abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77767842
quote:
UTRECHT - Een bijstandsgerechtigde, die vindt dat hij niet hoeft mee te doen aan een re-integratieproject van de gemeente Amsterdam, heeft bot gevangen bij de Centrale Raad van Beroep, de hoogste rechter in zaken over sociale zekerheid.

De 45-jarige Amsterdammer weigerde in 2006 deel te nemen aan een re-integratietraject, waarna de gemeente hem kortte op de uitkering.

De man vond dat er sprake was van dwangarbeid. Dit was volgens de raad niet het geval, omdat er geen fysieke of psychische dwang op de man is uitgeoefend.

Perspectief

De raad vond ook dat deelname aan het integratietraject niet in strijd was met het 'verbod op verplichte arbeid'. Hiervan zou sprake zijn als de man moest meedoen aan een project dat hem geen enkel perspectief zou bieden om in de toekomst een geschikte baan te vinden.

Op het moment dat de Amsterdammer aan het traject moest deelnemen, liep hij achttien jaar in de bijstand, terwijl hij lichamelijk en psychisch wel in staat was te werken. De raad vond dat de man op z'n minst een begin had kunnen maken met het traject.

Belangrijk

De zaak kwam in 2008 al voor de rechter. Die stelde de gemeente Amsterdam eveneens in het gelijk. Volgens de raad was de uitspraak maandag erg belangrijk, omdat de re-integratieregeling voor het eerst aan internationale verdragen over dwangarbeid is getoetst.

René Paas, voorzitter van Divosa, de vereniging van directeuren van sociale diensten, is ''dik tevreden'' met de uitspraak.

De advocaat van de bijstandsgerechtigde overweegt of hij de zaak voor het Europese Hof brengt.
bron

18 jaar in de bijstand terwijl hij wel hij wel lichamelijk en psychisch in staat was om te werken. Dat duurde dan nog lang. Terecht dat deze man op de vingers is getikt. Kom op zeg. Hou de eer dan toch ook aan jezelf. Ik begrijp dat niet hoor. Ja toch?

Wat vinden jullie?
pi_77767886
Als je lichamelijk en psychisch in orde bent moet je ook gewoon gaan werken, de gemeente heeft hem gekort op z'n uitkering?
Dus hij krijgt nog wel maar minder? Of begrijp ik dat verkeerd?
pi_77767888
Ik las het artikel ook. Vond het erg bijzonder dat de man het 'dwangarbeid' noemde...
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 8 februari 2010 @ 14:20:14 #4
280358 donthate
Aandachtsgeilurt
pi_77767978
quote:
Op maandag 8 februari 2010 14:17 schreef capricia het volgende:
Ik las het artikel ook. Vond het erg bijzonder dat de man het 'dwangarbeid' noemde...
ALs die dat bij mij geflikt had had ik het omgedraaid en die mafketel laten werken en dan terug laten betalen
  Donald Duck held maandag 8 februari 2010 @ 14:25:56 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_77768172
Dat is dus het verwerpelijke tuig van de samenleving. Gezond en al, prima in staat om te werken, maar in plaats daarvan lekker het handje ophouden en lekker leven van het geld van de wel werkende burger.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 8 februari 2010 @ 14:31:17 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77768338
Linksen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77768441
Ik moet ook elke dag dwangarbeid verrichten, net als heel veel mensen in Nederland. Niemand werkt puur voor zijn lol.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  maandag 8 februari 2010 @ 14:44:18 #8
3542 Gia
User under construction
pi_77768725
quote:
Toen dat work-first gedoe werd geïntroduceert, zei een kennis van me, die in de bijstand zat:
"Dat is toch niet eerlijk, ik moet 20 uur gaan werken, maar krijg daar niets extra voor betaald. Gewoon bijstand, niets meer!"
  maandag 8 februari 2010 @ 14:46:37 #9
269754 Ataraxy
Rustig maar...
pi_77768807
Rechtsen
  maandag 8 februari 2010 @ 14:48:37 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_77768872
quote:
Op maandag 8 februari 2010 14:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Toen dat work-first gedoe werd geïntroduceert, zei een kennis van me, die in de bijstand zat:
"Dat is toch niet eerlijk, ik moet 20 uur gaan werken, maar krijg daar niets extra voor betaald. Gewoon bijstand, niets meer!"
Nouja, ik kan me voorstellen dat je er op z'n minst iets op vooruit wil gaan als je dan toch gaat werken.

Ik vind het persoonlijk mijn eer te na om 'onnodig' bijstand te ontvangen, dan ga ik liever 20 uur 'gratis' werken, maar ik snap wel dat mensen zo denken.
KuikenGuppy
  maandag 8 februari 2010 @ 14:49:37 #11
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_77768907
Als je lichamelijk en psychisch in orde bent moet je ook gewoon gaan werken!
quote:
Op maandag 8 februari 2010 14:44 schreef Gia het volgende:
Fucking fantastisch! Zo lust ik er ook nog wel een paar!
quote:
Op maandag 8 februari 2010 14:48 schreef Burdie het volgende:
Nouja, ik kan me voorstellen dat je er op z'n minst iets op vooruit wil gaan als je dan toch gaat werken.
Ik wil ook wel eens wat!

Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 14:50:56 #12
236264 crew  capricia
pi_77768948
Ik ben het er wel mee eens dat je eerst een tijdje op je eigen niveau mag solliciteren. En heb je dan na pak hem beet 3 maanden nog steeds geen job, dan moet het niveau van vacatures waarop je solliciteert ook een stapje naar beneden.
Maar dat is al volgens mij.
- Goethe, “Faust”
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 8 februari 2010 @ 14:51:21 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_77768968
Niet werken terwijl diegene niks mankeerd?
Geen geld en een rechtzaak aan de broek.
Bloeden zal die.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 8 februari 2010 @ 14:55:19 #14
3542 Gia
User under construction
pi_77769103
quote:

[..]

Ik vind het persoonlijk mijn eer te na om 'onnodig' bijstand te ontvangen, dan ga ik liever 20 uur 'gratis' werken, maar ik snap wel dat mensen zo denken.
?
Bijstand is meer dan een minimumloon voor 20 uur werken. Behoorlijk wat meer.
Oftewel, iemand in de bijstand die 20 uur werkt in het kader van work-first, heeft meer dan iemand die gewoon een baantje voor 20 uur heeft met een minimumloon.

Het slaat dus nergens op om meer te willen hebben dan bijstand voor 20 uur werken.
  maandag 8 februari 2010 @ 14:55:31 #15
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_77769113
quote:
Op maandag 8 februari 2010 14:49 schreef SicSicSics het volgende:
Ik wil ook wel eens wat!

Ongeacht van wat jij en ik er daadwerkelijk van vinden, het is niet echt motiverend natuurlijk. Het systeem zit nu eenmaal zo in elkaar, dat je geld kunt vangen, terwijl je niets doet. Als je dan hetzelfde geld kunt krijgen, maar je moet er 20 uur iets voor doen, is dat natuurlijk niet echt aantrekkelijk in vergelijking met het alternatief (niets doen en geld vangen).

Wat mij betreft is dat wel een makke in het systeem, want de gemiddelde mens is liever lui dan moe.
Maar ja, hoe het dan wel moet, weet ik ook niet...
KuikenGuppy
  maandag 8 februari 2010 @ 14:56:33 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77769147
quote:
Ja, hij werd gedwongen om te werken, en dus was het dwangarbeid
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_77769150
quote:

[..]

Je hebt niets te willen. Mensen in de bijstand hebben de plicht om indien ze dat kunnen zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Iets wat velen schijnen te zijn vergeten.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_77769234
Wat een lui stuk stront. Aan het werk verdomme kutparasiet

Gewoon dwingen aan het werk te gaan. Om te beginnen de uitkering en subsidies stop zetten.
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 14:59:15 #19
8781 crew  Frutsel
pi_77769244
Hoe kan je uberhaupt zo lang in de bijstand zitten als je geestelijk/fysiek gezond bent?
  maandag 8 februari 2010 @ 15:00:22 #20
116015 SicSicSics
pi_77769286
quote:
Op maandag 8 februari 2010 14:55 schreef Burdie het volgende:
Ongeacht van wat jij en ik er daadwerkelijk van vinden, het is niet echt motiverend natuurlijk. Het systeem zit nu eenmaal zo in elkaar, dat je geld kunt vangen, terwijl je niets doet. Als je dan hetzelfde geld kunt krijgen, maar je moet er 20 uur iets voor doen, is dat natuurlijk niet echt aantrekkelijk in vergelijking met het alternatief (niets doen en geld vangen).
Dan zeg ik; motiveer met minder en niet met meer! Mensen die in de bijstand zitten en vinden dat ze het recht hebben om te zeiken over wat ze krijgen en dat iets niet voldoende 'motiveert' moeten met de stok een forse korting op hun uitkering krijgen.
quote:
Wat mij betreft is dat wel een makke in het systeem, want de gemiddelde mens is liever lui dan moe.
Maar ja, hoe het dan wel moet, weet ik ook niet...
Ik ben ook liever lui dan moe!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 8 februari 2010 @ 15:00:35 #21
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_77769289
quote:
Op maandag 8 februari 2010 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Je hebt niets te willen. Mensen in de bijstand hebben de plicht om indien ze dat kunnen zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Iets wat velen schijnen te zijn vergeten.
Ongeacht; als je de keuze hebt uit lummelen en geld vangen, of 20 uur werken en hetzelfde geldbedrag vangen, dan weet ik wel wat veel mensen prefereren.

De meeste mensen die in de bijstand zitten, zitten daar niet in omdat ze zo gigantisch overlopen van ambitie of plichtsbesef.
KuikenGuppy
pi_77769326
Ik heb ook verplicht moeten werken.
Jammer dan
terecht vonnis dus imo
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 15:01:51 #23
8781 crew  Frutsel
pi_77769345
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:00 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ongeacht; als je de keuze hebt uit lummelen en geld vangen, of 20 uur werken en hetzelfde geldbedrag vangen, dan weet ik wel wat veel mensen prefereren.
Bingo
Dus de lonen omhoog of de uitkeringen omlaag?
pi_77769380
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:01 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Bingo
Dus de lonen omhoog of de uitkeringen omlaag?
lonen sowieso omhoog
uitkeringen aub niet omlaag, ik had die 2 maanden bijstand hard nodig en door de wachttijd en het lage bedrag ben ik nu nog het inkomensgat aan het opvangen
strengere controles. Dat werkt beter
Lid van de MamaSquad
pi_77769417
Hier in Groningen loopt ook zo'n traject voor mensen die een uitkering aanvragen. Je moet dan actief op zoek naar vacatures, en in de tijd die je over hebt eenvoudig productiewerk doen. In de praktijk komt het er op neer dat je eerst een kwartier wat vacaturesites bekijkt met een nogal schraal aanbod, en dan de rest van de dag gordijnhaakjes in elkaar zet of golfballen sorteert. Je begeleider spreek je nauwelijks.
Dit alles met het idee dat er een afschrikkende werking van uitgaat en je zo te motiveren om zo snel mogelijk een betaalde baan te vinden. Ook mensen die universiteit of HBO hebben gedaan moeten met de gordijnhaakjes bezig. Dwangarbeid is het misschien niet, maar op zijn minst zeer betuttelend.
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 15:05:40 #26
8781 crew  Frutsel
pi_77769460
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:02 schreef Ladylike het volgende:

[..]

lonen sowieso omhoog
uitkeringen aub niet omlaag, ik had die 2 maanden bijstand hard nodig en door de wachttijd en het lage bedrag ben ik nu nog het inkomensgat aan het opvangen
strengere controles. Dat werkt beter
Bijstandstrekker: 25 euro voor u meneer de controleur als u mij in de bijstand laat
Controleur: das mooi meegenomen
Bijstandsinstantie: 50 euro extra meneer de controleur, voor elke bijstandstrekker die u extra aan het werk krijgt
Bijstandstrekker: 25 euro voor u meneer de controleur als u mij in de bijstand laat
Controleur: Sorry, ik krijg 50 euro van mijn baas, als u weer aan het werk gaat
Bijstandstrekker: dan maak ik d'r 60 euro van

pi_77769521
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:04 schreef ClearGreen het volgende:
Hier in Groningen loopt ook zo'n traject voor mensen die een uitkering aanvragen. Je moet dan actief op zoek naar vacatures, en in de tijd die je over hebt eenvoudig productiewerk doen. In de praktijk komt het er op neer dat je eerst een kwartier wat vacaturesites bekijkt met een nogal schraal aanbod, en dan de rest van de dag gordijnhaakjes in elkaar zet of golfballen sorteert. Je begeleider spreek je nauwelijks.
Dit alles met het idee dat er een afschrikkende werking van uitgaat en je zo te motiveren om zo snel mogelijk een betaalde baan te vinden. Ook mensen die universiteit op HBO hebben gedaan moeten met de gordijnhaakjes bezig. Dwangarbeid is het misschien niet, maar op zijn minst zeer betuttelend.
hier is dat dus ook..
Ze zeiden tegen mij: dat is om je inzet te meten
mijn antwoord: die inzet is gedaald naar 0 met zo'n baan
"ja maar dan kijken we of je in groepen kunt werken of alleen..."
mijn antwoord: dat zie je zo wel aan mn cv
" ja maar dan zien we of je gemotiveerd bent"
mijn antwoord: motivatie zit dan op het zelfde punt als mijn inzet

Ze hadden door dat hun smoesjes waarom ik dat kutwerk zou moeten doen niet echt werkten

God zij dank dat ik meteen kon beginnen in een administratieve functie
Lid van de MamaSquad
  maandag 8 februari 2010 @ 15:07:55 #28
3542 Gia
User under construction
pi_77769535
quote:
Ook mensen die universiteit of HBO hebben gedaan moeten met de gordijnhaakjes bezig.
Waarom zouden die dat niet hoeven doen?
pi_77769544
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Bijstandsinstantie: 50 euro extra meneer de controleur, voor elke bijstandstrekker die u extra aan het werk krijgt
Controleur: Sorry, ik krijg 50 euro van mijn baas, als u weer aan het werk gaat
Bijstandstrekker: dan maak ik d'r 60 euro van

en dan oppakken voor omkoping

weer een uitkeringsgerechtigde minder
Lid van de MamaSquad
  maandag 8 februari 2010 @ 15:09:12 #30
116015 SicSicSics
pi_77769579
quote:
Dit alles met het idee dat er een afschrikkende werking van uitgaat en je zo te motiveren om zo snel mogelijk een betaalde baan te vinden. Ook mensen die universiteit op HBO hebben gedaan moeten met de gordijnhaakjes bezig. Dwangarbeid is het misschien niet, maar op zijn minst zeer betuttelend.
Ja, want mensen met een VMBO mogen wel gordijnhaakjes knutselen, maar mensen met een HBO diploma kunnen beter thuis tv kijken!

Weet je wat je ook kunt doen, als gordijnhaakjes je niet bevallen? Naar het uitzendbureau voor ander productiewerk. Kun je kiezen (er is 9 van de 10 keer wel wat te vinden/ ik heb nog nooit zonder werk gezeten) waar je wil werken en ondertussen lekker verder zoeken naar een passend baantje!
Fine, fuck you then!
pi_77769588
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van Klophoek en Moussie.
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 15:09:49 #32
8781 crew  Frutsel
pi_77769603
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:08 schreef Ladylike het volgende:

[..]

en dan oppakken voor omkoping

weer een uitkeringsgerechtigde minder
Controleur ook oppakken voor steekpenningen aannemen
weer een plaats vrij op de arbeidsmarkt
pi_77769619
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:09 schreef Frutsel het volgende:

[..]

win - win

alleen als ie ze aanneemt he
Lid van de MamaSquad
  maandag 8 februari 2010 @ 15:10:57 #34
116015 SicSicSics
pi_77769642
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:09 schreef Frutsel het volgende:
Ja, maar wel 2 plaatsen extra in het gevangeniswezen. Ook niet goedkoop!
Fine, fuck you then!
pi_77769670
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:10 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ja, maar wel 2 plaatsen extra in het gevangeniswezen. Ook niet goedkoop!
maar er wordt iig niet meer gefraudeerd
Lid van de MamaSquad
  maandag 8 februari 2010 @ 15:12:02 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77769672
quote:
Dit alles met het idee dat er een afschrikkende werking van uitgaat en je zo te motiveren om zo snel mogelijk een betaalde baan te vinden. Ook mensen die universiteit of HBO hebben gedaan moeten met de gordijnhaakjes bezig. Dwangarbeid is het misschien niet, maar op zijn minst zeer betuttelend.
Het is misschien wel betuttelend, maar als er geen bijstand zou zijn voor gezonde mensen dan zouden ze wel bereid zijn dat simpele baantje aan te nemen... ongeacht of ze VMBO of WO hebben.

Het vervelende is alleen wel dat door allerlei projecten waarbij taakstraffen uitgevoerd worden door bijvoorbeeld het plantsoen te schoffelen, zulke banen een nog lagere waardering krijgen dan ze al hadden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 8 februari 2010 @ 15:14:38 #37
116015 SicSicSics
pi_77769744
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:12 schreef Ladylike het volgende:
maar er wordt iig niet meer gefraudeerd
Door die twee mensen!

Das waar!
Fine, fuck you then!
pi_77769760
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:14 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Door die twee mensen!

Das waar!
oh ja, belangrijke toevoeging aan mijn zin
door die 2

Goed van mij he
Lid van de MamaSquad
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 15:18:53 #39
236264 crew  capricia
pi_77769865
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is misschien wel betuttelend, maar als er geen bijstand zou zijn voor gezonde mensen dan zouden ze wel bereid zijn dat simpele baantje aan te nemen... ongeacht of ze VMBO of WO hebben.

Het vervelende is alleen wel dat door allerlei projecten waarbij taakstraffen uitgevoerd worden door bijvoorbeeld het plantsoen te schoffelen, zulke banen een nog lagere waardering krijgen dan ze al hadden.
Helemaal mee eens.
Ik ken iemand die vroeger in de plantsoenendienst werkte (op begraafplaatsen dan wel..), die ontslagen is, en toen met behoud van uitkering hetzelfde werk (op dezelfde begraafplaats) kon gaan doen in het kader van een Melkert-baan. Twee jaar heeft hij in de bijstand gezeten, voordat ie daar aan de slag kon.

Alleen eerst had hij een normaal salaris met dat werk, en nu doet hij dus precies hetzelfde met behoud van uitkering.
Dat vond ik wel erg scheef.
Daar moeten we dus wel voor oppassen, want dat kan nooit de bedoeling zijn.

Een zelfde verhaal hoorde ik van iemand die bij Van Hecke catering werkt, met behoud van uitkering...terwijl ze vroeger een 'normale' horeca-baan had...
- Goethe, “Faust”
  maandag 8 februari 2010 @ 15:20:13 #40
116015 SicSicSics
pi_77769914
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:15 schreef Ladylike het volgende:
Goed van mij he

Fine, fuck you then!
pi_77770143
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:07 schreef Gia het volgende:
Waarom zouden die dat niet hoeven doen?
Omdat dat:
a. Een beetje jammer is van de investering die de maatschappij in die persoon heeft gedaan
b. Die persoon mogelijk een beter voor die functie geschikt persoon van het werk houdt.

Zo heb ik het mij een keer laten uitleggen in ieder geval, een persoon met scholing (en uitkering) die ongeschoold werk verricht, wordt bijgevuld tot WW-niveau en is in principe dus gesubsidieerd aan het werk. Terwijl er misschien een ongeschoold persoon thuiszit die dat ongeschoolde werk dus prima voor kostprijs zou kunnen doen. Dus betaalt de maatschappij dubbelop: én de aanvulling voor de geschoolde én de uitkering voor de ongeschoolde.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  maandag 8 februari 2010 @ 15:28:34 #42
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77770205
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:09 schreef Mylene het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van Klophoek en Moussie.
Ik denk niet dat je die terugziet in dit soort topics. Gezonde mensen zoals de bijstandstrekker in OP die profiteren van het geld dat de overheid uit de zak van de belastingbetaler jat:
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 8 februari 2010 @ 15:29:32 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77770242
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik ken iemand die vroeger in de plantsoenendienst werkte (op begraafplaatsen dan wel..), die ontslagen is, en toen met behoud van uitkering hetzelfde werk (op dezelfde begraafplaats) kon gaan doen in het kader van een Melkert-baan. Twee jaar heeft hij in de bijstand gezeten, voordat ie daar aan de slag kon.

Alleen eerst had hij een normaal salaris met dat werk, en nu doet hij dus precies hetzelfde met behoud van uitkering.
Dat vond ik wel erg scheef.
Daar moeten we dus wel voor oppassen, want dat kan nooit de bedoeling zijn.

Een zelfde verhaal hoorde ik van iemand die bij Van Hecke catering werkt, met behoud van uitkering...terwijl ze vroeger een 'normale' horeca-baan had...
Het is idd absurd dat iemand zijn baan kwijtraakt en die vervolgens als melkertbaan of work-first baan wel weer terug kan krijgen.

Het is prima dat er een aantal functies beschikbaar zijn voor work-first en taakstafprojecten, maar ik vind het uitermate kwalijk als dat functies zijn waar ze wel gewoon mensen voor kunnen vinden.

Hoezo moeten er dan nog Polen hierheen gehaald worden om asperges te plukken??
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_77770304
Hoe kun je zo schaamteloos parasiteren?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 8 februari 2010 @ 15:32:29 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77770328
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Omdat dat:
a. Een beetje jammer is van de investering die de maatschappij in die persoon heeft gedaan
b. Die persoon mogelijk een beter voor die functie geschikt persoon van het werk houdt.

Zo heb ik het mij een keer laten uitleggen in ieder geval, een persoon met scholing (en uitkering) die ongeschoold werk verricht, wordt bijgevuld tot WW-niveau en is in principe dus gesubsidieerd aan het werk. Terwijl er misschien een ongeschoold persoon thuiszit die dat ongeschoolde werk dus prima voor kostprijs zou kunnen doen. Dus betaalt de maatschappij dubbelop: én de aanvulling voor de geschoolde én de uitkering voor de ongeschoolde.
Het gaat hier om bijstand hè, niet om WW... als het om WW gaat dan wordt er idd aangevuld tot WW-niveau, je moet wel gewerkt hebben om recht op WW op te bouwen.

Overigens zou ik niet weten waarom het jammer is van de investering die de maatschappij heeft gedaan, want als die persoon thuis zit en niet werkt dan is dat geen verspilling van diezelfde investering?
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 8 februari 2010 @ 15:33:50 #46
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77770382
quote:

[..]

uh in nederland is er een geldende norm van een minimum inkomen. je kan dan toch echt niet lager komen
Maar men is te lui dat ze voor hetzelfde geld daadwerkelijk van hun luie reet af moeten komen
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 15:35:54 #47
236264 crew  capricia
pi_77770467
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is idd absurd dat iemand zijn baan kwijtraakt en die vervolgens als melkertbaan of work-first baan wel weer terug kan krijgen.

Het is prima dat er een aantal functies beschikbaar zijn voor work-first en taakstafprojecten, maar ik vind het uitermate kwalijk als dat functies zijn waar ze wel gewoon mensen voor kunnen vinden.

Hoezo moeten er dan nog Polen hierheen gehaald worden om asperges te plukken??
Dat gebeurt toch heel vaak.
Net als de conducteur op lijn5 in Amsterdam. Das gewoon een Melkertbaan die eerst weggehaald is uit het normale vacaturebestand.
Ik ben daar zeer op tegen.
- Goethe, “Faust”
  maandag 8 februari 2010 @ 15:39:38 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77770606
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gebeurt toch heel vaak.
Net als de conducteur op lijn5 in Amsterdam. Das gewoon een Melkertbaan die eerst weggehaald is uit het normale vacaturebestand.
Ik ben daar zeer op tegen.
Ja, daarmee degradeer je hele beroepsgroepen en maak je het een grote groep mensen nog moeilijker om hogerop te komen, of zelfs maar een fatsoenlijk inkomen ruim boven bijstand te verdienen.

Als je de banen devalueert dan devalueer je de mensen wiens baan het is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_77770714
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:32 schreef Leandra het volgende:
Het gaat hier om bijstand hè, niet om WW... als het om WW gaat dan wordt er idd aangevuld tot WW-niveau, je moet wel gewerkt hebben om recht op WW op te bouwen.
Terwijl ik het typte, dacht ik al dat ik iets over het hoofd zag. .
quote:
Overigens zou ik niet weten waarom het jammer is van de investering die de maatschappij heeft gedaan, want als die persoon thuis zit en niet werkt dan is dat geen verspilling van diezelfde investering?
Nuja, dan kan in ieder geval misschien iemand die beter voor die functie geschikt is aan het werk en is "de geschoolde" meteen beschikbaar als er een voor hem geschikte functie voorbij komt.
Overigens ben ik zelf net weer uit de WW, ik heb ook meerdere malen meegemaakt dat bij sollicitaties werd gemeld dat ik overgekwalificeerd was, dus "even een ongeschoold baantje aannemen als geschoolde" is niet altijd vanzelfsprekend.
pi_77770771
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:33 schreef _evenstar_ het volgende:
uh in nederland is er een geldende norm van een minimum inkomen. je kan dan toch echt niet lager komen
Maar men is te lui dat ze voor hetzelfde geld daadwerkelijk van hun luie reet af moeten komen
Ik ken toevallig een verhaal van iemand in de WW, die kreeg een functie aangeboden ergens met een zulks belachelijk laag loon, dat het maandloon minder zou zijn dan de uitkering. Ik neem aan dat je het niet heel verwonderlijk vindt dat diegene die baan niet heeft geaccepteerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')