abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:14:18 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77891258
quote:
MILLIONS AGED 55 TO 64 IN A STATE OF DENIAL OVER PENSION POVERTY

A GENERATION of people are approaching a poverty-stricken retirement because of a crippling combination of large mortgages, poor pensions and no savings.

Millions of “pre-retirees” aged between 55 and 64 are being unrealistic about the size of their private pensions and living in a state of denial about their finances, experts say.

A study published today, found 40 per cent of that age group did not manage to save on a regular basis and had just £8,593 set aside on average – less than the recently retired and the over-75s, who have savings of around £13,957 and £18,748, respectively. Researchers found that one in four pre-retirees has a mortgage and in a fifth of those cases, it is more than £75,000.

Parents are increasingly remortgaging their homes to help children on to the property ladder or taking money out of their house to fund spending elsewhere as cash becomes tight in the recession, experts say.

According to insurer Aviva, which carried out the research, retirement is “a worrying time of financial and social change”.

Clive Bolton, of Aviva Life, said: “This report shows a worrying picture whereby those who are already retired are actually – to a large extent – financially better off than the pre-retirees.”

A separate study by Moneyfacts found monthly income from pensions has plummeted 70 per cent in the past 10 years. A 65-year-old saving £100 a month for 20 years into a personal pension retiring in January 2000 would have received £9,000 a year, it found.

A man saving the same amount of money for the same amount of time retiring 10 years later would receive just £2,542.

http://www.express.co.uk/(...)over-pension-poverty
Bovenstaande gaat over de situatie in de UK, maar bijna overal in de westerse wereld vind je vergelijkbare problemen. Veel mensen zullen in regelrechte armoede terechtkomen.

Vreemd genoeg is hier helemaal niet zoveel aandacht voor, terwijl het een veel ernstiger probleem is dan de bankencrisis. Ik denk dat dat komt omdat dit probleem niet acuut is, maar het zal de komende jaren geleidelijk aan steeds groter gaat worden.

Ik heb ook al een vermoeden wie er voor de oplossing gaan betalen. Zelf ben ik daarom alvast aan het kijken naar een nieuw thuisland met een gunstiger bevolkingspyramide.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:50:33 #2
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77892512
Babyboomers bash.
Bedankt Hans.
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:56:39 #3
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_77892759
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bovenstaande gaat over de situatie in de UK, maar bijna overal in de westerse wereld vind je vergelijkbare problemen. Veel mensen zullen in regelrechte armoede terechtkomen.

Vreemd genoeg is hier helemaal niet zoveel aandacht voor, terwijl het een veel ernstiger probleem is dan de bankencrisis. Ik denk dat dat komt omdat dit probleem niet acuut is, maar het zal de komende jaren geleidelijk aan steeds groter gaat worden.

Ik heb ook al een vermoeden wie er voor de oplossing gaan betalen. Zelf ben ik daarom alvast aan het kijken naar een nieuw thuisland met een gunstiger bevolkingspyramide.
Kom gezellig naar Mexico Koop je huisje voor 50.000 euro hier Stroomrekening eurotje of 10 per maand
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_77894061
Ik denk dat de oplopende pensioenkosten vooral de toch al zwakke PIIGS treffen omdat die een vrijwel volledig omslagstelsel hebben. En dat terwijl daar de lonen stagneren, bedrijfswinsten dalen, werkloosheid oploopt. Ook Frankriijk komt in problemen omdat multinationals dat land nu gaan mijden als de pest, vanwege stakingen, en nu zelfs gijzelingen. En in tegenstelling tot Ierland en een zekere mate Griekenland bestaat er daar een sterke mate van "entitlement" er is nergens de bereidheid de broekriem aan te halen.
Iedereen kijkt nu naar de PIIGS maar Frankrijk is er ook slecht aan toe als je de off balance liabilities meerekent.
quote:
Thursday’s day of action throughout France in defence of jobs, the purchasing power of wages and social services, called by the eight major trade union federations, brought an estimated 2.5 million workers and youth onto the streets of some 200 cities and towns. Some small towns reported the largest demonstrations in many years. Workers went on strike in great numbers, as did high school and university students.

Opinion polls indicate that up to three quarters of the French population support or sympathise with the strike.

The trade unions that called the day of action have given no indication of plans to continue or extend the mobilisation and merely state they intend to meet on Monday, but are waiting to see what right-wing President Nicolas Sarkozy will do.

The mass popular movement is driven by the rapidly deteriorating economic situation. A wave of sackings and plant closures in the private sector has led to the destruction of 100,000 jobs in the last three months. This has been aggravated by partial closures and short-time working, particularly in the steel and motor industries. Meanwhile, the Sarkozy government has launched an offensive in the public services (health, education, social welfare) targeting jobs and conditions of work.

Thursday’s mobilization expressed the feelings of millions of workers and young people. The French working class will not accept impoverishment as the price of an economic crisis, for which it bears no responsibility, to maintain the profits and privileges of those who are responsible.
Bron
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_77905727
Dat doen we in NL dan toch wel weer heel aardig....
pi_77905806
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:57 schreef vive_la_france het volgende:
Dat doen we in NL dan toch wel weer heel aardig....
Reken je nog maar niet rijk
Ook hier staan de pensioenen onder druk.
De rendementen zijn tegengevallen, we worden ouder dan vroeger en het leven is duur.
pi_77905856
Het opstellen van een exit scenario wint geleidelijk aan urgentie. In het westen blijkt men niet in staat of bereid iets effectiefs te ondernemen om het zinkende schip te redden. Het zij zo. Opkomst en ondergang. Daar heb ik geen problemen mee, vooral niet als ik er van een afstand naar kan kijken.

Buiten het uitzoeken van een nieuw 'thuisland' speelt het waardevast houden van het kapitaal van waaruit je moet leven - even aangenomen dat je in dat nieuwe thuisland niet wilt hoeven werken. Euro's zullen op termijn, naarmate de vergrijzingsproblemen meer gaan spelen, versneld steeds minder waard worden / koopkracht verliezen. En dat zal niet gecompenseerd worden door de risicoloze rente die je erop kunt krijgen. Verwacht ik, maar wat weet ik? Euros omzetten in AUD, Cando's of Reals? Investeren in kansrijke opkomende markten (als Brazilie, India, China, Thailand, Turkije)?

Wellicht zou het zinnig zijn een sticky topic 'Fok!kers verlaten het zinkende schip' o.i.d. aan te maken? Met tips en praktische zaken voor hen die the coming generational storm en andere narigheid willen ontlopen.

Een lijstje van potentiele nieuwe thuislanden dat enig inzicht geeft:
http://www.internationall(...)/retirement-index-09
Dat zou je moeten combineren met info over bevolkingsopbouw (leeftijdsopbouw, religieuze samenstelling e.d., economische situatie) wat via het CIA world factbook wel te vinden is.

Maar wat uiteraard ook heel informatief is, is info van mensen die het schip al tijdig verlaten hebben.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_77905927
In dat lijstje van je staan juist Italie en Frankrijk op plaatsen 5 en 6!! Spanje en Griekenland ook in de top20!!
pi_77906053
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 00:03 schreef vive_la_france het volgende:
In dat lijstje van je staan juist Italie en Frankrijk op plaatsen 5 en 6!! Spanje en Griekenland ook in de top20!!
Vandaar dat je het ook moet combineren met info uit het CIA world factbook. Dan valt europa in elk geval af.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_77907345
Ik ga er eigenlijk sowieso al vanuit dat als ik over meer dan 40 jaar met pensioen moet gaan geen geld meer krijg van de overheid
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77912856
Hier hetzelfde. Ik krijg nu pensioen van werk, wat ik allemaal in trackers stop. Zodra ik de UK verlaat, gaat alles lekker direct ergens offshore staan met een beetje rente ofzo. Een pensioen moet je zelf voor zorgen, dat kan je aan niemand toevertrouwen.

Uiteindelijk was mijn pa (62) zo dom nog niet. Als boer heeft hij gewoon altijd land bijgekocht van zijn spaargeld (hypotheek is natuurlijk uitgesloten ). Maar goed, inmiddels dus een goed inkomen van de pacht daarop en dat is zijn pensioen. Hij kan het altijd nog "opeten" door stukken te verkopen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 12 februari 2010 @ 11:12:14 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77912971
Ik heb mijn 'officiele' pensioen jaren geleden al afgeschreven naar NUL en zelf een potje aangelegd in eigen beheer (dus niet bij een verzekeraar oid). Elke cent die ik na m'n 65-ste (of 67-ste, of 70-ste, of 100-ste ) nog krijg is mooi meegenomen maar ik reken er niet op.
Mijn reisverslagen
pi_77913163
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:12 schreef SeLang het volgende:
Ik heb mijn 'officiele' pensioen jaren geleden al afgeschreven naar NUL en zelf een potje aangelegd in eigen beheer (dus niet bij een verzekeraar oid). Elke cent die ik na m'n 65-ste (of 67-ste, of 70-ste, of 100-ste ) nog krijg is mooi meegenomen maar ik reken er niet op.
Zijn we dat in ieder geval over eens. Ik ben al blij dat het nu niet in een of ander collectief schema moet. Trackers vind ik nog wel okee. Mijn baas betaalt de adviseur en mijn kosten zijn dus jaarlijks minder dan 0.5%.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 12:09:42 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77914825
Het hele pensioenstelsel is gestructureerd als een bailoutmechanisme voor babyboomers en niet om jonge mensen in de toekomst een goed pensioen te geven.

Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop pensioenfondsen omgaan met dekkingsgraad. Er wordt geredeneerd dat de dagwaarde van de beleggingen (dus gebaseerd op de koersen van vandaag) >100% de toekomstige verplichtingen kunnen dekken. Maar dat geeft alleen aan dat je vandaag mensen kunt uitbetalen als je de portefeuille zou liquideren. Maar hoe zit het met de gemiddelde Fok!-er die pas over 40 jaar met pensioen mag?

Of het fonds de pensioenen van deze Fok!-ers kan betalen heeft niks te maken met de koers van vandaag maar met de onderliggende bedrijfswinsten van de aandelen waar men in investeert. De koers is maar heel losjes gekoppeld met onderliggende winsten en kan varieren tussen enorme onderwaardering en enorme overwaardering. Om de "dekkingsgraad" te bepalen zou je moeten kijken naar de mate waarin de onderliggende bedrijfswinsten genoeg inkomen genereren om pensioenen te kunnen financieren. Dat heeft niets met de koers te maken. Dit is basic beleggingstheorie!

Maar het fonds richt zich dus op dekkingswaarde op basis van de actuele koers. Het gevolg hiervan is dat het fonds precies het verkeerde doet. Als de koersen dalen dan verkoopt het fonds aandelen om die "dekkingsgraad" te behouden, terwijl het juist zou moeten kopen! Je koopt dan voor hetzelfde geld immers meer toekomstige winst! Deze acties zijn wellicht in het belang van mensen die vandaag pensioenen ontvangen, maar sure as hell niet in het belang van mensen die nu betalen voor een toekomstig pensioen!

Ook wat betreft pensioenpremies redeneert men precies verkeerd. Bij een koersdaling zegt men: de pensioenpremies moeten omhoog om de dekkingsgraad te herstellen. NEE!! Als koersen dalen hoeven de pensioenpremies juist niet omhoog, want je kunt dan voor hetzelfde geld meer toekomstige bedrijfswinsten kopen. Juist bij stijgende aandelenwaarderingen zouden de premies omhoog moeten omdat er een lager rendement op dat geld gemaakt gaat worden.

Conclusie: ofwel de pensioenfondsen begrijpen niets van beleggen (onwaarschijnlijk) ofwel het hele stelsel is de zoveelste scam, ontworpen om babyboomers een free lunch te geven ten koste van de jongere generatie.

Aan de positieve kant wil ik nog wel opmerken dat Nederlandse pensioenfondsen in ieder geval meer realistische rendementsprognoses hanteren dan veel buitenlandse pensioenfondsen. In Nederland gaat men uit van 4%, wat wel realistisch is. Maar sommige fondsen gaan uit van 7-8%, wat totaal onrealistisch is, zeker in het licht van de bubblekoersen in de afgelopen 15 jaar.
Mijn reisverslagen
pi_77916016
In Nederland heb je tenminste nog pensioenfonsen, in België moet alles in dezelfde vieze gore staatspot, die dan nog eens slecht beheerd is ook. Bovendien spaar je niet eens voor je eigen pensioen, maar betaal je dat van de baby-boomer die nu op pensioen gaat/is. Dit vind ik echt zo enorm onrechtvaardig! Laat mij nu toch eens sparen voor mijn eigen pensioen !!!

Waarom kan men het pensioenstelsel niet zo laten, dat iedereen die werkt verplicht is om een percentage van zijn loon opzij te houden, maar dat hij dit naar eigen believen kan doen zoals hij zelf wil. Via aandelen, spaarrekening, verzekeringscontract, obligaties, of combinaties daarvan.

Ik ben echt niet gediend met van die 3% instap en jaarlijkse premie van 0.5% fondsen, van die idiote fondsen waarin een bende aap-met-pak-aan mannen enorm veel verdient op mijn geld/pensioen. Laat me dat nu toch lekker zelf beheren ja!

Onderliggende langetermijnoplossing om het pensioenprobleem op te lossen is de leeftijdspiramide gaan aanpassen van iets zoals dit in 2040:

...+60 -------------
40-60 --------
20-40 -----
0-20 -----

Naar:

----------
----------
----------
----------

Dit kan perfect als de overheid het hebben van 2 kinderen gaat stimuleren, dat men mensen met geen kinderen gaat afstraffen (tenzij kinder niet kunnen wegens gezondheidsredenen uiteraard) en dat men mensen met meer dan 3 kinderen ook gaat afstraffen. Men moet allereerst er voor proberen te streven dat de bevolking zeker niet gaat inkrimpen, want dan zitten wij met ons kapitalistisch systeem pas echt in de problemen!
pi_77919407
Iedereen mag nu wel inzien dat de free lunch subsidies en bail outs hopenlijk tot het verleden gaan behoren. Kortom, iedereen wordt volledig verantwoordelijk voor zichzelf.
pi_77954544
Met mijn beschikbare premieregeling reken ik me al niet rijk.
Mijn babyboom ouders hebben het gelukkig prima voor elkaar en daar ben ik blij om.
En mijn pensioenaanvulling.. Daar wonen mijn ouders nu nog in.

Verder ben ik zelf ook bezig om de hypotheek op tijd kwijt te zijn. Pensoenaanvulling voor mijn kinders.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 15:47:50 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77955718
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 15:02 schreef HarryP het volgende:
En mijn pensioenaanvulling.. Daar wonen mijn ouders nu nog in.
Je begrijpt natuurlijk wel dat de oplossing die de komende jaren gaat worden voorgesteld en ingevoerd om overheidsschulden terug te brengen een drastische verhoging van erfbelasting is.
In zekere zin is dat nog een logische oplossing ook: het geld dat babyboomers door de jaren bij elkaar hebben gegraaid gaat weer terug naar de staat.
Mijn reisverslagen
pi_77956216
Wat mij betreft zetten we de erfbelasting gewoon op 100%. Geen gezeik, als je geld of een huis wilt dan werk je er maar voor.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:11:17 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77956430
Daarnaast is het de moeder aller stimulusplannen, want het heeft voor die oudjes geen zin meer om al dat geld te blijven oppotten.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:27:01 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77956931
Serieus, ik denk dat invoering van de moeder aller erfbelastingen één van de weinige realistisch uitvoerbare opties is om tzt de staatsschulden wereldwijd weer te reduceren.

De echte oplossing is natuurlijk om uitgaven te verminderen en de overheid in te krimpen, maar je ziet momenteel juist een trend naar meer overheid. Dat betekent dan automatisch dat de belastingen fors omhoog moeten. Dus ga je de werkende klasse dan fors hoger belasten?

Het is volgens mij politiek veel makkelijker om in te cashen op de komende sterfgolf. De mensen die dan worden benadeeld lopen geld mis waar ze nooit voor hebben gewerkt. Dat is makkelijker dan een hardwerkende middenklasse nog verder te belasten. Verder draagt een elite van "rijken" dan onevenredig veel bij, wat natuurlijk ook makkelijk scoren is voor populistische politici. Tenslotte kan het vooruitzicht op harde assets die uiteindelijk teruggaan naar de staat de financiele markten gerust stemmen wat betreft souvereign debt.

Ow, en met kapitaalvlucht gaat het wel meevallen. Verreweg het meeste vermogen zit in huizen die moeilijk naar het buitenland kunnen worden verplaatst (btw: één van de redenen waarom ik er niet in beleg)
Mijn reisverslagen
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:28:55 #22
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:44:35 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77957471
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:28 schreef Deprater het volgende:
De opkomst van landen met een jonge bevolking dus
Selecteer hier je emigratie land

Mijn reisverslagen
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:46:25 #24
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_77957516
Ik neem aan dat het probleem in NL vooral ook gaat spelen met de allochtonen en de beroepswerklozen. Zij hebben amper iets opgebouwd en nooit zich in deze zaken verdiept.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:50:44 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77957663
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:46 schreef Napalm het volgende:
Ik neem aan dat het probleem in NL vooral ook gaat spelen met de allochtonen en de beroepswerklozen. Zij hebben amper iets opgebouwd en nooit zich in deze zaken verdiept.
Allochtonen gaan gewoon terug naar hun eigen land. Na jarenlang in NL gewerkt of een uitkering ontvangen te hebben zijn ze in hun eigen land rijk en kunnen in luxe pensioneren! Autochtone beroepswerklozen hebben wel een probleem want zij kunnen niet zomaar residentie krijgen in een ander land.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:55:21 #26
179598 Deprater
pi_77957785
Daarnaast zal de overheid hier ook fors mee gaan knabbelen aan de pensioenen en mogelijk de AOW laten krimpen, tot onder bijstandsniveau

[ Bericht 6% gewijzigd door Deprater op 13-02-2010 18:32:47 ]
pi_77960491
TVP
Maar idd een advies probeer zo min mogelijk mee te betalen aan de collectieve ongein.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_77966138
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:46 schreef Napalm het volgende:
Alsof de werkende niet-allochtonen er zich wel in verdiept zouden hebben.
pi_77966177
Nog afgezien ze een pensoen wel of niet opgebouwd hebben, de 1e eis is:

65 worden;
  zondag 14 februari 2010 @ 01:49:34 #30
271876 copilco
Elvis is dead
pi_77974822
* copilco ziet een verbandje: (Schijn)huwelijk om residentie te krijgen?
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
pi_77975951
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:27 schreef SeLang het volgende:
Serieus, ik denk dat invoering van de moeder aller erfbelastingen één van de weinige realistisch uitvoerbare opties is om tzt de staatsschulden wereldwijd weer te reduceren.

De echte oplossing is natuurlijk om uitgaven te verminderen en de overheid in te krimpen, maar je ziet momenteel juist een trend naar meer overheid. Dat betekent dan automatisch dat de belastingen fors omhoog moeten. Dus ga je de werkende klasse dan fors hoger belasten?

Het is volgens mij politiek veel makkelijker om in te cashen op de komende sterfgolf. De mensen die dan worden benadeeld lopen geld mis waar ze nooit voor hebben gewerkt. Dat is makkelijker dan een hardwerkende middenklasse nog verder te belasten. Verder draagt een elite van "rijken" dan onevenredig veel bij, wat natuurlijk ook makkelijk scoren is voor populistische politici. Tenslotte kan het vooruitzicht op harde assets die uiteindelijk teruggaan naar de staat de financiele markten gerust stemmen wat betreft souvereign debt.

Ow, en met kapitaalvlucht gaat het wel meevallen. Verreweg het meeste vermogen zit in huizen die moeilijk naar het buitenland kunnen worden verplaatst (btw: één van de redenen waarom ik er niet in beleg)
dit is makkelijk te vermijden door als ouders een soort sale and leaseback constructrie op te zetten en alles weg te geven wanneer je nog leeft.

Dat is precies wat mijn oma en opa gedaan hebben (ik ben al bezitter van een huis en bankrekeningen waar ik het bestaan niet van weet).
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 14 februari 2010 @ 09:19:55 #32
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_77976403
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 21:32 schreef Bankfurt het volgende:
Alsof de werkende niet-allochtonen er zich wel in verdiept zouden hebben.
Hoeft toch niet; voor bijna allen is er automatisch wat opgebouwd via de werkgever.
Weliswaar veel minder dan ze denken wegens lage inleg en hoge kosten maar beter dan niets..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_77976642
vergeet niet om onderscheid te maken tussen een zelf geregelde lijfrente oid, danwel een staat aow'tje. alhoewel beiden in principe zouden moeten voldoen aan het actuarieel grondbeginsel: je krijgt uiteindelijk precies datgene uitbetaald wat je erin gelegd hebt. dat mensen niet massaal in opstand komen omdat hieraan getornd wordt is mij iig een raadsel.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zondag 14 februari 2010 @ 12:58:46 #34
179598 Deprater
pi_77980723
quote:
Op zondag 14 februari 2010 09:51 schreef simmu het volgende:
vergeet niet om onderscheid te maken tussen een zelf geregelde lijfrente oid, danwel een staat aow'tje. alhoewel beiden in principe zouden moeten voldoen aan het actuarieel grondbeginsel: je krijgt uiteindelijk precies datgene uitbetaald wat je erin gelegd hebt. dat mensen niet massaal in opstand komen omdat hieraan getornd wordt is mij iig een raadsel.
iedereen beseft donders goed dat het in feilte pure oplichting is, ook al omdat het zonder meer van je brutosalaris wordt afgetrokken, zowel je AOW premie als je pensioenpremie.

Sinds de o zo noodzakelijk privatisering van het ABP, nu dus APG, heb ik heel weinig vertrouwen dat het uiteindelijk pensioen meer dan een fractie zal zijn van de ingelegde gelden.
Ook door het onlangs ingevoerde middelloonstelsel en verwachting dat er wel meer trucjes zullen volgen.

Heel langzaam en stiekem wordt je nu op postbus 51spotjes duidelijk gemaakt, dat je zelf verantwoordelijk bent voor je pensioenresultaat, maar de premie wordt wel maandelijks verplicht ingehouden
  zondag 14 februari 2010 @ 13:05:20 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77980923
quote:
Op zondag 14 februari 2010 12:58 schreef Deprater het volgende:
Ook door het onlangs ingevoerde middelloonstelsel en verwachting dat er wel meer trucjes zullen volgen.
De makkelijkste truuk is niet meer indexeren voor inflatie.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 februari 2010 @ 12:05:21 #36
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_78013911
Je kunt als jongere inderdaad beter het pensioen heft in eigen handen nemen. Bereken wat je jaarlijks verwacht nodig te hebben (vergeet de inflatie niet mee te nemen). Ga uit van een een opname van 3.8% per jaar en bouw desnoods een Montecarlo simulatie in (meerdere scenario's voor de waardeontwikkeling).

En probeer te leren om je sklilset zo onafhankelijk mogelijk te maken van je geboorteland, plaats of dorp.

KIk kan het niet vaak genoeg benadrukken: je kunt hier niet vroeg genoen mee beginnen.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
pi_78030258
quote:
Op maandag 15 februari 2010 12:05 schreef faustkern het volgende:
Je kunt als jongere inderdaad beter het pensioen heft in eigen handen nemen. Bereken wat je jaarlijks verwacht nodig te hebben (vergeet de inflatie niet mee te nemen). Ga uit van een een opname van 3.8% per jaar en bouw desnoods een Montecarlo simulatie in (meerdere scenario's voor de waardeontwikkeling).

En probeer te leren om je sklilset zo onafhankelijk mogelijk te maken van je geboorteland, plaats of dorp.

KIk kan het niet vaak genoeg benadrukken: je kunt hier niet vroeg genoen mee beginnen.
Ik zou een oude rijke weduwe trouwen.
pi_78030334
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:30 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ik zou een oude rijke weduwe trouwen.
of een ambtenaar
pi_78030683
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:32 schreef simmu het volgende:

[..]

of een ambtenaar
Die zijn nog veel te fit op hun 65e, zou ik niet doen dus.
pi_78031058
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:39 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Die zijn nog veel te fit op hun 65e, zou ik niet doen dus.
niet de mijne. is een kwestie van genoeg koters kweken en uitputten
pi_78031105
wel opletten dattie hoog genoeg geschaald is
  donderdag 18 februari 2010 @ 12:56:49 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78135725
Ik kwam zojuist een interessante tabel tegen: het rendement dat Amerikaanse pensioenfondsen verwachten te kunnen maken op hun kapitaal.

Dit zijn volstrekt onrealistische rendementsaannames. De yield op een Amerikaanse 10-jaars obligatie is momenteel 3,7%. En daar komt dan nog inflatie overheen....

Hoe zit het met een aandelenbelegging?
Aandelen zijn momenteel historisch gezien erg duur. De Shiller P/E ligt op de huidige koersen (S&P500=1099) ongeveer 23% boven het historisch gemiddelde van de afgelopen eeuw. Als we kijken naar andere momenten in de geschiedenis waarop de aandelenmarkt ongeveer even hoog was gewaardeerd, dan zie je dat het gemiddelde totale beleggingsrendement (koersstijging + dividend, gecorrigeerd voor inflatie) gemiddeld slechts 3,4% per jaar was over de daaropvolgende 20 jaars periode.

Kortom, zelfs de laagste rendementsaanname in de tabel (7,25%) is absurd! Zoals ik al eerder schreef gaan Nederlandse pensioenfondsen uit van ca 4% rendement. Dat is een stuk realistischer, al is zelfs dat tijdens de huidige bubble aan de hoge kant.
Mijn reisverslagen
pi_78136298
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Selecteer hier je emigratie land

[ afbeelding ]
Nee, fout kaartje, want een lage gemiddelde leeftijd kan ook door een lage levensverwachting komen. Roemenië en Frankrijk hebben bijvoorbeeld dezelfde kleur, terwijl in Frankrijk een veel gunstigere bevolkingspyramide heeft dan Roemenië.

Nee, je moet echt naar de bevolkingspyramides zelf kijken. Hier bijvoorbeeld:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=site:www.nationmaster.com+population+pyramid

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2010 13:15:34 (link gerepareerd) ]
pi_78136541
Ik ben zelf nu in de 20, en dan is er bijna geen land in de wereld waar je heen kan gaan zonder demografische zorgen mbt. het pensioen. Want in een Europees land ben jij de jonge generatie, in aantal gering, die de babyboomers zal moeten verzorgen. En in een land als Turkije, traditioneel een kinderrijk land, daalt het aantal geboortes de laatste 20 jaar sterk, zodat ik daar zelf in de babyboom-generatie zou terechtkomen en dus allesbehalve verzekerd zou zijn van een goed pensioen.

Eigenlijk zijn er maar heel weinig landen waar het demografisch goed lijkt te gaan. Dat zijn vooral heel kinderrijke landen zoals Marokko, Haïti of de Filipijnen, waar uiteindelijk stabilisatie maar geen massale vergrijzing optreedt.

En, opvallend genoeg, ook de VS.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2010 13:22:05 ]
pi_78136941
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:21 schreef Igen het volgende:
Ik ben zelf nu in de 20, en dan is er bijna geen land in de wereld waar je heen kan gaan zonder demografische zorgen mbt. het pensioen. Want in een Europees land ben jij de jonge generatie, in aantal gering, die de babyboomers zal moeten verzorgen. En in een land als Turkije, traditioneel een kinderrijk land, daalt het aantal geboortes de laatste 20 jaar sterk, zodat ik daar zelf in de babyboom-generatie zou terechtkomen en dus allesbehalve verzekerd zou zijn van een goed pensioen.

Eigenlijk zijn er maar heel weinig landen waar het demografisch goed lijkt te gaan. Dat zijn vooral heel kinderrijke landen zoals Marokko, Haïti of de Filipijnen, waar uiteindelijk stabilisatie maar geen massale vergrijzing optreedt.

En, opvallend genoeg, ook de VS.
Stabilisatie is ook vergrijzing, een groter % van de bevolking is immers dan met pensioen. Het gaat overigens niet erom welke levensverwachting men heeft, maar om de gemiddelde pensioenleeftijd en de sociale verzieningen ervoor in het betreffende land en de mate waarop jij (als jongere) ervoor opdraait. In de landen waarop deze gunstiger zijn voor jou als jongere is het meestal wel zo dat je zelf op oudere leeftijd ook niet veel hoeft te verwachtten van anderen. Er heerst daar een andere cultuur waarbij zorg (ook voor die op leeftijd) hoofdzakelijk terecht komt bij naasten en familie. Mits je niet je hele familie meeverhuisd of je vermogend bent heb je het in de tijd dat jij met pensioen gaat waarschijnlijk beter hier als in dergelijke landen.
pi_78137164
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:32 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Stabilisatie is ook vergrijzing, een grote % van de bevolking is immers dan met pensioen. Het gaat overigens niet erom welke levensverwachting men heeft, maar om de gemiddelde pensioenleeftijd en de sociale verzieningen ervoor in het betreffende land en de mate waarop jij (als jongere) ervoor opdraait. In de landen waarop deze gunstiger zijn voor jou als jongere is het meestal wel zo dat je zelf op oudere leeftijd ook niet veel hoeft te verwachtten van anderen. Er heerst daar een andere cultuur waarbij zorg (ook voor die op leeftijd) hoofdzakelijk terecht komt bij naasten en familie. Mits je niet je hele familie meeverhuisd of je vermogend bent heb je het in de tijd dat jij met pensioen gaat waarschijnlijk beter hier als in dergelijke landen.
Veel belangrijker dan het meeverhuizen van je familie is het in zulke landen om kinderen te krijgen.

Sowieso is dat het hele eieren eten: zonder spaarpotjes moeten de werkenden de niet-werkenden, en in het bijzonder de ouderen verzorgen. Dé essentiële maat is dus de grijze druk - het aantal gepensioneerden t.o.v. de beroepsbevolking.

Maar als je van plan bent nooit kinderen te krijgen, dan compliceert dat de zaak inderdaad.
pi_78137442
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:56 schreef SeLang het volgende:

Kortom, zelfs de laagste rendementsaanname in de tabel (7,25%) is absurd! Zoals ik al eerder schreef gaan Nederlandse pensioenfondsen uit van ca 4% rendement. Dat is een stuk realistischer, al is zelfs dat tijdens de huidige bubble aan de hoge kant.
Rosy assumptions
Iedereen daar lijkt dat te doen.
quote:
Assumptions in President Obama’s budget on how the economy will perform
Indicator 2009 2010 2011 2012 2013 2014
GDP 14,252 14,768 15,514 16,444 17,433 18,446
Real GDP -0.5 3.0 4.3 4.3 4.2 3.9
CPI -0.3 1.9 1.5 2.0 2.0 2.0
Jobless rate 9.3 10.0 9.2 8.2 7.3 6.5
Interest rates on
91-day Treasury bills 0.2 0.4 1.6 3.0 4.0 4.1
10-year Treasury notes 3.3 3.9 4.5 5.0 5.2 5
Business news

Een jaarlijkse groei van 3 a 4%
Werkloosheid daalt met 1% per jaar
De korte rente loopt op naar 4% en de lange rente naar 5%
  donderdag 18 februari 2010 @ 17:19:28 #48
60067 faustkern
pi_78146061
quote:

Kortom, zelfs de laagste rendementsaanname in de tabel (7,25%) is absurd!

Dus niet zozeer living the American dream, maar maar living in a dream.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
pi_78146869
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:19 schreef faustkern het volgende:

[..]

Dus niet zozeer living the American dream, maar maar living in a dream.
Ja, en als de realiteit zich opdringt noemen we het een crisis
pi_78150960
quote:
Pension Gap of $1 Trillion Is ‘Daunting’ Bill to U.S. States

By Darrell Preston and Nanette Byrnes

Feb. 18 (Bloomberg) -- U.S. states must contend with a more than $1 trillion gap between what they have saved and what they have promised to retired workers for pension and health-care benefits, the Pew Center on the States said in a report today.

States have saved $2.35 trillion of the $3.35 trillion owed to workers as of mid-2008, the center said. The Washington-based group expects the deficit to grow because of investment losses states sustained in the second half of 2008, the report said.

Illinois,Connecticut and New Jersey were among the 16 lowest-ranked in terms of funding pension and retiree health care, according to Pew. The gap reflects “states’ own policy choices and lack of discipline” in failing to set aside enough money and expanding benefits without deciding how to pay for it, the report said.

“States don’t manage this liability and the costs continue to go up,” said Susan Urahn, managing director for the Pew Center, in a conference call with reporters yesterday. “States will either have to make cuts in other priorities or raise taxes.”

Local governments’ borrowing costs in the U.S. municipal bond market may rise because companies that grade the debt factor in the liability, said Urahn. Investors seek higher yields when ratings are lower to compensate for the perception of greater risk.

$3 Trillion

The gap that Pew calculated may be one-third that estimated by Orin S. Kramer, chairman of New Jersey’s State Investment Council and manager of Boston Provident Partners, a hedge fund. Kramer projected a $2 trillion unfunded liability for public pension funds and a $1 trillion gap for health-care benefits for retired public employees, according to a January commentary published by Bloomberg.

Underfunding of pensions has been cited in rating cuts or negative outlooks for Connecticut, Nevada and New Jersey, said Edith Behr, a senior credit officer with Moody’s Investors Service.

“States have less money to pay for services that are absolutely expected,” Behr said in an interview. “It’s when you get to times like this when you start having to make some of the tough choices, cutting back services, cutting back staff, raising taxes.”

Urahn called the pension gap “perhaps the most daunting” of all the bills that will come due for states and municipalities. The full payment for plans the study looked at was $108 billion last year, compared with spending of $152 billion on higher education. Florida, Idaho, New York and North Carolina entered the recession with fully funded pensions, the report said. Twenty states have saved nothing for future obligations for health care and other benefits.

California’s Obligations

California, the most-populous U.S. state, owes $51.8 billion for future retiree health and dental costs, an increase of $3.6 billion from a year earlier, said state controller John Chiang in a press release Feb. 9. At the same time the state faces a budget deficit of $20 billion over the next 18 months.

The state can’t ignore its promised benefits “even as we try to claw our way out of the recession and provide needed cash to the state’s coffers,” Chiang said in a statement.

Fitch Ratings, which hasn’t seen states cutting back on funding pensions, is monitoring for such steps because of the tendency by states to trim contributions in past recessions, Richard Raphael, an analyst with Fitch, said in an interview.

Illinois sold bonds last month to cover its pension liability.
BB
quote:
The gap reflects “states’ own policy choices and lack of discipline” in failing to set aside enough money and expanding benefits without deciding how to pay for it, the report said.
De federale overheid doet precies't zelfde die hebben ondertussen meer dan 60.000 miljard aan ongedekte verplichtingen geaccumuleerd.
Goed voorbeeld doet goed volgen

De burgers mogen blijkbaar steeds meer gaan betalen voor steeds brakkere diensten.
pi_78154511
Today's young adults can't afford to let go

Aardig artikeltje in de Telegraph, over hoe de babyboomers -door alle welvaart naar zich toe te graaien- nu opgezadeld raken met kinderen die tot na hun 40e bij ze blijven inwonen (omdat ze zich geen eigen stek kunnen veroorloven).
pi_78608210
quote:
taliaans overheidstekort bijna verdubbeld tot 5,3%

- Het overheidstekort van Italië is vorig jaar bijna verdubbeld tot 5,3 procent van het bruto binnenlands product (bbp).

Staatsschuld 116% van het bbp
De Italiaanse economie is bovendien vorig jaar met 5% gekrompen. Dat is de sterkste achteruitgang sinds 1971, toen Istat met de metingen begon. De staatsschuld steeg daarbij tot bijna 116% van het bbp. Daarmee is de schuldenlast van de op drie na grootste economie van Europa aanzienlijk hoger dan die van de meeste andere grote economieën.

Nederland staat er minder slecht voor
Volgens de Europese regels moeten landen die de euro als betaalmiddel hanteren het tekort beperken tot maximaal 3% van het bbp. Voor de staatsschuld geldt een plafond van 60% van het bbp. Door de economische crisis gaan de meeste landen momenteel echter ruim over deze grenzen heen. Zo verwacht het Centraal Planbureau (CPB) dat het tekort van Nederland vorig jaar is uitgekomen op 4,5% van het bbp. De Nederlandse overheidsschuld wordt ingeschat op bijna 62% van het bbp.
RTLZ
De Italiaanse staatsschuld begint rap het griekse niveau te bereiken. Ook in Italie is het pensioenstelsel grotendeels gebaseert op omslag. De pensioenleeftijd gaat stapsgewijs naar 61 jaar in 2013 die was 2008 57 jaar. Dat zal slechts het begin zijn, er zal in Italie ook enorm veel sociale onrust zijn. Er is namelijk ook een enorme jeugdwerkloosheid. En dat terwijl er bijna niemand daar kinderen meer krijgt
  maandag 1 maart 2010 @ 21:14:16 #53
141482 Q.
JurassiQ
pi_78609742
quote:
Op maandag 1 maart 2010 20:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ook in Italie is het pensioenstelsel grotendeels gebaseert op omslag.
Wat de fuck is er toch mis met al die landen daar? Idioot korte-termijn denken daar ook allemaal.
For great justice!
pi_78610701
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 20:16 schreef dvr het volgende:
Today's young adults can't afford to let go

Aardig artikeltje in de Telegraph, over hoe de babyboomers -door alle welvaart naar zich toe te graaien- nu opgezadeld raken met kinderen die tot na hun 40e bij ze blijven inwonen (omdat ze zich geen eigen stek kunnen veroorloven).
Behoeft wel enige nuance. Babyboomers zijn in armoe begonnen en eindigen in veel gevallen welvarend (let wel: lang niet iedereen) De huidige jeugd is in welvaart opgegroeid en heeft werkelijk alles, ze zal alleen in armoe sterven?
  dinsdag 2 maart 2010 @ 10:20:22 #55
60067 faustkern
pi_78626010
De welvaart van de babyboomer is grotendeels bereikt door het aangaan van financiele verplichtingen welke door toekomstige generaties worden gedragen. Let's borrow our way to prosperity, fuck Madoff is er niets bij.
pi_81980342
quote:
Rentedaling sloopt pensioenbuffers

Nederlandse pensioenfondsen zijn na een goed beursjaar weer bijna terug bij af. Bij vier van de vijf grootste pensioenfondsen is de dekkingsgraad onder de 100% gezakt. Deze fondsen hebben dus te weinig vermogen om aan hun uitkeringsverplichtingen te voldoen. De gemiddelde dekkingsgraad van alle 600 Nederlandse pensioenfondsen ligt op 100%. Eind vorig jaar was dat nog 112%. Grootste boosdoener is de dalende rente. Hierdoor dragen de premies minder bij in het herstel van de fondsen. Er dreigt nu korting op pensioenuitkeringen
FD
Dit wijst op het Japan syndroom. De japanners zijn steeds meer gaan sparen en minder gaan consumeren toen de extreem lage rente niveaus lang aanhielden. Het lijkt een paradox maar een langdurig lage rente zorgt er juist voor dat men meer gaat sparen. Simpelweg omdat er een enorme hoofdsom nodig is die niets aan rendament opleverd maar met de jaren opgesnoept wordt. Japanners zijn net begonnen met die ontsparing wat herfinanciering van de japanse staatsschuld kan bemoeilijken.
pi_81981264
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 18:37 schreef Digi2 het volgende:
Dit wijst op het Japan syndroom. De japanners zijn steeds meer gaan sparen en minder gaan consumeren toen de extreem lage rente niveaus lang aanhielden. Het lijkt een paradox maar een langdurig lage rente zorgt er juist voor dat men meer gaat sparen. Simpelweg omdat er een enorme hoofdsom nodig is die niets aan rendament opleverd maar met de jaren opgesnoept wordt. Japanners zijn net begonnen met die ontsparing wat herfinanciering van de japanse staatsschuld kan bemoeilijken.
Dan heb je toch echt andere gegevens dan ik. Japanners zijn net minder gaan sparen naarmate de rentestanden afname in combinatie met de overheidmaatrgelen om consumptie en inflatie aan te jagen. Omdat er continu sprake was van dreigende deflatie (ondanks het gepimp) en veranderende (risico)perceptie is men daarnaast ook schulden gaan aflossen. De overheid heeft deze deleveriging van de private sector tot nog toe deels kunnen opvangen. De consumptie is ongeveer op peil gebleven als percentage van het BBP.

plaatjes zijn wel enkele jaren verouderd.

[ Bericht 2% gewijzigd door piepeloi55 op 27-05-2010 19:11:37 ]
pi_82028357
Altijd interessant, een tegengeluid.

Uit een post 'De betaalbaarheid van de AOW. Het best bewaarde geheim van Den Haag' dat vorig jaar op het Volkskrantblog werd geplaatst.
quote:
De titel van dit blog is ontleend aan een hoofdstuk van het boek van Bert de Vries: 'Overmoed en Onbehagen', (2005)'. Daarin brengt hij de AOW-problematiek terug tot de juiste proporties. Als econoom en voormalig minister van Sociale Zaken (1989-1994), is de Vries ‚‚één van de weinigen die weet waar hij het over heeft. Kort door de bocht samengevat is zijn stelling dat de vergrijzingskosten gemakkelijk kunnen worden betaald door de, sedert een aantal jaren, sterk toegenomen belastingbijdragen van ouderen. Die nog steeds stijgende bijdrage (inkomstenbelasting, vermogensbelasting, sucsessiebelasting, wegvallen van hypotheekaftrek en andere kortingen en/of bij- dan wel toeslagen) levert de overheid voldoende op om de vergrijzingskosten te kunnen betalen. Er is echter ‚‚één 'maar'. Die stijgende inkomsten moeten worden aangewend om de kosten van de vergrijzing op te vangen. Nu worden die extra inkomsten gebruikt voor andere uitgaven. Met enig vilein noem ik hier maar als voorbeeld de kosten van kinderopvang en de kosten van immigratie.

Op nuchtere wijze prikt de Vries de mythe van de 'verwende babyboomgeneratie' effectief door. Hoewel hij niet verwijst naar de socialistische gedachte van 'vrijheid, gelijkheid en broederschap' wijst hij er fijntjes op dat de hypotheekaftrek in de spreiding van welvaart in feite het ernstigste sociale probleem is.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 23:01:36 #59
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_82044781
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 17:05 schreef dvr het volgende:
Altijd interessant, een tegengeluid.

Uit een post 'De betaalbaarheid van de AOW. Het best bewaarde geheim van Den Haag' dat vorig jaar op het Volkskrantblog werd geplaatst.
[..]

Wat een onzinverhaal... We gaan de belastinginkomsten van de babyboomers gebruiken om hun AOW te betalen. Dan kunnen ze net zo goed geen belasting betalen..

Het is heel simpel: er komen steeds meer onproductieve mensen bij die wel gebruik maken van sociale voorzieningen en de zorg. Per saldo heb je dus gewoon een probleem.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_82057928
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 23:01 schreef iamcj het volgende:

[..]

Wat een onzinverhaal... We gaan de belastinginkomsten van de babyboomers gebruiken om hun AOW te betalen. Dan kunnen ze net zo goed geen belasting betalen..

Het is heel simpel: er komen steeds meer onproductieve mensen bij die wel gebruik maken van sociale voorzieningen en de zorg. Per saldo heb je dus gewoon een probleem.
De oplossing is ook heel simpel.

BTW: Onder Barendrecht is nog ruimte genoeg.
pi_82096228
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 19:00 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dan heb je toch echt andere gegevens dan ik. Japanners zijn net minder gaan sparen naarmate de rentestanden afname in combinatie met de overheidmaatrgelen om consumptie en inflatie aan te jagen. Omdat er continu sprake was van dreigende deflatie (ondanks het gepimp) en veranderende (risico)perceptie is men daarnaast ook schulden gaan aflossen. De overheid heeft deze deleveriging van de private sector tot nog toe deels kunnen opvangen. De consumptie is ongeveer op peil gebleven als percentage van het BBP.

plaatjes zijn wel enkele jaren verouderd.
Japanese savings.
(Dylan Grice, Societe Generale)

Het is idd zo dat in de private sector veel schulden zijn afgelost. Veel van die afgeloste schulden zitten in assets als huizen en bedrijven. Die assets worden nu door de vergrijzing ten gelde gemaakt en langzaam geconsumeerd. Je kunt je geld op de bank zetten om te sparen of dat geld gebruiken om de hypotheek af te lossen. Toch hebben de japanners flink wat spaargeld omdat bijna de gehele staatsschuld in handen is van japanse particulieren, banken en pensioenfondsen. Ook een groot deel hiervan zal ten gelde gemaakt gaan worden de komende jaren wegens de vergrijzing.

Nobody-expects-japanese-hyperinflation
pi_82098291
quote:
Op zondag 30 mei 2010 13:06 schreef Digi2 het volgende:
Japanese savings.
(Dylan Grice, Societe Generale)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat zijn plaatjes over het (inflatiegecorrigeerd) bezit van Japanse huishoudens. Dat is wel iets totaal anders dan savings. Bezit neemt namelijk toe na mate je meer eigen vermogen bezit ten opzichte van de schulden, dat is wat anders dan sparen. Die toename van het bezit komt grotendeels door schuldaflossing en het overheidsbeleid. Precies hetzelfde als je verderop in je verhaal aangeeft, alleen haal je bezit en sparen door elkaar. En ja een deel van de (bejaarde) bevolking zal zijn vermogen moeten opeten in de toekomst, maar het is nog de vraag of dat opweegt tegen het netto vermogen dat gaat worden opgebouwd. Gezien de economische problemen die we zeer waarschijnlijk tegemoet gaan komen en de daarbijkomende deleveriging en/of toenemende savings.

Met betrekking de vergrijzing en het kapitaal dat het volk bezit in verhouding tot de staatschuld en financiering van de toekomstige begroting heeft Selang trouwens al een toekomstig inkomstenbron gesuggereerd, de moeder der death taxes.

[ Bericht 4% gewijzigd door piepeloi55 op 30-05-2010 14:08:13 ]
pi_82100982
quote:
Op zondag 30 mei 2010 14:01 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat zijn plaatjes over het (inflatiegecorrigeerd) bezit van Japanse huishoudens. Dat is wel iets totaal anders dan savings. Bezit neemt namelijk toe na mate je meer eigen vermogen bezit ten opzichte van de schulden, dat is wat anders dan sparen. Die toename van het bezit komt grotendeels door schuldaflossing en het overheidsbeleid. Precies hetzelfde als je verderop in je verhaal aangeeft, alleen haal je bezit en sparen door elkaar. En ja een deel van de (bejaarde) bevolking zal zijn vermogen moeten opeten in de toekomst, maar het is nog de vraag of dat opweegt tegen het netto vermogen dat gaat worden opgebouwd. Gezien de economische problemen die we zeer waarschijnlijk tegemoet gaan komen en de daarbijkomende deleveriging en/of toenemende savings.

Met betrekking de vergrijzing en het kapitaal dat het volk bezit in verhouding tot de staatschuld en financiering van de toekomstige begroting heeft Selang trouwens al een toekomstig inkomstenbron gesuggereerd, de moeder der death taxes.
Vanuit dit grafiekje lijkt in historisch perspectief de delevering af te vlakken in Japan.

Uit overige grafiekjes blijkt dat het gemiddelde huishoudvermogen afneemt. Wat te verklaren valt door bejaarden die hun vermogen beginnen opsoeperen en de verhouding van de bevolkings pyramide wijzigt. Meer ouderen die ontsparen tov minder jongeren die sparen.

De japanse overheid kan ook minder makkelijk(lees goedkoop) geld lenen wat valt op te maken uit de hoger CDS spreads. De markt voor die obligaties wordt ook kleiner. Ten 1e omdat er veel meer concurrentie is met andere landen die nu ook tot over hun oren in de schulden zitten.
Ten 2e vergrijzing,
quote:
The savings rate has crashed from 15pc in 1990 to near 2pc today, half America's rate. Japan's $1.5 trillion state pension fund (the world's biggest) has become a net seller of government bonds this year, as it must to meet pay-out obligations. The demographic crunch has hit. The workforce been contracting since 2005.

Japan Post Bank is balking at further additions to its $1.7 trillion holdings of state debt. The pillars of the government debt market are crumbling.
telegraph
Of een death tax voldoende is om deze problemen op te lossen betwijfel ik. Eerder verwacht ik een default of vergaande QE/hyperinflatie.
pi_82102501
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:05 schreef Digi2 het volgende:
Vanuit dit grafiekje lijkt in historisch perspectief de delevering af te vlakken in Japan.
[ afbeelding ]

Uit overige grafiekjes blijkt dat het gemiddelde huishoudvermogen afneemt. Wat te verklaren valt door bejaarden die hun vermogen beginnen opsoeperen en de verhouding van de bevolkings pyramide wijzigt. Meer ouderen die ontsparen tov minder jongeren die sparen.
Ik vind dat weliswaar een matige afvlakking maar geen trendwijziging, immers bij een kleinere leverige is het ook steeds moeilijker om te deleveragen. Je moet ook wat dieper in de cijfers gaan, zo zal een economische dip een daling van de huizenprijzen veroorzaken/minder inkomen genereren e.d. die vele malen sneller het gemiddelde vermogen uitholt dan een paar bejaarde die wat van dat vermogen snoepen. Het is dan ook niet opvallend dat ook tijdens de dot.com crash en de jaren erop het vermogen min of meer gelijkbleef. Ik vind dat je dus niet simpelweg kunt stellen dat dat 'plotseling' komt door de vergrijzing en ik denk zelfs dat die facor zwaar overdreven word. Misschien is het zelfs zo dat door de vergrijzing mensen meer sparen/schuld afbouwen voor de oude dag en op die manier het vermogen toeneemt, ik heb nog geen cijfers gezien die dat ontkrachten.
quote:
De japanse overheid kan ook minder makkelijk(lees goedkoop) geld lenen wat valt op te maken uit de hoger CDS spreads.
De CDS spreads zeggen alleen iets over de kans op terugbetaling die de markt inschat en niet over de (directe) financiering. Die is meer af te lezen aan de rentestanden van de obligaties zelf en die zijn op dit moment vrij laag. En ja dat komt en zal in de toekomst (misschien) deels komen door QE, maar zolang dat geen prijsinflatie veroorzaakt is dat geen probleem en tot nog toe is die prijsinflatie altijd achterwege gebleven ondanks het pimpen.
pi_82119232
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:38 schreef piepeloi55 het volgende:

Ik vind dat weliswaar een matige afvlakking maar geen trendwijziging, immers bij een kleinere leverige is het ook steeds moeilijker om te deleveragen. Je moet ook wat dieper in de cijfers gaan, zo zal een economische dip een daling van de huizenprijzen veroorzaken/minder inkomen genereren e.d. die vele malen sneller het gemiddelde vermogen uitholt dan een paar bejaarde die wat van dat vermogen snoepen. Het is dan ook niet opvallend dat ook tijdens de dot.com crash en de jaren erop het vermogen min of meer gelijkbleef. Ik vind dat je dus niet simpelweg kunt stellen dat dat 'plotseling' komt door de vergrijzing en ik denk zelfs dat die facor zwaar overdreven word. Misschien is het zelfs zo dat door de vergrijzing mensen meer sparen/schuld afbouwen voor de oude dag en op die manier het vermogen toeneemt, ik heb nog geen cijfers gezien die dat ontkrachten.
Je ziet wel degelijk een flink dalende savings rate de afgelopen jaren in Japan terwijl de deleveraging een bodem lijkt te vormen. Dat is in tegenspraak met de bewering dat door de vergrijzing mensen meer sparen/schuld afbouwen voor de oude dag en op die manier het vermogen toeneemt. Deze periode lijkt voorbij en ontsparen/vermogen opsoeperen lijken het nu te winnen.
Bovendien is het erg onwaarschijnlijk dat de vermogensaanwas erg toeneemt door stijging van assetprijzen als er door bejaarden/pensioenfondsen steeds meer in de verkoop wordt gegooid. Dat drukt eerder de prijzen.

quote:
De CDS spreads zeggen alleen iets over de kans op terugbetaling die de markt inschat en niet over de (directe) financiering. Die is meer af te lezen aan de rentestanden van de obligaties zelf en die zijn op dit moment vrij laag. En ja dat komt en zal in de toekomst (misschien) deels komen door QE, maar zolang dat geen prijsinflatie veroorzaakt is dat geen probleem en tot nog toe is die prijsinflatie altijd achterwege gebleven ondanks het pimpen.
Uiteindelijk zal men die toegenomen risicopremie toch verekend willen zien in een hogere rentevergoeding. Dat hebben we hier in europa ook zien gebeuren afgelopen tijd. QE heeft tot nu toe nog niet tot prijsinflatie geleid in Japan maar QE berust op het monetariseren van schuldpapier. Er is dus een tegenpartij nodig die die schuld aangaat. En daar zit hem nu net het probleem. Allleen de staat gaat nog grote schulden aan maar de markt begint moeilijk te doen over die torenhoge staatsschuld. De weg naar QE is daarmee nu min of meer afgesloten. Doorgaan met QE zal de geloofwaardigheid van financierbaarheid van de staatsschuld verder aantasten en dus tot een hogere risicopremie(lees rente) leiden. Hierdoor nemen de rentelasten sterk toe en kan men in een vernietigende spiraal terechtkomen namelijk hyperinflatie omdat de centrale bank gedwongen wordt steeds meer aan QE te doen terwijl tegelijkertijd de staatsschuld explodeerd. Dat zal leiden tot een verlies aan vertrouwen in de munt en een valutacrisis inluiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 30-05-2010 21:48:05 ]
pi_82123379
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:39 schreef Digi2 het volgende:
Je ziet wel degelijk een flink dalende savings rate de afgelopen jaren in Japan terwijl de deleveraging een bodem lijkt te vormen. Dat is in tegenspraak met de bewering dat door de vergrijzing mensen meer sparen/schuld afbouwen voor de oude dag en op die manier het vermogen toeneemt. Deze periode lijkt voorbij en ontsparen/vermogen opsoeperen lijken het nu te winnen.
Eerst verwar je vermogen met sparen en nu zie je een bodem. Waar zie jij een bodem in de deleveriging van de private sector? Het is niet voor niets dat de Japanse overheid momenteel een mega begroting (+ het inflatoire beleid van de BOJ) hanteerd om de klappen (proberen) op te vangen, zoals het al jaren probeerd te doen.
quote:
Bovendien is het erg onwaarschijnlijk dat de vermogensaanwas erg toeneemt door stijging van assetprijzen als er door bejaarden/pensioenfondsen steeds meer in de verkoop wordt gegooid. Dat drukt eerder de prijzen.

Dat is precies wat ik in andere woorden zeg: ". Je moet ook wat dieper in de cijfers gaan, zo zal bijvoorbeeld een economische dip een daling van de huizenprijzen veroorzaken/minder inkomen genereren e.d. die vele malen sneller het gemiddelde vermogen uitholt dan een paar bejaarde die wat van dat vermogen snoepen. Het is dan ook niet opvallend dat ook tijdens de dot.com crash en de jaren erop het vermogen min of meer gelijkbleef."
Ik vind persoonlijk (en de cijfers denkelijk ook) dat je tot nu toe een te grote factor vergrijzing in je verhaal meeneemt.
quote:
Uiteindelijk zal men die ...
Ik verwacht ook dat de markt het op een gegeven moment niet meer 'tolereerd' en er dus of kil gesaneerd moet worden in de overheidsbegroting of een vorm van default(+devaluatie?) plaatsvind. QE met hyperinflatie tot gevolg op dat moment acht ik uitgesloten omdat dat DIRECT averechts zal werken en daarmee onwaarschijnlijk maakt.
pi_82223018
quote:
Nederlanders sparen weer
Uitgegeven: 2 juni 2010 08:48

DEN HAAG - De spaardrift van Nederlandse huishoudens is, na een hapering eind 2009, teruggekeerd. Dat heeft het economische bureau van ING woensdag bekendgemaakt.
© Chris Heijmans

Het spaartegoed groeide in het eerste kwartaal met gemiddeld 800 miljoen euro per maand. In april werd het spaartempo stevig opgevoerd. De inleg werd toen opgevoerd met 1,1 miljard euro tot een totaal van 291,3 miljard euro.

In 2009 voegden de spaarders 12,1 miljard euro toe aan hun tegoeden. ''Zoveel hebben ze sinds 2001 niet opzij gezet'', stelt ING.

Onzekerheid

De nieuwe spaardrift komt volgens de bank door een afgenomen consumentenvertrouwen en onzekerheid over de eigen financiële situatie.

ING ziet voorlopig geen herhaling van de ''verrassend sterke'' consumptiegroei van het eerste kwartaal van 1,1 procent op kwartaalbasis.

''Pas in het vierde kwartaal van 2010, als stabilisatie op de arbeidsmarkt in zicht is en het koopklimaat verbetert, zien we een overtuigend herstel van de bestedingen'', aldus ING.
Nu
pi_82223419
Nu moet het wel goed gaan met de nederlandsche economie!
pi_82224616
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 09:24 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Nu moet het wel goed gaan met de nederlandsche economie!
Als mensen gaan sparen dan geven ze het niet uit, dus dat is niet goed voor de economie op dit moment. Voor de economie in de toekomst is het wel gunstig. Als we doorgaan met sparen dan loopt de werkeloosheid op, zal er deflatie komen en zullen de huizenprijzen verder dalen, we zijn inderdaad op de goede koers
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_82226191
tvp
pi_83415400
quote:
The Next Crisis: Public Pension Funds
Dougie Wallace/Gallery Stock
By ROGER LOWENSTEIN
Published: June 21, 2010

Ever since theWall Street crash, there has been a bull market in Google hits for “public pensions” and “crisis.” Horror stories abound, like the one in Yonkers, where policemen in their 40s are retiring on $100,000 pensions (more than their top salaries), or in California, where payments to Calpers, the biggest state pension fund, have soared while financing for higher education has been cut. Then there is New York City, where annual pension contributions (up sixfold in a decade) would be enough to finance entire new police and fire departments.
Source: Public Policy Institute of California, January 2010.

Human Empire

Chicken Little pension stories have always been a staple of the political right, but in California, David Crane, the special adviser to Gov. Arnold Schwarzenegger, says it is time for liberals to rally to the cause.

“I have a special word for my fellow Democrats,” Crane told a public hearing. “One cannot both be a progressive and be opposed to pension reform.” The budgetary math is irrefutable: generous pensions end up draining money from schools, social services and other programs that progressives naturally applaud.

In California, which is in a $19 billion budget hole, Calpers is forcing hard-pressed localities to cough up an extra $700 million in contributions. New York State, more creatively, has suggested that municipalities simply borrow from the state pension fund the money they owe to that very fund.

Such transparent maneuvers will not conceal the obvious: for years, localities and states have been skimping on what they owe. Public pension funds are now massively short of the money to pay future claims — depending on how their liabilities are valued, the deficit ranges from $1 trillion to $3 trillion.

Pension funds subsist on three revenue streams: contributions from employees; contributions from the employer; and investment earnings. But public employers have often contributed less than the actuarially determined share, in effect borrowing against retirement plans to avoid having to cut budgets or raise taxes.

They also assumed, conveniently enough, that they could count on high annual returns, typically 8 percent, on their investments. In the past, many funds did earn that much, but not lately. Thanks to high assumed returns, governments projected that they could afford to both ratchet up benefits and minimize contributions. What a lovely political algorithm: payoffs to powerful, unionized constituents at minimal cost.

Except, of course, returns were not guaranteed. Optimistic benchmarks actually heightened the risk, because they forced fund managers to overreach. At the Massachusetts pension board, the target was 8.25 percent. “That was the starting point for all of our investment decisions,” Michael Travaglini, until recently its executive director, says. “There is no way a conservative strategy is going to meet that.”

Travaglini put a third of the state’s money into hedge funds, private equity, real estate and timber. In 2008, assets fell 29 percent. New York State’s fund, which is run by the comptroller, Thomas DiNapoli, a former state assemblyman with no previous investment experience, lost $40 billion in 2008. Most funds rebounded when the market turned, but they remain deep in the hole. The Teachers’ Retirement System of Illinois lost 22 percent inthe 2009 fiscal year. Alexandra Harris, a graduate journalism student at Northwestern University who investigated the pension fund, reported that it invested in credit-default swaps on A.I.G., the State of California, Germany, Brazil and “a ton” of subprime-mortgage securities.

The financial crash provoked a few states to lower their assumed returns. This will better reflect reality, but it will not repair the present crisis. Before the crash, retirement systems were underfinanced (they did not have sufficient funds to pay promised benefits), but the day of reckoning was distant. Moreover, the pain was indirect. Taxpayers were not aware that pension debts caused teachers to be laid off — only that schools had fewer teachers.

Postcrash, the horizon has condensed. According to Joshua Rauh of the Kellogg School of Management at Northwestern, assuming states make contributions at recent rates and assuming they do earn 8 percent, 20 state funds will run out of cash by 2025; Illinois, the first, will run dry in 2018.

What might budgets look like then? Pension obligations are a form of off-balance-sheet debt. As funds approach exhaustion, states will be forced to borrow to replenish them. Some have already done so. Thus, pension obligations will be converted into explicit liabilities (think of a family’s obligation to pay for grandma’s retirement being added to its mortgage). According to Rauh, if the unfinanced portion of all public pension obligations were converted to debt, total state indebtedness would soar from $1 trillion to $4.3 trillion.

Such an explosion of debt would threaten desperate governments with bankruptcy. Alternately, states could try to defray pension costs from their operating budgets. Illinois, once its funds were depleted, would be forced to devote a third of its budget to retirees; Ohio, fully half. This would impoverish every social (and other) program; it would invert the basic mission of government, which is, after all, to serve constituents’ needs.

States really have no choice but to further cut spending and raise taxes. They also need to cut pension benefits. About half have made modest trims, but only for future workers. Reforming pensions is painfully slow, because pensions of existing workers are legally protected. There is, of course, no argument for canceling a pension already earned. But public employees benefit from a unique notion that, once they have worked a single day, their pension arrangement going forward can never be altered. No other Americans enjoy such protections. Private companies often negotiate (or force upon their workers) pension adjustments. But in the world of public employment, even discussion of cuts is taboo.

Recently, states have begun to test the legal boundary. Minnesota and Colorado cut cost-of-living adjustments for existing workers’ pensions; each faces a lawsuit. But legislatures need to push the boundaries of reform. That will mean challenging the unions and their political might.

The market forced private employers like General Motors to restructure retirement plans or suffer bankruptcy. Government’s greater ability to borrow enables it to defer hard choices but, as Greece discovered, not even governments can borrow forever. The days when state officials may shield their workers while subjecting all other constituents to hardship are fast at an end.

Roger Lowenstein, an outside director of the Sequoia Fund, is a contributing writer and author of “While America Aged,” among other books.
nytimes
pi_83415761
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 09:08 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Nu
De visionaire gebruikers van dit forum hadden dit 50 jaar geleden al voorspeld. De BB'er generatie is er een van ikke, ikke, ikke en de rest..... je kent hem wel. Eerst hebben ze hun hele jeugd jointjes zitten roken.... om vervolgens de hele wereld leeg te roven van grondstoffen en fossiele brandstoffen, luxe en overdadig geleefd en een verrotte wereld nalatende aan hun kinderen willen ze ook nog eens dat wij hun demente achterwerk gaan afvegen op onze eigen kosten

BB'ers zijn de bron van AL HET KWAAD
I'll sing you a lullaby.
pi_83456584
Is er al iemand bekend met het feit dat veel Nederlandse pensioenen bij Nederlandse pensioenfondsen feitelijk worden beheerd of gecoordineerd door Goldman Sachs ?

Dat belooft wat !
pi_83457634
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 19:31 schreef Bankfurt het volgende:
Is er al iemand bekend met het feit dat veel Nederlandse pensioenen bij Nederlandse pensioenfondsen feitelijk worden beheerd of gecoordineerd door Goldman Sachs ?

Dat belooft wat !
Die halen tenminste goed rendement, dus wat is je probleem?
  dinsdag 29 juni 2010 @ 19:55:12 #75
306926 Verburg_K
tropenjaren
pi_83457637
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 19:31 schreef Bankfurt het volgende:

Dat belooft wat !
Ja dat heeft Bush samen met Balkenende goed geregeld, ook het ABP zit fors in Fanny en Freddie
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_83458334
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 19:55 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Ja dat heeft Bush samen met Balkenende goed geregeld, ook het ABP zit fors in Fanny en Freddie
Investeren in Fanny en Freddie of je pensioen laten beheren door GS is natuurlijk appels en peren. Als F&F failliet gaan, ben je alles kwijt. Als GS failiiet gaat ben je niks kwijt. Ze beheren en adviseren enkel, het pensioenfonds is gewoon eigenaar van zijn eigen portfolio.

Waar zitten hier zoveel klagers zonder kennis?
Ik heb veel liever klagers met kennis!
pi_83466893
Reken er maar op dat je max 10-20% van ingelegde pensioengelden terugkrijgt als je nu 20-30 jaar bent rendement van -3% constant per jaar. Het geld krijg je nooit meer terug. Reken er maar op dat er geen staatspensioen meer zal bestaan over 30 jaar of zwaar onder armoedeniveau. Zorg ervoor dat je een goede relatie hebt met je kinderen of familie, de kans is groot dat er weer 3 generatiehuizen gaan ontstaan.

Wil je de depressie overleven, spaar 50% van je vermogen vanaf nu. We zijn nu al sinds 2008 in de ultra grote depressie in een secular bear market rally. Koop eventueel 10% een hyperinflatiehedge als goud of aandelen of lang houdbaar voedsel. En het allerbelangrijkste, consolideer je vriendschappen en familieverbanden. Connecties zullen alles betekenen in het gevecht om te overleven.

[ Bericht 18% gewijzigd door Toppiet op 29-06-2010 22:40:47 ]
  woensdag 30 juni 2010 @ 09:10:21 #78
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_83477958
Aangeboden: onmisbare werknemer.

Werkgevers met verplichte pensioenfondsen hoeven niet te reageren.
pi_83478224
Aangeboden: Genoeg voedsel en drank voor 6 maanden.
pi_83478608
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 09:21 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Aangeboden: Genoeg voedsel en drank voor 6 maanden.
Will work for whisky
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 30 juni 2010 @ 19:08:18 #81
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_83501786
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 22:30 schreef Toppiet het volgende:
Wil je de depressie overleven, spaar 50% van je vermogen vanaf nu. We zijn nu al sinds 2008 in de ultra grote depressie in een secular bear market rally. Koop eventueel 10% een hyperinflatiehedge als goud of aandelen of lang houdbaar voedsel. En het allerbelangrijkste, consolideer je vriendschappen en familieverbanden. Connecties zullen alles betekenen in het gevecht om te overleven.
En vervolgens roof ik je huis leeg met mijn pistool.
Bedankt Hans.
pi_83508417
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 09:10 schreef caroline88 het volgende:
Aangeboden: onmisbare werknemer.

Werkgevers met verplichte pensioenfondsen hoeven niet te reageren.
Verplichte pensioenfondsen afschaffen asap, dat is goed voor de bestedingen like the USA
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_83508720
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:08 schreef bascross het volgende:

[..]

Flikker op. Tegen die tijd zit alles potdicht en leef ik lekker in weelde achter mijn barricade. Eindelijk tijd om alles te lezen wat ik ooit lezen wilde en te filosoferen over het leven, onder het genot van een goeie rode wijn...
  woensdag 30 juni 2010 @ 21:41:02 #84
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_83509141
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 21:32 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Flikker op. Tegen die tijd zit alles potdicht en leef ik lekker in weelde achter mijn barricade. Eindelijk tijd om alles te lezen wat ik ooit lezen wilde en te filosoferen over het leven, onder het genot van een goeie rode wijn...
Alles kan kapot.
Bedankt Hans.
pi_83510817
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 21:41 schreef bascross het volgende:

[..]

Alles kan kapot.
Niet als je er genoeg geld tegen aan smijt.
pi_83511192
Ben ik in BNW verzeild geraakt?
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_83512705
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:08 schreef bascross het volgende:

[..]

Met de juiste connecties weet ik precies wie dit heeft gedaan en kan ik wraak nemen.
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:52:18 #88
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_83521161
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 20:10 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Fok staat nou niet bekend om dat het een gespecialiseerde economisch forum is.. dan moet je maar bij debeurs.nl of IEX kijken op het forum
pi_83521516
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:52 schreef luckyb1rd het volgende:

[..]

Fok staat nou niet bekend om dat het een gespecialiseerde economisch forum is.. dan moet je maar bij debeurs.nl of IEX kijken op het forum
IEX

Dat is enkel pump-and-dump?
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:06:18 #90
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_83533952
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:27 schreef SeLang het volgende:

Ow, en met kapitaalvlucht gaat het wel meevallen. Verreweg het meeste vermogen zit in huizen die moeilijk naar het buitenland kunnen worden verplaatst

OT: En dan vragen mijn ouders zich af waarom ik nu al (ben 24) zelf ben begonnen met sparen en beleggen voor later. Niet alleen de pensioenfondsen zijn een aflopende zaak, ook de AOW. Toen deze werd ingevoerd was de verhouding werkenden op gepensioneerden 8:1. Nu is dat al 4:1 en in 2040 zal dat zelfs 2:1 zijn! En dan moet ik geloven dat ik tegen die tijd nog op mijn 67ste kan stoppen?

Misschien dat zelf een potje aanleggen belastingtechnisch gezien niet voordelig is, maar dan kan ik er tenminste wél zelf bij wanneer ik dat wil. Ik vertik het om afhankelijk te worden van een systeem waarvoor ik flink mag betalen, maar dat mij vervolgens niet zelf laat beslissen wanneer ik dat geld weer terugzie. Fuck it.
pi_83658521
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 20:10 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Investeren in Fanny en Freddie of je pensioen laten beheren door GS is natuurlijk appels en peren. Als F&F failliet gaan, ben je alles kwijt. Als GS failiiet gaat ben je niks kwijt. Ze beheren en adviseren enkel, het pensioenfonds is gewoon eigenaar van zijn eigen portfolio.

GS neemt voor eigen rekening posities in die contrair zijn met wat ze hun eigen klanten adviseren.

Altijd kassa voor GS.

BTW: GS kan niet failliet, ze zijn eigenaar van de FED.
pi_83663319
quote:
Op zondag 4 juli 2010 22:05 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

GS neemt voor eigen rekening posities in die contrair zijn met wat ze hun eigen klanten adviseren.

Altijd kassa voor GS.

BTW: GS kan niet failliet, ze zijn eigenaar van de FED.
pi_83677088
quote:
Op zondag 4 juli 2010 23:40 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dit is waar hoor. De beerput van investment banks is gigantisch groot. Laatst nog een artikel gelezen dat er black-box investeringen werden aangesmeerd aan mensen waarbij de maximale yield lager lag dan de kosten van de investment bank. Dus je maakt altijd verlies, ongeacht hoeveel winst je maakt. En geen enkele dag verlies maken met HFT betekent in feite dat HFT een vorm van frontrunning is.

Verder handelt de FED ook illegaal, het heeft in de kredietcrisis acties uitgevoerd die in de FED charter uitdrukkelijk zijn verboden, en dit zijn de acties waardoor GS uitzonderlijk heeft geprofiteerd.
pi_83677482
Je eerste comment was gewoon vrij onzinnig. Natuurlijk neemt GS voor eigen rekening posities in tegen hun klanten. Ze nemen ook posities in naast hun klanten. Ze nemen namelijk overal posities op in. Pensioen advies staat daar verder los van, de prop trading gebeurt gewoon voor eigen rekening. Zo werkt een bank nou eenmaal, ik begrijp niet dat mensen dat zelf niet in kunnen zien. Net als het probleem rond het winst maken op de shorts. Wat willen mensen dan? Dat banken volledig zonder hedges gaan werken? Dan waren ze nu allemaal failliet geweest
pi_83678718
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:53 schreef Drive-r het volgende:
Je eerste comment was gewoon vrij onzinnig. Natuurlijk neemt GS voor eigen rekening posities in tegen hun klanten. Ze nemen ook posities in naast hun klanten. Ze nemen namelijk overal posities op in. Pensioen advies staat daar verder los van, de prop trading gebeurt gewoon voor eigen rekening. Zo werkt een bank nou eenmaal, ik begrijp niet dat mensen dat zelf niet in kunnen zien. Net als het probleem rond het winst maken op de shorts. Wat willen mensen dan? Dat banken volledig zonder hedges gaan werken? Dan waren ze nu allemaal failliet geweest
GS is GEEN bank; GS staat helemaal bovenaan in de hierachie van het hele globale financiele stelsel.

D.w.z. boven de FED, boven de ECB, boven Basel. Sterker .. er bestaan helemaal geen banken, alles is 1 opgezet systeem die de hele economische wereld manipuleert om mensen zoals jij te doen geloven dat er iets is bestaat zoals een kredietcrisis of een marktmechanisme.

Zoek eerst maar even uit wat GS is, wie GS controleert en wie dat zijn,

ik zal het je zeggen: het is 1 famile die al meer dan 500 jaar de hele wereld bestuurt.

En jij wil of kan dit niet inzien, en waarom niet ....,, omdat jij niets weet, jij denkt dat je slim bent, maar je bent gewoon een kleine werkmier die net zoals de meeste is gehersenspoeld om vervolgens met 1 voetstap te worden verpletterd zodra ze uit de band springen.
pi_83678891
quote:
Op maandag 5 juli 2010 13:28 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

GS is GEEN bank; GS staat helemaal bovenaan in de hierachie van het hele globale financiele stelsel.

D.w.z. boven de FED, boven de ECB, boven Basel. Sterker .. er bestaan helemaal geen banken, alles is 1 opgezet systeem die de hele economische wereld manipuleert om mensen zoals jij te doen geloven dat er iets is bestaat zoals een kredietcrisis of een marktmechanisme.

Zoek eerst maar even uit wat GS is, wie GS controleert en wie dat zijn,

ik zal het je zeggen: het is 1 famile die al meer dan 500 jaar de hele wereld bestuurt.

En jij wil of kan dit niet inzien, en waarom niet ....,, omdat jij niets weet, jij denkt dat je slim bent, maar je bent gewoon een kleine werkmier die net zoals de meeste is gehersenspoeld om vervolgens met 1 voetstap te worden verpletterd zodra ze uit de band springen.
Okeeee.....

Zet even snel je aluhoedje weer op! Ik ken GS ietsje beter dan jij, durf ik al bankier te zeggen. Conspiracy theories zijn zo jaren '90, die trend volg ik niet meer
pi_83679016
pi_83679128
quote:
Op maandag 5 juli 2010 13:32 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Okeeee.....

Zet even snel je aluhoedje weer op! Ik ken GS ietsje beter dan jij, durf ik al bankier te zeggen. Conspiracy theories zijn zo jaren '90, die trend volg ik niet meer
jij bent bankier ? Tja, dan kan ik je niet veel meer helpen.

Alleen bepaalde mensen die hopeloos gehersenspoeld zijn komen in aanmerking om bankier te worden.

GS = Lehman Brothers = JP Morgan = Deutsche Bank = Rabobank = etc etc.

Ik weet ALLES van GS.

Mijn nickname is niet voor niets Bankfurt.
pi_83680162
quote:
Op maandag 5 juli 2010 13:39 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Alleen bepaalde mensen die hopeloos gehersenspoeld zijn komen in aanmerking om bankier te worden.

Ik weet ALLES van GS.

OMG! You know ALL?
pi_83680380
quote:
Op maandag 5 juli 2010 13:39 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ik weet ALLES van GS.

waarom zit je dan hier te klagen ipv met je fortuin te genieten van je pensioen (want als je er alles van weet kan je er het beste voor jezelf uit slepen tenslotte)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')