abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 maart 2010 @ 23:00:12 #101
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79430612
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:15 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik heb zelf te weinig ervaring met de middeling, dus daar kan ik je niks over zeggen. Zul je even moeten wachten op reactie van MaW of Nizno.
Want? Tano_Stargazers heeft het antwoord al gegeven: je kunt middelen binnen 36 maanden nadat de aanslag van het laatste jaar vast staat.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 21 maart 2010 @ 23:03:27 #102
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79430824
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:56 schreef knuppelhout het volgende:

[..]

hoe vind ik uit of en hoeveel resterende PGA ik nog heb dan? ik neem aan dat die belastingmeneer het zover als mogelijk heeft opgevoerd afgelopen jaar. wat ik dit jaar krijg = de PGA posten die ik zelf kan bedenken over 2009 neem ik aan...
Wat Maharbal al zegt: dit bedrag wordt bij beschikking vastgesteld en moet staan op de definitieve aanslag van het vorige jaar.
pi_79430994
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:00 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Want? Tano_Stargazers heeft het antwoord al gegeven: je kunt middelen binnen 36 maanden nadat de aanslag van het laatste jaar vast staat.
Ik had die vraag niet goed gelezen en had helemaal over de vraag "wanneer het moet" heen gelezen .

Het antwoord was inderdaad al gegeven.
  zondag 21 maart 2010 @ 23:08:12 #104
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79431125
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:06 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik had die vraag niet goed gelezen en had helemaal over de vraag "wanneer het moet" heen gelezen .

Het antwoord was inderdaad al gegeven.
Tsja, hier doen we niet aan samenvattingen.
pi_79431847
quote:
Op zondag 21 maart 2010 23:08 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Tsja, hier doen we niet aan samenvattingen.
Zou moeten worden ingevoerd!
pi_79443356
Allen,

Heb niet zo'n ervaring met aangiftes en doe het voor het eerst. Ben wettelijk sinds april vorig jaar getrouwd maar we wonen pas sinds oktober samen. Volgens mij mag mijn vrouw niet als mijn fiscale partner functioneren, toch?
Verder heb ik zelf 1 fulltime baan gehad. Enige aftrekposten die ik voor mezelf kan bedenken zijn collegegelden voor een WO studie vorig jaar.
Is het verstandig om samen 1 aangifte te doen? Of gaat deze vlieger dus sowieso niet op vanwege de korte samenlevingsduur? En ik heb gisteren een proefaangifte gedaan en er staat dat ik niks terug krijg (en ook niets hoef te betalen). Lijkt me overigens merkwaardig, of kan dit praktisch gezien gewoon?
pi_79444077
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:30 schreef superalien83 het volgende:
Allen,

Heb niet zo'n ervaring met aangiftes en doe het voor het eerst. Ben wettelijk sinds april vorig jaar getrouwd maar we wonen pas sinds oktober samen. Volgens mij mag mijn vrouw niet als mijn fiscale partner functioneren, toch?
Verder heb ik zelf 1 fulltime baan gehad. Enige aftrekposten die ik voor mezelf kan bedenken zijn collegegelden voor een WO studie vorig jaar.
Is het verstandig om samen 1 aangifte te doen? Of gaat deze vlieger dus sowieso niet op vanwege de korte samenlevingsduur? En ik heb gisteren een proefaangifte gedaan en er staat dat ik niks terug krijg (en ook niets hoef te betalen). Lijkt me overigens merkwaardig, of kan dit praktisch gezien gewoon?
Als je getrouwd bent ben je automatisch fiscaal partner van elkaar. Als je gedurende het jaar bent getrouwd, kun je er toch voor kiezen om voor het gehele jaar als fiscaal partner te worden aangemerkt. Dit moet je dan wel kenbaar maken door middel van een verzoek bij aangifte. Dit kan alleen niet als je voor april een andere fiscale partner hebt gehad.

M.b.t. die WO studie: kreeg je studiefinanciering? Had je recht op studiefinanciering? Mocht je nog lenen van de IB-groep (DUO)? -> zie een aantal posts hierboven voor uitleg/een verwijzing naar een uitgebreide uitleg over de aftrekbaarheid van studiekosten.
pi_79444366
quote:
Op maandag 22 maart 2010 12:54 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als je getrouwd bent ben je automatisch fiscaal partner van elkaar. Als je gedurende het jaar bent getrouwd, kun je er toch voor kiezen om voor het gehele jaar als fiscaal partner te worden aangemerkt. Dit moet je dan wel kenbaar maken door middel van een verzoek bij aangifte. Dit kan alleen niet als je voor april een andere fiscale partner hebt gehad.

M.b.t. die WO studie: kreeg je studiefinanciering? Had je recht op studiefinanciering? Mocht je nog lenen van de IB-groep (DUO)? -> zie een aantal posts hierboven voor uitleg/een verwijzing naar een uitgebreide uitleg over de aftrekbaarheid van studiekosten.
Wettelijk getrouwd in april, daarvoor geen andere partner gehad. Maar je bent toch niet verplicht om aangifte te doen met je fiscale partner? Zij is namelijk nog studente met een zeer laag bijverdien-inkomen. Is het dan voor mij juist beter om samen aangifte te doen of toch gewoon individueel?

Had geen recht meer op stufi maar er was wel mogelijkheid om te lenen...
pi_79444722
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:04 schreef superalien83 het volgende:

[..]

Wettelijk getrouwd in april, daarvoor geen andere partner gehad. Maar je bent toch niet verplicht om aangifte te doen met je fiscale partner? Zij is namelijk nog studente met een zeer laag bijverdien-inkomen. Is het dan voor mij juist beter om samen aangifte te doen of toch gewoon individueel?

Had geen recht meer op stufi maar er was wel mogelijkheid om te lenen...
Je bent verplicht fiscaal partner van elkaar vanaf april. Je kunt met dat verzoek bewerkstelligen dat je ook vóór april als elkaars fiscaal partner wordt gezien. Als zij studente is met een laag inkomen, dan kan het wellicht juist lonen om te gaan schuiven. Sowieso brengt het fiscaal partnerschap voordelen als jouw partner weinig verdiende. Als zij bijvoorbeeld niet genoeg verdiende om haar heffingskortingen volledig toe te passen (zij heeft dus niet genoeg belasting betaald), dan wordt rekening gehouden met het inkomen van de fiscaal partner. Als die meer heeft verdiend (dus meer belasting heeft betaald) dan het "restant" van de heffingskorting van de andere partner, dan kan dit "restant" worden uitbetaald.

Voorbeeld ter illustratie:
Stel jouw partner moet ¤1.000 belasting betalen en zij heeft recht op ¤2.000 heffingskortingen (fictief). Zij kan dan maar ¤1.000 aan heffingskortingen gebruiken en ¤1.000 is ongebruikt.
Jij bent haar fiscale partner en jij moet bijvoorbeeld ¤3.000 belasting betalen en hebt ook recht op ¤2.000 heffingskortingen. Er resteert voor jou dan nog een te betalen belastingbedrag van ¤1.000 (¤3.000-¤2.000). Omdat jouw partner nog een restant aan heffingskortingen heeft van ¤1.000 en jij nog ¤1.000 moet betalen, krijgt zij het restant a ¤1.000 van haar heffingskortingen uitbetaald.

M.b.t. je studiekosten:
Je had recht om nog te lenen van de DUO (dus je had al 4 jaar studiefinanciering gehad en kon nog 3 jaar lenen). In dat geval moet je "Studie met studiefinanciering" aanvinken en werken met normbedragen. Van die normbedragen trek je je ontvangen studiefinanciering af (ALLEEN het basisbeurs deel, dus niet hetgeen je hebt geleend) en daar trek je de drempel van ¤500 af. Wat overblijft zijn je aftrekbare studiekosten. Zie nogmaals mijn post hierboven voor een meer uitgebreide uitleg.
pi_79450748
Hier een fiscalist in spé, eens kijken of ik mn kennis van mijn studie hier kan toepassen.
  maandag 22 maart 2010 @ 17:28:40 #111
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79454781
quote:
Op maandag 22 maart 2010 15:58 schreef Najir het volgende:
Hier een fiscalist in spé, eens kijken of ik mn kennis van mijn studie hier kan toepassen.
Eindelijk. Kunnen wij op vakantie.
pi_79474726
is de aanslaggrens 2009 nu 43 of 50 Euro? ik ben bezig met de verdeling tussen de partners, maar in het programma lijkt het omslagpunt bij 43 te liggen, maar in de OP staat 50???

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 23-03-2010 00:21:00 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 00:05:42 #113
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79474873
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:01 schreef Zana het volgende:
is de aanslaggrens 2009 nu 43 of 50 Euro? ik ben bezig met de verdeling tussen de partners, maar in het programma lijkt het oomslagpunt bij 43 te liggen, maar in de OP staat 50???
Het aangifteprogramma heeft de correctie er nog niet in zitten. Maar het is ¤ 50 voor 2009.
pi_79474925
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:01 schreef Zana het volgende:
is de aanslaggrens 2009 nu 43 of 50 Euro? ik ben bezig met de verdeling tussen de partners, maar in het programma lijkt het oomslagpunt bij 43 te liggen, maar in de OP staat 50???
Normaliter ¤43, maar de Staatssecretaris (thans Minister) heeft te kennen gegeven dat hij eenmalig en met terugwerkende kracht het bedrag wilde verhogen naar ¤50.

http://www.minfin.nl/content.jsp?objectid=79457
pi_79475332
is dat dan voor iedereen of alleen voor mensen met AOW?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 00:23:13 #116
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79475366
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:22 schreef Zana het volgende:
is dat dan voor iedereen of alleen voor mensen met AOW?
Voor iedereen.
pi_79475500
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Space-Chinees op 23-03-2010 00:28:30 ]
pi_79476466
waarschijnlijk stel ik mij heel erg aan, maar hoe kan ik bij het aangifteprogramma 3 situaties doorrekenen (mijn partner alleen, ik alleen en wij samen als fiscale partners), zonder dat ik altijd weer opnieuw moet beginnen met alle gegevens invullen (bijvoorbeeld box 3)??

oh ja, ik had nog een oude versie van het aangifteprogramma, in de nieuwe versie is de aanslaggrens 50 Euro
  dinsdag 23 maart 2010 @ 09:05:57 #119
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79478971
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:12 schreef Zana het volgende:
waarschijnlijk stel ik mij heel erg aan, maar hoe kan ik bij het aangifteprogramma 3 situaties doorrekenen (mijn partner alleen, ik alleen en wij samen als fiscale partners), zonder dat ik altijd weer opnieuw moet beginnen met alle gegevens invullen (bijvoorbeeld box 3)??
Je kunt fiscaal partner uitzetten. Dan heb je in ieder geval de eerste twee mogelijkheden al.
Voor je partner alleen zul je dan een nieuwe aangifte moeten aanmaken.
quote:
oh ja, ik had nog een oude versie van het aangifteprogramma, in de nieuwe versie is de aanslaggrens 50 Euro
Ahhh, goed om te weten. Ik had nog geen melding gehad dat er een nieuwe versie beschikbaar is.
* ManAtWork begint met downloaden.
pi_79486045
Mijn aangifte is zo goed als klaar maar er is mij 1 ding nog niet helemaal duidelijk, via mijn werkgever heb ik geen pensioen regeling en ik heb dus zelf wat geregeld (toekomstsparen rabo) en wil dit uiteraard als aftrekpost opvoeren.

Als ik de rekenhulp gebruik om mijn jaarruimte (over 2008) te berekenen kom ik op een bedrag wat lager is dan ik heb ingelegd (omdat mijn inkomen in 2008 veel lager was) heb ik nu een probleem of kan ik alsnog mijn gehele inleg aftrekken? Als ik mijn 2009 gegevens invul kom ik nog niet eens op de helft van mijn jaarruimte.
pi_79488645
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:04 schreef Maharbal het volgende:

Daarin staat niet dat het recht op studiefinanciering vervalt, maar dat er slechts een vordering ontstaat. M.i. heb je dus nog steeds recht op studiefinanciering.
Belastingtelefoon nog even gebeld. Ze hadden geen idee, belastinginspecteur gaat het uitzoeken. Ik meld hier nog wel even hoe het afloopt!
pi_79488906
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 12:36 schreef lutser.com het volgende:
Mijn aangifte is zo goed als klaar maar er is mij 1 ding nog niet helemaal duidelijk, via mijn werkgever heb ik geen pensioen regeling en ik heb dus zelf wat geregeld (toekomstsparen rabo) en wil dit uiteraard als aftrekpost opvoeren.

Als ik de rekenhulp gebruik om mijn jaarruimte (over 2008) te berekenen kom ik op een bedrag wat lager is dan ik heb ingelegd (omdat mijn inkomen in 2008 veel lager was) heb ik nu een probleem of kan ik alsnog mijn gehele inleg aftrekken? Als ik mijn 2009 gegevens invul kom ik nog niet eens op de helft van mijn jaarruimte.
Je kan niet méér aftrekken dan je reserveringsruimte+jaarruimte.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:47 schreef Tano_Stargazers het volgende:
Belastingtelefoon nog even gebeld. Ze hadden geen idee,
Dat had ik je zo ook wel kunnen vertellen.
quote:
belastinginspecteur gaat het uitzoeken. Ik meld hier nog wel even hoe het afloopt!
Ik ben benieuwd. Ik deel overigens de mening van Maharbal, dus dat je nog steeds recht heb op stufi als je in dat jaar te veel verdient.

[ Bericht 2% gewijzigd door DonJames op 23-03-2010 14:04:23 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 maart 2010 @ 13:56:56 #123
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79489023
Het gaat inderdaad om het recht op stufi, dat recht heb je want je voldoet aan de basis voorwaarden. Alleen heb je te veel inkomen waardoor je stufi feitelijk 0 wordt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_79489081
Dan heb je het alleen over de aanvullende beurs? Want de basisbeurs is vast, voor zover ik weet.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 maart 2010 @ 14:01:22 #125
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79489192
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:58 schreef yohan.nl het volgende:
Dan heb je het alleen over de aanvullende beurs? Want de basisbeurs is vast, voor zover ik weet.
de basisbeurs wordt ook op 0 gezet bij te veel inkomen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')