abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 maart 2010 @ 17:26:44 #76
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79410802
quote:
Op zondag 21 maart 2010 16:49 schreef huiswerk1985 het volgende:

[..]

Ja ik heb nu studie met studiefinanciering aangevinkt; en de normbedragen voor WO over 2009 toegepast. En verder geen extra studiekosten opgegeven.
Je laatste zin snap ik niet helemaal: Het maakt daarnaast niet uit aan wie je welk deel van de studiekosten toerekent. Dat mag je naar eigen (meest voordelige) inzicht doen.
Dat gaat dan, met de normbedragen, toch niet meer op?
Waarom niet? Je hebt geen stufi ontvangen. Dus lijkt het me dat je ook een aftrekpost aan de studiekosten overhoudt. Daarnaast heeft je fiscaal partner een aftrekpost. Ook die mag je naar eigen inzicht verdelen over de partners in het venster 'verdeling'.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 21 maart 2010 @ 17:41:51 #77
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_79411387
quote:
Op zondag 21 maart 2010 15:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En ook geen recht op stufi? Dan staat het m.i. goed.
ik heb geen recht op stufi als deeltijdstudent. Als je bedenkt dat mijn vriendin niet haar collegegeld zelf betaalt klopt het ingevulde dan nog steeds?

Ik heb nergens ingevuld dat ze 1600EU (collegegeld) betaald heeft, wel hoeveel ze ontvangen heeft.
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
pi_79411406
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom niet? Je hebt geen stufi ontvangen. Dus lijkt het me dat je ook een aftrekpost aan de studiekosten overhoudt. Daarnaast heeft je fiscaal partner een aftrekpost. Ook die mag je naar eigen inzicht verdelen over de partners in het venster 'verdeling'.
Helaas geen fiscaal partner aanwezig!
Dank voor de antwoorden !
  zondag 21 maart 2010 @ 17:55:23 #79
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79411869
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:42 schreef huiswerk1985 het volgende:

[..]

Helaas geen fiscaal partner aanwezig!
Dank voor de antwoorden !
Sorry, de vragen en antwoorden lopen door elkaar.
Mijn fout. De verdeling is voor jou niet van toepassing. (Dat was dabadbass.) Jij had als aanvullende vraag het wel of niet betalen van belasting i.c.m. aftrek studiekosten. Die vraag had ik al beantwoord.
  zondag 21 maart 2010 @ 17:59:26 #80
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79412005
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:41 schreef dabadbass het volgende:

[..]

ik heb geen recht op stufi als deeltijdstudent. Als je bedenkt dat mijn vriendin niet haar collegegeld zelf betaalt klopt het ingevulde dan nog steeds?
Wie heeft haar collegegeld dan wel betaald?
quote:
Ik heb nergens ingevuld dat ze 1600EU (collegegeld) betaald heeft, wel hoeveel ze ontvangen heeft.
De vraag is of je het collegegeld kunt opvoeren. Als dat niet zo is, kun je het ook niet opvoeren. En als ik me goed herinner moest je vriendin gebruik maken van de normbedragen (haar schermafbeelding is verdwenen,...?).
Dus even kijken of de werkelijke kosten hoger zijn dan 2x het normbedrag. Anders kun je het collegegeld sowieso niet opvoeren.
  zondag 21 maart 2010 @ 19:03:18 #81
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_79414482
quote:
Op zondag 21 maart 2010 17:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wie heeft haar collegegeld dan wel betaald?

Haar vader, die dat dan ook zal gebruiken bij zijn aangifte

[..]

De vraag is of je het collegegeld kunt opvoeren. Als dat niet zo is, kun je het ook niet opvoeren. En als ik me goed herinner moest je vriendin gebruik maken van de normbedragen (haar schermafbeelding is verdwenen,...?).
1) ik weet niet precies wat opvoeren inhoudt?
2) ik zie de schermafbeeldingen nog gewoon, ook na f5-en

Dus even kijken of de werkelijke kosten hoger zijn dan 2x het normbedrag. Anders kun je het collegegeld sowieso niet opvoeren.
3) haar werkelijke kosten zijn niet hoog; geen collegegeld zelf betaalt, en in totaal maar 2 studieboeken gekocht in 2009 (die ik bij mij heb toegevoegd)
4) ik zelf heb het idee dat het zo helemaal juist is ingevuld nietwaar?
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
  zondag 21 maart 2010 @ 19:13:47 #82
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79414890
Haar vader kan het in ieder geval niet opgeven in zijn aangifte.

1) Opvoeren als aftrekpost. In de aangifte verwerken.
2) Ik zie hem nu ook weer. Zal wel aan mijn verbinding hebben gelegen.
3) Dan blijft haar aftrekpost dus zoals je het hebt ingevuld.
4) Klopt. Meer is er niet van te maken.
pi_79420467
voor het eerst wordt mn aangifte wat ingewikkelder dit jaar. voorheen was het gewoon een baantje naast de studie. nu een fulltime baan, daarnaast een erfenis in de pijplijn en een freelance-klus. als klap op de vuurpijl heb ik eens zitten lezen over dat middelen van box1 over 3 zelf te kiezen jaren... interesting! maar nou wordt het ingewikkeld qua invullen. hieronder mn problemen.

- ik las dat het als starter ERG handig kan zijn om je inkomen over de afgelopen jaren te laten middelen. Als ik even wat grove getallen invul op de bereken-site komen er al forse getallen uit (enkele duizenden euro's). iemand hier ervaring mee? en hoe werkt dat als je een belastingpartner hebt? mn vriendin verdiende afgelopen 2 jaar ook vrijwel niets. In ieder geval geldt ook voor haar dat ze op het punt staat te beginnen met werken, en daarmee de komende jaren een inkomensgroei doormaakt. Of werkt het alleen als je als belastingpartners dit box1-middelen aanvraagt? dan zou het handiger zijn om 2 jaren die voor ons beiden heel krap waren te kiezen, en dan 1 jaar waarin we allebei fulltime werken (bijvoorbeeld volgend jaar). Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je deze truuk het meest winstgevend kunt inzetten, en volgens mij kan dat ook maar eenmalig, of zie ik dat verkeerd?
- een klein deel van de erfenis van mn opa: we hebben nog geen exacte getallen na verkoop van zn huisje, dus ik neem aan dat we een schatting moeten doen? of wachten tot volgend jaar de getallen wel helemaal compleet zijn?
- als we over een tijdje het exacte getal (erfenis-notariskosten/heel veel mensen*percentage belasting) hebben, hoe verreken ik dat met de belastingopgaaf van het volgend jaar? of wordt dat voor ons gedaan?
- afgelopen jaar heeft de belastingdienst mijn inkomen verlaagd ivm niet gebruikte persoonsgebonden aftrek van de jaren ervoor. aardig van ze. maar kan ik dat nogmaals doen of zijn die jaren nu gewoon "op"?
- ik heb eind 2008 een freelance-klus voor het rijk gedaan, de declaratie en betaling zijn pas in 2009 gedaan. Mij werd verteld dat je dit moest zien als een ZZP-inkomen, en omdat ik per jaar onder de 10.000 euro bleef hoeft er geen BTW afgedragen te worden. Het lijkt mij dat ik wel gewoon inkomstenbelasting moet afdragen, maar bij het downloaden van onze gegevens in het aangifteprogramma kwam dit inkomen niet naar voren (waarschijnlijk omdat het geen loon is). Moet ik dit alsnog ergens invoeren? waar? of is er al belasting over geheven? of missen ze het niet aangezien het bij downloaden klaarblijkelijk niet in hun systeem staat...?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_79421328
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:58 schreef knuppelhout het volgende:
voor het eerst wordt mn aangifte wat ingewikkelder dit jaar. voorheen was het gewoon een baantje naast de studie. nu een fulltime baan, daarnaast een erfenis in de pijplijn en een freelance-klus. als klap op de vuurpijl heb ik eens zitten lezen over dat middelen van box1 over 3 zelf te kiezen jaren... interesting! maar nou wordt het ingewikkeld qua invullen. hieronder mn problemen.

- een klein deel van de erfenis van mn opa: we hebben nog geen exacte getallen na verkoop van zn huisje, dus ik neem aan dat we een schatting moeten doen? of wachten tot volgend jaar de getallen wel helemaal compleet zijn?
- als we over een tijdje het exacte getal (erfenis-notariskosten/heel veel mensen*percentage belasting) hebben, hoe verreken ik dat met de belastingopgaaf van het volgend jaar? of wordt dat voor ons gedaan?

Wat wilde je precies verrekenen m.b.t. de erfenis? Over de erfenis is (waarschijnlijk) in deze erfbelasting verschuldig. In welke fase van "afwikkeling" van de erfenis zit je? Als je al een daadwerkelijk een deel toegedeeld hebt gekregen (bijvoorbeeld een "deel" in een woning), dan heb je al een vermogensbestanddeel dat je moet aangeven in box 3. Tevens kun je andere vermogensbestanddelen moeten aangeven in box 3, afhankelijk van het soort testament en hoe ver men al is met de verdeling/afwikkeling. Als men slechts heeft bepaald wie wat krijgt (en er is nog niet aanvaard/verworpen) en de verdeling moet nog geschieden, dan heb je nog geen vermogensbestanddelen uit die erfenis en heb je m.b.t. de erfenis niet te maken met box 3.
quote:
- afgelopen jaar heeft de belastingdienst mijn inkomen verlaagd ivm niet gebruikte persoonsgebonden aftrek van de jaren ervoor. aardig van ze. maar kan ik dat nogmaals doen of zijn die jaren nu gewoon "op"?
Als je nog resterende persoonsgebonden aftrek hebt...kun je dat uiteraard gebruiken. Als je dat niet hebt, kan dat niet . Let je wel even op dat je dit jaar wellicht ook een paar posten hebt voor de persoonsgebonden aftrek.
quote:
- ik heb eind 2008 een freelance-klus voor het rijk gedaan, de declaratie en betaling zijn pas in 2009 gedaan. Mij werd verteld dat je dit moest zien als een ZZP-inkomen, en omdat ik per jaar onder de 10.000 euro bleef hoeft er geen BTW afgedragen te worden. Het lijkt mij dat ik wel gewoon inkomstenbelasting moet afdragen, maar bij het downloaden van onze gegevens in het aangifteprogramma kwam dit inkomen niet naar voren (waarschijnlijk omdat het geen loon is). Moet ik dit alsnog ergens invoeren? waar? of is er al belasting over geheven? of missen ze het niet aangezien het bij downloaden klaarblijkelijk niet in hun systeem staat...?
Ik ga er van uit dat je dit niet doet vanuit een door jou gedreven onderneming. Als je geen dienstbetrekking hebt gehad met je opdrachtgever (nogal afhankelijk van een aantal omstandigheden: is dit fout gegaan en ben je toch in dienstbetrekking geweest....kan hij naheffingsaanslagen verwachten) ben je dus ook niet in de loonsfeer terecht gekomen. Dan zit je hoogstwaarschijnlijk in de sfeer van "resultaat uit overige werkzaamheden". In dit laatste geval heb je gewoon recht op zakelijk gemaakte kosten m.b.t. je freelancewerkzaamheden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharbal op 21-03-2010 22:25:23 ]
pi_79424419
Even een vraag voor de zekerheid:

Ik volg een studie met standaardcollege geld (1620 euro in 2009). Deze studie geeft uiteraard recht of stufi, maar ik heb mijn maanden al opgebruikt (wel nog recht op 0-lening + OV). Daarnaast verdien ik teveel, dus helemaal geen recht.

-Mag ik nu mijn collegegeld aftrekken in de categorie studiekosten zonder studiefinanciering? Of moet ik normbedragen gebruiken?

-Heeft iemand een handig bestandje om gemakkelijk uit te rekenen over welke drie jaren ik het beste mijn salaris kan laten middelen (handig voor afgestudeerden die beginnen met werken, doe een middelingsverzoek: http://belastingdienst.nl(...)_inkomens.html#P0_0)

Thanks!
pi_79425091
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:43 schreef Tano_Stargazers het volgende:
Even een vraag voor de zekerheid:

Ik volg een studie met standaardcollege geld (1620 euro in 2009). Deze studie geeft uiteraard recht of stufi, maar ik heb mijn maanden al opgebruikt (wel nog recht op 0-lening + OV). Daarnaast verdien ik teveel, dus helemaal geen recht.

-Mag ik nu mijn collegegeld aftrekken in de categorie studiekosten zonder studiefinanciering? Of moet ik normbedragen gebruiken?
Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #2

2e post.
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 20:12 schreef Maharbal het volgende:
Mensen, als jullie het topic even door hadden gelezen m.b.t. de studiekosten dan had je gezien dat ALLE gestelde vragen hier al meerdere keren zijn beantwoord. Nog één keer voor de volledigheid dan:

Voor mensen die studiefinanciering krijgen (of recht hebben op: zie hieronder) gelden normbedragen.
Normbedragen wil zeggen dat de belastingdienst forfaitair vaststelt wat jij ongeveer kwijt zou moeten zijn aan studiekosten per jaar. Deze normbedragen zijn maandbedragen en gelden voor IEDEREEN die RECHT heeft op studiefinanciering.
Heb je bijvoorbeeld 12 maanden gestudeerd, dan pak je de normbedragen voor die maanden er bij (zie bijvoorbeeld http://download.belasting(...)2010_ib2751t01fd.pdf ) en ga je aan de hand van die normbedragen uitrekenen wat volgens de belastingdienst jouw studiekosten zijn. Je werkelijk gemaakte kosten zijn hierbij niet van belang.

Recht hebben op studiefinanciering betekent ook recht hebben op de zogenaamde nul-lening van de IBG. Ook al is je 4 (of bij sommige studies 5) jaar prestatiebeurs afgelopen, je kunt alsnog 3 jaar lenen. Ook die jaren dat je nog kunt lenen gelden als recht hebben op studiefinanciering.
pi_79425341
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:51 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #2

2e post.
[..]

Thanks, had ik al gelezen. Daar staat echter niet wat er gebeurt wanneer je geen stufi krijgt omdat je teveel verdient. Heb je er dan nog recht op (lijkt me niet namelijk)?

Thanks
pi_79425563
Op zondag 21 maart 2010 21:07 schreef Maharbal het volgende:

[..]

quote:
Wat wilde je precies verrekenen m.b.t. de erfenis? Over de erfenis is (waarschijnlijk) in deze erfbelasting verschuldig. In welke fase van "afwikkeling" van de erfenis zit je? Als je al een daadwerkelijk een deel toegedeeld hebt gekregen (bijvoorbeeld een "deel" in een woning), dan heb je al een vermogensbestanddeel dat je moet aangeven in box 3. Tevens kun je andere vermogensbestanddelen moeten aangeven in box 3, afhankelijk van het soort testament en hoe ver men al is met de verdeling/afwikkeling. Als men slechts heeft bepaald wie wat krijgt en de verdeling moet nog geschieden, dan heb je nog geen vermogensbestanddelen uit die erfenis en heb je m.b.t. de erfenis niet te maken met box 3.
[..]
mn vader is overleden en 'namens hem' verdelen wij 4 (zijn kinderen) zijn deel vd de erfenis. die bestaat hoofdzakelijk uit verkoop huis, dat recent voltooid is maar de afwikkeling ervan moet nog volgen. dus ja: erfbelasting. hoe voer je dat op? schat je het?
quote:
Als je nog resterende persoonsgebonden aftrek hebt...kun je dat uiteraard gebruiken. Als je dat niet hebt, kan dat niet . Let je wel even op dat je dit jaar wellicht ook een paar posten hebt voor de persoonsgebonden aftrek.
[..]
hoe vind ik uit of en hoeveel resterende PGA ik nog heb dan? ik neem aan dat die belastingmeneer het zover als mogelijk heeft opgevoerd afgelopen jaar. wat ik dit jaar krijg = de PGA posten die ik zelf kan bedenken over 2009 neem ik aan...
quote:
Ik ga er van uit dat je dit niet doet vanuit een door jou gedreven onderneming. Als je geen dienstbetrekking hebt gehad met je opdrachtgever (nogal afhankelijk van een aantal omstandigheden: is dit fout gegaan en ben je toch in dienstbetrekking geweest....kan hij naheffingsaanslagen verwachten) ben je dus ook niet in de loonsfeer terecht gekomen. Dan zit je hoogstwaarschijnlijk in de sfeer van "resultaat uit overige werkzaamheden". In dit laatste geval heb je gewoon recht op zakelijk gemaakte kosten m.b.t. je freelancewerkzaamheden.

klopt. ik ben in loondienst maar heb in het kader van een opleidingstraject een freelance expertise gedaan voor het rijk. een mooie vergoeding werd door die overheidsinstelling aan mij overgemaakt. ik vraag me vooral af: waar vul ik dit in (en hoe draag je belasting af???) gekke vraag maar ik zit niet te wachten op een aanslag achteraf. of hoeft dat niet aangezien het zogenaamd een vergoeding voor gemaakte kosten is?

je hebt geen idee van die box1-middeling? moet ik dat vooraf doen, of achteraf?
kom er toch maar mooi achter hoeveel ik NIET weet van dit soort zaken. misschien toch maar eens nadenken over de optie een 'mannetje' mn belasting te laten doen volgend jaar. nadeel is dan weer dat je niet precies begrijpt wat er gebeurt en waarom. en het is ook zo leuk om zelf met leuke constructies extra cash binnen te slepen!
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_79425797
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:56 schreef knuppelhout het volgende:
kom er toch maar mooi achter hoeveel ik NIET weet van dit soort zaken. misschien toch maar eens nadenken over de optie een 'mannetje' mn belasting te laten doen volgend jaar. nadeel is dan weer dat je niet precies begrijpt wat er gebeurt en waarom. en het is ook zo leuk om zelf met leuke constructies extra cash binnen te slepen!
Aanvragen binnen 36 maanden na vaststelling van inkomsten van het laatste jaar waarvan je wilt middelen. De rest kan ik je helaas niet mee helpen.
pi_79426440
Wie kan mij helpen

Ik ben voltijd student met een bijbaantje en heb de afgelopen jaren vrijwel al mijn loonbelasting e.d. teruggekregen. Dit was vooral een leuk bedrag als ik twee baantjes had in dat jaar. Dit is het afgelopen jaar weer het geval geweest en dacht dan ook een leuk bedrag terug te krijgen. Helaas valt dit nogal tegen en begrjip niet goed waarom ik eerdere jaren bijna alles terugkreeg en dit jaar bijna niets.

Op een rijtje:
Baantje 1(stage)
Loon loonheffingen 2754
Ingehouding loonheffing/premie volksverz. 916
Arbeidskorting 0

Geen loonheffingskorting toegepast dus relatief veel loonheffing betaald. Had verwacht hier dus een flink deel van terug te krijgen.

Baantje 2
Loon loonheffingen 6380
Ingehouden loonbelasting 214
Arbeidskorting 151

Wel loonheffingskorting toegegepast

___________________________________________-

In totaal heb ik dus ¤9134 verdiend en ¤1130 loonheffing betaald. Als ik in mijn overzicht kijk staat er eerst:

Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 863

Inkomstenbelasting 2,35 % van ¤9134 = 214 euro

Is de rest dan premie volksverzekeringen (¤649 euro dus) en klopt dit bedrag met mijn salaris? Klopt het gezien de bedragen dat ik 'maar' 200 euro terugkrijg?

Alvast bedankt

[ Bericht 3% gewijzigd door Trusten op 21-03-2010 22:27:32 ]
pi_79426459
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:54 schreef Tano_Stargazers het volgende:

[..]

Thanks, had ik al gelezen. Daar staat echter niet wat er gebeurt wanneer je geen stufi krijgt omdat je teveel verdient. Heb je er dan nog recht op (lijkt me niet namelijk)?

Thanks
Voor zover ik weet heb je recht op studiefinanciering tot op het moment dat je boven de bijverdiengrens komt. Zet je je studiefinanciering stop net voordat je boven de bijverdiengrens komt, dan hoef je niks terug te betalen.

In de wet op de studiefinanciering 2000 zijn er maar een aantal gronden opgenoemd waarbij je geen recht hebt op studiefinanciering:
quote:
1.Een student heeft geen aanspraak op studiefinanciering:

a. indien hij na het verstrijken van zijn aanspraak op de prestatiebeurs in het hoger onderwijs gedurende 36 maanden een lening heeft genoten,

b. indien er 10 jaren verstreken zijn met ingang van de maand waarover voor het eerst studiefinanciering is toegekend voor het volgen van hoger onderwijs,

c. indien hij is ingeschreven aan een opleiding waarvan de duur, daaronder begrepen ten hoogste 12 vakantieweken, korter is dan 1 jaar, of

d. indien hij in het betreffende studiefinancieringstijdvak aanspraak maakt op een tegemoetkoming in de kosten voor de toegang tot het onderwijs of voor levensonderhoud, die door de voor de verstrekking van deze tegemoetkomingen verantwoordelijke autoriteit van een ander land wordt verstrekt.
Uiteraard ook nog bepalingen die zeggen dat je geen recht hebt op studiefinanciering als je van HBO -> WO gaat etc, maar die doen er hier niet toe.

Diezelfde wet zegt:
quote:
Indien een studerende in een kalenderjaar meerinkomen heeft, leidt dit tot een vordering van Onze Minister op de studerende. Meerinkomen is het toetsingsinkomen, verminderd met een vrije voet van ¤ 13 215,83.
Daarin staat niet dat het recht op studiefinanciering vervalt, maar dat er slechts een vordering ontstaat. M.i. heb je dus nog steeds recht op studiefinanciering.
pi_79427297
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:04 schreef Maharbal het volgende:
Daarin staat niet dat het recht op studiefinanciering vervalt, maar dat er slechts een vordering ontstaat. M.i. heb je dus nog steeds recht op studiefinanciering.
Super, bedankt voor het uitzoeken. Praktisch gezien zou ik zeggen dat de vordering ontstaat doordat ik geen recht had op de studiefinanciering (immers, anders hoef ik hem toch niet terug te betalen?). Bovendien vind ik het raar dat ik een extra studie doe, in m'n eigen tijd naast m'n werk, en dat toch niet mag aftrekken omdat ik nog geld mag LENEN van de overheid.

Overigens vrees ik dat je gelijk hebt, ik ga nog navraag doen bij de belastingtelefoon. Mocht iemand meer weten, heel graag!
pi_79427409
quote:

mn vader is overleden en 'namens hem' verdelen wij 4 (zijn kinderen) zijn deel vd de erfenis. die bestaat hoofdzakelijk uit verkoop huis, dat recent voltooid is maar de afwikkeling ervan moet nog volgen. dus ja: erfbelasting. hoe voer je dat op? schat je het?
Ah, wat ik bedoelde met afwikkeling (vereffening in deze) is geaccepteerd of niet. Nu jij aan het afwikkelen/verdelen bent, lijkt het me dat je de erfenis hebt aanvaard. In dit geval heb je wel een aandeel in de boedel (je hebt een aandeel in de onverdeelde boedel) en moet je de waarde van dat aandeel schatten en aangeven in box 3. Is het huis ¤160.000 waard, zijn jullie met z'n 4en en krijgt iedereen een gelijk deel, dan moet je dus ¤40.000 aangeven.

Overigens verloopt de erfbelasting via een aparte aangifte die jij moet indienen. Nog geen bericht gehad van de BD? Erfbelasting is een aparte belasting en heeft in zoverre niks te maken met box 3. Erfbelasting heeft zijn eigen waardering, tarieven en vrijstellingen.
quote:
hoe vind ik uit of en hoeveel resterende PGA ik nog heb dan? ik neem aan dat die belastingmeneer het zover als mogelijk heeft opgevoerd afgelopen jaar. wat ik dit jaar krijg = de PGA posten die ik zelf kan bedenken over 2009 neem ik aan...
Niks te zien op je vorige aanslag?
quote:
klopt. ik ben in loondienst maar heb in het kader van een opleidingstraject een freelance expertise gedaan voor het rijk. een mooie vergoeding werd door die overheidsinstelling aan mij overgemaakt. ik vraag me vooral af: waar vul ik dit in (en hoe draag je belasting af???) gekke vraag maar ik zit niet te wachten op een aanslag achteraf. of hoeft dat niet aangezien het zogenaamd een vergoeding voor gemaakte kosten is?
Ik bedoelde loondienst bij je opdrachtgever voor je freelance klus. Je vult de freelance klus (mits geen onderneming / loondienst ) in bij "Box 1 - overige inkomsten" in het aangifteprogramma.
quote:
Ik heb zelf te weinig ervaring met de middeling, dus daar kan ik je niks over zeggen. Zul je even moeten wachten op reactie van MaW of Nizno.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharbal op 21-03-2010 22:43:12 ]
pi_79427854
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:13 schreef Tano_Stargazers het volgende:

[..]

Super, bedankt voor het uitzoeken. Praktisch gezien zou ik zeggen dat de vordering ontstaat doordat ik geen recht had op de studiefinanciering (immers, anders hoef ik hem toch niet terug te betalen?). Bovendien vind ik het raar dat ik een extra studie doe, in m'n eigen tijd naast m'n werk, en dat toch niet mag aftrekken omdat ik nog geld mag LENEN van de overheid.

Overigens vrees ik dat je gelijk hebt, ik ga nog navraag doen bij de belastingtelefoon. Mocht iemand meer weten, heel graag!
De vordering ontstaat omdat je te veel bijverdient, en dus geen studiefinanciering "nodig hebt".

Overigens wel een aparte situatie. Je bent klaar met je studie, meteen begonnen met werken...en bent meteen weer een studie gaan doen?
pi_79428376
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:20 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De vordering ontstaat omdat je te veel bijverdient, en dus geen studiefinanciering "nodig hebt".

Overigens wel een aparte situatie. Je bent klaar met je studie, meteen begonnen met werken...en bent meteen weer een studie gaan doen?
Nah, superleuke baan aangeboden gekregen voordat ik klaar was met 2e master en nu nog aan het ploegen op een scriptie. Dat kost alleen ff tijd en energie naast een drukke baan . Thanks again!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 21 maart 2010 @ 22:28:25 #96
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79428690
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:04 schreef Trusten het volgende:
Wie kan mij helpen

Ik ben voltijd student met een bijbaantje en heb de afgelopen jaren vrijwel al mijn loonbelasting e.d. teruggekregen. Dit was vooral een leuk bedrag als ik twee baantjes had in dat jaar. Dit is het afgelopen jaar weer het geval geweest en dacht dan ook een leuk bedrag terug te krijgen. Helaas valt dit nogal tegen en begrjip niet goed waarom ik eerdere jaren bijna alles terugkreeg en dit jaar bijna niets.

Op een rijtje:
Baantje 1(stage)
Loon loonheffingen 2754
Ingehouding loonheffing/premie volksverz. 916
Arbeidskorting 0

Geen loonheffingskorting toegepast dus relatief veel loonheffing betaald. Had verwacht hier dus een flink deel van terug te krijgen.

Baantje 2
Loon loonheffingen 6380
Ingehouden loonbelasting 214
Arbeidskorting 151

Wel loonheffingskorting toegegepast

___________________________________________-

In totaal heb ik dus ¤9134 verdiend en ¤1130 loonheffing betaald. Als ik in mijn overzicht kijk staat er eerst:

Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 863

Inkomstenbelasting 2,35 % van ¤9134 = 214 euro

Is de rest dan premie volksverzekeringen (¤649 euro dus) en klopt dit bedrag met mijn salaris?
de rest is niet direct premie oid...
het is gewoon dat jij op basis van jouw loon 863 euro had moeten betalen. Je hebt 1130 betaald en krijgt dus 267 euro terug.

Hoe wordt berekend dat jij 863 euro moest betalen.. Daar zit dus de hele berekening in.
Dat heeft weinig echt met de dingen op je jaaropgave te maken.. Eerder met belastingtechnische berekeningen.. Maar idd je bedragen kloppen. En je kan als je dit zo ingevuld hebt en verzenden gaat een bedrag van 267 euro en wat rente verwachten.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_79428968
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:28 schreef Nizno het volgende:
Hoe wordt berekend dat jij 863 euro moest betalen.. Daar zit dus de hele berekening in.
Dat heeft weinig echt met de dingen op je jaaropgave te maken.. Eerder met belastingtechnische berekeningen.. Maar idd je bedragen kloppen. En je kan als je dit zo ingevuld hebt en verzenden gaat een bedrag van 267 euro en wat rente verwachten.
Oke bedankt, en komt het dan omdat ik vorig jaar de helft (iets van 4700 euro) verdiende daardoor gemiddeld meer terug kreeg ofzo?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 21 maart 2010 @ 22:32:37 #98
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79429064
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:31 schreef Trusten het volgende:

[..]

Oke bedankt, en komt het dan omdat ik vorig jaar de helft (iets van 4700 euro) verdiende daardoor gemiddeld meer terug kreeg ofzo?
die kans is groot.
Je komt daardoor waarschijnlijk inderdaad in een andere procentenlaag uit waardoor je vorig jaar minder loonheffing verschuldigd was.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_79429072
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:31 schreef Trusten het volgende:

[..]

Omdat je toen waarschijnlijk helemaal onder het bedrag van de algemene heffingskortingen bleef, en je dus relatief meer terug kreeg.

En wat nizno zegt.
pi_79429175
Ah oke, mezelf dus gewoon (te) rijk gerekend

Thanks
  zondag 21 maart 2010 @ 23:00:12 #101
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79430612
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:15 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik heb zelf te weinig ervaring met de middeling, dus daar kan ik je niks over zeggen. Zul je even moeten wachten op reactie van MaW of Nizno.
Want? Tano_Stargazers heeft het antwoord al gegeven: je kunt middelen binnen 36 maanden nadat de aanslag van het laatste jaar vast staat.
  zondag 21 maart 2010 @ 23:03:27 #102
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79430824
quote:

[..]

Wat Maharbal al zegt: dit bedrag wordt bij beschikking vastgesteld en moet staan op de definitieve aanslag van het vorige jaar.
pi_79430994
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:00 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Want? Tano_Stargazers heeft het antwoord al gegeven: je kunt middelen binnen 36 maanden nadat de aanslag van het laatste jaar vast staat.
Ik had die vraag niet goed gelezen en had helemaal over de vraag "wanneer het moet" heen gelezen .

Het antwoord was inderdaad al gegeven.
  zondag 21 maart 2010 @ 23:08:12 #104
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79431125
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:06 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik had die vraag niet goed gelezen en had helemaal over de vraag "wanneer het moet" heen gelezen .

Het antwoord was inderdaad al gegeven.
Tsja, hier doen we niet aan samenvattingen.
pi_79431847
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:08 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Tsja, hier doen we niet aan samenvattingen.
Zou moeten worden ingevoerd!
pi_79443356
Allen,

Heb niet zo'n ervaring met aangiftes en doe het voor het eerst. Ben wettelijk sinds april vorig jaar getrouwd maar we wonen pas sinds oktober samen. Volgens mij mag mijn vrouw niet als mijn fiscale partner functioneren, toch?
Verder heb ik zelf 1 fulltime baan gehad. Enige aftrekposten die ik voor mezelf kan bedenken zijn collegegelden voor een WO studie vorig jaar.
Is het verstandig om samen 1 aangifte te doen? Of gaat deze vlieger dus sowieso niet op vanwege de korte samenlevingsduur? En ik heb gisteren een proefaangifte gedaan en er staat dat ik niks terug krijg (en ook niets hoef te betalen). Lijkt me overigens merkwaardig, of kan dit praktisch gezien gewoon?
pi_79444077
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:30 schreef superalien83 het volgende:
Allen,

Heb niet zo'n ervaring met aangiftes en doe het voor het eerst. Ben wettelijk sinds april vorig jaar getrouwd maar we wonen pas sinds oktober samen. Volgens mij mag mijn vrouw niet als mijn fiscale partner functioneren, toch?
Verder heb ik zelf 1 fulltime baan gehad. Enige aftrekposten die ik voor mezelf kan bedenken zijn collegegelden voor een WO studie vorig jaar.
Is het verstandig om samen 1 aangifte te doen? Of gaat deze vlieger dus sowieso niet op vanwege de korte samenlevingsduur? En ik heb gisteren een proefaangifte gedaan en er staat dat ik niks terug krijg (en ook niets hoef te betalen). Lijkt me overigens merkwaardig, of kan dit praktisch gezien gewoon?
Als je getrouwd bent ben je automatisch fiscaal partner van elkaar. Als je gedurende het jaar bent getrouwd, kun je er toch voor kiezen om voor het gehele jaar als fiscaal partner te worden aangemerkt. Dit moet je dan wel kenbaar maken door middel van een verzoek bij aangifte. Dit kan alleen niet als je voor april een andere fiscale partner hebt gehad.

M.b.t. die WO studie: kreeg je studiefinanciering? Had je recht op studiefinanciering? Mocht je nog lenen van de IB-groep (DUO)? -> zie een aantal posts hierboven voor uitleg/een verwijzing naar een uitgebreide uitleg over de aftrekbaarheid van studiekosten.
pi_79444366
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:54 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als je getrouwd bent ben je automatisch fiscaal partner van elkaar. Als je gedurende het jaar bent getrouwd, kun je er toch voor kiezen om voor het gehele jaar als fiscaal partner te worden aangemerkt. Dit moet je dan wel kenbaar maken door middel van een verzoek bij aangifte. Dit kan alleen niet als je voor april een andere fiscale partner hebt gehad.

M.b.t. die WO studie: kreeg je studiefinanciering? Had je recht op studiefinanciering? Mocht je nog lenen van de IB-groep (DUO)? -> zie een aantal posts hierboven voor uitleg/een verwijzing naar een uitgebreide uitleg over de aftrekbaarheid van studiekosten.
Wettelijk getrouwd in april, daarvoor geen andere partner gehad. Maar je bent toch niet verplicht om aangifte te doen met je fiscale partner? Zij is namelijk nog studente met een zeer laag bijverdien-inkomen. Is het dan voor mij juist beter om samen aangifte te doen of toch gewoon individueel?

Had geen recht meer op stufi maar er was wel mogelijkheid om te lenen...
pi_79444722
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:04 schreef superalien83 het volgende:

[..]

Wettelijk getrouwd in april, daarvoor geen andere partner gehad. Maar je bent toch niet verplicht om aangifte te doen met je fiscale partner? Zij is namelijk nog studente met een zeer laag bijverdien-inkomen. Is het dan voor mij juist beter om samen aangifte te doen of toch gewoon individueel?

Had geen recht meer op stufi maar er was wel mogelijkheid om te lenen...
Je bent verplicht fiscaal partner van elkaar vanaf april. Je kunt met dat verzoek bewerkstelligen dat je ook vóór april als elkaars fiscaal partner wordt gezien. Als zij studente is met een laag inkomen, dan kan het wellicht juist lonen om te gaan schuiven. Sowieso brengt het fiscaal partnerschap voordelen als jouw partner weinig verdiende. Als zij bijvoorbeeld niet genoeg verdiende om haar heffingskortingen volledig toe te passen (zij heeft dus niet genoeg belasting betaald), dan wordt rekening gehouden met het inkomen van de fiscaal partner. Als die meer heeft verdiend (dus meer belasting heeft betaald) dan het "restant" van de heffingskorting van de andere partner, dan kan dit "restant" worden uitbetaald.

Voorbeeld ter illustratie:
Stel jouw partner moet ¤1.000 belasting betalen en zij heeft recht op ¤2.000 heffingskortingen (fictief). Zij kan dan maar ¤1.000 aan heffingskortingen gebruiken en ¤1.000 is ongebruikt.
Jij bent haar fiscale partner en jij moet bijvoorbeeld ¤3.000 belasting betalen en hebt ook recht op ¤2.000 heffingskortingen. Er resteert voor jou dan nog een te betalen belastingbedrag van ¤1.000 (¤3.000-¤2.000). Omdat jouw partner nog een restant aan heffingskortingen heeft van ¤1.000 en jij nog ¤1.000 moet betalen, krijgt zij het restant a ¤1.000 van haar heffingskortingen uitbetaald.

M.b.t. je studiekosten:
Je had recht om nog te lenen van de DUO (dus je had al 4 jaar studiefinanciering gehad en kon nog 3 jaar lenen). In dat geval moet je "Studie met studiefinanciering" aanvinken en werken met normbedragen. Van die normbedragen trek je je ontvangen studiefinanciering af (ALLEEN het basisbeurs deel, dus niet hetgeen je hebt geleend) en daar trek je de drempel van ¤500 af. Wat overblijft zijn je aftrekbare studiekosten. Zie nogmaals mijn post hierboven voor een meer uitgebreide uitleg.
pi_79450748
Hier een fiscalist in spé, eens kijken of ik mn kennis van mijn studie hier kan toepassen.
  maandag 22 maart 2010 @ 17:28:40 #111
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79454781
quote:
Op maandag 22 maart 2010 15:58 schreef Najir het volgende:
Hier een fiscalist in spé, eens kijken of ik mn kennis van mijn studie hier kan toepassen.
Eindelijk. Kunnen wij op vakantie.
pi_79474726
is de aanslaggrens 2009 nu 43 of 50 Euro? ik ben bezig met de verdeling tussen de partners, maar in het programma lijkt het omslagpunt bij 43 te liggen, maar in de OP staat 50???

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 23-03-2010 00:21:00 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 00:05:42 #113
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79474873
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:01 schreef Zana het volgende:
is de aanslaggrens 2009 nu 43 of 50 Euro? ik ben bezig met de verdeling tussen de partners, maar in het programma lijkt het oomslagpunt bij 43 te liggen, maar in de OP staat 50???
Het aangifteprogramma heeft de correctie er nog niet in zitten. Maar het is ¤ 50 voor 2009.
pi_79474925
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:01 schreef Zana het volgende:
is de aanslaggrens 2009 nu 43 of 50 Euro? ik ben bezig met de verdeling tussen de partners, maar in het programma lijkt het oomslagpunt bij 43 te liggen, maar in de OP staat 50???
Normaliter ¤43, maar de Staatssecretaris (thans Minister) heeft te kennen gegeven dat hij eenmalig en met terugwerkende kracht het bedrag wilde verhogen naar ¤50.

http://www.minfin.nl/content.jsp?objectid=79457
pi_79475332
is dat dan voor iedereen of alleen voor mensen met AOW?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 00:23:13 #116
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79475366
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:22 schreef Zana het volgende:
is dat dan voor iedereen of alleen voor mensen met AOW?
Voor iedereen.
pi_79475500
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Space-Chinees op 23-03-2010 00:28:30 ]
pi_79476466
waarschijnlijk stel ik mij heel erg aan, maar hoe kan ik bij het aangifteprogramma 3 situaties doorrekenen (mijn partner alleen, ik alleen en wij samen als fiscale partners), zonder dat ik altijd weer opnieuw moet beginnen met alle gegevens invullen (bijvoorbeeld box 3)??

oh ja, ik had nog een oude versie van het aangifteprogramma, in de nieuwe versie is de aanslaggrens 50 Euro
  dinsdag 23 maart 2010 @ 09:05:57 #119
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79478971
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:12 schreef Zana het volgende:
waarschijnlijk stel ik mij heel erg aan, maar hoe kan ik bij het aangifteprogramma 3 situaties doorrekenen (mijn partner alleen, ik alleen en wij samen als fiscale partners), zonder dat ik altijd weer opnieuw moet beginnen met alle gegevens invullen (bijvoorbeeld box 3)??
Je kunt fiscaal partner uitzetten. Dan heb je in ieder geval de eerste twee mogelijkheden al.
Voor je partner alleen zul je dan een nieuwe aangifte moeten aanmaken.
quote:
oh ja, ik had nog een oude versie van het aangifteprogramma, in de nieuwe versie is de aanslaggrens 50 Euro
Ahhh, goed om te weten. Ik had nog geen melding gehad dat er een nieuwe versie beschikbaar is.
* ManAtWork begint met downloaden.
pi_79486045
Mijn aangifte is zo goed als klaar maar er is mij 1 ding nog niet helemaal duidelijk, via mijn werkgever heb ik geen pensioen regeling en ik heb dus zelf wat geregeld (toekomstsparen rabo) en wil dit uiteraard als aftrekpost opvoeren.

Als ik de rekenhulp gebruik om mijn jaarruimte (over 2008) te berekenen kom ik op een bedrag wat lager is dan ik heb ingelegd (omdat mijn inkomen in 2008 veel lager was) heb ik nu een probleem of kan ik alsnog mijn gehele inleg aftrekken? Als ik mijn 2009 gegevens invul kom ik nog niet eens op de helft van mijn jaarruimte.
pi_79488645
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:04 schreef Maharbal het volgende:

Belastingtelefoon nog even gebeld. Ze hadden geen idee, belastinginspecteur gaat het uitzoeken. Ik meld hier nog wel even hoe het afloopt!
pi_79488906
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 12:36 schreef lutser.com het volgende:
Mijn aangifte is zo goed als klaar maar er is mij 1 ding nog niet helemaal duidelijk, via mijn werkgever heb ik geen pensioen regeling en ik heb dus zelf wat geregeld (toekomstsparen rabo) en wil dit uiteraard als aftrekpost opvoeren.

Als ik de rekenhulp gebruik om mijn jaarruimte (over 2008) te berekenen kom ik op een bedrag wat lager is dan ik heb ingelegd (omdat mijn inkomen in 2008 veel lager was) heb ik nu een probleem of kan ik alsnog mijn gehele inleg aftrekken? Als ik mijn 2009 gegevens invul kom ik nog niet eens op de helft van mijn jaarruimte.
Je kan niet méér aftrekken dan je reserveringsruimte+jaarruimte.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:47 schreef Tano_Stargazers het volgende:
Belastingtelefoon nog even gebeld. Ze hadden geen idee,
Dat had ik je zo ook wel kunnen vertellen.
quote:
belastinginspecteur gaat het uitzoeken. Ik meld hier nog wel even hoe het afloopt!
Ik ben benieuwd. Ik deel overigens de mening van Maharbal, dus dat je nog steeds recht heb op stufi als je in dat jaar te veel verdient.

[ Bericht 2% gewijzigd door DonJames op 23-03-2010 14:04:23 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 maart 2010 @ 13:56:56 #123
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79489023
Het gaat inderdaad om het recht op stufi, dat recht heb je want je voldoet aan de basis voorwaarden. Alleen heb je te veel inkomen waardoor je stufi feitelijk 0 wordt.
pi_79489081
Dan heb je het alleen over de aanvullende beurs? Want de basisbeurs is vast, voor zover ik weet.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 maart 2010 @ 14:01:22 #125
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79489192
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:58 schreef yohan.nl het volgende:
Dan heb je het alleen over de aanvullende beurs? Want de basisbeurs is vast, voor zover ik weet.
de basisbeurs wordt ook op 0 gezet bij te veel inkomen.
pi_79489546
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:01 schreef Nizno het volgende:

[..]

de basisbeurs wordt ook op 0 gezet bij te veel inkomen.
Is dat wel zo? IB-groep:
quote:
Basisbeurs

Iedereen die recht heeft op studiefinanciering krijgt een basisbeurs.
En in het rekenprogramma wordt niet naar je inkomen gevraagd. Ik ontvang al heel wat jaartjes stufi, maar heb nog nooit de hoogte van m'n inkomen hoeven doorgeven.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 maart 2010 @ 14:15:03 #127
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79489745
dat komt omdat bij bijverdienen de stufi pas wordt gestopt vanaf moment dat je over de grens heen gaat.
http://ib-groep.nl/partic(...)fho/bijverdienen.asp
pi_79493878
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:28 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Eindelijk. Kunnen wij op vakantie.
Haha, veel plezier . Toevallig naar de Kaaiman eilanden?
pi_79494490
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:53 schreef DonJames het volgende:

Ik ben benieuwd. Ik deel overigens de mening van Maharbal, dus dat je nog steeds recht heb op stufi als je in dat jaar te veel verdient.
Ik weet het zo net nog niet:

- Je moet stop zetten en je recht op een OV-kaart vervalt bijvoorbeeld ook, de grens geldt bijvoorbeeld ook voor een nullening.

Dus als je het letterlijk neemt heb je geen recht meer op ook maar 1 facilliteit van de IB-Groep dus valt de stelling 'geen recht op stufi' hier best te verdedigen misschien? Of mis ik hier iets.
pi_79494836
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:03 schreef v0lt026 het volgende:

[..]

Ik weet het zo net nog niet:

- Je moet stop zetten en je recht op een OV-kaart vervalt bijvoorbeeld ook, de grens geldt bijvoorbeeld ook voor een nullening.
Nee, dat moet niet. Dat dat wellicht verstandig is doet daar niets aan af.
quote:
Dus als je het letterlijk neemt heb je geen recht meer op ook maar 1 facilliteit van de IB-Groep dus valt de stelling 'geen recht op stufi' hier best te verdedigen misschien? Of mis ik hier iets.
Nee, als je het letterlijk neemt heb je er nog steeds recht op, alleen ontstaat er daarnaast een schuld.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:11:47 #131
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_79494863
Ik heb de afgelopen 4 jaar geen belastingaangifte ingevuld.
En wil dit nu wel gaan doen. Krijg ik dan een boete omdat ik het al die jaren niet heb gedaan?

Raar genoeg kreeg ik laatst een brief van de belasting dat ik recht had om 250 euro terug te krijgen.
Of ik effe dat formulier wil tekenen en rekeningnummer opgeven.
Dat vond ik ook wel maf dat ze me daar zonder belastingaangifte te hebben ontvangen me hiervan berichtten.
Rayen 2½ jaar!
pi_79494945
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:11 schreef TimeJumper het volgende:
Ik heb de afgelopen 4 jaar geen belastingaangifte ingevuld.
En wil dit nu wel gaan doen. Krijg ik dan een boete omdat ik het al die jaren niet heb gedaan?
Alleen als je een "uitnodiging" voor die jaren hebt gekregen, en je hebt de aangiften niet binnen de termijn ingediend. Anders niet.
quote:
Raar genoeg kreeg ik laatst een brief van de belasting dat ik recht had om 250 euro terug te krijgen.
Of ik effe dat formulier wil tekenen en rekeningnummer opgeven.
Dat vond ik ook wel maf dat ze me daar zonder belastingaangifte te hebben ontvangen me hiervan berichtten.
En om welke belastingsoort gaat dit?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:19:17 #133
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_79495197
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:13 schreef DonJames het volgende:

[..]

Alleen als je een "uitnodiging" voor die jaren hebt gekregen, en je hebt de aangiften niet binnen de termijn ingediend. Anders niet.
[..]

En om welke belastingsoort gaat dit?
In 2006 kreeg ik wel een aangifte thuisgestuurd. Deze "vergeten" in te vullen
Daarna geen aangiftes meer ontvangen.
Hoe hoog is die boete dan? weet je dat ook toevallig.

Oh hieronder staat het, dat wordt nog een leuk prijskaartje dan
Ik heb echter nooit een herinnering ontvangen.

Als u uw aangifte te laat hebt ingediend
U krijgt altijd eerst een herinnering, en als u daar niet op reageert een aanmaning als u de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting te laat hebt ingediend. In de aanmaning staat de nieuwe termijn waarbinnen u de aangifte moet doen. Als uw aangifte na die termijn wordt ontvangen, krijgt u een boete. Voor de inkomstenbelasting is die boete ¤ 226, voor de vennootschapsbelasting ¤ 567. In uitzonderingsgevallen krijgt u een boete van ¤ 1.134. Bijvoorbeeld als u vaker uw aangifte te laat indient.

Hebt u geen aangifte omzetbelasting of loonbelasting gedaan, of niet op tijd? Dan is dat een aangifteverzuim. Daarvoor kunnen wij u een verzuimboete opleggen. Deze boete is normaal gesproken ¤ 56. In uitzonderlijke gevallen is de boete hoger, bijvoorbeeld als u vaker uw aangifte te laat indient. Bij aangifteverzuim omzetbelasting is de boete dan ¤ 113, bij loonbelasting is dit ¤ 1.134. U krijgt geen boete als u de aangifte te laat hebt ingediend, maar nog wel binnen 7 dagen na afloop van het tijdvak.
Rayen 2½ jaar!
pi_79495677
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:11 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, dat moet niet. Dat dat wellicht verstandig is doet daar niets aan af.
[..]

Nee, als je het letterlijk neemt heb je er nog steeds recht op, alleen ontstaat er daarnaast een schuld.
Ok, in dat geval heb je gelijk denk ik. Al moet je terug betalen omdat je er gebruik van hebt gemaakt terwijl je er geen recht op had. Maar goed, inderdaad best een goede vraag dit.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:39:08 #135
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79496079
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:51 schreef Najir het volgende:

[..]

Haha, veel plezier . Toevallig naar de Kaaiman eilanden?
Geen idee. Ik moet mijn belastingcenten nog terug krijgen en het de reisleidster nog vragen.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:39:49 #136
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79496116
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:30 schreef v0lt026 het volgende:

[..]

Ok, in dat geval heb je gelijk denk ik. Al moet je terug betalen omdat je er gebruik van hebt gemaakt terwijl je er geen recht op had. Maar goed, inderdaad best een goede vraag dit.
DJ heeft altijd gelijk wat de studiekosten betreft.

(Behalve als hij het verkeerd heeft.)
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 maart 2010 @ 16:48:36 #137
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79496513
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:19 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

In 2006 kreeg ik wel een aangifte thuisgestuurd. Deze "vergeten" in te vullen
Daarna geen aangiftes meer ontvangen.
Hoe hoog is die boete dan? weet je dat ook toevallig.

Oh hieronder staat het, dat wordt nog een leuk prijskaartje dan
Ik heb echter nooit een herinnering ontvangen.

Als u uw aangifte te laat hebt ingediend
U krijgt altijd eerst een herinnering, en als u daar niet op reageert een aanmaning als u de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting te laat hebt ingediend. In de aanmaning staat de nieuwe termijn waarbinnen u de aangifte moet doen. Als uw aangifte na die termijn wordt ontvangen, krijgt u een boete. Voor de inkomstenbelasting is die boete ¤ 226, voor de vennootschapsbelasting ¤ 567. In uitzonderingsgevallen krijgt u een boete van ¤ 1.134. Bijvoorbeeld als u vaker uw aangifte te laat indient.

Hebt u geen aangifte omzetbelasting of loonbelasting gedaan, of niet op tijd? Dan is dat een aangifteverzuim. Daarvoor kunnen wij u een verzuimboete opleggen. Deze boete is normaal gesproken ¤ 56. In uitzonderlijke gevallen is de boete hoger, bijvoorbeeld als u vaker uw aangifte te laat indient. Bij aangifteverzuim omzetbelasting is de boete dan ¤ 113, bij loonbelasting is dit ¤ 1.134. U krijgt geen boete als u de aangifte te laat hebt ingediend, maar nog wel binnen 7 dagen na afloop van het tijdvak.
heb je een tweede verzoek ontvangen omdat je op de eerste niet gereageerd had?
Zo ja, dan kun je inderdaad de klos zijn.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:52:19 #138
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79496665
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:48 schreef Nizno het volgende:

[..]

heb je een tweede verzoek ontvangen omdat je op de eerste niet gereageerd had?
Zo ja, dan kun je inderdaad de klos zijn.
Kantklos?
Die kosten toch niet zo duur?
pi_79498055
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

DJ heeft altijd gelijk wat de studiekosten betreft.

(Behalve als hij het verkeerd heeft.)
Und wat denk jij dat het moet zijn?
pi_79499066
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:30 schreef v0lt026 het volgende:
..
Al moet je terug betalen omdat je er gebruik van hebt gemaakt terwijl je er geen recht op had.
...
Het wordt misschien een beetje te technisch, maar dat is dus niet zo. Jij ziet het als "je hebt er geen recht op dus moet je terug betalen", maar het is "je hebt er nog steeds recht op, maar daarnaast ontstaat er een schuld". De uitkomst is weliswaar hetzelfde, maar het zijn twee verschillende situaties.
pi_79499129
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 17:24 schreef v0lt026 het volgende:

[..]

Und wat denk jij dat het moet zijn?
MaW is het met me eens, anders had ik het allang gehoord
pi_79499241
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 17:51 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het wordt misschien een beetje te technisch, maar dat is dus niet zo. Jij ziet het als "je hebt er geen recht op dus moet je terug betalen", maar het is "je hebt er nog steeds recht op, maar daarnaast ontstaat er een schuld". De uitkomst is weliswaar hetzelfde, maar het zijn twee verschillende situaties.
Ik volg je nog hoor, dan heb je idd zoals ik al zei gelijk
pi_79502346
Zoals te zien in m'n post heb ik de wet studiefinanciering (2000) doorgespit, maar daarin stond niks over het vervallen van studiefinanciering. Studiefinanciering vervalt op een limitatief aantal genoemde gronden: bijvoorbeeld nadat je al 3 jaar (36 maanden) hebt geleend na 4 (of 5) jaar je prestatiebeurs te hebben gehad.

Er staat slechts dat er een vordering op de studiefinancierings-trekker ontstaat indien deze over de bijverdiengrens gaat. Nergens wordt gerept over het vervallen van de studiefinanciering.

Ik gok dat de belastingadviseur (of zijn stagiair/medewerker ) ook de stufi-wet gaat napluizen en/of dat zij daar beleid voor hebben. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het anders moet zijn, want dan zou tegenstrijdig zijn met de wet studiefinanciering.
pi_79502753
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:14 schreef Maharbal het volgende:
Zoals te zien in m'n post heb ik de wet studiefinanciering (2000) doorgespit, maar daarin stond niks over het vervallen van studiefinanciering. Studiefinanciering vervalt op een limitatief aantal genoemde gronden: bijvoorbeeld nadat je al 3 jaar (36 maanden) hebt geleend na 4 (of 5) jaar je prestatiebeurs te hebben gehad.

Er staat slechts dat er een vordering op de studiefinancierings-trekker ontstaat indien deze over de bijverdiengrens gaat. Nergens wordt gerept over het vervallen van de studiefinanciering.

Ik gok dat de belastingadviseur (of zijn stagiair/medewerker ) ook de stufi-wet gaat napluizen en/of dat zij daar beleid voor hebben. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het anders moet zijn, want dan zou tegenstrijdig zijn met de wet studiefinanciering.
Ik had je al gelijk gegeven. Maar wie niet waagt... zoals gezegd vind ik dat beleid wel bijzonder raar!

Immers, een private opleiding wordt nu deels betaald door de belastingbetaler, terwijl een opleiding die al door de belastingbetaler wordt betaald (universiteiten) niet worden vergoed. Mensen zouden toch bij voorbekeur hun vervolgopleiding bij een staatsinstelling moeten doen?

Bovendien, wanneer je al volledig gebruik hebt gemaakt van alle rechten (beurs + lenen), wordt het opeens wel weer vergoed? Ik word gestraft omdat ik snel heb gestudeerd?
pi_79503316
Ik laat het mijn vader doen, snap er nog niet zo veel van. Maar zal wel mee kijken. Krijg nog ¤1350 terug.
pi_79503485
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:23 schreef Tano_Stargazers het volgende:

[..]

Ik had je al gelijk gegeven. Maar wie niet waagt... zoals gezegd vind ik dat beleid wel bijzonder raar!

Immers, een private opleiding wordt nu deels betaald door de belastingbetaler, terwijl een opleiding die al door de belastingbetaler wordt betaald (universiteiten) niet worden vergoed. Mensen zouden toch bij voorbekeur hun vervolgopleiding bij een staatsinstelling moeten doen?

Bovendien, wanneer je al volledig gebruik hebt gemaakt van alle rechten (beurs + lenen), wordt het opeens wel weer vergoed? Ik word gestraft omdat ik snel heb gestudeerd?
Eh?
Je krijgt al studiefinanciering, en dan wil je OOK nog eens een aftrekpost?
Een "private" opleiding wordt niet voor je betaald, je hebt gewoon een aftrekpost omdat je KOSTEN hebt gemaakt.

En natuurlijk heb je weer een aftrekpost (er wordt niks vergoed) als je al geen recht meer hebt op studiefinanciering. Zonder studiefinanciering drukken de kosten daadwerkelijk op jou, met studiefinanciering niet omdat je wordt gecompenseerd.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 21:15:21 #147
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79507948
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 17:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

MaW is het met me eens, anders had ik het allang gehoord
Exactemundo.
pi_79512878
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:39 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Eh?
Je krijgt al studiefinanciering, en dan wil je OOK nog eens een aftrekpost?
Een "private" opleiding wordt niet voor je betaald, je hebt gewoon een aftrekpost omdat je KOSTEN hebt gemaakt.

En natuurlijk heb je weer een aftrekpost (er wordt niks vergoed) als je al geen recht meer hebt op studiefinanciering. Zonder studiefinanciering drukken de kosten daadwerkelijk op jou, met studiefinanciering niet omdat je wordt gecompenseerd.
Al heeft hij economisch gezien geen recht (geen ontvangen inkomsten) uit de stufi, dat is wat hij hier bedoelt denk ik, dus dat nu de kosten ook al op hem drukken, in de praktijk dus.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 23:08:30 #149
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79513788
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 22:49 schreef v0lt026 het volgende:

[..]

Al heeft hij economisch gezien geen recht (geen ontvangen inkomsten) uit de stufi, dat is wat hij hier bedoelt denk ik, dus dat nu de kosten ook al op hem drukken, in de praktijk dus.
Ohhh,... dus ik mag ook studiekosten opvoeren! Ik draag door middel van mijn contributie aan de staatskas ook bij aan de pot waaruit de studenten hun subsidie ontvangen. Die last drukt heel erg op mijn (toch best wel sterke) schouders.
Nu moet ik alleen nog even uitrekenen wat de norm is van het bedrag dat ik kan opgeven.

pi_79516120
Ik zeg niet dat ik de mening van Tano deel he.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')