quote:Hij is er weer: de (vernieuwde) FOK! Formule 1-manager!
Weer als vanouds met een team van twee coureurs, een chassis en een motor. Daarmee kun je punten halen voor de plek waarop die onderdelen in het echt zijn geëindigd. Voor die punten krijg je geld, waarmee je je team weer kunt verbeteren.
We hebben dit jaar echter een nieuwe feature: de onderdelen gaan variëren in waarde, al naar gelang ze beter of slechter gepresteerd hebben in een raceweekend! Als een onderdeel veel punten heeft gehaald, gaat het in waarde omhoog en wordt het lastiger dit onderdeel aan te kopen. Maar blijft een onderdeel onder het aantal van 60 punten in één raceweekend, dan wordt het goedkoper. Wel zit er een maximum en minimum aan de waarde.
Kun je niet wachten om aan de FOK! Formule 1-manager deel te nemen? Schrijf je dan snel in! De eerste ronde begint op vrijdag 12 maart 23:59 uur, dus zorg dat je voor die tijd je team opgeslagen hebt!
Kijk gauw verder bij de speluitleg of de puntentelling, en als je nog andere vragen hebt, kun je terecht bij de FAQ.
Tot slot willen we je komend seizoen veel succes wensen. En uiteraard ook veel plezier met de Formule 1-manager 2010 van FOK!
Nog een paar opmerkingen vooraf:
Het zal je vast opvallen, maar in je teammanagementpagina staat een veld waar de banden nog genoemd worden. Die doen uiteraard niet mee en hoef je niet te vullen. Er komt zo snel mogelijk een goed veld voor in de plaats.
Verder ben je wellicht gewend vanuit de FOK! Voetbalmanager dat er plaatjes getoond worden als je een onderdeel selecteert, maar hier (nog) niet. Dat zal ook zo snel mogelijk ingevuld worden, dus wees niet verbaasd als er ineens een plaatje verschijnt bij een onderdeel dat er eerst nog geen had. Het zal een voor een in de code worden ingevuld.
Omdat het ontbreken van plaatjes geen belemmering vormt voor het gebruik van de FOK! Formule 1-manager wilden we niet langer wachten met de lancering!
Update 3 maart:
Zoals je gemerkt hebt is de Formule 1-manager enkele dagen niet te bereiken geweest. Er bleek een probleem te zijn met de prijzen van de onderdelen. Dit is nu opgelost, maar heeft als consequentie dat iedereen zich opnieuw in moet gaan schrijven.
In het spelconcept zijn ook enkele wijzigingen aangebracht, want je krijgt nu als tegemoetkoming voor de verwachte moeilijkheden met het stijgen en dalen van de waarde van onderdelen een hoger budget om je team samen te stellen, namelijk 150 miljoen euro. Daarnaast krijg je per punt dat je met je team behaalt nu 19.000 euro, zodat je sneller een beter team samen kunt gaan stellen.
We wensen je veel plezier met de Formule 1-manager 2010 van FOK!
nope idd. Na de race pasquote:Op zondag 14 maart 2010 12:30 schreef mista het volgende:
Mijn vraag was dus of er tussen de kwalificatie en de race ook punten geteld werden, maar het blijkt van niet?
quote:
Je chassis kan toch op 2 plaatsen eindigen?quote:Op zondag 14 maart 2010 15:12 schreef jeroenbl het volgende:
Weet iemand of je bij een uitval alleen strafpunten krijgt, of ook de punten van de positie?
Dan kan ik eventueel de calculator aanpassen.
Volgens dat ding zou ik 181 punten hebben, dat zou best wel netjes zijnquote:Op zondag 14 maart 2010 15:12 schreef jeroenbl het volgende:
Weet iemand of je bij een uitval alleen strafpunten krijgt, of ook de punten van de positie?
Dan kan ik eventueel de calculator aanpassen.
De net-niet-top kon wel inderdaad. Maar dan moest je voor de rest Bruno Senna en Hispania en al die troep kiezen.quote:
Ik had geëdit , ook voor Schumi kom je net 1 miljoentje te kortquote:
Klopt, maar als 1 van de 2 chassis bijvoorbeeld uitvalt vanaf plek 20, krijgt dat chassis dan alleen -15 voor de uitval, of ook 5 punten voor p20?quote:Op zondag 14 maart 2010 15:23 schreef TheDutchguy het volgende:
[..]
Je chassis kan toch op 2 plaatsen eindigen?
Nietquote:Op zondag 14 maart 2010 15:26 schreef TheDutchguy het volgende:
Hoe deed Virgin racing het eigenlijk?
Strafpunten worden alleen uitgedeeld als de uitval door een mankement aan chassis of motor komt.quote:Op zondag 14 maart 2010 15:12 schreef jeroenbl het volgende:
Weet iemand of je bij een uitval alleen strafpunten krijgt, of ook de punten van de positie?
Dan kan ik eventueel de calculator aanpassen.
Coureur / chassis / motor krijgen punten voor de klassering, maar ook eventuele minpunten voor chassis of motor (afhankelijk van de reden van de uitval).quote:Op zondag 14 maart 2010 15:44 schreef k_man het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met uitvallers in de laatste rondes? Zoals Trulli nu bijvoorbeeld: staat wel geklasseerd, maar is niet onder de finishvlag door geweest. Tellen die punten mee? Of juist strafpunten als uitvaller?
Nu snap ik het niet meer. Net zei je dat bij uitval de punten voor de klassering uiteraard niet worden uitgedeeldquote:Op zondag 14 maart 2010 15:51 schreef Tackleberry het volgende:
[..]
Coureur / chassis / motor krijgen punten voor de klassering, maar ook eventuele minpunten voor chassis of motor (afhankelijk van de reden van de uitval).
kan pas weer als de punten zijn vergeven, dat zal morgenavond om 20:00 zijn, dus dan kan je gewoonw eer meedoenquote:Op zondag 14 maart 2010 16:01 schreef Teun_ZHV het volgende:
Even een vraagje tussendoor, kun je je nu niet meer aanmelden bij de Manager? De knop "bevestig" na het kiezen van onderdelen blijft namelijk lichtgrijs
Inderdaad, snap ik ook niet helemaal.. Ik kan wel gewoon verkopen enzo..quote:Op zondag 14 maart 2010 16:01 schreef Teun_ZHV het volgende:
Even een vraagje tussendoor, kun je je nu niet meer aanmelden bij de Manager? De knop "bevestig" na het kiezen van onderdelen blijft namelijk lichtgrijs
Dankquote:Op zondag 14 maart 2010 16:05 schreef franklop het volgende:
[..]
kan pas weer als de punten zijn vergeven, dat zal morgenavond om 20:00 zijn, dus dan kan je gewoonw eer meedoen
In de regels kan ik niets vinden over strafpunten voor coureurs bij uitval door eigen schuld. In de puntentelling staat alleen uitval genoemd onder chassis en motor.quote:Op zondag 14 maart 2010 16:11 schreef k_man het volgende:
Hmm, beide rijders uitgevallen. Gelukkig niet door hun eigen schuld, dus geen strafpunten.
Hoe kunnen jullie zulke hoge scores hebben? Iedereen moeten wel iets van Lotus, Virgin of HRT in z'n team hebben om met het budget uit te komen en die teams krijgen allemaal strafpunten door uitvallen.
Virgin motor, Torro Rosso chassis en als rijders Trulli en Buemo, beiden volgens mij buiten hun schuld om uitgevallen.quote:Op zondag 14 maart 2010 16:11 schreef k_man het volgende:
Hmm, beide rijders uitgevallen. Gelukkig niet door hun eigen schuld, dus geen strafpunten.
Hoe kunnen jullie zulke hoge scores hebben? Iedereen moeten wel iets van Lotus, Virgin of HRT in z'n team hebben om met het budget uit te komen en die teams krijgen allemaal strafpunten door uitvallen.
Hmm, nee, inderdaad. Vreemd is dat eigenlijk. Als het de schuld van de rijder is krijg je gewoon 0 punten, maar als het door een technische fout komt krijg je ook nog eens strafpunten.quote:Op zondag 14 maart 2010 16:17 schreef jeroenbl het volgende:
[..]
In de regels kan ik niets vinden over strafpunten voor coureurs bij uitval door eigen schuld. In de puntentelling staat alleen uitval genoemd onder chassis en motor.
Liuzzi en Sutil in team en lotus chassis en motor, allemaal gefinished, enkel strafpunten doordat trulli stilvielquote:Op zondag 14 maart 2010 16:11 schreef k_man het volgende:
Hoe kunnen jullie zulke hoge scores hebben? Iedereen moeten wel iets van Lotus, Virgin of HRT in z'n team hebben om met het budget uit te komen en die teams krijgen allemaal strafpunten door uitvallen.
Maar Trulli is geklasseerd, dus volgens de regels géén DNF.quote:Op zondag 14 maart 2010 16:18 schreef Peterselieman het volgende:
Morgen om 20:00 zijn alle punten uitgedeeld en de teams weer vrijgegeven. Daarna zal op FOK!sport spoedig een bericht volgen waarin alles qua punten en strafpunten duidelijk geworden is.
Feit is dat alle nieuwkomers strafpunten zullen krijgen, alleen voor welk onderdeel is nog niet nog niet bekend. Dat gaan we spoedig achterhalen.
Klopt, maar hij heeft de vlag niet gezien, dus Trulli krijgt punten, maar het chassis of de motor krijgt naast punten ook strafpunten.quote:Op zondag 14 maart 2010 16:32 schreef k_man het volgende:
[..]
Maar Trulli is geklasseerd, dus volgens de regels géén DNF.
Belachelijk. Van de FIA krijg je in zo'n geval wel gewoon de punten, maar van Fok niet?quote:Op zondag 14 maart 2010 16:34 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt, maar hij heeft de vlag niet gezien, dus Trulli krijgt punten, maar het chassis of de motor krijgt naast punten ook strafpunten.
Je krijgt wel punten, alleen minder. Dit omdat hij door een probleem voor de finish stilgevallen is.quote:Op zondag 14 maart 2010 16:35 schreef k_man het volgende:
[..]
Belachelijk. Van de FIA krijg je in zo'n geval wel gewoon de punten, maar van Fok niet?
Niet volgens de FIA regels.quote:Op zondag 14 maart 2010 16:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je krijgt wel punten, alleen minder. Dit omdat hij door een probleem voor de finish stilgevallen is.
Je zit hier in een grijs gebied, omdat hij wel geklasseerd is maar de finish nimmer gezien heeft. We hebben na lang beraad besloten te doen zoals we het doen. Hiermee wijken we niet af van de managers die er in het verleden al zijn geweest.quote:
Was het overigens wel een probleem of was Trulli gewoon helemaal kapot?quote:Op zondag 14 maart 2010 16:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je krijgt wel punten, alleen minder. Dit omdat hij door een probleem voor de finish stilgevallen is.
quote:Op zondag 14 maart 2010 16:18 schreef Peterselieman het volgende:
Morgen om 20:00 zijn alle punten uitgedeeld en de teams weer vrijgegeven.
Tja, is het team verplciht daar uberhaupt een verklaring voor te geven?quote:Op zondag 14 maart 2010 17:29 schreef Waffle het volgende:
[..]
Was het overigens wel een probleem of was Trulli gewoon helemaal kapot?
Dat begreep ik zo ookquote:Op zondag 14 maart 2010 21:05 schreef Roadtoad het volgende:
Je kan toch onmogelijk dat chassis minpunten geven? Voor zover bekend, viel die niet uit maar heeft hij zijn auto uit voorzorg maar gewoon geparkeerd omdat hij niet verder moest om in de uitslag voor te komen.
Overigens zeg ik dit niet uit zelf belang, ik heb Trulli(?) niet maar de regel is gewoon raar.quote:
Eens, ik heb Trulli zelf wel, maar als hij geklasseerd staat bij FIA wie is FOK! dan om anders te beslissenquote:Op zondag 14 maart 2010 21:08 schreef Desunoto het volgende:
Ik zou ook gewoon voor de FIA uitslag gaan. Om mensen met Trulli nu strafpunten te geven omdat 'ie volgens FOK! uitgevallen is, slaat natuurlijk nergens op. Bij de FIA uitslag staat 'ie geklasseerd. Daar zou je dus vanuit moeten gaan.
ik heb Lotus, dus wellicht zelfbelang, maar hij stopte imho echt omdat ie klaar was.quote:Op zondag 14 maart 2010 22:06 schreef Roadtoad het volgende:
[..]
Overigens zeg ik dit niet uit zelf belang, ik heb Trulli(?) niet maar de regel is gewoon raar.
Trulli zelf krijgt geen minpunten, alleen het Lotus-chassis, omdat hij door hydraulische problemen de finishvlag niet gezien heeft. Overigens krijgt het chassis ook de punten voor de 17e plaats.quote:Op zondag 14 maart 2010 22:08 schreef Kally het volgende:
[..]
Eens, ik heb Trulli zelf wel, maar als hij geklasseerd staat bij FIA wie is FOK! dan om anders te beslissen
Maar het is niet door die problemen dat ie de vlag niet zag, het is doordat ie stopte omdat zijn race erop zat en hij de auto niet verder wilde belastenquote:Op zondag 14 maart 2010 22:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Trulli zelf krijgt geen minpunten, alleen het Lotus-chassis, omdat hij door hydraulische problemen de finishvlag niet gezien heeft. Overigens krijgt het chassis ook de punten voor de 17e plaats.
Klopt. Daar houden we ook rekening mee.quote:Op zondag 14 maart 2010 22:37 schreef Roadtoad het volgende:
Trouwens, mag ik er nog even op wijzen dat de officiele stand van Chandok een ongeluk is? Heeft niks met een fout in het chassis of motor te maken..
Uh-huh. Ze krijgen punten omdat ze gefinished zijn, maar ze krijgen minpunten omdat ze niet gefinished zijn...quote:Op zondag 14 maart 2010 22:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Trulli zelf krijgt geen minpunten, alleen het Lotus-chassis, omdat hij door hydraulische problemen de finishvlag niet gezien heeft. Overigens krijgt het chassis ook de punten voor de 17e plaats.
Klopt. Hij viel met 2 ronden te gaan stilquote:Op maandag 15 maart 2010 00:12 schreef k_man het volgende:
Buemi schijnt trouwens ook niet langs de vlag geweest te zijn, lees ik.
had ik eerst ook maar toch aangepastquote:Op zondag 14 maart 2010 15:06 schreef Ermanon het volgende:
Ik heb ~138 punten, weet niet of dat een beetje goed is Wel blij met mijn combi van Luizzi en Force India Chassis, Glock en Lotus was wat minder
Het is in lijn met wat de FIA over de uitslag meldt: http://fia.com/en-GB/medi(...)e-classification.pdfquote:Op zondag 14 maart 2010 23:35 schreef k_man het volgende:
[..]
Uh-huh. Ze krijgen punten omdat ze gefinished zijn, maar ze krijgen minpunten omdat ze niet gefinished zijn...
Maar ben je het er nou niet mee eens, voor alle simpelheid. Dat je onderscheid had moeten maken tussen wel en niet in de classificatie? En niet daarbinnen nog kijken naar uitval of niet? Is toch simpeler, overzichtelijker voor iedereen of ben ik nou gek?quote:Op maandag 15 maart 2010 00:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is in lijn met wat de FIA over de uitslag meldt: http://fia.com/en-GB/medi(...)e-classification.pdf
Wel geklasseerd, niet gefinisht.
Trouwens, het wordt nog steeds niet begrepen. Als je 20 ronden achterstand hebt en nog steeds rijdt, kan je natuurlijk ook ophouden met rijden. Je hoeft niet als enige nog even 20 ronden te maken als iedereen weg is. Dus besluit je de auto er gewoon aan de kant te zetten en uit te stappen, gebeurd vrij regelmatig...quote:Op maandag 15 maart 2010 00:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is in lijn met wat de FIA over de uitslag meldt: http://fia.com/en-GB/medi(...)e-classification.pdf
Wel geklasseerd, niet gefinisht.
quote:17 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 46 Hydraulics 20
Ret 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 28 Hydraulics 14
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 17 Mechanical 23
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 16 Gearbox 19
Ret 12 Vitaly Petrov Renault 13 Suspension 17
Ret 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 11 Hydraulics 16
Ret 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 2 Hydraulics 22
Ret 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1 Accident 24
vanavond dusquote:Op zondag 14 maart 2010 16:18 schreef Peterselieman het volgende:
Morgen om 20:00 zijn alle punten uitgedeeld en de teams weer vrijgegeven. Daarna zal op FOK!sport spoedig een bericht volgen waarin alles qua punten en strafpunten duidelijk geworden is.
Da's ook nog een leuke. Wat gebeurt er met de punten in de manager als een team wel de finishvlag ziet, maar op dat moment een zodanig grote achterstand heeft dat het niet in de uitslag wordt opgenomen? Als de HRT's blijven rijden tot het eind is dat niet eens geheel ondenkbaar...quote:Op maandag 15 maart 2010 00:48 schreef Roadtoad het volgende:
[..]
Trouwens, het wordt nog steeds niet begrepen. Als je 20 ronden achterstand hebt en nog steeds rijdt, kan je natuurlijk ook ophouden met rijden. Je hoeft niet als enige nog even 20 ronden te maken als iedereen weg is. Dus besluit je de auto er gewoon aan de kant te zetten en uit te stappen, gebeurd vrij regelmatig...
Ga het nou gewoon simpel doen, nu en in volgende managers. Ben je in de classificatie terecht gekomen, niks aan de hand. Mensen die uitvielen, kijken wat het probleem was.
Als Senna de finishvlag had gehaald dan was hij volgens mijn berekeningen gewoon geklasseerd geweest. Hij had dan 4 ronden achterstand gehad, wat neer komt op meer dan 90% van de afgelegde afstand. Die 90% is het criterium om nog geklasseerd te worden.quote:Op maandag 15 maart 2010 10:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Da's ook nog een leuke. Wat gebeurt er met de punten in de manager als een team wel de finishvlag ziet, maar op dat moment een zodanig grote achterstand heeft dat het niet in de uitslag wordt opgenomen? Als de HRT's blijven rijden tot het eind is dat niet eens geheel ondenkbaar...
Je beseft dat ik daar niet naar vroeg?quote:Op maandag 15 maart 2010 11:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Als Senna de finishvlag had gehaald dan was hij volgens mijn berekeningen gewoon geklasseerd geweest. Hij had dan 4 ronden achterstand gehad, wat neer komt op meer dan 90% van de afgelegde afstand. Die 90% is het criterium om nog geklasseerd te worden.
Jawel, maar het antwoord stond er ergens in een ander topic. .quote:Op maandag 15 maart 2010 13:46 schreef k_man het volgende:
[..]
Je beseft dat ik daar niet naar vroeg?
Uit het racetopic:quote:Op maandag 15 maart 2010 10:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Da's ook nog een leuke. Wat gebeurt er met de punten in de manager als een team wel de finishvlag ziet, maar op dat moment een zodanig grote achterstand heeft dat het niet in de uitslag wordt opgenomen? Als de HRT's blijven rijden tot het eind is dat niet eens geheel ondenkbaar...
Edit: en aangezien de FIA een 90%-regel erop na houdt, tellen wagens die niet meer dan 90 % hebben afgelegd, niet mee voor een klassering. Duss....quote:Op maandag 15 maart 2010 01:39 schreef Sally het volgende:
[..]
Voor de F1-manager houden we (in principe) Formula1.com aan, ook daar is Trulli geclassificeerd.
http://www.formula1.com/results/season/2010/824/
[[[Dat was de vraag ]]]
Disclaimer: we kunnen afwijken als meer crewleden daarmee eens zijn.
Als de uitvalreden een technisch probleem was, maar ze zijn niet geklasseerd, dan krijgen ze wel strafpunten. Het onderdeel heeft immers gefaald. Een gediskwalificeerde coureur staat niet in de uitslag, dus niet geklasseerd, dus geen punten. Maar wel -50 punten 'gescoord'.quote:Op maandag 15 maart 2010 15:22 schreef Waffle het volgende:
Maar ze krijgen dan geen strafpunten, omdat ze geen technisch probleem hadden of wel? Dit gaat volgens mij wel een beetje ver maarja
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 15:10 schreef Sally het volgende:
[..]
Als een team niet aan de start verschijnt, krijgt het geen punten. Ook als het bij de kwalificatie niet meedoet.
Maar, mocht een onderdeel onverhoopt niet deelnemen aan een raceweekend en daarmee geen enkel punt gescoord hebben, is de daling van die onderdelen minder hard omdat er net gedaan wordt in de berekening alsof ze 30 punten hebben gehaald. Dan wordt de daling met 0,045 % per punt berekend over 30 punten. Deze onderdelen halen geen punten voor je team, ze hebben immers in het echt niet geracet.
(uit de Speluitleg)
Strafpunten worden alleen voor het volgende uitgedeeld:
Coureurs
Kwalificatie
Strafseconden: -15
Annulering van snelste ronde kwalificatie: -15
Teruggezet op grid: -15
Elk van deze straffen kan maximaal één keer per weekend aan een coureur worden uitgedeeld.
Race
Diskwalificatie door fout coureur (bv. rijgedrag): -50
Drivethrough: -15
Stop & go: -20
Tijdstraf achteraf: -15
Elk van deze straffen kan maximaal één keer per weekend aan een coureur worden uitgedeeld.
Chassis'
Overige punten chassis
Uitval door technische fout: -15
Diskwalificatie van één auto door chassisfout van team: -50
Diskwalificatie van beide auto's door dezelfde chassisfout van team: -75
Onder technische fouten worden onder andere verstaan: remmen, hydraulica, vering, ophanging, benzinetekort, mechanica, stuurinrichting en elektronica.
Motoren
Overige punten motoren
Versnellingsbak vervangen tussen begin van kwalificatie en finish van race: -10
Motor vervangen tussen begin van kwalificatie en finish van race: -15
Uitval door technische fout: -15
Diskwalificatie van één auto door motorfout van team: -50
Diskwalificatie van beide auto's door dezelfde motorfout van team: -75
Deze eerste twee straffen kunnen ieder maximaal één keer per auto per weekend worden uitgedeeld.
Onder technische fouten worden onder andere verstaan: motor, versnellingsbak, aandrijving, olielekkage, koppeling en benzinedruk.
Bij eventuele onduidelijkheid beslist crew in een definitief oordeel.
Dus als ze wel geklasseerd zijn, maar niet hebben uitgereden dankzij een technisch probleem, dan krijgen ze géén strafpunten?quote:Op maandag 15 maart 2010 15:56 schreef Sally het volgende:
[..]
Als de uitvalreden een technisch probleem was, maar ze zijn niet geklasseerd, dan krijgen ze wel strafpunten.
Dat kan in onze manager niet, omdat je in principe niet genoeg budget hebt om allemaal verschillende onderdelen aan te schaffen. Onze onderdelen hebben allemaal een andere prijs. En je redt het bijna niet om niet én chassis én motor van bijv. HRT te kiezen.quote:Op maandag 15 maart 2010 15:58 schreef amstelboot het volgende:
wat ik jammer vind, is dat er geen regel is die het voorkomt dat straks iedereen met Alonso, Massa, Ferrari, Ferrari zijn team samenstelt.
Andere managers hebben een regel die ervoor zorgt dat je nooit meer dan 1 onderdeel/coureur van 1 team mag hebben. Hierdoor moet je meer keuzes maken. Bijvoorbeeld door Alonso te kiezen en dan een RedBull chassis of juist andersom door Vettel te kiezen met een Ferari chassis.
En ja ik weet het, dan doe ik toch mee met die andere manager. Maar gewoon een puntje om over na te denken voor volgend jaar.
Dat moet het zijn.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:45 schreef franklop het volgende:
Volgens mij is het zo:
Uitgevallen, maar toch geklasseerd:
- Punten voor je uiteindelijke positie
- Strafpunten voor coureur/motor/chassis voor uitvalbeurt
Gefinished, maar niet geklasseerd
- geen punten en ook geen maar eventueel wel strafpunten
Sally/PSM kunnen dit bevestigen denk ik
http://www.formula1.com/results/season/2010/824/quote:13 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 49 +92.6 secs 18
14 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 48 +1 Lap 13
15 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 47 +2 Laps 21
16 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 46 +3 Laps 15
17 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 46 Hydraulics 20
Ret 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 28 Hydraulics 14
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 17 Mechanical 23
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 16 Gearbox 19
Ret 12 Vitaly Petrov Renault 13 Suspension 17
Ret 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 11 Hydraulics 16
Ret 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 2 Hydraulics 22
Ret 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1 Accident 24
My bad. Had verkeerd gerekend. Ik dacht dat je als je nu rond de 200 punten al rond de 38 miljoen winst uit zou komen, waardoor je dan binnen 3-4 races alles van ferrari kon hebben. Maar het is 3,8 miljoen. Dan goed geregeld en ook veel minder makkelijk om de 'beste' onderdelen te halen dan met mijn foute berekening.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:02 schreef Sally het volgende:
[..]
Dat kan in onze manager niet, omdat je in principe niet genoeg budget hebt om allemaal verschillende onderdelen aan te schaffen. Onze onderdelen hebben allemaal een andere prijs. En je redt het bijna niet om niet én chassis én motor van bijv. HRT te kiezen.
Waarom zou dat zo hard nodig zijn, die regel?
Is dat niet raar dan? In het ene geval wordt het niet passeren van de vlag aangegrepen als reden om de betreffende auto als uitvaller te zien (gevolg: strafpunten), maar in het andere geval is het wél passeren van de vlag kennelijk geen reden om toch punten toe te kennen? Wat is er nu leidend? De einduitslag of het finishen?quote:Op maandag 15 maart 2010 17:01 schreef Sally het volgende:
Dat moet het zijn.
Bij Trulli noch Buemi staat een RET of DNF genoemd. Bij Trulli staat wel iets over hydraulics, bij Buemi staat niks. Als je alleen deze sheet ziet, zou je denken dat Buemi probleemloos over de finish is gekomen.quote:Als een coureur een DNF/Ret bij zijn naam heeft staan in de uitslag, ligt het aan de uitvalreden of hij dan wel zijn teamonderdelen strafpunten krijgen.
Ah, okquote:Op maandag 15 maart 2010 17:20 schreef amstelboot het volgende:
[..]
My bad. Had verkeerd gerekend. Ik dacht dat je als je nu rond de 200 punten al rond de 38 miljoen winst uit zou komen, waardoor je dan binnen 3-4 races alles van ferrari kon hebben. Maar het is 3,8 miljoen. Dan goed geregeld en ook veel minder makkelijk om de 'beste' onderdelen te halen dan met mijn foute berekening.
Al eerder gezegd:quote:Op maandag 15 maart 2010 17:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Is dat niet raar dan? In het ene geval wordt het niet passeren van de vlag aangegrepen als reden om de betreffende auto als uitvaller te zien (gevolg: strafpunten), maar in het andere geval is het wél passeren van de vlag kennelijk geen reden om toch punten toe te kennen? Wat is er nu leidend? De einduitslag of het finishen?
quote:Op maandag 15 maart 2010 15:56 schreef Sally het volgende:
[..]
Als de uitvalreden een technisch probleem was, maar ze zijn niet geklasseerd, dan krijgen ze wel strafpunten. Het onderdeel heeft immers gefaald. Een gediskwalificeerde coureur staat niet in de uitslag, dus niet geklasseerd, dus geen punten. Maar wel -50 punten 'gescoord'.
Voorbeeld daarvan was in 2008, Rubens Barrichello die in de allereerste race de zwarte vlag kreeg en in de F1-manager van toen -50 punten kreeg (maar hij had wel iets voor de kwalificatie). Toen kregen veel mensen een negatief budget omdat het de eerste race van het seizoen was. Dat kan dus gebeuren.
Buemi en Trulli (en dus de STR- en Lotus-onderdelen) krijgen hun punten voor de respectievelijk 16e en 17e plaats. Maar omdat bij Trulli er iets mis was met de hydraulica, krijgt het chassis een straf van 15 punten. "Het onderdeel heeft immers gefaald."quote:[..]
Bij Trulli noch Buemi staat een RET of DNF genoemd. Bij Trulli staat wel iets over hydraulics, bij Buemi staat niks. Als je alleen deze sheet ziet, zou je denken dat Buemi probleemloos over de finish is gekomen.
Ja, dat weet ik. Ik gaf aan dat er geen logica zit in de manier van redeneren. In het ene geval is de vlag zaligmakend, maar in het omgekeerde geval geldt opeens iets anders. Dan telt alleen nog de einduitslag. Zo de wind waait, waait m'n jasje...quote:Op maandag 15 maart 2010 17:46 schreef Sally het volgende:
Al eerder gezegd:
Dat de crew zich tegenspreekt en in bochten wringt om recht te praten wat krom is. Het verhaal dat de DNF of RET bepalend zijn wordt weer net zo snel terzijde geschoven als dat het ter tafel kwam nu blijkt dat Buemi en Trulli die aanduiding niet hebben.quote:Wat is er zo moeilijk te begrijpen dat de crew de uitslag van Formula1.com aanhoudt om te bepalen of een coureur wel of niet geklasseerd is?
Volgens mij - weet ik overigens niet zeker - zijn teams verplicht om een reden op te geven voor het uitvallen van hun auto's. Toro Rosso heeft dat kennelijk niet hoeven doen, aangezien ze gewoon geklasseerd zijn. Wie weet wat er allemaal aan de hand was met die auto? Ook daarom is het handig om gewoon de klassering aan te houden om te bepalen wie 'uitgevallen' is. Daar staat namelijk altijd een reden bij, dus weet je ook meteen hoe het zit met de strafpunten.quote:We zijn bij Buemi nog niet helemaal zeker wat er aan de hand was, dus daar kunnen we nog besluiten om alsnog een straf toe te kennen. Vanaf 19 uur gaan we de strafpunten definitief maken, en om 20 uur gaan de teams weer los.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |