Eerdere berichtgeving vandaagquote:Nog geen besluit over Nederlandse luchtruim
Er is nog geen officieel besluit genomen om het luchtruim boven Nederland te sluiten in verband met een wolk vulkanische as die zich over Europa verspreidt. Dat heeft een woordvoerster van Eurocontrol donderdag laten weten.
Eerder had de organisatie, die belast is met de veiligheid van het Europese luchtverkeer, gezegd dat het vliegverkeer boven Nederland, België en Noord-Duitsland donderdagmiddag zou worden stilgelegd.
Volksgezondheid
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) weet nog niet of de wolk met vulkanische as schadelijk is voor de volksgezondheid. Volgens een woordvoerder wordt daar op dit moment onderzoek naar gedaan.
LVNL
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) houdt er ernstig rekening mee dat het vliegverkeer van en naar de Nederlandse luchthavens donderdag in de loop van de dag moet worden stilgelegd.
Dat heeft een woordvoerster laten weten. Als de aswolk het Nederlandse luchtruim bereikt, en dat is wel de verwachting, is er volgens de zegsvrouw geen vliegverkeer meer mogelijk.
Ouder Nieuwsquote:Ashcloud cancels European flights
Tens of thousands of airline passengers face travel chaos today after volcanic ash from an eruption in Iceland has forced three airports to shut and brought heavy disruption to others.
Airports in Aberdeen, Edinburgh and Glasgow were shut this morning and five easyJet flights that were due to take off from Stansted were ground due to massive visibility problems.
At Gatwick, 106 flights were cancelled with heavy disruptions expected to follow later today. All flights from Manchester airport have been disrupted.
Newcastle and Belfast are also affected, according to reports, as is Birmingham airport.
A huge ash mushroom across major British flight paths threatens to turn thousands of families returning from Easter holiday into a nightmare.
Business travellers hoping to leave London from City Airport tonight also reported that British Airways had cancelled flights.
Airports have urged travellers to check with their relevent airlines to see whether flights have been effected.
“Following advice from the Met Office, the National Air Traffic Service (NATS) has introduced restrictions to UK airspace this morning as a result of volcanic ash drifting across the United Kingdom from Iceland,” a spokeswoman for Stansted Airport said.
“These measures currently affect Aberdeen, Edinburgh and Glasgow airports which are closed but may also affect other parts of the UK later today,” she said.
After bringing chaos to UK airports, the ash cloud is expected to spread into continental Europe overnight, wrecking holidaymakers’ chances of reaching many international destinations.
A spokesman from NATS said: “The Volcanic Ash Advisory Centre has issued a forecast that the ash cloud from the volcanic eruption in Iceland will track over Europe tonight.
“NATS is working with Eurocontrol and our colleagues in Europe’s other air navigation service providers to take the appropriate action to ensure safety in accordance with international aviation policy.”
The ash cloud is caused by the Eyjafjallajokull volcano, which surged back into life on Tuesday after apparently showing signs of dying down.
It follows eruptions last month in a 1.2 mile wide strip on the flank of the volcano where there is no ice.
quote:Honderden geëvacueerd na nieuwe uitbarsting
REYKJAVIK - Zeker zevenhonderd inwoners in het zuiden van IJsland zijn woensdagochtend geëvacueerd wegens een vulkaanuitbarsting en meerdere aardbevingen. De vulkaan ligt in het gebied van de gletsjer Eyjafjallajökull, zo liet een politiewoordvoerder weten.
Alle wegen naar het gebied zijn afgesloten, aldus Iceland Review. De geëvacueerden worden ondergebracht in opvangcentra van het Rode Kruis.
Vorige maand barstte voor het eerst sinds 1823 een vulkaan uit in de gletsjer. Ongeveer zeshonderd inwoners moesten hun woningen in het afgelegen en dunbevolkte gebied korte tijd verlaten. Aan de erupties van die vulkaan is dinsdag een einde gekomen.
quote:Severe flooding expected in South Iceland
A new eruption is taking place under Iceland’s Eyjafjallajokull glacier and flooding is expected. Journalists to the south of the glacier say they can already see the flood waters approaching.
Flights below 30,000 feet have been banned from the zones to the north and the east of the new eruption and residents south of the glacier have been evacuated.
Scientists are also monitoring the condition of drinking water in the Westman Islands, which comes from the glacier. No changes in quality have yet been recorded.
Vorige deelquote:Risk of Phreatic Eruption in Iceland
Volcanologist Haraldur Sigurdsson said there is a risk of a phreatic eruption in Eyjafjallajökull glacier in south Iceland, which occurs when magma makes contact with water. The crater at the glacier’s summit is filled with ice which is starting to melt.
“There have been indications for two to three months that the main movement of magma is straight underneath the summit crater at a significant depth,” Sigurdsson told mbl.is.
He said the crater is quite large, approximately five kilometers in diameter. Now the ice inside it is starting to melt as magma is flowing underneath the ice. “When it melts its way through there is a risk of a phreatic eruption.”
Ja ze vliegen sowieso om en zo nodig naar een andere luchthaven, zal wel even passen en meten worden denk ik.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:51 schreef Re het volgende:
ik ben benieuwd naar de gevolgen en hoe lang het gaat aanhouden, VS vluchten worden omgeleid neem ik aan?
Mag best, gebeurt ook niet iedere week.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Letterlijk van de RTL site:"Aswolk gaat recht op NL af"
quote:Vertrekhal 2
In vertrekhal 2 op Schiphol was het rond half twee druk met passagiers van wie de vlucht was geschrapt en die in lange rijen voor de balies van KLM, Delta en Air France stonden.
Van stewardessen kregen zij informatie over de stand van zaken en eventuele alternatieven. Op een bord in de hal werd aangegeven dat minstens dertig vluchten naar bestemmingen in Scandinavië en Groot-Brittannië waren geschrapt.
Ook goed voor de postcount van dit subforumquote:Op donderdag 15 april 2010 13:58 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Mag best, gebeurt ook niet iedere week.
Het werd tijd ook.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:00 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ook goed voor de postcount van dit subforum
Laatste update uit Engeland spreekt volgens mij van "tot zes uur lokale tijd sowieso"quote:Op donderdag 15 april 2010 14:01 schreef franklop het volgende:
maar luchtruim boven UK blijft zeker tot vanavond dicht?
Ryan air idemditoquote:British Airways cancelled all its flights until 6am on Friday.
ik zie alleen bewegingen over NL, klopt dat? Had liever heel EU gezien.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:50 schreef Kwaliteit het volgende:
weinig vliegverkeer
http://casper.frontier.nl/eham/
naja ik vlieg met cityjet vanaf rotterdam naar londen city, daar gaat alles voorlopig nog..quote:Op donderdag 15 april 2010 14:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Laatste update uit Engeland spreekt volgens mij van "tot zes uur lokale tijd sowieso"
[..]
Ryan air idemdito
niet handig, maar wel te verwachten. 'Natuurgeweld' valt buiten vrijwel iedere verzekering... de oplichters dat het zijn.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:08 schreef Burner82 het volgende:
Many travel insurance policies won't cover the cost of holidays or business trips disrupted by airport closures due to the volcanic ash cloud, according to travel trade paper, Travel Weekly.
Dat is ook niet echt handig...
Rechtsboven kun je uitzoomen tot heel de wereld zelfs.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:02 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ik zie alleen bewegingen over NL, klopt dat? Had liever heel EU gezien.
Zal afhangen van vertrektijd want het luchtruim boven UK is nu dicht:quote:Op donderdag 15 april 2010 14:06 schreef franklop het volgende:
[..]
naja ik vlieg met cityjet vanaf rotterdam naar londen city, daar gaat alles voorlopig nog..
Ja, dat is alleen Nederland. Maar dit is de hoofdpagina, waar ook andere vliegvelden + omgevingen te zien zijn: http://casper.frontier.nl/quote:Op donderdag 15 april 2010 14:02 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ik zie alleen bewegingen over NL, klopt dat? Had liever heel EU gezien.
ik vlieg morgenochtendvroeg :-)quote:Op donderdag 15 april 2010 14:12 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Zal afhangen van vertrektijd want het luchtruim boven UK is nu dicht:
Goed idee, vanavond lekker de duinen inquote:Op donderdag 15 april 2010 14:13 schreef crazy987 het volgende:
tvp
videocamera gaat vanavond mee en even kijken of ik een mooi open stuk kan vinden voor de zonsondergang
Dan heb je misschien geluk Ik vlieg komende woensdag via Londen naar de US en lees net dit:quote:
straks eerst naar huisquote:Op donderdag 15 april 2010 14:14 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Goed idee, vanavond lekker de duinen in
Kun je geen hoog dak opzoeken ofzo?quote:Op donderdag 15 april 2010 14:16 schreef crazy987 het volgende:
[..]
straks eerst naar huis
videocamera + tapes ophalen en lader.
in de auto springen in de autolader hangen
vriendin ophalen mcdrive
en dan maar een goeie plek zoeken.
hoop dat ik er 1 kan vinden want zit dan in breda
toffe site, thanxquote:Op donderdag 15 april 2010 13:50 schreef Kwaliteit het volgende:
weinig vliegverkeer
http://casper.frontier.nl/eham/
ik zie er voor Schiphol nog voldoende anders.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:16 schreef Kwaliteit het volgende:
ik zie nog maar stuk of 3 vliegtuigen
wordt lastig.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:17 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Kun je geen hoog dak opzoeken ofzo?
Tja, als je echt moet kan het, maar het kost wellicht veel tijd, moeite en geld om het voor elkaar te krijgen.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:20 schreef Burner82 het volgende:
One passenger bound for Beijing has just booked a Dover - Calais service, from where he plans to transfer to Paris for a flight to China.
Mensen worden wel ineens creatief
In het westenquote:Op donderdag 15 april 2010 14:24 schreef crazy987 het volgende:
welke kant gaat de zon btw onder
Dat zullen er steeds minder worden, aangezien Belgie en Duitsland ook dicht gaan in de loop van de middag...quote:Op donderdag 15 april 2010 14:20 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ik zie er voor Schiphol nog voldoende anders.
Het noordoosten.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:24 schreef crazy987 het volgende:
welke kant gaat de zon btw onder
Ja er komen taferelen ā la Independence Dayquote:Op donderdag 15 april 2010 14:25 schreef Tommeke het volgende:
Lol, gaat 't nu donker worden?
quote:Op donderdag 15 april 2010 14:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hij komt op in het oosten, dus gaat onder weg in het......?
Spannendddddquote:Op donderdag 15 april 2010 14:26 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja er komen taferelen ā la Independence Day
Goed punt. Ik tel er nu meer als 10, maar dat zal niet lang meer duren.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:25 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Dat zullen er steeds minder worden, aangezien Belgie en Duitsland ook dicht gaan in de loop van de middag...
Ik heb m'n ramen al dicht, en 20 potten knakworst ingeslagen en overleef 't welquote:Op donderdag 15 april 2010 14:26 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja er komen taferelen ā la Independence Day
Iddquote:Op donderdag 15 april 2010 14:28 schreef Niss het volgende:
Ik vind gewoon dat IJsland hiervoor moet betalen hoor!
Afwachten... als 't begint te schemeren, lijkt me.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:30 schreef Rijpie het volgende:
Misschien lees ik eroverheen, maar is er een tijdsincidatie van wanneer we iets kunnen gaan zien/verwachten?
Zon gaat onder om 20.37.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:30 schreef Rijpie het volgende:
Misschien lees ik eroverheen, maar is er een tijdsincidatie van wanneer we iets kunnen gaan zien/verwachten?
quote:Op donderdag 15 april 2010 11:31 schreef JuiceJuice het volgende:
Hoor hier net dat Schiphol rond 19:00 dicht gaat.
Ik had gelijkquote:Ernstige verstoring vliegverkeer van en naar Nederland
Gezamenlijk persbericht van Luchtverkeersleiding Nederland, KLM en Amsterdam Airport Schiphol
Schiphol, 15 april 2010
Vliegverkeer van en naar Nederland zal gedurende de komende uren gefaseerd worden afgebouwd. Zoals het er nu uitziet is het de verwachting dat er vanaf 19.00 uur vanavond geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk is. Dit is het gevolg van de vulkanische aswolk die is ontstaan door de vulkaanuitbarsting op IJsland.
Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen verzoeken passagiers de berichtgeving nauwlettend in de gaten te houden en contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij en voor vertrek van huis te controleren of hun vlucht kan vertrekken.
http://finance.yahoo.com/(...)-1135739435.html?x=0quote:Authorities said it was not even clear when it would be safe enough to fly again. In one sobering prediction, a scientist in Iceland said the ejection of volcanic ash — and therefore the disruptions in air travel — could continue for days or even weeks.
Het zou sowieso wel moeilijk worden anders. UK, Belgie, Duitsland, Noorwegen, Zweden, etc zijn allemaal al dicht... Wordt lastig vliegen als je nergens meer overheen magquote:
Ja tegen die tijd zijn voor AMS de meeste ICA vluchten al binnen volgens mij. Alleen weggaan zal opzich moeten laten wachten.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:35 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Het zou sowieso wel moeilijk worden anders. UK, Belgie, Duitsland, Noorwegen, Zweden, etc zijn allemaal al dicht... Wordt lastig vliegen als je nergens meer overheen mag
Mooi kut. Als de wind nu eens de andere kant op gaat staan. Naar de Noordpool ofzoquote:Op donderdag 15 april 2010 14:37 schreef mouzzer het volgende:
De vulkaanuitbarsting in het zuiden van IJsland is in de loop van donderdag heviger geworden. „Het wordt intenser”, zei de IJslandse vulkanoloog Armann Hoskuldsson, die de vulkaan onder de Eyjafjallajökull-gletsjer (Eilandbergengletsjer) in de gaten houdt. De uitbarsting begon woensdag en spuwde een wolk van as 6 kilometer de lucht in. Het was tien keer krachtiger dan de vulkaanuitbarsting onder dezelfde gletsjer van vorige maand.
http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland
Ik ben ook wel benieuwd, mocht 't kunnen dan wil ik wel even de Martinitoren op klimmen. Of anders m'n dakquote:Op donderdag 15 april 2010 14:30 schreef Rijpie het volgende:
Misschien lees ik eroverheen, maar is er een tijdsincidatie van wanneer we iets kunnen gaan zien/verwachten?
die uit Azie komen morgenochtend vroeg binnen, of niet dus. Pa en Ma zitten nu zo'n beetje in Kuala Lumpur en zouden daar rond middernacht doorvliegen.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:36 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Ja tegen die tijd zijn voor AMS de meeste ICA vluchten al binnen volgens mij. Alleen weggaan zal opzich moeten laten wachten.
http://www.nu.nl/binnenla(...)efinitief-dicht.htmlquote:BRUSSEL - Het Nederlandse luchtruim gaan vanaf donderdagavond 19.00 uur dicht in verband met de stofwolk die is ontstaan door een vulkaanuitbarsting woensdagochtend in IJsland.
Regel nog ff snel een bootquote:Op donderdag 15 april 2010 14:44 schreef franklop het volgende:
Ik voorzie dat mijn weeekend londen niet doorgaat....
daag Tottenham - Chelsea
gewoon met de bootquote:Op donderdag 15 april 2010 14:44 schreef franklop het volgende:
Ik voorzie dat mijn weeekend londen niet doorgaat....
daag Tottenham - Chelsea
Degene die het moet regelen krijg ik niet te pakken..quote:
Die kantquote:
Klopt. ZIjn maar een paar ICA kisten die door moeten vliegen indien ze voor 19:00 op AMS willen staan.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:43 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
die uit Azie komen morgenochtend vroeg binnen, of niet dus. Pa en Ma zitten nu zo'n beetje in Kuala Lumpur en zouden daar rond middernacht doorvliegen.
Denk maar niet dat je iets opvangt hoor .quote:Op donderdag 15 april 2010 14:53 schreef Jojoke het volgende:
Ik ga rond 19:00 met een plastic zakje buiten staan om het as op te vangen.
En dan ga je het verhitten, en gebruiken om je putjes in de voorruit te maken?quote:Op donderdag 15 april 2010 14:53 schreef Jojoke het volgende:
Ik ga rond 19:00 met een plastic zakje buiten staan om het as op te vangen. En om naar de zonsondergang te kijken.
Er zullen er ook zijn die dat niet gaan redden. Wat gebeurd daar mee, die zullen ze niet laten crashen ergens neem ik aan? Worden die op een vliegveld waar wel nog gevlogen mag worden op de grond gezet, en dan maar wachten tot ze weer mogen?quote:Op donderdag 15 april 2010 14:52 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Klopt. ZIjn maar een paar ICA kisten die door moeten vliegen indien ze voor 19:00 op AMS willen staan.
KL897
CZ345
Wss krijgen die van te voren wel precies een beeld van tot waar ze kunnen vliegen, en die stranden dan ergens in oost europa?quote:Op donderdag 15 april 2010 14:56 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Er zullen er ook zijn die dat niet gaan redden. Wat gebeurd daar mee, die zullen ze niet laten crashen ergens neem ik aan? Worden die op een vliegveld waar wel nog gevlogen mag worden op de grond gezet, en dan maar wachten tot ze weer mogen?
quote:Everyone to Wear Dust Mask in Iceland Due to Ask Fall
It is recommended that everyone who has to go outside wear a dust mask because of toxic chemicals that could possibly be emitted into the atmosphere through the ash fall that comes with the current volcanic eruption in Eyjafjallajökull glacier.
That applies to the entire country, not only the regions closest to the eruption, as it is not possible to forecast changes in wind direction with absolute certainty, mbl.is reports.
Dust masks can be obtained for free at all healthcare centers. However, the Civil Protection Department asks people not to go outside unless they necessarily have to. For further information contact the Directorate of Health.
Ja IJslandse putjes.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:55 schreef djayzz het volgende:
[..]
En dan ga je het verhitten, en gebruiken om je putjes in de voorruit te maken?
flinke asregen.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:52 schreef Isdatzo het volgende:
Foto van de asregen op IJsland:
[ afbeelding ]
Parijs gaat het druk krijgen denk ik.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:56 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Er zullen er ook zijn die dat niet gaan redden. Wat gebeurd daar mee, die zullen ze niet laten crashen ergens neem ik aan? Worden die op een vliegveld waar wel nog gevlogen mag worden op de grond gezet, en dan maar wachten tot ze weer mogen?
Zag 't vanmorgen idd. Maar heeft die afsluiting links wel met de uitbarsting te makenquote:Op donderdag 15 april 2010 14:55 schreef Isdatzo het volgende:
Meer wegafsluitingen, nu ook ten oosten van de uitbarsting.
[ afbeelding ]
Denk dat ze dan moeten uitwijken naar Vienna, Parijs of Warschau of Praagquote:Op donderdag 15 april 2010 14:56 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Er zullen er ook zijn die dat niet gaan redden. Wat gebeurd daar mee, die zullen ze niet laten crashen ergens neem ik aan? Worden die op een vliegveld waar wel nog gevlogen mag worden op de grond gezet, en dan maar wachten tot ze weer mogen?
Zal meevallen, maar denk dat dat een kwestie van afwachten is. Zit nu op grote hoogte, dus wellicht dat 't redelijk vervliegt. Wellicht een beetje vergelijkbaar met het woestijnzand wat we af en toe over ons heen krijgen....quote:Op donderdag 15 april 2010 15:05 schreef crazy987 het volgende:
gaan wij hier trouwens ook wat van het as zien op de grond ?
Volgens mij alleen als het regent. De wolk is te hoog.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:05 schreef crazy987 het volgende:
gaan wij hier trouwens ook wat van het as zien op de grond ?
http://www.icenews.is/ind(...)g-icelandic-farmers/quote:Volcanic ash cloud causing fear among Icelandic farmers
There has not been as much volcanic ash falling in Iceland since the Katla eruption of 1918 and that eruption caused many farmers’ entire stock of livestock to die.
Vilhjalmur Eyjolfsson from the farm Hnausi to the east of Eyjafjallajokull told RUV the ash cloud is darkening the sky and the ash is still falling. He says has never seen anything like it. If the situation lasts long, he fears there could be trouble with regard to putting his animals out to graze, as they must be protected from eating or drinking volcanic ash at all costs.
Eyjolfsson said his farm experienced ash falls from the Grimsvotn eruption in 1934, but today is much worse. All farm animals in the Medallandi area died when Katla erupted in 1918 and Eyjolfsson says people took many years to get over it.
In other news: work has begun to repair the deliberate damage done to the Route 1 highway yesterday. The digging up of the road appears to have helped the surging flood waters on their way, meaning that bridges have not been damaged. The flood of meltwater caused by the volcano has now subsided significantly.
quote:Op donderdag 15 april 2010 15:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
Uit vorige topic, om het een en ander te visualiseren . Verloop van het water.
regen is volgens mij positief, dan is die zooi sneller uit de lucht... of is dat weer te simpel gedacht?quote:Op donderdag 15 april 2010 15:08 schreef star_gazer het volgende:
TVP Er komt een regenfrontje aan, dus wie weet regent er wat as mee.
Ik denk dat dat merken vooral beperkt blijft tot het verstoorde vliegverkeer.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:09 schreef Kwaliteit het volgende:
volgens RTL gaan we er zeker wel wat van merken en zien hoor
klopt. Luchtruim gaat dicht en zo.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:09 schreef Kwaliteit het volgende:
volgens RTL gaan we er zeker wel wat van merken en zien hoor
Maar het is toch helemaal niet duidelijk of het voorbij is? Zeker nu die uitbarsting heviger aan het worden is, ligt het voor de hand dat er nog wel wat water naar beneden komt.....quote:Op donderdag 15 april 2010 15:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
http://www.icenews.is/ind(...)g-icelandic-farmers/
Hoe hoog zit dat as eigenlijk? en hoe hoog is de wolk zelf? kunnen vliegtuigen er niet onderdoor/overheen vliegen, of is dat te gevaarlijk?quote:Op donderdag 15 april 2010 15:06 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zal meevallen, maar denk dat dat een kwestie van afwachten is. Zit nu op grote hoogte, dus wellicht dat 't redelijk vervliegt. Wellicht een beetje vergelijkbaar met het woestijnzand wat we af en toe over ons heen krijgen....
Volgens mij op een kilometer of 6. Eronder door vliegen is natuurlijk geen optie, omdat het ook op lagere hoogtes zit.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:12 schreef djayzz het volgende:
[..]
Hoe hoog zit dat as eigenlijk? en hoe hoog is de wolk zelf? kunnen vliegtuigen er niet onderdoor/overheen vliegen, of is dat te gevaarlijk?
Mja idd.. dat vond ik dus ook vreemd eigenlijk .quote:Op donderdag 15 april 2010 15:11 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Maar het is toch helemaal niet duidelijk of het voorbij is? Zeker nu die uitbarsting heviger aan het worden is, ligt het voor de hand dat er nog wel wat water naar beneden komt.....
Zo, dat is nogal een beetje as, voordat je zoiets ziet op satelliet foto's.....quote:Op donderdag 15 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
[ afbeelding ]
De wolk is duidelijk te zien op de satellietfoto.
(Noord Schotland staat onder op de foto)
quote:Op donderdag 15 april 2010 15:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Volgens mij op een kilometer of 6. Eronder door vliegen is natuurlijk geen optie, omdat het ook op lagere hoogtes zit.
6 tot 11 km dus. bedanktquote:Op donderdag 15 april 2010 15:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Rode lijn: van zeeniveau to 20.000 voet.
Groene lijn: 25.000 tot 35.000 voet.
Blauwe lijn: 35.000 tot 55.000 voet.
Vliegtuigen vliegen meestal op z'n 35.000 voet (ongeveer 10.5km).
Weet niet, als dit het was dan zijn ze alvast begonnen, mocht er nog een hele plens water naar beneden komen dan spoelen de gedeeltelijke werkzaamheden wel weer weg, wanneer moeten ze dan beginnen met repareren? Als de berg stopt met hikken? Dat kan nog wel ff duren voor zover ik het begrijp.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mja idd.. dat vond ik dus ook vreemd eigenlijk .
Als het zo erg word, kan ik vanavond niet met de kap open rijdenquote:Op donderdag 15 april 2010 15:17 schreef Biancavia het volgende:
Oh, dan is het maar goed dat ik te lui was om mijn auto vanmiddag te gewassen.
Zo'n vaart loopt het niet hoor.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:21 schreef djayzz het volgende:
[..]
Als het zo erg word, kan ik vanavond niet met de kap open rijden
Denk het ook nietquote:
tot ze moeten landen.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Rode lijn: van zeeniveau to 20.000 voet.
Groene lijn: 25.000 tot 35.000 voet.
Blauwe lijn: 35.000 tot 55.000 voet.
Vliegtuigen vliegen meestal op z'n 35.000 voet (ongeveer 10.5km).
Ik zou me verschrikkelijk zorgen maken, dan heb je de komende 24 uur in ieder geval een pesthumeur.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:28 schreef kebabkever het volgende:
Morgenavond vlieg ik met Ryanair naar Barcelona vanaf Weeze. Ik kan niets vinden op internet over de prognose van morgen.. moet ik mij "zorgen" maken over mijn vlucht? ..
Ik zou zeggen bel Ryanair, geen idee, er is natuurlijk ook nog niet zo veel van te zeggen. Zoals het nu lijkt zijn de luchthavens morgen dicht totdat er geen gevaar meer is voor de motoren van de vliegtuigen.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:28 schreef kebabkever het volgende:
Morgenavond vlieg ik met Ryanair naar Barcelona vanaf Weeze. Ik kan niets vinden op internet over de prognose van morgen.. moet ik mij "zorgen" maken over mijn vlucht? ..
Denk dat het vanuit Weeze wel meevaltquote:Op donderdag 15 april 2010 15:28 schreef kebabkever het volgende:
Morgenavond vlieg ik met Ryanair naar Barcelona vanaf Weeze. Ik kan niets vinden op internet over de prognose van morgen.. moet ik mij "zorgen" maken over mijn vlucht? ..
Als je nu gaat rijden ben je morgenavond ook in Barcelona.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:28 schreef kebabkever het volgende:
Morgenavond vlieg ik met Ryanair naar Barcelona vanaf Weeze. Ik kan niets vinden op internet over de prognose van morgen.. moet ik mij "zorgen" maken over mijn vlucht? ..
Hoe kom je daar bij?quote:Op donderdag 15 april 2010 15:30 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Denk dat het vanuit Weeze wel meevalt
Lol, idd, en dan hopen dat de vlucht niet gaat want anders ben je je geld kwijt.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:31 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Als je nu gaat rijden ben je morgenavond ook in Barcelona.
Nou gewoon als je naar de ligging kijkt Zeker in het geval je naar het zuiden vliegtquote:Op donderdag 15 april 2010 15:31 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Als je nu gaat rijden ben je morgenavond ook in Barcelona.
Da's een oude foto (heb ik 27 maart al gepost).quote:Op donderdag 15 april 2010 15:25 schreef Isdatzo het volgende:
Is wel al een flink stuk ijskap weggesmolten:
[ afbeelding ]
Met Ryanair ben je je geld zowieso kwijtquote:Op donderdag 15 april 2010 15:32 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, idd, en dan hopen dat de vlucht niet gaat want anders ben je je geld kwijt.
https sitequote:Op donderdag 15 april 2010 15:35 schreef Roel_Jewel het volgende:
Unavailable airspace:
[ afbeelding ]
haha..quote:Op donderdag 15 april 2010 15:31 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Als je nu gaat rijden ben je morgenavond ook in Barcelona.
ninja editquote:
.quote:Dear Iceland, we said 'send Cash' can't you read?. #ashtag
Ah, dat verklaart dingen.. dacht dat 't een recent plaatje was.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Da's een oude foto (heb ik 27 maart al gepost).
http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=43252
Ik hoopte er ook op, omdat ik me dat eerdere plaatje kon herinneren . Ben benieuwd naar vergelijk. Wellicht dat NASA snel een recente pic plaatst .quote:Op donderdag 15 april 2010 15:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah, dat verklaart dingen.. dacht dat 't een recent plaatje was.
quote:Op donderdag 15 april 2010 15:45 schreef jpg97 het volgende:
Net zo veel as als bij de crematie van Sugar Lee ?
Hoe zit het met deze vluchten dan? Mogen deze dan wel gewoon landen of zullen deze kisten ook moeten uitwijken?quote:KL 0896 Shanghai 18:40 Expected 19:19
CZ 0769 Shanghai 18:40 Expected 19:19
KL 1604 Rome 19:35 Expected 19:39
CZ 7704 Rome 19:35 Expected 19:39
SK 0553 Copenhagen 19:35 Cancelled
AZ 7728 Rome 19:35 Expected 19:39
quote:Op donderdag 15 april 2010 15:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/Littlesapling/status/12216801751
[..]
.
Deze is iig van 4 april..quote:Op donderdag 15 april 2010 15:44 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik hoopte er ook op, omdat ik me dat eerdere plaatje kon herinneren . Ben benieuwd naar vergelijk. Wellicht dat NASA snel een recente pic plaatst .
Voor de mensen op de vlucht vanuit Kopenhagen is er al zekerheid. Die vertrekt niet.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:45 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Hoe zit het met deze vluchten dan? Mogen deze dan wel gewoon landen of zullen deze kisten ook moeten uitwijken?
Ik neem aan dat ze moeten uitwijken ja.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:45 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Hoe zit het met deze vluchten dan? Mogen deze dan wel gewoon landen of zullen deze kisten ook moeten uitwijken?
quote:Op donderdag 15 april 2010 15:45 schreef jpg97 het volgende:
Net zo veel as als bij de crematie van Sugar Lee ?
De vulkaan werkt nog steeds, maar de kans dat de wind 3 weken deze kant op blijft staan is erg klein.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:56 schreef CoolGuy het volgende:
Wat ik me nou even afvraag... die uitbarsting...is die alweer gestopt? Dat zou dan betekenen dat het nu een kwestie is van wachten tot die wolk voorbij is gedreven.
Als hij nog steeds aan het uitbarsten is dan is dit dus niet echt een wolk, want hij bereikt ons al wel, maar aan de 'andere' kant wordt hij nog steeds gevoed, in het geval dat die vulkaan nog steeds bezig is met uitbarsten. Maw, als dat nog 3 weken duurt, blijft schiphol dan ook 3 weken gesloten lijkt mij?
Niet onmogelijk.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De vulkaan werkt nog steeds, maar de kans dat de wind 3 weken deze kant op blijft staan is erg klein.
Hij is nog niet gestopt, het kan ook nog wel ff doorgaan. Het ligt er natuurlijk maar net aan waar de as heenwaait, als de wind naar de andere kant draait dan kan er vanaf schiphol gevlogen worden. Maar ik neem aan dat er geen risoco's genomen gaan worden, zolang er as is zal er idd niet gevlogen worden.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:56 schreef CoolGuy het volgende:
Wat ik me nou even afvraag... die uitbarsting...is die alweer gestopt? Dat zou dan betekenen dat het nu een kwestie is van wachten tot die wolk voorbij is gedreven.
Als hij nog steeds aan het uitbarsten is dan is dit dus niet echt een wolk, want hij bereikt ons al wel, maar aan de 'andere' kant wordt hij nog steeds gevoed, in het geval dat die vulkaan nog steeds bezig is met uitbarsten. Maw, als dat nog 3 weken duurt, blijft schiphol dan ook 3 weken gesloten lijkt mij?
Het is niet zozeer wat de wind op zeeniveau doet maar meer wat de wind op grotere hoogte doet. En die blijft de eerstkomende tijd (in ieder geval de eerste paar dagen) nog wel noord-westelijk.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De vulkaan werkt nog steeds, maar de kans dat de wind 3 weken deze kant op blijft staan is erg klein.
Nee, die gaat eerst naar het zuiden en dan om de wolk heen.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:53 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Op die vliegtuigradar zie ik een ICE503 vertrekken richting Ijsland. Precies door de wolk?
Ah, stukje omvliegen dus.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:03 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Nee, die gaat eerst naar het zuiden en dan om de wolk heen.
Dat is de enige route die nu die kant op kan.
Is de wolk eerder boven nederland, dan kunnen ze gewoon niet opstijgen.
Dit blijft een hele vette foto:quote:Op donderdag 15 april 2010 16:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
Kaarten: http://www.innovationsinn(...)-the-maps-challenge/
Ah ja. Ja ik ben niet zo thuis in dit onderwerp, maar de wind verandert toch meerdere keren per week? Dus maw, stel nou dat die wolk hierheen komt, en de wind verandert, dan zou die wolk dus ineens een andere kant op gaan, maar gooien ze Schiphol dan weer open? Want stel dat de wind 2 dagen later weer draait, dan gooien ze em weer dicht lijkt me dan? Das toch geen werkbare situatie?quote:Op donderdag 15 april 2010 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De vulkaan werkt nog steeds, maar de kans dat de wind 3 weken deze kant op blijft staan is erg klein.
Nog onbekend.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:04 schreef tliciouz het volgende:
Ik weet niet of ik hier terecht kan met deze vraag maar niet geschoten is altijd mis. Tot hoe lang mogen er geen vliegtuigen meer vliegen? Dat houd lijkt me niet 2 dagen aan of?
zeker!, wel lekker aan de schuifjes gestrokken maar tochquote:Op donderdag 15 april 2010 16:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dit blijft een hele vette foto:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 15 april 2010 15:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/Littlesapling/status/12216801751
Dear Iceland, we said 'send Cash' can't you read?. #ashtag
.
Ik was eerstquote:Op donderdag 15 april 2010 16:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dit blijft een hele vette foto:
[ afbeelding ]
Kwestie van afwachten.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:04 schreef tliciouz het volgende:
Ik weet niet of ik hier terecht kan met deze vraag maar niet geschoten is altijd mis. Tot hoe lang mogen er geen vliegtuigen meer vliegen? Dat houd lijkt me niet 2 dagen aan of?
alleen jammer dat het een fotoshop isquote:Op donderdag 15 april 2010 16:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dit blijft een hele vette foto:
[ afbeelding ]
Joah je ziet 't vooral bij de overgang van de wolk in de lucht maar toch hč .quote:Op donderdag 15 april 2010 16:06 schreef Re het volgende:
[..]
zeker!, wel lekker aan de schuifjes gestrokken maar toch
Kan wel.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:04 schreef tliciouz het volgende:
Ik weet niet of ik hier terecht kan met deze vraag maar niet geschoten is altijd mis. Tot hoe lang mogen er geen vliegtuigen meer vliegen? Dat houd lijkt me niet 2 dagen aan of?
Nu heb je het over de wind op zeeniveau, de windrichting in de bovenste luchtlagen neemt de as mee, daar vliegen vliegtuigen, ook al hebben we hier oostenwind de richting in de bovenste luchtlagen kan dan alsnog noord-west zijn. En idd, de komende tijd zal het afwachten worden hoeveel as er nog uit de berg komt en uit welke richting de wind.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja. Ja ik ben niet zo thuis in dit onderwerp, maar de wind verandert toch meerdere keren per week? Dus maw, stel nou dat die wolk hierheen komt, en de wind verandert, dan zou die wolk dus ineens een andere kant op gaan, maar gooien ze Schiphol dan weer open? Want stel dat de wind 2 dagen later weer draait, dan gooien ze em weer dicht lijkt me dan? Das toch geen werkbare situatie?
En dat terwijl Franse medewerkers daar weer aan 't staken zijn.... What's new......quote:Op donderdag 15 april 2010 16:06 schreef Terpentin07 het volgende:
De Eurostar zal het wel druk krijgen.
De wolk hangt nu al over grote delen van noordwest europa, dus als de wind daar vandaan komt, blijft het probleem nog wel even.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja. Ja ik ben niet zo thuis in dit onderwerp, maar de wind verandert toch meerdere keren per week? Dus maw, stel nou dat die wolk hierheen komt, en de wind verandert, dan zou die wolk dus ineens een andere kant op gaan, maar gooien ze Schiphol dan weer open? Want stel dat de wind 2 dagen later weer draait, dan gooien ze em weer dicht lijkt me dan? Das toch geen werkbare situatie?
de vriend van een collega is piloot en kreeg net te horen dat ie tot nader order niet vliegt (zit in thailand).quote:Op donderdag 15 april 2010 16:18 schreef indahnesia.com het volgende:
pa en ma staan in Kuala Lumpur en weten nog niet of ze over 2 uur vertrekken richting Amsterdam. Malaysian Airlines kon nog geen uitsluitsel geven nu.,
never gonna let you downquote:
Hoor hier net dat ze AMS willen dichtgooien tot iig morgenochtend 6 uur. De MH komt volgens mij ook rond die tijd aan toch?quote:Op donderdag 15 april 2010 16:18 schreef indahnesia.com het volgende:
pa en ma staan in Kuala Lumpur en weten nog niet of ze over 2 uur vertrekken richting Amsterdam. Malaysian Airlines kon nog geen uitsluitsel geven nu.,
Lijkt me aannemelijk inderdaad. Passagiers krijgen het later wel te horen.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:18 schreef Jumparound het volgende:
[..]
de vriend van een collega is piloot en kreeg net te horen dat ie tot nader order niet vliegt (zit in thailand).
naja, een piloot is makkelijker te vinden dan 300 passagiers... maar je hebt een puntquote:Op donderdag 15 april 2010 16:21 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Lijkt me aannemelijk inderdaad. Passagiers krijgen het later wel te horen.
klopt, net als meer vluchten vanuit Azie, maar om het zo precies te mikken lijkt me ook niet echt handig. Hoewel men vanaf Moskou ook naar het zuidwesten kan vliegen i.p.v. west.. dan zit je in ieder geval in Europa met de kist. (Parijs, Zurich?)quote:Op donderdag 15 april 2010 16:20 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Hoor hier net dat ze AMS willen dichtgooien tot iig morgenochtend 6 uur. De MH komt volgens mij ook rond die tijd aan toch?
piloot: voorin het vliegtuig. 300 passagiers er direct achter.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:22 schreef Jumparound het volgende:
[..]
naja, een piloot is makkelijker te vinden dan 300 passagiers... maar je hebt een punt
Kans bestaat dat er vanaf Moskou überhaupt niet opgestegen kan worden hč.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:22 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
klopt, net als meer vluchten vanuit Azie, maar om het zo precies te mikken lijkt me ook niet echt handig. Hoewel men vanaf Moskou ook naar het zuidwesten kan vliegen i.p.v. west.. dan zit je in ieder geval in Europa met de kist. (Parijs, Zurich?)
beelden uit 2009quote:Op donderdag 15 april 2010 16:21 schreef Zith het volgende:
Sfeer impressie over hoe het leven in ijsland nu is, door de as in de lucht is alles verduisterd en ontstaan er vreemde situaties
http://tinyurl.com/y5adw5d
Vooral de beelden vanaf 20sec zijn sterk
vanuit KUL ten zuiden van Moskou naar west-europa vliegen.. maar ik vermoed dat de vluchten nog wel gecancelled worden zodirect. De luchthaven KLIA is geen slechte om te overnachten overigens.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kans bestaat dat er vanaf Moskou überhaupt niet opgestegen kan worden hč.
Ik zou me wel zorgen maken ja, je hebt maar een toilet aan boord, en daar moet je voor betalenquote:Op donderdag 15 april 2010 15:28 schreef kebabkever het volgende:
Morgenavond vlieg ik met Ryanair naar Barcelona vanaf Weeze. Ik kan niets vinden op internet over de prognose van morgen.. moet ik mij "zorgen" maken over mijn vlucht? ..
Veel blonde hoeren?quote:Op donderdag 15 april 2010 16:27 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
De luchthaven KLIA is geen slechte om te overnachten overigens.
krijg net een smsje van me engelse collegaquote:Op donderdag 15 april 2010 16:06 schreef Terpentin07 het volgende:
De Eurostar zal het wel druk krijgen.
Is gewoon bewolking.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:29 schreef Tweeks het volgende:
Chaos op buienradar vooral als je de dikke bewolking checkt. Zou dit die aswolk zijn of gewoon een regenbui?
[ afbeelding ]
Geen hoeren gezien daar.. daarvoor moet je wellicht naar de stad toe. En met zeker 24 uur vertraging kan dat prima.quote:
Die treinen zullen inmiddels wel allemaal vol zitten nu.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:32 schreef crazy987 het volgende:
[..]
krijg net een smsje van me engelse collega
hij is nu op weg naar parijs waar hij een ticket heeft om 20:45.
vanuit brussel naar londen is not-done
As zie je niet op de Radar, das een van de problemen ermeequote:Op donderdag 15 april 2010 16:29 schreef Tweeks het volgende:
Chaos op buienradar vooral als je de dikke bewolking checkt. Zou dit die aswolk zijn of gewoon een regenbui?
[ afbeelding ]
Isdatzo? :pquote:
Goeie instelling, kan het alleen maar meevallen.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:36 schreef Den_Haag het volgende:
heb de receptie bij de klant hier al klaar staan om morgen een auto te huren voor me. Lever ik wel in in NL. 8 uur rijden, wel ff zorgen dat het een fatsoenlijke wagen wordt. Ga er eigenlijk niet meer vanuit dat Schiphol morgen open gaat.
Zie edit.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:36 schreef Tweeks het volgende:
[..]
Isdatzo? :p
Waar komt dan trouwens die rare streep vandaan?
storing op de radar, geen as of iets dergelijks. As is namelijk niet te zien op deze radar. Dat is dan ook direct het probleeem.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:36 schreef Tweeks het volgende:
[..]
Isdatzo? :p
Waar komt dan trouwens die rare streep vandaan?
Hmm. Kan je het ook niet zien aan uiteen drijvende wolken? Dat de as de wolken weg duwt.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:38 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
storing op de radar, geen as of iets dergelijks. As is namelijk niet te zien op deze radar. Dat is dan ook direct het probleeem.
zal me niks verbazen.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:36 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Die treinen zullen inmiddels wel allemaal vol zitten nu.
Lijkt me stug. Ben echter geen expert.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:42 schreef Tweeks het volgende:
[..]
Hmm. Kan je het ook niet zien aan uiteen drijvende wolken? Dat de as de wolken weg duwt.
Stel dat er nou heel veel bewolking was, zie je dan niet opeens de lucht opklaren waar de as is?
haha, da's balen ja..quote:Op donderdag 15 april 2010 16:42 schreef crazy987 het volgende:
[..]
zal me niks verbazen.
hij heeft er spijt van dat hij gisteren niet is teruggegaan.
hij had vorige week ook al pech, toen kreeg hij een autoongelukt op weg naar schiphol
Denk dat het luchtvervuiling is, maar het zou in theorie ook best as kunnen zijn. Fotootje?quote:Op donderdag 15 april 2010 16:43 schreef Krantenman het volgende:
Het kan mijn inbeelding zijn door het lezen van al dat nieuws, maar als ik hier uit mijn raam kijk (en dat is westelijk-noordwestelijk) dan zie ik aan de horizon toch al een beetje een grauwe kleur verschijnen in de voor de rest stralend blauwe lucht hier.
Kan dat of is dat onmogelijk denken jullie?
Ze hebben het vliegverkeer ook al stilgelegd. Serieuze brand.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:44 schreef Kwaliteit het volgende:
BREAKING
Duinbrand Bergen aan Zee laait weer op
zoiets zag ik hier ook alquote:Op donderdag 15 april 2010 16:45 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Denk dat het luchtvervuiling is, maar het zou in theorie ook best as kunnen zijn. Fotootje?
Ja inderdaad Weer brand in duinen Bergen (NH) #2quote:Op donderdag 15 april 2010 16:44 schreef Kwaliteit het volgende:
BREAKING
Duinbrand Bergen aan Zee laait weer op
As drijft geen wolken uiteen. It goes with the flow.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:42 schreef Tweeks het volgende:
[..]
Hmm. Kan je het ook niet zien aan uiteen drijvende wolken? Dat de as de wolken weg duwt.
Stel dat er nou heel veel bewolking was, zie je dan niet opeens de lucht opklaren waar de as is?
Ik denk niet dat je het op een foto echt ziet, het is maar een hele lichte verkleuring.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:45 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Denk dat het luchtvervuiling is, maar het zou in theorie ook best as kunnen zijn. Fotootje?
Hoe kom je daarbij?quote:Op donderdag 15 april 2010 16:48 schreef Sanguinium het volgende:
Die as is wel heel voedzaam voor veel plantjes.
Hoe groter de hoek is van waar je naar kijkt in de lucht hoe minder helder hč. Er zit namelijk nu ook stof en vocht in de lucht.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:49 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het op een foto echt ziet, het is maar een hele lichte verkleuring.
Idd, houtas is goed voor sommige bodems (niet voor alkaline bodems) en te veel houtas is sowieso giftig voor planten. De as die hier rond zal vliegen zal juist giftig zijn.quote:
http://volcanoes.usgs.gov/ash/agric/index.htmlquote:Ash fall can have serious detrimental effects on agricultural crops and livestock depending mainly on ash thickness, the type and growing condition of a crop, the presence of soluble fluoride on the ash, timing and intensity of subsequent rainfall, condition of pasture and animals prior to ash fall, and availability of uncontaminated feed and water. Fluorine poisoning and death can occur in livestock that graze on ash-covered grass if fluoride is present in high concentrations; it may be advisable to sample and analyze ash or ash-coated vegetation to determine whether this potential hazard exists for livestock in areas covered with ash, even as thin as 1 mm. Livestock eating pasture that is contaminated with ash can suffer and die from gastrointenstinal blockages. Shortages of uncontaminated feed and water after an ash fall can also lead to starvation.
Survival of agricultural crops and pasture is often severely limited when ash thickness is greater than 10-15 cm (4-6 in). Predicting the potential crop losses from ash fall, however, is difficult and usually exaggerated because of the great variety of environmental and plant conditions that exist in tropical and temperate areas during and after ash falls of varying thicknesses.
The abrasiveness of ash can damage farm machinery and equipment, but increased maintenance and a few precautionary actions can signifiantly reduce the cost of keeping the machinery in working condition.
Flink wolkje!quote:Op donderdag 15 april 2010 16:51 schreef -CRASH- het volgende:
Sat foto's van vandaag...
Beige kleurige is de aswolk
11:35
http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/realtime/single.php?T101051135
11:50
http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/realtime/single.php?A101051150
@Kahaarinquote:April 15 (Bloomberg) -- The Icelandic volcano that erupted for the second time in four weeks may ignite a geological chain reaction with another volcano nearby, potentially extending a disruption to air traffic as ash plumes block flight paths.
The Eyjafjallajokull volcano in southern Iceland is adjacent to the Katla volcano, increasing the risk of a second eruption, said Ármann Höskuldsson, a volcanologist at the Institute of Earth Sciences at the University of Iceland. The Eyjafjallajokull last erupted in 1821 and remained active for two years, according to the researcher.
“It is a beautiful volcano, but not when it’s erupting,” Höskuldsson said. “It might be better tomorrow, but it could take a few days.”
celand sits on an oceanic ridge in the Atlantic that provides a continuous flow of magma, keeping the crust warm and providing natural energy. Iceland has more than 200 volcanoes and more than 600 hot springs. The volcano, located in a thinly populated part of Iceland, will likely spew ashes for a couple of days before lava emerges, according to the university.
The island is home to 320,000 residents. Settlers arrived in Iceland around 874 on sail-powered wooden longships. The country came under Norwegian control in 1262 and then under Danish dominion in 1380. It gained autonomy 90 years ago and became fully independent from Denmark in 1944. Iceland made headlines in the last year after its financial system cratered.
De zons opkomst(en)/ondergang(en) word(t)(en) mooiquote:Op donderdag 15 april 2010 17:03 schreef MissHobje het volgende:
Mare gaan we er hier nu wel wat van te zien krijgen of helemaal niet?
Aangezien het nog steeds mooi blauw is en mij niets is opgevallen vandaag !
Heb ik vanavond iig iets te doenquote:Op donderdag 15 april 2010 17:05 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
De zons opkomst(en)/ondergang(en) word(t)(en) mooi
De Katla is idd veel groter. Houdt zich vooralsnog rustig, maar wie weet...quote:Op donderdag 15 april 2010 17:03 schreef Frutsel het volgende:
Kijk...en onderstaande... daar zijn we dus bang voor
Chain reaction possible?
[..]
@Kahaarin
de Katla, hoe is het daarmee? Dat is toch die vulkaan met die 10km Caldera uit het eerste topic? Als die ook nog gaat, dan pas hebben we een echt probleem of niet?
Ze zetten het eiland wel goed op de kaart in het afgelopen jaar.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:03 schreef Frutsel het volgende:
Kijk...en onderstaande... daar zijn we dus bang voor
Chain reaction possible?
[..]
@Kahaarin
de Katla, hoe is het daarmee? Dat is toch die vulkaan met die 10km Caldera uit het eerste topic? Als die ook nog gaat, dan pas hebben we een echt probleem of niet?
Hmm interessant dus welquote:Op donderdag 15 april 2010 17:05 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
De zons opkomst(en)/ondergang(en) word(t)(en) mooi
Dat laatste zinnetje uit het artikel ook:quote:Op donderdag 15 april 2010 17:08 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ze zetten het eiland wel goed op de kaart in het afgelopen jaar.
quote:Iceland made headlines in the last year after its financial system cratered.
Ik heb de meldingen van bevingen op SVE al bekeken, tot nu toe alleen de gebruikelijke tremors, op de fora zijn ze al wel een beetje benauwd aan het worden, in het verre verleden triggerde deze vulkaan de Katla, de laatste is meer verwoestend van karakter.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:03 schreef Frutsel het volgende:
Kijk...en onderstaande... daar zijn we dus bang voor
Chain reaction possible?
[..]
@Kahaarin
de Katla, hoe is het daarmee? Dat is toch die vulkaan met die 10km Caldera uit het eerste topic? Als die ook nog gaat, dan pas hebben we een echt probleem of niet?
quote:The Katla volcano has a reputation as one of the most dangerous volcanoes in Iceland. It is situated to the north of Vík í Mũrdal and to the east of the smaller Eyjafjallajökull glacier. Its peak reaches 1,512 metres (4,961 ft) in height and is partially covered by the Mũrdalsjökull glacier with an area of 595 km˛.
The crater of the volcano has a diameter of 10 km and the volcano normally erupts every 40–80 years. The last major eruption occurred in 1918, although there may have been a small eruption in 1955.[1] Since 930, 16 eruptions have been documented. The Eldgjá canyon is part of the same volcanic system.[2][3] It is thought that Katla is the source of the Vedde Ash (more than 6 to 7 cubic kilometers (1.4 to 1.7 cu mi) of tephra dated to 10,600 years BP)[1][4][5][6] found at a number of sites including Norway, Scotland and North Atlantic cores.
Before the hringvegur (Iceland's road no.1) was constructed, people feared traversing the plains in front of the volcano because of the frequent glacier outburst floods and the deep river crossings. Especially dangerous was the glacier outburst that followed the eruption of 1918. Katla has been showing signs of unrest since 1999 and geologists have concerns that it might erupt in the near future.[7] Particularly, monitoring has been intensified following the March 2010 eruption of volcano beneath the Eyjafjallajökull glacier.[8] The eruption of this nearby long-dormant volcano in March 2010 prompted fears among some geophysicists that it may trigger an eruption at Katla.[9][10][11]
At the peak of the 1755 eruption the flood discharge has been estimated between 200,000–400,000 mŗ/s; for comparison the combined average discharge of the Amazon,[citation needed] Mississippi, Nile, and Yangtze rivers is about 290,000 mŗ/s.[12]
Da's een beetje bangmakerij imo. Het is nog te vroeg om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen volgens de wetenschappers.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:03 schreef Frutsel het volgende:
Kijk...en onderstaande... daar zijn we dus bang voor
Chain reaction possible?
[..]
@Kahaarin
de Katla, hoe is het daarmee? Dat is toch die vulkaan met die 10km Caldera uit het eerste topic? Als die ook nog gaat, dan pas hebben we een echt probleem of niet?
Da's een eng grote vulkaan dus...quote:Op donderdag 15 april 2010 17:10 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ik heb de meldingen van bevingen op SVE al bekeken, tot nu toe alleen de gebruikelijke tremors, op de fora zijn ze al wel een beetje benauwd aan het worden, in het verre verleden triggerde deze vulkaan de Katla, de laatste is meer verwoestend van karakter.
WIKI
[..]
Maar hypen doet het goed. Als er morgen ergens een fikse aardbeving plaatsvindt, wordt deze vast ook in verband gebracht met.. staat wel leuk.. gewoon meeliften.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Da's een beetje bangmakerij imo. Het is nog te vroeg om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen volgens de wetenschappers.
Maar inderdaad, het kán.
Krater van 10 kilometer idd... .quote:Op donderdag 15 april 2010 17:12 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Da's een eng grote vulkaan dus...
Die is heftig, als hij echt gaat dan komt er in Noorwegen nog as te liggen en gaat het gevolgen hebben voor de temperatuur. Het is natuurlijk een beetje prematuur, tot nu toe geeft hij nog geen krimp en resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:12 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Da's een eng grote vulkaan dus...
http://twitter.com/BuienRadarNL/status/12227956912quote:Beelden Vulkaaneruptie IJsland: http://www.sat24.nl/Eyjafjallajokull-volcano.aspx . Wetenschappers vrezen nu ook grotere buurvulkaan: Katla
Nee, nu nog niet, maar het kan ook zo ineens opkomen natuurlijk.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:14 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Die is heftig, als hij echt gaat dan komt er in Noorwegen nog as te liggen en gaat het gevolgen hebben voor de temperatuur. Het is natuurlijk een beetje prematuur, tot nu toe geeft hij nog geen krimp en resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Leuk dat ze 't hebben over wetenschappers, maar dan wil ik ook graag weten wélke wetenschappers en wat die precies gezegd hebben .quote:Op donderdag 15 april 2010 17:16 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
[..]
http://twitter.com/BuienRadarNL/status/12227956912
Volgen CNN is dit gebaseerd op de vorige uitbarstingen. Deze twee vulkanen zijn bijna altijd samen (kort na elkaar) uitgebarsten.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Leuk dat ze 't hebben over wetenschappers, maar dan wil ik ook graag weten wélke wetenschappers en wat die precies gezegd hebben .
Ik las ergens de vergelijking het over een voetbalwedstrijd hebben en de hele tijd naar "spelers" refereren maar dan niet zeggen welke spelers 't zijn. Zo'n idee krijg ik er ook bij .
denk dat deze 'ramp' niet anders is dan andere rampen en gebeurtenissen. Een hoop geroep.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Leuk dat ze 't hebben over wetenschappers, maar dan wil ik ook graag weten wélke wetenschappers en wat die precies gezegd hebben .
Ik las ergens de vergelijking het over een voetbalwedstrijd hebben en de hele tijd naar "spelers" refereren maar dan niet zeggen welke spelers 't zijn. Zo'n idee krijg ik er ook bij .
CNN doet het trouwens goed met veel nieuws en feitjes.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:19 schreef Burno het volgende:
[..]
Volgen CNN is dit gebaseerd op de vorige uitbarstingen. Deze twee vulkanen zijn bijna altijd samen (kort na elkaar) uitgebarsten.
quote:Op donderdag 15 april 2010 17:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Leuk dat ze 't hebben over wetenschappers, maar dan wil ik ook graag weten wélke wetenschappers en wat die precies gezegd hebben .
Ik las ergens de vergelijking het over een voetbalwedstrijd hebben en de hele tijd naar "spelers" refereren maar dan niet zeggen welke spelers 't zijn. Zo'n idee krijg ik er ook bij .
http://www.msnbc.msn.com/(...)and_science-science/quote:REYKJAVIK, Iceland - Blasts of lava and ash shot out of a volcano in southern Iceland on Monday and small tremors rocked the ground, a surge in activity that raised fears of a larger explosion at the nearby Katla volcano.
Scientists say history has proven that when the Eyjafjallajokull volcano erupts, Katla follows — the only question is how soon. And Katla, located under the massive Myrdalsjokull icecap, threatens disastrous flooding and explosive blasts when it blows.
Saturday's eruption at Eyjafjallajokull — dormant for nearly 200 years — forced at least 500 people to evacuate. Most have returned to their homes, but authorities were waiting for scientific assessments to determine whether they were safe to stay. Residents of 14 farms nearest to the eruption site were told to stay away.
.......
Like earthquakes, predicting the timing of volcanic eruptions is an imprecise science. An eruption at the Katla volcano could be disastrous, however — both for Iceland and other nations.
Iceland's Laki volcano erupted in 1783, freeing gases that turned into smog. The smog floated across the Jet Stream, changing weather patterns. Many died from gas poisoning in the British Isles. Crop production fell in western Europe. Famine spread. Some even linked the eruption, which helped fuel famine, to the French Revolution. Painters in the 18th century illustrated fiery sunsets in their works.
The winter of 1784 was also one of the longest and coldest on record in North America. New England reported a record stretch of below-zero temperatures and New Jersey reported record snow accumulation. The Mississippi River also reportedly froze in New Orleans.
"These are Hollywood-sort of scenarios but possible," said Colin Macpherson, a geologist with the University of Durham. "As the melt rises, it's a little like taking a cork out of a champagne bottle."
En in Frankrijk staken ze nog toch?quote:Op donderdag 15 april 2010 17:42 schreef indahnesia.com het volgende:
O jee.. het wordt wel een eind met de trein als je in noordelijk Frankrijk ook niet meer kunt landen.
ongetwijfeld.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:43 schreef kahaarin het volgende:
[..]
En in Frankrijk staken ze nog toch?
Paniekquote:Op donderdag 15 april 2010 17:29 schreef kahaarin het volgende:
[..]
[..]
http://www.msnbc.msn.com/(...)and_science-science/
Is deze bron geloofwaardig genoeg?
Gelukkig heb ik nog een fles champagne staan.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Paniek
Aarg
Help
In cirkels ren
De wereld gaat onder.
Goede test voor de NS , of hun treinen nu wel tegen sneeuw kunnenquote:Op donderdag 15 april 2010 17:29 schreef kahaarin het volgende:
[..]
[..]
http://www.msnbc.msn.com/(...)and_science-science/
Is deze bron geloofwaardig genoeg?
Tegen deze sneeuw (als die er ooit komt) kan niks opquote:Op donderdag 15 april 2010 17:46 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Goede test voor de NS , of hun treinen nu wel tegen sneeuw kunnen
En of er genoeg strooizout is aangerukt
quote:Op donderdag 15 april 2010 17:46 schreef brandsrus het volgende:
Ach Piet heeft verdriet , tevens... tvp
De aswolk verkleurd door de ondergaande zon, en dat geeft mooie plaatjesquote:Op donderdag 15 april 2010 17:49 schreef Trust_live het volgende:
Waarom krijgen we een mooie zonsondergang ?
Heb niet alle reacties gelezen
Maar ik zie het verband niet tussen een aswolk en een mooie zonsondergang
De wereld vergaat, dit is de laatste die je ooit zult zienquote:Op donderdag 15 april 2010 17:49 schreef Trust_live het volgende:
Waarom krijgen we een mooie zonsondergang ?
Heb niet alle reacties gelezen
Maar ik zie het verband niet tussen een aswolk en een mooie zonsondergang
natuurlijk. Magoed, hoe dan ook, vliegen met hindernissen....quote:
Hoe schoner de lucht, hoe saaier de zonsondergang, hoe meer vocht, as, roet etc etc in de lucht hoe gekleurder de zonsondergang.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:49 schreef Trust_live het volgende:
Waarom krijgen we een mooie zonsondergang ?
Heb niet alle reacties gelezen
Maar ik zie het verband niet tussen een aswolk en een mooie zonsondergang
Het is nog niet zo ver, tot nu toe is het een brave berg, ligt gewoon stil en hikt/boert/spuugt niet.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Paniek
Aarg
Help
In cirkels ren
De wereld gaat onder.
Kan wel wat knutselen.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:57 schreef Burner82 het volgende:
Heeft iemand de OP van frutsel? deze is bijna vol
Mooi dat de Standaard er voor haar lezers even bijzet waar Belgie ligt.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:57 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100415_052&_section=61232224
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |