Hoe worden mannen in die vorm dan genoemd?quote:Matras - Vrouwelijke militair van lichte zedenp
Mannen!quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:11 schreef Maitje het volgende:
Jeuj
[..]
Hoe worden mannen in die vorm dan genoemd?![]()
Inderdaad een foutje die er ingesloten is, het is aangepast, het is trouwens dan TLNT en ELNTquote:Op donderdag 1 april 2010 01:17 schreef Lightning_NL het volgende:
De afkortingen voor luitenanten zijn gewoon TLT en ELT, niet LT2 of LT1. In de VS is het 2LT en 1LT.
Volgens mij is het alleen TLNT/ELNT op je salarisstrookje. Overal anders is het gewoon TLT en ELT.quote:Op donderdag 1 april 2010 15:10 schreef Esses het volgende:
[..]
Inderdaad een foutje die er ingesloten is, het is aangepast, het is trouwens dan TLNT en ELNT
Tlnt en Elntquote:Op donderdag 1 april 2010 01:17 schreef Lightning_NL het volgende:
De afkortingen voor luitenanten zijn gewoon TLT en ELT, niet LT2 of LT1. In de VS is het 2LT en 1LT.
Hmmm... Ik zie nu net inderdaad dat dit zo is sinds de nieuwe huisstijl er is dat het Tlnt en Elnt is. In Peoplesoft echter is het nog steeds TLT/ELT. Mja. Lekker boeiend.quote:
Ook in peoplesoft is het zo, net zoals outlook en de manager rapportages. ELT en TLT is oud inderdaad, je kan er nog wel mee zoeken op vacatures in de vacaturebank.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:03 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Hmmm... Ik zie nu net inderdaad dat dit zo is sinds de nieuwe huisstijl er is dat het Tlnt en Elnt is. In Peoplesoft echter is het nog steeds TLT/ELT. Mja. Lekker boeiend.
Officieel TLNT en ELNT.quote:Op donderdag 1 april 2010 01:17 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik heb er vandaag nog naar gekeken hoor, er staat nog geen TLNT of ELNT.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:13 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Ook in peoplesoft is het zo, net zoals outlook en de manager rapportages. ELT en TLT is oud inderdaad, je kan er nog wel mee zoeken op vacatures in de vacaturebank.
heh ik zat te wachten op jouw definitie van "pax"quote:Op donderdag 1 april 2010 19:42 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik heb er vandaag nog naar gekeken hoor, er staat nog geen TLNT of ELNT.
Don't get me started.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:43 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
heh ik zat te wachten op jouw definitie van "pax"
Het gaat hier om normaal gebruikte en recente dingen, niet om woorden uit de jaren 80 welke hedendaags niet meer in de mode zijn.quote:Op donderdag 1 april 2010 16:45 schreef Jimmie het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Militair_jargon
ja of aardbeien volgens Mariniers termenquote:
IWAB ?quote:Op donderdag 1 april 2010 21:07 schreef ErwinRommel het volgende:
Voor velen die DEF bezoeken deze: IWAB!!!!!
Ik Weet Alles Beter...quote:Op donderdag 1 april 2010 21:15 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
IWAB ?
Waarom ken ik deze niet??
Die afkorting zegt mij niks.quote:
IWAB=Betweter, je kent die figuren wel. Altijd alles beter weten, die worden bij ons standaard IWAB genoemd.quote:Op donderdag 1 april 2010 21:30 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Die afkorting zegt mij niks.
Annie - Reanimatiepop (?)
Ik ken die figuren wel alleen de afkorting nietquote:Op donderdag 1 april 2010 21:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
IWAB=Betweter, je kent die figuren wel. Altijd alles beter weten, die worden bij ons standaard IWAB genoemd.
(Ik Weet Alles Beter)
Deze werd bij LMB al in 1992 gebruikt voor bijdehandte gastjes die dachten het wel beter te weten dan het kader.quote:Op donderdag 1 april 2010 21:55 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ik ken die figuren wel alleen de afkorting niet.
jah ga ik asap toevoegen (net als de rest overigens, heb het nog in concept) maar SM is een meergebruikte term buiten officieel schrijven om (CSM/SMOD enz).quote:
Dat is vloottaal.quote:Op zaterdag 3 april 2010 21:21 schreef demspec het volgende:
Sergeant Majoor is bij ons gewoon SMJR
Tja jij bent dan ook een visstick en Demspec een vlootbaal.quote:Op zondag 4 april 2010 16:33 schreef Rave_NL het volgende:
Ik ken ook Sergeant-Majoor niet anders dan SMJR...
quote:Op zondag 4 april 2010 16:44 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Tja jij bent dan ook een visstick en Demspec een vlootbaal.
Bij de KL in 2009 niet.quote:Op zondag 4 april 2010 16:58 schreef ErwinRommel het volgende:
Btw spreek men ook nog wel eens over "groot-majoor" ?
Bij de KLu in 1991 sprak men daar wel eens over.
Groot-majoor is de onofficiële titel van een majoor om het verschil te laten merken met een Sergeant-Majoor. Je spreekt ze allebei aan met majoor dus vandaar.quote:Op zondag 4 april 2010 16:58 schreef ErwinRommel het volgende:
Btw spreek men ook nog wel eens over "groot-majoor" ?
Bij de KLu in 1991 sprak men daar wel eens over.
Was vroeger bij de KL ook. Is geloof ik begin jaren 90 uit de mode geraakt.quote:Op zondag 4 april 2010 17:02 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Groot-majoor is de onofficiële titel van een majoor om het verschil te laten merken met een Sergeant-Majoor. Je spreekt ze allebei aan met majoor dus vandaar.
Jargon is ook veel leukerquote:Op zondag 4 april 2010 17:00 schreef Rave_NL het volgende:
Kijkend naar die lijst (en die wiki-link) ben ik overigens wel blij dat ik bij een onderdeel zit waar ze jargon boven afkortingen verkiezen...
Op het moment dat je dingen als een "handige tip" gaat afkorten...
Als ik hier zou moeten beginnen ben ik vanacht nog bezigquote:
Bakkies, mack, pendek, blikkie, aantikken, Stanley...quote:Op zondag 4 april 2010 17:24 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Als ik hier zou moeten beginnen ben ik vanacht nog bezig
een bakkie krijgen, houten kaak hebben, taaiaap, burgerblik, etc...
barang, gents, mondje klamboe, blackops moeilijk moeilijk, trap een stro in je kanaal.quote:Op zondag 4 april 2010 17:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bakkies, mack, pendek, blikkie, aantikken, Stanley...
Ja plat met je kadaver, Je tronie verrekken, romeo delta, zo niet dan toch, dikke lul 3 bier.quote:Op zondag 4 april 2010 17:32 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
barang, gents, mondje klamboe, blackops moeilijk moeilijk, trap een stro in je kanaal.
Kadaver/lichaam/nek/ongedierte/rat enz.quote:Op zondag 4 april 2010 17:57 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja plat met je kadaver, Je tronie verrekken, romeo delta, zo niet dan toch, dikke lul 3 bier.
aasgieren, kutziel, het dek, je wijf bedanken, luppen, strietsen, rupsen, klus, klont, snurkzak, plakka's, pieuwewiet!, zelf dikke, novice, baasje, strandkast, bult.quote:Op zondag 4 april 2010 17:53 schreef AchJa het volgende:
Die ouwe, model, vet, zuurtje tikken, afhangen, vette lappen, rukbunker, wrat.
Waren alle MinDef's maar oud-militairen.quote:Op zondag 4 april 2010 18:28 schreef Sloggi het volgende:
Van de week zei jullie (demissionaire) minister dat hij nogal wat militaire afkortingen die in een NAVO-brief stonden niet begreep. Is dat nou normaal voor een minister van Defensie? Zo iemand weet zijn weg toch wel te vinden in het militaire jargon?
Daar hoef je toch geen oud-militair voor te zijn? Lijkt me een kwestie van interesse en verdieping. Leuk zeg, de minister van Defensie krijgt een beleidsstuk te zien en hij begrijpt de helft van de termen niet.quote:Op zondag 4 april 2010 18:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waren alle MinDef's maar oud-militairen.
Je moet wel in je achterhoofd houden dat Minister van Middelkoop onder zijn dienstplicht uit is gekomen.quote:Op zondag 4 april 2010 18:28 schreef Sloggi het volgende:
Van de week zei jullie (demissionaire) minister dat hij nogal wat militaire afkortingen die in een NAVO-brief stonden niet begreep. Is dat nou normaal voor een minister van Defensie? Zo iemand weet zijn weg toch wel te vinden in het militaire jargon?
Hevrijwel alle MInDef's onttrokken zich van de dienstplicht.quote:Op zondag 4 april 2010 18:34 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Je moet wel in je achterhoofd houden dat Minister van Middelkoop onder zijn dienstplicht uit is gekomen.
Staatssecretaris De Vries was daarintegen wel BBT'er (beroeps bepaalde tijd) maar dan als voorlichter.
Die De Vries mag ik wel btw. beter was nog die ouwe: Van der Knaap.quote:Op zondag 4 april 2010 18:34 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Je moet wel in je achterhoofd houden dat Minister van Middelkoop onder zijn dienstplicht uit is gekomen.
Staatssecretaris De Vries was daarintegen wel BBT'er (beroeps bepaalde tijd) maar dan als voorlichter.
Rupskut, zieltje, conifeer, pleun, pompstok, vreetstenen, officieren puzzel, treknek, weekdier, dipli, dienstfiets, nato matras, pik in het zand.quote:Op zondag 4 april 2010 18:20 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
aasgieren, kutziel, het dek, je wijf bedanken, luppen, strietsen, rupsen, klus, klont, snurkzak, plakka's, pieuwewiet!, zelf dikke, novice, baasje, strandkast, bult.
Henk Kamp, 1 van de beteren.quote:Op zondag 4 april 2010 18:41 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Die De Vries mag ik wel btw. beter was nog die ouwe: Van der Knaap.
dipli is van voor mijn tijdquote:Op zondag 4 april 2010 18:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Rupskut, zieltje, conifeer, pleun, pompstok, vreetstenen, officieren puzzel, treknek, weekdier, dipli, dienstfiets, nato matras, pik in het zand.
Werk wel veelvuldig met e vloot samen, maar heb toch echt zo'n rode vlek achter m'n anker zitten.quote:Op zondag 4 april 2010 16:44 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Tja jij bent dan ook een visstick en Demspec een vlootbaal.
ik ben te druk met de Antilliaanse voorligsteunquote:Op zondag 4 april 2010 21:30 schreef Esses het volgende:
Mensen, nu nog de betekenissen achter alle termen, anders kan ik ze echt niet gaan toevoegen!
quote:Op zondag 4 april 2010 21:51 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
ik ben te druk met de Antilliaanse voorligsteun
quote:Op zondag 4 april 2010 21:51 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
ik ben te druk met de Antilliaanse voorligsteun
heel veel eenheden begrijpen van elkaar het jargon nog geeneensquote:Op zondag 4 april 2010 18:32 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar hoef je toch geen oud-militair voor te zijn? Lijkt me een kwestie van interesse en verdieping. Leuk zeg, de minister van Defensie krijgt een beleidsstuk te zien en hij begrijpt de helft van de termen niet.
quote:Op zondag 4 april 2010 21:30 schreef Esses het volgende:
Mensen, nu nog de betekenissen achter alle termen, anders kan ik ze echt niet gaan toevoegen!
Gevechtscursus KCT:quote:Op woensdag 7 april 2010 20:32 schreef ErwinRommel het volgende:
Dekken!!!!!!! = Voorligsteun
Lol. Dan ben je wel echt lompquote:Op woensdag 7 april 2010 20:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gevechtscursus KCT:
"Dekken, opstaan, dekken, opstaan, dekken, opstaan etc."
Todat er een vent bleef staan en zei... "Neem nou eens een beslissing man!"
Was ff leuk, maar het betekende een aanzienlijk aantal kilometers meer
Ik heb nog wel een grappige, ook tijdens de gevechtscursus.quote:
quote:Op woensdag 7 april 2010 21:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een grappige, ook tijdens de gevechtscursus.
Vent loopt een beetje te voetballen met zo'n grindsteentje uit het pad van het tentenkamp, je kent die paden wsl wel, die moesten in de breedte geharkt worden want dan konden de mieren oversteken...![]()
Enfin, sgt instructeur KCT vond daar wat van: " Zo, u is voetballer cursist? Hier heb je een bal en ik wil hem dan en dan terug!!!" Kortom, betrokkene kreeg een halve zwerfkei in zijn handen geduwd...
Betrokkene was die bakkei natuurlijk vrij snel zat en pleurde dat ding het zij terrein in... Maar ja, daar gebeurt niets ongezien en zoveel kilometer later staat die sgt daar: "Cursist!!!! Waar is mijn bal!!!!"
Cursist niet te beroerd en tovert een miniscuul kiezelsteentje te voorschijn... met de opmerking: "Sorry sgt hij is lek"
Toen konden we het hele circus oprapen natuurlijk, sgt KCT wsl ook, maar die liet het niet echt merken.
Prachtigquote:Op woensdag 7 april 2010 21:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een grappige, ook tijdens de gevechtscursus.
Vent loopt een beetje te voetballen met zo'n grindsteentje uit het pad van het tentenkamp, je kent die paden wsl wel, die moesten in de breedte geharkt worden want dan konden de mieren oversteken...![]()
Enfin, sgt instructeur KCT vond daar wat van: " Zo, u is voetballer cursist? Hier heb je een bal en ik wil hem dan en dan terug!!!" Kortom, betrokkene kreeg een halve zwerfkei in zijn handen geduwd...
Betrokkene was die bakkei natuurlijk vrij snel zat en pleurde dat ding het zij terrein in... Maar ja, daar gebeurt niets ongezien en zoveel kilometer later staat die sgt daar: "Cursist!!!! Waar is mijn bal!!!!"
Cursist niet te beroerd en tovert een miniscuul kiezelsteentje te voorschijn... met de opmerking: "Sorry sgt hij is lek"
Toen konden we het hele circus oprapen natuurlijk, sgt KCT wsl ook, maar die liet het niet echt merken.
quote:Op dinsdag 6 april 2010 21:15 schreef AchJa het volgende:
...
mondje klamboe: ? Mond houden/dicht
blackops moeilijk moeilijk: ?
...
je wijf bedanken: Dumpen?
...
plakka's:? Centjes/Geld
...
Er zitten een paar vraagtekens tussen, die moet je ff achterhalen bij Rave_NL.
Hobbelen; Zometeen na appel weer lekker een stukje hobbelen--> hardlopenquote:Op donderdag 1 april 2010 20:25 schreef Esses het volgende:
Scheuren ge-add. Hobbelen, Lightning, jij bekend mee?
Bedoel je dit?quote:Op maandag 10 januari 2011 12:30 schreef Thaboel het volgende:
Met geweld neuk je een ezel. Alleen ff de betekenis kwijt
En de Afghaanse versie...quote:Op maandag 10 januari 2011 17:38 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Bedoel je dit?
http://www.dailymotion.co(...)key-and-night-vision
Betekenis: Met geweld (of domme kracht) krijg je alles voor elkaar (maar we zoeken de subtiele manier).quote:Op maandag 10 januari 2011 12:30 schreef Thaboel het volgende:
Met geweld neuk je een ezel. Alleen ff de betekenis kwijt
Met geweld neuk je een ezel, met beleid twee.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:21 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Betekenis: Met geweld (of domme kracht) krijg je alles voor elkaar (maar we zoeken de subtiele manier).
Simpel voorbeeld: met een atoombom kun je prima een auto laten stoppen, maar een Hellfire raakt waarschijnlijk niet een paar duizend omstanders en doet toch hetzelfde karwei.
Dat je je mond moet houden.quote:
Je maten verraden. Aka een buddylupper.quote:luppen: In de maling nemen
Ergens onderuit komen zonder dat iemand er last van heeft/het niet opvalt. Heeft iemand er wel last van/valt het wel op, dan wordt dat ook luppen genoemd.quote:rupsen: Slapen in de slaapzak
Slapen in je slaapzak is dan weer "snurken in je snurkzak"quote:
Idd, mondje dicht.quote:
Luppen is bij ons iemand in de maling nemen danwel je bent gepaald.quote:Je maten verraden. Aka een buddylupper.
Rupsen is bij ons slapen in de slaapzak.quote:Ergens onderuit komen zonder dat iemand er last van heeft/het niet opvalt. Heeft iemand er wel last van/valt het wel op, dan wordt dat ook luppen genoemd.
Zie bovenstaande.quote:Slapen in je slaapzak is dan weer "snurken in je snurkzak"
Voor meerdere uitleg vatbaar. De gehele zin doet dan alles.quote:En iemand in de maling nemen is "iemand in de taai trappen", ook te vervoegen naar "ik ben in de taai getrapt door Sjakie".
quote:Op maandag 10 oktober 2011 09:31 schreef EllaN het volgende:
[..].
Weet jij misschien wat een mentex inhoudt? Ik ben nog steeds benieuwd.
quote:
Zoals Achja al heeft aangegeven....quote:Op maandag 17 januari 2011 16:00 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat je je mond moet houden.
[..]
Je maten verraden. Aka een buddylupper.
[..]
Ergens onderuit komen zonder dat iemand er last van heeft/het niet opvalt. Heeft iemand er wel last van/valt het wel op, dan wordt dat ook luppen genoemd.
[..]
Slapen in je slaapzak is dan weer "snurken in je snurkzak"
En iemand in de maling nemen is "iemand in de taai trappen", ook te vervoegen naar "ik ben in de taai getrapt door Sjakie".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |