abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77853671
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 18:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

If it walks like a chicken.....

Het vroege fascisme is nu eenmaal het referentiekader waarbinnen Wilders en de PVV het beste passen. Wanneer zo'n beweging opkomt wordt nu eenmaal altijd gekeken, waar het mee te vergelijken is. Als je morgen een partij begint, die zich hard maakt voor het opdelen van de Nederlandse welvaart over iedereen, zal men je direct vergelijken met communisme. Wilders' uitspraken en manieren van handelen hebben nu eenmaal overeenkomsten met die van de vroege fascisten. Dat hoef je niet van mij aan te nemen, lees eens een boek. Maar lees het met een open mind. Dus niet als pro of contra iets of iemand.
Ik heb het nu juist over wat je na deze duiding wil doen. De Tweede Wereldoorlog associaties brengen geen veranderd kiesgedrag teweeg. Dit klimaat en het bezigen van deze krachttermen zijn al jaren gaande, maar dit laat onverlet dat de PVV een blijvende factor in het politieke spectrum is en waarschijnlijk ruim gaat verdubbelen bij de aanstaande Kamerverkiezingen.
Bovendien neemt het gebruik van de vergelijkingen met extreem-rechts, de NSDAP, de NSB, Het Kwaad, etc. de sentimenten niet weg die een reden zijn om PVV te stemmen, gelet de peilingen. Je zou kunnen stellen dat deze demagogische wijze gemakzuchtig is. De onderliggende zorgen en gevoelens van onvrede doen niet ter zake, als er maar geschermd kan worden met Adolf Hitler en Joseph Goebbels. Daarmee is de kous af. Missie volbracht.

Mijn inziens verscherpt het enkel de polarisatie. Sterker nog zou je kunnen stellen dat wanneer Geert Wilders andermaal vergeleken wordt met Adolf Hitler en de PVV met de NSDAP of de NSB dit impliceert dat de (potentiële) PVV-kiezer fascisten en nazi's zijn en dat dit een vorm van haatzaaien is naar een groep mensen.
Ik zie dit zich overigens al ontwikkelen, dat omdat de PVV-kiezer een nazi is, derhalve dom, dus eenvoudigweg zijn stemrecht ontnomen moet worden, getuige een topic in deze subforum.
En dit is een kwalijke zaak.
Mensen die niet in neutrale termen over Geert Wilders kunnen discussiëren en dus zich moreel superieur wanen doen zich het maar gemakkelijk van af.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_77853715
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 18:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

If it walks like a chicken.....

Het vroege fascisme is nu eenmaal het referentiekader waarbinnen Wilders en de PVV het beste passen. Wanneer zo'n beweging opkomt wordt nu eenmaal altijd gekeken, waar het mee te vergelijken is. Als je morgen een partij begint, die zich hard maakt voor het opdelen van de Nederlandse welvaart over iedereen, zal men je direct vergelijken met communisme. Wilders' uitspraken en manieren van handelen hebben nu eenmaal overeenkomsten met die van de vroege fascisten. Dat hoef je niet van mij aan te nemen, lees eens een boek. Maar lees het met een open mind. Dus niet als pro of contra iets of iemand.
Ik neem het net zo serieus als mensen die roepen dat Obama de reincarnatie van Mao is.
  woensdag 10 februari 2010 @ 18:32:18 #103
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77853787
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:39 schreef topdrob het volgende:
Dus wat jij wil zeggen is dat moslims niet de veroorzakers zijn van veel problemen hier?
Het zijn niet alleen "de moslims".

Van de moslims die wel problemen veroorzaken is het voornamelijk een groep in de leeftijdscategorie 15 tot 30 ongeveer. En in diezelfde leeftijdscategorie zijn ook een hoop Antilianen, Surinamers en Nederlanders te vinden.

Ja, de allochtonen zijn duidelijk veel prominenter aanwezig in het criminele circuit, met name in de kleine criminaliteit en buurt-rotzooi-schoppen categorie....maar om nou te zeggen dat "de moslims" de veroorzaker zijn van veel problemen, nou nee. Niet de ENIGE veroorzaker in ieder geval, en dat word vaak vergeten.

Maar van Antillianen en Surinamers (en Nederlanders) kun je geen Nederlands paspoort afpakken, dus dat maakt de populistische uitspraak "afpakken en uitzetten" opeens veel minder krachtig.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 10 februari 2010 @ 18:44:11 #104
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77854247
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 17:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Feit is, en dat kan niemand ontkennen, dat Wilders uitspraken doet, die regelrecht uit het boekje van de vroege NSDAP kunnen komen. Niemand zal kunnen ontkennen, dat Wilders gesproken heeft over het deporteren van moslims. En kom nou niet met de slappe smoes 'Ja, maar hij bedoelde alleen de criminele moslims' want dat is gelul, en dat weten de apologeten ook wel. Er zijn namelijk geen tientallen miljoenen criminele moslims in Europa. Tenzij je inderdaad Wilders andere stapje erbij zet, en het crimineel maakt om moslimdingen te denken. Wat overigens zelfs een stapje verder is dan de NSDAP....
Precies. Een vergelijking met de dictator die uiteindelijk 6 miljoen joden stelselmatig ombracht is natuurlijk totaal onterecht, en dat is natuurlijk waar we Hitler het meest van blijven herinneren: Het eindresultaat, Europa op 8 Mei 1945.

Maar als je goed gaat kijken daar de politieke campagne van de NSDAP, en dan met name naar maatregelen als "geen nieuwe synagoges", "geen nieuwe joodse scholen", "geen joodse feestdagen in het openbaar", "geen joodse rabbijnen in traditionele kleding", "nationaliteit makkelijker kunnen afpakken van joden" etc die allemaal in de eerste drie jaar van het Derde Rijk werden genomen, zeg de periode 1933 tot 1935.... dan kan inderdaad vrijwel niemand ontkennen dat als je het woordje "joodse" vervangt door "islamitische", dat die uitspraken zo uit de mond van Wilders hadden kunnen komen....

En inderdaad, er wonen naar schatting zo'n 30 miljoen Islamieten in Europa (exclusief Turkije)..... en dan komt ie met "tientallen miljoenen moslims uit Europa deporteren?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_77854373
- De partij is Wilders en Wilders is de partij
- Verbieden van boeken
- Verbieden van andere politieke partijen
Wir haben es gewusst
pi_77854833
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 18:44 schreef maartena het volgende:

[..]

Precies. Een vergelijking met de dictator die uiteindelijk 6 miljoen joden stelselmatig ombracht is natuurlijk totaal onterecht, en dat is natuurlijk waar we Hitler het meest van blijven herinneren: Het eindresultaat, Europa op 8 Mei 1945.

Maar als je goed gaat kijken daar de politieke campagne van de NSDAP, en dan met name naar maatregelen als "geen nieuwe synagoges", "geen nieuwe joodse scholen", "geen joodse feestdagen in het openbaar", "geen joodse rabbijnen in traditionele kleding", "nationaliteit makkelijker kunnen afpakken van joden" etc die allemaal in de eerste drie jaar van het Derde Rijk werden genomen, zeg de periode 1933 tot 1935.... dan kan inderdaad vrijwel niemand ontkennen dat als je het woordje "joodse" vervangt door "islamitische", dat die uitspraken zo uit de mond van Wilders hadden kunnen komen....

En inderdaad, er wonen naar schatting zo'n 30 miljoen Islamieten in Europa (exclusief Turkije)..... en dan komt ie met "tientallen miljoenen moslims uit Europa deporteren?
Exact. Maar de PVV aanhangers willen van geen vergelijking weten, want als ze toegeven dat er wel degelijk overeenkomsten zijn, geven ze toe dat ze een beetje zo zijn als de aanhangers van Hitler in de jaren 30. En dat is té pijnlijk, dus blijven ze mensen die de overeenkomsten willen aankaarten voor alles en nogwat uitmaken.
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_77855003
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 18:29 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik heb het nu juist over wat je na deze duiding wil doen. De Tweede Wereldoorlog associaties brengen geen veranderd kiesgedrag teweeg. Dit klimaat en het bezigen van deze krachttermen zijn al jaren gaande, maar dit laat onverlet dat de PVV een blijvende factor in het politieke spectrum is en waarschijnlijk ruim gaat verdubbelen bij de aanstaande Kamerverkiezingen.
Bovendien neemt het gebruik van de vergelijkingen met extreem-rechts, de NSDAP, de NSB, Het Kwaad, etc. de sentimenten niet weg die een reden zijn om PVV te stemmen, gelet de peilingen. Je zou kunnen stellen dat deze demagogische wijze gemakzuchtig is. De onderliggende zorgen en gevoelens van onvrede doen niet ter zake, als er maar geschermd kan worden met Adolf Hitler en Joseph Goebbels. Daarmee is de kous af. Missie volbracht.

Mijn inziens verscherpt het enkel de polarisatie. Sterker nog zou je kunnen stellen dat wanneer Geert Wilders andermaal vergeleken wordt met Adolf Hitler en de PVV met de NSDAP of de NSB dit impliceert dat de (potentiële) PVV-kiezer fascisten en nazi's zijn en dat dit een vorm van haatzaaien is naar een groep mensen.
Ik zie dit zich overigens al ontwikkelen, dat omdat de PVV-kiezer een nazi is, derhalve dom, dus eenvoudigweg zijn stemrecht ontnomen moet worden, getuige een topic in deze subforum.
En dit is een kwalijke zaak.
Mensen die niet in neutrale termen over Geert Wilders kunnen discussiëren en dus zich moreel superieur wanen doen zich het maar gemakkelijk van af.
Hoe dan ook, mensen die wél in de gaten hebben dat uitlatingen van Wilders erg veel overeenkomsten hebben met bijvoorbeeld Hitler móeten gewoon optreden en zo veel mogelijk duidelijk maken waar dit land mee bezig is en welke kant het op gaat. Je bent het aan jezelf verplicht om de mensen te informeren naar de gevaarlijke uitspraken van Wilders die veel PVV stemmers voor waar aannemen. Je moet JUIST iedere keer de overeenkomsten met Hitler aanhalen, want dat lijkt mij de enige manier waarop je sommige mensen misschien aan het denken zet.
pi_77855148
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 17:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik blijf de reactie hilarisch vinden. Het toont wel aan, dat mensen dus totaal niet weten, hoe je naar een breder plaatje moet kijken. Alsof er ooit zaken in de geschiedenis zijn die je 1:1 met elkaar kunt vergelijken. Uiteraard is er geen SA-achtige PVV organisatie. Uiteraard is er (nog) geen Kristalnacht geweest.

Dat beweert ook niemand. Wat wel gezegd wordt (en wat meerdere mensen al tijden roepen), is dat Wilders een klimaat schept binnen Nederland en gebruik maakt van vermeende grieven, die mensen hebben. Hij praat ze de grieven eerst aan en wijst dan een zondebok ervoor aan. Crisisje eroverheen, wat foutjes van de regerende partijen en de rest gaat vanzelf.

Feit is, en dat kan niemand ontkennen, dat Wilders uitspraken doet, die regelrecht uit het boekje van de vroege NSDAP kunnen komen. Niemand zal kunnen ontkennen, dat Wilders gesproken heeft over het deporteren van moslims. En kom nou niet met de slappe smoes 'Ja, maar hij bedoelde alleen de criminele moslims' want dat is gelul, en dat weten de apologeten ook wel. Er zijn namelijk geen tientallen miljoenen criminele moslims in Europa. Tenzij je inderdaad Wilders andere stapje erbij zet, en het crimineel maakt om moslimdingen te denken. Wat overigens zelfs een stapje verder is dan de NSDAP....
Na deze post is eigenlijk iedere andere post nog overbodig. Dank
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:10:01 #109
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_77855241
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:07 schreef scanman1 het volgende:

[..]

Echt grappig om te zien hoe hoog jij het hebt zitten.
En alsmaar blijven zeiken dat de gemiddelde mens niet mag stemmen.
De pot verwijt de ketel!
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
pi_77855296
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 04:21 schreef scanman1 het volgende:

[..]

Hitler begon heel voorzichtig in een land waar het niet echt lekker ging. Langzaam maar zeker gaf hij de schuld van alle ellende aan de Joden. Zij waren de schuld van alles wat slecht was in Duitsland. Hij stookte de Duitsers langzaam maar zeker op tegen alles wat aanhanger was van het Jodendom. Toen het duidelijk was dat hij een groot deel van de bevolking achter zich had staan ging hij steeds verder en tenslotte zei hij dat Duitsland alleen maar weer groot kon worden als alle Joden weg waren. Weg uit Duitsland. Vele Duitsers zagen zijn ideeën wel zitten en gaven hem groot gelijk dat Joden niet echt gewenst waren in hun land. Vanaf dat moment zag Hitler de kans schoon om Duitsland weer van de Duitser te maken (dus: BLANK). Een zuivering volgde, met alle gevolgen van dien.

En lees nu het bovenstaande nog eens, maar lees dan 'moslims' in plaats van 'joden'.... en 'Wilders' in plaats van 'hitler'. Alsje het dan nog niet ziet, ben je blind.
Staaltje geschidenis vervalsing

Wilders diende niet in de loopgraven
Wilders Schildert niet
Wilders is geblondeerd , niet natuurlijk blond
Wilders wil geen superras of baseert zich op minderwaardigheid van een ras

Adolf Hitler zorgde voor werkgelegenheid , legde snelwegen aan Schreef een dik vet boek
Wilders maakte een powerpoint presentatie en probeerde dat uit te leggen als film

Wilders zet niet aan tot geweld (afgezien dat zijn tegenstanders zich hiertoe geroepen voelen)
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:11:53 #111
290658 Morgenrood
Die Geburt der Tragödie
pi_77855308
Het brullen van "Wilders is te vergelijken met Hitler!!" vind ik nou echt van het niveau dat je zou verwachten van een 'stereotype Pvv-stemmer'. Tenminste als deze Pvv-stemmer voldoet aan het beeld dat mensen zoals Scanman1 zo geforceerd van hem proberen te scheppen.
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:20:35 #112
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77855616
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 18:29 schreef damian5700 het volgende:
De Tweede Wereldoorlog associaties
Je kunt het ook niet vergelijken met de Tweede Wereldoorlog.

Er is een GROOT verschil tussen die oorlog, en de politieke campagne die de NSDAP in de jaren 20 voerde, en de maatregelen die in de eerste drie jaar van de machtsovername in Duitsland werden ingevoerd.

De meeste mensen denken bij een Hitler/Nazi vergelijking ook meteen aan het eindresultaat, en hoe Europa in 1945 in puin lag, er miljoenen doden waren gevallen, en Hitler terecht met stip in de top 10 meest-duivelse dictators terecht kwam.

De vergelijking met de NSDAP tussen 1925 en 1935 echter..... is een heel stuk meer terecht, met name in de toepassing van de burgerrechten op joden, zoals geen nieuwe synagoges, geen nieuwe joodse scholen, geen rabbijnen in traditionele kleding, etc.... dat soort betrekkelijk "kleine" maatregelen die destijds het BEGIN waren van de uiteindelijke ellende, zijn zeer te vergelijken met de maatregelen die Wilders in Nederland wil invoeren, dus het is niet geheel onterecht dat een vergelijking met de laatste keer dat een land in Europa dergelijke maatregelen nam word getrokken.
-
pi_77855732
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:03 schreef scanman1 het volgende:

[..]

Hoe dan ook, mensen die wél in de gaten hebben dat uitlatingen van Wilders erg veel overeenkomsten hebben met bijvoorbeeld Hitler móeten gewoon optreden en zo veel mogelijk duidelijk maken waar dit land mee bezig is en welke kant het op gaat. Je bent het aan jezelf verplicht om de mensen te informeren naar de gevaarlijke uitspraken van Wilders die veel PVV stemmers voor waar aannemen. Je moet JUIST iedere keer de overeenkomsten met Hitler aanhalen, want dat lijkt mij de enige manier waarop je sommige mensen misschien aan het denken zet.
Daarvan zeg ik juist dat, gelet de peilingen, de niet-aflatende stroom van mensen en bekende Nederlanders en de langdurige periode waarin door mensen deze krachttermen worden gebezigd ten spijt er evident niet toe bijdraagt dat het kiesgedrag verandert.
Sterker nog draagt dit bij aan het verscherpen van polarisatie. Het is naïef om te denken dat wanneer je een paar keer Adolf Hitler en bruinhemden roept er dan wezenlijk zaken veranderen.
Maar goed, ik heb al geconstateerd dat dit voor jou een onderhoudende bezigheid is. Vooral doen wat je niet laten kan.
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:23:55 #114
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77855748
quote:
Het is leuk dat je het er mee eens bent.....

Maar het neemt nog niet weg dat jij als persoon minstens net zo gevaarlijk bent voor de Nederlandse democratie als Wilders, door het stemrecht van bepaalde Nederlanders te willen ontnemen. Je brult wel mooi over het ontnemen van rechten mbt tot moslims, maar blijkbaar heb je er zelf geen enkel probleem mee het stemrecht van Nederlanders te ontnemen.
-
pi_77855822
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:20 schreef maartena het volgende:

[..]

Je kunt het ook niet vergelijken met de Tweede Wereldoorlog.
Niet gaan muggenziften! Dit is de paraplu waaronder ik de krachttermen schaar die Geert Wilders en de PVV ten deel vallen zoals nazi's, fascist, Joseph Goebbels, bruinhemden, NSB, NSDAP, Adolf Hitler en wat dies meer zij.
pi_77855863
quote:

[..]

Wat ik me nou afvraag he.... jij hebt kinderen... schamen die zich niet kapot voor jou???

Het zal je vader maar zijn die jouw soort labiloteksten op een drukbezocht forum post

Ik zou me echt kapot schamen.
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:31:22 #117
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_77856069
Scanman is de weg al een tijdje kwijt!
Ik denk dat hij weer een Big Brother nodig heeft zodat hij weer screencaps kan gaan maken van blote tieten.

Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
pi_77856185
quote:

[..]

Waarom post jij eigenlijk vooral 's nachts? Ben je alcoholist, of gewoon laaggeschoold en veroordeeld tot nachtdiensten?
pi_77856341
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:31 schreef Henk-B het volgende:
Scanman is de weg al een tijdje kwijt!
Ik denk dat hij weer een Big Brother nodig heeft zodat hij weer screencaps kan gaan maken van blote tieten.

Ja idd. Laatst dacht ik (en ik zweer het op mijn leven) bij mezelf de 2 triestse personen van Fok zijn scanman1 en die loser die zich zo bezig houdt met big brother, de gouden kooi en de bunker. Ik deed research en het bleek zowaar om hetzelfde dwaallicht te gaan
Ik weet dat ie kinderen heeft... het zal je vader maar zijn als ik links zou aanhangen zou ik me zelfs kapot schamen dat iemand van "mijn"kamp zo lomp overkomt.
Dat die gast zich niet verhangt zeg... ongelooflijk. Het trieste aan onze maatschappij is dat deze uberlosers ook nog vrij mogen computeren.. Die moet aan de dwangbuis die labilo1. En snel!
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:39:56 #120
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_77856440
Waarom moet zo'n discussie nou weer vervallen in ad hominems?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_77856794
Nee, maar de NSDAP is wel te vergelijken met de PVV, net als elke andere partij overigens. Een feit is dat beide inspelen op een gevoel van xenofobie en angst in economisch slechte tijden. Een groot verschil is dat de NSDAP wel gewapende knokploegen had en de PVV dat niet heeft.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_77856933
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Waarom moet zo'n discussie nou weer vervallen in ad hominems?
De houding van TS vraagt er gewoon om.
pi_77857115
je kan iedereen en alles met hitler vergelijken
en dan stel je daarna vast dat hij, zij of het , er wel of niet op lijkt
dus vergelijken kan en mag
gelijkstellen met, aan kan niet zonder vergelijkent onderzoek
  woensdag 10 februari 2010 @ 20:05:23 #124
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77857431
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:25 schreef damian5700 het volgende:
Niet gaan muggenziften! Dit is de paraplu waaronder ik de krachttermen schaar die Geert Wilders en de PVV ten deel vallen zoals nazi's, fascist, Joseph Goebbels, bruinhemden, NSB, NSDAP, Adolf Hitler en wat dies meer zij.
Tja, natuurlijk zijn er enorm veel elementen die niet te vergelijken zijn. Maar terugkijkend op de geschiedenis, en kijkend naar de PVV, zijn bepaalde elementen zeker wel te vergelijken, zoals de door mij al genoemde voorbeelden van "geen nieuwe synagoges, geen nieuwe joodse scholen, geen rabbijnen in traditionele kleding, afname van nationaliteit makkelijker bij joden" etc. Kortom, een pakket aan maatregelen die zeer vroeg na de machtsovername van de NSDAP werden ingevoerd.

Natuurlijk kun je gaan roepen dat Wilders geen schilder was en geen vegetariër, en aan de andere extreme kant is Wilders natuurlijk ook geen massamoordenaar en heeft geen plannen om buurlanden in te lijven.

Maar de bovengenoemde elementen waren zeer centraal en belangrijk in de politiek van de NSDAP, net zoals ze dat nu ook zijn in de politiek van de PVV.
-
pi_77857682
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:49 schreef Reuzelbek het volgende:
Nee, maar de NSDAP is wel te vergelijken met de PVV, net als elke andere partij overigens.
Zou jij die bijzin nader willen verklaren?
quote:
Een feit is dat beide inspelen op een gevoel van xenofobie en angst in economisch slechte tijden.
Wat ook een feit is, is dat Geert Wilders al vanaf 1998 zijn standpunten over de islam verkondigd en de economische crisis pas in 2007 zich in volle hevigheid aandiende. En toen was de PVV al in de Kamer met negen zetels vertegenwoordigd.
quote:
Een groot verschil is dat de NSDAP wel gewapende knokploegen had en de PVV dat niet heeft.
Deze realiteit deed niets af aan de gekunstelde wijze waarop er op angst werd ingespeeld door de uitlating van De Roon over stadscommando's te koppelen aan het beeld van de SA.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')