quote:wel heeft dit leuke toekomstvooruitzichten dacht ik zo... misschien dat we bacteriën ook andere dingen kunnen laten maken dan eiwitten en metabole producten
eenentwintig in een eiwit[inleidend stuk over wat een aminozuur is]
Onderzoekers van het Scripps Research Institute in La Jolla , californië creëerden onlangs een E.coli die eiwitten maakt uitgaande van éénentwintig aminozuren. Eénentwintig in één eiwit zo zijn er geen 13 in een dozijn. Genoeg dus voor New Scientist om de onderzoekers de inginieurs van het eerste echte artificiële organisme te noemen. Het eenentwntigste aminozuur p-ammino-fenylalanine (pAF) wordt door E.coli zelf gemaakt op basis van een gen van een ander organisme. Maar, om het aminozuur in een eiwit te krijgen heeft ze meer nodig. Aangezien eiwit synthese altijd gebeurt op basis van erfelijke instructies moet het nieuwe aminozuur een eigen triplet krijgen. Dat kan met behulp van artificiële tRNA-moleculen. [...] In de gemodificeerde coli bacterie assoicieert een vijfenzestigste tRNA-pAF met één van de stopcodons. Op die manier slaagden de onderzoekers erin om een uniek eiwit - walvismyoglobine met pAF - te maken [...] De gemodificeerde E.coli kan alleen in het lab overleven.
eos Nr3 maart 2003 blz. 28
maarja als men dit niet zo bijzonder vind wat is eigenlijk jullie mening ??
quote:erm..bijvoorbeeld het koppelen van zijgroepen met een medicinale werking aan een aminozuur (of het koppelen van een COOH en NH3 groep aan een medicijn). Zodat deze in goedkoop in grote hoeveelheden gemaakt kan worden. Of het maken van "super" enzymen die effecienter en sneller zijn waardoor "dingen" goedkoper worden.
Op zondag 6 april 2003 18:42 schreef Fliepke het volgende:
wat voor nuttig gebruik had je dan in gedachte?
Maar het feit wat ik schokkend vond is dat het dus gelukt is om iets door een bacterie te laten maken wat volkomen tegen natuurlijk is en dus niet in de natuur voorkomt.. kijk een bacterie een genproduct van een mens of andere bacterie laten maken ( dat heeft die mens of andere bacterie al eerder gadaan) maar dit is een compleet nieuw product...
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 06-04-2003 18:49]
quote:in feite is dit al een vorm van een nieuwe levensvorm (al is het een heel minieme verandering)
Op zondag 6 april 2003 18:47 schreef gellow het volgende:
um voglens mij kan dit de eerste stap zijn naar een nieuwe levensvormen.
quote:Leuk idee voor nano-technologie, maar ik dat het pas echt interessant wordt als ze die dingen ook opdrachten kunnen gaan geven of gaan programmeren om zelf nano-machines te gaan assembleren.
Op zondag 6 april 2003 18:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Ben ik nou de enige die dit (zie ondestaand bericht) schokkend vind, ik heb er niets van in de krant o.i.d. gelezen terwijl ik dit toch wel een vrij extreem voorbeeld van wat de moderne wetenschap kandit had ik nog niet verwacht op zo'n korte termijn
[..]wel heeft dit leuke toekomstvooruitzichten dacht ik zo... misschien dat we bacteriën ook andere dingen kunnen laten maken dan eiwitten en metabole producten
maarja als men dit niet zo bijzonder vind
wat is eigenlijk jullie mening ??
quote:nou stel dat je aan aminozuren nano-onderdelen koppelt dan kunnen deze wel preciezer op de juiste plaats worden gebracht (ruimtelijk gezien) iets wat nano-assemblering dan wel gemakkelijker maakt.
Op zondag 6 april 2003 18:52 schreef nibble het volgende:[..]
Leuk idee voor nano-technologie, maar ik dat het pas echt interessant wordt als ze die dingen ook opdrachten kunnen gaan geven of gaan programmeren om zelf nano-machines te gaan assembleren.
quote:Dit kan ik even niet volgen... Waarom zou je extra groepen aan je medicijnen gaan maken? Daardoor kan het juist zijn werking verliezen, of zie ik iets over het hoofd?
Op zondag 6 april 2003 18:46 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
erm..bijvoorbeeld het koppelen van zijgroepen met een medicinale werking aan een aminozuur (of het koppelen van een COOH en NH3 groep aan een medicijn). Zodat deze in goedkoop in grote hoeveelheden gemaakt kan worden.
quote:Als je op een eenvoudige manier de werkzame groepen van een medicijn aan een onschadelijk eiwit kunt koppelen, kun je het eenvoudig zuiveren en het bv het door bacteriën in melk laten maken ( makkelijkere opname e.d.) . En "misschien" behoud het zn werking wel, (zo worden vaak ook medicijnen met patenten omzeild door kleine veranderingen aan niet functionele groepen te maken.)
Op zondag 6 april 2003 19:02 schreef Visitor.Q het volgende:[..]
Dit kan ik even niet volgen... Waarom zou je extra groepen aan je medicijnen gaan maken? Daardoor kan het juist zijn werking verliezen, of zie ik iets over het hoofd?
Als je het medicijn door een bacterie in een artificiëel eiwit wilt laten zetten, is het een vereiste dat de bacterie ook het medicijn component synthetiseerd. Dus deze toepassing gaat niet echt op lijkt mij.
De enige mogelijkheid die er wel is is dat door het inbouwen van een alternatief aminozuur het eiwit ( kan ook een medicijn zijn) meer activiteit of specificiteit krijgt
Kunnen jullie nog een toepassing o.i.d. bedenken ?
quote:normaal zitten er 20 amminozuren in een eiwit
Op zondag 6 april 2003 21:27 schreef Visitor.Q het volgende:
En waarom is het eigenlijk speciaal dat er 21 aminozuren in zitten? Is dit nog nooit gebeurd?had ik maar opgelet bij bio
De optimalisatie van enzymen is erg moeilijk, aangezien de natuur vrij optimaal werkt.
Het voordeel van deze techniek lijkt mij dat er minder stappen hoeven te gebeuren om de zijgroepen van amino-zuren aan te passen, dus goedkoper.
Ik zal morgen even het originele artikel erbij zoeken, moet vast wel in Pubmed staan (anders is het nep).
Grappig dat in het artikel genoemd wordt dat er zeldzame organismen zijn die al een andere set aminozuren gebruikten:
quote:Geen wonder dat het niet opgepikt is, verkeerde tijdschrift, ACS is een organici-tijdschrift. Biochemici lezen dat niet. En hij komt ook niet in Pubmed.
in rare instances, organisms have evolved novel translational machinery to incorporate either selenocysteine or pyrrolysine in response to nonsense codons
Idd .. extreem late kick .. echt grappig dat hier nog geen vervolg op is gekomen (ik heb er tenminste nog niet van gehoord)quote:Op zondag 27 april 2003 22:11 schreef Heron_Ymus het volgende:
Heb even de aankondiging gezocht van het research-institute:
http://www.scripps.edu/newsandviews/e_20030120/amino.html
En voordegenen met access tot ACS:
http://pubs.acs.org/cgi-b(...)/html/ja0284153.html
[..]
Geen wonder dat het niet opgepikt is, verkeerde tijdschrift, ACS is een organici-tijdschrift. Biochemici lezen dat niet. En hij komt ook niet in Pubmed.
puike kickquote:Op donderdag 23 maart 2006 19:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Idd .. extreem late kick .. echt grappig dat hier nog geen vervolg op is gekomen (ik heb er tenminste nog niet van gehoord)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |