abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 maart 2010 @ 17:43:08 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79218328

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2009. Het aangifteprogramma 2009 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 5 van het Belastingaangifte 2009 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2009.
Is er iets niet duidelijk in het programma?
Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten?
Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels?
Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2010 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2009 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD.
Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2010 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2009 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2014 geld terugvragen.

Aangifte doen
Je aangifte inkomstenbelasting kun je op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch
Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 downloaden.
op papier
Hiervoor kun je het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle
De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2009 extra te gaan controleren op uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan dertig jaar. Bron

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je (net als vorig jaar) wachten tot 1 maart 2010. Pas na 1 maart 2010 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2010 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2010 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2009 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2009. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2010. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2010 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 juli 2008 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 juli 2009: 2,75%
- vanaf 1 oktober 2009: 2,50%
- vanaf 1 januari 2010: 2,50%
- vanaf 1 april 2010: 2,50%
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14.
Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 50 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.
(De verhoging van ¤ 43 naar ¤ 50 is een eenmalige regeling voor de aangifte van 2009.)

Extra
Veranderingen 2009
Ook in 2009 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.

Studiekosten
Dit jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2009
- studie met studiefinanciering over 2009
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden.

Ziektekosten
2009 is weer een jaar waarin de het aantal ziektekostenuitgaven sterk zijn beperkt. De specifieke uitgaven die nog wel aftrekbaar zijn vallen onder:
- genees- en heelkundige hulp
- medicijnen op doktersvoorschrift
- bepaalde hulpmiddelen (in ieder geval niet brillen, contactlenzen en contactlenzenvloeistof)
- vervoer, zoals reiskosten naar een huisarts of ziekenhuis
- een dieet op doktersvoorschrift
- extra gezinshulp
- extra kleding en beddengoed
- reiskosten voor ziekenbezoek
Uiteraard blijft er nog een drempel van toepassing welke afhankelijk is van het inkomen.
Meer informatie staat hier vinden

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen:
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt.
Hier staat deel 1: Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #1
Voor deel 2 kijk hier: Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #2
Zelfs deel 3 is volgepost: Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #3
Na het sluiten van deel 4 ( Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #4 ) gaan we verder in deel 5.
Wil je de vragen en antwoorden van deel 5 nog eens nalezen, kijk dan hier: Aangifte inkomstenbelasting 2009 #5

Deze OP vind je hier.
Klik op bewerken, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 17:59:11 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_79218885
Even volgen voor tips
censuur :O
pi_79219522
TVP.
pi_79221211
Deze stond nog open:
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:05 schreef twaalf12 het volgende:
Ook ik heb een vraag mbt de belasting aangifte:

Halverwege vorig jaar had ik nog een aardig bedrag te goed van mijn werkgever (plus minus 3000 e bruto) en heb ik de afspraak gemaakt dat ipv dat bedrag aan mij te betalen mijn werkgever voor mij een cursus betaald. De vraag is moet of kan ik hier nog wat mee? Aan de ene kant zou je kunnen stellen dat ik zelf plus minus 1800 euro netto in een cursus heb gestoken die ik dus als studie kosten zou kunnen opvoeren. Aan de andere kant lijkt me dat niet kloppen omdat ik dat geld nooit heb gekregen en er over die 3000e sowieso nooit belasting is betaald?
Dus als ik het goed begrijp:
- heb je extra gewerkt/bonus verdiend, en zou je normaal gesproken hier 3000 euro voor krijgen;
- dit bedrag is niet als loon uitbetaald, maar jij bent akkoord gegaan met een cursus die is betaald door je werkgever.

Hoeveel was die cursus waard? Zo'n 3000 euro?
pi_79222636
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 18:19 schreef Maharbal het volgende:
TVP.
Goeie tip!
Huh?
pi_79222949
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:42 schreef Donders het volgende:

[..]

Goeie tip!
Tsjah, om vragen van mensen te kunnen beantwoorden moet ik weten dat de vragen gepost zijn he.

Nee, ik doe niet aan bookmarks.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 16 maart 2010 @ 20:28:41 #7
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79225110
En aangezien ook deze dame nog van de partij is.....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_79225672
klein vraagje.

Sinds afgelopen vorig jaar ook fiscaal partner.

In het programma 2009 heb ik de gegevens met digi-ID gedownload.
Hiermee heb ik gegevens voor ons beide gedownload.

Vervolgens ging het alleen vragen over mijn situatie
---------------------------------------------------------------
gedownloade gegevens: wvdl
gedownloade gegevens: partner
persoonlijke gegevens: wvdl
---------------------------------------
box 1: werk en woning
..
..
box 3 sparen en beleggen
aftrekposten
vrijstellingen
bijzondere
te verrekenen
Heffingskortingen: wvdl
Overzicht: wvdl
naar ondertkenen
afsluiten

Ik neem aan dat ik nu hetzelfde weer moet invullen maar dan met mijn partner als hoofdaanvrager?

Alleen als ik stop slaat eht alle gegevens op en kan het niet resetten?

Hierdoor ga ik er bijna vanuit dat zij het niet meer hoeft in te vullen, klopt dit?

- WvdL
newb
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 16 maart 2010 @ 20:44:00 #9
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79225867
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:39 schreef WvdL het volgende:
klein vraagje.

Sinds afgelopen vorig jaar ook fiscaal partner.

In het programma 2009 heb ik de gegevens met digi-ID gedownload.
Hiermee heb ik gegevens voor ons beide gedownload.

Vervolgens ging het alleen vragen over mijn situatie
---------------------------------------------------------------
gedownloade gegevens: wvdl
gedownloade gegevens: partner
persoonlijke gegevens: wvdl
box 1: werk en woning
..
..
box 3 sparen en beleggen
aftrekposten
vrijstellingen
bijzondere
te verrekenen
Heffingskortingen: wvdl
Overzicht: wvdl
naar ondertkenen
afsluiten

Ik neem aan dat ik nu hetzelfde weer moet invullen maar dan met mijn partner als hoofdaanvrager?

Alleen als ik stop slaat eht alle gegevens op en kan het niet resetten?

Hierdoor ga ik er bijna vanuit dat zij het niet meer hoeft in te vullen, klopt dit?

- WvdL
nee

Je moet in het programma de vraag krijgen of je fiscaal partner inkomen e.d. had.

- Nizno
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_79226291
heb de gegevens downloaden functie gebruikt. en heb het progje weer ff na gelopen.. maar kan nergens vinden waar ik had moeten aanvinken of we partners zijn.

dat wist die al dan adv het gedownloade data denk ik dan.
newb
pi_79229059
Als m'n ouders m'n collegegeld betalen, mogen zij het dan aftrekken als studiekosten? Of hoe werkt dat?
Of mag ik ze gewoon aftrekken? Allebei uiteraard volgens de normbedragen.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 21:42:28 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79229491
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:35 schreef Piles het volgende:
Als m'n ouders m'n collegegeld betalen, mogen zij het dan aftrekken als studiekosten? Of hoe werkt dat?
Nee. Het zijn namelijk geen studiekosten voor degene die aangifte doet of zijn/haar fiscale partner.
quote:
Of mag ik ze gewoon aftrekken?
Nee, want de kosten drukken niet op jou.
quote:
Allebei uiteraard volgens de normbedragen.
Uiteraard.
pi_79229548
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee. Het zijn namelijk geen studiekosten voor degene die aangifte doet of zijn/haar fiscale partner.
[..]

Nee, want de kosten drukken niet op jou.
[..]

Uiteraard.
Dus ik kan ze beter zelf betalen en mn ouders een gift aan mij laten doen?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 22:15:15 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79231452
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:43 schreef Piles het volgende:

[..]

Dus ik kan ze beter zelf betalen en mn ouders een gift aan mij laten doen?
Ja.
pi_79231579
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 22:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja.
Hmm, jammer dat ik dat niet wist. Nu is het te laat
pi_79232178
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:05 schreef DonJames het volgende:
Deze stond nog open:
[..]

Dus als ik het goed begrijp:
- heb je extra gewerkt/bonus verdiend, en zou je normaal gesproken hier 3000 euro voor krijgen;
- dit bedrag is niet als loon uitbetaald, maar jij bent akkoord gegaan met een cursus die is betaald door je werkgever.

Hoeveel was die cursus waard? Zo'n 3000 euro?
jep die cursus was ongeveer 3000 euro waard.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 16 maart 2010 @ 23:37:50 #17
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79236180
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:52 schreef WvdL het volgende:
heb de gegevens downloaden functie gebruikt. en heb het progje weer ff na gelopen.. maar kan nergens vinden waar ik had moeten aanvinken of we partners zijn.

dat wist die al dan adv het gedownloade data denk ik dan.
persoonlijke gegevens van persoon1 en 2 krijg je als het goed is rechts in het beeld... en daar onder box 1 werk en woning.
als je die aanklikt krijg je daar onder nieuwe hokjes om aan te vinken met de teksten; persoon 1 en persoon2.

Of heb jij misschien niet in het programma gezet dat je een fiscaal partner hebt?
pi_79236234
Nizno was net iets sneller

[ Bericht 43% gewijzigd door v0lt026 op 17-03-2010 11:19:51 ]
pi_79239940
tvp
pi_79247110
tvp
pi_79247533
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 23:37 schreef Nizno het volgende:

[..]

persoonlijke gegevens van persoon1 en 2 krijg je als het goed is rechts in het beeld... en daar onder box 1 werk en woning.
als je die aanklikt krijg je daar onder nieuwe hokjes om aan te vinken met de teksten; persoon 1 en persoon2.

Of heb jij misschien niet in het programma gezet dat je een fiscaal partner hebt?
ik zal het vanavond gelijk na het werk controleren, thx voor de info
newb
pi_79285017
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 23:37 schreef Nizno het volgende:

[..]

ik zie het al, we wonen nog maar 5 maanden officieel samen, en je moet 6 maanden hebben om fiscale partner te mogen zijn. zucht.

Dus ik neem aan dat we wel allebei aparte formulieren moeten invullen
newb
pi_79287305
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 22:26 schreef twaalf12 het volgende:

[..]

jep die cursus was ongeveer 3000 euro waard.
En DJ nog enig idee?
pi_79289563
Ik heb gelezen dat je (indien je je jaaropgave kwijt bent) de teruggaaf 2009 ook kunt invullen m.b.v. het salarisstrookje van December 2009. Heb nu dus het programmatje van de Belastingdienst gedownload en ze willen de arbeidskorting, loon en loonheffing weten. Nu is het niet heel moeilijk om de cumulatieven van de arbeidskortingen loonheffing op te zoeken op het salarisstrookje van December. Voor 'Loon' is dat een ander geval... Ik kom er maar niet uit. Moet ik voor Loon het cumulatief bedrag van 'Loon LH' invullen of het cumulatief bedrag van 'Loon SVW'?
пусть всегда будет солнце
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 18 maart 2010 @ 12:37:05 #25
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79290999
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 11:59 schreef MoChe het volgende:
Ik heb gelezen dat je (indien je je jaaropgave kwijt bent) de teruggaaf 2009 ook kunt invullen m.b.v. het salarisstrookje van December 2009. Heb nu dus het programmatje van de Belastingdienst gedownload en ze willen de arbeidskorting, loon en loonheffing weten. Nu is het niet heel moeilijk om de cumulatieven van de arbeidskortingen loonheffing op te zoeken op het salarisstrookje van December. Voor 'Loon' is dat een ander geval... Ik kom er maar niet uit. Moet ik voor Loon het cumulatief bedrag van 'Loon LH' invullen of het cumulatief bedrag van 'Loon SVW'?
loon lh
pi_79309476
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 11:03 schreef twaalf12 het volgende:

[..]

En DJ nog enig idee?
Ik denk niet dat je er nog wat mee kan. Je hebt gewoon loon in natura gekregen in de vorm van een cursus, en hebt dus niet zelf geld betaald daarvoor (een voorwaarde voor aftrek). Dat dat loon vrijgesteld is voor de loonbelasting doet daar niets aan af.
pi_79315351
Ik heb een praktisch probleempje

Ik vul de Aangifte inkomstenbelasting voor Ondernemers 2009 in, en ik heb onder privé-onttrekkingen zitten kijken bij 'Ontrekking privegebruik auto van de onderneming'. In dat scherm zitten 2 of meer invulvelden voor auto's waarmee je privé hebt gereden.

Achter ieder veld staat een ja/nee veld of je minder dan 500km privé hebt gereden. Ik heb zo'n veld aangeklikt.
Als je de hele pagina leeglaat, blijft dit veld aan en gaat hij zeuren dat ik wat moet invullen.

Maar ik wil niks invullen!
Nul bedragen invullen accepteert ie ook niet. Hoe krijg ik dit weg?
pi_79317223
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 20:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je er nog wat mee kan. Je hebt gewoon loon in natura gekregen in de vorm van een cursus, en hebt dus niet zelf geld betaald daarvoor (een voorwaarde voor aftrek). Dat dat loon vrijgesteld is voor de loonbelasting doet daar niets aan af.
Je zou nog kunnen beargumenteren dat het wel echt op hem heeft gedrukt, maar dat het slechts is uitgekeerd via een andere rekening (z'n baas), maar of je nou zin hebt in dat gesteggel met de Inspecteur.

Enfin, dit is het antwoord dat ik heb gevonden: als ik het goed heb begrepen kreeg je nog 3.000 van je baas als zijnde loon. Dit loon heeft hij kennelijk voor jou aangewend ter betaling van een cursus. Deze omzetting van loon naar een belastingvrije vergoeding mag, en er hoeven dan geen loonheffingen te worden ingehouden. Het gevolg is dan dat de kosten voor de cursus niet aftrekbaar zijn als zijnde studiekosten omdat de studiekosten niet op jou hebben gedrukt.

Je had natuurlijk het bedrag gewon kunnen laten uitkeren door je werkgever. Bedenk alleen wel dat je dan waarschijnlijk meer kwijt was geweest aan loonheffingen dan dat je terug zou kunnen krijgen door de aftrekpost studiekosten, onder andere in verband met de drempel van ¤500 bij de studiekostenaftrek. In principe heb je nu dus al een grotere belastingbesparing gehad door de cursus heffingsvrij te hebben ontvangen.
  donderdag 18 maart 2010 @ 22:50:09 #29
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79317321
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 22:10 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb een praktisch probleempje

Ik vul de Aangifte inkomstenbelasting voor Ondernemers 2009 in, en ik heb onder privé-onttrekkingen zitten kijken bij 'Ontrekking privegebruik auto van de onderneming'. In dat scherm zitten 2 of meer invulvelden voor auto's waarmee je privé hebt gereden.

Achter ieder veld staat een ja/nee veld of je minder dan 500km privé hebt gereden. Ik heb zo'n veld aangeklikt.
Als je de hele pagina leeglaat, blijft dit veld aan en gaat hij zeuren dat ik wat moet invullen.

Maar ik wil niks invullen!
Nul bedragen invullen accepteert ie ook niet. Hoe krijg ik dit weg?
Vul dan geen onttrekking privé gebruik in of verwerk dit via de resultatenrekening van de onderneming.
pi_79332377
Ik wil hem ook niet invullen, maar dat is nu 'verplicht' doordat ik dat ja/nee ding heb aangeklikt.
Die kan ik niet 'uit' zetten, waardoor ik de rest in moet vullen....
pi_79339903
Ik heb twee vragen.

1. Hoe zit dat nu precies met restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren?
Van 2004 t/m 2008 heb ik steeds studiekosten opgevoerd. Deze zijn van de heffing van mijn inkomen uit box 3 afgehaald.
Maar de heffing over dit inkomen uit box 3 was altijd lager dan de algemene heffingskorting, dus hier schoot ik niets mee op.

Klopt het dat ik deze studiekosten in mijn aangifte voor 2009 NIET mee kan nemen als restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren, omdat ze al "verrekend zijn"?

2. In 2009 ben ik begonnen met werken. Omdat ik hiervoor geen inkomen uit box 1 had, kan ik een verzoek tot middeling indienen. Stel ik verdien in 2009 x, dan verdeel ik dit als volgt: 2007 x/3, 2008 x/3, 2009 x/3.

Houdt de Belastingdienst er dan rekening mee dat ik mijn heffingskorting in 2007 en 2008 nog niet
helemaal verbruikt had?
pi_79340238
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:46 schreef mrbombastic het volgende:
Ik heb twee vragen.

1. Hoe zit dat nu precies met restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren?
Van 2004 t/m 2008 heb ik steeds studiekosten opgevoerd. Deze zijn van de heffing van mijn inkomen uit box 3 afgehaald.
Maar de heffing over dit inkomen uit box 3 was altijd lager dan de algemene heffingskorting, dus hier schoot ik niets mee op.

Klopt het dat ik deze studiekosten in mijn aangifte voor 2009 NIET mee kan nemen als restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren, omdat ze al "verrekend zijn"?
Nee, dat klopt niet (als het waar is wat je zegt). Persoonsgebonden aftrek wordt eerst verrekend met box 1, daarna box 3 (en daarna box 2, ik ga er vanuit dat je dat niet hebt). Dus, je kon de aftrek niet gebruiken in box 1, en daarna niet in box 3, dus zou je nog een restant persoonsgebonden aftrek moeten hebben, en die kan je gebruiken in 2009.
quote:
2. In 2009 ben ik begonnen met werken. Omdat ik hiervoor geen inkomen uit box 1 had, kan ik een verzoek tot middeling indienen. Stel ik verdien in 2009 x, dan verdeel ik dit als volgt: 2007 x/3, 2008 x/3, 2009 x/3.

Houdt de Belastingdienst er dan rekening mee dat ik mijn heffingskorting in 2007 en 2008 nog niet
helemaal verbruikt had?
Heffingskorting? We hadden het toch over een (restant) persoonsgebonden aftrek? Een heffingskorting gaat van het totaal te betalen bedrag af, met de persoonsgebonden aftrek wordt het inkomen verlaagd waarover belasting wordt berekend.
Evengoed, middeling wordt gedaan met de definitieve aanslagen, ze gaan dus niet het restant persoonsgebonden aftrek verdelen over de jaren waarin je het (na middeling) wel zou hebben kunnen gebruikt.
pi_79340782
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:55 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, dat klopt niet (als het waar is wat je zegt). Persoonsgebonden aftrek wordt eerst verrekend met box 1, daarna box 3 (en daarna box 2, ik ga er vanuit dat je dat niet hebt). Dus, je kon de aftrek niet gebruiken in box 1, en daarna niet in box 3, dus zou je nog een restant persoonsgebonden aftrek moeten hebben, en die kan je gebruiken in 2009.
Het zit zeg maar zo: studiekosten < heffing over box 3 < algemene heffingskorting

Dus wat ze gedaan hebben is:
Heffing box 3
Studiekosten -
----------------
= Heffing

Heffing < Algemene heffingskorting, dus ik hoefde in 2007 niets te betalen.

MAAR als ik die studiekosten niet had opgevoerd dan gold nog steeds:
Heffing box 3 < Algemene heffingskorting, dus nog steeds niet betalen

Met andere woorden, ik heb helemaal niets aan die studiekosten in 2007?
pi_79341157
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:08 schreef mrbombastic het volgende:

[..]

Het zit zeg maar zo: studiekosten < heffing over box 3 < algemene heffingskorting

Dus wat ze gedaan hebben is:
Heffing box 3
Studiekosten -
----------------
= Heffing

Heffing < Algemene heffingskorting, dus ik hoefde in 2007 niets te betalen.

MAAR als ik die studiekosten niet had opgevoerd dan gold nog steeds:
Heffing box 3 < Algemene heffingskorting, dus nog steeds niet betalen

Met andere woorden, ik heb helemaal niets aan die studiekosten in 2007?
Ah, op die manier. Inderdaad, dan heb je per saldo niks aan de aftrekpost studiekosten gehad.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 17:58:52 #35
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79345294
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 12:32 schreef Xcalibur het volgende:
Ik wil hem ook niet invullen, maar dat is nu 'verplicht' doordat ik dat ja/nee ding heb aangeklikt.
Die kan ik niet 'uit' zetten, waardoor ik de rest in moet vullen....
Ik heb de ondernemersaangifte nog niet gedownload maar ik het was altijd zo dat je op het kruisje kon klikken en daarmee het venster afsluit. Vul ander gewoon iets in, sluit het venster en kies daarna alsnog voor nee. Voor zover ik het heb meegemaakt, kun je een 'fout' altijd herstellen.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 18:00:14 #36
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79345336
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:16 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ah, op die manier. Inderdaad, dan heb je per saldo niks aan de aftrekpost studiekosten gehad.
Maar het feit blijft dat je de studiekosten eerst in het jaar in aftrek moet brengen voor zover mogelijk. Pas als dat niet kan, blijft er een restant persoonsgebonden aftrek staan. Je kunt het niet opsparen omdat het toevallig geen hogere teruggave oplever.
pi_79370588
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:55 schreef DonJames het volgende:
Evengoed, middeling wordt gedaan met de definitieve aanslagen, ze gaan dus niet het restant persoonsgebonden aftrek verdelen over de jaren waarin je het (na middeling) wel zou hebben kunnen gebruikt.
Wat mag je van je inkomen (box 1) aftrekken bij de berekening middeling inkomen?
Op de onderstaande site staat een voorbeeld waarbij de buitengewone uitgaven van het inkomen afgetrokken worden. Zijn er nog andere posten die ervan afgehaald mogen worden?

http://www.belastingdiens(...)nde_inkomens-12.html
pi_79371991
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 13:23 schreef mrbombastic het volgende:

[..]

Wat mag je van je inkomen (box 1) aftrekken bij de berekening middeling inkomen?
Op de onderstaande site staat een voorbeeld waarbij de buitengewone uitgaven van het inkomen afgetrokken worden. Zijn er nog andere posten die ervan afgehaald mogen worden?

http://www.belastingdiens(...)nde_inkomens-12.html
Dit gaat specifiek over de situatie waarin er is gemiddeld, maar waarin daarna pas is vastgesteld dat er een fout in één van de jaren is gemaakt.

Het is dus niet zo dat je ineens door middeling hele andere aftrekposten hebt ofzo.
pi_79371995
een vraagje:
Ik heb in 2009 alleen gewerkt...
op mijn jaaropgaaf staat o.a. Ingehouden premie volksverzekering + Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet,
moet ik nou bij Te Verrekenen Bedragen de laatste twee regels aanvinken (en de twee bedragen op mijn jaaropgaaf invullen) of niet? (dat gedeelte van de zin voorlopige aanslag doet mij namelijk twijfelen)

pi_79372076
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 14:13 schreef hamzter9 het volgende:
een vraagje:
Ik heb in 2009 alleen gewerkt, dus geen school..
op mijn jaaropgaaf staat o.a. Ingehouden premie volksverzekering + Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet,
moet ik nou bij Te Verrekenen Bedragen de laatste twee regels aanvinken (en de twee bedragen op mijn jaaropgaaf invullen) of niet? (dat gedeelte van de zin voorlopige aanslag doet mij twijfelen

[ afbeelding ]
Dat vul je alleen in als je een voorlopige aanslag (ook een voorlopige teruggaaf) hebt gehad. De bedragen die zijn ingehouden op je loon zijn geen (voorlopige) aanslagen.
pi_79372210
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 14:15 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat vul je alleen in als je een voorlopige aanslag (ook een voorlopige teruggaaf) hebt gehad. De bedragen die zijn ingehouden op je loon zijn geen (voorlopige) aanslagen.
oh ok ik heb niets ontvangen, dus dan kan ik die laatste 2 afvinken en overslaan..
thanks..

maar is het normaal dat je dan nergens hoeft in te vullen: Ingehouden premie volksverzekering + Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet..
het enigste wat ik heb ingevuld (vooringevuld met DigiD): Loon, loonheffing en arbeidskorting..

pi_79372271
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 14:19 schreef hamzter9 het volgende:

[..]

oh ok ik heb niets ontvangen, dus dan kan ik die laatste 2 afvinken en overslaan..
thanks..

maar is het normaal dat je dan nergens hoeft in te vullen: Ingehouden premie volksverzekering + Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet..
het enigste wat ik heb ingevuld (vooringevuld met DigiD): Loon, loonheffing en arbeidskorting..

Ja, dat is normaal (want met die andere inhoudingen kan je niks).
pi_79372283
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 14:13 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dit gaat specifiek over de situatie waarin er is gemiddeld, maar waarin daarna pas is vastgesteld dat er een fout in één van de jaren is gemaakt.

Het is dus niet zo dat je ineens door middeling hele andere aftrekposten hebt ofzo.
Wat ik wil vragen:

Wat moet ik bij inkomen invullen? Zie bijv deze site:
http://www.berekenhet.nl/(...)ng-inkomen-box1.html

Blijkbaar mag je dus van je fiscaal loon je buitengewone uitgaven aftrekken. Zijn er nog andere posten die je mag aftrekken?
pi_79372344
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 14:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ja, dat is normaal (want met die andere inhoudingen kan je niks).
thanks Don James..
nou kan ik mijn elektronische aangifte verzenden..
ik moest alleen gegevens zoals loon, loonheffing en arbeidskorting controleren, de rest niet van toepassing..
  zaterdag 20 maart 2010 @ 14:28:00 #45
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79372432
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 14:22 schreef mrbombastic het volgende:

[..]

Wat ik wil vragen:

Wat moet ik bij inkomen invullen? Zie bijv deze site:
http://www.berekenhet.nl/(...)ng-inkomen-box1.html

Blijkbaar mag je dus van je fiscaal loon je buitengewone uitgaven aftrekken. Zijn er nog andere posten die je mag aftrekken?
Bij middeling pak je de aanslagen van de betreffende jaren erbij en dan haal je daar het belastbaar inkomen uit. Met dat bedrag moet je gaan rekenen. Je moet niet nog een keer alle aangiften op gaan stellen. Dat heeft a. geen zin en b. maak je het alleen maar moeilijker dan het is.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 14:28:52 #46
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79372465
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 14:24 schreef hamzter9 het volgende:

[..]

thanks Don James..
nou kan ik mijn elektronische aangifte verzenden..
ik moest alleen gegevens zoals loon, loonheffing en arbeidskorting controleren, de rest niet van toepassing..
Als je geen aftrekposten hebt of een belastbaar box 3 vermogen, ben je met alleen die gegevens inderdaad snel klaar.
pi_79383045
Maakt het uit als je meerdere werkgevers hebt? Mijn vriend had er vorig jaar drie, nu las ik iets over heffingskorting en terugbetalen. Het is niet drie tegelijk, een werkgever, maar dan wel drie verspreid over het jaar.
pi_79383161
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:39 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Maakt het uit als je meerdere werkgevers hebt? Mijn vriend had er vorig jaar drie, nu las ik iets over heffingskorting en terugbetalen. Het is niet drie tegelijk, een werkgever, maar dan wel drie verspreid over het jaar.
Dan kun je volgens mij gewoon die heffingskorting terugkrijgen. En meestal krijg je wel wat terug als je meerdere werkgevers hebt, tenzij het salaris evenveel was Maar je moet de experts hier maar vragen .
pi_79383230
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:39 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Vul gewoon je aangifte in, dan zie je het wel
pi_79383444
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:42 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Dan kun je volgens mij gewoon die heffingskorting terugkrijgen. En meestal krijg je wel wat terug als je meerdere werkgevers hebt, tenzij het salaris evenveel was Maar je moet de experts hier maar vragen .
Een korting terugkrijgen?
  zaterdag 20 maart 2010 @ 20:03:45 #51
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_79384042
Ik ben een gigantische n00b merk ik.. tis dan ook de 1e keer..

Ik zie nu in "Het overzicht":
Verschuldigde inkomstenbelastingen en premie volksverzekering

is het normaal dat je daar duizende euros hebt staan of doe ik iets fout

en hoe weet ik of de automatisch ingevulde heffingskorting klopt?? of is dat altijd correct, of hoe zit dat?

ik voel me dom
Attended: UFC 99 - UFC 167 - UFC 175 - TUF 19 Finale - Invicta 13 - UFC 189 - Fight Night 84 / 87 / 90 - TUF 23 Finale - UFC 200 - UFC 205
4 time, 4 time, 4 time, 4 time TUP champion!!!
pi_79384085
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 20:03 schreef Tazmaniac het volgende:
is het normaal dat je daar duizende euros hebt staan of doe ik iets fout
Als je duizenden euro's hebt verdiend kan dat
quote:
en hoe weet ik of de automatisch ingevulde heffingskorting klopt?? of is dat altijd correct, of hoe zit dat?
Kijk op je jaaropgaaf?
  zaterdag 20 maart 2010 @ 20:11:58 #53
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_79384349
en wat ik wazig vind he.. moet je nergens je CZ premie enzo invullen of je rente?

of ben ik nog dommer dan ik al dacht?
Attended: UFC 99 - UFC 167 - UFC 175 - TUF 19 Finale - Invicta 13 - UFC 189 - Fight Night 84 / 87 / 90 - TUF 23 Finale - UFC 200 - UFC 205
pi_79384410
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 20:11 schreef Tazmaniac het volgende:
en wat ik wazig vind he.. moet je nergens je CZ premie enzo invullen of je rente?

of ben ik nog dommer dan ik al dacht?
Wat heeft CZ met belasting te maken? En rente van je spaarrekening bedoel je? Spaargeld wordt belast in box 3, lees maar eens in
  zaterdag 20 maart 2010 @ 20:20:05 #55
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_79384681
weet ik veel.. mijn pa ijlde iets over het CZ... geen idee

volgens mij moet ik maar iemand in gaan schakelen
pi_79384936
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 20:20 schreef Tazmaniac het volgende:
weet ik veel.. mijn pa ijlde iets over het CZ... geen idee

volgens mij moet ik maar iemand in gaan schakelen
Is het gewoon van een bijbaan? Dan moet je het prima zelf kunnen. Gewoon loon, loonheffing en arbeidskorting invullen
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 20 maart 2010 @ 22:23:33 #57
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79389126
CZ.. als in zorgverzekeraar CZ kon inderdaad eerder nog ingevuld worden. Dit jaar niet meer.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 22:31:51 #58
153201 Tazmaniac
Mixed Martial Arts
pi_79389410
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 22:23 schreef Nizno het volgende:
CZ.. als in zorgverzekeraar CZ kon inderdaad eerder nog ingevuld worden. Dit jaar niet meer.
ahzo.. dacht ik al.. zag namelijk op andere site staan dat 2008 het laatste jaar was idd.
  zondag 21 maart 2010 @ 14:28:09 #59
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_79404694
het volgende komt eruit bij mij (aangepast om 14:54):

de rechter is van mijn vriendin die alleen stage heeft gelopen (met een aardige vergoeding) en een bijbaantje.
de middelste is van mij, ik heb het hele jaar gewerkt.

ik heb het gevoel dat ik de studiekosten e.d niet helemaal goed heb ingevuld.

deze hoort mij mijn vriending

deze hoort bij mij:

iemand die mij uit de brand kan helpen?

En daarnaast ook kan vertellen hoe ik de verdeling het beste kan maken? is inmiddels duidelijk

[ Bericht 4% gewijzigd door dabadbass op 21-03-2010 15:01:03 ]
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
  zondag 21 maart 2010 @ 14:43:44 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79405125
Ergens klopt er iets niet. Het aftrekbaar bedrag volgens de specificatie komt niet overeen met de scholingsuitgaven. Heb je bij beide iets van studiekosten opgevoerd?

Daarnaast maakt het niet uit hoe je verdeeld. Het totaal te ontvangen bedrag zal gelijk blijven.
pi_79405476
Ik had de inkomstenbelasting verzonden (via het online programma), om daarna erachter te komen dat ik de jaaropgave van één baantje vergeten was mee te nemen. What to do?
  zondag 21 maart 2010 @ 14:56:40 #62
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_79405579
quote:
Op zondag 21 maart 2010 14:43 schreef ManAtWork het volgende:
Ergens klopt er iets niet. Het aftrekbaar bedrag volgens de specificatie komt niet overeen met de scholingsuitgaven. Heb je bij beide iets van studiekosten opgevoerd?

Daarnaast maakt het niet uit hoe je verdeeld. Het totaal te ontvangen bedrag zal gelijk blijven.
Ondertussen aangepast, had de loonheffing niet correct staan. ik had in totaal 1362 aan studiekosten (geen stufi geen lening geen bijdrage werkgever) mn vriendin heeft een zooi stufi gehad, en komt niet over de drempel van 500 EU.
pi_79406004
Hallo,

Ik was ook even aan de slag gegaan met het invullen van de belastingaangifte.
Ik ben student, heb recht op stufi, maar alleen nog lening, waar ik geen gebruik van maak (en de prestatiebeurs is al omgezet in een gift).
Verder heb ik meerdere bijbaantjes waar ik in totaal 6600 euro heb verdiend en nog freelance werk gedaan voor in totaal 3000 euro (heb hiervoor een VAR verklaring ingevuld).
Hierover betaal ik neem ik aan gewoon 4,8%?

Bij de aftrekposten voor studie; is het voor mij dan wel met stufi in 2009 alleen daar dan 0 invullen (aangezien ik geen geld heb ontvangen van de ib) als ik dat invul hoef ik bij te betalen inkomstenbelasting en volksverzekering niks te betalen.
als ik deze aftrekpost echter niet heb moet ik 625 euro betalen?

Alvast bedankt!
  zondag 21 maart 2010 @ 15:13:15 #64
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79406138
quote:
Op zondag 21 maart 2010 14:54 schreef santiagojwz het volgende:
Ik had de inkomstenbelasting verzonden (via het online programma), om daarna erachter te komen dat ik de jaaropgave van één baantje vergeten was mee te nemen. What to do?
Corrigeren en opnieuw versturen.
  zondag 21 maart 2010 @ 15:14:47 #65
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79406197
quote:
Op zondag 21 maart 2010 14:56 schreef dabadbass het volgende:

[..]

Ondertussen aangepast, had de loonheffing niet correct staan. ik had in totaal 1362 aan studiekosten (geen stufi geen lening geen bijdrage werkgever) mn vriendin heeft een zooi stufi gehad, en komt niet over de drempel van 500 EU.
En ook geen recht op stufi? Dan staat het m.i. goed.
  zondag 21 maart 2010 @ 15:17:57 #66
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79406294
quote:
Op zondag 21 maart 2010 15:09 schreef huiswerk1985 het volgende:
Hallo,

Ik was ook even aan de slag gegaan met het invullen van de belastingaangifte.
Ik ben student, heb recht op stufi, maar alleen nog lening, waar ik geen gebruik van maak (en de prestatiebeurs is al omgezet in een gift).
Verder heb ik meerdere bijbaantjes waar ik in totaal 6600 euro heb verdiend en nog freelance werk gedaan voor in totaal 3000 euro (heb hiervoor een VAR verklaring ingevuld).
Hierover betaal ik neem ik aan gewoon 4,8%?
Ja. Dit kom je vanzelf tegen bij de opgave ZVW.
quote:
Bij de aftrekposten voor studie; is het voor mij dan wel met stufi in 2009 alleen daar dan 0 invullen (aangezien ik geen geld heb ontvangen van de ib) als ik dat invul hoef ik bij te betalen inkomstenbelasting en volksverzekering niks te betalen.
als ik deze aftrekpost echter niet heb moet ik 625 euro betalen?
Hier kan ik weinig van bakken.
Als je de normbedragen gebruikt bij de studiekosten en je hebt geen stufi ontvangen, is het logisch dat je een aftrekpost hebt. Zonder die aftrekpost is het logisch dat je moet betalen. Over het freelancewerk is immers geen loonheffing ingehouden.
quote:
Alvast bedankt!
Geen probleem.
pi_79406457
quote:
Op zondag 21 maart 2010 15:13 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Corrigeren en opnieuw versturen.
Heb de jaaropgave erbij verwerkt en al een paar keer geprobeerd om opnieuw te verzenden, met dit als melding.
quote:
Fout bij verzenden

Uw aangifte is niet ontvangen. Er is een fout opgetreden tijdens het verzenden. Probeer uw aangifte op een later tijdstip opnieuw te verzenden.

U wordt nu uitgelogd.
misschien vanavond nog maar eens proberen.
pi_79407466
quote:
Op zondag 21 maart 2010 15:22 schreef santiagojwz het volgende:

[..]

Heb de jaaropgave erbij verwerkt en al een paar keer geprobeerd om opnieuw te verzenden, met dit als melding.
[..]

misschien vanavond nog maar eens proberen.

edit: nogmaals geprobeerd, maar nu via sms-methode ingelogd op digid, en het opnieuw verzenden is nu wel gelukt. misschien lag het aan de manier van inloggen via digid, misschien niet... Hoe dan ook, de gegevens zijn gecorrigeerd en als het goed is ben ik nu klaar.
pi_79408430
quote:
Hier kan ik weinig van bakken.
Als je de normbedragen gebruikt bij de studiekosten en je hebt geen stufi ontvangen, is het logisch dat je een aftrekpost hebt. Zonder die aftrekpost is het logisch dat je moet betalen. Over het freelancewerk is immers geen loonheffing ingehouden.

Hah sorry, het ging mij er om of jullie enig idee hebben welk deel voor mij geldt; wel of geen stufie over 2009. Zelf ga ik er vanuit dat het gewoon studie met studiefinanciering is. Nog een ander vraagje waar kan ik de overige studiekosten (boeken) kwijt in het onlineprogramma? Zoals ik het zie kan ik alleen de studie/college kosten kwijt.

Groet!
pi_79409014
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:15 schreef huiswerk1985 het volgende:

[..]

Hah sorry, het ging mij er om of jullie enig idee hebben welk deel voor mij geldt; wel of geen stufie over 2009. Zelf ga ik er vanuit dat het gewoon studie met studiefinanciering is. Nog een ander vraagje waar kan ik de overige studiekosten (boeken) kwijt in het onlineprogramma? Zoals ik het zie kan ik alleen de studie/college kosten kwijt.

Groet!
Dus je hebt recht op de lening, maar je maakt er geen gebruik van, correct? In dat geval moet je de normbedragen gebruiken, en kan je dus niet nog eens afzonderlijk studieboeken als kostenpost opvoeren (want dat zit al in die normbedragen).
pi_79409113
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:15 schreef huiswerk1985 het volgende:

[..]

Groet!
Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #2

2e post.

Enige aanvulling: je kunt ook daadwerkelijk gemaakt kosten aftrekken als je helemaal geen recht hebt op studiefinanciering.
pi_79409311
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:31 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dus je hebt recht op de lening, maar je maakt er geen gebruik van, correct? In dat geval moet je de normbedragen gebruiken, en kan je dus niet nog eens afzonderlijk studieboeken als kostenpost opvoeren (want dat zit al in die normbedragen).
Ja inderdaad, heb al vier jaar stufi gehad, maar heb tot nu toe niet hoeven bij te lenen. Maar ik heb nog wel recht op een lening.
  zondag 21 maart 2010 @ 16:42:45 #73
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79409428
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:39 schreef huiswerk1985 het volgende:

[..]

Ja inderdaad, heb al vier jaar stufi gehad, maar heb tot nu toe niet hoeven bij te lenen. Maar ik heb nog wel recht op een lening.
Dan moet je, zoals DJ al zegt, gebruik maken van de normbedragen en heb je het dus niet goed ingevuld.
Het maakt daarnaast niet uit aan wie je welk deel van de studiekosten toerekent. Dat mag je naar eigen (meest voordelige) inzicht doen.
pi_79409643
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan moet je, zoals DJ al zegt, gebruik maken van de normbedragen en heb je het dus niet goed ingevuld.
Het maakt daarnaast niet uit aan wie je welk deel van de studiekosten toerekent. Dat mag je naar eigen (meest voordelige) inzicht doen.
Ja ik heb nu studie met studiefinanciering aangevinkt; en de normbedragen voor WO over 2009 toegepast. En verder geen extra studiekosten opgegeven.
Je laatste zin snap ik niet helemaal: Het maakt daarnaast niet uit aan wie je welk deel van de studiekosten toerekent. Dat mag je naar eigen (meest voordelige) inzicht doen.
Dat gaat dan, met de normbedragen, toch niet meer op?
pi_79410071
TVP
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  zondag 21 maart 2010 @ 17:26:44 #76
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79410802
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:49 schreef huiswerk1985 het volgende:

[..]

Ja ik heb nu studie met studiefinanciering aangevinkt; en de normbedragen voor WO over 2009 toegepast. En verder geen extra studiekosten opgegeven.
Je laatste zin snap ik niet helemaal: Het maakt daarnaast niet uit aan wie je welk deel van de studiekosten toerekent. Dat mag je naar eigen (meest voordelige) inzicht doen.
Dat gaat dan, met de normbedragen, toch niet meer op?
Waarom niet? Je hebt geen stufi ontvangen. Dus lijkt het me dat je ook een aftrekpost aan de studiekosten overhoudt. Daarnaast heeft je fiscaal partner een aftrekpost. Ook die mag je naar eigen inzicht verdelen over de partners in het venster 'verdeling'.
  zondag 21 maart 2010 @ 17:41:51 #77
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_79411387
quote:
Op zondag 21 maart 2010 15:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En ook geen recht op stufi? Dan staat het m.i. goed.
ik heb geen recht op stufi als deeltijdstudent. Als je bedenkt dat mijn vriendin niet haar collegegeld zelf betaalt klopt het ingevulde dan nog steeds?

Ik heb nergens ingevuld dat ze 1600EU (collegegeld) betaald heeft, wel hoeveel ze ontvangen heeft.
pi_79411406
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom niet? Je hebt geen stufi ontvangen. Dus lijkt het me dat je ook een aftrekpost aan de studiekosten overhoudt. Daarnaast heeft je fiscaal partner een aftrekpost. Ook die mag je naar eigen inzicht verdelen over de partners in het venster 'verdeling'.
Helaas geen fiscaal partner aanwezig!
Dank voor de antwoorden !
  zondag 21 maart 2010 @ 17:55:23 #79
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79411869
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:42 schreef huiswerk1985 het volgende:

[..]

Helaas geen fiscaal partner aanwezig!
Dank voor de antwoorden !
Sorry, de vragen en antwoorden lopen door elkaar.
Mijn fout. De verdeling is voor jou niet van toepassing. (Dat was dabadbass.) Jij had als aanvullende vraag het wel of niet betalen van belasting i.c.m. aftrek studiekosten. Die vraag had ik al beantwoord.
  zondag 21 maart 2010 @ 17:59:26 #80
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79412005
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:41 schreef dabadbass het volgende:

[..]

ik heb geen recht op stufi als deeltijdstudent. Als je bedenkt dat mijn vriendin niet haar collegegeld zelf betaalt klopt het ingevulde dan nog steeds?
Wie heeft haar collegegeld dan wel betaald?
quote:
Ik heb nergens ingevuld dat ze 1600EU (collegegeld) betaald heeft, wel hoeveel ze ontvangen heeft.
De vraag is of je het collegegeld kunt opvoeren. Als dat niet zo is, kun je het ook niet opvoeren. En als ik me goed herinner moest je vriendin gebruik maken van de normbedragen (haar schermafbeelding is verdwenen,...?).
Dus even kijken of de werkelijke kosten hoger zijn dan 2x het normbedrag. Anders kun je het collegegeld sowieso niet opvoeren.
  zondag 21 maart 2010 @ 19:03:18 #81
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_79414482
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wie heeft haar collegegeld dan wel betaald?

Haar vader, die dat dan ook zal gebruiken bij zijn aangifte

[..]

De vraag is of je het collegegeld kunt opvoeren. Als dat niet zo is, kun je het ook niet opvoeren. En als ik me goed herinner moest je vriendin gebruik maken van de normbedragen (haar schermafbeelding is verdwenen,...?).
1) ik weet niet precies wat opvoeren inhoudt?
2) ik zie de schermafbeeldingen nog gewoon, ook na f5-en

Dus even kijken of de werkelijke kosten hoger zijn dan 2x het normbedrag. Anders kun je het collegegeld sowieso niet opvoeren.
3) haar werkelijke kosten zijn niet hoog; geen collegegeld zelf betaalt, en in totaal maar 2 studieboeken gekocht in 2009 (die ik bij mij heb toegevoegd)
4) ik zelf heb het idee dat het zo helemaal juist is ingevuld nietwaar?
  zondag 21 maart 2010 @ 19:13:47 #82
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79414890
Haar vader kan het in ieder geval niet opgeven in zijn aangifte.

1) Opvoeren als aftrekpost. In de aangifte verwerken.
2) Ik zie hem nu ook weer. Zal wel aan mijn verbinding hebben gelegen.
3) Dan blijft haar aftrekpost dus zoals je het hebt ingevuld.
4) Klopt. Meer is er niet van te maken.
pi_79420467
voor het eerst wordt mn aangifte wat ingewikkelder dit jaar. voorheen was het gewoon een baantje naast de studie. nu een fulltime baan, daarnaast een erfenis in de pijplijn en een freelance-klus. als klap op de vuurpijl heb ik eens zitten lezen over dat middelen van box1 over 3 zelf te kiezen jaren... interesting! maar nou wordt het ingewikkeld qua invullen. hieronder mn problemen.

- ik las dat het als starter ERG handig kan zijn om je inkomen over de afgelopen jaren te laten middelen. Als ik even wat grove getallen invul op de bereken-site komen er al forse getallen uit (enkele duizenden euro's). iemand hier ervaring mee? en hoe werkt dat als je een belastingpartner hebt? mn vriendin verdiende afgelopen 2 jaar ook vrijwel niets. In ieder geval geldt ook voor haar dat ze op het punt staat te beginnen met werken, en daarmee de komende jaren een inkomensgroei doormaakt. Of werkt het alleen als je als belastingpartners dit box1-middelen aanvraagt? dan zou het handiger zijn om 2 jaren die voor ons beiden heel krap waren te kiezen, en dan 1 jaar waarin we allebei fulltime werken (bijvoorbeeld volgend jaar). Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je deze truuk het meest winstgevend kunt inzetten, en volgens mij kan dat ook maar eenmalig, of zie ik dat verkeerd?
- een klein deel van de erfenis van mn opa: we hebben nog geen exacte getallen na verkoop van zn huisje, dus ik neem aan dat we een schatting moeten doen? of wachten tot volgend jaar de getallen wel helemaal compleet zijn?
- als we over een tijdje het exacte getal (erfenis-notariskosten/heel veel mensen*percentage belasting) hebben, hoe verreken ik dat met de belastingopgaaf van het volgend jaar? of wordt dat voor ons gedaan?
- afgelopen jaar heeft de belastingdienst mijn inkomen verlaagd ivm niet gebruikte persoonsgebonden aftrek van de jaren ervoor. aardig van ze. maar kan ik dat nogmaals doen of zijn die jaren nu gewoon "op"?
- ik heb eind 2008 een freelance-klus voor het rijk gedaan, de declaratie en betaling zijn pas in 2009 gedaan. Mij werd verteld dat je dit moest zien als een ZZP-inkomen, en omdat ik per jaar onder de 10.000 euro bleef hoeft er geen BTW afgedragen te worden. Het lijkt mij dat ik wel gewoon inkomstenbelasting moet afdragen, maar bij het downloaden van onze gegevens in het aangifteprogramma kwam dit inkomen niet naar voren (waarschijnlijk omdat het geen loon is). Moet ik dit alsnog ergens invoeren? waar? of is er al belasting over geheven? of missen ze het niet aangezien het bij downloaden klaarblijkelijk niet in hun systeem staat...?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_79421328
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:58 schreef knuppelhout het volgende:
voor het eerst wordt mn aangifte wat ingewikkelder dit jaar. voorheen was het gewoon een baantje naast de studie. nu een fulltime baan, daarnaast een erfenis in de pijplijn en een freelance-klus. als klap op de vuurpijl heb ik eens zitten lezen over dat middelen van box1 over 3 zelf te kiezen jaren... interesting! maar nou wordt het ingewikkeld qua invullen. hieronder mn problemen.

- een klein deel van de erfenis van mn opa: we hebben nog geen exacte getallen na verkoop van zn huisje, dus ik neem aan dat we een schatting moeten doen? of wachten tot volgend jaar de getallen wel helemaal compleet zijn?
- als we over een tijdje het exacte getal (erfenis-notariskosten/heel veel mensen*percentage belasting) hebben, hoe verreken ik dat met de belastingopgaaf van het volgend jaar? of wordt dat voor ons gedaan?

Wat wilde je precies verrekenen m.b.t. de erfenis? Over de erfenis is (waarschijnlijk) in deze erfbelasting verschuldig. In welke fase van "afwikkeling" van de erfenis zit je? Als je al een daadwerkelijk een deel toegedeeld hebt gekregen (bijvoorbeeld een "deel" in een woning), dan heb je al een vermogensbestanddeel dat je moet aangeven in box 3. Tevens kun je andere vermogensbestanddelen moeten aangeven in box 3, afhankelijk van het soort testament en hoe ver men al is met de verdeling/afwikkeling. Als men slechts heeft bepaald wie wat krijgt (en er is nog niet aanvaard/verworpen) en de verdeling moet nog geschieden, dan heb je nog geen vermogensbestanddelen uit die erfenis en heb je m.b.t. de erfenis niet te maken met box 3.
quote:
- afgelopen jaar heeft de belastingdienst mijn inkomen verlaagd ivm niet gebruikte persoonsgebonden aftrek van de jaren ervoor. aardig van ze. maar kan ik dat nogmaals doen of zijn die jaren nu gewoon "op"?
Als je nog resterende persoonsgebonden aftrek hebt...kun je dat uiteraard gebruiken. Als je dat niet hebt, kan dat niet . Let je wel even op dat je dit jaar wellicht ook een paar posten hebt voor de persoonsgebonden aftrek.
quote:
- ik heb eind 2008 een freelance-klus voor het rijk gedaan, de declaratie en betaling zijn pas in 2009 gedaan. Mij werd verteld dat je dit moest zien als een ZZP-inkomen, en omdat ik per jaar onder de 10.000 euro bleef hoeft er geen BTW afgedragen te worden. Het lijkt mij dat ik wel gewoon inkomstenbelasting moet afdragen, maar bij het downloaden van onze gegevens in het aangifteprogramma kwam dit inkomen niet naar voren (waarschijnlijk omdat het geen loon is). Moet ik dit alsnog ergens invoeren? waar? of is er al belasting over geheven? of missen ze het niet aangezien het bij downloaden klaarblijkelijk niet in hun systeem staat...?
Ik ga er van uit dat je dit niet doet vanuit een door jou gedreven onderneming. Als je geen dienstbetrekking hebt gehad met je opdrachtgever (nogal afhankelijk van een aantal omstandigheden: is dit fout gegaan en ben je toch in dienstbetrekking geweest....kan hij naheffingsaanslagen verwachten) ben je dus ook niet in de loonsfeer terecht gekomen. Dan zit je hoogstwaarschijnlijk in de sfeer van "resultaat uit overige werkzaamheden". In dit laatste geval heb je gewoon recht op zakelijk gemaakte kosten m.b.t. je freelancewerkzaamheden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharbal op 21-03-2010 22:25:23 ]
pi_79424419
Even een vraag voor de zekerheid:

Ik volg een studie met standaardcollege geld (1620 euro in 2009). Deze studie geeft uiteraard recht of stufi, maar ik heb mijn maanden al opgebruikt (wel nog recht op 0-lening + OV). Daarnaast verdien ik teveel, dus helemaal geen recht.

-Mag ik nu mijn collegegeld aftrekken in de categorie studiekosten zonder studiefinanciering? Of moet ik normbedragen gebruiken?

-Heeft iemand een handig bestandje om gemakkelijk uit te rekenen over welke drie jaren ik het beste mijn salaris kan laten middelen (handig voor afgestudeerden die beginnen met werken, doe een middelingsverzoek: http://belastingdienst.nl(...)_inkomens.html#P0_0)

Thanks!
pi_79425091
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:43 schreef Tano_Stargazers het volgende:
Even een vraag voor de zekerheid:

Ik volg een studie met standaardcollege geld (1620 euro in 2009). Deze studie geeft uiteraard recht of stufi, maar ik heb mijn maanden al opgebruikt (wel nog recht op 0-lening + OV). Daarnaast verdien ik teveel, dus helemaal geen recht.

-Mag ik nu mijn collegegeld aftrekken in de categorie studiekosten zonder studiefinanciering? Of moet ik normbedragen gebruiken?

2e post.
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 20:12 schreef Maharbal het volgende:
Mensen, als jullie het topic even door hadden gelezen m.b.t. de studiekosten dan had je gezien dat ALLE gestelde vragen hier al meerdere keren zijn beantwoord. Nog één keer voor de volledigheid dan:

Voor mensen die studiefinanciering krijgen (of recht hebben op: zie hieronder) gelden normbedragen.
Normbedragen wil zeggen dat de belastingdienst forfaitair vaststelt wat jij ongeveer kwijt zou moeten zijn aan studiekosten per jaar. Deze normbedragen zijn maandbedragen en gelden voor IEDEREEN die RECHT heeft op studiefinanciering.
Heb je bijvoorbeeld 12 maanden gestudeerd, dan pak je de normbedragen voor die maanden er bij (zie bijvoorbeeld http://download.belasting(...)2010_ib2751t01fd.pdf ) en ga je aan de hand van die normbedragen uitrekenen wat volgens de belastingdienst jouw studiekosten zijn. Je werkelijk gemaakte kosten zijn hierbij niet van belang.

Recht hebben op studiefinanciering betekent ook recht hebben op de zogenaamde nul-lening van de IBG. Ook al is je 4 (of bij sommige studies 5) jaar prestatiebeurs afgelopen, je kunt alsnog 3 jaar lenen. Ook die jaren dat je nog kunt lenen gelden als recht hebben op studiefinanciering.
pi_79425341
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:51 schreef Maharbal het volgende:

[..]

2e post.
[..]

Thanks, had ik al gelezen. Daar staat echter niet wat er gebeurt wanneer je geen stufi krijgt omdat je teveel verdient. Heb je er dan nog recht op (lijkt me niet namelijk)?

Thanks
pi_79425563
Op zondag 21 maart 2010 21:07 schreef Maharbal het volgende:

[..]

quote:
Wat wilde je precies verrekenen m.b.t. de erfenis? Over de erfenis is (waarschijnlijk) in deze erfbelasting verschuldig. In welke fase van "afwikkeling" van de erfenis zit je? Als je al een daadwerkelijk een deel toegedeeld hebt gekregen (bijvoorbeeld een "deel" in een woning), dan heb je al een vermogensbestanddeel dat je moet aangeven in box 3. Tevens kun je andere vermogensbestanddelen moeten aangeven in box 3, afhankelijk van het soort testament en hoe ver men al is met de verdeling/afwikkeling. Als men slechts heeft bepaald wie wat krijgt en de verdeling moet nog geschieden, dan heb je nog geen vermogensbestanddelen uit die erfenis en heb je m.b.t. de erfenis niet te maken met box 3.
[..]
mn vader is overleden en 'namens hem' verdelen wij 4 (zijn kinderen) zijn deel vd de erfenis. die bestaat hoofdzakelijk uit verkoop huis, dat recent voltooid is maar de afwikkeling ervan moet nog volgen. dus ja: erfbelasting. hoe voer je dat op? schat je het?
quote:
Als je nog resterende persoonsgebonden aftrek hebt...kun je dat uiteraard gebruiken. Als je dat niet hebt, kan dat niet . Let je wel even op dat je dit jaar wellicht ook een paar posten hebt voor de persoonsgebonden aftrek.
[..]
hoe vind ik uit of en hoeveel resterende PGA ik nog heb dan? ik neem aan dat die belastingmeneer het zover als mogelijk heeft opgevoerd afgelopen jaar. wat ik dit jaar krijg = de PGA posten die ik zelf kan bedenken over 2009 neem ik aan...
quote:
Ik ga er van uit dat je dit niet doet vanuit een door jou gedreven onderneming. Als je geen dienstbetrekking hebt gehad met je opdrachtgever (nogal afhankelijk van een aantal omstandigheden: is dit fout gegaan en ben je toch in dienstbetrekking geweest....kan hij naheffingsaanslagen verwachten) ben je dus ook niet in de loonsfeer terecht gekomen. Dan zit je hoogstwaarschijnlijk in de sfeer van "resultaat uit overige werkzaamheden". In dit laatste geval heb je gewoon recht op zakelijk gemaakte kosten m.b.t. je freelancewerkzaamheden.

klopt. ik ben in loondienst maar heb in het kader van een opleidingstraject een freelance expertise gedaan voor het rijk. een mooie vergoeding werd door die overheidsinstelling aan mij overgemaakt. ik vraag me vooral af: waar vul ik dit in (en hoe draag je belasting af???) gekke vraag maar ik zit niet te wachten op een aanslag achteraf. of hoeft dat niet aangezien het zogenaamd een vergoeding voor gemaakte kosten is?

je hebt geen idee van die box1-middeling? moet ik dat vooraf doen, of achteraf?
kom er toch maar mooi achter hoeveel ik NIET weet van dit soort zaken. misschien toch maar eens nadenken over de optie een 'mannetje' mn belasting te laten doen volgend jaar. nadeel is dan weer dat je niet precies begrijpt wat er gebeurt en waarom. en het is ook zo leuk om zelf met leuke constructies extra cash binnen te slepen!
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_79425797
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:56 schreef knuppelhout het volgende:
kom er toch maar mooi achter hoeveel ik NIET weet van dit soort zaken. misschien toch maar eens nadenken over de optie een 'mannetje' mn belasting te laten doen volgend jaar. nadeel is dan weer dat je niet precies begrijpt wat er gebeurt en waarom. en het is ook zo leuk om zelf met leuke constructies extra cash binnen te slepen!
Aanvragen binnen 36 maanden na vaststelling van inkomsten van het laatste jaar waarvan je wilt middelen. De rest kan ik je helaas niet mee helpen.
pi_79426440
Wie kan mij helpen

Ik ben voltijd student met een bijbaantje en heb de afgelopen jaren vrijwel al mijn loonbelasting e.d. teruggekregen. Dit was vooral een leuk bedrag als ik twee baantjes had in dat jaar. Dit is het afgelopen jaar weer het geval geweest en dacht dan ook een leuk bedrag terug te krijgen. Helaas valt dit nogal tegen en begrjip niet goed waarom ik eerdere jaren bijna alles terugkreeg en dit jaar bijna niets.

Op een rijtje:
Baantje 1(stage)
Loon loonheffingen 2754
Ingehouding loonheffing/premie volksverz. 916
Arbeidskorting 0

Geen loonheffingskorting toegepast dus relatief veel loonheffing betaald. Had verwacht hier dus een flink deel van terug te krijgen.

Baantje 2
Loon loonheffingen 6380
Ingehouden loonbelasting 214
Arbeidskorting 151

Wel loonheffingskorting toegegepast

___________________________________________-

In totaal heb ik dus ¤9134 verdiend en ¤1130 loonheffing betaald. Als ik in mijn overzicht kijk staat er eerst:

Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 863

Inkomstenbelasting 2,35 % van ¤9134 = 214 euro

Is de rest dan premie volksverzekeringen (¤649 euro dus) en klopt dit bedrag met mijn salaris? Klopt het gezien de bedragen dat ik 'maar' 200 euro terugkrijg?

Alvast bedankt

[ Bericht 3% gewijzigd door Trusten op 21-03-2010 22:27:32 ]
pi_79426459
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:54 schreef Tano_Stargazers het volgende:

[..]

Thanks, had ik al gelezen. Daar staat echter niet wat er gebeurt wanneer je geen stufi krijgt omdat je teveel verdient. Heb je er dan nog recht op (lijkt me niet namelijk)?

Thanks
Voor zover ik weet heb je recht op studiefinanciering tot op het moment dat je boven de bijverdiengrens komt. Zet je je studiefinanciering stop net voordat je boven de bijverdiengrens komt, dan hoef je niks terug te betalen.

In de wet op de studiefinanciering 2000 zijn er maar een aantal gronden opgenoemd waarbij je geen recht hebt op studiefinanciering:
quote:
1.Een student heeft geen aanspraak op studiefinanciering:

a. indien hij na het verstrijken van zijn aanspraak op de prestatiebeurs in het hoger onderwijs gedurende 36 maanden een lening heeft genoten,

b. indien er 10 jaren verstreken zijn met ingang van de maand waarover voor het eerst studiefinanciering is toegekend voor het volgen van hoger onderwijs,

c. indien hij is ingeschreven aan een opleiding waarvan de duur, daaronder begrepen ten hoogste 12 vakantieweken, korter is dan 1 jaar, of

d. indien hij in het betreffende studiefinancieringstijdvak aanspraak maakt op een tegemoetkoming in de kosten voor de toegang tot het onderwijs of voor levensonderhoud, die door de voor de verstrekking van deze tegemoetkomingen verantwoordelijke autoriteit van een ander land wordt verstrekt.
Uiteraard ook nog bepalingen die zeggen dat je geen recht hebt op studiefinanciering als je van HBO -> WO gaat etc, maar die doen er hier niet toe.

Diezelfde wet zegt:
quote:
Indien een studerende in een kalenderjaar meerinkomen heeft, leidt dit tot een vordering van Onze Minister op de studerende. Meerinkomen is het toetsingsinkomen, verminderd met een vrije voet van ¤ 13 215,83.
Daarin staat niet dat het recht op studiefinanciering vervalt, maar dat er slechts een vordering ontstaat. M.i. heb je dus nog steeds recht op studiefinanciering.
pi_79427297
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:04 schreef Maharbal het volgende:
Daarin staat niet dat het recht op studiefinanciering vervalt, maar dat er slechts een vordering ontstaat. M.i. heb je dus nog steeds recht op studiefinanciering.
Super, bedankt voor het uitzoeken. Praktisch gezien zou ik zeggen dat de vordering ontstaat doordat ik geen recht had op de studiefinanciering (immers, anders hoef ik hem toch niet terug te betalen?). Bovendien vind ik het raar dat ik een extra studie doe, in m'n eigen tijd naast m'n werk, en dat toch niet mag aftrekken omdat ik nog geld mag LENEN van de overheid.

Overigens vrees ik dat je gelijk hebt, ik ga nog navraag doen bij de belastingtelefoon. Mocht iemand meer weten, heel graag!
pi_79427409
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:56 schreef knuppelhout het volgende:

mn vader is overleden en 'namens hem' verdelen wij 4 (zijn kinderen) zijn deel vd de erfenis. die bestaat hoofdzakelijk uit verkoop huis, dat recent voltooid is maar de afwikkeling ervan moet nog volgen. dus ja: erfbelasting. hoe voer je dat op? schat je het?
Ah, wat ik bedoelde met afwikkeling (vereffening in deze) is geaccepteerd of niet. Nu jij aan het afwikkelen/verdelen bent, lijkt het me dat je de erfenis hebt aanvaard. In dit geval heb je wel een aandeel in de boedel (je hebt een aandeel in de onverdeelde boedel) en moet je de waarde van dat aandeel schatten en aangeven in box 3. Is het huis ¤160.000 waard, zijn jullie met z'n 4en en krijgt iedereen een gelijk deel, dan moet je dus ¤40.000 aangeven.

Overigens verloopt de erfbelasting via een aparte aangifte die jij moet indienen. Nog geen bericht gehad van de BD? Erfbelasting is een aparte belasting en heeft in zoverre niks te maken met box 3. Erfbelasting heeft zijn eigen waardering, tarieven en vrijstellingen.
quote:
hoe vind ik uit of en hoeveel resterende PGA ik nog heb dan? ik neem aan dat die belastingmeneer het zover als mogelijk heeft opgevoerd afgelopen jaar. wat ik dit jaar krijg = de PGA posten die ik zelf kan bedenken over 2009 neem ik aan...
Niks te zien op je vorige aanslag?
quote:
klopt. ik ben in loondienst maar heb in het kader van een opleidingstraject een freelance expertise gedaan voor het rijk. een mooie vergoeding werd door die overheidsinstelling aan mij overgemaakt. ik vraag me vooral af: waar vul ik dit in (en hoe draag je belasting af???) gekke vraag maar ik zit niet te wachten op een aanslag achteraf. of hoeft dat niet aangezien het zogenaamd een vergoeding voor gemaakte kosten is?
Ik bedoelde loondienst bij je opdrachtgever voor je freelance klus. Je vult de freelance klus (mits geen onderneming / loondienst ) in bij "Box 1 - overige inkomsten" in het aangifteprogramma.
quote:
Ik heb zelf te weinig ervaring met de middeling, dus daar kan ik je niks over zeggen. Zul je even moeten wachten op reactie van MaW of Nizno.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharbal op 21-03-2010 22:43:12 ]
pi_79427854
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:13 schreef Tano_Stargazers het volgende:

[..]

Super, bedankt voor het uitzoeken. Praktisch gezien zou ik zeggen dat de vordering ontstaat doordat ik geen recht had op de studiefinanciering (immers, anders hoef ik hem toch niet terug te betalen?). Bovendien vind ik het raar dat ik een extra studie doe, in m'n eigen tijd naast m'n werk, en dat toch niet mag aftrekken omdat ik nog geld mag LENEN van de overheid.

Overigens vrees ik dat je gelijk hebt, ik ga nog navraag doen bij de belastingtelefoon. Mocht iemand meer weten, heel graag!
De vordering ontstaat omdat je te veel bijverdient, en dus geen studiefinanciering "nodig hebt".

Overigens wel een aparte situatie. Je bent klaar met je studie, meteen begonnen met werken...en bent meteen weer een studie gaan doen?
pi_79428376
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:20 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De vordering ontstaat omdat je te veel bijverdient, en dus geen studiefinanciering "nodig hebt".

Overigens wel een aparte situatie. Je bent klaar met je studie, meteen begonnen met werken...en bent meteen weer een studie gaan doen?
Nah, superleuke baan aangeboden gekregen voordat ik klaar was met 2e master en nu nog aan het ploegen op een scriptie. Dat kost alleen ff tijd en energie naast een drukke baan . Thanks again!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 21 maart 2010 @ 22:28:25 #96
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79428690
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:04 schreef Trusten het volgende:
Wie kan mij helpen

Ik ben voltijd student met een bijbaantje en heb de afgelopen jaren vrijwel al mijn loonbelasting e.d. teruggekregen. Dit was vooral een leuk bedrag als ik twee baantjes had in dat jaar. Dit is het afgelopen jaar weer het geval geweest en dacht dan ook een leuk bedrag terug te krijgen. Helaas valt dit nogal tegen en begrjip niet goed waarom ik eerdere jaren bijna alles terugkreeg en dit jaar bijna niets.

Op een rijtje:
Baantje 1(stage)
Loon loonheffingen 2754
Ingehouding loonheffing/premie volksverz. 916
Arbeidskorting 0

Geen loonheffingskorting toegepast dus relatief veel loonheffing betaald. Had verwacht hier dus een flink deel van terug te krijgen.

Baantje 2
Loon loonheffingen 6380
Ingehouden loonbelasting 214
Arbeidskorting 151

Wel loonheffingskorting toegegepast

___________________________________________-

In totaal heb ik dus ¤9134 verdiend en ¤1130 loonheffing betaald. Als ik in mijn overzicht kijk staat er eerst:

Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 863

Inkomstenbelasting 2,35 % van ¤9134 = 214 euro

Is de rest dan premie volksverzekeringen (¤649 euro dus) en klopt dit bedrag met mijn salaris?
de rest is niet direct premie oid...
het is gewoon dat jij op basis van jouw loon 863 euro had moeten betalen. Je hebt 1130 betaald en krijgt dus 267 euro terug.

Hoe wordt berekend dat jij 863 euro moest betalen.. Daar zit dus de hele berekening in.
Dat heeft weinig echt met de dingen op je jaaropgave te maken.. Eerder met belastingtechnische berekeningen.. Maar idd je bedragen kloppen. En je kan als je dit zo ingevuld hebt en verzenden gaat een bedrag van 267 euro en wat rente verwachten.
pi_79428968
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:28 schreef Nizno het volgende:
Hoe wordt berekend dat jij 863 euro moest betalen.. Daar zit dus de hele berekening in.
Dat heeft weinig echt met de dingen op je jaaropgave te maken.. Eerder met belastingtechnische berekeningen.. Maar idd je bedragen kloppen. En je kan als je dit zo ingevuld hebt en verzenden gaat een bedrag van 267 euro en wat rente verwachten.
Oke bedankt, en komt het dan omdat ik vorig jaar de helft (iets van 4700 euro) verdiende daardoor gemiddeld meer terug kreeg ofzo?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 21 maart 2010 @ 22:32:37 #98
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79429064
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:31 schreef Trusten het volgende:

[..]

Oke bedankt, en komt het dan omdat ik vorig jaar de helft (iets van 4700 euro) verdiende daardoor gemiddeld meer terug kreeg ofzo?
die kans is groot.
Je komt daardoor waarschijnlijk inderdaad in een andere procentenlaag uit waardoor je vorig jaar minder loonheffing verschuldigd was.
pi_79429072
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:31 schreef Trusten het volgende:

[..]

Omdat je toen waarschijnlijk helemaal onder het bedrag van de algemene heffingskortingen bleef, en je dus relatief meer terug kreeg.

En wat nizno zegt.
pi_79429175
Ah oke, mezelf dus gewoon (te) rijk gerekend

Thanks
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')