abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 maart 2010 @ 10:05:34 #76
291167 OMGitsNoelle
Globally known :)
pi_78807248
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 09:59 schreef Panthera1984 het volgende:
Wij zijn samen gaan wonen toen ik de kostwinnaar was, en mijn vriend studeerde, inmiddels zijn de rollen omgedraait. In eerste instantie betaalde ik alle gezamenlijke dingen, huur, internet, gemeentelijke belastingen... en hij betaalde een klein beetje aan mij elke maand. (naar rato) telefoon en zorgverzekering heb je toch allebei, en deden we ook voor eigen rekening
Inmiddels studeer ik, en alles gaat nog steeds van mijn rekening af, behalve TV en internet. Hij stort nu veel meer op mijn rekening. ja, hij houd ongeveer 1000 euro over, en ik houd 50 euro over... maar hij doet nu al het sparen (voor ons samen) en hij betaald het als hij met mij uit wil/etentje/concertje.
Je houdt 50 euro per maand over?? Hoe kan je daarvan leven? Shoppen? Tripjes? Niks?
Geek is the new Chique
pi_78807500
Wij denken daar eigenlijk nooit zo over na. We hebben drie rekeningen, een om te sparen, een voor vaste lasten en een voor de lol. En dat gaat eigenlijk altijd goed.
Maar in het geval van TS geef ik hem gelijk, een eigen bedrijf kost een hoop geld.
pi_78808380
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:05 schreef OMGitsNoelle het volgende:

[..]

Je houdt 50 euro per maand over?? Hoe kan je daarvan leven? Shoppen? Tripjes? Niks?
nee, 50 euro om te sparen zeg maar, dus dan zijn alle dagelijkse dingen er al af. ik neem ook elke maand een bedrag mee wat ik gemiddeld aan kleding uitgeef, of aan uitgaan.
And the druids turn to stone...
  zaterdag 6 maart 2010 @ 11:45:19 #79
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_78809151
TS doet het netjes en vriendin van TS moet niet zo zeuren.
Het is goed zo. En als zij een betere baan krijgt, mag ze nog meer gaan betalen.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:07:04 #80
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_78813099
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 09:59 schreef Panthera1984 het volgende:
Wij zijn samen gaan wonen toen ik de kostwinnaar was, en mijn vriend studeerde, inmiddels zijn de rollen omgedraait. In eerste instantie betaalde ik alle gezamenlijke dingen, huur, internet, gemeentelijke belastingen... en hij betaalde een klein beetje aan mij elke maand. (naar rato) telefoon en zorgverzekering heb je toch allebei, en deden we ook voor eigen rekening
Inmiddels studeer ik, en alles gaat nog steeds van mijn rekening af, behalve TV en internet. Hij stort nu veel meer op mijn rekening. ja, hij houd ongeveer 1000 euro over, en ik houd 50 euro over... maar hij doet nu al het sparen (voor ons samen) en hij betaald het als hij met mij uit wil/etentje/concertje.
hmm... als je uit elkaar gaat, hoe krijg je dan jouw deel van het sparen????
Lijkt mij nogal een risico.

ontopic: wij delen de kosten 50/50 en mijn vriend houd ook veel meer over. Ik vind het echter eerlijk gezegd wel prettig dat ik toch gewoon de helft bepaald. Ik teer niet op zijn zak, en alle huishoudelijk taken zijn dus ook 50/50. Terwijl als de een financieel meer bij draagt, die misschien toch op een ander gebied weer iets terug verwacht...

Als je samen een huis koopt of zeker in het geval van kinderen, denk ik wel dat deze verdeling niet meer de handigste is.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:09:00 #81
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_78813155
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:12 schreef donthate het volgende:
IK vind dat de man hier alleen voor de kosten moet opdraaien of ben ik te ouderwest
Zo denk ik er ook over.
No bad soldiers under a good leader
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:11:08 #82
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_78813204
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:09 schreef Rbhp het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over.
en als de vrouw meer verdient dan de man?
moet de man dan ook meer betalen, terwijl de vrouw al haar geld aan kleding en uitgaan uitgeeft?
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_78820068
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:24 schreef Zwieperdepiep het volgende:

Heb je ooit gehoord hier of ergens in je omgeving of vrienden dat ze het op de andere manier doen, dat beide hetzelfde overhouden? Ik nog nooit.
Ik doe dat, jarenlang op dezelfde wijze als Xanteh:
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 22:50 schreef Xanteh het volgende:
Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar alle inkomsten op binnen komen. Daarvan worden vaste lasten betaald, verzekeringen, boodschappen en uitjes die we samen maken (bioscoop bijvoorbeeld). Daarnaast is er een gezamenlijke spaarrekening waar maandelijks een vast bedrag naartoe wordt geboekt. Ook zijn we beide in het bezit van een privé rekening. Hierop wordt ook maandelijks een vast bedrag automatisch naartoe geboekt. Soort zakgeld die we vrij mogen besteden (zoals kleding, boeken etc).

Dit werkt voor ons prima
Tegenwoordig hebben we gewoon één rekening, waarvan we beide elke maand een gelijk bedrag voor privé-uitgaven hebben (niet gebruikt schuift door naar volgende maand, gewoon in de boekhuding bijhouden).

We verdienen erg ongelijk, ik verdien veel meer dan hij. Maar hij heeft stabielere inkomsten. Voor ons werkt dit prima, het kan mij niets schelen of ik meer of minder betaal / verdien dan hij. En buffers leggen we op deze wijze samen aan: gedeeld risico.

In een lange relatie zou ik geloof ik wel moeite krijgen met een (behoorlijk) verschil tussen wat partners te besteden hebben.

Aan de andere kant lijkt het me heel redelijk om een buffer te hebben voor een eigen bedrijf, die niet besteed wordt aan gezamelijkheden. Maar dan ook niet aan prive-uitgaven van de bedrijfsleider omdat de buffer wat vol raakt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_78820680
ik en mijn vriendin hebben het zo geregeld:

allebei een privé-rekening en daarnaast en gezamenlijke rekening waar we de huur, vaste lasten en gezamenlijke uitjes van betalen) werkt prima!
pi_78821034
En Zwieperdepiep hoe reargeerde je vriendin bij het lezen van dit topic?
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_78822542
Ik vind zeker NIET dat de man alleen voor de kosten moet opdraaien; je bent als man zijnde toch niet alleen een flappentap/geldschieter?
pi_78822746
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:57 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Ik vind zeker NIET dat de man alleen voor de kosten moet opdraaien; je bent als man zijnde toch niet alleen een flappentap/geldschieter?
Eensch
pi_78822787
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:15 schreef Lotje-Plusone het volgende:
En Zwieperdepiep hoe reargeerde je vriendin bij het lezen van dit topic?
Wil ik ook wel weten .
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:05:03 #89
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_78822809
[Totale vaste lasten] / 2 = aandeel per partner

Mocht je vriendin hier niet blij mee zijn dan zou ik haar willen adviseren een betere baan te zoeken. Elke euro die jij meer betaalt dan haar is een sociaal gebaar (je houd van haar etc.) maar zeker niet verplicht.

Dit heet emancipatie

[aanvulling]

Bij bovenstaande ga ik trouwens uit van de situatie dat 2 mensen voor het eerst gaan samenwonen. Bij een langere relatie met samenwoonperiode, kinderen etc zal het uiteindelijk wel verschuiven naar een situatie dat beide partners per maand een gelijk bedrag aan speelgeld hebben. In de beginfae van een relatie zou ik hier echter niet voor kiezen.
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:08:34 #90
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_78822931
Wij hebben een en/of-rekening waar we elke maand een vast bedrag (50-50) op storten en waar we alle vaste lasten van betalen. Ons beider salaris komt binnen op onze eigen priverekeningen. Het bedrag wat wij ieder overhouden na storten van het vaste bedrag besteden we naar eigen wens. Ik heb er ook voor gekozen om zelf flink te sparen, mijn vriend bv. doet dat niet. Ik vind het, zeker als vrouw zijnde, erg belangrijk om financieel onafhankelijk te zijn en zelf te bepalen wat ik met mijn geld doe. Ook vind ik het belangrijk om spaargeld op mijn eigen naam te hebben. Dat geeft me een veilig gevoel.
pi_78822937
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:07 schreef Angst het volgende:

[..]

hmm... als je uit elkaar gaat, hoe krijg je dan jouw deel van het sparen????
Lijkt mij nogal een risico.

ontopic: wij delen de kosten 50/50 en mijn vriend houd ook veel meer over. Ik vind het echter eerlijk gezegd wel prettig dat ik toch gewoon de helft bepaald. Ik teer niet op zijn zak, en alle huishoudelijk taken zijn dus ook 50/50. Terwijl als de een financieel meer bij draagt, die misschien toch op een ander gebied weer iets terug verwacht...

Als je samen een huis koopt of zeker in het geval van kinderen, denk ik wel dat deze verdeling niet meer de handigste is.
We gebruiken alleen mijn spaarrekening, dus in theorie kan ik -hem- naaien met het spaargeld als we uit elkaar gaan. We gaan ervanuit dat we allebei redelijke mensen zijn, die met elkaar kunnen praten, ook als we uit elkaar willen.
Omdat ik studeer en alleen een bijbaan heb, telt mijn inkomen voor het kopen van een huis niet mee. Kinderen zitten niet in de planning.
And the druids turn to stone...
pi_78823300
Je vriendin is maar een muts. Ze mag blij zijn dat ze niet gewoon de helft moet betalen.

Mijn vriend en ik betalen dus wel gewoon ieder de helft van de gezamenlijke vaste lasten en dat gaat van een gezamenlijke rekening waar we ieder zo'n 1000 euro per maand op zetten. Omdat mijn wegenbelasting ook van die rekening af gaat hebben we afgesproken dat ik zelfs nog iets meer stort, zodat hij daar niet aan mee hoeft te betalen.

En wat je aan rest over hebt is van jou.
En of dat nou 500 euro is of 1000 euro, dat heb je min of meer aan jezelf te danken .
(Wat meerdere mensen hier zeggen, ik ben een spaarder, mijn vriend een uitgever. Ik zou niet willen dat hij ook mijn geld zou kunnen gebruiken. En andersom waarschijnlijk ook.)

Ik zou het wel anders vinden als ik een huismama was geweest ofzo, maar we werken beide en mij zou het niet uitmaken of hij meer zou verdienen ja of nee. Als hij meer zou verdienen heeft ie daar waarschijnlijk ook hard voor gewerkt en geleerd, daar zou ik niet eens van mee willen profiteren.
pi_78824537
Ze benadert het van de verkeerde kant. Je/zij moet niet kijken naar wat je overhoudt.

Waar het om gaat zijn de lasten.Die moet je eerlijk verdelen, en wat dat betreft hebben jullie een eerlijke verdeling. Een andere is ook denkbaar: Zij de boodschappen, jij de huur, dat soort regelingen.
Het gaat erom dat je kijkt naar wat je moet uitgeven en niet naar wat je doet met wat je overhoudt.

Ik zou je aanraden om de discussie elke keer weer die kant op te draaien. Leuk dat zij een mening heeft over jouw spaarrekening, maar laat haar maar opschrijven hoe ze de lasten verdeeld ziet.
Dus elke keer: Ik begrijp dat je graag veel wilt overhouden, maar dit zijn de vaste lasten, doe maar een voorstel hoe wij die samen gaan betalen.
Dan kan het niet anders of mevrouw-ikwil-ikwil-ikwil moet een hele scheve verdeling voorstellen. Zoiets van: Jij verdient veel dus jij betaalt alles; ik verdien minder dus ik betaal niks.

Zo werkt het dus niet, mevrouw!

[ Bericht 10% gewijzigd door mgerben op 06-03-2010 20:04:22 ]
pi_78826642
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:56 schreef mgerben het volgende:
Ze benadert het van de verkeerde kant. Je/zij moet niet kijken naar wat je overhoudt.

Waar het om gaat zijn de lasten.Die moet je eerlijk verdelen, en wat dat betreft hebben jullie een eerlijke verdeling. Een andere is ook denkbaar: Zij de boodschappen, jij de huur, dat soort regelingen.
Het gaat erom dat je kijkt naar wat je moet uitgeven en niet naar wat je doet met wat je overhoudt.

Ik zou je aanraden om de discussie elke keer weer die kant op te draaien. Leuk dat zij een mening heeft over jouw spaarrekening, maar laat haar maar opschrijven hoe ze de lasten verdeeld ziet.
Dus elke keer: Ik begrijp dat je graag veel wilt overhouden, maar dit zijn de vaste lasten, doe maar een voorstel hoe wij die samen gaan betalen.
Dan kan het niet anders of mevrouw-ikwil-ikwil-ikwil moet een hele scheve verdeling voorstellen. Zoiets van: Jij verdient veel dus jij betaalt alles; ik verdien minder dus ik betaal niks.

Zo werkt het dus niet, mevrouw!
Keuzes. Ik snap dat je bovenstaande kan vinden, ik vind het alleen niet.
Samen kan prima inhouden dat je samen deelt. Alles. Alle inkomsten in één pot, en daarna uitgeven. Ik vind het prettig om daarna van die inkomsten een deel vrij te besteden te hebben zonder verantwoording daarover te hoeven afleggen, dus wij hebben daarvoor een bedrag afgesproken. Ik ken ook mensen die gewoon uitgeven wat ze uitgeven, uit de gezamelijke pot.

Er is geen juiste manier, of één manier waarop het werkt. Je moet iets vinden dat voor beiden werkt, anders hou je er een slechte relatie aan over.
Overigens zou ik in het begin van een relatie niet gelijk alles op één hoop gooien en vind ik dan de verdeelsleutel van TS zeer verdedigbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 7 maart 2010 @ 07:55:27 #95
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_78838866
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:11 schreef Angst het volgende:

[..]

en als de vrouw meer verdient dan de man?
moet de man dan ook meer betalen, terwijl de vrouw al haar geld aan kleding en uitgaan uitgeeft?
Als ik haar kleding en al die andere rotzooi niet hoef te betalen, graag. Maar dit is natuurlijk een andere situatie, het gaat toch wel om een natuurlijke balans, waarbij beide partijen altijd water bij de wijn moeten doen.
No bad soldiers under a good leader
  zondag 7 maart 2010 @ 08:57:04 #96
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_78839105
ik vind dat je het prima doet, TS en zo zou ik het zelf ook willen in een relatie, laat r maar s van die 400e per maand zo'n zelfde levensstijl betalen als zij alleen was geweest,dat lukt r natuurlijk voor geen meter. En t geld dat je ieder over hebt,is voor je zelf, prima! Zij geeft dus blijkbaar 450e per maand aan leuke dingen voor zich zelf uit buitenom boodschappen tanken ed, das behoorlijk veel vind ik, niet zeuren dus en minder schoenen kopen!
  zondag 7 maart 2010 @ 09:27:37 #97
291167 OMGitsNoelle
Globally known :)
pi_78839331
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:08 schreef Aventura het volgende:
Wij hebben een en/of-rekening waar we elke maand een vast bedrag (50-50) op storten en waar we alle vaste lasten van betalen. Ons beider salaris komt binnen op onze eigen priverekeningen. Het bedrag wat wij ieder overhouden na storten van het vaste bedrag besteden we naar eigen wens. Ik heb er ook voor gekozen om zelf flink te sparen, mijn vriend bv. doet dat niet. Ik vind het, zeker als vrouw zijnde, erg belangrijk om financieel onafhankelijk te zijn en zelf te bepalen wat ik met mijn geld doe. Ook vind ik het belangrijk om spaargeld op mijn eigen naam te hebben. Dat geeft me een veilig gevoel.
Precies zo doen wij het ook. Al verdient hij meer, het blijft 50/50. De rest wat we overhouden besteden we hoe we willen. Hij moet daarvan nog zijn auto betalen (benzine, verzekering). Ik vind dit niet meer dan eerlijk. Ik verdien wat minder, dan hou ik wat minder over, big deal. Zolang hij niet constant alleen op vakanties gaat wanneer ik dat niet kan betalen.
Geek is the new Chique
pi_78840718
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:07 schreef Zwieperdepiep het volgende:

Heb ik te maken met een gierige egoist die het niet even helder ziet?
Ja dat.
pi_78842175
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Keuzes. Ik snap dat je bovenstaande kan vinden, ik vind het alleen niet.
Samen kan prima inhouden dat je samen deelt. Alles. Alle inkomsten in één pot, en daarna uitgeven. Ik vind het prettig om daarna van die inkomsten een deel vrij te besteden te hebben zonder verantwoording daarover te hoeven afleggen, dus wij hebben daarvoor een bedrag afgesproken. Ik ken ook mensen die gewoon uitgeven wat ze uitgeven, uit de gezamelijke pot.
Helemaal mee eens, zie je mij iets anders zeggen?

Wat belangrijk is is het uitgangspunt: Dat moet altijd zijn dat de rekeningen betaald worden. Niet hoeveel je over wilt houden.
  zondag 7 maart 2010 @ 12:06:13 #100
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_78842233
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:11 schreef fratsman het volgende:
Ik zou haar het begrip "zelfstandig ondernemer" nog eens heel duidelijk uitleggen.
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
  zondag 7 maart 2010 @ 15:02:52 #101
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_78848047
Ik betaal 2/3 en zij 1/3, dit op basis van inkomsten.
  Licht Ontvlambaar zondag 7 maart 2010 @ 15:09:35 #102
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78848215
Even zo dat ik het correct heb, je vriendin verdiend 1600 euro per maand en doet moeilijk over een bijdrage van 400 euro?! Ik zou me eens heel serieus gaan afvragen of je eigenlijk wel met haar wilt trouwen. Persoonlijk zou ik dat plan ergens heel ver weg in een ijskast stoppen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_78853797
Allebei precies de helft, ondanks het feit dat ik bruto de helft van haar inkomen heb (ik studeer, zij werkt).
pi_78862932
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:07 schreef Zwieperdepiep het volgende:

Heb ik te maken met een gierige egoist die het niet even helder ziet, ben ik de boosdoener, of is er nog een tussenweg?
Ik denk dat je te maken hebt met een gierige egoist.

Jij verdiend meer, betaald meer en houdt meer over. Dit geld zet je apart ivm onvoorziene uitgaven of investeringen die je moet doen voor je eigen bedrijf. Oftewel, jij bouwt een buffer voor de toekomst en zet geld apart voor je baan. Toch? Het is per slot van rekening jouw geld, en ik denk dat zij in haar handjes mag klappen hoeveel jij betaald en het is absoluut haar zaak niet wat jij verder met het geld doet dat je overhoudt. Al houd je 3000 euro over in de maand, je betaald in verhouding meer wat gezien jullie inkomsten klopt. Dus ze moet niet zeiken.
pi_78867091
quote:
Op zondag 7 maart 2010 21:21 schreef Oester het volgende:

[..]

Ik denk dat je te maken hebt met een gierige egoist.

Jij verdiend meer, betaald meer en houdt meer over. Dit geld zet je apart ivm onvoorziene uitgaven of investeringen die je moet doen voor je eigen bedrijf. Oftewel, jij bouwt een buffer voor de toekomst en zet geld apart voor je baan. Toch? Het is per slot van rekening jouw geld, en ik denk dat zij in haar handjes mag klappen hoeveel jij betaald en het is absoluut haar zaak niet wat jij verder met het geld doet dat je overhoudt. Al houd je 3000 euro over in de maand, je betaald in verhouding meer wat gezien jullie inkomsten klopt. Dus ze moet niet zeiken.
Ik kots op vrouwen die vinden dat je alles maar SAMEN moet delen in een relatie. Je werkt toch verdomme keihard voor je eigen centen? De kracht in een relatie is juist elkaar te stimuleren om wederzijds de inkomens ophoog te jagen, zodat ieder in de relatie profiteert en daardoor ook weer gezamenlijk profiteert. Maar beide inkomens op 1 hoop gooien komt alleen maar ellende van naar mijn inziens. Jij keihard werken en zij van jouw geld schoenen kopen Zum Kots
pi_78868140
Mijn man en ik (beiden 28) gooien onze inkomens gewoon op één grote hoop. Verschil tussen onze inkomens is netto ¤ 650, maar dat heeft nooit iets uitgemaakt. Vanaf het moment dat we samenwoonden, hebben we het eigenlijk altijd zo aangepakt (we zijn overigens ook niet onder huwelijkse voorwaarden getrouwd).

Bij grote uitgaven overleggen we; verder gaan we onze eigen gang (met geld dat van ons samen is). Werkt prima zo. We wonen samen, delen ons leven samen... Ik zie niet in waarom we dan niet ook ons geld samen zouden delen.
pi_78868286
Wat is überhaupt het voordeel van een gezamelijke rekening? Of van trouwen in gemeenschap van goederen? Je kan toch allebei gewoon je eigen rekening houden... Eén van de twee betaalt de vaste lasten en de ander maakt een afgesproken deel over (of dat nou 50/50 of in verhouding met inkomen) naar degene die betaald heeft.
pi_78869480
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:47 schreef LuxAeterna het volgende:
Wat is überhaupt het voordeel van een gezamelijke rekening?
Overzicht? Geen idee.

Wij hebben overigens geen 'officiële' gezamenlijke rekening, maar nog steeds ieder onze eigen rekening van 'vroeger'. We beschouwen ons geld echter van ons samen; welke rekening we gebruiken om iets te betalen ligt er puur aan hoe het uitkomt (we zorgen er dus puur voor dat we niet één van de twee rekeningen leeg trekken).

Trouwen in gemeenschap van goederen hebben wij gedaan omdat we -voor ons gevoel- anders voorbij zouden gaan aan de hele essentie van trouwen (voor altijd bij elkaar blijven). Maar dat is een hele andere discussie.
pi_78869499

[ Bericht 100% gewijzigd door Cocotrimonium op 07-03-2010 23:11:01 (dubbel) ]
pi_78869793
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:47 schreef LuxAeterna het volgende:
Wat is überhaupt het voordeel van een gezamelijke rekening? Of van trouwen in gemeenschap van goederen? Je kan toch allebei gewoon je eigen rekening houden... Eén van de twee betaalt de vaste lasten en de ander maakt een afgesproken deel over (of dat nou 50/50 of in verhouding met inkomen) naar degene die betaald heeft.
Er is geen enkel voordeel

Net zoals het huwelijk geen voordelen heeft voor de man

Alles op één hoop geeft alleen maar narigheid als het straks misgaat of als zelfs de relatie stukloopt. Maar daar komen ze nog wel achter.
  zondag 7 maart 2010 @ 23:24:23 #111
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_78870162
Ik vind het voordeel vooral dat het gemakkelijk is. Wij hebben een gezamenlijke rekening waar alle inkomsten op gestort worden en alle vaste lasten van betaald worden. Een rekening waar elke maand geld naartoe gaat voor 'dagelijks gebruik'. Hiervan worden boodschappen, benzine, etc van betaald.
En dan nog een gezamenlijke spaarrekening waar iedere maand geld naartoe gaat.
Het geld wat op de eerste rekening overblijft na aftrek van alles, is door beiden te besteden. Grotere aankopen overleggen we even.

Nu schelen onze salarissen ook maar een kleine ¤ 100,00 per maand, dus we brengen allebei nagenoeg evenveel in.

Als je alles gescheiden houdt, houd je dan ook rekening bij het betalen van de boodschappen wie er meer eet of drinkt?
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_78870252
Ik zou sowieso mijn eigen rekening houden en wil ook zelf bepalen wat ik met mijn geld doe als je de vaste lasten erafhaalt. Het bedrag voor die vaste lasten zou ik dan misschien wel naar een gezamenlijke rekening boeken.
Bottom line vind ik: je hoeft niet ALLES in een relatie te delen; je bent dan wel elkaars partner maar daarnaast ben je ook nog een individu. Een stukje voor jezelf in een relatie is heel belangrijk; je hoeft echt niet tot 1 te versmelten.
pi_78870434
quote:
Op zondag 7 maart 2010 23:26 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Ik zou sowieso mijn eigen rekening houden en wil ook zelf bepalen wat ik met mijn geld doe als je de vaste lasten erafhaalt. Het bedrag voor die vaste lasten zou ik dan misschien wel naar een gezamenlijke rekening boeken.
Bottom line vind ik: je hoeft niet ALLES in een relatie te delen; je bent dan wel elkaars partner maar daarnaast ben je ook nog een individu. Een stukje voor jezelf in een relatie is heel belangrijk; je hoeft echt niet tot 1 te versmelten.
dit dus
pi_78872393
Kickje naar WGR?
pi_78872736
quote:
Op zondag 7 maart 2010 23:24 schreef She-Wolf het volgende:
Als je alles gescheiden houdt, houd je dan ook rekening bij het betalen van de boodschappen wie er meer eet of drinkt?
Het gescheiden houden gaat voor mij niet om het precies evenveel inleggen. De vaste lasten worden gedeeld maar boodschappen worden betaald door degene die ze doet, en dat is net hoe 't uitkomt. Alles op één berg gooien lijkt me niks omdat ik zelf wil beslissen wat ik met mijn geld doe.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik een student van 19 ben en dus minder verdien dan iemand die full-time werkt. Als je meer overhoudt maakt het minder uit, denk ik. Daarnaast zit ik dus niet in een fase van mijn leven waarin ik met enige zekerheid kan zeggen dat dit 'voor altijd' is, en zo krijg je in ieder geval geen naar gedoe als het ooit nog eens misgaat.
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 08:48:09 #116
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78877485
quote:
Op maandag 8 maart 2010 00:21 schreef ReWout het volgende:
Kickje naar WGR?
Wat mij betreft staat het prima hier. Het draait in dit topic voornamelijk om de gevoelens die komen kijken bij de financiële verdeling
pi_78877663
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:48 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Wat mij betreft staat het prima hier. Het draait in dit topic voornamelijk om de gevoelens die komen kijken bij de financiële verdeling
Maargoed, TS komt niet meer terug, zoals zo vaak in dit soort faaltopics
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 09:16:09 #118
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78878008
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:58 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Maargoed, TS komt niet meer terug, zoals zo vaak in dit soort faaltopics
Wel jammer inderdaad, geef 'm het voordeel van de twijfel

Ik vind het trouwens wel een interessant onderwerp. Je ziet ook aardig wat verschillende meningen, even de obvious trolls daargelaten.
pi_78879171
Misschien dat TS dit topic aan zijn vriendin heeft laten lezen (zoals die zei) en is ze daar boos over geworden ("Al onze privé gegevens op straat!" - jullie weten hoe onredelijk vrouwen zijn) en heeft ze hem verboden hier nog te reageren...
  maandag 8 maart 2010 @ 10:13:03 #120
260000 Cat_Tank
Is not amused
pi_78879371
Ik vind het er ook vanaf hangen hoe lang je samen bent. Ik ga over 1,5 jaar samenwonen met mijn vriend, als ik klaar ben met mijn opleiding. Hij studeert dan nog, en we zijn dan bijna 4 jaar samen.

Het is dan echter wel de eerste keer dat we gaan samenwonen, we hebben dit ook nog niet eerder gedaan met een ander. Er blijft altijd een kans in het begin dat het gigantisch misloopt, en het lijkt mij dan ongewenst dat de één zich rot betaald heeft en de ander bijna niks hoefde te betalen.

Daarom denken wij erover na het dan zo te regelen dat we wel beide 50/50 inleggen. Mijn vriend heeft betaal hulp van paps zolang hij studeert, en hoeft dus niet te lenen. Ik heb dan een startsalaris van max bruto 2200 euro (als sla je me dood, weet niet hoeveel dat netto is ). En ik moet dan nog een studieschuld afbetalen

Nog best lastig om dat allemaal te bedenken, ook naar eerlijkheid. Ik wil ondanks dat ik weinig verdien wel vast sparen, omdat je weet maar nooit of er eens wat stuk gaat... Voordeel is in ieder geval dat ik al jaren (sinds mijn 18e) punten spaar voor een woning, en ik over 1,5 jaar dus grote kans heb op een leuk appartementje tegen lage huur. Zeker als ik vrij weinig verdien en mijn vriend nog studeert.
SPACE AND TIME ARE NO OBSTACLE TO CAT_TANK
Cat_Tank is strong
pi_78879417
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:13 schreef Cat_Tank het volgende:
Ik vind het er ook vanaf hangen hoe lang je samen bent. Ik ga over 1,5 jaar samenwonen met mijn vriend, als ik klaar ben met mijn opleiding. Hij studeert dan nog, en we zijn dan bijna 4 jaar samen.

Het is dan echter wel de eerste keer dat we gaan samenwonen, we hebben dit ook nog niet eerder gedaan met een ander. Er blijft altijd een kans in het begin dat het gigantisch misloopt, en het lijkt mij dan ongewenst dat de één zich rot betaald heeft en de ander bijna niks hoefde te betalen.

Daarom denken wij erover na het dan zo te regelen dat we wel beide 50/50 inleggen. Mijn vriend heeft betaal hulp van paps zolang hij studeert, en hoeft dus niet te lenen. Ik heb dan een startsalaris van max bruto 2200 euro (als sla je me dood, weet niet hoeveel dat netto is ). En ik moet dan nog een studieschuld afbetalen

Nog best lastig om dat allemaal te bedenken, ook naar eerlijkheid. Ik wil ondanks dat ik weinig verdien wel vast sparen, omdat je weet maar nooit of er eens wat stuk gaat... Voordeel is in ieder geval dat ik al jaren (sinds mijn 18e) punten spaar voor een woning, en ik over 1,5 jaar dus grote kans heb op een leuk appartementje tegen lage huur. Zeker als ik vrij weinig verdien en mijn vriend nog studeert.
2200 bruto is ongeveer 1500/1600 netto.

Studieschuld terugbetalen hoeft niet direct hoor.

En jij vindt 2200 bruto 'weinig' verdienen? Dat is een vrij normaal salaris hoor. Maak je geen illusies.
  maandag 8 maart 2010 @ 11:43:54 #122
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_78882586
M'n ex en ik hebben destijds een gezamenlijke bankrekening voor de vaste lasten gedaan (huur/gwe/boodschappen). Alle overige kosten waren voor onszelf. We verdienen redelijk gelijk, dus dat maakte het wel wat makkelijker. Maar als je gewoon naar ratio betaald lijkt mij dat meer dan eerlijk.

Met 400 euro vaste lasten moet je vriendin niet zeuren.
pi_78887997
quote:
Op maandag 8 maart 2010 11:43 schreef Cue_ het volgende:
M'n ex en ik hebben destijds een gezamenlijke bankrekening voor de vaste lasten gedaan (huur/gwe/boodschappen). Alle overige kosten waren voor onszelf. We verdienen redelijk gelijk, dus dat maakte het wel wat makkelijker. Maar als je gewoon naar ratio betaald lijkt mij dat meer dan eerlijk.

Met 400 euro vaste lasten moet je vriendin niet zeuren.

Dat deed ik ook met mijn ex. Een gezamelijke rekening voor alle lasten, incl. boodschappen. En we maakten elke maand een x bedrag over op die rekening, die voor beiden gelijk waren. De rest van het geld was voor je zelf. Je hoeft niet ALLES te delen hoor..
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:50:26 #124
9058 Tha_Butcha
Unstoppable
pi_78889921
Ik bezit een huis, met ook huurders erin. Vaste lasten en huisvesting zijn voor mij. Zij doet de boodschappen en betaalt meestal kleine uitjes (naar de film ofzo). Verder niet tot in detail uitgerekend omdat zij studeert (dus bijbaan + beurs + av beurs ivm ouders) en ik wer. Vind het wel best zo,
grote investeringen komen meestal van mij, die zij dan ook kan gebruiken maar van mij zijn
(tv, computer).
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  maandag 8 maart 2010 @ 15:10:59 #125
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_78890719
Het is natuurlijk ook een beetje van belang hoe lang je al bij elkaar bent, of de mensen al ervaring hebben met samenwonen, hoe oud je bent etc etc.
Mijn pa heeft niet voor niets gezegd dat alles aan interieur en dergelijke we gewoon apart moesten kopen. scheelde een hele hoop gedoe toen we uit elkaar gingen
pi_78891774
wij gaan ook bijna samen wonen, dus wij krijgen deze kwestie ook.. Zelf dacht ik aan dezelfde verdeling, degene die meer inkomsten heeft, betaald gewoon wat meer.
me vriend is het niet helemaal eens geloofik (hij is degene die het meest verdient.) maar hij verdient zwart, dus krijg hij meer geld binnen, werkt dus minder dan mij en hij krijgt ook nog eens uitwonende beurs...

mijn idee was dus eigenlijk om de uitwonende beurs rechtsstreeks naar de huur te loodsen..of ben ik nou egoistisch? en daarna alles 50/50 te doen..
pi_78895267
Ligt eraan. Als jij 2000 verdient en hij 2500 lijkt het me onredeiljk om te eisen dat hij meer inlegt. Als jij 1200 verdient en hij 2000 is het een ander verhaal...
pi_78895492
uh ik verdien ongeveer 1000 p/mnd en hij 1400, en krijgt zegmaar 300 beurs dus 1700.
ik vind het rot om tegen hem te zeggen, betaal jij maar meer, dus ik dacht de oplossing te hebben door die 300 die hij krijgt zonder te werken gelijk in te leggen voor de huur.
pi_78896922
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:53 schreef chantal2508 het volgende:
uh ik verdien ongeveer 1000 p/mnd en hij 1400, en krijgt zegmaar 300 beurs dus 1700.
ik vind het rot om tegen hem te zeggen, betaal jij maar meer, dus ik dacht de oplossing te hebben door die 300 die hij krijgt zonder te werken gelijk in te leggen voor de huur.
En wat vond hij van het idee?
pi_78897853
NIKS!!
grr...mannen
pi_78900080
Mijn vriend en ik doen alles samen. Alle vasten lasten worden betaald, wat overblijft doen we boodschappen van en leuke dingen. We hebben elkaars pasje en sparen is ook voor ons allebei.
Zou het niet anders willen, samen is samen.
pi_78901074
Samen is net zo samen als je voor (gedeeltelijk) gescheiden financiën kiest.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 8 maart 2010 @ 19:46:38 #133
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_78903549
quote:
Op zondag 7 maart 2010 23:26 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Dat onderste ben ik helemaal met je eens. Alleen vind ik dit dan weer los staan van hoe de financiën geregeld zijn. Wij delen zeker niet alles en hebben allebei onze eigen dingen. Maar het geld delen wij wel.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_78903721
quote:
Op maandag 8 maart 2010 17:50 schreef chantal2508 het volgende:
NIKS!!
grr...mannen
Mijn broer en zijn vriendin doen het zo:

De een betaald de huur.. De ander betaald elektra, gas en licht en de boodschappen...

Inmiddels hebben zij hun eigen koophuis gekocht, het lijkt erop dat ze erg gelukkig zijn samen!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2010 19:50:54 ]
pi_78907003
Momenteel niet van toepassing. Maar anders naar draagkracht.
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
  maandag 8 maart 2010 @ 20:54:51 #136
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_78907218
Ik vind het altijd wel verstandig om het in t begin gescheiden te doen. Denk aan alle problemen die het kan leveren als het fout gaat. En dat je daar aan denkt, betekend niet dat je er al van uit gaat dat de relatie stuk gaat1! (zoals m'n ex gelijk dacht)

Je kan altijd nog na een paar jaar zeggen "we delen ALLES" ..
pi_78914336
quote:
Op maandag 8 maart 2010 20:54 schreef Cue_ het volgende:
Ik vind het altijd wel verstandig om het in t begin gescheiden te doen. Denk aan alle problemen die het kan leveren als het fout gaat. En dat je daar aan denkt, betekend niet dat je er al van uit gaat dat de relatie stuk gaat1! (zoals m'n ex gelijk dacht)

Je kan altijd nog na een paar jaar zeggen "we delen ALLES" ..
Dit dus.
pi_78914508
quote:
Op maandag 8 maart 2010 20:54 schreef Cue_ het volgende:...Denk aan alle problemen die het kan leveren als het fout gaat. En dat je daar aan denkt, betekend niet dat je er al van uit gaat dat de relatie stuk gaat1! (zoals m'n ex gelijk dacht)...
Aan de andere kant ga je er dan toch ook (nog) niet van uit dat je bij elkaar blijft?
pi_78914728
quote:
Op maandag 8 maart 2010 23:17 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Aan de andere kant ga je er dan toch ook (nog) niet van uit dat je bij elkaar blijft?
Gezien de helft van alle relaties en huwelijken tegenwoordig stuklopen, is enig realisme verstandig. Met de roze bril er klakkeloos vanuit gaan dat je eeuwig samen blijft met je lief is, gezien de harde statistieken, naïef.
pi_78917026
betalen precies even veel aan vaste kosten (beide 500 euro, voor boodschappen huur en andere vaste lasten). Ik verdien daarnaast ongeveer 250 euro per maand meer. (zijn beide nog student).

Wel betalen we beide ons eigen telefoon abbonement etc. Enige kosten die ik meer heb is de auto. Maar die is ook van mij omdat mijn vriendin geen rijbewijs heeft

imo is het betalen van extra kosten op basis van je loon onzin. Natuurlijk kan je een keer iets extra's kopen (bv weekendje weg betalen oid) maar een vast percentage is in mijn ogen onzin. Je woont er samen, betekend ook samen de kosten delen...
hardcoholic
pi_78917403
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 00:39 schreef Ferdii het volgende:
betalen precies even veel aan vaste kosten (beide 500 euro, voor boodschappen huur en andere vaste lasten). Ik verdien daarnaast ongeveer 250 euro per maand meer. (zijn beide nog student).

Wel betalen we beide ons eigen telefoon abbonement etc. Enige kosten die ik meer heb is de auto. Maar die is ook van mij omdat mijn vriendin geen rijbewijs heeft

imo is het betalen van extra kosten op basis van je loon onzin. Natuurlijk kan je een keer iets extra's kopen (bv weekendje weg betalen oid) maar een vast percentage is in mijn ogen onzin. Je woont er samen, betekend ook samen de kosten delen...
Dat zou je wel zeggen ja... Maar als het vrouwtje echt lief is ...

Ik bedoel echt lief!
pi_78917559
Ik heb een gat in mijn hand, en we hebben allebei hobbies die geld kosten. Ik zou het heel vervelend vinden als al het geld op één grote stapel terecht komt en ik daarvan 'mijn' dingetjes zou moeten betalen. Als wij samenwonen wordt het dus een gezamelijke rekening waar geld op wordt gestort voor alle vaste lasten en boodschappen. Waarschijnlijk zullen er geen grote verschillen zitten in wat we verdienen, dus 50/50 lijkt me logisch. Het zelfde geldt voor een gezamelijke spaarrekening. De rest is dan gewoon vrij te besteden.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 08:52:02 #143
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_78919534
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:21 schreef tass het volgende:
Het woord waar het om draait is SAMEN. Je deelt samen de lusten dus ook de lasten.
Hele mikmak bij elkaar, alle rekeningen zijn eraf en het geld wat over is ook voor jullie SAMEN!
Ik zeg toch ook niet tegen mijn vriend omdat ik meer slaap nodig heb als hij, dat hij maar 30% van het bed krijgt.
Nee serieus, je leeft samen, dus je DEELT alles samen.
Ik zou nooit accoord gaan met wat jij voorstelt.... maar das mijn mening.
Dan zou zijn vriendin dus óók moeten sparen voor het bedrijf. Ik vind het een ander verhaal als ze beiden in loondienst zijn maar dat is hier niet zo en TS geeft zijn geld niet uit maar hij spaart het voor zijn bedrijf voor uitbreiding of calamiteiten.
Ik vind het in dit geval uitstekend geregeld van TS.

Vriendin en ik hebben afgsproken dat zodra we gaan samenwonen (binnenkort ) dat we alle vaste lasten gewoon van 1 rekening betalen en wat overbljift daarvan sparen we een vast deel en de rest gaat in tweeen verdeeld, dus bv we houden 1000 euro over, daarvan sparen we 700 , over is 300 euro dus elk krijgt elke maand 150 euro om vrij te besteden of te sparen.
Grote uitgaven zoals een auto of reparaties aan een huis / auto gaan uiteraard van de gezamelijke spaarrekening.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 9 maart 2010 @ 09:19:44 #144
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_78920058
TS regelt het inderdaad heel netjes en vriendinlief mag in haar handjes knijpen ipv. zeuren dat het 'niet eerlijk' is!

Mijn vriendin studeert nog en betaalt alleen mee aan de maandelijkse boodschappen. Ik betaal het huis en de verzekeringen. Prima geregeld ook. Als zij straks werk heeft gaat zij meer betalen en ik minder.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_78920211
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:15 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
dat klinkt als een gezellige relatie
dat dus.

Op het moment delen we het 50/50 leggen allebei een vast bedrag per maand in op de gezamenlijke rekening en betalen daar alle gezamenlijke vaste lasten van zoals huur, g/w/l en eten enzo.

Straks studeer ik nog en werkt mijn vriend en gaan we het ietsje bijschaven zodat ik niet meer van de IBG hoef te lenen (stufi houdt op in september) en ik dus met 2 dagen full-time werken naast mijn studie rond kan komen.
Hoeveel is nog niet bekend, eerst maar's kijken of het me studie- en roostertechnisch gezien lukt om 2 dagen te werken ernaast

Vind het zelf ergens vervelend, dat hij straks meer betaalt dan ik, omdat ik redelijk onafhankelijk ingesteld ben en niet wil profiteren van het geld van iemand anders, ookal is dat mijn vriend (man tegen die tijd). Maar ik ben aan het idee aan het wennen, en zolang het verschil in bijdrage niet te groot wordt, vind ik het wel ok. Is meteen een drive om de studie nominaal af te maken zodat ik zo snel mogelijk ook (weer) vol kan bijdragen!

Hoe we gaan trouwen weten we nog niet (huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen) maar onze relatie is niet op geld gebaseerd en we hebben allebei geen eigen bedrijf, dus vooralsnog is het ook nog niet nodig om hier keihard over na te gaan denken.
Ja doei.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 09:48:04 #146
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_78920792
Op dit moment wordt het grootste deel van onze uitgaven van mijn salaris betaald. dat van mijn vriendin gebruikt ze geheel om nog wat oude schulden af te lossen.

Mij boeit 't niet, hoe eerder ze van die schulden af is hoe beter. En in juni gaan we toch trouwen in gemeenschap van goederen, dus dan maakt 't al helemaal niks meer uit.

Het enige vervelende is dat ze ook mijn pinpas heeft om boodschappen mee te doen enzo, dus impulsaankopen zitten er voor mij niet in..
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 09:58:34 #147
280234 DenWauwelaar
Enkel kwaliteitsposts
pi_78921103
Wij delen niet door 2, dat zou ik ook niet doen. Ik ben niet.

Wij zijn allebei loonslaaf, wat het wel iets makkelijker maakt. Ik verdien een stuk meer dan zij doet, dus ik deel iets meer in de vaste lasten en spaargeld. Dat is ook niet meer dan terecht.

Als je echter zelfstandig ondernemer bent, moet je een andere berekening maken. Je moet namelijk je extra verzekeren en ook je pensioen sparen. Daarin is dan die 2500 misschien ook wel 2000.

Als zelfstandig ondernemer is het erg belangrijk om dit goed te regelen.
Ik weet niet of je al een samenlevingscontract hebt, maar dat lijkt me wel een eerste stap.
Voor vrienden is het kortweg Wauw
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:17:40 #148
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78921722
Ik maak automatisch mijn deel [2/5 ongeveer] van de huur [is inclusief alles] naar mn lief over elke maand en verder doen we ongeveer om beurten boodschappen. Als ik het idee heb dat ik het al de hele maand betaal dan laat ik dat even weten, verder geen officieel bijgehouden huishoudboekje oid.
Het geld dat we overhouden is voor ons zelf. Ik studeer nog en werk vrij veel dus heb een leuke spaarrekening en mn lief heeft een eigen bedrijfje en redelijke wat oude schulden dus daar gaat het grootste deel van zijn geld op dit moment heen.

Voor de mensen met enkel nog gezamelijke rekeningen, hoe doe je dat dan als je eens een duur cadeautje wil kopen? Dan kan de ander dat meteen zien op de afschriften lijkt me.
an urge to help mankind overcomes me
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:22:29 #149
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78921865
Dat je uberhaupt praat over geld delen, kosten, etc. etc. zegt veel over je relatie. Ik ben nu 1,5 jaar samen met mijn vriendin, en er is geen jouw geld - mijn geld meer. We kopen en betalen wat we nodig hebben van het geld wat een van ons (of niet) heeft. Alle aankopen / kosten worden overlegt. Ik heb gisteren een racefiets van 1000 gekocht, van het geld van mijn vriendin. Maar ik betaal de huur. En zij heeft een dikke auto die we beiden gebruiken. En ik werk meer. Het is ONS geld. Niet jouw/mijn geld. Je bent toch samen een geheel?
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:26:03 #150
280234 DenWauwelaar
Enkel kwaliteitsposts
pi_78921974
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:17 schreef saaw het volgende:

Voor de mensen met enkel nog gezamelijke rekeningen, hoe doe je dat dan als je eens een duur cadeautje wil kopen? Dan kan de ander dat meteen zien op de afschriften lijkt me.
Ik zie meteen beelden voor me.

Op het matje geroepen. Waarom heb je hier 120 euro gepind?
Ja, euhm... dat wil ik niet zeggen.
Waarom niet? Wat heb je te verbergen? We hebben al bijna geen geld.
... euhm... hou nou op.
Nee, je geeft maar geld uit alsof het niets is... waar is dit nu weer voor?
Euhm... kadootje voor jou.... zal ik het dan maar geven...
Ow....

Voor vrienden is het kortweg Wauw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')