abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 februari 2010 @ 11:56:06 #1
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78474460
vorig topic
Griekenland, of De Val van de Euro #2
Hier weer verder:
Gaat de EU deze lening garanderen??
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_lening_uit___.html
Wij dus ??
quote:
vr 26 feb 2010, 11:32
'Griekenland stelt uitgifte lening uit'
ATHENE (AFN) - Griekenland heeft de uitgifte van een grote obligatielening die voor deze week op de rol stond, uitgesteld vanwege de turbulente markt na een algemene staking en een waarschuwing dat de kredietwaardigheid van het land mogelijk afgewaardeerd wordt.
Dat meldde zakenkrant The Wall Street Journal vrijdag.
Obligaties.
,,De nieuwe lening wordt algemeen gezien als een test voor de Griekse overheid om te tonen of ze geld uit de kapitaalmarkt kan halen en oude schulden kan wegwerken'', aldus de krant die mensen 'bekend met de situatie' citeert.
Volgens de zakenkrant wilde Griekenland een lening uitschrijven met een looptijd van tien jaar en wilde de regering tussen de 3 en 5 miljard euro ophalen
  vrijdag 26 februari 2010 @ 13:22:03 #2
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78478109
Handig van de Grieken. Wordt hun rating binnenkort naar beneden bijgesteld en dan mogen ze nog meer rente gaan betalen...
The more debt, the better
pi_78478159
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 26 februari 2010 @ 14:11:13 #4
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78479925
Waaarom gaat de EU leningen garanderen van een staat waar 30% van de bevolking ambtenaar is en 125% verdiend to van de modale griek.

Next Spanje??
pi_78480045
quote:
Griekse premier: geen herstelbetalingen Duitsland

Premier George Papandreou van Griekenland heeft de oproep van de oppositie tot het vragen van herstelbetalingen van Duitsland, vanwege de Tweede Wereldoorlog) afgewezen.

Oppositie
Dat zei Papandreou in het Griekse parlement. Volgens hem is de kwestie van herstelbetalingen open, maar deze zal niet worden aangeroerd tijdens de pogingen om de huidige financiële crisis de baas te worden.
BRON

Ik wist niet dat dat nog speelde...herstelbetalingen uit de tweede wereldoorlog..
Maar dit soort berichten geeft me wel het gevoeld dat het Griekenland versus Duitsland aan het worden is.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 26 februari 2010 @ 15:04:57 #6
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_78481884
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 11:56 schreef Henktay het volgende:
[quote]Volgens de zakenkrant wilde Griekenland een lening uitschrijven met een looptijd van tien jaar en wilde de regering tussen de 3 en 5 miljard euro ophalen
[..]

[/quote]
Ha fijn, deeltje 3

Die drie tot vijf miljard is overigens nog maar een klein deel van wat ze dit jaar op moeten zien te halen. Ik meen iets van 50 miljard.

Europa zal meer moeten laten zien dan wat holle retoriek imho. Er zijn constructies denkbaar waarbij landen met sterke credit ratings (Duitsland, NL, etc.) zelf staatsobligaties uitschrijven en dit geld vervolgens doorlenen aan Griekenland tegen een schappelijke rente of iets dergelijks maar dit zal moeilijk verkoopbaar zijn naar de achterban (de kiezers). Bovendien verlaag je je eigen rating met een dergelijke actie en dan kost het wanbeleid van de Grieken ons geld.

Ik ben zeer benieuwd, Griekenland dat daadwerkelijk de broekriem aanhaalt lijkt me in ieder geval ongeveer net zo waarschijnlijk als een massale bekering tot de Islam binnen de PVV.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_78482769
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 14:14 schreef capricia het volgende:

[..]

BRON

Ik wist niet dat dat nog speelde...herstelbetalingen uit de tweede wereldoorlog..
Maar dit soort berichten geeft me wel het gevoeld dat het Griekenland versus Duitsland aan het worden is.
er is ok al een tijdschriften-illustratie-oorlog uitgebroken

Op de Cover van de FOCUS (Duits opinieblad)

welke een grieks tijdschrift beantwoorde met:
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 26 februari 2010 @ 15:47:33 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78483468
quote:

[..]

BRON

Als je wilt dat de Duitsers de stekker uit elke bailoutpoging trekken dan moet je vooral zo beginnen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_78484839
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 15:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je wilt dat de Duitsers de stekker uit elke bailoutpoging trekken dan moet je vooral zo beginnen
Gaan we dadelijk ipv een mohamed cartoon rel een swastika griekenland rel krijgen.
pi_78488376
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 15:04 schreef Hanoying het volgende:
Ha fijn, deeltje 3

Die drie tot vijf miljard is overigens nog maar een klein deel van wat ze dit jaar op moeten zien te halen. Ik meen iets van 50 miljard.

Europa zal meer moeten laten zien dan wat holle retoriek imho. Er zijn constructies denkbaar waarbij landen met sterke credit ratings (Duitsland, NL, etc.) zelf staatsobligaties uitschrijven en dit geld vervolgens doorlenen aan Griekenland tegen een schappelijke rente of iets dergelijks maar dit zal moeilijk verkoopbaar zijn naar de achterban (de kiezers). Bovendien verlaag je je eigen rating met een dergelijke actie en dan kost het wanbeleid van de Grieken ons geld.
De markt trapt daar inderdaad niet in. Er zit dus maar één ding op en dat is daadwerkelijk bezuinigen en juist daarom moet Europa daarop ook blijven aandringen. Andere constructies knagen juist aan het vertrouwen in de Euro.
quote:
Ik ben zeer benieuwd, Griekenland dat daadwerkelijk de broekriem aanhaalt lijkt me in ieder geval ongeveer net zo waarschijnlijk als een massale bekering tot de Islam binnen de PVV.
Ik denk dat de grote spelers op de markt een langere adem hebben dan een stel stakende Grieken. Ze zullen er hopelijk snel zat achter komen dat verzet geen zin heeft.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 18:01:08 #11
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78488407
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 18:00 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De markt trapt daar inderdaad niet in. Er zit dus maar één ding op en dat is daadwerkelijk bezuinigen en juist daarom moet Europa daarop ook blijven aandringen.
Aandringen helpt niet, het land is structureel rot.

Dus of Griekenland opdelen onder de andere lidstaten of uit de EU

ik denk dat Nederland dan Kreta wel kan overnemen
pi_78488513
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 18:01 schreef Henktay het volgende:
Aandringen helpt niet, het land is structureel rot.

Dus of Griekenland opdelen onder de andere lidstaten of uit de EU

ik denk dat Nederland dan Kreta wel kan overnemen
Er is een heel simpele manier van aandringen: niet met steun over de brug komen. Als we landen een bailout gaan geven, dan zullen er snel meer volgen. Als er dan ook nog banken gaan wankelen is het einde helemaal zoek.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 00:03:06 #13
271876 copilco
Elvis is dead
pi_78505850
quote:

[..]

BRON

Duitsland heeft per griek al 9.000 Euro betaald

http://www.volkskrant.nl/(...)_moet_niet_zo_zeuren
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
  donderdag 4 maart 2010 @ 13:50:45 #14
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78729089
quote:
do 04 mrt 2010, 11:35
Griekenland geeft staatsobligatie uit ATHENE (AFN) - Griekenland heeft donderdag een staatsobligatie uitgegeven met een looptijd van tien jaar.
Hoeveel geld de regering hiermee wil ophalen, maakte de overheid niet bekend, evenmin als het rentetarief dat wordt geboden.
Volgens berichten in de media heeft de obligatie een waarde van 5 miljard euro.
Griekenland heeft tegen mei meer dan 20 miljard euro nodig om schulden te betalen waarvan de betalingstermijn dan verstrijkt.

Ja Nederland zal wel garant staan voor de Grieken
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:39:50 #15
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78774599
Als we de grieken gaan helpen gaat hier de rente ook omhoog
quote:
vr 05 mrt 2010, 11:41
'Duitsland geeft geen cent aan Grieken'
BERLIJN (AFN) - De Duitse overheid geeft Griekenland ,,geen cent'' om het in financiële nood verkerende land te helpen.
Dat zei de Duitse minister van Economische Zaken, Rainer Brüderle, vrijdag voorafgaand aan het gesprek dat de twee landen gaan voeren in Berlijn.
De Griekse premier George Papandreou zei in een reactie dat ,,hij geen cent wilde, als Duitsland niet bereid was te geven''.
Papandreou spreekt vrijdagavond de Duitse bondskanselier Angela Merkel en in het weekend de Franse president Nicolas Sarkozy over de financiële problemen van zijn land.

,,We vragen niet om geld'', aldus Papandreou. ,,We hebben hulp nodig van de Europese Unie en onze partners om krediet te krijgen op de markt tegen betere voorwaarden.''

Griekenland heeft donderdag voor 5 miljard euro een staatsobligatie uitgegeven.
Daarbij betaalt het een rentepercentage van 6,4 procent.
Dat is ongeveer twee keer zoveel als het percentage waarvoor Duitsland geld kan lenen.
pi_78776859
Het blijft een prachtig ding die Europese Eenheid. Totdat het op centen aan komt, dan is het net als vroeger ieder voor zich en ik een beetje meer als de rest
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 16:15:57 #17
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78778637
Het volgende falliette EU land zit eraan te komen, dankzij Berlusconi die weer heel veel vrienden erbij heeft
quote:
vr 05 mrt 2010, 14:13
Italië krijgt er 21 provincies bij
ROME - Italië krijgt er 21 nieuwe provincies bij, ondanks de belofte van premier Silvio Berlusconi om het openbaar bestuur te vereenvoudigen.
Dat heeft de krant la Repubblica vrijdag gemeld
De momenteel 110 provincies van Italië zijn een bestuurslaag tussen de twintig regio's en de 8095 gemeentes. Veel Italianen weten niet wat de provincies doen en vinden het maar een nutteloze bestuurslaag, die er vooral toe dient om baantjes te creëren voor politici.

Er zijn al duizenden handtekeningen ingezameld voor de afschaffing van de provincies en Berlusconi stelde na zijn herverkiezing in 2008 een minister van Administratieve Vereenvoudiging aan.
Die bracht het aantal provincies niet terug, maar creëerde er nieuwe, zoals Ogliastra op Sardinië, met slechts 58.000 inwoners, maar wel compleet met president, gedeputeerden en Provinciale Staten.

De provincies kosten Italië 14 miljard euro per jaar.
Over de uitgaven ontstaan soms discussies.
Zo gaf de centrumrechtse presidente van de provincie Venetië 9240 euro overheidsgeld uit voor een lamp voor haar kantoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Henktay op 05-03-2010 16:26:30 ]
pi_78786344
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het blijft een prachtig ding die Europese Eenheid. Totdat het op centen aan komt, dan is het net als vroeger ieder voor zich en ik een beetje meer als de rest
Wat er nu gebeurt is precies wat er moet gebeuren: Germanen hebben hun financieen redelijk op orde en worden daarvoor door de markt beloond doordat ze tegen een lage rente kunnen lenen.

Grieken zijn frauderende prutsers en worden door de markt gestraft doordat ze alleen tegen een veel hogere rente kunnen lenen. En nu hebben ze 'geen hulp' nodig, alleen een lager rente tarief... jaja.

Maar wat er nu gebeurt - zolang de Grieken niet outgebaild worden tenminste - is Goed. Het groei en stabiliteitspact wordt nu in zekere zin afgedwongen door de markt.
Goud kan je niet bijdrukken
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:35:03 #19
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78789953
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:20 schreef Poekieman het volgende:

Maar wat er nu gebeurt - zolang de Grieken niet outgebaild worden tenminste - is Goed. Het groei en stabiliteitspact wordt nu in zekere zin afgedwongen door de markt.
Helaas is de hoogte van het rentepercentage voor de Grieken niet belangrijk, die gaan door tot ze failliet zijn

Griekenland is gewoon een land met onverantwoordelijke mensen, en dan komen ze toch terecht bij de EU kredietbank

[ Bericht 4% gewijzigd door Henktay op 05-03-2010 20:56:06 ]
  woensdag 10 maart 2010 @ 09:04:26 #21
141482 Q.
JurassiQ
pi_78959359
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:20 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Wat er nu gebeurt is precies wat er moet gebeuren: Germanen hebben hun financieen redelijk op orde en worden daarvoor door de markt beloond doordat ze tegen een lage rente kunnen lenen.

Grieken zijn frauderende prutsers en worden door de markt gestraft doordat ze alleen tegen een veel hogere rente kunnen lenen. En nu hebben ze 'geen hulp' nodig, alleen een lager rente tarief... jaja.

Prachtig fenomeen, die vrije markt. Zolang haar haar gang laat gaan en er niet tussen gaat zitten.
For great justice!
  woensdag 10 maart 2010 @ 09:20:59 #22
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_78959796
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
Zelfs als het niet direct op centen aankomt, maar indirect (macht)...

Het is één grote klucht.
Intelligent, but fucked up.
pi_78998355
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:20 schreef Poekieman het volgende: knip
Ik vind het best wel leuk wat er nu gebeurt, ik loop al zo'n beetje sinds midden jaren 90 te roepen dat als de euro er zou komen, verdragen veel minder relevant zouden zijn dan marktdiscipline. En ik heb nu echt zoiets van 'ik heb het toch gezegd'
  zondag 14 maart 2010 @ 15:18:01 #24
295573 hb7525
mooi weer vandaag
pi_79128036
Deze directeur van PIMCO (1.000.000.000.000 belegd vermogen ) gaat niet meer in Griekenland investeren in obligaties, trouwens ook niet in de EU, ook al stijgen de rentes nog veel verder, maar wel in Azie
quote:
> Griekenland door de ogen van een megabelegger

Ondanks ingrijpende bezuinigingsmaatregelen van de Griekse regering wordt achter de schermen van Brussel hard gewerkt aan een reddingsplan. Maandag komen de ministers van Financiën bijeen om spijkers met koppen te slaan. Maar in hoeverre maken deze maatregelen Griekenland weer aantrekkelijk voor de beleggers? Welke rol spelen zij bij de oplossing van het probleem? En zijn speculanten daadwerkelijk de oorzaak van deze moderne Griekse tragedie? In Buitenhof een gesprek met Marc van Heel, directeur Benelux van Pimco; de grootste obligatiebelegger in de wereld.
pi_79128556
Nog 2 dagen en dan is de deadline voor Griekenland verstreken. Ben benieuwd! Zijn de berichten hierover positief gaan we iig. groene dagen op de beurs beleven.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 14 maart 2010 @ 15:35:29 #26
295573 hb7525
mooi weer vandaag
pi_79128732
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Nog 2 dagen en dan is de deadline voor Griekenland verstreken. Ben benieuwd! Zijn de berichten hierover positief gaan we iig. groene dagen op de beurs beleven.
Positief is als men zich aan het akkoord houd en Griekenland uit de EU flikkert, dat zal de rust bij de kredietverstrekkers terug brengen, momenteel willen de eigen pensioenfondsen niet meer in EU obligaties beleggen, ook niet tegen fors hogere rentes

dus zullen Nederland en Duitsland geld moeten uitlenen aan / garant staan voor Griekenland om hun ambtenaren mee te betalen, anders gaan er Europese pensioenfondsen en banken kopje onder
pi_79128979
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:35 schreef hb7525 het volgende:

[..]

Positief is als men zich aan het akkoord houd en Griekenland uit de EU flikkert, dat zal de rust bij de kredietverstrekkers terug brengen, momenteel willen de eigen pensioenfondsen niet meer in EU obligaties beleggen, ook niet tegen fors hogere rentes
Eens, van mij mag Griekenland er ook uit geknikkerd worden. Ik ga er nooit op vakantie, vind het land niks en genoeg Griekse restaurants in de EU

Maarja, er klopt natuurlijk niks van dat er rust bij kredietverstrekkers zal komen. Op het moment dat Griekenland daadwerkelijk uit de EU wordt geknikkerd ga ik minstens met de helft van mijn kapitaal long in de CDS van Portugal/Spanje/Ierland zitten
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 14 maart 2010 @ 16:48:54 #28
295573 hb7525
mooi weer vandaag
pi_79131867
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:40 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Eens, van mij mag Griekenland er ook uit geknikkerd worden. Ik ga er nooit op vakantie, vind het land niks en genoeg Griekse restaurants in de EU

Maarja, er klopt natuurlijk niks van dat er rust bij kredietverstrekkers zal komen. Op het moment dat Griekenland daadwerkelijk uit de EU wordt geknikkerd ga ik minstens met de helft van mijn kapitaal long in de CDS van Portugal/Spanje/Ierland zitten
Juist en Griekenland kan gewoon Euro gebruiker blijven zodat we niet hoeven te wisselen, nadeel is dat ze dan geen eigen munteenheid hebben om fors te laten devalueren, zodat die Griekse ambtenaren niet meer zo gruwelijk veel verdienen in Euro's.

Voor Griekenland is het beste, nu eruit, terug naar een Zeuro / Geuro ofzo, en over tien jaar dan zien we wel verder
  maandag 15 maart 2010 @ 11:13:32 #29
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_79161784
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:18 schreef hb7525 het volgende:
Deze directeur van PIMCO (1.000.000.000.000 belegd vermogen ) gaat niet meer in Griekenland investeren in obligaties, trouwens ook niet in de EU, ook al stijgen de rentes nog veel verder, maar wel in Azie
[..]

Een non-issue, zoals al het andere geneuzel in de marge.

85% van de Griekse staatsobligaties in in Griekse handen. Grieken zijn meesters in het buiten de boeken houden van activa. Ik verwacht derhalve dat de volgende obligatie tenders wederom oversubscribed zullen zijn.

De EU kan zich beter sterk maken voor regulering op het gebied van CDS constructies. Alleen partijen die de onderliggende waardes bezitten zouden deze verzekeringen nog kunnen afsluiten.

Het wordt tijd dat Brussel zijn macht (of zou het alleen een papieren tijger zijn?) doet gelden een eens wat handelsvergunningen gaat intrekken van Anglo-Amerikaanse instituutjes. Voordat er zich een echt probleem voordoet.

Griekenland is tenslotte maar een oefening, een test om te kijken hoe de EU reageert. Who's next? Belgie? Spanje? Ierland? UK?
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
  maandag 15 maart 2010 @ 17:39:59 #30
295573 hb7525
mooi weer vandaag
pi_79176903
quote:
Op maandag 15 maart 2010 11:13 schreef faustkern het volgende:

[..]

Een non-issue, zoals al het andere geneuzel in de marge.

85% van de Griekse staatsobligaties in in Griekse handen. Grieken zijn meesters in het buiten de boeken houden van activa. Ik verwacht derhalve dat de volgende obligatie tenders wederom oversubscribed zullen zijn.
Ja omdat Nederland en Duitsland garant staan
pi_79192280
quote:
Eurolanden eens over noodplan Griekenland
Uitgegeven: 15 maart 2010 22:22

BRUSSEL - De ministers van Financiën van de eurolanden zijn het maandagavond in Brussel technisch vrijwel eens geworden over een reddingsplan voor Griekenland.
© ANP

De EU-leiders moeten er volgende week tijdens een top nog mee instemmen.

De eurolanden zullen het in financiële nood verkerende Griekenland zo nodig bijspringen, maar het zal de belastingbetaler geen geld kosten.

Athene moet voor de hulp ''zwaar betalen'' , heeft demissionair minister van Financiën Jan Kees de Jager na afloop van het beraad gezegd.

Hulp

Op dit moment heeft Griekenland, dat kampt met een torenhoog begrotingstekort, overigens nog niet om financiële hulp gevraagd. Het is volgens De Jager ook nog steeds niet zeker dat dat gebeurt.

De Jager wilde niet precies zeggen waaruit de beoogde steunmaatregelen bestaan, maar het gaat om leningen van andere eurolanden of garanties. Daarbij gelden strenge voorwaarden.

Zo moet Griekenland na het verlenen van de steun weer zo snel mogelijk op de markt kapitaal kunnen aantrekken. Ook moet de regering in Athene een ''risico-opslag'' betalen, zodat de overige eurolanden voldoende terugkrijgen voor hun steun, aldus De Jager.

Voorbehoud

De minister kondigde aan dat hij, mede gezien de demissionaire status van het kabinet, een voorbehoud heeft gemaakt bij de voorstellen en er deze week eerst nog met de Tweede Kamer over wil praten.

Die staat tot dusver op het standpunt dat Athene niet bij de eurolanden moet aankloppen, maar bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Vertrouwen

Griekenland heeft een begrotingstekort van bijna 13 procent, bijna vier maal zoveel als volgens de EU-regels is toegestaan. Het dreigt daardoor het vertrouwen van de kapitaalmarkten te verliezen en brengt ook de positie van de euro in gevaar.

De EU heeft Griekenland eerder al opgedragen zijn tekort snel weer onder de EU-limiet te brengen. Over de door Athene aangekondigde besparingen zijn de EU-landen beginsel tevreden, aldus De Jager.
Nu
Ik vraag me af of die "risico" opslag de werkelijke kosten kan dekken want landen die evt garant gaan staan of die obligaties kopen kunnen de marktwerking zelf niet ontlopen. Daar zal de rente/risico-opslag omhoog gaan over de herfinanciering van hun staatsschuld. Zelfs al is dat slechts enkele tienden van %ten dan loopt de schade al snel in de miljarden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 15 maart 2010 @ 23:17:34 #32
295573 hb7525
mooi weer vandaag
pi_79192505
Er is dus een tweede IJsland geboren in het zuiden//

Griekenland gaat alsnog failliet en die miljarden ziet de EU nooit meer terug, en Nederland zal er wel voor 10 miljard ingaan

Daaag belastingcentjes.
Dar worden dus Griekse ambtenaren mee betaald
pi_79193372
Ook al is er misschien een deadline voor Griekenland. Volgens mij gaat er geen f*ck gebeuren en mochten er problemen zijn zal men toch weer geld uitdelen aan Griekenland.
pi_79195955
Nou, Griekenland wordt dus geholpen door de EU. Net bekend gemaakt. Ze krijgen gewoon een bail out. Blergh.
pi_79196340
Niet om het een of ander hoor, maar betekent dit niet gewoon een stap naar EU-bonds? Landen als Duitsland en Nederland etc die hun credit-rating gaan verwateren t.b.v. de Grieken?
pi_79196408
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 01:33 schreef HiZ het volgende:
Niet om het een of ander hoor, maar betekent dit niet gewoon een stap naar EU-bonds? Landen als Duitsland en Nederland etc die hun credit-rating gaan verwateren t.b.v. de Grieken?
Ik ben continu verschillende asset prijzen in de gaten aan het houden maar zie weinig tot geen beweging. Iedereen slaapt en ik denk dat ik dat ook maar moet doen. Ik dacht (hoopte) minstens een kleine verschuiving in de euro te zien nu Griekenland deze aardige bail out krijgt
  dinsdag 16 maart 2010 @ 09:25:05 #37
60067 faustkern
pi_79199265
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:39 schreef hb7525 het volgende:

[..]

Ja omdat Nederland en Duitsland garant staan
Met terugwerkende kracht?
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 09:33:19 #38
60067 faustkern
pi_79199446
Het is in elk weer een trieste dag voor de hardwerkende burgers van Europa en de mensen die in de Euro hebben geloofd. Te meer blijkt dat er weinig incentives zijn om een helder en transparant beleid te volgen.

Landen die jarenlang in een soort van euforische augmented reality staat op veel te grote voet te hebben geleefd worden daar nu blijkt ook nog eens voor beloond?

De omgekeerde wereld? Wanneer houden onze "leiders" eens voet bij stuk en worden er eens finke boetes uitgedeeld. Weten jullie nog vast wel, zoals bij Maastricht was afgesproken ?
pi_79201788
Wel hulp of geen hulp. Op termijn zegt dit niets over de waardevastheid van de Euro, zolang de ECB zich erbuiten houd. Met de steun van andere landen komen er immers niet meer of minder euro's in roulatie. Op specualtieve spikes na zegt het dus ook niks over de kracht van de euro.

Het enige trieste is dat de afspraken van het verdrag van maastricht geschonden worden en weer een verdrag naar de prullenbak geworpen kan worden, omdat men bij een beetje angst de regels naast zich neerlegd (daar zijn die regeltjes toch voor ). Alweer moet de hardwerkende burger gaan dokken (ook als het geld terugbetaalt gaat worden in de vorm van een hogere rente op staatsobligaties) voor landen/culturen die er met de pet naar gooien en dat allemaal om de droom van eenwording levendig te houden. Daarbij gaan dit soort gebeurtenissen verdere gevolgen hebben dan het economische, het nationalisme gaat de komende jaren weer hoogtij vieren. Politici weten niet waar ze mee bezig zijn en welk klimaat ze daarmee onder het volk creeren.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 10:56:58 #40
141482 Q.
JurassiQ
pi_79201796
Schandalig! Gewoon laten vallen die Grieken, ze hebben het hier zelf naar gemaakt!
For great justice!
pi_79202369
Wat was ook weer de pensioen gerechtigde leeftijd in griekenlnad. Ik dank dat we daar maar massaal naar toe moeten emigreren dan.
pi_79206240
Kan Griekenland de (belasting betalende) burgers uit de Neuro landen geen gratis vakantieverblijf aanbieden? Meer vakantiedagen naarmate deze burgers meer belasting betalen uiteraard.
Goud kan je niet bijdrukken
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:19:59 #43
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79265613
quote:
Hoezo paniek
Van demissionair minister van Financiën de Jager moet gezegd worden dat hij lef heeft en ook nog eens eerlijk is. Onomwonden twitterde hij dat de Europese banken een mega groot probleem hebben als Griekenland omvalt. Dat Griekenland voorlopig kopje onder gaat staat helemaal vast. Ook staat vast dat geen enkel Europees steunplan soelaas biedt. Griekenland moet naar het IMF. Dat kan echter alleen als het vrijwillig uit de euro stapt.

Oeps
Op dat moment valt Europa. Dat heeft minister de Jager met zoveel woorden gezegd. Opmerkelijk is dat er vanmiddag vertrouwelijk overleg met de Tweede Kamer is tussen de Minister en Nout Wellink, de president van DNB. De vraag is waarom dat overleg vertrouwelijk moet zijn. Daaraan voorafgaand is het de vraag waarom niet eerder bekend was dat de Europese banken zoveel gevaar lopen. Overal in Europa zijn de banken aan stresstests onderworpen. Kennelijk is het risico van een landenfaillissement niet meegenomen.

Waanzin of werkelijkheid
Dat zou normaliter ook niet hoeven ware het niet dat door ‘outsiders’ stelselmatig is gewezen op het dreigende gevaar van ineenstorting van landen, uiteraard als gevolg van de inmiddels overbekende fiscale implosie die optreed als de schuldenlast van een land te hoog voor burgers is geworden om nog te kunnen dragen. In zo’n situatie helpt ook het verschuiven van schuldenlasten via financiële constructies tussen banken en overheden niet langer. Die constructies imploderen mee, want zij waren van meet af aan onhoudbaar.

Wie volgt
Het onvermijdelijke gevolg van terugtreding van Griekenland uit de euro is dat Duitsland zal volgen. Dat kan niet anders. Want als in Duitsland de banken eraan gaan, ontstaat ook daar de noodtoestand. Op dat moment wordt namelijk overduidelijk welke risico’s Duitse banken in andere lidstaten lopen. Zodra Duitsland vertrekt volgt Nederland. Ook dat is onvermijdelijk. Het Nederlands economisch belang ligt immers van oudsher bij onze oosterburen. We zijn in dat opzicht niet veel meer – maar ook niet veel minder- dan een mooie provincie aan zee.

Tweede Kamer
Het is aannemelijk dat minister de Jager en president Wellink over dit scenario met de Tweede Kamer zullen praten. Raar is dat het om vertrouwelijk overleg gaat. Juist nu is er overduidelijk behoefte aan openheid en duidelijkheid. Maar omdat Europa momenteel niet weet hoe het de zaken bij elkaar moet houden, wordt er gezwegen. Dat is begrijpelijk. Liever de onrust laten voortduren, dan met paniek van doen te moeten hebben. Inmiddels is zelfs sprake van enige vrees dat de lonen aan mensen binnenkort niet meer betaald kunnen worden als gevolg van het wegvallen van de waarde van de euro. Wie had dat ooit kunnen denken.

Toch weer doemdenken?
Zal het zover komen? We zullen het zien. Voorlopig blijven de wereldwijde beurzen hun opmars voortzetten. Dat roept de vraag op wie er meer weet. De beurzen of wij?
bron; http://www.rtl.nl/%28/fin(...)ten_beruzen_meer.xml
Bedankt Hans.
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:28:49 #44
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79265998
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:14 schreef Basp1 het volgende:
Wat was ook weer de pensioen gerechtigde leeftijd in griekenlnad. Ik dank dat we daar maar massaal naar toe moeten emigreren dan.
61 jaar. Ach, scheelt maar 6 jaar
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:56:15 #45
287405 Zweistein
Einstein versie 2.0
pi_79267275
quote:
Zo, die heeft een positieve insteek. Fijn dat soort optimisten. Maar goed iedereen mag zich uiten, zoals hij wil.

Wat me echter niet bevalt is dat er van een aantal dingen wordt uitgegaan of het een natuurwet is.

1) Dat Griekenland voorlopig kopje onder gaat staat helemaal vast
2) Ook staat vast dat geen enkel Europees steunplan soelaas biedt.
3) Griekenland moet naar het IMF. Dat kan echter alleen als het vrijwillig uit de euro stapt.

en vervolgens gaat hij verder met zijn betoog.

Ik zou graag wel een onderbouwing zien van die drie natuurwetten.
Geloof niet dat het zo vaststaat als de schrijver beweert.
  woensdag 17 maart 2010 @ 20:15:48 #46
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_79268256
quote:
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_79269585
quote:
Naar aanleiding van de financiële problemen van Griekenland zei PVV-Europarlementslid Barry Madlener vandaag dat hij een splitsing van de euro in een Noord-Europese en een Zuid-Europese munt wel ziet zitten.

Economen praten al langer over de voor- en nadelen van de zeuro, oftewel de zuidelijke euro. Madlener trekt een vergelijking met Amerika: "Amerika is een land met alleen maar Amerikanen. Daar kun je een eenheidsmunt hebben. Maar Europa heeft niet alleen maar Europeanen; we hebben veel onderlinge verschillen".

Afgelopen maandag kwamen de Eurolanden, waaronder Nederland, samen om te overleggen hoe Griekenland het beste geholpen kan worden. "Daardoor loopt de Nederlandse belastingbetaler indirect toch risico. En op lange termijn kan dat niet goed gaan", zegt Madlener. "Griekenland, Spanje, Italië en Portugal hebben een andere handelsbalans dan de Noord-Europese landen. Ze moeten de koers daarom met een eigen munt kunnen aanpassen".

De PVV'er zou niet verbaasd opkijken als straks de Grieken hun eigen drachme weer terug willen. Door een sterke devaluatie van de munt zou Griekenland dan minder ingrijpend hoeven te bezuinigen.
PVV voorstander van splitsing euro

Wat denken de kenners hiervan? Zou zoiets goed zijn voor de euro? Het zou natuurlijk desastreus zijn voor de zuidelijke landen en zou de politieke stabiliteit van Europa geen goed doen, maar ik vraag me af wat de economische gevolgen zouden zijn?
pi_79269659
En ik heb een mogelijke oplossing voor het probleem met de Grieken: geef ze financiële steun in ruil voor uittreding uit de eurozone. Win-win: Griekenland krijgt hulp, en de eurozone wordt op termijn sterker omdat er een zwakke broeder minder is.

Wat zie ik allemaal over het hoofd?
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:04:06 #49
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79270927
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 20:41 schreef Sloggi het volgende:
En ik heb een mogelijke oplossing voor het probleem met de Grieken: geef ze financiële steun in ruil voor uittreding uit de eurozone. Win-win: Griekenland krijgt hulp, en de eurozone wordt op termijn sterker omdat er een zwakke broeder minder is.

Wat zie ik allemaal over het hoofd?
één land uit de euro = einde euro.
schijnt.
pi_79272409
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:04 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

één land uit de euro = einde euro.
schijnt.
Schijnt? Het is toch common sense? Het moment dat Griekenland uit de EU wordt geflikkerd, zul je enorm veel speculators krijgen die gaan shorten op de landen die op de wipwap zitten om de Eurozone ook uit te gaan. Dat zet enorm veel pressie op de Euro. Om de Euro echt te redden is een devaluatie van de munt.
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:50:37 #51
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79273431
Het is dus in principe 1 voor 12.
Bedankt Hans.
pi_79273644
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:50 schreef bascross het volgende:
Het is dus in principe 1 voor 12.
Nah. Griekenland wordt gewoon gered. De kansen dat dat misloopt of tegen een zwaar pakket wordt verruild is nihil. Mits dat wel gebeurt, komt dat door Duitsland. En de Duitsers hebben ook alle redenen. Ik hoorde vandaag zelfs dat Duitsland het enige land ter wereld is dat ze in de grondwet hebben staan dat ze een niet te grote deficit mogen hebben ofzo? Of dat ze niet teveel mogen kopen met debt.
  woensdag 17 maart 2010 @ 22:00:47 #53
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79274026
Wel jammer dat het ons geld gaat kosten, ook al beweert Jan Kees de Jager van niet. Ik vraag mij eigenlijk af met welk geld hij Griekenland wel gaat redden?
Bedankt Hans.
  woensdag 17 maart 2010 @ 22:54:39 #54
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_79276980
Natuurlijk gaat het ons geld kosten, maar het kan niet anders. Maar voor die dominostenen ben ik zo bang. Als je gewoon kijkt naar de staatsschulden van andere landen. En dan mogen we nog god bedanken dat de UK er niet bij zit. Alleen in Nederland al... en dan zijn wij nog een van de rijkste economisch sterkste landen gekeken naar GDP PP per capita.
Ik ben bang dat straks Ierland, Spanje, misschien Belgie, noem ze maar op ook vergelijkbare problemen gaan krijgen.
Waren we maar nooit aan die euro begonnen
shoarma is lekker
pi_79277843
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 22:54 schreef aarsschimmel het volgende:
Waren we maar nooit aan die euro begonnen
Of: hadden we maar andere afspraken gemaakt.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Schijnt? Het is toch common sense? Het moment dat Griekenland uit de EU wordt geflikkerd, zul je enorm veel speculators krijgen die gaan shorten op de landen die op de wipwap zitten om de Eurozone ook uit te gaan. Dat zet enorm veel pressie op de Euro. Om de Euro echt te redden is een devaluatie van de munt.
Ok, ook al treedt Griekenland vrijwillig uit, het zal inderdaad wel worden gezien als een gedwongen vertrek (wat het in mijn scenario in zekere zin ook is).

Maar wat is dan de weg uit de eurocrisis?
pi_79278270
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:13 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Maar wat is dan de weg uit de eurocrisis?
Devaluatie van de Euro.
pi_79278474
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Devaluatie van de Euro.
Op het moment dat zoiets ooit zou gebeuren bij een grote wereldmunt, lokt dat devaluaties uit bij overige (grote) naties.
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:37:10 #58
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_79278736
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:30 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Op het moment dat zoiets ooit zou gebeuren bij een grote wereldmunt, lokt dat devaluaties uit bij overige (grote) naties.
Eerder het tegenovergestelde omdat mensen dan uit de euro stappen en dat verruilen voor andere munten die wel 'hard' zijn.
The more debt, the better
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:41:30 #59
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79278882
Wat zouden de gevolgen zijn als je overstapt naar de Neuro en de Zeuro? Dat idee is ook al verschillende keren geopperd. Als je er over nadenkt zou het ook handiger zijn voor de mindere landen, zoals Spanje, Griekenland, Italië enz. Eens in de zoveel tijd zouden ze de munt kunnen devalueren.

Is dit haalbaar?
Bedankt Hans.
pi_79278905
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:30 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat denk ik niet omdat de devaluatie van de Euro alleen zou gebeuren tijdens extreme omstandigheden. Een WW3 bijvoorbeeld. Devaluatie van de euro houdt immers in dat de welvaart direct met een klap naar beneden gaat, dat is ook de enige reden waarom ze het nu niet doen en lekker wijzen naar Griekenland.
pi_79279118
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:54 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nah. Griekenland wordt gewoon gered. De kansen dat dat misloopt of tegen een zwaar pakket wordt verruild is nihil. Mits dat wel gebeurt, komt dat door Duitsland. En de Duitsers hebben ook alle redenen. Ik hoorde vandaag zelfs dat Duitsland het enige land ter wereld is dat ze in de grondwet hebben staan dat ze een niet te grote deficit mogen hebben ofzo? Of dat ze niet teveel mogen kopen met debt.
In de Duitse grondwet is opgenomen dat nieuwe schulden alleen voor nieuwe investeringen gebruikt mogen worden.

Als daar dus de belastingopbrengsten tegenvallen o.i.d. dan moet er bezuinigd worden, het mag niet met een oplopend begrotingstekort worden gefinancierd.
pi_79279163
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:41 schreef bascross het volgende:
Wat zouden de gevolgen zijn als je overstapt naar de Neuro en de Zeuro? Dat idee is ook al verschillende keren geopperd. Als je er over nadenkt zou het ook handiger zijn voor de mindere landen, zoals Spanje, Griekenland, Italië enz. Eens in de zoveel tijd zouden ze de munt kunnen devalueren.

Is dit haalbaar?
Heeft bijvoorbeeld Italië dan devaluatie nodig op dit moment?
pi_79279216
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:49 schreef Igen het volgende:

[..]

In de Duitse grondwet is opgenomen dat nieuwe schulden alleen voor nieuwe investeringen gebruikt mogen worden.

Als daar dus de belastingopbrengsten tegenvallen o.i.d. dan moet er bezuinigd worden, het mag niet met een oplopend begrotingstekort worden gefinancierd.
Dat dus. Best een interessant gegeven omdat Duitsland er in de EU het beste voor staat.
pi_79279340
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:41 schreef bascross het volgende:

Is dit haalbaar?
Ik hoop dat ze met dat soort voorstellen gaan komen. Dan wordt het in ieder geval een aantal weken flink in de forex handel zitten . Het probleem wat we nu hebben met de EU, het verschil tussen goede en mindere landen zul je altijd hebben. Of je die groep nu verdeelt in Neuro en Zeuro of nog meer. In die groepen zul je ook weer landen hebben die gaan zeiken en meer voordeel uit de groep krijgen dan ze eigenlijk bijdragen. Dat is ook 1 van de redenen waarom de UK nooit bij de EU is gekomen en nooit zal komen en is een goede reden om de EU niet groter te maken

Niet dat het me zelf allemaal veel uitmaakt. Hoop over een tig tal jaren in ieder geval in een land te wonen waar die euro niet belangrijk is.
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:06:43 #65
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79279603
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet op de hoogte ben van de situatie van Italië op dit moment. Ik weet wel dat ze behoren tot de PIIGS, dus ik ga er vanuit dat het niet al te florissant zal zijn.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik hoop dat ze met dat soort voorstellen gaan komen. Dan wordt het in ieder geval een aantal weken flink in de forex handel zitten . Het probleem wat we nu hebben met de EU, het verschil tussen goede en mindere landen zul je altijd hebben. Of je die groep nu verdeelt in Neuro en Zeuro of nog meer. In die groepen zul je ook weer landen hebben die gaan zeiken en meer voordeel uit de groep krijgen dan ze eigenlijk bijdragen. Dat is ook 1 van de redenen waarom de UK nooit bij de EU is gekomen en nooit zal komen en is een goede reden om de EU niet groter te maken

Niet dat het me zelf allemaal veel uitmaakt. Hoop over een tig tal jaren in ieder geval in een land te wonen waar die euro niet belangrijk is.
Klopt, maar de verschillen worden dan wel een stuk kleiner. Nederland is als land wel erg klein, dus aan iets of iemand vastklampen is niet nadelig denk ik, mits dit land enige status en macht heeft, bijvoorbeeld Duitsland. We kunnen ook een munt delen met Duitsland. De GDM, De German Dutch Mark.

De uitbreiding van de EU is inderdaad nutteloos.
Bedankt Hans.
  donderdag 18 maart 2010 @ 10:17:04 #66
60067 faustkern
pi_79285855
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee niet meer, want ook in Italie wordt de industriele basis al jaren lang vernietigd door uitbesteding naar lage loon landen :-)

Verder is het devaluatie middel een andere truuk voor politici om structurele problemen vooral niet op te willen lossen. Het leidt op termijn tot torenhoge inflatie, hogere rentes en een hogere werkloosheid.

Waar Italie mee geholpen zou zijn is een volledige herziening van het gezondheidstelsel, alle instituten en ministeries van de republiek afbouwen (cq sluiten) en overgaan naar een federaal model waarin de provincies zelf belastingen gaan heffen zonder afdracht aan "Rome". Oh ja en die 4,5 miljoen illegalen daar zal ook wel een oplossing voor gevonden moeten worden. Of je blijft gewoon doen alsof ze niet bestaan.
  donderdag 18 maart 2010 @ 10:19:18 #67
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_79285925
Maar in geval van de neuro zeuro pleuro, zou die knoflookmunt dan niet binnen een dag zijn gevallen. Dat zijn de landen die problemen hebben en die blijven staan door hulp van de rijkere landen. Straks met een zeuro worden deze landen natuurlijk niet meer zo erg geholpen en dan blijft van deze knooflooklanden niet veel meer over dan een ontwikkelingsland dat om geld moet smeken bij het imf. Hoewel een faillissement ook weer niet kan, dan stort ook onze bankensector weer in
shoarma is lekker
pi_79288752
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:42 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat denk ik niet omdat de devaluatie van de Euro alleen zou gebeuren tijdens extreme omstandigheden. Een WW3 bijvoorbeeld. Devaluatie van de euro houdt immers in dat de welvaart direct met een klap naar beneden gaat, dat is ook de enige reden waarom ze het nu niet doen en lekker wijzen naar Griekenland.
Volledig met je eens dat een devaluatie alleen zal plaatsvinden indien ze geen andere oplossing meer kunnen bedenken en de wanhoop enorm groot is. Een van de hoofdredenen waarom het nog niet gebeurd is dat na zo'n devaluatie het wantrouwen enorm groot is en er geen sprake meer is van goedkoop geld op de kapitaalmarkt, hetgene waar het systeem nog enigszins in leven door blijft. Zodra het geld op de kapitaalmarkt niet meer goedkoop is, zal men rekening houden met een eenmalige devaluatie (en wie weet zelfs tot overgaan). Men zal pas kiezen ervoor als het systeem totaal gefaald heeft, dus mocht men dit doen ligt dat nog wel een tijdje van ons af.

Zodra een grote natie hiervoor kiest, kan het niet anders dat overige naties volgen, mochten deze niet economisch willen worden afgeknepen. De laatste keer dat een grote natie eenmalig devalueerde was in 1932 (VS), de jaren eropvolgend devalueerde naties wereldwijd hun munt om niet achter te blijven. Ook Nederland gaf in 1936 uiteindelijk toe om economische redenen. Mocht er echter een devaluatie plaatsvinden zal men een gebeurtenis 'plots' aangrijpen en zal dit een van de meest waardeverliezende zijn voor bestaand geld in de geschiedenis (om tal van reden o.a. om schuld ten opzichte van GDP drastisch te verminderen).
pi_79295656
De CEO van Deutsche Bank wil ook dat Europa Griekenland redt,maar het woord steeds onwaarschijnlijker

http://www.welt.de/wirtsc(...)Griechen-Pleite.html
pi_79295809
Meerderheid Denen willen de Euro, Slowakije wil deelnemen in 2009 (en)

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vhtvbz69jdye?ctx=vg9hmldxqvyt&start_tab0=40

Dat was 2 jaar geleden, nu zijn ze lachende derde samen met Zweden.
pi_79295814
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_79296035
quote:
zie ik als het morele einde van de EU,praten over Europese solidariteit in goede tijden is makkelijk, maar dat echt doen in slechte tijden is een tweede
  donderdag 18 maart 2010 @ 14:54:23 #73
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79296074
Schade Griechenland alles ist vorbei!
Bedankt Hans.
pi_79296432
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 14:53 schreef RechtseRukker het volgende:

[..]

zie ik als het morele einde van de EU,praten over Europese solidariteit in goede tijden is makkelijk, maar dat echt doen in slechte tijden is een tweede
Als je nagaat is het natuurlijk diep triest. de meerderheid van de Nederlanders zat niet te wachten op de grondwet of het verdrag van Lissabon. Het werd ons echter door de strot geduwd door een stel machtsgeile politici, die nou even makkelijk de hele boel om zeep helpen. Samen uit samen thuis.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_79299099
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 14:53 schreef RechtseRukker het volgende:

Waar heb je het over, Griekenland heeft jarenlang op veel te grote voet geleefd door de rest van Europa te flessen, en nu ze tegen de lamp lopen mogen we die veel te hoge levensstandaard nog een keer komen financieren? Laat ze er maar eens voor gaan werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')