Is de Islam gaat dat nogal strikt. Kan iemand die in Allah zegt te geloven, maar niet vijf maal per dag bid wel een Moslim worden genoemd?quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:52 schreef mariox het volgende:
[..]
Er is een wezenlijk verschil tussen puur geloven in God en religieuze gobondenheid aan regels van dat geloof. Ook de geloofspilaren in de islam hebben te maken met 'geloven' in entiteiten die ik eerder heb aangegeven bijvootbeeld. Geen enkel wet kan bepalen in wat je gelooft.
Dan denk ik in het geval van de Islam vooral aan de Sharia. Als daarin staat dat vrouwen zich horen te bedekken, maar voor bepaalde beroepen een hoofddoekverbod is ingesteld dan ontstaat er een dilemma.quote:Ook al heb je het over de leefregels, ik kan mij geen enkel leefregel bedenken die tegen de wet in gaat. Misschien dat jij voorbeelden hebt, zodat wij daar specifiek op in kunnen gaan.
Over het bidden:quote:Op zaterdag 17 april 2010 22:21 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Is de Islam gaat dat nogal strikt. Kan iemand die in Allah zegt te geloven, maar niet vijf maal per dag bid wel een Moslim worden genoemd?
[..]
Dan denk ik in het geval van de Islam vooral aan de Sharia. Als daarin staat dat vrouwen zich horen te bedekken, maar voor bepaalde beroepen een hoofddoekverbod is ingesteld dan ontstaat er een dilemma.
Ik ben hier om te beweren dat de Islamitische geest 10x kritischer is over zijn eigen geloof. Zoals ik al zei, de grootste geleerden wiens namen ook wel bekend zijn in het Westen hebben altijd , maar dan ook altijd KRITISCHE vragen gesteld richting de Islam etc. Deze vragen echter zijn altijd netjes beantwoord d.m.v. de Qu'ran en de hadith.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:01 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Dan moet je maar wat harder geloven, want ik ben serieus in wat ik zeg. De Westerse kritische geest is niet orthodox.
Voor de 3rde keer al nu. Het is een verschil in definitie. Voor mij is orthodox een negatief woord dat een negatieve lading met zich meeneemt. Voor mij is een Moslim dus een Mu'min die zijn geloof praktiseert iemand die juist erg goed leeft en niet bij wijze van spreken zoals bij Orthodoxe Christenen (om jouw woorden te gebruiken) iemand die opeens ver weg van de bewoonde wereld zijn.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:17 schreef Ribbenburg het volgende:
Overigens kan ik wel begrijpen waarom men ervoor terugschrikt zich orthodox te noemen, want dat is toch een benaming van de buitenkant. Wie gelooft in de waarheid van zijn levensovertuiging heeft geen enkele reden om zichzelf het predikaat orthodox toe te kennen.
quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:13 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Het geloven in God kan in bepaalde gevallen tot burgerlijke ongehoorzaamheid leiden, omdat men de religieuze gebondenheid belangrijker acht dan gebondenheid aan de wetten van het land.
Waarom vind je het negatief woord? In de populaire cultuur heeft het een negatieve bijklank gekregen, maar misschien moet je je niet te veel laten leiden door die populaire cultuur. Orthodoxe mensen hebben principes, dus dat is niet perse verkeerd.quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:12 schreef Burakius het volgende:
[..]
Voor de 3rde keer al nu. Het is een verschil in definitie. Voor mij is orthodox een negatief woord dat een negatieve lading met zich meeneemt.
Goed ik heb je al uitgelegd over Moslim en Mu'min. Ik denk dat het niet meer behoeft om verder te praten over dit Orthodox gedoe of wat voor etiket dan ook je probeert te plaatsen op iemand. Ook de negatieve lading die jij er bij wilt zetten en de constante verwijzing naar "liberaler" zijn etc. Dit is volgens mij slechts het gevolg en iets waar jij niets aan kunt doen, van de huidige staat van het Christendom.quote:Op zondag 18 april 2010 02:25 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Waarom vind je het negatief woord? In de populaire cultuur heeft het een negatieve bijklank gekregen, maar misschien moet je je niet te veel laten leiden door die populaire cultuur. Orthodoxe mensen hebben principes, dus dat is niet perse verkeerd.
Lees je wel goed? Ik probeer het woord orthodox juist van zijn negatieve lading te ontdoen.quote:Op zondag 18 april 2010 03:14 schreef Burakius het volgende:
[..]
Goed ik heb je al uitgelegd over Moslim en Mu'min. Ik denk dat het niet meer behoeft om verder te praten over dit Orthodox gedoe of wat voor etiket dan ook je probeert te plaatsen op iemand. Ook de negatieve lading die jij er bij wilt zetten en de constante verwijzing naar "liberaler" zijn etc. Dit is volgens mij slechts het gevolg en iets waar jij niets aan kunt doen, van de huidige staat van het Christendom.
Ik vind van niet.quote:Op zondag 18 april 2010 07:44 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Lees je wel goed? Ik probeer het woord orthodox juist van zijn negatieve lading te ontdoen.
Je bent nog steeds moslim als je niet bid. Volgens onze akide zijn je daden geen onderdeel van je geloof (amel imandan bir cuz degildir).quote:Op zaterdag 17 april 2010 22:21 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Is de Islam gaat dat nogal strikt. Kan iemand die in Allah zegt te geloven, maar niet vijf maal per dag bid wel een Moslim worden genoemd?
Sharia staat heb je in een land die bijna helemaal uit moslims bestaan en die daar voor gekozen hebben. Dus sowieso niet toepasselijk in het westen. Zelfs in turkije waar de bevolking 99% moslim is heeft geen sharia wetten.quote:Dan denk ik in het geval van de Islam vooral aan de Sharia. Als daarin staat dat vrouwen zich horen te bedekken, maar voor bepaalde beroepen een hoofddoekverbod is ingesteld dan ontstaat er een dilemma.
Dacht je dat? Sharia-wetgeving kan ook ingevoerd worden op meer lokaal niveau, in stadszone's met een moslimmeerderheid:quote:Op zondag 18 april 2010 13:05 schreef mariox het volgende:
[..]
Sharia staat heb je in een land die bijna helemaal uit moslims bestaan en die daar voor gekozen hebben. Dus sowieso niet toepasselijk in het westen. Zelfs in turkije waar de bevolking 99% moslim is heeft geen sharia wetten.
[..]
Kijk eens, je ware aard komt naar boven. Je moet niet gaan praten over dingen waar je geen verstand van hebt. Wat de boer niet kent...quote:Op zondag 18 april 2010 14:14 schreef Ribbenburg het volgende:
Bedankt voor de tip, maar ik heb vooralsnog interessanter leesvoer dan Sharia-propaganda.
Ik vind het een beetje raar. Ik zal jouw toch ook niet adviseren om bijvoorbeeld de gereformeerde theologie van Klaas Schilder te gaan lezen? Natuurlijk heb je dan het gevoel een 'gekleurde' bron te lezen.quote:Op zondag 18 april 2010 22:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Kijk eens, je ware aard komt naar boven. Je moet niet gaan praten over dingen waar je geen verstand van hebt. Wat de boer niet kent...
Met het verschil dat Abu Hanifa een rechtsgeleide imam is, dus één van de vier rechtsscholen komt voort uit deze man. En aangezien je het over sharia had, en je er niets over weet, heb ik je aangegeven wat je kunt lezen om er meer over te weten te komen.quote:Op maandag 19 april 2010 08:23 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje raar. Ik zal jouw toch ook niet adviseren om bijvoorbeeld de gereformeerde theologie van Klaas Schilder te gaan lezen? Natuurlijk heb je dan het gevoel een 'gekleurde' bron te lezen.
Dat zijn puur uitspraken gebaseerd op verdraaide medialeugens. Ten eerste zou er voor sharia een staat moeten bestaan wil het uitgevoerd worden. Ten tweede betekent het niet, dat als iemand het sharia noemt het ook sharia is. Als ik zo kijk naar Iran dan zie ik vaak dingen worden toegepast die niets met de Islam te maken heeft. Als zij het dan sharia noemen , dan is het een leugen vanaf hun kant.quote:Op maandag 19 april 2010 09:19 schreef Ribbenburg het volgende:
Wat is verstand? Ik weet ten minste dat in Groot-Brittannië een scheve rechtsorde dreigt te ontstaan. Je hoeft geen Sharia-geleerde te zijn om dat waar te nemen.
Met opzet en niet gedwongen? Als iemand niet díe 5 keer per dag bidt en hij ontkent (let op, hij is volwassen en niet onwetend) dat bidden verplicht is (zelfs de 2e zuil van islam!) dan hebben de geleerden hem tot niet moslim verklaard. Als hij weet dat bidden verplicht is maar uit luiheid of iets anders niet bidt dan ben je een 'faaasiq' ik weet niet wat het Nederlandse woord ervoor, ik denk iets richting hypocriet. Er is minstens één authentieke hadith hierover!quote:Op zaterdag 17 april 2010 22:21 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Is de Islam gaat dat nogal strikt. Kan iemand die in Allah zegt te geloven, maar niet vijf maal per dag bid wel een Moslim worden genoemd?
'niet bidden' is zeer algemeen, ik heb een specifiek soort niet-bidders behandeld: volwassen, niet gedwongen, wetend en ontkennend dat bidden verplicht is. Ik weet niet wie imam Azam is, Als het gaat om dit specifieke soort niet-bidders dan heb ik geen andere meningen kunnen vinden. Ze verschillen wel over wat dan gedaan moet worden met zo'n persoon, opsluiten, doden of iets anders? Maar nogmaals het gaat om een specifiek soort niet bidders. Probeer maar over deze categorie iets anders te vinden!quote:Op maandag 19 april 2010 23:40 schreef Burakius het volgende:
Wat jij nu zegt is een leugen optimistic over het bidden. De vier rechtsscholen houden er verschillende meningen op na. Dat zet je er niet eens bij. Nee je doet meteen wat jij zegt af als de waarheid i.p.v. te zeggen Allahu alem! Jij weet dondersgoed dat dit niet volgens elke rechtsschool is. En daar buiten! Het is Allah die slechts echt weet wie een niet-gelover is en wie wel.
Dus hoe kom je op "de geleerden"?
Volgens Imam Azam (r.a.) val je niet uit de Islam als je niet zou bidden. In de Qu'ran zie je ook het onderscheid gemaakt worden tussen Muslim en Mu'min.
p.s.
Zoals ik eerder aangaf is natuurlijk dat een Moslim niet bid, net zoiets als een naald zoeken in een hooiberg zonder daglicht. De sahabe konden dan ook niet voorstellen dat Moslims ooit niet zouden bidden, toen de profeet (vzmh) hen dit vertelde. MAar zie hier hoe het is uitgekomen.
quote:Question: What is the ruling concerning a person who died and he did not pray, although his parents were Muslims? How should he be dealt with concerning the washing of his body, shrouding, prayer, burial, supplications and asking for mercy upon him?
Response: Any sane adult person who dies and does not pray, given that he knows the Islaamic ruling about prayer, is a disbeliever. He is not to be washed nor should he be prayed over. He is not to be buried in the Muslim cemetery. His Muslim relatives do not inherit from him. In fact, his wealth is to be given to the state treasury according to the strongest opinion among the scholars. This is based on the authentic hadeeth in which the Prophet (sal-Allaahu ‘alayhe wa sallam) said, "Between a person and kufr (disbelief) and shirk (associating partners with Allaah) is the abandonment of the prayer." This was recorded by Imam Muslim in his Saheeh. The Prophet (sal-Allaahu ‘alayhe wa sallam) also said, "The covenant dividing us and them is the prayer. Whoever abandons it has committed kufr (apostasy)." This was recorded by Ahmad and the Compilers of the Sunan with an authentic chain from the Hadeeth of Buraydah. ‘Abdullaah ibn Shaqeeq al-'Aqeelee, one of the Noble Followers, stated, "The Companions of the Prophet (sal-Allaahu ‘alayhe wa sallam) did not consider the abandonment of any act as kufr except the [abandonment of] prayer." There are many Ahaadeeth and reports with that meaning. This is concerning the one who does not pray out of laziness. The one who refuses to accept it as being obligatory is an apostatising disbeliever according to all of the scholars of Islaam.
We ask Allaah to make the affairs of the Muslims good and lead them to follow the Straight Path. He is the All-Hearing, the Responder.
Shaykh Ibn Baaz
Fataawa al-Mar.ah
Tuurlijk. Is dit allemaal in scene gezet?quote:Op maandag 19 april 2010 13:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat zijn puur uitspraken gebaseerd op verdraaide medialeugens. Ten eerste zou er voor sharia een staat moeten bestaan wil het uitgevoerd worden. Ten tweede betekent het niet, dat als iemand het sharia noemt het ook sharia is. Als ik zo kijk naar Iran dan zie ik vaak dingen worden toegepast die niets met de Islam te maken heeft. Als zij het dan sharia noemen , dan is het een leugen vanaf hun kant.
Verstand is , dat je niet alles aanneemt wat men je vertelt en je zelf onderzoekt (tot op zekere hoogte zo je wilt). Anders ben je net een blinde ezel.
Voorbeeld: Voetbal is een mooie sport, maar als men hooligans als voorbeeld van voetbal zou nemen zou je dan kunnen zeggen dat voetbal voor vernielen staat?
Imam Azam is Abu Hanifa. Als je Abu Hanifa niet kent is het einde wel zoek. Ik neem aan dat je niet proposeert meer te weten dan een van de rechtgeleide scholen te zijn: Maliki, Hanbali, Shafi' i en Hanafi.quote:Op dinsdag 20 april 2010 00:05 schreef Optimistic1 het volgende:
[..]
'niet bidden' is zeer algemeen, ik heb een specifiek soort niet-bidders behandeld: volwassen, niet gedwongen, wetend en ontkennend dat bidden verplicht is. Ik weet niet wie imam Azam is, Als het gaat om dit specifieke soort niet-bidders dan heb ik geen andere meningen kunnen vinden. Ze verschillen wel over wat dan gedaan moet worden met zo'n persoon, opsluiten, doden of iets anders? Maar nogmaals het gaat om een specifiek soort niet bidders. Probeer maar over deze categorie iets anders te vinden!
Nog interessanter: stel je bidt niet met opzet enzov.. en je gaat dood..:
[..]
Ja waarom niet? Wie zegt dat deze personen de belichaming zijn van de sharia? We zegt dat ze de authoriteit hebben om dit te doen. Wie zegt dat ze de wetenschap hebben om dit te doen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 06:48 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Tuurlijk. Is dit allemaal in scene gezet?
Valt wel mee hoor. Echt veel theologische twisten zijn er volgens mij niet. Ik denk dat de grootste heibel inderdaad rechtsgerelateerd is, wat dus ook verschillende interpretaties van Sharia-wetgeving betekend.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:13 schreef Aloulou het volgende:
Daarom is Islam zo "stuk gelopen" dat er geen geloofwaardigheid meer aan is vast te knopen. Niet het geloof zelf maar vooral de praktijk en als je naar de gelovigen kijkt. Elk clubje heeft zijn eigen geleerden/wetschool en universiteit en spreekt namens "de Islam" of "de Sharia". Elke Moslim kan vinden wat hij wil zoeken en als vrijbrief gebruiken. Jammer, maar waar. De kracht is tevens de zwakte en dat is dat er geen "vaticaan" is of autoriteit die spreekt namens alle Soenni Moslims bijv. Als je stelt dat Dinayet wel fatwas kan geven zullen anderen opperen dat Dinayet een instrument van de seculiere republiek is en totaal niet geloofwaardig of onafhankelijk. Zelfde voor Azhar, die ook grenzen hebben die Mubarak hen oplegt. Madinah university zelfde, etc etc. Geen land mee te bezeilen en dit soort discussies gaan altijd van A naar Z.
Wat jij doet is een ideaal van de Sharia aanhangen en kijkt daardoor niet naar de praktijk in Groot-Brittannië en hoe het gebruik maken van de Sharia daar in zijn werk gaat. Prima, van mij mag dat maar begrijp dan ook dat je oogkleppen ophebt.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:03 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja waarom niet? Wie zegt dat deze personen de belichaming zijn van de sharia? We zegt dat ze de authoriteit hebben om dit te doen. Wie zegt dat ze de wetenschap hebben om dit te doen.
Heb ik ergens een kundig onderscheid gemaakt?quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:06 schreef Aloulou het volgende:
Ribbenburg heeft gelijk wat betreft het onderscheid tussen 'de verplichting ontkennen' en 'de verplichting van het gebed accepteren maar niet bidden vanwege bijv luiheid'. De eerste, de verplichting van het gebed ontkennen en gevolgen daarvan, is de mening die Ribbenburg aanhaalt en geen verschil v mening.
Tweede 'verplichting gebed erkennen maar toch nalaten te bidden' zijn alleen de Hanbali's die menen dat je toch afvallig bent, andere drie niet.
Er zijn zeer zeker wel theologische twisten die grote consequenties hebben. Alleen voor veel leken is dit niet duidelijk en dat is maar beter ook, en gelukkig houden veel Moslims zich niet bezig met gecompliceerde, en naar mijn mening overbodige, vraagstukken. Islam dient praktisch te zijn, simpel en to the point. In de basiszaken, die er toe doen, is er een consensus en ik zou een ieder aanraden het daar vooral bij te houden. Op internet vindt je meer over de verschillen -zoals theologie-, een voorbeeld hiervan is hoe een deel der Salafi's (ook Soenni's) de Eigenschappen [sifaat] van God interpreteren en hierin verschillen van bijvoorbeeld andere Soenni's. Deze discussie is eeuwenoud, weer opgerakelt, en gaat terug tot een deel der Hanbali's in de eerste eeuwen die van mening verschilden met andere theologen. Ik heb het hier over Ashari, Maturidi en Athari theologische scholen. Het lijkt nietszeggend maar de consequentie is dat wel bijvoorbeeld fatwas zijn die stellen: "dit is het Soennitische standpunt". Als dan blijkt dat er 80% andere Soenni's zijn die er een tegenovergestelde standpunt op hebben die niet zijn te verenigen en ook stellen: "dit is het Soennitische standpunt" heb je de poppen aan het dansen. Want wie behoort nu tot "Ahl as-Sunnah"? En wat als blijkt dat op prominente universiteiten als Al-Azhar wordt les gegeven waarin men "niet het Soennitische standpunt leert" volgens de ene groep? Dwalende universiteit? Moslims aanraden er niet te studeren omdat hun theologie niet zuiver is volgens Ahl-as Sunnah? Terwijl de andere kant zegt: "Wij zijn al eeuwen het Soenni instituut, wat praten jullie voor onzin? Dit is Soenni Islam". Grote consequenties en zeer verwarrend voor een leek.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:30 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor. Echt veel theologische twisten zijn er volgens mij niet. Ik denk dat de grootste heibel inderdaad rechtsgerelateerd is, wat dus ook verschillende interpretaties van Sharia-wetgeving betekend.
Ik haalde slechts een gereformeerd theoloog aan, omdat die kringen orthodox zijn. Gereformeerd ben ik niet.quote:Op dinsdag 20 april 2010 15:21 schreef Aloulou het volgende:
Waar komt je bovenmatige interesse hiervoor als gereformeerde eigenlijk vandaan? Je lijkt je aardig goed ingelezen te hebben namelijk.
quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:01 schreef Burakius het volgende:
[..]
Imam Azam is Abu Hanifa. Als je Abu Hanifa niet kent is het einde wel zoek. Ik neem aan dat je niet proposeert meer te weten dan een van de rechtgeleide scholen te zijn: Maliki, Hanbali, Shafi' i en Hanafi.
Hanafi schrijft in zijn fikh dat niet bidden je niet een niet-Moslim maakt.
Verder klinkt het voor mij ook logisch, omdat de Qu' ran specifiek over Mu' min en Muslim praat. Er is een duidelijk verschil. Dus in andere woorden. Iemand is Moslim als het de shahada heeft gedaan.
Leuke anekdote.quote:Op dinsdag 20 april 2010 15:35 schreef Triggershot het volgende:
Een grappig anekdote is wel dat de zogenaamde soenitische instituut opgericht is door de sjieten.
Nee totaal niet. Ik denk dat ik wel genoeg heb gelezen om te redeneren waarom men nog steeds niet in de wijde wereld op DIT moment geen goed voorbeeld van shariawetten heeft voortgebracht. In Iran doet de ayatollah wat hem uitkomt ook al is het on-Islamitisch en de sharia shizzles in the UK is dan weer iets wat odner de macht kan zijn van salafi's gesteunt door vrijmetselaars om de Islam te bedoezeln.quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:34 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Wat jij doet is een ideaal van de Sharia aanhangen en kijkt daardoor niet naar de praktijk in Groot-Brittannië en hoe het gebruik maken van de Sharia daar in zijn werk gaat. Prima, van mij mag dat maar begrijp dan ook dat je oogkleppen ophebt.
Die destijds soenniet waren.quote:Op dinsdag 20 april 2010 15:35 schreef Triggershot het volgende:
Een grappig anekdote is wel dat de zogenaamde soenitische instituut opgericht is door de sjieten.
Wie wat waar?quote:Op woensdag 21 april 2010 16:24 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Die destijds soenniet waren.
Ehh ???quote:Op woensdag 21 april 2010 16:24 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Die destijds soenniet waren.
Abu Hanifa (stichter van de grootste soennitische Madhab) was een Pers. De overgrote meerderheid van de Perzen is hedendaags sjiiet, maar was destijds soenniet. Dat was mijn redenering.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:44 schreef Triggershot het volgende:
Ik heb serieus geen idee waar je het over hebt.
Ik zie geen verschil met communisten die stug blijven volhouden dat hun ideale versie van het communisme nooit in de praktijk is gebracht. Kun je misschien historische voorbeelden geven die volgens jou wel een goed voorbeeld geven van Shariawetgeving?quote:Op woensdag 21 april 2010 00:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee totaal niet. Ik denk dat ik wel genoeg heb gelezen om te redeneren waarom men nog steeds niet in de wijde wereld op DIT moment geen goed voorbeeld van shariawetten heeft voortgebracht. In Iran doet de ayatollah wat hem uitkomt ook al is het on-Islamitisch en de sharia shizzles in the UK is dan weer iets wat odner de macht kan zijn van salafi's gesteunt door vrijmetselaars om de Islam te bedoezeln.
Het Rashidun-kalifaat. Oftewel de eerste vier kaliefen van de Islam. En natuurlijk ten tijde van de profeet (vzmh) zelf.quote:Op woensdag 21 april 2010 17:18 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Ik zie geen verschil met communisten die stug blijven volhouden dat hun ideale versie van het communisme nooit in de praktijk is gebracht. Kun je misschien historische voorbeelden geven die volgens jou wel een goed voorbeeld geven van Shariawetgeving?
Ik heb geen idee wie anwar isquote:Op woensdag 21 april 2010 20:18 schreef Triggershot het volgende:
Niet om namens Burakius te spreken, maar ik denk voldoet aan zijn voorbeeld.
Commander van Al-Qaeda / Yemen.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:21 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wie anwar is. Ik ga het ook niet luisteren
http://topdocumentaryfilms.com/man-who-walked-across-world/ Dit moet je kijken. Gaat over Ibn Batutta.
Ik denk dat hij dan niet aan mijn voorbeeld zal voldoen. Just a hunch. Waarom geef je zulke malloten als voorbeeldenquote:Op woensdag 21 april 2010 20:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Commander van Al-Qaeda / Yemen.
Omdat ik heb geluisterd naar wat hij te melden heeft?quote:Op woensdag 21 april 2010 20:24 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik denk dat hij dan niet aan mijn voorbeeld zal voldoen. Just a hunch. Waarom geef je zulke malloten als voorbeelden.
Ik ga dus niet luisteren wat hij te zeggen heeft, zoals eerder aangegeven.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat ik heb geluisterd naar wat hij te melden heeft?
Dus je bent het niet eens met de dingen die hij zegt?quote:Op woensdag 21 april 2010 20:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik ga dus niet luisteren wat hij te zeggen heeft, zoals eerder aangegeven.
1- Random internetvids
2- ook nog eens van Al-quida (of hoe je dat ook spelt)
3- Ik had al een vermoeden na de eerste 10 seconden
4- Ik heb het volste vertrouwen in, dat wat hij zegt doordrenkt zal zijn met leugens, misschien wel subtiel hier en daar verstopt.
5- Laat zulke dingen nou maar over aan de echte geleerden.
Ik gok dat ik dat niet ga zijn. Waarom van de 100 keuzes die je hebt om een legitieme geleerde aan het woord te laten met alle dingen die aanwezig zijn op internet, moet jij een Al-Queda gozer uitkiezen als voorbeeld.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dus je bent het niet eens met de dingen die hij zegt?
Ik gok van welquote:
Je zou toch op zn minst denken dat je weet waar hij staat voor je hem afwijst?quote:Waarom van de 100 keuzes die je hebt om een legitieme geleerde aan het woord te laten met alle dingen die aanwezig zijn op internet, moet jij een Al-Queda gozer uitkiezen als voorbeeld.
Ik weiger dit als voorbeeld te nemen van wat IK bedoel. Dank je.
Ik ga hier niet over verderquote:Op woensdag 21 april 2010 20:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik gok van wel
[..]
Je zou toch op zn minst denken dat je weet waar hij staat voor je hem afwijst?
Jij denkt dat jij op het ware pad zit? Dat is een behoorlijk statement.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik ga hier niet over verder. Je hield je zeker te veel bezig met dit soort troep toen je nog Moslim was. Of met salafisten en sheit. Ik heb je destijds nog gezegd dat je dat niet moest doen, omdat je anders van het ware pad zou geraken. Zie het resultaat.
Hij is een groot geleerde in de VS en Yemen geweest. Het 'terroristen' leider zijn is hem toegeschreven. Niets meer.quote:Het punt is niet of de man gelijk heeft of niet. Hij kan het 100% correct hebben. Het punt is: Van alle geleerden die je zou kunnen geven, geef jij een of andere terroristen leider als voorbeeld. Dat is ridicuul.
1. Ik zeg niet dat IK op het ware pad ben. Ik zeg dat jij er iig van bent afgeraakt.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jij denkt dat jij op het ware pad zit? Dat is een behoorlijk statement.
[..]
Hij is een groot geleerde in de VS en Yemen geweest. Het 'terroristen' leider zijn is hem toegeschreven. Niets meer.
De Koran is volgens de Koran een hervertelling, de ultieme vertelling van Gods boodschap, door, van en via God. Volgens de Koran was de Bijbel en Thora toevertrouwd aan de geleerden, maar hebben zij er mee geknoeid, hierna heeft Allah de bescherming van zijn laatste boek persoonlijk op zich genomen.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:37 schreef theKiD het volgende:
Ik heb geen idee hoevaak deze vraag al langs is gekomen maar ik stel m toch..
Een collega van me vertelde dat zijn Koran de waarheid is. WANT zei hij, alle waarheden vanuit de Bijbel zijn overgenomen en de onwaarheden eruit gelaten. Hetzelfde was gebeurd met de Bijbel tov de Torra.
Hoe kan het zijn dat een BOEK een ABSOLUTE waarheid is over een geloof?
En in mijn ogen is elk geloof pertinent onwaar, maar ik ben gewoon nieuwschierig naar hoe mensen denken. Ik sta wel open voor mensen die gelovig zijn btw
Je moet wel het goede in bereik hebben om vast te stellen wat het foute is.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:40 schreef Burakius het volgende:
[..]
1. Ik zeg niet dat IK op het ware pad ben. Ik zeg dat jij er iig van bent afgeraakt.
Ja en het beeld van Al-Qaida en definitie van terreur wordt men ook op / voorgeschoteld door de VS, snap je?quote:2. Van mijn part was hij de president van de Verenigde Staten, als hij zoals jij zegt een leider is van Al-Qaida, dan zegt dat al heel veel over de man. Als hij daadwerkelijk bij de Al-Qaida hoort, dan is hij een terrorist en volgens bepaalde geleerden (ik noem geen namen), zijn dat geen Moslims.
Juist, zoiets vertelde hij me ook, maar dat gedeelte snap ik dus werkelijk geen ene sodemie*** vanquote:Op woensdag 21 april 2010 20:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Koran is volgens de Koran een hervertelling, de ultieme vertelling van Gods boodschap, door, van en via God. Volgens de Koran was de Bijbel en Thora toevertrouwd aan de geleerden, maar hebben zij er mee geknoeid, hierna heeft Allah de bescherming van zijn laatste boek persoonlijk op zich genomen.
Vraag je me nou hoe de gelovige zeker weet dat God zelf niet heeft gelogen in zijn boodschap of begrijp ik je vraag niet?quote:Op woensdag 21 april 2010 20:43 schreef theKiD het volgende:
[..]
Juist, zoiets vertelde hij me ook, maar dat gedeelte snap ik dus werkelijk geen ene sodemie*** vanVoor een ongelovige zoals ik, is dat maar heel moeilijk te begrijpen... Waarom zou Allah dan wel de ultieme waarheid erin hebben gezet, zonder er zelf mee te hebben geknoeid? Zonder dat jullie dit dus door zouden hebben?
De Al-Qaida heeft onschuldigen gedood (burgers). Willens en wetens. Klaar het zijn terroristen. En aangezien dat zo is, zal ik mijn leven spenderen mensen tegen te gaan zoals Al-Qaida leden, zoals Salafisten, zoals Wahabieten.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je moet wel het goede in bereik hebben om vast te stellen wat het foute is.
[..]
Ja en het beeld van Al-Qaida en definitie van terreur wordt men ook op / voorgeschoteld door de VS, snap je?
Je hebt mij ook niet horen beweren dat de bijbel goed isquote:Op woensdag 21 april 2010 20:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vraag je me nou hoe de gelovige zeker weet dat God zelf niet heeft gelogen in zijn boodschap of begrijp ik je vraag niet?
Nee klopt, ik wilde ook geen woorden in je mond leggen, ik vroeg me alleen af of ik je vraag goed had begrepen.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:49 schreef theKiD het volgende:
[..]
Je hebt mij ook niet horen beweren dat de bijbel goed isVerre van dat zelfs...
Ik zal niet claimen dat de Koran of welk ander boek dan ook de echte waarheid is, ik zeg alleen wat deze boeken zelf claimen.quote:Mijn vraag was eigenlijk hoe weet je zo zeker dat de koran nu echt de waarheid is en een ander gelovig boek niet? Of iig minder...
Mja je hebt stromingen he, fundamentalisten, liberalen, extremisten etc. In verhouding tot een ander is dat 'overdreven'. Het idee tussen de Bijbel en de Koran is dat ze beiden van één God komen, maar dat sommige passages van de Bijbel met name die over monotheisme zijn aangepast voor wat economisch gewin.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:55 schreef theKiD het volgende:
Maar wat de boeken zelf claimen, word wel degelijk soms (imo) "overdreven" in de praktijk gebracht en/of ten gehoor gebracht. Ofwel, iedereen gelooft in een god, en zijn eigen god spreekt de waarheid. Dat snap ik gewoon niet.. Mja, het word moeilijk voor iemand om zoiets aan een ander (gelovig of niet) uit te leggen denk ik..
Dat lees ik nu als: Allah en God zijn 1 en dezelfde persoon? Of bedoel je het precies op de manier die ik niet lees?quote:Op woensdag 21 april 2010 20:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja je hebt stromingen he, fundamentalisten, liberalen, extremisten etc. In verhouding tot een ander is dat 'overdreven'. Het idee tussen de Bijbel en de Koran is dat ze beiden van één God komen, maar dat sommige passages van de Bijbel met name die over monotheisme zijn aangepast voor wat economisch gewin.
Niet alleen God, ook de engelen en profeten zouden voor hetzelfde instaan.quote:Op woensdag 21 april 2010 21:00 schreef theKiD het volgende:
[..]
Dat lees ik nu als: Allah en God zijn 1 en dezelfde persoon? Of bedoel je het precies op de manier die ik niet lees?
Zelfs de ottomanen vind ik wel een goede voorbeeld.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:12 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het Rashidun-kalifaat. Oftewel de eerste vier kaliefen van de Islam. En natuurlijk ten tijde van de profeet (vzmh) zelf.
Misschien om een beeld te geven. Sinds de profeet (vzmh) heeft men altijd kaliefen gehad tot de eindiging van de laatste kalief (het einde van het Osmaanse Rijk). Daarvoor waren de Islamitische Rijken al in verval, maar daarna is het totaal neergegaan. Er is eigenlijk niet een echte "legislator" voor de sharia-wetgeving in de huidige tijd. Er is immers geen kalief.
Mwah, Yavuz Sultan Selim was de eerste kalief "van" het Osmaanse Rijk. En daarna ging het rond 1650's wel een beetje downhill weer moet ik zeggen. De laatste echt vette Sultan was Murad IV naar mijn inziens.quote:Op woensdag 21 april 2010 21:22 schreef mariox het volgende:
[..]
Zelfs de ottomanen vind ik wel een goede voorbeeld.
Je hebt een verblindende haat voor salafisten. Ik twijfel of je een redelijk beeld hebt van hoe ze denken en redeneren! Ik kan me niet herinneren dat er ooit door de VS een definitie was gegeven van een terrorisme..en ik twijfel of de VS dat ooit gaan doen! Bij iedere redelijke definitie zouden de VS zelf een land zijn wat aan terrorisme doet..!quote:Op woensdag 21 april 2010 20:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik ga hier niet over verder. Je hield je zeker te veel bezig met dit soort troep toen je nog Moslim was. Of met salafisten en sheit. Ik heb je destijds nog gezegd dat je dat niet moest doen, omdat je anders van het ware pad zou geraken. Zie het resultaat.
Het punt is niet of de man gelijk heeft of niet. Hij kan het 100% correct hebben. Het punt is: Van alle geleerden die je zou kunnen geven, geef jij een of andere terroristen leider als voorbeeld. Dat is ridicuul.
Salafisten verzieken de Islamitische wereld. Dat is hoe ik over ze denk. Ik heb talloze praktijk voorbeelden van hoe ze laten blijken ECHT geen kaas te hebben gegeten van de Islam. Stelletje randdebielen bij elkaar. Ik denk dat Salafisme door externe machten is geintroduceerd.quote:Op woensdag 21 april 2010 22:19 schreef Optimistic1 het volgende:
[..]
Je hebt een verblindende haat voor salafisten. Ik twijfel of je een redelijk beeld hebt van hoe ze denken en redeneren! Ik kan me niet herinneren dat er ooit door de VS een definitie was gegeven van een terrorisme..en ik twijfel of de VS dat ooit gaan doen! Bij iedere redelijke definitie zouden de VS zelf een land zijn wat aan terrorisme doet..!
Noem expliciete voorbeelden. Heb je het nu over salafisme of salafisten? Je doet me denken aan mensen die hekel hebben aan islam omdat veel moslims in Nl of elders zich misdragen en als randdebielen overkomen.quote:Op woensdag 21 april 2010 22:33 schreef Burakius het volgende:
[..]
Salafisten verzieken de Islamitische wereld. Dat is hoe ik over ze denk. Ik heb talloze praktijk voorbeelden van hoe ze laten blijken ECHT geen kaas te hebben gegeten van de Islam. Stelletje randdebielen bij elkaar. Ik denk dat Salafisme door externe machten is geintroduceerd.
Bespaar ons de moeite als je weer onzin gaat postenquote:Op donderdag 22 april 2010 19:59 schreef Kardash het volgende:
Wat heb ik hier niet lang gepost zeg - geenzorgen! Mijn reactie komt nog op wat een tijdje geleden is gezegd; alleen nu moet ik even zweten voor andere zaken
Natuurlijk niet. Ik kan talloze voorbeelden noemen waarbij de 4 grote geleerden niet worden genegeerd. Het is juist heel zwak om een bepaalde geleerde te volgen in alles wat hij zegt als de geleerde zelf zegt; als mijn uitspraak/mening afwijkt van de soenna/koran dan moet je mijn mening verwerpen. Er is een enorm verschil tussen 'deze geleerde zei..' en 'in authentieke soenna/koran staat..'.quote:Op woensdag 21 april 2010 23:59 schreef Burakius het volgende:
Nee Salafisten zijn mensen die denken dat ze zelf geleerden zijn en de vier rechtgeleiden imams totaal negeren.
Ik weet weer niet wat jij met terrorisme bedoelt. Maar voor de grap doe ik alsof ik het weet: je kunt je herinneren dat sommige mensen riepen tot het dood van de tekenaars of beledigers van de profeet. Het is een mening van Malik dat beledigers van de profeet doodstraf horen te krijgen, al zijn ze moslims al zijn ze dhemmis. Was Malik een selefie? Dat hangt af van je definitie van selefi! In ieder geval heeft Ibn Taymiiyyah (selefie?) een heel boek over dit onderwerp geschreven en bij dit boek (net als al zijn boeken) heeft hij de meningen van de 4 grote geleerden besproken en gekeken naar hun daliel/bewijsvoering.quote:Te grappig (of eigenlijk heel erg), dat men dan ook met rare eigen interpretaties komt die in 80% van de gevallen voor terrorisme (zouden kunnen) zorgen.
Gaan we weer..te algemeen praten! Wees duidelijk met welk geval je bedoelt als je zegt 'als iemand niet bidt'. Je denkt dus dat het mijn eigen interpretatie was? Absoluut niet waar, ik heb eerst opgezocht wat de meningen zijn en dan pas iets gepost. Misschien heb je iets tegen Ibn Baaz omdat hij selefie is? Hij spreekt meestal dezelfde fatwas uit als zijn voorgangers, alleen heeft men nu meer kennis over hadith en de authenticiteit ervan dan een paar honderden jaar geleden.quote:Net zoals het voorbeeldje dat als je niet bid je uit de Islam bent. Je beroept je totaal op eigen interpretaties zonder de 4 imams te consulteren. Ik denk niet dat er nog iemand kan zijn die op het niveau van de 4 imams kan komen wat betreft dingen die voor elke tijd nog gelden.
Zinnige reacties zijn welkom, zo niet - ga dan wegquote:Op vrijdag 23 april 2010 08:35 schreef mariox het volgende:
[..]
Bespaar ons de moeite als je weer onzin gaat posten![]()
Goede boeken zijn er veel, alleen nauwelijks zijn er vertaald naar het nederlands. Dus ik zou zeggen leer je vadertaal (of opataal aangezien we 3e 4de generatie zijn) beter en lees de boeken in het arabisch of turks, anders ben je altijd afhankelijk van nederlandse boeken.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:21 schreef Santello het volgende:
Dag allemaal!
Weten jullie toevallig waar ik boeken over de koran in het nederlands geschreven kan kopen?
Ik heb vroeger maar een paar maanden op een ''moskee school'' gezeten maar ben daar
vanaf gegaan omdat ik toch liever wou voetballen om de zaterdag middag.
Mijn arabisch is dus niet goed.
Nu ik ouder ben ik wil me natuurlijk veel meer verdiepen in de islam om als een nog betere moslim
te leven.
Liefst zoek ik een boek met 2000 pagina's waar alles in staat.
groeten!
Veel van de vertalers wel. Het gaat voornamelijk over vragen op www.sorularlaislamiyet.comquote:Op woensdag 28 april 2010 17:27 schreef Triggershot het volgende:
Academisch als in nurcular?
Wilders heeft op een amateuristische manier wat passages zitten kopiëren en plakken en soms zeer slecht vertaald. Zelfs anti-islam mensen honderden jaren geleden waren veel professioneler te werk gegaan dan Wilders nu doet!!quote:Op woensdag 28 april 2010 20:56 schreef Ribbenburg het volgende:
Oh, dat is vreemd. Ik heb van Geert Wilders gehoord dat het vol staat met haatzaaiende passages.
quote:
...
Wilders citeert een halve zin uit Soera 47 vers 4
“Wanneer gij een ontmoeting hebt met hen die ongelovig zijn houwt dan in op de nekken en wanneer gij onder hen een bloedbad hebt aangericht bindt hen dan in boeien.” (vertaling onbekend, Theo van Gogh in beeld) dv 8
Wilders suggereert hiermee dat een moslim geroepen is om ook in vredestijd ‘ongelovigen’ te doden. Deze suggestie wordt versterkt door de beelden van aanslagen onder de burgerbevolking in vredestijd. Met het halve citaat komt hij in problemen: de vijand wordt kennelijk eerst gedood om vervolgens in boeien gebonden te worden. Waarom lijken in boeien geslagen moeten worden is niet duidelijk.
Hetzelfde vers, nu volledig luidt:
“En wanneer jullie hen die ongelovig zijn [in de strijd] ontmoeten, slaat hen dan dood, maar wanneer jullie dan de overhand over hen verkregen hebben boeit hen dan stevig vast,
hetzij om hen later als gunst vrij te laten hetzij om hen los te laten kopen, wanneer de lasten van de oorlog zijn afgelegd.” Soera 47 vers 4 Leemhuis:
Uit het volledige citaat blijkt:
1e dat het hier om een oorlog gaat, om het doden van vijandelijke troepen op het slagveld, en niet om een aanslag onder burgers in vredestijd,
2e volgens het Koran citaat moet het doden ophouden zodra meer zodra men militair de overhand heeft .Er is geen sprake van eliminatie van de vijand.
3e de vijand moet vanaf dat moment gevangen genomen worden, om hem na de oorlog vrij te laten.
Dit is in overeenstemming met het moderne internationale oorlogsrecht over krijgsgevangenen.
Soera 8 vers 60 Wilders: “Maak voorbereidingen tegen hen met wat gij kunt aan kracht en paardenvolk om daarmee te terroriseren, te terroriseren Allah’s vijand en Uw vijand.” dv7
Soera 8: 60-61 Leemhuis: “En maakt tegen hen zo goed als jullie kunnen de bewapening en de inzetbare paarden gereed om Gods vijand en jullie vijand daarmee vrees aan te jagen en afgezien van hen anderen die jullie niet kennen, maar die God kent. En wat jullie ook als bijdrage op Gods weg geven, het zal jullie worden vergoed en jullie zal geen onrecht worden aangedaan.
En als zij geneigd zijn tot vrede, wees daar dan ook toe geneigd en stel je vertrouwen op God;”
In de zonder bronvermelding weergegeven vertaling van Wilders staat terroriseren dwz ‘het stelselmatig schrik inboezemen door gewelddaden; door schrikaanjaging en geweld beheersen’. Leemhuis vertaalt ‘vrees aan jagen’ Dat is vergelijkbaar met afschrikken: een beproefde militaire strategie om door middel van wapengekletter, -vertoon van wapens zonder deze daadwerkelijk te gebruiken,- de vijand ertoe te bewegen van geweld af te zien. In de afschrikkingsstrategie worden wapens getoond ter voorkóming van oorlog. Vergelijk de NAVO strategie tegen de Sovjetunie in de Koude Oorlog. De leus van de tot de tanden toe gewapende NAVO was toentertijd ‘Peace is our Profession’. Het heeft gewerkt.
De film Fitna toonde ook het onderstaande citaat:
“Vernietig de ongelovigen en polytheisten, uw (Allah’s) vijanden en de vijanden van de religie. Allah tel ze en dood ze tot aan de laatste toe. En laat er niet één over.” dv 7
Deze zin, zonder bronvermelding, is in strijd met de genoemde Koran citaten in hun volledigheid genomen, die eerder een beheerste dan een ‘totalen Krieg’ beogen; en in strijd met het genoemde Koran citaat “In de godsdienst is geen dwang. 2:256
De vergelijkingen tussen de teksten zoals gepresenteerd door de heer Wilders en de bestaande wetenschappelijke kennis van de inhoud van de Koran, concluderen wij ten eerste dat de conclusie van de heer Wilders niet berust op feiten, maar slechts op een geheel van door hem op onjuiste wijze geconstrueerde ‘feiten’.
In de tweede plaats, rijst een algemenere vraag over de uitspraak van de heer Wilders dat de Islam een gewelddadige religie is. Kan het überhaupt waar zijn dat een religie gewelddadig is?
Religie is een geheel van waarden, normen, en geschriften. Religie wordt gepredikt en aangehangen door mensen. Geweld is een activiteit gepleegd door mensen en groepen mensen, niet door een religie. Een religie als zodanig kan niet gewelddadig zijn, noch vredelievend. ...
Dat zou kunnen. Het erge is dat de manier waarop Wilders zijn conclusies trekt, suggereert dat moslims ook zo'n manier gebruiken, althans..dat is de indruk die bij je ontstaat als je niet weet hoe een fatwa tot stand komt. Deze manier lijkt op hoe sommige groeperingen bepaalde dingen concluderen... maar goed onwetendheid+te veel enthousiasme voor het geloof +geen ervaring, leiden tot rampen.quote:Op vrijdag 30 april 2010 08:14 schreef Ribbenburg het volgende:
Ik maakte maar een grapje.![]()
Het is een aardige brief, maar met een gemakzuchtige conclusie. Net zo gemakzuchtig als Fitna van Wilders alleen dan in het vergoelijken van het agressieve karakter van de Islam. Bij het lezen van de Koran ontstaat immers het gevoel dat er iemand keihard in je oor staat te brullen. Ik vind het op z'n minst een ongemakkelijk boek.
Sommige Moslims doen dat ook natuurlijk, laten we dat niet vergeten.quote:Op vrijdag 30 april 2010 09:54 schreef Optimistic1 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Het erge is dat de manier waarop Wilders zijn conclusies trekt, suggereert dat moslims ook zo'n manier gebruiken,
In de oorspronkelijke versie staat er ook niets over de sluiers of kleding voorschriften bij vrouwen.quote:Op maandag 3 mei 2010 16:07 schreef AryaMehr het volgende:
Waarom kan ik in de Koran geen specifieke kleding-of sluiervoorschriften vinden en dat terwijl het dragen van een sluier enorm populair is onder de moslima's? Is het niet zo dat het dragen van een sluier ontstaan is als een elitair gebruik dat van het christelijke Byzantijnse hof zou zijn overgenomen - wellicht vergelijkbaar met het gebruik ervan onder adellijke dames in het victoriaanse Engeland?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |