Het punt is daar natuurlijk hoe je CO2-uitstoot opneemt in je markt. Als CO2 uitstoot gratis is voor de producent, maar waar dit wel schade en kosten voor de omgeving oplevert, dan heb je in feite een externaliteit.quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:59 schreef Illiberal het volgende:
Ik wil ook wel geloven dat er Global Warming is. De vraag is echter, of je dat met hevige regulering oplost. Door "groene" technologieën te gaan subsidiëren, belemmer je innovatie. Ik kan me ook niet vinden in het verhaal van bijvoorbeeld de PVV: "Het zijn allemaal leugens en de werkende man is de dupe." Ze zouden beter kunnen zeggen: "Er zijn problemen, maar dat los je niet op met hevige regulering. Wij willen de innovatie van de vrije markt."
Inderdaad, ik zou eerder vraagtekens zetten bij het oeverloze geouwehoer binnen de VN over doelen om de CO2 uitstoot te verminderen, een cap-and-trade systeem te gaan hanteren, enzovoort. M.i. is het veel zinvoller om je te richten op het stimuleren van technologische innovatie door bijvoorbeeld subsidies.quote:Op woensdag 17 februari 2010 12:04 schreef speknek het volgende:
Ik weet niet of je er innovatie door belemmert. Als je naar de gloeilampjes kijkt, die waren uitontwikkeld, daarom waren ze ook zo goedkoop. Door ze te verbieden worden de spaarlampen verkocht, en kunnen ze daar verder aan ontwikkelen.
(en dat is natuurlijk protectionisme van de eigen economie, wat de enige reden is dat dat doorgevoerd is)
Ik heb geen van beide gezien, ik was al ruim een jaar of 10 op de hoogte van het probleem dus dan ga ik liever naar tieten-schieten-helicopters. De IPCC had immers al veel eerder verstrekkende conclusies gepresenteerd die al geruime tijd overeind waren gebleven in het wetenschappelijk debat wat er op volgde.quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:50 schreef Chewie het volgende:
Maar dat zagen we toch ook met Gore's filmpje en bijvoorbeeld ook met die film die de Vara onlangs uitzond?
Je hebt de publieke opinie en je hebt de wetenschap. Bij gebrek aan inzicht zou de publieke opinie natuurlijk nooit inhoudelijk kunnen verschillen van de wetenschap wanneer het redelijke mensen betreft. Maar redelijke mensen zijn zeldzamer dan wensdenkers en manipulators zijn er altijd in overvloed wanneer het om fossiele brandstoffen gaat, daar heb je al tientallen jaren standaard een lobbyleger, een goedgevulde campagnekas en spindoctors bij. Die proberen een jaar of 10 een wig te drijven tussen de wetenschap en de publieke opinie, omdat het wetenschappelijk debat al lang en breed verloren is.quote:Dan is het wel leuk om de discussie wetenschappelijk te willen houden maar zolang er geprobeerd wordt de publieke opinie te beïnvloeden met onzinnige claims is daar natuurlijk geen sprake van.
Hele artikel:quote:Now we are discovering the U.N. reports are sloppy political documents intended to drive the climate lobby's regulatory agenda. The lesson of climategate and now the IPCC's shoddy sourcing is that the claims of the global warming lobby need far more rigorous scrutiny.
Het heeft wel zin om eens wat afstand te nemen van al die paniek, we hebben de zure regen gehad, de fynstof hype, ook nog een keer "de volgende ijstijd komt eraan" manie, de ozonlagen zijn weg gedoe en nu de aarde wordt warm toestand.quote:Op woensdag 17 februari 2010 15:41 schreef ethiraseth het volgende:
Leuk,maar het heeft net zoveel waarde als wanneer de telegraaf zoiets stelt.
Ik kan je reactie niet plaatsen. Heb je het artikel gelezen?quote:Op woensdag 17 februari 2010 15:41 schreef ethiraseth het volgende:
Leuk,maar het heeft net zoveel waarde als wanneer de telegraaf zoiets stelt. Er is namelijk geen enkele noodzaak tot "rigorous scrutiny" van eerder onderzoek. Alle claims zijn al heel lang onderbouwd en er komt helemaal niks van de tegenstanders dat daar iets aan kan afdoen. Dit soort artikeltjes is het enige wat ze nog weten te publiceren.
Het artikel geeft een paar mooie voorbeelden van "onderbouwde" claims, waarbij allerlei andere informatie juist vakkundig is verzwegen. Maar goed: fijn om te weten dat je de Wall Street Journal net zo veel waarde toedicht als De Telegraaf...quote:Op woensdag 17 februari 2010 15:41 schreef ethiraseth het volgende:
Leuk,maar het heeft net zoveel waarde als wanneer de telegraaf zoiets stelt. Er is namelijk geen enkele noodzaak tot "rigorous scrutiny" van eerder onderzoek. Alle claims zijn al heel lang onderbouwd en er komt helemaal niks van de tegenstanders dat daar iets aan kan afdoen. Dit soort artikeltjes is het enige wat ze nog weten te publiceren.
ethiraseth is links en als zodanig alleen maar geinteresseerd in agitprop.quote:Op woensdag 17 februari 2010 16:06 schreef Boldface het volgende:
[..]
Het artikel geeft een paar mooie voorbeelden van "onderbouwde" claims, waarbij allerlei andere informatie juist vakkundig is verzwegen. Maar goed: fijn om te weten dat je de Wall Street Journal net zo veel waarde toedicht als De Telegraaf...
Zij schrijven:quote:Op woensdag 17 februari 2010 15:27 schreef Boldface het volgende:
Wall Street Journal, je weet wel, die populistische Amerikaanse baggerkrant, analyseert de recente ontwikkelingen rondom Climategate. Hun conclusie:
Wat slechts een halve waarheid is. De suggestie is, dat de claim dus niet waar zal zijn. Immers, het is propaganda van een milieugroep. Ook dit is weer WGII, waar bepaalde ‘grijze literatuur’ met opzet in wordt opgenomen.quote:Next came news that an IPCC claim that global warming could destroy 40% of the Amazon was based on a report by an environmental pressure group.
Kortom, het probleem is met name de verwijzing, niet de claim zelf. WG1 heeft de referenties wel goed. Dit is door Jonathan Leake opgepikt die, nadat een wetenschapper hem had gemeld dat de statement juist was, dat fijn verzwegen heeft. Dat de WSJ het nu zelf ook op een manier brengt die suggestief is, ja zelfs Leakes claims over unsubstantiated herhaalt, terwijl contact met de betrokken wetenschappers ze duidelijkheid had kunnen verschaffen, is m.i. gewoon prutswerk.quote:BBC-interview met Simon Lewis:
Dr Simon Lewis from Leeds University, who co-authored a paper on the Amazon in the journal Science, says the forest is surprisingly sensitive to drought.
He told me: "The IPCC statement is basically correct but poorly written, and bizarrely referenced.
"It is very well known that in Amazonia, tropical forests exist when there is more than about 1.5 metres of rain a year, below that the system tends to 'flip' to savannah.
"Indeed, some leading models of future climate change impacts show a die-off of more than 40% Amazon forests, due to projected decreases in rainfall.
"The most extreme die-back model predicted that a new type of drought should begin to impact Amazonia, and in 2005 it happened for the first time: a drought associated with Atlantic, not Pacific sea surface temperatures.
Nogmaals, de enige die aantoonbaar wat verzwegen heeft, is Jonathan Leake, en WSJ papagaait dat na.quote:Op woensdag 17 februari 2010 16:06 schreef Boldface het volgende:
Het artikel geeft een paar mooie voorbeelden van "onderbouwde" claims, waarbij allerlei andere informatie juist vakkundig is verzwegen. Maar goed: fijn om te weten dat je de Wall Street Journal net zo veel waarde toedicht als De Telegraaf...
En zie verder Nepstads statement.quote:In an e-mail Nepstad sent to Times reporter Jonathan Leake 2 days before the story ran, he detailed those finding, writing:
At the time of the IPCC [report], there was ample evidence that a large portion of the Amazon forest is very close to the lower limit of rainfall that is necessary to sustain dense forest. We published an article in 1994 in Nature in which we estimated that approximately half of the forests of the Brazilian Amazon were periodically exposed to severe drought and soil moisture depletion, especially during El Nino events.
Bron.
Ik doe het niet af als niet belangrijk – alhoewel er ook nog de summary for policymakers is – maar het gaat mij erom dat WG1 de daadwerkelijke theoretische basis is, en dat die op deze manier niet onderuit gehaald wordt.quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:19 schreef speknek het volgende:
Je blijft WG2 afdoen als "niet belangrijk", maar het is juist WG2 waar beleid op wordt gebaseerd.
Maar niemand (nouja niemand intelligent) zegt dat hiermee de theoretische basis van WG1 onderuit gehaald wordt (daar zijn andere argumenten voor te bedenken)quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:27 schreef Iblis het volgende:
Ik doe het niet af als niet belangrijk – alhoewel er ook nog de summary for policymakers is – maar het gaat mij erom dat WG1 de daadwerkelijke theoretische basis is, en dat die op deze manier niet onderuit gehaald wordt.
Ik kan Leake's fout in deze niet echt peilen. Kan inderdaad zijn dat hij het opzettelijk niet vermeld heeft, aan de andere kant vind ik Nepstad kampioen in chaotisch schrijven. In z'n mail verwijst ie naar Nepstad 1994, terwijl hij zichzelf tegenspreekt in Nepstad 2000. Pas in 2004 komt hij weer terug op z'n 1994 estimate, waarom zegt hij dan niet Nepstad 2004? En misschien heeft hij Nepstad's mail uberhaupt niet gelezen. Dat zou WSJ dan weer wel moeten onderzoeken.quote:Wat WG2 betreft, deze claim over de Amazone is niet onjuist, maar er missen referenties. Dat is slordig, maar vind ik geen doodzonde. Wat ik veel discutabeler vind is dat een journalist nota bene van te voren weet dat de claim niet fout is, maar citaties mist, en toch stelt dat de claim niet klopt.
En gewassenafname in Afrika, en hurricane sensitivity.quote:En dat, als dat al bekend is, dat de WSJ dan toch vrolijk alle prietpraat overneemt (alhoewel het een opiniestuk is).
Wat dat betreft zijn er in WG2 twee onjuistheden gevonden: Nederland en zeeniveau (fout aangeleverd door het Planbureau) en 2035 voor gletsjers (fout ontdekt door IPCC-wetenschapper).
Volgens mij is de discussie wat groter dan de technische details van een computerprogramma.quote:Natuurlijk snap ik dat WG2 en 3 misschien qua beleidsvorming belangrijker zijn, maar de mediadiscussie is met name dat de theorie an sich niet klopt. En dat de beleidsvorming aantoonbaar geleden heeft onder de fouten, dat vraag ik me af.
Het punt is juist wel dat de indruk gewekt wordt (en opzettelijk) dat de hele theorie niet klopt.quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:47 schreef speknek het volgende:
Maar niemand (nouja niemand intelligent) zegt dat hiermee de theoretische basis van WG1 onderuit gehaald wordt (daar zijn andere argumenten voor te bedenken)
Leake heeft niet echt een reputatie hoog te houden. Hij heeft ook al een keer Dawkins pissig gemaakt door op te schrijven dat Dawkins astrologie ondersteunde.quote:Ik kan Leake's fout in deze niet echt peilen. Kan inderdaad zijn dat hij het opzettelijk niet vermeld heeft, aan de andere kant vind ik Nepstad kampioen in chaotisch schrijven. In z'n mail verwijst ie naar Nepstad 1994, terwijl hij zichzelf tegenspreekt in Nepstad 2000. Pas in 2004 komt hij weer terug op z'n 1994 estimate, waarom zegt hij dan niet Nepstad 2004? En misschien heeft hij Nepstad's mail uberhaupt niet gelezen. Dat zou WSJ dan weer wel moeten onderzoeken.
Africagate, ook van Leake, als ik het wel heb, citeert maar de helft. Aangezien het rapport zelf stelt dat het kan meevallen als maatregelen genomen worden en dat op andere plekken in Afrika de situatie voor bepaalde gewassen kan verbeteren. De auteur van het stuk is een expert op het gebied, en het hoofdpunt is ook dat er geen peer-reviewed referentie wordt gebruikt (maar nogmaals, WG2 heeft dat niet als eis).quote:En gewassenafname in Afrika, en hurricane sensitivity.
Althans, beiden lopen nog. Zoals alles natuurlijk met climatescience, je weet pas of je er daadwerkelijk naast zit als het gebeurd is.
Wat bedoel je daarmee? Dat de discussie groot is, dat zeker, maar het is m.i. weinig gefundeerd.quote:Volgens mij is de discussie wat groter dan de technische details van een computerprogramma.
Er zijn wel meer punten die wetenschappelijk achterhaald (b)lijken te raken uit AR4. Dat is m.i. ook niet zo erg, want het is niet een definitieve conclusie over hoe het zit, maar een samenvatting van de stand van de wetenschap. Dat ze met die hurricanes fout zitten is, ook volgens henzelf, zeker niet onmogelijk (wel <50%, maar niet <33%).quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:50 schreef speknek het volgende:
Overigens wordt Nepstad zelf weer tegengesproken in PNAS
http://www.treehugger.com(...)t-not-a-savannah.php
Maar dat terzijde, want dat is van na IPCC AR4.
quote:
Heb je zelf de gelinkte artikelen gelezen? Er staat waarom ze die spectra behandelen, dat het verschillende instrumenten zijn, hoe waterdamp en wolkvorming een rol speelt en de spectra bevuilt.quote:Op donderdag 18 februari 2010 08:36 schreef Lyrebird het volgende:
Wat denken de believers van deze? Jullie zullen er vast wel wat in jullie blogs over terugvinden:
[..]
Er is ook trouwens wel een gepubliceerde paper die de resultaten analyseert. Al met al vind ik het wel vreemd: een beetje cherry picken in drie papers, en vervolgens een (ook onder skeptici) omstreden studie aanhalen, en hop, je blog is er.quote:It is not clear to me just what the Lindzen and Choi results mean in the context of long-term feedbacks (and thus climate sensitivity). I’ve been sitting on the above analysis for weeks since (1) I am not completely comfortable with their averaging of the satellite data, (2) I get such different results for feedback parameters than they got; and (3) it is not clear whether their analysis of AMIP model output really does relate to feedbacks in those models, especially since my analysis (as yet unpublished) of the more realistic CMIP models gives very different results.
Wat hij nalaat te melden is dat de paper dit ook doet, en dan de volgende grafiek krijgt:quote:The last two graphs can be placed on top of each other, and the black lines (actual measured data) are basically copies of each other. That means that there was no difference in OLR between 1970 and 2006.
Waaruit wel (volgens de auteurs van de paper) veranderingen blijken. Dat American Thinker die grafiek niet aanhaalt, maar vervangt door zijn eigen interpretatie zonder daadwerkelijk dit verschil te behandelen, dat vind ik simpelweg slechte blogging.quote:The observed TES – IRIS and simulated 2006 – 1970 difference spectra are shown in Figure 3. The background offset in the lower wavenumber window discussed previously when comparing the observed and modelled brightness temperature spectra (Figure 1 and Figure 2) is not apparent when comparing the observed and modelled difference spectra. Instead the feature cancels out and the background is seen to match well over the wing of the 15 μm CO2 band and in the window regions. This emphasizes the importance of looking at the raw spectra as well as the difference spectra. The modelled 2006 – 1970 difference in the methane signal is shallower than the observed case, which is due to the model calculating a deeper signal for 1970 than was observed.
Echt? Geloof je dat echt?quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo "in plaats daarvan"? Het IPCC is een onafhankelijk club die onafhankelijk onderzoek heeft gedaan naar de opwarming van de aarde en het menselijk aandeel daarin.
Ik heb de blog slechts vluchtig doorgelezen, omdat ik totaal geen interesse in details heb, maar als ik het goed heb heeft de AT het wel over dat verschil gehad. Ze zeggen echter dat ze niets met de simulatie hebben, omdat ze data hebben. Immers, waarom een simulatie gebruiken, als je keiharde data hebt?quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:10 schreef Iblis het volgende:
Waaruit wel (volgens de auteurs van de paper) veranderingen blijken. Dat American Thinker die grafiek niet aanhaalt, maar vervangt door zijn eigen interpretatie zonder daadwerkelijk dit verschil te behandelen, dat vind ik simpelweg slechte blogging.
Ik heb het over ruim tien jaar geleden. Toen was het gewoon een kwestie van onderzoeken en conclusies trekken. Ik vond ze toen ook niet leuk en heb ook een weekje in de ontkenningsfase gezeten, maar de realiteit loopt nou eenmaal niet altijd paralel met je droomwens.quote:
en dat zijn vooral de mensen die vet geld verdienen met het gebruik van olie etc. Naar mijn menig komt de ware "climate gate"dan ook vanuit die hoek want reken maar dat die lui er veel financieel baat bij hebben dat de situatie blijft zoals ze is en alles op alles zetten om het klimaatonderzoek onderuit te halen. Raar dat zuivere wetenschappers zoals Lyrebird het eens nooit over die mensen hebben.....quote:Op vrijdag 19 februari 2010 08:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Zo heb je mensen die denken dat de olie niet opraakt, en zo heb je ook mensen die denken dat de aarde niet opwarmt,
Lyrebird een zuivere wetenschapper? Afijn, het staat gewoon vast dat de republikeinen voor de campagne van Bush afgesproken hebben dat er geen poging meer gedaan werden het wetenschappelijk debat te voeren of te winnen, maar dat er een window of opportunity was in het aantasten van de geloofwaardigheid van de klimaatwetenschap. En je weet ook van wie de campagnebijdragen komen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 08:33 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
en dat zijn vooral de mensen die vet geld verdienen met het gebruik van olie etc. Naar mijn menig komt de ware "climate gate"dan ook vanuit die hoek want reken maar dat die lui er veel financieel baat bij hebben dat de situatie blijft zoals ze is en alles op alles zetten om het klimaatonderzoek onderuit te halen. Raar dat zuivere wetenschappers zoals Lyrebird het eens nooit over die mensen hebben.....
Kritiek op de klimaatwetenschap? Waar dan?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 09:39 schreef speknek het volgende:
Lyrebird is volgens mij de enige visiting professor hier.
En dat "we" (ik spreek voor het gemak ook maar even voor hem) kritiek hebben op klimaatwetenschap en het politieke spel dat de resultaten vertroebelt, wil niet zeggen dat de hyena's daar weer omheen niet nog veel erger zijn.
Dat wordt in die papers uitgelegd. In de ene paper (van Brindley en Sagoo, et al.) gebruiken ze data van verschillende satellieten met verschillende meetinstrumenten (en 27 jaar verschil), die lichtelijk andere gegevens opleveren en vanwege instrumentele, temperatuur- en vochtigheidsveranderingen niet zo vergelijkbaar zijn (of anders binnen de meetfout vallen, wat men zegt).quote:Op vrijdag 19 februari 2010 07:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb de blog slechts vluchtig doorgelezen, omdat ik totaal geen interesse in details heb, maar als ik het goed heb heeft de AT het wel over dat verschil gehad. Ze zeggen echter dat ze niets met de simulatie hebben, omdat ze data hebben. Immers, waarom een simulatie gebruiken, als je keiharde data hebt?
Ah, nou dan spreek ik puur voor mezelf. Ik heb methodologische problemen met correlatie-onderzoek verwerken in regressiemodellen, het doen van toekomstvoorspellingen en dat wetenschap noemen, en het simpel extrapoleren van data in een model wat met grote onzekerheden en in essentie stochastische principes het verleden beschrijft.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 09:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Kritiek op de klimaatwetenschap? Waar dan?
En welke conclusie kan daarmee dan niet gedragen worden?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Ah, nou dan spreek ik puur voor mezelf. Ik heb methodologische problemen met correlatie-onderzoek verwerken in regressiemodellen, het doen van toekomstvoorspellingen en dat wetenschap noemen, en het simpel extrapoleren van data in een model wat met grote onzekerheden en in essentie stochastische principes het verleden beschrijft.
Dat is geen "vergissing", dat is een propagandazet waar Joseph Goebbels zijn vingers bij zou aflikken.quote:Op maandag 15 februari 2010 09:18 schreef Deprater het volgende:
Nou dat is dan na de blauwe regen, de fynstofhype, de ozon-ellende ook het einde van dit doemscenario.
wat zal het volgende zijn![]()
het onzichtbaar stervend boomvirus, of een vallende komeet
[..]
Idd, het verleden voorspellen kan iedereen. Een beetje wiskundige kan een model maken dat het klimaat verleden "verklaart".quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:01 schreef speknek het volgende:
Ah, nou dan spreek ik puur voor mezelf. Ik heb methodologische problemen met correlatie-onderzoek verwerken in regressiemodellen, het doen van toekomstvoorspellingen en dat wetenschap noemen, en het simpel extrapoleren van data in een model wat met grote onzekerheden en in essentie stochastische principes het verleden beschrijft.
Voor zo'n gigantisch terrein kan ik dat niet uit de mouw schudden. Maar zuiver technisch gezien heel veel niet.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:36 schreef Weltschmerz het volgende:
En welke conclusie kan daarmee dan niet gedragen worden?
Je verklaart nooit 'het verleden', je verklaart een bepaalde dataset. Nieuwe datasets zijn weer een 'nieuw verleden'. Er is geen fundamenteel verschil tussen het 'verklaren van het verleden' en het 'verklaren van de toekomst'.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:07 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd, het verleden voorspellen kan iedereen. Een beetje wiskundige kan een model maken dat het klimaat verleden "verklaart".
Weet je zeker dat je gestudeerd hebt?quote:De toetsing van het model geschiedt slechts met 1 experiment (onze aarde)
Als je nu 100 planeten had getest waarbij bij 95 planeten de temperatuur significant gaat stijgen bij CO2 verhoging, dan had je het model bevestigd (met 95 % zekerheid)
Als klimaatwetenschap een wetenschap is, dan op z'n minst wetenschap van een andere soort.
Hier zijn geen herhaalbare experimenten.
En wat zijn de voorspellingen van het model ?
Dat is ergens heel erg waar en toch ook niet.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je verklaart nooit 'het verleden', je verklaart een bepaalde dataset. Nieuwe datasets zijn weer een 'nieuw verleden'. Er is geen fundamenteel verschil tussen het 'verklaren van het verleden' en het 'verklaren van de toekomst'.
Oude datasets (mits niet gemanipuleerd) blijven gelijk, dus je kun een model maken dat deze set perfect beschrijft (achteraf voorspelt). De kracht van de natuurwetenschappelijke methode is nu juist om toekomstige uitkomsten van experimenten te voorspellen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:18 schreef Monolith het volgende:
Je verklaart nooit 'het verleden', je verklaart een bepaalde dataset. Nieuwe datasets zijn weer een 'nieuw verleden'. Er is geen fundamenteel verschil tussen het 'verklaren van het verleden' en het 'verklaren van de toekomst'.
Weet je zeker dat je gestudeerd hebt?
Ik ben het wel eens hiermee, maar ik wil het nog scherper stellen:quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:24 schreef El_Matador het volgende:
Maar een model waarbij het heden matcht, is redelijk betrouwbaar.
Een model waarbij het heden niet matcht, moet ge-update worden.
Een model waarbij de toekomst matcht, gaat niet, want je kan niet in de toekomst kijken; je hebt geen vast toekomstig calibratiepunt.
Als jij kritiek hebt op de klimaatwetenschap, dan zal die toch echt in het aanvechten van een conclusie moeten bestaan op basis van de gehanteerde methodes en technieken. Anders kwalificeert het niet als kritiek op de klimaatwetenschap lijkt me. Ik sta helemaal open voor kritiek hoor, graag zelfs, laat het allemaal maar niet waar zijn, 4 cylinders zijn er echt te weinig voor een auto, draaikolkjes in de tank zijn leuk en stoken met het raam open is lekker luxe.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Voor zo'n gigantisch terrein kan ik dat niet uit de mouw schudden. Maar zuiver technisch gezien heel veel niet.
Ze maken zelf ook de nodige voorbehouden natuurlijk. Maar als ze te weinig voorbehoud maken dan moet je aangeven waar ze de fout in gaan, welk voorbehoud ze meer of sterker hadden moeten maken. Dan heb je kritiek, ik heb in deze topicreeksen of in de kranten eigenlijk nog geen kritiek op de klimaatwetenschap gezien. Wel op het panel, wel op fouten, wel op referenties, maar niet op de klimaatwetenschap zelf.quote:Dat wil alleen niet zeggen dat het per se fout is. Ik zie de voorspellingen zoals in IPCC staan meer als educated guesses.
Men doet voor een deel aan ‘hindcasting’ waarbij het model wordt gebruikt om (voor een deel) vanuit first principles of algemene parameters het verleden ‘te voorspellen’ en te kijken hoe dit met de gemeten data klopt.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:39 schreef Oud_student het volgende:
Ik ben het wel eens hiermee, maar ik wil het nog scherper stellen:
De eerste 2 "modellen" hebben geen waarde alleen een model dat voorspellingen kan doen is waardevol en mag IMO een model genoemd worden. Zo'n model geeft een verband (voorspelling) tussen meerdere (input) variabelen (bijv. CO2 %, zonnevlekken, bewolking, etc) en output variabelen (bijv. temperatuur)
Ik legde toch net ook uit dat er geen sprake is van een 'fit' maken en deze voor waar aannemen? Het zijn modellen op basis van een subset van zowel de praktische beschikbare als de theoretisch mogelijke verzameling data. Die vervolgens geverifieerd kunnen worden aan de hand van data die niet is gebruikt bij het opstellen van het model. Als je in de informatica b.v. een neuraal netwerk traint voor feature extraction uit foto's dan hanteer je ook een bepaalde trainingsdataset met input(foto's) / verwachte output(features). Vervolgens kijk je of het model goed werkt op basis van foto's die niet in de trainingsset zaten. Of die foto's dan 20 jaar oud zijn of genomen na de training maakt geen hol uit.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:29 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Oude datasets (mits niet gemanipuleerd) blijven gelijk, dus je kun een model maken dat deze set perfect beschrijft (achteraf voorspelt). De kracht van de natuurwetenschappelijke methode is nu juist om toekomstige uitkomsten van experimenten te voorspellen.
Zo zal een experiment met de LHC uitsluisel geven of het Higgs deelje bestaat en zal het model gefalsificeerd of geverifieerd worden.
Bij de klimaat"wetenschap" heb ik dergelijke experimenten niet gezien.
Ik bedoelde dat er tienduizend conclusies zijn en ik ze hier niet allemaal na ga lopen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Als jij kritiek hebt op de klimaatwetenschap, dan zal die toch echt in het aanvechten van een conclusie moeten bestaan op basis van de gehanteerde methodes en technieken. Anders kwalificeert het niet als kritiek op de klimaatwetenschap lijkt me.
Dat snap ik, maar dan moet je ook niet claimen dat je kritiek hebt op die klimaatwetenschap. Ik ga ook geen kritiek op een film geven waarvan ik geen zin had om voor in de bioscoop te gaan zitten.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 12:39 schreef speknek het volgende:
Ik bedoelde dat er tienduizend conclusies zijn en ik ze hier niet allemaal na ga lopen.
Niks aan het klimaat is echt goed begrepen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Men doet voor een deel aan ‘hindcasting’ waarbij het model wordt gebruikt om (voor een deel) vanuit first principles of algemene parameters het verleden ‘te voorspellen’ en te kijken hoe dit met de gemeten data klopt.
Actiever voorspellen is b.v. na de uitbarsting van de Pinatubo gedaan, waarbij de effecten werden voorspeld; toename van CO2-concentraties en reductie van zee-ijs wordt voorspeld, en ook temperatuursveranderingen worden voorspeld (deels ook regionaal).
Het nadeel is natuurlijk dat veel gevallen best veel variatie erin hebben, waardoor je lang aan het meten bent voordat je zekerheid hebt. Slechts zaken zoals Pinatubo zijn daadwerkelijk iets wat een duidelijke schok meebrengt.
Zonnevlekken op zichzelf lijken b.v. wel van invloed op de activiteit van de zon, maar echt begrepen zijn deze niet, er lijkt een soort van 11-jarig patroon in te zitten, maar sinds de jaren 70 is er ook een soort reductie. Dat blijft een probleem.
En zelf heb ik er, zoals speknek zegt, ook niet heel veel moeite mee als men stelt dat het uiteindelijk een soort van educated guess is, maar het is wel het beste wat we hebben, en daarbij, als het om politieke besluitvorming gaat, volgens mij wordt er ‘op minder besloten’ als het om economische groei of bevolkingsverandering of asielzoekersprojecties gaat.
Ik ben hier al eerder uitgebreid op ingegaan, en heb er niet zo'n behoefte meer aan. Maar goed, nog een keer dan.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:07 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat snap ik, maar dan moet je ook niet claimen dat je kritiek hebt op die klimaatwetenschap. Ik ga ook geen kritiek op een film geven waarvan ik geen zin had om voor in de bioscoop te gaan zitten.
Omdat als het niet herhaalbaar is, het niet wetenschappelijk is.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:30 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik ben hier al eerder uitgebreid op ingegaan, en heb er niet zo'n behoefte meer aan. Maar goed, nog een keer dan.
Weet je waarom er in de wetenschap gehamerd wordt op gecontroleerde experimenten?
Ja, maar je kunt niet ophouden met wetenschap bedrijven bij de laboratoriumdopstelling. Het kan wel, maar dan heb je weinig wetenschap en het willen weten over de wereld om ons heen is nou eenmaal het fundament. Het experiment is de meest eenduidige methode, maar natuurlijk niet de enige wetenschappelijke methode.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:56 schreef speknek het volgende:
Nou... dat heeft ermee te maken. Het ging me meer om de toevoeging 'gecontroleerd'. Dat heb je nodig om causale verbanden te ontdekken. Anders mag je in principe alleen van correlaties spreken.
Als je een werkingsmechanisme hebt en een sterke correlatie hebt, kun je natuurlijk wel tot een hoge waarschijnlijkheid van een causaal verband concluderen. Je zou een punt hebben als ze geen idee hadden hoe CO2 die opwarming zou bewerkstelligen. Je hebt het verband, de correlatie, en je hebt de aard van het verband, causaal, niet causaal, omgekeerd causaal. Maar als je die twee samen hebt wordt het een heel ander verhaal.quote:Als je niet voor alles gecontroleerd hebt, mag je eigenlijk geen regressie berekenen, want die gaat uit van een causaal verband, maar alleen correlaties. Daarom mag je bijvoorbeeld als je een enquete doet, na afloop alleen correlaties berekenen. Daar krijg je een r waarde uit, die weliswaar nuttig is, maar je niet kunt gebruiken in modellen.
Klimaatwetenschap doet (hééél kort door de bocht) dat wel: ze meten hoeveel van bepaalde stoffen er in de lucht hangt, wat de temperatuur is, en hoe dat verandert over tijd. Een sterke correlatie zou dan op een sterk verband duiden. Maar theoretisch gezien zegt dat niets. En dat is het grote probleem.
Volgens mij was er eerst de theorie van de opwarmende causaliteit, en is die later bevestigd door de gemeten opwarming. Als je dan verder terug gaat in de tijd en daar ook weer het verband aantreft dan geldt natuurlijk nog steeds hetzelfde werkingsmechanisme.quote:Natuurlijk betekent dat niet dat het niet ook klopt. Intuitief kun je bijvoorbeeld zien aan hoe netjes iemand gekleed is, wat de hoogte van z'n functie ongeveer is. Dat kun je zelfs in enige mate kwantificeren. Dat is ook een soort regressie die je elke dag doet. Wetenschappelijk methodologisch is het alleen niet helemaal correct. En dat was (een van) m'n eerdere kritiekpunten op klimaatwetenschap (daar kun je overigens ook geologie en andere wetenschappen bij doen hoor, maar die zijn gewoon minder in het nieuws).
Er wordt dan ook niets anders geclaimd dan een grote mate van waarschijnlijkheid.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:14 schreef speknek het volgende:
Ja klopt, het is waarschijnlijk, ik wil ook nooit anders betogen. Maar er zit uiteraard nogal een verschil met een gecontroleerd experiment in een laboratoriumsetting en, nouja, de complete wereldbol.
Je hebt het mechanisme, en je hebt de data die ook die kant uitwijzen. Naarmate je data en modellen dan steeds fijnmaziger worden, neemt de zekerheid toe.quote:Dat CO2 warmte opneemt, wil niet zeggen dat dat over de complete aarde zo lineair geldt (dat stellen ze ook niet per se, maar als voorbeeld). Wat doet het alleen al op biologisch evolutionaire schaal, als bijvoorbeeld zuurstofproducerende algen ineens heel veel meer voedsel krijgen. Dat zijn fikse onzekerheidsmarges. Te groot, mijn insziens vanuit wetenschappelijkmethodologisch standpunt. Maar zoals ik eerder zei, dat hoeft niet te betekenen dat de uitkomst van de klimaatmodellen fout is. Gewoon, heel wat onzekerder dan gesteld wordt.
Harde uitspraken, voor het effect van CO2, dat dit opwarmend is, dat lijkt me tamelijk hard ja. De vraag is natuurlijk voor een deel wel, afhankelijk van de reactie van de natuur; wat is de gevoeligheid van het klimaat. Dat zullen we niet precies weten totdat we het meemaken (en dan nog een tijd later).quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:20 schreef El_Matador het volgende:
Niks aan het klimaat is echt goed begrepen.
Toch worden er harde uitspraken gedaan en voorspellingen en schuldvragen beantwoord.
DAT is het kwalijke.
Wat ik trouwens hier nog wel op te merken vindt, dat is overigens ook een beetje de moraal van het verhaaltje van de eend en de journalist: op een heleboel individuele onderdelen van klimaatwetenschap valt wat af te dingen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:14 schreef speknek het volgende:
Dat CO2 warmte opneemt, wil niet zeggen dat dat over de complete aarde zo lineair geldt (dat stellen ze ook niet per se, maar als voorbeeld). Wat doet het alleen al op biologisch evolutionaire schaal, als bijvoorbeeld zuurstofproducerende algen ineens heel veel meer voedsel krijgen. Dat zijn fikse onzekerheidsmarges. Te groot, mijn insziens vanuit wetenschappelijkmethodologisch standpunt. Maar zoals ik eerder zei, dat hoeft niet te betekenen dat de uitkomst van de klimaatmodellen fout is. Gewoon, heel wat onzekerder dan gesteld wordt.
Deels mee eens, het is nog erger:quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is geen "vergissing", dat is een propagandazet waar Joseph Goebbels zijn vingers bij zou aflikken.
Klimaat"wetenschap"....Verkrachters der natuurwetenschappen.
Ho, wat is er tegen natuurwetenschap? Het is juist een zuivere wetenschap, mits goed uitgevoerd.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:21 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Deels mee eens, het is nog erger:
Natuur "wetenschap" ...![]()
Verkrachters der zuivere wetenschappen.
![]()
Maar niet heus.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ho, wat is er tegen natuurwetenschap? Het is juist een zuivere wetenschap, mits goed uitgevoerd.
Argumenten?quote:
Teveel ruimte voor manipulatie en corruptie;quote:
Ook daar heb je aannames. Wijsbegeerte hangt van meningen aan elkaar.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:32 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Teveel ruimte voor manipulatie en corruptie;
geen waterdichte zuivere bewijzen zoals bij wiskunde, logica en wijsbegeerte.
Met het risico dat ik ga herhalen wat er reeds in dit topic naar voren is gebracht, vind ik het toch al te makkelijk om "2035" als drukfout of kleine onnauwkeurigheid af te doen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 15:14 schreef Iblis het volgende:
Als laatste wil ik dan ook opmerken dat ik de zwakte van de kritiek voor een groot deel dan ook vind dat ze zich richt op detailproblemen – oh, 2035 klopt niet, nu klopt niets meer!, oh, een thermometer staat op een parkeerplaats, nu is het onbetrouwbaar! – en daar geen constructief verklarende theorie tegenoverstelt, of aangeeft hoe het anders kan dat dit hele palet aan literatuur dezelfde kant op wijst.
Dat klopt. De wereld uit de jaren 70 bestaat niet meer.quote:Op zondag 21 februari 2010 11:57 schreef Oud_student het volgende:
.
Ik voorspel dat de wereld vergaat in 2300
( o nee dat kan niet, volgens de Club van Rome in 1970 zou de mensheid al omstreeks het jaar 2000 door milieurampen, hongernoden, oorlogen etc. vergaan zijn)
OK ben het wel met je eens, ik heb het gevoel dat je in de loop van het topic wat genuanceerder bent gaan denken over de klimaatwetenschap. Ik kreeg de indruk dat je in het begin van het topic nogal op de hand was van het IPCC. Klopt mijn indruk ?quote:Op zondag 21 februari 2010 12:22 schreef Iblis het volgende:
Voor het WG2-rapport zijn de drafts en comments ook beschikbaar, en dat gedeelte is inderdaad (onbegrijpelijk) slecht gereviewed en een soort van last-minute toevoeging. Dat begrijp ik dus ook niet helemaal, maar als het om politieke motivatie zou gaan dan hebben ze het niet zo heel handig gespeeld, want het is geen claim die terugkomt in b.v. de summary for policymakers of het synthesis report met een samenvatting van belangrijkste claims.
Allicht dat iemand dacht: Die Himalaya gletsjers zijn ook wel aardig, die stop ik er even bij. Uitermate stom natuurlijk, maar volgens mij wordt er nu ook meer waarde aan die claim opgehangen dan uit WG2 volgde.
Ik zie het IPCC deels als een oplossing voor een probleem dat er idealiter niet zou moeten zijn. Het is een oplossing om wetenschap en politiek bij elkaar te brengen. En dat besmet sowieso en je ziet altijd een gespannen verhouding tussen wetenschappelijke volledigheid en correctheid en politiek gewenste eenduidigheid en bondigheid.quote:Op zondag 21 februari 2010 12:47 schreef Oud_student het volgende:
OK ben het wel met je eens, ik heb het gevoel dat je in de loop van het topic wat genuanceerder bent gaan denken over de klimaatwetenschap. Ik kreeg de indruk dat je in het begin van het topic nogal op de hand was van het IPCC. Klopt mijn indruk ?
Ik het het WG2 rapport niet gelezen, staan daar ook concrete voorspellingen in, die met metingen op korte termijn zijn te verifieren? Wat zijn de belangrijkste claims en hoe worden deze gemeten?
quote:Op zondag 21 februari 2010 13:52 schreef Monidique het volgende:
Zo, we zijn ondertussen al een paar maanden verder. Ik neem aan dat iemand -iemand-, iemand, toch wel eens duidelijk kan maken nu welke data zijn gemanipuleerd, volgens de gestolen documenten?
Ok. Ik zou hieruit willen kiezen, mits er een reden is. Als mij getoond kan worden welke data, aldus de gestolen e-mails, gemanipuleerd zijn, door wie, met welk resultaat en ten koste van welke data, dan kan ik overwegen een keuze te maken.quote:Op zondag 21 februari 2010 14:20 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je mag nog kiezen ook.
I rest my case.quote:Op zondag 21 februari 2010 14:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ok. Ik zou hieruit willen kiezen, mits er een reden is. Als mij getoond kan worden welke data, aldus de gestolen e-mails, gemanipuleerd zijn, door wie, met welk resultaat en ten koste van welke data, dan kan ik overwegen een keuze te maken.
Dus: welke data zijn gemanipuleerd?
http://articles.latimes.com/2009/oct/14/nation/na-epa-climate14quote:The Environmental Protection Agency on Tuesday released a long-suppressed report by George W. Bush administration officials who had concluded -- based on science -- that the government should begin regulating greenhouse gas emissions because global warming posed serious risks to the country.
The report, known as an "endangerment finding," was done in 2007. The Bush White House refused to make it public because it opposed new government efforts to regulate the gases most scientists see as the major cause of global warming.
http://business.timesonli(...)es/article531398.ecequote:Philip Cooney, a White House official who had no scientific training, doctored official warnings on climate change, inserting words to qualify evidence, and deleting paragraphs which he considered to be speculative
1) Ik heb nog nooit meegemaakt dat een artikel door een onderzoeksgroep teruggetrokken werd. Nooit.quote:Climate scientists withdraw journal claims of rising sea levelsStudy claimed in 2009 that sea levels would rise by up to 82cm by the end of century – but the report's author now says true estimate is still unknown
David Adam guardian.co.uk, Sunday 21 February 2010 18.00 GMT Article history
Scientists have been forced to withdraw a study on projected sea level rise due to global warming after finding mistakes that undermined the findings.
The study, published in 2009 in Nature Geoscience, one of the top journals in its field, confirmed the conclusions of the 2007 report from the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). It used data over the last 22,000 years to predict that sea level would rise by between 7cm and 82cm by the end of the century.
At the time, Mark Siddall, from the Earth Sciences Department at the University of Bristol, said the study "strengthens the confidence with which one may interpret the IPCC results". The IPCC said that sea level would probably rise by 18cm-59cm by 2100, though stressed this was based on incomplete information about ice sheet melting and that the true rise could be higher.
Many scientists criticised the IPCC approach as too conservative, and several papers since have suggested that sea level could rise more. Martin Vermeer of the Helsinki University of Technology, Finland and Stefan Rahmstorf of the Potsdam Institute for Climate Impact Research in Germany published a study in December that projected a rise of 0.75m to 1.9m by 2100.
Siddall said that he did not know whether the retracted paper's estimate of sea level rise was an overestimate or an underestimate.
Announcing the formal retraction of the paper from the journal, Siddall said: "It's one of those things that happens. People make mistakes and mistakes happen in science." He said there were two separate technical mistakes in the paper, which were pointed out by other scientists after it was published. A formal retraction was required, rather than a correction, because the errors undermined the study's conclusion.
"Retraction is a regular part of the publication process," he said. "Science is a complicated game and there are set procedures in place that act as checks and balances."
Nature Publishing Group, which publishes Nature Geoscience, said this was the first paper retracted from the journal since it was launched in 2007.
The paper – entitled "Constraints on future sea-level rise from past sea-level change" – used fossil coral data and temperature records derived from ice-core measurements to reconstruct how sea level has fluctuated with temperature since the peak of the last ice age, and to project how it would rise with warming over the next few decades.
In a statement the authors of the paper said: "Since publication of our paper we have become aware of two mistakes which impact the detailed estimation of future sea level rise. This means that we can no longer draw firm conclusions regarding 21st century sea level rise from this study without further work.
"One mistake was a miscalculation; the other was not to allow fully for temperature change over the past 2,000 years. Because of these issues we have retracted the paper and will now invest in the further work needed to correct these mistakes."
In the Nature Geoscience retraction, in which Siddall and his colleagues explain their errors, Vermeer and Rahmstorf are thanked for "bringing these issues to our attention".
Tjonge, wat een hoop details. Die vergelijkingen zijn allemaal verschrikkelijk simpel, lachwekkend bijna, zo simpel dat je je gaat afvragen of het allemaal wel zo gemakkelijk te beschrijven is, maar als je dan ziet hoe veel details er zijn, dan vraag ik me af of de klimaatwetenschappers door de bomen het bos nog wel zien. Het is in ieder geval niet mijn cup of tea.quote:Op maandag 22 februari 2010 09:42 schreef Iblis het volgende:
Realclimate heeft een artikel uit augustus waarin ze de paper analyseren.
Ik heb wel het gevoel dat er in klimaatwetenschap iets minder zwaar getild wordt aan retractions, ook conclusies minder definitief zijn. Of dat een goede zaak is, geen idee.
Inderdaad, dat is het grote probleem. Er wordt gedaan alsof alles vastligt en voorspelbaar is, maar dat is gelul natuurlijk. Niks is zeker en alles is onzeker. Maar toch lekker doen alsof het allemaal zo klaar als een klontje is.quote:Op maandag 22 februari 2010 09:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Tjonge, wat een hoop details. Die vergelijkingen zijn allemaal verschrikkelijk simpel, lachwekkend bijna, zo simpel dat je je gaat afvragen of het allemaal wel zo gemakkelijk te beschrijven is, maar als je dan ziet hoe veel details er zijn, dan vraag ik me af of de klimaatwetenschappers door de bomen het bos nog wel zien. Het is in ieder geval niet mijn cup of tea.
http://www.climatescience(...)_climate_scientists/quote:Senator James Inhofe, ranking Republican on the Environment and Public Works Committee, has gone a step beyond promoting his long-notorious global warming denialist propaganda. He is now using the resources of the Senate committee to seek opportunities to criminalize the actions of 17 leading scientists who have been associated with the Intergovernmental Panel on Climate Change assessment reports. A report released by Inhofe’s staff on February 23 outlines this classic Joe McCarthyite witch-hunt: page after page of incorrect and misleading statements, a list of federal laws that allegedly may make scientists subject to prosecution by the U.S. Justice Department, and a list of names and affiliations of 17 “key players” in the “CRU Controversy” over stolen e-mails and their connections with IPCC reports.
Zal wel een gevalletje Kitzmiller v. Dover worden.quote:Op maandag 1 maart 2010 22:15 schreef Monidique het volgende:
Hm, politici die zich met de wetenschap bemoeien. Ik voorspel furie, woede, verontwaardiging! De gehele collectieve ziel van de mensheid zal, in naam van de zuivere wetenschap, deze aanval op de wetenschap veroordelen, opdat het vrij en kritisch kan blijven. Althans, dat verwacht ik wel van consequente en oprecht in de sceptische wetenschap geïnteresseerde personen.
[..]
http://www.climatescience(...)_climate_scientists/
Dat is natuurlijk belachelijk. Wetenschappers vervolgen om hun onderzoek is een grove schending van de scheiding der krachten die het Westen juist zo superieur maakt. Wetenschap moet zich kunnen ontwikkelen los van rechtspraak of politiek.quote:Op maandag 1 maart 2010 22:15 schreef Monidique het volgende:
Hm, politici die zich met de wetenschap bemoeien. Ik voorspel furie, woede, verontwaardiging! De gehele collectieve ziel van de mensheid zal, in naam van de zuivere wetenschap, deze aanval op de wetenschap veroordelen, opdat het vrij en kritisch kan blijven. Althans, dat verwacht ik wel van consequente en oprecht in de sceptische wetenschap geïnteresseerde personen.
[..]
http://www.climatescience(...)_climate_scientists/
Dus omdat de Amerikaanse president iets doet tegen klimaatwaanzin, staan andere critici tegen die waanzin opeens zij aan zij? Wat is dat voor kolder?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:35 schreef Iblis het volgende:
Zoals Monidique hierboven al zei: George W. Bush’ regering heeft willens en wetens een EPA-rapport laten ‘corrigeren’ door iemand die er de kwalificaties niet voor had, maar die wel van mening was dat hij er wat balans in kon brengen door onzekerheden te vergroten en stelligheden te schrappen. Dus dat sommigen een beetje de pik om hem hebben kan ik me voorstellen.
Had je al voorbeelden van gegevens die door wetenschappers opzettelijk vervalst en veranderd zijn?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:08 schreef El_Matador het volgende:
Er wordt aan beide kanten willens en wetens gesjoemeld met meetgegevens, verkeerde, overdreven of onvolledige interpretaties gedaan en alles wat daarbij hoort.
De hockeystickcurve, datamanipulatie door het weglaten van de Warme Middeleeuwse Periode, het selectief selecteren van klimaatgevens over de afgelopen 150 jaar (op veel -vooral rurale- plekken is de gemiddelde temperatuur gedaald, wat kan duiden op een warmte-effect van stedelijke gebieden, meer dan echte opwarming), het doen uitvergroten van de meest extreme scenario's alsof de Aarde 6 graden warmer wordt in 2100 als we NU niet stoppen met CO2 en dat soort bullshit.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Had je al voorbeelden van gegevens die door wetenschappers opzettelijk vervalst en veranderd zijn?
Onzin, en je weet het. Die hockeystick is op veel verschillende manieren gereproduceerd. De middeleeuwse periode is waarschijnlijk een lokaal fenomeen, zich concentrerend op het Noordelijk halfrond, de rurale temperatuur is niet gedaald, het UHI-effect is in kaart gebracht (sterker nog, daar zit eerder onderreportage van de stijging dan overreportage), extreme scenario’s zijn vooral een media-grapje.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De hockeystickcurve, datamanipulatie door het weglaten van de Warme Middeleeuwse Periode, het selectief selecteren van klimaatgevens over de afgelopen 150 jaar (op veel -vooral rurale- plekken is de gemiddelde temperatuur gedaald, wat kan duiden op een warmte-effect van stedelijke gebieden, meer dan echte opwarming), het doen uitvergroten van de meest extreme scenario's alsof de Aarde 6 graden warmer wordt in 2100 als we NU niet stoppen met CO2 en dat soort bullshit.
Voor mij blijft de basis vraag: is klimaatwetenschap wetenschap?.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:10 schreef Iblis het volgende:
Had je al voorbeelden van gegevens die door wetenschappers opzettelijk vervalst en veranderd zijn?
Vooral je vingers in je oren steken en net doen alsof de rest gek is en jij niet joh.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Onzin, en je weet het. Die hockeystick is op veel verschillende manieren gereproduceerd. De middeleeuwse periode is waarschijnlijk een lokaal fenomeen, zich concentrerend op het Noordelijk halfrond, de rurale temperatuur is niet gedaald, het UHI-effect is in kaart gebracht (sterker nog, daar zit eerder onderreportage van de stijging dan overreportage), extreme scenario’s zijn vooral een media-grapje.
CO2 is maar een schakeltje in het klimaatmodel, je weet niet hoe het voor de aarde als geheel uitpakt. Het is te makkelijk om te zeggen dat "dus" de gemiddelde temperatuur gaat stijgen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:40 schreef Iblis het volgende:
Tja, met fossielen valt ook niet te experimenten. De stelling dat CO2 warmte vasthoudt is overigens prima experimenteel te onderzoeken.
Ik zal je nog een essentieel meta argument geven:quote:Als je wetenschap beperkt tot dat wat in het lab plaatsvindt, dan valt dit erbuiten, maar dat blijf ik voor een deel vooral een meta-discussie vinden.
OK maar waarom dat geen argumenten gebruiken waar iedereen het mee eens is, bijv het sparen van fossiele brandstoffen en het ontwikkelen van alternatieve bronnen, etc. ?quote:Het gaat uiteindelijk qua praktische kant gezien met name om beleidsvorming, en die wordt op minder gemaakt. Met internationale conflicten kan ook niet echt geëxperimenteerd worden.
Het valt mij op dat jij alles wat van een blog komt slikt voor zoete koek, ook al heeft het de consistentie van diarree.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vooral je vingers in je oren steken en net doen alsof de rest gek is en jij niet joh.
Het blijft me verbazen hoe jou anders zo kritische blik volledig verdwijnt als het over klimaat gaat en je een verblinde gelovige wordt.
Vat dat laatste maar op zoals je wilt. Ik vind het treurig om te zien.
Maar weer en klimaat zijn wel wat anders. Dat dat vlindereffect op weerniveau heel duidelijk is, dat blijkt, dat het ook op klimaatniveau zo’n rol speelt, dat niet. (Alhoewel dat misschien, ik noem eens wat, zou kunnen gelden voor het ontstaan van zonnevlekken, een cyclus die we niet begrijpen.)quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:08 schreef Oud_student het volgende:
Als je al na gaat dat eenvoudige weermodellen al niet deterministisch zijn en afhankelijk zijn van kleine verstoringen (vlindereffect), zodat 5 dagen vooruit voorspellen al moeilijk wordt.
Volgens mij worden die gebruikt.quote:OK maar waarom dat geen argumenten gebruiken waar iedereen het mee eens is, bijv het sparen van fossiele brandstoffen en het ontwikkelen van alternatieve bronnen, etc. ?
Dit volg ik niet helemaal? Ook politiek gezien is dat juist wel een issue, met A/B/C-landen indeling, en hulp bij investering in schone technologie, enz.quote:En als CO2 zo belangrijk is, waarom dan niet concentreren op China en India, daar kan met dezelfde euro investering veel meer resultaat behaald worden.
Maar blijkbaar is dat politiek te lastig en moet "de wetenschap" misbruikt worden om het politieke falen te camoufleren.
Was dat nu niet net het probleem met het hockeystick-model, wat voor data je ook voert er komt altijd een hockeystick uit?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Onzin, en je weet het. Die hockeystick is op veel verschillende manieren gereproduceerd.
Ja, dat was de kritiek. En zelfs los van de vraag of die kritiek valide was (d.w.z. alle data leveren een hockeystick) is inmiddels door velen (inclusief dus de Amerikaanse National Research Council) aangetoond dat je ook zonder die gewraakte methode de hockeystick krijgt (en met andere data en met meer data).quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:25 schreef Chewie het volgende:
Was dat nu niet net het probleem met het hockeystick-model, wat voor data je ook voert er komt altijd een hockeystick uit?
http://tamino.wordpress.c(...)ven-false/#more-2346quote:Two of the most prominent claims of global warming denialists have proven to be utterly false.
(...)
Using only the post-cutoff stations did not introduce any false warming trend — if anything, the stations which were retained showed slightly less warming than those which stopped reporting, although the difference is not statistically significant.
Bullshit, sorry. Zoiets wordt niet uit de wereld geholpen. Hoe vaak hoor je wel niet dat er geen opwarming is, dat de opwarming door de zon komt, dat het goed is voor de mensheid, dat het gestopt is sinds 1998, dat kooldioxide geen broeikasgas is, dat het slechts een theorie is, dat etcetera... Allemaal bullshit, allemaal weerlegd, allemaal heel helder, maar het blijft zweven in de onnozelosfeer.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:07 schreef speknek het volgende:
nuttig onderzoek, dat ook weer uit de wereld geholpen.
Zij is van plan het te publiceren.quote:
(ookal provet ie technisch gezien niets, maar goed, het is een weblog)
http://nos.nl/artikel/142(...)-klimaatrapport.htmlquote:Meldpunt voor fouten klimaatrapport
Meldpunt voor IPCC-rapport Meldpunt voor IPCC-rapport Foto: Planbureau voor de Leefomgeving
Update: maandag 8 mrt 2010, 11:17
Dossier: Klimaat
Mensen die fouten hebben ontdekt in het klimaatrapport van het IPCC, het klimaatpanel van de VN, kunnen die de komende maand op een website melden.
De website is een initiatief van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat het klimaatrapport tegen het licht houdt. Het PBL wil gebruikmaken van de kennis van wetenschappers, deskundigen en andere geïnteresseerden en vindt dat dit soort onderzoeken transparanter moet worden uitgevoerd.
Het meldpunt heeft alleen betrekking op fouten die gaan over de regionale effecten van klimaatverandering (hoofdstukken 9 tot en met 16 van het rapport).
De laatste tijd was ophef ontstaan over fouten in het rapport. Er stond onder meer verkeerde informatie in over het smelten van gletsjers in de Himalaya.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |