Inderdaad. Dat is in wezen het onrechtvaardige van de HRA. Het is een belastingkorting die je alleen krijgt als je ervoor kiest een huis te kopen. Een beperking van je keuzevrijheid kun je het ook noemen. Of een stimuleringsmaatregel. Dat is in feite hetzelfde.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Door een korting te geven op de belasting, zodat je mensen die deze korting niet genieten er voor op laat draaien. Als we de HRA afschaffen kunnen de belastingtarieven omlaag, uiteraard gaat dat niet gebeuren maar als alternatief hoeven de belastingen dan ook niet verhoogt te worden
Uitstel van executie dus.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die deeltijd-WW is in feite belasting op succesvolle bedrijven om niet-succesvolle bedrijven op de been te houden. Economische waanzin.
Bovendien zorgt het ervoor dat werknemer X die bij het slechte bedrijf A niks te doen heeft niet gaat solliciteren bij het goede bedrijf B. Dubbel slecht dus.
Binnenkort zullen alle bedrijven die deeltijd WW aangevraagd hebben wel failliet gaanquote:
Het klinkt als het Deposito Garantie Stelsel. Dat werkt ook zo. De goeden draaien op voor de slechten. Onze hele economie lijkt daar tegenwoordig op gebaseerd.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die deeltijd-WW is in feite belasting op succesvolle bedrijven om niet-succesvolle bedrijven op de been te houden. Economische waanzin.
Combineer dit met de huurtoeslag... Mensen die een van de 2 ontvangen profiteren, degenen die daadwerkelijk alle kosten draaien, zitten in het (relatief kleine) groepje mensen zonder HRA of HT!quote:Op maandag 1 maart 2010 21:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Door een korting te geven op de belasting, zodat je mensen die deze korting niet genieten er voor op laat draaien. Als we de HRA afschaffen kunnen de belastingtarieven omlaag, uiteraard gaat dat niet gebeuren maar als alternatief hoeven de belastingen dan ook niet verhoogt te worden
Hoe anders wil je garantie stellen? Dan kan je hetzelfde zeggen van schuldsanering, uitkeringen, etc.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:25 schreef Q. het volgende:
[..]
Het klinkt als het Deposito Garantie Stelsel. Dat werkt ook zo. De goeden draaien op voor de slechten. Onze hele economie lijkt daar tegenwoordig op gebaseerd.
Zoals in de USA met de FDIC. Een collectieve verzekering met een hogere premie naarmate je risicoprofiel groter is. Één van de weinige dingen die we hier van de USA kunnen leren.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe anders wil je garantie stellen? Dan kan je hetzelfde zeggen van schuldsanering, uitkeringen, etc.
Het is in ieder geval vermaeckquote:Op maandag 1 maart 2010 21:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hahahahahha, of was het geen grap?
Terwijl juist de banken met hoge ratings hier zijn omgevallen en enorme staatssteun nodig hebben gehad...quote:Op maandag 1 maart 2010 21:30 schreef Q. het volgende:
[..]
Zoals in de USA met de FDIC. Een collectieve verzekering met een hogere premie naarmate je risicoprofiel groter is. Één van de weinige dingen die we hier van de USA kunnen leren.
Oh? Icesave? DSB? Andere banken zijn niet omgevallen.quote:Op maandag 1 maart 2010 22:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Terwijl juist de banken met hoge ratings hier zijn omgevallen en enorme staatssteun nodig hebben gehad...
Nou als ik de gemeenteambtenaar belast met de Wet WOZ mag geloven dan stijgt de huizenprijs bij ons in de straat met 13.6%.quote:Op maandag 1 maart 2010 19:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
1: Hoeveel procent gaat de totale huizenmarkt dalen in 2010?
2: Waarom komt er een daling? Onderbouw je mening!!!!
3: Op welke feiten heb je het gebasseerd?
Game on, al zal er wel niemand antwoord geven
Goed, je bent het dus met me eens, maar wilt nog even je punt maken en mijn voorbeelden letterlijk nemenquote:Op maandag 1 maart 2010 12:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De olieprijs is een slecht voorbeeld, deze wordt bepaald door een kartel.
Verder is alles "eindig", dus dat argument gaat ook niet op. Feit is dat er te weinig moningen zijn, en te veel mensen.
Beroepsdeformatie?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 00:31 schreef Drive-r het volgende:
Maar goed, ligt vastgoed mensen dan nader aan het hart dan aandelen, etc?
Dat enorme gat in de begroting moet toch ergens mee worden gevuld.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 00:58 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik ben voor afbouwen van de HRA, maar het zou de politiek sieren als ze daar ook een afbouw van bijvoorbeeld de BTW tegenover stellen (fat chance).
Zo bedoel ik het niet (en voor de duidelijkheid: ik heb zelf nog nooit een aandeel in mijn bezit gehad). Wat ik eerder aan wilde geven (en wat je trouwens op een bewonderingswaardige wijze volledig uit context trekt), is dat mensen nogal emotioneel reageren in dit topic.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 00:58 schreef dvr het volgende:
[..]
Beroepsdeformatie?
In een aandeel kun je niet wonen. Alhoewel in de vorige eeuw veel mensen aan hun aandelen in de Russische Spoorwegen nog een aardig behangetje hebben overgehouden.
Ik ben voor afbouwen van de HRA, maar het zou de politiek sieren als ze daar ook een afbouw van bijvoorbeeld de BTW tegenover stellen (fat chance).
Klopt ben ik het zelf helemaal mee eens. Je zult vastgoed ook moeten benaderen vanuit een aantal factoren, want er wordt ook aardig wat belegd in vastgoed.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:26 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het niet (en voor de duidelijkheid: ik heb zelf nog nooit een aandeel in mijn bezit gehad). Wat ik eerder aan wilde geven (en wat je trouwens op een bewonderingswaardige wijze volledig uit context trekt), is dat mensen nogal emotioneel reageren in dit topic.
Ik denk toch dat de meest reageerders hier een woning hebben om in te wonen, en niet om mee te speculeren. Verder verwacht ik eigenlijk niet dat bij de reageerders huisjesmelkers/speculanten zitten.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 10:15 schreef Vincentkemper het volgende:
[..]
Klopt ben ik het zelf helemaal mee eens. Je zult vastgoed ook moeten benaderen vanuit een aantal factoren, want er wordt ook aardig wat belegd in vastgoed.
Ik denk dat professionele speculanten zich geen zorgen zullen maken over een daling van pak 'm beet 15%.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 11:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk toch dat de meest reageerders hier een woning hebben om in te wonen, en niet om mee te speculeren. Verder verwacht ik eigenlijk niet dat bij de reageerders huisjesmelkers/speculanten zitten.
Startersleningen en wie weet wat voor zooi er nog zit aan te komen in de toekomst.quote:
Ik vraag me af of geldschieters wel bang moeten zijn, de overheid bailt hun toch wel out. En zelfs de mensen met vreemde financieringen gaan ook door onze overheid geholpen worden, zoals we al uit veel berichten hebben mogen vernemen. Allemaal dus koud water vrees van die partijen, de partijen die echt boos zouden moeten worden zijn juist de partijen die wel hun zaakjes netjes geregeld hebben en gewoon wel aan alles blijven voldoen, die worden dubbel genaaid want van hun belasting geld worden de banken en de onverstandige burgers ook weer gered.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:19 schreef Prutzenberg het volgende:
De angst zit hem meer bij mensen die de afgelopen jaren, zonder eigen geld, een woning hebben gefinancierd en hun geldschieters.
Een nul lijn zegt zo weinig. De vraag is of een voorspelde groei van 0.4% in 2010 van het BNP opweegt tegen een begrotingstekort van 6% in 2010 (0,21% van het bnp met huidige gunstige rente) waarover jaarlijks rente betaald moet worden. Is deze groei wel permanent of eenmalig veroorzaakt door de extra overheidsuitgaven...quote:Op maandag 1 maart 2010 18:31 schreef capricia het volgende:
Het blijft natuurlijk heel persoonlijk..is het glas halfleeg of halfvol.
Meer als je bijv. een afweging doet van de ontwikkelingen die je nu kunt zien in Nederland:
- Er is minder werkloosheid dan verwacht
- Eind 2010 zullen we economisch weer boven de 0-lijn stijgen.
- Of Jan Modaal en zijn Modaal-huis last gaat krijgen van een eventueel beperking van de HRA, valt ook nog maar te bezien.
Het kan dit jaar allemaal nog verslechteren, maar het ziet er al met al beter uit dan men een jaar geleden voorspelde bij het CPB en aanverwante bureaus.
Ja, maar dat spreekt toch voor zich? Hun huis is hun grootste aanschaf in het leven, een financiële molensteen waarvoor ze hun vrijheid hebben opgegeven, waar ze oud en kaal in zullen worden met een trol van een wijf en 2,25 koters aan hun zij, die dadelijk om dure scooters beginnen te zeuren. Dertig jaar ploeteren voor zo'n betonnen voorportaal van het bejaardenhuis! De enige troost die ze hierbij hadden was de permanente waardestijging die iedereen ze voorhield, en het feit dat via de HRA de dommere helft (want zij waren SLIM!) van Nederland aan hun particuliere vermogensopbouw zou meebetalen. En nu? Ze zien hun waarde verdampen en de HRA wordt op termijn afgeschaft! Ach, vergelijk zo'n lot, zo'n commitment eens met de aanschaf van een simpel aandeeltje, dat je met een druk op de muisknop weer van de hand doet. Neen, de huizenbezitter is fucked, en dat gaat begrijpelijkerwijs met enige emotie gepaard.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:26 schreef Drive-r het volgende:
Wat ik eerder aan wilde geven (en wat je trouwens op een bewonderingswaardige wijze volledig uit context trekt), is dat mensen nogal emotioneel reageren in dit topic.
Wanneer je om de 3 jaar wilt verhuizen moet je helemaal niets kopen met die 6% overdrachtsbelasting die onze overheid rekent.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:24 schreef inXs het volgende:
Ofwel voor beide is wat te zeggen. Ik ben het geheel eens met je dat je een woning moet kunnen betalen zonder HRA, winst maken is ook niet een must en sommige mensen willen ook helemaal niet om de 3 jaar verhuizen...
Klopt, ze springen ook op 2 benen. Het is ook allemaal best tweeledig, het wordt namelijk ook naar mijn idee steeds minder echt nodig om masaal voor je werk te moeten verhuizen in verband met de toenemende mate van mobiliteit. Als de techniek een beetje de kans krijgt, wordt dit alleen maar beter. In dit opzicht pleit ikzelf altijd voor juist meer woonkwaliteit, flexibiliteit op je eigen kavel, ofwel een wat langere standplaats en dus niet de behoefte om te moeten verhuizen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je om de 3 jaar wilt verhuizen moet je helemaal niets kopen met die 6% overdrachtsbelasting die onze overheid rekent.![]()
Maar je moet toch wel zeggen dat onze overheid op 2 benen springt , ze willen van de ene kant dat mensen makkelijker voor hun werk verhuizen maar van de andere kant is er niets betaalbaars op korte termijn te huur, of betaal je een hoofdprijs als je weer je huis verkoopt.
Wat een slechte trollquote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:13 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja, maar dat spreekt toch voor zich? Hun huis is hun grootste aanschaf in het leven, een financiële molensteen waarvoor ze hun vrijheid hebben opgegeven, waar ze oud en kaal in zullen worden met een trol van een wijf en 2,25 koters aan hun zij, die dadelijk om dure scooters beginnen te zeuren. Dertig jaar ploeteren voor zo'n betonnen voorportaal van het bejaardenhuis! De enige troost die ze hierbij hadden was de permanente waardestijging die iedereen ze voorhield, en het feit dat via de HRA de dommere helft (want zij waren SLIM!) van Nederland aan hun particuliere vermogensopbouw zou meebetalen. En nu? Ze zien hun waarde verdampen en de HRA wordt op termijn afgeschaft! Ach, vergelijk zo'n lot, zo'n commitment eens met de aanschaf van een simpel aandeeltje, dat je met een druk op de muisknop weer van de hand doet. Neen, de huizenbezitter is fucked, en dat gaat begrijpelijkerwijs met enige emotie gepaard.
Hoera voor huren!
De HRA moet terug gaan naar waar die primair voor bedoelt is en dat was om mensen een huis te laten bezitten. Dus wat mij betreft alleen nog maar HRA voor het hypotheek gedeelte wat ook daadwerkelijk wordt afgelost in 30 jaar.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:37 schreef inXs het volgende:
Ik zou het echt een prima optie vinden om de HRA snel aan te pakken de overdrachtsbelasting er ook uit te gooien.
Ook prima, maar dan vind ik HRA op bijvoorbeeld een huis van 8ton een beetje overdreven... (fictief bedrag)quote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De HRA moet terug gaan naar waar die primair voor bedoelt is en dat was om mensen een huis te laten bezitten. Dus wat mij betreft alleen nog maar HRA voor het hypotheek gedeelte wat ook daadwerkelijk wordt afgelost in 30 jaar.
Zolang die mensen het kunnen betalen en die hypotheek netjes wordt afgelost in 30 jaar zie ik daar geen probleem in, vooral niet met het getrapte belasting stelsel wat we nu nog hebben.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 15:04 schreef inXs het volgende:
[..]
Ook prima, maar dan vind ik HRA op bijvoorbeeld een huis van 8ton een beetje overdreven... (fictief bedrag)
Als bij een woningcorporatie huurt kan je, in bepaalde gevallen, over een tijdsbestek van 30 jaar goedkoper uit zijn dan als je een vergelijkbare woning koopt, mits je het verschil tussen de totale hypotheeklasten en de huur gaat sparen. Zelfs als je particulier huurt voor een redelijke prijs is dat nog mogelijk.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:24 schreef inXs het volgende:
beetje zielige reactie, maar dat terzijde. Een slimme huizenkoper (ja die zijn er ook nog), koopt een huis niet om winst te maken. Huren stijgen elk jaar met een bepaald bedrag. Een hypotheek blijft 30 jaar hetzelfde. Als je dan ook nog goed aflost heb je over 30 jaar nauwelijks woonkosten (behalve onderhoud). Daar zit je dan met je huurwoning voor 1200 euro per maand...
Ofwel voor beide is wat te zeggen. Ik ben het geheel eens met je dat je een woning moet kunnen betalen zonder HRA, winst maken is ook niet een must en sommige mensen willen ook helemaal niet om de 3 jaar verhuizen...
Met als verschil dat wanneer je aflost, je met een koopwoning ineens met veel lagere lasten zit. Ik heb nu een hypotheek van 2ton, op een nieuwbouwwoning. Deze heb ik na 30 jaar met mijn huidige maandbedrag voor 80% afgelost (20% aflossingsvrij dus), de rest spaar ik er wel bij. Ik heb na HRA aftrek een maandbedrag (incl. de extra verzekeringen) van ongeveer 920 euro. Dit heb ik (met even simpel genomen, gelijkblijvende rente) de komende 30 jaar. Daarna is het dus 'klaar' .... Hier in Amersfoort, als je een woning particulier huurt, kom je al makkelijk aan de 900 euro per maand...... Dit wordt per jaar alleen maar hoger. Ook via de corporatie betaal je nu 600 euro voor een rijwoning aan huur, over 30 jaar is dit na inflatiecorrectie rond de 1200 euro.. Dus voor de simpele ziel, gemiddeld 90 euro per maand, met als verschil dat je niets aflost en na die 30 jaar gewoon door blijft betalen. Dit is overigens puur in mijn geval, ik ben ook niet de grootste verhuizer en het huis is groot genoeg om nog 2 kinderen te kunnen herbergen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:21 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als bij een woningcorporatie huurt kan je, in bepaalde gevallen, over een tijdsbestek van 30 jaar goedkoper uit zijn dan als je een vergelijkbare woning koopt, mits je het verschil tussen de totale hypotheeklasten en de huur gaat sparen. Zelfs als je particulier huurt voor een redelijke prijs is dat nog mogelijk.
Als je je hypotheek aflost ben je na ongeveer 25 jaar goedkoper uit dan als je huurt. Als je dat niet doet dan maakt huren of kopen niet zo veel uit.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:31 schreef inXs het volgende:
[..]
Met als verschil dat wanneer je aflost, je met een koopwoning ineens met veel lagere lasten zit. Ik heb nu een hypotheek van 2ton, op een nieuwbouwwoning. Deze heb ik na 30 jaar met mijn huidige maandbedrag voor 80% afgelost (20% aflossingsvrij dus), de rest spaar ik er wel bij. Ik heb na HRA aftrek een maandbedrag (incl. de extra verzekeringen) van ongeveer 920 euro. Dit heb ik (met even simpel genomen, gelijkblijvende rente) de komende 30 jaar. Daarna is het dus 'klaar' .... Hier in Amersfoort, als je een woning particulier huurt, kom je al makkelijk aan de 900 euro per maand...... Dit wordt per jaar alleen maar hoger. Ook via de corporatie betaal je nu 600 euro voor een rijwoning aan huur, over 30 jaar is dit na inflatiecorrectie rond de 1200 euro.. Dus voor de simpele ziel, gemiddeld 90 euro per maand, met als verschil dat je niets aflost en na die 30 jaar gewoon door blijft betalen. Dit is overigens puur in mijn geval, ik ben ook niet de grootste verhuizer en het huis is groot genoeg om nog 2 kinderen te kunnen herbergen.
Ook is het volgens mij praktisch onmogelijk om een 2 onder 1 kapper of vrijstaande woning te huren.
Veel eerderquote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:55 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als je je hypotheek aflost ben je na ongeveer 25 jaar goedkoper uit dan als je huurt. Als je dat niet doet dan maakt huren of kopen niet zo veel uit.
Het maakt natuurlijk wel ontzettend veel uit of je via een cooperatie (loterij om een huis te krijgen) of particulier huurt.quote:
Waar woon je in de tijd dat je aan het wachten bent of teveel verdient?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:59 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Het maakt natuurlijk wel ontzettend veel uit of je via een cooperatie (loterij om een huis te krijgen) of particulier huurt.
Ook de WBV's weten tegenwoorig wel hoe het puntensysteem werkt en vragen ook voor de meeste huizen van hun de maximale huur, maar veel huurders komen daardoor dan wel weer in aanmerking voor huurtoeslagquote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:59 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Het maakt natuurlijk wel ontzettend veel uit of je via een cooperatie (loterij om een huis te krijgen) of particulier huurt.
het is een belastingkorting die je krijgt als je een hypotheek neemt om daarmee een huis te kopen. Niet verwarren het kopen van een huis en de financiering ervan.quote:Op maandag 1 maart 2010 21:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is in wezen het onrechtvaardige van de HRA. Het is een belastingkorting die je alleen krijgt als je ervoor kiest een huis te kopen. Een beperking van je keuzevrijheid kun je het ook noemen. Of een stimuleringsmaatregel. Dat is in feite hetzelfde.
waarom niet een systeem van bouwsparen, zoals in Duitsland? Bevorder je ook nog eens mee dat mensen eerst wat weerstandsvermogen opbouwen voordat ze een dergelijke investering doen?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 15:48 schreef inXs het volgende:
klopt, maar als bezuinigingsmaatregel is het denk ik niet effectief genoeg, maar ik heb daar niet zo heel veel kijk op dus 'correct me if I'm wrong' ..... Is HRA niet beter te gebruiken als een eerste aanzet tot het kopen van een huis, starterssubsidie dus. Je koopt een huis van stel max 250000 euro, hierover krijg je 30jaar HRA (als je aflost). Als je dus doorgroeit naar bijvoorbeeld een huis van 500000 euro, dan verhoog je je hypotheek, maar je HRA blijft op max 250000 euro.
Ik weet overigens niet hoe je dit precies moet regelen, met maximale en minimale bedragen, maar ik denk wel dat het een aardig systeem kan zijn. In ieder geval wel eerlijker.
Ja de woningbouwverenigingen zijn druk met de marktwerking, ofwel het uitknijpen van de zittende huurders tot op het bot, de huurders kunnen toch niet weg.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 17:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook de WBV's weten tegenwoorig wel hoe het puntensysteem werkt en vragen ook voor de meeste huizen van hun de maximale huur, maar veel huurders komen daardoor dan wel weer in aanmerking voor huurtoeslag.
Als mensen een 100% aflossingsvrije hypotheek willen en de bank wil die verstrekken dan moet dat kunnen. Waarom zou je mensen willen verbieden om 50.000 euro aflossingsvrij te lenen met als onderpand een huis van 200.000 euro executiewaarde?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:59 schreef inXs het volgende:
Ik ben dan ook van mening dat een 100% aflossingsvrije hypotheek eigenlijk echt niet meer kan. Aflossen zou eigenlijk een voorwaarde moeten zijn bij het kopen van een huis, eventueel geindexeerd met de te verwachtte inflatie. Een beetje terug naar de annuïteiten en/of lineaire hypotheek. Gewoon simpele, transparante vormen en dan HRA tot een bepaald bedrag.
quote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:13 schreef dvr het volgende:
Hun huis is hun grootste aanschaf in het leven, een financiële molensteen waarvoor ze hun vrijheid hebben opgegeven, waar ze oud en kaal in zullen worden met een trol van een wijf en 2,25 koters aan hun zij, die dadelijk om dure scooters beginnen te zeuren. Dertig jaar ploeteren voor zo'n betonnen voorportaal van het bejaardenhuis!
Ja... met een beetje geluk kan je dan zelf 2 weken genieten van de rustquote:Op dinsdag 2 maart 2010 19:56 schreef LXIV het volgende:
Wel leuk voor de kinderen, op vakantie met de caravan in Frankrijk!
Denk dat Xeno alleen aan zichzelf denktquote:Op dinsdag 2 maart 2010 19:56 schreef LXIV het volgende:
Wel leuk voor de kinderen, op vakantie met de caravan in Frankrijk!
Ik heb een collega die zijn getrouwde bestaan met kinderen als een hel beschrijft, wel op een grappige manier natuurlijk. Ik lig regelmatig dubbel om zijn cynische grappen over zijn vrouw en kinderenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:56 schreef Sjabba het volgende:
Denk dat Xeno alleen aan zichzelf denkt![]()
En sowieso is er een volgende generatie nodig, als Xeno zo overtuigd is van zijn inzicht lijkt het me goed deze genen door te geven...
Hippies zijn een plaagquote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:16 schreef xenobinol het volgende:
ben ik niet van mening dat de mijne per se moeten overleven.
Als de rest van de straat dan inmiddels Islamtisch is, kun je misschien je huis slijten aan 'n kind wat uit huis gaat.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:
Bovendien, zonder kinderen, aan wie moet je over 30 jaar je huis dan verkopen!
All 'you' need is lovequote:
Hear Hear! Moet er zelf ook niet aan denken, huisje boompje beestje, vastzitten aan zo'n bouwkeet waar je na 20 jaar het huis uit wordt geschopt omdat je je vrouw je zat is en de kinderen uit huis zijnquote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:16 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik heb een collega die zijn getrouwde bestaan met kinderen als een hel beschrijft, wel op een grappige manier natuurlijk. Ik lig regelmatig dubbel om zijn cynische grappen over zijn vrouw en kinderen![]()
In mijn visie zijn er al genoeg mensen op de wereld een beetje minder kan geen kwaad, gezien de genen die ik bezit in genoeg andere mensen te vinden zijn ben ik niet van mening dat de mijne per se moeten overleven.
Dan ben je gewoon stom bezig. Je moet zorgen dat je zelf je hut kunt blijven betalen, niet compleet afhankelijk bent van het inkomen van je vrouw en na een x-aantal jaren lasten hebt die je ook op latere leeftijd kunt dragen. Dan maar een keertje minder naar de Costa Brava.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:12 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hear Hear! Moet er zelf ook niet aan denken, huisje boompje beestje, vastzitten aan zo'n bouwkeet waar je na 20 jaar het huis uit wordt geschopt omdat je je vrouw je zat is en de kinderen uit huis zijn![]()
Er werd eind vorig jaar ook al eens over bericht, notarissen die in de financiele problemen zitten?quote:NOTARIS PLUNDERT DERDENREKENING
In het notariaat is opschudding ontstaan doordat een notaris een ‘veilige’ derdenrekening een jaar lang heeft gebruikt voor andere uitgaven. De notaris, die bijna 100.000 euro van cliënten heeft gebruikt, wordt desalniettemin niet uit zijn ambt gezet. Het betreft één van de acht notarissen die eerder door de financiële waakhond van het notariaat, het Bureau Financieel Toezicht (BFT), voor de tuchtrechter waren gedaagd omdat ze een greep hadden gedaan in de ‘heilige’ derdengelden. Op deze rekening staat geld van cliënten geparkeerd in afwachting van de afwikkeling van financiële verplichtingen. Het BFT heeft herhaaldelijk verklaard dat notarissen die aan het geld op de derdenrekening zitten, uit het ambt moeten worden gezet.
Tekort
De notaris om wie het nu gaat stond per 31 december voor 37.671 euro rood op de derdenrekening. Op 31 januari 2009 was het tekort zelfs opgelopen tot 95.321 euro. Het geld van cliënten was aan andere zaken opgegaan dan waar het voor bedoeld was. Het BFT heeft, zo blijkt uit de stukken, niet kunnen achterhalen waaraan het geld is opgegaan. Ook de Koninklijke Notariele Beroepsorganisatie (KNB) heeft herhaaldelijk verklaard dat er voor notarissen die van de derdenrekening snoepen geen plaats meer kan zijn omdat ze het vertrouwen in het ambt te zeer hebben geschaad. Toen de betreffende notaris er lucht van kreeg dat het BFT de tekorten had gesignaleerd, vulde hij de derdenrekening weer aan met 100.000 euro. De notaris stelt in zijn verweer bij de kamer van toezicht voor de notarissen in het arrondissement Den Bosch dat hij „adequaat heeft ingegrepen” om de ontstane situatie te herstellen. De kamer van toezicht stelt dat een derdenrekening „te allen tijde positief moet zijn”. Omdat de betreffende notaris zijn administratie niet op orde had, heeft het BFT ook niet kunnen achterhalen waar het geld van de cliënten dan wel voor is gebruikt. „Beide klachten betreffen zeer laakbare tekortkomingen van de notaris”, aldus het tuchtcollege. Het tuchtcollege vindt het voldoende om de notaris een berisping op te leggen. Hij mag zijn notarispraktijk gewoon blijven uitoefenen.
Bron: Telegraaf
Als na 20 jaar de kinderen het huis uit zijn heb je nog mazzelquote:Op woensdag 3 maart 2010 20:12 schreef sitting_elfling het volgende:
Hear Hear! Moet er zelf ook niet aan denken, huisje boompje beestje, vastzitten aan zo'n bouwkeet waar je na 20 jaar het huis uit wordt geschopt omdat je je vrouw je zat is en de kinderen uit huis zijn![]()
quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:19 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er werd eind vorig jaar ook al eens over bericht, notarissen die in de financiele problemen zitten?
Het zal je maar gebeuren dat je koop hierdoor in het geding komt![]()
Wat ik een kwalijke zaak vind is dat er geen voorbeeld word gesteld door de tuchtrechter. Dat werkt het vertrouwen natuurlijk niet in de hand.
Te belachelijk voor woorden dit, een notaris heeft een vertrouwenspositie, dit is een extreme breuk van dit vertrouwen, meteen uit het ambt zetten!quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat tuchtcollege ziet ze ook vliegen zeg. Een berisping, maar deze notaris mag wel gewoon doorgaan. Dat geeft aan hoe ziek het notariswereldje is. Een notaris die niet van zijn derdenrekening kan blijven... Dat dit kan in Nederland.
Het was ook maar een voorbeeldjequote:Op woensdag 3 maart 2010 20:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon stom bezig. Je moet zorgen dat je zelf je hut kunt blijven betalen, niet compleet afhankelijk bent van het inkomen van je vrouw en na een x-aantal jaren lasten hebt die je ook op latere leeftijd kunt dragen. Dan maar een keertje minder naar de Costa Brava.
Huren kost ook geld. Als je een huis voor een goede prijs koopt, kun je het altijd wel weer leuk verkopen of verhuren.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het was ook maar een voorbeeldjeIk moet er gewoon niet aan denken, het huisje boompje beestje gebeuren. In mijn optiek op het moment kost het alleen maar geld, op korte en lange termijn. En mocht het wel zo ver komen zorg ik er wel voor dat ik geen alimentatie meer hoef te betalen, we trouwen met een prenup etc.
Alimentatie moet je sws betalenquote:Op woensdag 3 maart 2010 20:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het was ook maar een voorbeeldjeIk moet er gewoon niet aan denken, het huisje boompje beestje gebeuren. In mijn optiek op het moment kost het alleen maar geld, op korte en lange termijn. En mocht het wel zo ver komen zorg ik er wel voor dat ik geen alimentatie meer hoef te betalen, we trouwen met een prenup etc.
Momenteel ken ik alleen maar gescheiden stelletjes die hun gezamenlijk bezit niet verkocht krijgenquote:Op woensdag 3 maart 2010 20:34 schreef Halcon het volgende:
Huren kost ook geld. Als je een huis voor een goede prijs koopt, kun je het altijd wel weer leuk verkopen of verhuren.
Huren is voor mij de betere optie. Heb het geld niet om iets te kopenquote:Op woensdag 3 maart 2010 20:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Huren kost ook geld. Als je een huis voor een goede prijs koopt, kun je het altijd wel weer leuk verkopen of verhuren.
Dan hebben ze het te duur gekocht en kunnen ze het alleen samen betalen. Da's niet zo slim.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Momenteel ken ik alleen maar gescheiden stelletjes die hun gezamenlijk bezit niet verkocht krijgen
Klopt, maar het was de laatste jaren wel zo ongeveer de enige manier om nog een beetje een huis te kopen. Blij dat ik alleen in een relatief goedkoop flatje zit.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan hebben ze het te duur gekocht en kunnen ze het alleen samen betalen. Da's niet zo slim.
Als de huizenprijzen tóch stijgen maakt het ook niet zoveel uit. Wanneer zo'n relatie dan na 3 jaar weer uit elkaar ging dan had men sowieso de KK eruit, en vaak ook nog een kleine winst. Zolang de prijzen stegen werkte het systeem perfect. Iedereen kon gratis rijk worden.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:40 schreef Q. het volgende:
[..]
Klopt, maar het was de laatste jaren wel zo ongeveer de enige manier om nog een beetje een huis te kopen. Blij dat ik alleen in een relatief goedkoop flatje zit.
Volgens mij zitten heel veel mensen in die situatie. Wat ik met mijn ene salaris kan kopen is een vrijstaande kartonnen doos in een prachtwijkquote:Op woensdag 3 maart 2010 20:38 schreef Halcon het volgende:
Dan hebben ze het te duur gekocht en kunnen ze het alleen samen betalen. Da's niet zo slim.
Met ongeveer 22.000 euro bruto koop je zo'n stapelcontainer in een prachtwijk. Je huurt met zo'n inkomen elders natuurlijk geen villa.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij zitten heel veel mensen in die situatie. Wat ik met mijn ene salaris kan kopen is een vrijstaande kartonnen doos in een prachtwijk
Maar komt vanzelf weer terug als men er niks tegen gaat doen. Zie de huizenprijzen in China. Die stijgen als nooit tevoren nadat ze naar beneden gekelderd zijn tijdens de crisis.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de huizenprijzen tóch stijgen maakt het ook niet zoveel uit. Wanneer zo'n relatie dan na 3 jaar weer uit elkaar ging dan had men sowieso de KK eruit, en vaak ook nog een kleine winst. Zolang de prijzen stegen werkte het systeem perfect. Iedereen kon gratis rijk worden.
Die situatie is nu voorbij.
In grote delen van Nederland moet je eigenlijk al met z'n tweeen zijn inderdaad. Voor een modaal huisje van 270K (300K incl. KK) heb je een inkomen nodig van 65K. Nu verdient iedereen op FOK! minstens het dubbele, maar voor de rest van alleenstaand Nederland is dit meestal moeilijk te bereiken.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij zitten heel veel mensen in die situatie. Wat ik met mijn ene salaris kan kopen is een vrijstaande kartonnen doos in een prachtwijk
In China was natuurlijk nog lang niet het bubble-niveau bereikt van Nederland. Hier loopt het gewoon vast omdat het niet meer financierbaar is. De mensen willen soms nog wel, maar het lukt gewoon niet. Dan zie ik niet in waar die "stijging als nooit tevoren"' hier vandaan moet komen. Wie gaat er dan meer voor huizen betalen als ooit tevoren?quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar komt vanzelf weer terug als men er niks tegen gaat doen. Zie de huizenprijzen in China. Die stijgen als nooit tevoren nadat ze naar beneden gekelderd zijn tijdens de crisis.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu verdient iedereen op FOK! minstens het dubbele
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |