abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:02:39 #1
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_78788342
quote:
Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Gepubliceerd: gisteren 22:16
Update: gisteren 22:38

Onbekenden hebben in Amsterdam twee automaten voor het opladen van de OV-chipkaart geskimd. Een woordvoerster van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam bevestigde donderdag een bericht hierover van RTV Noord-Holland.

Met de geplaatste skimapparatuur kunnen criminelen de gegevens van pinpassen aflezen om vervolgens de rekeningen van de gedupeerden te plunderen. De skimapparatuur op de twee Amsterdamse oplaadautomaten werd ontdekt tijdens onderhoud. Het GVB gaat nu alle automaten controleren.

De schade door skimmen bedroeg in 2008 zo'n 31 miljoen euro. Banken hebben sindsdien maatregelen genomen om de plaatsing van skimapparatuur te voorkomen. Ook de kaartjesautomaten van de Nederlandse Spoorwegen waren vaak doelwit van skimmers. De NS heeft vorig jaar speciale opzetstukken geïnstalleerd om skimmen te voorkomen. Of het GVB dat ook gaat doen, kon de woordvoerster nog niet zeggen. ,,De zaak is in onderzoek''. Bron
Ik wil mijn strippenkaart weer gebruiken, echt te kansloos dit systeem. Doe het gewoon beide, man.
Feyenoord Rotterdam
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:04:47 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_78788455
Fuck de chipkaart. Ik heb nog een papieren NS-abo met zones
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:18:34 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78789134
Tsja, dit alles dankzij banken die uit kostenbesparing vasthouden aan hun antieke pasjes...
31 miljoen in 2008, in 2009 vast een veelvoud! Maar goed, dan wordt de pinpas toch gewoon duurder voro de klant...
censuur :O
pi_78790001
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Tsja, dit alles dankzij banken die uit kostenbesparing vasthouden aan hun antieke pasjes...
Wat is het alternatief dan?
pi_78790273
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:36 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Fiets en Auto
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:43:21 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78790326
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:36 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Een pas met chip die fatsoenlijke authentication heeft natuurlijk, i.p.v. een ding dat domweg te kopieren valt.
Die komt er wel, maar dat duurt nog jaren.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:54:32 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78790830
Dit is toch niet echt een probleem met de OV-chipkaart, maar gewoon een stomme uitvoering van de pinsleuven op de GVB-automaten?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 22:09:17 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78795349
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:54 schreef Iblis het volgende:
Dit is toch niet echt een probleem met de OV-chipkaart, maar gewoon een stomme uitvoering van de pinsleuven op de GVB-automaten?
Nee, het probleem zit in de bankpassen, die sleuven is symptoombestrijding.
pi_78795523
Het pingedeelte is geskimt en mensen gaan weer zeiken over de chipkaart.
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_78795706
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 22:12 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Het pingedeelte is geskimt en mensen gaan weer zeiken over de chipkaart.
Inderdaad, zolang pinpassen met magneetstrip gebruikt worden zul je dit overal houden.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 22:16:43 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78795797
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 22:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nee, het probleem zit in de bankpassen, die sleuven is symptoombestrijding.
Dat is waar natuurlijk. Maar ik bedoelde meer, het is (nu eens) niet de OV-chipkaart.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78796383
Wel typisch, skimmen is al jaren een probleem, en hoewel het symptoombestrijding is zijn banken (pinautomaten), de NS, winkels, tankstations, etc al bijna net zo lang bezig om dmv kutdingen de plaatsing van skim apparatuur moeilijk te maken. Maar voor de intellectuelen achter de ov chipkaart was het weer te hoog gegrepen hier rekening mee te houden
pi_78799241
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:02 schreef o.us het volgende:

[..]

Ik wil mijn strippenkaart weer gebruiken, echt te kansloos dit systeem. Doe het gewoon beide, man.
Lekker kortzichtig weer. Dat skimmen had ook kunnen gebeuren bij de automaat waar jij je strippenkaart uit haalt.
Leaf
pi_78799450
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:18 schreef RemcoDelft het volgende:
31 miljoen in 2008, in 2009 vast een veelvoud! Maar goed, dan wordt de pinpas toch gewoon duurder voro de klant...
De banken zijn bezig met een nieuw systeem... Dat gaat alleen niet van de een op andere dag.
Get your facts straight.
Leaf
pi_78801745
Ik snap het niet.

Het was toch de bedoeling dat die OV-chipkaarten geen directe verbinding hadden met een pinpas en dat het opladen alleen per formele automatische autorisatie (bij het contract) gebeurt ?

Wat is anders het nut van een OV-chipkaart ?
pi_78801819
Pareltje dat hele OV-chipkaartsysteem.
Zo enorm veel beter dan de papieren kaartjes. Iedereen is beter af, het is goedkoper geworden, makkelijker geworden, je hebt minder last van storingen, je privacy wordt minder aangetast...

oh wacht..
pi_78802648
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 00:29 schreef OldJeller het volgende:
Zo enorm veel beter dan de papieren kaartjes. Iedereen is beter af, het is goedkoper geworden, makkelijker geworden, je hebt minder last van storingen, je privacy wordt minder aangetast...

oh wacht..
Ik wil de conducteur met zijn knipper terug !!!
pi_78808139
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 00:29 schreef OldJeller het volgende:

oh wacht..
- Geen gedoe met zones
- Geen gedoe met nieuwe kaarten kopen als die op is, hooguit om de 5 jaar.
- 1 kaart die je voor alle OV bedrijven kan gaan gebruiken
- Niet in de rij hoeven staan om een treinkaartje te kopen
- In veel gevallen inderdaad goekoper
- Privacy wordt niet aangetast
- Welke storingen heb je het over?
Leaf
pi_78808175
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 00:27 schreef Bankfurt het volgende:
Ik snap het niet.

Het was toch de bedoeling dat die OV-chipkaarten geen directe verbinding hadden met een pinpas en dat het opladen alleen per formele automatische autorisatie (bij het contract) gebeurt ?

Wat is anders het nut van een OV-chipkaart ?
Het gebruik van de OV chipkaart tijdens reizen heeft geen direct contact nodig met een rekening waar geld op staat.
Om geld op de OV chipkaart te krijgen, moet je die nog wel opladen via een pin apparaat. Of je laat elke keer dat je saldo onder de 5 euro is, automatisch geld er op storten. Die mogelijk heid is er ook.
Leaf
  zaterdag 6 maart 2010 @ 11:01:02 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78808256
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 23:28 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

De banken zijn bezig met een nieuw systeem... Dat gaat alleen niet van de een op andere dag.
Get your facts straight.
Uiteraard zijn ze "bezig", en als ze het echt zouden willen zou dat prima binnen een jaar kunnen. Maar ze willen duidelijk niet, 't heeft geen haast blijkbaar.
pi_78808338
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:54 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

- Geen gedoe met zones
- Geen gedoe met nieuwe kaarten kopen als die op is, hooguit om de 5 jaar.
- 1 kaart die je voor alle OV bedrijven kan gaan gebruiken
- Niet in de rij hoeven staan om een treinkaartje te kopen
- In veel gevallen inderdaad goekoper
- Privacy wordt niet aangetast
- Welke storingen heb je het over?
Zones, je zegt de bus/tramchauffeur gewoon waar je heen moet en klaar is kees.
Wat een probleem, een nieuw kaartje
Een buskaart en een treinkaart, wat een last, je hebt er bijna een nieuwe portemonnee voor nodig
Want? Je moet je kaart opladen, daar staan ook gewoon rijen voor
Privacy wordt wel aangetast, je reisgegevens worden immers voor zeven jaar opgeslagen
Poortjes die niet werken, of je kaart niet herkennen, of niet opengaan als je wil inchecken

houtworm/snowgoon, ben je weer terug?
pi_78808419
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 11:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Uiteraard zijn ze "bezig", en als ze het echt zouden willen zou dat prima binnen een jaar kunnen. Maar ze willen duidelijk niet, 't heeft geen haast blijkbaar.
Uhm... De banken zijn al bezig om alle pinautomaten te vervangen voor het nieuwe systeem. Er worden al nieuwe passen uitgegeven. Tel daarbij op dat Nederlanders niet van verandering houden en dat dit soort veranderen langzaam moeten inburgeren, dan duurt het wel even.
Het is pas afgelopen november begonnen en uiterlijk in 2012 klaar. Vind ik een redelijke termijn.

Als jij zo goed weet dat het binnen een jaar had gekund, dan moet je ze misschien even gaan adviseren.

Overigens, als je slachtoffer wordt van skimmen, dan krijg je gewoon je geld terug. Jaarlijks lijden de banken miljoen euro's aan schade. Het is dus niet zo dat het voor hun goedkoper is om dit systeem in stand te houden.
Leaf
pi_78808465
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 11:10 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Uhm... De banken zijn al bezig om alle pinautomaten te vervangen voor het nieuwe systeem. Er worden al nieuwe passen uitgegeven. Tel daarbij op dat Nederlanders niet van verandering houden en dat dit soort veranderen langzaam moeten inburgeren, dan duurt het wel even.
Het is pas afgelopen november begonnen en uiterlijk in 2012 klaar. Vind ik een redelijke termijn.

Als jij zo goed weet dat het binnen een jaar had gekund, dan moet je ze misschien even gaan adviseren.

Overigens, als je slachtoffer wordt van skimmen, dan krijg je gewoon je geld terug. Jaarlijks lijden de banken miljoen euro's aan schade. Het is dus niet zo dat het voor hun goedkoper is om dit systeem in stand te houden.
GVB had ook gewoon het voorbeeld van de NS kunnen volgen en alvast kunnen anticiperen op skimmen.
pi_78808567
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 11:05 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Zones, je zegt de bus/tramchauffeur gewoon waar je heen moet en klaar is kees.
Wat een probleem, een nieuw kaartje
Een buskaart en een treinkaart, wat een last, je hebt er bijna een nieuwe portemonnee voor nodig
Want? Je moet je kaart opladen, daar staan ook gewoon rijen voor
Privacy wordt wel aangetast, je reisgegevens worden immers voor zeven jaar opgeslagen
Poortjes die niet werken, of je kaart niet herkennen, of niet opengaan als je wil inchecken

houtworm/snowgoon, ben je weer terug?
Wie? Moet je het eens zijn met mensen die kritiek hebben op de OV chipkaart?

Welke busschauffeur als je in de metro zit?
Er zijn veel mensen die liever 5 minuten uitslapen dan in de rij staan om een kaartje te kopen.
Een abbonoment voor het OV in Amsterdam, Rotterdam en dan nog treinkaartjes. Vind ik het toch echt handiger om 1 kaart te hebben.
Je kunt je kaart automatisch op laten laden, hoef je nooit meer in de rij te staan.
De reisgegevens worden opslagen zonder persoons kenmerken.
En hoe vaak zijn die storingen? Tijdje terug was er ook een storing bij de pinautomaten van de NS. Kon je helemaal niet reizen.

Ik snap best dat er mensen kritiek hebben op de OV chipkaart. Maar om de nadelen zo op te blazen en de voordelen te negeren vind ik niet fair.
Leaf
pi_78808579
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 11:12 schreef macca728 het volgende:

[..]

GVB had ook gewoon het voorbeeld van de NS kunnen volgen en alvast kunnen anticiperen op skimmen.
Zeker.
Ik snap ook niet waarom dat skimmen nog zo makkelijk gaat.
Leaf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')