Zo he, dat scheelt toch maar 128 hele euro's op maandbasis. En dat terwijl je de hele dag lekker niets hoeft te doen behalve lekker achter je , door de sociale dienst betaalde, computer te zitten. Het is een gospé inderdaad.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:11 schreef moussie het volgende:
[..]
Hou nog toch eens op met het fabeltje dat je net zoveel geld krijgt, dat krijg je niet.
Het verschil met het minimumloon is voor een alleenstaande ouder 10% lager, voor een alleenstaande 30% lager dan het minimumloon. op jaar basis in 2009 was dat voor de alleenstaande ouder 1540 euro en voor de alleenstaande 4621 euro verschil .. dus zelfs met de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en de langdurigheidsbijslag erbij is het verschil nog behoorlijk groot, zeker voor een alleenstaande zonder kinderen.
Ken jij veel van die mensen?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:50 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Zo he, dat scheelt toch maar 128 hele euro's op maandbasis. En dat terwijl je de hele dag lekker niets hoeft te doen behalve lekker achter je , door de sociale dienst betaalde, computer te zitten. Het is een gospé inderdaad.
Precies. Daarom is het ook een fabel dat ze goedkoper zouden zijn.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:50 schreef capricia het volgende:
In principe horen die mensen toch ook gewoon CAO-loon te krijgen?
Het vervelende is, dat in het geval van de groenvoorziening waar mensen hun baan kwijtraakten zodat het werk gedaan kan worden door mensen met een uitkering, de gemeente de werkgever is en was....quote:Op maandag 8 februari 2010 19:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, we schrijven door elkaar heen![]()
Maar goed als ik zie dat de groenvoorziening hier alleen maar uit dit soort mensen bestaat, dan klopt dat toch niet? Tis voor de gemeente veel goedkoper, dat snap ik.
En een admin.medewerkster met behoud van uitkering is waarschijnlijk ook wel goedkoper dan een met minimumloon. En je weet zelf ook wel hoe werkgevers zijn...![]()
Beter is als dit soort mensen werkervaring opdoet in sectoren waar de nood het hoogst is: Zorg bijv. Oude mensen helpen, etc.
Voor de gemeente is het 2 vliegen in 1 klap: 1 minder werkloze + 1 minder persoon in dienst van de gemeente.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het vervelende is, dat in het geval van de groenvoorziening waar mensen hun baan kwijtraakten zodat het werk gedaan kan worden door mensen met een uitkering, de gemeente de werkgever is en was....
Een gewone werkgever zal al liever iemand het werk laten doen die hem minder kost en waar minder verplichtingen aan vast zitten, maar dat de overheid voorop loopt bij deze manier van het ontlopen van je pilchten als werkgever is natuurlijk te triest voor woorden.
Maar 80 uur in de week moeten werken om op het bestaansminimum uit te komen en je kinderen amper te eten te kunnen geven is daar de andere kant van....quote:Op maandag 8 februari 2010 21:01 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Nee maar het gaat om het principe van geen werk geen inkomsten. Tenzij je aantoonbaar iets mankeert.
Wie heeft het over het rucksichtlos afschaffen van de uitkeringen? (behalve dan de inpandige libertariers, maar die zullen dan voor verzekeringen zijn, waardoor je ook niet in jouw situatie terecht komt).quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:15 schreef Ladylike het volgende:
Ik hoop dat de mensen die zo hard roepen dat de uitkeringen afgeschaft moeten worden in mijn situatie(s) terecht komen![]()
Hoe kom je aan die 80 uur? Wat is het bestaansminimum?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar 80 uur in de week moeten werken om op het bestaansminimum uit te komen en je kinderen amper te eten te kunnen geven is daar de andere kant van....
Ik heb begrepen dat in NL ook het aantal "working poor" hard aan het stijgen is.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar 80 uur in de week moeten werken om op het bestaansminimum uit te komen en je kinderen amper te eten te kunnen geven is daar de andere kant van....
als je echt namen van mensen met die mening wilt, zal ik even moeten zoekenquote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Wie heeft het over het rucksichtlos afschaffen van de uitkeringen? (behalve dan de inpandige libertariers, maar die zullen dan voor verzekeringen zijn, waardoor je ook niet in jouw situatie terecht komt).
Het is gewoon het vangnet/hangmat idee. Als je geld van de staat krijgt moet je community service doen. En iemand die langer dan een jaar onafgebroken in de bijstand zit en ook nog eens niet echt meer iets mankeert, moet niet gekort worden maar gewoon z'n hele toelage verliezen.
Stel dat die werkeloze nu dezelfde is als degene die ze eerst ontslagen hadden....quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor de gemeente is het 2 vliegen in 1 klap: 1 minder werkloze + 1 minder persoon in dienst van de gemeente.
(gaat niet helemaal op, maar ze hebben idd wel voordeel)
Er zijn in de VS meer dan genoeg mensen die 2 banen moeten hebben om simpelweg hun huur te kunnen betalen en hun kinderen te eten te kunnen geven...quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:21 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die 80 uur? Wat is het bestaansminimum?
Meid, je hebt 2 maanden in de bijstand gezeten. Big deal. Die knakker van de OP zit er al 18 jaar in, terwijl hij gewoon kan werken. Hij weigert elke medewerking te verlenen. Is niet echt te vergelijken met je eigen situatie, vind je niet?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:22 schreef Ladylike het volgende:
[..]
als je echt namen van mensen met die mening wilt, zal ik even moeten zoeken
maar ik ben er dus wel mee eens dat mensen die zonder geldige reden of mankement in de bijstand zitten gedwongen aan het werk moeten worden gestuurd en daar ook strenge controles op moeten zijn.
De controles van nu zijn shit...
Behalve bij nieuwe aanvragen
Natuurlijk is het te gek dat iemand die gezond is en kan werken, 18 jaar in de bijstand kan zitten, dat staat buiten kijf, maar als je alle uitkeringen afschaft, zoals sommigen hier roepen, dan krijgen mensen die maar 2 maanden bijstand nodig hebben daar ook last van, ongeacht of je het niet mag vergelijken met de persoon in de OP.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Meid, je hebt 2 maanden in de bijstand gezeten. Big deal. Die knakker van de OP zit er al 18 jaar in, terwijl hij gewoon kan werken. Hij weigert elke medewerking te verlenen. Is niet echt te vergelijken met je eigen situatie, vind je niet?
nee en ik vergelijk ook niet iedere situatie als gelijk.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Meid, je hebt 2 maanden in de bijstand gezeten. Big deal. Die knakker van de OP zit er al 18 jaar in, terwijl hij gewoon kan werken. Hij weigert elke medewerking te verlenen. Is niet echt te vergelijken met je eigen situatie, vind je niet?
Toch iemand die mijn punt snaptquote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Natuurlijk is het te gek dat iemand die gezond is en kan werken, 18 jaar in de bijstand kan zitten, dat staat buiten kijf, maar als je alle uitkeringen afschaft, zoals sommigen hier roepen, dan krijgen mensen die maar 2 maanden bijstand nodig hebben daar ook last van, ongeacht of je het niet mag vergelijken met de persoon in de OP.
Voor de alleenstaande ouder is dat verschil 128 euro, kinderen kosten nu eenmaal vrij veel geld. Het heet niet voor niets 'bestaansminimum'.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:50 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Zo he, dat scheelt toch maar 128 hele euro's op maandbasis. En dat terwijl je de hele dag lekker niets hoeft te doen behalve lekker achter je , door de sociale dienst betaalde, computer te zitten. Het is een gospé inderdaad.
Ten koste van wat? Als dat voorheen steuntrekkers waren, dan is dat natuurlijk prima. Minder leuk voor hen, maar het verlaagt de belastingdruk aanzienlijk.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:21 schreef capricia het volgende:
Ik heb begrepen dat in NL ook het aantal "working poor" hard aan het stijgen is.
lol, als dat alleenstaande ouders met kinderen zijn zou het de belastingdruk eerder aanzienlijk verhogen, de kinderopvangtoeslag is bij een volledige baan bij jonge kinderen hoger dan een bijstandsuitkeringquote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:36 schreef speknek het volgende:
[..]
Ten koste van wat? Als dat voorheen steuntrekkers waren, dan is dat natuurlijk prima. Minder leuk voor hen, maar het verlaagt de belastingdruk aanzienlijk.
Ja maar we zitten hier niet in de VS he ....quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er zijn in de VS meer dan genoeg mensen die 2 banen moeten hebben om simpelweg hun huur te kunnen betalen en hun kinderen te eten te kunnen geven...
Kunnen wonen en eten lijkt me wel zo ongeveer het bestaansminimum.
Tegenwoordig wordt een pc als 1e levensbehoefte gezien en benodigd bij solliciteren, kortom die krijg je van de gemeente. PLUS gratis internet.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:33 schreef moussie het volgende:
[..]
Voor de alleenstaande ouder is dat verschil 128 euro, kinderen kosten nu eenmaal vrij veel geld. Het heet niet voor niets 'bestaansminimum'.
Voor de alleenstaande is dat 384 euro. En de alleenstaande krijgt geen PC van de gemeente, dat is voorbehouden aan het kind van de alleenstaande ouder, op het moment dat het naar het voortgezet onderwijs gaat.
Nou kan ik me vergissen, maar als je een bijstandsuitkering hebt, kun je prima zonder kinderopvang(toeslag), dunkt me.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:40 schreef moussie het volgende:
lol, als dat alleenstaande ouders met kinderen zijn zou het de belastingdruk eerder aanzienlijk verhogen, de kinderopvangtoeslag is bij een volledige baan bij jonge kinderen hoger dan een bijstandsuitkering
Dan een bijstandsuitkering met jonge kinderen? Daarbij brengt de alleenstaande ouder dan ook weer belasting binnen, waarbij het grosso modo niet hoger zal zijn.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:40 schreef moussie het volgende:
lol, als dat alleenstaande ouders met kinderen zijn zou het de belastingdruk eerder aanzienlijk verhogen, de kinderopvangtoeslag is bij een volledige baan bij jonge kinderen hoger dan een bijstandsuitkering
blijkbaar is dat dus niet van toepassing voor iedere gemeentequote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:44 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Tegenwoordig wordt een pc als 1e levensbehoefte gezien en benodigd bij solliciteren, kortom die krijg je van de gemeente. PLUS gratis internet.
Heb je daar ook een bron van dat dit overal zo is in Nederland, of roep je maar wat?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:44 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Tegenwoordig wordt een pc als 1e levensbehoefte gezien en benodigd bij solliciteren, kortom die krijg je van de gemeente. PLUS gratis internet.
In welke gemeenten krijg je zomaar een pc als alleenstaande in de bijstand dan?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:54 schreef speknek het volgende:
Verschilt inderdaad per gemeente wat wel en niet als bijzondere bijstand vergoed wordt, tvs en pcs zijn niet standaard.
http://www.hilversum.nl/live/index.jsp?nav=397&loc=1498082&det=206861quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:00 schreef capricia het volgende:
[..]
In welke gemeenten krijg je zomaar een pc als alleenstaande in de bijstand dan?
Serieuze vraag..
D'r staat niet of het gezinnen of alleenstaanden zijn. Enkel dat ze een traject volgen naar werk.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:03 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
http://www.hilversum.nl/live/index.jsp?nav=397&loc=1498082&det=206861
quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat in NL ook het aantal "working poor" hard aan het stijgen is.
Mensen die dus wel gewoon 40+ uur in de week werken, maar nauwelijks meer dan minimumloon verdienen en hun hele leven arm blijven.
Voor een bijstandsgezin met kinderen op de middelbare school. Kan me daar nog wel iets bij voorstellen..quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:03 schreef speknek het volgende:
Smallingerland bijvoorbeeld
eerste google hit
Het gaat er natuurlijk altijd om hoe zuinig je kunt leven etc.quote:
Minima hebben ook recht op een flatscreen aan de muur.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:44 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
bronquote:'Veel meer gemeenten geven minima lcd-televisie'
Niet alleen in Groningen geeft de Sociale Dienst minima 450 euro om een nieuwe flatscreen te kopen, ook gemeenten als Nijmegen en Bloemendaal blijken royaal voor inwoners met een laag inkomen die een kapotte televisie hebben.
Volgens gemeente Nijmegen is alleen nieuwe flatscreen duurzaam genoeg
Maandag meldde lokale zender RTV Noord dat de SP in Groningen vindt dat Groningers met een laag inkomen recht hebben op een nieuwe lcd-televisie 'omdat het een ramp is als de oude kapot gaat'. De gemeente heeft de vergoeding hiervoor daarom opgetrokken van 170 naar 450 euro.
Niet duurzaam
Gratis dagblad De Pers schrijft vandaag dat Groningen geen uitzondering is. Ook in het traditioneel linkse Nijmegen geeft de gemeente minima 450 euro om een nieuwe breedbeeldtelevisie te kopen.
De aanschaf van een tweedehands-televisie van internetsite Marktplaats wordt echter niet vergoed, omdat die niet duurzaam genoeg is.
'Apparaten die daar te koop staan voldoen niet,' zegt Marij Delissen van de gemeente tegen de krant, 'televisies moeten duurzaam zijn en er moet garantie op zitten.' Minima moeten in Nijmegen wel naar de elektronicawinkel waarmee de gemeente samenwerkt.
Bewijs
In de Noord-Hollandse gemeenten Heemstede en Bloemendaal wordt een televisie ook gezien als 'een noodzakelijk iets', zegt ambtenaar Bas Disseldorp namens de Sociale Dienst van die gemeenten. Hij wijst op 'allerlei jurisprudentie' waarin dat is bepaald.
Volgens Disseldorp hoeven mensen met een laag inkomen niet te bewijzen dat hun oude televisie het niet meer doet: 'Als het om hele dure dingen gaat, zoals een wasmachine, willen we nog wel eens vragen naar een verklaring van een reparateur. Maar meestal niet.'
Damn...daar moet ik je een week of zo voor werken: 450 euro!quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:10 schreef Mylene het volgende:
[..]
Minima hebben ook recht op een flatscreen aan de muur.
[..]
bron
quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat er natuurlijk altijd om hoe zuinig je kunt leven etc.
Geen idee of er een objectieve maatstaf bestaat voor wat je onder 'working poor' moet verstaan.
Maar zelf denk ik dan bijv. aan een gezin met 2 kinderen waarbij alleen de vader werkt, en iets boven minimumloon verdient of zo.
Dat je een heel gezin draaiende moet houden op 1400 netto in de maand of zo.
Vind je dat niet raar dan? Mensen die 40+ uren in de week werken en dan nog afhankelijk zijn van die 'berg toeslagen en extraatjes'. Dat klopt toch niet?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:14 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
met als gevolg? dat je niet elk jaar op vakantie kunt?
met zo'n salaris zitten er ook nog een berg toeslagen en extraatjes in, dus echt 'poor' kun je dat nooit noemen
quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind je dat niet raar dan? Mensen die 40+ uren in de werken en dan nog afhankelijk zijn van die 'berg toeslagen en extraatjes'. Dat klopt toch niet?
Alleen al het feit dat een partij als de PvdD met twee zetels in de Kamer zit, geeft voor mij meer dan voldoende aan hoe weinig écht grote problemen we hier hebben.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:14 schreef Scorpie het volgende:
Life is good in Nederland zeg.
Nou dan ben in mijn ogen wel working poor hoor. Als je afhankelijk bent van allerlei toeslagen...quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:27 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
we hadden het over 'poor', niet of het klopt dat er toeslagen bestaan
Of er is gewoon een groep mensen wat zich meer van dierenleed dan van mensenleed aantrekt.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:27 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat een partij als de PvdD met twee zetels in de Kamer zit, geeft voor mij meer dan voldoende aan hoe weinig écht grote problemen we hier hebben.
Oh, okay, dus als ik minimaal 5 jaar kansloos ben dan maak ik kans op een flatscreen??quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:26 schreef moussie het volgende:
[..]
Moet je wel eerst 5 jaar in de bijstand zitten
Ja das waar, aan de andere kant zijn er ook genoeg die in een te duur huis wonen dankzij de HRA, maar als je dat gaat vergelijken met een toeslag dan worden ze boosquote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou dan ben in mijn ogen wel working poor hoor. Als je afhankelijk bent van allerlei toeslagen...
Ja zo kan ik er nog een paar...... blijft een gotspe dat dit wordt gedaan. Optyfen met die luxe. Wat is er mis met een CRT ?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:26 schreef moussie het volgende:
[..]
Moet je wel eerst 5 jaar in de bijstand zitten
We hadden het over een gezin met 1400 euro netto waarbij de man fulltime werkt...quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja das waar, aan de andere kant zijn er ook genoeg die in een te duur huis wonen dankzij de HRA, maar als je dat gaat vergelijken met een toeslag dan worden ze boos
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |