quote:Op dinsdag 27 april 2010 22:22 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Een pluggenneuker bediende de veldtelefooncentrale:
[ afbeelding ]
En een lijnboer was continue in de weer met het leggen van de lijntjes:
[ afbeelding ]
Alle kamergenoten??? Met hoeveel zit je dan wel niet op een kamer?quote:Op woensdag 28 april 2010 20:00 schreef Remco026 het volgende:
Bij ons mag gewoon gerookt worden op legeringskamers, mits alle kamergenoten (dus ook niet-rokers) toestemming geven.
Het lijkt goed te gaan.quote:Op woensdag 28 april 2010 17:30 schreef Remco026 het volgende:
Is het morgen nog steeds zo slecht gesteld met de stroom? Want morgen moet ik gewoon werken.
Volkel?quote:Op woensdag 28 april 2010 17:26 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Vanaf mijn veld zijn al 2 aggregaten jullie kant op gegaan.
Als er 6 gebouwen begroot worden en er uiteindelijk maar 4 gebouwd worden (geldgebrek enzo) dan gaat het ergens spaak lopen.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:18 schreef Lightning_NL het volgende:
Zit je dan nog in opleiding, of is dat normaal zo?
Je moet het ook niet proefen maar gelijk doorslikkenquote:
EHVquote:
Volgens mij heeft defensie een anti rook beleid en zal het dus officieel ook verboden zijn.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:00 schreef Remco026 het volgende:
Bij ons mag gewoon gerookt worden op legeringskamers, mits alle kamergenoten (dus ook niet-rokers) toestemming geven.
Idd, via een vaste order is het officieel verboden.quote:Op donderdag 29 april 2010 18:42 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Volgens mij heeft defensie een anti rook beleid en zal het dus officieel ook verboden zijn.
Ik ben blij met t anti rook beleid, roken stinkt en ik ben ook blij dat er op mijn kamer niet gerookt is/word. Die stank blijft er echt eeuwen hangen.
Ik moet ook gewoon werken.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:26 schreef Esses het volgende:
[..]
Idd, via een vaste order is het officieel verboden.
Overigens... WAAROM IS IEDEREEN OP KNINNEDAG VRIJ BEHALVE KMAR EN OVERIGE CEREMONIELE DIENSTEN EN ZO
BLEGH!quote:
Ik mag morgen om 2300 uur beginnen. Ook geen feest voor mij dus.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:31 schreef Esses het volgende:
[..]
BLEGH!ik baal echt, nog late dienst ook... niet eens even kunnen stappen.
Jammer.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:26 schreef Esses het volgende:
[..]
Hangt er een beetje vanaf, de geldende regelgeving in Nederland is dat als de ruimte als "prive ruimte" aangemerkt wordt (wat een legeringskamer feitelijk is) er gerookt mag worden. Daar kan een commandant dan wel een ander idee over hebben en het eea in een vaste order zetten/ verbieden, maar dat wil nog niet zeggen dat hij in zijn recht staat. (wij mogen gewoon roken op de legeringskamers)quote:Op donderdag 29 april 2010 19:26 schreef Esses het volgende:
[..]
quote:Bij dit alles moet bedacht worden dat de maatregelen zich beperken tot
(slechts) een deel van de voor het publiek toegankelijke ruimte. Nergens
strekken de maatregelen zich uit tot de open lucht of tot als privé aan te
merken binnenruimten. Daarmee stroken de beperkende maatregelen met
de eis van evenredigheid in relatie tot de te beschermen volksgezondheidbelangen.
Dit geldt te meer, omdat het doel niet met een minder vergaand
middel kan worden bereikt. Tegen deze achtergrond heeft de regering
aanleiding om te concluderen dat deze maatregelen in het licht van het
EG-Verdrag gerechtvaardigd zijn.
Een legeringskamer is een prive ruimte, punt. Dat sommigen commandanten het gebouw netjes willen houden en inspecties laten uitvoeren doet daar niets aan af. Maar feitelijk heeft een commandant helemaal niets te maken met de legeringskamer, daar is de huismeester voor. Want bij hem heb je getekend voor je kamer.quote:Op donderdag 29 april 2010 21:34 schreef Bouke-p het volgende:
Volgens mij is een legeringskamer geen prive ruimte. anders zou je dus ook een kamer inspectie mogen weigeren(voor manschappen dan)
Ik betaal ook niet, maar het gros van de manschappen betaald gewoon.quote:Op donderdag 29 april 2010 22:39 schreef Bouke-p het volgende:
Ik betaal niet, ik heb een eigen huishouding en hoef dus geen cent te betalen.
Hierbij alvast, een legeringskamer is GEEN priveruimte in de zin van een woning. Eenieder mag er dus binnen komen. Weg illusie, maakt niet uit wat je rang is.quote:Op donderdag 29 april 2010 21:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een legeringskamer is een prive ruimte, punt. Dat sommigen commandanten het gebouw netjes willen houden en inspecties laten uitvoeren doet daar niets aan af. Maar feitelijk heeft een commandant helemaal niets te maken met de legeringskamer, daar is de huismeester voor. Want bij hem heb je getekend voor je kamer.
Enne je betaald toch ook voor je hok? Feitelijk huur je het gewoon.
Onder beheer van bureau huisvesting, maar eigendom van de eenheid? Kolder, de kamer staat onder beheer van de huismeester die op dat gebouw gezet is, en het is eigendom van DVD. Jezelf inzetbaarhouden betekend idd. netjes opruimen enzo. Beschikbaar stellen voor de kamerinspectie word verwacht, maar niet echt als zijnde gunst naar het kader. Het kader heeft gewoon alle recht om daar te komen.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:25 schreef Braamyo het volgende:
Legerings ruimte staat onder beheer van het bureau huisvesting, maar is eigendom van de eenheid. En mede in het kader van jezelf inzetbaar houden word geacht je kamer netjes te houden en beschikbaar te stellen voor kamer inspectie.
Niet in de zin van een woning nee, anders zou men de hele legeringskamer kunnen verbouwen naar eigen goeddunken. Maar het blijft priveruimte.quote:Op donderdag 29 april 2010 23:13 schreef Esses het volgende:
[..]
Hierbij alvast, een legeringskamer is GEEN priveruimte in de zin van een woning. Eenieder mag er dus binnen komen. Weg illusie, maakt niet uit wat je rang is.
Open deur...quote:Jij bent toch liever thuis dan op de kazerne?
Zelfs het kader heeft geen recht om gewoon een legeringskamer te betreden. Maar misschien dat dat per krijgsmachtdeel verschilt?quote:Op donderdag 29 april 2010 23:42 schreef Esses het volgende:
[..]
Onder beheer van bureau huisvesting, maar eigendom van de eenheid? Kolder, de kamer staat onder beheer van de huismeester die op dat gebouw gezet is, en het is eigendom van DVD. Jezelf inzetbaarhouden betekend idd. netjes opruimen enzo. Beschikbaar stellen voor de kamerinspectie word verwacht, maar niet echt als zijnde gunst naar het kader. Het kader heeft gewoon alle recht om daar te komen.
Zeker een open deur, maar zo simpel ligt het wel. In principe is het gewoon geen privé ruimte. Ik mag er bijvoorbeeld zo binnenkomen enz. Je kan hooguit op basis van het lokaalvredebreuk iets proberen, maar zelfs dan is het kader gerechtigd en loop je tegen een dichte deur op..quote:Op vrijdag 30 april 2010 08:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet in de zin van een woning nee, anders zou men de hele legeringskamer kunnen verbouwen naar eigen goeddunken. Maar het blijft priveruimte.
[..]
Open deur...
Nee dat verschilt niet per krijgsmachtdeel. Absoluut niet zelfs, dat ze het niet doen is iets anders dan dat ze het niet mogen, of weten dat ze het mogen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 09:01 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Zelfs het kader heeft geen recht om gewoon een legeringskamer te betreden. Maar misschien dat dat per krijgsmachtdeel verschilt?
Bij mij komen er maar twee mensen mijn kamer op zonder iedere keer toestemming te hoeven vragen. Dat zijn de huismeester en de schoonmaakster.
Ik kan me niet herinneren dat er op mijn oude onderdeel ooit kamerinspecties zijn gehouden. Wat wel gebeurde is dat het Hoofd Inwendige Dienst (geen idee hoe die nu heet) reageerde op wat de schoonmaaksters hem meldden over te smerige kamers. Maar dat vind ik niet meer dan normaal.quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:12 schreef Rave_NL het volgende:
Dat is geen verschil in culturen, dat is het verschil tussen manschap en officier.
Idd, alleen manschappen hebben kamerinspectie. Toch wel jammer eigenlijk want ik ben vaak genoeg op kamers van onderofficieren geweest die gewoon een grote geitebende waren. En dan wel bij mij komen zeiken als er stof in de vensterbank ligtquote:Op vrijdag 30 april 2010 11:12 schreef Rave_NL het volgende:
Dat is geen verschil in culturen, dat is het verschil tussen manschap en officier.
Bullshit, dat jij bij de Kmar een makkelijke kapstok hebt om het eea aan op te hangen (bij gerede verdenking van illegale activiteiten oid) en onder dat motto een kamer kunt binnen wandelen wil niet zeggen dat jij gerechtigd bent om maar zo elke kamer binnen te lopen. Dat het kader (van de eigen eenheid) binnen kan lopen voor inspecties zal ergens omschreven moeten staan in het huisregelement. Bij ons staat daar bv in dat de commandant van de basis een aantal mensen gemachtigd heeft die legaal je kamer kunnen betreden, dat zijn de huismeester, schoonmaaksters en de basis danwel eenheids adjudant, de Kmar staat daar niet tussen, tenzij ze een gegronde reden hebben. Dat commandanten de regels ruim interpreteren zal allemaal best, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het gelijk aan hun kant hebben.quote:Op vrijdag 30 april 2010 10:07 schreef Esses het volgende:
Zeker een open deur, maar zo simpel ligt het wel. In principe is het gewoon geen privé ruimte. Ik mag er bijvoorbeeld zo binnenkomen enz. Je kan hooguit op basis van het lokaalvredebreuk iets proberen, maar zelfs dan is het kader gerechtigd en loop je tegen een dichte deur op..
Of andersomquote:Nee dat verschilt niet per krijgsmachtdeel. Absoluut niet zelfs, dat ze het niet doen is iets anders dan dat ze het niet mogen, of weten dat ze het mogen.
WTF is dat nu weer!!!!! Schoonmaaksters?????quote:Op vrijdag 30 april 2010 11:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren dat er op mijn oude onderdeel ooit kamerinspecties zijn gehouden. Wat wel gebeurde is dat het Hoofd Inwendige Dienst (geen idee hoe die nu heet) reageerde op wat de schoonmaaksters hem meldden over te smerige kamers. Maar dat vind ik niet meer dan normaal.
Overigens worden ook onderoffcieren niet geïnspecteerd.
Dit wàs oldskool. Begin jaren 90, op wat toen nog CRC/MilATCC heette, en tegenwoordig AOCS NM. Ik zat dan ook op een heren-onderdeel. Ik heb mijn kamer nooit hoeven opruimen, zelfs mijn bed opmaken zat er niet in, dat deed de schoonmaakster nog voor ik de kans had om terug te zijn van het ontbijt.quote:Op vrijdag 30 april 2010 16:12 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
WTF is dat nu weer!!!!! Schoonmaaksters?????
Wie heeft die onzin verzonnen? Kunnen de militairen hun eigen hok niet meer schoonmaken?
Dit is bv ook iets waarop men kan bezuinigen.
Wat een kul dit zeg. Gewoon old-skool zelf het corvee doen. Daar is niemand aan doodgegaan.
Wat een slappe bedoening zeg
quote:Op vrijdag 30 april 2010 16:25 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dit wàs oldskool. Begin jaren 90, op wat toen nog CRC/MilATCC heette, en tegenwoordig AOCS NM. Ik zat dan ook op een heren-onderdeel. Ik heb mijn kamer nooit hoeven opruimen, zelfs mijn bed opmaken zat er niet in, dat deed de schoonmaakster nog voor ik de kans had om terug te zijn van het ontbijt.
Ik had ook een "Do not disturb - Niet storen" bordje, net als mijn collega's. Door de vele wisseldiensten op het enige onderdeel dat 24/7 doordraaide, was het niet altijd mogelijk om de kamers helemaal onder handen te nemen. De dames (Nederlandse, uit de dorpjes in de omgeving) hielden daar keurig rekening mee, en deden hun werk bij je 'natte groep' heel stil.
Maar dan kreeg je zeker ook de tijd om kameronderhoud te doen? Bij ons peloton is het kameronderhoud een half uurtje voor de inspectie, dus te weinig om te doen wat die schoonmaakster allemaal doet.quote:Op vrijdag 30 april 2010 16:12 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
WTF is dat nu weer!!!!! Schoonmaaksters?????
Wie heeft die onzin verzonnen? Kunnen de militairen hun eigen hok niet meer schoonmaken?
Dit is bv ook iets waarop men kan bezuinigen.
Wat een kul dit zeg. Gewoon old-skool zelf het corvee doen. Daar is niemand aan doodgegaan.
Wat een slappe bedoening zeg
Naja zeg.quote:Op vrijdag 30 april 2010 16:51 schreef Remco026 het volgende:
[..]
Maar dan kreeg je zeker ook de tijd om kameronderhoud te doen? Bij ons peloton is het kameronderhoud een half uurtje voor de inspectie, dus te weinig om te doen wat die schoonmaakster allemaal doet.
Sowieso is het slecht gesteld met tijd voor onderhoud onder werktijd.
PGU onderhoud moet ik gewoon thuis doen, als buitenslaper zijnde heb ik daar niet eens een ruimte voor
Kameronderhoud hoeft in mijn geval dus niet, maar er is niemand die 's avonds na werktijd zijn kamer uitgebreid gaat poetsen.
Voertuigonderhoud krijgen we dan weer te veel tijd voor
Wat een laffe bedoening zegquote:Op vrijdag 30 april 2010 16:25 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dit wàs oldskool. Begin jaren 90, op wat toen nog CRC/MilATCC heette, en tegenwoordig AOCS NM. Ik zat dan ook op een heren-onderdeel. Ik heb mijn kamer nooit hoeven opruimen, zelfs mijn bed opmaken zat er niet in, dat deed de schoonmaakster nog voor ik de kans had om terug te zijn van het ontbijt.
Ik had ook een "Do not disturb - Niet storen" bordje, net als mijn collega's. Door de vele wisseldiensten op het enige onderdeel dat 24/7 doordraaide, was het niet altijd mogelijk om de kamers helemaal onder handen te nemen. De dames (Nederlandse, uit de dorpjes in de omgeving) hielden daar keurig rekening mee, en deden hun werk bij je 'natte groep' heel stil. Ik herinner me er één
Edit: Laat dat laatste stukje maar zitten
Je slaapt niet met 8 man op een kamer, dat is alleen nog op de KMS voorzover ik weet. Ook bij jouw zo bejubelde luchtmobiel is het tegenwoordig zo. manschappen doen hun eigen kameronderhoud en de onderofficieren en officieren hebben een schoonmaker.quote:Op vrijdag 30 april 2010 16:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Naja zeg.
30 minuten te weinig? Voor de gewone dag is dat ruim voldoende. Je doet het immers met 8 man. Dan is het zo gedaan. En het cie's schema voor rondom het gebouw corvee doen (peuken rapen dus en aanvegen), of de natte ruimtes schoonmaken werkte als een tiet.
Binnen 30 minuten was alles spik en span en kon het door een ringetje gehaald worden. Op vrijdag wat uitgebreider corvee. Daar was 1 uur voor ingeplanned.
En wij kregen gewoon elke dag kamer inspectie. In de opleiding zelfs ook 'snachts door het kader.
Laffe bedoening? Terwijl het hele leger dronken lag te zijn met familie tijdens Kerst, waren wij gewoon aan het werk. Als jij dronken met je maten in de kroeg stond, en het vuurwerk begon op 1januari 0:00 uur, dan zag ik dat alleen maar op mijn radarscherm in de vorm van een enorme metaalwolk bij het genot van een glaasje cola.quote:
Zie vetgedrukte. Zo behoord het dus ook te zijn. Je doet je eigen hok gewoon schoonhouden.quote:Op vrijdag 30 april 2010 17:12 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Je slaapt niet met 8 man op een kamer, dat is alleen nog op de KMS voorzover ik weet. Ook bij jouw zo bejubelde luchtmobiel is het tegenwoordig zo. manschappen doen hun eigen kameronderhoud en de onderofficieren en officieren hebben een schoonmaker.
Afhankelijk van de sergeant die langs komt(sommige zijn eikels) word er ff gekeken of de kamer niet gesloopt is en de koelkast nog niet weg loopt. Verder valt t wel mee en das maar goed ook. Zo strak als in de opleiding is niet nodig en ook nergens goed voor. Je woont gewoon op die kamer en dat mag best te zien zijn.
En nou niet gaan lopen miepen over vroeger en hoe goed t toen was. Vroeger is geweest.
Overigens vind ik t irritant dat de huismeester zo je kamer op kan en mag. Die van ons komt ook nog eens zonder kloppen binnen en verteld niet eens wat ie komt doenWe hebben ook eens een luit en een CA gehad die soms savonds NA DIENST!! gewoon je kamer op kwamen en dan begonnen te zeiken over bijvoorbeeld vaat dat nog in de natte ruimte stond of over "troep" op je kamer
Had je maar infanterist moeten wordenquote:Op vrijdag 30 april 2010 17:16 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Laffe bedoening? Terwijl het hele leger dronken lag te zijn met familie tijdens Kerst, waren wij gewoon aan het werk. Als jij dronken met je maten in de kroeg stond, en het vuurwerk begon op 1januari 0:00 uur, dan zag ik dat alleen maar op mijn radarscherm in de vorm van een enorme metaalwolk bij het genot van een glaasje cola.
Het enige wat wij merkten van feestdagen zoals Nieuwjaar was een onderdeelscommandant die om 5 over 12 in de auto stapte om dwars door Apeldoorn en het vuurwerk ("het lijkt hier wel Libanon, zoveel schieten ze op je af!") zijn 'jongens' (en meiden natuurlijk, vrouwelijke militairen zijn in mijn dienstvak uitgevonden) de beste wensen persoonlijk te komen geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |