abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78753731
Mag ik jullie vragen hoe jullie het doen op financieel vlak als samenwoners qua kosten delen? Ik heb hier de grootste heibel met mijn vriendin die er m.i. weinig van snapt op financieel vlak.

Ik verdien gemiddeld 2500 p/m met een eigen bedrijfje, zij 1600. Uiteindelijk komen we op 1100 euro per maand gezamenlijke vaste kosten (huur, gas, water, licht, gezamenlijke autokosten, internet, boodschappen etc).

Ik dacht, ik ga een heel sociaal systeem bedenken, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Aangezien zij veel minder verdiend dan ik, vond ik het wel zo sociaal dat zij veel minder hoeft bij te dragen. zij draagt 400 euro per maand bij, ik 700 euro. Eigenlijk had ik exact 27% van beider inkomens als bijdrage berekend als eerlijke tussenweg (ik 650 zij 450) om de kosten te dekken, maar ben akkoord gegaan met 400/700. Maar ineens is ze het er nog steeds niet mee eens,

Zij heeft gemiddeld gezien nog 450 euro vaste lasten per maand voor zichzelf. Gemiddeld gezien heb ik nog zo'n 600 euro per maand vaste persoonlijke lasten van het bedrijfje en mezelf, zoals telefoon, cz, belasting etc. Totaal heb ik dus als ik niets geks koop 1300 (700+600) euro p/m kosten en hou ik 1200 euro over. Dit lijkt veel, maar ik moet ook kleren/schoenen kopen, je wil samen uit eten of op stap, je wil sparen voor je vakantie, de belastingdienst wil enkele duizenden euro's per jaar van me, en het belangrijkste: wil ik mijn bedrijf draaiende houden zal ik ook een gedeelte hiervan apart moeten zetten voor grote investeringen (nieuwe auto die nodig is om bedrijf draaiend te houden, oude is afgeschreven en op).

Nou vraag ik jullie, hoe doen jullie het thuis? Zij zegt dat ik schandalig veel geld per maand overhou en omdat ik meer verdien moet ik nog veel meer gaan bijdragen vind ze. Terwijl ik slechts aan het sparen ben voor calamiteiten en bedrijfsinvesteringen en een vakantie op zijn tijd, en verder doe iik eigenlijk zelden iets geks met het spaargeld.

Ik lees hier in topics dat sommigen ongeacht hun inkomen alle kosten delen door 2, wat m.i. onrechtvaardiger is voor diegene die minder verdiend. Toch vind zij dat aangezien ik veel meer overhou om te sparen dat wij een oneerlijk systeem hebben.

Heb ik te maken met een gierige egoist die het niet even helder ziet, ben ik de boosdoener, of is er nog een tussenweg?
pi_78753810
Hoe is de seks?
pi_78753894
Ik zou haar het begrip "zelfstandig ondernemer" nog eens heel duidelijk uitleggen.
pi_78753909
Wat een belachelijke reactie van je vriendin. Ik vind het eigenlijk al heel aardig dat jij meer betaalt dan zij aan jullie gedeelde kosten, de regeling die je voorstelt is heel schappelijk. Je mag in principe daarnaast lekker zelf weten wat je doet met het geld dat je overhoudt, hou op zeg. En dan ga je er nog heel verstandig mee om ook.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  donderdag 4 maart 2010 @ 23:12:59 #5
280358 donthate
Aandachtsgeilurt
pi_78753982
IK vind dat de man hier alleen voor de kosten moet opdraaien of ben ik te ouderwest
pi_78753999
Tja, je kunt idd allebei relatief evenveel bijdragen of het zo doen dat je allebei hetzelfde overhoudt......
Het is maar wat je het eerlijkst vindt. Ik vind jou versie het beste.

Alleen wanneer de een extreem veel meer dan de ander verdient natuurlijk niet, maar dat gaat hier niet op.
pi_78754104
dat klinkt als een gezellige relatie
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_78754147
Nou zoals je het doet vind ik het perfect. Zij verdient minder en heeft 700 euro over, jij 1200 . Jij verdient ongeveer 1,5 keer meer maar betaalt ook 1,5 x meer. Jij hebt ook een grotere spaarpot nodig, mocht er iets met je broodwinning gebeuren...(veel meer risico met eigen bedrijfje).

Mijn mening, is dat zij zich van de gierige kant laat zien... Ondernemers verdienen niet meer door lui te zijn... Daarnaast ben je als ondernemer buiten je normale uren ook nog altijd onbewust bezig met je bedrijf(vaak). En zoals ik zeg, groter spaarpotje nodig. Overigens zou ik als ik jouw was, gaan informeren over aanvullend persioen als je zoveel geld over hebt.

Jij hebt het perfect geregeld zoals nu.
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
pi_78754200
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:12 schreef donthate het volgende:
IK vind dat de man hier alleen voor de kosten moet opdraaien of ben ik te ouderwest
Jij bent ouderwets!!!

En de verdeling van TS klinkt mij eerlijk in de oren.... maar ja, je meot er toch samen uitkomen!!
  donderdag 4 maart 2010 @ 23:21:07 #10
63388 tass
There Can Be Only One!
pi_78754364
Het woord waar het om draait is SAMEN. Je deelt samen de lusten dus ook de lasten.
Hele mikmak bij elkaar, alle rekeningen zijn eraf en het geld wat over is ook voor jullie SAMEN!
Ik zeg toch ook niet tegen mijn vriend omdat ik meer slaap nodig heb als hij, dat hij maar 30% van het bed krijgt.
Nee serieus, je leeft samen, dus je DEELT alles samen.
Ik zou nooit accoord gaan met wat jij voorstelt.... maar das mijn mening.
pi_78754379
Wat een huillie, je hebt 500 euro per maand extra die je overhoud. Zo'n ramp (en schandalig veel) is dat toch niet? Werken jullie allebei even veel uren? want als zij part-time werkt en jij fulltime (en daarom dus meer verdient) mag ze al helemaal niet miepen.
Ik vind het een hele nette regeling!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_78754487
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:21 schreef tass het volgende:
Het woord waar het om draait is SAMEN. Je deelt samen de lusten dus ook de lasten.
Hele mikmak bij elkaar, alle rekeningen zijn eraf en het geld wat over is ook voor jullie SAMEN!
Ik zeg toch ook niet tegen mijn vriend omdat ik meer slaap nodig heb als hij, dat hij maar 30% van het bed krijgt.
Ik zou nooit akkoord gaan met wat jij voorstelt.... maar das mijn mening.
Dat dus
pi_78754513
quote:
Zeker niet mee eens, je moet ook je eigen geld stromen houden. Vooral als je nog jong bent. Wat je wel zou kunnen doen is nog een gezamelijke pot maken voor allerlei dingen die je samen koopt ofzo.
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
pi_78754535
quote:
Dus mijn systeem zou jou TE sociaal zijn, jij zou zelf meer willen bijdragen ondanks je mindere inkomen?
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:11 schreef fratsman het volgende:
Ik zou haar het begrip "zelfstandig ondernemer" nog eens heel duidelijk uitleggen.
Zij vindt het maar onzin dat ik risico's van zelfstandig ondernemen meeneem in mijn spaarverhaal. Ze zegt dat ze morgen ook ontslagen kan worden.
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:12 schreef donthate het volgende:
Ik denk dat dat heel scheve verhoudingen en frustratie's oplevert op den duur. Tenzij zij niet werkt of ik miljonair ben, dan draai ik natuurlijk wel ervoor op.
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:13 schreef xibalba het volgende:
Tja, je kunt idd allebei relatief evenveel bijdragen of het zo doen dat je allebei hetzelfde overhoudt......
Het is maar wat je het eerlijkst vindt. Ik vind jou versie het beste.
Heb je ooit gehoord hier of ergens in je omgeving of vrienden dat ze het op de andere manier doen, dat beide hetzelfde overhouden? Ik nog nooit.
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:21 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Wat een huillie, je hebt 500 euro per maand extra die je overhoud. Zo'n ramp (en schandalig veel) is dat toch niet? Werken jullie allebei even veel uren? want als zij part-time werkt en jij fulltime (en daarom dus meer verdient) mag ze al helemaal niet miepen.
Ik vind het een hele nette regeling!
Onze uren komen overheen ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwieperdepiep op 04-03-2010 23:33:11 ]
pi_78754645
Als ze niet met je samen was hield ze nog minder over per maand.
pi_78754735
Als ze een vast contract heeft, staat ze niet zomaar op straat. Een eigen bedrijf runnen heeft gewoon veel meer risico's als in loondienst zijn.
pi_78754748
Ik zou mooi niet aan een gezamenlijke rekening beginnen. Als je vriendin meer geld over wil houden, dan zal ze zelf een fatsoenlijke baan moeten zoeken. Je hebt een eerlijke regeling getroffen.

Overigens: ik deelde de financiën nooit. Kwestie van gezamenlijke rekening, gezamenlijk sparen en alles wat overblijft was voor mij. Geen financiële afhankelijkheid en nooit ruzie over geld gehad.
pi_78754848
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:29 schreef DirtyLittlePrincess het volgende:

Overigens: ik deelde de financiën nooit. Kwestie van gezamenlijke rekening, gezamenlijk sparen en alles wat overblijft was voor mij. Geen financiële afhankelijkheid en nooit ruzie over geld gehad.
Daarmee bedoel je je eigen rekening, neem ik aan?
pi_78754901
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:29 schreef DirtyLittlePrincess het volgende:
Ik zou mooi niet aan een gezamenlijke rekening beginnen. Als je vriendin meer geld over wil houden, dan zal ze zelf een fatsoenlijke baan moeten zoeken. Je hebt een eerlijke regeling getroffen.

AMEN!!!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_78754919
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:07 schreef Zwieperdepiep het volgende:

Terwijl ik slechts aan het sparen ben voor calamiteiten en bedrijfsinvesteringen en een vakantie op zijn tijd, en verder doe iik eigenlijk zelden iets geks met het spaargeld.

Die buffer is heel belangrijk denk er ook aan dat dit je pensioen en arbeidsongeschiktheidsvoorziening is en je investeringen die je eerst krijgt voordat je ze terug gaat verdienen. Loondienst kun je niet vergelijken met zelfstandig ondernemerschap. Denk maar eens goed na over je relatie en hoe dat in de toekomst allemaal financieel gaat lopen.
pi_78755005
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:07 schreef Zwieperdepiep het volgende:
Ik verdien gemiddeld 2500 p/m met een eigen bedrijfje, zij 1600. Uiteindelijk komen we op 1100 euro per maand gezamenlijke vaste kosten (huur, gas, water, licht, gezamenlijke autokosten, internet, boodschappen etc).
Van het totale (gezamelijke inkomen) leg jij 61% in en je vriendin 39%.

Communistisch gezien betaal jij dan ook 61% van de gezamelijke vaste lasten, en zij 39%.

Ergo: 1100*0.61 = 671, dus je kan in principe 29 euro per maand terug vragen (met terugwerkende kracht obv.) en zeggen dat ze niet zo moet zeiken. Wat overblijft natuurlijk in eigen boezem houden (zakelijk/prive principe).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2010 23:37:07 ]
pi_78755032
Wij delen de kosten, ¤700pp. Mijn vriendin heeft meer salaris dan ik en rijdt in onze auto, die ik ook voor de helft betaal. Opzich niet helemaal fair maar ik vind het prima zo

Ik heb een leaseauto zonder bijtelling.
pi_78755234
Wij delen alles, de lasten maar ook wat we overhouden en we verdienen wisselend meer of minder dan de ander. Ik zou 't niet anders willen, maar dit neemt niet weg dat ik jouw geval wel anders vind en er op deze manier meer begrip voor op kan brengen dat jij meer over wilt houden. Je hebt nu eenmaal risico's. Als jij er een veel luxer leven op na zou houden dan je vriendin zou 't wmb weer een ander verhaal worden.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_78755464
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:11 schreef Ripley het volgende:
Wat een belachelijke reactie van je vriendin. Ik vind het eigenlijk al heel aardig dat jij meer betaalt dan zij aan jullie gedeelde kosten, de regeling die je voorstelt is heel schappelijk. Je mag in principe daarnaast lekker zelf weten wat je doet met het geld dat je overhoudt, hou op zeg. En dan ga je er nog heel verstandig mee om ook.
Dat dus.
  donderdag 4 maart 2010 @ 23:51:13 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_78755670
Ik vind je huidige situatie best redelijk klinken.

Dat jij een buffer opbouwt lijkt me niet meer dan normaal. Ik trek ook niet elke laatste euro uit mijn onderneming; als deze crisis nog dieper gaat (wat ik zelf wel verwacht) kan het best gebeuren dat je inkomen op een gegeven moment sterk terugloopt.

Wij regelen het nu eigenlijk vooral informeel, maar als je het zou bijhouden zouden we ook op iets vergelijkbaars als bij jou uitkomen. Bruto is het bij ons ongeveer 50/50, met dien verstande dat ik doorgaans betaal als er losse uitgaven zijn, zoals haar nieuwe laptop, hoge dierenartsrekening, uit eten, et cetera. Ik denk dat als je dat over een jaar uitsmeert ik iets van 200-300 meer betaal (en ik verdien ook meer).

Eigenlijk wil ik naar een situatie toe waar er naast de deling van vaste lasten ook een gezamenlijke rekening is waar een "tweepersoons buffer" wordt aangelegd. Nu ik de buffer heb, heeft ook zij daar profijt van, maar ik kan me voorstellen dat het toch over komt alsof ik de "baas" ben van dat geld, en ik er makkelijker over kan beschikken dan zij (al heb ik dit argument nooit gehoord, maar dat zou in haar positie mijn bezwaar zijn). Als jij spaart voor een vakantie en uitjes op zijn tijd, kan je dat bedrag ook expliciet in zo'n gezamenlijke pot stoppen. Dan wordt het voor haar concreter, en voor jouw is zo'n "earmarking" financieel neutraal, want op vakantie ga je toch samen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')