abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78294556
Vorige topic: Borstvoeding deel 64

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_78294589
Ik sloot met:
quote:
Op maandag 22 februari 2010 10:04 schreef miss_sly het volgende:
freecell, hoop dat het geen spruw is

Groofsken fijn dat de spruw weg is en de bv zo lekker loopt
hier de 7 maanden inmiddels volgemaakt en as we speak ligt ze zich weer lekker vol te drinken

GWS de pannenkoek met moedermelk was hier ook geen succes. de eerste keer een voedselweigeraar aan tafel en ik maar denken dat ik een lekkere traktatie had gemaakt en zij ook lekker een pannenkoek mocht als wij ze ook aten
En vergat nog even te doen voor de pijnlijke plek van oeke die geen bo is geworden maar verdwenen is!
  maandag 22 februari 2010 @ 11:07:06 #3
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78296145
In de herhaling:
Heb trouwens gister weer meer vitamine B genomen, want het werd weer alleenmaar erger...
quote:
Op zondag 21 februari 2010 14:58 schreef DaviniaHR het volgende:

hoe zit dat nou met oefenen met flesjes? moet dat iedere dag? dat is wel beter, toch? een hele voeding of is 30cc genoeg? en 'moeten' we nu al beginnen, of kunnen we nog ff wachten? (ze is nu ruim 6 wk)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_78296244
Wat naar dat het toch weer erger wordt, Davinia

Wij hebben in week 6 ofzo een paar keer geprobeerd met een flesje, dat ging prima. Daarna dus niet meer gedaan tot de week voor ik ging werken en toen was het drama. Heeft toen wel een tijdje geduurd voor ze netjes uit de fles dronk weer. Dus ik zou zeggen regelmatig een flesje blijven geven. Hele voeding of 30 cc lijkt me niet echt uitmaken, als ze maar die fles leert gebruiken.
pi_78296721
Davina wat naar dat het weer erger wordt. Heb je al van die handenwarmers gehaald?
Als je oefent met de fles zou ik gewoon een klein beetje geven, want het is alleen maar oefenen. Maar ik zou wel in ieder geval een paar keer per week blijven oefenen. Niels heeft met 5 weken een paar keer uit de fles gedronken, een paar weken later kon hij het niet meer en nu wil het nog steeds niet lukken

Niels heeft zijn "schema" overhoop gegooid.
Hij dronk overdag om de 3/4 uur, sinds vorige week woensdag ging het slapen steeds slechter en wilde hij soms direct na het slapen en soms pas voor het slapen drinken. Of, wanneer hij wakker is, steeds een piepklein beetje. En nu, sinds een paar dagen, wil hij 's nachts ook weer om de 3 uur drinken en vannacht zelfs een keer na 2 uur weer, terwijl hij er eerder 5 tot soms wel 7 uur tussen liet. Maar 's morgens heeft hij nu ineens geen honger meer! Hij was vanmorgen bijvoorbeeld om 8 uur wakker maar wilde pas om 10 uur drinken en daarna direct slapen.
Overdag is hij soms erg afgeleid tijdens het drinken, maar of dat de oorzaak is? Hij drinkt namelijk ook wel een paar keer echt goed. Ik probeer hem ook echt "bij de les" te houden door bijvoorbeeld iets over zijn ogen te leggen.
Hij is zich sinds deze week sowieso meer bewust van zijn omgeving, hij lacht meer, er is makkelijker contact met hem te leggen en hij reageert op harde geluiden.
Zou ik iets kunnen doen om hem weer in een regelmatiger ritme te krijgen? Dat zou ik best handig vinden
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_78296907
quote:
Op maandag 22 februari 2010 11:07 schreef DaviniaHR het volgende:
In de herhaling:
Heb trouwens gister weer meer vitamine B genomen, want het werd weer alleenmaar erger...
[..]

Vanaf een week of 6, en regelmatig oefenen ja. Niet 1x... Je hoeft geen hele voeding te doen, maar inderdaad een beetje is prima, als ze maar went aan het flesje.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_78298671
Twinkly, misschien beetje uitstellen als hij na 2 uur weer komt? NIet als hij keihard brult natuurlijk, maar als hij nog af te leiden is.

Hier zijn we alle vier verkouden. Misschien kwam daar het aanhappen -> loslaten van? Vandaag drinkt hij iig goed, al is het wel met klikgeluidjes.
pi_78300110
Overdag stel ik het inderdaad uit, maar dat is makkelijk want hij heeft dan eigenlijk nog geen honger en is makkelijk af te leiden.
Maar vannacht kwam hij na 3 uur weer en dronk bijna niets, ik dacht dat het vast mama-honger was en probeerde hem niet te stimuleren door te drinken. Maar toen kwam hij na 2 uur weer en had echt erge honger. De keer daarna was het 's morgensvroeg en wilde hij absoluut niet drinken, alleen maar lachen

Ik vind het niet heel erg ofzo, alleen lastig omdat ik nu bijvoorbeeld niet kan plannen wanneer de fysiotherapeute ofzo het beste kan komen. Vorige week was hij doodmoe want ik moest hem wakker houden omdat hij "te vroeg" voor een voeding gekomen was, dat was heel zielig: heel hard brullen van de moeheid.

Het is niet zo dat ik niet genoeg voeding heb trouwens.
Hij kwijlt wel veel, zou het door tandjes komen? Maar misschien is dat kwijlen wel gewoon normaal bij 4 maanden? Belletjes blazen
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_78300476
Twink, klinkt heel erg als Lente. Zij liet er tot zo'n anderhalve maand geleden ook makkelijk zeven uur tussen 's nachts. En sinds ik weer aan het werk ben komt ze plotseling weer voor een nachtvoeding. En de laatste weken zelfs weer om de drie uur, met als 'hoogte'punt afgelopen week , waarin ze elke twee uur kwam. Ook heeft ze dan 's ochtends geen honger meer. Omdat het me op m'n werk best wel opbrak, was ik serieus aan het overwegen om 'r 's avonds maar een fles kv te geven.
Eén nachtvoeding vind ik namelijk niet zo erg, maar elke twee uur werd me toch iets te gortig.

Maar gelukkig heb ik 't even aangekeken, want nu zit ze weer terug op één nachtvoeding. Nu drinkt ze weer om 2200, om 0300 en rond 0700 uur.

Wat nou precies de oorzaak was, weet ik nog steeds niet. Misschien toch een soort regelnachten. Ik zou me er niet te druk om maken dus. Ws is het straks weer wat rustiger 's nachts.
pi_78303011
Free het zou ok nog een heftige toeschietreflex kunnen zijn, waardoor Florian loslaat, boert, boos wordt en supersnel klaar is. Je zou dan even kunnen loskoppelen en de heftigste straal in een hydrofiel laten lopen.

even iets anders: de linkjes in de OP zijn geen linkjes meer
pi_78303887
quote:
Op maandag 22 februari 2010 14:12 schreef WupWup het volgende:
Free het zou ok nog een heftige toeschietreflex kunnen zijn, waardoor Florian loslaat, boert, boos wordt en supersnel klaar is. Je zou dan even kunnen loskoppelen en de heftigste straal in een hydrofiel laten lopen.

even iets anders: de linkjes in de OP zijn geen linkjes meer
Als de baby loslaat, stopt de borst met lopen
Er komt echt alleen melk uit mij bij drinken. Weg laten lopen wil dus niet.
Was bij Leander ook al zo
pi_78304046
Oja, dat had je al eens gepost. Iets met verweekte zwangerschaps-baby-borstvoedingshersenen enzo.
  maandag 22 februari 2010 @ 15:43:00 #13
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_78306697
Dus je hebt nooit plezier gehad van een compleet doorweekt bed en grote natte vlekken op de kleding?

Wat is het trouwens met de kinderen van tegenwoordig? Ik doe een moord voor pannenkoeken...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_78309883
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Wat is het trouwens met de kinderen van tegenwoordig? Ik doe een moord voor pannenkoeken...
Inderdaad! Yummie!
Die jeugd van tegenwoordig...

Opzich klinkt dat best handig Freecell behalve als het eruit MOET natuurlijk.

Ah Serpente zou het dan gewoon de leeftijd zijn.
Ohnee! Een FAAAAAAAAAAASE!!! Hebben wij die ook eens!
pi_78310193
quote:
Dus je hebt nooit plezier gehad van een compleet doorweekt bed en grote natte vlekken op de kleding?
Hier ook nog nooit compressen nodig gehad in meer dan drie jaar.
pi_78310498
Ik ook nooit compressen en nooit gelekt! Er komt alleen iets uit als Senna drinkt, verder zijnze zindelijk
pi_78310654
Mijnes zijn inmiddels ook zindelijk, maar m'n dochter laat regelmatig een aardige slok uit d'r mond lopen, dus alsnog vlekken overal
Oh en ze heeft wat nieuws hoor! Ze is nu bezig met alles voelen en aanraken, dus in plaats van een ongecontroleerd slaand wapperhandje krijg ik nu aaitjes
pi_78313811
Dat inderdaad. Mijn borsten zijn zindelijk, mijn zoon niet
Hij kookt bijna altijd over na de voeding...
pi_78319040
quote:

"

Miss eet Senna ook al brood met beleg erop, bijvoorbeeld gepureerd fruit, stroop of zo? Misschien was er weinig smaak. Je zou anders kunnen proberen pannekoeken net als brood te geven, beetje gepureerd fruit, stroop of jam ertussen en dan dichtvouwen. Hmmmmmm
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  maandag 22 februari 2010 @ 22:39:35 #20
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78324480
Jaaa, de bv loopt hier eindelijk zoals het hoort! Dankzij mijn superkraamhulp!
En ik stroom letterlijk over
Ik kolf dus nog ruim 360 ml nádat Harry een voeding bij mij heeft weggedronken

Tepelhoedje is weg, bijvoeding hoeft niet meer. Alleen aanhappen van tepel vergt even wat werk nog. Harry is een beetje slordig en lui, maar hij kán het wel...
pi_78326396
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:39 schreef Asyniur het volgende:

Tepelhoedje is weg, bijvoeding hoeft niet meer. Alleen aanhappen van tepel vergt even wat werk nog. Harry is een beetje slordig en lui, maar hij kán het wel...
WOW, ik heb net 80 cc gekolfd zonder dat Hannah aan de borst had gelurkt en dat vond ik al een overwinning. Hoe doe je dat?

Werkte het tepelhoedje trouwens goed met het aanleggen? Ik heb er hier nog wel ergens 1 liggen geloof ik.
pi_78331784
Octopussy, 80cc is al fantastisch!!!!

Asy, heeeeerlijk dat jullie de slag te pakken hebben nu samen, wat leer je je Harry dan al snel kennen he! Fijn dat je productie zo enorm op gang is nu. Ik zou nu niet meer te driftig ook nog gaan kolven hoor, Harry stemt t nu zelf wel af waarschijnlijk, anders zit je straks weer met een daverende overproductie!
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
pi_78331914
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:39 schreef Asyniur het volgende:

Ik had ook zoveel melk... zolang je er geen last van hebt regelt het zichzelf.
pi_78334001
360 ml? Wat wil jij doen, een weeshuis onderhouden?

Octo: 80 is ook al een hele goede opbrengst hoor

En ik weet weer hoe ik wist dat Leander nog een borst wilde Nu vraagt Florian soms ook nog om de tweede
pi_78334248
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:58 schreef freecell het volgende:
360 ml? Wat wil jij doen, een weeshuis onderhouden?

Octo: 80 is ook al een hele goede opbrengst hoor

En ik weet weer hoe ik wist dat Leander nog een borst wilde Nu vraagt Florian soms ook nog om de tweede
Wilt Leander niet ook proberen?
pi_78334399
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 10:06 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wilt Leander niet ook proberen?
Nope En ook écht niet.
Ik heb al gezegd: wil je ook? Maar hij zei 'nee hap!' en rende hard weg
pi_78334510
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 10:12 schreef freecell het volgende:

[..]

Nope En ook écht niet.
Ik heb al gezegd: wil je ook? Maar hij zei 'nee hap!' en rende hard weg
duidelijk

Ik hoop dat Jen als straks de baby er is ook een keertje nog wilt proberen. Al is het alleen voor een fotomoment. Maar als ik melk over heb, en dat zal vast wel dan zal ik haar ook afgekolfde melk aanbieden. Misschien vind ze het gewoon lekker, en het blijft natuurlijk gewoon goed voor haar.
pi_78334680
Volgens mij dronk Leander alleen nog maar voor de gezelligheid op het laatst. Hij houdt helemaal niet van gewone melk, peutermelk of wat voor melk dan ook. Karnemelk is het enige wat ik er in krijg
En ik ga mijn melk niet karnen
pi_78334836
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 10:22 schreef freecell het volgende:
Volgens mij dronk Leander alleen nog maar voor de gezelligheid op het laatst. Hij houdt helemaal niet van gewone melk, peutermelk of wat voor melk dan ook. Karnemelk is het enige wat ik er in krijg
En ik ga mijn melk niet karnen
Jen is gek op "kok" (melk). Maar wel de "gewone" variant. Peutermelk, groeimelk, karnemelk dat kan ik net zo goed in mn haren smeren.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 10:59:07 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78335814
Weet er iemand een lactatiekundige die goed engels spreekt en telefonisch bereikbaar is?
Schoonzusje van vriendinnetje van mij, Canadese, is nu een maand geleden bevallen en het loopt allemaal helemaal niet goed, ze heeft weinig kennissen en vriendinnen hier en is wel een beetje ten einde raad, maar wil geloof ik wel heel graag bv blijven geven.
pi_78336074
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 10:59 schreef Brighteyes het volgende:
Weet er iemand een lactatiekundige die goed engels spreekt en telefonisch bereikbaar is?
Schoonzusje van vriendinnetje van mij, Canadese, is nu een maand geleden bevallen en het loopt allemaal helemaal niet goed, ze heeft weinig kennissen en vriendinnen hier en is wel een beetje ten einde raad, maar wil geloof ik wel heel graag bv blijven geven.
Ik ken er wel 1 die in mijn regio werkt... Maar ik weet niet hoe haar engels is. En een "collegaatje" van de vbn die engelse is is op zwangerschapsverlof...
pi_78336180
  dinsdag 23 februari 2010 @ 12:08:00 #33
35189 Troel
scherp en bot
pi_78338268
Sinds ik ziek ben (zaterdag) wil Jochem niet meer bij me drinken. Ergens vind ik het niet erg, ik kan het vocht nu echt zelf heel goed gebruiken, maar vind het ook wel heel abrupt om te stoppen. Hoe groot is de kans dat als ik beter ben en hem weer aanleg hij wel weer gaat drinken en dan het puur om de smaak gaat ofzo? Hij trok echt een heel vies bekkie
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78338808
Geen idee troel... Jonkies zijn het snel verleerd... En aangezien hij niet aan de borst hoeft...
  dinsdag 23 februari 2010 @ 12:25:39 #35
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78338883
quote:

Ik weet niet precies waar ze woont, ze zouden het geloof ik via het cb nog wel proberen, maar ik kan me voorstellen dat het voor haar het prettigst is als ze gewoon makkelijk engels kan praten.
Ik hou deze iig in gedachten. Tx!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 12:26:59 #36
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78338940
quote:
Op maandag 22 februari 2010 23:21 schreef octopussy het volgende:

[..]

WOW, ik heb net 80 cc gekolfd zonder dat Hannah aan de borst had gelurkt en dat vond ik al een overwinning. Hoe doe je dat?

Werkte het tepelhoedje trouwens goed met het aanleggen? Ik heb er hier nog wel ergens 1 liggen geloof ik.
Tepehoedje werkt wel maar dan moet Hannah nog harder werken om voeding binnen te krijgen. Beter is gewoon aan de tepel. Ik had een tepelhoedje omdat ze in het ziekenhuis daar meteen mee begonnen zijn
MIjn kraamverzorgster gaf me net als tip voor jou: als jouw productie zo 'laag' is, probeer dan die op te krikken door kolven. Hannah elke 3 uur aanleggen (neem aan dat dat wel lukt?), goed stimuleren tot (door)drinken door bloot hoofdje, blote voetjes, veel aaien over handjes, hoofdje en wangetje en in de nek (beetje frisse handen helpt wel). Tussen die 3 uur door kolf jij je borsten leeg, dus elke 1,5 uur en dat voor 1 dag (alleen overdag, 's nachts gewoon alleen Hannah voeden minstens elke 3 uur of op verzoek).
Dat moet in elk geval je productie wat opkrikken...
En bij luie baby: tussen de voedingen door verschonen helpt wel een beetje...

Ow en ik heb gewoon geluk dat mijn borstvoeding vanzelf zo goed loopt hoor! Daar is geen echte truc voor. Ben nu voorraad aan het opbouwen maar daar hoef ik dus nauwelijks moeite voor te doen.
pi_78339149
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:25 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik weet niet precies waar ze woont, ze zouden het geloof ik via het cb nog wel proberen, maar ik kan me voorstellen dat het voor haar het prettigst is als ze gewoon makkelijk engels kan praten.
als ik zo kijk wat ze heeft gedaan voordat ze lakatiekundige werd, gok ik dat haar engels gewoon goed is.
pi_78344505
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:25 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

http://www.ilca.org/i4a/pages/index.cfm?pageid=3432
Als je daar Canada invult, krijg je de IBCLC's daar. Dan kan ze er zelfs één uitzoeken die eventueel kan langskomen.
pi_78344776
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:26 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Tepehoedje werkt wel maar dan moet Hannah nog harder werken om voeding binnen te krijgen. Beter is gewoon aan de tepel. Ik had een tepelhoedje omdat ze in het ziekenhuis daar meteen mee begonnen zijn
MIjn kraamverzorgster gaf me net als tip voor jou: als jouw productie zo 'laag' is, probeer dan die op te krikken door kolven. Hannah elke 3 uur aanleggen (neem aan dat dat wel lukt?), goed stimuleren tot (door)drinken door bloot hoofdje, blote voetjes, veel aaien over handjes, hoofdje en wangetje en in de nek (beetje frisse handen helpt wel). Tussen die 3 uur door kolf jij je borsten leeg, dus elke 1,5 uur en dat voor 1 dag (alleen overdag, 's nachts gewoon alleen Hannah voeden minstens elke 3 uur of op verzoek).
Dat moet in elk geval je productie wat opkrikken...
En bij luie baby: tussen de voedingen door verschonen helpt wel een beetje...

Ow en ik heb gewoon geluk dat mijn borstvoeding vanzelf zo goed loopt hoor! Daar is geen echte truc voor. Ben nu voorraad aan het opbouwen maar daar hoef ik dus nauwelijks moeite voor te doen.
Wow, Asy, wat goed!
Dat is meer dan ik er in een dag uit krijg.....

Nog een tip voor ontzettend pijnlijke tepels? Ook met tepelhoedje kan ik Lucas bijna niet verdragen. Zelfs niet nu ik een week rust heb gegeven met aanleggen. Kolven is niet pijnlijk, maar ik weet gewoon niet wat de productie doet. Vanmorgen mijn record: 130 cc, 3,5 uur later: 40 cc
  dinsdag 23 februari 2010 @ 15:37:45 #40
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78346434
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:53 schreef DJRandall het volgende:

[..]

Wow, Asy, wat goed!
Dat is meer dan ik er in een dag uit krijg.....

Nog een tip voor ontzettend pijnlijke tepels? Ook met tepelhoedje kan ik Lucas bijna niet verdragen. Zelfs niet nu ik een week rust heb gegeven met aanleggen. Kolven is niet pijnlijk, maar ik weet gewoon niet wat de productie doet. Vanmorgen mijn record: 130 cc, 3,5 uur later: 40 cc
Lieffie, ik bof gewoon heel erg met mijn productie. Voor hetzelfde geld was de situatie omgekeerd geweest

Nee, het enige wat ik weet is dat ik meer pijn heb als Harry zijn mond niet goed heeft. Ze moeten niet alleen de tepel in de mond hebben maar ook een stukje tepelhof. Daarnaast hebben je borsten wel een beetje tijd nodig om een soort 'eeltlaagje' te kweken zodat het minder pijnlijk wordt. Kijk goed of Lucas een 'grote' mond heeft met gekrulde lippen.

Ik heb nog het meest last van dat handje bovenop

ja dat is 1 van mijn 2 sterke punten
pi_78346904
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:37 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Lieffie, ik bof gewoon heel erg met mijn productie. Voor hetzelfde geld was de situatie omgekeerd geweest

Nee, het enige wat ik weet is dat ik meer pijn heb als Harry zijn mond niet goed heeft. Ze moeten niet alleen de tepel in de mond hebben maar ook een stukje tepelhof. Daarnaast hebben je borsten wel een beetje tijd nodig om een soort 'eeltlaagje' te kweken zodat het minder pijnlijk wordt. Kijk goed of Lucas een 'grote' mond heeft met gekrulde lippen.

Ik heb nog het meest last van dat handje bovenop
[ afbeelding ]
ja dat is 1 van mijn 2 sterke punten
Jep, allemaal gecontroleerd. Ik blijf het vandaag gewoon nog even proberen, kijken of de pijn minder wordt.
Wat is Harry een mupke.... echt lief

En ik zie al waarom jij 360 ml er uit krijgt en ik beduidend minder.... ik heb twee kleinere sterke punten
pi_78350419
DJRandall pijnlijke tepels kan meerdere oorzaken hebben. Meestal is het een aanlegprobleem. Ook als het líjkt of de baby goed is aangelegd, kan het toch net even niet goed zitten waardoor je pijn ervaart. Hier lees je meer en er staan handige foto's bij.
Een enkele baby kan niet goed aanhappen doordat zijn/haar tongriem te kort is. Kan Hannah haar tong uitsteken?
Een andere oorzaak van pijnlijke tepels kan spruw zijn. Dat kan op je tepels zitten, maar ook bij je kind in haar mond. Soms is er zelfs sprake van een spruwinfectie zonder zichtbare witte aanslag.

Tepelhoedjes kun je beter niet zomaar gebruiken. Een enkele keer is het dé oplossing om de borstvoeding te redden, maar helaas kan het ook veel problemen opleveren. Door het tepelhoedje kan de baby de borst niet goed legen, waardoor je productie achteruit gaat. Een tepelhoedje kun je gebruiken als je baby écht niet anders kan aanhappen. Als je het idee hebt dat je niet zonder tepelhoedje kunt, zou ik je aanraden om contact te zoeken met een lactatiekundige.
pi_78350485
Overigens zegt kolven helemaal niks over je productie! Een kolf kan er bij lange na niet uitkrijgen wat een baby wel kan. Je productie fluctueert wel over de dag, maar kolven is echt geen maatstaf voor hoeveel je hebt. Don't worry!
pi_78351894
Oh ja, Newsflash. Voor het tongriempje ga ik morgen met Rienk naar de KNO arts in het MCLeeuwarden.

Hij drinkt zo vreselijk slordig dat ik echt hoop dat het daar aan ligt, anders zou ik het niet meer weten
McLaura gaat met me mee
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_78352273
De aanloopproblemen met de bv zoals Asy en Octo ze omschrijven klinkt me hier zo bekend in de oren. Gelukkig nu na anderhalve week lukt het goed en drinkt mevrouw volgens mij wel genoeg

Ik had ook last van tepelkloven, gewoon net zo lang doorgaan tot hij/zij goed aanhapt, dat scheelt een stuk in de pijn. Dan kriebelt het gewoon een beetje
En volgens mij moeten je tepels inderdaad wennen aan bv geven, maar dat zou wel logisch zijn.

Ben ook aan het bijkolven voor het oefenen met de fles over een paar weekjes. Volgens mij zit het met de productie wel snor. Als jullie kolven, hoe lang ben je dan bezig?
pi_78353201
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 17:12 schreef WupWup het volgende:
DJRandall pijnlijke tepels kan meerdere oorzaken hebben. Meestal is het een aanlegprobleem. Ook als het líjkt of de baby goed is aangelegd, kan het toch net even niet goed zitten waardoor je pijn ervaart. Hier lees je meer en er staan handige foto's bij.
Een enkele baby kan niet goed aanhappen doordat zijn/haar tongriem te kort is. Kan Hannah haar tong uitsteken?
Een andere oorzaak van pijnlijke tepels kan spruw zijn. Dat kan op je tepels zitten, maar ook bij je kind in haar mond. Soms is er zelfs sprake van een spruwinfectie zonder zichtbare witte aanslag.

Tepelhoedjes kun je beter niet zomaar gebruiken. Een enkele keer is het dé oplossing om de borstvoeding te redden, maar helaas kan het ook veel problemen opleveren. Door het tepelhoedje kan de baby de borst niet goed legen, waardoor je productie achteruit gaat. Een tepelhoedje kun je gebruiken als je baby écht niet anders kan aanhappen. Als je het idee hebt dat je niet zonder tepelhoedje kunt, zou ik je aanraden om contact te zoeken met een lactatiekundige.
Bedankt voor je info. Die link over aanleggen, die ga ik straks uitvoeren. Is toch net anders dan ik het geleerd heb. En een tepelghoedje gebruik ik wel, aangezien Lucas de korsten op mijn tepels had gezogen de eerste week. Moet zeggen dat het daarnet al minder pijnlijk was dan vorige week, dus wie weet. Vanavond samen met lief nog eens goed voor gaan zitten.
Het lijkt alsof Lucas goed drinkt, maar ik vraag me af of hij genoeg binnen krijgt. Hij is nog hongerig daarna en drinkt zijn gekolfde melk daarna ook gewoon op. Terwijl hij normaal goed aangeeft wanneer hij genoeg heeft gehad. Hoe weten jullie of de kleine genoeg binnen krijgt?
pi_78353726
Randall, tepelpijn is bijna altijd verkeerd aanleggen. Als je het blijft houden loont een laktatiekundige echt hoor!

Hoe weet je of je kindje genoeg krijgt:
minimaal 6 goede plasluiers
minimaal 4 poepluiers
minimaal 8 voedingen per dag
kindje is goed wakker en alert als hij wakker is.
Je kindje is tevreden na een voeding
Je kindje komt tussen de 90 en 200 gram aan per week (waarbij 90 echt, echt minimaal is, liever meer!)
Je borsten voelen na een voeding leger.
pi_78353765
Oh en een tepelhoedje kan ook voor tepelpijn zorgen he? Doordat de tepel niet goed achterin komt te liggen blijf je toch wrijving houden.
pi_78354075
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:37 schreef Ticootje het volgende:
Randall, tepelpijn is bijna altijd verkeerd aanleggen. Als je het blijft houden loont een laktatiekundige echt hoor!

Hoe weet je of je kindje genoeg krijgt:
minimaal 6 goede plasluiers
minimaal 4 poepluiers
minimaal 8 voedingen per dag
kindje is goed wakker en alert als hij wakker is.
Je kindje is tevreden na een voeding
Je kindje komt tussen de 90 en 200 gram aan per week (waarbij 90 echt, echt minimaal is, liever meer!)
Je borsten voelen na een voeding leger.
ok, van die luiers en alertheid snap ik. Maar 8 voedingen?
pi_78355465
Als een pasgeboren baby uit zichzelf minder dan acht voedingen vraagt kán het een teken zijn dat hij/zij te weinig binnen krijgt en daardoor wat suffig is.
pi_78355486
Ja, zeker in het begin minimaal 8, maar als dat er 12 zijn is het ook niet raar.
pi_78355541
Ow, owlet had al geantwoord, spuit 11.
pi_78356173
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:20 schreef owlet het volgende:
Als een pasgeboren baby uit zichzelf minder dan acht voedingen vraagt kán het een teken zijn dat hij/zij te weinig binnen krijgt en daardoor wat suffig is.
Ok....wij zitten nu op 6 a 7 voedingen en maken hem regelmatig wakker om te eten.
Als ik op google zoek, vind ik dat voor flesvoedingen 6 maal 90 cc wordt aangeraden. Dat proberen we ook echt binnen te werken.
Misschien toch goed idee om bij te voeden na het aanleggen, om zeker te weten dat hij genoeg binnen krijgt.

Ik vind het echt moeilijk allemaal, omdat het niet zo lekker loopt. Daar word ik weer onzeker van, want ik wil natuurlijk dat hij genoeg binnen krijgt. En de begeleiding in het ziekenhuis was zo slecht, dat ik eigenlijk ook niet meer weet wat goed is....
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:41:05 #54
108648 cattie
lieve moeder
pi_78356568
DJRandall, ik raad je een lactatiekundige aan.
Naar flesvoedingsmaatstaven moet je niet kijken, dat is niet goed te vergelijken. Ik zou liever vaker aanleggen dan bij voeden. Vaker aanleggen is goed voor je productie.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:54:56 #55
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78357236
DJrandall, zijn je tepels sowieso gevoelig? dus een handdoek eroverheen halen en zo? in dat geval went het echt bij goed aanleggen. ik verdraag nog steeds geen handdoek, maar kan wel pijnloos voeden. dat is een kwestie van doorbijten.
het heeft trouwens een week of 2 geduurd dat het aanhappen zo'n zeer deed. en dat duurde dan een halve minuut of zo. de eerste paar keer anzuigen als de tepel wordt iutgetrokken, zeg maar. daarna was het sowieso pijnloos.

en vwb goed aanleggen, bij mij werkt het het best om de tepel tegen de bovenlip te houden, en te wachten tot het mondje helemaal doet, en dan *plop* aanduwen en ze ligt. maar een LK is de beste optie, denk ik.

asy, heb je ook een foto van je eigenschappen met stuwing?
wel heel fijn dat het zo goed gaat!

triouwens, ik mag van de ha een maand lang gravitamopn en extra vit B gebruiken, en dat werkt hartstikke goed. dus hopen dat over een maand het probleem is opgelost!
pi_78357482
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:54 schreef DaviniaHR het volgende:
DJrandall, zijn je tepels sowieso gevoelig? dus een handdoek eroverheen halen en zo? in dat geval went het echt bij goed aanleggen. ik verdraag nog steeds geen handdoek, maar kan wel pijnloos voeden. dat is een kwestie van doorbijten.
het heeft trouwens een week of 2 geduurd dat het aanhappen zo'n zeer deed. en dat duurde dan een halve minuut of zo. de eerste paar keer anzuigen als de tepel wordt iutgetrokken, zeg maar. daarna was het sowieso pijnloos.

Niet alleen het aanleggen is pijnlijk.....ze zijn altijd gevoelig.

Enfin, het is etenstijd, ik ga weer eens knutselen.....mijn manneke wakker maken en aanleggen.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:07:09 #57
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78357862
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:54 schreef DaviniaHR het volgende:
asy, heb je ook een foto van je eigenschappen met stuwing?
Nee
Manlief wilde hem wel maken maar dan moest ik de baby even wegleggen van hem
Maar aangezien die even mamahonger had, heb ik dat niet gedaan
Maar ze waren echt huge

DJRandall, de maat van de borsten zegt helemaal niks over de productie. Echt niet...

Ow en mij viel nog een opmerking van octopussy binnen: ik was ook elke 3 uur een uur bezig met de voeding hoor! Tsr kolven, tepelhoedje erop, Harry aanleggen (100x ), Harry verbeteren in drinktechniek, Harry stimuleren door te drinken, andere borst idem, Harry laten boeren, Harry's bijvoeding opwarmen, bijvoeding er in proppen dmv fingerfeeding, Harry even een tijdje rechtop houden ivm overlopen, Harry in zijn bedje leggen, kolf en tepelhoedje schoonmaken en dan proberen te slapen...
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:33:42 #58
108648 cattie
lieve moeder
pi_78359409
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:07 schreef Asyniur het volgende:

DJRandall, de maat van de borsten zegt helemaal niks over de productie. Echt niet...

Inderdaad! Ik heb bijvoorbeeld met mijn bescheiden b-cupje een erg goede productie.
pi_78359590
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:07 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Nee
Manlief wilde hem wel maken maar dan moest ik de baby even wegleggen van hem
Maar aangezien die even mamahonger had, heb ik dat niet gedaan
Maar ze waren echt huge

Ow en mij viel nog een opmerking van octopussy binnen: ik was ook elke 3 uur een uur bezig met de voeding hoor! Tsr kolven, tepelhoedje erop, Harry aanleggen (100x ), Harry verbeteren in drinktechniek, Harry stimuleren door te drinken, andere borst idem, Harry laten boeren, Harry's bijvoeding opwarmen, bijvoeding er in proppen dmv fingerfeeding, Harry even een tijdje rechtop houden ivm overlopen, Harry in zijn bedje leggen, kolf en tepelhoedje schoonmaken en dan proberen te slapen...
Je bent het kolven nog vergeten

Oh ik heb nu ook pornotetten Ik wil ze zo houden

Het aanleggen zoals wordt uitgelegd op borstvoeding.com is ook wel anders dan dat ik het 'geleerd' heb. Ik ga straks proberen om het zo te doen. Tepelhoedje heb ik vanmiddag even geprobeerd, maar dat ding is zo gigantisch dat Hannah hem niet eens in haar mondje krijgt
pi_78362023
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:33 schreef cattie het volgende:

[..]

Inderdaad! Ik heb bijvoorbeeld met mijn bescheiden b-cupje een erg goede productie.
was als grapje bedoeld, omdat de borsten van Asy al vaker besproken zijn

Ok, vandaag nu 4 keer aangelegd. Gaat in principe ok, pijn valt nog mee. Maar, Lucas is echt niet wakker te houden (ook niet bij fles trouwens). Ik verveel hem echt, kleed hem uit, etc. Maar na de borst drinkt ie dus nog wel een halve fles leeg
Ik weet gewoon zeker dat hij goed is aangelegd, ik heb een hele luie drinker...
  dinsdag 23 februari 2010 @ 21:45:48 #61
108648 cattie
lieve moeder
pi_78364148
Voor een flesje hoeft hij ook minder hard te werken. Ik heb niet alles meegelezen, maar waarom geef je hem er nog een fles achteraan? Want dan zal hij weer meer tijd tussen de voedingen laten en dat lijkt me niet zo goed voor je productie, tenzij je tussendoor kolft . Maar dat is weer zo'n gedoe.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 21:50:06 #62
108648 cattie
lieve moeder
pi_78364428
Zo lang de groei van de baby goed is en er verder niets aan de hand is, kun je het beste alleen maar live voeden, zodat vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd wordt. Bij pijn kan kolven even verlichten, maar belangrijker is dan om te kijken waar de pijn vandaan komt en dat dan te verhelpen.
pi_78365650
Momenteel is het dus aanleggen, bijvoeden en kolven. Dat flesje krijgt hij het meest met gekolfde melk. Momenteel kolf ik 4 maal daags, meer is bijna niet haalbaar, aangezien mijn herstel langzaam op gang kwam en moeders het ook niet trekt om vaker aan de melkmachine te hangen.

Bijvoeden doe ik, omdat hij gewoon niet genoeg heeft aan mijn borst en hij deze ook niet gewend is. De eerste week kreeg hij vingervoeding, nu een flesje. Het is nu dus een kwestie van een middenweg vinden waar we ons beiden goed bij voelen.
pi_78369979
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:50 schreef cattie het volgende:
Zo lang de groei van de baby goed is en er verder niets aan de hand is, kun je het beste alleen maar live voeden, zodat vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd wordt. Bij pijn kan kolven even verlichten, maar belangrijker is dan om te kijken waar de pijn vandaan komt en dat dan te verhelpen.
DIt is exact de reden om bij te moeten voeden helaas. Ik weet niet hoe het met de muppet van DJRandall zit, maar Hannah dronk niet goed/genoeg aan de borst en viel daardoor te veel af. Die bijvoeding is dus echt heel noodzakelijk.
De kraam hier denkt dat ze ook eerst gewoon wat krachtiger moet worden voordat ze goed gaat drinken.
pi_78371470
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 22:53 schreef octopussy het volgende:

[..]

DIt is exact de reden om bij te moeten voeden helaas. Ik weet niet hoe het met de muppet van DJRandall zit, maar Hannah dronk niet goed/genoeg aan de borst en viel daardoor te veel af. Die bijvoeding is dus echt heel noodzakelijk.
De kraam hier denkt dat ze ook eerst gewoon wat krachtiger moet worden voordat ze goed gaat drinken.
Ja, dat vind ik dus ook. Mijn muppet was iets meer dan 7% afgevallen, toen we besloten bijvoeding te gaan geven. Daarna dus vrij snel weer terug naar het geboortegewicht gelukkig....
pi_78373477
Randall bel morgen gewoon even een laktatiekundige!
pi_78373666
Mag ik ff mijn ei kwijt hier?

Nr.1 heeft 8 maanden bv gehad, inmiddels was nr. 2 onderweg waardoor minder productie en nr. 1 en ik vonden het best.
Nr. 2 heeft 18 maanden bv. gehad, inmiddels was nr. 3 onderweg waardoor minder productie en nr. 2 en ik vonden het best.
Nr. 3 krijgt nu inmiddels 21 maanden bv., hij drinkt alleen snachts en soms smorgens nog een keertje en we genieten daar allebei nog van. Ondanks ziekenhuisopnames en andere problemen, hebben we het altijd vol weten te houden.
Maar nu... moet ik aan de antibiotica en ik had aangegeven nog bv te geven. Ik kreeg DAAROM Azitromycine voorgeschreven maar bij navraag bij de apotheek kreeg ik te horen dat het een vrij nieuw middel is die nog onvoldoende getest is en de opmerking "Ik zou het niet doen" maakt het compleet. Nu zelf de bijsluiter gelezen waarin het ronduit afgeraden wordt.
Shit... Ik wilde mijn kind zelf het eindmoment laten bepalen en ben er nog helemaal niet aan toe om te stoppen, maar heb weinig keus meer geloof ik. Op begrip uit mijn omgeving hoef ik ook niet te rekenen, want het is natuurlijk 'belachelijk' dat je een kind van ouder dan een half jaar nog bv geeft. Misschien hier een beetje meer begrip?
Bah....
pi_78374097
Hoelang moet je het gebruiken? Is het echt noodzakelijk?

En anders even op de lijst kijken bij bv.com. Of vragen voor een alternatief.
pi_78374164
Oh ja en uiteraard is het belachelijk!
pi_78374597
Tja... hoelang is me ook niet helemaal duidelijk, in ieder geval 2 weken maar ik kreeg er ook nog een herhaalrecept bij... Zat nog ff teveel met mijn hoofd bij de mededeling om daarover na te vragen. Heb nog veel meer medicijnen gekregen, die allemaal wel redelijk kunnen, maar alles bij elkaar opgeteld is het natuurlijk niet goed.
Dit IS het alternatief, begreep ik...
Goeie tip... zal daar ff kijken of ik er iets over kan vinden. Thanks. Je was 3 jaar terug toen ik hier vaker zat al de bv-goeroe en dat ben je nog steeds he! ;-)
pi_78374974
Je zou nog kunnen kolven en weggooien en na de kuur proberen weer op te pakken. Piglet is ook wel eens een weekje weggeweest, dat was voor Pepijn geen probleem.

Ik een bv-goerroe? Dat vind ik wel meevallen eigenlijk. Ik vind het heel leuk mijn kennis te delen als ik er anderen mee help en bv is zo iets moois.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 23:51:34 #72
12913 GreatWhiteSilence
pi_78375482
Print anders de lijst van Hale uit, en geef die aan de arts, zodat hij een ander antibioticum kan uitschrijven? Ik weet niet precies waarvoor je antibiotica moet slikken?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_78375564
Oh en dat een bijsluiter zegt niet doen wil nog niet veel zeggen. Fabrikanten willen hun vingers er niet aan branden. Voor heel veel medicijnen is er een alternatief. Je kan dat met een telefonisch consult eens vragen aan een laktatiekundige.

Oh en bij de apotheek krijg je ook niet altijd het juiste te horen. Ligt eraan wie je het vraagt, de assistente of de apotheker zelf. Om maar een voorbeeld te geven: ik kreeg pillen tegen misselijkheid, voorgeschreven door de IVF-gyn. Gaat mijn man mijn recept ophalenen zegt de assistente dat de pillen niet geschikt zijn voor zwangere vrouwen. Gewoon een stom wijf, ze dacht het beter te weten dan een arts en de bijsluiter.
pi_78376988
Thanks GWS en Tico... jullie hebben me even nieuwe moed ingesproken.
Heb inmiddels op bv.com gekeken en daar staat dat het kan. Op al het andere gegoogle staat absoluut NIET doen en dat het WEL in de bv wordt doorgegeven wordt.
Ik ga morgen eerst eens even met de apotheek in conclaaf, eventueel vragen naar alternatieven zodat ik iets telefonisch met die longarts kan regelen misschien (heb over 4 weken pas weer een afspraak en had afgelopen weekend al moeten beginnen met die zooi.) Heb het overigens voor aanhoudende hoest (4 maanden) waarvan ze geen idee hebben waar het van komt (kinkhoest/slokdarm/neusholtes), hoe dan ook is de boel ontstoken en zwaar geiiriteerd.
Weet een lactatiekundige dat wel? Had laatst namelijk ook een grapje met een huisarts die me ronduit zei te stoppen met de bv voor een andere antibiotica (of Ventolin, weet ik niet meer) terwijl dat grote onzin was... Wat ik bedoel: verstand van bv is nog niet meteen verstand van medicijnen natuurlijk....
Hoe dan ook... heb door jullie mijn vechtlust weer terug. Thanks. Hou jullie op de hoogte.
pi_78382451
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 00:16 schreef Mammietje het volgende:
Weet een lactatiekundige dat wel? Had laatst namelijk ook een grapje met een huisarts die me ronduit zei te stoppen met de bv voor een andere antibiotica (of Ventolin, weet ik niet meer) terwijl dat grote onzin was... Wat ik bedoel: verstand van bv is nog niet meteen verstand van medicijnen natuurlijk....
Hoe dan ook... heb door jullie mijn vechtlust weer terug. Thanks. Hou jullie op de hoogte.
Ten eerste: voor die huisarts
Ten tweede: een lactatiekundige is niet farmaceutisch geschoold, daar heb je absoluut gelijk in. Maar ze weet wel waar ze betrouwbare informatie kan halen over medicatie en borstvoeding

Ik hoop dat je eruit komt met de medicatie! Lijkt me knap lastig zeg.
pi_78382485
DJRandall als je de bedoeling hebt om de borstvoeding te laten slagen, bel dan vandaag nog een lactatiekundige! Met tepelhoedje, pijn, kunstvoeding, kolven en flesjes na zit je nu al in een neerwaartse spiraal en als je die niet doorbreekt, dan kan ik je het einde van het verhaaltje al verklappen...
pi_78382515
Asyniur ik heb nog helemaal niet op je gereageerd, maar wat heerlijk dat het bij jullie nu zo goed loopt! Die foto is echt prachtig
pi_78391501
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:23 schreef Ticootje het volgende:
Geen idee troel... Jonkies zijn het snel verleerd... En aangezien hij niet aan de borst hoeft...
Eventjes een vraagje gewoon ter informatie. Hier staat dat jonkies het drinken snel verleren. Hoe zit dat dan met een kind van een jaar. Zou die het ook kunnen verleren en hoe snel? Wat betekent het feit, dat borstvoeding na zo'n 9 maanden stabiel is eigenlijk precies. Betekent dat dat je de productie met kolven niet meer super op kunt schroeven? Blijft het vanaf dat tijdstip ongeveer gelijk of kan dat nog best verschillen? En verder dacht ik dat het inhield, dat je best een dag zonder voeden of kolven kon en dat daardoor je productie niet helemaal terug zou lopen. Of loopt het wel wat terug maar kan het door je kind makkelijk weer ingesteld worden of omhoog geschroefd worden? De mijne heeft gisteravond echt eeuwig gedronken. Ik weet niet eens of er echt nog melk kwam of dat die gewoon aan het sabbelen was. Dat heb ik al in tijden niet meegemaakt, dat die weer eens zo lang bezig was.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_78392105
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:00 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Eventjes een vraagje gewoon ter informatie. Hier staat dat jonkies het drinken snel verleren. Hoe zit dat dan met een kind van een jaar. Zou die het ook kunnen verleren en hoe snel? Wat betekent het feit, dat borstvoeding na zo'n 9 maanden stabiel is eigenlijk precies. Betekent dat dat je de productie met kolven niet meer super op kunt schroeven? Blijft het vanaf dat tijdstip ongeveer gelijk of kan dat nog best verschillen? En verder dacht ik dat het inhield, dat je best een dag zonder voeden of kolven kon en dat daardoor je productie niet helemaal terug zou lopen. Of loopt het wel wat terug maar kan het door je kind makkelijk weer ingesteld worden of omhoog geschroefd worden? De mijne heeft gisteravond echt eeuwig gedronken. Ik weet niet eens of er echt nog melk kwam of dat die gewoon aan het sabbelen was. Dat heb ik al in tijden niet meegemaakt, dat die weer eens zo lang bezig was.
Je kan je productie nog wel opschroeven hoor, vraag en aanbod. Hij zal niet zo snel inzakken als je een dagje niet kolft.

Een kind van een jaar heeft gewoon een jaar kunnen drinken aan de borst en dat is dan dus een goede bekende techniek voor hem.

Hoe je in het begin bent omgegaan met de borstvoeding zegt heel veel over je productie later. Door in het begin lekker vaak aan te leggen stimuleer je het weefsel dat de melk maakt goed. Dat zegt dan weer veel voor de productie op lange termijn.

Ik klink vreselijk vaag volgens mij en ik kan ook de goede woorden niet echt vinden.
pi_78392312
Tico, ik heb het idee dat Lotte te weinig binnenkrijgt, waar kan ik dat op deze leeftijd aan herkennen? Neem aan dat er dan andere dingen zijn om op te letten als bij pasgeborene
Lotte!
Noah!
pi_78392379
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:20 schreef Linda2205 het volgende:
Tico, ik heb het idee dat Lotte te weinig binnenkrijgt, waar kan ik dat op deze leeftijd aan herkennen? Neem aan dat er dan andere dingen zijn om op te letten als bij pasgeborene
Waarom denk je dat? Drinkt ze minder vaak bij je of minder lang bij je? Of maakt ze een suffige indruk?
pi_78392388
We zijn terug van het ziekenhuis en de KNO arts vond het tongriempje ook te kort, dus Rienk zn riempje is gelijk ingeknipt. Was wel blij dat McLaura mee was hoor. Was toch wel heel zielig voor hem. En het bloedde flink. Mocht hem in een kamertje er naast gelijk aanleggen en merkte gelijk dat het strakker hapte!
Thuis bij McLaura bloedde het nog een keer flink maar daarna heeft hij overgegeven (Doe nooit je kind met dit soort evenementen witte kleren aan ) en daarna is hij als een blok in slaap gevallen. We zijn inmiddels thuis en hij slaapt nog steeds en het bloed nu ook niet meer.

Ben toch blij dat ik ben gegaan hoor! Nu hopen dat dit misschien ook helpt om flessen te drinken en sowieso, dat hij beter aan de borst drinkt
pi_78392489
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:22 schreef Vlindur het volgende:
We zijn terug van het ziekenhuis en de KNO arts vond het tongriempje ook te kort, dus Rienk zn riempje is gelijk ingeknipt. Was wel blij dat McLaura mee was hoor. Was toch wel heel zielig voor hem. En het bloedde flink. Mocht hem in een kamertje er naast gelijk aanleggen en merkte gelijk dat het strakker hapte!
Thuis bij McLaura bloedde het nog een keer flink maar daarna heeft hij overgegeven (Doe nooit je kind met dit soort evenementen witte kleren aan ) en daarna is hij als een blok in slaap gevallen. We zijn inmiddels thuis en hij slaapt nog steeds en het bloed nu ook niet meer.

Ben toch blij dat ik ben gegaan hoor! Nu hopen dat dit misschien ook helpt om flessen te drinken en sowieso, dat hij beter aan de borst drinkt
Wel sneu!!! Maar ik hoop zo dat dit gewoon je probleem was.
pi_78392602
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:22 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Waarom denk je dat? Drinkt ze minder vaak bij je of minder lang bij je? Of maakt ze een suffige indruk?
nee, ze drinkt juist heel lang en huilt als ik dr van de borst haal. Als ik d'r laat boeren en in bedje leg gaat het meestal wel en ze slaapt ook de hele nacht door, maar roeger liet ze altijd zelf tevreden los. Als ze nu loslaat, begint ze alsnog te piepen. Ze heeft vaak 2 echt hele zware luiers op een dag en een paar gewone, maar dat lijkt misschien maar zo door dat we ondertussen al in maatje 4 zitten? Ook heeft ze al 2.5 week of nog langer niet gepoept
Lotte!
Noah!
pi_78392660
Och Vlindur, wat lijkt me dat moeilijk om te zien hoe je kindje 'pijn' wordt gedaan Maar wel fijn dat het effect lijkt te hebben.

Hier vandaag het tepelhoedje nog maar eens geprobeerd met hulp van de kraamverzorgster (die nu niet meer komt ) en dat ging hartstikke goed Ze heeft ontzettend goed gedronken! Gek kind.
pi_78392702
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:27 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

nee, ze drinkt juist heel lang en huilt als ik dr van de borst haal. Als ik d'r laat boeren en in bedje leg gaat het meestal wel en ze slaapt ook de hele nacht door, maar roeger liet ze altijd zelf tevreden los. Als ze nu loslaat, begint ze alsnog te piepen. Ze heeft vaak 2 echt hele zware luiers op een dag en een paar gewone, maar dat lijkt misschien maar zo door dat we ondertussen al in maatje 4 zitten? Ook heeft ze al 2.5 week of nog langer niet gepoept
ik ga het even vragen...

Je zou de LLL in Duitsland kunnen contacten.. Of zit je in Nederland? Dan zeg ik bel met de vbn of de LLL hier.. Ik durf er weinig over te zeggen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ticootje op 24-02-2010 14:36:41 ]
pi_78392750
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:29 schreef Ticootje het volgende:

[..]

ik ga het even vragen...
dank je wel
Lotte!
Noah!
pi_78392985
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:31 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

dank je wel
Zie edit... Kijk het punt is, ik ben "maar" in opleiding. Er zijn vast wat meer ervaren "collega's" die je beter kunnen helpen en een beter antwoord kunnen geven.
pi_78393017
Ja, dat is ook zo, maar het had gekund Toch thnx voor je antwoord
Lotte!
Noah!
pi_78393077
LLL Duitsland: Hotline-Nummer 0571/404 94 81
pi_78393506
Thnx, maar ben in NL

Edit: krijg geen gehoor bij zowel de contactpersoon van VBN als LLL, morgen nog een keertje proberen

[ Bericht 32% gewijzigd door Linda2205 op 24-02-2010 15:08:02 ]
Lotte!
Noah!
  woensdag 24 februari 2010 @ 16:16:27 #92
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78397033
arme rienk! Hopelijk lost dit wel het probleem op, en gaat hij nu goed en rustig bij je drinken, en krijg jij ook meer plezier in bv! Als je dat nog wil, tenminste.

djrandall, hoe gaat het nu?

Octo, fijn dat het nu goed gaat!

tinu, ik had me voorgenomen om nog 1 post af te wachten over het slechte drinken van jair, voordat ik mijn ongezouten mening zou geven. Na een jaar is de productie stabiel, ja dat klopt. Dat betekent dat het minder snel fluctueert als in het begin. Dus als Jair nu ineens veel meer gaat drinken, duurt het wat langer totdat je productie dat bij houdt. En andersom ook. Heel simpel. Hoe weet je of hij drinkt? Dat hoor je aan de ademhaling, daar zit een ‘k’geluidje tussen. Als hij niet continue ademt, maar even een tel ‘stokt’, is dat een slok. Probeer maar eens adem te halen terwijl je slikt. Gaat niet. Sowieso, dat je nu nog twijfelt hoe je herkent dat je kind drinkt…
Als Jair ineens niet meer drinkt en alleen nog sabbelt omdat hij toch aanligt, WIL HIJ NIET MEER!!!! Hoe moeilijk kan het zijn! Werkelijk! Meis, count your blessings! In bijna 13 maanden die je nu voedt, heb je welgeteld 1 bo en mss wat kloofjes gehad. Geen gezeik met tepelhoedjes, en wat dan ook. Hij was / is licht, dus daar ging het cb van over de zeik, hetgeen de nodige spanningen met zich mee bracht, maar met de bv was / is niks mis. Ik zou bijna willen zeggen, neem mijn borsten (of die van DJRandall) eens een dag over, en roep dan nog eens hoe moeilijk het allemaal is.
Verder vind ik het op zijn zachtst gezegd niet aardig naar de dames hier om eerst om advies te vragen over al dan niet kolven, en als je dan niet het gewenste antwoord krijgt, eerst nog 6x vragen en dan de antwoorden afdoen als niet relevant voor jouw situatie, want je kolft zo slecht en je hebt geen nachtvoedingen meer, zoals de andere langvoedsters nog wel hadden. Dit is bekend bij de ervaringsdeskundigen, en toen je al eerder aangaf of dat geen invloed had, kreeg je daar geen bevestigend antwoord op. Dus dan is het al dan niet hebben van nachtvoedingen niet relevant voor de stabilisatie van de productie met 9 mnd. Maar met alle plezier, kolf nog 6x per dag, voor die paar cc die je eruit weet te persen.
Tinu, je weet, ik vind je heel aardig en heb het beste met je voor, maar je maakt het jezelf veel te moeilijk door zo vast te houden aan de bv. Laat het los.
Tot vrijdag!

Ik heb trouwens een nadeel gevonden aan bv! Stel, je bent rustig aan het voeden, het kind drinkt braaf, en ineens gaat het van het niveau “dit klinkt als nekpoep, en de aroma liegt er ook niet om”. Dan kan je niet je kind even iets verder weg leggen om van de stank af te komen. acuut afkoppelen was ook niet gewenst, ivm slapende oudste. Anders had ik dat wel gedaan.
Trouwens, haar poep stink nog steeds naar die ab! terwijl we al een week er klaar mee zijn. Beetje vaag. En het stinkt! en die scheetjes, das nog veel erger
Maar verder is ze lief en gaat het hartstikke goed!
pi_78398114
Hmm

Telkens als Laura een minuutje of 10 heeft gedronken valt ze in slaap aan de borst Wakker houden lukt dan bijna niet, dus ik leg haar vaak even terug in haar bedje, waarna ze 5 minuten later toch weer wakker is en ik haar aanleg aan de andere borst....zelfde verhaal. En toch krijgt ze volgens mij wel genoeg, maar het is wel een klein beetje vervelend. Is dat ook normaal?
Misschien een beetje een n00bvraag hoor, maar ja alles is gewoon even nieuw hier....
  woensdag 24 februari 2010 @ 16:42:21 #94
108648 cattie
lieve moeder
pi_78398141
Linda, die omslag heeft Fee ook gehad. Vooral omdat ze drinkt voor het slapen gaan. Ze blijft dan door drinken en ik moet haar afkoppelen. Zelf loslaten doet ze niet en als ze het doet, gaat ze vaak piepen. Ik heb me er nooit zorgen over gemaakt, aangezien Fee prima groeit en vaak genoeg drinkt. Met andere woorden: het gedrag an sich vind ik niet verontrustend, het is meer hoe het met Lotte verder gaat.
  woensdag 24 februari 2010 @ 16:43:48 #95
108648 cattie
lieve moeder
pi_78398214
Sindell, zeker hele kleintjes hebben dat nog wel eens. Vervelend maar normaal volgens mij. Je kunt proberen de voetjes te kriebelen tijdens het drinken en haar op andere manieren wakker te houden, maar dat doe je al zie ik. Vaak gaat die fase vanzelf wel weer over.
  woensdag 24 februari 2010 @ 16:47:24 #96
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78398372
herkenbaar, sindell!
mss luiertje verschonen als ze in slaap valt? of even op je gemakje wat te drinken pakken? tegen die tijd is ze wrs wel tot de conclusie gekomen dat ze niet meer aan de borst ligt, en heb jij ff wat kunnen drinken. als je begrijpt wat ik bedoel
pi_78398715
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 16:42 schreef cattie het volgende:
Linda, die omslag heeft Fee ook gehad. Vooral omdat ze drinkt voor het slapen gaan. Ze blijft dan door drinken en ik moet haar afkoppelen. Zelf loslaten doet ze niet en als ze het doet, gaat ze vaak piepen. Ik heb me er nooit zorgen over gemaakt, aangezien Fee prima groeit en vaak genoeg drinkt. Met andere woorden: het gedrag an sich vind ik niet verontrustend, het is meer hoe het met Lotte verder gaat.
Mja, misschien maak ik me ook wel teveel zorgen. Opzich is ze overdag tevreden enzo, ze slaapt goed ed. Maar ik heb bijvoorbeeld ook niet meer zulke mega-borsten na een nacht of uberhaupt dat ze zwaar aanvoelen. Verder is ze wat aan de dunne kant. Misschien is het gewoon m'n eigen onzekerheid wel hoor, maar navragen kan natuurlijk nooit kwaad. Fijn om te weten dat Fee dat ook doet
Lotte!
Noah!
pi_78398861
Sindell, ik heb een hele tijd gedaan: borst-luier-borst. Dat scheelde wel een hele boel met hoeveel ze dronk en hoevaak ze kwam andere tips: kietelen onder de voetjes, langs het ruggegraatje wrijven, wangetje aaien, beetje met d'r handjes spelen. En wat met Lotte goed werkt: afkoppelen, waardoor ze gaat zoeken, maar niet meteen de borst geven, waardoor ze zich een beetje opwindt en dan wat wakkerder blijft en weer 3-5 slokken drinkt. Herhaalherhaalherhaal en na een tijdje zit ze vol
Lotte!
Noah!
pi_78413083
Davinia, lief dat je het vraagt.

Vandaag is de wijkverpleegkundige geweest en zij heeft ons eigenlijk meteen doorverwezen naar de cb-arts. Ik gaf aan dat Lucas snel in slaap valt en niet wakker te krijgen is. Ze wilden hem toch even controleren, longetjes en hartje luisteren en vooral wegen. Maar het manneke is goed aangekomen.
Als advies gaf ze eigenlijk dat ik eens goed moest denken wat te doen met bv, aangezien ik al veel heb geprobeerd en ze vond dat ik er slecht uit zag.
Moet zeggen dat zo'n beetje iedereen dat tegen me zegt....

Even aankijken hoe het kolven komende tijd gaat, maar ben bang dat moeders goed naar haar lichaam moet gaan luisteren....
pi_78413741
DJR, nu ben ik een slechte raadgever, maar als ik het zo lees trek je dit niet. Borstvoeding is het beste, maar niet ten koste van alles......
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_78414203
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:26 schreef McLaura het volgende:
DJR, nu ben ik een slechte raadgever, maar als ik het zo lees trek je dit niet. Borstvoeding is het beste, maar niet ten koste van alles......
Klopt, maar voor mijn gevoel 'trek' ik het kolven nog redelijk goed. Op een of andere manier kan ik me niet goed neerleggen bij enkel kunstvoeding. Ik heb wel de afspraak gemaakt met lief om per week te kijken of ik nog doorga.
Vandaag trouwens ineens veel gekolfd. Moet nu nog 1 keer vandaag, maar zit nu al op bijna 25% meer dan voorheen. Het mupke krijgt nu nog maar weinig kunstvoeding binnen.....Het ritme en de routine begint nu langzaam te komen en ik kan nu ook beter de tijd er voor nemen.
Kortom, nog steeds veel twijfel, maar tot die tijd blijf ik proberen.....
pi_78414451
Zolang je het nog 'trekt' zou ik inderdaad doorgaan, maar als het je tegen gaat staan zou ik stoppen. Luister naar jezelf
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_78414644
DJ Randall, heb je al een afspraak met een lk? Echt, zelf aanrommelen is geen goed idee, dat maakt je alleen maar meer moe.
Wel fijn dat je vandaag meer gekolfd hebt!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:44:51 #104
12913 GreatWhiteSilence
pi_78415046
Ik heb een maand voltijd gekolfd en gevingervoed, vanaf dat Annicka twee weken was tot ze anderhalve maand was. Meestal kwam alles op mij neer, omdat mijn man niet echt goed kon omgaan met het vingervoeden. Maar in de nacht voedde en verschoonde hij en kolfde ik. Van het huishouden kwam niet veel terecht...

Daarna is ze weer live aan de borst gaan drinken. Het was zwaar, maar het was het zeker waard. Ik ben trouwens met twee weken naar de LK gerend, bijna letterlijk....
pi_78415116
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:39 schreef oeke het volgende:
DJ Randall, heb je al een afspraak met een lk? Echt, zelf aanrommelen is geen goed idee, dat maakt je alleen maar meer moe.
Wel fijn dat je vandaag meer gekolfd hebt!
Nee, wel advies gevraagd bij cb. Zij vonden eigenlijk al dat ik zoveel had geprobeerd....
In het ziekenhuis is er wel een lk bijgeweest, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee. Zij liet me halverwege alleen en we hebben haar nooit meer gezien.

Ik denk er eigenlijk over om niet langer aan te leggen, want de twijfel kost me teveel energie. Ik moet gewoon vrede hebben met de situatie. Vooral omdat iedereen in mijn omgeving me ook aanraadt om dat op te geven. Ik vraag nogal makkelijk teveel van mezelf en ik denk dat ik daar momenteel ook mee bezig ben, al heb ik dat zelf nog niet in de gaten.
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:48:26 #106
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_78415304
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:45 schreef DJRandall het volgende:

[..]

Nee, wel advies gevraagd bij cb. Zij vonden eigenlijk al dat ik zoveel had geprobeerd....
In het ziekenhuis is er wel een lk bijgeweest, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee. Zij liet me halverwege alleen en we hebben haar nooit meer gezien.

Ik denk er eigenlijk over om niet langer aan te leggen, want de twijfel kost me teveel energie. Ik moet gewoon vrede hebben met de situatie. Vooral omdat iedereen in mijn omgeving me ook aanraadt om dat op te geven. Ik vraag nogal makkelijk teveel van mezelf en ik denk dat ik daar momenteel ook mee bezig ben, al heb ik dat zelf nog niet in de gaten.
Ik zou je toch aanraden dan op zoek te gaan naar een andere lk. Je kan het nu nog proberen, anders ben je al gauw te laat, en als bv eenmaal goed op gang is gekomen, dan heb je er ook (als het goed is) haast geen last van... Das hardstikke makkelijk (heb ik van horen zeggen)
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:49:40 #107
12913 GreatWhiteSilence
pi_78415390
Was die LK in het ziekenhuis IBCLC gecertificeerd? Want dat wil nog weleens verschil maken.

Ik heb trouwens gedurende die maand nauwelijks aangelegd, hooguit 5 keer ofzo. Ik durfde gewoon niet meer. Op een avond hapte Annicka zelf naar de borst, waarna ik haar aangelegd heb, en haar sindsdien nooit meer gevingervoed heb.

Mijn LK zei trouwens dat ik het best met een fles mocht proberen, omdat de kans op tepel-speen-verwarring klein was doordat ik al met tepelhoed gevoed had. Maar dat durfde ik toch niet aan, vandaar dat ik met vingervoeden door ben gegaan.
pi_78415539
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:45 schreef DJRandall het volgende:

[..]

Wat jammer dat ze in je omgeving niet zo supportive zijn. En dat je een slechte ervaring hebt met die ene lk.
Echt, ga nog even op zoek naar een goede lk van buiten het ziekenhuis en geef het een kans. Het kan echt nog wel, met goede hulp, maar als je te lang aanmoddert wordt de kans van slagen steeds maar kleiner en kleiner.
pi_78415746
Wij hebben er pas een lk bijgehaald met 4 weken en daarvoor hebben we gevingervoed en gekolfd. Met dat afspraakje, gelukkig een hele leuke vrouw, waren we binnen een week over op volledige borstvoeding zonder nog te hoeven kolven etc. Misschien heb je pech gehad met je eerste lk en dat is jammer, maar het cb is in mijn ogen niet de juiste instelling wat betreft kennis over bv.

Ik denk dat je grote kans hebt dat er tepel-speen verwarring is ontstaan waardoor het aanleggen nu moeizaam en frustrerend werkt, ook voor Lucas. Het zou mooi zijn als je even de druk van aanleggen weghaalt. en bv maar 1 keer per dag probeert.
Dan kun je misschien over een dag of wat, eens wat vaker proberen. En huid-op-huid contact is heel belangrijk voor het hervinden van de borst voor Lucas.
Maar goed ik ben geen lk, en weet ook niet veel meer dan door dit topic.
Ik kan je alleen mijn eigen ervaring geven.

Ik wens je in alle geval veel succes!
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:56:00 #110
12913 GreatWhiteSilence
pi_78415837
Ik werd knetter van mijn omgeving. 'Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.'
Ik word er nog kriegel van als ik die zin nu hoor...
pi_78415997
Haha, volgens mij kunnen we elkaar de hand geven, GWS. Hier was het ook niet goed voor me etc. Maar ik wilde gewoon en wat ben ik nu blij dat ik heb doorgezet.
  woensdag 24 februari 2010 @ 23:03:20 #112
12913 GreatWhiteSilence
pi_78416277
Ja, wat dat betreft komen onze verhalen sterk overeen.

Ik heb er sowieso een schurfthekel aan als mensen voor mij gaan bepalen hoe ik me voel. Dat weet ik zelf heel goed namelijk en daar heb ik verder niemand bij nodig. Zeker niet als ze me hooguit eens in de week of twee weken zien...
pi_78416462
Plus dat ik vind dat ik best eens mag janken dat ik het zwaar heb, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat ik het maar helemaal moet opgeven.
  woensdag 24 februari 2010 @ 23:34:51 #114
12913 GreatWhiteSilence
pi_78418170
Ook dat ja, alsof je het nooit een moment moeilijk mag hebben ofzo. Het is nu eenmaal niet altijd even makkelijk, maar dat is gewoon inherent aan het krijgen van kinderen. Dat ligt echt niet (alleen) aan de borstvoeding.
  donderdag 25 februari 2010 @ 09:49:43 #115
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78425264
DJRandall, heel goed dat je bij je eigen gevoel blijft!
Misschien zeg je over een jaar 'ik was echt gek dat ik zolang gekolfd en gedaan heb', misschien komt het wel nog goed met de bv en kijk je met trots terug op deze periode, misschien komt het niet goed met de bv en kijk je ook met een goed gevoel terug op deze periode, wetende datje er alles aan gedaan hebt. Het maakt niet uit, zolang je maar diep van binnen weet dat je doet wat voor jou NU het beste voelt.

En ik sluit me ook aan bij de rest, een slechte ervaring met 1 lk maakt niet alle lk's slecht. Als er idd sprake is van tepel-speenverwarring, lijkt het me niet dat je daar zonder goed professionele hulp uitkomt.

madam heeft hier wat onrustig geslapen, waardoor ik ook steeds wakker werd, denkend aan voeding, maar er werd niet gedronken, want ze sliep gewoon nog, dus vanochtend had ik STUWING! urg. dat moest ik ff kwijt
pi_78437788
ff crosspost vanuit het kleine babietjes topic:
Ik was vanmorgen zoooo moe toen Evie wakker werd; dus ik heb dr even meegenomen bij me in bed. Had ze toch ineens honger en ik zoooo geen zin in het hele ritueel; dus heb dr aangelegd, en ze dronk... beide borsten en pas na 3 uur weer opnieuw gedronken....
heeeeeeel bijzonder... maar ik ga denk ik niet meer over op gewoon borstvoeden; aangezien ik over 3 weken weer aan het werk moet; maar zou handig zijn als ik af en toe eens in nood een borst zou kunnen geven...
ga nu eerst mijn meisje maar eens uit bed halen...
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_78437829
hoi

Mja, wat ik dus zei: Als ze nou ineens wel gaat drinken, zou het kolven op je werk dan niet makkelijker vol te houden zijn (1x per dag?). Ik snap ook best als je er geen zin meer in zou hebben hoor maar ik vroeg het me gewoon af
Lotte!
Noah!
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:10:37 #118
12913 GreatWhiteSilence
pi_78438215
Het lijkt me inderdaad makkelijker als ze gedeeltelijk weer op de borst overgaat. Of je moet van plan zijn af te bouwen?
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:12:58 #119
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_78438323
Het is veul makkelijker om je productie op gang te houden met bv dan met kolven...
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:37:20 #120
12913 GreatWhiteSilence
pi_78439349
Ik zag net bij Oprah een dame die een zesling heeft gekregen. Ze hebben allemaal borstvoeding gehad tot ze 6 maanden oud waren.
Ze zijn trouwens met 26,5 week geboren, dus er zit nog een behoorlijke tijd kolven bij ook.
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:38:40 #121
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_78439401
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:37 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik zag net bij Oprah een dame die een zesling heeft gekregen. Ze hebben allemaal borstvoeding gehad tot ze 6 maanden oud waren.
Ze zijn trouwens met 26,5 week geboren, dus er zit nog een behoorlijke tijd kolven bij ook.
Ja, dat was hier maanden geleden (hehehe) ook op tv.. Ik heb het verbazing zitten kijken Zou die nog tijd hebben gehad voor iets anders?
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:41:14 #122
12913 GreatWhiteSilence
pi_78439492
Ik denk het niet, maar ik denk dat je sowieso weinig tijd overhoud als je een zesling krijgt...
pi_78439559
mijn god die moet toch top-zwaar geweest zijn? eerst tijdens de zwangerschap qua buik en daarna tijdens de bv-periode qua borsten
Lotte!
Noah!
pi_78439620
6!!!!

Ik moet er niet aan denken!
pi_78439722
Ik ga er voor het gemak dan maar even vanuit dat ze aan iedere borst een kind heeft. Voedingen van half uur, drie kwartier in het begin...dan heb je dus echtechtecht nooit tijd voor iets anders dan bv. Of zou ze kolven en flesjes geven? maarja...kolven voor 6 kinderen doe je ook niet in een uurtje
Lotte!
Noah!
pi_78439832
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:48 schreef Linda2205 het volgende:
Ik ga er voor het gemak dan maar even vanuit dat ze aan iedere borst een kind heeft. Voedingen van half uur, drie kwartier in het begin...dan heb je dus echtechtecht nooit tijd voor iets anders dan bv. Of zou ze kolven en flesjes geven? maarja...kolven voor 6 kinderen doe je ook niet in een uurtje
Nou ja, dat zou wel kunnen... je hebt gewoon meer melk, dus je hangt er een literfles onder en gaan...
pi_78439910
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:51 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nou ja, dat zou wel kunnen... je hebt gewoon meer melk, dus je hangt er een literfles onder en gaan...
Ja dat wel, maar ik gok dat het wel ff duurt voor dat je dat bij elkaar gekolfd hebt toch?

Over liters gesproken Doet me denken aan die mafkees op de pufclub: "Maarre...als we nou een avondje willen gaan stappen, dan kan ze (zn vriendin dus) toch gewoon even een liter kolven. Dan mag ze toch wel drinken?" Pufclubjuf: Een liter?
Lotte!
Noah!
pi_78440001
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:53 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Ja dat wel, maar ik gok dat het wel ff duurt voor dat je dat bij elkaar gekolfd hebt toch?

Over liters gesproken Doet me denken aan die mafkees op de pufclub: "Maarre...als we nou een avondje willen gaan stappen, dan kan ze (zn vriendin dus) toch gewoon even een liter kolven. Dan mag ze toch wel drinken?" Pufclubjuf: Een liter?

mannen

Ik kan me voorstellen dat als je melk hebt voor 6, dat je gewoon langer blijft stromen dan dan je melk voor 1 hebt..
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:58:45 #129
12913 GreatWhiteSilence
pi_78440120
Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe ze dat allemaal klaargespeeld heeft. Ze kolfde 50 a 60 flesjes per dag in het begin.
  donderdag 25 februari 2010 @ 16:08:24 #130
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_78440545
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:53 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Z'n vriendin is een ... Die kunnen dat makkelijk
pi_78440603
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:58 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe ze dat allemaal klaargespeeld heeft. Ze kolfde 50 a 60 flesjes per dag in het begin.
Om te beginnen had ze vast een grote vriezer!

En Basboussa, ik denk het ja...het waren ook (domme) koeien, dus het zou best kunnen
Lotte!
Noah!
pi_78440612
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:08 schreef Basboussa het volgende:

[..]

Z'n vriendin is een ... Die kunnen dat makkelijk
  donderdag 25 februari 2010 @ 16:39:31 #133
12913 GreatWhiteSilence
pi_78441897
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:09 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Om te beginnen had ze vast een grote vriezer!

En Basboussa, ik denk het ja...het waren ook (domme) koeien, dus het zou best kunnen
Ze lagen toen nog in het ziekenhuis, dus ze zullen daar wel een grote vriezer gehad hebben.
pi_78442176
ik heb het ook gezien en idd 50 of 60 flessen kolven! jeetje!

en ik ben nog in dubio over die BV... ik had me er al helemaal bij neergelegd; zowel geestelijk als lichamelijk; dat ik als ik zou gaan werken; zo ongeveer gestopt zou zijn met kolven en Evie KV zou gaan krijgen. Vind het allemaal wel goed zo; ik heb dan 3,5 maand met bloed, zweet en (veel) tranen ervoor gezorgd dat mijn meisje alleen BV heeft gekregen. Daarbij komt; dat ik het zelf op mijn werk niet zo zie zitten om te kolven... het is vaak zooooo druk en ik kan me dan echt niet terugtrekken en rustig kolven. (ook al zou het technisch gezien moeten kunnen; ik denk niet dat ik ontspannen kan dan....)...
  donderdag 25 februari 2010 @ 16:50:20 #135
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_78442321
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:46 schreef Beessie-Jen het volgende:

en ik ben nog in dubio over die BV... ik had me er al helemaal bij neergelegd; zowel geestelijk als lichamelijk; dat ik als ik zou gaan werken; zo ongeveer gestopt zou zijn met kolven en Evie KV zou gaan krijgen. Vind het allemaal wel goed zo; ik heb dan 3,5 maand met bloed, zweet en (veel) tranen ervoor gezorgd dat mijn meisje alleen BV heeft gekregen. Daarbij komt; dat ik het zelf op mijn werk niet zo zie zitten om te kolven... het is vaak zooooo druk en ik kan me dan echt niet terugtrekken en rustig kolven. (ook al zou het technisch gezien moeten kunnen; ik denk niet dat ik ontspannen kan dan....)...
BJ, krijgt Evie nu al kv? Ik heb ook overwogen om Beisan kv te geven (bijvoeding) toen ze een maand of 5 was, en dat werd me ook aangeraden, maar ze bliefde het niet. Meerdere keren geprobeerd, maar niet gelukt... Schijnt normaal te zijn, dus we hebben het toen maar geheel bij kolven gelaten, maar het was wel heftig!
pi_78442884
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:46 schreef Beessie-Jen het volgende:

je weet het pas als je het hebt geprobeerd... ik heb het al eens eerder gezegd: hartstikke knap dat je fulltime kolft en dat meen ik echt. maar ik hoop wel dat, als je toch gaat stoppen, niet later denkt van 'wat als...' en dat evie nu live heeft gedronken, versterkt dat denk ik nog meer.

en datzelfde eigenlijk ook voor djrandall: doe wat je goeddunkt en ik vind het super dat je al een aardig tijdje toch maar mooi bv geeft. als je besluit te stoppen, kan ik me dat wel voorstellen, maar doe het niet als je dan later zal denken 'wat als... (je toch een lactatiekundige had gebeld)'

sorry voor het gebrek aan hoofdletters, ben ah voeden
pi_78443206
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:50 schreef Basboussa het volgende:

[..]

BJ, krijgt Evie nu al kv? Ik heb ook overwogen om Beisan kv te geven (bijvoeding) toen ze een maand of 5 was, en dat werd me ook aangeraden, maar ze bliefde het niet. Meerdere keren geprobeerd, maar niet gelukt... Schijnt normaal te zijn, dus we hebben het toen maar geheel bij kolven gelaten, maar het was wel heftig!

Evie krijgt nu geen KV; ze heeft een aantal keren 1 flesje snachts KV gehad omdat ik niet voldoende produceerde (ze dronk toen 8 x 150 ml)....

en ik weet ook nog niets zeker hoor; laat het rustig even bezinken en eerst nog maar eens een paar keer aanleggen om te kijken of het geen toevalstreffer was oid...
  donderdag 25 februari 2010 @ 17:19:57 #138
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78443345
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 17:15 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

Evie krijgt nu geen KV; ze heeft een aantal keren 1 flesje snachts KV gehad omdat ik niet voldoende produceerde (ze dronk toen 8 x 150 ml)....

en ik weet ook nog niets zeker hoor; laat het rustig even bezinken en eerst nog maar eens een paar keer aanleggen om te kijken of het geen toevalstreffer was oid...

dit lijkt me het allerverstandigst idd!
gooi svp niet meteen de deur dicht voor de bv, want met live voeden benje in 20 minuutjes klaar, waar je eerst een uur deed over een voeding.
dat was toch vooral het zwaarste? dat je nergens meer tijd voor had? met live voeden valt dat volledig weg!
maar als je alsnog overgaat op kv is dat jouw keuze, en dan is dat goed. Als je het maar om de voor jou juiste redenen doet.
pi_78448402
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 09:49 schreef DaviniaHR het volgende:
DJRandall, heel goed dat je bij je eigen gevoel blijft!
Misschien zeg je over een jaar 'ik was echt gek dat ik zolang gekolfd en gedaan heb', misschien komt het wel nog goed met de bv en kijk je met trots terug op deze periode, misschien komt het niet goed met de bv en kijk je ook met een goed gevoel terug op deze periode, wetende datje er alles aan gedaan hebt. Het maakt niet uit, zolang je maar diep van binnen weet dat je doet wat voor jou NU het beste voelt.

En ik sluit me ook aan bij de rest, een slechte ervaring met 1 lk maakt niet alle lk's slecht. Als er idd sprake is van tepel-speenverwarring, lijkt het me niet dat je daar zonder goed professionele hulp uitkomt.

madam heeft hier wat onrustig geslapen, waardoor ik ook steeds wakker werd, denkend aan voeding, maar er werd niet gedronken, want ze sliep gewoon nog, dus vanochtend had ik STUWING! urg. dat moest ik ff kwijt
Fijn om hier even te lezen dat ik inderdaad bij mijn gevoel moet blijven. Moet zeggen dat het kolven nu al veel beter gaat en de productie eindelijk wat hoger wordt. Lucas krijgt steeds minder kunstvoeding en dat maakt me trots!
Mijn directe omgeving is wel supportive hoor, maar ik merk wel dat iedereen bang is dat ik teveel van mijn (toch al brakke) lichaam vraag.
Ik denk ook niet dat alle lk's slecht zijn, zeer zeker niet. Ik ga me dit weekend eens goed oriënteren en bedenken welke richting ik in ga slaan. Ik zal op internet eens de lk's in mijn omgeving opzoeken....
pi_78459858
Mag ik even mijn bewondering uitspreken voor al die dames waarbij borstvoeding niet vanzelfsprekend gaat en die ondanks alle ontmoedigende reacties van omgeving toch doorzetten, omdat ze het beste voor het kindje willen of omdat ze deze intimiteit tussen zichzelf en het kind niet willen missen? Pluim voor jullie dames!

Ik ben nog eens langs de apotheek gegaan en het heeft me behoorlijk ontmoedigd. Volgens hun gegevens (heb zelf mee mogen zoeken in pc en almanak) wordt het afgeraden om azitromycine te gebruiken tijdens borstvoeding. Daarentegen zegt geeft Dr. Hale een L2 advies op bv.com, wat zoveel zegt dat het op enkele moeders getest is en geen problemen gaf. Maar het wordt wel doorgegeven in de bv en het kan dus ook bijwerkingen bij je kind geven (wiens darmpjes en gestel minder ontwikkeld zijn dan die van ons). Ze weten er dus domweg te weinig van. Bovendien blijkt dat ik het meer dan 30 dagen moet gebruiken, dus dat maakt het nog wat twijfelachtiger. (Stapeling.) Ik kom dus tot de conclusie: niet meer doen dan hooguit incidenteel. Tja... .en 30 dagen zonder bv.... betekent dus einde bv.....
Nu twijfel ik dus nog over 1 ding.... zal ik geheel tegen mijn gewoonte in, een zeikerd zijn en morgen toch nog eens navragen of ik iets anders kan krijgen. (Ik had vorige week al moeten beginnen maar door al dat getwijfel van me heb ik dus nog niets gehad, ben nu bang dat de arts daardoor geërgerd zal zijn, kom tenslotte niet voor niets bij hem!) Of voed ik deze nacht voor het laatst en wordt het tijd om dat stukkie tussen mijn jochie en mij los te laten.... snif....
  donderdag 25 februari 2010 @ 23:26:57 #141
12913 GreatWhiteSilence
pi_78460688
Vraagje: wordt dit antibioticum ook voor kindjes gebruikt? Want als dit zo is, dan is het wat dat betreft wel veilig, op wellicht enkele ongemakken na. Als het niet voor kindjes gebruikt word, zou ik vragen of er een ander antibioticum mogelijk is. Juist omdat je zo twijfelt, zou ik nog even verder kijken. Het zou jammer zijn als je spijt krijgt dat je gestopt bent, zoiets blijft waarschijnlijk knagen, bij mij in ieder geval wel.
  donderdag 25 februari 2010 @ 23:29:27 #142
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_78460820
Oh Mammietje, wat een lastige situatie zeg...

Heb verder niets toe te voegen aan GWS
  donderdag 25 februari 2010 @ 23:41:17 #143
12913 GreatWhiteSilence
pi_78461465
Ik zie in het Farmacotherapeutisch Kompas dat het bij kinderen van 1-2 jaar gebruikt wordt.
Het is volledig je eigen beslissing, maar ik zou zelf als ik in jouw situatie zat deze antibiotica nemen en blijven doorvoeden. Ten eerste omdat dit medicijn juist door het ziekenhuis is gekozen vanwege de bv, en omdat het gewoon bij kinderen gebruikt wordt. Just my two cents.
pi_78461747
Alleen kinderen boven de 45 kilo. (Woog zelf tot mijn 33e amper meer! )
Heb eigenlijk voor mezelf al een slecht gevoel over dit spul als je de bijsluiter zo leest....
Ga toch morgen maar eens bellen...
  donderdag 25 februari 2010 @ 23:57:09 #145
12913 GreatWhiteSilence
pi_78462184
Nee hoor, niet alleen bij kinderen boven de 45 kilo:
quote:
Kinderen: 10-15 kg (1-2 jaar): 10 mg/kg lichaamsgewicht gedurende 3 dagen òf 10 mg/kg op de eerste dag, gevolgd door 5 mg/kg op dag 2 t/m 5; 16-25 kg (3-7 jaar): 200 mg gedurende 3 dagen òf 200 mg op dag 1, gevolgd door 100 mg op dag 2 t/m 5; 26-35 kg (8-11 jaar): 300 mg gedurende 3 dagen òf 300 mg op dag 1, gevolgd door 150 mg op dag 2 t/m 5; 36-45 kg (12-14 jaar): 400 mg gedurende 3 dagen òf 400 mg op dag 1, gevolgd door 200 mg op dag 2 t/m 5.
Bij kinderen < 45 kg gebruik maken van de suspensie; > 45 kg kan ook gebruik gemaakt worden van de tabletten.
pi_78462548
Owkee! Thanks voor je inzet! Volgens de berekeningen van Dr. Thomas Hale zou hij 0,4 mg. binnenkrijgen, dus dat zou makkelijk moeten kunnen... maar niet meer dan 5 dagen begrijp ik....
Hmm... mocht ik moeten stoppen, is dit toch wel een aanzet om incidenteel -in gevalletje troosteloos- nog eens een keertje te geven!
Nogmaals bedankt!
Edit: ik heb de pillen, vandaar dat het in mjin bijsluiter niet staat!
  vrijdag 26 februari 2010 @ 00:15:08 #147
12913 GreatWhiteSilence
pi_78462971
Welke berekening is dat? Die heb ik zelf niet gezien.
pi_78467850
Ik zou zelf wel iets van probiotica overwegen voor de kleine.
pi_78468767
Mammietje, waarom is het alternatief gelijk stoppen eigenlijk? Als je het echt niet ziet zitten om te voeden met de medicatie, zou je ook kunnen kolven om je productie te behouden?
pi_78468799
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 08:52 schreef WupWup het volgende:
Mammietje, waarom is het alternatief gelijk stoppen eigenlijk? Als je het echt niet ziet zitten om te voeden met de medicatie, zou je ook kunnen kolven om je productie te behouden?
Een maand?? Das wel echt lang hoor.
pi_78469016
Ja is het ook. Het zou wel mijn overweging zijn. Daarom ben ik even benieuwd
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:04:17 #152
35189 Troel
scherp en bot
pi_78474823
Hoelang duurt het voordat Loperamide weer uit je bloed is?

Jochem zat gisteren bij anderen echt te bedelen om een borst, dus ik denk dat hij als ik weer helemaal lekker ben toch wel weer wil (en ik dacht al dat hij niet meer wilde)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:13:30 #153
35189 Troel
scherp en bot
pi_78475213
Hmm, volgens de lijst msag het dus gewoon in combinaite. Ik baal nu eigenlijk best wel Dan straks als hij thuis is maar meteen aanleggen!

En een uitgeprinte lijst bijd e hand houden voor als ik ooit weer ziek ben en niet in staat ben dit soort dingen uit te zoeken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78476577
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 08:52 schreef WupWup het volgende:
Omdat een maand heel erg lang is. De kans dat hij daarna nog wil, acht ik nihil. Hij krijgt nu ook nog maar 1 á 2 keer per nacht. En daarbij... hij is 21 maanden!
Hij lag vannacht enkel 2 keer te lummelen. Ik heb nu besloten het er bij te laten zitten. Al is het toch een beetje met pijn in mijn hart, het is mooi geweest. Ik heb veel voor zijn bv over gehad, hij heeft mij voor prednison weten te behoeden (bleek na een leverpunctie dat ze verkeerde diagnose hadden gesteld, ik had in de maand tussentijd geweigerd die troep te slikken omdat hij niets anders wou), ik ben toen hij 14 maanden was een week lang opgenomen geweest met een eileiderontsteking en moest ik vanwege antibiotica afkolven wat voor geen meter ging.... en na die week janken, pakte mijn kereltje het gewoon weer op... Maar nu... Ik ga er vrede mee leren hebben dat we 21 maanden die intimiteit gekend hebben.
Zal wel vreemd voor me worden, want ik ben de afgelopen 6 jaar altijd zwanger OF borstvoedend OF beide geweest. Misschien kom ik hier nog wel even miepen komende tijd....
  vrijdag 26 februari 2010 @ 13:07:27 #155
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_78477430
Hier zou het binnenkort ook wel eens afgelopen kunnen zijn. Over 2 weken ga ik van vrijdag tot dinsdag met mijn moeder en zussen naar Rome. Marlien kan dan dus niet bij mij drinken. Of ze dat na die tijd nog zal willen weet ik niet, ik reken er maar niet op. Ik zie wel. Maar ik vroeg me af of het misschien verstandig is om een kolf mee te nemen? Niet om de productie op peil te houden, want dat maakt me niet meer zoveel uit, maar misschien dat ik last kan krijgen van stuwing? Of zal dat ook wel meevallen?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_78477718
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 13:07 schreef Grijs het volgende:
Hier zou het binnenkort ook wel eens afgelopen kunnen zijn. Over 2 weken ga ik van vrijdag tot dinsdag met mijn moeder en zussen naar Rome. Marlien kan dan dus niet bij mij drinken. Of ze dat na die tijd nog zal willen weet ik niet, ik reken er maar niet op. Ik zie wel. Maar ik vroeg me af of het misschien verstandig is om een kolf mee te nemen? Niet om de productie op peil te houden, want dat maakt me niet meer zoveel uit, maar misschien dat ik last kan krijgen van stuwing? Of zal dat ook wel meevallen?
stuwing hoort er ook een beetje bij he? Ik weet niet hoe handig je bent met de hand te kolven?
  vrijdag 26 februari 2010 @ 13:14:46 #157
12913 GreatWhiteSilence
pi_78477760
Ik zou zeker een kolf meenemen, je zal maar net op je vakantie een borstontsteking krijgen doordat je onverwacht toch stuwing krijgt en dergelijke. Dat zou dubbel balen zijn. (Vakantie verpest en een ontsteking)

Mammietje, had je die berekening op internet gevonden? Ik kan het namelijk niet vinden en ik vind het wel interessant. Mooi dat je de borstvoedingsperiode met een tevreden gevoel kan afsluiten.
pi_78477790
Hoe oud is je meissie, Grijs? Het verbaasde mij namelijk toen Bink na een week ziekenhuis nog wou, maar kennelijk was dat genoeg 'gewoonte' voor hem om het terug te willen...
Ik zou zeker een (hand)kolf meenemen. Liever mee verlegen dan om verlegen toch?
pi_78477994
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 13:14 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik zou zeker een kolf meenemen, je zal maar net op je vakantie een borstontsteking krijgen doordat je onverwacht toch stuwing krijgt en dergelijke. Dat zou dubbel balen zijn. (Vakantie verpest en een ontsteking)

Mammietje, had je die berekening op internet gevonden? Ik kan het namelijk niet vinden en ik vind het wel interessant. Mooi dat je de borstvoedingsperiode met een tevreden gevoel kan afsluiten.
http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?start=0&t=6602&topic_view=flat
ff naar beneden scrollen, de reactie van lk Gonneke.
pi_78478288
Moeilijke keuze mammietje. Maar als je gaat stoppen wegens de AB dan kan je in ieder geval wel zeggen dat je je kind geweldig gevoed hebt de afgelopen 21 maanden. Dat vind ik echt wel knap!

Gisteren zijn we bij de LK geweest (was gelijk de eerste keer buiten voor mij en muppet sinds de bevalling ). Ze heeft echt de tijd genomen om ons te helpen en vond dat we goed op de rails waren. Omdat het voeden met het tepelhoedje wel goed gaat proberen we ons niet te veel te focussen op het aanleggen aan de tepel. Natuurlijk wel steeds even proberen, maar in principe is het al heel erg goed dat ze wel aan de borst drinkt met hulpmiddel.
Verder had ze nog een aantal tips mbt voedingshouding enkolven (vaak doen, ook al is het maar een paar minuutjes). Maandag belt ze op om te vragen hoe het gaat, en dinsdag kunnen we dan weer op uitgebreid consult.

Hannah heeft vanochtend zo goed gedronken aan de borst dat ze geen flesje meer wilde daarna
  vrijdag 26 februari 2010 @ 13:35:11 #161
35189 Troel
scherp en bot
pi_78478646
Heerlijk octo!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 26 februari 2010 @ 13:35:21 #162
12913 GreatWhiteSilence
pi_78478653
Ah, thanks. Het antwoord is trouwens voor een kind van 7 kilo, neem ik aan. (2,8 gedeeld door 0,4 is 7?) Het zal dus gaan om een kind van een half jaar oud ofzo, schat ik? Ik kan niet vinden hoe oud of zwaar het kind is, dat maakt het lastig rekenen.
pi_78478744
Klinkt allemaal goed en hoopvol Octo Ga zo door
  vrijdag 26 februari 2010 @ 13:40:03 #164
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_78478880
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 13:15 schreef Mammietje het volgende:
Hoe oud is je meissie, Grijs? Het verbaasde mij namelijk toen Bink na een week ziekenhuis nog wou, maar kennelijk was dat genoeg 'gewoonte' voor hem om het terug te willen...
Ik zou zeker een (hand)kolf meenemen. Liever mee verlegen dan om verlegen toch?
Marlien is 21 maanden. En ze vindt het 's ochtends nog heerlijk, dus misschien dat ze ook wel graag weer wil drinken als ik terug ben, ik zie wel.
En dat laatste had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken... gewoon meenemen dus.
Met de hand kolven lukte mij anderhalf jaar geleden wel vrij goed, maar daarna nooit meer gedaan. En als het dan niet goed gaat, heb ik geen 'kind bij de hand' die de boel weer weg kan drinken. Maar ik denk wel dat handkolven afdoende zou kunnen zijn (maar voor de zekerheid zal ik de kolf wel meenemen).

[ Bericht 7% gewijzigd door Grijs op 26-02-2010 13:46:05 ]
  vrijdag 26 februari 2010 @ 13:40:08 #165
12913 GreatWhiteSilence
pi_78478883
Octo, fijn dat het zo goed gaat.
pi_78481195
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 12:47 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Omdat een maand heel erg lang is. De kans dat hij daarna nog wil, acht ik nihil. Hij krijgt nu ook nog maar 1 á 2 keer per nacht. En daarbij... hij is 21 maanden!
Hij lag vannacht enkel 2 keer te lummelen. Ik heb nu besloten het er bij te laten zitten. Al is het toch een beetje met pijn in mijn hart, het is mooi geweest. Ik heb veel voor zijn bv over gehad, hij heeft mij voor prednison weten te behoeden (bleek na een leverpunctie dat ze verkeerde diagnose hadden gesteld, ik had in de maand tussentijd geweigerd die troep te slikken omdat hij niets anders wou), ik ben toen hij 14 maanden was een week lang opgenomen geweest met een eileiderontsteking en moest ik vanwege antibiotica afkolven wat voor geen meter ging.... en na die week janken, pakte mijn kereltje het gewoon weer op... Maar nu... Ik ga er vrede mee leren hebben dat we 21 maanden die intimiteit gekend hebben.
Zal wel vreemd voor me worden, want ik ben de afgelopen 6 jaar altijd zwanger OF borstvoedend OF beide geweest. Misschien kom ik hier nog wel even miepen komende tijd....
21 maanden al! Dat had ik even niet door. Hartstikke goed joh, moeten wij nog maar zien te halen
Als ik het zo lees, heb je inderdaad veel overwonnen. Kom maar lekker miepen hier hoor, ervaring is altijd welkom!
pi_78481209
octo
  vrijdag 26 februari 2010 @ 16:23:09 #168
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78485254
Grijs, ik ben hier ook wel eens wat dagen op rij weg geweest, maar Pepijn drinkt nog altijd.
Ondanks dat Pepijn nog 2-3x per dag/nacht drinkt kan ik zo'n 72 uur zonder kolven. En anders is een paar minuten met de hand kolven onder de douche (niet dat er dan veel uit komt) voldoende om weer prettig verder te kunnen.

octo fijn dat het goed gaat en dat de lactatiekundige heeft kunnen helpen!
  vrijdag 26 februari 2010 @ 17:11:34 #170
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78486912
octo, wat fijn!

BJ, hoe gaat het met jouw overwegingen mbt bv?

DJRandall, hoe gaat het met jou?

De vitamientjes werken! ik ben vanochtend onder de douche vandaan gekomen zonder zeer heftige pijn, dus dat is een hele vooruitgang! en gister heb ik voor het eerst een blauwe tepel mogen aanschouwen. was ook bijzonder. en toen had madam toch heel erg dorst. auwie! naja, het gaat beter, er zit voortgang in, en het blijft steeds beter gaan! ik durf bijna te gaan hopen op een dag zonder enige pijn! dat zal wennen worden...
pi_78488451
Daviniah: maf hè? Dat blauwe?
Hier wrden ze nu standaard blauw, wit of paars bij een TSR aan de andere kant
Niet lekker.
En bij een spontane TSR gaan ze allebei. En pijn dat een TSR dan kan doen

Ik was het alweer bijna vergeten

Maar bij jou is het wel vervelender, omdat het ook echt gevolgen heeft.
pi_78499042
Octo: je klinkt erg positief, super!! Jij bent echt een volhouder!!

Hier een baaldagje m.b.t. kolven. Had er de pest in, ben ook erg moe. Hopelijk morgen een betere dag. Lucas drinkt nu uit een andere fles, omdat de voedingen echt te lang duurden. Nu drinkt hij gewoon binnen een half uur zijn hele fles leeg. Voorheen duurde het een uur en viel hij constant in slaap. Wat dat betreft dus wel vooruitgang. Wel een nacht en dag met enorme krampjes, dat is zooooo zielig he.

We hopen dat hij nu wat krachtiger wordt om van de borst te drinken....
  zaterdag 27 februari 2010 @ 21:08:20 #173
35189 Troel
scherp en bot
pi_78532028
Volgens mij heb ik zelden zo genoten van een drinkend jongetje. Jochem vond het in ieder geval weer heerlijk om bij me te drinken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 27 februari 2010 @ 21:15:22 #174
12913 GreatWhiteSilence
pi_78532308
Geweldig Troel
pi_78533149
Wat fijn Troel! Kunnen we morgen synchroon voeden

BJ, hoe gaat het bij jullie?Wilde het vanmiddag niet vragen, wist niet of je dat ongemakkelijk zou vinden
Lotte!
Noah!
  zaterdag 27 februari 2010 @ 21:43:57 #176
35189 Troel
scherp en bot
pi_78533427
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 21:37 schreef Linda2205 het volgende:
Wat fijn Troel! Kunnen we morgen synchroon voeden

BJ, hoe gaat het bij jullie?Wilde het vanmiddag niet vragen, wist niet of je dat ongemakkelijk zou vinden
Uhm, je kwam toch niet om zes uur 's ochtends al
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78533468
op zondag eet je altijd meer dan op andere dagen toch?

Maarre...nee, kweenie hoe het bij jou is om dat tijdstip, maar dan is hier iedereen nog in diepe rust
Lotte!
Noah!
  zaterdag 27 februari 2010 @ 21:54:53 #178
35189 Troel
scherp en bot
pi_78533899
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 21:44 schreef Linda2205 het volgende:
op zondag eet je altijd meer dan op andere dagen toch?

Maarre...nee, kweenie hoe het bij jou is om dat tijdstip, maar dan is hier iedereen nog in diepe rust
Zes uur is hier vaak qualityJochemmamatime
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78533904
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 22:08 schreef DJRandall het volgende:
Octo: je klinkt erg positief, super!! Jij bent echt een volhouder!!

Hier een baaldagje m.b.t. kolven. Had er de pest in, ben ook erg moe. Hopelijk morgen een betere dag. Lucas drinkt nu uit een andere fles, omdat de voedingen echt te lang duurden. Nu drinkt hij gewoon binnen een half uur zijn hele fles leeg. Voorheen duurde het een uur en viel hij constant in slaap. Wat dat betreft dus wel vooruitgang. Wel een nacht en dag met enorme krampjes, dat is zooooo zielig he.

We hopen dat hij nu wat krachtiger wordt om van de borst te drinken....
Een uur is wel heel lang! Hannah drinkt (na de borst) ongeveer in 15 minuten haar flesje leeg, maar daar zit dan meestal rond de 60-70 cc melk in. Dan heeft ze genoeg en spuugt de speen uit.
Op aanraden van de kraamverzorgster heb ik flessen van Difrax (de S-fles) omdat die voor de hele kleintjes geschikt zijn en ook voor minder darmkrampjes zorgen dan de Avent flessen die ik ook heb.

En een voor de baaldag
pi_78558368
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 21:55 schreef octopussy het volgende:

[..]

Een uur is wel heel lang! Hannah drinkt (na de borst) ongeveer in 15 minuten haar flesje leeg, maar daar zit dan meestal rond de 60-70 cc melk in. Dan heeft ze genoeg en spuugt de speen uit.
Op aanraden van de kraamverzorgster heb ik flessen van Difrax (de S-fles) omdat die voor de hele kleintjes geschikt zijn en ook voor minder darmkrampjes zorgen dan de Avent flessen die ik ook heb.

En een voor de baaldag
Lucas krijgt nu 100 cc. Wij hebben ook de Difrax gekocht en dat gaat dus een stuk sneller. 15 tot 25 minuten. Zijn krampjes zijn nog wel een drama, we hebben de hele nacht getroost. Mogelijk dat hij toch last heeft van mijn medicijnen, dus we proberen twee dagen zonder borstvoeding. Kijken of hij minder pijn heeft.
Gisteren een hele dag met alleen bv, was dus drama. Vandaag met alleen kv begonnen en hopen dat het goed gaat.
  maandag 1 maart 2010 @ 10:06:50 #181
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78581668
witte stipjes op kaak en gehemelte: is dat nou spruw?
en wat doe ik er aan?
pi_78582443
Je kunt meerdere dingen doen: naar de huisarts om te beginnen en dan krijg je Nystatine of Dakatrin. Dat moet volgens de bijsluiter een paar keer per dag, maar beter is na elke voeding. In het mondje van Harry smeren.
Na elke voeding je tepels insmeren met anti-schimmelcreme, die je gewoon dij de kruidvat bv kan kopen. Voetschimmelcreme met miconazol. Die hoef je niet af te wassen voor de volgende voeding. Dun smeren.
Je kunt ook gentiaan-violet proberen dat werkte bij ons heel goed in combinatie met Daktarin. Meer info vind je hier.
De Nystatine vond ik erg vervelend. Maar dat is persoonlijk denk ik.

Alles wassen, monddoekjes, hydrofielluiers etc, wat in aanraking komt met melk. Ook elke dag een schone bh aan etc. Beddengoed heel vaak wassen etc. Alles op 60 graden. Spruw wordt ook wel de was-ziekte genoemd. Ik legde onder Ko's hoofdje een hydorfielluier die ik elke dag ververste, en zijn hoeslakentje dus om de 2 dagen.

En bah, spruw is vervelend.

Pfft, ik heb een kaakholte ontsteking of een ontstoken kies. Kreeg vanochtend iets voorgeschreven wat niet samengaat met bv, maar nu heb ik paracetamol/codeinefosfaat en dat is L3 geloof ik. Heb ik dat goed gezien?
De pijn is zo intens dat ik het niet red zonder een pijnstiller. Zo meteen ook maar naar de tandarts.
pi_78582616
Asyniur witte bobbeltjes? Dat zijn waarschijnlijk verstopte talgkliertjes. Als die op de tandenboog zitten lijkt het net of er een tand doorkomt
Spruw geeft een witte waas die niet weg te vegen is op de tong, het gehemelte en de wangzakken en (bij Niels) witte zuigblaasjes op de lippen.
Bij spruw heb je ook nog andere symptomen zoals onrustig drinken, vaak loslaten, klakken met de tong tijdens het drinken, soms zelfs borstweigeren. Meestal heeft de moeder er nog het meeste last van: steken die door de hele borst lopen, gevoelige rode tepels met een witte gloed.
Als je spruw hebt heeft de huisarts hier een middeltje voor dat je bij de baby in de mond moet smeren: Nystatine. Zelf smeer je antischimmelcreme op je tepels na iedere voeding (Daktarin bijvoorbeeld). En alle spuugdoekjes enzo moeten na gebruik direct in de was, iedere dag een schone bh, na iedere voeding nieuwe zoogcompressen en alles op 60 graden wassen. Dit moet je 14 dagen volhouden. Als dat allemaal niet werkt kun je in plaats van Nystatine Gentiaan Violet gebruiken. Dit smeer je 1 keer per dag in de mond van de baby en op je tepels en na iedere voeding gebruik je nog steeds antischimmelcreme op je tepels. Dit hoef je geloof ik maar 4 dagen te gebruiken, maar ik gebruikte het wat langer voor de zekerheid.

Ik heb verder niet bijgelezen maar ik heb een vraagje aan de mensen die al wat langer voeden.
Niels is nu vier maanden en volgens het boekje is hij nu heel onrustig en snel afgeleid tijdens het drinken. Overdag, wanneer hij wakker wordt wil hij vaak niet of maar weinig drinken, voor het slapengaan heeft hij dan honger dus voed ik hem dan. Vaak drinkt hij dan ook nog weinig en wordt snel weer wakker. Ik ben wat bang voor afhankelijkheid van de borst voor het slapengaan. Hoe hebben jullie dit ervaren en is er iets wat ik zelf kan ondernemen om het voeden wat rustiger te maken en te zorgen dat hij meer in een keer drinkt? Ik doe nu vaak een spuugdoekje over zijn ogen, maar dat werkt maar soms.
Ik vraag me wel af hoe mensen dat doen die flesvoeding geven, die kinderen zullen toch ook door dezelfde fase gaan?

[ Bericht 20% gewijzigd door Twinkly op 01-03-2010 10:54:14 ]
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_78582812
Oeke ik had van de week precies hetzelfde. De tandarts raadde me aan om 2 tot 5 keer per dag 5 minuten te kauwen op een gaasje met een 1:1 oplossing van water met waterstofperoxide (verkrijgbaar bij de apotheek). En je mag ibuprofen slikken als je borstvoeding geeft, dat werkt ook ontstekingsremmend.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  maandag 1 maart 2010 @ 11:50:05 #185
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_78584327
quote:
Op maandag 1 maart 2010 10:49 schreef Twinkly het volgende:
(..)
Ik heb verder niet bijgelezen maar ik heb een vraagje aan de mensen die al wat langer voeden.
Niels is nu vier maanden en volgens het boekje is hij nu heel onrustig en snel afgeleid tijdens het drinken. Overdag, wanneer hij wakker wordt wil hij vaak niet of maar weinig drinken, voor het slapengaan heeft hij dan honger dus voed ik hem dan. Vaak drinkt hij dan ook nog weinig en wordt snel weer wakker. Ik ben wat bang voor afhankelijkheid van de borst voor het slapengaan. Hoe hebben jullie dit ervaren en is er iets wat ik zelf kan ondernemen om het voeden wat rustiger te maken en te zorgen dat hij meer in een keer drinkt? Ik doe nu vaak een spuugdoekje over zijn ogen, maar dat werkt maar soms.
In een rustige omgeving zitten (met weinig prikkels) helpt soms wel. En wat ik ook wel deed, is de draagdoek over Marlien, maar wel zo dat ze mij kon zien (en ik haar ), lekker knus. Het is een fase, maar wel een lastige, vond ik.
quote:
Ik vraag me wel af hoe mensen dat doen die flesvoeding geven, die kinderen zullen toch ook door dezelfde fase gaan?
Ja, maar een fles beweeg je wat gemakkelijker mee dan een borst .
pi_78585469
Nou, het was een ontsteking in een kies. Gefixt, dus die pillen hoef ik niet te slikken.

Even nog aanvullend op de spruw, het lijkt heel erg op een kwark-achtig laagje. Maar bij mij bgon het met een soort witte kringetjes, als blaasjes waar het vel vanaf is.
En even opletten bij Nystatine, ik heb het erg lang gebruikt, maar er was maar geen verbetering. Mijn lk zei dat het nadeel van Nystatine was dat spruw er immuun voor kan worden. Zij raadde me Daktarin aan en dat in combinatie met de Gentiaan Violet was uiteindelijk de truc voor ons.
En dan deed ik na die 4 dagen GV nog een herhalingskuur van 3 dagen na een week.

Twinkly, dat is vervelend he? Ko is bij vlagen nog steeds onrustig. Maar ik heb wel altijd gevoed voor de nacht. Die afhankelijkheid daar heb ik nooit over nagedacht eigenlijk.
Ik vond het wel een mooi slaapritueel. En zonder borst lukt het ook om in slaap te vallen gelukkig.
Ik heb eigenlijk geen trucs toegepast behalve in rust voeden. En hem er steeds weer bij halen.
  maandag 1 maart 2010 @ 12:34:14 #187
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78586021
asy, ik hoop dat het geen spruw is!

hier staat de bo-teller op 2...
gisterochtend schijf, weggedronken, gistermiddag koorts, naar de hap (ook ivm mirenaplaatsing minder dan een week geleden dus dan moest ik ook bellen bij koorts), dus we zijn weer aan de stink-ab, ondanks dat de dokter niet echt een harde plek meer voelde...
het is nu wel een beetje rood, maar voeden is pijnloos en ik ben koortsvrij. beetje bijzonder, dus...
geheel niet toevallig deed de rode plek gister eigenlijk alleen pijn als ik het koud had (door de koorts). voor mij is mijn hypothese (raynauds als oorzaak van die bo's) dus echt wel bewezen nu.
al ga ik toch wel een lk langs laten komen om te kijken naar het aanleggen. dan weet ik zeker dat daar echt niks verkeerd gaat. (net nagekolfd en daar kwam 20cc uit. (ik kolf normaal heel goed, ben net een sprinklerinstallatie bij een goede tsr) borst was dus leeg.
  maandag 1 maart 2010 @ 12:37:26 #188
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78586129
quote:
Op maandag 1 maart 2010 12:34 schreef DaviniaHR het volgende:
asy, ik hoop dat het geen spruw is!

hier staat de bo-teller op 2...
gisterochtend schijf, weggedronken, gistermiddag koorts, naar de hap (ook ivm mirenaplaatsing minder dan een week geleden dus dan moest ik ook bellen bij koorts), dus we zijn weer aan de stink-ab, ondanks dat de dokter niet echt een harde plek meer voelde...
het is nu wel een beetje rood, maar voeden is pijnloos en ik ben koortsvrij. beetje bijzonder, dus...
geheel niet toevallig deed de rode plek gister eigenlijk alleen pijn als ik het koud had (door de koorts). voor mij is mijn hypothese (raynauds als oorzaak van die bo's) dus echt wel bewezen nu.
al ga ik toch wel een lk langs laten komen om te kijken naar het aanleggen. dan weet ik zeker dat daar echt niks verkeerd gaat. (net nagekolfd en daar kwam 20cc uit. (ik kolf normaal heel goed, ben net een sprinklerinstallatie bij een goede tsr) borst was dus leeg.
Vervelend!!

Maar ben je begonnen met de AB terwijl de schijf al weg was en je al koortsvrij was? Of had je nog koorts?
  maandag 1 maart 2010 @ 12:40:19 #189
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78586236
ben begonnen met de ab toen ik nog koorts had. vanochtend werd ik koortsvrij wakker. 2 ab-pillen er dus al in.
  maandag 1 maart 2010 @ 12:40:46 #190
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_78586251
hoi meiden; ik zag mensen die geintresseerd zijn naar onze BV-perikelen.
nou ik moet zeggen dat we nog steeds op hetzelfde pad zitten. Evie krijgt nog steeds afgekolfde melk en tnt heb ik nog geen KV hoeven geven, ondanks dat ik dus minder vaak kolf. d
Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik verder wil. Aan de ene kant wilde ik graag klaar zijn met het kolven en dergelijke als ik weer moet werken (over 2 weken inmiddels), maar aan de andere kant zou het mooi zijn als ik er nog een paar weekjes bij aan kan plakken; al dan niet om en om ofzo.
volledig over op de borst gaat niet lukken; daar heeft Evie het geduld niet meer voor...
  maandag 1 maart 2010 @ 12:45:44 #191
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78586414
quote:
Op maandag 1 maart 2010 12:40 schreef DaviniaHR het volgende:
ben begonnen met de ab toen ik nog koorts had. vanochtend werd ik koortsvrij wakker. 2 ab-pillen er dus al in.
Flink shit hoor...

Maar goed ik kan erover meepraten
pi_78586903
Daviniah, wat ontzettend vervelend dat de Raynaulds bo's veroorzaakt Das niet zo 123 op te lossen nl...
Bleh

Hier gaat de BV prima, nog steeds overdag om de drie uur (afwijking van mx een kwartier ), 's nachts soms 4.

Alleen je moet hem niet wakker maken voor een voeding, dan weigert hij Hoe hongerig hij dan ook zou moeten zijn.
En ik heb hem net maar cinababy gegeven, krampjes
  maandag 1 maart 2010 @ 13:36:54 #193
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78588335
quote:
Asyniur witte bobbeltjes? Dat zijn waarschijnlijk verstopte talgkliertjes. Als die op de tandenboog zitten lijkt het net of er een tand doorkomt
Spruw geeft een witte waas die niet weg te vegen is op de tong, het gehemelte en de wangzakken en (bij Niels) witte zuigblaasjes op de lippen.
Bij spruw heb je ook nog andere symptomen zoals onrustig drinken, vaak loslaten, klakken met de tong tijdens het drinken, soms zelfs borstweigeren. Meestal heeft de moeder er nog het meeste last van: steken die door de hele borst lopen, gevoelige rode tepels met een witte gloed.
Als je spruw hebt heeft de huisarts hier een middeltje voor dat je bij de baby in de mond moet smeren: Nystatine. Zelf smeer je antischimmelcreme op je tepels na iedere voeding (Daktarin bijvoorbeeld). En alle spuugdoekjes enzo moeten na gebruik direct in de was, iedere dag een schone bh, na iedere voeding nieuwe zoogcompressen en alles op 60 graden wassen. Dit moet je 14 dagen volhouden. Als dat allemaal niet werkt kun je in plaats van Nystatine Gentiaan Violet gebruiken. Dit smeer je 1 keer per dag in de mond van de baby en op je tepels en na iedere voeding gebruik je nog steeds antischimmelcreme op je tepels. Dit hoef je geloof ik maar 4 dagen te gebruiken, maar ik gebruikte het wat langer voor de zekerheid.
Ja het zijn witte bobbeltjes en ik zag ze op zijn kaak en ver achter op zijn gehemelte. Heb net de mevrouw van het consternatiebureau ook even laten kijken (die was toch hier voor intake). Conclusie: het is geen spruw.

Maar dank jullie wel voor de snelle en volledige antwoorden!
  maandag 1 maart 2010 @ 13:38:42 #194
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78588434
Davinia, alweer een borstontsteking... Het zit je niet mee hè?

freecell, wat sneu van die krampjes!
HIer maar 1 nacht flinke krampen gehad agv de erwtensoep die mama gegeten had
pi_78588564
Bij Leander heb ik nooit verschil gemerkt in krampjes nav eten. Hij had gewoon drie maanden af en toe flink krampjes en toen was het over
  maandag 1 maart 2010 @ 13:55:59 #196
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_78589216
Even een onzekerheid uiten...

R krijgt sinds een aantal weken nu om en om borstvoeding en kunstvoeding, heb daar heel rustig naar toe gewerkt, ongeveer 1,5 week per voeding voor genomen. En dat lijkt nu goed te gaan, in die zin dat ik het gevoel heb dat mijn productie niet terugloopt en dat we het op deze manier nog makkelijk een tijd kunnen volhouden samen.

Ik heb het zo gedaan omdat ik echt niet van kolven houd en nu op werkdagen maar één keer zal hoeven kolven. Dat komt dan neer op drie kolfsessies per week. Maar nu krijg ik ineens de zenuwen. Ik las laatst dat je met kolven eigenlijk altijd minder melk uit de borsten haalt dan de baby er zelf uit kan drinken. En nu ben ik ineens bang dat de productie dadelijk misschien toch gaat teruglopen, omdat ik misschien onvoldoende kolf ofzo ...

R drinkt nu ongeveer 5,5 keer per dag, waarvan drie keer aan de borst. Hij drinkt verder dus twee flessen kunstvoeding van 180ml en eentje van 90 à 120 ml. Vandaag is hij wennen op het kdv en heb ik voorhet eerst vervangend moeten kolven. De opbrengst: ongeveer 130 ml in totaal: rechts ongeveer 90 ml en links ongeveer 40 ml.

Concrete vraag:

Moet ik er vanuit gaan dat hij zelf ongeveer 180 ml drinkt en dus beter twee keer kolven op werkdagen? Zo ja, wanneer dan? Ik voed hem normaal rond 1300uur en wilde dus nu rond die tijd kolven.

Of moet ik misschien links meer gaan kolven, zodat die borst meer produceert?

Bleh, ik weet dat nog van bij S. Als ik ga kolven, schiet de stress erin.
  maandag 1 maart 2010 @ 13:58:38 #197
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78589323
quote:
Op maandag 1 maart 2010 13:55 schreef Groofsken het volgende:
Even een onzekerheid uiten...

R krijgt sinds een aantal weken nu om en om borstvoeding en kunstvoeding, heb daar heel rustig naar toe gewerkt, ongeveer 1,5 week per voeding voor genomen. En dat lijkt nu goed te gaan, in die zin dat ik het gevoel heb dat mijn productie niet terugloopt en dat we het op deze manier nog makkelijk een tijd kunnen volhouden samen.

Ik heb het zo gedaan omdat ik echt niet van kolven houd en nu op werkdagen maar één keer zal hoeven kolven. Dat komt dan neer op drie kolfsessies per week. Maar nu krijg ik ineens de zenuwen. Ik las laatst dat je met kolven eigenlijk altijd minder melk uit de borsten haalt dan de baby er zelf uit kan drinken. En nu ben ik ineens bang dat de productie dadelijk misschien toch gaat teruglopen, omdat ik misschien onvoldoende kolf ofzo ...

R drinkt nu ongeveer 5,5 keer per dag, waarvan drie keer aan de borst. Hij drinkt verder dus twee flessen kunstvoeding van 180ml en eentje van 90 à 120 ml. vandaag is hij wennen op het kdv en heb ik voorhet eerst vervangend moeten kolven. De opbrengst: ongeveer 130 ml: rechts ongeveer 90 ml en links ongeveer 40 ml.

Concrete vraag:

Moet ik er vanuit gaan dat hij zelf ongeveer 180 ml drinkt en dus beter twee keer kolven op werkdagen? Zo ja, wanneer dan? Ik voed hem normaal rond 1300uur en wilde dus nu rond die tijd kolven.

Of moet ik misschien links meer gaan kolven, zodat die borst meer produceert?

Bleh, ik weet dat nog van bij S. Als ik ga kolven, schiet de stress erin.

Je zou ook de voedingen die hij op het kdv is kunnen vervangen en dat als hij thuis is dat hij aan de borst drinkt, dus dat je thuis geen kv geeft. (behalve dan de dagen dat je helemaal thuis bent, anders zal je stuwing hebben op de dagen dat hij op het kdv is...)
  maandag 1 maart 2010 @ 14:02:15 #198
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_78589502
Maar dan zit er op die dagen toch hele andere pauzes tussen? Ik dacht dat ik de meeste kans had dat met drie voedingen per dag de productie goed op gang zou blijven, als ik die drie voedingen zo goed mogelijk over de dag verdeel.

Het is nu nl ongeveer:

0400uur bv
0600uur +- 90 ml kv
1030uur 180 ml kv
1300uur bv
1630uur 180 ml kv
2000uur: bv
  maandag 1 maart 2010 @ 14:19:26 #199
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78590306
quote:
Op maandag 1 maart 2010 14:02 schreef Groofsken het volgende:
Maar dan zit er op die dagen toch hele andere pauzes tussen? Ik dacht dat ik de meeste kans had dat met drie voedingen per dag de productie goed op gang zou blijven, als ik die drie voedingen zo goed mogelijk over de dag verdeel.

Het is nu nl ongeveer:

0400uur bv
0600uur +- 90 ml kv
1030uur 180 ml kv
1300uur bv
1630uur 180 ml kv
2000uur: bv
Punt is dat je niet weet hoeveel hij drinkt om 13 uur. Jij gaat ervan uit dat hij 180ml drinkt, maar dat kan net zo goed minder zijn (of meer ) Je hebt geen maatstreepje op je borst staan .
Veel kindjes drinken uit een flesje (als ze dat goed gewent zijn) meer als uit de borst, omdat het makkelijker gaat. Daarom laten kindjes die kv krijgen ook vaker meer tijd tussen de voedingen en zit je op een gegeven moment ook op 4 voedingen per dag, puur omdat je er per voeding meer in kan krijgen.
Bij borstvoeding is het vaker het geval dat kindjes nog vaker drinken dat die 4 keer per dag, en dus automatisch minder cc per voeding drinken.

Je zou dus eens kunnen kijken dat als hij om 13 uur jouw gekolfde melk krijgt, (hoeveel dat ook is, 130, 140, 150...) of hij dat veel eerder meldt dan 16.30. Is dat een kwartiertje, dan zal ik me niet zoveel zorgen maken en de kv iets eerder geven. Om 20 uur kan hij weer zoveel drinken als hij wilt.
Komt hij echt een uur te vroeg, dan pas zal ik actie ondernemen om meer te kunnen kolven... (in de vorm van een neusspray of iets dergelijks)
pi_78590635
kan je ook 2x vrij kort achter elkaar kolven op je werk? Bijv. om 12:00 en om 14:00 ?

Hier een kind wat duidelijk liever links drinkt dan rechts Was met zijn grote broer ook al zo! Blijkbaar is links lekkerder
  maandag 1 maart 2010 @ 16:54:38 #201
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_78596793
Goeie tip Tico, thanks . Wat voor neusspray is dat trouwens? Is dat bij een gewone drgist te krijgen?

En anders moet ik waarschijnlijk inderdaad zoiets als jij voorselt doen Freecell. Dat had ik ook al bedacht. Maar dat staat me wat tegen, omdat ik kolven niet zo prettig vind.

Op het kdv gaan ze de magnetron wegdoen omdat dat niet goed zou zijn voor het opwarmen van (kunst)voeding. Nou herinner ik me hier laatst nog te hebben gelezen dat de magnetron juist prima is om mee op te warmen. Gek hoor. Ik ga eens terugzoeken naar dat artikel en ze dat laten lezen. Ben heel benieuwd.
  maandag 1 maart 2010 @ 17:23:53 #202
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78598040
het is al meer dan een uur geleden dat aviva gedronken heeft! ik weet niet of ik dat psychisch aankan, hoor!

klote-koorts
heb de productie vanaf niks opnw moeten opstarten... nou hopen dat ze vannacht wel weer goed slaapt.

trouwens, bj, jammer dat evie verder de borst niet meer wil. naja, wat niet is, is niet.
pi_78598402
He bah Davinia, beterschap
pi_78598963
Gets Davinia, het zit niet mee. Wel heel fijn dat je in elk geval de oorzaak van de bo's weet. Beterschap.

Succes Groofsken.
  maandag 1 maart 2010 @ 17:59:58 #205
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78599551
Groof, opwarmen in de magnetron kan, op de laagste stand. Maar het is beter om de voeding te warmen in warm water.

Neusspray kun je alleen op recept krijgen en is oxytocine neusspray, wat dus zorgt voor een goed tsr.
  maandag 1 maart 2010 @ 19:05:55 #206
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78602535
freecell, waarschijnlijk drinkt de ene borst 'makkelijker' dan de andere.
Harry heeft ook een voorkeur voor links. Die drinkt het makkelijkst. Snellere tsr, makkelijkere tepel.

Davinia, beterschap!

Groof, ik kan verder ook geen onzekerheid voor je weghalen. Maar met borstvoeding weet je gewoonweg niet wat je klein mup wegdrinkt. Maar als ie door de dag tekort zou komen, dan haalt ie dat 's avonds wel weer bij jou in hoor! Komt helemaal goed met jullie

Ik ga zoonlief even naar zijn vader brengen. Kan deze mama even douchen
pi_78620134
quote:
Ik voel me aangesproken!
Waarom ben je bang voor afhankelijkheid voor het slapen gaan? Wil je binnenkort stoppen of ben je niet altijd in de gelegenheid om te voeden voor zijn bedtijd? Ik vond het altijd een heerlijk ritueel, lekker met de kleine in het ouderlijk bed (de guppies hebben altijd bij ons op de kamer geslapen zolang ik bv gaf en de jongste van 21 maanden ligt er nu dus ook nog steeds), nog een slokje drinken, liedje en hop het bedje in. Bij mij werden ze soms rustig van een zachtjes een liedje zingen of neuriën tijdens het voeden. Wat ik ook wel deed, was zodra ze onrustig werden en los lieten, een "grapje" maken. Daar raakten ze dan op gefocust: Mama aan kijjken, mama zegt blieblieb, lachen en weer aanhappen! En ja, dat vraagt om herhaling, maar was leuker dan al die dingen die ze om zich heen zien en je er aan gaan irriteren.

Ik kan er niet mee stoppen; ben verslaafd aan bv!!!!!!!
En wat doen junks? Die verzinnen alles om het nog een dagje uit te stellen... Ik ben dus nog steeds niet gestopt, nog steeds niet aan de broodnodige AB.... Vrijdag had ik verzonnen dat ik toch contact met de arts wou, want als ik toch moet stoppen met de bv, had ik liever de medicijnen die hij me zou hebben voorgeschreven als ik geen bv had gegeven. Of misschien dat ie dan toch nog stiekem iets zou hebben wat wel echt met de bv kon?! Dus... heb het hele weekend nog lekker kunnen voeden!
Leverde me een belafspraak op, mijn man kreeg hem aan de lijn en heeft het heel verhaal uitgelegd, maar ik moest toch gewoon deze pillen gaan slikken, de andere (die zeker niet met bv konden) waren niet perse beter. Was nog grappig, de man zat er wat mee dat ik de bv er voor op ging geven, en vroeg hoelang geleden ik bevallen was; mijn man zei 21 maanden en ik hoor hem even later zeggen: "Nee, máánden!" De man dacht dat het weken waren, en reageerde met "Wat? Belachelijk!"
Maar goed.... ik moet eerst een stootkuur van 2 per dag... dus vandaag kan dat niet meer... En nou maar hopen dat ik dat morgen overdag niet vergeet.... Hoezo junk!
  dinsdag 2 maart 2010 @ 00:18:17 #208
12913 GreatWhiteSilence
pi_78620414
En met 'deze' pillen bedoel je de azitromycine? Of is het een andere?

En die huisarts moet maar even op de hoogte gebracht worden van het advies van de WHO, wat nou belachelijk?

En ik ben ook een junk hoor, ik wil sowieso doorgaan tot de 2 jaar, als het even kan...
pi_78623692
Haha goeie tip Mammietje van dat grapje, ga ik proberen
Ik wil nog lang niet stoppen met borstvoeding hoor Nee, het is dat ik bang ben dat hij overdag niet meer kan slapen zonder eerst te drinken en dat dat problemen geeft wanneer ik er niet ben. Ik ga nu soms direct na het voeden naar de stad als mijn moeder of man oppast en dan leggen zij hem in bed. Maar als hij niet een volledige voeding gehad heeft en voor het slapengaan nog moet drinken gaat dat niet. En wat als ik straks moet werken?
's Avonds vind ik het juist heel leuk en knus en vind ik de afhankelijkheid ook niet erg, dan drinkt hij ook zonder problemen een volledige voeding in een keer op

Hij heeft gisteren weer ongeveer 5 ml uit de Haberman Feeder gedronken Dat is nu twee keer gelukt afgelopen week. Nou moeten we het eigenlijk nog een keer testen als hij honger heeft en ik er niet ben (vorige keer dat we dat met een ander flesje probeerden kwam ik terug bij twee mannen die totaal overstuur waren).
  dinsdag 2 maart 2010 @ 14:50:41 #210
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78636901
haha, junks!
mammietje, is er echt geen andere ab die je kunt gebruiken?

twinkly, wat fijn dat hij uit die feeder drinkt!

ik heb donderdag een afspraak met een lk...
'wat is de reden dat je een consult wil?'
'nou, mn kind is 7 weken en ik heb al 2 bo's achter de rug'
'oh, ja dat is duidelijk!'

maar de productie is weer redelijk op orde, en we hebben weer goed geslapen, dus dat is fijn.

en weet je, stiekem, heel stiekem, vind ik het heel stom dat ik naar een lk 'moet'. waarom kan ik niet gewoon een goede, onbezorgde, pijnloze bv-periode hebben? waarom herhaalt de geschiedenis zich weer? waarom? ik wil zo graag bv geven, waarom doet het dan zo'n pijn? urg. sorry.
pi_78637505
GWS, ik bedoel idd. de azit...nogwatdingus..... Twijfel ook nog steeds of ik die durf te combineren met bv.... Wat zouden jullie doen? Apotheek en bijsluiter schreeuwt NEE en bv-kundigen zeggen "waarschijnlijk wel"...

Twinkly, welke man was het eerst getroost? Heb je ze allebei aan de borst gehangen?
Snap nu wat je bedoelt met afhankelijkheid. Misschien helpt het juist bij dag-nachtritme?

Davinia, misschien heb je na het bezoek aan de lk juist wel een goede, onbezorgde fijne bvtijd?
  dinsdag 2 maart 2010 @ 16:09:52 #212
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_78640245
Och bah, Davinia, néé toch he? Arme jij! Ik zou hier heel graag neer willen zetten waarom dit alles jóu nu juist treft en wat de pasklare oplossing is, maar daar kan ik je -driewerf helaas- niet aan helpen. Wat ik wél kan doen is je een dikke virtuele knuffel geven Weet je, ondanks dit alles dóe je het dus mooi wel! Het is gewoon niet eerlijk dat dit je overkomt! Dikke en je weet me te vinden als je ff moet klagen, uithuilen, schelden of gewoon ff een knuffel nodig hebt. Toch? Je bent lief!

Hiero gaat de bv nog steeds erg goed, Stef is nu zo'n twee dagen aan het regelen en het is duidelijk te merken aan mijn productie bij het kolven. Ook qua groei heeft mijn kleine dikkie weinig te klagen, na die eerste moeizame weken waar aankomen en afvallen stuivertje wisselden is hij zo onderhand een beer van een vent aan het worden:

Ik ben zo trots op hem Hij was gisteren 7085 gram en 64 centimeter groot bij 14 weken. Ik hoop stiekum wel dat zijn groei binnenkort ook íets af zal remmen wel hoor, want op deze manier blíjven we achter de feiten aanlopen qua kleding en luiers!
3!
pi_78646883
Hip stijgend lijntje
Groeit flink door

Zei ik iets over een voorkeursborst? Sinds die post is de voorkeursborst 'die borst waar je me NIET aanlegt' zucht, eigenwijs kind
OPlossing: Aanleggen aan borst (2 slokken, dan weigeren) aanleggen aan andere borst, 10 minuutjes drinken en dan terug naar de eerste waar hij dan ineens wel tevreden uit kan drinken
  dinsdag 2 maart 2010 @ 19:35:22 #214
12913 GreatWhiteSilence
pi_78648594
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 15:04 schreef Mammietje het volgende:
GWS, ik bedoel idd. de azit...nogwatdingus..... Twijfel ook nog steeds of ik die durf te combineren met bv.... Wat zouden jullie doen? Apotheek en bijsluiter schreeuwt NEE en bv-kundigen zeggen "waarschijnlijk wel"...

Twinkly, welke man was het eerst getroost? Heb je ze allebei aan de borst gehangen?
Snap nu wat je bedoelt met afhankelijkheid. Misschien helpt het juist bij dag-nachtritme?

Davinia, misschien heb je na het bezoek aan de lk juist wel een goede, onbezorgde fijne bvtijd?
Mammietje, ik zou het zelf wel doen, bijsluiters zeggen namelijk praktisch altijd 'nee' (behalve als het 2000% zeker is dat het wel kan, ze willen gewoon geen enkel risco op een aanklacht lopen ), en ik acht de apotheek niet deskundig genoeg op bv-gebied om zonder verder onderzoek niet te kiezen voor een bepaald medicijn als zij iets afraden, of juist aanraden.

Twinkly, hier gaat het laten slapen door papa ook niet zonder protest, ze protesteert het hele blok bij elkaar. Papa draagt dan ook altijd een oordop aan de kant waar Annicka ligt. Wat er laatst in resulteerde dat Annicka een oordop van het kaptafeltje in de slaapkamer plukte en deze in het oor van papalief probeerde te proppen... Maar slapen doet ze wel, sneller dan bij mij, alleen niet zo stilletjes.

Davinia, zou het misschien beter worden wat verderop in de bv-periode? Ik geef nu ruim een jaar bv, en heb nooit meer stuwing. Als jij dat op een gegeven moment ook hebt, stoppen de BO's misschien ook wel?

Mooie curve Incantrix.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 19:44:26 #215
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_78649063
Mammietje, je kindje is natuurlijk ook niet meer zo heel erg klein en krijgt (neem ik aan) niet alleen meer borstvoeding. Zijn lijf is al meer gewend dan van een baby'tje dat alleen borstvoeding krijgt (en op dat laatste zijn de meeste adviezen ook gericht, denk ik). 't Blijft een lastige afweging, maar dat zijn wel dingen die ik mee zou laten wegen.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 19:48:44 #216
12913 GreatWhiteSilence
pi_78649290
Wat Grijs zegt, inderdaad, we hebben het niet over een pasgeboren baby. Die van jou drinkt nog maar twee keer, in plaats van 8 a 12 keer. Ik denk ook dat een heleboel onderzoek die leeftijdsgroep niet eens meeneemt, omdat het in het westen niet zo vaak gebeurd dat deze groep nog drinkt.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 21:59:25 #217
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78657644
trix, je bent lief!

gws, dan moet ik wel het eerste jaar doorkomen...

zolang ik niet 'uitbehandeld' ben, ga ik door. donderdag lk, als zij niks kan vinden ga ik gewapend met wat printjes van bv.com naar de ha voor die andere medicijnen tegen raynauds, en als dat niet helpt en ik hou die bo's, tsja, dan moet ik maar accepteren datbv geven te belastend is voor mijn gestel. maar zo ver zijn we nog lang niet.
(al heb ik het wel weer erg moeilijk met het concept tegenstribbelend lichaam... maar dat is een bekend probleem bij mij.)
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:45:04 #218
12913 GreatWhiteSilence
pi_78660889
Ow, maar het was wel eerder dat ik geen stuwing meer had hoor, dat was met een maand of 7 a 8 al, na de 'laatste keer' regeldagen.

En ik lees dat het ook uitgelokt kan worden door emoties? Dat had ik nog niet eerder gehoord, ik dacht dat het alleen door koude kon komen.
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 10:03:16 #219
5428 crew  miss_sly
pi_78671572
Even een praktisch vraagje: op de dagen dat ik werk, heeft Senna besloten geen melk meer te willen. Of iig maar een klein beetje van de gekolfde melk, misschien 100 cc. Op het KDV krijgen ze er vaak nog wel wat meer in, maar de andere 2 dagen niet.
Nu ben ik wat bang dat ze misschien te weinig vocht binnenkrijgt die 2 dagen. Wat kunnen we haar het beste bijgeven aan vocht? Ze is 7,5 maand en druk aan het rapleyen wat erg goed gaat als in: ze heeft nergens last van ofzo.
pi_78671642
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 15:04 schreef Mammietje het volgende:
Nee joh, straks wordt hij borstvoedingsafhankelijk. Kan ik iedere dag naar zijn werk komen omdat een collega gemeen doet ofzo

Niels doet de laatste dagen zo grappig. Hij laat de borst los en gaat dan uitgebreid ertegen praten
  woensdag 3 maart 2010 @ 10:39:03 #221
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78672731
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:03 schreef miss_sly het volgende:
Even een praktisch vraagje: op de dagen dat ik werk, heeft Senna besloten geen melk meer te willen. Of iig maar een klein beetje van de gekolfde melk, misschien 100 cc. Op het KDV krijgen ze er vaak nog wel wat meer in, maar de andere 2 dagen niet.
Nu ben ik wat bang dat ze misschien te weinig vocht binnenkrijgt die 2 dagen. Wat kunnen we haar het beste bijgeven aan vocht? Ze is 7,5 maand en druk aan het rapleyen wat erg goed gaat als in: ze heeft nergens last van ofzo.
Ik denk niet dat je je daar heel druk om moet maken, bij 7,5 maand kan ze best wat yoghurt of een broodkorst krijgen om de tijd te overbruggen. De rest haalt ze wel bij je in.
pi_78674255
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:05 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Nee joh, straks wordt hij borstvoedingsafhankelijk. Kan ik iedere dag naar zijn werk komen omdat een collega gemeen doet ofzo
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:36:58 #223
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78688273
miss, drinkt ze wel water of diksap uit de fles? anders mss een tuitbeker proberen?

gws, das echt gemeen! op slechte dagen voel je je al naar genoeg, en dan wordt het ook ECHT erger!
verklaart wel waarom het zo'n zeer bleef doen toen, behaaglijk warm, bij mn pa aan het uithuilen was. ksnapte het al niet.
waar heb je dat over de link met emoties trouwens gelezen?
  woensdag 3 maart 2010 @ 18:56:25 #224
12913 GreatWhiteSilence
pi_78693843
linkje

Hopelijk gaat het beter als de kraamtranen een beetje weg zijn.(Ik weet hoe erg die krengen kunnen zijn, mijn man was geschokt dat hij mij zag huilen, dat had ik in de zes jaar dat we elkaar kenden nog niet gedaan... )
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:31:25 #225
57497 happyme28
I'm so happy
pi_78695388
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 16:41 schreef sindell het volgende:
Hmm

Telkens als Laura een minuutje of 10 heeft gedronken valt ze in slaap aan de borst Wakker houden lukt dan bijna niet, dus ik leg haar vaak even terug in haar bedje, waarna ze 5 minuten later toch weer wakker is en ik haar aanleg aan de andere borst....zelfde verhaal. En toch krijgt ze volgens mij wel genoeg, maar het is wel een klein beetje vervelend. Is dat ook normaal?
Misschien een beetje een n00bvraag hoor, maar ja alles is gewoon even nieuw hier....
Herkenbaar en gelijk ook bedankt voor de tips hiervoor!
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 20:08:52 #226
5428 crew  miss_sly
pi_78697329
ze drinkt niets hele slappen thee niet en water ook niet. iets van sap heb ik nog niet geprobeerd, wilde ik eigenlijk zo lang mogelijk uitstellen. Vandaag op het kdv wel weer goed gedronken, gelukkig! Dat doet ze dus bij papa of de oma's niet. Maar slapen doet ze daar dan weer niet

maar geen zorgen over maken en er maar vanuit gaan dat ze het bij mij wel inhaalt als ik thuis ben dan?
pi_78708789
GWS en Grijs, bedankt voor jullie reactie. Jullie hebben gelijk, dat waren ook mijn vóór-argumenten. Maar nu zegt mijn man ineens dat hij het er niet mee eens is omdat het jochie toch onnodig AB binnenkrijgt. Pfff.... En ik ben nog steeds niet begonnen... Ben het nu al tot het weekend aan het uitstellen! Ik heb in ieder geval besloten dat ik ga stoppen, maar een keer incidenteel drinken, ga ik niet zo'n probleem van maken... denk ik...
Hoe werkt het eigenlijk met afbouwen... Vorige keren ging dat spontaan namelijk, dus dat terrein is onbekend voor me. Pas als je borsten op knappen staan afkolven, en dan ook meteen helemaal leeg om een bo te voorkomen?
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:05 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Niels doet de laatste dagen zo grappig. Hij laat de borst los en gaat dan uitgebreid ertegen praten
Gezien je eerste opmerking denk ik dat Niels zijn humor wel eens van jou zou kunnen hebben!
  woensdag 3 maart 2010 @ 23:14:54 #228
12913 GreatWhiteSilence
pi_78710161
De voordelen van bv zijn veel groter dan het nadeel van het binnenkrijgen van de AB. Liever bv met AB dan helemaal geen bv. Het middel wat jij moet nemen wordt ook voor kinderen gebruikt dus het is echt niet gevaarlijk ofzo? Het kan alleen wat ongemak geven(diarree e.d.).
Gelukkig gaat mijn man geheel van mijn mening en kennis uit, vooral omdat hij de moeite niet neemt het zelf uit te zoeken.

Met afbouwen heb ik zelf geen ervaring, maar ik geloof dat je alleen de druk eraf moet kolven, zodat de harde plekken weg zijn.
pi_78725255

pi_78725975
mammietje, ik heb totaal niet gelezen wat er precies speelt, maar ben je bekend met de medicijnconsulten van Gonneke (Eurolac)? En niet om stiekem reclame te maken, maar via de landelijke telefoonlijn van LLL kan je je "probleem" doorgeven waarna er door speciaal geschoolde mensen met een medische achtergrond kan worden gekeken naar wat voor jou én je kind het beste zou zijn qua medicatie.

Maar misschien zit ik er helemaal naast, ik heb geen zin om dit topic door te spitten

Oh, en afbouwen kan het beste met een voeding per week. Al dan niet gesimuleerd door kolven.
Maar als je kindje al boven een jaar is dan kan je daar best wat soepeler in zijn als dat je het beste uit komt. Bij een naar gevoel in de borst meteen kolven, liever helemaal leeg dan een klein beetje, en je lichaam goed in de gaten houden.
pi_78729295
De borstvoeding gaat hier steeds beter. Hannah drinkt erg goed met een tepelhoedje en hapt nu steeds vaker de tepel ook goed aan Ik heb alleen geen idee of ze dan genoeg heeft gedronken als ze in slaap valt. Ze slikt in ieder geval vaak dus ik neem aan dat ze dan wel behoorlijk melk binnenkrijgt.
De lactatiekundige heeft geadviseerd om nu te gaan afbouwen met bijvoeden en te minderen met kolven. Oh, ik weet nu wat stuwing is
pi_78729637
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 13:56 schreef octopussy het volgende:
De borstvoeding gaat hier steeds beter. Hannah drinkt erg goed met een tepelhoedje en hapt nu steeds vaker de tepel ook goed aan Ik heb alleen geen idee of ze dan genoeg heeft gedronken als ze in slaap valt. Ze slikt in ieder geval vaak dus ik neem aan dat ze dan wel behoorlijk melk binnenkrijgt.
De lactatiekundige heeft geadviseerd om nu te gaan afbouwen met bijvoeden en te minderen met kolven. Oh, ik weet nu wat stuwing is
Haha, ja ploftieten... Maar hou ze goed in de gaten, geen schijven of rode plekken...
  donderdag 4 maart 2010 @ 14:04:57 #233
12913 GreatWhiteSilence
pi_78729645
Ik ben in één klap overgegaan van fulltime vingervoeden naar live voeden. Afbouwen? Mooi niet, ik was veel te blij dat het goed ging.

Was wel auw, af en toe
pi_78729750
Yay Octo
En stuwing is stom, maarja, ook onvermijdelijk
  donderdag 4 maart 2010 @ 14:17:24 #235
12913 GreatWhiteSilence
pi_78730073
Mooie curves, wupwup.
pi_78730583
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 14:07 schreef freecell het volgende:
Yay Octo
En stuwing is stom, maarja, ook onvermijdelijk
Ja, gelukkig heb ik nog een weekje een huurkolf om de ergste druk eraf te kolven. Volgende week komt als het goed is mijn eigen kolf binnen

Heb de Medela Freestyle besteld op de Amazon.co.uk. Scheelt 100 euro Zal ws wel een Engelse adapter hebben, maar dat lossen we wel op.
pi_78731201
Mammietje, behalve diarree zijn jullie ook gevoeliger voor spruw hè. Ik moet eigenlijk wel lachen als ik steeds je posts zie: AB wéér uitgesteld. Kan het goed begrijpen hoor, als dat einde bv betekent is dat toch wel een drempel zo hoog als de himalaya.

octo Wat goed zeg! Als je meisje genoeg heeft gedronken, is ze tevreden, alert (behalve dan na een voeding ) en plast ze goed (minimaal 6 goede luiers p/dag).

Thanks GWS!
Wij zijn dus vandaag bij het consultatiebureau geweest. Op de standaardcurve lijkt ze af te buigen en daar gaf de arts gelijk uitleg bij dat ze dat niet erg vond, want normaal bij bv. Vond ik wel netjes! En op de borstvoedingscurve is er dus helemaal niks te zien van een afbuiging. De arts vroeg ook nog naar nachtvoedingen, dus ik dacht al van ojee daar gaan we, maar ze zei helemaal niks over 1-2 voedingen per nacht! Prima bezoekje dus (afgezien van het 10 minuten per dag op de buik laten liggen en nee we geven niet standaard vit D )
  donderdag 4 maart 2010 @ 14:57:43 #238
12913 GreatWhiteSilence
pi_78731602
Hier geven we sinds kort wel standaard de vitamine D, omdat Annicka de pilletjes zo lekker vind. Als ze papa met de pilletjes aan ziet komen gaat dat mondje gelijk open alsof ze zo'n vogeltje is.

Wij gaan straks naar het CB, ik ben benieuwd. Als ze haar lijntje is blijven volgen, dan zit ze nu op 8300 gram, maar ik heb geen idee of dat ook klopt. Ik vraag me af of ze nog naar de BV gaan vragen, maar we stellen deze keer de prikjes uit, dus de aandacht zal daar wel naartoe gaan.

Dat op de buik laten liggen deden wij ook niet, Annicka had er een gruwelijke hekel aan. Tegenwoordig is ze een buikslaapster... Komt wel goed.
pi_78731646
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 14:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Hier geven we sinds kort wel standaard de vitamine D, omdat Annicka de pilletjes zo lekker vind. Als ze papa met de pilletjes aan ziet komen gaat dat mondje gelijk open alsof ze zo'n vogeltje is.

Wij gaan straks naar het CB, ik ben benieuwd. Als ze haar lijntje is blijven volgen, dan zit ze nu op 8300 gram, maar ik heb geen idee of dat ook klopt. Ik vraag me af of ze nog naar de BV gaan vragen, maar we stellen deze keer de prikjes uit, dus de aandacht zal daar wel naartoe gaan.

Dat op de buik laten liggen deden wij ook niet, Annicka had er een gruwelijke hekel aan. Tegenwoordig is ze een buikslaapster... Komt wel goed.
vitamine d pilletjes.. dat kan ik wel proberen voor hier.... Misschien vindt Jen ze wel lekker, alhoewel ik er nog steeds van overtuigd ben dat vitamine d overbodig is.
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:05:18 #240
12913 GreatWhiteSilence
pi_78731865
Nou ja, ik heb zelf MS, en een tekort aan vitamine D kan het krijgen van die ziekte bevorderen is de theorie. Annicka is vatbaarder voor MS omdat ik het heb (de MS is niet erfelijk ofzo, maar de kans om het te krijgen is wel groter als je familie hebt met MS), dus ik neem liever geen risico.
Ik neem zelf ook extra vitamine D, de theorie is namelijk dat je dan minder last hebt van klachten door de MS. Hoe meer zon in een land, des te minder MS gevallen er zijn. We zouden dus eigenlijk naar Florida moeten emigreren ofzo .
pi_78733455
Ik maak me ook echt geen zorgen om dat buikliggen. Emma vindt het echt niet leuk, dus dan ga ik d'r echt geen 10 (tien! TIEN!) minuten zo neerleggen. Dat is trouwens wel het lastigste van kunnen omrollen: ze kan nog niet terugdraaien

Ik gaf wel vit D met die periode sneeuw en gladheid. We kwamen amper buiten. Nu met dit weer natuurlijk wel en ze heeft het dan ook al een tijdje niet meer gehad. GWS dat is een goede reden voor op zn minst een halfjaarlijkse zonvakantie toch

Tico gaf je wel vit K?
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:30:10 #242
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78735412
ff egopostje, hoor. ben blij!

ik deed het helemaal verkeerd! (ja want dan is er een oorzaak) dus nu weet ik hoe het wel moet!

ff kort, want ik wil ook nog mn weblogs bijwerken en het babietjestopic bijlezen, en eil moet gehaald worden van het kdv
ze nam een veuls te kleine hap, tepelvoeding dus, ipv borstvoeding.
mijn tepels zijn helemaal getraumatiseerd hierdoor, gevolg Raynauds quote 'ja, duidelijk Raynauds' klein tikje ertegen en *plop* wit + auwie
ik heb ook een verstopte melkuitgang op rechts, maar doorprikken met een steriele naald durf ik niet, gewoon goed monitoren en goed aanleggen en anders laat ik het haar alsnog doen, of de ha (is goedkoper )

ben zo opgelucht! (en ook boos dat de vorige LK (bij eli nog) niks gezegd/gezien heeft, en dat de kraamverzorgster ondanks mijn expliciete zorg of ze wel genoeg borst in haar mond nam niets heeft gezegd...)
de borst is dus nooit goed geleegd, dus da ben je een tikkende tijdbom voor bo's
maar ik weet nu hoe het wel moet! en heb het zelf ook een paar keer gedaan. we hebben ook rugbyhouding geoefend, dus dat is fijn.

ze adviseerde ook om de komende dagen een keertje een voeding af te kolven en hele fles te geven, om de tepels tot rust te laten komen quote 'arme borsten' ze had volgens mij echt medelijden met me...

naja, ben blij!

en ik heb voor het eerst een meter gespoten!
we koppelden aviva af op een tsr, ze pakte mn borst vast en madam was weer gedoucht!

en gewoon daarom nog een paar
pi_78735559
Tja davinia, dat van de kraamzorg verbaast me eerlijk gezegd niet...
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:42:01 #244
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78735995
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:33 schreef Ticootje het volgende:
Tja davinia, dat van de kraamzorg verbaast me eerlijk gezegd niet...
maar de vorige lk heeft ook niets gezegd, dat verbaast me wel.

maar ik ga me nu vooral richten op het feit dat er verbetering mogelijk is, niet op wat er al geweest is, want daar verander ik toch niets meer aan. (kan het me nog wel irriteren, maar dat probeer ik tegen te houden)
pi_78736189
Ja maar toch he, de ene LK is de ander niet. Dat heb ik hier al gemerkt in het topic dat er adviezen van een LK langskwamen waar ik van zat. Maar daar zeg ik expres niets van, je wilt iemand die al problemen heeft niet nog meer onzeker maken door te zeggen dat een LK niet het goede advies heeft gegeven..

Daarom denk ik dat het niet slecht is dat als het je niet lekker zit gewoon een andere LK in de hand te nemen. Het liefst 1 die gecerfificeerd is, en misschien nog wel 1 die aangesloten is bij 1 van de 2 borstvoedingsorganisaties... Je hebt keuze zat...

De prijs van een LK weegt toch niet op tegen stoppen met borstvoeding en overgaan op flesvoeding. Als je door de hulp van een LK langer kan voeden scheelt je dat ook weer pakken kunstvoeding kopen.
pi_78736261
Davinia wat fijn dat je nu weet wat het is en er wat aan kan doen!!
Doorprikken van een verstopte melkuitgang (blaartje bedoel je toch) doet helemaal geen pijn hoor! Maar door het zuigen kan hij ook gewoon knappen en dan is het ook over.
  donderdag 4 maart 2010 @ 16:51:04 #247
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78736381
zeker waar! ik was nu bij de borstvoedingswinkel, zij is ibclc gecertificeerd, gevonden via bv.com leek me wel goed, toch?

zij zei trouwens ook dat je geen bepanthen moest gebruiken, maar dat lanoline (purelan) omdat het de huis juist week maakt. en dan een beetje op je handpalmen, goed wrijven en even op je borsten zachtjes 'aandrukken'.

oh, en ik heb wollen zoogcompressen meegekregen (gekocht). lekker warm.

twink, het was geen blaartje, echt iets meer roze of zo. ik zag het niet, maar PR wel, dus die mag controleren. zal hij vast erg vevelend vinden.
pi_78736414
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:51 schreef DaviniaHR het volgende:
zeker waar! ik was nu bij de borstvoedingswinkel, zij is ibclc gecertificeerd, gevonden via bv.com leek me wel goed, toch?

zij zei trouwens ook dat je geen bepanthen moest gebruiken, maar dat lanoline (purelan) omdat het de huis juist week maakt. en dan een beetje op je handpalmen, goed wrijven en even op je borsten zachtjes 'aandrukken'.

oh, en ik heb wollen zoogcompressen meegekregen (gekocht). lekker warm.
  donderdag 4 maart 2010 @ 17:21:32 #249
108648 cattie
lieve moeder
pi_78737792
Davinia, ik hoop zo voor je dat de ellende nu voorbij is!

Vandaag heb ik voor het eerst niet meer gekolfd op mijn werk. De productie nam nogal af en gisteren kolfde ik 60 ml. En dat is me de moeite niet waard en na 14 maanden ga ik niet de productie kunstmatig ophogen. Als ik bij Fee ben, drinkt ze nog even voor het slapen gaan 's middags, al is dat meer sabbelen denk ik. Bij de opvang en bij mijn man drinkt ze 's middags nog wel een flesje. Het is nog even kijken wat ik daar mee doe. Misschien vervangen door geitenmelk. Of toch kunstvoeding.

Verder genieten Fee en ik 's avonds en 's nachts nog steeds van de borstvoeding! Al denk ik dat als Fee gaat doorslapen het net als bij Ive vrij vlot over zal zijn, maar dat vind ik ook niet zo erg. Fee bepaalt.
  donderdag 4 maart 2010 @ 17:28:48 #250
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78738118
Davinia wat een goed nieuws!
Nou dus goed oefenen met aanleggen. Das even investeren maar die kleintjes hebben dat echt zo in de gaten.

Harry deed ook eerst alleen kleine mond maar met hulp van mijn superkraamhulp maakte hij al op dag 3 een grote mond (dag 1 en 2 waren met tepelhoedje door prutswerk in het ziekenhuis).
Nu doet hij heel soms nog een kleine mond maar dan verbreek ik het vacuum. Meneertje wordt dan boos en dan hapt hij wel een grote hap

Ow en rugby-houding is mijn favoriet . Alleen heeft meneer nu al in de gaten dat je je lekker kan afzetten tegen de rugleuning van de bank als je boos bent omdat het niet snel genoeg naar je zin gaat

Zeg maar tegen de borstontstekingen Davinia!
pi_78738195
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:51 schreef DaviniaHR het volgende:

Dat heb ik ook al eens gezegd, ik meen zelfs in deze topicreeks, en toen werd m'n kop zo ongeveer afgebeten
Ik ben echt superblij voor je dat je zo'n goede lk hebt gevonden! En gewoon nog meer oplossingen voor de problemen die je hebt (gehad)! En melkblaartje doorprikken doet idd geen pijn.
pi_78739213
Zo'n melkblaartje? Zit dat er uit als een rijp puistje op je tepelhof? Want bij mij was er een spierwit en deed zeer als Rienk dronk. En die heb ik vanmiddag uitgeknepen Wist niet eens dat het kon, maar had de pincet er onder gezet en er kwam een hele klont uit. Deed gelijk geen zeer meer

Wat super Davinia dat het je nu wel lukt! En wat ontzettend zonde dat je het nooit goed aangeleerd hebt gekregen dan

Hoe groot moet zo'n hap zijn dan? Is dat te meten? (Ja, heb nog steeds het gevoel dat er hier iets niet goed zit)
pi_78740301
Een melkblaartje is een soort velletje over de uitgang van een melkkanaal. Dat leidt tot verstopping. Wat jij beschrijft is in ieder geval een verstopt kanaaltje geweest. Daar kunnen zelfs hele strengen uitkomen. Heb er ooit eens een foto van gezien (was een flinke verstopping, werd zo'n kwarkstreng van enkele cm's uitgetrokken), zag er echt heel vies uit. Maar volgens mij is dat wel extreem. Gelukkig.
pi_78740508
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 18:27 schreef WupWup het volgende:
Een melkblaartje is een soort velletje over de uitgang van een melkkanaal. Dat leidt tot verstopping. Wat jij beschrijft is in ieder geval een verstopt kanaaltje geweest. Daar kunnen zelfs hele strengen uitkomen. Heb er ooit eens een foto van gezien (was een flinke verstopping, werd zo'n kwarkstreng van enkele cm's uitgetrokken), zag er echt heel vies uit. Maar volgens mij is dat wel extreem. Gelukkig.
Oh gatverdamme zeg!
Nou, er zitten wel meer van die puntjes bij mij. Ik wist niet dat DAT verstopte kanaaltjes zijn!
Dus die kan ik dan gewoon uitknijpen? Of moet ik gaan prikken? Want dit betekend dus; hoe meer verstopt, hoe minder zoonlief binnenkrijgt?
  donderdag 4 maart 2010 @ 18:53:14 #255
12913 GreatWhiteSilence
pi_78741225
Gewicht: 8315, lengte: 79 ik zat er dus niet veel naast met mijn schatting.

Davinia, geweldig. Hopelijk is nu snel alles in orde en kun je snel gaan genieten van je bv-periode.
  donderdag 4 maart 2010 @ 19:08:22 #256
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78741802
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 17:56 schreef Vlindur het volgende:
Zo'n melkblaartje? Zit dat er uit als een rijp puistje op je tepelhof? Want bij mij was er een spierwit en deed zeer als Rienk dronk. En die heb ik vanmiddag uitgeknepen Wist niet eens dat het kon, maar had de pincet er onder gezet en er kwam een hele klont uit. Deed gelijk geen zeer meer

Wat super Davinia dat het je nu wel lukt! En wat ontzettend zonde dat je het nooit goed aangeleerd hebt gekregen dan

Hoe groot moet zo'n hap zijn dan? Is dat te meten? (Ja, heb nog steeds het gevoel dat er hier iets niet goed zit)
helemaal mee eens!
ik zou je 'mijn' lk aanraden, maar das zo'n eind weg voor je
mss dat er op bv.com iemand staat die bij jou in de buurt woont/werkt?
en die hap moet bij mij wel 10cm zijn of zo. dan wel goed hamburgeren, waardoor de afstand kleiner wordt. maar de grootte van de hap is ook afhankelijk van hoe groot (diep) het mondje van de baby is, kan je dus niet zo zeggen...

en aviva deed wel altijd haar mond goed open, ik vormde niet goed voor, waardoor effectief de hap te klein werd.
pi_78741805
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 18:33 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Oh gatverdamme zeg!
Nou, er zitten wel meer van die puntjes bij mij. Ik wist niet dat DAT verstopte kanaaltjes zijn!
Dus die kan ik dan gewoon uitknijpen? Of moet ik gaan prikken? Want dit betekend dus; hoe meer verstopt, hoe minder zoonlief binnenkrijgt?
Volgens mij is het eerder: hoe meer verstopt, hoe meer kans dat jij er last van krijgt

Daviniah! Gefeliciteerd met je goede LK
  Moderator donderdag 4 maart 2010 @ 19:16:29 #258
5428 crew  miss_sly
pi_78742126
Davinia
Fijn, ik hoop op een fijne verdere bv-periode
pi_78744334
Yay Davinia!!

Vlindur, als het echt op de tepelhof zit dan is het waarschijnlijk eerder een kliertje van montgomery. Dat zijn kliertjes die een soort talg afscheiden waardoor je tepel(-hof) soepel blijft. Ze scheiden ook een soort vruchtwatergeurtje af, wat aantrekkelijk is voor je baby.

DIe kan je uitknijpen en soms komt er dan ook veel uit, maar nodig is het niet. Hoe minder je er aan komt hoe minder kans je hebt op irritatie.

Als het echt op je tepeltop zit dan kan het een verstopt kanaaltje zijn en dan is het wel handig om te zorgen dat de verstopping opgelost wordt.
pi_78746410
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 20:01 schreef owlet het volgende:
Yay Davinia!!

Vlindur, als het echt op de tepelhof zit dan is het waarschijnlijk eerder een kliertje van montgomery. Dat zijn kliertjes die een soort talg afscheiden waardoor je tepel(-hof) soepel blijft. Ze scheiden ook een soort vruchtwatergeurtje af, wat aantrekkelijk is voor je baby.

DIe kan je uitknijpen en soms komt er dan ook veel uit, maar nodig is het niet. Hoe minder je er aan komt hoe minder kans je hebt op irritatie.

Als het echt op je tepeltop zit dan kan het een verstopt kanaaltje zijn en dan is het wel handig om te zorgen dat de verstopping opgelost wordt.
Dat deed ik vroeger wel eens...
pi_78753132
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 23:14 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
De voordelen van bv zijn veel groter dan het nadeel van het binnenkrijgen van de AB. Liever bv met AB dan helemaal geen bv. Het middel wat jij moet nemen wordt ook voor kinderen gebruikt dus het is echt niet gevaarlijk ofzo? Het kan alleen wat ongemak geven(diarree e.d.).
Gelukkig gaat mijn man geheel van mijn mening en kennis uit, vooral omdat hij de moeite niet neemt het zelf uit te zoeken.

Met afbouwen heb ik zelf geen ervaring, maar ik geloof dat je alleen de druk eraf moet kolven, zodat de harde plekken weg zijn.
Dat deed mijn man ook altijd... Hak ik eindelijk een knoop door en zeg dat ik wel ga stoppen maar niet uitsluit dat ik het afbouwen toch met hem ga doen tijdens de bv..... heeft meneer ineens ook een mening!
pi_78753825
Daviniaaaaah! Ga je toch nog een goede, onbezorgde en pijnloze bvperiode tegemoet!
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 12:29 schreef owlet het volgende:
mammietje, ik heb totaal niet gelezen wat er precies speelt, maar ben je bekend met de medicijnconsulten van Gonneke (Eurolac)? En niet om stiekem reclame te maken, maar via de landelijke telefoonlijn van LLL kan je je "probleem" doorgeven waarna er door speciaal geschoolde mensen met een medische achtergrond kan worden gekeken naar wat voor jou én je kind het beste zou zijn qua medicatie.

Maar misschien zit ik er helemaal naast, ik heb geen zin om dit topic door te spitten

Oh, en afbouwen kan het beste met een voeding per week. Al dan niet gesimuleerd door kolven.
Maar als je kindje al boven een jaar is dan kan je daar best wat soepeler in zijn als dat je het beste uit komt. Bij een naar gevoel in de borst meteen kolven, liever helemaal leeg dan een klein beetje, en je lichaam goed in de gaten houden.
Ik heb een reactie van Gonneke op iemand anders met ongeveer dezelfde vraag gelezen op het borstvoedingsforum. Zij maakte een berekening waarop het wel kon. Neem aan dat dat dezelfde Gonneke is.(Hoeveel Gonnekes zullen er rondlopen, die ook nog eens lk zijn)
Bedankt voor je afbouwtips. Dat helemaal leegkolven lijkt me ook wel goed ja... gelukkig heb ik nog ergens neusspray liggen van een ziekenhuisopname, want zonder kind eraan krijg ik nooit een tsr.

Afijn.... laat ik vandaag toch weer 'vergeten' zijn die AB te nemen... Hoor ik een Wuppie lachen?! En na een week 2 kinders met buikgriep, heb ik vandaag ook fijn veel tijd op de wc doorgebracht... daar had ik niet eens AB voor nodig... Dus.... ik begin er zaterdag wel aan! Maar dan moet ik ook echt wel, anders kom ik echt in de knoei met het bloedprikken i.v.m. de volgende afspraken met longarts en internist...
En natuurlijk heeft Bink nu besloten dat hij bv toch wel héél erg lekker vindt, heeft ie een nieuw woordje geleerd en roept nu 'snachts: "MAMA..... tietsju".... Om vervolgens heerlijk uren te willen clusteren, het liefst de hele nacht door.... Waarom NU...???
  donderdag 4 maart 2010 @ 23:20:15 #263
12913 GreatWhiteSilence
pi_78754326
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:56 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Dat deed mijn man ook altijd... Hak ik eindelijk een knoop door en zeg dat ik wel ga stoppen maar niet uitsluit dat ik het afbouwen toch met hem ga doen tijdens de bv..... heeft meneer ineens ook een mening!
Wanneer mijn man een mening heeft over bv die niet de mijne is, overdonder ik hem met feiten zodat ie snel van gedachten veranderd. Of ik vraag: waarom dan precies, en dan weet hij het ook niet en ook dan verandert hij snel van gedachten.
pi_78771160
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:09 schreef Mammietje het volgende:
Daviniaaaaah! Ga je toch nog een goede, onbezorgde en pijnloze bvperiode tegemoet!
[..]

Ik heb een reactie van Gonneke op iemand anders met ongeveer dezelfde vraag gelezen op het borstvoedingsforum. Zij maakte een berekening waarop het wel kon. Neem aan dat dat dezelfde Gonneke is.(Hoeveel Gonnekes zullen er rondlopen, die ook nog eens lk zijn)
Bedankt voor je afbouwtips. Dat helemaal leegkolven lijkt me ook wel goed ja... gelukkig heb ik nog ergens neusspray liggen van een ziekenhuisopname, want zonder kind eraan krijg ik nooit een tsr.

Afijn.... laat ik vandaag toch weer 'vergeten' zijn die AB te nemen... Hoor ik een Wuppie lachen?! En na een week 2 kinders met buikgriep, heb ik vandaag ook fijn veel tijd op de wc doorgebracht... daar had ik niet eens AB voor nodig... Dus.... ik begin er zaterdag wel aan! Maar dan moet ik ook echt wel, anders kom ik echt in de knoei met het bloedprikken i.v.m. de volgende afspraken met longarts en internist...
En natuurlijk heeft Bink nu besloten dat hij bv toch wel héél erg lekker vindt, heeft ie een nieuw woordje geleerd en roept nu 'snachts: "MAMA..... tietsju".... Om vervolgens heerlijk uren te willen clusteren, het liefst de hele nacht door.... Waarom NU...???
Ja je hoort me lachen
Een geopende syntospray is maar een maand houdbaar, dus kijk daar wel ff naar.
Weet je, volgens mij heb je er helemaal niet zo'n vrede mee om te stoppen met de borstvoeding als dat je eerder deed overkomen... Aan de ene kant win je info in over het afbouwen, aan de andere kant zoek je info over de schadelijkheid van de AB in je voeding. En dan heb je het ook nog over 'heerlijk' clusteren 's nachts. Ga eens goed na wat je wilt gaan doen en volg dat gevoel. Absoluut 100% zeker weten dat de AB absoluut geen invloed heeft op je zoon gaat niet lukken. Maar er zijn wel flinke aanwijzingen dat het prima samengaat en daarbij is ook al eerder genoemd dat het in jullie geval natuurlijk ook niet meer over een kleine baby gaat. Je deadline komt dichterbij en je moet toch een knoop gaan doorhakken: doorgaan of stoppen?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 13:38:30 #265
12913 GreatWhiteSilence
pi_78771963
Ik bedacht me gisteren trouwens dat het mij niets zal verbazen als de arts die deze specifieke AB heeft voorgeschreven, bekend is met Hale. Tom Hale is toch inmiddels wel een beetje een begrip geworden in het borstvoedingswereldje, denk ik? Zoek op 'borstvoeding en medicijnen' en je komt Hale tegen.
pi_78774503
Jekkie.... me eerst uitlachen en nu nog zo confronterend doen ook... Ik snap wel dat Wuppies niet zo populair meer zijn! Je hebt gelijk. Als ik niet aan de AB zou moeten, zou er geen haar op mijn hoofd over denken om te stoppen met de bv. Dan mocht hij lekker zelf zijn moment bepalen, waar ik een paar keer flink voor heb moeten vechten. Ik slik/puf al aardig wat medicijnen op dit moment en dat is voor mij geen belemmering. Eigenlijk komt mijn twijfel alleen maar door die KUT van de apotheek die in eerste instantie zei: "IK zou het niet doen". Nu heb ik het aan alle kanten onderzocht... bij mezelf tot de conclusie gekomen dat ie niet zal omvallen als ie een beetje van die rommel binnen krijgt.... en nu ligt mijn man dwars.
Mijn man is niet zo makkelijk met argumenten om te gooien, want die blijft dan na 100 argumenten nog dezelfde zin zeggen: "Ja, maar hij heeft de AB niet NODIG" ..... Nee... Kitkats ook niet... en die krijgt ie ook veelvuldig binnen via mij! Langvoeders zullen het herkennen; je krijgt op een gegeven moment steeds meer commentaar op de bv (Nu nog????? ) Nou stond ik daar al een poosje boven (zeker nu het de 3e is) maar nu is het ineens weer hot item natuurlijk. En nu laat mijn laatste back-up (manlief) het ook nog afweten. Bah.... tranen zitten me hoog nu.
En ik weet ook dat Bink inmiddels prima zonder bv kan. Maar IK ben degene die hem nu straks moet weigeren. En na zoveel jaren zit het in je systeem om op die manier te willen troosten en voeden. En eigenlijk vind ik het ook hartstikke lastig om op dit gebied 'nee' tegen het jochie te zeggen en daarmee ook nog tegelijk afscheid te nemen van het 'klein zijn' van mijn -hoogstwaarschijnlijk- laatste.
Anderzijds.... ik zal toch een keer moeten stoppen, volgens mij komt Bink anders op zijn 18e nog thuis van een avondje stappen om ff een slokkie tussendoor te halen! Ach kweetutookniemeer....
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:49:53 #267
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78775036
Vlindur (en anderen), ik heb even geprobeerd een foto te maken van het drinkmondje van Harry.
Onder het voeden lukt niet maar zo ziet zijn mond er direct na uit...
Drinkmondje
Close-upje
Het zijn geen fantastische foto's maar je kunt het wel een beetje zien. Boven zijn lip (onder zijn neusje) zit een rode streep. Die zit ook bij zijn onderlip. Dat is een teken dat hij zijn lippen goed gekruld heeft met zuigen. Het verdwijnt ook heel snel weer nadat ik hem afgekoppeld heb.
Als ik hem tijdens het voeden afkoppel, kan ik ook zien hoever hij de tepel in de mond pakt. Er staat dan nog een natte kring op mijn tepel/tepelhof...
pi_78776499
Melkmuiltjes foto's

Even een vraagje. Hannah drinkt nu steeds vaker aan mijn tepel ipv tepelhoedje en dat gaat prima. Alleen zijn mijn tepels wel erg gevoelig en moet ik me echt even verbijten wanneer ze aankoppelt. Daarna doet het geen pijn meer. Nu heb ik de neiging om af en toe toch het tepelhoedje te gebruiken omdat het dan geen zeer doet. Maar ik weet niet of ik dat wel moet doen, of dat mijn tepels juist moeten wennen aan 'heavy use'.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 15:37:47 #269
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78777042
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:24 schreef octopussy het volgende:
Melkmuiltjes foto's

Even een vraagje. Hannah drinkt nu steeds vaker aan mijn tepel ipv tepelhoedje en dat gaat prima. Alleen zijn mijn tepels wel erg gevoelig en moet ik me echt even verbijten wanneer ze aankoppelt. Daarna doet het geen pijn meer. Nu heb ik de neiging om af en toe toch het tepelhoedje te gebruiken omdat het dan geen zeer doet. Maar ik weet niet of ik dat wel moet doen, of dat mijn tepels juist moeten wennen aan 'heavy use'.
bij mij doet het allereerste aanhappen ook zeer icm tsr.
overigens aan 2 kanten tegelijk.
daarna niet meer.
dus ik zou als ik jou was het tepelhoedje weglaten.
hannah moet ook veel harder werken met een tepelhoedje en ze drinkt minder effectief.
dus indien niet nodig: lozen dat ding
  vrijdag 5 maart 2010 @ 15:38:43 #270
35189 Troel
scherp en bot
pi_78777080
Ik heb de eerste anderhalve week bij het aanleggen telkens even een pijnpunt gehad wat dan na een paar seconden weer over was, maar ik heb geen idee hoe dat precies zit, sorry.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78777508
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:37 schreef Mammietje het volgende:
Anderzijds.... ik zal toch een keer moeten stoppen, volgens mij komt Bink anders op zijn 18e nog thuis van een avondje stappen om ff een slokkie tussendoor te halen! Ach kweetutookniemeer....

Het blijft een lastig dilemma, ik voel helemaal met je mee. Helemaal als je man nu z'n kont tegen de krib gooit. Maar als tegenwicht tegen die apotheekK**: IK zou het wél doen Ik denk vooral dat je je éigen gevoel moet volgen, niet die van je omgeving en niet die van je man. Maar dan ben ik zelf ook gewoon heel eigenwijs aangelegd
pi_78778659
Even een crosspost:

Florian werd wakker 3,5 uur na zijn voeding, begon te huilen en te zoeken...
Dus ik leg hem aan, hij hapt, slikt één keer (wrs niet eens mel) en brúllen! Krijsen! Rood, overstrekken, piepen enz.
Dit duurde een uur en toen wilde hij pas drinken (en dan nog slordig ook).
Aangezien we vandaag dus nog geen voeding hebben gehad zonder 'gevecht' en hij nu echt wel wat minder drinkt dan normaal en de HA (zo goed als naast ons) nu nog open was, toch ff gebeld.

Die vond het klinken als extreme krampjes icm een sterke TSR. Ook omdat hij knalgroene poep heeft en echt krampjes-huilt (rood aanlopen, overstrekken en gillen)
Het goede nieuws: ze hebben zetpilletjes tegen de krampjes Dus die gaat TARA nu even halen (nuja, eerst recept ff halen en dan één deur verder de apotheek in)
Minder nieuws: de TSR kan ze natuurlijk niks tegen doen. Zij adviseerde ook al 'af laten lopen na TSR' maarja, het loopt nou eenmaal niet af bij mij En als ik dan zou gaan kolven heb ik ook een brulboei van een baby én kans op overproductie.

Maar als hij nu dus éindelijk wel drinkt drinkt hij heel slordig. Hij heeft de tepel veel 'losser' beet dan anders (wel een mooie grote hap) en hij klikt erbij. Als hij eenmaal goed drinkt lijkt hij trouwens geen pijn te hebben en hij heeft ook geen witte aanslag of luieruitslag, dus spruw lijkt me niet

Iemand nog een goede tip? Want inmiddels hebben we al wel een paar keer samen zitten brullen
pi_78778983
Freecell, ik zou even met een lk bellen of iemand van LLL of de VBN...
Wat rot zeg (:
pi_78779694
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 16:23 schreef mrien het volgende:
Freecell, ik zou even met een lk bellen of iemand van LLL of de VBN...
Wat rot zeg (:
Ik denk 'goed idee!' en voor ik het weet zit ik op een site van bloemenveilingen (vbn.nl)

hmmm, LLL heeft bloktijden (vanavond, is prima op zich) maar de VBN niet volgens mij? Kan je die zomaar altijd bellen?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 16:54:00 #275
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78780177
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 16:16 schreef freecell het volgende:
Even een crosspost:

Florian werd wakker 3,5 uur na zijn voeding, begon te huilen en te zoeken...
Dus ik leg hem aan, hij hapt, slikt één keer (wrs niet eens mel) en brúllen! Krijsen! Rood, overstrekken, piepen enz.
Dit duurde een uur en toen wilde hij pas drinken (en dan nog slordig ook).
Aangezien we vandaag dus nog geen voeding hebben gehad zonder 'gevecht' en hij nu echt wel wat minder drinkt dan normaal en de HA (zo goed als naast ons) nu nog open was, toch ff gebeld.

Die vond het klinken als extreme krampjes icm een sterke TSR. Ook omdat hij knalgroene poep heeft en echt krampjes-huilt (rood aanlopen, overstrekken en gillen)
Het goede nieuws: ze hebben zetpilletjes tegen de krampjes Dus die gaat TARA nu even halen (nuja, eerst recept ff halen en dan één deur verder de apotheek in)
Minder nieuws: de TSR kan ze natuurlijk niks tegen doen. Zij adviseerde ook al 'af laten lopen na TSR' maarja, het loopt nou eenmaal niet af bij mij En als ik dan zou gaan kolven heb ik ook een brulboei van een baby én kans op overproductie.

Maar als hij nu dus éindelijk wel drinkt drinkt hij heel slordig. Hij heeft de tepel veel 'losser' beet dan anders (wel een mooie grote hap) en hij klikt erbij. Als hij eenmaal goed drinkt lijkt hij trouwens geen pijn te hebben en hij heeft ook geen witte aanslag of luieruitslag, dus spruw lijkt me niet

Iemand nog een goede tip? Want inmiddels hebben we al wel een paar keer samen zitten brullen
TSR kolven. En daarna Florian aanleggen.
Zo deed ik het eerst ook toen Harry nog niet goed aanhapte...
pi_78780733
Maar hij hapt wél goed
En ik krijg ook meteen een TSR (auw!) alleen hij laat gillend weer los...
  vrijdag 5 maart 2010 @ 17:09:04 #277
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78780790
vbn kun je altijd bellen, maar het zijn vrijwilligers, dus ze hebben niet altijd tijd.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 17:11:57 #278
12913 GreatWhiteSilence
pi_78780904
Mammietje, ik ben het er niet mee eens dat Bink de bv niet meer nodig heeft, het immuunsysteem van een kind is pas rond de 6 jaar volledig ontwikkeld, dus in principe heeft hij DAN de bv niet meer nodig. Ik las een paar dagen geleden nog dat kinderen die voor de 2 a 3 jaar reeds gestopt zijn met de bv, vaker ziek zijn dan kinderen die met die leeftijd nog wél aan de borst drinken. Dus als jouw man zegt dat Bink geen ab nodig heeft, zeg dan gewoon: 'Maar hij heeft wél bv nodig.' Het advies van de WHO is niet voor niets tot het tweede jaar en/of langer bv te geven.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 17:14:22 #279
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78781001
Ja en om de kunstvoedingsnorm er ook even naast te houden, die zijn ook van mening dat je peutergroei melk nodig hebt voor je peuter van 2 jaar en ouder. Dus eigenlijk wordt er gewoon gezegd dat kindjes die ouder zijn dan 2 jaar nog speciale melk nodig hebben...... geinspireerd door moedermelk.
pi_78782825
Peuters hebben récht op hun eigen melk
Elke keer als ik die reclame lees kijk ik zo -->
  vrijdag 5 maart 2010 @ 22:03:11 #281
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_78794966
Effe een vraagje: kun je ook zo'n montgomery-dingetje ontstoken hebben?
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_78795222
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 22:03 schreef RockabeIIa het volgende:
Effe een vraagje: kun je ook zo'n montgomery-dingetje ontstoken hebben?
Heb ik wel eens gehad, werd een soort puistje. Toen heb ik er Gentiaan Violet opgesmeerd en dat werkte (kan natuurlijk ook met iets anders wat ontsmet)
  vrijdag 5 maart 2010 @ 22:10:04 #283
12913 GreatWhiteSilence
pi_78795390
Volgens mij kan bijna alles ontstoken raken als je er je best voor doet?
pi_78795605
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 22:10 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Volgens mij kan bijna alles ontstoken raken als je er je best voor doet?

dat is waar!
  vrijdag 5 maart 2010 @ 22:38:18 #285
190853 RockabeIIa
pi_78797068
Ik heb er niet echt mijn best voor gedaan maar begrijp dat ik nu bijzonder ben?
Het doet pijn naar binnen toe. En nu? Alle HA's meldt u nu maar!
  vrijdag 5 maart 2010 @ 23:29:39 #286
143848 huuphuup
Dorksided
pi_78799506
oh ik heb dat ook wel es ontstoken gehad Rocks. Deed best pijn op een gegeven moment. Werd idd een soort puistje maar dan wel van het nare soort die zich niet zo goed weg liet halen
ik heb het uiteindelijk leeggedrukt onder de douche toen de huid wat week was. (en zodat niet overal rondspuitende melk zit ) maar t heeft wel een tijdje geduurd voordat het kon. Sowieso goed schoonmaken enzo.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zaterdag 6 maart 2010 @ 00:20:41 #287
190853 RockabeIIa
pi_78801492
Ja, het is niet alsof ik ermee in de modder ga hangen enzo Het voelt ook echt als een harde bobbel naar binnen. Nog niet eerder meegemaakt.
We wachten af!
Thanks!
pi_78806584
Dat puistje van de nare soort ken ik, maar harde bobbel klinkt niet echt bekend moet ik zeggen..
Hoe groot is die bobbel?

En ik heb een nieuwe baby Voor de nacht een half zetpilletje, heerlijk gedronken om de drie uur vannacht, hapt goed aan, drinkt in 1x de borst leeg en is dan gelukkig En gele poep Die gewone gele bv-poep Die hadden we nog niet gezien hier
pi_78806626
Heej wat goed Freecell!!

Rocka een dikke bobbel herken ik ook niet, bij mij was het een klein ontstoken bultje. Nou ik hoop dat je er snel vanaf bent
En modder kan heel reinigend werken he
  zaterdag 6 maart 2010 @ 10:12:45 #290
190853 RockabeIIa
pi_78807340
Het is een bobbeltje van ongeveer 4-5mm doorsnee met een hard draadje naar onder als ik me niet vergis. Als het erger wordt dan ga ik wel naar de HA.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 13:24:19 #291
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78811881
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 09:21 schreef freecell het volgende:
Dat puistje van de nare soort ken ik, maar harde bobbel klinkt niet echt bekend moet ik zeggen..
Hoe groot is die bobbel?

En ik heb een nieuwe baby Voor de nacht een half zetpilletje, heerlijk gedronken om de drie uur vannacht, hapt goed aan, drinkt in 1x de borst leeg en is dan gelukkig En gele poep Die gewone gele bv-poep Die hadden we nog niet gezien hier
Wat fijn!
Ik bedoelde trouwens ook niet dat Florian niet goed aanhapte, maar als je tsr zo sterk is, kun je hem misschien best even kolven.
Ik merk dat als mijn borsten op spanning staan, Harry ook alleen maar even een tsr zuight en dan gaat hij een betje sabbelen op de tepel (los dus) want de melk spuit er toch wel uit
Ik haal hem dan altijd weg, demp de melk stroom en leg hem opnieuw aan.

Bijzondere Rocka, ik herken het niet, maar wel vervelend dat het pijn doet. Ik zou er niet te lang mee wachten in elk geval

Ik heb wel even gele bv poep gehad maar sinds een paar dagen is het altijd groen. Moet ik me dan zorgen maken ofzo? Want Harry lijkt verder nergens last van te hebben?
pi_78812286
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:12 schreef RockabeIIa het volgende:
Het is een bobbeltje van ongeveer 4-5mm doorsnee met een hard draadje naar onder als ik me niet vergis. Als het erger wordt dan ga ik wel naar de HA.
Rocka, ik heb voor zo'n zelfde bobbeltje een paar jaar geleden een echo laten maken om borstkanker uit te sluiten. Bi mij zat ie was los (ik kon 'm heen en weer bewegen) en hoe vaker ik eraan zat, hoe gevoeliger ie werd. Het bleek gewoon wat verharding in het klierweefsel te zijn (mastopathie).
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:47:09 #293
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_78814496
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 00:20 schreef RockabeIIa het volgende:
Ja, het is niet alsof ik ermee in de modder ga hangen enzo Het voelt ook echt als een harde bobbel naar binnen. Nog niet eerder meegemaakt.
We wachten af!
Thanks!
Mental image hierzo

ehm, asy, volgende keer als je een foto van zoonmans post, moettie wel scherp zijn, hoor!
en vwb dat mondje, bij aviva was eea prima naar buiten gekruild, maar omdat ik niet goed 'hamburgerde' (te groot zeg maar), kreeg ze toch geen goede hap. kon je aan haar mondje verder niet zien, beetje zoals dat kindje op de reclamefolders voor 'borstvoeding verdient tijd', zeg maar.

rechts gaat inmiddels goed. nu links nog.
maar met prianha-aviva is het nogal moeilijk om ff goed te kijken wat ik doe
naja, we komen er wel, en anders hebben we onze heldenLK
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:57:46 #294
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_78814860
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:47 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Mental image hierzo

ehm, asy, volgende keer als je een foto van zoonmans post, moettie wel scherp zijn, hoor!
en vwb dat mondje, bij aviva was eea prima naar buiten gekruild, maar omdat ik niet goed 'hamburgerde' (te groot zeg maar), kreeg ze toch geen goede hap. kon je aan haar mondje verder niet zien, beetje zoals dat kindje op de reclamefolders voor 'borstvoeding verdient tijd', zeg maar.

rechts gaat inmiddels goed. nu links nog.
maar met prianha-aviva is het nogal moeilijk om ff goed te kijken wat ik doe
naja, we komen er wel, en anders hebben we onze heldenLK
Ja dat gaat zo moeilijk met hem zo dicht bij me!
Gewoon oefenen, oefenen, oefenen. Dan komt het wel goed met jullie

Ik ga mijn zoon unwrappen, voorzien van een schone luier en van een maaltijd
  zaterdag 6 maart 2010 @ 15:34:35 #295
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_78816083
Wat fijn dat het steeds beter gaat, Davina! Marlien moet ik ook (nog) altijd helpen met aanhappen, als ik dat niet doe, dan heeft ze net te weinig borst (en dat doet zeer bij mij, ik heb er al een paar keer melkblaren van gekregen). In het begin liet ik haar wel zelf aanhappen en dan duwde ik nog een stukje bij haar in de mond. Tegenwoordig lukt dat niet (ze wordt dan boos), dus moet ik haar gelijk goed laten aanhappen.
pi_78819000
Een te sterke TSR Spuit het er dan ook echt uit wanneer je ontkoppelt?

Het tepelhoedje komt hier toch nog van pas. Wanneer ik serieuze stuwing heb zijn mijn borsten knoerthard en mijn tepels willen dan niet meedoen Hannah kan dan simpelweg niet aanhappen. Met tepelhoedje zuigt ze de tepel mooi naar buiten.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:41:39 #297
12913 GreatWhiteSilence
pi_78824097
Hier spoot het er wel uit in ieder geval. Soms nog steeds als Annicka ergens door afgeleid raakt en wegkijkt. Dan krijgt ze een plens melk in haar nek... Eigen schuld dikke bult.

Niet dat zij ermee zit overigens...
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:47:11 #298
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_78824264
Ik post het even hier. Ik heb 6 wasbare zoogcompressen van Avent,waarvan 2 er nog nooit gebruikt zijn. Nieuwprijs ligt rond de 10 euro.
Voor 5 euro excl. verzendkosten doe ik ze weg. Ik heb alleen het oorspronkelijke wasnetje niet meer. Kan er wel een van mn andere wasnetten bij doe evt.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:56:53 #299
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78824561
Bij een goede tsr raakte ik makkelijk de kat aan de andere kant van de bank.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 20:09:09 #300
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_78824956
Ik had laatst ook een flinke straal ja. Kan me niet herinneren dat ik dat bij Eva ook heb gehad.
pi_78825492
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 19:56 schreef Ticootje het volgende:
Bij een goede tsr raakte ik makkelijk de kat aan de andere kant van de bank.

Vind de kat het ook lekker?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')