Hoe vaak moet jou nog gezegd worden dat het opladen van de OV chipkaart ook automatisch kan?quote:Op zondag 7 maart 2010 20:08 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
het apparaat die noodzakelijk is voor het opladen wel anders zou deze thread niet bestaan!
[..]
die apparaten zijn er dus skim gevaar is er ook dat is bij strippenkaarten NIET het is op geen enkele manier te vergelijken met het kopen van een strippenkaart
[..]
- geen zones maar dan moet je de KMs bijhouden EN je saldo geen voordeel maar eerder een nadeel
- gedoe met kaarten kopen![]()
- wauw ik ben helemaal om![]()
- nee in de rij staan om die kaart op te laden![]()
- goedkoper????????? ga je moeder in de maling nemen!!!!!
En op welke manier is dat de schuld van de OV chipkaart en had dat ook niet eerder kunnen gebeuren?quote:Op zondag 7 maart 2010 20:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Lezen! Door een fout van een ov-bedrijf duurt het langer dan noodzakelijk, maar mag je wel al die tijd lekker door blijven betalen.
Als je voor het instappen je bij de conducteur meldt kan er altijd een oplossing gevonden worden.quote:Nee hoor, dat heeft geen enkele zin. Kaartjes kopen bij de conducteur kan niet meer, je krijgt sowieso een boete.
En de OV bedrijven verspillen bakken met geld om mensen die te dom zijn om uit te checken te compenseren. Dat is dus niet alleen het bedrag dat die mensen tegoed hebben, maar ook de administratie kosten. Dat vergeet je voor het gemak maar even.quote:Het gaat erom dat de problemen worden afgewenteld op de reiziger. Als er iets mis gaat, met de ov-chipkaart heeft niemand daar, of hooguit na veel gezeur pas wéken achteraf, een boodschap aan en is de reiziger altijd verantwoordelijk voor het oplossen van het probleem, ook als dit hem bakken met geld kost.
Heb jij er een bron voor dat legio conducteurs dat doen?quote:Voor zichzelf praat? Heb je daar een bron voor? Volgens mij doen legio conducteurs dit, denken legio personeelsleden zo. En zelfs al zou dat zo zijn, de reiziger met net die ene conducteur die voor zichzelf praat, zit wel met de gebakken peren en moet maar zien dat ie zijn geld terugkrijgt.
Hoe dan ook, de het wordt niet afgewenteld op de reizigers zoals jij beweerd.quote:Ik weet niet of je het weet, maar DUO is geen vervoersbedrijf. Bij het vervoersbedrijf kon Ravvie stikken.
Nou prima dan. 1 voorbeeld waarbij het op de reiziger wordt afgeschoven.quote:Het staat er toch echt: 'zegt een tamelijk onvriendelijke man aan de telefoon dat hij daar niks aan kan doen en geen idee heeft hoe dat komt'. Met andere woorden: Je betaalt teveel ja, maar dat is pech hebben en nog een prettige dag verder.
Geef mij eens 1 reden om te denken dat een dergelijk systeem binnen een paar maanden foutloos zou kunnen draaien.quote:Understatement van het jaar.
[..]
Geef mij één voorbeeld van iets dat altijd goed gaat bij het chipkaartsysteem. Kun je niet, want alle facetten van het chipkaartsysteem zijn nog steeds vreselijk onbetrouwbaar.
Want?quote:Nee, dat moet eigenlijk nog beginnen.
Dan zul jij weinig systemen om je heen hebben waar je niet aan went.quote:Nee sorry, een systeem dat niet voor 99,99 procent betrouwbaar is, went nooit.
De OV chipkaart wordt steeds beter gewaardeerd in Rotterdam.quote:Bron?
Ik zei dus duidelijk dat veel reizen goedkoper zijn geworden, jij maakt daar een probleem van.quote:Op zondag 7 maart 2010 20:30 schreef macca728 het volgende:
Wie zegt dat alles duurder is geworden dan ?
Uit onderzoek is gebleken dat GEMIDDELD de tarieven met 10 tot 20% zijn gestegen met de OV chipkaart.
Dus er zullen ook reizen goedkoper zijn geworden ja.
Wat begrijp je hier niet van dan ?
nee jij vind dit een voordeel van de OV chipkaart, maar het is een nadeel want nog veel meer reizen zijn duurder geworden,quote:Op zondag 7 maart 2010 20:33 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zei dus duidelijk dat veel reizen goedkoper zijn geworden, jij maakt daar een probleem van.
inderdaad... ben benieuwd hoeveel ze hem betalen voor die prpogandaquote:Op zondag 7 maart 2010 20:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee jij vind dit een voordeel van de OV chipkaart, maar het is een nadeel want nog veel meer reizen zijn duurder geworden,
Maar ja dat begreep je eerder ook al niet, dus het zal nu ook wel niet overkomen.
Nou als iemand mij wil betalen om mijn mening te geven over dit gezeur, graagquote:Op zondag 7 maart 2010 20:43 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
inderdaad... ben benieuwd hoeveel ze hem betalen voor die prpoganda
Omdat alleen een ov-chipkaart thuisgestuurd moet worden. Vroeger haalde je die dingen op een postkantoor.quote:Op zondag 7 maart 2010 20:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En op welke manier is dat de schuld van de OV chipkaart en had dat ook niet eerder kunnen gebeuren?
Ja natuurlijk kan dat.quote:Als je voor het instappen je bij de conducteur meldt kan er altijd een oplossing gevonden worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke administratiekosten? En laten we nou niet net doen alsof de vervoersbedrijven filantropisch bezig zijn, de enige reden dat ze nu teruggeven is omdat er met geen mogelijkheid te zien is of het gaat om 'vergeten uit te checken' of dat het een van de duizenden en duizenden gevallen is waarbij de apparatuur faalt. Maar dat de vervoersbedrijven tóch afwillen van het teruggeven is weer een perfect voorbeeld van 'buig voor de ov-chipkaart, want de ov-chipkaart faalt nooit'-retoriekquote:En de OV bedrijven verspillen bakken met geld om mensen die te dom zijn om uit te checken te compenseren. Dat is dus niet alleen het bedrag dat die mensen tegoed hebben, maar ook de administratie kosten.Ik wel en ik denk het gros van de mensen hier ook. En niet voor niets.quote:Dat de problemen alleen worden afgewenteld op de reiziger is jouw idee, ik zie in jouw voorbeelden geen aanleiding om dat ook te denken.Waar dan? Ik zie het niet. Met veel pijn en moeite geven ze misschien geld terug, symptoombestrijding. Het probleem oplossen, dat doen ze dan niet, omdat ze het waanidee hebben dat het probleem altijd bij de reiziger ligt.quote:Daar trekken de OV bedrijven ook het boetekleed aan.Misschien wel ja, maar dat dan áltijd met allerlei lastige formulieren en procedures moet, die weken, maanden, in beslag nemen, waarbij je maar moet hopen dat je ooit je geld terugkrijgt.quote:Dat de reiziger zelf actie moet ondernemen is logisch.De ov-bedrijven kunnen natuurlijk ook gewoon dat compleet achterlijke borgsysteem afschaffen. Als er dan wat fout gaat met uitchecken, dan is het probleem hooguit voor de vervoersbedrijven.quote:Nederland zou te klein zijn als de NS zou zeggen "meneer, we zien dat uw reis niet goed is gegaan, hier heeft u uw geld terug". Er wordt nu al geklaagd dat de privacy geschonden wordt, maar als het misgaat, moeten de OV bedrijven dat wel in de gaten houden
Laten we het meteen goed doen en dat hele onzalige systeem afschaffen, dan kan er voor de reiziger in ieder geval NIETS meer fout gaan.
Met andere woorden: laten ze met een systeem komen dat in álle gevallen er voor zorgt dat de reiziger nooit of bijna nooit schade kan ondervinden. Nu levert elke fout van het systeem een reiziger altijd schade op. Dat is gewoon te triest voor woorden.Het gaat erom dat je als reiziger afhankelijk bent van de conducteur, gelooft die jou niet, dan ben je een eurootje of vijftig kwijt en krijg je dat nooit meer terug.quote:Heb jij er een bron voor dat legio conducteurs dat doen?
Ik zie uit jouw voorbeeld nergens staan dat die reiziger zijn geld kwijt is.Tuurlijk wel, jij mag van alles voorschieten, dat is de omgekeerde wereld. En als DUO het betaalt, worden de problemen ook gewoon afgewenteld op de reiziger, want dat zijn ook belastingbetalers.quote:Hoe dan ook, de het wordt niet afgewenteld op de reizigers zoals jij beweerd.Een paar maanden? Grapjas. We praten hier al over meer dan twee decennia ontwikkeling. Sterker nog, vijf jaar geleden had het allemaal al moeten werken en in heel Nederland ingevoerd moeten zijn.quote:Geef mij eens 1 reden om te denken dat een dergelijk systeem binnen een paar maanden foutloos zou kunnen draaien.Maar dan kost me dat niet per definitie geld waarbij ik moet hopen dat ik het maar weer terug krijg. Nooit iets fout gaan, nee, maar wel 99,99999999 procent. En dan heb ik het over alle andere systemen, maar niet de ov-chipkaart. Daar ligt het betrouwbaarsheidpercentage voor mij persoonlijk eerder tegen de 66,67 procent aan.quote:Het is ook redelijk naief om te denken dat er systemen bestaan waarbij nooit iets fout gaan. Kaart automaten hebben ook wel eens pinstoringen gehad. kaart automaten van het GVB zijn ook wel eens uitgevallen.
Maar beantwoord de vraag nou gewoon eens, want die sla je gemakshalve maar weer over. Zal ik hem nog iets herformuleren.
Geef mij één voorbeeld van iets dat voor 99,9999999 procent goed gaat bij het chipkaartsysteem.Omdat de deadline nog niet verstreken is.quote:Want?Alle systemen, behalve het ov-chipkaartsystem. Ik heb nog nooit problemen gehad met pinnen, met mijn creditcard, met mijn andere tegoedkaarten, met klantenkaarten, met strippenkaarten, met het kopen van treinkaartjes. ik heb wel tig problemen gehad met de ov-chipkaart. Het heeft gewoon geen zak te maken met wennen, maar het systeem is gewoon inherent onbetrouwbaar, te complex en niet geschikt voor de lappendeken aan vervoerders, tarieven, abonnementen, kortingsregelingen en wat er allemaal nog meer bij komt kijken.quote:Dan zul jij weinig systemen om je heen hebben waar je niet aan went.Tuurlijk joh, heb je daar onafhankelijke cijfers voor?quote:De OV chipkaart wordt steeds beter gewaardeerd in Rotterdam.
Gast, wat lul je in godsnaam?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 10:54 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
- Geen gedoe met zones
- Geen gedoe met nieuwe kaarten kopen als die op is, hooguit om de 5 jaar.
- 1 kaart die je voor alle OV bedrijven kan gaan gebruiken
- Niet in de rij hoeven staan om een treinkaartje te kopen
- In veel gevallen inderdaad goekoper
- Privacy wordt niet aangetast
- Welke storingen heb je het over?
Dingen die jij niet weet blijkbaar.quote:Op zondag 7 maart 2010 21:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Gast, wat lul je in godsnaam?
Privacy niet aangetast?
Niet in de rij staan?
Waar héb je het over?
Oh, vandaar dat er vanuit justitie verzoeken binnen komen om de gegevens uit te lezen. Omdat het allemaal onmogelijk terug te voeren valt op de persoonquote:Op zondag 7 maart 2010 21:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dingen die jij niet weet blijkbaar.
Nog nooit van automatisch opladen gehoord? Nog nooit gehoord dat de persoonskenmerken worden verwijderd bij de opslag van gegevens?
En het naar een postkantoor sturen van de kaart kon ook nooit vertraging oplopen natuurlijkquote:Op zondag 7 maart 2010 21:03 schreef Zelva het volgende:
[..]
Omdat alleen een ov-chipkaart thuisgestuurd moet worden. Vroeger haalde je die dingen op een postkantoor.
quote:Ja natuurlijk kan dat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.probeer het eens, ik ben benieuwd hoe het afloopt.quote:automaat is kapot, kan geen kaartje kopen
Is de Kaartautomaat kapot, ga dan naar een andere Kaartautomaat of de balie. Als dit niet mogelijk is, meldt u zich direct bij de conducteur. De conducteur schrijft een Uitstel van Betaling voor de ritprijs en de wettelijke verhoging van ¤ 35 en zal aantekenen wat de reden is dat u geen kaartje heeft. Deze aantekening is leidend voor de afhandeling door Klantenservice.Jij denkt dat de mensen die uitzoeken hoeveel geld jij terug moet krijgen en dat verwerken gratis werken?quote:Welke administratiekosten? En laten we nou niet net doen alsof de vervoersbedrijven filantropisch bezig zijn, de enige reden dat ze nu teruggeven is omdat er met geen mogelijkheid te zien is of het gaat om 'vergeten uit te checken' of dat het een van de duizenden en duizenden gevallen is waarbij de apparatuur faalt. Maar dat de vervoersbedrijven tóch afwillen van het teruggeven is weer een perfect voorbeeld van 'buig voor de ov-chipkaart, want de ov-chipkaart faalt nooit'-retoriek
Ik zeg ook nergens dat ze filantropisch zijn, ik geef alleen maar een duidelijk voorbeeld dat hun ook veel geld kwijt zijn omdat jij zo loopt te zeuren dat de klanten veel geld kwijt zijn.
Nu geven ze het geld sowieso terug, ook al ben je het vergeten.
Natuurlijk gaan ze daar straks mee stoppen als de apparatuur gewoon goed werkt. Anders blijven mensen het "vergeten". Helaas zijn wij Nederlanders niet zo netjes om alles eerlijk te spelen. Dus vandaar dat de bedrijven wat harder op moeten treden.
Als blijkt dat het aan de apparatuur lag, krijg je wel gewoon je geld terug.Jij hebt het waanidee dat ze altijd de reiziger de schuld geven en niks aan de problemen doen.quote:Ik wel en ik denk het gros van de mensen hier ook. En niet voor niets.
[..]
Waar dan? Ik zie het niet. Met veel pijn en moeite geven ze misschien geld terug, symptoombestrijding. Het probleem oplossen, dat doen ze dan niet, omdat ze het waanidee hebben dat het probleem altijd bij de reiziger ligt.Zoals ik net al zei, als wij gewoon netjes zouden doen en niet allerlei manieren zouden verzinnen om een ander de poot uit te draaien, zouden dergelijke formulieren, procedures en controles niet nodig zijn.quote:Misschien wel ja, maar dat dan áltijd met allerlei lastige formulieren en procedures moet, die weken, maanden, in beslag nemen, waarbij je maar moet hopen dat je ooit je geld terugkrijgt.Goed plan. Als jij beloofd dat nooit iemand daar misbruik van gaat maken, dan wil ik dat voorstel wel steunen.quote:De ov-bedrijven kunnen natuurlijk ook gewoon dat compleet achterlijke borgsysteem afschaffen. Als er dan wat fout gaat met uitchecken, dan is het probleem hooguit voor de vervoersbedrijven.Aan dat systeem wordt gewerkt. Het is alleen dermate complex systeem dat het niet op een kantoortje uit te testen is. Dat snap je zelf toch ook wel he.quote:Laten we het meteen goed doen en dat hele onzalige systeem afschaffen, dan kan er voor de reiziger in ieder geval NIETS meer fout gaan.
Met andere woorden: laten ze met een systeem komen dat in álle gevallen er voor zorgt dat de reiziger nooit of bijna nooit schade kan ondervinden. Nu levert elke fout van het systeem een reiziger altijd schade op. Dat is gewoon te triest voor woorden.En waaruit blijkt dat je dat nooit meer terugkrijgt?quote:Het gaat erom dat je als reiziger afhankelijk bent van de conducteur, gelooft die jou niet, dan ben je een eurootje of vijftig kwijt en krijg je dat nooit meer terug.
Onderbuik of heb je ook reële zaken?Als de fout bij DUO ligt, lijkt het mij logisch dat ze daarvoor betalen.quote:Tuurlijk wel, jij mag van alles voorschieten, dat is de omgekeerde wereld. En als DUO het betaalt, worden de problemen ook gewoon afgewenteld op de reiziger, want dat zijn ook belastingbetalers.
Jij bent in ieder geval niet de dupe.Klopt. Mede door allerlei belangenorganisaties die hun eigen plannen door wilde drukken en trage politiek heeft het veel te lang geduurd. Dat zegt niks over de kwaliteit van de OV chipkaart.quote:Een paar maanden? Grapjas. We praten hier al over meer dan twee decennia ontwikkeling. Sterker nog, vijf jaar geleden had het allemaal al moeten werken en in heel Nederland ingevoerd moeten zijn.
En denk je echt dat zoiets als dit makkelijk te realiseren is? Een compleet nieuw betaal systeem voor heel het OV in Nederland. Dat is niet zomaar te doen.Als jouw OV studentenkaart verkeerd gedrukt is en de conducteur geeft jou een boete, kost het jou ook geld. Als de bank per ongeluk geld van jou rekening haalt, moet je ook maar zien of je het terug krijgt. Zo zijn er wel veel meer dingen te verzinnen.quote:Maar dan kost me dat niet per definitie geld waarbij ik moet hopen dat ik het maar weer terug krijg. Nooit iets fout gaan, nee, maar wel 99,99999999 procent. En dan heb ik het over alle andere systemen, maar niet de ov-chipkaart. Daar ligt het betrouwbaarsheidpercentage voor mij persoonlijk eerder tegen de 66,67 procent aan.Dat is een onredelijke vraag, zoals ik net al probeerde duidelijk te maken. Er bestaat geen enkel systeem waarbij iets voor 99 procent goed gaat.quote:Maar beantwoord de vraag nou gewoon eens, want die sla je gemakshalve maar weer over. Zal ik hem nog iets herformuleren.
Geef mij één voorbeeld van iets dat voor 99,9999999 procent goed gaat bij het chipkaartsysteem.Maar het is al weken geleden begonnen met de omwisselingen. En jij stelt dat het nu nog moet beginnen.quote:Omdat de deadline nog niet verstreken is.Misschien dat jij geen problemen hebt gehad met pinnen, maar die zijn er wel degelijk geweest. Pin automaten die het niet deden, pinpassen die weigerden etc.quote:Alle systemen, behalve het ov-chipkaartsystem. Ik heb nog nooit problemen gehad met pinnen, met mijn creditcard, met mijn andere tegoedkaarten, met klantenkaarten, met strippenkaarten, met het kopen van treinkaartjes. ik heb wel tig problemen gehad met de ov-chipkaart. Het heeft gewoon geen zak te maken met wennen, maar het systeem is gewoon inherent onbetrouwbaar, te complex en niet geschikt voor de lappendeken aan vervoerders, tarieven, abonnementen, kortingsregelingen en wat er allemaal nog meer bij komt kijken.
Dat jij het onbetrouwbaar en te complex vind is jouw mening. Ik ben zelf tevreden, vind het niet complex en vind het prima geschikt voor de OV bedrijven.Nou bijvoorbeeld.quote:Tuurlijk joh, heb je daar onafhankelijke cijfers voor?
September 2009 http://www.stadsregio.info/#pagina=2847Ga nog even zoeken naar een recenter bericht dat ik onlangs tegenkwam. Kan het niet zo snel vinden.quote:Als belangrijkste verbeterpunt voor de landelijke invoering van de OV-chipkaart noemen de reizigers het vaakst meer inzicht in de tarievenstructuur. Uitgebreidere communicatie kan hierin helpen. Metroreizigers waarderen de kaart gemiddeld met een 6,6 en 62% van deze reizigers geeft een rapportcijfer 7 of hoger. Dit is vergelijkbaar met de waardering in februari 2009. 86% van de metroreizigers is gewend aan de OV-chipkaart. Naast de metro gebruiken zij de OV-chipkaart ook in de tram (55%), stadsbus (34%) en streekbus (18%). Ongeveer de helft van alle gebruikers vindt dat de kaart het reizen met het OV gemakkelijk maakt.Leaf
Heb jij voorbeelden daarvan?quote:Op zondag 7 maart 2010 21:28 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Oh, vandaar dat er vanuit justitie verzoeken binnen komen om de gegevens uit te lezen. Omdat het allemaal onmogelijk terug te voeren valt op de persoon
Droom fijn verder jochie.
Dat doen ze dan ook al.quote:Op zondag 7 maart 2010 21:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Heb jij voorbeelden daarvan?
Als justitie zo graag informatie wilt van personen, kunnen ze veel beter de GSM volgen. Dan weet men op elk tijdstip waar men was.
ja ongelovelijke thomas, je moet eens een keer lezenquote:Op zondag 7 maart 2010 21:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Heb jij voorbeelden daarvan?
Als justitie zo graag informatie wilt van personen, kunnen ze veel beter de GSM volgen. Dan weet men op elk tijdstip waar men was.
7 jaar gebeurd alleen bij de OV chipkaart ja.quote:Op zondag 7 maart 2010 22:06 schreef VancouverFan het volgende:
[quote]Op zondag 7 maart 2010 22:02 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat doen ze dan ook al.
En nu komt daar de ov-chipkaart bij.
[/quote
Nogmaals, heb jij daar voorbeelden van dat ze dat doen bij de OV chipkaart?
En waarom zouden ze dat alleen bij de OV chipkaart doen en niet bij je pinpas, credit card etc?
Die privacy hebben we allang verspeeld.
Beetje laat om nu nog te gaan klagen en doen alsof het alleen bij de OV chipkaart kan en gebeurd.
Voor de derde keer, heb je daar voorbeelden van?quote:Op zondag 7 maart 2010 22:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
7 jaar gebeurd alleen bij de OV chipkaart ja.
Warom kom je nou weer met die voorbeelden van pinpas en creditcard ?
Zie mijn antwoord de vorige topics
En de rechter heeft het gebruik daarvan verboden.quote:Op zondag 7 maart 2010 22:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja ongelovelijke thomas, je moet eens een keer lezen
bij een verkrachting bij een metrostation heeft justitie gevraagd om alle chipkaarten die daar hadden in of uitgecheckt.
Zo wilde men de dader kunnen vinden, maar de rechter heeft dat verboden.
Dus ja, je gegevens zijn gekoppeld aan je naam en adres
zie vorige topicsquote:Op zondag 7 maart 2010 22:14 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Voor de derde keer, heb je daar voorbeelden van?
En waarom zou justitie GSM, pin en creditcard gegevens niet opvragen? Want dat zijn net zo goed interessante gegevens voor de politie. Misschien wel interessanter dan de gegevens van een OV chipkaart.
als iemand van het padje is ben jij het wel tering echt niet normaalquote:Op zondag 7 maart 2010 22:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Je verwacht dat ik 22 delen ga doorspitten
Ben je gek ofzo.
Snap jij ondertussen al dat een pinpas net zo noodzakelijk is voor het kopen van een strippenkaart als voor het opladen van je OV chipkaart.quote:Op zondag 7 maart 2010 22:35 schreef GewoneMan het volgende:
kan iemand een pol opstarten? hoe dik is de stalenplaat in VancouverFans hoofd
ik gok 23,7 CM dik (en dan blijft er niet bijster veel over voor grijze massa![]()
even aangepast.quote:Op zondag 7 maart 2010 22:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Snap jij ondertussen al dat een pinpas net zo noodzakelijk gemaakt is voor het kopen van een strippenkaart als voor het opladen van je OV chipkaart.
Zolang jij dat niet wilt snappen ben jij diegene met een plaat voor z'n hoofd.
Die paaltjes staan niet NIET overal. Alleen op stations en binnen de tram of bus. Ben je uitgestapt op een plaats anders dan een station dan ben je dus de lul. Sowieso is het vreselijk irritant om je OV chipkaart de hele reis bij de hand te houden.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:00 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het nou om uit te checken? Die paaltjes staan overal, met felgekleurde borden erboven.
Het is ook gewoon een kwestie van wennen...
Afgezien van dat contant betalen niet gewenst is, er zijn hier weinig tegenstanders van een ov-chipkaart. Er zijn hier wel een heleboel tegenstanders van de huidige chipkaart. Dat jij, of anderen, dat niet willen begrijpen, ligt aan jullie. Zoals in het centrale ov-chipkaart-topic te volgen is, is het een opeenvolging van fouten en blunders, die meer dan 10 jaar geleden al voorspeld waren.quote:Op zondag 7 maart 2010 22:54 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Onzin. Als je perse wilt kan beide ook met contant geld.
Hé, dat is toch heel wat beter dan met die ouderwetse en achterhaalde strippenkaart, of niet?quote:Op zondag 7 maart 2010 23:57 schreef nikk het volgende:
[..]
Die paaltjes staan niet NIET overal. Alleen op stations en binnen de tram of bus. Ben je uitgestapt op een plaats anders dan een station dan ben je dus de lul. Sowieso is het vreselijk irritant om je OV chipkaart de hele reis bij de hand te houden.
Welke plaatsen bedoel je dan?quote:Op zondag 7 maart 2010 23:57 schreef nikk het volgende:
[..]
Die paaltjes staan niet NIET overal. Alleen op stations en binnen de tram of bus. Ben je uitgestapt op een plaats anders dan een station dan ben je dus de lul. Sowieso is het vreselijk irritant om je OV chipkaart de hele reis bij de hand te houden.
Niet gewenst, dus wel mogelijk.quote:Op zondag 7 maart 2010 23:58 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Afgezien van dat contant betalen niet gewenst is, er zijn hier weinig tegenstanders van een ov-chipkaart. Er zijn hier wel een heleboel tegenstanders van de huidige chipkaart. Dat jij, of anderen, dat niet willen begrijpen, ligt aan jullie. Zoals in het centrale ov-chipkaart-topic te volgen is, is het een opeenvolging van fouten en blunders, die meer dan 10 jaar geleden al voorspeld waren.
Ja, de chipkaart kan heel gemakkelijk zijn.
En ja, de huidige chipkaart is een aanfluiting van de techniek en een minachting van de reizigers.
Ik woon in Den Haag. Veel succes met het vinden van een paaltje bij een bus- of tramhalte.quote:Op maandag 8 maart 2010 00:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Welke plaatsen bedoel je dan?
Ergens halverwege een weiland ofzo. Overal waar de trein officieel stopt, staat zo'n uitcheck paal.
Nee hoor. De keren dat je gecontroleerd wordt zijn op één hand te tellen gemeten over een lange periode zoals een maand. De chipkaart moet je altijd en overal bij de hand houden. Want stel je toch voor dat je niet uitcheckt.quote:De hele reis je OV chipkaart bij de hand te hebben? Zit je anders ook met je strippenkaart of treinkaartje in de aanslag te wachten tot de conducteur komt.
Het ging er om dat een pinpas noodzakelijk zou zijn, hoe langer je hier over doorgaat, hoe meer je je eigen bewering onderuit haalt.quote:Op maandag 8 maart 2010 00:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Niet gewenst, dus wel mogelijk.
En toch geven de reizigers de chipkaart een 6,6 gemiddeld en vinden ze dat de chipkaart het reizen makkelijker maakt. Blijkt uit een onderzoek wat ik net heb laten zien.
Dat onderzoek staat in schril contrast met de beweringen die jij nu doet.
Je zegt zelf al dat die dingen in de bus en tram zitten. Waarom zouden ze er dan nog buiten moeten staanquote:Op maandag 8 maart 2010 00:10 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik woon in Den Haag. Veel succes met het vinden van een paaltje bij een bus- of tramhalte.
[..]
Nee hoor. De keren dat je gecontroleerd wordt zijn op één hand te tellen gemeten over een lange periode zoals een maand. De chipkaart moet je altijd en overal bij de hand houden. Want stel je toch voor dat je niet uitcheckt.
Dat een pinpas noodzakelijk is, is niet mijn bewering. MIjn bewering is juist dat een pinpas niet noodzakelijk is om je OV chipkaart op te laten. Nergens zie ik dat die bewering zelf onderuit haal.quote:Op maandag 8 maart 2010 00:13 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Het ging er om dat een pinpas noodzakelijk zou zijn, hoe langer je hier over doorgaat, hoe meer je je eigen bewering onderuit haalt.
Verder: information is the magic word. Hier wordt jou van verschillende kanten bergen informatie en ervaringen aangereikt, en het enige dat je niet zegt is dat dat wel eens waar zou kunnen zijn.
Als jij enkel positieve ervaringen hebt (en/of de negatieve niet wil zien), veel plezier er mee.
klikquote:Op maandag 8 maart 2010 00:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat een pinpas noodzakelijk is, is niet mijn bewering. MIjn bewering is juist dat een pinpas niet noodzakelijk is om je OV chipkaart op te laten. Nergens zie ik dat die bewering zelf onderuit haal.
[..]
Als je daaruit leest dat ik zeg dat je de OV chipkaart alleen maar op kunt laden met je pinpas, lees het nog eens 3 keer door.quote:
quote:Op maandag 8 maart 2010 00:16 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Je zegt zelf al dat die dingen in de bus en tram zitten. Waarom zouden ze er dan nog buiten moeten staan
Niemand stelt dat het ingewikkeld is. Het is alleen een enorm vervelende stap. Normaliter stapte je in de bus of tram en kon je je kaartje wegstoppen. En eenmaal bij je halte aangekomen stapte je simpel weer uit. Nu moet je voortdurend de chipkaart bij de hand houden want je moet nog uitchecken bij het uitstappen. Het is een extra stap die gezet moet worden die erg vervelend is.quote:Waar staat dat je die OV chipkaart altijd bij de hand moet houden? Alleen in en uit checken.
Gewoon dat pasje na het inchecken in je zak stoppen en bij het uitchecken weer tevoorschijn halen. Het is echt geen raketwetenschap hoor.
In Londen moet dat ook. Hebben mensen hun pasje aan zo'n touwtje hangen dat automatisch oprolt of een elastiekje. Of aan de buitenkant van hun portemonnee. Genoeg mogelijkheden om het jezelf makkelijk te maken.
Cijfers en onderzoeken vinden is makkelijker dan ik dacht. Van ROVER:quote:Op maandag 8 maart 2010 00:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je daaruit leest dat ik zeg dat je de OV chipkaart alleen maar op kunt laden met je pinpas, lees het nog eens 3 keer door.
En lees dan ook wat ik zeg over de pinpas en strippenkaart. Dan moet je toch echt tot de conclusie komen dat ik zeg dat een pinpas niet noodzakelijk is voor het kopen van een strippenkaart of OV chipkaart.
Wat ook wel grappig is, net verweet je mij dat ik voorbij ga aan informatie die mij gegeven wordt.
Zojuist heb jij beweerd dat de OV chipkaart reizigers minacht en daarna heb ik jou informatie gegeven waaruit blijkt dat reizigers in Rotterdam de OV chipkaart een 6,6 als cijfer geven en vinden dat het reizen makkelijker wordt.
Daar ga jij wederom aan voorbij...
Ik heb in Amsterdam in tram en bus gezeten, en als je daar vergeet uit te checken moet je met een blinde geleiden hond op stap.quote:Op maandag 8 maart 2010 00:33 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat je dat nog wel eens wil vergeten. Je weet wel, dat was het argument waar je aanvankelijk op reageerde door te stellen dat die paaltjes overal staan enzo (wat dus niet het geval is). En omdat de tram of bus soms zo vol zit dat het lastig is om nog even snel uit te checken omdat er nog twintig anderen uit willen stappen. Het uitchecken is wat de OV-chipkaart voor mij een grote faalproduct maakt.
[..]
Niemand stelt dat het ingewikkeld is. Het is alleen een enorm vervelende stap. Normaliter stapte je in de bus of tram en kon je je kaartje wegstoppen. En eenmaal bij je halte aangekomen stapte je simpel weer uit. Nu moet je voortdurend de chipkaart bij de hand houden want je moet nog uitchecken bij het uitstappen. Het is een extra stap die gezet moet worden die erg vervelend is.
Tja, dat zijn van die mensen zoals hier ook veel rondlopen. Mensen die elkaar bang maken met halve verhalen, problemen zien die er niet zijn of erger maken.quote:Op maandag 8 maart 2010 00:35 schreef nikk het volgende:
[..]
Cijfers en onderzoeken vinden is makkelijker dan ik dacht. Van ROVER:
1 op de 8 mensen uit OV gejaagd door OV-Chipkaart:
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/berichten.php?id=ber100213
En vergeet niet de omroepstem die in slecht Engels je eraan herinnert dat je moet uitcheckenquote:Op maandag 8 maart 2010 00:38 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik heb in Amsterdam in tram en bus gezeten, en als je daar vergeet uit te checken moet je met een blinde geleiden hond op stap.
Er zitten grote stickers op deuren en ramen om jou te herinneren uit te checken. En nogmaals, dat is echt geen raketwetenschap. Gewoon die pas boven de lezer houden, wachten tot je piep hoort en lampje groen ziet worden.
Ze hebben die palen niet voor niets naast de uitgang zitten, dan komt iedereen er langs...
Hou toch eens op met die bewering dat je die kaart voortdurend bij de hand moet hebben. Dat slaat echt nergens op. In checken, in je zak stoppen, uitchecken, uit je zak halen. Klaar.
Sorry hoor, maar als het uitchecken voor jou een onoverkomelijk probleem is dan heb je echt hulp nodig.
Iedereen komt er langs, maar niet iedereen heeft het altijd door. Je kan honderd keer goed uitchecken, maar je hoeft het maar één keer te vergeten of doorlopen terwijl de lezer de kaart niet heeft herkend.quote:Op maandag 8 maart 2010 00:38 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik heb in Amsterdam in tram en bus gezeten, en als je daar vergeet uit te checken moet je met een blinde geleiden hond op stap.
Er zitten grote stickers op deuren en ramen om jou te herinneren uit te checken. En nogmaals, dat is echt geen raketwetenschap. Gewoon die pas boven de lezer houden, wachten tot je piep hoort en lampje groen ziet worden.
Ze hebben die palen niet voor niets naast de uitgang zitten, dan komt iedereen er langs...
Dat is domweg de realiteit. Ik had mijn vervoersbewijs nooit in mij broekzak zitten. Nu ben ik verplicht dat te doen. In mijn ene zak m'n telefoon en in m'n andere zak een mp3-speler. Elke keer als ik één van die uit m'n zak haal moet ik erop letten dat mij chipkaart niet per ongeluk "meegaat".quote:Hou toch eens op met die bewering dat je die kaart voortdurend bij de hand moet hebben. Dat slaat echt nergens op. In checken, in je zak stoppen, uitchecken, uit je zak halen. Klaar.
Ik ben niet degene in deze discussie die als een autist over komt.quote:Sorry hoor, maar als het uitchecken voor jou een onoverkomelijk probleem is dan heb je echt hulp nodig.
Ik reis vrijwel dagelijks met het OV en ik maak nu bijna twee maanden gebruik van de chipkaart. Ik ben er zelf niet minder door gaan reizen omdat ik afhankelijk ben van het OV. Los van bepaalde voordelen die het biedt is mijn algemene oordeel over de chipkaart dat het een ontzettend slecht product is.quote:Op maandag 8 maart 2010 00:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Tja, dat zijn van die mensen zoals hier ook veel rondlopen. Mensen die elkaar bang maken met halve verhalen, problemen zien die er niet zijn of erger maken.
Waarschijnlijk ook mensen die de kaart nooit of niet veel gebruikt hebben. Vind ik geen goede graadmeter.
Toen de strippenkaart werd ingevoerd was er ook veel paniek. Nu wil niemand meer anders. Dus zoals al zo vaak gezegd, het is gewoon een kwestie van de stap durven nemen en wennen.
Kwestie van wennen dus.quote:Op maandag 8 maart 2010 00:58 schreef nikk het volgende:
[..]
Iedereen komt er langs, maar niet iedereen heeft het altijd door. Je kan honderd keer goed uitchecken, maar je hoeft het maar één keer te vergeten of doorlopen terwijl de lezer de kaart niet heeft herkend.
Kwestie van een beetje aanpassen dus. De tijd staat niet stil.quote:Dat is domweg de realiteit. Ik had mijn vervoersbewijs nooit in mij broekzak zitten. Nu ben ik verplicht dat te doen. In mijn ene zak m'n telefoon en in m'n andere zak een mp3-speler. Elke keer als ik één van die uit m'n zak haal moet ik erop letten dat mij chipkaart niet per ongeluk "meegaat".
Dat de OV chipkaart het reizen makkelijker maakt is geen stelling, maar de uitkomst van een onderzoek gedaan onder gebruikers van de OV chipkaart. Daar zegt de helft dat het reizen makkelijker is geworden.quote:Maar goed, sowieso kunnen we de stelling onderuit halen dat de chipkaart alles makkelijker en beter maakt. Vroeger hoefde je niet uit te checken, en nu wel. Dat is domweg een extra stap. Hoe simpel die extra stap ook mag zijn, het maakt het reizen met het OV per definitie ongemakkelijker.
En toch geven andere reizigers het een 6,6 gemiddeld. Een ruime meerderheid geeft een 7 of hoger!quote:Op maandag 8 maart 2010 01:03 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik reis vrijwel dagelijks met het OV en ik maak nu bijna twee maanden gebruik van de chipkaart. Ik ben er zelf niet minder door gaan reizen omdat ik afhankelijk ben van het OV. Los van bepaalde voordelen die het biedt is mijn algemene oordeel over de chipkaart dat het een ontzettend slecht product is.
Achossie. Heb ik op je tenen getrapt.quote:Op maandag 8 maart 2010 01:13 schreef Hukkie het volgende:
Vancouver heeft de waarheid in pacht hoor. De ovchip is super als dit..., als dat..., als zus... en als zo...
Helaas blijkt het voornamelijk als niet... te zijn.
Zelfs wanneer je er gewend aan bent geraakt kan je vergeten uit te checken. Ik verzin het niet hoor, honderdduizenden mensen vergeten uit te checken. Dat heeft niet alleen met gewenning te maken.quote:
Zoals ik al eerder zei in dit topic. De chipkaart is een vooruitgang in techniek, niet in gebruiksgemak.quote:Kwestie van een beetje aanpassen dus. De tijd staat niet stil.
Het mooie van onderzoeken zijn dat je er altijd één kunt vinden die je stelling kracht bij zet. Andere onderzoeken laten namelijk weer zien dat de chipkaart het reizen minder makkelijk heeft gemaakt.quote:Dat de OV chipkaart het reizen makkelijker maakt is geen stelling, maar de uitkomst van een onderzoek gedaan onder gebruikers van de OV chipkaart. Daar zegt de helft dat het reizen makkelijker is geworden.
Nogmaals, de chipkaart kent voordelen. Dat heb ik meerdere malen zelf al aangegeven. De voordelen die je overigens noemt kan je afstrepen tegen de nadelen of zijn voornamelijk alleen van toepassing op de trein.quote:Dat uitchecken is inderdaad wat extra's. Maar daar staan weer andere dingen tegenover. Je hoeft nooit meer in de rij te staan voor een kaartjes kopen als je je kaart automatisch oplaad. Je hebt geen last van zone wissels in een korte afstand. Het uitchecken kan je dus geld opleveren ten opzichte van de strippenkaart.
Ik heb geen behoefte om verder te kijken. Het uitchecken is wat de chipkaart een faalproduct maakt. Dat is net als een schoen ontwikkelen met een kiezelsteen in de zool en dan stellen tegen de kopers dat men verder moeten kijken dan dat kiezelsteentje.quote:Kun je je wel blijven focussen op alleen het uitchecken, kijk eens wat verder dan je neus lang is.
Dit is zeker niet altijd zo . Als ik (bijvoorbeeld ten tijden van evenementen) de metro pak en één halte verder uit zou stappen moest ik in de oude situatie 1,60 betalen voor een 2 strippen kaartje .quote:Op zondag 7 maart 2010 14:06 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
stel je voor dat je het de burger makkelijk maakt en ze het ontwikkelen van een pas (die eenvoudig te kraken blijkt) onnodig maakt... hoe durf je!? daarbij dan zouden ze het reizen niet duurder kunnen maken voor iemand die geen persoonsgebonden kaart wil
nog duurder dus he want de OV chipkaart is al duurder dan de strippenkaart.
epic fail
Mijn tenen? Nee hoor, ik zit over het algemeen in de auto en ga slechts af en toe met het OV.quote:Op maandag 8 maart 2010 01:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Achossie. Heb ik op je tenen getrapt.
Verklaar jij dan eens de positieve cijfers uit Rotterdam als de OV chipkaart zo slecht is.
quote:OV-chipkaart spoort niet
door JOS VAN NOORD
AMSTERDAM - De ov-chipkaart is veel lezers geen knip voor de neus waard. Reizigers voelen zich geknipt en geschoren, bedrogen en ook permanent bespied door de overheid. Gezellig hoor, reizen in zo’n elektronische gevangenis!
Ook al beweren de autoriteiten en de vervoerders dat de chipkaart ’gemiddeld’ reuze eerlijk in elkaar steekt, ik ben de afgelopen week overladen met bewijzen van het tegendeel. Prijsverhogingen die er niet om liegen. Foute coderingen, wurgafschrijvingen en bewijst ú maar dat u er níét was!
Een controlemaatschappij die zelfs Kafka niet kon verzinnen, omdat onze overheid alle vertrouwen in de bevolking heeft verloren. Het omgekeerde geldt intussen ook. Het lijkt er zo zoetjesaan op dat alle verkeer tussen de autoriteiten en de individuele burger is gebaseerd op wantrouwen. De ov-chipkaart is daarop geen uitzondering.
De invoering van het digitale betaalsysteem voor het openbaar vervoer houdt de gemoederen flink bezig, gezien de honderden reacties op mijn vraag van vorige week naar uw ervaringen met de chipkaart. Het irriteert veel reizigers – altijd nog wel dik betalende gasten van het openbaar vervoer – dat zij kennelijk al op voorhand voor fraudeurs worden aangezien door een ons vijandige overheid die geen uitzonderingen duldt. niets aan het toeval wil overlaten en nooit wil toegeven, zelfs glashard ontkent als er aantoonbaar hiaten in het zogenaamd waterdichte systeem zitten.
Ik heb nog een nieuwtje voor de verantwoordelijke staatssecretaris: het systeem rammelt, zit vol fouten en onvolkomenheden en minacht de passagier.
Niet één reiziger heeft om die ov-chipkaart gevraagd. Ook uit uw reacties blijkt dat eigenlijk iedereen best tevreden was met de strippenkaart, vooral als de inkt in de stempelautomaten weer eens op was, of bevroren. Heeft de reizende burger nog recht op een geluksdag met een haperend controlesysteem? Maar de nieuwe ov-probleemkaart past precies in een uitgekookte overheidsstrategie van elektronische patiëntendossiers, identificatieplicht, sofinummers, trajectcontroles, stempassen, cameratoezicht, mobiele communicatie, internetsurfen en -bankieren, kilometerheffing, biometrische paspoorten en zo meer. Eerdaags introduceert Balkenende, demissionair of niet, de satellietgestuurde morbide eenheid van de denkpolitie.
Maar Gewoon een buskaartje kopen bij de chauffeur, dat kan niet meer.
Schrijft mij lezer J. van Veen uit Alkmaar: „Als in Amsterdam een schoolklas met dertig kinderen en drie juffen naar Artis gaan, moeten er eerdaags drieëndertig passen mee. Die moeten ook op naam uit elkaar worden gehouden. Niet één mag er zoekraken, want dan moet zo’n kind straks lopend naar huis. Hoe wordt dit opgelost?”
Moet elke toerist die in Amsterdam een stukje met de tram wil, straks een ov-pas kopen van 7,50 euro?
„Het systeem had eerst beter uitgewerkt moeten worden en in ieder geval kostenneutraal moeten worden ingevoerd. De strippenkaart is misschien uit de tijd, maar de invoering van de ov-chipkaart heeft alles weg van een ordinaire prijsverhoging”, mailt Ton Breure uit Utrecht, die heeft uitgerekend dat hij met zijn chipkaart gemiddeld 20 tot 25 procent duurder uit is.
Een lezer uit Hoorn schrijft: „Ik reis dagelijks met Arriva van Hoorn naar Amsterdam en terug voor 7 euro. Met de ov-chipkaart kost mij dit 9,40 euro. Per jaar ben ik dus 500 euro duurder uit! Hoezo geen prijsverschil?”
In tegenspraak met alle deskundigen van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties, die passagiers adviseren om zo lang mogelijk papieren kaartjes te blijven kopen, beweert NS dat je met de ov-chipkaart goedkoper uit bent dan met papieren treinkaartjes. Niet om u te dienen, maar om u te dwingen!
„De introductiekorting die wij nu op een enkele reis geven met de ov-chipkaart, wordt volgend jaar afgebouwd”, mailt Miranda Mens van NS. „In 2010 hebben we de nodige plannen om de mogelijkheden en voordelen van de ov-chipkaart meer zichtbaar te maken.”
Mag ik enige argwaan hebben bij zo’n jubelbericht? Glashelder en doorzichtig is nog iets heel anders dan meer zichtbaar.
Heb je een link naar dat onderzoek?quote:Op maandag 8 maart 2010 01:12 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En toch geven andere reizigers het een 6,6 gemiddeld. Een ruime meerderheid geeft een 7 of hoger!
Ik snap best dat niet iedereen er fan van is, maar ga niet doen alsof het een superslecht product is. Dat is toch echt een persoonlijke mening.
Totaal niet representatieve groep dus, het percentage mensen dat gebruik maakte van de ov-chipkaart in de metro voordat het daar verplicht werd lag rond de de 35 procent. (bron)quote:Van degenen die actief van de OV-Chipkaart gebruik maken, gebruikte een meerderheid (68%) de kaart al in de metro vóór dat deze daar het enige betaalmiddel werd.
Rover is niet de meest objectieve informatie verstrekker wat betreft de OV chipkaart.quote:Op maandag 8 maart 2010 01:32 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mijn tenen? Nee hoor, ik zit over het algemeen in de auto en ga slechts af en toe met het OV.
Je blijft maar hameren op je onderzoekje van September 2009 van de Stadsregio Rotterdam (je weet wel, wij van WC eend adviseren WC eend). Als Nikk dat komt met een recent bericht waaruit blijkt dat het iets anders in elkaar steekt dan doe je dat af als onzin.
[..]
Dus wat jou betreft hadden mensen die de OV chipkaart NIET gebruiken ook moeten oordelen over de OV chipkaart?quote:Op maandag 8 maart 2010 03:32 schreef Zelva het volgende:
Man, man wát een überslecht onderzoek. Als ik in de Tweede Kamer had gezeten, had ik dit nooit geaccepteerd van Huizinga. Wat een bagger.
*Zogenaamde voordelen van de OV-chipkaart worden als absolute waarheid in onderzoek gebracht.
'Vind u één kaart voor alles een verslechtering' is een vraag. Nee, natuurlijk vindt niemand dat, maar daarmee is de vraag nog niet beantwoord of de OV-chipkaart aan dat beeld voldoet. 'Je hoeft niet meer na te denken over strippen', ja dat is makkelijk, maar dan is nog niet gezegd dat mensen de ov-chipkaart dan per definitie makkelijker vinden dan de strippenkaart. Het hele onderzoek staat barstensvol met aannames die als absolute waarheden worden geponeerd.
* De onderzochte groep:
[..]
Totaal niet representatieve groep dus, het percentage mensen dat gebruik maakte van de ov-chipkaart in de metro voordat het daar verplicht werd lag rond de de 35 procent. (bron)
Iedereen met een beetje verstand van onderzoek heeft dan direct door dat er dan iets niet klopt en de onderzoeksgroep enorm vervuild is met mensen die om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld omdat het tarief bij hun gunstig uitviel, al positief stonden tegenover de ov-chipkaart.
En dat is dan niet het enige. Meijers gaat er ook gemakshalve maar van uit dat mínimáál 68 procent van de reizigers met het openbaar vervoer in Rotterdam met de metro gaan. Sorry? En dat noemen ze representatief? Als het niet zo enorm triest zou zijn dat een door een openbaarvervoersbedrijf overduidelijk gemanipuleerd ''wij van wc-eend-adviseren-wc-eend-onderzoek' klakkeloos door de Kamer wordt overgenomen, zou ik in schaterlachen uitbarsten.
Laat ik het daar maar bij houden, maar elke bladzijde is tenenkrommend en schandalig slecht.
Een groot deel van de OV-chipkaartreizigers bestaat uit studenten en anderen die een OV-jaarkaart hebben, die hebben hem dus gratis of het maakt sowieso weinig uit hoever ze volgens het systeem reizen.quote:
Dat flinke hoeveel euro's kwijt bij vergeten uit te checken is onzin, want dat geld kun je terug krijgen. En zoals al zo vaak gezegd, dat is een kwestie van wennen.quote:Op maandag 8 maart 2010 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een groot deel van de OV-chipkaartreizigers bestaat uit studenten en anderen die een OV-jaarkaart hebben, die hebben hem dus gratis of het maakt sowieso weinig uit hoever ze volgens het systeem reizen.
Die hebben geen last van absurde zaken als een flinke hoeveelheid euro's kwijt als ze vergeten uit te checken of het feit dat het meestal duurder is geworden per rit als men de OV-chipkaart gebruikt.
Voor mensen die niet regelmatig met het OV reizen, en dus geen traject- of ander abonnement hebben, en mensen die normaal met 2 of meer personen op 1 strippenkaart reizen is het alleen maar een groter struikelblok.
Er zal dus best een onderzoek zijn waarin de waardering hoger uitkomt, maar ik zou graag een onderzoek zien waarin alleen de waardering gemeten wordt onder mensen die hun OV-chipkaart ook zelf betaald hebben.
Als je heel incidenteel reist ben je echt niet verplicht om een kaart te kopen. Dan kun je ook wegwerp kaarten kopen. Is bij de NS nog niet zo, omdat er nog papieren treinkaartjes zijn.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:26 schreef Leandra het volgende:
Ik ben al geen fan van het openbaar vervoer omdat het als niet-randstadbewoner niet echt een voor de hand liggende vorm van transport is.
Tel daarbij op de prijs, en het feit dat ik met goed fatsoen sowieso al geen trein kan pakken zonder eerst in de auto te stappen, dan wordt het allemaal niet aantrekkelijker als ik ook nog een keer een OV-chipkaart moet kopen.
Ongeacht of die anoniem is of niet (en dan laat ik het hufterige feit dat een anonieme kaart duurder is nog maar even buiten beschouwing) blijft het feit dat ik toch minimaal een flink aantal euro's op die anonieme kaart moet hebben staan om hem te kunnen gebruiken.
Dus als ik een keer een trajectje Barneveld-Amersfoort met de trein wil doen, dan moet er minimaal ¤ 10,= op die OV-kaart staan anders kan ik niet eens een reisje van ¤ 3,80 maken....
En dan te bedenken dat ik voor een retourtje incl. een busreisje zo'n ¤ 10,= kwijt ben, maar als dat retourtje van ¤ 7,= eraf is, dan staat er niet meer voldoende op om de bus in te stappen![]()
Om die reis van ¤ 10,= te kunnen maken zal mijn OV-chipkaart dus minimaal voorzien moeten zijn van een tegoed van ¤ 20,= anders kom ik ergens een trein of bus niet meer in. En dat nutteloze bedrag is asociaal.
En dan is dat nu nog niet zo'n probleem, ik kan ook nog een papieren kaartje kopen, maar ik zie wel gebeuren dat die mogelijkheid op de meeste stations zal komen te vervallen, net zoals je op de meeste stations geen kaartje meer met klinkende munt kunt kopen.
Net zoals de sketch van theo maassen, ja met een honkbalknuppel in je reet lopen is niet makkelijk maar na een tijdje went het ook wel.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:11 schreef VancouverFan het volgende:
Dat flinke hoeveel euro's kwijt bij vergeten uit te checken is onzin, want dat geld kun je terug krijgen. En zoals al zo vaak gezegd, dat is een kwestie van wennen.
Ow dus je moet een kennis uit het buitenland meteen maar een stuk duurder meenemen.quote:Voor mensen die normaal met z'n 2'en op 1 strippenkaart reisden is het idd anders geworden. Een eigen (anonieme) kaart kopen of enkele reisje voor die paar keer is echt geen groot struikelblok.
Nee vele kritiek gaat over het niet werken van een systeem of het gebrek aan privacy bescherming, en natuurlijk niet te vergeten de moeite die een reiziger met doen om geld terug te krigen wanneer het systeem gefaald heeft. Men kan wel inzien in het systeem dat er halve transacties gedaan worden maar men kan niet uit het systeem halen waar het fout gegaan is en meteen al deze transacties voor de reizigers herstellen.quote:Veel van de kritiek gaat ook over niet financiele dingen. Uit die onderzoeken blijkt dat het bij (echte) reizigers toch wel meevalt.
En die wegwerpkaarten zijn ook weer duurder.....quote:Op maandag 8 maart 2010 11:36 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je heel incidenteel reist ben je echt niet verplicht om een kaart te kopen. Dan kun je ook wegwerp kaarten kopen. Is bij de NS nog niet zo, omdat er nog papieren treinkaartjes zijn.
En alsj e het met klinkende munt betaald omdat je pasje eens niet werkt mag je bij de NS 50 eurocent extra betalen voor de extra service.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:26 schreef Leandra het volgende:
En dan is dat nu nog niet zo'n probleem, ik kan ook nog een papieren kaartje kopen, maar ik zie wel gebeuren dat die mogelijkheid op de meeste stations zal komen te vervallen, net zoals je op de meeste stations geen kaartje meer met klinkende munt kunt kopen.
Nou, dan moet je wel al de mazzel hebben dat je op een van de grotere stations bent, want op een niet-intercity station is het vrijwel niet meer mogelijkquote:Op maandag 8 maart 2010 11:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En alsj e het met klinkende munt betaald omdat je pasje eens niet werkt mag je bij de NS 50 eurocent extra betalen voor de extra service.
Ja dat is omdat de NS graag echte service wilt geven. Mensen vertellen hoe laat hun trein vertrekt van welk spoor.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En alsj e het met klinkende munt betaald omdat je pasje eens niet werkt mag je bij de NS 50 eurocent extra betalen voor de extra service.
In de fucking hele wereld kun je ook briefjes in automaten duwen alleen hier in nederland niet. Zover mijn ervaringen zijn werkt geen 1 van de NS automaten met creditcard, en dat heb ik noodgedwongen 2* geprobeerd omdat mijn normale pinpas geweigerd werd door de NS automaat. Creditcard werkte zelfs op schiphol automaten niet.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:50 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja dat is omdat de NS graag echte service wilt geven. Mensen vertellen hoe laat hun trein vertrekt van welk spoor.
Kaartje kopen kan op veel andere manieren bij een automaat. Contant, pin, chip, credit card.
Nu betaal je ook meer voor een incidentele reis. Of heb je wel een kortings kaart a 50 euro die je dus incidenteel gebruikt?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
En die wegwerpkaarten zijn ook weer duurder.....
Ik wil gewoon een kaartje kunnen kopen voor het traject wat ik reis, zonder dat ik daarbij extra kosten krijg omdat ik zo incidenteel met het OV reis dat ik daarvoor een opslag moet betalen.
Ze willen mensen toch IN het OV krijgen?? Laat ze dan vooral niet beginnen de incidentele reizigers nog meer te ontmoedigen dan ze nu door de absurde prijzen en slechte bereikbaarheid al doen.
Misschien moeten ze dit hele belachelijke project maar gewoon afblazen en het OV gratis maken, dan kunnen ze dat km-heffingskastje ook gelijk in de vrieskist zetten, want als het OV gratis is dan kun je er op rekenen dat de files afnemen.
Maar nu maakt het qua kosten vrijwel niets uit of je in je eentje relaxed van A naar B in je auto zit, of dat je met het OV gaat, en dat is verre van relaxed.
De auto wint het al met gemak qua kosten als je met meer dan 1 persoon gaat, en dat ligt niet aan de lage kosten van het autorijden, maar aan de hoge kosten van het OV.
Ben ik met je eens dat het niet handig is dat je er geen briefjes in kunt stoppen. Maar diverse automaten zijn al gesloopt omdat er strippenkaarten in zaten. Dus kan me wel voorstellen dat ze geen briefgeld in die dingen willen opslaan.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de fucking hele wereld kun je ook briefjes in automaten duwen alleen hier in nederland niet. Zover mijn ervaringen zijn werkt geen 1 van de NS automaten met creditcard, en dat heb ik noodgedwongen 2* geprobeerd omdat mijn normale pinpas geweigerd werd door de NS automaat. Creditcard werkte zelfs op schiphol automaten niet.
Ja, nu betaal ik ook meer, en straks nog meer...... de huidige incidentele reisprijs is de basis waarop prijsverhogingen en kortingen gebaseerd worden.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nu betaal je ook meer voor een incidentele reis. Of heb je wel een kortings kaart a 50 euro die je dus incidenteel gebruikt?
Wat een ontiegelijk vooroordeel. Nu moeten we ook nog steeds papieren kaartjes kopen en dat gebeurd toch ook gewoon. Ik heb afgelopen koningedag rijen voor automaten tot buiten station tilburg zien staan en al die mensen bleven toch netjes wachten totdat men een kaartje kon kopen en minstens 1 trein gemist hadden.quote:Op maandag 8 maart 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
Ook al moesten ze in de rij staan en daardoor een trein missen. Dat zou in Nederland echt niet kunnen.
Dat niet alleen, ik snap niet waarom de chip op mijn pinpas er niet voor gebruikt kan worden....quote:Op maandag 8 maart 2010 12:03 schreef Basp1 het volgende:
Waarom kan ik gewoon niet een normaal kaartje op mijn ov-chip kaart zetten, dan hadden we al deze vage constructies niet eens hoeven te bedenken en zo'n hoge borg op een kaart te hoeven zetten.
Wat een onzin zeg, dus nu reist meer dan 80% zwart ?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nu betaal je ook meer voor een incidentele reis. Of heb je wel een kortings kaart a 50 euro die je dus incidenteel gebruikt?
Met een dergelijk systeem kun je onmogelijk iedereen te vriend houden. De voordelen voor de ene persoon zijn de nadelen voor een ander.
Het reizen zou ook een stuk prettiger worden als iedereen gewoon normaal doet. Gewoon netjes in en uit checken wat je reist. Dan zouden zaken als borg niet nodig hoeven te zijn. Maar helaas. Het systeem moet zodanig gemaakt worden dat er moeilijk mee gesjoemeld kan worden, ja dan krijg je dat soort constructies.
Afgelopen weken in Canada geweest. Daar hebben ze ook metro maar geen poortjes nodig. Iedereen betaalde gewoon netjes. Ook al moesten ze in de rij staan en daardoor een trein missen. Dat zou in Nederland echt niet kunnen.
Hoeveel meer en waar blijkt dat dan uit?quote:Op maandag 8 maart 2010 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, nu betaal ik ook meer, en straks nog meer...... de huidige incidentele reisprijs is de basis waarop prijsverhogingen en kortingen gebaseerd worden.
Dus als ik nu ¤ 3,80 voor B'veld - A'frt betaal dan is dat straks nog meer
Nee, niet eens door die kaart van ¤ 7,50, maar het simpele feit dat de prijzen voor incidenteel gebruik altijd buitensporig stijgen als er minder incidenteel gebruik is.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Hoeveel meer en waar blijkt dat dan uit?
Bedoel je die 7,50 die je 1 keer voor een kaart moet betalen maar vervolgens 5 jaar kunt gebruiken?
Nee nu reist in Rotterdam 3 procent zwart. Was 10 procent voor de invoering van de OV chipkaart.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg, dus nu reist meer dan 80% zwart ?
Juist door de chipkaart gaat men frauderen, ikzelf ook, want nu kan ik voor de helft van de prijs reizen op een legale manier.
Prima geregeld door de NS
Ja dat is marktwerking.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, niet eens door die kaart van ¤ 7,50, maar het simpele feit dat de prijzen voor incidenteel gebruik altijd buitensporig stijgen als er minder incidenteel gebruik is.
wat een onzin, die cijfers zijn voor de metro en die heb je ook niet goed.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:10 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee nu reist in Rotterdam 3 procent zwart. Was 10 procent voor de invoering van de OV chipkaart.
Nou wat loop je dan te zeuren dat het allemaal duurder wordt als je voor de helft van de prijs kunt reizen.
De chip van je chippas moet je in een apparaat steken.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat niet alleen, ik snap niet waarom de chip op mijn pinpas er niet voor gebruikt kan worden....
Ik wou dat iemand daar eens een fatsoenlijke reden voor zou geven.
Niet dat ik dat ding nu veel gebruik, maar daarvan vind ik het beduidend minder storend dat ik er minimaal een x-bedrag op moet hebben staan, die kan ik immers ook gebruiken om de parkeergarage te betalen.
Ik had het ook over de metro in mijn Canadees voorbeeldquote:Op maandag 8 maart 2010 12:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat een onzin, die cijfers zijn voor de metro en die heb je ook niet goed.
Je vertelt alleen maar onzin, net als in de vorige topics
Ja en?? Ik wilde graag een goede reden, het moet toch mogelijk zijn daar dezelfde techniek in toe te passen?quote:Op maandag 8 maart 2010 12:13 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De chip van je chippas moet je in een apparaat steken.
Met deze OV chipkaart hoef je geen fysiek contact te maken met de lezer. Dat is beter voor de snellere doorstroming van de reizigers.
Kromme vergelijking; als gewone burger kun je namelijk niet bij de Makro kopen.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja dat is marktwerking.
Bij de Appie betaal ik ook meer voor 1 fles wasmiddel dan wanneer ik er 50 koop bij de Macro.
ja, dat dachten een paar Noorse vrienden van me onlangs ook....quote:Op maandag 8 maart 2010 11:50 schreef VancouverFan het volgende:
Kaartje kopen kan op veel andere manieren bij een automaat. Contant, pin, chip, credit card.
Ik had het in mijn voorbeeld over de metro, niet over de trein.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een ontiegelijk vooroordeel. Nu moeten we ook nog steeds papieren kaartjes kopen en dat gebeurd toch ook gewoon. Ik heb afgelopen koningedag rijen voor automaten tot buiten station tilburg zien staan en al die mensen bleven toch netjes wachten totdat men een kaartje kon kopen en minstens 1 trein gemist hadden.
Dus de reden waarom we op die ovchipkaart zoveel geld moeten zetten is niets meer dan zoetwatervrees van de NS dat iedere reziger wel zal gaan frauderen. Daarom werpen we maar een barierre voor de reizigers op.
Waarom kan ik gewoon niet een normaal kaartje op mijn ov-chip kaart zetten, dan hadden we al deze vage constructies niet eens hoeven te bedenken en zo'n hoge borg op een kaart te hoeven zetten.
Ja vast wel. Als je wilt is alles mogelijk. Maar of het ook makkelijk uitvoerbaar, praktisch en te betalen is, is een tweede.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja en?? Ik wilde graag een goede reden, het moet toch mogelijk zijn daar dezelfde techniek in toe te passen?
5 jaar?quote:Op maandag 8 maart 2010 12:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Hoeveel meer en waar blijkt dat dan uit?
Bedoel je die 7,50 die je 1 keer voor een kaart moet betalen maar vervolgens 5 jaar kunt gebruiken?
Ook goed.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kromme vergelijking; als gewone burger kun je namelijk niet bij de Makro kopen.
Als ik 20 flessen bij de AH koop zijn die per stuk nog steeds net zo duur als wanneer ik 1 fles koop (bonusaanbiedingen uitgezonderd).
Wat verloopt? Je fysieke kaart of je abbonement.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:23 schreef Tokus het volgende:
[..]
5 jaar?
mijnes verloopt eind v/d maand en ik heb dat ding echt nog geen 5 jaar.
Ik zou zweren dat er bij de lokale NS automaten hier met CC betaald kan worden. Vreemd dat dat niet overal is.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:19 schreef Tokus het volgende:
[..]
ja, dat dachten een paar Noorse vrienden van me onlangs ook....
op Schiphol konden ze zonder problemen met hun creditcard een ticket uit de automaat halen. Op Rotterdam Centraal niet. Op de automaten die ze daar geprobeerd hebben stond dus geen creditcard.
Bij de kaartverkoop was het stervens druk, dus besloten ze het er op te wagen om te zien of je bij de conducteur een kaartje kan kopen. Waar dat in andere landen vrij normaal is om tegen een lichte toeslag dan alsnog een kaartje te kopen werden zij hier gelijk geconfronteerd met een boete.
Ik heb het een week later de automaten op R'dam CS eens bekeken en zag er inderdaad ook geen creditcard staan bij de betaalmogelijkheden. Dezelfde dag was ik ook in Amsterdam en daar staat de creditcard er wel bij.
Aan de klantvriendelijkheid t.o.v. mensen die hier niet bekend zijn mag de NS echt wel eens wat doen.
Leuke vergelijking, want de 5 retourkaartjes die je eerst nog wel kon kopen verdwijnen doro dit in en uitcheck systeem wel. En het systeem is natuurlijk niet dermate slim dat het kan constateren dat je binnen x jaar 5 * hetzelfde retourtje hebt gekocht en daarom 5% korting krijgt.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:26 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ook goed.
Als ik bij de AH 1 kilo kipfilet koop, betaal ik minder dan wanneer ik losse kipfilets koop.
Het ging over veel (goedkoper) regelmatig reizen t.o.v. (duurder) incidenteel reizen. Zoals dat nu ook al is.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuke vergelijking, want de 5 retourkaartjes die je eerst nog wel kon kopen verdwijnen doro dit in en uitcheck systeem wel. En het systeem is natuurlijk niet dermate slim dat het kan constateren dat je binnen x jaar 5 * hetzelfde retourtje hebt gekocht en daarom 5% korting krijgt.![]()
Ow en nu niet aankomen dat je het eerst over de metro hebt en daarom niet exemplarisch zou zijn.
Het blijft natuurlijk absurd om het feit dat sommige mensen misbruik maken van de situatie af te wentelen op mensen die geen kans hebben een kaartje te kopen en dat gelijk melden bij de conducteur.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:34 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zou zweren dat er bij de lokale NS automaten hier met CC betaald kan worden. Vreemd dat dat niet overal is.
Dat ze in de trein meteen een boete moeten betalen is zeer vervelend, maar denk ik voor een deel ook te wijten aan de mensen die misbruik maken van die situaties. Dergelijke boete systemen ontstaan niet zomaar.
Ik denk dat de discipline in Noorwegen wat groter is dan in Nederland.
je zag mensen over de poortjes springen ?quote:Op maandag 8 maart 2010 12:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik had het in mijn voorbeeld over de metro, niet over de trein.
En bij de metro zag ik vaak zat mensen over poortjes springen.
Op internet zijn nu al allerlei opmerkingen te vinden over hoe je de OV chipkaart kunt flessen. Met via reizen e.d. De mogelijkheid tot overstappen op je strippenkaart werd ook gebruikt om binnen een half uur weer terug te reizen. En dat dat straks niet meer kan is ook een veel gehoord commentaar.
Dus ga niet doen alsof niemand er misbruik van gaat maken als het kan.
Dit topic zou moeten gaan over het skimmen van apparaten en die ov chip knip klachten hebben we al een deel of 20 over vol geluld.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:43 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het ging over veel (goedkoper) regelmatig reizen t.o.v. (duurder) incidenteel reizen.
Niet over kaartsoorten die al dan niet verdwijnen.
Wel bij de les blijven he!
De tijd voor de poortjes die er nu zijn...quote:Op maandag 8 maart 2010 12:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
je zag mensen over de poortjes springen ?
Deden die mee aan het WK hoogspringen ?
ja en helaas met dezelfde argumenten c.q. rare vergelijkingen van Vancouver Snowgoon Houtwormquote:Op maandag 8 maart 2010 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit topic zou moeten gaan over het skimmen van apparaten en die ov chip knip klachten hebben we al een deel of 20 over vol geluld.![]()
Dus een regelmatige reiziger die eerst 5 retourkaarten nog kon kopen heeft straks gewoon maar pech door diezelfde marktwerking die je zelf aanhaalde met grote inkoopkortingen.Verklap ons eens waarom ik me niet druk zou mogen maken over nog een kaartsoort die verdwijnt behalve het normale kaartje wat gaat verdwijnen waardoor de incidentele reiziger nog minder snel zullen besluiten om eens met de trein weg te gaan.
Uit het verhaal van Tokus maak ik niet op dat zijn vrienden meteen naar de conducteur zijn gegaan.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk absurd om het feit dat sommige mensen misbruik maken van de situatie af te wentelen op mensen die geen kans hebben een kaartje te kopen en dat gelijk melden bij de conducteur.
Het is van de gekke dat de conducteur alleen nog maar kaartjes met ¤ 35,= boete verkoopt, ook als iemand gelijk de conducteur aanspreekt en niet gaat zitten wachten tot hij langskomt.
Daar is geen excuus voor te bedenken, ook niet het feit dat er misbruik gemaakt wordt van het feit dat er al amper meer gecontroleerd wordt.
Waarom toch maar altijd het stupide idee dat alles te voorkomen is. Ben je soms politicus die ook gelooft dat je een maatschappij nog veiliger als nu al is kan maken tegen wel astronomische kosten maar dat vertellen we de burgers er niet bij.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De tijd voor de poortjes die er nu zijn...
En aangezien het zwartrijden in de metro in Rotterdam behoorlijk is afgenomen, blijkt wel degelijk dat misbruik plaats vinden en dat het nodig is om daar maatregelen tegen te nemen. En ook ander misbruik moet moeilijk gemaakt worden, helaas.
Voor de OV poortjes waren er geen poortjes in Rotterdamquote:Op maandag 8 maart 2010 12:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De tijd voor de poortjes die er nu zijn...
En aangezien het zwartrijden in de metro in Rotterdam behoorlijk is afgenomen, blijkt wel degelijk dat misbruik plaats vinden en dat het nodig is om daar maatregelen tegen te nemen. En ook ander misbruik moet moeilijk gemaakt worden, helaas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |