Starters zonder eigen kapitaal zijn inderdaad "de dupe". Die met kapitaal halen er dan weer een voordeel uit, want het zal druk zetten op de prijzen. Echter zullen de prijzen er niet 40% door dalenquote:Op woensdag 14 april 2010 09:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Tuurlijk starters zijn de dupe als ze niet te veel mogen lenen, de Jager wil natuurlijk geen gat in de zeepbel schieten![]()
In ieder geval iedereen met een tophypotheek en of een te duur huis gaat voorlopig niet meer verhuizen.
De hele focus ligt momenteel op de huiseigenaren. Dat is natuurlijk helemaal fout, de markt moet kijken naar degene die een huis willen kopen omdat ze er nog geen een hebben. Gelukkig begint dat besef nu weer te komen aangezien de 'doorstromers' steeds vaster komen te zitten, ik verwacht dus verdere daling van de prijzen van nieuwbouwwoningen.quote:Op woensdag 14 april 2010 10:08 schreef Emu het volgende:
Starters zonder eigen kapitaal zijn inderdaad "de dupe". Die met kapitaal halen er dan weer een voordeel uit, want het zal druk zetten op de prijzen. Echter zullen de prijzen er niet 40% door dalen
Prijzen van nieuwbouwwoningen zullen inderdaad wel wat zakken (10-15%), maar niet om de oorzaken die jij zegt.quote:Op woensdag 14 april 2010 10:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De hele focus ligt momenteel op de huiseigenaren. Dat is natuurlijk helemaal fout, de markt moet kijken naar degene die een huis willen kopen omdat ze er nog geen een hebben. Gelukkig begint dat besef nu weer te komen aangezien de 'doorstromers' steeds vaster komen te zitten, ik verwacht dus verdere daling van de prijzen van nieuwbouwwoningen.
Baby boom generatie, mensen van 1946 and 1964. De oudste zijn dus 64 en de jongste 46. Met de huidige levenstandaarden die men vandaag heeft, kan het goed zijn dat de oudste gewoon gemiddeld nog lekker 12 jaar thuis blijven zitten. De echte leegloop zal nog veel later komen, daartegen nader ik zelf al wel de 40 jaartjes jong. Daar ga ik alvast echt op zitten wachten, ik zal ondertussen lekker hurenquote:Op woensdag 14 april 2010 10:28 schreef veterdiploma het volgende:
Och, die babyboomers gaan vanzelf allemaal met pensioen (dan krijgen ze al minder te vertellen) om vervolgens één voor één de pijp aan Maarten te geven. En degenen met de grootste mond zullen gemiddeld genomen als eerste gaan.
Nu is alles nog ingesteld op het in stand houden van de "overwaarde" van de babyboomert en is de starter de dupe, maar de kansen voor starters zullen vanzelf in hun voordeel keren. Het is natuurlijk maar de vraag of je daar als starter op wilt wachten.
Punt 4 is al sinds decennia en dag van kracht, hoeveel nieuwbouwhuizen hebben geen last van scheuren. Komt juist door de bouwboom, iedere mongool die een hamer kon vasthouden was timmerman en de steenfabrieken draaide ook slechte stenen door. Ik verwacht geen aantrekkende arbeidsmarkt, eerder zie ik verdere afname van de werkgelegenheid.quote:Op woensdag 14 april 2010 14:31 schreef Emu het volgende:
Prijzen van nieuwbouwwoningen zullen inderdaad wel wat zakken (10-15%), maar niet om de oorzaken die jij zegt.
De prijzen dalen omdat:
1. Matriaalprijzen hebben een tijdelijke dip gehad (= staal, stenen, glas, koper...)
2. Marges bij bouwondernemingen staan onder druk (= weinig klussen, dus hardere concurrentie)
3. Lonen staan onder druk, want er is meer aanbod (= hoge werkloosheid)
4. Men bouwt simpelweg goedkoper (= lagere kwaliteit materialen en afwerking)
Maar deze dip is waarschijnlijk slechts tijdelijk, binnen een paar jaar is hier al niets meer van te merken, materiaalprijzen zoals staal zijn al in rap tempo terug aan het stijgen. De werkloosheid zal ook wel beginnen aantrekken, waarschijnlijk ergens in 2011, hier is het dal mogelijk nog niet bereikt, dat is koffiedik kijken natuurlijk.
Als de waarde niet bepaald word door speculanten die de waarde onnodig opdrijven.quote:Op woensdag 14 april 2010 15:26 schreef inXs het volgende:
Alles is tegenwoordig een zeepbel lijkt wel? Wanneer is iets niet een zeepbel dan?
ALs de verkoopwaarde ver boven / onder de werkelijke productiekosten ligtquote:Op woensdag 14 april 2010 15:26 schreef inXs het volgende:
Alles is tegenwoordig een zeepbel lijkt wel? Wanneer is iets niet een zeepbel dan?
De omgekerde kooten en bie wereld geen gezeik iedereen arm.quote:Op dinsdag 13 april 2010 09:19 schreef xenobinol het volgende:
Goed nieuws is dat er nu hopelijk een hele hoop colleteral damage ontstaat waardoor er misschien een lichtje gaat branden bij de wetgever, er kunnen niet genoeg mensen in de problemen komen imho
In jouw geval heeft het inderdaad weinig zin en in mijn eigen geval trouwens ook eigenlijk al niet meer.quote:Op woensdag 14 april 2010 14:37 schreef Emu het volgende:
[..]
Baby boom generatie, mensen van 1946 and 1964. De oudste zijn dus 64 en de jongste 46. Met de huidige levenstandaarden die men vandaag heeft, kan het goed zijn dat de oudste gewoon gemiddeld nog lekker 12 jaar thuis blijven zitten. De echte leegloop zal nog veel later komen, daartegen nader ik zelf al wel de 40 jaartjes jong. Daar ga ik alvast echt op zitten wachten, ik zal ondertussen lekker huren
Dat is inderdaad het grote probleem, er zijn heel wat mensen op een smerige wijze voorgelogen door de zogenaamde 'adviseurs'. Als je als witgoed verkoper 1 foutje maakt en 'liegt' over een wasprogramma sta je meteen voor de camera's van Tros radar je excuses aan te bieden en beloof je plechtig een andere machine te zullen leveren. Deze mensen stapelen leugen op leugen en verdienen een dikke bonus, het is om te kotsenquote:Op woensdag 14 april 2010 16:46 schreef Basp1 het volgende:
De omgekerde kooten en bie wereld geen gezeik iedereen arm.![]()
Waar over ik me maar blijf verbazen is dat sommige banken/ verzkeraars wel schuldig worden bevonden voor malversaties, soms nog wel eens een vergeoding aan deklant moeten betalen, maar de bedenkers van die rotzooi en de aansmeerders blijven allemaal buiten schot.
Volgens mij is dat een illusie, als het financieel niet meer haalbaar is dan zoekt de markt vanzelf een nieuwe balans. Hoe hoger de werkeloosheid, hoe betaalbaarder de woningen gaan worden voor de werkendenquote:Op woensdag 14 april 2010 16:58 schreef veterdiploma het volgende:
Omhoog kan snel gaan in een huizenmarkt, maar omlaag gaat in het algemeen een stuk trager, omdat niemand zijn verlies wil nemen. Zeker in het dichtbevolkte Nederland, waar de werkloosheid nog steeds relatief laag is en de woningmarkt (zowel koop als huur) relatief krap zal blijven.
Natuurlijk is het deels een illusie.quote:Op woensdag 14 april 2010 17:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een illusie, als het financieel niet meer haalbaar is dan zoekt de markt vanzelf een nieuwe balans. Hoe hoger de werkeloosheid, hoe betaalbaarder de woningen gaan worden voor de werkenden
Er zijn genoeg mensen die niet in de problemen komen als ze 25% zakken. Het is echter zo dat mensen slecht tegen 'verlies' kunnen, de menselijke hersenen zijn nu eenmaal zo geëvolueerd dat ze proberen verlies te vermijden of te voorkomen. Als het om winst gaat dan zijn we bereid alle onzin te slikken, maar bij verlies worden we ineens kritisch.quote:Op woensdag 14 april 2010 17:19 schreef veterdiploma het volgende:
Natuurlijk is het deels een illusie.
Echter, je kunt als starter wel heel hard roepen dat het realistisch is om 25% onder de vraagprijs te bieden, maar zie maar eens net die ene verkoper te vinden die op zeker moment bereid is ermee akkoord te gaan. Die laatsten zijn er natuurlijk wel, lui die het water aan de lippen staat, maar dat zie je in het algemeen niet aan de buitenkant.
Dit is een beetje een Catch-22. Er zijn inderdaad genoeg mensen die niet in de problemen komen als ze 25% zakken, maar dat zijn tegelijkertijd diegenen die niet in zullen gaan op een bod van -25%, omdat ze zoiets hebben van "ja doei, wat een belachelijk bedrag, weggeven kan later altijd nog".quote:Op woensdag 14 april 2010 17:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die niet in de problemen komen als ze 25% zakken. Het is echter zo dat mensen slecht tegen 'verlies' kunnen, de menselijke hersenen zijn nu eenmaal zo geëvolueerd dat ze proberen verlies te vermijden of te voorkomen. Als het om winst gaat dan zijn we bereid alle onzin te slikken, maar bij verlies worden we ineens kritisch.
Materialen zijn nochthans sinds maanden weer aan een hele klim bezig na de crash. Olie, een basisgrondstof om heel wat grondstoffen te produceren zit ook al weer op een aardig niveau. Arcelor Mittal gaat de staalprijzen ook verhogen met +10%... cementfabrikanten zijn aan het volgen. Kwestie van tijd of de baksteentjes en andere materialen gaan de trend volgen!quote:Op woensdag 14 april 2010 14:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Punt 4 is al sinds decennia en dag van kracht, hoeveel nieuwbouwhuizen hebben geen last van scheuren. Komt juist door de bouwboom, iedere mongool die een hamer kon vasthouden was timmerman en de steenfabrieken draaide ook slechte stenen door. Ik verwacht geen aantrekkende arbeidsmarkt, eerder zie ik verdere afname van de werkgelegenheid.
De materialen zie ik ook niet heel veel duurder worden voorlopig, er was tevens een grondstof zeepbel die ontploft is, overigens is de prijs van materiaal slechts een klein onderdeel van de prijs van de woning.
"De politiek"quote:Hij vindt dat de politiek een standpunt moet innemen, zodat potentiële huizenkopers weten waar ze aan toe zijn en de rust op de huizenmarkt kan terugkeren.
Ik ben er een voorstander van dat kraken wordt aangepakt, als leegstand ook wordt aangepakt.quote:Op woensdag 14 april 2010 09:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wij hadden ook onze eigen 'buurtkrakers', er stond een huizenblok leeg te wachten op sloop. Ene huis werd gekraakt en als ze daar van de rechter uit moesten ging men gewoon een deurtje verder en begon het proces opnieuw
Je omschrijft nu even de grootste nachtmerrie van elke trotse huizenbezitter!quote:Op woensdag 14 april 2010 22:47 schreef droom_econoom8 het volgende:
Je moet er toch niet aan denken dat je plots dubbele woonlasten hebt, en krakers waar je niet vanaf komt en die de verkoop van je huis frustreren?
Eens. Ik accepteer ook geen 25% daling. Al zou dat hier nog steeds een goede winst zijn.quote:Op woensdag 14 april 2010 17:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die niet in de problemen komen als ze 25% zakken. Het is echter zo dat mensen slecht tegen 'verlies' kunnen, de menselijke hersenen zijn nu eenmaal zo geëvolueerd dat ze proberen verlies te vermijden of te voorkomen. Als het om winst gaat dan zijn we bereid alle onzin te slikken, maar bij verlies worden we ineens kritisch.
Huizen zien als winstobjectquote:Op donderdag 15 april 2010 01:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens. Ik accepteer ook geen 25% daling. Al zou dat hier nog steeds een goede winst zijn.
Laat eerst de WOZ maar 25% dalen!
Ik snap de redenatie wel en ik weet dat veel mensen er zo over denken, maar goed bekeken slaat deze nergens op.quote:Op donderdag 15 april 2010 01:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens. Ik accepteer ook geen 25% daling. Al zou dat hier nog steeds een goede winst zijn.
Laat eerst de WOZ maar 25% dalen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |