Punt 1: Dit schema gaat trouwens puur over het theoretische kennisniveau en dat is uiteraard niet het enige dat je nodig hebt voor een succesvolle carrière of uitoefening van je beroep.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:52 schreef leukvoorlater het volgende:
[..]
Dat dit nog met Mavo e.d. is maakt niks uit voor de discussie. HBO is een niveau lager dan WO. Simpel. En nee, ik heb je verhaal niet gelezen en ga dat ook niet doen.
Klopt, dat was geloof ik gisteren.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Zei Woutertje niet laatst dat hij de basisbeurs wilde afschaffen, en dat studenten maar over hun leenangst heen moesten komen?
Onze linkse held..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 13:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Zei Woutertje niet laatst dat hij de basisbeurs wilde afschaffen, en dat studenten maar over hun leenangst heen moesten komen?
Vakanties full time werken, dan hoef je maar 10 uur te werken per weekquote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef Ocelot360 het volgende:
24 jarige HBOer, zelfstandig, laatste jaar studie.
Vaste lasten plaatje
Huur kamer: 280
GWL: 75
Internet/tv: 20
Menzis: 95
Sport: 20
Telefoon: 35
Boodschappen/huisstuff: 160
Verzekeringen: 20
School: 162
----------------------------------
¤ 867 euro
Basisbeurs: +- 200
zelf bij verdienen; 667 euro
Gemiddelde student verdiend met wat geluk netto 9 euro per uur -> 667 / 9 = 74 uur / 4 = 18 uur per week werken.
Dan ben je voorzien in je basisbehoeften, nog geen broek aan de kont, nog geen biertje aan de lip!
Kleding, onvoorziene kosten, uitgaan en uitjes, socializen, vakantie, gadgets en hobbies ect ect ect..allemaal niet meegerekend!
Dat zou betekenen dat een student 24 uur moet werken naast zijn 30-40uur pw studie, om normaal te kunnen leven! NORMAAL, niks luxe, gewoon broek aan de kont en biertje op zaterdag!
Voorstel Nibud;Hebben jullie wel enig idee?!?
Je vergeet je zorgtoeslag + eventuele huurtoeslag.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef Ocelot360 het volgende:
Vaste lasten plaatje
¤ 867 euro
zelf bij verdienen; 667 euro
Gemiddelde student verdiend met wat geluk netto 9 euro per uur -> 667 / 9 = 74 uur / 4 = 18 uur per week werken.
Dan ben je voorzien in je basisbehoeften, nog geen broek aan de kont, nog geen biertje aan de lip!
Kleding, onvoorziene kosten, uitgaan en uitjes, socializen, vakantie, gadgets en hobbies ect ect ect..allemaal niet meegerekend!
Dat zou betekenen dat een student 24 uur moet werken naast zijn 30-40uur pw studie, om normaal te kunnen leven! NORMAAL, niks luxe, gewoon broek aan de kont en biertje op zaterdag!
Dat hebben ze idd ook nog eens afgeschaft.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:26 schreef Ocelot360 het volgende:
Zorgtoeslag 58 euro
geen huurtoeslag bij kamers
Weet ik eigenlijk niet wetenschappers opleiden die geen krediet crisis kunnen voorspellen? Of de boel belazeren zoals recent met het klimaat. Doe mij dan maar iemand met een eerlijk beroep. Maar los daar van een lening is een schuld en een BKR registratie voorkomt wellicht erger dus niks mis mee.quote:
Ja, want het zijn de WO-ers geweest. Allemaal!quote:Op zaterdag 6 februari 2010 08:36 schreef Megumi het volgende:
Weet ik eigenlijk niet wetenschappers opleiden die geen krediet crisis kunnen voorspellen? Of de boel belazeren zoals recent met het klimaat. Doe mij dan maar iemand met een eerlijk beroep.
Ook voor jou de vraag: gaat het wel eens mis en zo ja, hoe vaak? Kortom, is er daadwerkelijk een probleem? Is dat probleem zodanig dat je op de koop toe moet nemen dat de oplossing wellicht de drempel voor het volgen van hoger onderwijs wordt verhoogd?quote:Maar los daar van een lening is een schuld en een BKR registratie voorkomt wellicht erger dus niks mis mee.
Ok. 667 euro per maand. (18 u/w) 936 u/j = 8004 euro per jaar. Daarvan werk je 10 uur in de week in een normale studieperiode (44 w * 10 = 440 u), nog 496 uur over. 8 weken vakantie * 40 uur = 320 uur. 496 - 320 uur = 176 uur * 9 euro = 1584 euro per jaar te kort. Dit maal 4 jaar = studieschuld van 6336 euro.quote:[b]Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef Ocelot360 het volgende:
Vaste lasten plaatje
¤ 867 euro
zelf bij verdienen; 667 euro[/b]
Oftewel: de maatschappij moet óók opdraaien voor jouw broek en biertje?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:11 schreef Ocelot360 het volgende:
Ik ken eigenlijk helemaal niemand waar het mis is gegaan. Zolang je je studie AFMAAKT en niet ziek wordt, waardoor je niet meer kan werken, merk ik om me heen bij allemaal collegas die hbo-er wo-er zijn nooit iets over het feit dat aflossing zo ontzettend moeilijk is. Eerder juist heel simpel.quote:Ook voor jou de vraag: gaat het wel eens mis en zo ja, hoe vaak? Kortom, is er daadwerkelijk een probleem? Is dat probleem zodanig dat je op de koop toe moet nemen dat de oplossing wellicht de drempel voor het volgen van hoger onderwijs wordt verhoogd?
Een hoog opgeleide bevolking is een investering.. Kenniseconomie enzo.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 09:18 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Oftewel: de maatschappij moet óók opdraaien voor jouw broek en biertje?
Begrijp jij het verschil tussen een lening en een gift?quote:Op zaterdag 6 februari 2010 09:18 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Oftewel: de maatschappij moet óók opdraaien voor jouw broek en biertje?
Ben ik met je eens, maar waarom zouden wij als NLer alle kosten van studenten moeten betalen als deze ook prima kan lenen. Zoals ik in mijn vorige post al zei is de afbetaling een lachertje, mits je je studie AFROND!quote:Op zaterdag 6 februari 2010 11:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Een hoog opgeleide bevolking is een investering.. Kenniseconomie enzo.
Broeken en biertjes kunnen best door de student zelf bekostigd worden, maar huisvesting en studiekosten moeten niet teveel uit de hand lopen.
Door dit soort dingen volledig uit te kleden, is studeren straks alleen maar aantrekkelijk als je rijke ouders hebt. Veel talent zal op die manier verloren gaan.
Het valt me op dat er van alles geroepen wordt over kenniseconomie, terwijl er al heel lang bezuinigd wordt op onderwijs, dat studenten maar over hun leenangst heen moeten komen, terwijl er gelijk wordt gedreigd met BKR als je iets teveel leent en dat er op van alles bezuinigd wordt, aow, brandweer, de kennisecomie, terwijl er miljarden zijn voor onzinnige projecten zoals spionagekastjes in de auto en exorbitante salarissen en bonussen voor mensen die wél op tijd met pensioen kunnen..
Tijdens de wederopbouw konden sociale voorzieningen - en ook onderwijs en brandweer- wel goed worden geregeld terwijl we toen heel wat minder rijk waren.
Solidariteit lijkt me dan ook een veel betere manier om een (vermeende) crisis tegemoet te treden dan een ieder voor zich mentaliteit.
Verder betaal ik liever een biertje voor een student, dan dat ik wordt uitgeknepen om in de behoeften te voorzien van een financiele elite, die de crisis NB. veroorzaakt heeft.
Je vergeet alleen dat blijven zitten in de studentenkamer ook geen echte optie meer is, zeker niet als je huurt van een studentenhuisvesting. Dan staat er gewoon in het contract dat je binnen 6-12 maanden na het beeindigen van je studie moet oprotten.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 10:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het probleem zit in de mensen die hun studie niet afmaken of niet binnen die 10 jaar. Het aangaan van schulden die geregistreerd worden is meer een gevoelsdrempel dan een realistische drempel. Realistisch gezien boeit het niet, je kan dan alleen iets later een huis kopen en je moet wat langer in een studentenkamer zitten, omdat huren niet lukt, omdat je in het begin daarvoor te weinig verdiend. Maar goed, daar gaat niemand dood aan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |