abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 maart 2010 @ 09:57:33 #51
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_78763469
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 08:31 schreef fratsman het volgende:
Hoe laat ga je die link mailen, TS?
Bij KNMI kun je seismografische data opvragen
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 5 maart 2010 @ 10:02:57 #52
264472 Leucopterus
Libertarian extraordinaire
pi_78763640
Wat een verhaal zeg.

Het is jammer dat jouw vriendin minder verdient, maar ik vind het persoonlijk eerlijk dat zij met haar eigen geld haar eigen 'pleziertjes' betaalt. Sowieso vind ik het tof dat jij al solidair bent met het systeempje dat je nu hebt opgezet. Daarnaast is het zo dat je als zelfstandige ondernemer gewoon een grote buffer nodig hebt voor als de zaken een tijd slecht gaan. Als jij nog meer gaat betalen, dan houdt zij nog meer geld over. Waar gaat zij dat geld dan aan besteden?

Mijn broer (die onderhand nu getrouwd is), heeft het voor zover ik weet als volgt geregeld: vaste lasten worden gedeeld, samen een gezamelijke spaarrekening waar elke maand door beiden een vast bedrag op wordt gestort en de rest van het geld wordt op de eigen rekeningen gezet.

Zo heb je geen gedoe als iemand een rare impuls aankoop doet (hoewel dit nog niet is voorgekomen), aangezien je gewoon voor je eigen geld werkt én toch samen spaart.

Moest nog denken aan deze link. http://www.spitsnieuws.nl(...)_te_hard_werken.html

[ Bericht 6% gewijzigd door Leucopterus op 05-03-2010 10:12:42 (Toevoeging) ]
Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
  vrijdag 5 maart 2010 @ 10:11:50 #53
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_78763912
Als je nou niet met je omzet als inkomsten, maar je bedrijfsresultaat van je eigen bedrijfje werkt en zakelijk en privé gescheiden houdt geeft het een veel zuiverder beeld en is de berekening wellicht wat makkelijker te maken en uit te leggen..

Tip: aparte bankrekeningen voor beide is aan te raden om het overzichtelijk te houden enzo.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 10:26:24 #54
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_78764474
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 10:02 schreef Leucopterus het volgende:
Mijn broer (die onderhand nu getrouwd is), heeft het voor zover ik weet als volgt geregeld: vaste lasten worden gedeeld, samen een gezamelijke spaarrekening waar elke maand door beiden een vast bedrag op wordt gestort en de rest van het geld wordt op de eigen rekeningen gezet.
Dit is wat je doorgaans wel het meeste hoort, al is het wel zo eerlijk om de bijdragen aan de gezamenlijke rekening en lasten naar rato te verdelen. Zoals TS het heeft geregeld dus, en ik begrijp dat die zelfs nog een stuk coulanter is.

Die golddigger van TS is ontevreden over haar geld en wil het zo draaien dat TS meer voor haar gaat betalen. Benieuwd of TS hiervoor gaat zwichten.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_78764985
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 10:26 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Dit is wat je doorgaans wel het meeste hoort, al is het wel zo eerlijk om de bijdragen aan de gezamenlijke rekening en lasten naar rato te verdelen. Zoals TS het heeft geregeld dus, en ik begrijp dat die zelfs nog een stuk coulanter is.

Die golddigger van TS is ontevreden over haar geld en wil het zo draaien dat TS meer voor haar gaat betalen. Benieuwd of TS hiervoor gaat zwichten.
eens. Niet zeiken en gewoon net als in jou avatar!
  vrijdag 5 maart 2010 @ 10:40:58 #56
30252 Soempie
Procreating
pi_78765017
Bij ons gaat alles op een grote hoop, bij wijze van spreken. Als er een nieuwe auto nodig is of weet ik wat, dan zijn we daar samen 'verantwoordelijk' voor. Gelukkig gunnen we elkaar heel veel en snappen we ook dat sommige kosten nodig zijn (stel dat m'n vriend een eigen bedrijf zou hebben, dan begrijp ik dat we daar samen geld voor opzij moeten leggen).

Ik kan me voorstellen dat andere stellen liever hun eigen geld houden om voor zichzelf te sparen voor leuke of noodzakelijke dingen, maar bij ons gaat het op deze manier prima. Het is vanzelf zo gegroeid. In het begin sprong ik bij waar nodig en nu zijn de rollen omgedraaid.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  vrijdag 5 maart 2010 @ 10:44:12 #57
264472 Leucopterus
Libertarian extraordinaire
pi_78765143
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 10:26 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Ik had er even bij moeten vermelden dat mijn broer en zijn vrouw praktisch evenveel verdienen.

Ik ben overigens ook benieuwd naar de reactie van de vriendin van de TS. Hopelijk binnenkort een update?
Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
pi_78765269
Lijkt mij heel netjes zoals jij het doet. Jij betaalt maandelijks bijna twee keer zoveel en nog durft je vriendin daarover te klagen. Volgens mij heeft ze op financieel gebied niet al teveel realiteitszin. Ze zou zichzelf juist in haar handjes moeten knijpen hiermee.

Ik weet niet hoeveel persoonlijke vaste lasten zijn nog heeft, maar volgens mij moet zij even goed ook nog een aardig bedrag overhouden per maand.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 10:56:50 #59
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_78765618
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 01:11 schreef Zwieperdepiep het volgende:

<knip>
Dan heeft ze nog altijd eerst ww en bijstand als ze echt niks alternatiefs vindt, met de belofte van mij dat ze dan veel en veel minder hoeft bij te dragen in absolute zin, met bijstand helemaal niks meer. Maar als zij uit geldangst of onzekerheid nu ineens versneld wil spaar-potten (terwijl ze al relatief veel spaart van haar inkomen), terwijl zij zich nooit heeft hoeven zorgen te maken over haar financien door mijn steun dusver, dan kan ik daar echt niet in meegaan.
Als zij nog maar zo kort werkt, zal ze maar 3 maanden lang WW krijgen. Bijstand krijgt ze niet, omdat ze met jou samenwoont en jouw inkomen ruim boven bijstandsniveau zit.

Wat iemand anders al opperder, wellicht snapt ze het beter als je eerst jouw 'netto' inkomen laat zien. Haar inkomen is immers ook netto.

Verder, vind ik je voorstel best redelijk. Zelf heb ik altijd gewerkt met een gezamelijke rekening waar alles op gestort wordt en waar alles vanaf gaat. Wat overblijft, kan door beiden gebruikt worden.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
  vrijdag 5 maart 2010 @ 11:08:41 #60
291167 OMGitsNoelle
Globally known :)
pi_78766065
Ik vind het ook belachelijk hoe je vriendin reageert. Je betaalt al meer omdat je meer verdient, maar je werkt toch niet alleen maar om de huur etc te betalen? Je verdient meer, dus waarom zou je niet meer over mogen houden? En omdat je je eigen bedrijfje hebt moet je gewoonweg meer sparen en meer geld hebben om bepaalde dingen te bekostigen. Zoals het nu is klinkt het gewoon prima. Ze moet echt niet zo zeuren :/

Ik verdien een stukkie minder dan mijn vriend, maar we doen het wel 50/50. Zou het wel prettig vinden als hij iets meer betaalt, maar ik vind het zo ook wel best hoor. Ik ga niet verwachten dat we allebei evenveel overhouden. Nope.

Ook wij hebben een gezamelijke rekening waar ieder hetzelfde bedrag per maand op stort. Daarvan wordt huur betaald, GWL, boodschappen etc etc. De rest is sparen voor de toekomst of voor als het huisje iets nodig heeft. Onze eigen rekeningen beheren we zelf en wat daarop overblijft, mogen we zelf uitgeven aan persoonlijke dingen (uitgaan, concerttickets, kleding...).
Geek is the new Chique
pi_78766393
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 11:08 schreef OMGitsNoelle het volgende:
Ik vind het ook belachelijk hoe je vriendin reageert. Je betaalt al meer omdat je meer verdient, maar je werkt toch niet alleen maar om de huur etc te betalen? Je verdient meer, dus waarom zou je niet meer over mogen houden? En omdat je je eigen bedrijfje hebt moet je gewoonweg meer sparen en meer geld hebben om bepaalde dingen te bekostigen. Zoals het nu is klinkt het gewoon prima. Ze moet echt niet zo zeuren :/

Ik verdien een stukkie minder dan mijn vriend, maar we doen het wel 50/50. Zou het wel prettig vinden als hij iets meer betaalt, maar ik vind het zo ook wel best hoor. Ik ga niet verwachten dat we allebei evenveel overhouden. Nope.

Ook wij hebben een gezamelijke rekening waar ieder hetzelfde bedrag per maand op stort. Daarvan wordt huur betaald, GWL, boodschappen etc etc. De rest is sparen voor de toekomst of voor als het huisje iets nodig heeft. Onze eigen rekeningen beheren we zelf en wat daarop overblijft, mogen we zelf uitgeven aan persoonlijke dingen (uitgaan, concerttickets, kleding...).
Zo gaat het bij ons ook. Ik betaal alleen wat vaker de boodschappen, aangezien zij ook wat minder dan mij verdient.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 11:20:46 #62
291167 OMGitsNoelle
pi_78766558
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 11:16 schreef fratsman het volgende:

[..]

Zo gaat het bij ons ook. Ik betaal alleen wat vaker de boodschappen, aangezien zij ook wat minder dan mij verdient.
Denk dat dat niet meer dan eerlijk is. Mijn vriend betaalt wat vaker als we ergens buitenshuis wat eten/drinken of iets. Plus hij heeft een auto en betaalt altijd de benzine/verzekering van zijn eigen rekening, al maak ik ook 'gebruik' van zijn auto. Mocht ik een stuk minder gaan verdienen of hij een stuk meer, dan zal het misschien wel veranderen. Maar ik vind het voor nu niet erg om het 50/50 te doen.
Geek is the new Chique
  vrijdag 5 maart 2010 @ 11:21:58 #63
85962 ioko
I Appear Missing
pi_78766611
TS, je hebt wat mij betreft gelijk. Ik doe het met mijn vriendin ook zoals je beschrijft. Ik betaal 60%, zij 40%.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  vrijdag 5 maart 2010 @ 11:35:30 #64
130803 Gripper
Get a grip
pi_78767193
Mijn vriendin en ik hebben net vorige week een samenlevingscontract getekend waarin we besloten hebben dat we bijdragen naar rato van onze inkomens. Dus als er een van ons tweeën begint te miepen, pakt de ander de map van de notaris erbij

Nu dragen we allebei evenveel bij voor onze gezamenlijke huishoudrekening, ondanks dat mijn bruto salaris zo'n 400 ¤ hoger ligt. Doordat ik bijtelling voor mn auto heb komt er toch netto ongeveer hetzelfde binnen bij ons allebei, zodra dat elkaar echt gaat ontlopen gaan we de verhouding van de inleggen aanpassen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_78790756
goed verdeeld !
zorg i.i.g. voor het opbouwen van een financiele reserve i.v.m. bedrijf (en niet een klein beetje !), en laat ieder de restanten in de overblijvende verhouding zelf houdden en beheren ; dat geeft een zuivere verhouding weer ;
pi_78791798
Wij doen het ongeveer hetzelfde als jullie denk ik, al is het dan niet zo specifiek. Mijn vriend verdient ook veel meer dan ik (lees; hij werkt al, ik studeer nog) dus hij draagt ook het grootste gedeelte van onze lasten. Nu hebben we dit niet zo specifiek verdeeld als jullie, hier betaalt mijn vriend bijvoorbeeld de huur van onze woning, ik betaal het gas/water/licht/kabel.

Verder hebben we een boodschappengeld pot, daarin stop ik 1/3 en mijn vriend 2/3 van ons maandelijkse boodschappengeld.

We betalen verder zelf onze eigen dingetjes als mobiele telefoons, kleding etc. Dit houdt in dat mijn vriend ook maandelijks meer spaargeld opzij kan zetten dan ik (al hou ik meestal ook wel geld over om weg te zetten). Ik vind dit niet meer dan normaal; er komt bij hem immers ook meer binnen. Moet ik er wel bij zeggen dat ons spaargeld ook een beetje op een grote hoop gaat; omdat ik minder "spaar" betaalt mijn vriend weer een deel van mijn vakantie voor me etc.

Verder is ons gezamelijk doel om uiteindelijk een flinke spaarpot te hebben als we een huisje kopen; op dat moment maakt het voor ons ook niet uit wie welk geld gespaard heeft; we zien het meer als samen sparen voor een gezamelijke toekomst.
pi_78792466
tvp
pi_78792731
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:51 schreef eleusis het volgende:
Ik vind je huidige situatie best redelijk klinken.

Behalve het 'gezeik' van je vriendin uiteraard
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  vrijdag 5 maart 2010 @ 21:28:01 #69
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_78792837
Ik vind het altijd mooi om te lezen dat mensen ruzie maken over hoe de gezamenlijke uitgaven moeten worden verdeeld. Dat geeft de burger moed - er zijn nog stelletjes die zoveel vertrouwen hebben in hun relatie dat ze daar iets mee willen.
Prrrrr
pi_78793188
Ik denk dat het probleem vooral ligt in je vriendins onzekerheid over haar eigen inkomen. Zodra ze een beter salaris ontvangt óf een vast contract heeft, zal ze vast een stuk redelijker zijn.
pi_78793614
Wat mij opvalt, is dat veel mensen naar het netto inkomen kijken ipv netto besteedbaar inkomen.

Daarmee bedoel ik dat vaste kosten als studiekosten mee moeten worden genomen.

Oftewel: netto inkomen - noodzakelijke kosten = netto besteedbaar inkomen

Noodzakelijk kosten zijn die kosten die voor eigen doeleinden zijn, bijvoorbeeld:
- zorgverzekering
- studiekosten
- reiskosten ivm werk

Van het netto besteedbaar inkomen kun je samen weer relatief het aantal % nemen voor de gezamelijk kosten.

Dat is eerlijker.

Voorbeeld:

A verdient 2000 netto en heeft zorgverzekering van 130 euro per maand.
B verdient 800 netto en heeft ook zorgverzekering van 130 euro per maand.

'Normaal' gesproken zou B 800 / 2000 * 100 = 40% van de gezamelijke lasten moeten dragen, terwijl 670 / 1870 * 100 = 36% eerlijker is.

Zoals je begrijpt kan dit percentage nog verder afwijken, beide kanten op.

Ik verdien bijv netto meer dan 2 keer zoveel als mijn vriendin, maar heb netto minder te besteden.. omdat ik op dit moment nog de woning en een auto voor mijn eigen rekening neem. Dus dan zou zij in principe meer boodschappen e.d. moeten betalen.

Anyways.. tot zover de theorie. In de praktijk let ik er niet zo op. Zij betaalt ongeveer de helft van de boodschappen en de rest betaal ik. Hoewel ik minder te besteden heb dan zij, is het alsnog genoeg om leuke dingen van te kopen etc.

Als we samen een groter huis gaan kopen wil ik het wel netjes gaan verdelen

[ Bericht 3% gewijzigd door Marc1981 op 05-03-2010 21:49:05 ]
Shit happens.
pi_78794306
Hoezo betalen alle kerels meer dan hun vriendin? Omdat deze over het algemeen iets jonger zijn? Of omdat ze lui zijn?
pi_78797688
Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar alle inkomsten op binnen komen. Daarvan worden vaste lasten betaald, verzekeringen, boodschappen en uitjes die we samen maken (bioscoop bijvoorbeeld). Daarnaast is er een gezamenlijke spaarrekening waar maandelijks een vast bedrag naartoe wordt geboekt. Ook zijn we beide in het bezit van een privé rekening. Hierop wordt ook maandelijks een vast bedrag automatisch naartoe geboekt. Soort zakgeld die we vrij mogen besteden (zoals kleding, boeken etc).

Dit werkt voor ons prima
  zaterdag 6 maart 2010 @ 09:44:42 #74
291167 OMGitsNoelle
pi_78806910
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 22:50 schreef Xanteh het volgende:
Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar alle inkomsten op binnen komen. Daarvan worden vaste lasten betaald, verzekeringen, boodschappen en uitjes die we samen maken (bioscoop bijvoorbeeld). Daarnaast is er een gezamenlijke spaarrekening waar maandelijks een vast bedrag naartoe wordt geboekt. Ook zijn we beide in het bezit van een privé rekening. Hierop wordt ook maandelijks een vast bedrag automatisch naartoe geboekt. Soort zakgeld die we vrij mogen besteden (zoals kleding, boeken etc).

Dit werkt voor ons prima
ah jullie doen het dus andersom. Dat is denk ik een ideale oplossing als er niet zo heel veel verschil zit in wat jullie verdienen. Momenteel verdient mijn vriend minstens 2x zoveel als ik, dus dan zou dit geen eerlijke oplossing zijn. Maar wel goed dat het voor jullie wel werkt!
Geek is the new Chique
pi_78807148
Wij zijn samen gaan wonen toen ik de kostwinnaar was, en mijn vriend studeerde, inmiddels zijn de rollen omgedraait. In eerste instantie betaalde ik alle gezamenlijke dingen, huur, internet, gemeentelijke belastingen... en hij betaalde een klein beetje aan mij elke maand. (naar rato) telefoon en zorgverzekering heb je toch allebei, en deden we ook voor eigen rekening
Inmiddels studeer ik, en alles gaat nog steeds van mijn rekening af, behalve TV en internet. Hij stort nu veel meer op mijn rekening. ja, hij houd ongeveer 1000 euro over, en ik houd 50 euro over... maar hij doet nu al het sparen (voor ons samen) en hij betaald het als hij met mij uit wil/etentje/concertje.
And the druids turn to stone...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')