Ja, dat kan ook, maar dan hebben die mannetjes nooit weekend.quote:Op donderdag 25 maart 2010 22:34 schreef Dr_Flash het volgende:
zou me niet verbazen als er in duitsland gewoon 3 8-uurdiensten in een dag gaan? Ik weet niet hoe ze bij jou thuis tellen?
Ofwel, komt wel weer goed.quote:Geen treinverkeer mogelijk tussen Venlo-Nijmegen
Oorzaak
Tussen Nijmegen en Cuijk rijden geen treinen door beperkingen op last van de politie.
Verwachting
De verstoring is naar verwachting rond 23:30 uur verholpen.
Houdt u rekening met een langere reistijd.
Reisadvies
Nu dus bussen, en duurt de rest van de dag.. Lekker duidelijk dus.quote:Politie Nijmegen - Cuijk
Tussen Nijmegen en Cuijk moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 30 tot 60 minuten.
Door beperkingen op last van de politie rijden er tussen Nijmegen en Cuijk geen treinen maar bussen.
Prognose:it duurt de rest van de dag.
Valt mee. Het OV op het Drentse platteland is nog slechter.quote:Op donderdag 25 maart 2010 15:37 schreef greavy het volgende:
voor velen is Friesland weliswaar een 'achterlopende' provincie met veel dingen, maar als er ook geen actie ondernomen word, word het er niet beter op.
De Frysker is een grote faal. Het is inderdaad zo dat je beter met kleine busjes kan rijden, maar wel met comfort. En dat hebben die Fryskers niet. De Frysker is dé manier om mensen de auto in te jagen. Bovendien zetten ze die dingen in op drukke lijnen. Uitpuilende Fryskers en mensen die bij haltes niet meer mee kunnen. Een ramp.quote:Om een grote bus in te zetten, vooral in het begin, is overdreven. Een kleine bus (Frysker van CXX) is ideaal. Om een goede aansluiting op de trein te hebben, kan je dat natuurlijk goed inplannen. Om overstappen op andere bussen te hebben, moet natuurlijk ook goed bekeken worden, want slechte overstappen, betekent natuurlijk weer negativiteit, en waarschijnlijk minder gebruik.
Wat een held, ik zou mijn werk na 5 minuten al niet meer serieus kunnen nemenquote:Op donderdag 25 maart 2010 20:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Effe nog een keertjeOmdat ie ZO vet is. Voor de mensen die hier nog niet zo lang meelopen
![]()
Kaping dus. Al is niet zeker of NS HiSpeed zelf daar de hand in had.quote:Railtime.nl is een paar dagen na de bekendmaking van railtime.be geregistreerd door een particulier uit Capelle a/d IJssel. Wat het nut is, is mij niet duidelijk... waarschijnlijk geprobeerd om dat domein te claimen om er later een slaatje uit te kunnen slaan, maar heeft diegene uiteindelijk maar een redirect naar de Fyra-pagina op NSHispeed.nl eropgezet.
Niet geheel onwaarschijnlijk, het lijkt er namelijk op dat de persoon die het domein heeft geregistreerd ook werkt bij NS HiSpeed.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 16:02 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=109279#p109279
Is al een oud verhaal eigenlijk, maar ik werd er net op gewezen![]()
[..]
Kaping dus. Al is niet zeker of NS HiSpeed zelf daar de hand in had.
Even een snelle berekening zegt mij dat op jaarbasis een V'tje daar zo'n 10.000 uur op vol vermogen mee kan rijden. In de praktijk zal dat ietsje lager uitvallen i.v.m. verliezen..quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:39 schreef James1988 het volgende:
[..]
bron
56.100 m² aan zonnepanelen, wat zou dat opleveren qua energie?
Even een snelle berekening zegt mij dat dat onmogelijk is, al was het alleen maar omdat er op jaarbasis maar 8760 uren in een jaar gaan. Maar wat voor cijfers horen er bij jouw snelle berekening?quote:Op vrijdag 26 maart 2010 20:52 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Even een snelle berekening zegt mij dat op jaarbasis een V'tje daar zo'n 10.000 uur op vol vermogen mee kan rijden. In de praktijk zal dat ietsje lager uitvallen i.v.m. verliezen..
Zuchtquote:Op vrijdag 26 maart 2010 20:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Even een snelle berekening zegt mij dat dat onmogelijk is, al was het alleen maar omdat er op jaarbasis maar 8760 uren in een jaar gaan. Maar wat voor cijfers horen er bij jouw snelle berekening?
Je hebt wel een foutje gemaakt, want ik denk dat jouw boek uitgaat van een niet-Nederlandse situatie. Een zonnepaneel van 100Wp levert in Nederland zo'n 75kWh aan energie opquote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:06 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
ZuchtLaten het dan 10 V'tjes zijn die 1000 uur vol vermogen draaien in een jaar.
Toelichting:
Een gemiddelde zonnecel van 1m2 levert zo'n 100 Wattpiek, wat (afhankelijk van het jaar, plaatsing etc.) een opbrengst van 135 kWh heeft. Dit is maar een vuistregel.
Bron: Boek van de door mij gevolgde minor Duurzame Energievoorziening.
56.100 m²
Bron: James1988
135*56.100*135= 7.573.500 kWh
Bron: Mijn rekenmachine
Een Mat'64 type Plan V heeft een vermogen van 700 kW
Bron: Wikipedia
7.573.500 / 700 = 10820
Bron: Mijn rekenmachine
Volgens mij moet dit een aardige indicatie geven, of ik moet toch ergens een heel dom foutje gemaakt hebben.
Hehe klein foutje jaquote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:32 schreef Dr_Flash het volgende:
en uit die 135 * 56.100 *135 moet nog een keertje "*135" weg![]()
Maar die vuistregel compenseert blijkbaar voor noorderbreedte, bewolkingsgraad, daglengte en dat soort shit allemaal?
OMGquote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:44 schreef James1988 het volgende:
[ link | afbeelding ]
My thought: Daar heb je Flipper, Flipper, hij is geweldig
[ link | afbeelding ]
Wtf?
Dat sowiesoquote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:52 schreef TeringHenkie het volgende:
V250, Italiaanse troep is het.
Dat is een overweging vanuit NS Hispeed: het verschil tussen 250 en 300 km/h is miljoenen euro's, terwijl je er op de beoogde afstand (Amsterdam - Brussel) hoogstens 3 minuten winst mee haalt ofzo.quote:Waarom kan dat ding nou niet gewoon 300km/h?
Gladde managers en te gunstige offertes.quote:Waarom gaat er überhaupt nog iemand met AnsaldoSappemeer in zee?
Er staat een groot bedrijf achter (de Finmeccanica-groep), en ze halen een hoop orders binnen. En ze stoppen gaten met gaten... die schadeclaim van 60 miljoen van NS zal vast wel weer opgevuld worden met een volgende klant.quote:Waarom is dat bedrijf nog niet failliet?
Compenseren voor daglengte lijkt me niet echt nodig. Een jaar telt 8760 uur, daarvan zijn er 4380 dag (tussen zonsopkomst en zonsondergang) en 4380 nacht (tussen zonsondergang en zonsopkomst). Daarbij maakt het niet uit of je op de evenaar, in Madrid, in Amsterdam, in Helsinki of op de noordpool staat.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:32 schreef Dr_Flash het volgende:
en uit die 135 * 56.100 *135 moet nog een keertje "*135" weg![]()
Maar die vuistregel compenseert blijkbaar voor noorderbreedte, bewolkingsgraad, daglengte en dat soort shit allemaal?
Ja klopt, in officieel onderoeksrapport was het verschil op Amsterdam-Antwerpen (en dus ook A'dam-Brussel, want dat is normaal spoor) 4 minuten geloof ik.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:09 schreef James1988 het volgende:
Dat is een overweging vanuit NS Hispeed: het verschil tussen 250 en 300 km/h is miljoenen euro's, terwijl je er op de beoogde afstand (Amsterdam - Brussel) hoogstens 3 minuten winst mee haalt ofzo.
[..]
Nogmaals, compenseren bij de genoemde waarde is niet nodig, in een dergelijke (zeer complexe) "vuistregelberekening" wordt namelijk rekening gehouden met al dat soort factoren: klimaat, UV-kracht, aantal zonuren etc. En daaruit blijkt dat een 100 wattpiek paneel in Nederland 75kWh per jaar levert, en dat dat elders (meer naar het zuiden) 135kWh is, zoals volgens het boek van Nightshadow, is heel goed mogelijk, maar daar hebben we hier niets aan, want dat is hier gewoon niet zo. De vuistregel voor Nederland is dus anders dan de vuistregel voor Madrid, Helsinki of weet ik waar.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:35 schreef Light het volgende:
[..]
Compenseren voor daglengte lijkt me niet echt nodig. Een jaar telt 8760 uur, daarvan zijn er 4380 dag (tussen zonsopkomst en zonsondergang) en 4380 nacht (tussen zonsondergang en zonsopkomst). Daarbij maakt het niet uit of je op de evenaar, in Madrid, in Amsterdam, in Helsinki of op de noordpool staat.
Ik heb ook wel eens een (V)IRM gezien als stoptrein Almelo - Enschede, op een tijdstip waar ik een Buffel verwachtte.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 21:43 schreef TeringHenkie het volgende:
Vandaag zette de NS als Sprinter van Amsterdam naar Rotterdam een VIRM in![]()
NS heeft zeker het energieverbruik wel ruim gebudgetteerd dit jaar
Ik geloof er echt niks van dat een standaard catalogustrein die 300km/h gaat, ook maar een cent duurder is dan een trein die 250km/h gaat en nog volledig vanuit niks ontworpen moet worden. Dit is gewoon die typische NS-"Nee het moet uniek en dus apart en gecompliceerd zijn"-houding.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:09 schreef James1988 het volgende:
Dat is een overweging vanuit NS Hispeed: het verschil tussen 250 en 300 km/h is miljoenen euro's, terwijl je er op de beoogde afstand (Amsterdam - Brussel) hoogstens 3 minuten winst mee haalt ofzo.
Het lijkt me dat de aanbestedingseisen die NS had opgesteld niet toereikend waren... voor zover mij bekend moeten je eisen 'measurable' zijn, maar je kunt een eis als "Goede reputatie" wel meetbaar maken door success stories te vragen bijvoorbeeld. Hoewel AB ook zijn successen heeft (ETR500?) zijn er genoeg verhalen over, niet te vergeten het verhaal van de Denen, dat speelde toen al.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:36 schreef davidov2009 het volgende:
Overigens, door de Europese aanbestedingsregels was NS verplicht met AnsaldoBreda in zee te gaan omdat ze de goedkoopste offerte hadden die aan alle eisen van NS Hispeed voldeed: dat zijn nou eenmaal de regels, ik denk dat NSH ook liever wat materieel bij Alstom had besteld (zeker achteraf gezien, de paar extra miljoentjes voor materieel hadden ze makkelijk terugverdiend)
Jammer, want de NS heeft het tot nu toe altijd klaargespeeld heel gedurfde maar toch stijlvolle ontwerpen de baan op te sturen. De Koploper, VIRM of de Hondekop en alles wat daar uit voort kwam...typisch Nederlandsquote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:47 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Ik geloof er echt niks van dat een standaard catalogustrein die 300km/h gaat, ook maar een cent duurder is dan een trein die 250km/h gaat en nog volledig vanuit niks ontworpen moet worden. Dit is gewoon die typische NS-"Nee het moet uniek en dus apart en gecompliceerd zijn"-houding.
Nee, de enige conclusie die je hieruit kan trekken, is dat nog niet iedereen op de hoogte is van de te volgen procedures bij een geblokkeerde kaart.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:52 schreef greavy het volgende:
Conclusie: De chipkaart is een klote product, als het maar één keer faalt....!!!
Fout! Servicemedewerkers falen! Als iemand mij z'n autosleutels niet heeft, faalt dan ook zijn auto?quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:52 schreef greavy het volgende:
[lap tekst]
Conclusie: De chipkaart is een klote product, als het maar één keer faalt....!!!
Mwah, 'k vind het op zich ook geen verkeerde houding. Maar het had in dit geval toch een hoop ellende bespaard.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 22:54 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Jammer, want de NS heeft het tot nu toe altijd klaargespeeld heel gedurfde maar toch stijlvolle ontwerpen de baan op te sturen. De Koploper, VIRM of de Hondekop en alles wat daar uit voort kwam...typisch Nederlands
Hoe kom je daar bij?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 10:13 schreef Christiaan het volgende:
Wellicht ten overvloede: Goede Vrijdag is dit jaar vrij reizen met Week-SOV!
http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/week_of_weekend.aspquote:
quote:Weekabonnement
* gratis reizen van maandag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur (behalve op feestdagen en van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur)
* gratis reizen op 2 april 2010 (Goede Vrijdag)
* korting van zaterdag 04.00 uur tot maandag 04.00 uur
* korting op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
* korting van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur
Weekendabonnement
* gratis reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur
* gratis reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
* korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.
* in tegenstelling tot wat in de folder Studentenreisproduct staat, kun je voorafgaand aan een feestdag niet gratis reizen met je weekendkaart.
Daar denkt de NS toch anders overquote:Op zaterdag 27 maart 2010 10:57 schreef dennistd het volgende:
[..]
http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/week_of_weekend.asp
[..]
Maar ik neem wel een IBG uitdraai mee in de trein danquote:Geldigheid Weekkaart
Vrij reizen van maandag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur (behalve op feestdagen en van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur).
Korting van zaterdag 04.00 uur tot maandag 04.00 uur.
Korting op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag.
Korting van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur.
Feestdagen in 2010
Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei), 25 december tot en met 1 januari 2011
Normaal vergeten mensen dat het niet mag. Nu mag het opeens wel. Da's dus raar.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 14:16 schreef Socios het volgende:
[..]
Echt he, ieder jaar datzelfde gezanik. Net als met het verzetten van de tijd.
Geen idee, ik moest met de ic naar Maastricht voor de Ardennentocht van m'n middelbare school.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 14:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Toen had je zeker nog van die dikke Mitropa-Russinnen die rondkwamen met een ketel koffie en zo?
Om korting te krijgen ben je aangewezen op de rampensite van NShispeed, maar daar is het te kortdag voor goedkope kaartjes. Op de korte termijn is de ns automaat op het station vaak het goedkoopst.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:37 schreef ghizzer het volgende:
beste mensen
op vrijdag 2 april (rond 12.00 uur) wil ik van Doetinchem naar Antwerpen Centraal om 4 april weer terug te keren. Nu wil ilk mijn treinkaartje bij de touchscreenautomaat halen. Ik heb een voordeelurenkaart. Wat kan ik nu het beste kopen en is voor mij het goedkoopst. De NS-demo op ns.nl biedt geen uitkomst m.b.t. de kosten en volgens mij moet ik dan ook het Nederlands gedeelte volle pond betalen. Ik heb overigens geen 25%-korting kaart op internationale reizen.
Alvast heel erg bedankt voor tips!
Ps. Hoe is het op dit moment met Flash?
Als ik op de NS Hispeed-website kijk, kom ik aan een prijs van ¤ 37,60, maar dit is een weekendretour. De voorwaarden vermelden hierover:quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:37 schreef ghizzer het volgende:
beste mensen
op vrijdag 2 april (rond 12.00 uur) wil ik van Doetinchem naar Antwerpen Centraal om 4 april weer terug te keren. Nu wil ilk mijn treinkaartje bij de touchscreenautomaat halen. Ik heb een voordeelurenkaart. Wat kan ik nu het beste kopen en is voor mij het goedkoopst. De NS-demo op ns.nl biedt geen uitkomst m.b.t. de kosten en volgens mij moet ik dan ook het Nederlands gedeelte volle pond betalen. Ik heb overigens geen 25%-korting kaart op internationale reizen.
De 'high flex'-optie is zo te zien 2 enkeltjes en kost ¤ 40,80. Ik heb de optie "Kortingskaart" aangevinkt, en aangegeven dat je een jongere bent. Op http://onlineboeken.nshispeed.nl/microtips/ kun je alle opties bekijken, en ook aangeven dat je een VDU hebt.quote:Reisvoorwaarden
De heenreis van het weekendretour België is mogelijk op vrijdag, zaterdag en zondag. De terugreis op zaterdag of zondag. Een homeprintticket is alleen geldig op de datum vermeld op het ticket. Onderbreken van de reis is toegestaan mits de eindbestemming op dezelfde dag wordt bereikt.
Het gaat de goeie kant op, dank jequote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:37 schreef ghizzer het volgende:
Ps. Hoe is het op dit moment met Flash?
Je kan bij de automaat gewoon aangeven dat je het Nederlandse traject met korting wil reizen!quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:37 schreef ghizzer het volgende:
Nu wil ilk mijn treinkaartje bij de touchscreenautomaat halen. Ik heb een voordeelurenkaart. Wat kan ik nu het beste kopen en is voor mij het goedkoopst. De NS-demo op ns.nl biedt geen uitkomst m.b.t. de kosten en volgens mij moet ik dan ook het Nederlands gedeelte volle pond betalen.
Niet bij een weekendretour.. maar da's pas 8 keer verteld.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:20 schreef Socios het volgende:
[..]
Je kan bij de automaat gewoon aangeven dat je het Nederlandse traject met korting wil reizen!
De meest recente (november '09) Weekendretour Rsd - Antwerpen die ik hier heb liggen kost ¤10,60. Een enkeltje Doetinchem - Rsd met korting kost ¤13,30. Dat zou in totaal dus ¤37,20 kosten, aangezien die eerste prijs ongetwijfeld zal zijn gestegen in die paar maanden, lijkt het boeken via NsHispeed me dus de goedkoopste en simpelste optiequote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:59 schreef James1988 het volgende:
Wellicht is het inderdaad goedkoper om je reis als 2 kaartjes te kopen, dat weet ik zo niet.
[ link | afbeelding ]
Ik heb dus 16,80 euro betaald voor een reis die mijn normaal 5,60 kost.quote:U heeft onlangs via onze internetsite een internationale treinreis besteld.
Van deze bestelling heeft u per e-mail een bevestiging ontvangen.
Volgens afspraak zouden de reisbescheiden worden afgehaald aan de afhaalautomaat van een door u aangegeven Servicebalie Internationale Verkoop.
Helaas is dat niet gebeurd. De bestelling is daarom na vertrekdatum door ons geannuleerd.
Zoals beschreven in uw bevestiging zijn aan deze annulering kosten verbonden.
Het totaal aan annuleringskosten bedraagt ¤5.60
Nieuws? Zie OdR 2010-2quote:Op zondag 28 maart 2010 07:13 schreef Ofyles2 het volgende:
HSL-nieuws uit Spanje:
http://www.nu.nl/buitenla(...)ilia-tunnelbouw.html
We? Hoezo?quote:Op zondag 28 maart 2010 15:57 schreef Peterselieman het volgende:
Gaan we volgende maand ook nog een meet organiseren?
Kan iedereen met die trein meereizen?quote:Op zondag 28 maart 2010 18:00 schreef dennistd het volgende:
De eerste twee dagen reisschema van de vrijheidstrein, de rest volgt zometeen: http://www.spoornieuws.nl/index?page=nieuws&id=388
Lijkt me wel aangezien hij gewoon in de normale dienstregeling zit..quote:
Mogen ze het schema wel aan gaan passen, want bij een .40 vertrek uit Zwolle loopt de Leeuwarder gegarandeerd voor de rooie, met de Groninger er achteraan.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:21 schreef dennistd het volgende:
Ja, behalve als het een LM-rit is (leeg mat)
De 288xx zijn allemaal extra treinen voor passagiers
En wat houdt REIZ in? 'k Zie dat op 6 april voor Rsd - Bd staan, da's geen verkeerde rit aangezien hij dan gunstiger op m'n aansluiting aansluitquote:Op zondag 28 maart 2010 18:21 schreef dennistd het volgende:
Ja, behalve als het een LM-rit is (leeg mat)
De 288xx zijn allemaal extra treinen voor passagiers
Reizigerstreinen met passagiers met een onbekend treinnummer.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:45 schreef Ireyon het volgende:
En wat houdt REIZ in?
Hoelaat was jij dan wel niet in Zwijndrecht?quote:Op zondag 28 maart 2010 16:53 schreef dennistd het volgende:
Zo, even wat foto's van afgelopen woensdag:
[knip]
Ik was van plan om ICL mee te pakken op Den Haag-Eindhoven, maar dat reed niet en om nou zo weer naar huis te gaan vond ik ook niksquote:Op zondag 28 maart 2010 23:26 schreef greavy het volgende:
[..]
Hoelaat was jij dan wel niet in Zwijndrecht?
Ik heb er woensdag ook gestaan (3 keer ongeveer een uur) en je niet gezien. Woon er maar 5 minuten vandaan. Gewoon voor je plezier die kant uit gegaan?
Nice Duvel, werkt zeker nu als een zonnetje die nu scan softwarequote:Op zondag 28 maart 2010 22:56 schreef Duvel het volgende:
Met de dienstregelingwijziging van mei 1996 kwam de Thalys in dienst tussen Amsterdam en Parijs. Daarvoor werd de dienst uitgevoerd door Corail rijtuigen, getrokken door een loc reeks 25.5 van de NMBS. Op een van de laatste dagen dat de oude treinen dienst deden, had de trein tussen Parijs en Amsterdam zo veel vertraging opgelopen dat besloten werd de loc al op Amsterdam CS om te laten lopen.
[ afbeelding ]
De trein uit Parijs is binnengekomen op spoor 7.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De loc gekoppeld aan de andere zijde van de trein, rangeerpit nog aan.
Een aantal dagen later was dit beeld voorbij, en was dit de nieuwe mores:
[ afbeelding ]
Bron: nu.nlquote:Aanslagen eisen tientallen levens in metro Moskou
MOSKOU - Ten minste 37 mensen zijn omgekomen door zelfmoordaanslagen in de metro van de Russische hoofdstad Moskou.
Een eerste aanslag vond plaats tegen acht uur (lokale tijd) in de ochtendspits in metrostation Lubjanka, waardoor ten minste 22 mensen om het leven zijn gekomen. Metrostation Lubjanka ligt dichtbij het hoofdkantoor van de Russische Binnenlandse veiligheidsdienst FSB.
Volgens de eerste onderzoeken zijn de aanslagen van maandag in de metro van Moskou uitgevoerd door twee vrouwen. Ze droegen ieder een bomgordel met 2 kilo van de explosieve stof TNT. Dat hebben de Russische autoriteiten bekendgemaakt.
Ochtendspits
Een vrouw blies zich tijdens de ochtendspits op in de tweede wagon van een metrotrein, toen deze stopte bij station Lubjanka in het centrum. Een tweede vrouw pleegde een aanslag in de derde wagon bij het nabijgelegen station Park Kulturi.
Er vielen in totaal zeker 37 doden en tientallen gewonden. De slachtoffers bevonden zich zowel in de opgeblazen wagons als op de perrons. De aanslagen zijn nog niet opgeëist, maar volgens de autoriteiten zitten Tsjetsjeense separatisten erachter.
Mobiele netwerk
Veiligheidsmaatregelen werden direct na de aanslagen aangescherpt. Politieagenten controleren koffers en tassen bij de vele ingangen van metrostations. Vanwege de aanslagen ligt het mobiele telefoonnetwerk in Moskou deels plat.
De tweede aanslag vond plaats iets na half negen in metrostation Park Kulturi, eveneens in het centrum van de miljoenenstad. Daardoor zijn zeker twaalf doden gevallen. In totaal raakten ten minste achttien mensen gewond, aldus de autoriteiten.
Derde explosie
Een aantal Russische media meldde een derde explosie in station Prospekt Mira, maar dat werd later door andere media weer tegengesproken.
De autoriteiten zijn een onderzoek gestart naar de explosies. De autoriteiten vermoeden dat rebellen uit de Noord-Kaukasus, waarschijnlijk uit de deelstaat Tsjetsjenië, achter de aanslagen zitten.
Rusland is onlangs een offensief begonnen tegen militanten in Tsjetsjenië, die vechten voor een onafhankelijke staat en banden zouden onderhouden met terreurnetwerk al-Qaeda.
Tijdens het offensief zou onder meer Abu Haled, een Arabische strijder die ongeveer dertien jaar geleden naar Tsjetsjenië kwam, zijn gedood. Hij zou leiding geven aan de contraspionage van de Tsjetsjeense rebellen en nieuwe strijders opleiden.
Niet iedereen gaat straks internetten in de trein, hoor.quote:Op maandag 29 maart 2010 10:02 schreef Stefanovic83 het volgende:
ik las op OHIH dat het systeem berekend is op 55 gebruikende reizigers per treinstel. Lekker nuttig in de spits, dan zitten er al 55 per bak
Dat is wel hard van jequote:Op maandag 29 maart 2010 10:15 schreef dennistd het volgende:
Mja, erg kut voor die mensen maar het is geen trein... ()
klopt. zwijndrecht is wat dat betreft een druk station, met veel passerende treinen. Je kan er dan ook goede fotoos maken, vanwege het eilandperron, met een lange lengte.quote:Op maandag 29 maart 2010 09:21 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik was van plan om ICL mee te pakken op Den Haag-Eindhoven, maar dat reed niet en om nou zo weer naar huis te gaan vond ik ook niks
Dus bedacht ik me welk station me wel mooie foto's op kon leveren en bedacht ik me dat ik wel eens mooi foto's op Zwijndrecht had gezien, dus ben ik daar maar heen gegaan.Ik kwam aan om 13.03 en ben om 13.40 weer weg gegaan. Als je alle treinen die daar langs komen wilt meepakken heb je echt nauwelijks een minuutjes rust
alsnog is het gemaakt voor niet veel mensen.. Ik had wel verwacht dat er meer op konden. Hoe meer erop, hoe langzamer zeker?quote:Op maandag 29 maart 2010 11:01 schreef Socios het volgende:
[..]
Niet iedereen gaat straks internetten in de trein, hoor._!
Netjesquote:
Leukquote:
Toen ik op HGBTF een foto postte vielen zowat de ogen uit de kassen bij die lui daarquote:Op maandag 29 maart 2010 18:37 schreef Yreal het volgende:
vandaag voor het eerst gezien, niet ingezeten, Maar wat zijn die Protos lelijk
Het grote blote tieten forumquote:Op maandag 29 maart 2010 18:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Toen ik op HGBTF een foto postte vielen zowat de ogen uit de kassen bij die lui daar![]()
Ik vind de kleur erg mooi trouwens
Van totale verbijsteringquote:Op maandag 29 maart 2010 18:44 schreef Yreal het volgende:
Het grote blote tieten forum. Maar van afschuuw of van jaloezie?
Qua kleuren vind ik 't de mooiste trein die hier rondrijdt hoorquote:Op maandag 29 maart 2010 18:37 schreef Yreal het volgende:
vandaag voor het eerst gezien, niet ingezeten, Maar wat zijn die Protos lelijk
Ja daar noem je ook ziets.. Getrokken mat is sowieso mooier dan treinstellen imo. Sprinters, mat64 en koplopers vind ik zeker wel mooier dan deze gedrochtenquote:Op maandag 29 maart 2010 18:51 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Qua kleuren vind ik 't de mooiste trein die hier rondrijdt hoor
De vorm valt eigenlijk ook wel mee.. 't Is niet alsof VIRM of DD-AR zulke mooie koppen hebben![]()
quote:Op maandag 29 maart 2010 18:58 schreef Yreal het volgende:
Getrokken mat is sowieso mooier dan treinstellen imo.
quote:Op maandag 29 maart 2010 19:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet noodzakelijk hoor
Mja, die besloten rit heeft ie wel gereden maar daarna is ie naar Utrecht ipv Hoofddorp Opstel gegaan, waardoor ie niet in trein 1677 belandde.quote:Op maandag 29 maart 2010 23:51 schreef greavy het volgende:
Wat was er mis met dat gekke ding?
Die zou vandaag toch echt rijden, dacht ik? Als testrit nog wel, met reizigers..
Bij mij was het nog stommer. Ik miste m'n trein vanaf Hoofddorp.quote:Op maandag 29 maart 2010 23:49 schreef dennistd het volgende:
* dennistd wou ook weer eens een keer een afwijkende trein (ditmaal de internet-ICMm 4203) spotten...
prompt rijdt dat ding weer niet
dat heb ik nou altijd.....
Volgens de helppagina van de NS;quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:38 schreef Ynske het volgende:
Hi all! al op de hoogte van http://www.dampfspektakel.info/ ?
Ter gelegenheid van het 175 jarig bestaan van de Deutsche Bahn wordt onder andere een groots Stoomspektakel gehouden. Een onvergetelijke belevenis voor grote en kleine treinliefhebbers.
Treinen uit verschillende tijdperken rijden door een van de mooiste cultuurlandschappen van Europa rondom Eifel, Moezel en Saar.
Ik heb nog een vraagje.
vrijdag is t goede vrijdag, en maandag 2e paasdag. Ik wil een weekendretour kopen, kan ik daar dan vrijdag overdag en maandag de hele dag mee reizen?
dat had ik gevonden, maar hoe langer is langer geldigquote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:48 schreef Crientj het volgende:
[..]
Volgens de helppagina van de NS;
Een Weekendretour is geldig van vrijdagavond 19.00 uur tot maandagochtend 04.00 uur. Is de vrijdag of maandag een officiële feestdag, dan is het Weekendretour nog langer geldig.
Weet iemand trouwens waarom de 7402 eerste klas (?) stoelen in de tweede klas heeft?
Zie
[ afbeelding ]
;o
Ik denk een dag.. maar weet het niet zeker.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat had ik gevonden, maar hoe langer is langer geldig
als je dat zou willen, heel graagquote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:03 schreef Crientj het volgende:
[..]
Ik denk een dag.. maar weet het niet zeker.
edit;
Ik ben vanmiddag/vanavond wel op Utrecht Centraal te vinden, kan het daar wel aan het loket vragen als je wilt?
Dat hebben wel meer DD-AR rijtuigen. Was vroeger gewoon 1e klas, maar is ooit gedeclasseerd naar 2e klas.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:48 schreef Crientj het volgende:
Weet iemand trouwens waarom de 7402 eerste klas (?) stoelen in de tweede klas heeft?
Zie
[ afbeelding ]
;o
Anders kan ik het vanmiddag ook wel doenquote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:35 schreef Crientj het volgende:
[..]
*Opschrijft. Hoop dat ik het alsnog niet vergeet
Hmm oke, ze zaten wel lekker.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:36 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Dat hebben wel meer DD-AR rijtuigen. Was vroeger gewoon 1e klas, maar is ooit gedeclasseerd naar 2e klas.
Ja kan ook, ik moet toch werken. Dus ben toch wel in de stationshal te vinden vanmiddag.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:36 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Anders kan ik het vanmiddag ook wel doen
FOK! treinentopic meet!quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:41 schreef Crientj het volgende:
[..]
Hmm oke, ze zaten wel lekker.
[..]
Ja kan ook, ik moet toch werken. Dus ben toch wel in de stationshal te vinden vanmiddag.
Heb het iig opgeschreven.
Wel gezellig met zijn 2tjes.quote:
Haha. Ik weet niet of Ynske het antwoord heeft. Ze wilde weten vanaf wanneer.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:18 schreef SHERMAN het volgende:
*ding dong*
Volgens de dame van de NS in het mobiele info punt zijn zowel "NS Weekend Retour" als "weekend ov" vrijdag en maandag geldig.
Wat heb ik nu gewonnen crienj? Want ik was sneller
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Crientj op 30-03-2010 13:21:17 (AFSLUITEN.) ]
Als ze handig zijn leggen ze op de plaats waar nu alle troep ligt nog een spoortje aan. Ruimte zat om daar een lok neer te zetten in afwachting van de inzet voor de internationale treinen.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 00:23 schreef dennistd het volgende:
Nouja, nog maar wat telefoonplaatjes van vanavond dan:
In Hengelo heeft men op spoor 11 (zakspoor) de bakstenen perronwand vervangen door een betonnen exemplaar, waarschijnlijk alvast voor de trein naar Bentheim die hier vanaf december gaat vertrekken.
[ afbeelding ]
Mja, die loc kun je ook rustig op spoor 5 of 6 neerzetten, je moet dan alleen wat sporen oversteken naar het perron.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Als ze handig zijn leggen ze op de plaats waar nu alle troep ligt nog een spoortje aan. Ruimte zat om daar een lok neer te zetten in afwachting van de inzet voor de internationale treinen.
Je moet geen onnodige kruisingen gaan creëren.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 14:00 schreef dennistd het volgende:
[..]
Mja, die loc kun je ook rustig op spoor 5 of 6 neerzetten, je moet dan alleen wat sporen oversteken naar het perron.
NS erkent het als een officiële feestdag, en is dus al geldig. Maar of het de donderdagavond vanaf 19:00 geldig is, is niet te vinden.quote:tijdens de volgende feestdagen in 2010 de hele dag: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei)
Bron: Nu.nlquote:Ov-chipkaart gekraakt met cementlijm
AMSTERDAM - De ov-chipkaart is opnieuw gekraakt. Reizigersvereniging Rover kwam erachter dat als de kaart wordt ingesmeerd met cementlijm de poortjes van de metro wel opengaan maar geen geld wordt afgeschreven.
Al eerder was gebleken dat het mogelijk was om de kaart te kraken.
Rover weet niet hoe het kan dat door de lijm de poortjes wel openen, maar geen geld wordt afgeschreven.
Wel is het volgens de vereniging een nieuwe reden om de strippenkaart niet af te schaffen. "Dit maakt weer extra duidelijk dat de ov-chipkaart nog verre van perfect is."
Eerder wisten hackers en onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen de kaart te kraken. In Amsterdam werd deze maand een aantal oplaadautomaten geskimd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |