Heh, gelukkig. Ben ik niet meer alleen.quote:
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:26 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Heh, gelukkig. Ben ik niet meer alleen.
Tja, jarenlang was dat taboe, nadat die goddelijke kale kakelnicht daar vanalles van vond. Maar achteraf waren dat gouden jaren van stabiele regering zonder Christenfundamentalisten of Jan Peter Brokkenpiloot.
Dat eindelijk zaken als euthanasie en abortus eens goed geregeld konden worden, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:37 schreef Perrin het volgende:
Wat was er dan zo geweldig aan Paars? Behalve dat ze de mazzel hadden dat de economische wind mee zat?
Herinner me vooral de pijnpunten met IRT-affaire, Srebrenica, voortmodderen asielbeleid.
Wachtlijsten in de zorg, een puinhoop van het onderwijs en dat in een tijd waarin men alleen jaren met een enorme economische groei kende etc.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:37 schreef Perrin het volgende:
Wat was er dan zo geweldig aan Paars? Behalve dat ze de mazzel hadden dat de economische wind mee zat?
Herinner me vooral de pijnpunten met IRT-affaire, Srebrenica, voortmodderen asielbeleid.
Nee, ik kijk liever vooruit.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:22 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik betrap mezelf erop dat ik terugverlang naar Paars.
Zijn er nog lotgenoten in de zaal?
Welke huidige ellende? In het midden van een wereldwijde crisis blijft Nederland behoorlijk overeind. In het laatste kwartaal van 2009 had het zelfs het laagste werkloosheidspercentage van de hele Eurozone.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:27 schreef Idler het volgende:
[..]
Gouden jaren waarin de basis voor de huidige ellende is gelegd ja.
Fijne jongens hoor, Kok en Zalm.
Ja, dat verlangen had ik al tijdens JP 1. Gezien huidige peilingen is 4e partij nodig. Lijkt mij GL worden. Prima combinatie.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:22 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ook dat.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:45 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Ik verlang vooral terug naar een premier met ruggengraat die echt leidt. Balkenende bakt er geen snars van.
Mja, mijn smaak is het ook niet.. maar wel voor D66 en PvdA iets om na te streven. En een realistischere optie dan een kabinet over links.. ik die D66 als grote partij niet zo snel tussen PvdA, SP en GL plaats nemen.quote:
dat dus plus een leuke sfeer in het land. Wat een zak aardappelen is Balkenende toch.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:45 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Ik verlang vooral terug naar een premier met ruggengraat die echt leidt. Balkenende bakt er geen snars van.
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:55 schreef ethiraseth het volgende:
Ik mis vooral het optimisme onder Paars. De wereld was misschien niet ideaal, maar we zouden het wel gaan verbeteren. Er was de hoop op een betere toekomst, het nieuwe millennium stond voor de deur en dat zou de tijd worden waarin de mensheid echt vooruitgang zou gaan maken. Helaas, toen kwam het calvinistische CDA weer en ziedaar: een land wat van top tot teen verdeeld is, wat elkaar wantrouwt, wat overal vijanden en enge mensen ziet en een politiek klimaat wat die angsten alleen maar verder voedt. Misschien dat Jurgen21 en kornuiten gedijen in zo'n eng land, maar ik vind het maar niks.
Nope, Paars I heeft de rit netjes afgemaakt!quote:
Zeker, in die tijd was er vernieuwing en toch een stabiel bestuur.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:22 schreef droom_econoom8 het volgende:
Het ging toen ook gewoon goed met Nederland. Er was een groei die nog nooit eerder vertoond was. Dan is het ook makkelijker regeren.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:55 schreef ethiraseth het volgende:
Ik mis vooral het optimisme onder Paars. De wereld was misschien niet ideaal, maar we zouden het wel gaan verbeteren. Er was de hoop op een betere toekomst, het nieuwe millennium stond voor de deur en dat zou de tijd worden waarin de mensheid echt vooruitgang zou gaan maken. Helaas, toen kwam het calvinistische CDA weer en ziedaar: een land wat van top tot teen verdeeld is, wat elkaar wantrouwt, wat overal vijanden en enge mensen ziet en een politiek klimaat wat die angsten alleen maar verder voedt. Misschien dat Jurgen21 en kornuiten gedijen in zo'n eng land, maar ik vind het maar niks.
Paars I heeft die groei voor een groot deel georganiseerd. Paars II heeft die opgejaagd en verbrast, de rekening kwam later. Met name Zalm heeft het daarin heel slecht gedaan. Daarnaast gingen ze zelfgenoegzaam achterover leunen en ontging het hen dat er nog wel degelijk problemen waren om op te lossen.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:05 schreef escalatie het volgende:
Het ging toen ook gewoon goed met Nederland. Er was een groei die nog nooit eerder vertoond was. Dan is het ook makkelijker regeren.
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Het was een van de meest welvarende en optimistische periodes uit de geschiedenis (niet alleen in NL). Maar dat is geen verdienste van paars. Het beinvloedt echter wel hoe men nu over paars oordeelt. Het heeft te maken met 'social mood'.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:55 schreef ethiraseth het volgende:
Fijn dat iedereen nu zijn buurman verrot mag schelden en roepen dat hij/zij het overal mee oneens is, maar daar koop je natuurlijk geen snars voor.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:05 schreef escalatie het volgende:
De opkomst van Fortuyn en later Wilders heeft de politiek veranderd. Aan de ene kant goed dat er nu dingen gezegd kunnen worden die vroeger onder het mom van politiek correct verzwegen werden. Aan de andere kant slaat het heel erg door.
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Het was een van de meest welvarende en optimistische periodes uit de geschiedenis (niet alleen in NL). Maar dat is geen verdienste van paars. Het beinvloedt echter wel hoe men nu over paars oordeelt. Het heeft te maken met 'social mood'.
Een zelfde iets zie je met Bill Clinton. Een hele matige president die het geluk had in een hele optimistische welvarende periode te mogen regeren. En ook in de UK had je een zelfde soort optimisme met New Labour. Het is ook geen toeval dat de grootste aandelenbubble allertijden plaatsvond in precies die periode.
Je ziet ook dat die positieve 'social mood' in alle landen ongeveer op hetzelfde moment stopte, namelijk net na de milleniumwissel. De crash van de dotcom bubble, 9/11, Pim Fortuyn, etc. En die negatieve golf daar zitten we nog steeds in. Het is de social mood die bepaalt hoe we over politici oordelen. Het is niet zo dat het de politici zijn die de social mood creeren. Zij zijn zeg maar het product daarvan.
Dit is niet helemaal correct. De grootste aandelen bubble vond plaats na de economische millenium-dip van 2000-2001, dus in de periode vanaf 2002. Bill Clinton (die de financiele ravage van Ronald Reagan en George Bush Sr heeft opgeruimd) was toen al weg. En in Nederland was toen Paars 2 ook al weg en was Balkenende met VVD en LPF c.q. D66 aan het roer.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:13 schreef SeLang het volgende:
Een zelfde iets zie je met Bill Clinton. Een hele matige president die het geluk had in een hele optimistische welvarende periode te mogen regeren. En ook in de UK had je een zelfde soort optimisme met New Labour. Het is ook geen toeval dat de grootste aandelenbubble allertijden plaatsvond in precies die periode.
Maar die optimistische periode creeer je ook mede. Wereldvrede is een illusie, maar onder Clinton ging het wel weer meer die kant op, en Nederland en de EU deden daar ook aan mee. Dan zie je ook dat je ontspanning krijgt in het Midden-Oosten, in Iran, over de hele wereld. Bush sr. en Bush jr. zijn de haviken, die floreren onder het conflict, en zoeken ook het conflict. Vrede is goed voor de economie, als mensen niet aan het vechten zijn gaan ze geld verdienen.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Het was een van de meest welvarende en optimistische periodes uit de geschiedenis (niet alleen in NL). Maar dat is geen verdienste van paars. Het beinvloedt echter wel hoe men nu over paars oordeelt. Het heeft te maken met 'social mood'.
Politici die wel varen op de negatieve golf, zullen die negatieve golf ook maar wat graag een handje helpen. Die hebben wel degelijk invloed.quote:Je ziet ook dat die positieve 'social mood' in alle landen ongeveer op hetzelfde moment stopte, namelijk net na de milleniumwissel. De crash van de dotcom bubble, 9/11, Pim Fortuyn, etc. En die negatieve golf daar zitten we nog steeds in. Het is de social mood die bepaalt hoe we over politici oordelen. Het is niet zo dat het de politici zijn die de social mood creeren. Zij zijn zeg maar het product daarvan.
Dat dus, de paarse kabinetten over het algemeen waren nog slechter dan de Balkenende periodes. En dat is grotendeels aan Kok & Zalm te danken. Vooral die laatste heeft er een potje van gemaaktquote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Paars I heeft die groei voor een groot deel georganiseerd. Paars II heeft die opgejaagd en verbrast, de rekening kwam later. Met name Zalm heeft het daarin heel slecht gedaan. Daarnaast gingen ze zelfgenoegzaam achterover leunen en ontging het hen dat er nog wel degelijk problemen waren om op te lossen.
Het geblunder van Zalm onder paars viel nog wel mee. Zijn enige echte grote misser was de belastingverlaging in 2002 op een moment dat de economie al oververhit was. Die had de VVD zijn achterban beloofd, maar was op dat moment totaal onverantwoord.quote:[b]Op zaterdag 20 februari 2010 15:23
Dat dus, de paarse kabinetten over het algemeen waren nog slechter dan de Balkenende periodes. En dat is grotendeels aan Kok & Zalm te danken. Vooral die laatste heeft er een potje van gemaakt
De minst slechte optie voor graaierskapitalistjes, dat paars.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mja, mijn smaak is het ook niet.. maar wel voor D66 en PvdA iets om na te streven. En een realistischere optie dan een kabinet over links.. ik die D66 als grote partij niet zo snel tussen PvdA, SP en GL plaats nemen.
Zalm heeft veel meer blunders begaan. Zoals het introduceren van de euro, aanjagen hypotheekmarkt, slechte onderhandelingen gevoerd in Europa wat betreft landbouwsubsidies.... de waslijst is eindeloos.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:26 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Het geblunder van Zalm onder paars viel nog wel mee. Zijn enige echte grote misser was de belastingverlaging in 2002 op een moment dat de economie al oververhit was. Die had de VVD zijn achterban beloofd, maar was op dat moment totaal onverantwoord.
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je ziet ook dat die positieve 'social mood' in alle landen ongeveer op hetzelfde moment stopte, namelijk net na de milleniumwissel. De crash van de dotcom bubble, 9/11, Pim Fortuyn, etc. En die negatieve golf daar zitten we nog steeds in. Het is de social mood die bepaalt hoe we over politici oordelen. Het is niet zo dat het de politici zijn die de social mood creeren. Zij zijn zeg maar het product daarvan.
Tering, dat gekanker op babyboomers is echt een bliksemafleider van, voor en door rechts.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:29 schreef Your_honor het volgende:
[..]
![]()
En dan te bedenken dat de PVV aan de macht moet komen met het altijd vast willen houden aan de HR (lang leve de 45+ers)
Nee. De alltime high in termen van waardering van de aandelenmarkt werd gezet in maart 2000.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:20 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Dit is niet helemaal correct. De grootste aandelen bubble vond plaats na de economische millenium-dip van 2000-2001, dus in de periode vanaf 2002. Bill Clinton (die de financiele ravage van Ronald Reagan en George Bush Sr heeft opgeruimd) was toen al weg. En in Nederland was toen Paars 2 ook al weg en was Balkenende met VVD en LPF c.q. D66 aan het roer.
En dat is Clintons fout?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee. De alltime high van de aandelenmarkt werd gezet in maart 2000.
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:08 schreef Iblis het volgende:
Paars kon een paar morele onderwerpen (euthanasie, homohuwelijk) pragmatisch aanpakken zonder al te zeer gehinderd te worden door principiële tegenstand die b.v. met het CDA wel aanwezig was geweest; en nu het erdoor is, zijn CDA en CU ook niet zo principieel dat terug te willen draaien. Wat mij betreft is dat blijvende winst.
Anderzijds is er op het gebied van asielbeleid en integratie te lang aangesukkeld, en was men met privatisering misschien wat té optimistisch en voortvarend, waarbij een wat andere aanpak van de NS en taximarkt beter was geweest.
Dat het CDA na Paars I niet echt opkrabbelde en juist PvdA en VVD toen ook groeiden en Paars II nog meer coalitiezetels had dan Paars I geeft echter wel aan dat als het om de tevredenheid van het land ging, Paars I een betere taak heeft uitgevoerd. Je had meer het gevoel dat ze wel bestuurden. Terwijl je met Balkenende toch meer het gevoel hebt dat ze rommelen, nog los van de inhoud van de keuzes: het beleid komt gewoon niet goed van de grond.
Nee, dat is een gevolg van social mood, net zoals we nu over Clinton oordelen.quote:
Dat was slechts het duidelijkste voorbeeld van sterk procyclisch beleid. Onverantwoord? Dat is maar relatief. Als je een rechtse denivellerende agenda hebt dan zijn sterke conjunctuurbewegingen alleen maar goed. Conjunctuurbewegingen zijn er van nature, maar dat ze zo sterk zijn komt omdat er mensen zijn die ervan profiteren. Het is niet zo dat we dat allemaal zo vervelend vinden en dat er daarom in 100 jaar niks op gevonden is.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:26 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Het geblunder van Zalm onder paars viel nog wel mee. Zijn enige echte grote misser was de belastingverlaging in 2002 op een moment dat de economie al oververhit was. Die had de VVD zijn achterban beloofd, maar was op dat moment totaal onverantwoord.
Beetje makkelijk. Politici kunnen, gelukkig voor de rechtse graaiers, minder dan voorheen maar ze hebben nog steeds invloed.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, dat is een gevolg van social mood, net zoals we nu over Clinton oordelen.
Laat de aristocratie weer terugkomenquote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:36 schreef Heerlijkheid het volgende:
Het wordt tijd voor rustige vastheid, zoals Van Rompuy dat verwoordde. Het wordt tijd dat argumenten en ideeën de doorslag gaan geven, in plaats van beledigingen en verwijzingen naar opinieonderzoeken. Belezen parlementariërs die met kop en schouders boven het maaiveld uitsteken. Moed, ambitie, een duidelijke visie op de samenleving. Ik mis dat echt, we hebben een tenenkrommend politiek debat - zowel in als buiten de Tweede Kamer.
Dan moet belezenheid wel iets zijn waarmee je respect kunt afdwingen.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:36 schreef Heerlijkheid het volgende:
Het wordt tijd voor rustige vastheid, zoals Van Rompuy dat verwoordde. Het wordt tijd dat argumenten en ideeën de doorslag gaan geven, in plaats van beledigingen en verwijzingen naar opinieonderzoeken. Belezen parlementariërs die met kop en schouders boven het maaiveld uitsteken. Moed, ambitie, een duidelijke visie op de samenleving. Ik mis dat echt, we hebben een tenenkrommend politiek debat - zowel in als buiten de Tweede Kamer.
Aangezien de kiezers anno 2010 op opportunisten en extremisten stemmen komen dit soort mensen tegenwoordig niet meer in het parlement. Het volk krijgt waar het om vraagt!quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:36 schreef Heerlijkheid het volgende:
Belezen parlementariërs die met kop en schouders boven het maaiveld uitsteken. Moed, ambitie, een duidelijke visie op de samenleving.
* Klopkoek noteert Heerlijkheid op de zwarte lijstquote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:37 schreef Heerlijkheid het volgende:
En nee geen Paars, liefst een meerderheid van CDA en VVD.
Uit welke hoek verwacht je die argumenten en ideeën die de doorslag gaan geven te komen?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:36 schreef Heerlijkheid het volgende:
Het is een rare paradox dat enerzijds het parlement steeds meer uit de bovenlaag gaat bestaan en steeds eenzijdiger wordt qua samenstelling maar zij anderzijds steeds onbeschofter en banaler gaat gedragenquote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:39 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Aangezien de kiezers anno 2010 op opportunisten en extremisten stemmen komen dit soort mensen tegenwoordig niet meer in het parlement. Het volk krijgt waar het om vraagt!
Social mood is ineens het antwoord op alles?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, dat is een gevolg van social mood, net zoals we nu over Clinton oordelen.
En ook dat de 'man van het volk' eigenlijk het meest elitair is van iedereen in de kamer.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is een rare paradox dat enerzijds het parlement steeds meer uit de bovenlaag gaat bestaan en steeds eenzijdiger wordt qua samenstelling maar zij anderzijds steeds onbeschofter en banaler gaat gedragen
inderdaad, eigenlijk waren ze hartstikke incapabel. Maar door de social mood ging alles in ene goed.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:41 schreef IHVK het volgende:
[..]
Social mood is ineens het antwoord op alles?
Gawd, kom op zeg. Het is gewoon common sense! Als je op een zonnige dag mensen vraagt of ze zich goed voelen zul je ook meer ja's dan nee krijgen. Terwijl je op een koude donkere winternacht minder mensen hebt die ja zeggen. Als het economisch voor de wind gaat zal de mensenmassa niet snel de bek opentrekken over de politiek als het niet goed gaat, dat is niet meer dan logisch. Het kan alleen niet altijd goed gaan ... dat heeft de geschiedenis ons wel geleerd.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:42 schreef ASroma het volgende:
[..]
inderdaad, eigenlijk waren ze hartstikke incapabel. Maar door de social mood ging alles in ene goed.
right.......
Dus je zegt eigenlijk dat politiek en economie maar wat aanrommelen is. Eens in de zoveel tijd gaat het mis.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:44 schreef Your_honor het volgende:
[..]
Gawd, kom op zeg. Het is gewoon common sense! Als je op een zonnige dag mensen vraagt of ze zich goed voelen zul je ook meer ja's dan nee krijgen. Terwijl je op een koude donkere winternacht minder mensen hebt die ja zeggen. Als het economisch voor de wind gaat zal de mensenmassa niet snel de bek opentrekken over de politiek als het niet goed gaat, dat is niet meer dan logisch. Het kan alleen niet altijd goed gaan ... dat heeft de geschiedenis ons wel geleerd.
Dat kan ook wel, de misvatting is dat je maar jong, vlot en simpel moet zijn om respect af te dwingen. Ja, het gaat er makkelijk in, maar politici moeten langer mee dan de eerste indruk. Fortuyn had zijn geaardheid en zijn achtergrond ook niet mee om populair te worden. Balkenende heeft met zijn eigenheid een valse indruk weten te wekken waarmee hij populair wordt. Rutte werd ook voor lulletje aangezien, net als Pechthold ooit overigens, maar hij trekt zich er niet zoveel van aan en blijft stug zijn eigen ding doen, en hij krijgt steeds meer respect.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:39 schreef Iblis het volgende:
Dan moet belezenheid wel iets zijn waarmee je respect kunt afdwingen.
Ik vind dit weinig overtuigend. De economische voorspoed heeft zeker meegespeeld maar het lijkt me geen doorslaggevende factor. Eerder een 'te makkelijk' argument om het succes van Paars onderuit te halen.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:44 schreef Your_honor het volgende:
[..]
Gawd, kom op zeg. Het is gewoon common sense! Als je op een zonnige dag mensen vraagt of ze zich goed voelen zul je ook meer ja's dan nee krijgen. Terwijl je op een koude donkere winternacht minder mensen hebt die ja zeggen. Als het economisch voor de wind gaat zal de mensenmassa niet snel de bek opentrekken over de politiek als het niet goed gaat, dat is niet meer dan logisch. Het kan alleen niet altijd goed gaan ... dat heeft de geschiedenis ons wel geleerd.
Een crisis hoort nu eenmaal bij de economie. Dat is simpel weg uit het boekje. Welke economische wetten je er ook bijpakt, Keynes, Friedman, Kondriateff. Maakt allemaal geen donder uit. Een crisis hoort niet alleen bij het kapitalisme maar bij elke politieke / economische stroming.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus je zegt eigenlijk dat politiek en economie maar wat aanrommelen is. Eens in de zoveel tijd gaat het mis.
Dan snap ik niet dat mensen zo rechts kunnen zijn. Net zoals een Zalm. Die verklaarde doodleuk voor de commissie: "In 25 jaar tijd hebben 20 economische crisissen gehad in de hele wereld. Een crisis hoort bij het kapitalisme".
En ondertussen pakte meneertje Zalm de uitkeringen van mensen af.
Hoe kun je links zijn als je al vind dat de politiek aan het aanrommelen is?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus je zegt eigenlijk dat politiek en economie maar wat aanrommelen is. Eens in de zoveel tijd gaat het mis.
Dan snap ik niet dat mensen zo rechts kunnen zijn.
Als een crisis erbij hoort, en een crisis alle mensen zal raken, dan is het schofterig om zo rechts te zijn. Van crisissen worden sommige mensen altijd steenrijk, en anderen betalen de prijs.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:50 schreef Your_honor het volgende:
[..]
Een crisis hoort nu eenmaal bij de economie. Dat is simpel weg uit het boekje. Welke economische wetten je er ook bijpakt, Keynes, Friedman, Kondriateff. Maakt allemaal geen donder uit. Een crisis hoort niet alleen bij het kapitalisme maar bij elke politieke / economische stroming.
Ben het met je eens dat Zalm de grootste domper is geweest voor de 2 paarse kabinetten en heeft dat dan ook goed om zeep geholpen.
Ze hoeven niets. Het is een zeldzaam ideaal. Voor Nederlandse politici van statuut lonkt er vaak het Europese avontuur, en dan zijn ze weg. Of de VN of de NAVO. Een vlotte frisse kandidaat is dan zo opgeduikeld die met gebektheid en voorkomen in drie maanden bereikt waar een Rutte jaren voor moet werken.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat kan ook wel, de misvatting is dat je maar jong, vlot en simpel moet zijn om respect af te dwingen. Ja, het gaat er makkelijk in, maar politici moeten langer mee dan de eerste indruk.
Het was even zo'n rage, men deed alsof het allemaal om vlotte spontane jonge politici ging die Jip en Janneketaal spraken etc.. Alsof dat de kloof tussen burger en politiek zou verkleinen, het lekkere kontje van Bos en zo. Terwijl we juist zien dat authenticiteit het goed doet. Politici mogen best stijve wat ongemakkelijke typische politici zijn van het volk. Verdonk is alweer uitgerangeerd, de VVD verlangt echt niet terug naar haar. Rutte komt ineens wel over. Mensen moet aan ze wennen, eenmaal gewend kunnen ze zichzelf zijn zonder dat het echt uitmaakt voor hun populariteit.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ze hoeven niets. Het is een zeldzaam ideaal. Voor Nederlandse politici van statuut lonkt er vaak het Europese avontuur, en dan zijn ze weg. Of de VN of de NAVO. Een vlotte frisse kandidaat is dan zo opgeduikeld die met gebektheid en voorkomen in drie maanden bereikt waar een Rutte jaren voor moet werken.
En een verkeerde samenwerking, en je bent aangeschoten wild en je kunt beter de internationale politiek in, waar politici echt langer meekunnen.
Het nadeel van een kabinet met D66 is natuurlijk dat men die kloof tussen burger en politiek krampachtig gaat proberen te verkleinen. Dat gaat er heel veel energie zitten in zaken waar niks van terecht komt, zoals het referendum of de gekozen burgemeester.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het was even zo'n rage, men deed alsof het allemaal om vlotte spontane jonge politici ging die Jip en Janneketaal spraken etc.. Alsof dat de kloof tussen burger en politiek zou verkleinen, het lekkere kontje van Bos en zo. Terwijl we juist zien dat authenticiteit het goed doet. Politici mogen best stijve wat ongemakkelijke typische politici zijn van het volk. Verdonk is alweer uitgerangeerd, de VVD verlangt echt niet terug naar haar. Rutte komt ineens wel over. Mensen moet aan ze wennen, eenmaal gewend kunnen ze zichzelf zijn zonder dat het echt uitmaakt voor hun populariteit.
Eens. In DWDD hadden ze het over een kabinet PvdA/VVD/D66/GL. Ik werd al vrolijk bij de gedachte.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:32 schreef Hexagon het volgende:
Ik verlang al terug naar Paars sinds de eerste dag van Balkenende als premier
Tsja, wat kan ik hier nog aan toevoegen?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:32 schreef Hexagon het volgende:
Ik verlang al terug naar Paars sinds de eerste dag van Balkenende als premier
Inderdaad een minimale invloed van het CDA is een zegen voor dit landquote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:24 schreef remlof het volgende:
Ja, ik. Ik vond Paars geweldig.
Hoeveel parlementariërs (en bewindslieden) hebben die momenteel te bieden die met kop en schouders boven het maaiveld uitsteken?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:37 schreef Heerlijkheid het volgende:
En nee geen Paars, liefst een meerderheid van CDA en VVD.
Dat is toch echt een gevolg van de "Fortuyniaanse revolutie": niet meer gedogen, maar verbieden m.i.quote:Op woensdag 24 februari 2010 11:34 schreef BasEnAad het volgende:
Ik stond ook wel positief tegenover Paars. Vooral de liberale kant stond me erg aan.
Wat ik echter de laatste tijd van de VVD en PvdA zie, valt me erg tegen. Het is vooral betutteling en vrijheidsbeperking.
Als ik zie dat Rouvoet sneller dan het licht de portefeuille homo-emancipatie bij iemand anders dumpt, dan bekruipt me het gevoelen dat je bij de seculieren, die Paars waren, iig dit soort geneuzel niet krijgt.quote:Ik vraag me serieus af of een nieuw Paars kabinet weer zo positief is.
Het was achteraf gezien natuurlijk ook de coalitie van gemiste kansen. Ze hadden de economische vooruitgang moeten gebruiken om te investeren in de zorg en het onderwijs.
Klopt ja, maar feit is wel dat deze partijen minder liberaal zijn geworden. En daarom geloof ik ook niet in een nieuw paars kabinet dat op dezelfde voet verder kan gaan.quote:Op woensdag 24 februari 2010 11:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is toch echt een gevolg van de "Fortuyniaanse revolutie": niet meer gedogen, maar verbieden m.i.
Inderdaad, van dat bekrompen gezeik zijn we af. Het is alleen de vraag wat we er voor terug krijgen. Als het alleen een hoop betutteling en controle is, dan hoeft het van mij niet zo. Maar aan de andere kant, met het CDA wordt je ook aan alle kanten beperkt in je vrijheid.quote:Als ik zie dat Rouvoet sneller dan het licht de portefeuille homo-emancipatie bij iemand anders dumpt, dan bekruipt me het gevoelen dat je bij de seculieren, die Paars waren, iig dit soort geneuzel niet krijgt.
Het punt bij Paars was natuurlijk dat sommige heikele kwesties niet behandeld werden, omdat men wist dat men dan op een breekpunt zou uitlopen. Veel immateriële zaken lagen gelijk, materiële zaken vaak weer niet.quote:Op woensdag 24 februari 2010 11:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Klopt ja, maar feit is wel dat deze partijen minder liberaal zijn geworden. En daarom geloof ik ook niet in een nieuw paars kabinet dat op dezelfde voet verder kan gaan.
[..]
Inderdaad, van dat bekrompen gezeik zijn we af. Het is alleen de vraag wat we er voor terug krijgen. Als het alleen een hoop betutteling en controle is, dan hoeft het van mij niet zo. Maar aan de andere kant, met het CDA wordt je ook aan alle kanten beperkt in je vrijheid.
of Rinnooy Kan?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:38 schreef en_door_slecht het volgende:
Tijd voor een zakenkabinet. Wijffels als premier.
Dat vond ik nu juist wel prettig, veel kwesties waar je juist wel Balkenende (I t/m IV) over hoorde horen niet thuis in de politiek.quote:Op woensdag 24 februari 2010 11:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het punt bij Paars was natuurlijk dat sommige heikele kwesties niet behandeld werden, omdat men wist dat men dan op een breekpunt zou uitlopen. Veel immateriële zaken lagen gelijk, materiële zaken vaak weer niet.
Balkenende heeft eigenlijk de overheid veronachtzaamd. Hij wilde de samenleving rechtstreeks gaan besturen, alsof hij alle onderdanen mocht vertellen hoe ze moesten leven, en dat ze dat dan gingen doen, zonder de overheid ertussen. Zo werkt het natuurlijk niet, maar het functioneren van de overheid is er wel bij in geschoten.quote:Op woensdag 24 februari 2010 16:05 schreef Chewie het volgende:
Dat vond ik nu juist wel prettig, veel kwesties waar je juist wel Balkenende (I t/m IV) over hoorde horen niet thuis in de politiek.
Lila.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:19 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Eens. In DWDD hadden ze het over een kabinet PvdA/VVD/D66/GL. Ik werd al vrolijk bij de gedachte.
Het voordeel van een dergelijk kabinet is dat men inziet dat over de economische zaken vooraf goede afspraken gemaakt moeten worden. Lukt dat dan zijn ze prima in staat een weg te vinden door de economische omstandigheden. Beter dan een VVD-CDA kabinet dat met de botte bijl rond gaat zwaaienquote:Op woensdag 24 februari 2010 18:18 schreef phpmystyle het volgende:
Tijdens paars leerde ik woordjes als aap noot mies, maar ik hoor over paars niets meer dan goeds. Zou paars bijv VVD/PVDA/D66 of PVDA/VVD/GL/D66 de economische moeilijkheden kunnen oplossen, of is daar echt een rechts kabinet voor nodig?
Als ze het eens worden, met de nadruk op ALS, dan kunnen ze wel voor complete hervormingen zorgen. Dus niet alleen de HRA maar dan ook de huurmarkt hervormen om zo aan de punten van beide partijen te kunnen voldoen. Het is niet makkelijk maar zou een unieke kans kunnen zijn. Wel met iemand van buitenaf als premier.quote:Op woensdag 24 februari 2010 18:18 schreef phpmystyle het volgende:
Tijdens paars leerde ik woordjes als aap noot mies, maar ik hoor over paars niets meer dan goeds. Zou paars bijv VVD/PVDA/D66 of PVDA/VVD/GL/D66 de economische moeilijkheden kunnen oplossen, of is daar echt een rechts kabinet voor nodig?
Er zit natuurlijk een contradictie in enerzijds zeggen dat de overheid moet terugtreden (niet eens decentraliseren, democratiseren e.d. maar bot snoeien) en anderzijds moraal prediken.quote:Op woensdag 24 februari 2010 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Balkenende heeft eigenlijk de overheid veronachtzaamd. Hij wilde de samenleving rechtstreeks gaan besturen, alsof hij alle onderdanen mocht vertellen hoe ze moesten leven, en dat ze dat dan gingen doen, zonder de overheid ertussen. Zo werkt het natuurlijk niet, maar het functioneren van de overheid is er wel bij in geschoten.
Ik zie nauwelijks verschil tussen het huidige CDA en de VVD, in elk geval op economisch vlak. Het CDA onder Balkenende/Verhagen is economisch gezien een kopie van de VVD. Bovendien begint de VVD weer wat liberaler te worden sinds de conservatieve vleugel z'n belangrijkste gezichten is kwijtegeraakt (van Baalen, Verdonk, Kamp). Scheelt in elk geval een hoop bemoeizucht en pricacyschendingen.quote:Op woensdag 24 februari 2010 20:53 schreef Klopkoek het volgende:
Liever CDA dan VVD in de regering. Als ik moet kiezen. Dat baseer ik de plannen die de VVD heeft
Ze zijn het over zat dingen eens, denk bijv. aan ontslagrecht, pensioenleeftijd en wellicht HRA. Dat zijn toch de dingen die het verschil gaan maken, niet gratis schoolboeken of kinderopvang.quote:Op woensdag 24 februari 2010 18:18 schreef phpmystyle het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |