Je houdt 50 euro per maand over?? Hoe kan je daarvan leven? Shoppen? Tripjes? Niks?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 09:59 schreef Panthera1984 het volgende:
Wij zijn samen gaan wonen toen ik de kostwinnaar was, en mijn vriend studeerde, inmiddels zijn de rollen omgedraait. In eerste instantie betaalde ik alle gezamenlijke dingen, huur, internet, gemeentelijke belastingen... en hij betaalde een klein beetje aan mij elke maand. (naar rato) telefoon en zorgverzekering heb je toch allebei, en deden we ook voor eigen rekening
Inmiddels studeer ik, en alles gaat nog steeds van mijn rekening af, behalve TV en internet. Hij stort nu veel meer op mijn rekening. ja, hij houd ongeveer 1000 euro over, en ik houd 50 euro over... maar hij doet nu al het sparen (voor ons samen) en hij betaald het als hij met mij uit wil/etentje/concertje.
nee, 50 euro om te sparen zeg maar, dus dan zijn alle dagelijkse dingen er al af. ik neem ook elke maand een bedrag mee wat ik gemiddeld aan kleding uitgeef, of aan uitgaan.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 10:05 schreef OMGitsNoelle het volgende:
[..]
Je houdt 50 euro per maand over?? Hoe kan je daarvan leven? Shoppen? Tripjes? Niks?
hmm... als je uit elkaar gaat, hoe krijg je dan jouw deel van het sparen????quote:Op zaterdag 6 maart 2010 09:59 schreef Panthera1984 het volgende:
Wij zijn samen gaan wonen toen ik de kostwinnaar was, en mijn vriend studeerde, inmiddels zijn de rollen omgedraait. In eerste instantie betaalde ik alle gezamenlijke dingen, huur, internet, gemeentelijke belastingen... en hij betaalde een klein beetje aan mij elke maand. (naar rato) telefoon en zorgverzekering heb je toch allebei, en deden we ook voor eigen rekening
Inmiddels studeer ik, en alles gaat nog steeds van mijn rekening af, behalve TV en internet. Hij stort nu veel meer op mijn rekening. ja, hij houd ongeveer 1000 euro over, en ik houd 50 euro over... maar hij doet nu al het sparen (voor ons samen) en hij betaald het als hij met mij uit wil/etentje/concertje.
Zo denk ik er ook over.quote:Op donderdag 4 maart 2010 23:12 schreef donthate het volgende:
IK vind dat de man hier alleen voor de kosten moet opdraaien of ben ik te ouderwest
en als de vrouw meer verdient dan de man?quote:
Ik doe dat, jarenlang op dezelfde wijze als Xanteh:quote:Op donderdag 4 maart 2010 23:24 schreef Zwieperdepiep het volgende:
Heb je ooit gehoord hier of ergens in je omgeving of vrienden dat ze het op de andere manier doen, dat beide hetzelfde overhouden? Ik nog nooit.
Tegenwoordig hebben we gewoon één rekening, waarvan we beide elke maand een gelijk bedrag voor privé-uitgaven hebben (niet gebruikt schuift door naar volgende maand, gewoon in de boekhuding bijhouden).quote:Op vrijdag 5 maart 2010 22:50 schreef Xanteh het volgende:
Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar alle inkomsten op binnen komen. Daarvan worden vaste lasten betaald, verzekeringen, boodschappen en uitjes die we samen maken (bioscoop bijvoorbeeld). Daarnaast is er een gezamenlijke spaarrekening waar maandelijks een vast bedrag naartoe wordt geboekt. Ook zijn we beide in het bezit van een privé rekening. Hierop wordt ook maandelijks een vast bedrag automatisch naartoe geboekt. Soort zakgeld die we vrij mogen besteden (zoals kleding, boeken etc).
Dit werkt voor ons prima
Eenschquote:Op zaterdag 6 maart 2010 18:57 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Ik vind zeker NIET dat de man alleen voor de kosten moet opdraaien; je bent als man zijnde toch niet alleen een flappentap/geldschieter?
Wil ik ook wel wetenquote:Op zaterdag 6 maart 2010 18:15 schreef Lotje-Plusone het volgende:
En Zwieperdepiep hoe reargeerde je vriendin bij het lezen van dit topic?
We gebruiken alleen mijn spaarrekening, dus in theorie kan ik -hem- naaien met het spaargeld als we uit elkaar gaan. We gaan ervanuit dat we allebei redelijke mensen zijn, die met elkaar kunnen praten, ook als we uit elkaar willen.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:07 schreef Angst het volgende:
[..]
hmm... als je uit elkaar gaat, hoe krijg je dan jouw deel van het sparen????
Lijkt mij nogal een risico.
ontopic: wij delen de kosten 50/50 en mijn vriend houd ook veel meer over. Ik vind het echter eerlijk gezegd wel prettig dat ik toch gewoon de helft bepaald. Ik teer niet op zijn zak, en alle huishoudelijk taken zijn dus ook 50/50. Terwijl als de een financieel meer bij draagt, die misschien toch op een ander gebied weer iets terug verwacht...
Als je samen een huis koopt of zeker in het geval van kinderen, denk ik wel dat deze verdeling niet meer de handigste is.
Keuzes. Ik snap dat je bovenstaande kan vinden, ik vind het alleen niet.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 19:56 schreef mgerben het volgende:
Ze benadert het van de verkeerde kant. Je/zij moet niet kijken naar wat je overhoudt.
Waar het om gaat zijn de lasten.Die moet je eerlijk verdelen, en wat dat betreft hebben jullie een eerlijke verdeling. Een andere is ook denkbaar: Zij de boodschappen, jij de huur, dat soort regelingen.
Het gaat erom dat je kijkt naar wat je moet uitgeven en niet naar wat je doet met wat je overhoudt.
Ik zou je aanraden om de discussie elke keer weer die kant op te draaien. Leuk dat zij een mening heeft over jouw spaarrekening, maar laat haar maar opschrijven hoe ze de lasten verdeeld ziet.
Dus elke keer: Ik begrijp dat je graag veel wilt overhouden, maar dit zijn de vaste lasten, doe maar een voorstel hoe wij die samen gaan betalen.
Dan kan het niet anders of mevrouw-ikwil-ikwil-ikwil moet een hele scheve verdeling voorstellen. Zoiets van: Jij verdient veel dus jij betaalt alles; ik verdien minder dus ik betaal niks.
Zo werkt het dus niet, mevrouw!
Als ik haar kleding en al die andere rotzooi niet hoef te betalen, graag. Maar dit is natuurlijk een andere situatie, het gaat toch wel om een natuurlijke balans, waarbij beide partijen altijd water bij de wijn moeten doen.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:11 schreef Angst het volgende:
[..]
en als de vrouw meer verdient dan de man?
moet de man dan ook meer betalen, terwijl de vrouw al haar geld aan kleding en uitgaan uitgeeft?
Precies zo doen wij het ook. Al verdient hij meer, het blijft 50/50. De rest wat we overhouden besteden we hoe we willen. Hij moet daarvan nog zijn auto betalen (benzine, verzekering). Ik vind dit niet meer dan eerlijk. Ik verdien wat minder, dan hou ik wat minder over, big deal. Zolang hij niet constant alleen op vakanties gaat wanneer ik dat niet kan betalen.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 19:08 schreef Aventura het volgende:
Wij hebben een en/of-rekening waar we elke maand een vast bedrag (50-50) op storten en waar we alle vaste lasten van betalen. Ons beider salaris komt binnen op onze eigen priverekeningen. Het bedrag wat wij ieder overhouden na storten van het vaste bedrag besteden we naar eigen wens. Ik heb er ook voor gekozen om zelf flink te sparen, mijn vriend bv. doet dat niet. Ik vind het, zeker als vrouw zijnde, erg belangrijk om financieel onafhankelijk te zijn en zelf te bepalen wat ik met mijn geld doe. Ook vind ik het belangrijk om spaargeld op mijn eigen naam te hebben. Dat geeft me een veilig gevoel.
Ja dat.quote:Op donderdag 4 maart 2010 23:07 schreef Zwieperdepiep het volgende:
Heb ik te maken met een gierige egoist die het niet even helder ziet?
Helemaal mee eens, zie je mij iets anders zeggen?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 20:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Keuzes. Ik snap dat je bovenstaande kan vinden, ik vind het alleen niet.
Samen kan prima inhouden dat je samen deelt. Alles. Alle inkomsten in één pot, en daarna uitgeven. Ik vind het prettig om daarna van die inkomsten een deel vrij te besteden te hebben zonder verantwoording daarover te hoeven afleggen, dus wij hebben daarvoor een bedrag afgesproken. Ik ken ook mensen die gewoon uitgeven wat ze uitgeven, uit de gezamelijke pot.
quote:Op donderdag 4 maart 2010 23:11 schreef fratsman het volgende:
Ik zou haar het begrip "zelfstandig ondernemer" nog eens heel duidelijk uitleggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |