Het was een Poolse gevangeniskamp de Duitsers hebben er een concentratiekamp van gemaakt. Maar Auswich was niet alleen een vernietigingskamp (zoals Sobibor) maar ook een gevangenkamp en een arbeiderskamp.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:19 schreef Qebbel het volgende:
Eva Jinek had het net in het journaal over het Duitse vernietigingskamp. Het was van de Duitse bezetter ja, maar toch wel echt een Pools vernietigingskamp!
Ik denk dat Auschwitz absoluut symbool staat voor de holocaust, waarschijnlijk door het aantal omgebrachte mensen. Procentueel gezien was het echter niet het meest vernietigende kamp. Als je bij aankomst met de trein 'Sobibor' op het perron zag staan, was je veel meer de lul.
Volgens mij behoor je dan tot het gelukkigste gezin ter wereld..quote:Op woensdag 27 januari 2010 14:01 schreef Qebbel het volgende:
Best bijzonder eigenlijk dat dat hele gezin het gewoon overleeft heeft. Ik bedoel zowel vader, moeder, als de twee zoons zijn teruggekomen uit de kampen. Dat hoor je niet vaak!
Auswitz zelf schijnt erg 'tegen te vallen'. Als je daar binnenloopt lijkt het net een klein 'gezellig' dorpje. Birkenau is het meest indrukwekkend, daar zie je ook nog de meeste sporen van wat daar allemaal is gebeurd.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:00 schreef DeParo het volgende:
Ik zou graag hier nog eens naar toe willen. Niet om te leren maar uit respect voor mijn familie, en andere families natuurlijk, die hier op de meest afschuwelijke wijze zijn afgeslacht.
Ja, dat is ook iets dichter bij huis.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:04 schreef Qebbel het volgende:
Het staat ook op mijn lijst. Wil eigenlijk graag een keer mee met het Auschwitz commite. Ben zelfs nog nooit in Westerbork geweest. Wil ik ook nog eens heen.
Misschien moet je juist daarom gaan, kijk van te voren de film The Pianist bijvoorbeeld, krijg je een duidelijk gevoel van hoe het daadwerkelijk daar aan toe gegaan moet zijn. Dit kamp mag nooit gesloopt worden.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:04 schreef Moira. het volgende:
[..]
Auswitz zelf schijnt erg 'tegen te vallen'. Als je daar binnenloopt lijkt het net een klein 'gezellig' dorpje. Birkenau is het meest indrukwekkend, daar zie je ook nog de meeste sporen van wat daar allemaal is gebeurd.
Ik wil er eigenlijk ook nog eens heen, maar na de verhalen van mijn vriend en zijn vader en welke gevoelens zij daar kregen begin ik toch te twijfelen. Ik ben zelf al een vrij emotioneel persoon, en zij dus helemaal niet, maar beiden voelden zich echt ontzettend kut toen ze daar wegliepen..
Het is erg jammer dat de Duitsers dat al voor een groot deel voor de bevrijding hebben gedaan.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:07 schreef DeParo het volgende:
[..]
Misschien moet je juist daarom gaan, kijk van te voren de film The Pianist bijvoorbeeld, krijg je een duidelijk gevoel van hoe het daadwerkelijk daar aan toe gegaan moet zijn. Dit kamp mag nooit gesloopt worden.
Jeetje wat erg!quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:08 schreef DeParo het volgende:
Mijn Joodse grootvader is gevlucht naar Spanje en zo naar Engeland waar hij het leger in ging en vanaf D-Day heeft meegevochten. Mijn Joodse grootmoeder is via Frankrijk naar neutraal Zwitserland gevlucht. Heel hun familie is omgekomen en volgens mij is niemand daaruit gekomen. Mijn opa had een zus en mijn opa een broertje die de oorlog wel hebben overleefd.
Ik ben niet in Auschwitz of Birkenau zelf geweest maar wel in andere concentratie kampen en het is allemaal gek en vreemd als je daar rond loopt en je bedenkt wat daar 65 jaar geleden heeft afgespeeld. Toch zijn er op de paar kogelgaten en houten bedjes na niet echt hele confronterende dingen in de kampen waar ik ben geweest. De echt confronterende dingen waren de foto's en verhalen die in het museum hingen wat bij het kamp staat. Als je die foto's bekijkt of je leest verhalen van mensen die er gezeten hebben.. daar krijg je wel een heel gek gevoel bij..quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:04 schreef Moira. het volgende:
[..]
Auswitz zelf schijnt erg 'tegen te vallen'. Als je daar binnenloopt lijkt het net een klein 'gezellig' dorpje. Birkenau is het meest indrukwekkend, daar zie je ook nog de meeste sporen van wat daar allemaal is gebeurd.
Ik wil er eigenlijk ook nog eens heen, maar na de verhalen van mijn vriend en zijn vader en welke gevoelens zij daar kregen begin ik toch te twijfelen. Ik ben zelf al een vrij emotioneel persoon, en zij dus helemaal niet, maar beiden voelden zich echt ontzettend kut toen ze daar wegliepen..
Ja mijn opa heeft de oorlog inderdaad overleefd.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:14 schreef Moira. het volgende:
[..]
Jeetje wat erg!
Maar je grootvader (opa) heeft het dus zélf ook overleefd, lijkt me?
Anders had jij er ook niet kunnen zijn
Mijn overgrootvader (opa van mijn moeder) zat in het verzet. Hij was zelf gewoon Nederlands en christelijk, maar werd op een gegeven moment opgepakt door de Duitsers en afgevoerd naar een concentratiekamp.
Mijn overgrootgrootmoeder (oma van mijn moeder) was het zat, en is op een gegeven moment gewoon weggegaan. Weken was ze weg, en daarna kwam ze terug met haar man (opa van mijn moeder dus)
Tot haar dood heeft ze niemand verteld hoe ze dat gedaan heeft, en nu weten we dat dus ook nog steeds niet..
Ja, lijkt mij ook.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:14 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ik ben niet in Auschwitz of Birkenau zelf geweest maar wel in andere concentratie kampen en het is allemaal gek en vreemd als je daar rond loopt en je bedenkt wat daar 65 jaar geleden heeft afgespeeld. Toch zijn er op de paar kogelgaten en houten bedjes na niet echt hele confronterende dingen in de kampen waar ik ben geweest. De echt confronterende dingen waren de foto's en verhalen die in het museum hingen wat bij het kamp staat. Als je die foto's bekijkt of je leest verhalen van mensen die er gezeten hebben.. daar krijg je wel een heel gek gevoel bij..
Heftig eigenlijk he?quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:17 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ja mijn opa heeft de oorlog inderdaad overleefd.
Wat toevallig met jouw overovergrootmoeder, mijn oma, die is namelijk in Frankrijk opgepakt.
Daar is ze met behulp van een of andere advocaat weer vrijgekomen maar de omstandigheden zijn nooit duidelijk geworden. Tenminste daar is nooit echt over gesproken en nooit is moeite gedaan om deze man volgens mij tenminste terug te vinden, ze is helaas overleden sinds oktober 2 jaar geleden, dus dat zal waarschijnlijk ook niet helderder worden.
Mijn andere grootouders zaten in Eindhoven. Mijn grootvader moest dwangarbeider worden maar eenmaal in Duitsland, hij was daar ipv z'n jongere broertje die hij wilde beschermen, is hij meteen gevlucht en heeft de rest van de oorlog bij een boerenfamilie zitten wachten op het einde van de oorlog en daar andere mensen volgens mij geholpen, grootmoeder in eindhoven eveneens, veel bombardementen meegemaakt.
Zo da's lef hebben!quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:36 schreef Rucky het volgende:
Mijn grootouders hadden een Duitse buurvrouw. En als de Duitsers langs kwamen waren ze van harte welkom. Toen de bevrijding een feit was mocht de buurvrouw mee om even kaal geschoren te worden als mofffenhoer. Achter haar liepen 6 joodse onderduikers die zij in huis had verborgen.![]()
Van dat kaal scheren werd heel snel van afgezien.
Hitler kreeg in het begin ook zo veel aanhangers omdat hij als bondskanselier vrij goeie ideeën had over Duitsland die helemaal níéts met uitroeien van één soort te maken hadden.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:50 schreef Zeroku het volgende:
Dit monument staat nog steeds op mijn lijst van waar ik heen wil. Verder afschuwelijk uiteraard wat daar is gebeurd maar mensen beseffen vaak niet dat het echt niet alleen Hitlers ideeën waren. Ook Himmler, Heydrich en wat andere namen zijn hier mede de oorzaak van. Maar de meeste horen alleen Hitler en geven hem overal de schuld van, deels terecht maar ook een groot deel onterecht.
Begin dan bij Westerbork, da's ook erg indrukwekkend.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:04 schreef Qebbel het volgende:
Het staat ook op mijn lijst. Wil eigenlijk graag een keer mee met het Auschwitz commite. Ben zelfs nog nooit in Westerbork geweest. Wil ik ook nog eens heen.
Himmler had toen hij bij de NSDAP kwam al dezelfde ideeën over het uitroeien van de Joden. Dit is niet vanuit Hitler gekomen, daarom waren zij al zo vroeg goede vrienden. Je hebt verder gelijk dat Hitler zijn volk misbruikte om de Joden "zwart" te maken maar Himmler is een voorbeeld van dezelfde sick mind. En er zijn er meer.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:54 schreef Moira. het volgende:
[..]
Hitler kreeg in het begin ook zo veel aanhangers omdat hij als bondskanselier vrij goeie ideeën had over Duitsland die helemaal níéts met uitroeien van één soort te maken hadden.
Later begon hij z'n verstand steeds en steeds meer kwijt te raken en werd hij gewoon psychisch incapabel.
Eerst was het Joden deporteren naar het buitenland omdat ze in zijn ogen 'slecht' waren en Duitsland verneukten (hoe mensen nu wel eens denken over allochtonen in Nederland), en later bedacht hij zich (en idd ook anderen) dat ze allemaal maar gewoon uitgemoord moesten worden..![]()
Omdat hij dus al vanaf het begin zoveel aanhangers had over zijn (toen nog 'normale') ideeën, was het later ook makkelijker om die mensen te indoctrineren over hoe slecht joden waren en ze allemaal dood moesten.
Daarom zei ik ook "(en idd ook anderen)"quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:01 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Himmler had toen hij bij de NSDAP kwam al dezelfde ideeën over het uitroeien van de Joden. Dit is niet vanuit Hitler gekomen, daarom waren zij al zo vroeg goede vrienden. Je hebt verder gelijk dat Hitler zijn volk misbruikte om de Joden "zwart" te maken maar Himmler is een voorbeeld van dezelfde sick mind. En er zijn er meer.
Westerbork heeft eigenlijk alleen een bezoekerscentrum. Het kampterrein is nog wel te herkennen maar er staat geen gebouw meer op. Allemaal gesloopt in de jaren 70. Het bezoekerscentrum is wel interessant om te bezoeken. En het monument natuurlijk. Maar een echt 'gevoel' krijg je er niet.quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:04 schreef Qebbel het volgende:
quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:03 schreef Moira. het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook "(en idd ook anderen)"
Er zijn idd zat mensen, waaronder Himmler, geweest die evenals andersom Hitler gek maakten met wazige ideeën. Ze maakten het allemaal alleen maar erger bij elkaar
Dat is het erge ervan. Als het alleen Hitler was geweest die er zo over dacht zal het waarschijnlijk een heel stuk minder erg uitgevallen zijn. Alleen kun je immers geen heel volk indoctrineren wat veel mensen denken dat Hitler heeft gedaan. Maar Goebbels was in deze praktijk ook van levensbelang, hij verspreidde alle propaganda en zaaide haat en verderf bij het Duitse volk. Hitler is wel de hoofdverantwoordelijke en zijn zaken zul je nooit van je leven goed kunnen praten, maar hem dingen verwijten waar hij niet echt zicht op had gaat ook wat ver.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:03 schreef Moira. het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook "(en idd ook anderen)"
Er zijn idd zat mensen, waaronder Himmler, geweest die evenals andersom Hitler gek maakten met wazige ideeën. Ze maakten het allemaal alleen maar erger bij elkaar
Ik kan niet vergelijken, ben nooit in Auswitz geweest, maar had bij Westerbork toch ook dat ik even stil werd hoor...quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:05 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Westerbork heeft eigenlijk alleen een bezoekerscentrum. Het kampterrein is nog wel te herkennen maar er staat geen gebouw meer op. Allemaal gesloopt in de jaren 70. Het bezoekerscentrum is wel interessant om te bezoeken. En het monument natuurlijk. Maar een echt 'gevoel' krijg je er niet.
Tsja, Hitler moest zijn ideeën over Joden ook wel érgens vandaan hebben gekregen toch? Van anderen mensen dusquote:Op woensdag 27 januari 2010 16:06 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zolang als dat Joden in Europa waren zijn ze van tijd tot tijd de boeman geweest, vooral in slechte tijden. Ik denk dat het niet veel met Hiltler te maken heeft, er hadden een heleboel andere mensen voor op kunnen staan met dezelfde ideeen.
Duitsland had WO1 verloren, was veel land kwijtgeraakt, had zware financiele problemen en toen kwam ook nog de crisis van de jaren dertig. Allemaal heeft dit de haat nog meer gevoed.
Maar het had net zo goed Jantje, Pietje of Klaasje kunnen zijn geweest.
Dit is wat het volk wilde (niet allemaal natuurlijk, maar een groot deel).
Het volk wilde economische groei, en weer werk. Hitler buitte dit uit en gaf de Joden overal de schuld van. Maar het was nooit de intentie van het Duitse volk om de joden het land uit te jagen of uit te roeien. Maar Hitler vermoorde ook homo's, negers, gehandicapten etc. Het was iedereen behalve het Arische Ras wat hij uit wilde roeien. En erg genoeg kwam hij nog een heel stuk met de joden.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:06 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zolang als dat Joden in Europa waren zijn ze van tijd tot tijd de boeman geweest, vooral in slechte tijden. Ik denk dat het niet veel met Hiltler te maken heeft, er hadden een heleboel andere mensen voor op kunnen staan met dezelfde ideeen.
Duitsland had WO1 verloren, was veel land kwijtgeraakt, had zware financiele problemen en toen kwam ook nog de crisis van de jaren dertig. Allemaal heeft dit de haat nog meer gevoed.
Maar het had net zo goed Jantje, Pietje of Klaasje kunnen zijn geweest.
Dit is wat het volk wilde (niet allemaal natuurlijk, maar een groot deel).
Ja klopt. Er zijn ook andere leiders geweest enzo die scholen bevelen gaven voor het lesgeven van de kinderen. Over dat ze moesten leren hoe slecht joden waren, dat joden geen les meer mochten volgen, en allerlei andere indoctrinerende shit.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:06 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Dat is het erge ervan. Als het alleen Hitler was geweest die er zo over dacht zal het waarschijnlijk een heel stuk minder erg uitgevallen zijn. Alleen kun je immers geen heel volk indoctrineren wat veel mensen denken dat Hitler heeft gedaan. Maar Goebbels was in deze praktijk ook van levensbelang, hij verspreidde alle propaganda en zaaide haat en verderf bij het Duitse volk. Hitler is wel de hoofdverantwoordelijke en zijn zaken zul je nooit van je leven goed kunnen praten, maar hem dingen verwijten waar hij niet echt zicht op had gaat ook wat ver.
Eichmann met dubbel N, stond inderdaad samen met anderen aan de wieg van de holocaust. Hij was echter ook de enige die kon ontkomen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:22 schreef Qebbel het volgende:
Vergeet Adolf Eichman niet. Volgens mij gewoon het brein achter de hele holocaust.
quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:25 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Eichmann met dubbel N, stond inderdaad samen met anderen aan de wieg van de holocaust. Hij was echter ook de enige die kon ontkomen.
Hij is jaren later wel gepakt, en in 1962 in Israel ter dood veroordeelt. Da's dan wel weer cool.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:25 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Eichmann met dubbel N, stond inderdaad samen met anderen aan de wieg van de holocaust. Hij was echter ook de enige die kon ontkomen.
Klopt, maar het echte proces van Neurenberg heeft Eichmann niet meegemaakt. Terwijl hier alle, nog levende, kopstukken werden veroordeeld.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hij is jaren later wel gepakt, en in 1962 in Israel ter dood veroordeelt. Da's dan wel weer cool.
Ik heb al een paar maanden geleden de documentaire "Shoa" aangeschaft. Wil hem erg graag zien, maar zie er zo tegenop eigenlijk, dat ik hem dus nog steeds niet gekeken heb.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:50 schreef Fuzzlet het volgende:
Ik ben in Westerbork geweest, vrij kort nadat ik in Auschwitz ben geweest. Vooral Birkenau was erg onwerkelijk, maar besefte pas de immensheid daarvan toen ik in Westerbork was: ik moest toen echt even bijkomen toen het besef bij me doordrong.
Sindsdien kan ik eigenlijk niet meer naar docu's kijken over Auschwitz.
Wat is er in te zien?quote:Op woensdag 27 januari 2010 17:00 schreef Qebbel het volgende:
[..]
Ik heb al een paar maanden geleden de documentaire "Shoa" aangeschaft. Wil hem erg graag zien, maar zie er zo tegenop eigenlijk, dat ik hem dus nog steeds niet gekeken heb.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |