Heb in een ander topic al aangegeven dat het onredelijk is om te werken onder het minimumloon.quote:Op maandag 8 februari 2010 18:02 schreef moussie het volgende:
[..]
Wat heb jij toch met die 20 uur? Dat is het minimale aantal uren, niet 'het' aantal uren binnen zo'n traject.
[..]
http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=85867
Als je WO of HBO hebt, moet je, als je mentaal en fysiek in orde bent, zelf makkelijk aan de slag kunnen komen.quote:Op maandag 8 februari 2010 15:04 schreef ClearGreen het volgende:
Ook mensen die universiteit of HBO hebben gedaan moeten met de gordijnhaakjes bezig.\
Normale banen inwisselen tegen work-first is niet de bedoeling en zou ook niet moeten kunnen. Maar work-first is imho een goede zaak.quote:Op maandag 8 februari 2010 16:15 schreef moussie het volgende:
En die work-first trajecten waarbij het om banen gaat die eerst 'normaal' werk waren, die vind ik helemaal van de zotte, een devaluatie van het wettelijk verplichte minimumloon.
Idd: nog meer dan genoeg te doen in onze samenleving. Als je kunt, dan hoor je mee te doen en niet je hand op te houden bij mensen die zich wel inzetten.quote:Op maandag 8 februari 2010 18:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Normale banen inwisselen tegen work-first is niet de bedoeling en zou ook niet moeten kunnen. Maar work-first is imho een goede zaak.
Toch gebeurt het .. zo worden de groenvoorzieningen in mijn gemeente volledig onderhouden door mensen in zo'n traject, dat waren vroeger vaste banen.quote:Op maandag 8 februari 2010 18:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Normale banen inwisselen tegen work-first is niet de bedoeling en zou ook niet moeten kunnen. Maar work-first is imho een goede zaak.
Ooit eens gekeken naar de cijfers, aantallen werklozen tegenover het aanbod aan werk? Zo uit mijn geheugen was dat iets van 578.000 werkzoekenden tegenover 128.000 openstaande geregistreerde vacatures. Dus zelfs als je stelt dat een dubbel zo groot aantal niet geregistreerde vacatures openstaat kom je er nog een heleboel tekort. Hoe dacht je dat op te lossen?quote:Op maandag 8 februari 2010 18:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd: nog meer dan genoeg te doen in onze samenleving. Als je kunt, dan hoor je mee te doen en niet je hand op te houden bij mensen die zich wel inzetten.
Dat gebeurt, of is gebeurt, heel veel. Veel laaggeschoold werk is ingewisseld voor dit soort work-first projecten. Ik heb het zelf gezien toen d'r tijd bij die Melkert banen:quote:Op maandag 8 februari 2010 18:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet dat het gebeurt. Maar niet ieder work-first baan is ooit een normale baan geweest. Vandaar dat ik het ondersteun, met deze kanttekening.quote:Op maandag 8 februari 2010 18:56 schreef moussie het volgende:
Toch gebeurt het .. zo worden de groenvoorzieningen in mijn gemeente volledig onderhouden door mensen in zo'n traject, dat waren vroeger vaste banen.
Voor de gemeente zelf is dat uiteraard goedkoper, nu betalen ze 2 uitkeringen ipv een uitkering en een salaris .. en dat bedoel ik dus als ik zeg dat het op zo'n manier een devaluatie wordt van werk voor het minimumloon.
Voor net-afgestudeerden is er op dit moment wel een probleem. Veel van mijn medestudenten die het afgelopen jaar zijn afgestudeerd komen vaak niet aan de bak (te weinig ervaring - duh - / veel sollicitanten op weinig vacatures). Zij willen dan vaak toch aan de slag onder hun niveau, desnoods dozen schuiven in een magazijn. Echter, uitzendbureaus bemiddelen voor deze functies liever geen hogeropgeleiden omdat zij er zo weer vandoor zijn zodra ze een betere baan kunnen krijgen (wat niet vreemd is). Zo komen ook mensen met een fatsoenlijke opleiding en zin om te werken aan de kant te staan.quote:Op maandag 8 februari 2010 18:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je WO of HBO hebt, moet je, als je mentaal en fysiek in orde bent, zelf makkelijk aan de slag kunnen komen.
dit vind ik wel een hele mooie uitspraak ik krijg er dagelijks mee te maken , zelf werk ik bij het groen onderhoud van de gemeente ..quote:Op maandag 8 februari 2010 15:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het vervelende is alleen wel dat door allerlei projecten waarbij taakstraffen uitgevoerd worden door bijvoorbeeld het plantsoen te schoffelen, zulke banen een nog lagere waardering krijgen dan ze al hadden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat dan voor banen zijn...waar moet ik aan denken dan?quote:Op maandag 8 februari 2010 19:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet dat het gebeurt. Maar niet ieder work-first baan is ooit een normale baan geweest. Vandaar dat ik het ondersteun, met deze kanttekening.
En die worden onmiddellijk in een work-first traject gemikt?quote:Op maandag 8 februari 2010 19:11 schreef reem het volgende:
Voor net-afgestudeerden is er op dit moment wel een probleem.
Stadswachter was zo'n mooi voorbeeld uit de Melkert-tijd.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:20 schreef capricia het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat dan voor banen zijn...waar moet ik aan denken dan?
Nee hoor, niet op m'n teentjes getrapt, maar in de VS gewoond, en als je daar gewoond hebt dan weet je dat het simpelweg niet zo "perfect" is als het lijkt.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:48 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Heb ik op je teentjes getrapt? Waarom is dat?
Ja, en wat voor banen nog meer dan? Want ze kunnen echt niet allemaal stadswachter worden...quote:Op maandag 8 februari 2010 19:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Stadswachter was zo'n mooi voorbeeld uit de Melkert-tijd.
Bronquote:Het werk in Work First-projecten bestaat meestal uit productiewerk als kleerhangers in elkaar zetten of producten verpakken, werkzaamheden in een magazijn, bij de groenvoorziening of bij kwekers. Ook werk in de schoonmaak, administratieve werkzaamheden of verzorgende activiteiten als boodschappen doen voor ouderen en andere hulpbehoevenden zijn mogelijk.
Een jochie van 14 kreeg na een vechtpartij ook een taakstraf. Helpen in de keuken van een zorginstelling.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:16 schreef RAVW het volgende:
maar ik heb nooit begrepen wat daar een straf aan is het is zeer relaxt werk.
Ik vermoed ongeschoold werk waar eigenlijk niet echt een vacature voor is, maar waar een handje extra wel welkom is. Neem je die persoon gewoon in dienst, als ze die 'baan' al willen, dan zitten daar weer rechten en plichten aan. Dit terwijl er feitelijk niet echt een vacature is.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat dan voor banen zijn...waar moet ik aan denken dan?
Kattenmepper-city is niet representatief voor Nederland, Gia...quote:Op maandag 8 februari 2010 19:39 schreef Gia het volgende:
Een jochie van 14 kreeg na een vechtpartij ook een taakstraf. Helpen in de keuken van een zorginstelling.
Hij mocht daar eten zoveel hij wilde!! Vond het jammer dat zijn straf erop zat.
Ik heb het opgezocht en een paar berichtjes boven je gepost...tis gewoon productiewerk.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vermoed ongeschoold werk waar eigenlijk niet echt een vacature voor is, maar waar een handje extra wel welkom is. Neem je die persoon gewoon in dienst, als ze die 'baan' al willen, dan zitten daar weer rechten en plichten aan. Dit terwijl er feitelijk niet echt een vacature is.
Dus eigenlijk banen waar het niet erg is als er meer mensen werken, maar waar meer personeel geen noodzaak is.
Dat is dan ook eigenlijk niet de bedoeling. Die workfirst figuren behoren extra te zijn, niet i.p.v.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:39 schreef capricia het volgende:
Is dit wat we willen? Dat laagbetaald werk alleen nog maar gedaan wordt door mensen met een uitkering?
Hij woont niet in Helmond.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kattenmepper-city is niet representatief voor Nederland, Gia...
Groenvoorziening wordt nu voor 100% door dat soort mensen gedaan. Dat is wel vreemd.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is dan ook eigenlijk niet de bedoeling. Die workfirst figuren behoren extra te zijn, niet i.p.v.
Jaha, maar het horen geen vacatures te zijn. Het gebeurt wel, uiteraard. Hier zou wat meer aandacht voor moeten zijn.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb het opgezocht en een paar berichtjes boven je gepost...tis gewoon productiewerk.
Vind ik ook belachelijk. Maar het gebeurt, helaas.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Groenvoorziening wordt nu voor 100% door dat soort mensen gedaan. Dat is wel vreemd.
Helemaal vóór.quote:Ik zou er eigenlijk meer voor zijn dat dit soort mensen ingezet worden daar waar de nood het hoogst is: In de zorg of zo. Lekker afwassen, boodschappen halen voor oudjes enzo.
Ja, we schrijven door elkaar heenquote:Op maandag 8 februari 2010 19:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Jaha, maar het horen geen vacatures te zijn. Het gebeurt wel, uiteraard. Hier zou wat meer aandacht voor moeten zijn.
Een bedrijf moet een minimale bezetting aan vast personeel hebben, waarmee ze het werk gedaan kunnen krijgen. Daarnaast kan dit werk verlicht worden door bijstandsgerechtigden werkervaring op te laten doen.
We gaan helemaal door elkaar heen en zijn het met elkaar eens!quote:Op maandag 8 februari 2010 19:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Vind ik ook belachelijk. Maar het gebeurt, helaas.
[..]
Helemaal vóór.
quote:Op maandag 8 februari 2010 19:16 schreef RAVW het volgende:
[..]
dit vind ik wel een hele mooie uitspraak ik krijg er dagelijks mee te maken , zelf werk ik bij het groen onderhoud van de gemeente ..
Daar hoort ook schoffelen bij.
helemaal geen probleem is nog lekker werken ook , zeker als je een een goed team zit .
Maar hoe vaak onze mensen niet worden aan gesproken door gewone lui die de hele dag niets doen , met de vraag wat wij gedaan hebben , denken vaak dat we van bureau HALT zijn
Een collega heeft al eens in de zomermaanden met een hesje gelopen waarop stond wij zijn geen misdadigers , alleen we werken voor de gemeente![]()
Moet je de mensen dan eens zien lachen als ze voor bij komen.
Maar inderdaad het schoffelen wordt wel vaak gezien als taak straf.
maar ik heb nooit begrepen wat daar een straf aan is het is zeer relaxt werk.
ook ondanks ik geen groen of tuin man ben ..
Alles is beter dan duf in een fabriek staan en hersen dood zitten zijn.
Nee maar het gaat om het principe van geen werk geen inkomsten. Tenzij je aantoonbaar iets mankeert.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee hoor, niet op m'n teentjes getrapt, maar in de VS gewoond, en als je daar gewoond hebt dan weet je dat het simpelweg niet zo "perfect" is als het lijkt.
ja daar kan ik over mee praten mijn broertje heeft een keer omdat hij bij een vechtpartij betrokken was geraakt (dus mede schuldig was bevonden ) ook moest werken via HALTquote:Op maandag 8 februari 2010 19:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Een jochie van 14 kreeg na een vechtpartij ook een taakstraf. Helpen in de keuken van een zorginstelling.
Hij mocht daar eten zoveel hij wilde!! Vond het jammer dat zijn straf erop zat.
Werkloosheid ontstaat anders niet omdat mensen niet willen werken, die ontstaat omdat er te weinig banen zijn.quote:Op maandag 8 februari 2010 21:01 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Nee maar het gaat om het principe van geen werk geen inkomsten. Tenzij je aantoonbaar iets mankeert.
Eens.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Werkloosheid ontstaat anders niet omdat mensen niet willen werken, die ontstaat omdat er te weinig banen zijn.
Waarom wordt dit niet onbelangrijke aspect van het geheel altijd straal negeert?
dank je voor het compliment maar nee ik ben niet van een WW of wat aan deze baan gekomen..quote:Op maandag 8 februari 2010 19:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Groenvoorziening wordt nu voor 100% door dat soort mensen gedaan. Dat is wel vreemd.
Op macro-niveau klopt dit, maar op micro-niveau niet.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:08 schreef moussie het volgende:
Werkloosheid ontstaat anders niet omdat mensen niet willen werken, die ontstaat omdat er te weinig banen zijn.
dit heeft niets te maken met niet willen maar meer met de lasten en de inkomsten die daar voor staan ...quote:Op maandag 8 februari 2010 23:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op macro-niveau klopt dit, maar op micro-niveau niet.
Niet voor niets moeten we MOE-landers hier naartoe halen om werk te doen waar geen Nederlander meer toe bereid is.
Ga toch weg, die MOE-landers worden hierna toe gehaald omdat ze goedkoper zijn, en van dat lagere loon wordt meestal zelfs nog geld ingehouden voor logies op het terrein. En als het seizoen is afgelopen vertrekken ze weer, zonder gezeur over ontslag, WW etc etcquote:Op maandag 8 februari 2010 23:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op macro-niveau klopt dit, maar op micro-niveau niet.
Niet voor niets moeten we MOE-landers hier naartoe halen om werk te doen waar geen Nederlander meer toe bereid is.
Het idee van work-first wordt ook niet in alle gemeenten gedaan. En zeker niet overal hetzelfde toegepast.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:19 schreef RAVW het volgende:
[..]
dank je voor het compliment maar nee ik ben niet van een WW of wat aan deze baan gekomen..
Ik heb al ruim 20 jaar werk ervaring dus geen zin om me hand op te houden,
maar ik ben er beland omdat ik in een burn out terecht ben gekomen en daar over heen een zware hernia heb gehad.
En ik dus door middel van onze goede reintergratie bedrijven gewoon op een open vacature wordt neer gezet zonder echt te kijken of dit wel geschikt voor me is.
Meer het motto iedereen moet werken idee..... dat je door hard werken en tegenwerking van je werkgever in een burn out komt daar wordt dan niet naar gekeken.
Ik moet niet al te lang op de site van UW-reintegratie (utrecht) kijken.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Het idee van work-first wordt ook niet in alle gemeenten gedaan. En zeker niet overal hetzelfde toegepast.
Gemeente Maarssen en gemeente Utrecht (buren) zijn bijv. een wereld van verschil.
Nee mensen voelen zich te goed voor veel werk. Er zijn zat mensen zonder opleiding die papier kunnen prikken maar die willen dat niet omdat ze zonder dat papier prikken net zoveel geld krijgen. Daar moet dus een eind aan komen. Weg met die uitkeringen tenzij je aantoonbaar (dus medische verklaring) iets mankeert. Kutprofiteurs.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Waarom wordt dit niet onbelangrijke aspect van het geheel altijd straal negeert?
Inderdaad.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 09:22 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Nee mensen voelen zich te goed voor veel werk. Er zijn zat mensen zonder opleiding die papier kunnen prikken maar die willen dat niet omdat ze zonder dat papier prikken net zoveel geld krijgen. Daar moet dus een eind aan komen. Weg met die uitkeringen tenzij je aantoonbaar (dus medische verklaring) iets mankeert. Kutprofiteurs.
Minimumloon is voldoende om van rond te komen.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:22 schreef RAVW het volgende:
dit heeft niets te maken met niet willen maar meer met de lasten en de inkomsten die daar voor staan ...
Als ik 700 euro voor een kale huur moet betalen en me werk gever wil me maar voor het liefst voor 800 euro per maand laten werken.
ja vind je het gek dat mensen niet gemotiveerd zijn .
Altijd leuk, die mensen die keihard roepen, maar helemaal niet weten hoe het zit. De meeste Polen zitten hier permanent. Zijn ze hun baan kwijt blijven ze hier, al dan niet levend op de straat.quote:Waar een gemiddelde pool wel voor 500 euro kan leven want die gaan gewoon met 20 man op een flat zitten en dan maar 100 Euro vaste lasten hebben en maar sparen want in polen kunnen ze door middel van hier 4 maanden werken daar een jaar lekker leven .
Ook jij bent kennelijk niet op de hoogte. Om te beginnen werken MOE-landers niet alleen in de land- en tuinbouw (waar men inderdaad logies op het terrein kan verkrijgen, wat ook geen prettige leefomstandigheid is, maar beter dan via de huisjesmelker). Steeds meer werken in normale banen. Fabrieken, haven, transport, vakkenvullen bij de AH (eenvoudig te herkennen aan het driedubbele tempo), enz.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:43 schreef moussie het volgende:
Ga toch weg, die MOE-landers worden hierna toe gehaald omdat ze goedkoper zijn, en van dat lagere loon wordt meestal zelfs nog geld ingehouden voor logies op het terrein. En als het seizoen is afgelopen vertrekken ze weer, zonder gezeur over ontslag, WW etc etc
Hou nog toch eens op met het fabeltje dat je net zoveel geld krijgt, dat krijg je niet.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 09:22 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Nee mensen voelen zich te goed voor veel werk. Er zijn zat mensen zonder opleiding die papier kunnen prikken maar die willen dat niet omdat ze zonder dat papier prikken net zoveel geld krijgen. Daar moet dus een eind aan komen. Weg met die uitkeringen tenzij je aantoonbaar (dus medische verklaring) iets mankeert. Kutprofiteurs.
Daarbij denk ik dat er heel veel momenten zijn, zoals nu, dat er meer aanbod van werkzoekenden dan vraag van werkgevers is.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:11 schreef moussie het volgende:
[..]
Hou nog toch eens op met het fabeltje dat je net zoveel geld krijgt, dat krijg je niet.
Het verschil met het minimumloon is voor een alleenstaande ouder 10% lager, voor een alleenstaande 30% lager dan het minimumloon. op jaar basis in 2009 was dat voor de alleenstaande ouder 1540 euro en voor de alleenstaande 4621 euro verschil .. dus zelfs met de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en de langdurigheidsbijslag erbij is het verschil nog behoorlijk groot, zeker voor een alleenstaande zonder kinderen.
Je had het anders over mensen die 'gehaald moeten worden', niet over mensen die op individuele basis naar ons land komen en zich hier voor langere tijd vestigt .. mi zit daar een groot verschil in.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 09:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook jij bent kennelijk niet op de hoogte. Om te beginnen werken MOE-landers niet alleen in de land- en tuinbouw (waar men inderdaad logies op het terrein kan verkrijgen, wat ook geen prettige leefomstandigheid is, maar beter dan via de huisjesmelker). Steeds meer werken in normale banen. Fabrieken, haven, transport, vakkenvullen bij de AH (eenvoudig te herkennen aan het driedubbele tempo), enz.
MOE-landers dienen natuurlijk gewoon ook minimaal minimumloon te krijgen, dan wel CAO-loon en derhalve zijn ze NIET goedkoper. Wel als ZZP-er, maar die toepassing is beperkt en de Belastingdienst is zeer actief met het bestrijden van illegaal gebruik van de ZZP status.
Het idee dat MOE-landers seizoensarbeid doen is ook achterhaald. Ja, die zijn er ook. Maar het merendeel zit hier gewoon het hele jaar en werkt het hele jaar.
Sorry, maar die mensen worden gehaald via een op MOE-landers gericht uitzendbureau. Het uitzendbureau heeft weer contacten met wervingsplekken in de gebieden aldaar. Er zijn bedrijven die het transport regelen.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:15 schreef moussie het volgende:
Je had het anders over mensen die 'gehaald moeten worden', niet over mensen die op individuele basis naar ons land komen en zich hier voor langere tijd vestigt .. mi zit daar een groot verschil in.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |