Wat jij wilt. Ik beweer niet dat ik gelijk een topfunctie ga bekleden. Dit is weer een mooie aanname van jou.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:00 schreef Repeat het volgende:
[..]
Omdat die management en economie HBO opleidingen weinig voorstellen.
Bedrijven zitten ook niet op dat soort studenten te wachten. Ik ken ze ook wel, HBO'ers die denken na hun opleiding wel een topfunctie bij een grote accountant of adviestoko te krijgen ofzo, want die hebben veel liever een onopvallende HBO'er dan een afgestudeerde WO'er met goede papieren
Je dwingt me hier zelf toe omdat je zegt dat HBO beter is door kennis van theorie en praktijk en dan WO'ers theoretische kennis hebben waar ze niks mee kunnen blablablaquote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:06 schreef Bootje84 het volgende:
Game on!
Deel 1: Student leent te veel: aanmelden bij BKR
[..]
Wat jij wilt. Ik beweer niet dat ik gelijk een topfunctie ga bekleden. Dit is weer een mooie aanname van jou.
"de studenten denken dat"....
Jij weet niet wat ze denken. Hou jij je maar lekker bezig met het verbeteren van paracetamol
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:44 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Dat is gewoon jouw mening. Als jij als bedrijf liever een lamzak hebt die de helft van zijn studententijd lam was ten opzichte van iemand die zijn vrije tijd een bijbaantje had snap je het niet hoor..
Ik heb al bijbaantjes sinds mijn 14e. Ik weet wat werken is. Elke zaterdag ben ik nog aan het werk. Half 7 uit mn nest om tot een uur of 2/3/4 te werken. Nu past het baantje (vrachtwagenchauffeur) niet bij mijn opleiding maar waarom zou dat mij boeien..? Ik verdien er wel ¤500,- netto mee in de maand met 4x werken. En ga nou niet zeggen dat je elke zaterdag aan het studeren bent..
Ik krijg het idee inderdaad dat een universitair weleens de realiteit uit het oog verliest.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:10 schreef Repeat het volgende:
[..]
Je dwingt me hier zelf toe omdat je zegt dat HBO beter is door kennis van theorie en praktijk en dan WO'ers theoretische kennis hebben waar ze niks mee kunnen blablabla
Ik zeg ook niet dat je niet vrij mag zijn op zondag. Alleen is het wel zo dat de grens tussen "normaal" en "luxe" snel wazig wordt.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:15 schreef kirsten. het volgende:
[..]
So? ik werk sinds ik 10 was (krantenwijk/kweker/bedrijven/winkels/markt) en nu nog steeds. Ik heb 3 jaar lang geen weekend vrij gehad (en daar was ik prima tevreden mee dus geen zieligdoenerij). Echter, zodra je een studie gaat doen met een daadwerkelijke last van 35-40 uur p/w is het echt geen overbodige luxe om een zondag vrij te hebben, om bv. nog eens wat aan sociale contacten te doen ( want ook dát, is een onderdeel van zelfstandig zijn en een leven opbouwen, netwerken etc.). Ik mag hopen dat bedrijven mij niet zullen afrekenen op het feit dat ik nog thuis woon, want dan is het wel heel zielig gesteld met die bedrijven.
maar ik snap het even niet. kan je voor je zorgverzekering geen zorgtoeslag aanvragen? want als je dat wel kan, is het toch veel goedkoper om een verzekering van (teminste dat heb ik) 100 euro te nemen, 60 euro zorgtoeslag, en dan 150 euro eigen risico per jaar? dan kost het je per saldo 40 euro in de maand, dus houd je 720 euro meer over - 150 is 570 euro extra.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:21 schreef sunmoonstar het volgende:
In het vorige topic kwamen nogal wat reacties op mijn post waarin ik mijn maandelijkse vaste lasten op een rijtje zette:
150 euro per maand aan boodschappen zou veel zijn:
Gedeeltelijk eens. Ik zou hier idd wat op kunnen besparen, maar bij gebrek aan een Aldi of Lidl in de buurt ben ik aangewezen op de toch iets duurdere AH. Maar ik heb het besparen op deze kostenpost wel als een soort van voornemen voor het komende jaar gemaakt. Tegelijkertijd moet ik wel zeggen dat een fatsoenlijke gezonde maaltijd nou eenmaal duurder is dan een pizza in de oven gooien. Vlees en vis enzo zijn nou eenmaal vrij duur.
110 euro per maand voor zorgverzekering kan minder als ik meer eigen risico neem
Klopt, ik heb een on-verplicht eigen risico van 0 euro. Dit komt door gezondheidsredenen. Ik kom jaarlijks drie-dubbel-en-dwars over het verplichte eigen risico van 150 euro, dus ik heb er bewust voor gekozen geen on-verplicht eigen risico te nemen.
Er werd gesproken over het niet hebben van een bijbaantje. Ik heb op dit moment inderdaad geen vast werk. Wel wat losse dingetjes voor gemiddeld 15 uur per maand, dus dat zet geen zoden aan de dijk. De reden dat ik op dit moment geen bijbaan heb is twee-ledig. Enerzijds heb ik een eerder baantje op moeten zeggen i.v.m. een stage vorig jaar wat niet meer te combineren was. Op stage kreeg ik geen noemenswaardige vergoeding (25 euro per maand). Ten tweede heeft het niet hebben van een vast bijbaantje te maken met gezondheidsredenen die ik al noemde bij de 'zorgverzekering'. Ik ben overigens wel op zoek naar een bijbaantje, maar ik zit inmiddels midden in een drukke afstudeerperiode, en ik ben te oud (24) om binnen no-time een supermarktbaantje te kunnen vinden. Kortom, het niet hebben van een vast bijbaantje is niet voor 100% een vrije keuze.
En nog iets: ik ben een 'zij'
Ik neem aan dat je dus geen geld leent van IBG?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:15 schreef kirsten. het volgende:
[..]
So? ik werk sinds ik 10 was (krantenwijk/kweker/bedrijven/winkels/markt) en nu nog steeds. Ik heb 3 jaar lang geen weekend vrij gehad (en daar was ik prima tevreden mee dus geen zieligdoenerij). Echter, zodra je een studie gaat doen met een daadwerkelijke last van 35-40 uur p/w is het echt geen overbodige luxe om een zondag vrij te hebben, om bv. nog eens wat aan sociale contacten te doen ( want ook dát, is een onderdeel van zelfstandig zijn en een leven opbouwen, netwerken etc.). Ik mag hopen dat bedrijven mij niet zullen afrekenen op het feit dat ik nog thuis woon, want dan is het wel heel zielig gesteld met die bedrijven.
Jawel, ik heb wel zorgtoeslag, dat ben ik vergeten te melden. Excuses.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:24 schreef kirsten. het volgende:
[..]
maar ik snap het even niet. kan je voor je zorgverzekering geen zorgtoeslag aanvragen? want als je dat wel kan, is het toch veel goedkoper om een verzekering van (teminste dat heb ik) 100 euro te nemen, 60 euro zorgtoeslag, en dan 150 euro eigen risico per jaar? dan kost het je per saldo 40 euro in de maand, dus houd je 720 euro meer over - 150 is 570 euro extra.
Ik doe meestal boodschappen bij de Jumbo of de AH. Ik eet gezonde maaltijden, alleen soms een pizza als ik echt geen tijd heb/van vermoeidheid instort. Ik eet vegetarisch (duurder dan vlees) en ik kom netjes uit rond de 80-100 euro per maand. Soms iets minder zelfs.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:21 schreef sunmoonstar het volgende:
In het vorige topic kwamen nogal wat reacties op mijn post waarin ik mijn maandelijkse vaste lasten op een rijtje zette:
150 euro per maand aan boodschappen zou veel zijn:
Gedeeltelijk eens. Ik zou hier idd wat op kunnen besparen, maar bij gebrek aan een Aldi of Lidl in de buurt ben ik aangewezen op de toch iets duurdere AH. Maar ik heb het besparen op deze kostenpost wel als een soort van voornemen voor het komende jaar gemaakt. Tegelijkertijd moet ik wel zeggen dat een fatsoenlijke gezonde maaltijd nou eenmaal duurder is dan een pizza in de oven gooien. Vlees en vis enzo zijn nou eenmaal vrij duur.
110 euro per maand voor zorgverzekering kan minder als ik meer eigen risico neem
Klopt, ik heb een on-verplicht eigen risico van 0 euro. Dit komt door gezondheidsredenen. Ik kom jaarlijks drie-dubbel-en-dwars over het verplichte eigen risico van 150 euro, dus ik heb er bewust voor gekozen geen on-verplicht eigen risico te nemen.
Er werd gesproken over het niet hebben van een bijbaantje. Ik heb op dit moment inderdaad geen vast werk. Wel wat losse dingetjes voor gemiddeld 15 uur per maand, dus dat zet geen zoden aan de dijk. De reden dat ik op dit moment geen bijbaan heb is twee-ledig. Enerzijds heb ik een eerder baantje op moeten zeggen i.v.m. een stage vorig jaar wat niet meer te combineren was. Op stage kreeg ik geen noemenswaardige vergoeding (25 euro per maand). Ten tweede heeft het niet hebben van een vast bijbaantje te maken met gezondheidsredenen die ik al noemde bij de 'zorgverzekering'. Ik ben overigens wel op zoek naar een bijbaantje, maar ik zit inmiddels midden in een drukke afstudeerperiode, en ik ben te oud (24) om binnen no-time een supermarktbaantje te kunnen vinden. Kortom, het niet hebben van een vast bijbaantje is niet voor 100% een vrije keuze.
En nog iets: ik ben een 'zij'
Of op zoek gaan naar een rijk(er) vriendjequote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:28 schreef sunmoonstar het volgende:
[..]
Jawel, ik heb wel zorgtoeslag, dat ben ik vergeten te melden. Excuses.
Totale onzin.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:24 schreef Your_honor het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dus geen geld leent van IBG?
En ja, bedrijven rekenen je er wel op aan of mensen nog thuis wonen, maar dit hangt af van in welke sector je solliciteert.
Dat is helemaal niet zielig, dat is terecht. De kans dat je dan minder zelfstandig bent is enorm groot. Niet zo gek, want volledig op eigen benen staan is nog wel iets anders dan in het gespreide bedje doen wat je wil onder het mom van zelfstandig zijn.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:15 schreef kirsten. het volgende:
Ik mag hopen dat bedrijven mij niet zullen afrekenen op het feit dat ik nog thuis woon, want dan is het wel heel zielig gesteld met die bedrijven.
HBO is gewoon een niveau lager. En een WO-er pikt e.e.a. snel op als het goed is. Het "gemis" aan stagetijd loop je in een jaar makkelijk in en het is ook daarom dat de startverschillen niet zo groot zijn, maar de eindverschillen wel.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:15 schreef Bootje84 het volgende:
Uiteindelijk is het beste verband mensen die wat kunnen met hun handen samen met mensen die wat kunnen met hun kennis. HBO ligt er tussenin en is imo een beetje best of both worlds. Zeker niet feilloos, maar goed. Ik zie mezelf iig niet béter of slimmer dan een universitair persoon.
Er wordt hier in dit topic zo elitair gedaan over de universitaire mensen tov. de HBO-ers. Alsof HBO een cursus bezigheidstherapie doet..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
HBO is gewoon een niveau lager. En een WO-er pikt e.e.a. snel op als het goed is. Het "gemis" aan stagetijd loop je in een jaar makkelijk in en het is ook daarom dat de startverschillen niet zo groot zijn, maar de eindverschillen wel.
Met HBO heb je ook gewoon een plafond. Prima, HBO-ers moeten er ook zijn, maar ze zijn niet the best of both world. Gewoon een niveau lager. Klaar.
Ja, het is intellectueel een niveau lager, maar je oefent dan ook een ander beroep uit.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
HBO is gewoon een niveau lager. En een WO-er pikt e.e.a. snel op als het goed is. Het "gemis" aan stagetijd loop je in een jaar makkelijk in en het is ook daarom dat de startverschillen niet zo groot zijn, maar de eindverschillen wel.
Met HBO heb je ook gewoon een plafond. Prima, HBO-ers moeten er ook zijn, maar ze zijn niet the best of both world. Gewoon een niveau lager. Klaar.
Laten we dit topic niet maken tot een HBO/WO-loopgravenoorlog.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:37 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Er wordt hier in dit topic zo elitair gedaan over de universitaire mensen tov. de HBO-ers. Alsof HBO een cursus bezigheidstherapie doet..
Hier spreek ik jou niet op aan maar de mensen weten zelf wie ik bedoel..
Dat dus.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heb je mijn verhaal al gelezen?quote:
Punt 1: dit is het oude stelsel, met mavo en lbo er nog in. Jammer. Dit gaat trouwens puur over het theoretische kennisniveau en dat is uiteraard niet het enige dat je nodig hebt voor een succesvolle carrière of uitoefening van je beroep.quote:
Dat dit nog met Mavo e.d. is maakt niks uit voor de discussie. HBO is een niveau lager dan WO. Simpel. En nee, ik heb je verhaal niet gelezen en ga dat ook niet doen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:49 schreef Domensino het volgende:
[..]
Punt 1: dit is het oude stelsel, met mavo en lbo er nog in. Jammer.
Punt 2: heb je mijn verhaal al gelezen?
Wat ben je toch een huilie.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:49 schreef Domensino het volgende:
[..]
Punt 1: dit is het oude stelsel, met mavo en lbo er nog in. Jammer. Dit gaat trouwens puur over het theoretische kennisniveau en dat is uiteraard niet het enige dat je nodig hebt voor een succesvolle carrière of uitoefening van je beroep.
Punt 2: heb je mijn verhaal al gelezen?
Of punt 3: je bent dan wel universitair geschoold (neem ik aan?), maar bent niet in staat om inhoudelijk te reageren? Het is me toch wat met die argumentatieve vaardigheden in het WO tegenwoordig.![]()
Punt 1: Dit schema gaat trouwens puur over het theoretische kennisniveau en dat is uiteraard niet het enige dat je nodig hebt voor een succesvolle carrière of uitoefening van je beroep.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:52 schreef leukvoorlater het volgende:
[..]
Dat dit nog met Mavo e.d. is maakt niks uit voor de discussie. HBO is een niveau lager dan WO. Simpel. En nee, ik heb je verhaal niet gelezen en ga dat ook niet doen.
Klopt, dat was geloof ik gisteren.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Zei Woutertje niet laatst dat hij de basisbeurs wilde afschaffen, en dat studenten maar over hun leenangst heen moesten komen?
Onze linkse held..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Zei Woutertje niet laatst dat hij de basisbeurs wilde afschaffen, en dat studenten maar over hun leenangst heen moesten komen?
Vakanties full time werken, dan hoef je maar 10 uur te werken per weekquote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef Ocelot360 het volgende:
24 jarige HBOer, zelfstandig, laatste jaar studie.
Vaste lasten plaatje
Huur kamer: 280
GWL: 75
Internet/tv: 20
Menzis: 95
Sport: 20
Telefoon: 35
Boodschappen/huisstuff: 160
Verzekeringen: 20
School: 162
----------------------------------
¤ 867 euro
Basisbeurs: +- 200
zelf bij verdienen; 667 euro
Gemiddelde student verdiend met wat geluk netto 9 euro per uur -> 667 / 9 = 74 uur / 4 = 18 uur per week werken.
Dan ben je voorzien in je basisbehoeften, nog geen broek aan de kont, nog geen biertje aan de lip!
Kleding, onvoorziene kosten, uitgaan en uitjes, socializen, vakantie, gadgets en hobbies ect ect ect..allemaal niet meegerekend!
Dat zou betekenen dat een student 24 uur moet werken naast zijn 30-40uur pw studie, om normaal te kunnen leven! NORMAAL, niks luxe, gewoon broek aan de kont en biertje op zaterdag!
Voorstel Nibud;Hebben jullie wel enig idee?!?
Je vergeet je zorgtoeslag + eventuele huurtoeslag.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef Ocelot360 het volgende:
Vaste lasten plaatje
¤ 867 euro
zelf bij verdienen; 667 euro
Gemiddelde student verdiend met wat geluk netto 9 euro per uur -> 667 / 9 = 74 uur / 4 = 18 uur per week werken.
Dan ben je voorzien in je basisbehoeften, nog geen broek aan de kont, nog geen biertje aan de lip!
Kleding, onvoorziene kosten, uitgaan en uitjes, socializen, vakantie, gadgets en hobbies ect ect ect..allemaal niet meegerekend!
Dat zou betekenen dat een student 24 uur moet werken naast zijn 30-40uur pw studie, om normaal te kunnen leven! NORMAAL, niks luxe, gewoon broek aan de kont en biertje op zaterdag!
Dat hebben ze idd ook nog eens afgeschaft.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:26 schreef Ocelot360 het volgende:
Zorgtoeslag 58 euro
geen huurtoeslag bij kamers
Weet ik eigenlijk niet wetenschappers opleiden die geen krediet crisis kunnen voorspellen? Of de boel belazeren zoals recent met het klimaat. Doe mij dan maar iemand met een eerlijk beroep. Maar los daar van een lening is een schuld en een BKR registratie voorkomt wellicht erger dus niks mis mee.quote:
Ja, want het zijn de WO-ers geweest. Allemaal!quote:Op zaterdag 6 februari 2010 08:36 schreef Megumi het volgende:
Weet ik eigenlijk niet wetenschappers opleiden die geen krediet crisis kunnen voorspellen? Of de boel belazeren zoals recent met het klimaat. Doe mij dan maar iemand met een eerlijk beroep.
Ook voor jou de vraag: gaat het wel eens mis en zo ja, hoe vaak? Kortom, is er daadwerkelijk een probleem? Is dat probleem zodanig dat je op de koop toe moet nemen dat de oplossing wellicht de drempel voor het volgen van hoger onderwijs wordt verhoogd?quote:Maar los daar van een lening is een schuld en een BKR registratie voorkomt wellicht erger dus niks mis mee.
Ok. 667 euro per maand. (18 u/w) 936 u/j = 8004 euro per jaar. Daarvan werk je 10 uur in de week in een normale studieperiode (44 w * 10 = 440 u), nog 496 uur over. 8 weken vakantie * 40 uur = 320 uur. 496 - 320 uur = 176 uur * 9 euro = 1584 euro per jaar te kort. Dit maal 4 jaar = studieschuld van 6336 euro.quote:[b]Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef Ocelot360 het volgende:
Vaste lasten plaatje
¤ 867 euro
zelf bij verdienen; 667 euro[/b]
Oftewel: de maatschappij moet óók opdraaien voor jouw broek en biertje?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef Ocelot360 het volgende:
Ik ken eigenlijk helemaal niemand waar het mis is gegaan. Zolang je je studie AFMAAKT en niet ziek wordt, waardoor je niet meer kan werken, merk ik om me heen bij allemaal collegas die hbo-er wo-er zijn nooit iets over het feit dat aflossing zo ontzettend moeilijk is. Eerder juist heel simpel.quote:Ook voor jou de vraag: gaat het wel eens mis en zo ja, hoe vaak? Kortom, is er daadwerkelijk een probleem? Is dat probleem zodanig dat je op de koop toe moet nemen dat de oplossing wellicht de drempel voor het volgen van hoger onderwijs wordt verhoogd?
Een hoog opgeleide bevolking is een investering.. Kenniseconomie enzo.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 09:18 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Oftewel: de maatschappij moet óók opdraaien voor jouw broek en biertje?
Begrijp jij het verschil tussen een lening en een gift?quote:Op zaterdag 6 februari 2010 09:18 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar waarom zouden wij als NLer alle kosten van studenten moeten betalen als deze ook prima kan lenen. Zoals ik in mijn vorige post al zei is de afbetaling een lachertje, mits je je studie AFROND!quote:Op zaterdag 6 februari 2010 11:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Een hoog opgeleide bevolking is een investering.. Kenniseconomie enzo.
Broeken en biertjes kunnen best door de student zelf bekostigd worden, maar huisvesting en studiekosten moeten niet teveel uit de hand lopen.
Door dit soort dingen volledig uit te kleden, is studeren straks alleen maar aantrekkelijk als je rijke ouders hebt. Veel talent zal op die manier verloren gaan.
Het valt me op dat er van alles geroepen wordt over kenniseconomie, terwijl er al heel lang bezuinigd wordt op onderwijs, dat studenten maar over hun leenangst heen moeten komen, terwijl er gelijk wordt gedreigd met BKR als je iets teveel leent en dat er op van alles bezuinigd wordt, aow, brandweer, de kennisecomie, terwijl er miljarden zijn voor onzinnige projecten zoals spionagekastjes in de auto en exorbitante salarissen en bonussen voor mensen die wél op tijd met pensioen kunnen..
Tijdens de wederopbouw konden sociale voorzieningen - en ook onderwijs en brandweer- wel goed worden geregeld terwijl we toen heel wat minder rijk waren.
Solidariteit lijkt me dan ook een veel betere manier om een (vermeende) crisis tegemoet te treden dan een ieder voor zich mentaliteit.
Verder betaal ik liever een biertje voor een student, dan dat ik wordt uitgeknepen om in de behoeften te voorzien van een financiele elite, die de crisis NB. veroorzaakt heeft.
Je vergeet alleen dat blijven zitten in de studentenkamer ook geen echte optie meer is, zeker niet als je huurt van een studentenhuisvesting. Dan staat er gewoon in het contract dat je binnen 6-12 maanden na het beeindigen van je studie moet oprotten.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 10:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het probleem zit in de mensen die hun studie niet afmaken of niet binnen die 10 jaar. Het aangaan van schulden die geregistreerd worden is meer een gevoelsdrempel dan een realistische drempel. Realistisch gezien boeit het niet, je kan dan alleen iets later een huis kopen en je moet wat langer in een studentenkamer zitten, omdat huren niet lukt, omdat je in het begin daarvoor te weinig verdiend. Maar goed, daar gaat niemand dood aan.
Studenten betalen hun basisbeurs al dubbel en dwars terug doordat ze in hogere belastingenschalen terechtkomen. Waar jij heen wilt is een systeem waarin studenten EN die hogere belastingschaal hebben, EN ook nog eens voor hun eigen studie mogen opdraaien. Waarom zouden mensen nog gaan studeren, met alle risico's van dien, als het enige voordeel is dat de staat meer aan je verdient?quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar waarom zouden wij als NLer alle kosten van studenten moeten betalen als deze ook prima kan lenen.
Daar heb je inderdaad een belangrijk punt te pakken. Soms is dat het geval. Dan heb je een probleem, maar dat is nu ook zo. Want in de plaatsen waar dit geldt kan je met een starters inkomen als wo-er zowieso niet huren, dat mag je namelijk niet. Kopen lukt ook niet.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:32 schreef Light het volgende:
[..]
Je vergeet alleen dat blijven zitten in de studentenkamer ook geen echte optie meer is, zeker niet als je huurt van een studentenhuisvesting. Dan staat er gewoon in het contract dat je binnen 6-12 maanden na het beeindigen van je studie moet oprotten.
Als je meer belasting betaald verdien je ook meer. Netto gezien is je salaris nog altijd hoger dan iemand die minder verdiend en minder belasting betaald. Een simpel rekensommetje laat dat zien. Dus jouw voorbeeld gaat niet op. Meer verdienen loont nog altijd, omdat je netto nog altijd meer overhoudt. Tot modaal is het verschil minimaal, maar zogauw je meer gaat verdienen dan modaal, wat meestal als wo-er toch wel, binnen 3 jaar is, ( ik zit na 2 jaar al op bijna 2x modaal) scheelt het netto toch ook echt wel hoor. Daarnaast kan je een duurder huis kopen, wat meer HRA oplevert, dus betaal je weer minder belasting.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 15:15 schreef Seneca het volgende:
[..]
Studenten betalen hun basisbeurs al dubbel en dwars terug doordat ze in hogere belastingenschalen terechtkomen. Waar jij heen wilt is een systeem waarin studenten EN die hogere belastingschaal hebben, EN ook nog eens voor hun eigen studie mogen opdraaien. Waarom zouden mensen nog gaan studeren, met alle risico's van dien, als het enige voordeel is dat de staat meer aan je verdient?
Wat niet wegneemt dat ze meer belasting betalen, Seneca's argument wordt dus helemaal niet ontkracht.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je meer belasting betaald verdien je ook meer. Netto gezien is je salaris nog altijd hoger dan iemand die minder verdiend en minder belasting betaald. Een simpel rekensommetje laat dat zien. Dus jouw voorbeeld gaat niet op. Meer verdienen loont nog altijd, omdat je netto nog altijd meer overhoudt. Tot modaal is het verschil minimaal, maar zogauw je meer gaat verdienen dan modaal, wat meestal als wo-er toch wel, binnen 3 jaar is, ( ik zit na 2 jaar al op bijna 2x modaal) scheelt het netto toch ook echt wel hoor. Daarnaast kan je een duurder huis kopen, wat meer HRA oplevert, dus betaal je weer minder belasting.
Het enige punt waar ik mee zit is dus huisvesting in je eerste werkjaar. Met een geregistreerde lening wordt dat echt in grote gedeelten van NL, waar gespecialiseerd werk is, onmogelijk. Het is daar nu al praktisch onmogelijk, maar dan helemaal.
Er zijn er genoeg die dat doen ja. Met of zonder romige blik en gepoederde billen.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:02 schreef BansheeBoy het volgende:
Een slimme student heeft de overheid niet nodig en begint een eigen bedrijfje naast zijn studie: iets met computers, of cavia's. Er is genoeg werk voor iedereen.²
Je maakt geen schijn van kans op een dokterstitel als je naast je studie een eigen bedrijfje moet runnen. Daar gaat het wetenschappelijk onderzoek in Nederland.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:02 schreef BansheeBoy het volgende:
Een slimme student heeft de overheid niet nodig en begint een eigen bedrijfje naast zijn studie: iets met computers, of cavia's. Er is genoeg werk voor iedereen.²
Als 24 jarige heb je ook ergens drie studiejaren verloren want op je 21e kan je klaar zijn met het HBO.... Moet de belastingbetaler die ook maar betalen?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef Ocelot360 het volgende:
+
Dat zou betekenen dat een student 24 uur moet werken naast zijn 30-40uur pw studie, om normaal te kunnen leven!
Alsof een student zoveel te besteden heeftquote:Op zondag 7 februari 2010 10:46 schreef Napalm het volgende:
[..]
Als 24 jarige heb je ook ergens drie studiejaren verloren want op je 21e kan je klaar zijn met het HBO.... Moet de belastingbetaler die ook maar betalen?
Bovendien vind ik het heel leuk dat veel studenten op kamers gaan wonen maar 80% van hen zou ook best vanuit het ouderlijk huis kunnen gaan studeren. Veel goedkoper. Dat hoeft natuurlijk niet maar ga dan niet klagen dat het allemaal zo duur is.Een Porsche-cabrio hoeft ook niet maar als ik er eentje koop ga ik toch ook niet zeuren dat het zo duur is en of de overheid mij wil subsidiëren?
Aardig rechtse oplossing, moet ik zeggen.quote:
Ja precies dit dus. Ik heb ook weken gehad waar ik 12 uur per dag weg was, hoe kan ik daar nou naast werken. Daarbij duurt mijn studie ook nog eens minimaal zes jaar dus als je alles zelf zou moeten bekostigen ben je ontzettend duur uit. Kijk ik heb ook nog andere studies gedaan en daar had je soms maar een tot twee colleges per week. Ja dan kun je nog drie dagen werken en heb je nog een heel vrij weekend. Daarnaast hadden die ook nog eens een week voor een tentamen vrij en een week erna. Ze kunnen niet alles over een kam scheren.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 11:03 schreef ATuin-hek het volgende:
Ik mis in deze discussie eigenlijk nog de geneeskunde student die 50-60 uur in de week co-schappen loopt... Moeten die ook nog maar even een x aantal uur bijverdienen in het weekend?
dit dus in NL zijn hoge belastingen nog redelijk geaccepteerd omdat je er ook iets voor terug krijgt, wanneer dat minder wordt gaan mensen ook verwachten dat de belasting dan minder wordt.quote:Op zondag 7 februari 2010 02:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Wat niet wegneemt dat ze meer belasting betalen, Seneca's argument wordt dus helemaal niet ontkracht.
Klopt, als ik morgen 1 euro meer ga verdienen dan vandaag ga ik morgen inderdaad meer belasting betalen, namelijk 42 cent meer dan vandaag. De achterliggende beredenatie (naar mijn inschatting) van Seneca's verhaal was dat meer werken geen zin heeft. Dit ontkracht ik alleen maar. Maar verder maakt het werkelijk geen reet uit of iemand meer belasting gaat betalen. Het belangrijkste is natuurlijk wat je er aan overhoud als je meer verdient. En dat is na 1x modaal nog altijd meer als je meer verdiend.quote:Op zondag 7 februari 2010 02:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Wat niet wegneemt dat ze meer belasting betalen, Seneca's argument wordt dus helemaal niet ontkracht.
Die studenten zijn er ook.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:02 schreef BansheeBoy het volgende:
De maatschappij mag best iets 'bijdragen' (in de vorm van een mogelijke lening en het ontbreken van een BKR-registratie) voor de studenten die in de toekomst in de hogere belastingtarieven terecht komen en als gevolg daarvan dus jarenlang al die investeringen rijkelijk terugbetalen.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 09:18 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |