Wat ik niet begrijp is dat je blijft hameren op een mogelijke andere toedracht van het voorval, wat idd. wel kan als het slachtoffer nog dommer deed dan de dader, en daardoor zijn eigen ongeluk veroorzaakte.quote:Op donderdag 25 februari 2010 20:55 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jammer dat je niet de moeite wil nemen iets te begrijpen.
[..]
Weet ik dat, ik zeg het toch niet? Misschien publiciteitsgeil o.i.d.
Toch vreemd dat je mijn posts wel kritisch bekijkt (en dat mag ook), maar dat je informatie die haaast per definitie gekleurd is wél voor zoete koek slikt. Heel erg vreemd.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 25 februari 2010 20:51 schreef Buzios het volgende:
Nog even de FEITEN op een rijtje:
- De twee verdachten reden op een gestolen scooter.
- De politie wou de twee verdachten aanhouden.
- De twee verdachten zijn op de gestolen scooter gevlucht voor de politie.
- Tijdens hun vlucht hebben ze een man aangereden.
- Deze man heeft door deze aanrijding verwondingen opgelopen.
- Deze man is overleden (nogmaals, hoogstwaarschijnlijk door de aanrijding maar dat is nog geen feit).
- De twee verdachten reden tegen het verkeer in op het moment van de aanrijding.
- In ieder geval een van de verdachten heeft het ambulancepersoneel dan wel het ziekenhuispersoneel
bedreigd.
- Het waren deze twee verdachten op de scooter, alleen is nog onbekend wie er reed en wie er passagier
was.
- Allebei de verdachten weten dus dondersgoed wie er reed en wie er passagier was.
En nog maals aan DonJames, niemand hier is de rechter. Maar het is vrij om een conclusie te trekken aan de hand van de feiten die er op dit moment zijn. Wij maken de uiteindelijke veroordeling niet, FOK is geen rechtzaal.
Dus dat hele juridisch technische gedoe is heel leuk om te weten, en ik leer er zeker van. Maar om anderen te veroordelen op hun mening die is gevormd aan de hand van deze feiten, dat is niet correct.
Het hele systeem deugt niet. Er moet minder aandacht naar de verdachten en hun rechten. Ik ben van mening dat we desnoods met zeer harde verhoormethoden achter de waarheid moeten komen.
Er is een man dood, dit is verschrikkelijk.
ontzettende! panieknicht! dat! je! er! bent!quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:24 schreef Sjaakz het volgende:
Anders wacht je even tot ons rechtssysteem daadwerkelijk faalt voor je het volledig afschrijft, de rechten van verdachten gaat afnemen, en martelingen invoert. Je reageert hier slechts op speculatie n.a.v. een artikel waarin een uitspraak van een advocaat van een verdachte wordt aangehaald hoor.
ik vraag me ook af waar de camerabeelden zijn...quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:34 schreef Dwersdriever het volgende:
Wat ik niet snap. De beide verdachten lijken absoluut niet op elkaar. De een ziet eruit als een jongetje met een smal gezicht en zwart haar, de andere is veel breder met een kale kop. Ze droegen geen helm en het feitenverslag in De Gelderlander meldt glashelder dat de passagier zich omdraaide naar de politie-agenten die het stopteken gaven. Dan zouden die politiemensen toch wel moeten kunnen zien wie er achterop zat.
Verder is het altijd erg onaangenaam wanneer de juridische werkelijkheid van verdachten die ten koste van alles moeten worden vrijgepleid en waarin ieder greinje twijfel over juridische aansprakelijkheid moet worden gebruikt om dat te bewerkstelligen in contact komt met het gevoel van burgers die gewoon willen dat wangedrag bestraft wordt.
Als niet kan worden aangetoond wie er stuurde, is veroordeling wegens dood door schuld onwaarschijnlijk. En dat zou mijn rechtsgevoel bijzonder aantasten, hoewel het waarschijnlijk in de wereld van DonJames de juiste uitspraak is.
Wat deugt er dan niet aan het systeem? Met harde verhoormethoden schiet je niets op, je krijgt er geen betrouwbare informatie mee. Of moeten we uit je slaan wanneer je Beatrix gaat vermoorden?quote:Op donderdag 25 februari 2010 20:51 schreef Buzios het volgende:
Het hele systeem deugt niet. Er moet minder aandacht naar de verdachten en hun rechten. Ik ben van mening dat we desnoods met zeer harde verhoormethoden achter de waarheid moeten komen.
Eens.quote:Er is een man dood, dit is verschrikkelijk.
De afstand tussen het stopteken van de politie en de plek waar het slachtoffer werd aangereden (overigens op een zebrapad waar hij door groen overstak) is eigenlijk helemaal niet zo groot. Mogelijk dat er verkeerscamera's hangen op het verkeersplein waar ze vandaan kwamen, maar dat weet ik eigenlijk niet.quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:38 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik vraag me ook af waar de camerabeelden zijn...
We moeten misschien toe naar collectief daderschap. Als iemand wordt vermoord in het gezelschap van 10 mensen en niemand doet zijn mond open waardoor niet bewezen kan worden wie het fatale schot heeft gelost, zouden alle aanwezigen gelijkelijk schuldig zijn. Als vijf mensen op iemand staan in te trappen en het kan niet worden bewezen wie de fatale trap op het hoofd uitdeelde, zijn ze alle vijf schuldig. Als twee jongens op een onverzekerde, onverlichte scooter met te hoge snelheid tegen het verkeer in iemand omver rijden die op een zebrapad door groen oversteekt, zouden ze beide in gelijke mate schuldig bevonden moeten worden als niet bewezen kan worden wie er stuurde en er geen bekentenis is. Het huidige wetboek beloont liegen en zwijgen te veel.quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:40 schreef Light het volgende:
[..]
Wat deugt er dan niet aan het systeem? Met harde verhoormethoden schiet je niets op, je krijgt er geen betrouwbare informatie mee. Of moeten we uit je slaan wanneer je Beatrix gaat vermoorden?
[..]
Eens.
Sorry, maar zelden heb ik grotere bullshit gelezen dan dit.quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:40 schreef Light het volgende:
[..]
Wat deugt er dan niet aan het systeem? Met harde verhoormethoden schiet je niets op, je krijgt er geen betrouwbare informatie mee. Of moeten we uit je slaan wanneer je Beatrix gaat vermoorden?
[..]
Eens.
Ik denk dat we zo inderdaad een stap in de goede richting zouden zetten.quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:43 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
We moeten misschien toe naar collectief daderschap. Als iemand wordt vermoord in het gezelschap van 10 mensen en niemand doet zijn mond open waardoor niet bewezen kan worden wie het fatale schot heeft gelost, zouden alle aanwezigen gelijkelijk schuldig zijn. Als vijf mensen op iemand staan in te trappen en het kan niet worden bewezen wie de fatale trap op het hoofd uitdeelde, zijn ze alle vijf schuldig. Als twee jongens op een onverzekerde, onverlichte scooter met te hoge snelheid tegen het verkeer in iemand omver rijden die op een zebrapad door groen oversteekt, zouden ze beide in gelijke mate schuldig bevonden moeten worden als niet bewezen kan worden wie er stuurde en er geen bekentenis is. Het huidige wetboek beloond liegen en zwijgen te veel.
Hé, het is niet zo dat ik dit systeem single-handedly heb verzonnen ofzoquote:Op donderdag 25 februari 2010 21:34 schreef Dwersdriever het volgende:
... En dat zou mijn rechtsgevoel bijzonder aantasten, hoewel het waarschijnlijk in de wereld van DonJames de juiste uitspraak is.
Dit is bijvoorbeeld in het aansprakelijkheidsrecht al mogelijk, maar in het strafrecht wil men er nog niet aan (en ik ook niet eigenlijk). Als men moet kiezen tussen:quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:43 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
We moeten misschien toe naar collectief daderschap. Als iemand wordt vermoord in het gezelschap van 10 mensen en niemand doet zijn mond open waardoor niet bewezen kan worden wie het fatale schot heeft gelost, zouden alle aanwezigen gelijkelijk schuldig zijn. Als vijf mensen op iemand staan in te trappen en het kan niet worden bewezen wie de fatale trap op het hoofd uitdeelde, zijn ze alle vijf schuldig. Als twee jongens op een onverzekerde, onverlichte scooter met te hoge snelheid tegen het verkeer in iemand omver rijden die op een zebrapad door groen oversteekt, zouden ze beide in gelijke mate schuldig bevonden moeten worden als niet bewezen kan worden wie er stuurde en er geen bekentenis is. Het huidige wetboek beloond liegen en zwijgen te veel.
Mooi. Ik gebruik namelijk een extreem voorbeeld.quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:46 schreef Buzios het volgende:
[..]
Sorry, maar zelden heb ik grotere bullshit gelezen dan dit.
Dat is me allemaal wel duidelijk hoor.quote:IK ben geen verdachte in een zaak omdat ik op een gestolen scooter reed en ben gevlucht voor de politie en tijdens die vlucht, terwijl ik tegen het verkeer inreed, een man aangereden die daardoor zeer ernsige verwondingen heeft opgelopen (en het is het sectierapport afwachten, maar we kunnen er van uit gaan dat hij ook aan die verwondingen is overleden).
IK ontken en lieg niet tegen de politie. IK bedreig geen ziekenhuispersoneel dat mij alleen maar wilt helpen.
Wanneer je dat allemaal niet duidelijk is...reageer dan niet.
Omdat iedereen een keer breekt en dan vertelt wat ver verhoorder wil horen om te zorgen dat het martelen stopt. De verdachte hoeft echt niet als een VIP in een vijfsterrenhotel te worden behandeld, maar martelen als verhoortechniek helpt ook niet.quote:Waar baseer jij op dat je door het toepassen van harde verhoormethoden geen betrouwbare informatie zou krijgen ?
De nadruk moet liggen op het achterhalen van de waarheid, dat ben ik met je eens. Maar dat doe je niet met martelen. Sowieso is een bekentenis van een verdachte niet voldoende voor een veroordeling, net zo min als dat een ontkenning voldoende is voor vrijspraak. Na het martelen zeggen beiden dat ze de bestuurder waren, maar dat kan ook niet. Wat dan?quote:Waarom leg jij de concentratie op de rechten van de verdachten, terwijl naar mijn mening de concentratie moet liggen in het achterhalen van de waarheid.
Ik vind dat het strafrecht er zo op gericht is dat ze al het mogelijke doen om de daders maar vrij te pleiten .quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hé, het is niet zo dat ik dit systeem single-handedly heb verzonnen ofzo![]()
En ik zei al dat ook ik het erg onbevredigend zou vinden als dat de uitspraak wordt.
[..]
Dit is bijvoorbeeld in het aansprakelijkheidsrecht al mogelijk, maar in het strafrecht wil men er nog niet aan (en ik ook niet eigenlijk). Als men moet kiezen tussen:
A. Iemand opsluiten die onschuldig is; en
B. Iemand laten gaan die wel schuldig is,
kiest men over het algemeen optie A. Leedtoevoeging door de overheid is iets waar je erg voorzichtig mee moet zijn.
Jouw manier van redeneren is wel typisch voor veel andere juristen die ik spreek, dus ik gebruik je maar even als symbool voor het collectief van rechters, officieren van justitie en advocaten die gezamenlijk vorm geven aan de praktijk van de rechtspraak in Nederland. Het is niet persoonlijk bedoeld.quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hé, het is niet zo dat ik dit systeem single-handedly heb verzonnen ofzo![]()
En ik zei al dat ook ik het erg onbevredigend zou vinden als dat de uitspraak wordt.
Ik ben het principieel best met je eens. Helaas zorgt de praktijk van uitspraken die ver onder de eis liggen en zelfs vrijspraken ervoor ervoor dat ik van mening aan het veranderen ben. Groepsdaders hebben in Nederland grotendeels vrijspel zo lang ze zich maar aan de onderlinge afspraak houden om te zwijgen.quote:Dit is bijvoorbeeld in het aansprakelijkheidsrecht al mogelijk, maar in het strafrecht wil men er nog niet aan (en ik ook niet eigenlijk). Als men moet kiezen tussen:
A. Iemand opsluiten die onschuldig is; en
B. Iemand laten gaan die wel schuldig is,
kiest men over het algemeen optie A. Leedtoevoeging door de overheid is iets waar je erg voorzichtig mee moet zijn.
Strafrecht is erop gericht de schuldige te veroordelen. Met de nadruk op schuldige dus.quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vind dat het strafrecht er zo op gericht is dat ze al het mogelijke doen om de daders maar vrij te pleiten .
Grappig dat je het over "eerlijke rechtsgang" hebt. Mensen straffen waarvan niet vaststaat dat ze schuldig zijn is niet rechtvaardig.quote:Waarom wordt er zo weinig aan de slachtoffers gedacht? Omdat daar toch niets meer aan te veranderen is? Maar de nabestaanden dan? Hebben die geen recht op een eerlijke rechtsgang?
echter, mensen die liegen houden ook een eerlijke rechtsgang tegen, en kunnen wel gestraft worden daarvoor: mijneed: als dit voor de rechter komt, kan de aanklager het beste beide direct vragen of ze de bestuurder waren. Antwoorden ze beide ontkennend, liegt er 1 iemand, en pleegt dus meineedquote:Op donderdag 25 februari 2010 22:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
Strafrecht is erop gericht de schuldige te veroordelen. Met de nadruk op schuldige dus.
[..]
Grappig dat je het over "eerlijke rechtsgang" hebt. Mensen straffen waarvan niet vaststaat dat ze schuldig zijn is niet rechtvaardig.
Ja, maar dan moet wel eerst vaststaan dát ze liegen. In deze zaak helpt het ons dus niet. We weten dat één van de twee liegt, maar we weten niet welke.quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:35 schreef Bensel het volgende:
[..]
echter, mensen die liegen houden ook een eerlijke rechtsgang tegen, en kunnen wel gestraft worden daarvoor: mijneed
dan kun je ze beide aanklagen voor meineed als je ze deze 2 vragen aan beide vraagt als aanklager: Was jij de bestuurder? en Was jij de passagier? mochten ze dan alsnog volhouden, dan hebben ze beide meineed gepleegt, gezien het feit dat ze altijd op 1 van de 2 vragen zal moeten liegen als ze blijven volhouden niet de bestuurder te zijn.quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet wel eerst vaststaan dát ze liegen. In deze zaak helpt het ons dus niet. We weten dat één van de twee liegt, maar we weten niet welke.
er is toch een wet in de maak om alle duidelijke, onomstotelijke verdachten als even schuldig aan te wijzen?quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet wel eerst vaststaan dát ze liegen. In deze zaak helpt het ons dus niet. We weten dat één van de twee liegt, maar we weten niet welke.
Nee. Als Y de feitelijke bestuurder was en Z de passagier, dan zal het ongeveer als volgt gaan:quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:48 schreef Bensel het volgende:
[..]
dan kun je ze beide aanklagen voor meineed als je ze deze 2 vragen aan beide vraagt als aanklager: Was jij de bestuurder? en Was jij de passagier? mochten ze dan alsnog volhouden, dan hebben ze beide meineed gepleegt, gezien het feit dat ze altijd op 1 van de 2 vragen zal moeten liegen als ze blijven volhouden niet de bestuurder te zijn.
Dat is de ellende van mocro's die altijd in groepjes opereren. Ze weten dat ze alleen niks waard zijn en dus doen ze het zo. Net hyena's.quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:59 schreef Light het volgende:
[..]
Nee. Als Y de feitelijke bestuurder was en Z de passagier, dan zal het ongeveer als volgt gaan:
(A = Aanklager)
A: Was jij de bestuurder, Y?
Y: Nee.
A: Was jij de passagier, Y?
Y: Ja.
A: Was jij de bestuurder, Z?
Z: Nee.
A: Was jij de passagier, Z?
Z: Ja.
Je kunt aan de antwoorden niet zien wie er liegt en wie er de waarheid spreekt.
Over het voorbeeld dat je gaf, prima, ik ben blij met je toelichtingquote:Op donderdag 25 februari 2010 22:11 schreef Light het volgende:
De nadruk moet liggen op het achterhalen van de waarheid, dat ben ik met je eens. Maar dat doe je niet met martelen. Sowieso is een bekentenis van een verdachte niet voldoende voor een veroordeling, net zo min als dat een ontkenning voldoende is voor vrijspraak. Na het martelen zeggen beiden dat ze de bestuurder waren, maar dat kan ook niet. Wat dan?
Idd,quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:48 schreef Bensel het volgende:
[..]
dan kun je ze beide aanklagen voor meineed als je ze deze 2 vragen aan beide vraagt als aanklager: Was jij de bestuurder? en Was jij de passagier? mochten ze dan alsnog volhouden, dan hebben ze beide meineed gepleegt, gezien het feit dat ze altijd op 1 van de 2 vragen zal moeten liegen als ze blijven volhouden niet de bestuurder te zijn.
Dit is niet gelijk aan:quote:zeggen beiden dat zij achterop zaten.
Ze zeggen namelijk beide: "Hij bestuurde, ik zat achterop!" Eén van hen liegt, de ander spreekt de waarheid. Niet?quote:zeggen dat zij beide achterop zaten.
Nou, het zijn hun advocaten die gebruik maken van mazen in de wet. Daarom zeg ik ook, we moeten het hele rechtsysteem aanpassen.quote:Op donderdag 25 februari 2010 23:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is de ellende van kutmocro's die altijd in groepjes opereren. Ze weten dat ze alleen niks waard zijn en dus doen ze het zo. Net hyena's.
Daarom moet je met gelijke munt terugslaan en ze collectief veroordelen. Ze maken nu gebruik van mazen in de wet en dat moet je tegengaan.
Helaas wel ja...quote:Op vrijdag 26 februari 2010 02:49 schreef Zienswijze het volgende:
Bah. Nu ook nog gaan ruzien en ontkennen wie er voorop heeft gezeten. Hiermee geef je weer aan dat je geen greintje respect en fatsoen hebt voor de man die je hebt doodgereden.
Van mij mag de dader levenslang krijgen. Maar we kennen links he, over enkele jaren staan ze weer op straat.
Als het aan links ligt niet over een paar jaar maar over een paar weken...quote:Op vrijdag 26 februari 2010 02:49 schreef Zienswijze het volgende:
Bah. Nu ook nog gaan ruzien en ontkennen wie er voorop heeft gezeten. Hiermee geef je weer aan dat je geen greintje respect en fatsoen hebt voor de man die je hebt doodgereden.
Van mij mag de dader levenslang krijgen. Maar we kennen links he, over enkele jaren staan ze weer op straat.
Zo simpel is het inderdaad, maar dat is voor sommigen in dit topic toch héél moeilijk te begrijpen.quote:Op donderdag 25 februari 2010 23:20 schreef Iblardi het volgende:
..
Ze zeggen namelijk beide: "Hij bestuurde, ik zat achterop!" Eén van hen liegt, de ander spreekt de waarheid. Niet?
je bedoelt Zwolse technieken enzo.... iedereen heeft gewoon dezelfde rechten, ook verdachten, als je daar aan gaat tornen is het hek zo van de dam natuurlijk.... niet dat de notoire kankeraars alhier dit zo snel inzien natuurlijk...quote:
Dat is ook zo. Zwolse technieken ken ik niet.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 10:43 schreef Re het volgende:
[..]
je bedoelt Zwolse technieken enzo.... iedereen heeft gewoon dezelfde rechten, ook verdachten, als je daar aan gaat tornen is het hek zo van de dam natuurlijk.... niet dat de notoire kankeraars alhier dit zo snel inzien natuurlijk...
het is toch op zich niet vreemd dat verdachten liegen?... is niet iets nieuws of typisch marokkaans of iets dergelijks. Er kan wel rekening mee gehouden worden met de strafmaat door ze allebei even zwaar te veroordelen voor de maximale aanklachtquote:Op vrijdag 26 februari 2010 10:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Zwolse technieken ken ik niet.
Iedereen heeft dezelfde rechten en zo gaat het gelukkig ook in Nederland.
Maar ik verbaas me dat er mensen zijn die proberen de feiten te veranderen met allerlei als/dan-theoriëen. Het is glashelder. Die jongens reden op een gestolen scooter tegen het verkeer in een man aan die met groen licht overstak, die man is overleden daardoor, dus het is zo duidelijk als het maar kan.
En dan vraag ik me oprecht af: vanwaar die behoefte om er van alles bij te verzinnen om het anders te doen lijken?
Nee, ik heb het niet over de verdachten die liegen. Een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:13 schreef Re het volgende:
[..]
het is toch op zich niet vreemd dat verdachten liegen?... is niet iets nieuws of typisch marokkaans of iets dergelijks. Er kan wel rekening mee gehouden worden met de strafmaat door ze allebei even zwaar te veroordelen voor de maximale aanklacht
ahh, okquote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:59 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, ik heb het niet over de verdachten die liegen. Een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
Ik heb het over mensen die allerlei dingen erbij halen om het anders te doen lijken, dat begrijp ik niet.
Notoire kankeraars.... ??quote:Op vrijdag 26 februari 2010 10:43 schreef Re het volgende:
[..]
je bedoelt Zwolse technieken enzo.... iedereen heeft gewoon dezelfde rechten, ook verdachten, als je daar aan gaat tornen is het hek zo van de dam natuurlijk.... niet dat de notoire kankeraars alhier dit zo snel inzien natuurlijk...
Zoals ik het lees worden die "dingen erbij gehaald" om aan de hand van voorbeelden uit te leggen hoe de rechtsgang in Nederland in zijn werk gaat (wat velen niet echt lijken te begrijpen), en waarom je niet zomaar kunt zeggen: "er is iemand dood, jullie reden op de scooter en gaan een x jaar zitten".quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:59 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, ik heb het niet over de verdachten die liegen. Een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
Ik heb het over mensen die allerlei dingen erbij halen om het anders te doen lijken, dat begrijp ik niet.
zolang beide daders dezelfde straf kunnen verwachten maakt dat toch niet uit? Dan kunnen ze blijven liegen wat mij betreft...quote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:52 schreef Buzios het volgende:
[..]
Notoire kankeraars.... ??En dat komt ook nog eens van een moderator.
Naar mijn medeweten is FOK een internetforum waarop een ieder zijn mening mag uiten.
Maar even ontopic.
Vind je niet dat het hek nu al van de dam is ?
Een man is aangereden en heeft zware verwondingen opgelopen aan de hand van deze aanrijding.
Hij is aangereden op een gestolen scooter die werd bestuurd door idioot die vluchtte voor de politie. Daarbij reed hij ook nog eens tegen de rijrichting van het verkeer in.
En nu zijn we overgeleverd aan de bui van de verdachten om erachter te komen wat er precies is gebeurt.
Of het recht nou zo werkt of niet...het is niet eerlijk. En dat is mijn sentiment, niet mijn logica.
Ik vind het vooral niet eerlijk tegenover het inmiddels overleden slachtoffer, en eventuele nabestaanden.
Je zou de comments eens moeten lezen aan dit specifieke topic gerelateerd. IN DIT GEVAL, bekijk het rijtje met de feiten maar eens, ben ik van mening (en velen met mij) dat dat hardere verhoortechnieken geoorloofd zouden zijn. IN DIT SPECIFIEKE GEVAL.
Mijn kennis van het recht is maar beperkt, misschien gelukkig maar zodat ik nog met gevoel naar dit soort situaties kan kijken.
Wat? na aftrek van de gezeten tijd komen ze al weer op vrije voeten..quote:Op vrijdag 26 februari 2010 02:49 schreef Zienswijze het volgende:
quote:Op vrijdag 26 februari 2010 10:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar ik verbaas me dat er mensen zijn die proberen de feiten te veranderen met allerlei als/dan-theoriëen. Het is glashelder. Die jongens reden op een gestolen scooter tegen het verkeer in een man aan die met groen licht overstak, die man is overleden daardoor, dus het is zo duidelijk als het maar kan.
En dan vraag ik me oprecht af: vanwaar die behoefte om er van alles bij te verzinnen om het anders te doen lijken?
Niet iedereen weet hoe de rechtsgang tot in detail werkt, anders waren we allemaal juristen en dat zou denk ik geen leuke maatschappij zijn.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:56 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Zoals ik het lees worden die "dingen erbij gehaald" om aan de hand van voorbeelden uit te leggen hoe de rechtsgang in Nederland in zijn werk gaat (wat velen niet echt lijken te begrijpen), en waarom je niet zomaar kunt zeggen: "er is iemand dood, jullie reden op de scooter en gaan een x jaar zitten".
Niet om een excuus voor de daders te zoeken. Dit wordt zelfs in veel posts expliciet zo gesteld.
Het maakt wel degelijk uit. Het maakt namelijk uit welke straf ze allebeiden krijgen.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 14:00 schreef Re het volgende:
[..]
zolang beide daders dezelfde straf kunnen verwachten maakt dat toch niet uit? Dan kunnen ze blijven liegen wat mij betreft...
Wat heeft dat nou weer met links of rechts te maken?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 02:49 schreef Zienswijze het volgende:
Nou ja, het schijnt dat rechts pleit voor hardere en langere straffen.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 23:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou weer met links of rechts te maken?
quote:Op vrijdag 26 februari 2010 23:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou weer met links of rechts te maken?
En aan sectie op het slachtoffer. Misschien had hij wel een hartaanval. Mijn oom zakte dood in elkaar toen hij een kaartje kocht in de bus. Is die buschauffeur dan schuldig aan zijn dood. Ik ben wele ens aangereden door een auto en had niks. Moet die automobilist dan veroordeeld worden voor moord?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:52 schreef Buzios het volgende:
[..]
Notoire kankeraars.... ??En dat komt ook nog eens van een moderator.
Naar mijn medeweten is FOK een internetforum waarop een ieder zijn mening mag uiten.
Maar even ontopic.
Vind je niet dat het hek nu al van de dam is ?
Een man is aangereden en heeft zware verwondingen opgelopen aan de hand van deze aanrijding.
Hij is aangereden op een gestolen scooter die werd bestuurd door idioot die vluchtte voor de politie. Daarbij reed hij ook nog eens tegen de rijrichting van het verkeer in.
En nu zijn we overgeleverd aan de bui van de verdachten om erachter te komen wat er precies is gebeurt.
En wat dan nog? Het leven is nou eenmaal niet eerlijk. Of dacht jij dat aardbevingen, overstromingen en dergelijke eerlijk waren? Of erfelijke ziekten? Of honger en armoe?quote:Of het recht nou zo werkt of niet...het is niet eerlijk. En dat is mijn sentiment, niet mijn logica.
Ik vind het vooral niet eerlijk tegenover het inmiddels overleden slachtoffer, en eventuele nabestaanden.
Jij kent het rijtje met de feiten niet helemaal, dus je weet niet waar je het over hebt.quote:Je zou de comments eens moeten lezen aan dit specifieke topic gerelateerd. IN DIT GEVAL, bekijk het rijtje met de feiten maar eens, ben ik van mening (en velen met mij) dat dat hardere verhoortechnieken geoorloofd zouden zijn. IN DIT SPECIFIEKE GEVAL.
Ook rechters kijken naar dit soort situaties met gevoel.quote:Mijn kennis van het recht is maar beperkt, misschien gelukkig maar zodat ik nog met gevoel naar dit soort situaties kan kijken.
Dan had rechts beter op moeten letten toen het in de regering zat of de meerderheid in het parlement had en de wetten vastgesteld werden.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 23:32 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nou ja, het schijnt dat rechts pleit voor hardere en langere straffen.
De VVD is qua criminaliteit natuurlijk bijna net zo slap als de PvdA en CDA.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 23:45 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan had rechts beter op moeten letten toen het in de regering zat of de meerderheid in het parlement had en de wetten vastgesteld werden.
Ik heb dat zelf niet zo geteld, maar als ik serieuze FOK!kers moet geloven, zijn de regeringen sinds de Tweede Wereldoorlog over het algemeen rechts van het midden geweest. Kabinetten die links of links van het midden waren, zijn een kleine minderheid.
Dus als ze al snel weer buiten staan, is het rechts dat daarvoor gezorgd heeft.
quote:Op vrijdag 26 februari 2010 23:45 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan had rechts beter op moeten letten toen het in de regering zat of de meerderheid in het parlement had en de wetten vastgesteld werden.
Ik heb dat zelf niet zo geteld, maar als ik serieuze FOK!kers moet geloven, zijn de regeringen sinds de Tweede Wereldoorlog over het algemeen rechts van het midden geweest. Kabinetten die links of links van het midden waren, zijn een kleine minderheid.
Dus als ze al snel weer buiten staan, is het rechts dat daarvoor gezorgd heeft.
Hoezo?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |