Wat mij opvalt dat ze mogelijk wel wijzen op de correlatie met het feit dat mensen hun huis niet verkocht krijgen. Waarom zetten ze deze niet te huur als ze naar b.v. Spanje emigreren, daar zijn de prijzen van de huizen toch ook enorm onderuit gegaan, dus lekker goedkoop kopen en/of huren?quote:Op maandag 29 maart 2010 20:11 schreef capricia het volgende:
Dat is wel een sterke daling. En het blijkt dat er al jaren achtereen minder ge-emigreerd wordt...valt me mee...
Spanje is in elk geval stukken goedkoper nu, dat scheelt wel 50% met 2007quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:19 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat mij opvalt dat ze mogelijk wel wijzen op de correlatie met het feit dat mensen hun huis niet verkocht krijgen. Waarom zetten ze deze niet te huur als ze naar b.v. Spanje emigreren, daar zijn de prijzen van de huizen toch ook enorm onderuit gegaan, dus lekker goedkoop kopen en/of huren?
Spanje en Portugal, dat komt ook nooit meer goed daar, daar is zo vreslijk veel neergeplempdquote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Spanje is in elk geval stukken goedkoper nu, dat scheelt wel 50% met 2007
Er valt nog veel te halen op het gebied van herstructurering, vooral in Portugal. De centra's zijn prachtig, maar ietwat vervallen, daar liggen uiteraard de kansen!quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:45 schreef hero13 het volgende:
[..]
Spanje en Portugal, dat komt ook nooit meer goed daar, daar is zo vreslijk veel neergeplempd
De eerste stap gaat dus gewoon gebeuren in de komende kabinetsperiode. En volgende stappen volgen daarna.quote:'Beperken hypotheekaftrek voor 60% geen taboe'
Ruim zes op de tien Nederlanders vinden een beperking van de hypotheekrenteaftrek aanvaardbaar.
Ook VVD, CDA, PVV
Ook kiezers van de VVD, het CDA en de PVV zijn er in meerderheid voor dat niet alle betaalde hypotheekrente op het eigen huis aftrekbaar blijft van de inkomstenbelasting.
Discussie losgebarsten
Dat blijkt uit een enquête die TNS Nipo op 24 en 25 maart in opdracht van de Volkskrant heeft gehouden. De discussie over de hypotheekrenteaftrek was toen al losgebarsten. D66 en GroenLinks hadden een beperking van de fiscale aftrekpost al in hun verkiezingsprogramma's opgenomen.
'Opzienbarend'
Onderzoeker Tim de Beer noemt het resultaat ''opzienbarend''. Ruim tien jaar geleden vond een meerderheid van de kiezers dat niet aan de onbeperkte hypotheekrenteaftrek zou mogen worden gemorreld.
RTLZ
Tja.... en over een paar jaar roepen: 'onbetrouwbare overheid' of 'wir haben es nicht gewusst' gaat dan ook niet meer op. Ik ben blij dat het leeft onder de mensenquote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:36 schreef SeLang het volgende:
Iedereen die nu niet minimaal 30% korting bedingt op de huidige prijzen is echt niet wijs.
De pond is vooral 30% gedaaldquote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:45 schreef hero13 het volgende:
[..]
Spanje en Portugal, dat komt ook nooit meer goed daar, daar is zo vreslijk veel neergeplempd
Verschillende mensen in mijn omgeving die hun huis net verkocht hebben, deden dat zeer snel en ook nog bóven de vraagprijs...quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
De eerste stap gaat dus gewoon gebeuren in de komende kabinetsperiode. En volgende stappen volgen daarna.
Iedereen die nu niet minimaal 30% korting bedingt op de huidige prijzen is echt niet wijs.
Dat was een correctie tot de oude niveaus. Het ergste moet nog komen, volgens de Spanjaarden.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Spanje is in elk geval stukken goedkoper nu, dat scheelt wel 50% met 2007
Kan dat niet aan de vraagprijs i.c.m. de woning gelegen hebben?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:37 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Verschillende mensen in mijn omgeving die hun huis net verkocht hebben, deden dat zeer snel en ook nog bóven de vraagprijs...
Blijkbaar is er geen noodzaak om de prijs aan te passen, of worden de huizen gewoon verkocht, dat zou ook kunnenquote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:43 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Kan dat niet aan de vraagprijs i.c.m. de woning gelegen hebben?
In mijn buurt leeft men nog in 2007, qua vraagprijs dan.
Nee hoor. Ook hier staan ze jaren te koop.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 19:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Blijkbaar is er geen noodzaak om de prijs aan te passen, of worden de huizen gewoon verkocht, dat zou ook kunnen
Moelijk te geloven. Meer kan ik er niet van zeggen.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:37 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Verschillende mensen in mijn omgeving die hun huis net verkocht hebben, deden dat zeer snel en ook nog bóven de vraagprijs...
En ga je nu ontopic reageren of blijf je met nietzeggende reacties komen die nergens op slaan?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 20:07 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Nee hoor. Ook hier staan ze jaren te koop.
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En ga je nu ontopic reageren of blijf je met nietzeggende reacties komen die nergens op slaan?
Onderbouwing = verkoper maakt de vraagprijs dus die kan nooit te hoog zijnquote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:39 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
![]()
Oh, en ik mis je onderbouwing DAM.
Verkoper past vraagprijs aan. Huis wordt niet verkocht.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Onderbouwing = verkoper maakt de vraagprijs dus die kan nooit te hoog zijn
Moelijk he, logisch nadenken
Het enige wat ik doe met andermans vraagprijs, is er flink lager onder bieden.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Die logica gaat wel op, of jij moet de vraagprijzen voor andere mensen maken dan wel
Blijkbaar is de noodzaak niet om de vraagprijs te laten zakken omdat jij denkt dat ze minder waard zijn. Of denk je van wel?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:13 schreef inXs het volgende:
Naja nog steeds zie ik hier rijwoningen, met een opp van 100m2 en een tuin van 7m diep voor ruim 3 ton te koop staan.... Dan wil je toch ook gewoon niet dat je je huis verkoopt? Bij dit soort prijzen is het terecht als ze 20% dalen... Vooral omdat ik weet dat sommige bij oplevering (3jaar geleden nota bene) 2.3 ton gekost hebben.....
Ik denk als je woning al een jaar te koop staat en je met een 2e koophuis zit dat de noodzaak er wel is, maar dat er blijkbaar nog een soort verwachting heerst, cq. arrogantie misschien? Dat ze exorbitante winsten gaan maken.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Blijkbaar is de noodzaak niet om de vraagprijs te laten zakken omdat jij denkt dat ze minder waard zijn. Of denk je van wel?
Maar ze moeten dus de vraagprijs aanpassen omdat jij vind dat huiseigenaren die hun vraagprijs niet verlagen arrogant zijn?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:27 schreef inXs het volgende:
[..]
Ik denk als je woning al een jaar te koop staat en je met een 2e koophuis zit dat de noodzaak er wel is, maar dat er blijkbaar nog een soort verwachting heerst, cq. arrogantie misschien? Dat ze exorbitante winsten gaan maken.
Ik vind nietsquote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Maar ze moeten dus de vraagprijs aanpassen omdat jij vind dat huiseigenaren die hun vraagprijs niet verlagen arrogant zijn?
In mijn straat staat ook een huis leeg v.p. was eerst 199k is nu verlaagd naar 189k (-5%). Blijft denk ik nog wel even leegstaan. Een straat verderop staan veel mooiere huizen + garage te koop voor 199k en die verkopen ook niet.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:09 schreef inXs het volgende:
[..]
Ik vind nietsHet zijn juist die personen die aan het zeuren zijn dat ze zoveel per maand kwijt zijn aan 2 huizen en ze hun toko slecht kwijtraken...
Waarom nemen die mensen jou niet aan als adviseur?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In mijn straat staat ook een huis leeg v.p. was eerst 199k is nu verlaagd naar 189k (-5%). Blijft denk ik nog wel even leegstaan. Een straat verderop staan veel mooiere huizen + garage te koop voor 199k en die verkopen ook niet.
Dat kost ze teveel geldquote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waarom nemen die mensen jou niet aan als adviseur?
Je weet het immers zo goed
Kwaliteit kost geldquote:
Nou... eigenlijk kost het leeglopen van de zeepbel geld. De SER zou daar blij van moeten worden toch?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Kwaliteit kost geld
Als ik de SER was zou ik jou ook toevoegen
Als jij het zegt is dat zoquote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nou... eigenlijk kost het leeglopen van de zeepbel geld. De SER zou daar blij van moeten worden toch?
Zeker zolang de corporaties doorgaan met het verpatsen van ex-huurflatsquote:Op woensdag 31 maart 2010 07:53 schreef Vincentkemper het volgende:
De prijzen zullen blijven dalen de komende jaren, dat lijkt mij wel duidelijk.
Meteen gedaan!quote:
Starterswoningen in Utrecht. Dat is nog steeds absoluut geen probleemmarkt, met prijzen die tot 40% hoger zijn dan drie jaar geleden.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 20:09 schreef Emu het volgende:
[..]
Moelijk te geloven. Meer kan ik er niet van zeggen.
Check.quote:
Ik ook.quote:
Werkelijk? Ik kan het me amper voorstellen. Het huidige systeem is simpel van opzet en daarmee uitvoerbaar voor de overheid. Zodra je complexe variabelen gaat invoeren in het systeem word het een grote chaos en leg je de basis voor nog meer bureaucratie (lees: ambtenaren). Daarom is de afschaf van de HRA juist een goed idee, hervorm de hele fiscalisering van de huizenmarkt. Scheelt een hele hoop ambtenaren en dus kosten.quote:Op woensdag 31 maart 2010 12:14 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik ook.
Ik ben benieuwd wat de uitkomsten gaan zijn. Bij de ANWB enquête blijkt een meerderheid het, onder voorwaarden, eens te zijn met de invoering van de kilometerheffing.
Die 1kamer appartementen worden op dit moment bijna niet verkocht hoor. De 2 en 3 kamerappartementen rondom het centrum wel, tot voor kort tenminste door die starterssubsidie etc.quote:Op woensdag 31 maart 2010 12:08 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Starterswoningen in Utrecht. Dat is nog steeds absoluut geen probleemmarkt, met prijzen die tot 40% hoger zijn dan drie jaar geleden.
30 m2 van 90.000 naar 130.000 bijvoorbeeld
of 60m2 van 135.000 naar 170.000.
dwazen...
Er staan van beiden voorbeelden op Funda trouwens.
Eén van de 1-kamer appartementen is zelfs 144.500. Dat is écht gestoord, 60% hoger dan de aankoopprijs@
Goed punt, wie weet geldt bij echte HRA-afschaffing hetzelfde voor de goedkoopste woningen. De druk daarop vanuit de wat hogere inkomens zou de prijsdaling door de HRA-stop weleens kunnen overtreffen. Zullen de starters blij mee zijn.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:03 schreef SeLang het volgende:
[..] maar een beperking alleen boven een bepaalde grens (wat de meeste politici willen) heeft juist een averechts effect omdat hogere inkomens dan goedkopere huizen willen en dus de prijs van goedkope huizen opdrijven.
Nee, bij een totale afschaffing schuift alles naar beneden. Maar als je alleen de bovenkant van de markt gaat beperken krijg je dat het hoge segment omlaag schuift (want onbetaalbaar) en het lage segment schuift omhoog (want mensen die eerst in de markt waren voor een duurder huis -dat nu onfinancierbaar is geworden- gaan meebieden op het lage segment). Dus je krijgt een compressie van de markt waarbij het lage segment duurder wordt en het hoge segment goedkoper (maar minder goed financierbaar).quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:39 schreef dvr het volgende:
[..]
Goed punt, wie weet geldt bij echte HRA-afschaffing hetzelfde voor de goedkoopste woningen. De druk daarop vanuit de wat hogere inkomens zou de prijsdaling door de HRA-stop weleens kunnen overtreffen. Zullen de starters blij mee zijn.
Minder dan 3000 euro per meter, inderdaad echt gestoordquote:Op woensdag 31 maart 2010 12:08 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Starterswoningen in Utrecht. Dat is nog steeds absoluut geen probleemmarkt, met prijzen die tot 40% hoger zijn dan drie jaar geleden.
30 m2 van 90.000 naar 130.000 bijvoorbeeld
of 60m2 van 135.000 naar 170.000.
dwazen...
Er staan van beiden voorbeelden op Funda trouwens.
Eén van de 1-kamer appartementen is zelfs 144.500. Dat is écht gestoord, 60% hoger dan de aankoopprijs@
De oplossing is heel erg simpel: bijbouwen voor degene die een nieuwbouwwoning nodig hebben.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:39 schreef dvr het volgende:
Goed punt, wie weet geldt bij echte HRA-afschaffing hetzelfde voor de goedkoopste woningen. De druk daarop vanuit de wat hogere inkomens zou de prijsdaling door de HRA-stop weleens kunnen overtreffen. Zullen de starters blij mee zijn.
Mijn buurman is metselaar en vertelde mij dat ze van de uitvoerder de opdracht hebben gekregen om potentiele kopers die de bouwplaats bezoeken, een baksteen naar hun hoofd te werpen. Ik begreep daar dus helemaal niets vanquote:Op woensdag 31 maart 2010 15:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Minder dan 3000 euro per meter, inderdaad echt gestoord
90.000 aankoop (3.000 euro/m2) gestoord?quote:Op woensdag 31 maart 2010 15:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Minder dan 3000 euro per meter, inderdaad echt gestoord
Waarom is een vraagprijs gestoord?quote:Op woensdag 31 maart 2010 15:44 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
90.000 aankoop (3.000 euro/m2) gestoord?
Eerder die 144.500 verkoop (4.817 euro/m2)!
Een vraagprijs is niet gestoord, leven met de illusie dat het een reële prijs is daarentegenquote:Op woensdag 31 maart 2010 15:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom is een vraagprijs gestoord?
Dat geloof je toch niet zelf he? Dat die hogere inkomens hun wooneisen laten bepalen door de HRA. Ik weet wel zeker dat veel mensen in de hogere inkomensklassen hun financiering afstemmen op de 'voordelen' die te halen zijn uit de HRA, maar dat ze daarmee ook hun wooneisen bijstellen lijkt me uitermate onwaarschijnlijk.quote:Op woensdag 31 maart 2010 15:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, bij een totale afschaffing schuift alles naar beneden. Maar als je alleen de bovenkant van de markt gaat beperken krijg je dat het hoge segment omlaag schuift (want onbetaalbaar) en het lage segment schuift omhoog (want mensen die eerst in de markt waren voor een duurder huis -dat nu onfinancierbaar is geworden- gaan meebieden op het lage segment). Dus je krijgt een compressie van de markt waarbij het lage segment duurder wordt en het hoge segment goedkoper (maar minder goed financierbaar).
Welke situatie is uit de hand gelopen?quote:Op woensdag 31 maart 2010 15:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een vraagprijs is niet gestoord, leven met de illusie dat het een reële prijs is daarentegen![]()
Het is overigens de schuld van de huizenkopers dat de situatie zo uit de hand is gelopen, dus dat zij vervolgens dit soort bedragen vragen verbaasd mij helemaal niets
Mee eens, maar er zijn genoeg mensen die hun wooneisen wel aangepast hebben op de HRA.quote:Op woensdag 31 maart 2010 15:54 schreef HiZ het volgende:
Dat geloof je toch niet zelf he? Dat die hogere inkomens hun wooneisen laten bepalen door de HRA. Ik weet wel zeker dat veel mensen in de hogere inkomensklassen hun financiering afstemmen op de 'voordelen' die te halen zijn uit de HRA, maar dat ze daarmee ook hun wooneisen bijstellen lijkt me uitermate onwaarschijnlijk.
Degene die niet goed vastgehouden werdquote:Op woensdag 31 maart 2010 15:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Welke situatie is uit de hand gelopen?
Leer Nederlandsquote:Op woensdag 31 maart 2010 16:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Degene die niet goed vastgehouden werd
Exact. Probleem is dat de politiek helemaal niet bezig is met het gezond maken van de huizenmarkt. Men is zieltjes aan het winnen bij mensen die zonder HRA hun hypotheek niet meer kunnen betalen, maar men is vooral ook bezig met de belangen van andere belanghebbenden, zoals banken ed.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:03 schreef SeLang het volgende:
Een totale afschaffing zal huizen over de hele linie doen dalen, maar een beperking alleen boven een bepaalde grens (wat de meeste politici willen) heeft juist een averechts effect omdat hogere inkomens dan goedkopere huizen willen en dus de prijs van goedkope huizen opdrijven.
Als de vastgoedjongens op het lokale VVD congres beginnen te klagen dat ze geen centjes meer verdienen en de BD steeds meer geld misloopt dan is het snel gebeurt.quote:Op woensdag 31 maart 2010 21:43 schreef Jane het volgende:
Maar de HRA gaat er hoe dan ook aan, daar ben ik van overtuigd. Vraag is alleen of men op korte termijn echt iets durft te doen.
Onder welke steen leef jij?quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De huizenmarkt is súper gezond
Mee eens, genoeg vet op de botten. Daarom komt de markt gezond slank uit de crisisquote:Op woensdag 31 maart 2010 22:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De huizenmarkt is súper gezond
Geen idee, misschien kunnen we beter zoeken naar de pyramide die boven op de steen staatquote:Op woensdag 31 maart 2010 22:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Onder welke steen leef jij?
spuit 11 geeft gasquote:Op woensdag 31 maart 2010 22:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Onder welke steen leef jij?
Que? Je leeft niet onder een steen? Maar ik neem aan dat je ook niet in zoiets woont?quote:
quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geen idee, misschien kunnen we beter zoeken naar de pyramide die boven op de steen staat
quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:27 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Que? Je leeft niet onder een steen? Maar ik neem aan dat je ook niet in zoiets woont?
[ afbeelding ]
spuit 11 geeft nog steeds gasquote:Op woensdag 31 maart 2010 22:27 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]W
Que? Je leeft niet onder een steen? Maar ik neem aan dat je ook niet in zoiets woont?
[ afbeelding ]
Anders is het leven ook zo saaiquote:Op woensdag 31 maart 2010 22:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
spuit 11 geeft nog steeds gas
En weer een personelijke aanval. Get à lifequote:Op woensdag 31 maart 2010 22:40 schreef mierenfokker het volgende:
[..]
Je collega's (als je die al hebt) moeten je echt wel super irritant vinden. Ik denk zelfs de mensen die dicht om je heen staan. Je hebt eigenwijsheid tot een nieuw niveau gebracht. Dat is verder ook niet erg, die mensen die moeten er ook zijn. Anders is het leven ook zo saai
Vier van de vijf zaken die jij noemt hebben helemaal niks met de markt te maken. Alleen punt 2.quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
1: meer huizenbezit dan huur
2: starters blijven kopen
3: kopen is in 99 van de 100 gevallen goedkoper
4: stimuleer kopendoor scheefhuurders uit hun huis te jagen
5: vrijwel niemand wordt zijn huis uitgezet
nu de argumenten voor
1: de huizenprijzen vind ik te duur
2: ik kan geen huis kopen
Ik dacht dat je het over de redenen had waarom de Nlse huizenmarkt gezond zou zijn!quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Punt 1 2 3 en 5 zijn een direct gevolg van de hra dat jij de verstandelijke vermogens mist om dat te begrijpen zat er dik in dus hier laat ik het bij. Punt 4 is de beste eerlijkste en goedkoopste manier om de huizenmarkt aan te jagen
je mag toch best zeggen dat je iemand dom vindt en daarom niet meer op hem reageert?quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Punt 1 2 3 en 5 zijn een direct gevolg van de hra. Punt 4 is de beste eerlijkste en goedkoopste manier om de huizenmarkt aan te jagen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |