Staat erbij, financieel dagbladquote:
quote:Op woensdag 17 februari 2010 16:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
FD
En daar gaan we weer, het merendeel van de duitsers en nederlanders is hier zwaar op tegen, who cares
Mooie uitspraak dit. Hoe gaan ZIJ in actie komen als ze ZELF (de overheden) moeite hebben met geld lenen?quote:De Europese regeringsleiders hebben afgesproken 'vastberaden en gecoördineerde actie' te ondernemen als de stabiliteit van de eurozone in gevaar is. Bos denkt hierbij onder meer aan steun voor banken of het zorgdragen voor voldoende liquiditeit in de markten.
Er staan al EU landen onder IMF toezicht. Met reden want het IMF kan keiharde saneringen afdwingen in ruil voor getranchieerde leningen. Het is maar de vraag af dat binnen de EU lukt. Bijna geen land wat zich aan de Maastricht criteria hield, er werd onvoldoende afgedwongen. Die criteria waren er nu juist om dit te voorkomen. Hoe geloofwaardig is het een falende instantie hiervoor in te zettenquote:Op woensdag 17 februari 2010 16:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik heb een dubbel gevoel hierbij. Ik voel er weinig voor om dat zootje leugenachtige Grieken uit de brand te helpen. Aan de andere kant zou het een god spe zijn als we die Grieken naar het IMF zouden sturen. Wat is het bestaansrecht van de EU als we zo'n pietluttig economie'tje niet eens in het gareel kunnen houden. Dan slaan we wel een totaal modderfiguur en kunnen we net zo goed stoppen met de EU in zijn huidige vorm.
Nou, ik volg dagelijks de Tagesschau en daaruit bemerk ik weinig steun voor een bailout, bij ons op de werkvloer is er ook geen steun voor te vinden. Ook een meerderheid van de 2e kamer wil dat het IMF ingrijpt. Achteraf is dat misschien een voorbarige conclusie maar zolang ik geen Poll met het tegengestelde zie houd ik er aan vast. Verder een poll uit Duitsland; 94% tegenquote:Op woensdag 17 februari 2010 17:11 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ik bedoel bron voor jouw conclusie.
Achteraf had Griekenland nooit in de EU gemoeten. Ze hebben een bagger economie, altijd hoge unemployment gehad en hebben zich nooit (nauwelijks) aan de regels van externe Europese entiteiten gehouden.quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nou, ik volg dagelijks de Tagesschau en daaruit bemerk ik weinig steun voor een bailout, bij ons op de werkvloer is er ook geen steun voor te vinden. Ook een meerderheid van de 2e kamer wil dat het IMF ingrijpt. Achteraf is dat misschien een voorbarige conclusie maar zolang ik geen Poll met het tegengestelde zie houd ik er aan vast.
Natuurlijk had dat nooit gemoeten. Daarnaast zijn er landen bijgekomen als Roemenië. Waarom? Niemand weet het, ze voegen niets toe. Het levert alleen ellende op.quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Achteraf had Griekenland nooit in de EU gemoeten. Ze hebben een bagger economie, altijd hoge unemployment gehad en hebben zich nooit (nauwelijks) aan de regels van externe Europese entiteiten gehouden.
Umfragequote:N24-EMNID-UMFRAGE: Mehrheit gegen Hilfe für Griechenland
11.02.2010 - 15:41 Uhr, N24
Berlin (ots) - Die Mehrheit der Deutschen ist gegen Finanzhilfen für Griechenland. Das
ergibt eine Umfrage des Meinungsforschungsinstituts Emnid für den Nachrichtensender N24.
Danach lehnen 71 Prozent der Befragten deutsche Hilfszahlungen ab. Nur 25 Prozent der
Deutschen sind bereit, Griechenland mit deutschen Steuergeldern zu helfen.
Umfragezeitraum: 10.02.2010
Befragte: ca. 1.000
Het illegaal maken van CDS zonder de onderliggende waarde te bezitten zou helpen, net zoals je ook geen brandverzekering kunt afsluiten op het huis van je buurman (of sterker nog: 100 mensen sluiten een brandverzekering af op het huis van jouw buurman en bij afbranden moet de verzekeringsmaatschappij 100x betalen voor het huis). Het is evident waarom verzekeringsmaatschappijen zo'n verzekering niet toestaan, maar vreemd genoeg kan dit in de financiele wereld gewoon wel.quote:Op woensdag 17 februari 2010 15:48 schreef HiZ het volgende:
Het is nu ook mogelijk dat de speculanten keihard worden aangepakt; hedgefunds zijn niet populair sowieso, en banken hebben noch in de EU noch in de VS voldoende zelfstandigheid om zich tegen de overheid te verzetten.
Als jij retail forex handelt of turbos/sprinters of iets dergelijks dan trekt de bank gewoon keihard de stekker eruit als jij aan je marge zit. Zo beschermen ze zichzelf. Een grote hefboom is voor hen natuurlijk ideaal want de spread (waar zij aan verdienen) gaat ook met diezelfde hefboom. De bank wint hier altijd.quote:Op woensdag 17 februari 2010 15:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is nu eigenlijk nog het voordeel dat men bij veel zulke complexe producten een flinke hefboom heeft ingebouwd. Het voordeel is dat je er sneller winsten en verliezen mee kan maken. Maar het systeemrisico wat deze hefbomen teweeg brengen weegt dat nog wel op tegen het risico van de samenleving.
Dat een bank een hefboom heeft op normaal geld daar is nog wel wat voor te zeggen omdat tegenover de meeste schulden wel een onderpand zit, maar bij al die constructies die hier weer uit de doeken gedaan wordt toch niet.
Ik heb een beetje hetzelfde hiermee. Het liefste zou ik die Grieken met hun hele nep-economie in het moeras laten wegzakken, maar het gezichtsverlies voor de EU is me ook te groot. En uiteindelijk komt het geld toch wel bij ons vandaan, met of zonder omweg over het IMF.quote:Op woensdag 17 februari 2010 16:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik heb een dubbel gevoel hierbij. Ik voel er weinig voor om dat zootje leugenachtige Grieken uit de brand te helpen. Aan de andere kant zou het een god spe zijn als we die Grieken naar het IMF zouden sturen. Wat is het bestaansrecht van de EU als we zo'n pietluttig economie'tje niet eens in het gareel kunnen houden. Dan slaan we wel een totaal modderfiguur en kunnen we net zo goed stoppen met de EU in zijn huidige vorm.
Griekenland is er natuurlijk destijds puur uit politiek oogpunt bij gekomen.quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:58 schreef bascross het volgende:
[..]
Natuurlijk had dat nooit gemoeten. Daarnaast zijn er landen bijgekomen als Roemenië. Waarom? Niemand weet het, ze voegen niets toe. Het levert alleen ellende op.
Wel grappig dat ze nu het om Griekenland gaat er allemaal polls worden gehouden.quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nou, ik volg dagelijks de Tagesschau en daaruit bemerk ik weinig steun voor een bailout, bij ons op de werkvloer is er ook geen steun voor te vinden. Ook een meerderheid van de 2e kamer wil dat het IMF ingrijpt. Achteraf is dat misschien een voorbarige conclusie maar zolang ik geen Poll met het tegengestelde zie houd ik er aan vast. Verder een poll uit Duitsland; 94% tegen
Tagesspiegel
Krise in Griechenland
Soll Deutschland Griechenland retten?
Ja, schnelle Hilfe egal von welchem EU Staat ist gefordert, denn die Situation in Griechenland gefährdet die Stabilität der Märkte und des Euro. [ 28 Stimmen ]
5,62%
Nein, die griechische Regierung muss selber Wege aus der Krise finden und endlich ihren angemahnten Sparkurs durchsetzen. [ 468 Stimmen ]
93,98%
Ich stimme keine der Antworten zu und schreibe einen eigenen Kommentar. (Bitte klicken Sie hierfür auf die Überschrift) [ 2 Stimmen ]
0,40%
498 Stimmen | 0 Kommentare
En in wat mindere mate zou je hetzelfde over Roemenië en Bulgarije kunnen zeggen.quote:Op donderdag 18 februari 2010 09:46 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Griekenland is er natuurlijk destijds puur uit politiek oogpunt bij gekomen.
Waarom hebben ze een nep-economie?quote:Op donderdag 18 februari 2010 03:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb een beetje hetzelfde hiermee. Het liefste zou ik die Grieken met hun hele nep-economie in het moeras laten wegzakken, maar het gezichtsverlies voor de EU is me ook te groot. En uiteindelijk komt het geld toch wel bij ons vandaan, met of zonder omweg over het IMF.
Ik heb nooit een pluim over griekenland gelezen, echt nergens, wel dat de cijfers bij toetreding gemanipuleerd warenquote:Op vrijdag 19 februari 2010 08:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..] Lange tijd kregen de Grieken pluim na pluim.
Het is dan ook meer dat Griekenland laat zien dat de Europese landen nog geen unie is die het op dit moment pretendeert te zijn. En daarnaast is het een handige bliksemafleider voor als de UK en de VS.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 09:00 schreef Demophon het volgende:
Keest de Kort: het probleem Griekenland valt wel mee (17-02-'10)
Valt mij op dat sommige hier op deze forum zwartgallig zijn over Griekenland, terwijl Mr Doomdenker himself, Keest de Kort, best laconiek er is over
peiling-griekenland-uit-euro-zettenquote:114 Teletekst za 20 feb
Peiling:Griekenland uit euro zetten
` De meeste Nederlanders vinden dat
Griekenland uit de eurozone moet worden
gezet.Dat blijkt uit een onderzoek van
de regionale kranten onder 831 mensen,
uitgevoerd door het bureau Motivaction.
Landen met grote schulden,die de waarde
van de euro in gevaar brengen,moeten
maar met een eigen munt verder,vindt
55 procent van de ondervraagden.
Uit het onderzoek blijkt verder dat
de meeste Nederlanders de euro hebben
geaccepteerd.Bij de invoering in 2002
was een meerderheid nog tegen,maar nu
wil nog maar 35 procent terug naar de
gulden.Toch denkt 64 procent dat ze
niet hebben geprofiteerd van de euro.
Vooral dit stukje:quote:Griekenland krijgt mogelijk miljardensteun
BERLIJN - Het noodlijdende Griekenland krijgt mogelijk voor een bedrag tussen de 20 en 25 miljard euro aan financiële hulp van de eurolanden.
Het Duitse ministerie van Financiën heeft bekendgemaakt dat deze optie momenteel overwogen wordt, zo schrijft het Duitse tijdschrift Der Spiegel zaterdag.
Elk euroland betaalt zijn deel naar gelang de hoeveelheid kapitaal die het bij de Europese Centrale Bank heeft staan, aldus Der Spiegel.
De hulp zou deels uit kredieten, deels uit borgstellingen moeten bestaan. Dat laatste betekent dat de eurolanden zich garant stellen dat Griekenland zijn leningen terugbetaalt.
Afstemmen
Op het Duitse ministerie van Financiën zouden plannen worden gesmeed die de Griekse kwestie overstijgen. Zo zouden de zestien landen die de euro als betaalmiddel hebben, hun economische politiek beter op elkaar moeten afstemmen.
Ook zou er naar het voorbeeld van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) een Europese instantie in het leven moeten worden geroepen die in actie komt bij toekomstige reddingsacties.
Op deze manier wordt voorkomen dat er scheve verhoudingen ontstaan tussen de eurolanden.
Medeschuldig
De Griekse premier Giorgos Papandreou zei tegen Der Spiegel dat de Europese Unie (EU) medeschuldig is aan het feit dat zijn land jarenlang de boekhouding kon vervalsen.
De EU had er in het verleden beter op moeten toezien dat zijn land zich aan het stabiliteitspact en aan de Europese begrotingsregels hield, aldus Papandreou.
quote:Medeschuldig
De Griekse premier Giorgos Papandreou zei tegen Der Spiegel dat de Europese Unie (EU) medeschuldig is aan het feit dat zijn land jarenlang de boekhouding kon vervalsen.
De EU had er in het verleden beter op moeten toezien dat zijn land zich aan het stabiliteitspact en aan de Europese begrotingsregels hield, aldus Papandreou.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |