abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 maart 2010 @ 10:05:34 #76
291167 OMGitsNoelle
Globally known :)
pi_78807248
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 09:59 schreef Panthera1984 het volgende:
Wij zijn samen gaan wonen toen ik de kostwinnaar was, en mijn vriend studeerde, inmiddels zijn de rollen omgedraait. In eerste instantie betaalde ik alle gezamenlijke dingen, huur, internet, gemeentelijke belastingen... en hij betaalde een klein beetje aan mij elke maand. (naar rato) telefoon en zorgverzekering heb je toch allebei, en deden we ook voor eigen rekening
Inmiddels studeer ik, en alles gaat nog steeds van mijn rekening af, behalve TV en internet. Hij stort nu veel meer op mijn rekening. ja, hij houd ongeveer 1000 euro over, en ik houd 50 euro over... maar hij doet nu al het sparen (voor ons samen) en hij betaald het als hij met mij uit wil/etentje/concertje.
Je houdt 50 euro per maand over?? Hoe kan je daarvan leven? Shoppen? Tripjes? Niks?
Geek is the new Chique
pi_78807500
Wij denken daar eigenlijk nooit zo over na. We hebben drie rekeningen, een om te sparen, een voor vaste lasten en een voor de lol. En dat gaat eigenlijk altijd goed.
Maar in het geval van TS geef ik hem gelijk, een eigen bedrijf kost een hoop geld.
pi_78808380
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:05 schreef OMGitsNoelle het volgende:

[..]

Je houdt 50 euro per maand over?? Hoe kan je daarvan leven? Shoppen? Tripjes? Niks?
nee, 50 euro om te sparen zeg maar, dus dan zijn alle dagelijkse dingen er al af. ik neem ook elke maand een bedrag mee wat ik gemiddeld aan kleding uitgeef, of aan uitgaan.
And the druids turn to stone...
  zaterdag 6 maart 2010 @ 11:45:19 #79
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_78809151
TS doet het netjes en vriendin van TS moet niet zo zeuren.
Het is goed zo. En als zij een betere baan krijgt, mag ze nog meer gaan betalen.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:07:04 #80
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_78813099
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 09:59 schreef Panthera1984 het volgende:
Wij zijn samen gaan wonen toen ik de kostwinnaar was, en mijn vriend studeerde, inmiddels zijn de rollen omgedraait. In eerste instantie betaalde ik alle gezamenlijke dingen, huur, internet, gemeentelijke belastingen... en hij betaalde een klein beetje aan mij elke maand. (naar rato) telefoon en zorgverzekering heb je toch allebei, en deden we ook voor eigen rekening
Inmiddels studeer ik, en alles gaat nog steeds van mijn rekening af, behalve TV en internet. Hij stort nu veel meer op mijn rekening. ja, hij houd ongeveer 1000 euro over, en ik houd 50 euro over... maar hij doet nu al het sparen (voor ons samen) en hij betaald het als hij met mij uit wil/etentje/concertje.
hmm... als je uit elkaar gaat, hoe krijg je dan jouw deel van het sparen????
Lijkt mij nogal een risico.

ontopic: wij delen de kosten 50/50 en mijn vriend houd ook veel meer over. Ik vind het echter eerlijk gezegd wel prettig dat ik toch gewoon de helft bepaald. Ik teer niet op zijn zak, en alle huishoudelijk taken zijn dus ook 50/50. Terwijl als de een financieel meer bij draagt, die misschien toch op een ander gebied weer iets terug verwacht...

Als je samen een huis koopt of zeker in het geval van kinderen, denk ik wel dat deze verdeling niet meer de handigste is.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:09:00 #81
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_78813155
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:12 schreef donthate het volgende:
IK vind dat de man hier alleen voor de kosten moet opdraaien of ben ik te ouderwest
Zo denk ik er ook over.
No bad soldiers under a good leader
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:11:08 #82
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_78813204
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:09 schreef Rbhp het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over.
en als de vrouw meer verdient dan de man?
moet de man dan ook meer betalen, terwijl de vrouw al haar geld aan kleding en uitgaan uitgeeft?
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_78820068
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:24 schreef Zwieperdepiep het volgende:

Heb je ooit gehoord hier of ergens in je omgeving of vrienden dat ze het op de andere manier doen, dat beide hetzelfde overhouden? Ik nog nooit.
Ik doe dat, jarenlang op dezelfde wijze als Xanteh:
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 22:50 schreef Xanteh het volgende:
Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar alle inkomsten op binnen komen. Daarvan worden vaste lasten betaald, verzekeringen, boodschappen en uitjes die we samen maken (bioscoop bijvoorbeeld). Daarnaast is er een gezamenlijke spaarrekening waar maandelijks een vast bedrag naartoe wordt geboekt. Ook zijn we beide in het bezit van een privé rekening. Hierop wordt ook maandelijks een vast bedrag automatisch naartoe geboekt. Soort zakgeld die we vrij mogen besteden (zoals kleding, boeken etc).

Dit werkt voor ons prima
Tegenwoordig hebben we gewoon één rekening, waarvan we beide elke maand een gelijk bedrag voor privé-uitgaven hebben (niet gebruikt schuift door naar volgende maand, gewoon in de boekhuding bijhouden).

We verdienen erg ongelijk, ik verdien veel meer dan hij. Maar hij heeft stabielere inkomsten. Voor ons werkt dit prima, het kan mij niets schelen of ik meer of minder betaal / verdien dan hij. En buffers leggen we op deze wijze samen aan: gedeeld risico.

In een lange relatie zou ik geloof ik wel moeite krijgen met een (behoorlijk) verschil tussen wat partners te besteden hebben.

Aan de andere kant lijkt het me heel redelijk om een buffer te hebben voor een eigen bedrijf, die niet besteed wordt aan gezamelijkheden. Maar dan ook niet aan prive-uitgaven van de bedrijfsleider omdat de buffer wat vol raakt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_78820680
ik en mijn vriendin hebben het zo geregeld:

allebei een privé-rekening en daarnaast en gezamenlijke rekening waar we de huur, vaste lasten en gezamenlijke uitjes van betalen) werkt prima!
pi_78821034
En Zwieperdepiep hoe reargeerde je vriendin bij het lezen van dit topic?
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_78822542
Ik vind zeker NIET dat de man alleen voor de kosten moet opdraaien; je bent als man zijnde toch niet alleen een flappentap/geldschieter?
pi_78822746
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:57 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Ik vind zeker NIET dat de man alleen voor de kosten moet opdraaien; je bent als man zijnde toch niet alleen een flappentap/geldschieter?
Eensch
pi_78822787
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:15 schreef Lotje-Plusone het volgende:
En Zwieperdepiep hoe reargeerde je vriendin bij het lezen van dit topic?
Wil ik ook wel weten .
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:05:03 #89
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_78822809
[Totale vaste lasten] / 2 = aandeel per partner

Mocht je vriendin hier niet blij mee zijn dan zou ik haar willen adviseren een betere baan te zoeken. Elke euro die jij meer betaalt dan haar is een sociaal gebaar (je houd van haar etc.) maar zeker niet verplicht.

Dit heet emancipatie

[aanvulling]

Bij bovenstaande ga ik trouwens uit van de situatie dat 2 mensen voor het eerst gaan samenwonen. Bij een langere relatie met samenwoonperiode, kinderen etc zal het uiteindelijk wel verschuiven naar een situatie dat beide partners per maand een gelijk bedrag aan speelgeld hebben. In de beginfae van een relatie zou ik hier echter niet voor kiezen.
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:08:34 #90
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_78822931
Wij hebben een en/of-rekening waar we elke maand een vast bedrag (50-50) op storten en waar we alle vaste lasten van betalen. Ons beider salaris komt binnen op onze eigen priverekeningen. Het bedrag wat wij ieder overhouden na storten van het vaste bedrag besteden we naar eigen wens. Ik heb er ook voor gekozen om zelf flink te sparen, mijn vriend bv. doet dat niet. Ik vind het, zeker als vrouw zijnde, erg belangrijk om financieel onafhankelijk te zijn en zelf te bepalen wat ik met mijn geld doe. Ook vind ik het belangrijk om spaargeld op mijn eigen naam te hebben. Dat geeft me een veilig gevoel.
pi_78822937
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:07 schreef Angst het volgende:

[..]

hmm... als je uit elkaar gaat, hoe krijg je dan jouw deel van het sparen????
Lijkt mij nogal een risico.

ontopic: wij delen de kosten 50/50 en mijn vriend houd ook veel meer over. Ik vind het echter eerlijk gezegd wel prettig dat ik toch gewoon de helft bepaald. Ik teer niet op zijn zak, en alle huishoudelijk taken zijn dus ook 50/50. Terwijl als de een financieel meer bij draagt, die misschien toch op een ander gebied weer iets terug verwacht...

Als je samen een huis koopt of zeker in het geval van kinderen, denk ik wel dat deze verdeling niet meer de handigste is.
We gebruiken alleen mijn spaarrekening, dus in theorie kan ik -hem- naaien met het spaargeld als we uit elkaar gaan. We gaan ervanuit dat we allebei redelijke mensen zijn, die met elkaar kunnen praten, ook als we uit elkaar willen.
Omdat ik studeer en alleen een bijbaan heb, telt mijn inkomen voor het kopen van een huis niet mee. Kinderen zitten niet in de planning.
And the druids turn to stone...
pi_78823300
Je vriendin is maar een muts. Ze mag blij zijn dat ze niet gewoon de helft moet betalen.

Mijn vriend en ik betalen dus wel gewoon ieder de helft van de gezamenlijke vaste lasten en dat gaat van een gezamenlijke rekening waar we ieder zo'n 1000 euro per maand op zetten. Omdat mijn wegenbelasting ook van die rekening af gaat hebben we afgesproken dat ik zelfs nog iets meer stort, zodat hij daar niet aan mee hoeft te betalen.

En wat je aan rest over hebt is van jou.
En of dat nou 500 euro is of 1000 euro, dat heb je min of meer aan jezelf te danken .
(Wat meerdere mensen hier zeggen, ik ben een spaarder, mijn vriend een uitgever. Ik zou niet willen dat hij ook mijn geld zou kunnen gebruiken. En andersom waarschijnlijk ook.)

Ik zou het wel anders vinden als ik een huismama was geweest ofzo, maar we werken beide en mij zou het niet uitmaken of hij meer zou verdienen ja of nee. Als hij meer zou verdienen heeft ie daar waarschijnlijk ook hard voor gewerkt en geleerd, daar zou ik niet eens van mee willen profiteren.
pi_78824537
Ze benadert het van de verkeerde kant. Je/zij moet niet kijken naar wat je overhoudt.

Waar het om gaat zijn de lasten.Die moet je eerlijk verdelen, en wat dat betreft hebben jullie een eerlijke verdeling. Een andere is ook denkbaar: Zij de boodschappen, jij de huur, dat soort regelingen.
Het gaat erom dat je kijkt naar wat je moet uitgeven en niet naar wat je doet met wat je overhoudt.

Ik zou je aanraden om de discussie elke keer weer die kant op te draaien. Leuk dat zij een mening heeft over jouw spaarrekening, maar laat haar maar opschrijven hoe ze de lasten verdeeld ziet.
Dus elke keer: Ik begrijp dat je graag veel wilt overhouden, maar dit zijn de vaste lasten, doe maar een voorstel hoe wij die samen gaan betalen.
Dan kan het niet anders of mevrouw-ikwil-ikwil-ikwil moet een hele scheve verdeling voorstellen. Zoiets van: Jij verdient veel dus jij betaalt alles; ik verdien minder dus ik betaal niks.

Zo werkt het dus niet, mevrouw!

[ Bericht 10% gewijzigd door mgerben op 06-03-2010 20:04:22 ]
pi_78826642
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:56 schreef mgerben het volgende:
Ze benadert het van de verkeerde kant. Je/zij moet niet kijken naar wat je overhoudt.

Waar het om gaat zijn de lasten.Die moet je eerlijk verdelen, en wat dat betreft hebben jullie een eerlijke verdeling. Een andere is ook denkbaar: Zij de boodschappen, jij de huur, dat soort regelingen.
Het gaat erom dat je kijkt naar wat je moet uitgeven en niet naar wat je doet met wat je overhoudt.

Ik zou je aanraden om de discussie elke keer weer die kant op te draaien. Leuk dat zij een mening heeft over jouw spaarrekening, maar laat haar maar opschrijven hoe ze de lasten verdeeld ziet.
Dus elke keer: Ik begrijp dat je graag veel wilt overhouden, maar dit zijn de vaste lasten, doe maar een voorstel hoe wij die samen gaan betalen.
Dan kan het niet anders of mevrouw-ikwil-ikwil-ikwil moet een hele scheve verdeling voorstellen. Zoiets van: Jij verdient veel dus jij betaalt alles; ik verdien minder dus ik betaal niks.

Zo werkt het dus niet, mevrouw!
Keuzes. Ik snap dat je bovenstaande kan vinden, ik vind het alleen niet.
Samen kan prima inhouden dat je samen deelt. Alles. Alle inkomsten in één pot, en daarna uitgeven. Ik vind het prettig om daarna van die inkomsten een deel vrij te besteden te hebben zonder verantwoording daarover te hoeven afleggen, dus wij hebben daarvoor een bedrag afgesproken. Ik ken ook mensen die gewoon uitgeven wat ze uitgeven, uit de gezamelijke pot.

Er is geen juiste manier, of één manier waarop het werkt. Je moet iets vinden dat voor beiden werkt, anders hou je er een slechte relatie aan over.
Overigens zou ik in het begin van een relatie niet gelijk alles op één hoop gooien en vind ik dan de verdeelsleutel van TS zeer verdedigbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 7 maart 2010 @ 07:55:27 #95
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_78838866
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:11 schreef Angst het volgende:

[..]

en als de vrouw meer verdient dan de man?
moet de man dan ook meer betalen, terwijl de vrouw al haar geld aan kleding en uitgaan uitgeeft?
Als ik haar kleding en al die andere rotzooi niet hoef te betalen, graag. Maar dit is natuurlijk een andere situatie, het gaat toch wel om een natuurlijke balans, waarbij beide partijen altijd water bij de wijn moeten doen.
No bad soldiers under a good leader
  zondag 7 maart 2010 @ 08:57:04 #96
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_78839105
ik vind dat je het prima doet, TS en zo zou ik het zelf ook willen in een relatie, laat r maar s van die 400e per maand zo'n zelfde levensstijl betalen als zij alleen was geweest,dat lukt r natuurlijk voor geen meter. En t geld dat je ieder over hebt,is voor je zelf, prima! Zij geeft dus blijkbaar 450e per maand aan leuke dingen voor zich zelf uit buitenom boodschappen tanken ed, das behoorlijk veel vind ik, niet zeuren dus en minder schoenen kopen!
  zondag 7 maart 2010 @ 09:27:37 #97
291167 OMGitsNoelle
Globally known :)
pi_78839331
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:08 schreef Aventura het volgende:
Wij hebben een en/of-rekening waar we elke maand een vast bedrag (50-50) op storten en waar we alle vaste lasten van betalen. Ons beider salaris komt binnen op onze eigen priverekeningen. Het bedrag wat wij ieder overhouden na storten van het vaste bedrag besteden we naar eigen wens. Ik heb er ook voor gekozen om zelf flink te sparen, mijn vriend bv. doet dat niet. Ik vind het, zeker als vrouw zijnde, erg belangrijk om financieel onafhankelijk te zijn en zelf te bepalen wat ik met mijn geld doe. Ook vind ik het belangrijk om spaargeld op mijn eigen naam te hebben. Dat geeft me een veilig gevoel.
Precies zo doen wij het ook. Al verdient hij meer, het blijft 50/50. De rest wat we overhouden besteden we hoe we willen. Hij moet daarvan nog zijn auto betalen (benzine, verzekering). Ik vind dit niet meer dan eerlijk. Ik verdien wat minder, dan hou ik wat minder over, big deal. Zolang hij niet constant alleen op vakanties gaat wanneer ik dat niet kan betalen.
Geek is the new Chique
pi_78840718
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:07 schreef Zwieperdepiep het volgende:

Heb ik te maken met een gierige egoist die het niet even helder ziet?
Ja dat.
pi_78842175
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Keuzes. Ik snap dat je bovenstaande kan vinden, ik vind het alleen niet.
Samen kan prima inhouden dat je samen deelt. Alles. Alle inkomsten in één pot, en daarna uitgeven. Ik vind het prettig om daarna van die inkomsten een deel vrij te besteden te hebben zonder verantwoording daarover te hoeven afleggen, dus wij hebben daarvoor een bedrag afgesproken. Ik ken ook mensen die gewoon uitgeven wat ze uitgeven, uit de gezamelijke pot.
Helemaal mee eens, zie je mij iets anders zeggen?

Wat belangrijk is is het uitgangspunt: Dat moet altijd zijn dat de rekeningen betaald worden. Niet hoeveel je over wilt houden.
  zondag 7 maart 2010 @ 12:06:13 #100
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_78842233
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:11 schreef fratsman het volgende:
Ik zou haar het begrip "zelfstandig ondernemer" nog eens heel duidelijk uitleggen.
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')