abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 februari 2010 @ 18:22:39 #101
3542 Gia
User under construction
pi_77777221
quote:
Op maandag 8 februari 2010 18:02 schreef moussie het volgende:

[..]

Wat heb jij toch met die 20 uur? Dat is het minimale aantal uren, niet 'het' aantal uren binnen zo'n traject.
[..]

http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=85867
Heb in een ander topic al aangegeven dat het onredelijk is om te werken onder het minimumloon.

Wat ik heb met die 20 uur kun je lezen in het begin van het topic waar ik het als voorbeeld heb genoemd.
Burdie reageerde daarop dat je ook met 20 uur werken meer zou moeten krijgen dan bijstand.
Daarom haal ik steeds die 20 uur aan.

En aangezien het een minimum aantal uren is, kan dat dus gewoon voorkomen.

Ben er ook niet voor om mensen te ontslaan om een extra baan voor het workfirst project te hebben.
Maar iemand een betere baan geven en daarna zijn baan aanbieden voor workfirst moet gewoon wel kunnen.

Echter, wat ik al eerder zei: Wel minimaal voor een minimumloon.
pi_77777349
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:04 schreef ClearGreen het volgende:
Ook mensen die universiteit of HBO hebben gedaan moeten met de gordijnhaakjes bezig.\
Als je WO of HBO hebt, moet je, als je mentaal en fysiek in orde bent, zelf makkelijk aan de slag kunnen komen.

Kortom: iemand met WO of HBO die gordijnhaakjes aan het sorteren is heeft er ofwel geen donder voor gedaan om een baan te vinden, ofwel er mankeert iets aan hem/haar (waarbij dat dan wel opgepikt mag worden).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_77777479
quote:
Op maandag 8 februari 2010 16:15 schreef moussie het volgende:

En die work-first trajecten waarbij het om banen gaat die eerst 'normaal' werk waren, die vind ik helemaal van de zotte, een devaluatie van het wettelijk verplichte minimumloon.
Normale banen inwisselen tegen work-first is niet de bedoeling en zou ook niet moeten kunnen. Maar work-first is imho een goede zaak.
  maandag 8 februari 2010 @ 18:36:14 #104
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77777943
quote:
Op maandag 8 februari 2010 18:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Normale banen inwisselen tegen work-first is niet de bedoeling en zou ook niet moeten kunnen. Maar work-first is imho een goede zaak.
Idd: nog meer dan genoeg te doen in onze samenleving. Als je kunt, dan hoor je mee te doen en niet je hand op te houden bij mensen die zich wel inzetten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_77778763
quote:

[..]

Toch gebeurt het .. zo worden de groenvoorzieningen in mijn gemeente volledig onderhouden door mensen in zo'n traject, dat waren vroeger vaste banen.
Voor de gemeente zelf is dat uiteraard goedkoper, nu betalen ze 2 uitkeringen ipv een uitkering en een salaris .. en dat bedoel ik dus als ik zeg dat het op zo'n manier een devaluatie wordt van werk voor het minimumloon.
pleased to meet you
pi_77778968
quote:
Op maandag 8 februari 2010 18:36 schreef Perrin het volgende:

[..]

Idd: nog meer dan genoeg te doen in onze samenleving. Als je kunt, dan hoor je mee te doen en niet je hand op te houden bij mensen die zich wel inzetten.
Ooit eens gekeken naar de cijfers, aantallen werklozen tegenover het aanbod aan werk? Zo uit mijn geheugen was dat iets van 578.000 werkzoekenden tegenover 128.000 openstaande geregistreerde vacatures. Dus zelfs als je stelt dat een dubbel zo groot aantal niet geregistreerde vacatures openstaat kom je er nog een heleboel tekort. Hoe dacht je dat op te lossen?
pleased to meet you
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 19:02:51 #107
236264 crew  capricia
pi_77779032
quote:

[..]

Dat gebeurt, of is gebeurt, heel veel. Veel laaggeschoold werk is ingewisseld voor dit soort work-first projecten. Ik heb het zelf gezien toen d'r tijd bij die Melkert banen:

- Concierges op scholen
- Werk in de catering (alla Van Hecke)
- De groenvoorziening
- Tramconducteurs
- Stadswachten

En dit lijstje is echt niet compleet!
Allemaal banen waar mensen eerst gewoon hun geld mee verdienden!
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_77779288
quote:
Op maandag 8 februari 2010 18:56 schreef moussie het volgende:

Toch gebeurt het .. zo worden de groenvoorzieningen in mijn gemeente volledig onderhouden door mensen in zo'n traject, dat waren vroeger vaste banen.
Voor de gemeente zelf is dat uiteraard goedkoper, nu betalen ze 2 uitkeringen ipv een uitkering en een salaris .. en dat bedoel ik dus als ik zeg dat het op zo'n manier een devaluatie wordt van werk voor het minimumloon.
Ik weet dat het gebeurt. Maar niet ieder work-first baan is ooit een normale baan geweest. Vandaar dat ik het ondersteun, met deze kanttekening.
  maandag 8 februari 2010 @ 19:11:32 #109
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_77779434
quote:
Op maandag 8 februari 2010 18:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je WO of HBO hebt, moet je, als je mentaal en fysiek in orde bent, zelf makkelijk aan de slag kunnen komen.
Voor net-afgestudeerden is er op dit moment wel een probleem. Veel van mijn medestudenten die het afgelopen jaar zijn afgestudeerd komen vaak niet aan de bak (te weinig ervaring - duh - / veel sollicitanten op weinig vacatures). Zij willen dan vaak toch aan de slag onder hun niveau, desnoods dozen schuiven in een magazijn. Echter, uitzendbureaus bemiddelen voor deze functies liever geen hogeropgeleiden omdat zij er zo weer vandoor zijn zodra ze een betere baan kunnen krijgen (wat niet vreemd is). Zo komen ook mensen met een fatsoenlijke opleiding en zin om te werken aan de kant te staan.
[b]@RemiLehmann[/b]
  maandag 8 februari 2010 @ 19:16:45 #110
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_77779676
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het vervelende is alleen wel dat door allerlei projecten waarbij taakstraffen uitgevoerd worden door bijvoorbeeld het plantsoen te schoffelen, zulke banen een nog lagere waardering krijgen dan ze al hadden.
dit vind ik wel een hele mooie uitspraak ik krijg er dagelijks mee te maken , zelf werk ik bij het groen onderhoud van de gemeente ..
Daar hoort ook schoffelen bij.

helemaal geen probleem is nog lekker werken ook , zeker als je een een goed team zit .
Maar hoe vaak onze mensen niet worden aan gesproken door gewone lui die de hele dag niets doen , met de vraag wat wij gedaan hebben , denken vaak dat we van bureau HALT zijn

Een collega heeft al eens in de zomermaanden met een hesje gelopen waarop stond wij zijn geen misdadigers , alleen we werken voor de gemeente
Moet je de mensen dan eens zien lachen als ze voor bij komen.
Maar inderdaad het schoffelen wordt wel vaak gezien als taak straf.
maar ik heb nooit begrepen wat daar een straf aan is het is zeer relaxt werk.
ook ondanks ik geen groen of tuin man ben ..

Alles is beter dan duf in een fabriek staan en hersen dood zitten zijn.
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 19:20:11 #111
236264 crew  capricia
pi_77779821
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik weet dat het gebeurt. Maar niet ieder work-first baan is ooit een normale baan geweest. Vandaar dat ik het ondersteun, met deze kanttekening.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat dan voor banen zijn...waar moet ik aan denken dan?
- Goethe, “Faust”
pi_77779849
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:11 schreef reem het volgende:

Voor net-afgestudeerden is er op dit moment wel een probleem.
En die worden onmiddellijk in een work-first traject gemikt?
pi_77779910
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:20 schreef capricia het volgende:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat dan voor banen zijn...waar moet ik aan denken dan?
Stadswachter was zo'n mooi voorbeeld uit de Melkert-tijd.
  maandag 8 februari 2010 @ 19:26:04 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77780121
quote:
Op maandag 8 februari 2010 17:48 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Heb ik op je teentjes getrapt? Waarom is dat?
Nee hoor, niet op m'n teentjes getrapt, maar in de VS gewoond, en als je daar gewoond hebt dan weet je dat het simpelweg niet zo "perfect" is als het lijkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 19:29:47 #115
236264 crew  capricia
pi_77780311
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:21 schreef DS4 het volgende:

[..]

Stadswachter was zo'n mooi voorbeeld uit de Melkert-tijd.
Ja, en wat voor banen nog meer dan? Want ze kunnen echt niet allemaal stadswachter worden...
- Goethe, “Faust”
pi_77780839
Ik gaf je een voorbeeld. Ik heb geen lijst voor je.
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 19:39:47 #117
236264 crew  capricia
pi_77780868
Heb even gezocht op dat work-first, wat het werk inhoudt:
quote:
Het werk in Work First-projecten bestaat meestal uit productiewerk als kleerhangers in elkaar zetten of producten verpakken, werkzaamheden in een magazijn, bij de groenvoorziening of bij kwekers. Ook werk in de schoonmaak, administratieve werkzaamheden of verzorgende activiteiten als boodschappen doen voor ouderen en andere hulpbehoevenden zijn mogelijk.
Bron

Op die kleerhangers en boodchappen voor ouderen na, lijken me dat gewoon reguliere banen waar ook iemand voor minimumloon bij aan de slag kan.
Ik vind dat erg vreemd. En eigenlijk ook oneerlijke concurentie.
Klinkt als dat de magazijnmedewerker en de administratief medewerkster nu ook met behoud van uitkering hun oude baan weer op mogen pakken...

Is dit wat we willen? Dat laagbetaald werk alleen nog maar gedaan wordt door mensen met een uitkering?
- Goethe, “Faust”
  maandag 8 februari 2010 @ 19:39:59 #118
3542 Gia
User under construction
pi_77780879
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:16 schreef RAVW het volgende:

Een jochie van 14 kreeg na een vechtpartij ook een taakstraf. Helpen in de keuken van een zorginstelling.
Hij mocht daar eten zoveel hij wilde!! Vond het jammer dat zijn straf erop zat.
  maandag 8 februari 2010 @ 19:42:53 #119
3542 Gia
User under construction
pi_77781043
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik vermoed ongeschoold werk waar eigenlijk niet echt een vacature voor is, maar waar een handje extra wel welkom is. Neem je die persoon gewoon in dienst, als ze die 'baan' al willen, dan zitten daar weer rechten en plichten aan. Dit terwijl er feitelijk niet echt een vacature is.

Dus eigenlijk banen waar het niet erg is als er meer mensen werken, maar waar meer personeel geen noodzaak is.
pi_77781046
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:39 schreef Gia het volgende:

Een jochie van 14 kreeg na een vechtpartij ook een taakstraf. Helpen in de keuken van een zorginstelling.
Kattenmepper-city is niet representatief voor Nederland, Gia...
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 19:44:04 #121
236264 crew  capricia
pi_77781107
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik vermoed ongeschoold werk waar eigenlijk niet echt een vacature voor is, maar waar een handje extra wel welkom is. Neem je die persoon gewoon in dienst, als ze die 'baan' al willen, dan zitten daar weer rechten en plichten aan. Dit terwijl er feitelijk niet echt een vacature is.

Dus eigenlijk banen waar het niet erg is als er meer mensen werken, maar waar meer personeel geen noodzaak is.
Ik heb het opgezocht en een paar berichtjes boven je gepost...tis gewoon productiewerk.
- Goethe, “Faust”
  maandag 8 februari 2010 @ 19:44:47 #122
3542 Gia
User under construction
pi_77781140
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:39 schreef capricia het volgende:
Is dit wat we willen? Dat laagbetaald werk alleen nog maar gedaan wordt door mensen met een uitkering?
Dat is dan ook eigenlijk niet de bedoeling. Die workfirst figuren behoren extra te zijn, niet i.p.v.
  maandag 8 februari 2010 @ 19:45:25 #123
3542 Gia
User under construction
pi_77781173
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kattenmepper-city is niet representatief voor Nederland, Gia...
Hij woont niet in Helmond.
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 19:45:43 #124
236264 crew  capricia
pi_77781185
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat is dan ook eigenlijk niet de bedoeling. Die workfirst figuren behoren extra te zijn, niet i.p.v.
Groenvoorziening wordt nu voor 100% door dat soort mensen gedaan. Dat is wel vreemd.

En ik neem aan dat een administratief medewerkster met behoud van uitkering goedkoper is dan het minimumloon.

Ik zou er eigenlijk meer voor zijn dat dit soort mensen ingezet worden daar waar de nood het hoogst is: In de zorg of zo. Lekker afwassen, boodschappen halen voor oudjes enzo.
- Goethe, “Faust”
  maandag 8 februari 2010 @ 19:46:07 #125
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_77781201
Het is toch niet te geloven dat dit soort mensen gewoon 18 jaar kunnen teren op hardwerkende medeburgers

Dat gezeik hier ook altijd. Tis maar goed dat de SP niet aan de macht is, anders zou iedereen in de WW mogen
batman!
  maandag 8 februari 2010 @ 19:47:22 #126
3542 Gia
User under construction
pi_77781265
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb het opgezocht en een paar berichtjes boven je gepost...tis gewoon productiewerk.
Jaha, maar het horen geen vacatures te zijn. Het gebeurt wel, uiteraard. Hier zou wat meer aandacht voor moeten zijn.

Een bedrijf moet een minimale bezetting aan vast personeel hebben, waarmee ze het werk gedaan kunnen krijgen. Daarnaast kan dit werk verlicht worden door bijstandsgerechtigden werkervaring op te laten doen.
  maandag 8 februari 2010 @ 19:48:55 #127
3542 Gia
User under construction
pi_77781339
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Groenvoorziening wordt nu voor 100% door dat soort mensen gedaan. Dat is wel vreemd.
Vind ik ook belachelijk. Maar het gebeurt, helaas.
quote:
Ik zou er eigenlijk meer voor zijn dat dit soort mensen ingezet worden daar waar de nood het hoogst is: In de zorg of zo. Lekker afwassen, boodschappen halen voor oudjes enzo.
Helemaal vóór.
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 19:49:52 #128
236264 crew  capricia
pi_77781379
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:47 schreef Gia het volgende:

[..]

Jaha, maar het horen geen vacatures te zijn. Het gebeurt wel, uiteraard. Hier zou wat meer aandacht voor moeten zijn.

Een bedrijf moet een minimale bezetting aan vast personeel hebben, waarmee ze het werk gedaan kunnen krijgen. Daarnaast kan dit werk verlicht worden door bijstandsgerechtigden werkervaring op te laten doen.
Ja, we schrijven door elkaar heen

Maar goed als ik zie dat de groenvoorziening hier alleen maar uit dit soort mensen bestaat, dan klopt dat toch niet? Tis voor de gemeente veel goedkoper, dat snap ik.
En een admin.medewerkster met behoud van uitkering is waarschijnlijk ook wel goedkoper dan een met minimumloon. En je weet zelf ook wel hoe werkgevers zijn...

Beter is als dit soort mensen werkervaring opdoet in sectoren waar de nood het hoogst is: Zorg bijv. Oude mensen helpen, etc.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 19:50:19 #129
236264 crew  capricia
pi_77781399
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Vind ik ook belachelijk. Maar het gebeurt, helaas.
[..]

Helemaal vóór.
We gaan helemaal door elkaar heen en zijn het met elkaar eens!
- Goethe, “Faust”
pi_77781544
Ik hoef al heel lang niet meer te werken, maar doe toch wel het een en ander (maar dat is dus vrijwillig en niet in een work-first project) Het is nog opletten wat je wel kan doen en wat niet, want de grens is soms dun tussen helpen en klusjes verrichten die anders door betaalde krachten gedaan moeten worden.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  maandag 8 februari 2010 @ 20:09:29 #131
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77782255
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:16 schreef RAVW het volgende:

[..]

dit vind ik wel een hele mooie uitspraak ik krijg er dagelijks mee te maken , zelf werk ik bij het groen onderhoud van de gemeente ..
Daar hoort ook schoffelen bij.

helemaal geen probleem is nog lekker werken ook , zeker als je een een goed team zit .
Maar hoe vaak onze mensen niet worden aan gesproken door gewone lui die de hele dag niets doen , met de vraag wat wij gedaan hebben , denken vaak dat we van bureau HALT zijn

Een collega heeft al eens in de zomermaanden met een hesje gelopen waarop stond wij zijn geen misdadigers , alleen we werken voor de gemeente
Moet je de mensen dan eens zien lachen als ze voor bij komen.
Maar inderdaad het schoffelen wordt wel vaak gezien als taak straf.
ook ondanks ik geen groen of tuin man ben ..

Alles is beter dan duf in een fabriek staan en hersen dood zitten zijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_77784844
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee hoor, niet op m'n teentjes getrapt, maar in de VS gewoond, en als je daar gewoond hebt dan weet je dat het simpelweg niet zo "perfect" is als het lijkt.
Nee maar het gaat om het principe van geen werk geen inkomsten. Tenzij je aantoonbaar iets mankeert.
  maandag 8 februari 2010 @ 21:35:39 #133
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_77786665
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:39 schreef Gia het volgende:

[..]

ja daar kan ik over mee praten mijn broertje heeft een keer omdat hij bij een vechtpartij betrokken was geraakt (dus mede schuldig was bevonden ) ook moest werken via HALT
Toen was hij nog te jong om thuis te mogen roken, waar bij waar hij voor HALT gewoon gerookt mocht worden.
Na afloop vroeg hij nog even wanneer hij terug mocht komen, omdat het zeer leuk werk was en dat hij gewoon kon roken
Dit was wel in de jaren 90
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
pi_77791269
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:01 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Nee maar het gaat om het principe van geen werk geen inkomsten. Tenzij je aantoonbaar iets mankeert.
Werkloosheid ontstaat anders niet omdat mensen niet willen werken, die ontstaat omdat er te weinig banen zijn.
Waarom wordt dit niet onbelangrijke aspect van het geheel altijd straal negeert?
pleased to meet you
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 23:11:17 #135
236264 crew  capricia
pi_77791384
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:08 schreef moussie het volgende:

[..]

Werkloosheid ontstaat anders niet omdat mensen niet willen werken, die ontstaat omdat er te weinig banen zijn.
Waarom wordt dit niet onbelangrijke aspect van het geheel altijd straal negeert?
Eens.

Een goede arbeidsmarkt is er niet een van krapte. Maar van overschot (niet te extreem natuurlijk).
En dat impliceert direct dat er meer werkzoekenden dan banen zijn. Zo wil onze economie het nou eenmaal.
- Goethe, “Faust”
  maandag 8 februari 2010 @ 23:19:31 #136
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_77791733
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:45 schreef capricia het volgende:

[..]

dank je voor het compliment maar nee ik ben niet van een WW of wat aan deze baan gekomen..
Ik heb al ruim 20 jaar werk ervaring dus geen zin om me hand op te houden,
maar ik ben er beland omdat ik in een burn out terecht ben gekomen en daar over heen een zware hernia heb gehad.

En ik dus door middel van onze goede reintergratie bedrijven gewoon op een open vacature wordt neer gezet zonder echt te kijken of dit wel geschikt voor me is.
Meer het motto iedereen moet werken idee..... dat je door hard werken en tegenwerking van je werkgever in een burn out komt daar wordt dan niet naar gekeken.

[ Bericht 16% gewijzigd door RAVW op 08-02-2010 23:35:45 ]
pi_77791763
quote:

Op macro-niveau klopt dit, maar op micro-niveau niet.

Niet voor niets moeten we MOE-landers hier naartoe halen om werk te doen waar geen Nederlander meer toe bereid is.
pi_77791824
Links Nederland heeft het er natuurlijk zelf naar gemaakt dat zulk soort mensen al 18 jaar in de Bijstand zitten en dan ook nog op kosten van de maatschappij kunnen gaan procederen.
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  maandag 8 februari 2010 @ 23:22:38 #139
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_77791859
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Niet voor niets moeten we MOE-landers hier naartoe halen om werk te doen waar geen Nederlander meer toe bereid is.
dit heeft niets te maken met niet willen maar meer met de lasten en de inkomsten die daar voor staan ...

Als ik 700 euro voor een kale huur moet betalen en me werk gever wil me maar voor het liefst voor 800 euro per maand laten werken.
ja vind je het gek dat mensen niet gemotiveerd zijn .
Waar een gemiddelde pool wel voor 500 euro kan leven want die gaan gewoon met 20 man op een flat zitten en dan maar 100 Euro vaste lasten hebben en maar sparen want in polen kunnen ze door middel van hier 4 maanden werken daar een jaar lekker leven .
pi_77792703
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ga toch weg, die MOE-landers worden hierna toe gehaald omdat ze goedkoper zijn, en van dat lagere loon wordt meestal zelfs nog geld ingehouden voor logies op het terrein. En als het seizoen is afgelopen vertrekken ze weer, zonder gezeur over ontslag, WW etc etc
pleased to meet you
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 23:48:42 #141
236264 crew  capricia
pi_77792910
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:19 schreef RAVW het volgende:

[..]

dank je voor het compliment maar nee ik ben niet van een WW of wat aan deze baan gekomen..
Ik heb al ruim 20 jaar werk ervaring dus geen zin om me hand op te houden,
maar ik ben er beland omdat ik in een burn out terecht ben gekomen en daar over heen een zware hernia heb gehad.

En ik dus door middel van onze goede reintergratie bedrijven gewoon op een open vacature wordt neer gezet zonder echt te kijken of dit wel geschikt voor me is.
Meer het motto iedereen moet werken idee..... dat je door hard werken en tegenwerking van je werkgever in een burn out komt daar wordt dan niet naar gekeken.
Het idee van work-first wordt ook niet in alle gemeenten gedaan. En zeker niet overal hetzelfde toegepast.
Gemeente Maarssen en gemeente Utrecht (buren) zijn bijv. een wereld van verschil.
- Goethe, “Faust”
pi_77794044
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Het idee van work-first wordt ook niet in alle gemeenten gedaan. En zeker niet overal hetzelfde toegepast.
Gemeente Maarssen en gemeente Utrecht (buren) zijn bijv. een wereld van verschil.
Ik moet niet al te lang op de site van UW-reintegratie (utrecht) kijken.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_77797516
quote:

[..]

Nee mensen voelen zich te goed voor veel werk. Er zijn zat mensen zonder opleiding die papier kunnen prikken maar die willen dat niet omdat ze zonder dat papier prikken net zoveel geld krijgen. Daar moet dus een eind aan komen. Weg met die uitkeringen tenzij je aantoonbaar (dus medische verklaring) iets mankeert. Kutprofiteurs.
pi_77797525
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 09:22 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Nee mensen voelen zich te goed voor veel werk. Er zijn zat mensen zonder opleiding die papier kunnen prikken maar die willen dat niet omdat ze zonder dat papier prikken net zoveel geld krijgen. Daar moet dus een eind aan komen. Weg met die uitkeringen tenzij je aantoonbaar (dus medische verklaring) iets mankeert. Kutprofiteurs.
Inderdaad.
pi_77797531
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:22 schreef RAVW het volgende:

dit heeft niets te maken met niet willen maar meer met de lasten en de inkomsten die daar voor staan ...

Als ik 700 euro voor een kale huur moet betalen en me werk gever wil me maar voor het liefst voor 800 euro per maand laten werken.
ja vind je het gek dat mensen niet gemotiveerd zijn .
Minimumloon is voldoende om van rond te komen.

Fabels dus.
quote:
Waar een gemiddelde pool wel voor 500 euro kan leven want die gaan gewoon met 20 man op een flat zitten en dan maar 100 Euro vaste lasten hebben en maar sparen want in polen kunnen ze door middel van hier 4 maanden werken daar een jaar lekker leven .

Altijd leuk, die mensen die keihard roepen, maar helemaal niet weten hoe het zit. De meeste Polen zitten hier permanent. Zijn ze hun baan kwijt blijven ze hier, al dan niet levend op de straat.

Die Polen zitten inderdaad vaak met velen in een woning (20 is dan weer overdreven, ook al zal het in een uitzonderingsgeval voorkomen), maar die woning wordt vaak per kamer verhuurd door een slimme tussenpersoon die er 250 euro per week voor vraagt (reken dat nu maar eens even uit... dat is dus DUURDER dan een sociale huurwoning).

Die Polen (of andere MOE-landers) worden vaak uitgeknepen.
pi_77797687
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:43 schreef moussie het volgende:

Ga toch weg, die MOE-landers worden hierna toe gehaald omdat ze goedkoper zijn, en van dat lagere loon wordt meestal zelfs nog geld ingehouden voor logies op het terrein. En als het seizoen is afgelopen vertrekken ze weer, zonder gezeur over ontslag, WW etc etc
Ook jij bent kennelijk niet op de hoogte. Om te beginnen werken MOE-landers niet alleen in de land- en tuinbouw (waar men inderdaad logies op het terrein kan verkrijgen, wat ook geen prettige leefomstandigheid is, maar beter dan via de huisjesmelker). Steeds meer werken in normale banen. Fabrieken, haven, transport, vakkenvullen bij de AH (eenvoudig te herkennen aan het driedubbele tempo), enz.

MOE-landers dienen natuurlijk gewoon ook minimaal minimumloon te krijgen, dan wel CAO-loon en derhalve zijn ze NIET goedkoper. Wel als ZZP-er, maar die toepassing is beperkt en de Belastingdienst is zeer actief met het bestrijden van illegaal gebruik van de ZZP status.

Het idee dat MOE-landers seizoensarbeid doen is ook achterhaald. Ja, die zijn er ook. Maar het merendeel zit hier gewoon het hele jaar en werkt het hele jaar.
pi_77798768
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 09:22 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Hou nog toch eens op met het fabeltje dat je net zoveel geld krijgt, dat krijg je niet.
Het verschil met het minimumloon is voor een alleenstaande ouder 10% lager, voor een alleenstaande 30% lager dan het minimumloon. op jaar basis in 2009 was dat voor de alleenstaande ouder 1540 euro en voor de alleenstaande 4621 euro verschil .. dus zelfs met de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en de langdurigheidsbijslag erbij is het verschil nog behoorlijk groot, zeker voor een alleenstaande zonder kinderen.
pleased to meet you
  Moderator dinsdag 9 februari 2010 @ 10:15:25 #148
236264 crew  capricia
pi_77798864
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 10:11 schreef moussie het volgende:

[..]

Hou nog toch eens op met het fabeltje dat je net zoveel geld krijgt, dat krijg je niet.
Het verschil met het minimumloon is voor een alleenstaande ouder 10% lager, voor een alleenstaande 30% lager dan het minimumloon. op jaar basis in 2009 was dat voor de alleenstaande ouder 1540 euro en voor de alleenstaande 4621 euro verschil .. dus zelfs met de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en de langdurigheidsbijslag erbij is het verschil nog behoorlijk groot, zeker voor een alleenstaande zonder kinderen.
Daarbij denk ik dat er heel veel momenten zijn, zoals nu, dat er meer aanbod van werkzoekenden dan vraag van werkgevers is.
Maw: Er zal altijd een deel van de beroepsbevolking werkloos zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_77798880
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 09:30 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ook jij bent kennelijk niet op de hoogte. Om te beginnen werken MOE-landers niet alleen in de land- en tuinbouw (waar men inderdaad logies op het terrein kan verkrijgen, wat ook geen prettige leefomstandigheid is, maar beter dan via de huisjesmelker). Steeds meer werken in normale banen. Fabrieken, haven, transport, vakkenvullen bij de AH (eenvoudig te herkennen aan het driedubbele tempo), enz.

MOE-landers dienen natuurlijk gewoon ook minimaal minimumloon te krijgen, dan wel CAO-loon en derhalve zijn ze NIET goedkoper. Wel als ZZP-er, maar die toepassing is beperkt en de Belastingdienst is zeer actief met het bestrijden van illegaal gebruik van de ZZP status.

Het idee dat MOE-landers seizoensarbeid doen is ook achterhaald. Ja, die zijn er ook. Maar het merendeel zit hier gewoon het hele jaar en werkt het hele jaar.
Je had het anders over mensen die 'gehaald moeten worden', niet over mensen die op individuele basis naar ons land komen en zich hier voor langere tijd vestigt .. mi zit daar een groot verschil in.
pleased to meet you
pi_77799816
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 10:15 schreef moussie het volgende:

Je had het anders over mensen die 'gehaald moeten worden', niet over mensen die op individuele basis naar ons land komen en zich hier voor langere tijd vestigt .. mi zit daar een groot verschil in.
Sorry, maar die mensen worden gehaald via een op MOE-landers gericht uitzendbureau. Het uitzendbureau heeft weer contacten met wervingsplekken in de gebieden aldaar. Er zijn bedrijven die het transport regelen.

Vanuit de MOE-lander gezien: lokaal wordt hij geïnformeerd over mogelijkheden. Schrijft hij zich in wordt het vervoer geregeld en meteen ook het uitzendbureau en de woning. Hij wordt naar b.v. NL gereden en in een woning gezet en de volgende dag kan hij aan de slag.

Het is een zeer goed opgezet verhaal waarbij de bedrijven veel geld verdienen... itt de MOE-landers.

En dan heb je de groep die zichzelf aan meldt. Ook die worden vaak geworven. Meestal is er iemand bij een bepaald bedrijf gelukkig en door mond-op-mond komen er dan anderen mee. Er zijn inmiddels ook MOE-landers die hier ooit als eerste kwamen die nu alles regelen voor de nieuwelingen. Maar ook MOE-landers die winkels opzetten. Poolse uitgaansgelegenheden. Servicebureau's voor het doen van aangifte. Poolse krantjes met wekelijks nieuws over NL en Polen.

Dit even naast het feit dat er ook een deel zich onttrekt aan de autoriteiten hier. Daarom zijn er nu ook onderzoeken opgestart om zoveel mogelijk in beeld te krijgen. Zijn we bezig om Poolse geestelijken deze kant op te krijgen (met name ook om sociale misstanden op te kunnen sporen en hulp te kunnen bieden).

Blijft staan dat Polen hier zo makkelijk aan de slag kunnen omdat er in NL weldegelijk mensen zijn die bepaald werk niet wensen te doen en dan maar liever een uitkering willen. En dat vind ik schandalig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')