Tsja, ik ben van huis uit geen PvdA stemmer (mijn ouders stemmen overigens wel PvdA, voordat we dat gezeik krijgen). Maar de manier waarop de PvdA gebashed wordt vind ik wel oneerlijk. Dan heb ik het over de laatste jaren, maar helemaal de laatste dagen waarin feitelijk aangetoond werd dat het gebash verre van rationeel is. Dit was het sowieso al niet, maar nu werd het wel erg concreet. De PvdA werd van alle kanten aangevallen, zelfs door partijen die het omtrent de terugtrekking eigenlijk het gewoon eens waren met de PvdA. Wie speelt er dan electorale spelletjes?
Wilders die als een schooljongen om niets inhoudelijks (tsja, wanneer gaat het wel om de inhoud bij hem??) zijn 'conclusie' trekt over de PvdA en anderen die (naast de PVV uiteraard) gekscherend maar blijft roepen over de Partij van de Allochtonen, alsof A) je alleen maar goed bent wanneer je kankert op allochtonen, en B. Allochtonen in dit land per definitie als minderwaardig moeten worden weggezet (immers impliceer je dat iets slecht is aan de hand van het toeschrijven aan een pro-allochtoons stigma). Dat er voorbij gegaan wordt aan de generalisatie van een zeer diverse groep mensen ( allochtonen zijn niet één etniciteit, maar goed, de meeste mensen (inclusief de politiek) lijken dat niet te snappen). Waar gaat het dan over?
Wat is zie is dat Bos een prima minister van financiën is, die niet bang is om te bezuinigen, maar ook niet om te investeren, een bank wegkaapt uit België (ok, achteraf was het niet eens zo'n topdeal, maar op het moment zelf zette hij de Belgen gewoon weg) en in de laatste dagen een verkiezingsdebat duidelijk wint en alle kritiek persoonlijk opvangt en gewoon staande blijft. Dit in tegenstelling tot bijv. een Verhagen wat toch ook iemand met een sterke reputatie is (was?).
Verder had de PvdA het gelijk gewoon aan hun zijde omtrent de terugtrekking van de militairen.
Zoals gezegd ben ik geen PvdA stemmer, maar ik zou het jammer vinden als deze partij zou afzwakken tot een kleine speler. Daarvoor is de bijdrage die zij kunnen leveren te groot. Net als de tegenstem tegen het rechtse geluid, in elk opzicht. De SP gaat me te ver, en D'66 (normaal gesproken mijn partij, samen met de VVD, maar deze laatste heeft voor mij voorlopig afgedaan wegens te populistische praat puur ingegeven om Wilders na te streven) is weliswaar links op maatschappelijke punten, maar rechts op economische punten. Nu vind ik dit laatste een prima verhouding. Maar er moet ook een tegengeluid zijn. Er zitten capabele mensen bij de PvdA en ze hebben een degelijk wetenschappelijk bureau en hebben dus niet alleen de mogelijkheid, maar ook de intentie en achtergrond om zaken echt uit te zoeken/denken, voordat ze overgaan in oeverloos populistisch gelul.
Het enige wat ik minder goed opgelost vond, was de kwestie Ella Vogelaar. Toch een zeer capabele functionaris gezien haar C.V., en iemand die binnengehouden moest kunnen worden. Dat ze zelf uiteindelijk leek weg te willen, met dat geschop van haar had natuurlijk een reden. En dat moet per definitie er een zijn die op het conto van de PvdA komt, aangezien de PvdA er toch voor had moeten zorgen dat Vogelaar kreeg wat ze naar redelijkheid en billijkheid kon verwachten. Als dit laatste een probleem was, hadden ze haar beter moeten informeren.
Eigenlijk overwoog ik daarom op de PvdA te stemmen. Nu ik het voorgaande geschreven heb, weet ik het zeker.
[ Bericht 8% gewijzigd door Xaobotnik op 21-02-2010 12:47:24 ]