Mijn tenen? Nee hoor, ik zit over het algemeen in de auto en ga slechts af en toe met het OV.quote:Op maandag 8 maart 2010 01:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Achossie. Heb ik op je tenen getrapt.
Verklaar jij dan eens de positieve cijfers uit Rotterdam als de OV chipkaart zo slecht is.
quote:OV-chipkaart spoort niet
door JOS VAN NOORD
AMSTERDAM - De ov-chipkaart is veel lezers geen knip voor de neus waard. Reizigers voelen zich geknipt en geschoren, bedrogen en ook permanent bespied door de overheid. Gezellig hoor, reizen in zo’n elektronische gevangenis!
Ook al beweren de autoriteiten en de vervoerders dat de chipkaart ’gemiddeld’ reuze eerlijk in elkaar steekt, ik ben de afgelopen week overladen met bewijzen van het tegendeel. Prijsverhogingen die er niet om liegen. Foute coderingen, wurgafschrijvingen en bewijst ú maar dat u er níét was!
Een controlemaatschappij die zelfs Kafka niet kon verzinnen, omdat onze overheid alle vertrouwen in de bevolking heeft verloren. Het omgekeerde geldt intussen ook. Het lijkt er zo zoetjesaan op dat alle verkeer tussen de autoriteiten en de individuele burger is gebaseerd op wantrouwen. De ov-chipkaart is daarop geen uitzondering.
De invoering van het digitale betaalsysteem voor het openbaar vervoer houdt de gemoederen flink bezig, gezien de honderden reacties op mijn vraag van vorige week naar uw ervaringen met de chipkaart. Het irriteert veel reizigers – altijd nog wel dik betalende gasten van het openbaar vervoer – dat zij kennelijk al op voorhand voor fraudeurs worden aangezien door een ons vijandige overheid die geen uitzonderingen duldt. niets aan het toeval wil overlaten en nooit wil toegeven, zelfs glashard ontkent als er aantoonbaar hiaten in het zogenaamd waterdichte systeem zitten.
Ik heb nog een nieuwtje voor de verantwoordelijke staatssecretaris: het systeem rammelt, zit vol fouten en onvolkomenheden en minacht de passagier.
Niet één reiziger heeft om die ov-chipkaart gevraagd. Ook uit uw reacties blijkt dat eigenlijk iedereen best tevreden was met de strippenkaart, vooral als de inkt in de stempelautomaten weer eens op was, of bevroren. Heeft de reizende burger nog recht op een geluksdag met een haperend controlesysteem? Maar de nieuwe ov-probleemkaart past precies in een uitgekookte overheidsstrategie van elektronische patiëntendossiers, identificatieplicht, sofinummers, trajectcontroles, stempassen, cameratoezicht, mobiele communicatie, internetsurfen en -bankieren, kilometerheffing, biometrische paspoorten en zo meer. Eerdaags introduceert Balkenende, demissionair of niet, de satellietgestuurde morbide eenheid van de denkpolitie.
Maar Gewoon een buskaartje kopen bij de chauffeur, dat kan niet meer.
Schrijft mij lezer J. van Veen uit Alkmaar: „Als in Amsterdam een schoolklas met dertig kinderen en drie juffen naar Artis gaan, moeten er eerdaags drieëndertig passen mee. Die moeten ook op naam uit elkaar worden gehouden. Niet één mag er zoekraken, want dan moet zo’n kind straks lopend naar huis. Hoe wordt dit opgelost?”
Moet elke toerist die in Amsterdam een stukje met de tram wil, straks een ov-pas kopen van 7,50 euro?
„Het systeem had eerst beter uitgewerkt moeten worden en in ieder geval kostenneutraal moeten worden ingevoerd. De strippenkaart is misschien uit de tijd, maar de invoering van de ov-chipkaart heeft alles weg van een ordinaire prijsverhoging”, mailt Ton Breure uit Utrecht, die heeft uitgerekend dat hij met zijn chipkaart gemiddeld 20 tot 25 procent duurder uit is.
Een lezer uit Hoorn schrijft: „Ik reis dagelijks met Arriva van Hoorn naar Amsterdam en terug voor 7 euro. Met de ov-chipkaart kost mij dit 9,40 euro. Per jaar ben ik dus 500 euro duurder uit! Hoezo geen prijsverschil?”
In tegenspraak met alle deskundigen van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties, die passagiers adviseren om zo lang mogelijk papieren kaartjes te blijven kopen, beweert NS dat je met de ov-chipkaart goedkoper uit bent dan met papieren treinkaartjes. Niet om u te dienen, maar om u te dwingen!
„De introductiekorting die wij nu op een enkele reis geven met de ov-chipkaart, wordt volgend jaar afgebouwd”, mailt Miranda Mens van NS. „In 2010 hebben we de nodige plannen om de mogelijkheden en voordelen van de ov-chipkaart meer zichtbaar te maken.”
Mag ik enige argwaan hebben bij zo’n jubelbericht? Glashelder en doorzichtig is nog iets heel anders dan meer zichtbaar.
Heb je een link naar dat onderzoek?quote:Op maandag 8 maart 2010 01:12 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En toch geven andere reizigers het een 6,6 gemiddeld. Een ruime meerderheid geeft een 7 of hoger!
Ik snap best dat niet iedereen er fan van is, maar ga niet doen alsof het een superslecht product is. Dat is toch echt een persoonlijke mening.
Totaal niet representatieve groep dus, het percentage mensen dat gebruik maakte van de ov-chipkaart in de metro voordat het daar verplicht werd lag rond de de 35 procent. (bron)quote:Van degenen die actief van de OV-Chipkaart gebruik maken, gebruikte een meerderheid (68%) de kaart al in de metro vóór dat deze daar het enige betaalmiddel werd.
Rover is niet de meest objectieve informatie verstrekker wat betreft de OV chipkaart.quote:Op maandag 8 maart 2010 01:32 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mijn tenen? Nee hoor, ik zit over het algemeen in de auto en ga slechts af en toe met het OV.
Je blijft maar hameren op je onderzoekje van September 2009 van de Stadsregio Rotterdam (je weet wel, wij van WC eend adviseren WC eend). Als Nikk dat komt met een recent bericht waaruit blijkt dat het iets anders in elkaar steekt dan doe je dat af als onzin.
[..]
Dus wat jou betreft hadden mensen die de OV chipkaart NIET gebruiken ook moeten oordelen over de OV chipkaart?quote:Op maandag 8 maart 2010 03:32 schreef Zelva het volgende:
Man, man wát een überslecht onderzoek. Als ik in de Tweede Kamer had gezeten, had ik dit nooit geaccepteerd van Huizinga. Wat een bagger.
*Zogenaamde voordelen van de OV-chipkaart worden als absolute waarheid in onderzoek gebracht.
'Vind u één kaart voor alles een verslechtering' is een vraag. Nee, natuurlijk vindt niemand dat, maar daarmee is de vraag nog niet beantwoord of de OV-chipkaart aan dat beeld voldoet. 'Je hoeft niet meer na te denken over strippen', ja dat is makkelijk, maar dan is nog niet gezegd dat mensen de ov-chipkaart dan per definitie makkelijker vinden dan de strippenkaart. Het hele onderzoek staat barstensvol met aannames die als absolute waarheden worden geponeerd.
* De onderzochte groep:
[..]
Totaal niet representatieve groep dus, het percentage mensen dat gebruik maakte van de ov-chipkaart in de metro voordat het daar verplicht werd lag rond de de 35 procent. (bron)
Iedereen met een beetje verstand van onderzoek heeft dan direct door dat er dan iets niet klopt en de onderzoeksgroep enorm vervuild is met mensen die om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld omdat het tarief bij hun gunstig uitviel, al positief stonden tegenover de ov-chipkaart.
En dat is dan niet het enige. Meijers gaat er ook gemakshalve maar van uit dat mínimáál 68 procent van de reizigers met het openbaar vervoer in Rotterdam met de metro gaan. Sorry? En dat noemen ze representatief? Als het niet zo enorm triest zou zijn dat een door een openbaarvervoersbedrijf overduidelijk gemanipuleerd ''wij van wc-eend-adviseren-wc-eend-onderzoek' klakkeloos door de Kamer wordt overgenomen, zou ik in schaterlachen uitbarsten.
Laat ik het daar maar bij houden, maar elke bladzijde is tenenkrommend en schandalig slecht.
Een groot deel van de OV-chipkaartreizigers bestaat uit studenten en anderen die een OV-jaarkaart hebben, die hebben hem dus gratis of het maakt sowieso weinig uit hoever ze volgens het systeem reizen.quote:
Dat flinke hoeveel euro's kwijt bij vergeten uit te checken is onzin, want dat geld kun je terug krijgen. En zoals al zo vaak gezegd, dat is een kwestie van wennen.quote:Op maandag 8 maart 2010 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een groot deel van de OV-chipkaartreizigers bestaat uit studenten en anderen die een OV-jaarkaart hebben, die hebben hem dus gratis of het maakt sowieso weinig uit hoever ze volgens het systeem reizen.
Die hebben geen last van absurde zaken als een flinke hoeveelheid euro's kwijt als ze vergeten uit te checken of het feit dat het meestal duurder is geworden per rit als men de OV-chipkaart gebruikt.
Voor mensen die niet regelmatig met het OV reizen, en dus geen traject- of ander abonnement hebben, en mensen die normaal met 2 of meer personen op 1 strippenkaart reizen is het alleen maar een groter struikelblok.
Er zal dus best een onderzoek zijn waarin de waardering hoger uitkomt, maar ik zou graag een onderzoek zien waarin alleen de waardering gemeten wordt onder mensen die hun OV-chipkaart ook zelf betaald hebben.
Als je heel incidenteel reist ben je echt niet verplicht om een kaart te kopen. Dan kun je ook wegwerp kaarten kopen. Is bij de NS nog niet zo, omdat er nog papieren treinkaartjes zijn.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:26 schreef Leandra het volgende:
Ik ben al geen fan van het openbaar vervoer omdat het als niet-randstadbewoner niet echt een voor de hand liggende vorm van transport is.
Tel daarbij op de prijs, en het feit dat ik met goed fatsoen sowieso al geen trein kan pakken zonder eerst in de auto te stappen, dan wordt het allemaal niet aantrekkelijker als ik ook nog een keer een OV-chipkaart moet kopen.
Ongeacht of die anoniem is of niet (en dan laat ik het hufterige feit dat een anonieme kaart duurder is nog maar even buiten beschouwing) blijft het feit dat ik toch minimaal een flink aantal euro's op die anonieme kaart moet hebben staan om hem te kunnen gebruiken.
Dus als ik een keer een trajectje Barneveld-Amersfoort met de trein wil doen, dan moet er minimaal ¤ 10,= op die OV-kaart staan anders kan ik niet eens een reisje van ¤ 3,80 maken....
En dan te bedenken dat ik voor een retourtje incl. een busreisje zo'n ¤ 10,= kwijt ben, maar als dat retourtje van ¤ 7,= eraf is, dan staat er niet meer voldoende op om de bus in te stappen![]()
Om die reis van ¤ 10,= te kunnen maken zal mijn OV-chipkaart dus minimaal voorzien moeten zijn van een tegoed van ¤ 20,= anders kom ik ergens een trein of bus niet meer in. En dat nutteloze bedrag is asociaal.
En dan is dat nu nog niet zo'n probleem, ik kan ook nog een papieren kaartje kopen, maar ik zie wel gebeuren dat die mogelijkheid op de meeste stations zal komen te vervallen, net zoals je op de meeste stations geen kaartje meer met klinkende munt kunt kopen.
Net zoals de sketch van theo maassen, ja met een honkbalknuppel in je reet lopen is niet makkelijk maar na een tijdje went het ook wel.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:11 schreef VancouverFan het volgende:
Dat flinke hoeveel euro's kwijt bij vergeten uit te checken is onzin, want dat geld kun je terug krijgen. En zoals al zo vaak gezegd, dat is een kwestie van wennen.
Ow dus je moet een kennis uit het buitenland meteen maar een stuk duurder meenemen.quote:Voor mensen die normaal met z'n 2'en op 1 strippenkaart reisden is het idd anders geworden. Een eigen (anonieme) kaart kopen of enkele reisje voor die paar keer is echt geen groot struikelblok.
Nee vele kritiek gaat over het niet werken van een systeem of het gebrek aan privacy bescherming, en natuurlijk niet te vergeten de moeite die een reiziger met doen om geld terug te krigen wanneer het systeem gefaald heeft. Men kan wel inzien in het systeem dat er halve transacties gedaan worden maar men kan niet uit het systeem halen waar het fout gegaan is en meteen al deze transacties voor de reizigers herstellen.quote:Veel van de kritiek gaat ook over niet financiele dingen. Uit die onderzoeken blijkt dat het bij (echte) reizigers toch wel meevalt.
En die wegwerpkaarten zijn ook weer duurder.....quote:Op maandag 8 maart 2010 11:36 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je heel incidenteel reist ben je echt niet verplicht om een kaart te kopen. Dan kun je ook wegwerp kaarten kopen. Is bij de NS nog niet zo, omdat er nog papieren treinkaartjes zijn.
En alsj e het met klinkende munt betaald omdat je pasje eens niet werkt mag je bij de NS 50 eurocent extra betalen voor de extra service.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:26 schreef Leandra het volgende:
En dan is dat nu nog niet zo'n probleem, ik kan ook nog een papieren kaartje kopen, maar ik zie wel gebeuren dat die mogelijkheid op de meeste stations zal komen te vervallen, net zoals je op de meeste stations geen kaartje meer met klinkende munt kunt kopen.
Nou, dan moet je wel al de mazzel hebben dat je op een van de grotere stations bent, want op een niet-intercity station is het vrijwel niet meer mogelijkquote:Op maandag 8 maart 2010 11:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En alsj e het met klinkende munt betaald omdat je pasje eens niet werkt mag je bij de NS 50 eurocent extra betalen voor de extra service.
Ja dat is omdat de NS graag echte service wilt geven. Mensen vertellen hoe laat hun trein vertrekt van welk spoor.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En alsj e het met klinkende munt betaald omdat je pasje eens niet werkt mag je bij de NS 50 eurocent extra betalen voor de extra service.
In de fucking hele wereld kun je ook briefjes in automaten duwen alleen hier in nederland niet. Zover mijn ervaringen zijn werkt geen 1 van de NS automaten met creditcard, en dat heb ik noodgedwongen 2* geprobeerd omdat mijn normale pinpas geweigerd werd door de NS automaat. Creditcard werkte zelfs op schiphol automaten niet.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:50 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja dat is omdat de NS graag echte service wilt geven. Mensen vertellen hoe laat hun trein vertrekt van welk spoor.
Kaartje kopen kan op veel andere manieren bij een automaat. Contant, pin, chip, credit card.
Nu betaal je ook meer voor een incidentele reis. Of heb je wel een kortings kaart a 50 euro die je dus incidenteel gebruikt?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
En die wegwerpkaarten zijn ook weer duurder.....
Ik wil gewoon een kaartje kunnen kopen voor het traject wat ik reis, zonder dat ik daarbij extra kosten krijg omdat ik zo incidenteel met het OV reis dat ik daarvoor een opslag moet betalen.
Ze willen mensen toch IN het OV krijgen?? Laat ze dan vooral niet beginnen de incidentele reizigers nog meer te ontmoedigen dan ze nu door de absurde prijzen en slechte bereikbaarheid al doen.
Misschien moeten ze dit hele belachelijke project maar gewoon afblazen en het OV gratis maken, dan kunnen ze dat km-heffingskastje ook gelijk in de vrieskist zetten, want als het OV gratis is dan kun je er op rekenen dat de files afnemen.
Maar nu maakt het qua kosten vrijwel niets uit of je in je eentje relaxed van A naar B in je auto zit, of dat je met het OV gaat, en dat is verre van relaxed.
De auto wint het al met gemak qua kosten als je met meer dan 1 persoon gaat, en dat ligt niet aan de lage kosten van het autorijden, maar aan de hoge kosten van het OV.
Ben ik met je eens dat het niet handig is dat je er geen briefjes in kunt stoppen. Maar diverse automaten zijn al gesloopt omdat er strippenkaarten in zaten. Dus kan me wel voorstellen dat ze geen briefgeld in die dingen willen opslaan.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de fucking hele wereld kun je ook briefjes in automaten duwen alleen hier in nederland niet. Zover mijn ervaringen zijn werkt geen 1 van de NS automaten met creditcard, en dat heb ik noodgedwongen 2* geprobeerd omdat mijn normale pinpas geweigerd werd door de NS automaat. Creditcard werkte zelfs op schiphol automaten niet.
Ja, nu betaal ik ook meer, en straks nog meer...... de huidige incidentele reisprijs is de basis waarop prijsverhogingen en kortingen gebaseerd worden.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nu betaal je ook meer voor een incidentele reis. Of heb je wel een kortings kaart a 50 euro die je dus incidenteel gebruikt?
Wat een ontiegelijk vooroordeel. Nu moeten we ook nog steeds papieren kaartjes kopen en dat gebeurd toch ook gewoon. Ik heb afgelopen koningedag rijen voor automaten tot buiten station tilburg zien staan en al die mensen bleven toch netjes wachten totdat men een kaartje kon kopen en minstens 1 trein gemist hadden.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
Ook al moesten ze in de rij staan en daardoor een trein missen. Dat zou in Nederland echt niet kunnen.
Dat niet alleen, ik snap niet waarom de chip op mijn pinpas er niet voor gebruikt kan worden....quote:Op maandag 8 maart 2010 12:03 schreef Basp1 het volgende:
Waarom kan ik gewoon niet een normaal kaartje op mijn ov-chip kaart zetten, dan hadden we al deze vage constructies niet eens hoeven te bedenken en zo'n hoge borg op een kaart te hoeven zetten.
Wat een onzin zeg, dus nu reist meer dan 80% zwart ?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nu betaal je ook meer voor een incidentele reis. Of heb je wel een kortings kaart a 50 euro die je dus incidenteel gebruikt?
Met een dergelijk systeem kun je onmogelijk iedereen te vriend houden. De voordelen voor de ene persoon zijn de nadelen voor een ander.
Het reizen zou ook een stuk prettiger worden als iedereen gewoon normaal doet. Gewoon netjes in en uit checken wat je reist. Dan zouden zaken als borg niet nodig hoeven te zijn. Maar helaas. Het systeem moet zodanig gemaakt worden dat er moeilijk mee gesjoemeld kan worden, ja dan krijg je dat soort constructies.
Afgelopen weken in Canada geweest. Daar hebben ze ook metro maar geen poortjes nodig. Iedereen betaalde gewoon netjes. Ook al moesten ze in de rij staan en daardoor een trein missen. Dat zou in Nederland echt niet kunnen.
Hoeveel meer en waar blijkt dat dan uit?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, nu betaal ik ook meer, en straks nog meer...... de huidige incidentele reisprijs is de basis waarop prijsverhogingen en kortingen gebaseerd worden.
Dus als ik nu ¤ 3,80 voor B'veld - A'frt betaal dan is dat straks nog meer
Nee, niet eens door die kaart van ¤ 7,50, maar het simpele feit dat de prijzen voor incidenteel gebruik altijd buitensporig stijgen als er minder incidenteel gebruik is.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Hoeveel meer en waar blijkt dat dan uit?
Bedoel je die 7,50 die je 1 keer voor een kaart moet betalen maar vervolgens 5 jaar kunt gebruiken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |