abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77657387
quote:
Nibud: Studieschuld aanmelden bij BKR

’Student leent te veel’

Studenten die meer lenen dan alleen de basisbeurs, bouwen zulke enorme studieschulden op dat ze bij het Bureau Krediet Registratie aangemeld moeten worden.
Dat zegt het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud), dat vindt dat de schulden – gemiddeld 12.500 euro – van de jongste generatie afgestudeerden uit de klauwen lopen. Het Nibud wordt hierin gesteund door de Nederlandse Vereniging van Banken, hypotheekverstrekkers en de BKR zelf.
Een BKR-registratie kan echter verstrekkende negatieve gevolgen hebben voor studenten bij bijvoorbeeld het kopen van een woning, het afsluiten van een telefoonabonnement of het aanschaffen van een auto op afbetaling.
De BKR zou gaan gelden voor zeker 131.000 van de 650.000 studenten: één op de vijf leent volgens de nieuwste cijfers van de Informatie Beheer Groep (IBG) ruim 350 euro per maand erbij naast de prestatiebeurs. Doorberekend komt dit neer op een studieschuld van bijna 17.000 euro na afloop van de opleiding. Dat is zo’n enorm bedrag dat het Nibud denkt dat de dreiging van een BKR-registratie de studenten zou afschrikken zoveel te lenen.
De Landelijke Studentenvakbond reageert geschokt op het pleidooi van het Nibud.
bron

Ik zeg doen. Dus meer lenen dan nodig is, een BKR-registratie als gevolg. In plaats van maximaal lenen meer werken.

Het weerwoord van de Landelijke Studentenvakbond:
quote:
’Na studie geen huis of auto’

„Een BKR is niet het juiste middel. Straks zijn we klaar met studeren, vinden we een baan en kunnen we geen huis of auto kopen”, zegt voorzitter Gerard van Oosterwijk van de Landelijke Studentenvakbond.
„Het is terecht dat men iets wil doen tegen de stijgende studieschulden, maar doe dat dan door betere in- formatie te geven. Waarom voert de IB-Groep niet eerst een gesprek bij het aangaan van grote leningen.”

Moraal
Volgens het Nibud zal het zo’n vaart niet lopen. Net als het BKR stelt het dat uit een positieve BKR-registratie juist ook een uitstekende betaalmoraal kan blijken. Problemen zouden pas echt ontstaan wanneer iemand betalingsachterstanden geregistreerd heeft staan.

Hypotheekdeskundige Harrie-Jan van Nunen en financieel planner Kapé Breukelaar zijn ook voorstander van de registratie van studieschuld, mits banken die het BKR-register raadplegen een studieschuld goed beoordelen. „Een investering in je toekomst is iets anders dan een krediet bij een postorderbedrijf”, aldus Breukelaar.
De IB-Groep laat weten geen mening te hebben over de oproep tot een BKR-registratie voor studieschulden. „Studenten kunnen echter niet onbeperkt erbij lenen bij ons. Het maximum is 850 euro per maand”, meldt woordvoerder Thea Jonkman. Doorberekend zou bij deze maximale lening een studieschuld ontstaan van 40.000 euro.
bron
pi_77657471
Ik kon na m'n studie ook niet meteen een huis en auto kopen. Eerst een paar jaar werken, vast contract zien te krijgen en wat sparen, en daarna pas een huis en auto.
Is dat nu zo vreemd?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 5 februari 2010 @ 07:56:50 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_77657507
Leuk, hoe lang is men van plan om studenten een hand boven het hoofd te houden?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_77657645
Wat ik sowieso niet snap is dat mensen meer geld uitgeven dan ze hebben.
OK, geld lenen voor een huis....maar om een auto/scooter te kunnen kopen en te kunnen stappen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:15:47 #5
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_77657653
Op zich staat dit wel in schril contrast met eventuele plannen om de basisbeurs om te zetten in een lening. Dan kun je het niet maken om meteen ook een BKR om de oren te slaan.

Als er sprake is van excessief leen gedrag (dus meer lenen dan nodig om studie en levensonderhoud te voorzien) dan zou ik er misschien wel wat in zien. Je krijgt alleen een beetje een arbitraire scheidslijn denk ik.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:16:49 #6
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_77657668
Slecht plan, rente is zo verschrikkelijk laag bij IB. Ik vind dat er meer moet naar gekeken naar prestaties van een scholier, als hij/zij dik aan het falen is lik op stuk beleid.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:17:49 #7
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_77657680
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 07:56 schreef Netsplitter het volgende:
Leuk, hoe lang is men van plan om studenten een hand boven het hoofd te houden?
Nederland is een kenniseconomie, als je dit soort maatregelen gaat nemen zal het afschrikken om te gaan studeren (sommige mensen hebben dat geld echt nodig)
--------------------------------------------------------------------------------------------
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 5 februari 2010 @ 08:25:07 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_77657761
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:17 schreef DoimeN het volgende:

[..]

Nederland is een kenniseconomie, als je dit soort maatregelen gaat nemen zal het afschrikken om te gaan studeren (sommige mensen hebben dat geld echt nodig)
Ja en?
Ik kan ook geld nodig hebben voor een studie, kan ik dan ook aankloppen bij het IBG voor een zeeeer gunstige lening?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:28:44 #9
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_77657804
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 07:34 schreef Mylene het volgende:
Dus meer lenen dan nodig is, een BKR-registratie als gevolg.
Lekkere motivatie
Waar zie jij in hemelsnaam een link tussen `meer lenen dan nodig is' , en de registratie?

Iemand die geen ouders heeft die mee willen betalen krijgt een registratie. Hetzelfde geldt voor iemand die vanwege ziekte bijvoorbeeld langer over z'n studie doet.
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:29:10 #10
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_77657811
Waarschijnlijk wel!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:33:34 #11
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_77657871
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 07:34 schreef Mylene het volgende:
In plaats van maximaal lenen meer werken.
En dus langer over je studie doen waardoor het langer duurt voordat je een nuttig belastingbetalend lid van de maatschappij bent.
Ik ga naar huis.
pi_77657929
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:28 schreef _Michiel_ het volgende:

[..]

Iemand die geen ouders heeft die mee willen betalen krijgt een registratie. Hetzelfde geldt voor iemand die vanwege ziekte bijvoorbeeld langer over z'n studie doet.
Dan zou het niet excessief zijn.
pi_77657955
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:28 schreef _Michiel_ het volgende:

[..]

Lekkere motivatie
Waar zie jij in hemelsnaam een link tussen `meer lenen dan nodig is' , en de registratie?

en zo zijn er altijd uitzonderingen op de regel
maar het feit blijft dat de meest het opmaken aan leuke dingen ipv geld verdienen met werken om te leven
pi_77657970
Volgens mij kunnen ze beter het probleem oplossen door de zogenaamde te hoge leningen niet meer te geven.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:40:06 #15
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_77657989
Wie gaat bepalen of ik teveel leen? Dat bepaalt iemand anders neem ik aan, krijg ik dan ook een gele ster op me borst? Mag ik straks ook met mijn OV alleen achtein de bus zitten.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:41:58 #16
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_77658016
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:37 schreef MrNiles het volgende:
maar het feit blijft dat de meest het opmaken aan leuke dingen ipv geld verdienen met werken om te leven
Ja, daar is het een studententijd voor. Tijd voor studie en persoonlijke groei, niet om krom te liggen om nog een beetje rond te komen.
Ik ga naar huis.
pi_77658023
aan de ene kant vind ik het een goed idee.

Die BKR registratie behoedt mensen ervoor om nog meer buiten de DUO (IBG) te gaan lenen. Nu kunnen studenten nog lenen bij de DUO en dan vervolgens ook nog een lening bij een bank afsluiten omdat ze geen BKR hebben.

Aan de andere kant: een beetje student moet gewoon zelf zo slim zijn om te weten wat de consequenties van lenen is, of dat nu bij de DUO of bij de bank is.

Zelf leen ik maximaal bij, werk ik er ook nog 12 uur bij en kom nu precies rond om mijn studie en levensonderhoud te betalen. Krijg geen steun van mijn ouders en doe voor mijn eigen ontwikkeling en plezier nog een bestuursjaar. Zonder bijlenen was dat niet mogelijk geweest, want dan had ik meer dan 12 uur in de week moeten gaan werken. Maargoed, als het even kan dan ga ik volgend jaar meer bijwerken, heb ik geen bestuursverantwoordelijkheid meer en wat minder stressvolle verplichte collegedagen, want maximaal bijlenen is niet 'fijn' ofzo, het vooruitzicht van het terugbetalen wordt er niet leuker op. Maargoed, ik heb er mee leren leven. Het is een bewuste keuze geweest en ik zie uit naar het moment dat ik niet meer hoef te lenen.
Ben overigens geen 'feestbeest' en geef mijn geld eigenlijk alleen uit aan af en toe uit eten en mijn motor. Ja, ik heb ook wel een leuk leven, maar eindeloos stappen zit er gewoon niet in. Als ik dat ook nog zou doen zou ik sowieso meer moeten werken.

Zorgwekkend vind ik het als mensen zeggen 'oh, dan leen je toch gewoon maximaal bij!!!!! dan kan je even sparen en het dan wel kopen' , als het gaat om een duurdere aanschaf zoals bijvoorbeeld een nieuwe tv, laptop, mediacentre, etc. Men moet beseffen dat bijlenen net zo 'ernstig' is als lenen bij je bank, en een BKR invoeren draagt daar wel aan bij..
Ja doei.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:43:06 #18
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77658031
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat studenten aan de universiteit geen vrije tijd meer hebben. Op het HBO barst je van de vrije tijd en als je een stapje hoger gaat ineens 0? Uiteraard is er verschil in moeilijkheid maar ligt dat ook aan de student zelf.

- Op kamers gaan? Zeker niet altijd nodig. OV is gratis en er zijn genoeg universiteiten.
- Niet genoeg geld? Neem een bijbaantje en ga inderdaad wat minder uit, drink minder, feest minder. In eerdere topics over dit onderwerp werd er soms gemeld dat "je van je studententijd maximaal moet genieten." Hierbij werd gemikt op maximaal lenen en feesten als een malle. Dit kan ook zonder maximaal te lenen..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_77658163
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:42 schreef motorbloempje het volgende:

Aan de andere kant: een beetje student moet gewoon zelf zo slim zijn om te weten wat de consequenties van lenen is, of dat nu bij de DUO of bij de bank is.
De consequenties kunnen dus een BKR registratie zijn. In dat opzicht is het ook geen slecht idee.

Er zijn wel twee punten die je apart moet bekijken en die vaak door elkaar gaan.

Je hebt de BKR registratie welke heel normaal is. Daar houden ze gewoon bij wat je open hebt staan en daar hangt voor de rest geen waareoordeel aan vast. Het is wel voor de andere banken om te kijken wat je al open hebt staan en welke ruimte er dus nog is. Anders kan je van bank naar bank lopen om overal het maximale te lenen. Dat mag niet van de toezichthouder. Dat extra leningen die je afsluit bovenop de basisbeurs deze registratie krijgen lijkt mij niet meer dan logisch. Zelfs een telefoon abonnement staat daar dus dit lijkt mij ook.

Aan de andere kant heb je de bekende negatieve registratie welke je kan krijgen als je niet aan je verplichtingen voldoet om deze leningen terug te betalen. Daar zou ik bij studenten voorzichtig mee zijn en liever de lening stoppen als ze deze nog ontvangen.

Argumenten dat de studenten later dan geen huis kunnen kopen slaan dus ook nergens om want het gaat met name om de eerste registratie.
pi_77658200
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:15 schreef MrNiles het volgende:
Wat ik sowieso niet snap is dat mensen meer geld uitgeven dan ze hebben.
OK, geld lenen voor een huis....maar om een auto/scooter te kunnen kopen en te kunnen stappen
3x per jaar op vakantie gaan etc. Ik ken mensen die de leenbedragen opgespaard hebben en nu na hun studie, zonder baan, vanuit de WW, lekker op vakantie gaan. Hier een weekje, daar een weekje, om vervolgens te denken dat die schuld wel kwijtgescholden wordt wanneer je maar lang genoeg 5-10 uurtjes blijft werken vanuit de ww of bijstand. Hoezo plank voor de kop.
Zie verder veel studenten echt veel op vakantie gaan. Ik mag er ook niet over beginnen want blijkbaar heeft een student daar tegenwoordig recht op (,minimaal 3 vakanties) Je moet natuurlijk wel wat van de wereld zien. Zo worden ze natuurlijk wel allemaal goede consumentjes, fijn op de pof blijven leven totdat de kip kaal is. En vooral niet met geld om leren gaan.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77658252
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:41 schreef nietzman het volgende:

[..]

Ja, daar is het een studententijd voor. Tijd voor studie en persoonlijke groei, niet om krom te liggen om nog een beetje rond te komen.
Dit komt er een beetje op neer dat je best een plank voor je kop mag hebben omdat persoonlijke groei blijkbaar gelijk staat aan vrijheid blijheid. Van krom liggen groei je ook enorm, misschien wel meer dan van met schuim op je bek en de tong uit je mond over een Spaans strand kruipen.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  vrijdag 5 februari 2010 @ 08:59:10 #22
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77658353
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:41 schreef nietzman het volgende:

[..]

Ah, zie hier de toekomstige failliet

Met zo een instelling kom je er wel
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_77658438

doorsnee week voor mij, en dan is dit eigenlijk nog 'rustig'. Paars is bestuur, groen mijn eigen dingen. Tijd tussen colleges door zijn ook voor studie, godzijdank. Normaal heb ik ook nog een stuk of 2 commissievergaderingen per week en een bestuursvergadering om de week... Sport nog 3 a 4 keer per week om gezond en fit te blijven en ga nog wel eens voor mijn ontspanning naar de film met mijn vriend.

Ik werk, ik studeer en ik heb bestuurszaken af te handelen. Feest niet excessief, maar moet wel mijn huur betalen. Vakanties doen we zo low budget mogelijk, met de tent, op de motor, elke avond zelf koken, rijst en macaroni mee maargoed... 'later als we groot zijn' kunnen we altijd nog luxer op vakantie.
Ja doei.
pi_77658482
Geweldig! Dus eerst kleden ze de stufi zo ver uit zodat ik wel MOET werken naast m'n studie. Van m'n basisbeurs kan ik immers nog niet eens m'n huur betale, laat staan boeken, kleren, eten, drinken, ziektekostenverzekeringen, etc.

Vervolgens hamert de overheid erop dat ik in plaats daarvan beter zo veel mogelijk kan gaan lenen, zodat ik me volledig kan richten op m'n studie. Immers, zo'n lening kun je onder gunstige voorwaarden aangaan bij de IB groep. Mij lijkt dat een goed idee, ik bouw een studieschuld op van 15.000 euro, en vervolgens zit ik opeens met een BKR notering opgescheept waar geen sprake van was op het moment dat ik de schuld maakte.

Vieze honden Je baseert je keuzes op beloftes die de overheid doet, en op het moment dat je niet meer terug kunt veranderen ze de regels. Als ze dit met terugwerkende kracht invoeren sta ik straks op het Malieveld. Dit is echt de druppel
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_77658537
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:05 schreef Seneca het volgende:
Mij lijkt dat een goed idee, ik bouw een studieschuld op van 15.000 euro, en vervolgens zit ik opeens met een BKR notering opgescheept waar geen sprake van was op het moment dat ik de schuld maakte.
Welcome to the real world zou ik bijna zeggen. Waarom zou je een studieschuld niet noteren bij BKR, en een schuld bij de Wehkamp wel ?

In beide gevallen zul je moeten aflossen. Dus stel dat je ooit een hypotheek gaat aanvragen zullen beide aflossingen meegenomen worden in je leencapaciteit (jeukwoord maar goed).
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')