Ik vind polypeptide ook een beetje een stomme naam want een peptide is weer een klein stukje eiwit en wanneer is iets nog een peptide zeg dat met 30 aminozuren het nog een peptide is en met 31 niet meer dan is dat een polypeptidequote:Op woensdag 7 april 2010 14:49 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn eiwitten (proteïnes) het eerst geïsoleerd uit het wit van een ei. Dat lijkt me wel een logische verklaring.
Overigens vergeet je de naam polypeptide.
Het is inderdaad een beetje een vage naam. Eigenlijk zit er ook wel een beetje een verschil tussen polypeptides en proteïnes. Verschillende organismen hebben namelijk nog de mogelijkheid om eiwitten te decoreren met suikermoleculen. Als die suikermoleculen erop zit, dan mag je het geen polypeptide meer noemen. Met andere woorden polypeptiden zijn wel eiwitten (proteïnes), maar eiwitten (proteïnes) niet per se polypeptiden.quote:Op woensdag 7 april 2010 14:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind polypeptide ook een beetje een stomme naam want een peptide is weer een klein stukje eiwit en wanneer is iets nog een peptide zeg dat met 30 aminozuren het nog een peptide is en met 31 niet meer dan is dat een polypeptidebeetje stom noem het dan polyaminozuur
Net als all gesecreteerde eiwitten of eiwitten die door het golgi gaan die hebben ook suikers.quote:Op woensdag 7 april 2010 15:12 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het is inderdaad een beetje een vage naam. Eigenlijk zit er ook wel een beetje een verschil tussen polypeptides en proteïnes. Verschillende organismen hebben namelijk nog de mogelijkheid om eiwitten te decoreren met suikermoleculen. Als die suikermoleculen erop zit, dan mag je het geen polypeptide meer noemen. Met andere woorden polypeptiden zijn wel eiwitten (proteïnes), maar eiwitten (proteïnes) niet per se polypeptiden.
Ik weet niet of men ergens de filmpjes van Alberts -the cell openbaar heeft, maar die zijn briljant.quote:Op woensdag 7 april 2010 14:47 schreef Zwansen het volgende:
Misschien kan BB gelijk een stukje over DNA/RNA/transcriptie schrijven.![]()
Dat is ook zo prachtig.
Wat is glucosylering? Is dat het aanbrengen van een suikerlaagje over het eiwit? En wat heeft dat voor functie?quote:Op woensdag 7 april 2010 15:40 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Net als all gesecreteerde eiwitten of eiwitten die door het golgi gaan die hebben ook suikers.
Ook wel wonderlijk hoeveel er na de synthese nog aan eiwitten gedaan wordt.
phosphorylering
ubiquitinering
sumoylering
myristoylering
puppylatie
p-parpylatie
glycosylering
acetylatie
methylatie
nedd8ylatie
etc
etc
Oké, en is het iets wat gewoon voorkomt in de natuur of is het per definitie een menselijke creatie?quote:Op woensdag 7 april 2010 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja het is gewoon tastbaar (het is voornamelijk lucht maar dat is meer een scheikundig iets wat in een ander topic beter uitgelegd kan worden). Het is een stof. Hier zie je een beetje in een potje. (tegenwoordig kunnen we elk gewenst eiwit door bacteriën laten maken en het dan zuiveren)
[ afbeelding ]
Oké, en op wat voor niveau zit het dan? Is een eiwit ook weer opgebouwd uit moleculen of atomen? Of is het zelf een molecuul of atoom?quote:En wat doet een eiwit precies is een vraag dat niet te antwoorden is omdat er namelijk ongeveer 19599 verschillende eiwitten zijn en die doen allemaal wat anders. Maar functies gaan van het geven van structuur (het skelet van de cel) tot het vervoeren van stoffen (motor proteins) het doen van celdeling, kopieren van DNA, signaleren om andere eiwitten te maken het aan en uitzetten van eiwit productie etc etc
Interessant zeg.quote:Het meeste zijn eiwitten nog bezig om zichzelf en andere eiwitten te reguleren. Het mooie is ook nog dat er geen eiwit bekent is met maar 1 functie het doet altijd meer dan in het begin verwacht was. We zijn er dus ook nog niet uit wat alle eiwiten precies doen. Eigenlijk is dat wat alle mensen doen die onderzoek doen in de biochemie uitzoeken wat welke eiwitten nou precies doen.
Het is glycosylering, maar je denkt in de goede richting: er worden suikermoleculen aan het eiwit gekoppeld. Die suikergroepen kunnen helpen bij het vouwen van het eiwit, zorgen voor herkenning door andere eiwitten, zorgen dat het eiwit stabieler blijft (minder makkelijk uit elkaar valt).quote:Op woensdag 7 april 2010 17:55 schreef Federer-fan het volgende:
Wat is glucosylering? Is dat het aanbrengen van een suikerlaagje over het eiwit? En wat heeft dat voor functie?
Het is bij met name een natuurproduct, maar mensen kunnen ook synthetisch kleine eiwitten maken. Dit gebeurt dan wel op kleine schaal en de zuiverheid is dan niet goed. Complexere eiwitten worden door bacteriën gemaakt en daaruit vervolgens geïsoleerd. Een goed voorbeeld hiervan is insuline dat diabetespatiënten gebruiken. Dit wordt gemaakt in E. colibacteriën.quote:Op woensdag 7 april 2010 18:00 schreef Federer-fan het volgende:
Oké, en is het iets wat gewoon voorkomt in de natuur of is het per definitie een menselijke creatie?
Een eiwit is zelf een molecuul. Atomen zijn de bouwstenen van moleculen, eiwitten zijn dus ook opgebouwd uit atomen.quote:Oké, en op wat voor niveau zit het dan? Is een eiwit ook weer opgebouwd uit moleculen of atomen? Of is het zelf een molecuul of atoom?
Hoe meer je ervan gaat weten, des te interessanter wordt het!quote:Interessant zeg.
Oke, ik snap het. Bij die stabiliteit is het dus een soort lijm die dezelfde functie heeft als wanneer je met ijsstokjes een bootje maakt?quote:Op woensdag 7 april 2010 18:16 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het is glycosylering, maar je denkt in de goede richting: er worden suikermoleculen aan het eiwit gekoppeld. Die suikergroepen kunnen helpen bij het vouwen van het eiwit, zorgen voor herkenning door andere eiwitten, zorgen dat het eiwit stabieler blijft (minder makkelijk uit elkaar valt).
[..]
Waarom eiwitten bij patiënten? Zou je zonder eiwitten geen insulinepreparaten kunnen maken?quote:Het is bij met name een natuurproduct, maar mensen kunnen ook synthetisch kleine eiwitten maken. Dit gebeurt dan wel op kleine schaal en de zuiverheid is dan niet goed. Complexere eiwitten worden door bacteriën gemaakt en daaruit vervolgens geïsoleerd. Een goed voorbeeld hiervan is insuline dat diabetespatiënten gebruiken. Dit wordt gemaakt in E. colibacteriën.
En atomen zijn weer opgebouwd uit protoen, neutronen en elektronen, die weer zijn opgebouwd uit een combinatie van opquarks en neerquarks? En stel dat je een soort homunculus bent en je wilt bijvoorbeeld een opquark pakken; wat heb je dan in je hand? En draaien al die deeltjes daadwerkelijk om elkaar heen, op een soort centrifugale manier?quote:[..]
Een eiwit is zelf een molecuul. Atomen zijn de bouwstenen van moleculen, eiwitten zijn dus ook opgebouwd uit atomen.
Ja, dat idee krijg ik ook.quote:Hoe meer je ervan gaat weten, des te interessanter wordt het!
Het kan zijn dat het de structuur steviger maakt. Een andere mogelijkheid is dat een geglycosyleerd eiwit minder goed wordt herkend door een ander eiwit dat tot doel heeft eiwitten af te breken.quote:Op woensdag 7 april 2010 20:47 schreef Federer-fan het volgende:
Oke, ik snap het. Bij die stabiliteit is het dus een soort lijm die dezelfde functie heeft als wanneer je met ijsstokjes een bootje maakt?
Insuline is zelf een eiwit. Als je eet, neemt de hoeveelheid suiker, vetten en aminozuren in je bloed toe, aangezien je darmen dit uit het voedsel opnemen. Dit wordt herkend door het lichaam, waarna het insuline aanmaakt. Insuline geeft cellen een seintje om die suiker, vetten en aminozuren op te nemen. Patiënten die aan diabetes type 1 leiden, kunnen zelf geen insuline aanmaken in hun lichaam. Dit laat men dan in een laboratorium maken door bacteriën, waarna de diabetespatiënten het bij zichzelf kunnen inspuiten.quote:Waarom eiwitten bij patiënten? Zou je zonder eiwitten geen insulinepreparaten kunnen maken?
Nu zet je opeens grote stappen!quote:En atomen zijn weer opgebouwd uit protonen, neutronen en elektronen, die weer zijn opgebouwd uit een combinatie van opquarks en neerquarks? En stel dat je een soort homunculus bent en je wilt bijvoorbeeld een opquark pakken; wat heb je dan in je hand? En draaien al die deeltjes daadwerkelijk om elkaar heen, op een soort centrifugale manier?
Ik verwijs je door naar de natuurkundigen! Dit zijn dingen die ook nog beter wil leren beheersen.quote:En gebruiken ze deeltjesversnellers om kleineren deeltjes te vinden dan quarks? En zijn die er al?
Ik heb eigenlijk nooit een echt basisboek scheikunde in handen gehad, behalve op de middelbare school. Die boeken die ik toen had waren toen ook al een jaar of 10 oud. Scheikunde voor Dummies werd ergens nog genoemd, misschien dat dat een idee is?quote:Ja, dat idee krijg ik ook.
Wat is een goed scheikundeboek voor beginners?
Een golf een deeltje allebij ligt eraan hoe je er naar 'kijkt' ik denk dat het beste antwoord is dat je het nooit kunt 'zien' omdat het net zo groot is is als licht en je het dus nooit zo kunt zien.quote:En stel dat je een soort homunculus bent en je wilt bijvoorbeeld een opquark pakken; wat heb je dan in je hand?
Ja hoi, dat zijn snaren, die zijn weer een factor 1018 kleiner dan atomenquote:Op woensdag 7 april 2010 21:40 schreef lyolyrc het volgende:
Nu zet je opeens grote stappen!Dit klopt inderdaad, maar je moet je realiseren dat scheikunde zich afspeelt op het niveau van moleculen en de bouwstenen daarvan, atomen. Subatomaire deeltjes worden bestudeerd in de natuurkunde. Natuurkundigen kun je daarover meer vertellen, bijvoorbeeld in dit topic.
Nee, zover we weten nietquote:Op woensdag 7 april 2010 20:47 schreef Federer-fan het volgende:
En gebruiken ze deeltjesversnellers om kleineren deeltjes te vinden dan quarks? En zijn die er al?
Dat is waar maar er zijn dingen die in de biologie behandeld worden die je beter aan natuurkundigen kunt vragen, er is bijvoorbeeld een berg aan onderzoek over zogenaamde lipidrafts dat zijn lipide domijnen in een bi-laag die zogenaamde liquid ordered phase hebben dus tussen vloeistof en vast in. Als wij biologen over dit soort dingen gaan praten denken wij helemaal niet goed na over de onderligende natuurkunde. Om nog maar te zwijgen over de nu in zwang rakende single molecule microscopy vaak vergeten wij dingen als interferentie, vrijheidsgraden etc etc.quote:Op donderdag 8 april 2010 11:18 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat het enige wat je als scheikundige aan natuurkunde echt nodig hebt, is kwantummechanica. Daarmee kun je een groot deel van het periodieke systeem verklaren. Alles voorbij kwantummechanica is volgens mij al snel niet meer relevant voor biologie.
Hoiquote:Op donderdag 8 april 2010 10:57 schreef Haushofer het volgende:
Ja hoi, dat zijn snaren, die zijn weer een factor 1018 kleiner dan atomen![]()
Ik ben heul geen bioloog!quote:Op donderdag 8 april 2010 11:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat is waar maar er zijn dingen die in de biologie behandeld worden die je beter aan natuurkundigen kunt vragen, er is bijvoorbeeld een berg aan onderzoek over zogenaamde lipidrafts dat zijn lipide domijnen in een bi-laag die zogenaamde liquid ordered phase hebben dus tussen vloeistof en vast in. Als wij biologen over dit soort dingen gaan praten denken wij helemaal niet goed na over de onderligende natuurkunde. Om nog maar te zwijgen over de nu in zwang rakende single molecule microscopy vaak vergeten wij dingen als interferentie, vrijheidsgraden etc etc.
Ik denk dat dergelijke grove middelen ook nodig zijn om dingen te leren. Anatomische kennis heeft men vroeger ook vooral verworven door lijken van de galg te halen en daarna totaal open te snijden.quote:Waar biologen het best in zijn is met de botte bijl dingen weghakken en dan zeggen hé nu werkt het niet meer. Zo kun je dus gemakkelijk tot de conclusie komen dat de accu er voor zorgt dat de wielen van een auto draaien, want zonder accu doen ze dat niet meer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |