En vergat nog evenquote:Op maandag 22 februari 2010 10:04 schreef miss_sly het volgende:
freecell, hoop dat het geen spruw is
Groofskenfijn dat de spruw weg is en de bv zo lekker loopt
hier de 7 maanden inmiddels volgemaakt en as we speak ligt ze zich weer lekker vol te drinken
GWS de pannenkoek met moedermelk was hier ook geen succes. de eerste keer een voedselweigeraar aan tafelen ik maar denken dat ik een lekkere traktatie had gemaakt en zij ook lekker een pannenkoek mocht als wij ze ook aten
quote:Op zondag 21 februari 2010 14:58 schreef DaviniaHR het volgende:
hoe zit dat nou met oefenen met flesjes? moet dat iedere dag? dat is wel beter, toch? een hele voeding of is 30cc genoeg? en 'moeten' we nu al beginnen, of kunnen we nog ff wachten? (ze is nu ruim 6 wk)
Vanaf een week of 6, en regelmatig oefenen ja. Niet 1x... Je hoeft geen hele voeding te doen, maar inderdaad een beetje is prima, als ze maar went aan het flesje.quote:Op maandag 22 februari 2010 11:07 schreef DaviniaHR het volgende:
In de herhaling:
Heb trouwens gister weer meer vitamine B genomen, want het werd weer alleenmaar erger...
[..]
Als de baby loslaat, stopt de borst met lopenquote:Op maandag 22 februari 2010 14:12 schreef WupWup het volgende:
Free het zou ok nog een heftige toeschietreflex kunnen zijn, waardoor Florian loslaat, boert, boos wordt en supersnel klaar is. Je zou dan even kunnen loskoppelen en de heftigste straal in een hydrofiel laten lopen.
even iets anders: de linkjes in de OP zijn geen linkjes meer
Inderdaad! Yummie!quote:Op maandag 22 februari 2010 15:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Wat is het trouwens met de kinderen van tegenwoordig? Ik doe een moord voor pannenkoeken...
Hier ook nog nooit compressen nodig gehad in meer dan drie jaar.quote:Op maandag 22 februari 2010 15:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dus je hebt nooit plezier gehad van een compleet doorweekt bed en grote natte vlekken op de kleding?![]()
"quote:Op maandag 22 februari 2010 15:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dus je hebt nooit plezier gehad van een compleet doorweekt bed en grote natte vlekken op de kleding?![]()
Wat is het trouwens met de kinderen van tegenwoordig? Ik doe een moord voor pannenkoeken...
quote:Op maandag 22 februari 2010 22:39 schreef Asyniur het volgende:
Jaaa, de bv loopt hier eindelijk zoals het hoort! Dankzij mijn superkraamhulp!
En ik stroom letterlijk over
Ik kolf dus nog ruim 360 ml nádat Harry een voeding bij mij heeft weggedronken
Tepelhoedje is weg, bijvoeding hoeft niet meer. Alleen aanhappen van tepel vergt even wat werk nog. Harry is een beetje slordig en lui, maar hij kán het wel...
Ik had ook zoveel melk... zolang je er geen last van hebt regelt het zichzelf.quote:Op maandag 22 februari 2010 22:39 schreef Asyniur het volgende:
Jaaa, de bv loopt hier eindelijk zoals het hoort! Dankzij mijn superkraamhulp!
En ik stroom letterlijk over
Ik kolf dus nog ruim 360 ml nádat Harry een voeding bij mij heeft weggedronken
Tepelhoedje is weg, bijvoeding hoeft niet meer. Alleen aanhappen van tepel vergt even wat werk nog. Harry is een beetje slordig en lui, maar hij kán het wel...
Wilt Leander niet ook proberen?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 09:58 schreef freecell het volgende:
360 ml?Wat wil jij doen, een weeshuis onderhouden?
Octo: 80 is ook al een hele goede opbrengst hoor![]()
En ik weet weer hoe ik wist dat Leander nog een borst wildeNu vraagt Florian soms ook nog om de tweede
quote:Op dinsdag 23 februari 2010 10:12 schreef freecell het volgende:
[..]
NopeEn ook écht niet.
Ik heb al gezegd: wil je ook? Maar hij zei 'nee hap!' en rende hard weg
Jen is gek op "kok" (melk). Maar wel de "gewone" variant. Peutermelk, groeimelk, karnemelk dat kan ik net zo goed in mn haren smeren.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 10:22 schreef freecell het volgende:
Volgens mij dronk Leander alleen nog maar voor de gezelligheid op het laatst. Hij houdt helemaal niet van gewone melk, peutermelk of wat voor melk dan ook. Karnemelk is het enige wat ik er in krijg
En ik ga mijn melk niet karnen
Ik ken er wel 1 die in mijn regio werkt... Maar ik weet niet hoe haar engels is. En een "collegaatje" van de vbn die engelse is is op zwangerschapsverlof...quote:Op dinsdag 23 februari 2010 10:59 schreef Brighteyes het volgende:
Weet er iemand een lactatiekundige die goed engels spreekt en telefonisch bereikbaar is?
Schoonzusje van vriendinnetje van mij, Canadese, is nu een maand geleden bevallen en het loopt allemaal helemaal niet goed, ze heeft weinig kennissen en vriendinnen hier en is wel een beetje ten einde raad, maar wil geloof ik wel heel graag bv blijven geven.
quote:
Tepehoedje werkt wel maar dan moet Hannah nog harder werken om voeding binnen te krijgen. Beter is gewoon aan de tepel. Ik had een tepelhoedje omdat ze in het ziekenhuis daar meteen mee begonnen zijnquote:Op maandag 22 februari 2010 23:21 schreef octopussy het volgende:
[..]
WOW, ik heb net 80 cc gekolfd zonder dat Hannah aan de borst had gelurkt en dat vond ik al een overwinning. Hoe doe je dat?
Werkte het tepelhoedje trouwens goed met het aanleggen? Ik heb er hier nog wel ergens 1 liggen geloof ik.
als ik zo kijk wat ze heeft gedaan voordat ze lakatiekundige werd, gok ik dat haar engels gewoon goed is.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 12:25 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik weet niet precies waar ze woont, ze zouden het geloof ik via het cb nog wel proberen, maar ik kan me voorstellen dat het voor haar het prettigst is als ze gewoon makkelijk engels kan praten.
Ik hou deze iig in gedachten. Tx!
http://www.ilca.org/i4a/pages/index.cfm?pageid=3432quote:Op dinsdag 23 februari 2010 12:25 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik weet niet precies waar ze woont, ze zouden het geloof ik via het cb nog wel proberen, maar ik kan me voorstellen dat het voor haar het prettigst is als ze gewoon makkelijk engels kan praten.
Ik hou deze iig in gedachten. Tx!
Wow, Asy, wat goed!quote:Op dinsdag 23 februari 2010 12:26 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Tepehoedje werkt wel maar dan moet Hannah nog harder werken om voeding binnen te krijgen. Beter is gewoon aan de tepel. Ik had een tepelhoedje omdat ze in het ziekenhuis daar meteen mee begonnen zijn![]()
MIjn kraamverzorgster gaf me net als tip voor jou: als jouw productie zo 'laag' is, probeer dan die op te krikken door kolven. Hannah elke 3 uur aanleggen (neem aan dat dat wel lukt?), goed stimuleren tot (door)drinken door bloot hoofdje, blote voetjes, veel aaien over handjes, hoofdje en wangetje en in de nek (beetje frisse handen helpt wel). Tussen die 3 uur door kolf jij je borsten leeg, dus elke 1,5 uur en dat voor 1 dag (alleen overdag, 's nachts gewoon alleen Hannah voeden minstens elke 3 uur of op verzoek).
Dat moet in elk geval je productie wat opkrikken...
En bij luie baby: tussen de voedingen door verschonen helpt wel een beetje...
Ow en ik heb gewoon geluk dat mijn borstvoeding vanzelf zo goed loopt hoor! Daar is geen echte truc voor. Ben nu voorraad aan het opbouwen maar daar hoef ik dus nauwelijks moeite voor te doen.
Lieffie, ik bof gewoon heel erg met mijn productie. Voor hetzelfde geld was de situatie omgekeerd geweestquote:Op dinsdag 23 februari 2010 14:53 schreef DJRandall het volgende:
[..]
Wow, Asy, wat goed!
Dat is meer dan ik er in een dag uit krijg.....![]()
Nog een tip voor ontzettend pijnlijke tepels? Ook met tepelhoedje kan ik Lucas bijna niet verdragen. Zelfs niet nu ik een week rust heb gegeven met aanleggen. Kolven is niet pijnlijk, maar ik weet gewoon niet wat de productie doet. Vanmorgen mijn record: 130 cc, 3,5 uur later: 40 cc
Jep, allemaal gecontroleerd. Ik blijf het vandaag gewoon nog even proberen, kijken of de pijn minder wordt.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:37 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Lieffie, ik bof gewoon heel erg met mijn productie. Voor hetzelfde geld was de situatie omgekeerd geweest![]()
Nee, het enige wat ik weet is dat ik meer pijn heb als Harry zijn mond niet goed heeft. Ze moeten niet alleen de tepel in de mond hebben maar ook een stukje tepelhof. Daarnaast hebben je borsten wel een beetje tijd nodig om een soort 'eeltlaagje' te kweken zodat het minder pijnlijk wordt. Kijk goed of Lucas een 'grote' mond heeft met gekrulde lippen.
Ik heb nog het meest last van dat handje bovenop![]()
[ afbeelding ]
ja dat is 1 van mijn 2 sterke punten![]()
Bedankt voor je info. Die link over aanleggen, die ga ik straks uitvoeren. Is toch net anders dan ik het geleerd heb. En een tepelghoedje gebruik ik wel, aangezien Lucas de korsten op mijn tepels had gezogen de eerste week. Moet zeggen dat het daarnet al minder pijnlijk was dan vorige week, dus wie weet. Vanavond samen met lief nog eens goed voor gaan zitten.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 17:12 schreef WupWup het volgende:
DJRandall pijnlijke tepels kan meerdere oorzaken hebben. Meestal is het een aanlegprobleem. Ook als het líjkt of de baby goed is aangelegd, kan het toch net even niet goed zitten waardoor je pijn ervaart. Hier lees je meer en er staan handige foto's bij.
Een enkele baby kan niet goed aanhappen doordat zijn/haar tongriem te kort is. Kan Hannah haar tong uitsteken?
Een andere oorzaak van pijnlijke tepels kan spruw zijn. Dat kan op je tepels zitten, maar ook bij je kind in haar mond. Soms is er zelfs sprake van een spruwinfectie zonder zichtbare witte aanslag.
Tepelhoedjes kun je beter niet zomaar gebruiken. Een enkele keer is het dé oplossing om de borstvoeding te redden, maar helaas kan het ook veel problemen opleveren. Door het tepelhoedje kan de baby de borst niet goed legen, waardoor je productie achteruit gaat. Een tepelhoedje kun je gebruiken als je baby écht niet anders kan aanhappen. Als je het idee hebt dat je niet zonder tepelhoedje kunt, zou ik je aanraden om contact te zoeken met een lactatiekundige.
ok, van die luiers en alertheid snap ik. Maar 8 voedingen?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:37 schreef Ticootje het volgende:
Randall, tepelpijn is bijna altijd verkeerd aanleggen. Als je het blijft houden loont een laktatiekundige echt hoor!
Hoe weet je of je kindje genoeg krijgt:
minimaal 6 goede plasluiers
minimaal 4 poepluiers
minimaal 8 voedingen per dag
kindje is goed wakker en alert als hij wakker is.
Je kindje is tevreden na een voeding
Je kindje komt tussen de 90 en 200 gram aan per week (waarbij 90 echt, echt minimaal is, liever meer!)
Je borsten voelen na een voeding leger.
Ok....wij zitten nu op 6 a 7 voedingen en maken hem regelmatig wakker om te eten.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:20 schreef owlet het volgende:
Als een pasgeboren baby uit zichzelf minder dan acht voedingen vraagt kán het een teken zijn dat hij/zij te weinig binnen krijgt en daardoor wat suffig is.
Niet alleen het aanleggen is pijnlijk.....ze zijn altijd gevoelig.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:54 schreef DaviniaHR het volgende:
DJrandall, zijn je tepels sowieso gevoelig? dus een handdoek eroverheen halen en zo? in dat geval went het echt bij goed aanleggen. ik verdraag nog steeds geen handdoek, maar kan wel pijnloos voeden. dat is een kwestie van doorbijten.
het heeft trouwens een week of 2 geduurd dat het aanhappen zo'n zeer deed. en dat duurde dan een halve minuut of zo. de eerste paar keer anzuigen als de tepel wordt iutgetrokken, zeg maar. daarna was het sowieso pijnloos.
Neequote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:54 schreef DaviniaHR het volgende:
asy, heb je ook een foto van je eigenschappen met stuwing?
Inderdaad! Ik heb bijvoorbeeld met mijn bescheiden b-cupje een erg goede productie.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 20:07 schreef Asyniur het volgende:
DJRandall, de maat van de borsten zegt helemaal niks over de productie. Echt niet...
Je bent het kolven nog vergetenquote:Op dinsdag 23 februari 2010 20:07 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Nee
Manlief wilde hem wel maken maar dan moest ik de baby even wegleggen van hem![]()
Maar aangezien die even mamahonger had, heb ik dat niet gedaan
Maar ze waren echt huge
DJRandall, de maat van de borsten zegt helemaal niks over de productie. Echt niet...
Ow en mij viel nog een opmerking van octopussy binnen: ik was ook elke 3 uur een uur bezig met de voeding hoor! Tsr kolven, tepelhoedje erop, Harry aanleggen (100x), Harry verbeteren in drinktechniek, Harry stimuleren door te drinken, andere borst idem, Harry laten boeren, Harry's bijvoeding opwarmen, bijvoeding er in proppen dmv fingerfeeding, Harry even een tijdje rechtop houden ivm overlopen, Harry in zijn bedje leggen, kolf en tepelhoedje schoonmaken en dan proberen te slapen...
was als grapje bedoeld, omdat de borsten van Asy al vaker besproken zijnquote:Op dinsdag 23 februari 2010 20:33 schreef cattie het volgende:
[..]
Inderdaad! Ik heb bijvoorbeeld met mijn bescheiden b-cupje een erg goede productie.
DIt is exact de reden om bij te moeten voeden helaas. Ik weet niet hoe het met de muppet van DJRandall zit, maar Hannah dronk niet goed/genoeg aan de borst en viel daardoor te veel af. Die bijvoeding is dus echt heel noodzakelijk.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 21:50 schreef cattie het volgende:
Zo lang de groei van de baby goed is en er verder niets aan de hand is, kun je het beste alleen maar live voeden, zodat vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd wordt. Bij pijn kan kolven even verlichten, maar belangrijker is dan om te kijken waar de pijn vandaan komt en dat dan te verhelpen.
Ja, dat vind ik dus ook. Mijn muppet was iets meer dan 7% afgevallen, toen we besloten bijvoeding te gaan geven. Daarna dus vrij snel weer terug naar het geboortegewicht gelukkig....quote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:53 schreef octopussy het volgende:
[..]
DIt is exact de reden om bij te moeten voeden helaas. Ik weet niet hoe het met de muppet van DJRandall zit, maar Hannah dronk niet goed/genoeg aan de borst en viel daardoor te veel af. Die bijvoeding is dus echt heel noodzakelijk.
De kraam hier denkt dat ze ook eerst gewoon wat krachtiger moet worden voordat ze goed gaat drinken.
Ten eerste: voor die huisartsquote:Op woensdag 24 februari 2010 00:16 schreef Mammietje het volgende:
Weet een lactatiekundige dat wel? Had laatst namelijk ook een grapje met een huisarts die me ronduit zei te stoppen met de bv voor een andere antibiotica (of Ventolin, weet ik niet meer) terwijl dat grote onzin was... Wat ik bedoel: verstand van bv is nog niet meteen verstand van medicijnen natuurlijk....![]()
Hoe dan ook... heb door jullie mijn vechtlust weer terug. Thanks.Hou jullie op de hoogte.
Eventjes een vraagje gewoon ter informatie. Hier staat dat jonkies het drinken snel verleren. Hoe zit dat dan met een kind van een jaar. Zou die het ook kunnen verleren en hoe snel? Wat betekent het feit, dat borstvoeding na zo'n 9 maanden stabiel is eigenlijk precies. Betekent dat dat je de productie met kolven niet meer super op kunt schroeven? Blijft het vanaf dat tijdstip ongeveer gelijk of kan dat nog best verschillen? En verder dacht ik dat het inhield, dat je best een dag zonder voeden of kolven kon en dat daardoor je productie niet helemaal terug zou lopen. Of loopt het wel wat terug maar kan het door je kind makkelijk weer ingesteld worden of omhoog geschroefd worden? De mijne heeft gisteravond echt eeuwig gedronken. Ik weet niet eens of er echt nog melk kwam of dat die gewoon aan het sabbelen was. Dat heb ik al in tijden niet meegemaakt, dat die weer eens zo lang bezig was.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 12:23 schreef Ticootje het volgende:
Geen idee troel... Jonkies zijn het snel verleerd... En aangezien hij niet aan de borst hoeft...
Je kan je productie nog wel opschroeven hoor, vraag en aanbod. Hij zal niet zo snel inzakken als je een dagje niet kolft.quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:00 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Eventjes een vraagje gewoon ter informatie. Hier staat dat jonkies het drinken snel verleren. Hoe zit dat dan met een kind van een jaar. Zou die het ook kunnen verleren en hoe snel? Wat betekent het feit, dat borstvoeding na zo'n 9 maanden stabiel is eigenlijk precies. Betekent dat dat je de productie met kolven niet meer super op kunt schroeven? Blijft het vanaf dat tijdstip ongeveer gelijk of kan dat nog best verschillen? En verder dacht ik dat het inhield, dat je best een dag zonder voeden of kolven kon en dat daardoor je productie niet helemaal terug zou lopen. Of loopt het wel wat terug maar kan het door je kind makkelijk weer ingesteld worden of omhoog geschroefd worden? De mijne heeft gisteravond echt eeuwig gedronken. Ik weet niet eens of er echt nog melk kwam of dat die gewoon aan het sabbelen was. Dat heb ik al in tijden niet meegemaakt, dat die weer eens zo lang bezig was.
Waarom denk je dat? Drinkt ze minder vaak bij je of minder lang bij je? Of maakt ze een suffige indruk?quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:20 schreef Linda2205 het volgende:
Tico, ik heb het idee dat Lotte te weinig binnenkrijgt, waar kan ik dat op deze leeftijd aan herkennen? Neem aan dat er dan andere dingen zijn om op te letten als bij pasgeborene
Wel sneu!!! Maar ik hoop zo dat dit gewoon je probleem was.quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:22 schreef Vlindur het volgende:
We zijn terug van het ziekenhuis en de KNO arts vond het tongriempje ook te kort, dus Rienk zn riempje is gelijk ingeknipt. Was wel blij dat McLaura mee was hoor. Was toch wel heel zielig voor hem. En het bloedde flink. Mocht hem in een kamertje er naast gelijk aanleggen en merkte gelijk dat het strakker hapte!![]()
Thuis bij McLaura bloedde het nog een keer flink maar daarna heeft hij overgegeven (Doe nooit je kind met dit soort evenementen witte kleren aan) en daarna is hij als een blok in slaap gevallen. We zijn inmiddels thuis en hij slaapt nog steeds en het bloed nu ook niet meer.
Ben toch blij dat ik ben gegaan hoor! Nu hopen dat dit misschien ook helpt om flessen te drinken en sowieso, dat hij beter aan de borst drinkt
nee, ze drinkt juist heel lang en huilt als ik dr van de borst haal. Als ik d'r laat boeren en in bedje leg gaat het meestal wel en ze slaapt ook de hele nacht door, maar roeger liet ze altijd zelf tevreden los. Als ze nu loslaat, begint ze alsnog te piepen. Ze heeft vaak 2 echt hele zware luiers op een dag en een paar gewone, maar dat lijkt misschien maar zo door dat we ondertussen al in maatje 4 zitten? Ook heeft ze al 2.5 week of nog langer niet gepoeptquote:Op woensdag 24 februari 2010 14:22 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? Drinkt ze minder vaak bij je of minder lang bij je? Of maakt ze een suffige indruk?
ik ga het even vragen...quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:27 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
nee, ze drinkt juist heel lang en huilt als ik dr van de borst haal. Als ik d'r laat boeren en in bedje leg gaat het meestal wel en ze slaapt ook de hele nacht door, maar roeger liet ze altijd zelf tevreden los. Als ze nu loslaat, begint ze alsnog te piepen. Ze heeft vaak 2 echt hele zware luiers op een dag en een paar gewone, maar dat lijkt misschien maar zo door dat we ondertussen al in maatje 4 zitten? Ook heeft ze al 2.5 week of nog langer niet gepoept
Zie edit... Kijk het punt is, ik ben "maar" in opleiding. Er zijn vast wat meer ervaren "collega's" die je beter kunnen helpen en een beter antwoord kunnen geven.quote:
Mja, misschien maak ik me ook wel teveel zorgen. Opzich is ze overdag tevreden enzo, ze slaapt goed ed. Maar ik heb bijvoorbeeld ook niet meer zulke mega-borsten na een nacht of uberhaupt dat ze zwaar aanvoelen. Verder is ze wat aan de dunne kant. Misschien is het gewoon m'n eigen onzekerheid wel hoor, maar navragen kan natuurlijk nooit kwaad. Fijn om te weten dat Fee dat ook doetquote:Op woensdag 24 februari 2010 16:42 schreef cattie het volgende:
Linda, die omslag heeft Fee ook gehad. Vooral omdat ze drinkt voor het slapen gaan. Ze blijft dan door drinken en ik moet haar afkoppelen. Zelf loslaten doet ze niet en als ze het doet, gaat ze vaak piepen. Ik heb me er nooit zorgen over gemaakt, aangezien Fee prima groeit en vaak genoeg drinkt. Met andere woorden: het gedrag an sich vind ik niet verontrustend, het is meer hoe het met Lotte verder gaat.
Klopt, maar voor mijn gevoel 'trek' ik het kolven nog redelijk goed. Op een of andere manier kan ik me niet goed neerleggen bij enkel kunstvoeding. Ik heb wel de afspraak gemaakt met lief om per week te kijken of ik nog doorga.quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:26 schreef McLaura het volgende:
DJR, nu ben ik een slechte raadgever, maar als ik het zo lees trek je dit niet. Borstvoeding is het beste, maar niet ten koste van alles......
Nee, wel advies gevraagd bij cb. Zij vonden eigenlijk al dat ik zoveel had geprobeerd....quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:39 schreef oeke het volgende:
DJ Randall, heb je al een afspraak met een lk? Echt, zelf aanrommelen is geen goed idee, dat maakt je alleen maar meer moe.![]()
Wel fijn dat je vandaag meer gekolfd hebt!
Ik zou je toch aanraden dan op zoek te gaan naar een andere lk. Je kan het nu nog proberen, anders ben je al gauw te laat, en als bv eenmaal goed op gang is gekomen, dan heb je er ook (als het goed is) haast geen last van...quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:45 schreef DJRandall het volgende:
[..]
Nee, wel advies gevraagd bij cb. Zij vonden eigenlijk al dat ik zoveel had geprobeerd....
In het ziekenhuis is er wel een lk bijgeweest, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee. Zij liet me halverwege alleen en we hebben haar nooit meer gezien.
Ik denk er eigenlijk over om niet langer aan te leggen, want de twijfel kost me teveel energie. Ik moet gewoon vrede hebben met de situatie. Vooral omdat iedereen in mijn omgeving me ook aanraadt om dat op te geven. Ik vraag nogal makkelijk teveel van mezelf en ik denk dat ik daar momenteel ook mee bezig ben, al heb ik dat zelf nog niet in de gaten.
Wat jammer dat ze in je omgeving niet zo supportive zijn. En dat je een slechte ervaring hebt met die ene lk.quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:45 schreef DJRandall het volgende:
[..]
Nee, wel advies gevraagd bij cb. Zij vonden eigenlijk al dat ik zoveel had geprobeerd....
In het ziekenhuis is er wel een lk bijgeweest, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee. Zij liet me halverwege alleen en we hebben haar nooit meer gezien.
Ik denk er eigenlijk over om niet langer aan te leggen, want de twijfel kost me teveel energie. Ik moet gewoon vrede hebben met de situatie. Vooral omdat iedereen in mijn omgeving me ook aanraadt om dat op te geven. Ik vraag nogal makkelijk teveel van mezelf en ik denk dat ik daar momenteel ook mee bezig ben, al heb ik dat zelf nog niet in de gaten.
Ja, dat was hier maanden geleden (hehehe) ook op tv.. Ik heb het verbazing zitten kijkenquote:Op donderdag 25 februari 2010 15:37 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik zag net bij Oprah een dame die een zesling heeft gekregen. Ze hebben allemaal borstvoeding gehad tot ze 6 maanden oud waren.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ze zijn trouwens met 26,5 week geboren, dus er zit nog een behoorlijke tijd kolven bij ook.
Nou ja, dat zou wel kunnen... je hebt gewoon meer melk, dus je hangt er een literfles onder en gaan...quote:Op donderdag 25 februari 2010 15:48 schreef Linda2205 het volgende:
Ik ga er voor het gemak dan maar even vanuit dat ze aan iedere borst een kind heeft. Voedingen van half uur, drie kwartier in het begin...dan heb je dus echtechtecht nooit tijd voor iets anders dan bv. Of zou ze kolven en flesjes geven? maarja...kolven voor 6 kinderen doe je ook niet in een uurtje
Ja dat wel, maar ik gok dat het wel ff duurt voor dat je dat bij elkaar gekolfd hebt toch?quote:Op donderdag 25 februari 2010 15:51 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nou ja, dat zou wel kunnen... je hebt gewoon meer melk, dus je hangt er een literfles onder en gaan...
quote:Op donderdag 25 februari 2010 15:53 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Ja dat wel, maar ik gok dat het wel ff duurt voor dat je dat bij elkaar gekolfd hebt toch?
Over liters gesprokenDoet me denken aan die mafkees op de pufclub: "Maarre...als we nou een avondje willen gaan stappen, dan kan ze (zn vriendin dus) toch gewoon even een liter kolven. Dan mag ze toch wel drinken?" Pufclubjuf:
Een liter?
Z'n vriendin is eenquote:Op donderdag 25 februari 2010 15:53 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Ja dat wel, maar ik gok dat het wel ff duurt voor dat je dat bij elkaar gekolfd hebt toch?
Over liters gesprokenDoet me denken aan die mafkees op de pufclub: "Maarre...als we nou een avondje willen gaan stappen, dan kan ze (zn vriendin dus) toch gewoon even een liter kolven. Dan mag ze toch wel drinken?" Pufclubjuf:
Een liter?
Om te beginnen had ze vast een grote vriezer!quote:Op donderdag 25 februari 2010 15:58 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe ze dat allemaal klaargespeeld heeft. Ze kolfde 50 a 60 flesjes per dag in het begin.
quote:Op donderdag 25 februari 2010 16:08 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Z'n vriendin is een... Die kunnen dat makkelijk
Ze lagen toen nog in het ziekenhuis, dus ze zullen daar wel een grote vriezer gehad hebben.quote:Op donderdag 25 februari 2010 16:09 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Om te beginnen had ze vast een grote vriezer!
En Basboussa, ik denk het ja...het waren ook (domme) koeien, dus het zou best kunnen
BJ, krijgt Evie nu al kv? Ik heb ook overwogen om Beisan kv te geven (bijvoeding) toen ze een maand of 5 was, en dat werd me ook aangeraden, maar ze bliefde het niet. Meerdere keren geprobeerd, maar niet gelukt... Schijnt normaal te zijn, dus we hebben het toen maar geheel bij kolven gelaten, maar het was wel heftig!quote:Op donderdag 25 februari 2010 16:46 schreef Beessie-Jen het volgende:
ik heb het ook gezien en idd 50 of 60 flessen kolven! jeetje!
en ik ben nog in dubio over die BV... ik had me er al helemaal bij neergelegd; zowel geestelijk als lichamelijk; dat ik als ik zou gaan werken; zo ongeveer gestopt zou zijn met kolven en Evie KV zou gaan krijgen. Vind het allemaal wel goed zo; ik heb dan 3,5 maand met bloed, zweet en (veel) tranen ervoor gezorgd dat mijn meisje alleen BV heeft gekregen. Daarbij komt; dat ik het zelf op mijn werk niet zo zie zitten om te kolven... het is vaak zooooo druk en ik kan me dan echt niet terugtrekken en rustig kolven. (ook al zou het technisch gezien moeten kunnen; ik denk niet dat ik ontspannen kan dan....)...
je weet het pas als je het hebt geprobeerd... ik heb het al eens eerder gezegd: hartstikke knap dat je fulltime kolft en dat meen ik echt. maar ik hoop wel dat, als je toch gaat stoppen, niet later denkt van 'wat als...' en dat evie nu live heeft gedronken, versterkt dat denk ik nog meer.quote:Op donderdag 25 februari 2010 16:46 schreef Beessie-Jen het volgende:
ik heb het ook gezien en idd 50 of 60 flessen kolven! jeetje!
en ik ben nog in dubio over die BV... ik had me er al helemaal bij neergelegd; zowel geestelijk als lichamelijk; dat ik als ik zou gaan werken; zo ongeveer gestopt zou zijn met kolven en Evie KV zou gaan krijgen. Vind het allemaal wel goed zo; ik heb dan 3,5 maand met bloed, zweet en (veel) tranen ervoor gezorgd dat mijn meisje alleen BV heeft gekregen. Daarbij komt; dat ik het zelf op mijn werk niet zo zie zitten om te kolven... het is vaak zooooo druk en ik kan me dan echt niet terugtrekken en rustig kolven. (ook al zou het technisch gezien moeten kunnen; ik denk niet dat ik ontspannen kan dan....)...
quote:Op donderdag 25 februari 2010 16:50 schreef Basboussa het volgende:
[..]
BJ, krijgt Evie nu al kv? Ik heb ook overwogen om Beisan kv te geven (bijvoeding) toen ze een maand of 5 was, en dat werd me ook aangeraden, maar ze bliefde het niet. Meerdere keren geprobeerd, maar niet gelukt... Schijnt normaal te zijn, dus we hebben het toen maar geheel bij kolven gelaten, maar het was wel heftig!
dit lijkt me het allerverstandigst idd!quote:Op donderdag 25 februari 2010 17:15 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
Evie krijgt nu geen KV; ze heeft een aantal keren 1 flesje snachts KV gehad omdat ik niet voldoende produceerde (ze dronk toen 8 x 150 ml)....
en ik weet ook nog niets zeker hoor; laat het rustig even bezinken en eerst nog maar eens een paar keer aanleggen om te kijken of het geen toevalstreffer was oid...
Fijn om hier even te lezen dat ik inderdaad bij mijn gevoel moet blijven. Moet zeggen dat het kolven nu al veel beter gaat en de productie eindelijk wat hoger wordt. Lucas krijgt steeds minder kunstvoeding en dat maakt me trots!quote:Op donderdag 25 februari 2010 09:49 schreef DaviniaHR het volgende:
DJRandall, heel goed dat je bij je eigen gevoel blijft!
Misschien zeg je over een jaar 'ik was echt gek dat ik zolang gekolfd en gedaan heb', misschien komt het wel nog goed met de bv en kijk je met trots terug op deze periode, misschien komt het niet goed met de bv en kijk je ook met een goed gevoel terug op deze periode, wetende datje er alles aan gedaan hebt. Het maakt niet uit, zolang je maar diep van binnen weet dat je doet wat voor jou NU het beste voelt.
En ik sluit me ook aan bij de rest, een slechte ervaring met 1 lk maakt niet alle lk's slecht. Als er idd sprake is van tepel-speenverwarring, lijkt het me niet dat je daar zonder goed professionele hulp uitkomt.
madam heeft hier wat onrustig geslapen, waardoor ik ook steeds wakker werd, denkend aan voeding, maar er werd niet gedronken, want ze sliep gewoon nog, dus vanochtend had ik STUWING!urg. dat moest ik ff kwijt
quote:Kinderen: 10-15 kg (1-2 jaar): 10 mg/kg lichaamsgewicht gedurende 3 dagen òf 10 mg/kg op de eerste dag, gevolgd door 5 mg/kg op dag 2 t/m 5; 16-25 kg (3-7 jaar): 200 mg gedurende 3 dagen òf 200 mg op dag 1, gevolgd door 100 mg op dag 2 t/m 5; 26-35 kg (8-11 jaar): 300 mg gedurende 3 dagen òf 300 mg op dag 1, gevolgd door 150 mg op dag 2 t/m 5; 36-45 kg (12-14 jaar): 400 mg gedurende 3 dagen òf 400 mg op dag 1, gevolgd door 200 mg op dag 2 t/m 5.
Bij kinderen < 45 kg gebruik maken van de suspensie; > 45 kg kan ook gebruik gemaakt worden van de tabletten.
Een maand?? Das wel echt lang hoor.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 08:52 schreef WupWup het volgende:
Mammietje, waarom is het alternatief gelijk stoppen eigenlijk? Als je het echt niet ziet zitten om te voeden met de medicatie, zou je ook kunnen kolven om je productie te behouden?
Omdat een maand heel erg lang is. De kans dat hij daarna nog wil, acht ik nihil. Hij krijgt nu ook nog maar 1 á 2 keer per nacht. En daarbij... hij is 21 maanden!quote:Op vrijdag 26 februari 2010 08:52 schreef WupWup het volgende:
Mammietje, waarom is het alternatief gelijk stoppen eigenlijk? Als je het echt niet ziet zitten om te voeden met de medicatie, zou je ook kunnen kolven om je productie te behouden?
stuwing hoort er ook een beetje bij he? Ik weet niet hoe handig je bent met de hand te kolven?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:07 schreef Grijs het volgende:
Hier zou het binnenkort ook wel eens afgelopen kunnen zijn. Over 2 weken ga ik van vrijdag tot dinsdag met mijn moeder en zussen naar Rome. Marlien kan dan dus niet bij mij drinken. Of ze dat na die tijd nog zal willen weet ik niet, ik reken er maar niet op. Ik zie wel. Maar ik vroeg me af of het misschien verstandig is om een kolf mee te nemen? Niet om de productie op peil te houden, want dat maakt me niet meer zoveel uit, maar misschien dat ik last kan krijgen van stuwing? Of zal dat ook wel meevallen?
http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?start=0&t=6602&topic_view=flatquote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:14 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik zou zeker een kolf meenemen, je zal maar net op je vakantie een borstontsteking krijgen doordat je onverwacht toch stuwing krijgt en dergelijke. Dat zou dubbel balen zijn. (Vakantie verpest en een ontsteking)
Mammietje, had je die berekening op internet gevonden? Ik kan het namelijk niet vinden en ik vind het wel interessant. Mooi dat je de borstvoedingsperiode met een tevreden gevoel kan afsluiten.
Marlien is 21 maanden. En ze vindt het 's ochtends nog heerlijk, dus misschien dat ze ook wel graag weer wil drinken als ik terug ben, ik zie wel.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 13:15 schreef Mammietje het volgende:
Hoe oud is je meissie, Grijs? Het verbaasde mij namelijk toen Bink na een week ziekenhuis nog wou, maar kennelijk was dat genoeg 'gewoonte' voor hem om het terug te willen...
Ik zou zeker een (hand)kolf meenemen. Liever mee verlegen dan om verlegen toch?
21 maanden al! Dat had ik even niet door. Hartstikke goed joh, moeten wij nog maar zien te halenquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:47 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Omdat een maand heel erg lang is. De kans dat hij daarna nog wil, acht ik nihil. Hij krijgt nu ook nog maar 1 á 2 keer per nacht. En daarbij... hij is 21 maanden!
Hij lag vannacht enkel 2 keer te lummelen. Ik heb nu besloten het er bij te laten zitten. Al is het toch een beetje met pijn in mijn hart, het is mooi geweest. Ik heb veel voor zijn bv over gehad, hij heeft mij voor prednison weten te behoeden (bleek na een leverpunctie dat ze verkeerde diagnose hadden gesteld, ik had in de maand tussentijd geweigerd die troep te slikken omdat hij niets anders wou), ik ben toen hij 14 maanden was een week lang opgenomen geweest met een eileiderontsteking en moest ik vanwege antibiotica afkolven wat voor geen meter ging.... en na die week janken, pakte mijn kereltje het gewoon weer op... Maar nu... Ik ga er vrede mee leren hebben dat we 21 maanden die intimiteit gekend hebben.
Zal wel vreemd voor me worden, want ik ben de afgelopen 6 jaar altijd zwanger OF borstvoedend OF beide geweest.Misschien kom ik hier nog wel even miepen komende tijd....
Uhm, je kwam toch niet om zes uur 's ochtends alquote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:37 schreef Linda2205 het volgende:
Wat fijn Troel! Kunnen we morgen synchroon voeden
BJ, hoe gaat het bij jullie?Wilde het vanmiddag niet vragen, wist niet of je dat ongemakkelijk zou vinden
Zes uur is hier vaak qualityJochemmamatimequote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:44 schreef Linda2205 het volgende:
op zondag eet je altijd meer dan op andere dagen toch?
Maarre...nee, kweenie hoe het bij jou is om dat tijdstip, maar dan is hier iedereen nog in diepe rust
Een uur is wel heel lang! Hannah drinkt (na de borst) ongeveer in 15 minuten haar flesje leeg, maar daar zit dan meestal rond de 60-70 cc melk in. Dan heeft ze genoeg en spuugt de speen uit.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 22:08 schreef DJRandall het volgende:
Octo: je klinkt erg positief, super!! Jij bent echt een volhouder!!![]()
Hier een baaldagje m.b.t. kolven. Had er de pest in, ben ook erg moe. Hopelijk morgen een betere dag. Lucas drinkt nu uit een andere fles, omdat de voedingen echt te lang duurden. Nu drinkt hij gewoon binnen een half uur zijn hele fles leeg. Voorheen duurde het een uur en viel hij constant in slaap. Wat dat betreft dus wel vooruitgang. Wel een nacht en dag met enorme krampjes, dat is zooooo zielig he.
We hopen dat hij nu wat krachtiger wordt om van de borst te drinken....
Lucas krijgt nu 100 cc. Wij hebben ook de Difrax gekocht en dat gaat dus een stuk sneller. 15 tot 25 minuten. Zijn krampjes zijn nog wel een drama, we hebben de hele nacht getroost. Mogelijk dat hij toch last heeft van mijn medicijnen, dus we proberen twee dagen zonder borstvoeding. Kijken of hij minder pijn heeft.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:55 schreef octopussy het volgende:
[..]
Een uur is wel heel lang! Hannah drinkt (na de borst) ongeveer in 15 minuten haar flesje leeg, maar daar zit dan meestal rond de 60-70 cc melk in. Dan heeft ze genoeg en spuugt de speen uit.
Op aanraden van de kraamverzorgster heb ik flessen van Difrax (de S-fles) omdat die voor de hele kleintjes geschikt zijn en ook voor minder darmkrampjes zorgen dan de Avent flessen die ik ook heb.
En eenvoor de baaldag
In een rustige omgeving zitten (met weinig prikkels) helpt soms wel. En wat ik ook wel deed, is de draagdoek over Marlien, maar wel zo dat ze mij kon zien (en ik haarquote:Op maandag 1 maart 2010 10:49 schreef Twinkly het volgende:
(..)
Ik heb verder niet bijgelezen maar ik heb een vraagje aan de mensen die al wat langer voeden.
Niels is nu vier maanden en volgens het boekje is hij nu heel onrustig en snel afgeleid tijdens het drinken. Overdag, wanneer hij wakker wordt wil hij vaak niet of maar weinig drinken, voor het slapengaan heeft hij dan honger dus voed ik hem dan. Vaak drinkt hij dan ook nog weinig en wordt snel weer wakker. Ik ben wat bang voor afhankelijkheid van de borst voor het slapengaan. Hoe hebben jullie dit ervaren en is er iets wat ik zelf kan ondernemen om het voeden wat rustiger te maken en te zorgen dat hij meer in een keer drinkt? Ik doe nu vaak een spuugdoekje over zijn ogen, maar dat werkt maar soms.
Ja, maar een fles beweeg je wat gemakkelijker mee dan een borstquote:Ik vraag me wel af hoe mensen dat doen die flesvoeding geven, die kinderen zullen toch ook door dezelfde fase gaan?
Vervelend!!quote:Op maandag 1 maart 2010 12:34 schreef DaviniaHR het volgende:
asy, ik hoop dat het geen spruw is!
hier staat de bo-teller op 2...
gisterochtend schijf, weggedronken, gistermiddag koorts, naar de hap (ook ivm mirenaplaatsing minder dan een week geleden dus dan moest ik ook bellen bij koorts), dus we zijn weer aan de stink-ab, ondanks dat de dokter niet echt een harde plek meer voelde...
het is nu wel een beetje rood, maar voeden is pijnloos en ik ben koortsvrij. beetje bijzonder, dus...
geheel niet toevallig deed de rode plek gister eigenlijk alleen pijn als ik het koud had (door de koorts). voor mij is mijn hypothese (raynauds als oorzaak van die bo's) dus echt wel bewezen nu.
al ga ik toch wel een lk langs laten komen om te kijken naar het aanleggen. dan weet ik zeker dat daar echt niks verkeerd gaat. (net nagekolfd en daar kwam 20cc uit. (ik kolf normaal heel goed, ben net een sprinklerinstallatie bij een goede tsr) borst was dus leeg.
Flink shit hoor...quote:Op maandag 1 maart 2010 12:40 schreef DaviniaHR het volgende:
ben begonnen met de ab toen ik nog koorts had. vanochtend werd ik koortsvrij wakker. 2 ab-pillen er dus al in.
Ja het zijn witte bobbeltjes en ik zag ze op zijn kaak en ver achter op zijn gehemelte. Heb net de mevrouw van het consternatiebureau ook even laten kijken (die was toch hier voor intake). Conclusie: het is geen spruw.quote:Op maandag 1 maart 2010 10:49 schreef Twinkly het volgende:
Asyniur witte bobbeltjes? Dat zijn waarschijnlijk verstopte talgkliertjes. Als die op de tandenboog zitten lijkt het net of er een tand doorkomt
Spruw geeft een witte waas die niet weg te vegen is op de tong, het gehemelte en de wangzakken en (bij Niels) witte zuigblaasjes op de lippen.
Bij spruw heb je ook nog andere symptomen zoals onrustig drinken, vaak loslaten, klakken met de tong tijdens het drinken, soms zelfs borstweigeren. Meestal heeft de moeder er nog het meeste last van: steken die door de hele borst lopen, gevoelige rode tepels met een witte gloed.
Als je spruw hebt heeft de huisarts hier een middeltje voor dat je bij de baby in de mond moet smeren: Nystatine. Zelf smeer je antischimmelcreme op je tepels na iedere voeding (Daktarin bijvoorbeeld). En alle spuugdoekjes enzo moeten na gebruik direct in de was, iedere dag een schone bh, na iedere voeding nieuwe zoogcompressen en alles op 60 graden wassen. Dit moet je 14 dagen volhouden. Als dat allemaal niet werkt kun je in plaats van Nystatine Gentiaan Violet gebruiken. Dit smeer je 1 keer per dag in de mond van de baby en op je tepels en na iedere voeding gebruik je nog steeds antischimmelcreme op je tepels. Dit hoef je geloof ik maar 4 dagen te gebruiken, maar ik gebruikte het wat langer voor de zekerheid.
quote:Op maandag 1 maart 2010 13:55 schreef Groofsken het volgende:
Even een onzekerheid uiten...
R krijgt sinds een aantal weken nu om en om borstvoeding en kunstvoeding, heb daar heel rustig naar toe gewerkt, ongeveer 1,5 week per voeding voor genomen. En dat lijkt nu goed te gaan, in die zin dat ik het gevoel heb dat mijn productie niet terugloopt en dat we het op deze manier nog makkelijk een tijd kunnen volhouden samen.
Ik heb het zo gedaan omdat ik echt niet van kolven houd en nu op werkdagen maar één keer zal hoeven kolven. Dat komt dan neer op drie kolfsessies per week. Maar nu krijg ik ineens de zenuwen. Ik las laatst dat je met kolven eigenlijk altijd minder melk uit de borsten haalt dan de baby er zelf uit kan drinken. En nu ben ik ineens bang dat de productie dadelijk misschien toch gaat teruglopen, omdat ik misschien onvoldoende kolf ofzo...
R drinkt nu ongeveer 5,5 keer per dag, waarvan drie keer aan de borst. Hij drinkt verder dus twee flessen kunstvoeding van 180ml en eentje van 90 à 120 ml. vandaag is hij wennen op het kdv en heb ik voorhet eerst vervangend moeten kolven. De opbrengst: ongeveer 130 ml: rechts ongeveer 90 ml en links ongeveer 40 ml.
Concrete vraag:
Moet ik er vanuit gaan dat hij zelf ongeveer 180 ml drinkt en dus beter twee keer kolven op werkdagen? Zo ja, wanneer dan? Ik voed hem normaal rond 1300uur en wilde dus nu rond die tijd kolven.
Of moet ik misschien links meer gaan kolven, zodat die borst meer produceert?
Bleh, ik weet dat nog van bij S. Als ik ga kolven, schiet de stress erin.
Punt is dat je niet weet hoeveel hij drinkt om 13 uur. Jij gaat ervan uit dat hij 180ml drinkt, maar dat kan net zo goed minder zijn (of meerquote:Op maandag 1 maart 2010 14:02 schreef Groofsken het volgende:
Maar dan zit er op die dagen toch hele andere pauzes tussen? Ik dacht dat ik de meeste kans had dat met drie voedingen per dag de productie goed op gang zou blijven, als ik die drie voedingen zo goed mogelijk over de dag verdeel.
Het is nu nl ongeveer:
0400uur bv
0600uur +- 90 ml kv
1030uur 180 ml kv
1300uur bv
1630uur 180 ml kv
2000uur: bv
Ik voel me aangesproken!quote:Op maandag 1 maart 2010 10:49 schreef Twinkly het volgende:
Ik heb verder niet bijgelezen maar ik heb een vraagje aan de mensen die al wat langer voeden.
Niels is nu vier maanden en volgens het boekje is hij nu heel onrustig en snel afgeleid tijdens het drinken. Overdag, wanneer hij wakker wordt wil hij vaak niet of maar weinig drinken, voor het slapengaan heeft hij dan honger dus voed ik hem dan. Vaak drinkt hij dan ook nog weinig en wordt snel weer wakker. Ik ben wat bang voor afhankelijkheid van de borst voor het slapengaan. Hoe hebben jullie dit ervaren en is er iets wat ik zelf kan ondernemen om het voeden wat rustiger te maken en te zorgen dat hij meer in een keer drinkt? Ik doe nu vaak een spuugdoekje over zijn ogen, maar dat werkt maar soms.
Mammietje, ik zou het zelf wel doen, bijsluiters zeggen namelijk praktisch altijd 'nee' (behalve als het 2000% zeker is dat het wel kan, ze willen gewoon geen enkel risco op een aanklacht lopen ), en ik acht de apotheek niet deskundig genoeg op bv-gebied om zonder verder onderzoek niet te kiezen voor een bepaald medicijn als zij iets afraden, of juist aanraden.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 15:04 schreef Mammietje het volgende:
GWS, ik bedoel idd. de azit...nogwatdingus..... Twijfel ook nog steeds of ik die durf te combineren met bv.... Wat zouden jullie doen? Apotheek en bijsluiter schreeuwt NEE en bv-kundigen zeggen "waarschijnlijk wel"...
Twinkly, welke man was het eerst getroost? Heb je ze allebei aan de borst gehangen?![]()
Snap nu wat je bedoelt met afhankelijkheid. Misschien helpt het juist bij dag-nachtritme?
Davinia, misschien heb je na het bezoek aan de lk juist wel een goede, onbezorgde fijne bvtijd?![]()
Nee joh, straks wordt hij borstvoedingsafhankelijk. Kan ik iedere dag naar zijn werk komen omdat een collega gemeen doet ofzoquote:Op dinsdag 2 maart 2010 15:04 schreef Mammietje het volgende:
Twinkly, welke man was het eerst getroost? Heb je ze allebei aan de borst gehangen?![]()
Ik denk niet dat je je daar heel druk om moet maken, bij 7,5 maand kan ze best wat yoghurt of een broodkorst krijgen om de tijd te overbruggen. De rest haalt ze wel bij je in.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:03 schreef miss_sly het volgende:
Even een praktisch vraagje: op de dagen dat ik werk, heeft Senna besloten geen melk meer te willen. Of iig maar een klein beetje van de gekolfde melk, misschien 100 cc. Op het KDV krijgen ze er vaak nog wel wat meer in, maar de andere 2 dagen niet.
Nu ben ik wat bang dat ze misschien te weinig vocht binnenkrijgt die 2 dagen. Wat kunnen we haar het beste bijgeven aan vocht? Ze is 7,5 maand en druk aan het rapleyen wat erg goed gaat als in: ze heeft nergens last van ofzo.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:05 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Nee joh, straks wordt hij borstvoedingsafhankelijk. Kan ik iedere dag naar zijn werk komen omdat een collega gemeen doet ofzo![]()
Herkenbaar en gelijk ook bedankt voor de tips hiervoor!quote:Op woensdag 24 februari 2010 16:41 schreef sindell het volgende:
Hmm
Telkens als Laura een minuutje of 10 heeft gedronken valt ze in slaap aan de borstWakker houden lukt dan bijna niet, dus ik leg haar vaak even terug in haar bedje, waarna ze 5 minuten later toch weer wakker is en ik haar aanleg aan de andere borst....zelfde verhaal. En toch krijgt ze volgens mij wel genoeg, maar het is wel een klein beetje vervelend. Is dat ook normaal?
Misschien een beetje een n00bvraag hoor, maar ja alles is gewoon even nieuw hier....
Gezien je eerste opmerking denk ik dat Niels zijn humor wel eens van jou zou kunnen hebben!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:05 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Nee joh, straks wordt hij borstvoedingsafhankelijk. Kan ik iedere dag naar zijn werk komen omdat een collega gemeen doet ofzo![]()
Niels doet de laatste dagen zo grappig. Hij laat de borst los en gaat dan uitgebreid ertegen praten![]()
Haha, ja ploftieten... Maar hou ze goed in de gaten, geen schijven of rode plekken...quote:Op donderdag 4 maart 2010 13:56 schreef octopussy het volgende:
De borstvoeding gaat hier steeds beter. Hannah drinkt erg goed met een tepelhoedje en hapt nu steeds vaker de tepel ook goed aanIk heb alleen geen idee of ze dan genoeg heeft gedronken als ze in slaap valt. Ze slikt in ieder geval vaak dus ik neem aan dat ze dan wel behoorlijk melk binnenkrijgt.
De lactatiekundige heeft geadviseerd om nu te gaan afbouwen met bijvoeden en te minderen met kolven. Oh, ik weet nu wat stuwing is![]()
Ja, gelukkig heb ik nog een weekje een huurkolf om de ergste druk eraf te kolven. Volgende week komt als het goed is mijn eigen kolf binnenquote:Op donderdag 4 maart 2010 14:07 schreef freecell het volgende:
Yay Octo
En stuwing is stom, maarja, ook onvermijdelijk
vitamine d pilletjes.. dat kan ik wel proberen voor hier.... Misschien vindt Jen ze wel lekker, alhoewel ik er nog steeds van overtuigd ben dat vitamine d overbodig is.quote:Op donderdag 4 maart 2010 14:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Hier geven we sinds kort wel standaard de vitamine D, omdat Annicka de pilletjes zo lekker vind. Als ze papa met de pilletjes aan ziet komen gaat dat mondje gelijk open alsof ze zo'n vogeltje is.![]()
Wij gaan straks naar het CB, ik ben benieuwd. Als ze haar lijntje is blijven volgen, dan zit ze nu op 8300 gram, maar ik heb geen idee of dat ook klopt. Ik vraag me af of ze nog naar de BV gaan vragen, maar we stellen deze keer de prikjes uit, dus de aandacht zal daar wel naartoe gaan.![]()
Dat op de buik laten liggen deden wij ook niet, Annicka had er een gruwelijke hekel aan. Tegenwoordig is ze een buikslaapster...Komt wel goed.
maar de vorige lk heeft ook niets gezegd, dat verbaast me wel.quote:Op donderdag 4 maart 2010 16:33 schreef Ticootje het volgende:
Tja davinia, dat van de kraamzorg verbaast me eerlijk gezegd niet...
quote:Op donderdag 4 maart 2010 16:51 schreef DaviniaHR het volgende:
zeker waar! ik was nu bij de borstvoedingswinkel, zij is ibclc gecertificeerd, gevonden via bv.com leek me wel goed, toch?
zij zei trouwens ook dat je geen bepanthen moest gebruiken, maar dat lanoline (purelan) omdat het de huis juist week maakt. en dan een beetje op je handpalmen, goed wrijven en even op je borsten zachtjes 'aandrukken'.
oh, en ik heb wollen zoogcompressen meegekregen (gekocht). lekker warm.
Dat heb ik ook al eens gezegd, ik meen zelfs in deze topicreeks, en toen werd m'n kop zo ongeveer afgebetenquote:Op donderdag 4 maart 2010 16:51 schreef DaviniaHR het volgende:
zij zei trouwens ook dat je geen bepanthen moest gebruiken, maar dat lanoline (purelan) omdat het de huis juist week maakt. en dan een beetje op je handpalmen, goed wrijven en even op je borsten zachtjes 'aandrukken'.
Oh gatverdamme zeg!quote:Op donderdag 4 maart 2010 18:27 schreef WupWup het volgende:
Een melkblaartje is een soort velletje over de uitgang van een melkkanaal. Dat leidt tot verstopping. Wat jij beschrijft is in ieder geval een verstopt kanaaltje geweest. Daar kunnen zelfs hele strengen uitkomen. Heb er ooit eens een foto van gezien (was een flinke verstopping, werd zo'n kwarkstreng van enkele cm's uitgetrokken), zag er echt heel vies uit. Maar volgens mij is dat wel extreem. Gelukkig.
helemaal mee eens!quote:Op donderdag 4 maart 2010 17:56 schreef Vlindur het volgende:
Zo'n melkblaartje? Zit dat er uit als een rijp puistje op je tepelhof? Want bij mij was er een spierwit en deed zeer als Rienk dronk. En die heb ik vanmiddag uitgeknepenWist niet eens dat het kon, maar had de pincet er onder gezet en er kwam een hele klont uit. Deed gelijk geen zeer meer
![]()
Wat super Davinia dat het je nu wel lukt! En wat ontzettend zonde dat je het nooit goed aangeleerd hebt gekregen dan![]()
Hoe groot moet zo'n hap zijn dan? Is dat te meten? (Ja, heb nog steeds het gevoel dat er hier iets niet goed zit)
Volgens mij is het eerder: hoe meer verstopt, hoe meer kans dat jij er last van krijgtquote:Op donderdag 4 maart 2010 18:33 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Oh gatverdamme zeg!
Nou, er zitten wel meer van die puntjes bij mij. Ik wist niet dat DAT verstopte kanaaltjes zijn!
Dus die kan ik dan gewoon uitknijpen? Of moet ik gaan prikken? Want dit betekend dus; hoe meer verstopt, hoe minder zoonlief binnenkrijgt?
quote:Op donderdag 4 maart 2010 20:01 schreef owlet het volgende:
Yay Davinia!!![]()
Vlindur, als het echt op de tepelhof zit dan is het waarschijnlijk eerder een kliertje van montgomery. Dat zijn kliertjes die een soort talg afscheiden waardoor je tepel(-hof) soepel blijft. Ze scheiden ook een soort vruchtwatergeurtje af, wat aantrekkelijk is voor je baby.
DIe kan je uitknijpen en soms komt er dan ook veel uit, maar nodig is het niet. Hoe minder je er aan komt hoe minder kans je hebt op irritatie.
Als het echt op je tepeltop zit dan kan het een verstopt kanaaltje zijn en dan is het wel handig om te zorgen dat de verstopping opgelost wordt.
Dat deed mijn man ook altijd... Hak ik eindelijk een knoop door en zeg dat ik wel ga stoppen maar niet uitsluit dat ik het afbouwen toch met hem ga doen tijdens de bv..... heeft meneer ineens ook een mening!quote:Op woensdag 3 maart 2010 23:14 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
De voordelen van bv zijn veel groter dan het nadeel van het binnenkrijgen van de AB. Liever bv met AB dan helemaal geen bv. Het middel wat jij moet nemen wordt ook voor kinderen gebruikt dus het is echt niet gevaarlijk ofzo?Het kan alleen wat ongemak geven(diarree e.d.).
Gelukkig gaat mijn man geheel van mijn mening en kennis uit, vooral omdat hij de moeite niet neemt het zelf uit te zoeken.
Met afbouwen heb ik zelf geen ervaring, maar ik geloof dat je alleen de druk eraf moet kolven, zodat de harde plekken weg zijn.
Ik heb een reactie van Gonneke op iemand anders met ongeveer dezelfde vraag gelezen op het borstvoedingsforum. Zij maakte een berekening waarop het wel kon. Neem aan dat dat dezelfde Gonneke is.(Hoeveel Gonnekes zullen er rondlopen, die ook nog eens lk zijn)quote:Op donderdag 4 maart 2010 12:29 schreef owlet het volgende:
mammietje, ik heb totaal niet gelezen wat er precies speelt, maar ben je bekend met de medicijnconsulten van Gonneke (Eurolac)? En niet om stiekem reclame te maken, maar via de landelijke telefoonlijn van LLL kan je je "probleem" doorgeven waarna er door speciaal geschoolde mensen met een medische achtergrond kan worden gekeken naar wat voor jou én je kind het beste zou zijn qua medicatie.
Maar misschien zit ik er helemaal naast, ik heb geen zin om dit topic door te spitten
Oh, en afbouwen kan het beste met een voeding per week. Al dan niet gesimuleerd door kolven.
Maar als je kindje al boven een jaar is dan kan je daar best wat soepeler in zijn als dat je het beste uit komt. Bij een naar gevoel in de borst meteen kolven, liever helemaal leeg dan een klein beetje, en je lichaam goed in de gaten houden.
Wanneer mijn man een mening heeft over bv die niet de mijne is, overdonder ik hem met feiten zodat ie snel van gedachten veranderd.quote:Op donderdag 4 maart 2010 22:56 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dat deed mijn man ook altijd... Hak ik eindelijk een knoop door en zeg dat ik wel ga stoppen maar niet uitsluit dat ik het afbouwen toch met hem ga doen tijdens de bv..... heeft meneer ineens ook een mening!![]()
![]()
Ja je hoort me lachenquote:Op donderdag 4 maart 2010 23:09 schreef Mammietje het volgende:
Daviniaaaaah!![]()
![]()
Ga je toch nog een goede, onbezorgde en pijnloze bvperiode tegemoet!
![]()
[..]
Ik heb een reactie van Gonneke op iemand anders met ongeveer dezelfde vraag gelezen op het borstvoedingsforum. Zij maakte een berekening waarop het wel kon. Neem aan dat dat dezelfde Gonneke is.(Hoeveel Gonnekes zullen er rondlopen, die ook nog eens lk zijn)![]()
Bedankt voor je afbouwtips. Dat helemaal leegkolven lijkt me ook wel goed ja... gelukkig heb ik nog ergens neusspray liggen van een ziekenhuisopname, want zonder kind eraan krijg ik nooit een tsr.
Afijn.... laat ik vandaag toch weer 'vergeten' zijn die AB te nemen...![]()
Hoor ik een Wuppie lachen?!
En na een week 2 kinders met buikgriep, heb ik vandaag ook fijn veel tijd op de wc doorgebracht... daar had ik niet eens AB voor nodig...
Dus.... ik begin er zaterdag wel aan! Maar dan moet ik ook echt wel, anders kom ik echt in de knoei met het bloedprikken i.v.m. de volgende afspraken met longarts en internist...
![]()
En natuurlijk heeft Bink nu besloten dat hij bv toch wel héél erg lekker vindt, heeft ie een nieuw woordje geleerd en roept nu 'snachts: "MAMA..... tietsju"....Om vervolgens heerlijk uren te willen clusteren, het liefst de hele nacht door....
![]()
Waarom NU...???
![]()
bij mij doet het allereerste aanhappen ook zeer icm tsr.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 15:24 schreef octopussy het volgende:
Melkmuiltjes foto's![]()
Even een vraagje. Hannah drinkt nu steeds vaker aan mijn tepel ipv tepelhoedje en dat gaat prima. Alleen zijn mijn tepels wel erg gevoelig en moet ik me echt even verbijten wanneer ze aankoppelt.Daarna doet het geen pijn meer. Nu heb ik de neiging om af en toe toch het tepelhoedje te gebruiken omdat het dan geen zeer doet. Maar ik weet niet of ik dat wel moet doen, of dat mijn tepels juist moeten wennen aan 'heavy use'.
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 14:37 schreef Mammietje het volgende:
Anderzijds.... ik zal toch een keer moeten stoppen, volgens mij komt Bink anders op zijn 18e nog thuis van een avondje stappen om ff een slokkie tussendoor te halen! Ach kweetutookniemeer....
Ik denk 'goed idee!' en voor ik het weet zit ik op een site van bloemenveilingenquote:Op vrijdag 5 maart 2010 16:23 schreef mrien het volgende:
Freecell, ik zou even met een lk bellen of iemand van LLL of de VBN...
Wat rot zeg (:
TSR kolven. En daarna Florian aanleggen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 16:16 schreef freecell het volgende:
Even een crosspost:
Florian werd wakker 3,5 uur na zijn voeding, begon te huilen en te zoeken...
Dus ik leg hem aan, hij hapt, slikt één keer (wrs niet eens mel) en brúllen! Krijsen! Rood, overstrekken, piepen enz.
Dit duurde een uur en toen wilde hij pas drinken (en dan nog slordig ook).
Aangezien we vandaag dus nog geen voeding hebben gehad zonder 'gevecht' en hij nu echt wel wat minder drinkt dan normaal en de HA (zo goed als naast ons) nu nog open was, toch ff gebeld.
Die vond het klinken als extreme krampjes icm een sterke TSR. Ook omdat hij knalgroene poep heeft en echt krampjes-huilt (rood aanlopen, overstrekken en gillen)
Het goede nieuws: ze hebben zetpilletjes tegen de krampjesDus die gaat TARA nu even halen (nuja, eerst recept ff halen en dan één deur verder de apotheek in)
Minder nieuws: de TSR kan ze natuurlijk niks tegen doen. Zij adviseerde ook al 'af laten lopen na TSR' maarja, het loopt nou eenmaal niet af bij mijEn als ik dan zou gaan kolven heb ik ook een brulboei van een baby én kans op overproductie.
Maar als hij nu dus éindelijk wel drinkt drinkt hij heel slordig. Hij heeft de tepel veel 'losser' beet dan anders (wel een mooie grote hap) en hij klikt erbij. Als hij eenmaal goed drinkt lijkt hij trouwens geen pijn te hebben en hij heeft ook geen witte aanslag of luieruitslag, dus spruw lijkt me niet
Iemand nog een goede tip? Want inmiddels hebben we al wel een paar keer samen zitten brullen
Heb ik wel eens gehad, werd een soort puistje. Toen heb ik er Gentiaan Violet opgesmeerd en dat werktequote:Op vrijdag 5 maart 2010 22:03 schreef RockabeIIa het volgende:
Effe een vraagje: kun je ook zo'n montgomery-dingetje ontstoken hebben?
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 22:10 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Volgens mij kan bijna alles ontstoken raken als je er je best voor doet?
Wat fijn!quote:Op zaterdag 6 maart 2010 09:21 schreef freecell het volgende:
Dat puistje van de nare soort ken ik, maar harde bobbel klinkt niet echt bekend moet ik zeggen..
Hoe groot is die bobbel?
En ik heb een nieuwe babyVoor de nacht een half zetpilletje, heerlijk gedronken om de drie uur vannacht, hapt goed aan, drinkt in 1x de borst leeg en is dan gelukkig
En gele poep
Die gewone gele bv-poep
Die hadden we nog niet gezien hier
Rocka, ik heb voor zo'n zelfde bobbeltje een paar jaar geleden een echo laten maken om borstkanker uit te sluiten. Bi mij zat ie was los (ik kon 'm heen en weer bewegen) en hoe vaker ik eraan zat, hoe gevoeliger ie werd. Het bleek gewoon wat verharding in het klierweefsel te zijn (mastopathie).quote:Op zaterdag 6 maart 2010 10:12 schreef RockabeIIa het volgende:
Het is een bobbeltje van ongeveer 4-5mm doorsnee met een hard draadje naar onder als ik me niet vergis. Als het erger wordt dan ga ik wel naar de HA.
quote:Op zaterdag 6 maart 2010 00:20 schreef RockabeIIa het volgende:
Ja, het is niet alsof ik ermee in de modder ga hangen enzoHet voelt ook echt als een harde bobbel naar binnen. Nog niet eerder meegemaakt.
We wachten af!
Thanks!
Ja dat gaat zo moeilijk met hem zo dicht bij me!quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:47 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]Mental image hierzo
![]()
ehm, asy, volgende keer als je een foto van zoonmans post, moettie wel scherp zijn, hoor!
en vwb dat mondje, bij aviva was eea prima naar buiten gekruild, maar omdat ik niet goed 'hamburgerde' (te groot zeg maar), kreeg ze toch geen goede hap. kon je aan haar mondje verder niet zien, beetje zoals dat kindje op de reclamefolders voor 'borstvoeding verdient tijd', zeg maar.
rechts gaat inmiddels goed. nu links nog.
maar met prianha-aviva is het nogal moeilijk om ff goed te kijken wat ik doe
naja, we komen er wel, en anders hebben we onze heldenLK
quote:Op zaterdag 6 maart 2010 19:56 schreef Ticootje het volgende:
Bij een goede tsr raakte ik makkelijk de kat aan de andere kant van de bank.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |