abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:50:06 #201
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_98487744
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juni 2011 18:56 schreef Devolution het volgende:
Ik denk dat dat niet zoveel zin heeft. Is het niet gewoon zo dat al die virussen gewoon vrij 'rondvliegen' overal en dat zodra je een virus uitroeit in je lichaam, je deze binnen no time weer hebt?
Want van wat ik me herinner van mijn havo-biologie is het zo dat een virus door ons afweersysteem wordt omsloten en daardoor sterft. Met andere woorden; er zou geen virus meer moeten zijn in je lichaam na verloop van tijd, tenzij ze telkens weer opnieuw van buitenaf ons lichaam aanvallen. Als dat dus zo is, dan heeft het weinig zin om ze in je lichaam op te zoeken en uit te roeien met het doel je lichaam rust te geven.
Ik heb iets anders begrepen maar weet het ook niet zeker. Je zou virussen in je lichaam meedragen die niet helemaal uitgeroeid worden maar worden onderdrukt ofzo door je afweer. Sommige virussen blijven je leven lang bij en verzorgen ongemakken die je net oevrwint zeg maar, maar dat is een hele kringloop en houdt je niet ziek maar ook niet super gezond.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_98489546
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:47 schreef Schenkstroop het volgende:
1. Waardoor ontstaat dat piepje in je oren (een of beiden) dat je heel afentoe krijgt?
gehoorbeschadiging
quote:
2. Als je fris drinkt, dat koolzuur. heeft dat nog effect in je darmen?
Dat spul wat in frisdrank zit H2CO3 valt uiteen in water en CO2 dus daar heb je geen last van
behalve wat extra gas vorming in je darmen
quote:
3. CO2, koolstof. Zit dat echt in alles tafels, verpakking, eten, organismen etc?
Al het leven (op aarde) bestaat uit koolstofverbindingen Dus die C uit CO2
Alle kunststoffen zijn gemaakt van organismen die ooit geleefd hebben
En in staal zit ook altijd koolstof om het materiaal sterker te maken
pi_98490017
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:50 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Ik heb iets anders begrepen maar weet het ook niet zeker. Je zou virussen in je lichaam meedragen die niet helemaal uitgeroeid worden maar worden onderdrukt ofzo door je afweer. Sommige virussen blijven je leven lang bij en verzorgen ongemakken die je net oevrwint zeg maar, maar dat is een hele kringloop en houdt je niet ziek maar ook niet super gezond.
Het probleem is dat sommige virussen zoals herpes zich kunnen schuilhouden in er voor de rest gezond uitziende cellen
pi_98493084
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 23:21 schreef Mr.44 het volgende:
Al het leven (op aarde) bestaat uit koolstofverbindingen Dus die C uit CO2
Alle kunststoffen zijn gemaakt van organismen die ooit geleefd hebben
En dus is het wel heel lucratief om CO2 te belasten... Maar dat terzijde.
  woensdag 22 juni 2011 @ 11:19:41 #205
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_98501466
1) Je kunt horen doordat er kleine haartjes binnenin je oor zitten die op en neer bewegen in een vloeistof. Door het bewegen van die haartjes kun je horen. Als je harde geluiden hoort, dan knakken die haartjes een beetje om, waardoor je die piep hoort (het geluid blijft als het ware hangen, omdat de haartjes omgebogen zijn).. Dit is ook de reden dat gehoorschade permanent kan zijn; als die haartjes eenmaal kapot zijn, kunnen ze niet meer gerepareerd of vernieuwd worden

3) CO2 is geen koolstof, maar koolstofdioxide, een belangrijk verschil. Koolstof is C, en is een vaste stof bij kamertemperatuur, waar CO2 dan een gas is. Het is wel zo dat er veel CO2 opgeslagen zit in bijvoorbeeld hout. Dat komt dus vrij als je het hout verbrandt.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_98505396
quote:
12s.gif Op woensdag 22 juni 2011 11:19 schreef Devolution het volgende:

3) CO2 is geen koolstof, maar koolstofdioxide, een belangrijk verschil. Koolstof is C, en is een vaste stof bij kamertemperatuur, waar CO2 dan een gas is. Het is wel zo dat er veel CO2 opgeslagen zit in bijvoorbeeld hout. Dat komt dus vrij als je het hout verbrandt.
Zit er in hout CO2 opgeslagen? Het CO2 wordt toch uit de lucht gehaald, waarna het wordt omgezet in allerlei koolstofverbindingen? Als het verbrandt (reactie met zuurstof) ontstaat er dan CO2 (of CO bij onvolledige verbranding).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  woensdag 22 juni 2011 @ 13:15:22 #207
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_98505478
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juni 2011 13:13 schreef M.rak het volgende:

[..]

Zit er in hout CO2 opgeslagen? Het CO2 wordt toch uit de lucht gehaald, waarna het wordt omgezet in allerlei koolstofverbindingen? Als het verbrandt (reactie met zuurstof) ontstaat er dan CO2 (of CO bij onvolledige verbranding).
Het wordt omgezet, maar voor een deel ook opgeslagen als CO2 :Y
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  vrijdag 24 juni 2011 @ 01:02:52 #208
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_98588644
Als je een pc van binnen schoonmaakt met een bus perslucht. Worden onderdelen welleens "nat" (weet niet precies wat dat is) waarna het nattige snel weer opdroogt of vervliegt. Is dat vloeistof dat niet volledig in lucht is omgezet dat uit de bus komt of iets anders? En dat nattige kan volgens mij toch ook schadelijk zijn voor chips?

Gelukkig gebruik ik perslucht alleen op oppervlakken die geen chips en kiertjes en verbindingen bevatten. Maar ik zie op youtube dat mensen achteloos een bus perslucht de kast in blazen over alles en niet alleen de fans of een lege kast.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_98589169
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 01:02 schreef Schenkstroop het volgende:
Als je een pc van binnen schoonmaakt met een bus perslucht. Worden onderdelen welleens "nat" (weet niet precies wat dat is) waarna het nattige snel weer opdroogt of vervliegt. Is dat vloeistof dat niet volledig in lucht is omgezet dat uit de bus komt of iets anders? En dat nattige kan volgens mij toch ook schadelijk zijn voor chips?

Gelukkig gebruik ik perslucht alleen op oppervlakken die geen chips en kiertjes en verbindingen bevatten. Maar ik zie op youtube dat mensen achteloos een bus perslucht de kast in blazen over alles en niet alleen de fans of een lege kast.
Dat water komt niet uit de bus maar uit de omgeving. Als de samengeperste lucht uit de bus komt zet het uit in volume wat energie onttrekt uit de omgeving waardoor de lucht plaatselijk kouder wordt. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warmere lucht waardoor het condenseert.
En als het snel genoeg opdroogt zal het weinig effect hebben op de componenten
  donderdag 30 juni 2011 @ 22:56:57 #210
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_98886844
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 01:14 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Dat water komt niet uit de bus maar uit de omgeving. Als de samengeperste lucht uit de bus komt zet het uit in volume wat energie onttrekt uit de omgeving waardoor de lucht plaatselijk kouder wordt. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warmere lucht waardoor het condenseert.
En als het snel genoeg opdroogt zal het weinig effect hebben op de componenten
Bedankt dat wist ik dus niet. Eigenlijk niet zo'n prettig idee dat het plaatselijk op electronica toch erg nat kan worden als je perslucht gebruikt.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  donderdag 30 juni 2011 @ 22:59:02 #211
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_98886982
Kan een Audio-CD door het oplopen van heel veel kleine krasjes ook slechter gaan klinken?
En dan heb ik het niet over hoorbare tikken of dat de CD overslaat.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  donderdag 30 juni 2011 @ 23:09:19 #212
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_98887667
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:59 schreef Schenkstroop het volgende:
Kan een Audio-CD door het oplopen van heel veel kleine krasjes ook slechter gaan klinken?
En dan heb ik het niet over hoorbare tikken of dat de CD overslaat.
Aangezien audio-cd sporen uit putjes bestaan zal er bij een kras wel wat mis gaan met het geluid lijkt me hè?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bravebart op 01-07-2011 00:21:05 ]
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  donderdag 30 juni 2011 @ 23:38:12 #213
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_98889293
quote:
10s.gif Op donderdag 30 juni 2011 23:09 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Aangezien een audio-cd sporen uit putjes bestaan zal er bij een kras wel wat mis gaan met het geluid lijkt me hè?
Nou dat gaat dus niet op he.. maar ik wil het weten van deskundigen want ik ken niet de eckte eckte precieze technische kant hiervan..
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_98889444
quote:
10s.gif Op donderdag 30 juni 2011 23:09 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Aangezien een audio-cd sporen uit putjes bestaan zal er bij een kras wel wat mis gaan met het geluid lijkt me hè?
Dat hoeft niet direct, er zit namelijk een beschermlaagje over de laag waar de data op opgeslagen is.

Op laag 2 is de data opgeslagen, zowel boven als onder deze laag zit bescherming. Pas als er krassen op de tweede laag komen, dan heeft dat invloed op het geluid (en zelfs dan hoeft het niet per sé). De onderste beschermlaag is wel dikker, de cd is dus gevoeliger voor krassen van de bovenkant dan voor krassen van de onderkant :P.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 00:20:03 #215
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_98891302
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2011 23:41 schreef M.rak het volgende:

[..]

Dat hoeft niet direct, er zit namelijk een beschermlaagje over de laag waar de data op opgeslagen is.
[ afbeelding ]
Op laag 2 is de data opgeslagen, zowel boven als onder deze laag zit bescherming. Pas als er krassen op de tweede laag komen, dan heeft dat invloed op het geluid (en zelfs dan hoeft het niet per sé). De onderste beschermlaag is wel dikker, de cd is dus gevoeliger voor krassen van de bovenkant dan voor krassen van de onderkant :P.
Mja, ik ging uit van echt serieuze, voelbare krassen :P Maar zelfs met kleine krassen kan je door verstrooiing nog artifacten krijgen lijkt me. Of die hoorbaar zullen zijn is een tweede :+
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_98891949
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:59 schreef Schenkstroop het volgende:
Kan een Audio-CD door het oplopen van heel veel kleine krasjes ook slechter gaan klinken?
En dan heb ik het niet over hoorbare tikken of dat de CD overslaat.
Even gezocht
Twee threads die hierover gaan:
http://www.ecoustics.com/electronics/forum/home-audio/217008.html
http://www.ecoustics.com/electronics/forum/home-audio/215360.html
De 'testimonials' doen me af en toe denken aan placebo effect, maar het is wel mogelijk:
Audio CD's gebruiken CIRC oftewel Cross-interleaved Reed-Solomon coding;
quote:
Reed-Solomon codes are specifically useful in combating mixtures of random and burst errors. CIRC corrects error bursts up to 3,500 bits in sequence (2.4 mm in length as seen on CD surface) and compensates for error bursts up to 12,000 bits (8.5 mm) that may be caused by minor scratches.

In case the burst correction capability is exceeded, interpolation may provide concealment by approximation
quote:
If a major error occurs and a sample cannot be perfectly reconstructed by the error control circuitry, it is possible to "guess" the content of the sample; that is, obtain an approximation by interpolating it off the neighbouring audio samples. While this concealment will not "fix" the error, it will make it inaudible, offering a graceful degradation of audio quality as clicks and pops are avoided.
http://www.enotes.com/topic/Cross-interleaved_Reed-Solomon_coding
Nog wat uitleg:
http://stason.org/TULARC/(...)w-does-ECC-work.html
http://stason.org/TULARC/(...)rror-correction.html
pi_98895226
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 00:20 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Mja, ik ging uit van echt serieuze, voelbare krassen :P Maar zelfs met kleine krassen kan je door verstrooiing nog artifacten krijgen lijkt me. Of die hoorbaar zullen zijn is een tweede :+
Krasjes op de doorzichtige kant van de CD zouden niet veel uit moeten maken. De laser wordt namelijk gefocusseerd op de achterkant van de CD, daar waar de reflecterende laag zit. Het licht gaat dus door de hele CD heen. Als het licht de krasjes passeert, dan is het licht nog niet in focus, waardoor de straal de krasjes 'niet ziet'. Er zitten natuurlijk wel limieten aan dit effect, dus bij forse krassen zullen er echt wel problemen optreden, maar dan heeft de CD nog een aantal correctiemogelijkheden (zoals hierboven al weergegeven).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 1 juli 2011 @ 09:59:53 #218
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_98897950
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 05:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Krasjes op de doorzichtige kant van de CD zouden niet veel uit moeten maken. De laser wordt namelijk gefocusseerd op de achterkant van de CD, daar waar de reflecterende laag zit. Het licht gaat dus door de hele CD heen. Als het licht de krasjes passeert, dan is het licht nog niet in focus, waardoor de straal de krasjes 'niet ziet'. Er zitten natuurlijk wel limieten aan dit effect, dus bij forse krassen zullen er echt wel problemen optreden, maar dan heeft de CD nog een aantal correctiemogelijkheden (zoals hierboven al weergegeven).
Als er een krasje aan de niet-label kant zit en het laserlicht gaat daar doorheen, zal het afbuigen waardoor hij niet netjes weer terugkaatst naar de detector lijkt me :?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_98904410
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 09:59 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Als er een krasje aan de niet-label kant zit en het laserlicht gaat daar doorheen, zal het afbuigen waardoor hij niet netjes weer terugkaatst naar de detector lijkt me :?
Het klopt dat door het krasje het licht in zekere mate verstrooid wordt. Maar vaak zal het grootste deel van het licht gewoon z'n weg vervolgen, en reflecteren. Je kunt dit effect vergelijken met een krasje op je bril. Die 'zie' je ook niet, zo lang het er maar niet te veel zijn.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 3 juli 2011 @ 15:21:19 #220
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_98982550
Ik weet het nu nog niet zeker, maar wellicht werd mijn vraag verkeerd begrepen. Nieuwe vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vraag is niet meer zo relevant. Ik had de " room-EQ" compensatie op de achterzijde van de speakers ingeschakeld staan :')

Maar toch blijft mijn vraag of geluid eigenlijk stijgt.

[ Bericht 14% gewijzigd door Schenkstroop op 03-07-2011 15:45:52 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  zondag 3 juli 2011 @ 15:58:42 #221
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_98984159
Geluid zijn luchtmoleculen die trillen en die trillingen aan elkaar doorgeven. Als ze je trommelvlies raken kun je het horen.
Die luchtmoleculen blijven afgezien van wat tocht in huis op hun plaats dus stijgt geluid net zo hard als dat het daalt of opzij uitwaaiert.
Wie dit leest is gek
  zondag 3 juli 2011 @ 16:11:25 #222
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_98984763
quote:
99s.gif Op zondag 3 juli 2011 15:58 schreef Nieuwschierig het volgende:
Geluid zijn luchtmoleculen die trillen en die trillingen aan elkaar doorgeven. Als ze je trommelvlies raken kun je het horen.
Die luchtmoleculen blijven afgezien van wat tocht in huis op hun plaats dus stijgt geluid net zo hard als dat het daalt of opzij uitwaaiert.
Kan bass-geluid dan wellicht door kamerakoestiek bovin de kamer harder worden?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_98985066
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 16:11 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Kan bass-geluid dan wellicht door kamerakoestiek bovin de kamer harder worden?
omdat de geluidsgolven tegen de muren weerkaatsen en 2 speakers zijn, zijn er punten in de kamer waar de geluidsgolven (vooral de bas) elkaar versterken of verzwakken.
Dus ja dat kan
pi_99015156
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 15:21 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik weet het nu nog niet zeker, maar wellicht werd mijn vraag verkeerd begrepen.
Was m'n antwoord zo onduidelijk?

Als er meer krassen zijn zal de software vaker moeten interpoleren, maw benaderen of gokken.
En daardoor daalt de geluidskwaliteit.
Eén enkele kras minder dan 2.4 mm breed kan volledig gecorrigeerd worden, dus zonder kwaliteitsverlies. Bij meerdere krassen is er niet altijd voldoende informatie om de fouten te corrigeren, en dan wordt een benadering gebruikt. Waarbij de kwaliteit dus wel daalt.
pi_99054130
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 16:11 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Kan bass-geluid dan wellicht door kamerakoestiek bovin de kamer harder worden?
Als geluidsgolven tegen de muur botsen en terugkeren en ze onderweg samenvallen met een golf van dezelfde frequentie gaan ze interfereren en dan krijg je staande golven. Dit zijn golven die precies met hun lengte in een kamer passen (of met een veelvoud van hun lengte). DIt wekt de illusie dat een golf stilstaat, omdat het bepaalde punten in je kamer creëert waar de golven elkaar uitdoven (knopen), en waar je dus geen bas hoort, en op plekken waar ze versterkt worden (buiken). Als je muziek aanzet en je loopt op en neer, dan zou je ze kunnen horen.

Maar wat er waarschijnlijk aan de hand is is dat de tweeters, dus de hoge tonen, nu meer op je oren gericht staan dan voordat je ze omhoog verplaatste. Tweeters bundelen hun geluid veel meer. Dus je ze een paar centimeter verplaatst krijg je meteen een andere mix tussen hoge en lage tonen.

Maar als antwoord op je vraag geluid wordt niet hoger of lager als je je speaker verplaatst.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')