Mijn schrijfplan is nu ook goedgekeurd met de notie dat ik waarschijnlijk over te veel deelonderwerpen wilde schrijven, maar gewoon mocht beginnen. Gaandeweg gaan we dan kijken of ik ergens uit de bocht vlieg.quote:Op maandag 5 april 2010 14:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Een ontroerend goede uitleg.
Ik heb ook SOG: ik moet nog steeds écht beginnen aan m'n scriptie en moet nu ook nog een papertje schrijven over de uitleg van de HR van Salduz...
Mij lukt het ook niet echt om me te motiveren. De samenvatting ligt voor me maar het studeren gaat nog niet echt. Gelukkig gaan de bibliotheken morgen weer open en dan kan ik hard gaan knallenquote:Op maandag 5 april 2010 14:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Een ontroerend goede uitleg.
Ik heb ook SOG: ik moet nog steeds écht beginnen aan m'n scriptie en moet nu ook nog een papertje schrijven over de uitleg van de HR van Salduz...
Ik heb min of meer een theoretisch kader (criteria voor strafbaarstelling) dat ik ga toepassen op een wetsvoorstel. Ik ken de ins & outs van al die criteria wel redelijk, zodat ik een beetje weet waar de zwaartepunten komen te liggen, maar ik ga me per criterium ook wel opnieuw inlezen denk ik.quote:Op maandag 5 april 2010 14:05 schreef Maharbal het volgende:
Nu moet ik alleen nog beginnen met schrijven. Ik heb wel al het een en ander uitgezocht..maar beginnen ho maar. Hoe doe jij dat eigenlijk: ga jij gewoon al je bronnen in1x doornemen, of lees je je ook in per deelonderwerp?
Ik bedoelde voor de verkoop van het huis, dus eigenlijk tegelijkertijd met de verkoop van het huis voordat er zuivering heeft plaatsgevondenquote:Op maandag 5 april 2010 13:31 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Een hypotheekrecht kan alleen rusten op onroerende zaken. Voor vorderingen (RC) heb je het pandrecht.
Het huis zou eventueel kunnen worden uitgewonnen voor betaling van een RC als het gaat om een bankhypotheek, maar dat kan in deze niet. Het hypotheekrecht is immers teniet gegaan doordat het huis is verkocht en er zuivering heeft plaatsgevonden.
Overigens heeft het niet zozeer te maken met het feit dat er huwelijkse voorwaarden zijn (uiteraard wel iets), maar meer met het feit dat er gewoonweg geen hypotheekrecht meer bestaat omdat het huis is verkocht. Tenzij je uiteraard een nieuwe hypothecaire lening bent aangegaan waar die RC wel weer onder valt.
Wat bedoelde je precies?quote:Op maandag 5 april 2010 14:31 schreef Marloes het volgende:
[..]
Ik bedoelde voor de verkoop van het huis, dus eigenlijk tegelijkertijd met de verkoop van het huis voordat er zuivering heeft plaatsgevonden
Per deelonderwerp dus. Dat ga ik inderdaad ook doen, dat houdt het weer wat overzichtelijker. Ik ga morgen maar eens wat eerder richting uni (voor colleges), zodat ik misschien nog even een begin kan maken met het schrijven.quote:Op maandag 5 april 2010 14:29 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik heb min of meer een theoretisch kader (criteria voor strafbaarstelling) dat ik ga toepassen op een wetsvoorstel. Ik ken de ins & outs van al die criteria wel redelijk, zodat ik een beetje weet waar de zwaartepunten komen te liggen, maar ik ga me per criterium ook wel opnieuw inlezen denk ik.
Idemquote:Op maandag 5 april 2010 14:14 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Mij lukt het ook niet echt om me te motiveren. De samenvatting ligt voor me maar het studeren gaat nog niet echt. Gelukkig gaan de bibliotheken morgen weer open en dan kan ik hard gaan knallen
Nouja, stel je koopt samen een huis en geeft de bank een recht van hypotheek t.w.v. 200.000 euro. Je neemt een bankhypotheek met een hypothecaire inschrijving van, laten we zeggen, 250.000 euro. Als je dan samen een huis koopt, en de één heeft dus een RC t.w.v. 50.000 euro, kan bij de verkoop van het huis van 250.000 toch dat hele bedrag worden ingewonnen door de bank?quote:Op maandag 5 april 2010 14:34 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Wat bedoelde je precies?
[..]
Per deelonderwerp dus. Dat ga ik inderdaad ook doen, dat houdt het weer wat overzichtelijker. Ik ga morgen maar eens wat eerder richting uni (voor colleges), zodat ik misschien nog even een begin kan maken met het schrijven.
Nu eerst nog steeds mezelf aanzetten tot het schrijven van die opdracht vandaag. Gelukkig gaat het maar om een brief van 1200 woorden en een begeleidend stukje m.b.t. welke jurisprudentie en bronnen etc. zijn gebruikt![]()
Je zei toch net dat het huis ¤200.000 waard was? Je gebruikt een aantal termen door elkaar, waardoor ik je niet meer helemaal snapquote:Op maandag 5 april 2010 17:02 schreef Marloes het volgende:
[..]
Nouja, stel je koopt samen een huis en geeft de bank een recht van hypotheek t.w.v. 200.000 euro. Je neemt een bankhypotheek met een hypothecaire inschrijving van, laten we zeggen, 250.000 euro. Als je dan samen een huis koopt, en de één heeft dus een RC t.w.v. 50.000 euro, kan bij de verkoop van het huis van 250.000 toch dat hele bedrag worden ingewonnen door de bank?
Nouja, vaak nemen mensen een hogere inschrijving zodat ze later alsnog geld op kunnen nemen zonder daarvoor naar de notaris te moeten... Dat bedoelde ikquote:Op maandag 5 april 2010 17:13 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je zei toch net dat het huis ¤200.000 waard was? Je gebruikt een aantal termen door elkaar, waardoor ik je niet meer helemaal snap![]()
Je zegt dat je een hypothecair verzekerde lening neemt van ¤200.000 voor de aankoop van een huis, en erna neem je een hypothecaire verzekerde lening van ¤250.000?
In de juridische wereld is hypotheek het recht van hypotheek, vandaar misschien de verwarring.
Je moet het zo zien: Als je een lening neemt en die hypothecair verzekert voor ¤200.000, heb jij een schuld van ¤200.000 bij die bank waarvoor jouw huis kan worden uitgewonnen. Het recht van hypotheek is dus de zekerheid voor de bank. Als jij met de bank een "bankhypotheek" hebt, dan strekt het recht van hypotheek (de zekerheid) ter voldoening van alles wat de bank op jou te vorderen heeft en zal hebben. Dat betekent bijvoorbeeld dat als jij een RC schuld hebt van ¤50.000 en je betaalt niet, de bank jouw huis kan executeren teneinde zich te kunnen voldoen uit de opbrengst daarvan. Een "bankhypotheek" betekent dus niets meer dan dat de bank jouw huis als zekerheid heeft voor meerdere (potentiele) schulden die jij eventueel bij de bank hebt/zult krijgen.
Ja, in principe wel. Het enige nieuwe (en tevens in de literatuur redelijk besproken) aspect van de bankhypotheek is of het daadwerkelijk strekt tot alle andere schulden die de schuldenaar bij die bank zou hebben. Normaal gesproken (in de meeste gevallen) bezwaar je namelijk alleen iets met een hypotheek voor de aankoop van je huis, en bij een bankhypotheek ben je dus in principe bezig met toekomstige vorderingen te plaatsen onder een hypotheek.quote:Op maandag 5 april 2010 17:23 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Wat Maharbal zegt. Daar is een hypotheek toch ook juist voor bedoeld?
Een hypotheek hoeft trouwens niet eens ter zekerheid van een eigen schuld gevestigd te worden. Daarom is het zeer waarschijnlijk pech, uiteraard afhankelijk van de precieze overeenkomst met de bank.
Die hogere inschrijving is inderdaad om een volgende gang naar de notaris te voorkomen (althans, in die situatiequote:Op maandag 5 april 2010 17:27 schreef Marloes het volgende:
[..]
Nouja, vaak nemen mensen een hogere inschrijving zodat ze later alsnog geld op kunnen nemen zonder daarvoor naar de notaris te moeten... Dat bedoelde ik![]()
Maar ik snap wel wat je bedoelt. Laat ik er maar over ophouden anders wordt het te ingewikkeld
Goed voornemen. Ik zou morgen ook beginnen, maar ik moet morgen een opdracht afmaken omdat ik vandaag de hele dag heb lopen SOG-enquote:Op maandag 5 april 2010 19:45 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Voornemen: ik ga vanaf morgen een uur per dag iets aan m'n scriptie doen.
Hangt er vanaf... ik doe het liever in mijn eentje =)quote:Op maandag 5 april 2010 22:25 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Nog altijd beter dan een groep opdrachten.
Dit is een groepsopdracht met een groep opdrachtenquote:Op maandag 5 april 2010 22:25 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
En ik moet werken vandaagquote:Op dinsdag 6 april 2010 08:16 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Ugh inderdaad, vandaag moet het ervan komen anders gaat het niet lukken.
Good luckquote:Op dinsdag 6 april 2010 11:16 schreef dreamzk het volgende:
[..]
En ik moet werken vandaagvan nu tot 4 heb ik even vrij om te studeren maar ik was al wakker om 5uur sochtends en moet door tot 10uur savonds dus ik denk dat er na mn werk niet veel meer van komt. Lekker ingepland van mezelf.
Ik doe opdrachten ook liever alleen..quote:Op maandag 5 april 2010 22:28 schreef aardappel het volgende:
[..]
Hangt er vanaf... ik doe het liever in mijn eentje =)
Die samenvatting van IER die jij had geregeld is in ieder geval top!quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:17 schreef Florette het volgende:
[..]
Ik doe opdrachten ook liever alleen..
Lullz herkenbaarquote:Op dinsdag 6 april 2010 18:51 schreef Eva4Evah het volgende:
Foook, ik zit echt ff keihard in de stress (en dan ga ik fokken, ja kweet het). OMG ik moet nog zoveel doen. Moet alle jurisprudentie nog lezen, alle opdrachten die we hebben gedaan doorkijken, alle aantekeningen van hoorcolleges doornemen...
en ik heb de samenvatting ook nog niet eens geleerd![]()
help help help
was ik nou maar eerder begonnen
Nog altijd beter dan een groep opdrachten.quote:Op dinsdag 6 april 2010 23:07 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Vandaag de slechtste dag uit m'n studieloopbaan gehad. Groepsopdrachten.![]()
Ik begin morgen écht.
Vandaag een 8,8 teruggehad voor een groepsopdracht. Nog nooit meegemaaktquote:Op dinsdag 6 april 2010 23:07 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Vandaag de slechtste dag uit m'n studieloopbaan gehad. Groepsopdrachten.![]()
quote:Op dinsdag 6 april 2010 23:25 schreef aardappel het volgende:
[..]
En zo origineel ookquote:Op woensdag 7 april 2010 10:02 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Inderdaad, hele trieste grap van aardappel.
Nog altijd beter dan een groepsopdracht.quote:Op woensdag 7 april 2010 09:39 schreef Rucebo het volgende:
Ik 'moet' van mijzelf mijn bacheloressay afmaken deze week, maar ik heb totaal geen zin...
Hij was erg slecht jaquote:Op woensdag 7 april 2010 10:02 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Inderdaad, hele trieste grap van aardappel.
Eehhe, das vaak zo met bestuursrecht aan de RuG. Je gaat jezelf voor je kop slaan (of de docent) om de fouten die je hebt gemaakt (of de dingen die zij fout rekenen).quote:Op donderdag 8 april 2010 18:15 schreef aaipod het volgende:
Vandaag bestuursrecht terug gekregen.. Ik had een 6.. Het is gewoon een voldoende natuurlijk, maar eigenlijk baal ik wel heel erg. Ik had echt het gevoel dat ik alles wel wist dus ik snap het gewoon niet
Nja inzage de 22ste dus dan maar even goed kijken wat ik allemaal niet goed had dan
Zo da's knap! Ik vond BPR een moeilijk vak.quote:Op donderdag 8 april 2010 19:59 schreef Cortax het volgende:
Mijn tentamenweek keurig afgeslotenOp Sociaal Recht en Burgerlijk Procesrecht beide een 8, had ik vooral van die laatste niet verwacht
Is het niet fantastischquote:Op donderdag 8 april 2010 21:10 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik heb weer zo'n WTF topic in WGR.
Wat je ook zegt, er komt altijd weer iemand binnen die iets geniaals gegoogled heeft.
Link?quote:Op donderdag 8 april 2010 21:10 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik heb weer zo'n WTF topic in WGR.
Wat je ook zegt, er komt altijd weer iemand binnen die iets geniaals gegoogled heeft.
Hier moest ik echt even om lachen:quote:Op donderdag 8 april 2010 21:35 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Conciërge komt zomaar binnen
Ik word bijna nooit cynisch...
Ik sta weer versteld van de stelligheid waarmee mensen D zeggen en het dan in een 10 zinnen lange reactie onderbouwen waarin ze eigenlijk niets zeggen.quote:Op donderdag 8 april 2010 @ 18:02 schreef jbo het volgende:
[..]
Vraag aan mijn geliefde medeFOK!kers:
Vanaf wanneer is het vreten op je bord in een restaurant eigendom van jezelf?
A. Als de kok het bereidt
B. Als het op je bord ligt
C. Als je het hebt opgegeten
D. Na het afrekenen
En als je D. invult, mag de eigenaar dan nog met zijn 'eigendom' doen wat hij wil, voordat jij het hebt afgerekend?
Hahaha da's echt briljantquote:Op donderdag 8 april 2010 21:43 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Hier moest ik echt even om lachen:
Primair: Het gaat in art. 89 om het meervoud van sloot, en niet om het meervoud van slot. Het overschrijden van een sloot gebeurt bijvoorbeeld door middel van zwemmen.
Ik had er helemaal overheen gelezen, erg scherp van je
Grats! Ik heb een 10 binnengehaald, als ik blackboard mag gelovenquote:Op vrijdag 9 april 2010 09:30 schreef -Trinity- het volgende:
Ik heb een 9 voor belastingrecht.
Wow, wtf. Ik ook, vooral als ze het zo streng becijferen als verbintenissenrecht.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:42 schreef Orbis het volgende:
Grats! Ik heb een 10 binnengehaald, als ik blackboard mag geloven.
Maar ik ben een heel stuk benieuwder naar Goederenrecht, eigenlijk...
quote:
Wat halen jullie hoge punten zeg. Zijn de tentamens zo makkelijk of zijn jullie de beste van de klasquote:Op vrijdag 9 april 2010 11:42 schreef Orbis het volgende:
[..]
Grats! Ik heb een 10 binnengehaald, als ik blackboard mag geloven.
Maar ik ben een heel stuk benieuwder naar Goederenrecht, eigenlijk...
Ja, Castermans had wel gewaarschuwd maar dan nog steeds ga ik echt niet dat hele boek memorizen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 15:45 schreef Orbis het volgende:
Naar ik begreep werden bij verbintenissenrecht zelfs juiste antwoorden (deels) afgekeurd omdat niet de juiste term gebruikt werd. Ik hoop dan dat ze bij goederen wat aardiger zijn. Die vraag over de mening van Snijders zal al genoeg punten kosten.
Wat ik begreep wilden ze met dit tentamen iedereen uit het vak hebben omdat dit het laatste jaar is dat het aan 2ejaars wordt gegeven. Dus vrij simpele vragen een lage norm..quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:01 schreef Rucebo het volgende:
Wat halen jullie hoge punten zeg. Zijn de tentamens zo makkelijk of zijn jullie de beste van de klas?
Hoera voor het feit dat ik pas volgend jaar Moot Court heb, dan (mensen met een minor hebben een ander rooster). Eigenlijk zou ik goederenrecht en sociaal recht ook pas volgend jaar hebben, maar aangezien vrijwel iedereen die ik ken de vakken dit jaar heeft, pak ik ze nu ook maar mee.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:45 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ja, Castermans had wel gewaarschuwd maar dan nog steeds ga ik echt niet dat hele boek memorizen.
Op dit moment drijft Moot Court me al voldoende tot een meltdown met de schijnbaar totaal willekeurige becijfering van de in te leveren stukken.
En niet te vergeten mijn deskundige begeleidingquote:Op vrijdag 9 april 2010 16:45 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Wat ik begreep wilden ze met dit tentamen iedereen uit het vak hebben omdat dit het laatste jaar is dat het aan 2ejaars wordt gegeven. Dus vrij simpele vragen een lage norm..
Ik haal over 't algemeen ook vrij hoge cijfers. Lever ik een argumentenlijstje in bij Moot Court krijg ik een magere zes met de begeleidende zin: "Nou, er is nog geen man over boord hè?"quote:Op vrijdag 9 april 2010 20:09 schreef Maharbal het volgende:
En niet te vergeten mijn deskundige begeleiding![]()
Ik had zelf een 6 voor Internationaal en Europees belastingrecht. Redelijk teleurgesteld, want ik had wel beter verwacht. Maar de resultaten liegen er ook niet om...52 mensen meegedaan, ~35 geslaagd waarvan 5x 7 en 1x 8 ..de rest 6en. 80% een zes, dat zie ik steeds meer bij fiscale vakken.
Knap lastig vak. Wat me opvalt is dat het bij fiscale vakken ("gevorderde") lastiger is om hogere cijfers te halen. Met notarieel zat ik meer richting de 8en, en bij fiscaal bungel ik veel meer tussen 6 en 7.
Dit was dus een klaagzang en tegelijkertijd stak ik mezelf een hart onder de riem
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |