abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77378210
quote:
'Politie overtreedt bewust de wet'

DEN HAAG - De politie misbruikt automatische nummerplaatherkenning als een illegaal nationaal volgsysteem. Door gegevens van alle gefotografeerde passerende automobilisten te bewaren, hebben de politiekorpsen Rotterdam-Rijnmond en IJsselland ‘willens en wetens de wet overtreden’.

Dat stelt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Het CBP deed onderzoek bij beide korpsen na ‘forse signalen’ dat die de wet overtraden, aldus Jannette Beuving, een van de drie collegeleden. Alleen al in Rotterdam zijn 58 vaste camera’s in bedrijf, plus nog mobiele camera’s. Die registreren jaarlijks zo’n 58 miljoen kentekens, die 120 dagen worden bewaard. In de regio IJsseland is dat tien dagen. Hoe de situatie bij andere korpsen is, weet het college niet.
Voorwaarden

De politie mag automatische kentekenherkenning volgens de wet onder voorwaarden toepassen. Alleen kentekens die in een automatische vergelijking een ‘match’ vertonen met een kenteken in het politiebestand, mogen worden bewaard. Zo’n match treedt op als iemand verdacht is van een misdrijf of bijvoorbeeld boetes heeft open staan. De andere kentekens moeten direct worden vernietigd. Dat gebeurt bij de betreffende korpsen niet, zo blijkt uit het onderzoek.

‘Dat leidt ertoe dat iedere automobilist als potentiële verdachte wordt beschouwd’, aldus Beuving. ‘Grote groepen burgers komen zo in politiebestanden terecht, terwijl ze niets op hun kerfstok hebben. Als alle korpsen dat zouden doen, krijg je een nationaal volgsysteem, waarbij alle burgers in politiebestanden zijn opgenomen.’ Van het argument dat het systeem bruikbare informatie kan opleveren tegen criminelen, is niet onder de indruk. ‘Denk je eens in wat je allemaal kunt voorkomen als de staat bij ons thuis camera’s ophangt. Toch voelt iedereen onmiddellijk dat dit te ver gaat.’
Kwalijk

Niet alleen is het huidige gebruik van ANPR tegen de wet, Beuving kwalificeert de gang van zaken ook als ‘erg’ en ‘kwalijk’. Die bezwaren zijn niet door ideologische overwegingen ingegeven, benadrukt Beuving, maar uit juridische: 'Het betekent een inbreuk op burgerrechten en privacyregels.’

De korpsen erkennen volgens het CBP dat ze de zogenoemde ‘no-hits’ bewaren en dat dit volgens de wet niet mag. ‘De politie weet heel goed wat wel en niet kan’, aldus Beuving. ‘De korpsen moeten als de wiedeweerga stoppen met het bewaren van no-hits.’

In Nederland werken 23 van de 26 politiekorpsen met het systeem van automatische kentekenherkenning, ANPR. Het CBP roept de ministeries van justitie en binnenlandse zaken op een einde te maken aan de ongeoorloofde praktijken. Ook dreigt het college de twee onderzochte korpsen met een boete voor iedere dag dat ze doorgaan.
Richtsnoeren

Het CBP heeft vorig jaar richtsnoeren gepubliceerd over de toepassing van automatische kentekenherkenning door middel van camera's.

De rechtbank in Zwolle accepteerde afgelopen zomer de gegevens van de camera’s bij de IJsselbrug als rechtmatig verkregen bewijsmateriaal in een zaak met een serie autodiefstallen. De rechter zag geen strijdigheid met de richtlijnen van het CBP.

Bekijk hier de richtlijnen van het CPB over de kentekenherkenning (.pdf)
Zo interessant en makkelijk om die gegevens te misbruiken, en toch roept een groot deel van de bevolking: "oh, dat gebeurt niet joh, niet zo paranoïde zijn. Als ze zeggen dat ze het niet voor andere doeleinden zullen gebruiken en zullen vernietigen na enige uren/dagen, dan gebeurt dat ook."

Met de gegevens van de OV-chipkaart gebeurt dit ook, en straks met rekeningrijden zal het vast ook gebeuren. De vingerafdrukken op paspoorten was eerst enkel om de echtheid van het paspoort en de drager te verifiëren, nu wordt een landelijke database met die vingerafdrukken aangelegd voor politie, justitie en inlichtingendiensten.

Bah.

[ Bericht 0% gewijzigd door OldJeller op 28-01-2010 15:56:47 ]
  donderdag 28 januari 2010 @ 15:18:08 #2
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_77378343
Oh maar dat maakt toch niks uit joh? Ik heb toch niks te verbergen!
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_77378359
Ik ook niet!
pi_77378418
Als ze hier niet mee om kunnen gaan dan gaat het nog leuk worden als we allemaal zo'n stasi kastje in de auto krijgen.

Gelukkig heb ik toch niks te verbergen en is mijn privacy veilig bij de overheid

Move on people there is nothing to see!
pi_77378472
De politie mag gewoon de wet overtreden maar owee als de burger 5km te hard rijdt. Dat is ONACCEPTABEL.
Meten met twee maten
.
pi_77378486
Het is inderdaad een grof schandaal. De wet wordt willens en wetens overtreden en daar zitten kennelijk geen sancties aan vast. Maar owee als ik mijn ID een keer niet bij me heb. Of 5km te hard rij. Of 10 minuten te lang geparkeerd sta ergens. Of of of
quote:
nu wordt een landelijke database met die vingerafdrukken aangelegd voor politie, justitie en inlichtingendiensten.
En daar zijn we het enige land in de hele EU die dat doet. Dat hoeft niet en lijkt mij ook danig in strijd met het een en het ander aan wetten en regels ivm privacy.

Het is een grof schandaal en een hele gevaarlijk helling waar we ons op bevinden vandaag de dag en als je objectief kijkt dan kun je gewoon alleen maar concluderen dat die helling finaal de verkeerde kant op gaat schuiven

Een grof schandaal is het en ik kots er op. KOTS KOTS KOTS op dit klotekabinet met hun privacybeperkende idiote regels

Van mij mogen ze vandaag nog vallen

Maargoed, de regels en wetten die inmiddels doorgedramd zijn worden toch niet terug gedraaid

Nu lacht iedereen ons nog uit, over een paar jaar zegt iedereen, mensen als TS hadden gelijk en nu is het te laat en is er niets meer aan te doen, boehoehoe

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_77378647
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:21 schreef vosss het volgende:
Het is inderdaad een grof schandaal. De wet wordt willens en wetens overtreden en daar zitten kennelijk geen sancties aan vast. Maar owee als ik mijn ID een keer niet bij me heb. Of 5km te hard rij. Of 10 minuten te lang geparkeerd sta ergens. Of of of
[..]

En daar zijn we het enige land in de hele EU die dat doet. Dat hoeft niet en lijkt mij ook danig in strijd met het een en het ander aan wetten en regels ivm privacy.

Het is een grof schandaal en een hele gevaarlijk helling waar we ons op bevinden vandaag de dag en als je objectief kijkt dan kun je gewoon alleen maar concluderen dat die helling finaal de verkeerde kant op gaat schuiven

Een grof schandaal is het en ik kots er op. KOTS KOTS KOTS op dit klotekabinet met hun privacybeperkende idiote regels

Maargoed, de regels en wetten die inmiddels doorgedramd zijn worden toch niet terug gedraaid

Nu lacht iedereen ons nog uit, over een paar jaar zegt iedereen, mensen als TS hadden gelijk en nu is het te laat en is er niets meer aan te doen, boehoehoe

Idd, dan roepen we met ze allen ICHT HABE ES NICHT GEWUST!!! Gewoon lekker je ogen sluiten en je verdiepen in Hart in Actie en Shownieuws
pi_77378671
vandaag ook weer zon ambulance die langs de file heen zoeft met zwaailicht aan. en als de file weer weg is gewoon op de weg verder tuffft met 100kmpu totdat het weer stil staat en zijn zwaailicht dan maar weer ff aandoet. hij sloeg nog net niet bij de bk af.
:]
pi_77378716
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:21 schreef vosss het volgende:
[..]

Je bent vergeten te melden dat het een grof schandaal is.
pi_77378851
Ow inderdaad sorry, bij deze:

HET IS EEN GROF SCHANDAAL!!!
vosss is de naam,
pi_77379005

neerklappen.
pi_77379114
Nederland is al lang een politiestaat.
pi_77379690
Dus dit soort onrechtmatige daden hebben ze genoeg mankracht voor?
Maar waar zijn ze als er Marokkaanse criminelen een jeugdhonk in elkaar slaan? Om een voorbeeld te noemen..
Geen wonder dat het land naar de klote gaat als de wouten zich zelf bezig houden met criminele zaakjes ipv. de orde te handhaven..
En dat van onze belastingcenten
pi_77379802
Het lijkt me dat de verantwoordelijke ambtenaar dan ontslagen dient te worden. Dat is namelijk wat het inhoud om verantwoordelijk te zijn voor wederrechtelijke praktijken.
pi_77379985
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus dit soort onrechtmatige daden hebben ze genoeg mankracht voor?
Maar waar zijn ze als er Marokkaanse criminelen een jeugdhonk in elkaar slaan? Om een voorbeeld te noemen..
Geen wonder dat het land naar de klote gaat als de wouten zich zelf bezig houden met criminele zaakjes ipv. de orde te handhaven..
En dat van onze belastingcenten
Niet zo zeuren. Criminelen kosten geld en verkeersovertredingen brengen geld op.
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:01:53 #16
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_77380092
Volgens sommigen zou dit harder optreden meer respect voor de politie opleveren.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:05:00 #17
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_77380216
Nog even en je kunt je buurman/buurvrouw ook niet meer vetrouwen omdat ze voor de Stasi Politie informatie verzamelen die de Nederlandse Stasi dienst nog niet heeft kunnen achterhalen

Welkom terug in de DDR
pi_77380616
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:55 schreef Picchia het volgende:
Het lijkt me dat de verantwoordelijke ambtenaar dan ontslagen dient te worden. Dat is namelijk wat het inhoud om verantwoordelijk te zijn voor wederrechtelijke praktijken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_77381564
Ze gaan de wet uitbreiden. Zo zal het ook met het kastje van Eurlings gaan.

Privacy...............
pi_77381618
quote:
De korpsen erkennen volgens het CBP dat ze de zogenoemde ‘no-hits’ bewaren en dat dit volgens de wet niet mag.
Dit is wel heel treurig. De politie moet de wet handhaven, niet overtreden.

Onder het mom 'we geven het goede voorbeeld', blijkbaar.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77381697
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:36 schreef waht het volgende:

[..]

Dit is wel heel treurig. De politie moet de wet handhaven, niet overtreden.

Onder het mom 'we geven het goede voorbeeld', blijkbaar.
Het nieuws niet gezien?
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:41:11 #22
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77381774
Nee de privacy is in goede handen
Schandalig
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_77381811
Viva la revolution!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_77381833
Ik denk niet dat iemand anders verwachtte. Maarja, als er maar misdaden mee worden opgelost, vind ik het ook niet heel erg eerlijk gezegd.
pi_77381848
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:38 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Het nieuws niet gezien?
Nee. Is het erger of minder erg dan ik denk?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77381918
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:42 schreef waht het volgende:

[..]

Nee. Is het erger of minder erg dan ik denk?
Erger, de wet wordt aangepast cq uitgebreid ten nadele van de privacy.
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:46:37 #27
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_77381991
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:42 schreef JohnLocke het volgende:
Ik denk niet dat iemand anders verwachtte. Maarja, als er maar misdaden mee worden opgelost, vind ik het ook niet heel erg eerlijk gezegd.
Alsof de politie tijd gaat verspillen aan het oplossen van misdaden. Dat levert toch geen geld op?
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_77382027
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:46 schreef mstx het volgende:

[..]

Alsof de politie tijd gaat verspillen aan het oplossen van misdaden. Dat levert toch geen geld op?
Jawel, subsidie is toch gebaseerd op prestatie? En wat zou wel geld opleveren met die gegevens?
pi_77382146
Smerige honden zijn het ook

Niet verrassend natuurlijk en geeft weer aan waarom je vanaf het begin al tegen dit soort schendingen moet zijn. Geef ze een vinger, ze nemen...

120 dagen bewaren, en denk dan eens aan de falende ICT systeem perikelen die nu bezig zijn, agenten die overal hun neus in willen steken wanneer ze niks in de gegevens te zoeken hebben (dossiers bekende nederlanders, bekenden in hun omgeving etc), dossiers/documenten/pc's etc die verloren worden of bij het grof vuil worden gezet....

Dat iemand ook maar de illusie kan hebben dat dit niet kwalijk is
  donderdag 28 januari 2010 @ 17:10:16 #30
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77382994
quote:
Iedereen een gps tracker in z'n nek en je lost ook meer misdaden op....

De politie zelf begaat een misdaad om andere misdaden op te lossen en jij vindt het niet zo erg? De politie hoort een integer orgaan te zijn van de samenleving. Zijn ze dat niet dan is het einde zoek
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_77383141
quote:

Slaap rustig verder. Hier wordt het niks veiliger van en hier worden geen extra misdaden mee opgelost
vosss is de naam,
pi_77383273
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:13 schreef vosss het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Slaap rustig verder. Hier wordt het niks veiliger van en hier worden geen extra misdaden mee opgelost
Wat is hun sinistere plan dan met deze gegevens?
pi_77383423
Lees dit stukje nou nog eens:
quote:
De politie mag automatische kentekenherkenning volgens de wet onder voorwaarden toepassen. Alleen kentekens die in een automatische vergelijking een ‘match’ vertonen met een kenteken in het politiebestand, mogen worden bewaard. Zo’n match treedt op als iemand verdacht is van een misdrijf of bijvoorbeeld boetes heeft open staan. De andere kentekens moeten direct worden vernietigd. Dat gebeurt bij de betreffende korpsen niet, zo blijkt uit het onderzoek.

‘Dat leidt ertoe dat iedere automobilist als potentiële verdachte wordt beschouwd’, aldus Beuving. ‘Grote groepen burgers komen zo in politiebestanden terecht, terwijl ze niets op hun kerfstok hebben. Als alle korpsen dat zouden doen, krijg je een nationaal volgsysteem, waarbij alle burgers in politiebestanden zijn opgenomen
vosss is de naam,
pi_77383493
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:20 schreef vosss het volgende:
Lees dit stukje nou nog eens:
[..]

Ja, maar jij zegt dat ik een plank voor mijn kop heb omdat ik zeg dat ik hoop dat ze er misdaden mee oplossen. Wat gaan ze volgens jou dan met die gegevens doen?
pi_77383591
Ik heb niks te verbergen en dus ook niks te zoeken in een politiebestand. Klaar.

En zo gaat het met alles. Misschien vind ik het wel geil om naar dikke wijven met een tandeborstel in hun reet te kijken, ik noem maar iets. Daar heeft verder niemand wat mee te maken en is in principe ook niks mis mee.

Totdat de overheid een keer besluit dat alle mensen die naar dikke wijven met een tandenborstel in hun reet kijken verwijderd moeten worden uit de samenleving. En dan hang ik.

Punt is dat het veel breder is dan alleen dit. Het is dit, de vingerafdrukken, het rekeningrijden, het internetverkeer het telefoon en mailverkeer, alles wordt opgeslagen en wat nu ogenschijnlijk onschuldig is kan zomaar door een toekomstige regering als crimineel worden bestempeld.

En dan hebben ze dus alle gegevens en dan ben je de sjaak.

Dat mensen gewoon te achterlijk zijn om te zien dat dit een gevaarlijk hellend vlak is waar we ons op bevinden gaat mij compleet, maar dan ook echt finaal de pet te boven
vosss is de naam,
pi_77383651
Maargoed, het heeft geen zin om de discussie aan te gaan. In dergelijke topics reageren toch alleen maar mensen met een plank voor hun kop die niets te verbergen hebben en die zijn te bekrompen om zich ook maar iets van een voorstelling te kunnen maken hoe een dergelijk iets finaal uit de hand kan lopen.

vosss is de naam,
pi_77383719
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:24 schreef vosss het volgende:
Ik heb niks te verbergen en dus ook niks te zoeken in een politiebestand. Klaar.

En zo gaat het met alles. Misschien vind ik het wel geil om naar dikke wijven met een tandeborstel in hun reet te kijken, ik noem maar iets. Daar heeft verder niemand wat mee te maken en is in principe ook niks mis mee.

Totdat de overheid een keer besluit dat alle mensen die naar dikke wijven met een tandenborstel in hun reet kijken verwijderd moeten worden uit de samenleving. En dan hang ik.

Punt is dat het veel breder is dan alleen dit. Het is dit, de vingerafdrukken, het rekeningrijden, het internetverkeer het telefoon en mailverkeer, alles wordt opgeslagen en wat nu ogenschijnlijk onschuldig is kan zomaar door een toekomstige regering als crimineel worden bestempeld.

En dan hebben ze dus alle gegevens en dan ben je de sjaak.

Dat mensen gewoon te achterlijk zijn om te zien dat dit een gevaarlijk hellend vlak is waar we ons op bevinden gaat mij compleet, maar dan ook echt finaal de pet te boven
Iedereen zag dit aankomen, zo speciaal ben je niet. Als die technologie er is, dan wordt het gebruikt, zo simpel is het. Het enige wat je kunt doen om de kans op misbruik te verkleinen is zorgen voor een transparante overheid die door checks en balances in evenwicht wordt gehouden. Janken op internetfora gaat echt deze ontwikkelingen iig niet terugdraaien.
  donderdag 28 januari 2010 @ 17:29:48 #38
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77383772
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:22 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Ja, maar jij zegt dat ik een plank voor mijn kop heb omdat ik zeg dat ik hoop dat ze er misdaden mee oplossen. Wat gaan ze volgens jou dan met die gegevens doen?
Dat is niet relevant.
Nogmaals de politie hoort een integer orgaan te zijn. Zijn ze dat niet dan verloedert de samenleving steeds meer. Lijkt me niet echt een wenselijke situatie of wel soms?
  donderdag 28 januari 2010 @ 17:29:50 #39
92279 N.icka
Windforce 11
pi_77383773
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:26 schreef vosss het volgende:
finaal uit de hand kan lopen.

Kan , ja , maar kan ook niet . Dus waarom je zo druk maken?
  donderdag 28 januari 2010 @ 17:33:58 #40
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_77383894
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:22 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

het gaat er om dat onze gegevens al bij de politie bekent zijn zonder dat je maar een misdaad gepleegd heb.
Dus als er een idioot tussen zitten die een klein foutje maakt en jou ergens van verdenkt omdat je toevallig dezelfde auto heb als een inbreker die ze zoeken en toevallig ook het zelfde eind getal heb op je kenteken .
Dat jij dan snachts even van je bed gelicht kan worden zonder dat ze daar verdere bewijzen voor nodig hebben ..
Ja want je bent daar 2 weken geleden ook langs gereden ..
Die info hebben ze al dus je ben al verdacht voor dat je al wat gedaan heb ..

Ja en de politie maakt ook fouten ..
Schiedam park moord , Putten moord zaak , enz enz
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_77383947
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:29 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Dat is niet relevant.
Nogmaals de politie hoort een integer orgaan te zijn. Zijn ze dat niet dan verloedert de samenleving steeds meer. Lijkt me niet echt een wenselijke situatie of wel soms?
Ik denk niet zo zwart-wit, ik ben meer van resultaten dan van regeltjes. Vic Mackey is mijn soort politieagent
pi_77383962
Binnenkort is het niet meer strafbaar, want Ter Horst wil de wet aanpassen zodat die gegevens toch lekker lang mogen worden opgeslagen

quote:
Wetswijziging scannen kentekens
Update: donderdag 28 jan 2010, 17:21

Minister Ter Horst wil het mogelijk maken om gescande autokentekens enige tijd te bewaren, ook als mensen nergens van worden verdacht. Ze wil de wet op dit punt veranderen.

De politiekorpsen Rotterdam-Rijnmond en IJsselland bewaren gescande kentekens respectievelijk 120 en 10 dagen, zo werd vandaag duidelijk. Dat is in strijd met de regels, zegt het College Bescherming Persoonsgegevens. Het vindt dat de privacy geschonden wordt, als iedere automobilist als potentiële verdachte in politiebestanden terecht komt.

Ter Horst wil dat de korpsen tot de wet is veranderd de uitspraak respecteren.
nos.nl
know'm sayin?
word? word.
pi_77384030
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:28 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Iedereen zag dit aankomen, zo speciaal ben je niet.
Ik zeg nergens dat ik speciaal ben. Ik erger me alleen aan de welbekende ik heb niks te verbergen roepers.

En dat janken op een forum niet helpt weet ik ook heus wel, maar dat wil nog niet zeggen dat ik mijn ongenoegen erover dan maar voor mezelf moet houden
vosss is de naam,
pi_77384165
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:35 schreef alors het volgende:
Binnenkort is het niet meer strafbaar, want Ter Horst wil de wet aanpassen zodat die gegevens toch lekker lang mogen worden opgeslagen

[..]

nos.nl
En laten we dat dan weer koppelen aan het EPD en zo weten we straks alles van iemand in 1 dossier. handig toch?

''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_77384193
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:35 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Ik denk niet zo zwart-wit, ik ben meer van resultaten dan van regeltjes.
Dit soort resultaten:

Identity cards usless in fight against terrorism

CCTV cameras 'have failed to cut crime'

Waarom denk je dat de wereld van dit soort maatregelen veiliger wordt? Als je dat hoopt, dan zul je vast ook wel heil zien in het RFID-chippen van iedereen, zodat ze constant in de gaten kunnen worden gehouden.
Een veilige wereld is een utopie, zelfs in een gechipte samenleving kan jij nog aangevallen of overvallen worden op straat. Als je zo angstig bent, dan moet je binnen blijven met de deur op slot.
pi_77384242
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:41 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

En laten we dat dan weer koppelen aan het EPD en zo weten we straks alles van iemand in 1 dossier. handig toch?

Jaa En dan nog bezegelen met een vingerafdruk en het liefst nog een DNA profieltje
know'm sayin?
word? word.
pi_77384270
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:41 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

En dat dossier is op te vragen via het Burger Service Nummer.

Waar en voor wie "service" op slaat moge duidelijk zijn.
pi_77384302
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:42 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dit soort resultaten:

Waarom denk je dat de wereld van dit soort maatregelen veiliger wordt? Als je dat hoopt, dan zul je vast ook wel heil zien in het RFID-chippen van iedereen, zodat ze constant in de gaten kunnen worden gehouden.
Een veilige wereld is een utopie, zelfs in een gechipte samenleving kan jij nog aangevallen of overvallen worden op straat. Als je zo angstig bent, dan moet je binnen blijven met de deur op slot.
Ik denk niet zozeer dat de wereld veiliger wordt, maar ik heb wel de hoop dat rotzakken wat minder vaak ontkomen. Het huidige percentage oplossingen is om te huilen. De technologie moet en zal wel nog verbeteren voor het echt resultaten boekt overigens.
pi_77384388
quote:

[..]

Dit soort resultaten:

Plus criminelen vinden altijd wel manieren om hier omheen te werken. Bv voor een overval of roofmoord ipv 1 auto er 3 te stelen en wat meer binnenwegen te nemen. Hetzelfde voor vingerafdrukken die laten ze niet achter, of ze kopieren ze van andere mensen. Voor een camera doe je gewoon een bivakmuts/pruik/masker op. En zo wordt voor elke maatregel wel een oplossing gevonden.

En wie is er weer de sjaak? Zij niet iig.
know'm sayin?
word? word.
pi_77384460
quote:

[..]

Dit soort resultaten:

Precies. Het resultaat is het probleem. De oorzaak zijn de regels.
And that is the news.''
pi_77384523
quote:
-2 voorspelbaar
pi_77384543
Het stond er al zag ik. Oepsie.
pi_77384575
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:44 schreef alors het volgende:

[..]

Jaa En dan nog bezegelen met een vingerafdruk en het liefst nog een DNA profieltje
Tuurlijk.
Als al die databases er zijn zal dat ok een voorstel worden. Ongetwijfeld van van Haersma Buma. Alleen maar koppelen, geen nieuwe informatie.

Als je maar genoeg data hebt kan je van allerlei zogenaamde verbanden leggen. De overheid kan nog geen fatsoenlijk systeem maken dat pasjes op punt a leest en op punt b en dan deze info correct verwerkt.
Nee, dit kunnen ze wel.

Over DNA heb ik het dan nog niet eens.
And that is the news.''
  donderdag 28 januari 2010 @ 17:57:18 #55
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77384671
quote:
Ik denk niet zo zwart-wit, ik ben meer van resultaten dan van regeltjes.
Maar zo zwart wit is het dus wel. Iedere agent legt bij indiensttreding een eed af om de wet te handhaven. Op het moment dat deze de wet willens en wetens overtreden zonder daarvoor vervolgd te worden heeft de wet geen enkel betekenis meer. Zo heeft onze overheid al haar integriteit ook al lang geleden verloren. De overheid hoort ons -de burger- te dienen, niet andersom zoals nu het geval is. De overheid ziet ons als een stel melkkoeien die niet weten wat goed voor ze is. Het enige wat ze willen is ons geld en controle over ons.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_77384747
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:57 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Maar zo zwart wit is het dus wel.
Nee, zo is het helemaal niet, zeker niet in de echte wereld.
quote:
Iedere agent legt bij indiensttreding een eed af om de wet te handhaven. Op het moment dat deze de wet willens en wetens overtreden zonder daarvoor vervolgd te worden heeft de wet geen enkel betekenis meer. Zo heeft onze overheid al haar integriteit ook al lang geleden verloren. De overheid hoort ons -de burger- te dienen, niet andersom zoals nu het geval is. De overheid ziet ons als een stel melkkoeien die niet weten wat goed voor ze is. Het enige wat ze willen is ons geld en controle over ons.
Dat is wel erg cynisch, maar tot op zekere hoogte ongetwijfeld waar. Echter denk ik niet dat het ooit anders is geweest of zal zijn, en het is in ieder geval wel eens ergens erger geweest.
pi_77384770
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:45 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Mooi stukje van Lebbis in zijn laatste show over service.
And that is the news.''
pi_77384795
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:00 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Vond ik idd ook erg sterk.
know'm sayin?
word? word.
pi_77384862
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:54 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Over DNA heb ik het dan nog niet eens.
Als je dat wel doet, dan ben je niet de enige die het erover heeft:
quote:
Juli 2008: CDA: DNA afstaan is een burgerplicht
Het CDA wil mensen verplichten om DNA af te staan. Alle omstanders of omwonenden moeten - als de politie dat vraagt voor een moord of zedenzaak - hun haar of wangslijm afstaan. Dat vindt het CDA, dat morgen bij minister Hirsch Ballin (Justitie) aandringt om een hardere aanpak van weigeraars. De regeringspartij wil af van de 'vrijblijvendheid' bij DNA-onderzoeken. Wat het CDA betreft, behoort iedereen die niet meewerkt aan het afstaan van DNA tot de belangrijkste verdachten. "Iedereen vindt het een burgerplicht, behalve de mensen die wat te verbergen hebben. Als iemand weigert dan moet degene worden verplicht", zegt Van Haersma Buma.
De partij wil ook de mogelijkheden verruimen om DNA af te nemen van verdachten. Nu kan dat alleen 'in het belang van het onderzoek'. Wat het CDA betreft, wordt er voortaan standaard DNA afgenomen van verdachten, zodat ook eerder gepleegde misdrijven alsnog worden opgelost.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:04:44 #60
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_77384914
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:45 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Vroeger was dat het "Fiscaal Nummer".
Dat wist je tenminste nog dat je genaaid werd.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_77384985
Ik neem aan dat het CBP ook een kort geding is gaan aanspannen?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:07:51 #62
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77385021
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:59 schreef JohnLocke het volgende:
Nee, zo is het helemaal niet, zeker niet in de echte wereld.
En toch is het wel zo simpel. Wij als samenleving hebben politie agenten (en dus de staat) de macht en verantwoordelijkheid gegeven om de wet te handhaven en ons te beschermen. Op het moment dat zij de wetten die ze horen te handhaven zonder consequenties kunnen overtreden verliezen deze wetten iedere betekenis. Ze kunnen namelijk niet van ons verwachten dat wij de wetten die zij overtreden respecteren.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:08:50 #63
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77385053
quote:

[..]

Ik denk niet zo zwart-wit, ik ben meer van resultaten dan van regeltjes. Vic Mackey is mijn soort politieagent
Prima geen probleem. Wat denk je dat het resultaat is als de politie langdurig zo te werk gaat?
pi_77385098
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:57 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Maar zo zwart wit is het dus wel. Iedere agent legt bij indiensttreding een eed af om de wet te handhaven. Op het moment dat deze de wet willens en wetens overtreden zonder daarvoor vervolgd te worden heeft de wet geen enkel betekenis meer. Zo heeft onze overheid al haar integriteit ook al lang geleden verloren.
Klopt, noodverordeningen zonder dat er nood is, want de overheid moest instrumenten hebben. Daar begon het allemaal mee. Maar tegenwoordig pleegt de politie ook gewoon misdrijven. Niet alleen meineed, maar ook stalking bijvoorbeeld, op last van de burgermeester en de hoofdofficier.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_77385108
quote:
Fuck dat. Krijg erg de neiging in de pen te klimmen.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:10:26 #66
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_77385115
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:00 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Dat Lebbis gelijkt heeft
pi_77385161
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:08 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Prima geen probleem. Wat denk je dat het resultaat is als de politie langdurig zo te werk gaat?
Een paar opgeloste misdaden meer.
pi_77385183
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:03 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Als je dat wel doet, dan ben je niet de enige die het erover heeft:
[..]

Ik vind het een burgerrecht dat je het niet hoeft af te staan. Technologische vooruitgang zorgt voor extra rechten imo.

Wat is een DNA profiel?
Het 'junkDNA' in je dan verschilt per persoon. Daar wordt dus ook bepaald of het iemands DNA is ja of te nee. Tegenwoordig kan je hele kleine stukjes DNA sequentie produceren. 15 basenparen ofzo. Over een paar jaar misschien wel wat meer.
Simpel scenario: dossier gekraakt, dna sequentie persoon bekend. DNA sequentie maken en op plaats delict leggen.
En bij wie ligt de bewijslast dan?
juist.
And that is the news.''
pi_77385184
quote:
quote:
Zo kunnen strafbare feiten worden opgespoord die pas 'later bekend' worden. "Denk daarbij aan auto's en vrachtwagens die net gestolen zijn of die betrokken zijn bij bijvoorbeeld een overval, of aan auto's van mensen die pas later verdachte worden", stellen zij.

Minority Report
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:13:06 #70
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77385186
quote:
Het CDA wil mensen verplichten om DNA af te staan. Alle omstanders of omwonenden moeten - als de politie dat vraagt voor een moord of zedenzaak - hun haar of wangslijm afstaan. Dat vindt het CDA, dat morgen bij minister Hirsch Ballin (Justitie) aandringt om een hardere aanpak van weigeraars. De regeringspartij wil af van de 'vrijblijvendheid' bij DNA-onderzoeken. Wat het CDA betreft, behoort iedereen die niet meewerkt aan het afstaan van DNA tot de belangrijkste verdachten. "Iedereen vindt het een burgerplicht, behalve de mensen die wat te verbergen hebben. Als iemand weigert dan moet degene worden verplicht", zegt Van Haersma Buma.
De partij wil ook de mogelijkheden verruimen om DNA af te nemen van verdachten. Nu kan dat alleen 'in het belang van het onderzoek'. Wat het CDA betreft, wordt er voortaan standaard DNA afgenomen van verdachten, zodat ook eerder gepleegde misdrijven alsnog worden opgelost.
Aan dergelijke dingen zal ik zo lang ik leef niet meewerken. Ik ga nog liever de gevangenis in dan dat ik me door de staat zonder enige vorm van bewijs als potentiele verdachte laat behandelen. Dit bericht geeft ook aan dat een politiestaat steeds dichterbij komt. Ik vond het ook onvoorstelbaar dat een regeringspartij zo enorm kortzichtig denkt.
pi_77385206
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:46 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Ik denk niet zozeer dat de wereld veiliger wordt, maar ik heb wel de hoop dat rotzakken wat minder vaak ontkomen. Het huidige percentage oplossingen is om te huilen. De technologie moet en zal wel nog verbeteren voor het echt resultaten boekt overigens.
Iedereen hoopt dat.
Crimineel gedrag is zo oud als de mens zelf, ik geloof niet dat je dat ooit helemaal kan uitbannen.
Wellicht komt dat omdat de politie momenteel die prioriteit ergens anders heeft liggen. Van achter de bosjes mensen die van werken komen en een paar kilometer te hard rijden, op de foto zetten is lucratiever dan intensieve onderzoeken naar echte criminelen.
De hele attitude dient drastisch veranderd te worden, men moet niet zo hopeloos afhankelijk zijn van technologie alsof het een wondermiddel is, maar ook zelf goed aan het werk gaan in eerste instantie.

Technische hoogstandjes:
Chinese laat vingerafdrukken veranderen

Onderzoeker kraakt vingerafdrukbetaling Albert Heijn

Met tape vingerafdrukcontrole omzeilen

Kinderlijk eenvoudig zijn dit soort controles te omzeilen. En zoals alors al zei: overvallers kunnen gewoon bivakmutsen gebruiken en inbrekers handschoenen. Denk je dat geharde, grote criminelen werkelijk gestopt zullen worden door dit soort onzin? Die kunnen allang paspoorten namaken e.d., en ondertussen moet de gewone, onschuldige burger privacy opgeven.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:13:34 #72
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77385208
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:12 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

En dat is het enigste?
pi_77385210
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:13 schreef 16meter het volgende:

[..]

[..]

Dat is de volgende ''kennis van toen''
And that is the news.''
pi_77385222
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:07 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

En toch is het wel zo simpel. Wij als samenleving hebben politie agenten (en dus de staat) de macht en verantwoordelijkheid gegeven om de wet te handhaven en ons te beschermen. Op het moment dat zij de wetten die ze horen te handhaven zonder consequenties kunnen overtreden verliezen deze wetten iedere betekenis. Ze kunnen namelijk niet van ons verwachten dat wij de wetten die zij overtreden respecteren.
Nou, waarom houd jij je nog aan de wet dan? Je snapt ook wel dat sommige regeltjes al sinds jaar en dag af en toe gebogen of genegeerd worden naarmate bepaalde mensen dat nodig achten.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:16:20 #75
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77385273
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:12 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

En dat is jou je privacy waard? Nederland maar in een politiestaat veranderen om een paar misdaden meer op te lossen?
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:17:27 #76
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77385307
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:14 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Nou, waarom houd jij je nog aan de wet dan? Je snapt ook wel dat sommige regeltjes al sinds jaar en dag af en toe gebogen of genegeerd worden naarmate bepaalde mensen dat nodig achten.
Snap jij het begrip integriteit wel eigenlijk? Of zie je simpelweg het nut er niet van in?
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:18:16 #77
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77385325
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:14 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

En dat maakt het goed?
pi_77385339
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:16 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

En dat is jou je privacy waard? Nederland maar in een politiestaat veranderen om een paar misdaden meer op te lossen?
Het gaat niet om wat het waard is, je privacy is toch al stervende. Zoals ik al zei: Als de technologie er is, wordt die gebruikt.

Dan kan ik toch wel hopen dat er iets goeds van komt?
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:20:13 #79
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77385365
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:19 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Het gaat niet om wat het waard is, je privacy is toch al stervende. Zoals ik al zei: Als de technologie er is, wordt die gebruikt.

Ik geloof dat elfjes echt bestaan

Mensen zoals jij verdienen het om keihard onderdrukt te worden.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:21:02 #80
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77385392
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:19 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Met zo´n instelling is het idd kansloos je hebt je eigen er immers al bij neergelegd.
pi_77385394
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:17 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Snap jij het begrip integriteit wel eigenlijk? Of zie je simpelweg het nut er niet van in?

Ja integriteit is mooi, maar soms even niet. Dat kan zelfs gelden voor mensen met de beste bedoelingen.
pi_77385395
Overigens is het belangrijk ook te realiseren dat misbruik van de gegevens niet altijd door de overheid of politiemacht hoeft te gebeuren. Criminelen, de weten wat ze doen, kunnen van een systeem als dit ook misbruik maken; als ze dit doen is de kans groot dat een onschuldige burger hiervan slachtoffer wordt.
pi_77385419
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:21 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Met zo´n instelling is het idd kansloos
Denk je echt dat het anders is dan? Heel schattig van je, maar niet realistisch. Vechten tegen de bierkaai.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:22:49 #84
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77385433
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:21 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Ja integriteit is mooi, maar soms even niet. Dat kan zelfs gelden voor mensen met de beste bedoelingen.
Een overheid zonder integriteit en respect voor de burger is altijd slecht.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:23:28 #85
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77385453
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:21 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

De slechtste dingen kunnen gebeuren vanuit de beste bedoelingen. De bron van dit topic is daarvan een goed voorbeeld.
pi_77385465
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:20 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Ik geloof dat elfjes echt bestaan

Mensen zoals jij verdienen het om keihard onderdrukt te worden.
Ik ben beter voorbereid tegen een onderdrukkende overheid dan jij gok ik. Maar prima, ga jij lekker protesteren op het Binnenhof, ik ga wat nuttigs doen.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:24:49 #87
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77385493
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:22 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Denk je echt dat het anders is dan? Heel schattig van je, maar niet realistisch. Vechten tegen de bierkaai.
Liever dat dan me eigen erbij neerleggen
pi_77385501
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:22 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Een overheid zonder integriteit en respect voor de burger is altijd slecht.
Een overheid is niet een uniform wezen. Sommige ambtenaren hebben integriteit en respect voor de burger, andere hebben schijt aan jou en je morele bezwaren.
pi_77385519
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:24 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Liever dat dan me eigen erbij neerleggen
Dan ben ik wel benieuwd naar hoe.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:27:50 #90
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77385573
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:26 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd naar hoe.
Door in ieder geval het niet goed keuren van dit soort praktijken.
pi_77385620
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:27 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Door in ieder geval het niet goed keuren van dit soort praktijken.
Dat kan eigenlijk alleen met je stem, maar ik denk niet dat er een partij is die oprecht de privacy verdedigt, laat staan het tij kan keren.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:33:45 #92
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77385716
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:30 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Dat kan eigenlijk alleen met je stem, maar ik denk niet dat er een partij is die oprecht de privacy verdedigt, laat staan het tij kan keren.
Weet ik daarom is mijn stem ook blanco. Ik ben me ervan bewust dat het weinig helpt maar ik heb weinig zin om onbetrouwbare lui het zadel in te helpen. Het is in ieder geval beter dan niet stemmen.
pi_77385752
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:30 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

De pedopartij
pi_77385820
quote:
Ik hoop nu dat iedereen de trend doorheeft:

OV-chipkaart
De reisgegevens van eenieder die met de OV-chipkaart reist, worden voor zeven jaar opgeslagen. Het zou geen opsporingsfunctie dienen verder, wie waar en wanneer reist zou ook niet te achterhalen zijn, maar dat opslaan zou nodig zijn voor de belastingdienst (nodig voor zeven jaar, vreemd).
Praktijk:
quote:
Justitie wilde van Trans Link Systems (TLS), de gegevens voor de OV-chipkaart, gegevens van reizigers weten die de kaart gebruikt hadden op een tweetal stations op bepaalde tijden. Daarbij ging het niet alleen om naam, adres of woonplaats, maar ook om pasfoto’s. TLS weigerde maar was gedwongen de informatie toch te leveren. Daarop stapte het bedrijf naar de rechter en kreeg gelijk. De uitspraak is in handen van BigWobber gekomen middels een Wob-procedure bij een bestuursorgaan als onvoorziene bijvangst. Later zal meer informatie beschikbaar komen.
bron en uitspraak rechtbank
Vingerafdrukken in het paspoort
De vingerafdruk in het paspoort zou enkel op het document zelf komen te staan. Zo zou iemand die langs een controle komt zijn vinger op een scanner moeten leggen en zou een medewerker de vingerafdruk op de chip van het paspoort uitlezen en vervolgens vergelijken met jouw gescande vinger. De enige functie zou dus enkel verificatie zijn, niets meer en niets minder. Het zou niet voor opsporingsdoeleinden worden gebruikt en de vingerafdrukken zouden niet worden opgeslagen en/of door instanties (politie, justitie, etc.) kunnen worden ingezien.
Vervolg: 'Politie bij database vingerafdrukken'

Kentekenscanners
Op een aantal grote wegen maakt de politie gebruik van kentekenscanners. Gescande kentekens die een match hebben met een kenteken uit een politiebestand mogen bewaard worden, alle andere gescande kentekens dienen direct vernietigd worden. Onschuldige mensen zouden hier niet de dupe van worden en niet bij voorbaat als verdachte worden beschouwd door in een database terecht te komen.
Praktijk: de politie slaat gewoon alle kentekens op, en het kabinet gaat een wetswijziging invoeren dat dit toe zal staan: Kabinet: kentekengegeven wel opslaan

Kilometerheffing
Als het wordt ingevoerd, wat heel waarschijnlijk is, dan moet iedereen verplicht een kastje in de auto dat gebruikmaakt van GPS. Daardoor zou de automobilist per gereden kilometer betalen.
Er wordt wederom door de regering verzekerd dat privacy gewaarborgd zal blijven en dat het kastje in de auto (waarvoor je een boete tot 60.000 euro of vier jaar gevangenisstraf voor kan krijgen als je het saboteert) niet zal worden gebruikt om mensen te controleren, te beboeten voor snel rijden of op te sporen..
Je zou toch anders denken, als je naar de voorgaande projecten kijkt en hoe dat zich afwikkelde..
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:46:50 #95
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77386102
Ik hoop ook dat de trend nu voor iedereen duidelijk is maar bij de volgende verkiezingen zijn er mensen die gewoon weer op het CDA en PVDA stemmen.
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:47:10 #96
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77386114
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:37 schreef OldJeller het volgende:
Kentekenscanners
Op een aantal grote wegen maakt de politie gebruik van kentekenscanners. Gescande kentekens die een match hebben met een kenteken uit een politiebestand mogen bewaard worden, alle andere gescande kentekens dienen direct vernietigd worden. Onschuldige mensen zouden hier niet de dupe van worden en niet bij voorbaat als verdachte worden beschouwd door in een database terecht te komen.
Praktijk: de politie slaat gewoon alle kentekens op, en het kabinet gaat een wetswijziging invoeren dat dit toe zal staan: Kabinet: kentekengegeven wel opslaan
Dat gebeurd allang.... vorig jaar kreeg ik een brief thuis van Verkeer en Waterschap of ik mee wou doen aan een enquête over de A2 en de wegwerkzaamheden daarop. Door middel van kenteken scanners konden ze achterhalen dat ik een fervente gebruiker ben de desbetreffende snelweg.... ik stond toen echt te kijken van WTF
Schijnbaar ben ik een verdachte en zijn mijn gegevens bewaard gebleven
pi_77386335
Even een stukje geschiedenis erbij pakken...
quote:
Politie gaat alle kentekens rond Zwolle registreren

Gepubliceerd: 7 mei 2008 09:18 | Gewijzigd: 7 mei 2008 20:22

Rotterdam, 7 mei. Geen automobilist passeert meer onopgemerkt de kruising van de snelwegen A28 en A50 bij Zwolle. Camera’s leggen er voor de politie in Noordoost-Nederland het kenteken van elke passant vast. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) ziet dit als schending van de privacy. „Wie iedereen monitort, overschrijdt een grens."

Opzet van de politie is de opgenomen kentekens te vergelijken met kentekens van haar bekende criminelen. Specifiek wordt gekeken naar ‘mobiel banditisme’, onder anderen van Oost-Europeanen, zegt een politiewoordvoerder. Wordt een ‘match’ gevonden, dan houdt de politie de gegevens een tijdje vast. Data van andere automobilisten worden na gemiddeld drie dagen verwijderd.

Privacybewaker CBP komt deze zomer met een richtlijn die nadere regels stelt voor toepassing van de kentekenregistratetechnieken. „Voor opsporen mag het, maar opslaan van ieders gegevens hoort niet bij zorgvuldige uitvoering van de politietaak.”

De politiewoordvoerder zegt dat de privacyaspecten van het nieuwe systeem zorgvuldig zijn getoetst. „Het mag.”
quote:
Kritiek op scannen van kentekens

Gepubliceerd: 7 mei 2008 18:46 | Gewijzigd: 7 mei 2008 20:30

Zwolle, 7 mei. De registratie van alle kentekens van auto's die een knooppunt bij Zwolle passeren, stuit op kritiek van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). De privacywaakhond noemt het ,,in strijd met de wet om Jan en alleman te monitoren''. Elders in het land gebeurt het scannen al langer.

Een CBP-woordvoerder zei woensdag dat kentekens alleen vastgelegd mogen worden als daar een concrete aanleiding voor is. Hij reageerde op de aankondiging dat de politie de kentekens gaat registreren van alle auto's op het knooppunt bij Zwolle waar de A28 en de A50 elkaar kruisen.

De politie scant de kentekens en zet deze in een database. De gegevens worden vergeleken met de kentekens van bekende criminelen, lichtte een politiewoordvoerder woensdag toe. De opnamen mogen maximaal vier weken worden bewaard, maar zullen in de regel na drie dagen worden vernietigd.

Doel is de opsporing van criminelen die zich door de regio verplaatsen. ,,Het gaat niet om het vinden van verkeersovertreders of getuigen. Daar is het systeem echt niet voor bedoeld'', aldus de zegsman.

De camera's voor het systeem zijn inmiddels getest en de registratie kan dus meteen van start gaan. Eenzelfde registratiemethode wordt al toegepast in Groot-Brittannië, waar het systeem is gecombineerd met camera's op bedrijventerreinen. ,,Dat willen we hier ook. Dan kun je bijvoorbeeld ook inbrekers volgen. Je weet dan precies wanneer ze waar reden en dat kan de opsporing aanzienlijk helpen'', zegt de woordvoerder van de politie.

Ook in Nederland gebeurt het al. Het korps Rotterdam-Rijnmond scant naar grote tevredenheid geregeld kentekens op onder meer openstaande boetes, gezochte personen en hardnekkige dronken rijders, maar slaat de gegevens niet op. Bij een 'hit' wordt de bestuurder naar de kant gehaald.

Eerder dit jaar maakte de landelijke verkeerspolitie, het KLPD, bekend alle nieuwe politieauto's voortaan te voorzien van kentekenscanapparatuur. Deze zogeheten catchkens worden landelijk ingevoerd na geslaagde proeven in niet alleen de Rijnmond, maar ook in de politieregio's Brabant-Zuidoost en Amsterdam-Amstelland.

Het CBP is geen voorstander van het nieuwe systeem en werkt aan een richtsnoer voor dit soort kwesties, dat eind juni af moet zijn. Het CBP zou ervoor kunnen zorgen dat de systemen van de politie kunnen worden stilgelegd.

Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) heeft de Tweede Kamer eerder dit jaar laten weten dat momenteel nog onvoldoende duidelijk is of het breed verzamelen en bewaren van kentekens mag binnen de bestaande wetten. De Raad van Hoofdcommissarissen brengt de gevolgen voor de privacy in kaart, waarna in de loop van het jaar een landelijk beleid volgt.

Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) maakte woensdag al duidelijk dat volgens haar de privacy in deze kwestie voldoende gewaarborgd is, omdat de verzamelde kentekens binnen enkele dagen worden vernietigd. ,,Als je criminelen wilt vangen, moet je soms onorthodoxe methoden gebruiken.''
Dit is even voor de lui die "niets te verbergen hebben"...

In krap aan 2 jaar tijd is het eea al behoorlijk opgerekt.
pi_77386861
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:37 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Ik hoop nu dat iedereen de trend doorheeft:

OV-chipkaart
De reisgegevens van eenieder die met de OV-chipkaart reist, worden voor zeven jaar opgeslagen. Het zou geen opsporingsfunctie dienen verder, wie waar en wanneer reist zou ook niet te achterhalen zijn, maar dat opslaan zou nodig zijn voor de belastingdienst (nodig voor zeven jaar, vreemd).
Praktijk:
[..]

Vingerafdrukken in het paspoort
De vingerafdruk in het paspoort zou enkel op het document zelf komen te staan. Zo zou iemand die langs een controle komt zijn vinger op een scanner moeten leggen en zou een medewerker de vingerafdruk op de chip van het paspoort uitlezen en vervolgens vergelijken met jouw gescande vinger. De enige functie zou dus enkel verificatie zijn, niets meer en niets minder. Het zou niet voor opsporingsdoeleinden worden gebruikt en de vingerafdrukken zouden niet worden opgeslagen en/of door instanties (politie, justitie, etc.) kunnen worden ingezien.
Vervolg: 'Politie bij database vingerafdrukken'

Kentekenscanners

Kilometerheffing
Als het wordt ingevoerd, wat heel waarschijnlijk is, dan moet iedereen verplicht een kastje in de auto dat gebruikmaakt van GPS. Daardoor zou de automobilist per gereden kilometer betalen.
Er wordt wederom door de regering verzekerd dat privacy gewaarborgd zal blijven en dat het kastje in de auto (waarvoor je een boete tot 60.000 euro of vier jaar gevangenisstraf voor kan krijgen als je het saboteert) niet zal worden gebruikt om mensen te controleren, te beboeten voor snel rijden of op te sporen..
Je zou toch anders denken, als je naar de voorgaande projecten kijkt en hoe dat zich afwikkelde..
Plus ID plicht, eerst alleen bij speciale gevallen. --> CDA wil altijd plicht tot legitimeren.
EPD, kwestie van tijd tot het gekoppeld gaat worden. Prof Icke heeft er een mooi stuk over geschreven. Waarom het fout is.

En politici die zeggen dat een EPD een soort van digitale kaartenbak is begrijpen niks van de wereld van de ICT.
And that is the news.''
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:11:35 #99
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77386956
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:54 schreef AchJa het volgende:
In krap aan 2 jaar tijd is het eea al behoorlijk opgerekt.
En het zal nog veel verder opgerekt worden. Als hier niets tegen gedaan wordt leven we over 10 jaar in een controle staat en zijn we allemaal potentiele verdachten. Mark my words.
pi_77387062
wat doe je er tegen, hè?

dat is een serieuze vraag overigens
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:23:13 #101
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_77387460
Wat je er tegen doet? De NL bevolking organiseren, een front vormen en de regering afzetten. Als land een signaal sturen naar politici dat we onze vrijheid niet laten afpakken. Er zijn rigoreuze maatregelen nodig om dit te stoppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')