ook indirect helpen. Iemand die kinderloos door het leven gaat, goed carrière maakt en weinig subsidies eist houdt onze maatschappij sterk in stand. Met alle gevolgen daarvan. Gevolgen die overigens niet per se positief zijn, misschien ben jij wel deels verantwoordelijk voor de volgende Osama Bin Laden.
Allemaal vergankelijke aspecten die enkel waarde lijken te hebben door de mate van onze culturele en sociale ontwikkeling. Maar het hoofddoel van leven is simpelweg voortbestaan.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Je hebt een boek geschreven dat mensen tot tranen toe geroerd heeft.
Je hebt een huis opgezet waar slachtoffers van eerwraak en veilig heenkomen hebben.
Je hebt kinderen de liefde voor lezen bijgebracht.
Je hebt nagedacht over een meer dier-vriendelijke inrichting van slachthuizen zodat koeien en varkens een minder stressvol eind hebben.
Je hebt een computersysteem opgezet dat ervoor zorgt dat de overheid effectiever kan werken en de belastingbetaler minder geld kwijt is.
Je hebt in een hospice mensen geholpen ook de laatste fase waardig door te brengen.
Je hebt een computerprogramma gemaakt en op internet gezet zodat mensen een alternatief hebben voor de programma's van de grote software bedrijven.
Je hebt mensen hun leven gered door ze te laten onderduiken.
Je hebt een medicijn voor een heel vervelende ziekte gevonden.
Je hebt gelobbyd voor een sportveld in de buurt zodat de jeugd kan voetballen zonder dat ze overal worden weggejaagd.
Je hebt oude zwerfkatten een liefdevol huisje gegeven.
Je hebt een moord opgelost, zodat de ouders van het slachtoffer tenminste een beetje rust hebben.
Zal ik nog even door gaan?
En je kan er voor zorgen dat je OOK nog eens kinderen hebt, die erg trots op je zijn.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Je hebt een boek geschreven dat mensen tot tranen toe geroerd heeft.
Je hebt een huis opgezet waar slachtoffers van eerwraak en veilig heenkomen hebben.
Je hebt kinderen de liefde voor lezen bijgebracht.
Je hebt nagedacht over een meer dier-vriendelijke inrichting van slachthuizen zodat koeien en varkens een minder stressvol eind hebben.
Je hebt een computersysteem opgezet dat ervoor zorgt dat de overheid effectiever kan werken en de belastingbetaler minder geld kwijt is.
Je hebt in een hospice mensen geholpen ook de laatste fase waardig door te brengen.
Je hebt een computerprogramma gemaakt en op internet gezet zodat mensen een alternatief hebben voor de programma's van de grote software bedrijven.
Je hebt mensen hun leven gered door ze te laten onderduiken.
Je hebt een medicijn voor een heel vervelende ziekte gevonden.
Je hebt gelobbyd voor een sportveld in de buurt zodat de jeugd kan voetballen zonder dat ze overal worden weggejaagd.
Je hebt oude zwerfkatten een liefdevol huisje gegeven.
Je hebt een moord opgelost, zodat de ouders van het slachtoffer tenminste een beetje rust hebben.
Zal ik nog even door gaan?
Dat is ook mooi. Maar als die er niet zijn is het dus niet per definitie zo dat je helemaal niks hebt bijgedragen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:22 schreef Kabolter het volgende:
[..]
En je kan er voor zorgen dat je OOK nog eens kinderen hebt, die erg trots op je zijn.
Die het nog jaren over je verdiensten hebben terwijl het hoofdstuk sterfbed al lang is afgesloten.
Die in jouw gedachtengoed door kunnen gaan en ervoor zorgen dat die dingen die je in deze post noemt blijven bestaan.
Als dit allemaal ' vergankelijk' is. En geluk/veiligheid/vrijheid van mensen slechts iets is wat waarde lijkt te hebben..quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Allemaal vergankelijke aspecten die enkel waarde lijken te hebben door de mate van onze culturele en sociale ontwikkeling. Maar het hoofddoel van leven is simpelweg voortbestaan.
Handig, zo'n kindvrij forum. Waarom zijn er geen kindvrije restaurants, kindvrije treincoupé's en kindvrije vliegtuigen?quote:
Klopt. Dat is waar.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:24 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat is ook mooi. Maar als die er niet zijn is het dus niet per definitie zo dat je helemaal niks hebt bijgedragen.
Omdat er ook geen negervrije restaurants, negervrije treincoupé's en negervrije vliegtuigen zijn.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:35 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Handig, zo'n kindvrij forum. Waarom zijn er geen kindvrije restaurants, kindvrije treincoupé's en kindvrije vliegtuigen?
SPOILERvoor wie wil weten wat ik daarmee bedoel, hier een oud topic Dokument: Machteloos
Negers veroorzaken geen overlast. Kinderen wel.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Omdat er ook geen negervrije restaurants, negervrije treincoupé's en negervrije vliegtuigen zijn.
Kinderen zijn ook mensen. Met mensenrechten. Al wordt dat nogal eens vergeten in Nederland.
Hoezo heb je bij voortplanting wel nut? Omdat je dat beroerde genenpakket voort hebt gezet op je kinderen die er weer net zoveel last van krijgen? Of om de wereld nog overbevolkter te krijgen? Om nog meer druk te creëren op het groen van onze planeet? Nog meer hongerige koppies om te voeren?quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat heb je dan werkelijk bijgedragen aan de continuïteit van de mensheid? Helemaal niks. Je genen sterven met je. Je hebt een nutteloos leven geleid. Al enkele jaren na je dood zal er niks meer behalve een grafsteen zijn waaruit op te maken is dat je ooit bestaan hebt.
Dat is niet waar.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Negers veroorzaken geen overlast. Kinderen wel.
Van die negers of die kinders? Negerkinderen uitgesloten uiteraard..quote:
Er zijn wel degelijk negers die overlast veroorzaken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:58 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Van die negers of die kinders? Negerkinderen uitgesloten uiteraard..
Je hoeft -helaas misschien- ook geen cursus met goed gevolg af te leggen om te mogen ademhalen. Of je mening kenbaar te maken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:01 schreef DenWauwelaar het volgende:
[..]
Er zijn wel degelijk negers die overlast veroorzaken.![]()
Je moet trouwens overal een cursus voor volgen. Als nieuwkomer, voor een motor, voor een auto, papieren om een beroep uit te kunnen voeren etc etc. Maar ouder zijn kan iedereen blijkbaar?
Voorkomen is echt beter dan genezen in sommige gevallen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:38 schreef sigme het volgende:
Dat er methoden bestaan om ervoor te zorgen dat mensen géén kinderen krijgen maakt het niet verdedigbaar dat die ingreep de norm is.
Negers veroorzaken wel degelijk overlast.. weet je hoe luid ze bellen? In het Swahili ook nog zodat je er niks van verstaat..quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Negers veroorzaken geen overlast. Kinderen wel.
ik denk eerder andersom. De generatie na ons wordt weer kleiner dan wij als generatie zijn. Kortom, in stemmen vertaald bepalen wij straks tot we doodgaan wat er gebeurd.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ach de ' ettertjes' pakken ons wel weer terug. In wanneer in 2020 wanneer er discussie is of de AOW leeftijd misschien verhoogd wordt naar 70 jaar.![]()
Vrouwen die op hun 25e al in "Wij"-vorm praten krijgen binnen vier jaar kinderen. Dat is een natuurwet.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:19 schreef Twinkle20 het volgende:
Tja ik ben zelf nu 25 en kom wat dat betreft net kijken. Maar ik zie het ook nog niet zo snel gebeuren dat wij kinderen gaan krijgen.
Heb je helemaal gelijk in.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:21 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Eens, al is het natuurlijk ook wel weer arrogant om over een ander te zeggen dat ze zich dat eens af moeten vragen (want je zegt impliciet dat ze dat namelijk dus eigenlijk niet kunnen). In hun beleving zijn ze er ongetwijfeld bijzonder goed toe in staat, net als alle andere ouders.
Nog voor we een relatie kregen wisten we gelukkig al van elkaar dat we die wens allebei niet hebben. Dat is inderdaad wel een geluk. We hebben trouwens wel afgesproken dat mocht een van ons van mening veranderen (je weet dit volgens mij nooit 100% zeker) we dat gewoon bespreken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:06 schreef YellowBag het volgende:
Je het wel geluk dat je een partner hebt die ook geen kinderen wil. Ik heb ook geen drang om kinderen in de toekomst, maar om een partner te vinden die dat ook niet zo ziet is lastig. De meeste vrouwen willen toch kinderen is mijn ervaring.
Ik zou niet weten wat ik in een situatie zou doen als mijn partner kinderen zou willen. Waarschijnlijk zou ik dan toch voor kinderen gaan, denk dat veel mannen/vrouwen dat doen.
Zo zie ik het eigenlijk ook. Ik heb nu anderhalf jaar een heel fijne relatie. En ik heb nu alle vrijheid die ik me kan wensen. Ik heb geen zin in al dat geregel en gedoe en ondanks dat ik geloof dat het hebben van een kind of meerdere kinderen heel veel voldoening kan geven zie ik het bij mezelf gewoon niet gebeuren.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:19 schreef Twinkle20 het volgende:
Tja ik ben zelf nu 25 en kom wat dat betreft net kijken. Maar ik zie het ook nog niet zo snel gebeuren dat wij kinderen gaan krijgen. Ik heb, net als iemand anders in dit topic, PABO gedaan en vind het ontzettend leuk om met kinderen te werken. Ik krijg er echt energie en een voldaan gevoel van. Maar om ze zelf te hebben? Als ik een dag gewerkt heb, dan wil ik thuis lekker op de bank kunnen ploffen en lekker MIJN ding kunnen doen. Als je kinderen hebt en daarnaast wil blijven werken op de manier zoals ik nu doe, dan is er nog amper tijd voor MIJN ding. En ik heb geen zin om dat opzij te moeten zetten.
Al lange tijd had ik de wens om een geweldig persoon tegen het lijf te lopen, om samen door het leven te gaan en om te gaan trouwen. Die drie dingen zijn nog niet zo heel lang geleden werkelijkheid geworden. Maar het krijgen van kinderen heeft nooit in dat rijtje erbij gestaan. En zoals ik er nu over denk, zal dat er ook nooit bij komen te staan. Ik wil nog veel te veel in het leven waarbij er geen ruimte is voor kinderen.
Ja en dan krijg je weleens rare reacties. Gisteren was mijn man idd jarig en we zijn nu een goed half jaar getrouwd. Mijn beste viriendin van 22 is momenteel hoogzwanger en daar vertelde ik over. Mensen kijken ons allemaal verwachtingsvol aan als ze zeggen: En, wanneer komt er bij jullie een bord in de tuin? En inderdaad, als je dan zegt dat je nog niet zeker weet of je daar ooit trek in hebt, zeggen ze: ach je bent nog jpong en dat komt nog wel.
Af en toe speelt de gedachte wel in mijn hoofd om kinderen te krijgen, zeker omdat mijn man 'al' 31 is. Voor hem zou het nu de ideale tijd zijn om voor het eerst vader te worden theoretisch gezien. Maar beiden hebben we er geen behoefte aan.
De mensen in mijn omgeving zijn allemaal ontzettende hokjesdenkers. En als je daar ook maar even dreigt buiten te vallen, proberen ze het voor zichzelf goed te praten met opmerkingen als 'jullie tijd komt nog wel' blabla.Het liefst zou ik dan van de daken willen schreeuwen dat we daar gewoon helemaal geen zin in hebben en het heerlijk vinden dat we op dit moment alles kunnen doen waar we zin in hebben .. zonder dat we weer ergens een oppas vandaan moeten toveren en alles weken vooruit moeten plannen.
TS, je bent absoluut niet de enige. Je kunt je leven niet over doen, maar als dit gewoon goed voelt, dan is het gewoon zo. Niemand anders zou daarover mogen oordelen. Dus trek het jezelf niet aan!
Ik ben zelf trouwens 26 bijna 27.quote:Op zondag 18 april 2010 19:00 schreef RVP67 het volgende:
Dat bijna niemand op Fok een kinderwens heeft, komt omdat bijna iedereen hier zelf nog kind is (20-25 jaar)
Ik wilde ook nooit kinderen, totdat er zo maar eentje kwam.
Prachtig, er is niks mooiers.
Je hebt je er dus in laten luizen en daarna jezelf wijsgemaakt dat het geweldig is.quote:Op zondag 18 april 2010 19:00 schreef RVP67 het volgende:
Dat bijna niemand op Fok een kinderwens heeft, komt omdat bijna iedereen hier zelf nog kind is (20-25 jaar)
Ik vind het nogal arrogant om te denken dat juist jouw nageslacht de welvaart van de mens moet garanderen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Allemaal vergankelijke aspecten die enkel waarde lijken te hebben door de mate van onze culturele en sociale ontwikkeling. Maar het hoofddoel van leven is simpelweg voortbestaan.
Kom op zeg? Dat maken wij zelf toch wel even uit?quote:Op zondag 18 april 2010 19:00 schreef RVP67 het volgende:
Mensen zijn net zo vergankelijk als oude kranten. Uiteindelijk houd alles op te bestaan, zeker als onze zon dooft. En waar was alles dan goed voor? Waarom millennia lang aan beschavingen werken als het bij voorbaat voor niets is? Waarom kinderen nemen of het medicijn voor kanker uitvinden?quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Duidelijk niet gelezen wat ik schreef.quote:Op zondag 18 april 2010 23:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Kom op zeg? Dat maken wij zelf toch wel even uit?![]()
Dit is ook wel ontzettend naief. Net of het leven waar in jij zit geen plek is voor kinderen?quote:Op zondag 18 april 2010 23:51 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Mensen zijn net zo vergankelijk als oude kranten. Uiteindelijk houd alles op te bestaan, zeker als onze zon dooft. En waar was alles dan goed voor? Waarom millennia lang aan beschavingen werken als het bij voorbaat voor niets is? Waarom kinderen nemen of het medicijn voor kanker uitvinden?
Mijn idee: het leven heeft geen ander doel dan wat je er zelf aan geeft. Mijn inziens is plezier daarom het enige doel. Ik geef voorkeur aan een leven vol cultuur, vol avontuur, vol verwondering en daarin zie ik geen plaats voor kinderen.
Ik heb een hele rij collega's die allemaal aangeven dat hun leven ophield op het moment dat ze vader/moeder werden. Daarna stonden ze in dienst van hun kroost. Ik wens geen kinder-slaaf te worden. Lange reizen, veel reizen, spontaan naar een concert gaan, flexibiliteit, al dat stopt zodra je een huilende poepfabriek van een paar kilo krijgt.quote:Op zondag 18 april 2010 23:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit is ook wel ontzettend naief. Net of het leven waar in jij zit geen plek is voor kinderen?Ik wil eerst zorgen dat ik financieel onafhankelijk ben voor dat ik aan kinderen ben. En tot die tijd heb ik een genoeg divers leven vol avontuur, verwondering, vele reizen etc.
quote:Op zondag 18 april 2010 23:54 schreef RVP67 het volgende:
[..]
Duidelijk niet gelezen wat ik schreef.
"Geen tijd voor", hahaha, jij bent dus zelf nog een kind begrijp ik.
Eens! Maar het hangt ook beetje af met waar de collega's werken, sector wise. In de financiële sector in het buitenland werk je al snel gemiddeld een uur of 60 en kun je niet zo maar even uren inleveren. En financiele onafhankelijkheid is echt een must voor we wil ik overgaan tot kids. Ze zijn al duur zat en ik wil niet moeten werken om mijn kinderen te bekostigenquote:Op zondag 18 april 2010 23:57 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Ik heb een hele rij collega's die allemaal aangeven dat hun leven ophield op het moment dat ze vader/moeder werden. Daarna stonden ze in dienst van hun kroost. Ik wens geen kinder-slaaf te worden. Lange reizen, veel reizen, spontaan naar een concert gaan, flexibiliteit, al dat stopt zodra je een huilende poepfabriek van een paar kilo krijgt.
Huh ?quote:Op maandag 19 april 2010 00:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Ze zijn al duur zat en ik wil niet moeten werken om mijn kinderen te bekostigen
Eens, kinderen worden pas interessant als je beetje fatsoenlijke babbel mee kunt hebben. Jaar of 14/15 zeg maarquote:Op zondag 18 april 2010 23:57 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Edit: an sich kan ik wel plek maken in mijn leven voor kinderen. Echter kies ik ervoor om dit niet te doen. Ik vind dat ik teveel moet laten in ruil voor koters. Ze zijn het mij niet waard. Dat is mijn keuze en daar moeten alle kind-verslaafde ouders het maar mee doen
Nog iets langer wachten...tot zegmaar 22 jaar.. en dan wil ik er wel mee datenquote:Op maandag 19 april 2010 00:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eens, kinderen worden pas interessant als je beetje fatsoenlijke babbel mee kunt hebben. Jaar of 14/15 zeg maar
Maarum, als het je gaat om fatsoenlijk babbelen met mensen? Er zijn toch makkelijkere en snellere manieren om vrienden te maken? Waarom 15 jaar wachten als je ze ook bij een vereniging of in een cafe (of op Fok!) kan tegenkomen?quote:Op maandag 19 april 2010 00:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eens, kinderen worden pas interessant als je beetje fatsoenlijke babbel mee kunt hebben. Jaar of 14/15 zeg maar
Daarom zeg ik ook, eerst financieel onafhankelijk. Dan zorgen dat we in ieder geval een huishoudster en nanny hebben. Dan kom je die jaren ook beter door. Komt nog een keer bij dat ik het werk wat ik doe erg leuk vindt en dat dus niet wil inleveren voor tijd voor mijn kinds tot ze hun 1e voetbal wedstrijd of iets in die geest gaan doen.quote:Op maandag 19 april 2010 00:27 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Maarum, als het je gaat om fatsoenlijk babbelen met mensen? Er zijn toch makkelijkere en snellere manieren om vrienden te maken? Waarom 15 jaar wachten als je ze ook bij een vereniging of in een cafe (of op Fok!) kan tegenkomen?
Ik mag hopen dat jij nooit aan kinderen gaat beginnen. Je nageslacht zal het vast niet beter dan jij doenquote:Op maandag 19 april 2010 00:27 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Maarum, als het je gaat om fatsoenlijk babbelen met mensen? Er zijn toch makkelijkere en snellere manieren om vrienden te maken? Waarom 15 jaar wachten als je ze ook bij een vereniging of in een cafe (of op Fok!) kan tegenkomen?
Jij idemquote:Op maandag 19 april 2010 00:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook, eerst financieel onafhankelijk. Dan zorgen dat we in ieder geval een huishoudster en nanny hebben. Dan kom je die jaren ook beter door. Komt nog een keer bij dat ik het werk wat ik doe erg leuk vindt en dat dus niet wil inleveren voor tijd voor mijn kinds tot ze hun 1e voetbal wedstrijd of iets in die geest gaan doen.
En het is natuurlijk ook gewoon egoïstisch gedrag van mezelf. Als je eenmaal 80 bent is het toch makkelijk wat kroost van je te hebben![]()
Ik wil er niet specifiek voor naar het werk moeten gaan nee. Ik heb vrienden van mijn leeftijd die al 3 kinderen hebben en moeten aan het werk blijven om hun kroost te voeden. En die hebben het echt niet breed. Voordat ik aan kinderen begin wil ik het financieel eerst vrij ruim hebben zodat wat meer vrijheid heb en zeker niet naar het werk hoef om de kids te bekostigen. Ik wil niet inleveren dom weg door het hebben van kidsquote:Op maandag 19 april 2010 00:18 schreef RVP67 het volgende:
[..]
Huh ?
Je wilt in de toekomst misschien kinderen, maar je wilt er niet voor werken om ze te bekostigen ?
Het is een keuze. Een groot deel van me salaris gaat naar mijn kinderen. En dat betaal ik met plezierquote:Op maandag 19 april 2010 00:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik wil er niet specifiek voor naar het werk moeten gaan nee. Ik heb vrienden van mijn leeftijd die al 3 kinderen hebben en moeten aan het werk blijven om hun kroost te voeden. En die hebben het echt niet breed. Voordat ik aan kinderen begin wil ik het financieel eerst vrij ruim hebben zodat wat meer vrijheid heb en zeker niet naar het werk hoef om de kids te bekostigen. Ik wil niet inleveren dom weg door het hebben van kids
Ho! Het gaat mij niet om het vele geld! Het gaat mij om het genieten van het leven en daardoor niet afhankelijk zijn van anderen! (lees overheid of pensioen). Het feit dat ik s'ochtens kan denken, zal ik wel of niet naar het werk gaan is mij meer waard dan kroost of een Ferrari voor de deur.quote:Op maandag 19 april 2010 00:39 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Het is een keuze. Een groot deel van me salaris gaat naar mijn kinderen. En dat betaal ik met plezier![]()
Het plezier en genot wat ik van ze beleef is het me meer waard dan al het geld op de wereld. Ik vind het opmerkelijk dat mensen zo gigantisch materialistisch zijn geworden. Liever een mooie auto dan een kind. Totdat je wegkwijnt in de bejaardentehuis en er geen nageslacht is om je te bezoeken...
Ik ben zelf wdb erg egoistisch en materialistisch....quote:Op maandag 19 april 2010 00:44 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Ik wil geen kinderen omdat ik geestelijk niet in staat zou zijn om er een (laat staan meerdere) op te voeden en medisch gezien zou het ook niet verstandig zijn. Bovendien kan ik niet goed met kinderen overweg, ik voel ze niet aan.
Dus ik bespaar een kind liever mij als moeder dan dat ik een koter op de wereld zet die eigenlijk weinig aan mij heeft.
Ik geniet van mij leven, juist door mijn kinderen. En werken voor je kinderen? Tja, dat hoort er nou eenmaal bij. Moet er niet aan denken op mijn 40e gaan rentenieren. Ik vind keihard werken voor mijn geld juist leuk en erbij horen (hoe gek het ook klinkt)quote:Op maandag 19 april 2010 00:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ho! Het gaat mij niet om het vele geld! Het gaat mij om het genieten van het leven en daardoor niet afhankelijk zijn van anderen! (lees overheid of pensioen). Het feit dat ik s'ochtens kan denken, zal ik wel of niet naar het werk gaan is mij meer waard dan kroost of een Ferrari voor de deur.
Besides, stel je voor, je bent 40 en kunt rentenieren! Dan kun je je kinderen continu zien! En je kunt leven van de rente.. nou daar heb ik wel een tig tal jaren voor over om meer dan 60 uur per week te werken.
Zelfkennisquote:Op maandag 19 april 2010 00:44 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Ik wil geen kinderen omdat ik geestelijk niet in staat zou zijn om er een (laat staan meerdere) op te voeden en medisch gezien zou het ook niet verstandig zijn. Bovendien kan ik niet goed met kinderen overweg, ik voel ze niet aan.
Dus ik bespaar een kind liever mij als moeder dan dat ik een koter op de wereld zet die eigenlijk weinig aan mij heeft.
tegen mij hebben ze heel vaak gezegd over kinderen hebben : Je krijgt er zoveel voor terug!!!quote:Op maandag 19 april 2010 00:53 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik geniet van mij leven, juist door mijn kinderen. En werken voor je kinderen? Tja, dat hoort er nou eenmaal bij. Moet er niet aan denken op mijn 40e gaan rentenieren. Ik vind keihard werken voor mijn geld juist leuk en erbij horen (hoe gek het ook klinkt)
Klopt helemaalquote:Op maandag 19 april 2010 00:56 schreef prupke het volgende:
[..]
tegen mij hebben ze heel vaak gezegd over kinderen hebben : Je krijgt er zoveel voor terug!!!
Maar als je iets niet hebt..... dan mis je het ook niet!
A, een fanquote:Op maandag 19 april 2010 00:32 schreef FireFox1 het volgende:
Ik mag hopen dat jij nooit aan kinderen gaat beginnen. Je nageslacht zal het vast niet beter dan jij doen
Zeker. Je wil het niet, dus begint er ook niet aanquote:Op maandag 19 april 2010 01:26 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
A, een fanNou dan wordt je vast ook blij van mijn vorige posts
quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
..
Maar wat betekent dat allemaal als je op je sterfbed ligt? Wat heb je dan werkelijk bijgedragen aan de continuïteit van de mensheid? Helemaal niks. Je genen sterven met je. Je hebt een nutteloos leven geleid. Al enkele jaren na je dood zal er niks meer behalve een grafsteen zijn waaruit op te maken is dat je ooit bestaan hebt.
quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat een naïef pseudo-intellectueel geblaat over waarheden uit een ver veleden.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:19 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Onze moderne ingewikkelde maatschappij is een gevolg van onze extreem ontwikkelde cognitieve vermogens. Iets wat door evolutie - en daarmee voorplanting - is ontstaan. Om die welvaart te kunnen voortzetten, is het natuurlijk ook van belang dat die maatschappij zal voortbestaan. Maar het is niet het ultieme belang. Ook al zou al onze moderne beschaving weggevaagd worden, de mensheid zal het overleven. Het biologische aspect is het belangrijkste. Aan de basis van onze hoogontwikkelde maatschappij staan nog steeds de biologische individuen die we zijn.
Graag Opa en Oma willen worden. Zeggen ze dat ook letterlijk tegen je?quote:Op maandag 19 april 2010 11:56 schreef CyclingGirl het volgende:
Familie en wat vrienden weten van mijn endometriose maar alsnog worden wij geconfronteerd door hun dat mijn ouders graag opa en oma willen worden. En wij zijn raar omdat wij er niet aan beginnen.
Ik ben 33 en heb geen kinderwens. Mijn moeder wilde dat ook niet geloven en zei erg vaakdat het nog wel zou komen en zo. Daarnaast zeggen zij en mijn zus ook vaak dingen als dat je leven maar leeg is zonder kinderen en dat kinderen je levensvervulling zijn.quote:Op maandag 19 april 2010 11:56 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik ben 29 en mijn partner is 37. Wij hebben nu 2.5 een relatie en gaan volgend jaar trouwen. Wij hebben ook geen kinderwens. Nu rammelen mijn eierstokken wel een beetje maar na jaren in een medisch circus rond te hebben gelopen (Ik heb endometriose) zal natuurlijk zwanger worden het niet worden voor mij. Ik zou IVF moeten doen en de kans dat het kindje gezond is, is niet erg groot.
Ook de levensstijl die wij hebben is niet child proof. Wij hebben al bijna geen tijd voor onszelf laat staan om er dan nog een kindje bij op te voeden. Nu kan je wel je levensstijl omgooien maar op dit moment willen wij dit ook helemaal niet. Misschien later als die eierstokken nog harder gaan rammelen. Dan komen we bij het volgende: Heeft het wel zin om een kindje te gaan maken waarbij de kans groot is dat het niet gezond is of in de zwangerschap al fout gaat?
Familie en wat vrienden weten van mijn endometriose maar alsnog worden wij geconfronteerd door hun dat mijn ouders graag opa en oma willen worden. En wij zijn raar omdat wij er niet aan beginnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |