Het is een voorstel van die engerd Fred Teeven, dus dat kan nooit goed zijn.quote:Daders moeten opdraaien voor de kosten van hun eigen strafproces. De VVD presenteerde dit voorstel vandaag in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart. ''De vervuiler betaalt'', aldus Tweede Kamerlid Fred Teeven. ''De belastingbetaler hoeft niet voor deze kosten op te draaien.''
Ook wil de VVD dat een dader naast de directe schade van het slachtoffer ook de indirecte schade vergoedt. Bijvoorbeeld de kosten die een werkgever maakt wanneer het slachtoffer tijdelijk niet kan werken. Tenslotte moet het volgens Teeven mogelijk worden om nog voor een proces beslag te leggen op de bezittingen van een overtreder. ''Als een dader bij aanhouding met 500 euro op zak loopt moet dit meteen worden afgenomen.''
Om deze plannen te realiseren zal het Wetboek van Strafvordering op meerdere punten moeten worden aangepast.
bron: spitsnieuws.nl
Maar NOOIT vóór een proces lijkt me he.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:20 schreef mirved het volgende:
Bij schuld zeker afnemen en laten betalen.
Voor een proces kan je ook nog niet schuldig zijn bevondenquote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:21 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Maar NOOIT vóór een proces lijkt me he.
waarom niet...quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:18 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is een voorstel van die engerd Fred Teeven, dus dat kan nooit goed zijn.
Op zich vind ik best dat de daders mogen voelen wat ze aangericht hebben, maar dat moet natuurlijk wel in verhouding zijn met het misdrijf. Mensen kunnen voor hetzelfde vergrijp totaal andere straffen krijgen, toch een beetje scheef.
Ik weet ook niet of ik justitie zulke middelen wel toevertrouw. Vooral van die dikgedrukte zin in het artikel krijg ik de rillingen. Fred Teeven is dé reden om geen VVD te stemmen. Al heb ik dat voorheen wel gedaan.
Eens je bent onschuldig totdat het tegendeel is bewezen. Dat principe zou gehandhaafd moeten worden.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:21 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Met rente neem ik aan?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:25 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
in de meeste gevallen word je niet zomaar opgepakt en als de rechter dan oordeelt dat de verdachte onschuldig is kan het geld terug gestort worden.
je hoort je gewoon te gedragen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:26 schreef gelly het volgende:
Als je als rechtstaat bepaalt dat bepaalde handelingen strafbaar zijn dan dien je als rechtstaat ook voor de kosten op te draaien als je mensen daarvoor wil vervolgen. Dat lijkt mij essentieel. Maar goed, Teeven, malloot, etc.
Ja, en als je niets gedaan hebt? Dan kan politie/justitie je voorlopig maar even alles afpakken. Zo werkt dat niet. Justitie kan mensen al in voorarrest plaatsen en dat lijkt me als instrument meer dan genoeg, voor dat stelletje stuntelaars.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:25 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
waarom niet...
in de meeste gevallen word je niet zomaar opgepakt en als de rechter dan oordeelt dat de verdachte onschuldig is kan het geld terug gestort worden.
maar moet eens zien wat dat tuig de samenleving kost:
-materiele schade
-immateriele schade/slachtofferhulp
-kosten politie/ambulance/medische zorg
-proceskosten
en als de dader dan moet voorkomen heeft die geen geld meer...
gewoon alles afpakken totdat die niks meer heeft, moet je je maar leren gedragen he.
een van de betere voorstellen die ik heb gehoord....
Juist, en hoe moet zo'n iemand dan verder met z'n leven na een straf ? Of is dat maar een klein detail, het gaat er immers om ferme taal uit te spreken.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:25 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
gewoon alles afpakken totdat die niks meer heeft, moet je je maar leren gedragen he.
Nee, echt ?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:27 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
je hoort je gewoon te gedragen.
volgens de regels van de samenleving...quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Juist, en hoe moet zo'n iemand dan verder met z'n leven na een straf ? Of is dat maar een klein detail, het gaat er immers om ferme taal uit te spreken.
Ik pak ook maar een borrel denk ik. Bedankt voor de tip.quote:
Werkkampen, met de trein zeker en dan Fred Teeven als machinist.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:29 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
volgens de regels van de samenleving...
als ze weer de mist in gaan exact hetzelfde en als ze het niet kunnen betalen trap ze maar in werkkampen waar ze pas uit mogen als ze hun schuld hebben voldaan.
als je in voorarrest word geplaatst worden al je bezittingen die je op dat moment bij je draagd al afgepakt...quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:28 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja, en als je niets gedaan hebt? Dan kan politie/justitie je voorlopig maar even alles afpakken. Zo werkt dat niet. Justitie kan mensen al in voorarrest plaatsen en dat lijkt me als instrument meer dan genoeg, voor dat stelletje stuntelaars.
waarom niet?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik pak ook maar een borrel denk ik. Bedankt voor de tip.
Ja en die rechtstaat wordt toch gevormd door politici die wij als volk kiezen? Wij als volk hoeven toch niet indirect te boeten omdat iemand zich niet gedraagt?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:26 schreef gelly het volgende:
Als je als rechtstaat bepaalt dat bepaalde handelingen strafbaar zijn dan dien je als rechtstaat ook voor de kosten op te draaien als je mensen daarvoor wil vervolgen. Dat lijkt mij essentieel. Maar goed, Teeven, malloot, etc.
En ook er eens voor zorgen dat slachtoffers wanneer deze aangifte doen hiervan de gegeven niet zomaar bij de daders bekend worden.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Voor de schade zijn ze al aansprakelijk, je zou slachtoffers wat beter kunnen helpen met die vergoed te krijgen.
Omdat ze misschien wel eens onschuldig kunnen zijn?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:32 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
als je in voorarrest word geplaatst worden al je bezittingen die je op dat moment bij je draagd al afgepakt...
een vriend van mij is werkzaam bij de politie en de stelselmatige raddraaiers en draaideurcriminelen zijn eerder het bureau uit dan dat de agent het proces verbaal heeft getyped.
lachend en met een lullige boete en hun te dure kleding staan ze weer op straat.
dus waarom ze niet strippen van hun true religion spijkerbroek, dure gsm en andere zooi zodat de kosten worden gedekt
Da's een slechte zaak. Daar zouden ze iets aan moeten doen ja.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:32 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
als je in voorarrest word geplaatst worden al je bezittingen die je op dat moment bij je draagd al afgepakt...
een vriend van mij is werkzaam bij de politie en de stelselmatige raddraaiers en draaideurcriminelen zijn eerder het bureau uit dan dat de agent het proces verbaal heeft getyped.
lachend en met een lullige boete en hun te dure kleding staan ze weer op straat.
dus waarom ze niet strippen van hun true religion spijkerbroek, dure gsm en andere zooi zodat de kosten worden gedekt
ja en dan krijgen ze het geld terug/spullen terug.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:36 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Omdat ze misschien wel eens onschuldig kunnen zijn?
En als er nu een scheiding komt tussen verkeersdelicten en geweldsdelicten?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En ook er eens voor zorgen dat slachtoffers wanneer deze aangifte doen hiervan de gegeven niet zomaar bij de daders bekend worden.
Maar dit is weer lekker populistische praat van teeven, en helaas zal veel dom gepeupel meteen zeggen ja lijkt me een goed plan. Totdat datzelfde gepeupel een keer door rood rijdt, een flink ongeluk veroorzaakt en alle kosten zelf mag opbrengen en hierdoor uit hun huis wordt gezet vanwege betalingsachterstanden.
alsof als je een normale burger bent en een boete krijgt voor wildplassen/te hard rijden je meteen kaal word geplukt.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:37 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Da's een slechte zaak. Daar zouden ze iets aan moeten doen ja.
Maar met de maatregel van Fred Teeven krijgt justitie een instrument in handen waarbij het hele volk WEER slachtoffer wordt van een paar, zoals je al zegt, raddraaiers. Laat ze eerst het bestaande beleid maar eens goed uitvoeren. Het is idioot dat die draaideurcriminelen steeds weer zo naar buiten kunnen, en ik ben het met je eens dat deze mensen best uitgekleed mogen worden.
Waarom moet er nu opeens wel een onderscheid gemaakt worden, bang dat je door mijn voorbeeld opeens wel door dit populistisch proefballontje geraakt kan worden.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:39 schreef -Techno- het volgende:
[..]
En als er nu een scheiding komt tussen verkeersdelicten en geweldsdelicten?
Ook een zinnige verbetering. Maar je zou ook kunnen kijken of slachtofferhulp een soort rechtsbijstandverzekeraar zou kunnen spelen die helpt de schade te verhalen. Je kunt ook beslag leggen wanneer je crimineel voordeel wilt ontnemen, of voor de schadevergoeding.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:35 schreef Basp1 het volgende:
En ook er eens voor zorgen dat slachtoffers wanneer deze aangifte doen hiervan de gegeven niet zomaar bij de daders bekend worden.
Tja, als het over rechtspraak gaat is het kennelijk heel aantrekkelijk om er vooral niet over na te denken, zodat je lekker wat stoers kunt roepen.quote:Maar dit is weer lekker populistische praat van teeven, en helaas zal veel dom gepeupel meteen zeggen ja lijkt me een goed plan. Totdat datzelfde gepeupel een keer door rood rijdt, een flink ongeluk veroorzaakt en alle kosten zelf mag opbrengen en hierdoor uit hun huis wordt gezet vanwege betalingsachterstanden.
Wijs ons dan maar het dikke dossier van paarlberg aan, waarvan jusititie in het kader van de plukzewetgeving miljoenen in beslag heeft genomen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:41 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
alsof als je een normale burger bent en een boete krijgt voor wildplassen/te hard rijden je meteen kaal word geplukt.
de meeste mensen waar de "pluk ze kaal" regels voor gelden zijn geen brave schooljongetjes die per ongeluk een keer een snoepje bij het kruidvat hebben gestolen, vaak hebben ze al een flink dossier
Uit het bericht blijkt niet dat het alleen voor raddraaiers geldt. En volgens mij is het ook allang mogelijk deze kaal te plukken.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:41 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
alsof als je een normale burger bent en een boete krijgt voor wildplassen/te hard rijden je meteen kaal word geplukt.
de meeste mensen waar de "pluk ze kaal" regels voor gelden zijn geen brave schooljongetjes die per ongeluk een keer een snoepje bij het kruidvat hebben gestolen, vaak hebben ze al een flink dossier
Van mij hoeven mensen die een verkeersdelict minder hard gestraft te worden dan iemand die een geweldsdelict pleegt. Het mag duidelijk zijn dat beide delicten van heel andere aard zijn. Dus waarom zou je geen onderscheid maken?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom moet er nu opeens wel een onderscheid gemaakt worden, bang dat je door mijn voorbeeld opeens wel door dit populistisch proefballontje geraakt kan worden.
en dan zelf ook nog anderen voor dom gepeupel uitmaken om vervolgens te tonen dat hij het zelf totaal niet snapt.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:49 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Van mij hoeven mensen die een verkeersdelict minder hard gestraft te worden dan iemand die een geweldsdelict pleegt. Het mag duidelijk zijn dat beide delicten van heel andere aard zijn. Dus waarom zou je geen onderscheid maken?
Dus als ik met mijn dronken kop even lekker langs de speeltuin ga scheuren en een kind doodrijdt, dan is dat minder ernstig dan wanneer ik de voor mijn deur hangende hangjongere een draai om zijn oren geef?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:49 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Van mij hoeven mensen die een verkeersdelict minder hard gestraft te worden dan iemand die een geweldsdelict pleegt. Het mag duidelijk zijn dat beide delicten van heel andere aard zijn. Dus waarom zou je geen onderscheid maken?
dronken een kind dood rijden = ernstig misdrijfquote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus als ik met mijn dronken kop even lekker langs de speeltuin ga scheuren en een kind doodrijdt, dan is dat minder ernstig dan wanneer ik de voor mijn deur hangende hangjongere een draai om zijn oren geef?
Natuurlijk zijn er allerlei gradaties als we het hebben over verkeersdelicten.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus als ik met mijn dronken kop even lekker langs de speeltuin ga scheuren en een kind doodrijdt, dan is dat minder ernstig dan wanneer ik de voor mijn deur hangende hangjongere een draai om zijn oren geef?
Kom eerst maar eens met het meterdikke dossier van paarlberg op de proppen en dan praten we wel weer verder. Dan zie je dus dat justitie al meer dan genoeg mogelijkheden heeft om de plukzewetegeving te gebruiken.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:53 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
en dan zelf ook nog anderen voor dom gepeupel uitmaken om vervolgens te tonen dat hij het zelf totaal niet snapt.
maar goed, welk grandioze voorstel hebben de criticasters dan die ze het domme gepeupel willen doen om de kosten van het geteisem vergoed te krijgen?
Dat is een aanname van jouw kant. Persoonlijk denk ik dat Teeven dit roept met het oog op de verkiezingen in de toekomst.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kom eerst maar eens met het meterdikke dossier van paarlberg op de proppen en dan praten we wel weer verder. Dan zie je dus dat justitie al meer dan genoeg mogelijkheden heeft om de plukzewetegeving te gebruiken.
Justitie zijn een stelletje faalhazen bij elkaar en om het falen te verbloemen moeten er nog meer regeltjes bij verzonnen worden om ze sneller tot een voor het gepeupel gewenste resultaat te laten komen terwijl het maar de vraag is of we hiermee niet een van de grondbeginselen van onze rechtstaat gaan schenden, namelijk onschuldig totdat je schuld bewezen is. En dat bewijs moet onze jusititie leveren en onze rechters mogen dan kijken of justitie een beetje goed werk afgeleverd heeft.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:04 schreef El_Matador het volgende:
Toppertje. Eindelijk de daders es straffen in plaats van de slachtoffers een trap of 20 nageven, zoals in VerNederland gebeurt.
Fredje Teeven zat helemaal fout met het paddoverbod, maar verder is het een goeie parlementarier.
oh dus als we uitzonderingen die de regel kunnen bevestigen kunnen vinden haken we direct af.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kom eerst maar eens met het meterdikke dossier van paarlberg op de proppen en dan praten we wel weer verder. Dan zie je dus dat justitie al meer dan genoeg mogelijkheden heeft om de plukzewetegeving te gebruiken.
Justitie zijn een stelletje faalhazen bij elkaar en om het falen te verbloemen moeten er nog meer regeltjes bij verzonnen worden om ze sneller tot een voor het gepeupel gewenste resultaat te laten komen terwijl het maar de vraag is of we hiermee niet een van de grondbeginselen van onze rechtstaat gaan schenden, namelijk onschuldig totdat je schuld bewezen is. En dat bewijs moet onze jusititie leveren en onze rechters mogen dan kijken of justitie een beetje goed werk afgeleverd heeft.
Die mogelijkheid is er toch allang. De uitvoering is alleen belabberd.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:04 schreef El_Matador het volgende:
Toppertje. Eindelijk de daders es straffen in plaats van de slachtoffers een trap of 20 nageven, zoals in VerNederland gebeurt.
Het is een gevaarlijke man.quote:Fredje Teeven zat helemaal fout met het paddoverbod, maar verder is het een goeie parlementarier.
Gradaties ja, daarmee ben ik bekend. Jij ook kennelijk, en toch negeerde je het bestaan ervan volledig. Waarom dat?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:59 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er allerlei gradaties als we het hebben over verkeersdelicten.
Ik neem aan dat je bekend bent met: "dood door schuld" en "moord"?
Omdat het dan technisch diefstal is. Punt uit. Je bent schuldig of verdacht cq onschuldig.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:25 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
waarom niet...
Maar kijk eens wat een banen het oplevert!quote:maar moet eens zien wat dat tuig de samenleving kost:
-materiele schade
-proceskosten
Wellicht moet je leren ratio en emotie wat meer te scheiden.quote:en als de dader dan moet voorkomen heeft die geen geld meer...
Wacht even, waar is het plan van Teeven om aan deze vermindering van het dienstenpakket van de overheid een belastingverlaging te koppelen? Ik zie niks in deze plannen, de overheid heeft het monopolie op rechtspraak op zich genomen en dus kan het niet zo zijn dat kosten hiervan bij een individu neer worden gelegd.quote:Daders moeten opdraaien voor de kosten van hun eigen strafproces. De VVD presenteerde dit voorstel vandaag in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart. ''De vervuiler betaalt'', aldus Tweede Kamerlid Fred Teeven. ''De belastingbetaler hoeft niet voor deze kosten op te draaien.''
En dit is natuurlijk helemaal van de pot gerukt, ik zat echt even met m'n ogen te knipperen. Zij die schade ondervinden kunnen nu al via de daarvoor bestemde wegen een claim indienen voor vergoeding van geleden schade. Eerst tussen private partijen onderling, vervolgens kunnen de private partijen, als zij geen vergoeding overeenkomen, naar de rechter stappen. De overheid moet niet automatisch schadevergoedingen toe gaan kennen die vervolgens door iemand anders opgehoest mogen worden.quote:Ook wil de VVD dat een dader naast de directe schade van het slachtoffer ook de indirecte schade vergoedt. Bijvoorbeeld de kosten die een werkgever maakt wanneer het slachtoffer tijdelijk niet kan werken.
Nu loop je gewoon te zeuren dat mijn post niet volledig was, sorry hoorquote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gradaties ja, daarmee ben ik bekend. Jij ook kennelijk, en toch negeerde je het bestaan ervan volledig. Waarom dat?
Niet volledig? Je brengt een onderscheid aan, en dat onderscheid is niet het onderscheid wat je wilt maken. Welk onderscheid wil je dan wel maken?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:13 schreef -Techno- het volgende:
Nu loop je gewoon te zeuren dat mijn post niet volledig was, sorry hoor
Ik ga niet alle gradaties hier voor je uit kauwen. Het is simpelweg niet zo zwart wit.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet volledig? Je brengt een onderscheid aan, en dat onderscheid is niet het onderscheid wat je wilt maken. Welk onderscheid wil je dan wel maken?
Dat klopt, jij stelde het wel zwart wit. Als je ipv daarvan gradaties gaat aanbrengen, dan zijn er meteen ook een heleboel. En dan heb je nog alleen maar de gradaties qua hoofdregel, niet de uitzonderingen. Dus als algemene regel slaat het nergens op, dat is mijn punt.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:18 schreef -Techno- het volgende:
Ik ga niet alle gradaties hier voor je uit kauwen. Het is simpelweg niet zo zwart wit.
Hoe kan je voor dit plan zijn als er geen concrete belastingverlaging aan wordt gekoppeld? Daarnaast vind ik dat de overheid, als de dader het proces moet gaan betalen, haar monopolie op de rechtspraak op moet heffen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:31 schreef Stephan1237 het volgende:
Ik vind dit een goed plan mits als de rechter zegt, je bent onschuldig dat je dan het niet hoeft te betalen
Ik wou net zeggen. Je kunt voor het proces toch nog helemaal niet spreken van een dader?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:25 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Eens je bent onschuldig totdat het tegendeel is bewezen. Dat principe zou gehandhaafd moeten worden.
Waarom een belastingverlaging??quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hoe kan je voor dit plan zijn als er geen concrete belastingverlaging aan wordt gekoppeld? Daarnaast vind ik dat de overheid, als de dader het proces moet gaan betalen, haar monopolie op de rechtspraak op moet heffen.
Oh jawel hoor. Slechts de juridische letterneukers niet. Maar die vonden de Twee van Putten ook eerst schuldig en later ineens onschuldig.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:45 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen. Je kunt voor het proces toch nog helemaal niet spreken van een dader?
Ben ik helemaal met je eens. Het is van de gekke dat een groep voetbal"supporters" een trein ter waarde van 1 miljoen kan slopen en daarvoor niet opdraait.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:57 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
Waarom een belastingverlaging??
BIjvoorbeeld, iemand sloopt bushokjes, dan vindt ik dat hij het proces moet betalen+de schade van de bushokjes, moet je maar geen bushokjes slopen
Omdat de proceskosten niet meer publiek gedragen worden maar individueel, de inkomsten van de overheid kunnen dan dus omlaag.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:57 schreef Stephan1237 het volgende:
Waarom een belastingverlaging??
Zoals ik al zei wordt rechtspraak in Nederland gezien als goed dat via de publieke weg aangeboden moet worden. Dat leidt er toe dat er sprake is van een geforceerde monopoliepositie op de markt van rechtspraak, vrije prijsvorming komt zo dus niet tot stand en dus is de kans groot dat de dader met onnodig hoge kosten opgezadeld wordt. Indien je de kosten van de rechtspraak privaat wil financieren moet ook het aanbod van rechtspraak geprivatiseerd worden.quote:BIjvoorbeeld, iemand sloopt bushokjes, dan vindt ik dat hij het proces moet betalen+de schade van de bushokjes, moet je maar geen bushokjes slopen
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:00 schreef El_Matador het volgende:
Het is van de gekke dat een groep voetbal"supporters" een trein ter waarde van 1 miljoen kan slopen en daarvoor niet opdraait.
En als die 2 private partijen daar niet uitkomen? En het veroorzaken van vertragingen is duidelijk ook publiek goed. Of zullen we maar het gehele rechtssysteem afschaffen om de overheid buitenspel te zetten?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is een zaak tussen twee private partijen, waarom wil jij dat de overheid daar in gaat interveniëren?
Ik blijf die twee van Putten sowieso naar vinden, maar dat is gewoon een gevoel.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Slechts de juridische letterneukers niet. Maar die vonden de Twee van Putten ook eerst schuldig en later ineens onschuldig.![]()
Ze waren altijd al onschuldig natuurlijk.
Inderdaad. Die gast komt weer met een NAZI wet.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:21 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dan is er de rechtspraak, dat weet je toch wel? Civiel recht noemen we dat.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:05 schreef El_Matador het volgende:
En als die 2 private partijen daar niet uitkomen?
Onzin, dat is gewoon een zaak tussen spoorvervoerder en veroorzaker van de vertraging. Daar is niks publieks aan.quote:En het veroorzaken van vertragingen is duidelijk ook publiek goed.
Dat is een mogelijk alternatief. Sterker nog indien we tot een privaat gefinancierde rechtspraak overgaan zoals meneer Teeven wil, dan is het voor mij een absolute eis.quote:Of zullen we maar het gehele rechtssysteem afschaffen om de overheid buitenspel te zetten?
Toch lang niet zo naar als Joran. Die gewoon keihard schuldig is, wat de rechters ook (niet) zeggen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:08 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik blijf die twee van Putten sowieso naar vinden, maar dat is gewoon een gevoel.
Schuldig waaraan?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Toch lang niet zo naar als Joran. Die gewoon keihard schuldig is, wat de rechters ook (niet) zeggen.
Lijk laten verdwijnen, dan wel (medeplichtigheid aan) moord. Leiding geven aan een criminele organisatie (vrouwenhandel) en dan nog alles wat we niet meegekregen hebben.quote:
Ik dacht dat je het wist, maar dat is dus niet zo.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Lijk laten verdwijnen, dan wel (medeplichtigheid aan) moord.
Is hij schuldig aan alles wat jij niet meegekregen hebt? Dat kan helemaal niet, niemand kan in zijn leven zoveel doen.quote:Leiding geven aan een criminele organisatie (vrouwenhandel) en dan nog alles wat we niet meegekregen hebben.
Laat me raden , dan moeten ze zeker ook nog betalen om in die kampen te zitten ?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:33 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
waarom niet?
ipv werk naar lageloonlanden te sturen doe je het naar die kampen, de mensen die daar zitten hoeven geen vorstelijk salaris te ontvangen en zullen ook merken hoe hard anderen voor hun geld moeten werken.
Daar kan de dader niks aan doen, de gemeenschap heeft namelijk het monopolie op de rechtspraak. De kosten veroorzaakt door het uitoefenen van rechtspraak komen dus altijd bij de gemeenschap terecht. Dat is ook het rare aan dit plan.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 08:29 schreef Dr.Nikita het volgende:
Lijkt mij niet meer dan logisch dat de schadeveroorzaker de schade betaalt die hij willens en wetens heeft veroorzaakt en niet dat de gemeenschap er voor opdraait.
Dat de dader voor de schade opdraait is al lang zo.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 08:29 schreef Dr.Nikita het volgende:
Lijkt mij niet meer dan logisch dat de schadeveroorzaker de schade betaalt die hij willens en wetens heeft veroorzaakt en niet dat de gemeenschap er voor opdraait.
De rechter kan ook gewoon een boete opleggen als die dat gepast oordeelt. Meer dan een eeuw geleden was het ook gebruikelijk om alle bezittingen van een veroordeeld verbeurd te verklaren. Dat bleek ook niet zo zinnig.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 20:34 schreef Bowlingbal het volgende:
Het lijkt me niets. Het ene proces zal wegens karig bewijs veel duurder uitvallen dan het ander. Betekent het dan dat de schuldige waarbij het bewijs voor de hand lag dan minder financieel gestraft wordt? Het klinkt al met al niet erg doordacht.
Willens en wetens? Jij wil zeggen dat alle misdrijven pas na grondige overweging worden gepleegd? Of is er ook nog zoiets als impuls, woede, verdriet, etc. die kunnen leiden tot een misdrijf?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 08:29 schreef Dr.Nikita het volgende:
Misdadigers moeten hard aangepakt worden, ongeacht de oorzaak van het misdrijf. De enige uitzondering is wraak nadat je zelf slachtoffer bent geworden van een misdaad.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:46 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Willens en wetens? Jij wil zeggen dat alle misdrijven pas na grondige overweging worden gepleegd? Of is er ook nog zoiets als impuls, woede, verdriet, etc. die kunnen leiden tot een misdrijf?
Voor een proces al kaalplukken?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:18 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is een voorstel van die engerd Fred Teeven, dus dat kan nooit goed zijn.
Op zich vind ik best dat de daders mogen voelen wat ze aangericht hebben, maar dat moet natuurlijk wel in verhouding zijn met het misdrijf. Mensen kunnen voor hetzelfde vergrijp totaal andere straffen krijgen, toch een beetje scheef.
Ik weet ook niet of ik justitie zulke middelen wel toevertrouw. Vooral van die dikgedrukte zin in het artikel krijg ik de rillingen. Fred Teeven is dé reden om geen VVD te stemmen. Al heb ik dat voorheen wel gedaan.
Wat begrijp je niet aan willens en wetens terwijl je dat zelfs nog eens herhaalt?quote:
Als ik dat had willen zeggen had ik het er wel neergezet.quote:Jij wil zeggen dat alle misdrijven pas na grondige overweging worden gepleegd?
Willens en wetens=toerekeningsvatbaar en daar het tegenovergestelde van=ontoerekeningsvatbaar.quote:Of is er ook nog zoiets als impuls, woede, verdriet, etc. die kunnen leiden tot een misdrijf?
Dus voor de gevallen die ik schetste hoeft het niet te gelden?quote:Op zondag 21 februari 2010 07:30 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan willens en wetens terwijl je dat zelfs nog eens herhaalt?
[..]
Als ik dat had willen zeggen had ik het er wel neergezet.
[..]
Willens en wetens=toerekeningsvatbaar en daar het tegenovergestelde van=ontoerekeningsvatbaar.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:25 schreef mijnnaamishaasje het volgende:
[..]
waarom niet...
maar moet eens zien wat dat tuig de samenleving kost:
-materiele schade
-proceskosten
en als de dader dan moet voorkomen heeft die geen geld meer...
Dit vind ik een interessante visie. De schuldige heeft inderdaad geen keuze in proceskosten. Nu kan men beargumenteren dat een schuldige niets te kiezen heeft, maar het is inderdaad raar om de kosten naast de materiële en immateriële schade bij de dader te verhalen. Het is immers de maatschappij en de rechtspraak die er zelf voor kiest om er zoveel moeite en daarmee kosten in te steken.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 12:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar kan de dader niks aan doen, de gemeenschap heeft namelijk het monopolie op de rechtspraak. De kosten veroorzaakt door het uitoefenen van rechtspraak komen dus altijd bij de gemeenschap terecht. Dat is ook het rare aan dit plan.
Ik denk dat er nu heel veel zaken niet aangepakt worden, vanwege de hoge kosten. Een vergrijp is te klein om daarvoor een kostbare rechtszaak te houden.quote:Op zondag 21 februari 2010 12:20 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Dit vind ik een interessante visie. De schuldige heeft inderdaad geen keuze in proceskosten. Nu kan men beargumenteren dat een schuldige niets te kiezen heeft, maar het is inderdaad raar om de kosten naast de materiële en immateriële schade bij de dader te verhalen. Het is immers de maatschappij en de rechtspraak die er zelf voor kiest om er zoveel moeite en daarmee kosten in te steken.
Door de kostenpost dan bij de dader te leggen, kan de rechtspraak in nagenoeg onbeperkte en vooral ongebalanceerde vorm -gelimiteerd door het te dragen vermogen van de verdachte- zich tegen de verdachte richten. Het is de vraag of zoiets wenselijk is.
Voor de derde maal dan.quote:Op zondag 21 februari 2010 11:46 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dus voor de gevallen die ik schetste hoeft het niet te gelden?
Dan gaan ze maar zitten voor dat bedrag. Simpel toch!quote:Op zondag 21 februari 2010 12:41 schreef BansheeBoy het volgende:
Lol, pure theorie, vaak valt er niets te halen bij dit soort gastjes. Fred Teeven doet zijn rol als auralifter eer aan.²
En dát kost de staat juist geld!quote:Op zondag 21 februari 2010 13:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan gaan ze maar zitten voor dat bedrag. Simpel toch!
Welnee, uitkering stopt dan. En ze mogen in de bak werken voor de kost. De gevangenis is geen hotel, hoor, waar je rustig de dagen doorbrengt totdat je weer naar huis mag.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:54 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
En dát kost de staat juist geld!²
Dan kosten ze alleen maar meer geld!quote:Op zondag 21 februari 2010 13:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan gaan ze maar zitten voor dat bedrag. Simpel toch!
Dan nog kosten ze geld.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Welnee, uitkering stopt dan. En ze mogen in de bak werken voor de kost. De gevangenis is geen hotel, hoor, waar je rustig de dagen doorbrengt totdat je weer naar huis mag.
werkkampen, of gewoon aan de ketting plantsoenendienst (kunnen ze meteen weer wennen aan de samenleving)quote:Op zondag 21 februari 2010 13:56 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dan kosten ze alleen maar meer geld!
Buiten de vraag of het rechtvaardig is om iemand al zijn proceskosten te laten betalen, is het slim om iemand uit de bak te laten komen, niet alleen zonder baan en woning maar ook nog eens met gigantische schulden (want reken maar dat dat een grote rekening is)? Ik denk dat er dan een grote kans is dat zo iemand weer terug valt, in plaats van iets nieuws opbouwd.
Hoezo? Omstandigheden kunnen anders zijn, er kunnen verzachtende omstandigheden zijn, iemand kan verminder toerekeningsvatbaar zijn etc. etc.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:18 schreef BasEnAad het volgende:
Mensen kunnen voor hetzelfde vergrijp totaal andere straffen krijgen, toch een beetje scheef.
Ik ben niet zo thuis in het kostenplaatje van werkkampen (quote:Op zondag 21 februari 2010 13:57 schreef NTTTG het volgende:
[..]
werkkampen, of gewoon aan de ketting plantsoenendienst (kunnen ze meteen weer wennen aan de samenleving)
gewoon minder bewakers maar gewoon ze het recht geven te schieten bij ontsnapping en een mijnenveld eromheenquote:Op zondag 21 februari 2010 14:00 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ik ben niet zo thuis in het kostenplaatje van werkkampen () maar ik denk dat ook daar nog iemand meer geld kost dan hij op brengt.
Tuurlijk is het punt ook dat de dader de kosten moet betalen. Ik vind het bijvoorbeeld immoreel. Zeker als je bedenkt dat alle mensen die bij zoiets betrokken zijn er niet voor een tientje per uur zitten, loopt een beetje zaak natuurlijk al snel in de tonnen (zo niet miljoenen). Iemand is dus de rest van zijn leven bezig met afbetalen. Het is dan dus gewoon een (schofterig hoge) geldboete.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:59 schreef Monidique het volgende:
Het punt hierin is niet dat de dader de kosten moet betalen, maar juist dat de verdachte kans heeft op grote, niet te betalen kosten, wat ertoe leidt dat, in zoverre zoiets dergelijks thans al niet plaatsvindt, de vermogenden meer mogelijkheden hebben en dus meer kansen om de rechtspraak hun kant op te duwen.
Het klinkt nogal... dubieus.
Welja, een beetje medelijden hebben met mensen die willens en wetens schulden maken!!quote:Op zondag 21 februari 2010 13:56 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dan kosten ze alleen maar meer geld!
Buiten de vraag of het rechtvaardig is om iemand al zijn proceskosten te laten betalen, is het slim om iemand uit de bak te laten komen, niet alleen zonder baan en woning maar ook nog eens met gigantische schulden (want reken maar dat dat een grote rekening is)? Ik denk dat er dan een grote kans is dat zo iemand weer terug valt, in plaats van iets nieuws opbouwd.
Dus, omdat rijken de proceskosten wel kunnen betalen zouden ze met meer wegkomen? Echt niet. De uitspraak blijft hetzelfde. Of je de kosten nu wel of niet kunt betalen.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:59 schreef Monidique het volgende:
Het punt hierin is niet dat de dader de kosten moet betalen, maar juist dat de verdachte kans heeft op grote, niet te betalen kosten, wat ertoe leidt dat, in zoverre zoiets dergelijks thans al niet plaatsvindt, de vermogenden meer mogelijkheden hebben en dus meer kansen om de rechtspraak hun kant op te duwen.
Het klinkt nogal... dubieus.
Met een schuld van tonnen of miljoenen heb je echt niet zomaar een leven opgebouwd hoor. Je houdt dus iedere maand geen cent over, en dat alleen omdat ons gerechterlijk systeem onbetaalbaar duur is?quote:Op zondag 21 februari 2010 14:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Welja, een beetje medelijden hebben met mensen die willens en wetens schulden maken!!
Dat is mooi hun probleem.
Als ze zich crimineel gedragen, komen ze voor de rechter. Ze mogen die proceskosten zelf betalen. Kunnen ze dat niet en worden ze schuldig bevonden, dan mogen ze voor dat bedrag gaan zitten en in de gevangenis werk verrichten. Hun uitkering wordt zolang stopgezet. Dat is logisch, gebeurt nu ook al.
Als ze daarna weer terugvallen, omdat ze door hun eigen schuld hun uikering (dat soort gasten hebben geen baan) en woning kwijt zijn, dan zijn ze nog hardleers ook. Maar weer een tijdje de bak in en werken voor de kost.
Mensen die uit de gevangenis komen, moeten aanspraak kunnen maken op begeleiding naar werk en woonruimte. Eventueel tijdelijk in de thuisloze opvang. Ook daar kunnen ze begeleid worden naar een zelfstandig leven.
Vergeet niet dat in die tijd ook de uitkering wordt stopgezet. Tel dat eens op bij wat ze met werken verdienen en trek er dan de kosten voor detentie vanaf. Denk dat er geld overblijft.quote:Op zondag 21 februari 2010 14:00 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ik ben niet zo thuis in het kostenplaatje van werkkampen () maar ik denk dat ook daar nog iemand meer geld kost dan hij op brengt.
Een gedetineerde kost 200 euro per dag, hoeveel verdien jij per dag, hoeveel is een uitkering per dag?quote:Op zondag 21 februari 2010 14:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Vergeet niet dat in die tijd ook de uitkering wordt stopgezet. Tel dat eens op bij wat ze met werken verdienen en trek er dan de kosten voor detentie vanaf. Denk dat er geld overblijft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |