abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78098008
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het doel is natuurlijk niet om de overheden te testen maar om geld te verdienen. Als je denkt dat de overheden iets proberen te verdedigen wat onverdedigbaar is (zoals indertijd de £ in het EMS) dan kun je daarop speculeren. Die speculatie dwingt uiteindelijk tot realiteit, zij het met een grote overshoot/ undershoot. Overheden moeten er zelf voor zorgen dat er geen speculatiemogelijkheden onstaan met een voor speculanten bijna gegarandeerde uitkomst, zoals schulden die niet zijn vol te houden in combinatie met het ontbreken van een geloofwaardig plan om die situatie te verbeteren.
Hoe valt daar dan geld mee te verdienen? Ik weet dat nu in het geval van Griekenland simpelweg is gegokt op een falliesiment maar hoe valt te gokken én geld te verdienen bij het onderuithalen van de euro?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 17 februari 2010 @ 14:02:31 #252
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78098039
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe valt daar dan geld mee te verdienen? Ik weet dat nu in het geval van Griekenland simpelweg is gegokt op een falliesiment maar hoe valt te gokken én geld te verdienen bij het onderuithalen van de euro?
Forex?
The more debt, the better
  woensdag 17 februari 2010 @ 14:07:01 #253
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78098225
quote:

[..]

Faillisement van Griekenland kun je doen met een CDS (credit default swap), wat feitelijk een verzekering is op een debt default. Dus je sluit een verzekering af op Griekse schulden die je zelf niet bezit en casht dus bij een default op die schulden. Btw: Griekse banken zijn zelf verkopers geweest van die CDS (hebben dus die verzekering verstrekt) waarmee het systeemrisco weer terugkomt... Zij moeten namelijk die verzekering uitkeren als Griekenland door het putje gaat, wat ze natuurlijk nooit kunnen...

Een daling van de Euro kun je op speculeren door euros te lenen en om te wisselen in bijv $. Na een daling wissel je weer terug en lost de lening af met inmiddeld 'waardeloos' geworden euros. Je kunt dat ook heel makkelijk doen met futures, maar dat komt in feite op hetzelfde meer.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_78098530
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Faillisement van Griekenland kun je doen met een CDS (credit default swap), wat feitelijk een verzekering is op een debt default. Dus je sluit een verzekering af op Griekse schulden die je zelf niet bezit en casht dus bij een default op die schulden. Btw: Griekse banken zijn zelf verkopers geweest van die CDS (hebben dus die verzekering verstrekt) waarmee het systeemrisco weer terugkomt... Zij moeten namelijk die verzekering uitkeren als Griekenland door het putje gaat, wat ze natuurlijk nooit kunnen...
Deze had ik ook al in m'n hoofd.
quote:
Een daling van de Euro kun je op speculeren door euros te lenen en om te wisselen in bijv $. Na een daling wissel je weer terug en lost de lening af met inmiddeld 'waardeloos' geworden euros. Je kunt dat ook heel makkelijk doen met futures, maar dat komt in feite op hetzelfde meer.
Deze kende ik niet. Wel raar eigenlijk dat het zo kan. Degenen die de euro's uitlenen zijn dan eigenlijk niet zo slim bezig. Schrapen ze die leningen uit alle hoeken en gaten bij elkaar? Dat het niet op gaat vallen?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 17 februari 2010 @ 14:23:30 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78098926
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:14 schreef Klopkoek het volgende:
Deze kende ik niet. Wel raar eigenlijk dat het zo kan. Degenen die de euro's uitlenen zijn dan eigenlijk niet zo slim bezig. Schrapen ze die leningen uit alle hoeken en gaten bij elkaar? Dat het niet op gaat vallen?
Geen probleem, de forexmarkt is zo inmens groot. Andere manier is termijncontracten (futures) op forex. Iedere jan lul kan dat zonder problemen doen zonder enige moeite (jij ook). Kan gewoon via je internet broker.

Natuurlijk gaat je tegenpartij het schip in als de speculatie voor jou de goede kant opgaat. En als iedereen short gaat in euro of euro futures dan zorgt dat natuurlijk vanzelf dat de koers inzakt (simpel vraag en aanbod) tot een punt waar de speculatie niet meer zo kansrijk lijkt. Zo corrigeert het zichzelf.

Edit: het mooiste vergat ik nog te noemen: zelfs een particuliere belegger kan dit doen met soms wel 400x leverage. Dus met een trading account van ¤1000 short gaan in ¤400.000 . Niet dat dat slim is, maar het kan wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 17-02-2010 14:32:10 ]
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 februari 2010 @ 14:32:38 #256
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78099258
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen probleem, de forexmarkt is zo inmens groot. Andere manier is termijncontracten (futures) op forex. Iedere jan lul kan dat zonder problemen doen zonder enige moeite (jij ook). Kan gewoon via je internet broker.

Natuurlijk gaat je tegenpartij het schip in als de speculatie voor jou de goede kant opgaat. En als iedereen short gaat in euro of euro futures dan zorgt dat natuurlijk vanzelf dat de koers inzakt (simpel vraag en aanbod) tot een punt waar de speculatie niet meer zo kansrijk lijkt. Zo corrigeert het zichzelf.

Edit: het mooiste vergat ik nog te noemen: zelfs een particuliere belegger kan dit doen met soms wel 400x leverage. Dus met een trading account van ¤1000 short gaan in ¤400.000 . Niet dat dat slim is, maar het kan wel.
Maar dus ook -400k he
  woensdag 17 februari 2010 @ 14:34:48 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78099357
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:32 schreef flyguy het volgende:

[..]

Maar dus ook -400k he
Geweldig he?
Mijn reisverslagen
pi_78099403
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Deze had ik ook al in m'n hoofd.
[..]

Degenen die de euro's uitlenen denken dat de koers niet omlaag gaat en als ze gelijk krijgen dan is hun winst de rente op de lening. Hoewel ze er an sich niet aan verliezen: je leent 1000 euro uit, je krijgt 1000 euro (+rente) terug, alleen is je 1000 euro minder waard tov het moment dat je het uitleende. Maar als je het niet had uitgeleend was je 1000 euro ook wel minder waard geworden.
  woensdag 17 februari 2010 @ 14:37:20 #259
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78099460
Ja, dat die mogelijkheid er is, is tof. Maar of het nu voor iedereen de juiste mogelijkheid is...
  woensdag 17 februari 2010 @ 14:41:49 #260
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78099655
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:37 schreef flyguy het volgende:
Ja, dat die mogelijkheid er is, is tof. Maar of het nu voor iedereen de juiste mogelijkheid is...
Het is voor niemand de juiste mogelijkheid imo.
Met 400x leverage blaas je je account al op als de euro 0,25 cent (dus ¤0,0025) tegen je beweegt . Dat is maar een fractie van de normale dagelijks range.
Mijn reisverslagen
pi_78099781
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:35 schreef knnth het volgende:

[..]

Degenen die de euro's uitlenen denken dat de koers niet omlaag gaat en als ze gelijk krijgen dan is hun winst de rente op de lening. Hoewel ze er an sich niet aan verliezen: je leent 1000 euro uit, je krijgt 1000 euro (+rente) terug, alleen is je 1000 euro minder waard tov het moment dat je het uitleende. Maar als je het niet had uitgeleend was je 1000 euro ook wel minder waard geworden.
Lemingengedrag dus
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78100423
quote:

[..]

Je kunt alleen geld verdienen als de overheid het opgeeft. Wat me niet helemaal een optie lijkt voor de EU. Als de EU zich uit elkaar laat spelen kunnen speculanten nu goudgeld verdienen. Maar dan wordt het aan de andere kant wel zo duur voor de samenleving dat de terugslag wel eens groter kan zijn dan die speculanten kunnen hebben.

'Men' staat niet meer zo onverschillig tegenover mensen die miljarden verdienen terwijl de economie over de rand van de afgrond wordt geduwd.
pi_78100447
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is voor niemand de juiste mogelijkheid imo.
Met 400x leverage blaas je je account al op als de euro 0,25 cent (dus ¤0,0025) tegen je beweegt . Dat is maar een fractie van de normale dagelijks range.
Wat is nu eigenlijk nog het voordeel dat men bij veel zulke complexe producten een flinke hefboom heeft ingebouwd. Het voordeel is dat je er sneller winsten en verliezen mee kan maken. Maar het systeemrisico wat deze hefbomen teweeg brengen weegt dat nog wel op tegen het risico van de samenleving.

Dat een bank een hefboom heeft op normaal geld daar is nog wel wat voor te zeggen omdat tegenover de meeste schulden wel een onderpand zit, maar bij al die constructies die hier weer uit de doeken gedaan wordt toch niet.
pi_78100817
Heeft iemand het hier al gehad over het feit dat er kennelijk een de facto fiscale overheid aan het ontstaan is in de eurozone?
  woensdag 17 februari 2010 @ 15:21:10 #265
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_78101244
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:10 schreef HiZ het volgende:
Heeft iemand het hier al gehad over het feit dat er kennelijk een de facto fiscale overheid aan het ontstaan is in de eurozone?
Mja het is wel aangestipt, maar een monetaire unie zonder fiscale overheid is niet bepaald werkbaar, zoals blijkt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_78102005
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:21 schreef Perrin het volgende:

[..]

Mja het is wel aangestipt, maar een monetaire unie zonder fiscale overheid is niet bepaald werkbaar, zoals blijkt.
Alles is gewoon georchestreerd. In dezelfde week dat lehman omviel had de Financial Times al pleidooien geplubiceerd voor een wereldoverheid.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78102132
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Je kunt alleen geld verdienen als de overheid het opgeeft. Wat me niet helemaal een optie lijkt voor de EU. Als de EU zich uit elkaar laat spelen kunnen speculanten nu goudgeld verdienen.
Kun je dit nauwkeuriger beschrijven?
quote:
Maar dan wordt het aan de andere kant wel zo duur voor de samenleving dat de terugslag wel eens groter kan zijn dan die speculanten kunnen hebben.
Ik dacht er ook al aan dat de enorme speculaties er voor zullen zorgen dat de overheden er in mee gaan. Om te voorkomen dat weer enorme verliezen worden geleden door de instellingen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78102245
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:21 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het waarschijnlijk zo is dat de Grieken de volgende maand de kans krijgen hun plan te presenteren, maar dat ze geen zeggenschap zullen hebben over wat het uiteindelijke bespaarplan gaat worden. Er wordt nu zelfs gesproken om ze het stemrecht voor de zitting van 16 maart te ontnemen.

Dat kan natuurlijk allemaal eenmalig zijn en alleen mogelijk omdat Griekenland een klein land is dat echt oplichterstruukjes heeft gebruikt, maar ik kan me toch ook niet helemaal ontrekken aan een gevoel dat we bezig zijn de Rubicon te oversteken.
pi_78102336
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het waarschijnlijk zo is dat de Grieken de volgende maand de kans krijgen hun plan te presenteren, maar dat ze geen zeggenschap zullen hebben over wat het uiteindelijke bespaarplan gaat worden. Er wordt nu zelfs gesproken om ze het stemrecht voor de zitting van 16 maart te ontnemen.

Dat kan natuurlijk allemaal eenmalig zijn en alleen mogelijk omdat Griekenland een klein land is dat echt oplichterstruukjes heeft gebruikt, maar ik kan me toch ook niet helemaal ontrekken aan een gevoel dat we bezig zijn de Rubicon te oversteken.
In de NRC stond een verhaal dat die 'oplichterstruukjes' aan de orde van de dag zijn in de hele wereld. Investeerders en overheden die hier kritiek op hebben doen het zelf.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78102388
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Kun je dit nauwkeuriger beschrijven?
[..]

Ik dacht er ook al aan dat de enorme speculaties er voor zullen zorgen dat de overheden er in mee gaan. Om te voorkomen dat weer enorme verliezen worden geleden door de instellingen.
Eh, nee er is niet echt een nauwkeuriger beschrijving van.

Het is nu ook mogelijk dat de speculanten keihard worden aangepakt; hedgefunds zijn niet populair sowieso, en banken hebben noch in de EU noch in de VS voldoende zelfstandigheid om zich tegen de overheid te verzetten.
pi_78102665
Nou, dat plan van Obama om de banken aan te pakken staat op losse schroeven nu o.a. de EC verzet pleegt en ook in eigen land probeert men het plan tot de grond te slopen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 februari 2010 @ 15:58:37 #272
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_78102799
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Alles is gewoon georchestreerd. In dezelfde week dat lehman omviel had de Financial Times al pleidooien geplubiceerd voor een wereldoverheid.
Wereldoverheid lijkt me voorlopig nog een brug tever, maar wat betreft Europa is de stap van monetaire eenheid naar een centrale fiscale overheid een kwestie van "wie A zegt..".

Veel Europese politici winden daar ook geen doekjes om:

"Monetary Union has to be complemented by political union - that was always the presumption of Europeans"
- Chancellor Schroder, interview with UK newspaper, 22 Feb 02

"The single market was the theme of the 80s; the single currency the theme of the 90s; and we must now face the difficult task of moving towards a single economy and a single political unity"
- Romano Prodi , Head of the European Commission, speech to MEPs, 1999

"The process of monetary union goes hand in hand - must go hand in hand - with political integration and ultimately political union. EMU is, and always was meant to be, a stepping stone on the way to a united Europe."
- Wim Duisenberg , President of the European Central Bank, 1997
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_78103000
Het valse spillover-effecten argument. Horror
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78103649
quote:
Minister van Financiën Wouter Bos verliest strijd over IMF
17 februari 2010, 7:30 uur | FD.nl

Door: Martin Visser

De Nederlandse regering heeft bakzeil gehaald in Brussel in het debat over een eventueel reddingsplan voor Griekenland. Als de Grieken geld nodig hebben, zal dat niet van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) komen, zo moest minister Wouter Bos van Financiën dinsdag toegeven.

Bos en premier Jan Peter Balkenende hebben in Brussel meermaals gepleit voor deze rol voor het IMF. Een Kamermeerderheid is die mening ook toegedaan. Donderdag verklaarden de eurolanden na een informele top dat ze de problemen intern oplossen. Zowel Balkenende als Bos zei die dag dat de IMF-route nog openstond.

Na afloop van een vergadering van Europese ministers van financiën nam Bos daar afstand van: 'In de Tweede Kamer was een sterke voorkeur voor IMF-betrokkenheid en dat begrijp ik ook best. Maar nu doen we het wel met de gemeenschappelijke Europese positie die vorige week is bereikt. En die gemeenschappelijke Europese positie is dat de expertise van het IMF welkom is, maar dat we dit binnen Europa gaan oplossen.'

Nederlands belastinggeld

Bos heeft toegezegd dat hij eerst naar de Kamer komt voordat hij Nederlands belastinggeld in een eventuele lening aan Griekenland steekt. De minister verwacht dat het zover niet hoeft te komen. De Europese regeringsleiders hebben afgesproken 'vastberaden en gecoördineerde actie' te ondernemen als de stabiliteit van de eurozone in gevaar is. Bos denkt hierbij onder meer aan steun voor banken of het zorgdragen voor voldoende liquiditeit in de markten.
FD
En daar gaan we weer, het merendeel van de duitsers en nederlanders is hier zwaar op tegen, who cares
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 17 februari 2010 @ 16:40:17 #275
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_78104736
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 16:17 schreef Digi2 het volgende:

En daar gaan we weer, het merendeel van de duitsers en nederlanders is hier zwaar op tegen
Bron?
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')