Ben benieuwd of er ook Nederlandse militairen aan meedoen.quote:De internationale troepenmacht in Afghanistan heeft een groot offensief aangekondigd in de provincie Helmand. Volgens de NAVO is het doel van de operatie de burgers er te beschermen en wederopbouw van de regio mogelijk te maken.
In het doelwitgebied rond de stad Marjah wonen zo'n 100.000 mensen. Er werd al lange tijd gezinspeeld op een offensief in het district, maar door de actie aan te kondigen, hoopt de NAVO dat zo veel mogelijk burgers het gebied verlaten voor het grote offensief begint.
Ligging van Marjah op grotere kaart weergevenHet ziet er namelijk naar uit dat de operatie zal uitdraaien in een grote veldslag. Het offensief is bedoeld om de macht van de Taliban in Helmand te breken. Het district wordt gezien als het laatste grote bolwerk van de Taliban in Afghanistan, van naar schatting 1000 manschappen.
Door de acties van de Taliban is de wederopbouw in de zuidelijk provincie niet van de grond gekomen. De Taliban hebben ook een bolwerk in het aangrenzende Kandahar.
Bij het offensief wordt samengewerkt met het Afghaanse leger.
Onbekend is wanneer de acties precies beginnen en hoeveel militairen erbij betrokken zijn.
Hopelijk dit keer wel live via CNNquote:Op donderdag 4 februari 2010 13:28 schreef SoldMayor het volgende:
Omdat ze het nu al aankondigen zodat de burgers kunnen vluchtten zal het er wel hard aan toe gaan![]()
Eerst zware luchtaanvallen?
daarna troepen die binnenvallen ondersteund met helicopters?
zoiets zal het wel worden
Gaat gezellig wordenquote:. Explaining Operation Moshtarak. Tim Marshall
February 05, 2010 9:48 AM
Recommend post (3) UK, US, Afghan and Taliban forces are now engaged in what may be the biggest battle in Afghanistan since 2001.
Whatever the outcome of 'Operation Moshtarak' in Helmand province, it could mark the end of the middle phase
of NATO's involvement in the country.
Moshtarak means 'Together' in Dari. The name is designed to signal that the Afghan Army is now playing an equal role in fighting the Taliban. The current assault on the town of Marjah is the biggest test so far for the Afghan forces, but however they perform, the move is underway for them to 'step up' and NATO to 'draw down'.
Marjah is going to be difficult. If, as expected the area around the town has been surrounded, that means the Taliban have to fight, which in turn means they will probably fight to the death. The Talibs prefer not to engage in this manner, but may be forced to.
The town holds about 80,000 people, of whom up to 2,000 are thought to be Taliban, it is their last urban stronghold
and said to contain the Quetta Shura Council and bomb making factories..
The terrain favours the defending forces but they are outnumbered and outgunned. The town will almost certainly be taken. The British forces include the Grenadier Guards, the Royal Welsh Battle Group, the SAS and the SBS. In total the offensvive involves 15,000 troops.
To get into the centre the attacking forces will have to traverse open ground, then cross irrigation channels and canals, and then go into the urban areas. The US Marines have brought in their Assault Breaching Vehicles to get through the defences, there is likely to be some sort of air drop. The attacking forces will have full control of the skies using helicopter gunships, fighter jets and unmanned drones. The Taliban will have laid IED's, booby trapped houses and have assault rifles, RPG's and machine guns.
The importance of this battle is underlined by the fact that the British, who still command the southern sector, are moving their HQ from Khandahar to Lashkar Gar for the operation.
Success will provide a platform to keep the Taliban on the run. General McChrystal has already said 'the situation is no longer deteriorating' and his counter insurgency strategy is having an effect. This is turn will allow the Americans to say the surge and change in tactics is working, meaning President Obama can begin drawing down troops in time for his re-election campaign.
Conversely, if Moshtarak and its aftermath is unsuccessful, the draw down will probably still take place but under a cloud. President Obama will say he's given his Generals the chance. Both he and Gordon Brown have signalled clearly in the past few months that they expect the burden of fighting to be placed upon the Afghans. The middle phase of Nato involvement has been the hard grind of the last 5 years. This may now have only another year to go before the end phase begins - the Afghan Army fighting, the Americans and British switching to counter terrorism and reaction roles, and NATO beginning to pull out.
It's not all about Marjah, but Marjah is all about how to get to the end game.
Broodje bapaobombardement!quote:Op donderdag 4 februari 2010 13:25 schreef Klummie het volgende:
Ik las Helmond, dat zou ook niet verkeerd zijn
Natuurlijk kondig je dat aan .. aan de ene kant angst zaaien en aan de andere kant de burgerbevolking de kans geven de benen te nemen. Iedereen die achterblijft is dan 'militant', cq de mate waarin je rekening moet houden met onschuldige burgerslachtoffers verandert.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 11:18 schreef Appelknaller het volgende:
Oh ja kondig dat even lekker aan, prutsers
Voordat de Taliban er aan de macht kwam was het gewoon een normaal land.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:45 schreef El_Matador het volgende:
Wat mij betreft verlaten we die slangenkuil zo snel mogelijk. Geen enkele toekomst of verbetering in die woestijnzooi daar. Het is nooit wat geweest en zal nooit wat worden. Maar de maakbaarheidsidealisten begrijpen dat maar niet.
En de Taliban kunnen dan vluchten waardoor de oorlog langer duurt en er uiteindelijk nog meer mensen sterven dan als je het gewoon niet aankondigt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:00 schreef moussie het volgende:
[..]
Natuurlijk kondig je dat aan .. aan de ene kant angst zaaien en aan de andere kant de burgerbevolking de kans geven de benen te nemen. Iedereen die achterblijft is dan 'militant', cq de mate waarin je rekening moet houden met onschuldige burgerslachtoffers verandert.
Nee man, het land is nooit "normaal" geweest. Een shithole van elkaar bevechtende stammen die drugs verhandelden omdat er niks anders groeit in die dorre shit.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:47 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Voordat de Taliban er aan de macht kwam was het gewoon een normaal land.
En dat moet weer zo worden.
Wat een onzinquote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee man, het land is nooit "normaal" geweest. Een shithole van elkaar bevechtende stammen die drugs verhandelden omdat er niks anders groeit in die dorre shit.
quote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:57 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
En de Taliban kunnen dan vluchten waardoor de oorlog langer duurt en er uiteindelijk nog meer mensen sterven dan als je het gewoon niet aankondigt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
De Taliban gijzelen het grootste deel van de bevolking en gebruiken ze en zetten ze op tegen de westerse troepen die het land proberen op te bouwen. De intentie van de troepen is niet om burgers te doden. De intentie van de Taliban is dat een paar burgers dood meer of minder geen probleem is. Het is zelfs handig in hun propagandacampagnes.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:15 schreef moussie het volgende:
[..]
Als de Taliban op de vlucht slaat zijn ze wel hun wapenfabrieken ed kwijt, dus hun macht wordt behoorlijk gebroken .. als je daarentegen een groot gedeelte van 100.000 onschuldige burgers dood om 1000 Taliban-manschappen te pakken te krijgen, tja, vraag je eens af hoe geliefd de buitenlandse troepen daarna zijn, hoeveel sympathie en/of wraakgevoelens dat zou opleveren.
Godsamme wat een droevige reactie. Krijg je em hard van live oorlogje?quote:Op donderdag 4 februari 2010 13:38 schreef Klummie het volgende:
[..]
Hopelijk dit keer wel live via CNN
Daarom, een Taliban die kan wijzen op duizenden dode burgerslachtoffers maak je alleen maar sterker ipv zwakker .. laat ze lekker de benen nemen en proberen elders weer een stronghold op te bouwen, dan heb je hun in een situatie waarin je ze op kan blijven jagen, dan is hun macht grotendeels gebroken.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De Taliban gijzelen het grootste deel van de bevolking en gebruiken ze en zetten ze op tegen de westerse troepen die het land proberen op te bouwen. De intentie van de troepen is niet om burgers te doden. De intentie van de Taliban is dat een paar burgers dood meer of minder geen probleem is. Het is zelfs handig in hun propagandacampagnes.
En dat is ons probleem omdat? Laat die barbaren toch lekker hun gang gaan. Het zal mij een worst wezen in ieder geval.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee man, het land is nooit "normaal" geweest. Een shithole van elkaar bevechtende stammen die drugs verhandelden omdat er niks anders groeit in die dorre shit.
Dat is het dus idd. Het Westen moet gewoon accepteren dat niet elke samenleving naar hun hand te zetten is, hoe goed we ook proberen dat wel te doen. Maar er heerst bij de Linksche Kerk en de Rechtse Plaggenhut een idee van maakbaarheid. Zinloos en zelfvernietigend.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dat is ons probleem omdat? Laat die barbaren toch lekker hun gang gaan. Het zal mij een worst wezen in ieder geval.
Juistem. We hebben het idee dat we ons idee van een geslaagde maatschappij moeten overbrengen op landen die niet onze manier van leven niet hebben omarmd. Desnoods met geweld. Eigenlijk een krankzinnige gedachtengang als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is het dus idd. Het Westen moet gewoon accepteren dat niet elke samenleving naar hun hand te zetten is, hoe goed we ook proberen dat wel te doen. Maar er heerst bij de Linksche Kerk en de Rechtse Plaggenhut een idee van maakbaarheid. Zinloos en zelfvernietigend.
Ik denk dat naast de geopolitieke strategische argumenten, die absoluut meespelen in onze keuze waar wel en waar niet te zitten, er toch wel een soort van "goeddoenerij" bijzit. Alleen volkomen misplaatst vind ik.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Juistem. We hebben het idee dat we ons idee van een geslaagde maatschappij moeten overbrengen op landen die niet onze manier van leven niet hebben omarmd. Desnoods met geweld. Eigenlijk een krankzinnige gedachtengang als je het mij vraagt.
Over dat laatste kan ik mij altijd vreselijk kwaad maken. Ontwikkelingshulp helpt niet, dat is inmiddels wel gebleken. Daarnaast hekel ik westerse goeddoeners die het leuk vinden om een schooltje te bouwen ergens in Afrika. Zonder meer ee nobel initiatief, maar door die school eigenhandig te bouwen doe je de plaatselijke economie in dat Afrikaanse land ook geen goed.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:38 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk dat naast de geopolitieke strategische argumenten, die absoluut meespelen in onze keuze waar wel en waar niet te zitten, er toch wel een soort van "goeddoenerij" bijzit. Alleen volkomen misplaatst vind ik.
Wat dat betreft is het net veel linkse ontwikkelings- en milieuhulp. Goed bedoeld, verkeerd uitgevoerd.
Helemaal waar.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Over dat laatste kan ik mij altijd vreselijk kwaad maken. Ontwikkelingshulp helpt niet, dat is inmiddels wel gebleken. Daarnaast hekel ik westerse goeddoeners die het leuk vinden om een schooltje te bouwen ergens in Afrika. Zonder meer ee nobel initiatief, maar door die school eigenhandig te bouwen doe je de plaatselijke economie in dat Afrikaanse land ook geen goed.
Sorry, lag op mn hart
Tenzij je de wereld ook daadwerkelijk beter aan het maken bent natuurlijk, dan doet goed eten en slapen daar niks aan af.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Helemaal waar.![]()
Ik zag ze in Soedan, die VN-gastjes. Eten in de duurste restaurants en slapen in de duurste hotels. Nou mag dat voor mij, maar doe dan niet net alsof je de wereld komt verbeteren.
De vraag is of dat ook daadwerkelijk gebeurt.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 15:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Tenzij je de wereld ook daadwerkelijk beter aan het maken bent natuurlijk, dan doet goed eten en slapen daar niks aan af.
Bron: BBC..quote:Coalition
Afghan National Army
2,500 troops
United States Marine Corps
8,500 troops
British Army
4,000 troops
1st aanval begonnenquote:Afghanistan: US forces close in on Taliban town before Operation Moshtarak
US and Afghan soldiers launched a preliminary assault against the Taliban near the Afghan town of Marjah ahead of the imminent Operation Moshtarak.
Published: 4:06PM GMT 09 Feb 2010
Previous1 of 2 ImagesNext
French, Afghan and British troops preparing together for Operation Moshtarak. Photo: JULIAN SIMMONDS Governor of the Afghan province of Helmand Mohammad Ghulam Mangal (R) is watched by NATO's Senior Civilian Representative in Afghanistan Mark Sedwill as he addresses a press conference in Kabul on February 9 Photo: AFP/GETTY
Nato and Afghan officials, meanwhile, urged militants holding Marjah to lay down their arms and warned civilians to "keep your heads down".
About 400 US troops from the 5th Stryker Brigade as well as 250 Afghan soldiers and their 30 Canadian trainers moved into positions north-east of the town, which is in Helmand province in southern Afghanistan.
Related Articles
Afghan army 'equal partners'
Ainsworth: Taliban don't want to seek peace
Afghan deaths take death toll above Falklands
Gordon Brown on new Afghanistan offensive
Scores die as Taliban suffer heaviest defeat for months
Taliban releases video of captured US soldierLarge plumes of smoke were witnessed in the area, along with the rattle of 50-caliber machine gun fire and detonations from MK-19s, machine guns which fire 40 mm grenades from Stryker vehicles.
The assault was part of the preliminary "shaping operation" ahead of the full-blown Operation Moshtarak. No casualties were reported.
US and British officials have not said when the main attack on the town of some 80,000 people will take place but have nonetheless heavily publicised plans to attack, causing hundreds of people to flee the opium-producing centre in advance of the fighting.
On Tuesday, however, Taliban militants prevented townspeople from leaving Marjah, as families huddled inside their homes, witnesses said.
The offensive will be the first major one since President Barack Obama announced he was sending 30,000 reinforcements to Afghanistan
Nee maar wel boeiendquote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:53 schreef IntercityAPT het volgende:
Ah, op dit precieze moment is Amerika in verweggistan de cowboy aan het uithangen. Leuk he
Ik ook... Ik vond het ook wel logisch klinken...quote:
zoek Panther´s Claw Afghanistan op Youtubequote:
Ik moet je eerlijk bekennen dat al die beelden op veel momenten geschoten kunnen worden.quote:
Ik ben een leek...en ik zie beelden van 'een' actie in de woestijn.. en of die beelden nou 10 maanden oud zijn of 2 maanden, dat kan ik eerlijk gezegd niet beoordelen.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 22:53 schreef sp3c het volgende:
nou de beelden van die vorige actie zijn vrij helder hoor
niet heel erg veel interpretatie mogelijk
Panther´s Claw heet het word ook gewoon duidelijk text en uitleg gegeven ... ik zal morgen wat bij elkaar zoekenquote:Op dinsdag 9 februari 2010 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben een leek...en ik zie beelden van 'een' actie in de woestijn.. en of die beelden nou 10 maanden oud zijn of 2 maanden, dat kan ik eerlijk gezegd niet beoordelen.
(tot ik filmpjes zie van mensen die er wel waren en ze uitleg geven...maar dat zie je als gewoon publiek niet)
Er zijn best wel veel filmpjes van diverse acties...En ik kan niet zeggen of dat 1 actie is of 8 verschillende..eigenlijk.
quote:Taliban-bolwerk Marjah omsingeld
Update: vrijdag 12 feb 2010, 19:59
Duizenden buitenlandse en Afghaanse militairen hebben als voorbereiding op een groot offensief tegen de Taliban de stad Marjah in de zuidelijke provincie Helmand omsingeld. Marjah is het laatste grote bolwerk van de Taliban in Helmand en een centrum van de opiumteelt.
In de stad van 80.000 inwoners zouden 400 tot 1000 Talibanstrijders zijn. De inwoners zijn over de radio en met pamfletten gewaarschuwd geen onderdak te bieden aan Talibanstrijders.
Veel mensen zijn de stad al ontvlucht. Het offensief moet een van de grootste worden sinds de Amerikaanse invasie van Afghanistan in 2001.
Begonnen dusquote:Update: U.S. officials say main attack on Taliban-held town of Marjah in Afghanistan has now begun - AP
quote:
With a promise to attack with speed and power, nearly 8,000 U.S. and Afghan forces launched a well telegraphed offensive today to take back control of the central Helmand city of Marja.
U.S. Marines quickly moved to the outskirts of the city in the opening moments of the assault where heavy machine gun fire could be heard. Helicopters flew overhead and several missiles were seen launched towards the city, including one that targeted a group of people who were apparently planting a roadside bomb.
Tot nu toe zou 1 US soldaat zijn omgekomen. ( + 3 andere ergens anders in Afghanistan )quote:'Groot offensief tegen Taliban begonnen'
Uitgegeven: 12 februari 2010 23:49
Laatst gewijzigd: 13 februari 2010 12:38
KABUL - Duizenden buitenlandse en Afghaanse militairen zijn een groot offensief tegen de Taliban begonnen in de stad Marjah in de Zuid-Afghaanse provincie Helmand.
© ANPDat hebben de nieuwszender CNN en de BBC vrijdagavond gemeld op gezag van militaire bronnen en andere getuigen.
Het gaat om een van de grootste operaties tegen de opstandelingen sinds de Amerikaanse invasie van Afghanistan in 2001.
Volgens de BBC zijn bij het offensief Amerikaanse, Britse en Afghaanse militairen betrokken. Militairen uit Denemarken en Estland zouden assistentie verlenen. In totaal zouden circa 15.000 militairen aan de operatie deelnemen.
Bolwerk
Marjah is een bloeiend centrum van de opiumteelt en het laatste grote bolwerk van de Taliban in Helmand. In de stad zouden zich vierhonderd tot duizend strijders van de Taliban bevinden.
In de aanloop naar het offensief was de bevolking van Marjah en omgeving via de radio en met uit legerhelikopters gedropte pamfletten gewaarschuwd de Taliban geen onderdak te bieden.
Verder is de Taliban te verstaan gegeven dat ze moeten vertrekken, omdat ze anders worden gedood. Bovendien zijn lokale bewoners aangespoord Afghaanse militairen informatie te geven over bermbommen.
Veel slachtoffers
Het Rode Kruis vreest voor veel slachtoffers door de confrontatie. Ongeveer vierhonderd gezinnen hebben Marjah uit voorzorg al verlaten. Bevelhebbers van de Taliban hebben gezegd dat ze de stad niet zullen opgeven.
''We zullen raketten op hen afvuren en ander zwaar geschut inzetten'', zei een woordvoerder van de Taliban over de Afghaanse en buitenlandse militairen.
ja de britten zijn gedropt ergens in de stad om daar een gebied zo lang mogelijk in te nemen zodat andere troepen daar naar toe kunnen vechtenquote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:34 schreef sp3c het volgende:
ze zijn met een heleboel helikopters midden in de stad geland las ik ergens!
quote:Burgerdoden bij offensief in Helmand
Marjah, 14 febr. Tijdens de tweede dag van het offensief tegen de Talibaan in de Zuid-Afghaanse provincie Helmand zijn zeker twaalf burgers omgekomen. Dat heeft de Afghaanse president Hamid Karzai vandaag gezegd.
De burgers kwamen om toen twee raketten van de internationale troepenmacht van de NAVO doel misten en insloegen in een huis in de stad Marjah, een bolwerk van de Talibaan. Ook zijn er gewonden gevallen.
De Amerikaanse generaal Stanley McChrystal, de bevelhebber van alle buitenlandse troepen in Afghanistan, heeft zich bij de president verontschuldigd voor de slachtoffers. De doden en gewonden onder de inwoners van Marjah zijn een tegenslag voor de NAVO, die het beschermen van burgers juist als hoogste prioriteit had gesteld. Door de lokale bevolking voor zich te winnen hoopt de NAVO de macht van de Talibaan te breken.
Het succes van het offensief hangt daarom niet alleen af van het veroveren van grondgebied op de Talibaan, maar ook of de NAVO erin slaagt de stad weer op te bouwen. De internationale troepen en het Afghaanse leger willen het gebied veiligstellen en vervolgens een lokale overheid oprichten en ontwikkelingshulp verlenen. Dit past binnen de nieuwe strategie van de Verenigde Staten in de al acht jaar durende oorlog in Afghanistan.
Operatie Moshtarak (Samen) tegen de Talibaan in de zuidelijke stad Marjah in de provincie Helmand, begon gisteren voor zonsopgang. Het gaat om een van de grootste operaties van de NAVO en het Afghaanse leger tegen de Talibaan sinds de invasie van de Amerikanen in Afghanistan eind 2001.
Veel inwoners van Marjah hebben het plaatsje de afgelopen weken al verlaten, nadat Amerikaanse vliegtuigen pamfletten hadden uitgeworpen om te waarschuwen voor het aanstaande offensief.
De troepenmacht is vooralsnog op relatief weinig tegenstand van de militanten gestuit, alhoewel Marjah nog niet is ingenomen. Zondag werd er nog flink gevochten. Tot dusver zijn zeker dertig Talibaanstrijders omgekomen, aldus het Afghaanse leger. Ook zijn een Britse en Amerikaanse militair gedood. Het is onduidelijk hoe lang het offensief zal duren.
De voortgang van de NAVO-troepen en Afghaanse militairen verloopt langzaam omdat hun opmars wordt vertraagd door mijnen en boobytraps. De troepen zetten metaaldetectors en speciale honden in om de explosieven op te zoeken. Regelmatig worden bommen gevonden en tot ontploffing gebracht.
Doet me denken aan de film "Black Hawk Down"quote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:57 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
ja de britten zijn gedropt ergens in de stad om daar een gebied zo lang mogelijk in te nemen zodat andere troepen daar naar toe kunnen vechten
quote:Ook offensief in het noorden van Afghanistan
Afghaanse en buitenlandse militairen beginnen ,,in de nabije toekomst'' ook een offensief tegen de Taliban in de noordelijke provincies Kunduz en Baghlan. Dat heeft de gouverneur van Kunduz, Mohammad Omar, woensdag gezegd.
De aanval zal volgens Omar lijken op Operatie Mushtarak, in de zuidelijke provincie Helmand. Ongeveer 15.000 militairen, voornamelijk Afghanen, Amerikanen en Britten, proberen daar een gebied te veroveren op de Taliban.
Omar riep de rebellen in het noorden van Afghanistan op de wapens neer te leggen. ,,Dit is hun laatste kans om adem te halen, voordat ze uit hun vertrouwde omgeving worden verdreven'', aldus de gouverneur.
In Kunduz was lange tijd het rustigste deel van Afghanistan, maar het afgelopen jaar is de opstand daar gegroeid. Zo kaapten Talibanrebellen begin september twee tankwagens nabij een Duitse legerbasis. De bevelhebber van de Duitse militairen liet een luchtaanval uitvoeren, waardoor veel burgerdoden vielen. Mede daardoor is de kritiek op de buitenlandse troepenmacht in Kunduz gegroeid.
Hele artikel:quote:Taliban ammunition 'running low'
Taliban militants battling coalition troops in Marjah, Afghanistan, are running out of ammunition, Nato officials say.
A BBC correspondent in Kandahar says that from eavesdropping on Taliban communications, Nato understands militants have called for support.
On Wednesday, an Afghan general said Taliban fighters were increasingly using civilians as "human shields".
The Afghan-Nato offensive in Helmand province is now in its sixth day.
Operation Moshtarak, meaning "together" in the Dari language, is the biggest coalition offensive since the Taliban fell in 2001.
Nato officers told BBC security correspondent Frank Gardner in Kandahar that the resistance they were currently encountering was coming from small, disjointed but determined groups of fighters.
quote:Zes doden op een dag in Marjah
De internationale troepenmacht ISAF in Afghanistan heeft vrijdag aan eigen zijde nog twee doden gemeld in de hevige strijd ten westen en zuidwesten van de hoofdstad van de Afghaanse provincie Helmand, Lashkar Gah. Daarmee komt het aantal militairen dat donderdag in de strijd om het gebied rond Marjah, niet ver van Lashkar Gah, is gesneuveld, op zes.
Het afgelopen weekeinde begon het grote offensief van Afghaanse en ISAF-troepen. Dat moet de extremistische Taliban en drugsbaronnen verdrijven uit de vlakke, opium telende streek van Marjah. Die ligt bezaaid met mijnen en de Taliban zetten er scherpschutters in.
Sinds zaterdag zijn negentien buitenlandse militairen in Afghanistan gesneuveld, de meesten in de strijd om Marjah.
quote:Afghaanse vlag wappert in Marjah
De gouverneur van de Zuid-Afghaanse provincie Helmand heeft donderdag de Afghaanse vlag gehesen bij een bazaar in de streek Marjah, ten zuidwesten van de provinciehoofdstad Lashkar Gah. Onder meer de Amerikaanse brigadegeneraal Larry Nicholson en enkele honderden bewoners van de streek woonden de zwaar beveiligde ceremonie bij. Ze vierden de overwinning op de radicaalislamitische Taliban in dit deel van Marjah.
,Dit is een zeer historische dag, een nieuw begin'', verklaarde Nicholson. ,,Ons doel is de markten en wegen weer te openen.'' In de regio Marjah begonnen Afghaanse troepen en militairen van de internationale troepenmacht ruim een week geleden een groot offensief tegen Talibanstrijders en drugsbaronnen. Operatie Mushtarak (Samen) is de grootste legeroperatie in Afghanistan sinds 2001.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |