Mijn tenen? Nee hoor, ik zit over het algemeen in de auto en ga slechts af en toe met het OV.quote:Op maandag 8 maart 2010 01:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Achossie. Heb ik op je tenen getrapt.
Verklaar jij dan eens de positieve cijfers uit Rotterdam als de OV chipkaart zo slecht is.
quote:OV-chipkaart spoort niet
door JOS VAN NOORD
AMSTERDAM - De ov-chipkaart is veel lezers geen knip voor de neus waard. Reizigers voelen zich geknipt en geschoren, bedrogen en ook permanent bespied door de overheid. Gezellig hoor, reizen in zo’n elektronische gevangenis!
Ook al beweren de autoriteiten en de vervoerders dat de chipkaart ’gemiddeld’ reuze eerlijk in elkaar steekt, ik ben de afgelopen week overladen met bewijzen van het tegendeel. Prijsverhogingen die er niet om liegen. Foute coderingen, wurgafschrijvingen en bewijst ú maar dat u er níét was!
Een controlemaatschappij die zelfs Kafka niet kon verzinnen, omdat onze overheid alle vertrouwen in de bevolking heeft verloren. Het omgekeerde geldt intussen ook. Het lijkt er zo zoetjesaan op dat alle verkeer tussen de autoriteiten en de individuele burger is gebaseerd op wantrouwen. De ov-chipkaart is daarop geen uitzondering.
De invoering van het digitale betaalsysteem voor het openbaar vervoer houdt de gemoederen flink bezig, gezien de honderden reacties op mijn vraag van vorige week naar uw ervaringen met de chipkaart. Het irriteert veel reizigers – altijd nog wel dik betalende gasten van het openbaar vervoer – dat zij kennelijk al op voorhand voor fraudeurs worden aangezien door een ons vijandige overheid die geen uitzonderingen duldt. niets aan het toeval wil overlaten en nooit wil toegeven, zelfs glashard ontkent als er aantoonbaar hiaten in het zogenaamd waterdichte systeem zitten.
Ik heb nog een nieuwtje voor de verantwoordelijke staatssecretaris: het systeem rammelt, zit vol fouten en onvolkomenheden en minacht de passagier.
Niet één reiziger heeft om die ov-chipkaart gevraagd. Ook uit uw reacties blijkt dat eigenlijk iedereen best tevreden was met de strippenkaart, vooral als de inkt in de stempelautomaten weer eens op was, of bevroren. Heeft de reizende burger nog recht op een geluksdag met een haperend controlesysteem? Maar de nieuwe ov-probleemkaart past precies in een uitgekookte overheidsstrategie van elektronische patiëntendossiers, identificatieplicht, sofinummers, trajectcontroles, stempassen, cameratoezicht, mobiele communicatie, internetsurfen en -bankieren, kilometerheffing, biometrische paspoorten en zo meer. Eerdaags introduceert Balkenende, demissionair of niet, de satellietgestuurde morbide eenheid van de denkpolitie.
Maar Gewoon een buskaartje kopen bij de chauffeur, dat kan niet meer.
Schrijft mij lezer J. van Veen uit Alkmaar: „Als in Amsterdam een schoolklas met dertig kinderen en drie juffen naar Artis gaan, moeten er eerdaags drieëndertig passen mee. Die moeten ook op naam uit elkaar worden gehouden. Niet één mag er zoekraken, want dan moet zo’n kind straks lopend naar huis. Hoe wordt dit opgelost?”
Moet elke toerist die in Amsterdam een stukje met de tram wil, straks een ov-pas kopen van 7,50 euro?
„Het systeem had eerst beter uitgewerkt moeten worden en in ieder geval kostenneutraal moeten worden ingevoerd. De strippenkaart is misschien uit de tijd, maar de invoering van de ov-chipkaart heeft alles weg van een ordinaire prijsverhoging”, mailt Ton Breure uit Utrecht, die heeft uitgerekend dat hij met zijn chipkaart gemiddeld 20 tot 25 procent duurder uit is.
Een lezer uit Hoorn schrijft: „Ik reis dagelijks met Arriva van Hoorn naar Amsterdam en terug voor 7 euro. Met de ov-chipkaart kost mij dit 9,40 euro. Per jaar ben ik dus 500 euro duurder uit! Hoezo geen prijsverschil?”
In tegenspraak met alle deskundigen van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties, die passagiers adviseren om zo lang mogelijk papieren kaartjes te blijven kopen, beweert NS dat je met de ov-chipkaart goedkoper uit bent dan met papieren treinkaartjes. Niet om u te dienen, maar om u te dwingen!
„De introductiekorting die wij nu op een enkele reis geven met de ov-chipkaart, wordt volgend jaar afgebouwd”, mailt Miranda Mens van NS. „In 2010 hebben we de nodige plannen om de mogelijkheden en voordelen van de ov-chipkaart meer zichtbaar te maken.”
Mag ik enige argwaan hebben bij zo’n jubelbericht? Glashelder en doorzichtig is nog iets heel anders dan meer zichtbaar.
Heb je een link naar dat onderzoek?quote:Op maandag 8 maart 2010 01:12 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En toch geven andere reizigers het een 6,6 gemiddeld. Een ruime meerderheid geeft een 7 of hoger!
Ik snap best dat niet iedereen er fan van is, maar ga niet doen alsof het een superslecht product is. Dat is toch echt een persoonlijke mening.
Totaal niet representatieve groep dus, het percentage mensen dat gebruik maakte van de ov-chipkaart in de metro voordat het daar verplicht werd lag rond de de 35 procent. (bron)quote:Van degenen die actief van de OV-Chipkaart gebruik maken, gebruikte een meerderheid (68%) de kaart al in de metro vóór dat deze daar het enige betaalmiddel werd.
Rover is niet de meest objectieve informatie verstrekker wat betreft de OV chipkaart.quote:Op maandag 8 maart 2010 01:32 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mijn tenen? Nee hoor, ik zit over het algemeen in de auto en ga slechts af en toe met het OV.
Je blijft maar hameren op je onderzoekje van September 2009 van de Stadsregio Rotterdam (je weet wel, wij van WC eend adviseren WC eend). Als Nikk dat komt met een recent bericht waaruit blijkt dat het iets anders in elkaar steekt dan doe je dat af als onzin.
[..]
Dus wat jou betreft hadden mensen die de OV chipkaart NIET gebruiken ook moeten oordelen over de OV chipkaart?quote:Op maandag 8 maart 2010 03:32 schreef Zelva het volgende:
Man, man wát een überslecht onderzoek. Als ik in de Tweede Kamer had gezeten, had ik dit nooit geaccepteerd van Huizinga. Wat een bagger.
*Zogenaamde voordelen van de OV-chipkaart worden als absolute waarheid in onderzoek gebracht.
'Vind u één kaart voor alles een verslechtering' is een vraag. Nee, natuurlijk vindt niemand dat, maar daarmee is de vraag nog niet beantwoord of de OV-chipkaart aan dat beeld voldoet. 'Je hoeft niet meer na te denken over strippen', ja dat is makkelijk, maar dan is nog niet gezegd dat mensen de ov-chipkaart dan per definitie makkelijker vinden dan de strippenkaart. Het hele onderzoek staat barstensvol met aannames die als absolute waarheden worden geponeerd.
* De onderzochte groep:
[..]
Totaal niet representatieve groep dus, het percentage mensen dat gebruik maakte van de ov-chipkaart in de metro voordat het daar verplicht werd lag rond de de 35 procent. (bron)
Iedereen met een beetje verstand van onderzoek heeft dan direct door dat er dan iets niet klopt en de onderzoeksgroep enorm vervuild is met mensen die om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld omdat het tarief bij hun gunstig uitviel, al positief stonden tegenover de ov-chipkaart.
En dat is dan niet het enige. Meijers gaat er ook gemakshalve maar van uit dat mínimáál 68 procent van de reizigers met het openbaar vervoer in Rotterdam met de metro gaan. Sorry? En dat noemen ze representatief? Als het niet zo enorm triest zou zijn dat een door een openbaarvervoersbedrijf overduidelijk gemanipuleerd ''wij van wc-eend-adviseren-wc-eend-onderzoek' klakkeloos door de Kamer wordt overgenomen, zou ik in schaterlachen uitbarsten.
Laat ik het daar maar bij houden, maar elke bladzijde is tenenkrommend en schandalig slecht.
Een groot deel van de OV-chipkaartreizigers bestaat uit studenten en anderen die een OV-jaarkaart hebben, die hebben hem dus gratis of het maakt sowieso weinig uit hoever ze volgens het systeem reizen.quote:
Dat flinke hoeveel euro's kwijt bij vergeten uit te checken is onzin, want dat geld kun je terug krijgen. En zoals al zo vaak gezegd, dat is een kwestie van wennen.quote:Op maandag 8 maart 2010 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een groot deel van de OV-chipkaartreizigers bestaat uit studenten en anderen die een OV-jaarkaart hebben, die hebben hem dus gratis of het maakt sowieso weinig uit hoever ze volgens het systeem reizen.
Die hebben geen last van absurde zaken als een flinke hoeveelheid euro's kwijt als ze vergeten uit te checken of het feit dat het meestal duurder is geworden per rit als men de OV-chipkaart gebruikt.
Voor mensen die niet regelmatig met het OV reizen, en dus geen traject- of ander abonnement hebben, en mensen die normaal met 2 of meer personen op 1 strippenkaart reizen is het alleen maar een groter struikelblok.
Er zal dus best een onderzoek zijn waarin de waardering hoger uitkomt, maar ik zou graag een onderzoek zien waarin alleen de waardering gemeten wordt onder mensen die hun OV-chipkaart ook zelf betaald hebben.
Als je heel incidenteel reist ben je echt niet verplicht om een kaart te kopen. Dan kun je ook wegwerp kaarten kopen. Is bij de NS nog niet zo, omdat er nog papieren treinkaartjes zijn.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:26 schreef Leandra het volgende:
Ik ben al geen fan van het openbaar vervoer omdat het als niet-randstadbewoner niet echt een voor de hand liggende vorm van transport is.
Tel daarbij op de prijs, en het feit dat ik met goed fatsoen sowieso al geen trein kan pakken zonder eerst in de auto te stappen, dan wordt het allemaal niet aantrekkelijker als ik ook nog een keer een OV-chipkaart moet kopen.
Ongeacht of die anoniem is of niet (en dan laat ik het hufterige feit dat een anonieme kaart duurder is nog maar even buiten beschouwing) blijft het feit dat ik toch minimaal een flink aantal euro's op die anonieme kaart moet hebben staan om hem te kunnen gebruiken.
Dus als ik een keer een trajectje Barneveld-Amersfoort met de trein wil doen, dan moet er minimaal ¤ 10,= op die OV-kaart staan anders kan ik niet eens een reisje van ¤ 3,80 maken....
En dan te bedenken dat ik voor een retourtje incl. een busreisje zo'n ¤ 10,= kwijt ben, maar als dat retourtje van ¤ 7,= eraf is, dan staat er niet meer voldoende op om de bus in te stappen![]()
Om die reis van ¤ 10,= te kunnen maken zal mijn OV-chipkaart dus minimaal voorzien moeten zijn van een tegoed van ¤ 20,= anders kom ik ergens een trein of bus niet meer in. En dat nutteloze bedrag is asociaal.
En dan is dat nu nog niet zo'n probleem, ik kan ook nog een papieren kaartje kopen, maar ik zie wel gebeuren dat die mogelijkheid op de meeste stations zal komen te vervallen, net zoals je op de meeste stations geen kaartje meer met klinkende munt kunt kopen.
Net zoals de sketch van theo maassen, ja met een honkbalknuppel in je reet lopen is niet makkelijk maar na een tijdje went het ook wel.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:11 schreef VancouverFan het volgende:
Dat flinke hoeveel euro's kwijt bij vergeten uit te checken is onzin, want dat geld kun je terug krijgen. En zoals al zo vaak gezegd, dat is een kwestie van wennen.
Ow dus je moet een kennis uit het buitenland meteen maar een stuk duurder meenemen.quote:Voor mensen die normaal met z'n 2'en op 1 strippenkaart reisden is het idd anders geworden. Een eigen (anonieme) kaart kopen of enkele reisje voor die paar keer is echt geen groot struikelblok.
Nee vele kritiek gaat over het niet werken van een systeem of het gebrek aan privacy bescherming, en natuurlijk niet te vergeten de moeite die een reiziger met doen om geld terug te krigen wanneer het systeem gefaald heeft. Men kan wel inzien in het systeem dat er halve transacties gedaan worden maar men kan niet uit het systeem halen waar het fout gegaan is en meteen al deze transacties voor de reizigers herstellen.quote:Veel van de kritiek gaat ook over niet financiele dingen. Uit die onderzoeken blijkt dat het bij (echte) reizigers toch wel meevalt.
En die wegwerpkaarten zijn ook weer duurder.....quote:Op maandag 8 maart 2010 11:36 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je heel incidenteel reist ben je echt niet verplicht om een kaart te kopen. Dan kun je ook wegwerp kaarten kopen. Is bij de NS nog niet zo, omdat er nog papieren treinkaartjes zijn.
En alsj e het met klinkende munt betaald omdat je pasje eens niet werkt mag je bij de NS 50 eurocent extra betalen voor de extra service.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:26 schreef Leandra het volgende:
En dan is dat nu nog niet zo'n probleem, ik kan ook nog een papieren kaartje kopen, maar ik zie wel gebeuren dat die mogelijkheid op de meeste stations zal komen te vervallen, net zoals je op de meeste stations geen kaartje meer met klinkende munt kunt kopen.
Nou, dan moet je wel al de mazzel hebben dat je op een van de grotere stations bent, want op een niet-intercity station is het vrijwel niet meer mogelijkquote:Op maandag 8 maart 2010 11:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En alsj e het met klinkende munt betaald omdat je pasje eens niet werkt mag je bij de NS 50 eurocent extra betalen voor de extra service.
Ja dat is omdat de NS graag echte service wilt geven. Mensen vertellen hoe laat hun trein vertrekt van welk spoor.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En alsj e het met klinkende munt betaald omdat je pasje eens niet werkt mag je bij de NS 50 eurocent extra betalen voor de extra service.
In de fucking hele wereld kun je ook briefjes in automaten duwen alleen hier in nederland niet. Zover mijn ervaringen zijn werkt geen 1 van de NS automaten met creditcard, en dat heb ik noodgedwongen 2* geprobeerd omdat mijn normale pinpas geweigerd werd door de NS automaat. Creditcard werkte zelfs op schiphol automaten niet.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:50 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja dat is omdat de NS graag echte service wilt geven. Mensen vertellen hoe laat hun trein vertrekt van welk spoor.
Kaartje kopen kan op veel andere manieren bij een automaat. Contant, pin, chip, credit card.
Nu betaal je ook meer voor een incidentele reis. Of heb je wel een kortings kaart a 50 euro die je dus incidenteel gebruikt?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
En die wegwerpkaarten zijn ook weer duurder.....
Ik wil gewoon een kaartje kunnen kopen voor het traject wat ik reis, zonder dat ik daarbij extra kosten krijg omdat ik zo incidenteel met het OV reis dat ik daarvoor een opslag moet betalen.
Ze willen mensen toch IN het OV krijgen?? Laat ze dan vooral niet beginnen de incidentele reizigers nog meer te ontmoedigen dan ze nu door de absurde prijzen en slechte bereikbaarheid al doen.
Misschien moeten ze dit hele belachelijke project maar gewoon afblazen en het OV gratis maken, dan kunnen ze dat km-heffingskastje ook gelijk in de vrieskist zetten, want als het OV gratis is dan kun je er op rekenen dat de files afnemen.
Maar nu maakt het qua kosten vrijwel niets uit of je in je eentje relaxed van A naar B in je auto zit, of dat je met het OV gaat, en dat is verre van relaxed.
De auto wint het al met gemak qua kosten als je met meer dan 1 persoon gaat, en dat ligt niet aan de lage kosten van het autorijden, maar aan de hoge kosten van het OV.
Ben ik met je eens dat het niet handig is dat je er geen briefjes in kunt stoppen. Maar diverse automaten zijn al gesloopt omdat er strippenkaarten in zaten. Dus kan me wel voorstellen dat ze geen briefgeld in die dingen willen opslaan.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de fucking hele wereld kun je ook briefjes in automaten duwen alleen hier in nederland niet. Zover mijn ervaringen zijn werkt geen 1 van de NS automaten met creditcard, en dat heb ik noodgedwongen 2* geprobeerd omdat mijn normale pinpas geweigerd werd door de NS automaat. Creditcard werkte zelfs op schiphol automaten niet.
Ja, nu betaal ik ook meer, en straks nog meer...... de huidige incidentele reisprijs is de basis waarop prijsverhogingen en kortingen gebaseerd worden.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nu betaal je ook meer voor een incidentele reis. Of heb je wel een kortings kaart a 50 euro die je dus incidenteel gebruikt?
Wat een ontiegelijk vooroordeel. Nu moeten we ook nog steeds papieren kaartjes kopen en dat gebeurd toch ook gewoon. Ik heb afgelopen koningedag rijen voor automaten tot buiten station tilburg zien staan en al die mensen bleven toch netjes wachten totdat men een kaartje kon kopen en minstens 1 trein gemist hadden.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
Ook al moesten ze in de rij staan en daardoor een trein missen. Dat zou in Nederland echt niet kunnen.
Dat niet alleen, ik snap niet waarom de chip op mijn pinpas er niet voor gebruikt kan worden....quote:Op maandag 8 maart 2010 12:03 schreef Basp1 het volgende:
Waarom kan ik gewoon niet een normaal kaartje op mijn ov-chip kaart zetten, dan hadden we al deze vage constructies niet eens hoeven te bedenken en zo'n hoge borg op een kaart te hoeven zetten.
Wat een onzin zeg, dus nu reist meer dan 80% zwart ?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nu betaal je ook meer voor een incidentele reis. Of heb je wel een kortings kaart a 50 euro die je dus incidenteel gebruikt?
Met een dergelijk systeem kun je onmogelijk iedereen te vriend houden. De voordelen voor de ene persoon zijn de nadelen voor een ander.
Het reizen zou ook een stuk prettiger worden als iedereen gewoon normaal doet. Gewoon netjes in en uit checken wat je reist. Dan zouden zaken als borg niet nodig hoeven te zijn. Maar helaas. Het systeem moet zodanig gemaakt worden dat er moeilijk mee gesjoemeld kan worden, ja dan krijg je dat soort constructies.
Afgelopen weken in Canada geweest. Daar hebben ze ook metro maar geen poortjes nodig. Iedereen betaalde gewoon netjes. Ook al moesten ze in de rij staan en daardoor een trein missen. Dat zou in Nederland echt niet kunnen.
Hoeveel meer en waar blijkt dat dan uit?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, nu betaal ik ook meer, en straks nog meer...... de huidige incidentele reisprijs is de basis waarop prijsverhogingen en kortingen gebaseerd worden.
Dus als ik nu ¤ 3,80 voor B'veld - A'frt betaal dan is dat straks nog meer
Nee, niet eens door die kaart van ¤ 7,50, maar het simpele feit dat de prijzen voor incidenteel gebruik altijd buitensporig stijgen als er minder incidenteel gebruik is.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Hoeveel meer en waar blijkt dat dan uit?
Bedoel je die 7,50 die je 1 keer voor een kaart moet betalen maar vervolgens 5 jaar kunt gebruiken?
Nee nu reist in Rotterdam 3 procent zwart. Was 10 procent voor de invoering van de OV chipkaart.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg, dus nu reist meer dan 80% zwart ?
Juist door de chipkaart gaat men frauderen, ikzelf ook, want nu kan ik voor de helft van de prijs reizen op een legale manier.
Prima geregeld door de NS
Ja dat is marktwerking.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, niet eens door die kaart van ¤ 7,50, maar het simpele feit dat de prijzen voor incidenteel gebruik altijd buitensporig stijgen als er minder incidenteel gebruik is.
wat een onzin, die cijfers zijn voor de metro en die heb je ook niet goed.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:10 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee nu reist in Rotterdam 3 procent zwart. Was 10 procent voor de invoering van de OV chipkaart.
Nou wat loop je dan te zeuren dat het allemaal duurder wordt als je voor de helft van de prijs kunt reizen.
De chip van je chippas moet je in een apparaat steken.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat niet alleen, ik snap niet waarom de chip op mijn pinpas er niet voor gebruikt kan worden....
Ik wou dat iemand daar eens een fatsoenlijke reden voor zou geven.
Niet dat ik dat ding nu veel gebruik, maar daarvan vind ik het beduidend minder storend dat ik er minimaal een x-bedrag op moet hebben staan, die kan ik immers ook gebruiken om de parkeergarage te betalen.
Ik had het ook over de metro in mijn Canadees voorbeeldquote:Op maandag 8 maart 2010 12:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat een onzin, die cijfers zijn voor de metro en die heb je ook niet goed.
Je vertelt alleen maar onzin, net als in de vorige topics
Ja en?? Ik wilde graag een goede reden, het moet toch mogelijk zijn daar dezelfde techniek in toe te passen?quote:Op maandag 8 maart 2010 12:13 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De chip van je chippas moet je in een apparaat steken.
Met deze OV chipkaart hoef je geen fysiek contact te maken met de lezer. Dat is beter voor de snellere doorstroming van de reizigers.
Kromme vergelijking; als gewone burger kun je namelijk niet bij de Makro kopen.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja dat is marktwerking.
Bij de Appie betaal ik ook meer voor 1 fles wasmiddel dan wanneer ik er 50 koop bij de Macro.
ja, dat dachten een paar Noorse vrienden van me onlangs ook....quote:Op maandag 8 maart 2010 11:50 schreef VancouverFan het volgende:
Kaartje kopen kan op veel andere manieren bij een automaat. Contant, pin, chip, credit card.
Ik had het in mijn voorbeeld over de metro, niet over de trein.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een ontiegelijk vooroordeel. Nu moeten we ook nog steeds papieren kaartjes kopen en dat gebeurd toch ook gewoon. Ik heb afgelopen koningedag rijen voor automaten tot buiten station tilburg zien staan en al die mensen bleven toch netjes wachten totdat men een kaartje kon kopen en minstens 1 trein gemist hadden.
Dus de reden waarom we op die ovchipkaart zoveel geld moeten zetten is niets meer dan zoetwatervrees van de NS dat iedere reziger wel zal gaan frauderen. Daarom werpen we maar een barierre voor de reizigers op.
Waarom kan ik gewoon niet een normaal kaartje op mijn ov-chip kaart zetten, dan hadden we al deze vage constructies niet eens hoeven te bedenken en zo'n hoge borg op een kaart te hoeven zetten.
Ja vast wel. Als je wilt is alles mogelijk. Maar of het ook makkelijk uitvoerbaar, praktisch en te betalen is, is een tweede.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja en?? Ik wilde graag een goede reden, het moet toch mogelijk zijn daar dezelfde techniek in toe te passen?
5 jaar?quote:Op maandag 8 maart 2010 12:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Hoeveel meer en waar blijkt dat dan uit?
Bedoel je die 7,50 die je 1 keer voor een kaart moet betalen maar vervolgens 5 jaar kunt gebruiken?
Ook goed.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kromme vergelijking; als gewone burger kun je namelijk niet bij de Makro kopen.
Als ik 20 flessen bij de AH koop zijn die per stuk nog steeds net zo duur als wanneer ik 1 fles koop (bonusaanbiedingen uitgezonderd).
Wat verloopt? Je fysieke kaart of je abbonement.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:23 schreef Tokus het volgende:
[..]
5 jaar?
mijnes verloopt eind v/d maand en ik heb dat ding echt nog geen 5 jaar.
Ik zou zweren dat er bij de lokale NS automaten hier met CC betaald kan worden. Vreemd dat dat niet overal is.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:19 schreef Tokus het volgende:
[..]
ja, dat dachten een paar Noorse vrienden van me onlangs ook....
op Schiphol konden ze zonder problemen met hun creditcard een ticket uit de automaat halen. Op Rotterdam Centraal niet. Op de automaten die ze daar geprobeerd hebben stond dus geen creditcard.
Bij de kaartverkoop was het stervens druk, dus besloten ze het er op te wagen om te zien of je bij de conducteur een kaartje kan kopen. Waar dat in andere landen vrij normaal is om tegen een lichte toeslag dan alsnog een kaartje te kopen werden zij hier gelijk geconfronteerd met een boete.
Ik heb het een week later de automaten op R'dam CS eens bekeken en zag er inderdaad ook geen creditcard staan bij de betaalmogelijkheden. Dezelfde dag was ik ook in Amsterdam en daar staat de creditcard er wel bij.
Aan de klantvriendelijkheid t.o.v. mensen die hier niet bekend zijn mag de NS echt wel eens wat doen.
Leuke vergelijking, want de 5 retourkaartjes die je eerst nog wel kon kopen verdwijnen doro dit in en uitcheck systeem wel. En het systeem is natuurlijk niet dermate slim dat het kan constateren dat je binnen x jaar 5 * hetzelfde retourtje hebt gekocht en daarom 5% korting krijgt.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:26 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ook goed.
Als ik bij de AH 1 kilo kipfilet koop, betaal ik minder dan wanneer ik losse kipfilets koop.
Het ging over veel (goedkoper) regelmatig reizen t.o.v. (duurder) incidenteel reizen. Zoals dat nu ook al is.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuke vergelijking, want de 5 retourkaartjes die je eerst nog wel kon kopen verdwijnen doro dit in en uitcheck systeem wel. En het systeem is natuurlijk niet dermate slim dat het kan constateren dat je binnen x jaar 5 * hetzelfde retourtje hebt gekocht en daarom 5% korting krijgt.![]()
Ow en nu niet aankomen dat je het eerst over de metro hebt en daarom niet exemplarisch zou zijn.
Het blijft natuurlijk absurd om het feit dat sommige mensen misbruik maken van de situatie af te wentelen op mensen die geen kans hebben een kaartje te kopen en dat gelijk melden bij de conducteur.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:34 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zou zweren dat er bij de lokale NS automaten hier met CC betaald kan worden. Vreemd dat dat niet overal is.
Dat ze in de trein meteen een boete moeten betalen is zeer vervelend, maar denk ik voor een deel ook te wijten aan de mensen die misbruik maken van die situaties. Dergelijke boete systemen ontstaan niet zomaar.
Ik denk dat de discipline in Noorwegen wat groter is dan in Nederland.
je zag mensen over de poortjes springen ?quote:Op maandag 8 maart 2010 12:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik had het in mijn voorbeeld over de metro, niet over de trein.
En bij de metro zag ik vaak zat mensen over poortjes springen.
Op internet zijn nu al allerlei opmerkingen te vinden over hoe je de OV chipkaart kunt flessen. Met via reizen e.d. De mogelijkheid tot overstappen op je strippenkaart werd ook gebruikt om binnen een half uur weer terug te reizen. En dat dat straks niet meer kan is ook een veel gehoord commentaar.
Dus ga niet doen alsof niemand er misbruik van gaat maken als het kan.
Dit topic zou moeten gaan over het skimmen van apparaten en die ov chip knip klachten hebben we al een deel of 20 over vol geluld.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:43 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het ging over veel (goedkoper) regelmatig reizen t.o.v. (duurder) incidenteel reizen.
Niet over kaartsoorten die al dan niet verdwijnen.
Wel bij de les blijven he!
De tijd voor de poortjes die er nu zijn...quote:Op maandag 8 maart 2010 12:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
je zag mensen over de poortjes springen ?
Deden die mee aan het WK hoogspringen ?
ja en helaas met dezelfde argumenten c.q. rare vergelijkingen van Vancouver Snowgoon Houtwormquote:Op maandag 8 maart 2010 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit topic zou moeten gaan over het skimmen van apparaten en die ov chip knip klachten hebben we al een deel of 20 over vol geluld.![]()
Dus een regelmatige reiziger die eerst 5 retourkaarten nog kon kopen heeft straks gewoon maar pech door diezelfde marktwerking die je zelf aanhaalde met grote inkoopkortingen.Verklap ons eens waarom ik me niet druk zou mogen maken over nog een kaartsoort die verdwijnt behalve het normale kaartje wat gaat verdwijnen waardoor de incidentele reiziger nog minder snel zullen besluiten om eens met de trein weg te gaan.
Uit het verhaal van Tokus maak ik niet op dat zijn vrienden meteen naar de conducteur zijn gegaan.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk absurd om het feit dat sommige mensen misbruik maken van de situatie af te wentelen op mensen die geen kans hebben een kaartje te kopen en dat gelijk melden bij de conducteur.
Het is van de gekke dat de conducteur alleen nog maar kaartjes met ¤ 35,= boete verkoopt, ook als iemand gelijk de conducteur aanspreekt en niet gaat zitten wachten tot hij langskomt.
Daar is geen excuus voor te bedenken, ook niet het feit dat er misbruik gemaakt wordt van het feit dat er al amper meer gecontroleerd wordt.
Waarom toch maar altijd het stupide idee dat alles te voorkomen is. Ben je soms politicus die ook gelooft dat je een maatschappij nog veiliger als nu al is kan maken tegen wel astronomische kosten maar dat vertellen we de burgers er niet bij.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De tijd voor de poortjes die er nu zijn...
En aangezien het zwartrijden in de metro in Rotterdam behoorlijk is afgenomen, blijkt wel degelijk dat misbruik plaats vinden en dat het nodig is om daar maatregelen tegen te nemen. En ook ander misbruik moet moeilijk gemaakt worden, helaas.
Voor de OV poortjes waren er geen poortjes in Rotterdamquote:Op maandag 8 maart 2010 12:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De tijd voor de poortjes die er nu zijn...
En aangezien het zwartrijden in de metro in Rotterdam behoorlijk is afgenomen, blijkt wel degelijk dat misbruik plaats vinden en dat het nodig is om daar maatregelen tegen te nemen. En ook ander misbruik moet moeilijk gemaakt worden, helaas.
ook complete onzin, je krijgt wel standaard een boete, je kan er alleen in tegen beroepquote:Op maandag 8 maart 2010 12:53 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Uit het verhaal van Tokus maak ik niet op dat zijn vrienden meteen naar de conducteur zijn gegaan.
Als je meteen bij de conducteur komt met het verhaal waarom je geen kaartje hebt, kan de conducteur aangeven of er wel of geen boete gegeven moet worden. Dat gebeurd dan in het proces daarna, je hoeft niet meteen te betalen.
Bij mij leeft niet het idee dat alles te voorkomen is. Dat lees jij toch echt verkeerd.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom toch maar altijd het stupide idee dat alles te voorkomen is. Ben je soms politicus die ook gelooft dat je een maatschappij nog veiliger als nu al is kan maken tegen wel astronomische kosten maar dat vertellen we de burgers er niet bij.
Je hoeft niet meteen te betalen zoals ik zeg. Lees nou eens!quote:Op maandag 8 maart 2010 12:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
ook complete onzin, je krijgt wel standaard een boete, je kan er alleen in tegen beroep
Dat. Dit is een fraai staaltje suggestieve berichtgeving. Het enige probleem hier zijn de "ouderwetse" pinpassen die we gebruiken, maar het topic verandert direct in een "vroeger was alles beter" OV-chipkaartbashtopic.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 22:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is waar natuurlijk. Maar ik bedoelde meer, het is (nu eens) niet de OV-chipkaart.
Geweldig hè.... dat overheidsbeleid om het gebruik van OV te stimulerenquote:Op maandag 8 maart 2010 12:55 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik gebruikte van de week een strippenkaart, begon die busschauffeuse te bléren dat het niet meer kan vanaf 16 maart
Je mag je best druk maken over kaartsoorten die verdwijnen. Misschien zou je dat ook aan de NS moeten aageven. Die hebben een forum over de OV chipkaart waar reacties van klanten meegewogen worden in de verdere ontwikkeling. Misschien dat ze dan ook producten op kaarten toe gaan staan.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit topic zou moeten gaan over het skimmen van apparaten en die ov chip knip klachten hebben we al een deel of 20 over vol geluld.![]()
Dus een regelmatige reiziger die eerst 5 retourkaarten nog kon kopen heeft straks gewoon maar pech door diezelfde marktwerking die je zelf aanhaalde met grote inkoopkortingen.Verklap ons eens waarom ik me niet druk zou mogen maken over nog een kaartsoort die verdwijnt behalve het normale kaartje wat gaat verdwijnen waardoor de incidentele reiziger nog minder snel zullen besluiten om eens met de trein weg te gaan.
De NS is geen partij voor mij, aangezien we rover hebben om de reizigers belangen te vertegenwoordigen en de NS daar niet eens naar luisteren ga ik als individu daar niet eens mijn tijd aan besteden liever probeer ik hier genoeg valide argumenten neer te zetten omdat er genoeg mensen meelezen druppelt het vanzelf wel door tot de top die dit onzalige implemantatie idee bedacht heeft.quote:Op maandag 8 maart 2010 13:00 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Je mag je best druk maken over kaartsoorten die verdwijnen. Misschien zou je dat ook aan de NS moeten aageven. Die hebben een forum over de OV chipkaart waar reacties van klanten meegewogen worden in de verdere ontwikkeling. Misschien dat ze dan ook producten op kaarten toe gaan staan.
De kaart is nog niet uitontwikkeld en volgens mij moet het softwarematig wel mogelijk zijn om er iets als een 5 retouren kaart op te zetten.
De Rover... Ook zo'n grote reisorganisatie die zaken opblaast. Toen de strippenkaart in de metro in Rotterdam werd afgeschaft zou vanalles misgaan. Lange rijen, kwade klanten, vanalles werd voorspeld door Rover.quote:Op maandag 8 maart 2010 13:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De NS is geen partij voor mij, aangezien we rover hebben om de reizigers belangen te vertegenwoordigen en de NS daar niet eens naar luisteren ga ik als individu daar niet eens mijn tijd aan besteden liever probeer ik hier genoeg valide argumenten neer te zetten omdat er genoeg mensen meelezen druppelt het vanzelf wel door tot de top die dit onzalige implemantatie idee bedacht heeft.
Bij bijna elke vraag de opmerking dat de NS die producten nog aan het ontwikkellen is. Nee zo zou ik ook een uitrol van zo'n project doen eerst alles wat de klant gewent is qau service en kaartjes soorten afschaffen, dan vervolgens eens kijken hoe we al die oude en vertrouwde producten toch weer op de ovchipkaart kunnen krijgen.quote:Op maandag 8 maart 2010 13:09 schreef VancouverFan het volgende:
Typisch Nederlands, wel zeiken maar er niks aan doen om het op te lossen
Verhipo, je hebt gelijk. Helemaal niet zo gelezen tussen al die andere onzin van je.quote:Op maandag 8 maart 2010 00:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je daaruit leest dat ik zeg dat je de OV chipkaart alleen maar op kunt laden met je pinpas, lees het nog eens 3 keer door.
En lees dan ook wat ik zeg over de pinpas en strippenkaart. Dan moet je toch echt tot de conclusie komen dat ik zeg dat een pinpas niet noodzakelijk is voor het kopen van een strippenkaart of OV chipkaart.
Daar ga ik niet aan voorbij.quote:Wat ook wel grappig is, net verweet je mij dat ik voorbij ga aan informatie die mij gegeven wordt.
Zojuist heb jij beweerd dat de OV chipkaart reizigers minacht en daarna heb ik jou informatie gegeven waaruit blijkt dat reizigers in Rotterdam de OV chipkaart een 6,6 als cijfer geven en vinden dat het reizen makkelijker wordt.
Daar ga jij wederom aan voorbij...
Met de enorme groei van Microsoft in de afgelopen 20 jaar is het kennelijk "normaal" geworden een inferieur product op de markt te zetten, alternatieven vrijwel uit te roeien en je permanent te beroepen op het feit dat het product nog in ontwikkeling is en dat het allemaal beter zal worden.... ooit.quote:Op maandag 8 maart 2010 13:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij bijna elke vraag de opmerking dat de NS die producten nog aan het ontwikkellen is. Nee zo zou ik ook een uitrol van zo'n project doen eerst alles wat de klant gewent is qau service en kaartjes soorten afschaffen, dan vervolgens eens kijken hoe we al die oude en vertrouwde producten toch weer op de ovchipkaart kunnen krijgen.
Is het systeem al klaar dan? Is het landelijk ingevoerd Is iedereen er al aan gewend?quote:Op maandag 8 maart 2010 13:19 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Verhipo, je hebt gelijk. Helemaal niet zo gelezen tussen al die andere onzin van je.
[..]
Daar ga ik niet aan voorbij.
Een systeem met meer dan 15 jaar voorbereiding, dat meer dan een miljard heeft gekost (dus meer dan 1.000.000.000 euro), met heel veel voorbeelden in andere landen (waar het wel goed werkt) en dan krijgen we hier: een 6,6
Als je je eindelijk eens inleest in de materie, dan zie je dat vanaf het begin aan al is gezegd waar het mis zou gaan. En tadaa: het gaat daar ook mis. Nogmaals: ov-chipkaart? Ja. Deze ov-chipkaart? NEE
Tja, de enige manier om een product goed testen is toch door het echt te gebruiken!quote:Op maandag 8 maart 2010 13:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij bijna elke vraag de opmerking dat de NS die producten nog aan het ontwikkellen is. Nee zo zou ik ook een uitrol van zo'n project doen eerst alles wat de klant gewent is qau service en kaartjes soorten afschaffen, dan vervolgens eens kijken hoe we al die oude en vertrouwde producten toch weer op de ovchipkaart kunnen krijgen.
de emv chip onze passen werkt al jaren, belgie gebruikt het al, BP tankstations ook. ze kunnen prima een emv pinpas automaat in de (nieuwe!) ov chip machines zetten maar de consument begint dan weer te kankeren dat ze het niet snappenquote:Op vrijdag 5 maart 2010 23:28 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De banken zijn bezig met een nieuw systeem... Dat gaat alleen niet van de een op andere dag.
Get your facts straight.
Ik heb ze nog nooit een nieuw vliegtuig zien ontwikkelen waarbij ze gedacht hebben laten we het eens zonder vleugels uitvoeren en we zien vanzelf wel of het ooit kan vliegen. Zo komen op mij de ontwikkelingskeuzes die men gemaakt heeft over.quote:Op maandag 8 maart 2010 13:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Tja, de enige manier om een product goed testen is toch door het echt te gebruiken!
Niet alles kan aan de tekentafel vooraf voorzien worden. Het ontwikkelen van een vliegtuig duurt ook jaren. Worden allerlei testvluchten mee gedaan zonder reizigers, dat kan bij de OV chipkaart niet. En dan nog zijn die vliegtuigen niet meteen perfect.
Hoezo kan dat niet??quote:Op maandag 8 maart 2010 13:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Tja, de enige manier om een product goed testen is toch door het echt te gebruiken!
Niet alles kan aan de tekentafel vooraf voorzien worden. Het ontwikkelen van een vliegtuig duurt ook jaren. Worden allerlei testvluchten mee gedaan zonder reizigers, dat kan bij de OV chipkaart niet. En dan nog zijn die vliegtuigen niet meteen perfect.
Kijk ook maar eens naar de Toyota's die zijn terug geroepen.
behalve dat je dan nog steeds betalingsverkeer niet kan testen, is het ook vrij duur om 2 systemen naast elkaar te laten draaien voor een lange tijd. iedereen wist ruim van te voren dat de ov chipkaart er aan kwam en de strippenkaart is ook nog vrij lang te gebruiken geweest. dat sommige mensen zich niet leren aanpassen is hun eigen probleemquote:Op maandag 8 maart 2010 13:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze hadden prima eerst alle ambtenaren met een OV-kaart van de zaak en alle studenten met een OV-jaarkaart kunnen laten testen.... ipv het gelijk ook in gebruik te nemen voor mensen die zelf moeten betalen.
In een groot deel van het land worden nu ook 2 systemen naast elkaar gebruikt, dus als ze dan toch zo overtuigd zijn van de geweldige voordelen van het systeem, dan zou ik in niet weten waarom die 2 systemen niet langer naast elkaar gebruikt kunnen worden.quote:Op maandag 8 maart 2010 13:43 schreef Ra-z het volgende:
[..]
behalve dat je dan nog steeds betalingsverkeer niet kan testen, is het ook vrij duur om 2 systemen naast elkaar te laten draaien voor een lange tijd. iedereen wist ruim van te voren dat de ov chipkaart er aan kwam en de strippenkaart is ook nog vrij lang te gebruiken geweest. dat sommige mensen zich niet leren aanpassen is hun eigen probleem
in bijna alle landen heb je 2 systemen naast elkaar, werkt prima, dus wat is het probleem daaarvan ?quote:Op maandag 8 maart 2010 13:43 schreef Ra-z het volgende:
[..]
behalve dat je dan nog steeds betalingsverkeer niet kan testen, is het ook vrij duur om 2 systemen naast elkaar te laten draaien voor een lange tijd. iedereen wist ruim van te voren dat de ov chipkaart er aan kwam en de strippenkaart is ook nog vrij lang te gebruiken geweest. dat sommige mensen zich niet leren aanpassen is hun eigen probleem
Dat je feiten en ervaringen negeert wisten we al.quote:Op maandag 8 maart 2010 13:28 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Is het systeem al klaar dan? Is het landelijk ingevoerd Is iedereen er al aan gewend?
Zoals al zo vaak gezegd, de strippenkaart werd in het begin ook met veel protest ontvangen. Nu moeten mensen er niet aan denken dat die afgeschaft worden.
Dus ik denk dat het cijfer voor de OV chipkaart uiteindelijk ook wel omhoog zal gaan.
Geen zin om ongeveer hetzelfde te typen, dus een herhaling van een paar minuten geleden.
Ook zo'n grote reisorganisatie die zaken opblaast. Toen de strippenkaart in de metro in Rotterdam werd afgeschaft zou vanalles misgaan. Lange rijen, kwade klanten, vanalles werd voorspeld door Rover.
Toen dat niet gebeurde geen enkel woord daarover van hun. Geen complimenten aan het RET dat ze het goed voorbereid hadden, geen woord dat hun verwachtingen gellukig niet zijn uitgekomen. Ze gingen gewoon weer op zoek naar het volgende om over te zeiken.
Dus dat al die voorspellingen van waar het mis zou gaan ook echt zijn uitgekomen geloof ik geen zak van.
Het is niet vrij duur, dat zijn kosten die inherent zijn aan de invoering van een nieuw systeem. Je kan klagen dat het veel is, je zal ze toch moeten maken. Een beetje bedrijf neemt dat gewoon mee in de begroting. Zeker als lang van te voren bekend is wat die kosten zijn.quote:Op maandag 8 maart 2010 13:43 schreef Ra-z het volgende:
[..]
behalve dat je dan nog steeds betalingsverkeer niet kan testen, is het ook vrij duur om 2 systemen naast elkaar te laten draaien voor een lange tijd.
Er zijn nog steeds genoeg problemen en storingen waardoor mensen zich niet kunnen aanpassen. Het grappige is dat dit nooit meer te achterhalen valt, want als er niets wordt geregistreerd, zijn er ook geen fouten.quote:iedereen wist ruim van te voren dat de ov chipkaart er aan kwam en de strippenkaart is ook nog vrij lang te gebruiken geweest. dat sommige mensen zich niet leren aanpassen is hun eigen probleem
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |